[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderVervoer

Video: NS Weekly

NS Weekly 30 juli 2020:

0:22 NS-Lab 1 jaar - digitale proeftuin

1:50 Update - NS-abonnementen

2:30 Amsterdams uitje - werkzaamheden klaar

2:58 Pak eens de fiets - spontane actie

3:13 In 60 sec wijzer - stationsvlogs

3:41 Afgelopen week - Baarn in sneltreinvaart

4:02 Komende week - Werkzaamheden https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/

4:28 Spooruitje van de week - Zeeuwse Rivièra 

Bekijk eerdere afleveringen van NS Weekly:


38 dagen geen tot beperkt treinverkeer van, naar en via Geldermalsen

Tijdens de werkzaamheden krijgen reizigers tijdelijk te maken met langere reistijden en omwonenden kunnen geluidshinder ervaren. Het reisadvies is om tussen ’s-Hertogenbosch en Schiphol Airport / Amsterdam Centraal te reizen via Breda / Rotterdam Centraal en tussen ’s-Hertogenbosch en Zwolle via Arnhem of gebruik te maken van vervangende bussen die door NS en Qbuzz worden ingezet.

Programma Hoog Frequent Spoor
Het project Geldermalsen maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die hierin samenwerkt met ProRail, NS en KNV Spoorgoederenvervoer.

Wat houden de werkzaamheden in?
De Merwedelingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen, krijgt een eigen vrij liggend spoor in Tricht en Geldermalsen. Zo hoeven de Qbuzz treinen niet meer het drukke spoor tussen Utrecht en Den Bosch te kruisen. Ook worden op station Geldermalsen een aantal perrons uitgebreid en komt er een nieuwe reizigerstunnel. Zowel bij de Nieuwesteeg als de Lingedijk worden overwegen vervangen door een onderdoorgang onder het spoor. Daarnaast wordt een nieuwe randweg om Tricht gemaakt zodat vrachtverkeer, die door hun hoogte geen gebruik kunnen maken van de nieuwe onderdoorgangen, een verbinding heeft tussen het oostelijk en westelijk gedeelte van de dorpskern. Daar waar de randweg het spoor kruist, wordt een derde onderdoorgang gemaakt die hoger is dan de andere twee.

Gevolgen voor reizigers
Tussen 3 juli en 9 augustus is er geen tot zeer beperkt treinverkeer mogelijk van, naar en via Geldermalsen. Dit zorgt voor ernstige hinder voor reizigers op de volgende trajecten:

  • Utrecht Centraal en ’s Hertogenbosch
  • Utrecht Centraal en Tiel
  • Geldermalsen en Leerdam

Daarnaast moeten reizigers rekening houden met extra reistijd en drukte in het vervangende vervoer van NS en Qbuzz, op de omreisroute en bij de (tijdelijke) NS-bushaltes, mede door de speciale Coronamaatregelen in het OVNS en Qbuzz raden reizigers aan om kort voor vertrek hun reis te plannen in de reisplanner of de NS-App. 

Nieuwe Dienstregeling
Als gevolg van het verhogen van de Intercityfrequentie tussen Amsterdam en Eindhoven is sinds de dienstregeling 2018 de overstaptijd in Tiel tussen de regionale treinen van en naar Arnhem van Arriva en de NS-Sprinters van en naar Utrecht langer geworden. Het verbeteren van de overstap in Tiel was een belangrijke wens vanuit de regio en de spoorsector.

Met opleveren van de nieuwe infrastructuur rond Geldermalsen kan NS de overstap in Tiel tussen de Sprinters van en naar Utrecht en de stoptrein van en naar Arnhem verbeteren. NS realiseert dit door het wisselen van de eindbestemmingen Tiel en ’s-Hertogenbosch binnen de vier Sprinters vanuit Utrecht Centraal. De overstaptijd in Tiel neemt hierdoor ten opzichte van de dienstregeling 2019 met ruim 10 minuten af. Een reiziger uit bijvoorbeeld Kesteren die naar Utrecht centraal wil had bij dienstregeling van 2019 een overstaptijd in Tiel van 24 minuten. Bij de nieuwe dienstregeling is deze overstaptijd meer dan gehalveerd naar 11 minuten. Wel neemt de reistijd tussen Tiel en Utrecht ten opzichte van de dienstregeling 2019 met één minuut iets toe, dus reizigers uit Tiel doen er iets langer over om in Utrecht te komen. De bussen van Arriva rondom Tiel ‘schuiven’ mee met de nieuwe dienstregeling. Reizigers kunnen via de reisplanner kijken wat de wijzigingen voor hun reis betekenen.

Samenwerkende partijen
Bij deze 38-daagse werkzaamheden zijn verschillende partijen betrokken: ProRail, NS, Qbuzz, De Lingense Alliantie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.


OfficiΓ«le opening station Rotterdam Alexander op 10 juli digitaal

Nu de laatste hand wordt gelegd aan de nieuwe stationshal van station Rotterdam Alexander, is het tijd om af te tellen naar de officiële opening op vrijdag 10 juli. Om 13.30 uur wordt de officiele opening live uitgezonden op het Youtube-kanaal van NS. Het is voor het eerst in Nederland dat een station digitaal wordt geopend. Hierdoor is het voor iedereen mogelijk om live mee te kijken.

Het oude station voldeed niet meer aan de wensen van de reizigers van deze tijd. Het gesloten karakter van het gebouw en het gebrek aan ruimte maakte dat het station niet meer prettig was in het gebruik. Ook de faciliteiten waren aan vervanging toe. RET, de gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de Verkeersonderneming, ProRail en NS sloegen de handen ineen om een nieuw stationsgebouw te bouwen. Een station met veel glas voor sociale veiligheid en vernieuwde faciliteiten, zoals liften, toiletten, in- en uitcheckpoortjes en winkels. In het nieuwe station komen metro en trein samen onder één dak. Daarnaast is een snelle overstap binnen het gebouw toegevoegd door middel van een loopbrug over de metrosporen, waardoor de grootste groep overstappers snel, veilig en comfortabel over kan stappen.

Door de maatregelen rondom het coronavirus is het niet mogelijk om een traditioneel evenement te organiseren om de opening van een nieuw station samen met reizigers te vieren. Om toch het moment te markeren, hebben de opdrachtgevers van de nieuwbouw ervoor gekozen om het station digitaal te openen. Geen bandjes en uitdeelacties, maar een livestream waarbij iedereen mee kan kijken vanaf zijn bureaustoel, de bank of de tuin.

Natuurlijk hopen alle partners dat het station snel bezichtigd en gebruikt kan worden door alle 37.000 dagelijkse reizigers waarvoor het station gebouwd is. Tot die tijd laten we trots het nieuwe station zien via de digitale weg en nodigen we iedereen uit mee te kijken.


Fiets weer welkom in de trein vanaf 1 juli

NS is heel blij dat reizigers vanaf 1 juli de trein weer kunnen gebruiken voor vakantie of een dagje uit. Wel blijft het advies aan reizigers om drukte zoveel mogelijk te vermijden. Met teveel fietsen in één trein, is het voor reizigers lastig om voldoende afstand te bewaren. Vooral in Intercity’s is de ruimte voor fietsen beperkt. Met de aanmeldservice helpt NS reizigers een handje om vooraf te weten dat er voldoende plek is voor je fiets. Met de vakantie in aantocht en veel mensen die er in eigen land op uit willen, kan op deze manier de fiets toch op een verantwoorde manier worden meegenomen in de trein.

Het in korte tijd ontwikkelen en testen van de service is een monsterklus. Technici en ontwikkelaars van NS werken de komende dagen met man en macht om dit mogelijk te maken. NS houdt er rekening mee ook na 1 juli nog enige tijd nodig te hebben om de werking van de service verder te verfijnen.


NS steunt herinneringscentra Tweede Wereldoorlog

Kamp Westerbork, kamp Vught, kamp Amersfoort en het Oranjehotel krijgen financiële steun van NS. Door deze ondersteuning geeft NS erkenning van het leed en lot van de grote groep getransporteerde gevangenen die buiten de Individuele Tegemoetkoming vallen. Hiertoe behoren onder meer Joden, Sinti en Roma die de oorlog niet overleefden en geen nabestaanden achterlieten, verzetsstrijders, politieke gevangenen en dwangarbeiders. NS heeft de herinneringscentra gevraagd het bedrag onder meer te besteden aan educatie voor jongeren, met bijzondere focus op discriminatie waaronder antisemitisme tot aan de dag van vandaag. Het gaat in totaal om 5 miljoen euro.

Met deze stap geeft NS invulling aan het openstaande advies van de Commissie Individuele Tegemoetkoming Slachtoffers WO II Transporten NS. De Commissie heeft NS aanbevolen te overwegen om tot een collectieve uiting van erkenning te komen van het leed en lot van de grote groep getransporteerde gevangenen, waarvoor geen aanspraak meer op de regeling (de Individuele Tegemoetkoming) kan worden gemaakt. Ook circa 20.000 kinderen, die tijdens de oorlog op transport zijn gesteld naar vernietigingskampen waar ze door de Duitse bezetter zijn vermoord, behoren tot deze groep.

Individuele Tegemoetkoming
Eerder heeft NS besloten op morele gronden een individuele financiële tegemoetkoming beschikbaar te stellen voor Joden, Sinti en Roma die tijdens de Tweede Wereldoorlog op bevel van de Duitse bezetter door NS per spoor naar Westerbork, Vught of Amersfoort of naar andere locaties in Nederland zijn vervoerd, met het oogmerk om naar concentratie- of vernietigingskampen te worden vervoerd - met het doel hen als bevolkingsgroep uit te roeien. Bij hun overlijden geldt dit ook voor direct nabestaanden.

Vooronderzoek NIOD
Tot slot adviseerde de Commissie een diepgaand onderzoek te doen instellen naar de rol van NS tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarbij het perspectief is gericht op transporten tijdens de oorlog. Dit met het oog op het verdiepen van het historisch inzicht en de reflectie op het eigen handelen in de oorlogsjaren. Daarom heeft NS het NIOD gevraagd hier een vooronderzoek naar te starten. Het NIOD verwacht hier zo’n zes maanden voor nodig te hebben. Mocht uit het vooronderzoek blijken dat meer onderzoek nodig is, dan geeft NS het NIOD daar opdracht toe. Het advies tot diepgaand onderzoek is daarmee de laatste aanbeveling van de Commissie die nog open staat.

Zwarte bladzijde in de geschiedenis
NS heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog in opdracht van de Duitse bezetter speciaal ingelegde treinen gereden om mensen te vervoeren met concentratie- en vernietigingskampen in het buitenland als uiteindelijke bestemming. NS beschouwt de medewerking aan deze deportaties door de bezetter als een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het bedrijf en heeft hier in 2005 excuses voor aangeboden.


  • 26 Juni 2020 om 17:28

NS verkent mogelijkheden financiΓ«le maatregelen, NS-top levert salaris in

NS heeft verkennende gesprekken gevoerd met vakbonden en de Centrale Ondernemingsraad (COR) over een maatregelenpakket voor een financieel gezond NS dat is ingericht op een samenleving na corona. NS’ers zijn vandaag geïnformeerd over de eerste denkrichtingen. De vakbonden en de COR raadplegen hierover hun achterban. Op basis daarvan gaan NS, de COR en de bonden als eventuele vervolgstap verder in gesprek. Onze inzet is erop gericht de reizigers weer volop te verwelkomen in de trein en op de stations. We houden onze ambitie vast als breed mobiliteitsbedrijf voor een duurzaam bereikbaar Nederland.

Eerder werd bekend dat NS verwacht over 5 jaar 4,7 miljard euro aan inkomsten mis te lopen als gevolg van de coronacrisis. NS verwacht, door ander reisgedrag en economische krimp, dat pas na 2024 de reizigersaantallen weer op het niveau van 2019 zijn. Ingrijpende maatregelen zijn noodzakelijk om het bedrijf hier op in te richten en weer financieel gezond te krijgen. Tot 2025 verwacht NS 1,4 miljard euro te moeten besparen. Dat is noodzakelijk om het treinkaartje ook in de toekomst betaalbaar te houden en noodzakelijke investeringen te kunnen blijven doen voor de reiziger.

Denkrichtingen financieel gezond NS
NS wordt de komende jaren een kleiner bedrijf. We willen wel graag dat alle NS’ers die nu een vast contract hebben, ook bij NS blijven. NS heeft meerdere denkrichtingen op papier gezet voor een breed maatregelenpakket. Met de COR en de vakbonden wil NS afspraken maken over een totaalpakket dat gaat over werkgarantie bij flexibiliteit, perspectief en scholing. Daarmee kunnen gedwongen ontslagen worden voorkomen. De afspraken over het totaalpakket gaan onder andere over de vraag hoe we zorgvuldig omgaan met veranderingen in functies, maar bijvoorbeeld ook over arbeidsvoorwaarden, pensioen en het Sociaal Plan.

NS houdt er rekening mee dat er tot 2025 ongeveer 2.300 arbeidsplaatsen verloren zullen gaan. In diezelfde periode (2020 - 2025) gaan ongeveer 2.500 NS’ers met pensioen. Deze functies kunnen we niet één op één uitwisselen, omdat er verschillen zijn tussen de functies die vrij komen en de functies die zullen verminderen. Het kan bijvoorbeeld wel betekenen dat collega’s andere werkzaamheden gaan verrichten, nieuwe vaardigheden leren en ervaring op doen in een andere functie. NS wil ook in de toekomst blijven investeren in scholing van collega’s.

NS-top levert salaris in
De Raad van Bestuur levert 10% van hun vaste salaris in. Ook de Raad van Commissarissen levert 10% van hun vergoeding in. Ze hebben hiertoe besloten vanwege de financiële impact van de coronacrisis op NS. Dit besluit over de beloning van de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen geldt vanaf heden tot en met december 2021. NS keert daarnaast over de jaren 2020 en 2021 voor het hoger management geen variabele beloning uit.

Los van de coronacrisis, zien de leden van de Raad van Bestuur van NS sinds hun aantreden al af van de variabele beloning. In 2016 is de zogenaamde topstructuur van NS vereenvoudigd. Toen is gestopt met de Executive Committee van acht leden en is NS gaan werken met een Raad van Bestuur met vijf leden. De Raad van Commissarissen bestaat uit 6 leden.

Vanaf 1 juli 2020 verwacht NS weer meer reizigers te verwelkomen. Tegelijkertijd hebben de afgelopen 3 maanden enorme impact gehad en duurt het naar verwachting nog jaren tot we weer de reizigersaantallen van het topjaar 2019 hebben.


NS en Albert Heijn verlengen samenwerking

NS en Albert Heijn verlengen de samenwerking: ook de komende jaren zijn de vertrouwde Albert Heijn to go winkels op de stations te vinden en kijken de twee bedrijven gezamenlijk naar verdere groeimogelijkheden.

Albert Heijn en NS werken al ruim 20 jaar samen. In 1999 opende de eerste Albert Heijn to go op station 's-Hertogenbosch. In de loop der jaren openden tientallen winkels op de NS stations en kreeg de formule een vertrouwde plek in het stationsbeeld. Sindsdien is Albert Heijn to go voor veel reizigers dé winkel voor lekker, vers eten en drinken voor onderweg.

Marit van Egmond, ceo Albert Heijn: “Wij willen er altijd en overal voor onze klanten zijn. Om de hoek, online en onderweg. NS was de eerste partner waarmee wij een samenwerking zijn aangegaan om het aantal Albert Heijn-winkels te laten groeien en de ‘to go’- formule verder te ontwikkelen. Het is mooi om te zien dat we samen al 20 jaar klanten blij maken met ons assortiment dat naadloos aansluit bij hun behoefte voor onderweg. Ik ben ook blij dat we, zeker na deze impactvolle periode, weer samen winkels kunnen openen zoals onlangs op station Rotterdam Alexander”.

Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Het voelt goed dat we de lange samenwerking met Albert Heijn kunnen voortzetten. De winkels zorgen er mede voor dat een bezoek aan het station als een aangenaam onderdeel van de hele reis wordt ervaren.”


Een na grootste fietsenstalling van Nederland geopend bij Den Haag Centraal

De fietsenstalling Koningin Julianaplein bij station Den Haag Centraal is in gebruik genomen. Er zijn 700 nieuwe OV-fietsen te huur en daarnaast zijn er ruim 7000 plekken om fietsen te stallen. Met een oppervlakte van 8.000 m2 is de KJ-Stalling de grootste stalling van Den Haag en de 1 na grootste van Nederland

Bovenstaande video is rechtenvrij te downloaden en te gebruiken.

"Bijna de helft van onze reizigers komt met de fiets naar het station", zegt Magdalena Piotrowska, NS-directeur Regio Zuid. "De afgelopen jaren was bij dit station niet genoeg stallingsplaats. Daarom zijn wij heel blij met deze prachtige, ruime stalling."

Den Haag wil een echte fietsstad worden, want fietsen is gezond, schoon en gemakkelijk. De combinatie van fiets en trein draagt bij aan duurzame mobiliteit en de bereikbaarheid van Den Haag. De stalling heeft een oppervlakte van iets meer dan anderhalf voetbalveld en heeft daardoor ruimte voor bijna 8.000 fietsen die makkelijk, veilig, en de eerste 24 uur gratis gestald kunnen worden. Waarbij ook plek is voor afwijkende fietsen zoals bakfietsen, fietsen met kinderzitjes en kratjes en 700 OV-fietsen.

Skyline van Den Haag

In de glazen wanden van de stalling is de architectuur van Den Haag te zien. Bekende gebouwen van Den Haag, van oud tot nieuw, vormt de basis voor één doorlopende afbeelding op de gehele glaswand die de stalling omsluit. Gevelelementen van 17 iconische gebouwen zijn subtiel in elkaar verweven tot een ca. 1.040 vierkante meter groot stadslandschap met een Escheriaanse uitstraling. Als je erlangs fietst, ervaar je in een vloeiende beweging de skyline van de stad.

Moderne stalling

Fietsers betreden de fietsenstalling via eén van de zes rolbanden. Beneden is een grote ontvangstruimte. Na het inchecken zie je hoe je naar een vrije fietsplek toe kunt, stippellijnen zijn zichtbaar op de vloer én op het plafond, zodat je ze vanzelf begint te volgen. Groen is voor fietsers, geel voor voetgangers. De lichte kleuren, open wanden en goede verlichting zorgen voor sociale veiligheid. 

Je kunt er bovendien helemaal rondlopen; er zijn geen lange doodlopende paden. De stalling werkt met een systeem waar gebruikers met een OV-chipkaart kunnen in- en uitchecken. De eerste 24 uur mag er gratis geparkeerd worden. Door middel van een QR code kun je onthouden waar je je fiets hebt achtergelaten. De stalling blijft open tot een kwartier na aankomst van de laatste trein.


Beste reizigers: Welkom terug

“Beste reizigers, wat fijn jullie weer te zien.” Het is een omroep die op deze dag veel te horen is in de trein. Vanaf vandaag mag NS weer alle reizigers verwelkomen, ook voor een dagje uit of vakantie. Voor de veiligheid vraagt NS om zoveel mogelijk verspreid over de dag te reizen, drukte te vermijden door elkaar ruimte te geven en ook in de trein zoveel mogelijk afstand te bewaren. Een mondkapje dragen blijft verplicht in de trein.

Op de stations hebben NS en ProRail al verschillende maatregelen genomen om reizigers te helpen om verantwoord te reizen. Daar komen vanaf deze en volgende week op acht stations zuilen bij waar reizigers hun handen kunnen desinfecteren. De zuil komt voor de poortjes te staan, aangezien dat de plek is waar reizigers zich oriënteren, een kaartje kopen of informatie halen. Het bedienen gaat met een voetpedaal, zodat aanraken met de handen niet nodig is. De eerste zuilen komen op de grotere stations Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Leiden Centraal, Eindhoven Centraal, Amsterdam Zuid en Nijmegen. Als de reacties van reizigers positief zijn, volgen nog meer stations.

Groene stickers
In de treinen is met groene stickers aangegeven waar reizigers kunnen zitten. Vanaf 1 juli zijn alle zitplaatsen weer beschikbaar. De stickers blijven voorlopig nog in de treinen en dienen als hulpmiddel om, daar waar het kan, zo veel mogelijk afstand te houden. Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de trein is momenteel 25 tot 30 procent ten opzichte van gebruikelijk.

Fiets in de trein
De fiets is vanaf 1 juli wederom welkom in de trein. NS verzoekt reizigers om fietsen vooraf aan te melden om drukte te voorkomen. Klik hier voor meer informatie.

Samenreiskorting en Groepsticket
Vanaf 1 juli is ook het Groepsticket en het reizen met Samenreiskorting opnieuw beschikbaar.


Verkoop internationale treintickets trekt weer aan

Net als voor veel andere bedrijven, was 2020 een achtbaan voor NS International. In 2019 noteerde NS International een indrukwekkende groei van 13%. Ook de eerste maanden van 2020 was een vergelijkbare groei van het aantal reizigers zichtbaar op alle bestemmingen. Steeds meer reizigers weten de duurzame trein te vinden voor een reis binnen Europa. Eind april zou bovendien Eurostar in vier uur rechtstreeks tussen Amsterdam en Londen gaan rijden, waarmee weer een populaire bestemming binnen treinbereik zou komen. De start van de rechtstreekse trein Amsterdam-Rotterdam-Londen is door corona uitgesteld tot later dit jaar.

Berlijn populairder

Op basis van de cijfers van de laatste weken is de top-5 populairste internationale treinbestemmingen ongewijzigd: Antwerpen, Brussel, Parijs, Berlijn en Keulen. Hierbij valt op dat verhoudingsgewijs Berlijn een stuk populairder (bijna twee keer) dan normaal in deze periode. Een verklaring hiervoor kan zijn dat Berlijn altijd een populaire bestemming in de zomer is, maar dat reizigers deze zomer hun ticket pas laat aanschaffen. Bestemmingen als Brussel en Keulen, die normaal populair zijn onder zakenreizigers, blijven juist iets achter. Dat type reizen komt nog minder snel op gang.

Onbezorgd op reis

NS vindt het in deze onzekere tijden belangrijk dat reizigers met een gerust hart hun treinreis kunnen boeken. Daarom zijn de voorwaarden van veel tickets versoepeld, waardoor ze tot kort voor vertrek kosteloos kunnen worden omgeboekt. In de treinen besteedt NS veel aandacht aan hygiëne, zo worden ruimtes extra gedesinfecteerd. Ook in de ons omringende landen zijn er regels over het dragen van een mondkapje of het bedekken van mond en neus. In detail kunnen de maatregelen iets verschillen. Op www.nsinternational.com vinden reizigers een overzicht met de maatregelen per land. Zo zorgen we dat onze reizigers weer onbezorgd op reis kunnen.

Overzicht van treinen vanuit Nederland:

  • 16 x per dag Brussel – Intercity Brussel rijdt weer volledig sinds 8 juni.
  • 8 x per dag Frankfurt – ICE rijdt weer volledig sinds 1 juni.
  • 7 x per dag Berlijn – Intercity Berlijn rijdt weer volledig sinds 2 juni.
  • 9 x per dag Parijs – Thalys rijdt sinds 9 juni twee keer per dag, vanaf 12 juli vier keer per dag. Verdere uitbreiding van het aantal treinen is afhankelijk van hoe de situatie rondom corona en de vraag van reizigers zich ontwikkelt.
  • 4 x per dag Londen – Eurostar rijdt vanaf 9 juli weer één keer per dag rechtstreeks vanuit Londen naar Amsterdam. In omgekeerde richting met een overstap in Brussel. NS en Eurostar willen het aantal treinen deze zomer verder uitbreiden. Uiteraard weer afhankelijk van de ontwikkelingen.

Ook alle regionale grensoverschrijdende treinen rijden weer sinds begin juni.


Nieuwe liften en NS Reisassistentie op station Haarlem Spaarnwoude

NS en ProRail vinden gelijkwaardige reismogelijkheden belangrijk, zelfstandig waar dat kan, met hulp waar nodig. Daarom werken we hard aan een treinreis zonder obstakels. Dat gaat bij ProRail van gelijkvloerse perrons tot aan trapleuningen met braille-informatie. Maar ook, zoals hier, om liften en hellingbanen die drempelvrij toegang geven tot de perrons. Tegelijk heeft NS de assistentieverlening op dit station gestart, waardoor reizigers nu hulp kunnen krijgen bij het in-, over- en uitstappen.

Haarlem Spaarnwoude is het 144e station waar NS reisassistentie aanbiedt. Dit jaar volgen nog 24 stations waaronder in Noord-Holland: Overveen, Zaandam Kogerveld, Purmerend Overwhere, Bovenkarspel Flora en Santpoort Zuid. Voor 2025 zijn alle stations waar NS stopt voorzien van reisassistentie. Met de nieuwe liften is dit het 389e station dat drempelvrij is. ProRail heeft nog 11 stations te gaan en dan kan iedereen zich op elk station welkom voelen!


Na 56 jaar weerzien met vrachtwagen van pa waar het allemaal mee begon [+foto's]

Na 56 jaar weerzien met vrachtwagen van pa waar het allemaal mee begon [+foto's]

GIETEN - Oud-vrachtwagenchauffeur Arie Klaassens uit Gieten is ongeneeslijk ziek. Zijn buurman, Herman van Oost, eveneens oud-vrachtwagenchauffeur en tegenwoordig onder meer fotograaf voor Transport Online, verraste h...

Lees meer

  • 5 Juli 2020 om 10:23

Vrachtwagen gestolen van Handelsonderneming Wicherink [+foto]

Vrachtwagen gestolen van Handelsonderneming Wicherink [+foto]

WINTERSWIJK - Vrijdagavond 3 juli rond 23:30 uur is vanuit Winterswijk een vrachtwagen gestolen van Handelsonderneming Wicherink.

Het betreft een blauw/witte MAN met het kenteken BH-XH-84. Het is een vrachtwagen met ...

Lees meer

  • 5 Juli 2020 om 10:55

KNMI geeft code geel voor zware windstoten in kustgebieden

KNMI geeft code geel voor zware windstoten in kustgebieden

De BILT - In de kustgebieden van het land is code geel van kracht vanwege zware windstoten. Het KNMI waarschuwt dat die tot ongeveer 80 kilometer per uur kunnen zijn.

De windstoten komen uit een zuidwestelijke richti...

Lees meer

  • 5 Juli 2020 om 11:09

Groep boeren blokkeert Albert Heijn in Zaandam

Groep boeren blokkeert Albert Heijn in Zaandam

ZAANDAM - Een groep Noord-Hollandse boeren blokkeert met 30 tot 35 landbouwvoertuigen de toegangspoort van het distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam. Ze eisen een gesprek met de directie. Dat laat Ad Baltus van Bo...

Lees meer

  • 5 Juli 2020 om 14:41

Minister opent eerste rijstroken Gaasperdammertunnel (A9)

Minister opent eerste rijstroken Gaasperdammertunnel (A9)

AMSTERDAM - Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft zondagmiddag de eerste rijstroken van de Gaasperdammertunnel (A9) geopend. Het doorgaande en lokale verkeer in de richting van het knooppunt ...

Lees meer

  • 5 Juli 2020 om 14:44

Na 44 jaar weerzien met vrachtwagen van pa waar het allemaal mee begon [+foto's]

Na 44 jaar weerzien met vrachtwagen van pa waar het allemaal mee begon [+foto's]

GIETEN - Oud-vrachtwagenchauffeur Arie Klaassens uit Gieten is ongeneeslijk ziek. Zijn buurman, Herman van Oost, eveneens oud-vrachtwagenchauffeur en tegenwoordig onder meer fotograaf voor Transport Online, verraste h...

Lees meer

  • 5 Juli 2020 om 10:23

Groep boeren blokkeerde Albert Heijn in Zaandam

Groep boeren blokkeerde Albert Heijn in Zaandam

ZAANDAM - [update 20:12 uur] De groep Noord-Hollandse boeren die urenlang de toegangspoort van het distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam blokkeerde, is vertrokken. Na een toezegging van de manager van het centrum ...

Lees meer

  • 5 Juli 2020 om 14:41

Boeren blokkeren opnieuw supermarkt dc's en snelwegen [+foto's]

Boeren blokkeren opnieuw supermarkt dc's en snelwegen [+foto's]

GROENLO - Voor de zoveelste avond op rij zijn boeren met hun tractoren op meerdere plekken in het land de weg opgegaan. Zo voeren ongeveer 35 boeren met tractoren actie bij de terminal van Eindhoven Airport, meldt de Koninklijk...

Lees meer

  • 5 Juli 2020 om 22:34

Dodge Charger SRT Hellcat Redeye heeft 808 pk!

Dit is geen Dodge Charger, Dodge Charger SRT of Dodge Charger SRT Hellcat, maar een Dodge Charger SRT Hellcat Redeye. En dat betekent dat hij de beroemde en beruchte 6,2-liter supercharged Hellcat-V8 aan boord heeft, maar dan met 808 pk in plaats van 727 pk. 

❌