[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderAlle Nieuwskoppen

DVR benaderen met mobiel netwerk [Hardware instellingen]

Heb idd nog een derde poort geopend en het werkt. Dank voor de tip.
Gr Henk ... meer en reageer

  • 8 Februari 2019 om 23:36

DVR benaderen met mobiel netwerk [Hardware instellingen]

Je hoeft met een NVR en DVD geen port ranges open te zetten, alleen de poort die hij gebruikt.
Dus in jou geval moet je 3 poort forwards maken.

Het kan bij jou anders heten, maar het idee blijft het zelfde:
Server Port
Media Port of Mobile Port
HTTP Port (best om op 80 te hebben) ... meer en reageer

  • 8 Februari 2019 om 22:44

Medewerker Sales (20 uur)

Vanuit hartje Amsterdam levert De Persgroep de bekende kranten van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, zoals het AD, de Volkskrant en Trouw. Achter de verkoop van deze kranten staat een energiek team van 20 tot 25 verkooptoppers. Samen bouwen ze ernaartoe het beste verkoopteam van Nederland te zijn. Wil je hier ook bij horen?  Ga dan voor 20 uur per week aan de slag als Sales Medewerker bij De Persgroep en verdien € 15,- bruto per uur.

Als Sales Medewerker ben je samen met jouw team verantwoordelijk voor de verkoop van de abonnementen op de kranten van De Persgroep. Je gaat oud abonnementhouders en potentiële klanten bellen met als doel hen lid te maken van hun favoriete krant. Hier is het belangrijk dat je een vlotte babbel hebt en luistert naar de wensen van de klant. Bij elke tweede sale die jij voor elkaar bokst krijg je een bonus van € 7,50 bruto boven op jouw loon van € 15,- bruto per uur.

De Persgroep is het grootste mediahuis van Nederland en ligt in Amsterdam.Zij hebben wel 1200 journalisten in dienst die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Aan je gezellige en gemotiveerde team de taak om nieuwe krantabonnementen te gaan verkopen.

Je gaat parttime aan de slag voor 20 uur per week en de werktijden zijn maandag tot en met vrijdag  09:00 en 17:00 uur en de dinsdag,woensdag en donderdag avond tot 21:00 uur.

Als Sales medewerker krijg je:

  • Een uitdagende baan voor 20 uur per week;
  • Een salaris van € 15,- bruto per uur exclusief bonussen;
  • Een gezellig en energiek team;
  • Reiskostenvergoeding.

Als Sales Medewerker vragen wij:

  • Beschikbaarheid vanaf 16 uur per week;
  • Je hebt recent nog ervaring op gedaan in een telefonische sales functie;
  • Passie voor sales;
  • Overtuigingskracht en enthousiasme.
  • 7 Juni 2019 om 09:26

Klantenservice Medewerker

Als Klantenservice Medewerker regio Wageningen ben jij het aanspreekpunt voor de klanten van een telecombedrijf! Ben jij klantgericht en bied jij een luisterend oor? Ga dan fulltime of parttime (16-40 uur) aan de slag en verdien tot € 9,44 per uur!

Jij bent verantwoordelijk voor de binnen komende klantvragen. Jij krijgt vragen over facturen, abonnementen en vaste aansluitingen. Iedere klant is uniek en heeft daardoor een verschillende aanpak nodig. Jij gaat analyseren waar het probleem ligt zodat jij tot een oplossing kunt komen. Zodra het probleem opgelost is ga jij de klant verder helpen. Heeft hij/zij nog geen compleet pakket? Dan bied jij dit aan.

Als Klantenservice Medewerker kom jij te werken in de regio Wageningen. Jij komt op een gezellige afdeling terecht waar een informele maar gedreven sfeer hangt. Hier staan ontwikkelingen voorop, waardoor jij gebruik kunt maken van de vele verschillende e-learnings. Zo kun jij je kennis blijven uitbreiden en continue nieuwe dingen leren.

Als Klantenservice Medewerker bieden wij:

  • Een marktconform salaris;
  • Een betaalde fulltime training van 10 werkdagen;
  • Verschillende doorgroeimogelijkheden;
  •  Flexibele openingstijden op maandag t/m zondag tussen 08:00 en 22:30 uur.

  • Jij bent vanaf 16 tot 40 uur per week inzetbaar
  • Jij beheerst Nederlands in taal en geschrift
  • Jij bent een teamplayer maar kunt ook zelfstandig werken
  • Een flexibele houding
  • 27 Juni 2019 om 11:45

Motorola lanceert nieuwe Moto G7 serie

Door Jelmer Penninga

Tijdens een persmeeting afgelopen donderdag heeft Motorola zijn nieuwe Moto G7 serie gelanceerd. De nieuwe G7 serie is de opvolger van de G6  serie. Met de nieuwe G7 serie introduceert Motorola een viertal smartphones voor een schappelijke prijs.

Motorola Moto G7 varianten

In de nieuwe G7 serie komt Motorola met een viertal nieuwe smartphones. De standaard Motorola Moto G7 wordt vergezeld door de Motorola Moto G7 Plus, De Motorola Moto G7 Play en de nieuwe Motorola Moto G7 Power. Zoals de naam al suggereert is de nieuwe G7 Power een smartphone met een grote batterij. Maar liefst 5000mAh batterij, waarbij de andere G7 modellen het moeten doen met een 3000mAh batterij. De G7 Plus is uitgerust met een groot  beeldscherm van 6,3 inch. De andere drie modellen krijgen een 5,7 inch beeldscherm. De G7 Play is het instapmodel met wat minder werkgeheugen en opslagcapaciteit. De prijs van de G7 Play ligt dan ook iets lager dan de andere  modellen.

Motorola Moto G7 specificaties

Standaard is de G7 verder uitgerust met een 1.8Ghz Qualcomm Snapdragon 632 processor. Het 5,7 inch beeldscherm is een Full HD+ variant. Het geheugen bestaat uit 4GB werkgeheugen en 64GB opslagcapaciteit. De G7 Play is uitgerust met 2GB werkgeheugen en 32GB opslagcapaciteit.

De camera is bij iedere G7 variant anders. De standaard G7 is voorzien van twee camera’s van 12 en 5 megapixels. De G7 Plus heeft ook twee camera’s, maar deze zijn iets beter met 13 en 12 megapixels. De G7 Play en de G7 Power hebben allebei één camera op de achterzijde. Aan de voorkant heeft de G7 Plus een 12 megapixel selfie-camera, de andere G7 varianten hebben alledrie een 8 megapixel selfie-camera.

Motorola Moto G7 prijzen

De standaard G7 heeft een adviesprijs van 249 euro. De G7 Plus wordt iets duurder met 299 euro. De G7 Play en G7 Power gaan respectievelijk 149 euro en 209 euro kosten.

De nieuwe Motorola Moto G7 en  al zijn varianten worden  vanaf febrarie/maart in de winkels verwacht.

Motorola Moto G7 abonnement

 

DVR benaderen met mobiel netwerk [Hardware instellingen]

Heb DVR aangesloten op Experiabox v10 met IPadres 192.168.2.44 en tcudp beginpoort 34567 en eindpoort 34601. In de DRV is http poort 82 opgenomen en een niet te wijzigen mobile poort 34600. Kan met thuis-pc (LAN) via Webclient de beelden zien. Heb XVR-pro gedownload op telefoon en WAN adres ingevuld met poort 34600. Zie daarop ook de 4 cameras met beeld, maar …….. heb nu wel 34601 min 34567 is 34 poorten ... meer en reageer

  • 8 Februari 2019 om 13:33

Fulltime klantenservice medewerker bij Unigarant

Wil jij fulltime als Klantenservice medewerker aan de slag bij een grote verzekeraar? Lees dan snel verder!

Of het nou een vriend of vriendin, een familielid of een onbekende is: jij wilt altijd graag mensen helpen! Dat is precies waar Unigarant naar op zoek is. Iemand met inlevingsvermogen en die graag het visitekaartje wil zijn van Unigarant. Je gaat aan de slag met het beantwoorden van vragen en oplossen van problemen van de klanten die bellen. Zij kunnen bijvoorbeeld bellen over hun reisverzekering, maar er kan ook gebeld worden over een bromfietsverzekering. Jij als fulltime klantenservice medewerker gaat ervoor zorgen dat de klant op de juiste manier geholpen word en tevreden ophangt. Binnen deze functie kan je 32, 36 of 40 uur aan de slag per week en is je bruto uurloon € 11,64!

Je gaat aan de slag bij Unigarant in Hoogeveen. Unigarant is zowel goed met het OV te bereiken als met de auto of de fiets. Voor de auto is er zelfs een parkeerterrein om het gebouw heen. Je komt terecht in een enthousiast, hardwerkend team waarmee je er samen voor gaat zorgen dat de klanttevredenheid hoog blijft!

  • Je gaat kosteloos via FINTREX Wft diploma's behalen;
  • Je startsalaris is € 11,82 bruto per uur;
  • Je kan 32, 36 of 40 uur aan de slag;
  • Een collectieve zorgverzekering en/of sportabonnement via FINTREX;
  • Een twee weken fulltime betaalde training om je helemaal klaar te stomen voor de functie.

  • Je bent enthousiast en klantvriendelijk;
  • Je bent bereid hard te studeren voor jouw Wft;
  • Je kan fulltime aan de slag.
  • 6 Maart 2019 om 09:47

Lees De Gelderlander vandaag gratis digitaal

Wegens een technische storing kan het zijn dat u als lezer van de papieren krant vandaag een andere editie van De Gelderlander thuis heeft gekregen dan normaal. Excuses voor het ongemak.

  • 8 Februari 2019 om 07:32

Medewerker Servicedesk

Krijg jij energie van klantcontact, probleemoplossend denken en het behalen van spetterende resultaten? Dan weet ik zeker dat jij bij deze functie past! Wij zijn opzoek naar gedreven personen die graag de handen uit de mouwen steken en plezier ervaren met klantcontact.

Wanneer jij aan de slag gaat als Medewerker Servicedesk begin jij op jouw zelf ingeroosterde tijdstip. Je begroet je collega’s, pakt wat te drinken en gaat aan de slag. Je krijgt veel telefoontjes binnen met vragen van consumenten. Doordat jij van A tot Z weet hoe alles werkt, kan jij op een juiste manier vragen afhandelen. Consumenten hangen tevreden de telefoon op en zullen met een goed gevoel op het gesprek terugkijken. Na het gesprek zorg jij dat alles in het systeem genoteerd staat, zodat collega’s ook weten wat er besproken is. In de pauze eet je gezellig samen met jouw collega’s in de gezamenlijke kantine. Je gaat hierna weer met een volle moed aan de slag, om klanten zo goed mogelijk te helpen. Als je dienst erop zit bespreek je jouw positieve gesprekken van de dag en geef je een high five aan je teamleider om dit te vieren!

VodafoneZiggo staat voor plezier, vooruitgang en verbinding. Dit betekent dat zij consumenten het beste entertainment willen bieden door te blijven innoveren en de kracht van technologie te gebruiken. Als Medewerker Servicedesk zal jij hierin een belangrijke rol gaan spelen, omdat jij het eerste aanspreekpunt van je klant bent.

  • Een fijne werksfeer met eventuele doorgroeimogelijkheden;
  • De flexibiliteit om jouw eigen werktijden in te plannen;
  • Een marktconform salaris van € 9,44 bruto per uur ongeacht leeftijd;
  • Een reiskostenvergoeding als je verder dan 10KM woont.

  • Minimaal een MBO denk- en werkniveau;
  • Je bent servicegericht, geduldig en flexibel;
  • Je leert nieuwe dingen vliegensvlug;
  • Je bent parttime (24-28 uur) of fulltime (32-40 uur) beschikbaar.
  • 1 Juli 2019 om 09:30

Medewerker Klantenservice (24-36 uur)

Wij zoeken voor 24-32 of 28-36 uur per week een gedreven Medewerker Klantenservice voor de schade afdeling van FBTO in Leeuwarden. Medewerkers van deze afdeling beantwoorden telefonisch alle vragen over woon-, reis-, auto-, rechtsbijstand-, en zorgverzekeringen.

Jij zorgt er voor dat iedere klant de aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft, en bent verantwoordelijk voor jouw eigen score op klanttevredenheid. Door de klant centraal te stellen, mee te denken en door te vragen, komt jouw klant niks te kort. Goede service is voor jou een commercieel hulpmiddel. Jouw inzet belonen wij met goede voorwaarden, een prettige werksfeer, en georganiseerde uitjes en activiteiten!

"Wij stoppen je niet in een hokje. En doen elke dag onze uiterste best om je zo goed mogelijk te helpen. Daarom hebben wij de bijna perfecte score behaald volgens het Keurmerk Klantgericht Verzekeren."

Met 98% van de maximale score is FBTO over het geheel de beste verzekeraar van Nederland. Wil jij een positieve bijdrage leveren aan deze afdeling? Wij verwelkomen jou graag bij FBTO in Leeuwarden!

  • Een bruto uurloon van €13,09 ongeacht leeftijd
  • Opbouw van vakantieuren, vakantiegeld en de nodige toeslagen
  • Een baan met flexibele openingstijden
  • Reiskostenvergoeding (OV = 100%, eigen vervoer = KM vergoeding)
  • Een centrale werklocatie in hartje Leeuwarden
  • Coaching en begeleiding, om ervoor te zorgen dat jij lekker in je vel zit
  • Een goede werksfeer waar jij je snel thuis zal voelen

  • Jij bent 24-32 of 28-36 uur per week beschikbaar
  • Je kan een betaalde fulltime training van 7 weken bijwonen
  • Je wil je graag verdiepen in verzekeringen
  • Eens per twee weken op de zaterdag werken is voor jou geen probleem
  • Je bent 2 avonden per week beschikbaar, waarvan eens per twee weken de vrijdagavond
  • De maandagochtend ben jij beschikbaar
  • Met targets werken is voor jou leuk en uitdagend
  • Je bent servicegericht, en hebt oog voor commercie
  • 7 Februari 2019 om 15:46

Avocado’s krijgen een anti-voedselverspilling-laagje

Door Dominique Vrouwenvelder
Bron: Pixabay

Met een nieuwe technologie hoopt Nature’s Pride – de grootste avocado-handelaar van Nederland – zijn avocado’s langer houdbaar te maken en zo voedselverspilling terug te dringen.

De avocado’s in kwestie worden bespoten met Apeel: een beschermend laagje dat is gemaakt van plant-eigen materialen. Door de waterafstotende lipiden in het laagje is de avocado beter in staat om zijn vocht vast te houden en kan zuurstof moeilijker de vrucht binnendringen. Daardoor zal de avocado minder snel gaan rotten. Gemiddeld genomen heeft het product met dit beschermlaagje een dubbel zo lange houdbaarheid.

Anti-voedselverspilling

Apeel Sciences is het bedrijf achter het beschermende laagje. De oprichter van dit bedrijf, James Roger, zet zich in om door middel van slimme innovaties voedselverspilling tegen te gaan. Samen met een team van wetenschappers heeft Roger het beschermende laagje gecreëerd, dat er voor zorgt dat voedingsmiddelen minder snel bederven. Dit laagje kan in principe op alle groenten en fruit worden aangebracht.

De voedselverspilling in Europa wordt geschat op 88 miljoen ton per jaar. De kosten hiervan zijn zo’n 143 miljard euro. Apeel Sciences en Nature’s Pride hopen dat deze ontwikkeling een eerste stap is naar meer duurzaamheid in de groente- en fruitsector, en dat hierdoor uiteindelijk de wereldwijde voedselverspilling afneemt.

Maatregelen

Producenten en retailers nemen op dit moment al verschillende maatregelen om hun producten te beschermen tegen verspilling. Voorbeelden hiervan zijn het verpakken in plastic, of beneveling. Beide zorgen ervoor dat producten minder snel uitdrogen. Zo kunnen versproducten langer in het schap liggen en wordt er minder weggegooid.

Als de Europese Unie goedkeuring geeft voor de behandelde avocado’s zullen deze vanaf halverwege 2019 in de schappen van geselecteerde winkels in Europa verschijnen. In Amerika wordt deze techniek al volop toegepast op verschillende andere soorten fruit en groente.


Callcenter medewerker parttime

Als Callcenter medewerker ga jij parttime (24-36 uur) aan de slag bij ABN AMRO in Amsterdam op de afdeling Private Assistance. Deze afdeling houdt zich voornamelijk bezig met de dagelijkse bankzaken van de meer vermogende klanten van de bank. Jij staat hen correct en beleefd te woord en sluit ieder telefonisch gesprek op een positieve manier af. Jij kan bij start rekenen op een mooi bruto uurloon van € 12,94. Dit salaris kan oplopen tot € 14,09 wanneer jij binnen 5 maanden jouw aanvullende Wft certificaten hebt behaald. Deze certificaten heb jij ook echt nodig om jouw werkzaamheden als Callcenter medewerker zo goed mogelijk uit te kunnen oefenen.

ABN AMRO is een van Nederlands grootste banken waarin ontwikkeling van de eigen werknemers centraal staat. Ook wordt er veel waarde gehecht aan ambitie en is klanttevredenheid erg belangrijk voor de bank. Als Callcenter medewerker kun jij hier op de vestiging in Amsterdam jouw steentje aan bijdragen!

Als Callcenter medewerker kan jij rekenen op het volgende:

  • Een bruto uurloon van € 12,94 wat oploopt tot € 14,08;
  • De mogelijkheid om jouw Wft certificaten via FINTREX te behalen;
  • Een functie voor de langere termijn;
  • Reiskostenvergoeding vanaf 10 km;
  • Flexibele werktijden en de mogelijkheid om parttime te werken!

Als jij in aanmerking wilt komen voor de functie als Callcenter medewerker voldoe jij aan de volgende eisen:

  • Minimaal een MBO4 diploma;
  • Jij bent minimaal 24 en maximaal 36 uur per week beschikbaar;
  • Voor start beschik jij over jouw Wft Basis certificaat;
  • Jij bent beschikbaar voor een fulltime (betaalde) training van 5 weken.
  • 11 April 2019 om 16:19

HAK stopt klassiekers in 0%-jasje

Door Dominique Vrouwenvelder
Bron: HAK

Groentefabrikant HAK speelt in op de wensen van de moderne consument en voegt daarom vier producten toe aan de 0%-lijn. Deze klassiekers met groente en peulvruchten bevatten geen toegevoegde suiker en zout.

HAK maakt vier klassiekers verkrijgbaar als 0%-variant. Rode kool met appel, rode bieten, bruine bonen en witte bonen in tomatensaus zijn vanaf nu verkrijgbaar zonder toegevoegde suikers, zout en/of zoetstoffen. De 0%-varianten zijn op smaak gemaakt gebracht met behulp van natuurlijke smaakmakers zoals azijn, kruiden en specerijen. Ook de traditionele klassiekers zijn een beetje gezonder gemaakt. Deze bevatten sinds het oogstseizoen 2017/2018 tot 30% minder suiker en tot 40% minder zout.

0%-appelmoes

De 0%-variant van de vier klassiekers volgen op de 0%-varianten van appelmoes die eerder al op de markt werden gebracht. Deze producten bleken erg populair bij de consument. Behalve dat er geen suikers zijn toegevoegd aan deze producten, heeft HAK ook het percentage van nature aanwezige suikers uit de appels omlaag kunnen brengen. Hiervoor heeft de producent gekozen voor appels met een van nature laag suikergehalte.


Meer nieuwe welvaart, meer vleesconsumptie

Door Mark IJsendoorn
jez-timms-48940-unsplash

De afgelopen 50 jaar verdubbelde de wereldbevolking van 3 miljard naar 7,6 miljard mensen. De wereldwijde vleesproductie vervijfvoudigde. Tegelijk kun je de krant niet openslaan of je leest over vleesminderen en plantaardig eten. Wat betekent dat voor de wereldwijde vleesconsumptie en waar wonen de grootste vleeseters op aarde? De BBC zocht het uit.

Hasna Chelhi – Foodlog

In Groot-Brittannië zegt een derde van de bevolking minder of helemaal geen vlees te eten. In de Verenigde Staten claimt twee derde van de Amerikanen minder te eten van minstens 1 vleessoort.

Ook in Nederland is vleesminderen ‘normaal’. Meer dan de helft van de Nederlanders is flexitariër, zegt het Voedingscentrum. Minder vlees in ons voedingspatroon is gezonder voor onszelf, beter voor het milieu en vriendelijker voor dieren. Toch stagneert de daling van onze vleesconsumptie, moest Wakker Dier teleurgesteld constateren. Wie eet vlees en hoeveel, wereldwijd? Dat liet de BBC uitzoeken door onafhankelijk onderzoeker Hannah Ritchie en Our World in Data.

Amerikanen en Australiërs

Samen met Australië staan de Verenigde Staten bovenaan de lijst met landen die op jaarbasis het meeste vlees consumeren. Ook in Nieuw-Zeeland en Argentinië ligt de vleesconsumptie hoog, op meer dan 100 kilo vlees per jaar per persoon. In West-Europa ligt de vleesconsumptie per persoon tussen de 80 en 90 kilo karkasgewicht (inclusief de botten; het nettogewicht zoals je dat bij de supermarkt koopt, ligt – afhankelijk van het dier – op iets meer dan de helft).

In ontwikkelingslanden is de vleesconsumptie veel lager. De gemiddelde Ethiopiër eet jaarlijks slechts 7 kilo, voor Rwandezen en Nigerianen is dat respectievelijk 8 en 9 kilo.

Betaalbaar vlees

In 1960 telde de aarde 3 miljard mensen. Inmiddels zijn we met 7,6 miljard aardbewoners. De vleesproductie groeide nog veel harder. In de jaren ’60 was de wereldvleesproductie zo’n 70 miljoen ton vlees per jaar. In 2017 produceerden we meer dan 330 miljoen toen, aldus de BBC. Een vervijfvoudiging van de vleesproductie, tegen een verdubbeling van het aantal mensen.

Behalve dat het aantal mensen toenam, nam ook de welvaart toe. Het gemiddelde inkomen verdriedubbelde in diezelfde periode. Leg dat gegeven naast het feit dat in rijkere landen de vleesconsumptie hoger is dan in arme en de oplossing ligt voor de hand: er zijn niet alleen meer mensen op aarde, er zijn ook meer mensen die het zich kunnen veroorloven vlees te eten. Landen als China en Brazilië laten dan ook een forse stijging in de vleesconsumptie zien.

Dus, eten we minder vlees?

In Europa en Noord-Amerika lijkt de ‘piek’ in vleesconsumptie voorbij. Toch blijft vlees een populair levensmiddel, ook in Nederland. Wel lijkt er een verschuiving op te treden in het soort vlees dat we eten, weet de BBC. Westerse consumenten kiezen voor minder rood vlees (varken en rundvlees) en meer pluimvee of een enkele keer een vleesvervanger.

In de VS is pluimvee inmiddels goed voor maar liefst de helft van de vleesconsumptie. Dat is goed voor het milieu; kip heeft van de verschillende vleessoorten de beste ecologische footprint. Kip heet ook gezonder omdat het witvlees is; roodvlees (rund, varken, schaap, geit) wordt ongezond genoemd omdat het geassocieerd wordt met een te hoge vetconsumptie en het ontstaan van kanker.

In The Lancet verscheen recent een pleidooi voor een plantaardiger menu. Het stuitte onmiddellijk op verzet van vlees- en zuivelproducenten. De belangrijkste financier achter het pleidooi bleek vaak te vliegen en kreeg het verwijt om die reden niet betrouwbaar te zijn. Ook vliegen is immers slecht voor ons leefmilieu. De vraag naar vlees in de wereld daalt niet. Integendeel. VOlgens de Rabobank zal die de komende twintig jaar met 45% stijgen, met name in het rijker wordende Azië waar ook nog eens veel mensen wonen.


Beveiliging van aantal websites onder toezicht

Door Joran Spauwen

Een aantal online dienstverleners zijn tegenwoordig wettelijk verplicht om hun cyber security op orde te hebben. Sinds kort moeten online marktplaatsen, zoekmachines en clouddiensten namelijk passende maatregelen nemen “om de risico’s voor de beveiliging van hun netwerk- en informatiesystemen te beheersen”. Natuurlijk zit niemand te wachten op een hack of een lek, dus het regelen van je beveiliging is eigenlijk altijd een goed idee. Belangrijk is echter dat de deze nieuwe wetgeving (de Wbni) ook verplicht om cyber security incidenten actief te melden bij bepaalde instanties.

Valt jouw site onder de nieuwe wet?

Online marktplaatsen en zoekmachines zullen zichzelf waarschijnlijk snel herkennen in de nieuwe wet. Voor clouddiensten is dat wat vager. Volgens de overheid gaat het om infrastructure en platform as-a-service (Iaas en Paas), maar ook om SaaS-diensten, zoals “een financieel pakket, online office, etc.”. Dat is natuurlijk vrij breed.

Niet iedereen krijgt overigens te maken met de nieuwe meld- en beveiligingsplicht. De wet geldt grof gezegd niet voor kleine bedrijven (minder dan 50 werknemers en balanstotaal < €10mio).

Ook hoeven niet alle incidenten gemeld te worden. Alleen voor incidenten met ‘aanzienlijke gevolgen’ geldt een meldplicht. De overheid heeft hiervoor een handig schemaatje gemaakt.

Datalekken moesten toch al gemeld worden?

Dit soort regels zijn niet helemaal nieuw. Voor het verwerken van persoonsgegevens gelden vergelijkbare verplichtingen. Qua scope is de Wbni iets breder; deze geldt bijvoorbeeld ook voor partijen/systemen die geen persoonsgegevens verwerken. Belangrijk is vooral dat cyber-incidenten met persoonsgegevens (datalekken) nu niet meer alleen bij de Autoriteit Persoonsgegevens gemeld moeten worden, maar ook bij het CSIRT-DSP.

Kortom: ben je als bedrijf online actief – check even vooraf welke stappen je precies moet nemen voor als er onverhoopt toch iets fout gaat.

Met dank aan Joost Lichtendahl

Unilever neemt Britse fabrikant gezonde snacks over

Door Mark IJsendoorn
Unilever

Unilever heeft de Britse snackfabrikant Graze overgenomen. Dat maakte het voedingsmiddelenconcern gisteren bekend. Graze was voorheen eigendom van de Amerikaanse investeerder Carlyle.

Het Britse Graze is in 2008 opgericht en verkoopt voornamelijk gezonde snacks als noten, zaden repen zonder kunstmatige stoffen. In het Verenigd Koninkrijk is het bedrijf marktleider op dit gebied. De snackmaker richt zich op een jonge doelgroep en verkoopt zowel via het internet als in een groot aantal winkels.

Financiële details zijn niet vrijgegeven, maar het Financieele Dagblad schrijft dat er €170 miljoen is betaalt voor Graze. Volgens Unilever past de overname in de strategie om te groeien in gezonde voeding. Ook zegt de multinational te kunnen leren van de expertise van Graze op het gebied van ecommerce.


FrieslandCampina lanceert PlanetProof-kaas

Door Mark IJsendoorn
Beeld: FrieslandCampina

Onlangs introduceerde FrieslandCampina al melk die de planeet beter moet maken. Deze week start het bedrijf met de productie van kaas onder het ‘On the way to PlanetProof’-keurmerk. Milner is het eerste Nederlandse kaasmerk dat verkrijgbaar zal zijn onder het keurmerk ‘PlanetProof’, schrijft het bedrijf. Met dit keurmerk voldoet de “duurzamere kaas” aan de eisen die Stichting Milieukeur stelt op het gebied van dierenwelzijn, natuur en klimaat.

PlanetProof

Stichting Milieukeur introduceerde in september 2018 het PlanetProof-label voor zuivel. Voor een paar cent meer kiezen consumenten voor het duurzamere zuivelproduct van melk uit de ‘topzuivellijn’. De meerprijs gaat naar de betrokken melkveehouders die voldoen aan de eisen en de coöperatie. Afgelopen december lag de eerste PlanetProof-melk van FrieslandCampina in het schap.

De Milner PlanetProof-kaas is vanaf april te koop. Medio 2019 moet duurzamere kaas voor huismerken waar het bedrijf aan levert verkrijgbaar zijn. De Planetproof-zuivel moet het bedrijf helpen de Nederlandse markt niet te verliezen aan concurrenten. Circa 20% van de melkproductie van de leden van de coöperatie is uitverkoren om beter voor de planeet te zijn.

Bron: Foodlog


NVWA: Pluimveeslachthuizen moeten hygiΓ«nischer werken

Door Mark IJsendoorn
Beeld: NVWA

Vorige week werd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) de naleefmonitor over de roodvleessector gepubliceerd, nu is ook de naleefmonitor voor pluimveeslachterijen bekend. Volgens de NVWA laat de pluimveesector steken vallen op het gebied van hygiëne.

Over het algemeen houden deze grote pluimveeslachthuizen zich goed aan de regels voor dierenwelzijn en voedselveiligheid, maar aan de hygiëne kan nog gewerkt worden. De naleving van de regels omtrent hygiënisch slachten is 93% en die is hiermee stabiel ten opzichte van eerdere resultaten. Uit de naleefmonitor blijkt echter dat slachthuizen regelmatig steken laten vallen bij het schoonmaken van hun ruimtes, machines en materialen. Vloeren en wanden blijken meer dan eens niet goed schoongemaakt, want de naleving scoort hier gemiddeld 68%. Ook het schoonmaken van de machines en transportbanden kan beter, want hier werd slechts 52% gescoord. Ook op het punt van persoonlijke hygiëne en het tegengaan van kruisbesmetting en condens is ruimte voor verbetering (score 83%), evenals het reinigen en ontsmetten van transportmiddelen (score 81%).

Dierenwelzijn

De naleving van de regels voor dierenwelzijn ligt gemiddeld op 90%. Bij het aansnijden en verbloeden van de dieren ligt de naleving al sinds 2015 op een hoog niveau. Bij het aanvoeren van de dieren worden de regels minder goed nageleefd. Waar het naleefpercentage eind 2015 nog 96% was, ligt deze de afgelopen twee jaar structureel rond de 85%. Dit komt vooral omdat een aantal bedrijven de verplichte welzijnscheck bij aankomst van de dieren niet goed uitvoert.

Monitor

Nederland telt 18 grote pluimvee slachthuizen, waar 99,9% van de pluimvee productie wordt geslacht. Dierenartsen van de NVWA houden, net als in de roodvlees slachthuizen, continu toezicht in de pluimveeslachthuizen. Zij controleren de naleving van de regels voor voedselveiligheid en dierenwelzijn en treden direct op bij overtredingen. De naleefmonitor beschrijft de naleving van de regels over hygiëne en dierenwelzijn over de eerste 6 maanden van 2018.


Kunstmatige intelligentie ontwikkelt nieuwe smaken

Door Mark IJsendoorn
Beeld: videostill/McCormick

Kruidenfabrikant McCormick en IT-gigant IBM werken aan een manier om kunstmatige intelligentie in te zetten bij productontwikkeling van voedingsmiddelen. ‘Een nieuw tijdperk van smaakinnovatie,’ noemt McCormick het.

Hoe slim en ervaren productontwikkelaars op R&D-afdelingen ook zijn, de garantie dat ze aan het volgende smaakicoon werken kunnen ze nooit geven. Het in elkaar sleutelen van de juiste smaaksensatie is evengoed een kunst als een wetenschap. Of toch niet? Zou een computer die garantie wel kunnen geven?

Met een kunstmatige intelligentie van IBM Research probeert de Amerikaanse kruidenfabrikant McCormick die vraag te beantwoorden. Het nieuwe platform combineert de jarenlange ervaring die is opgebouwd in de twintig laboratoria van McCormick met een machine learning-systeem. Gevoed door data uit die laboratoria kan de Philyra AI van IBM Research nieuwe recepten genereren. De toekomstvisie: keer op keer tot de perfecte smaak komen dankzij data.

Philyra

De Phylira AI werd afgelopen najaar door IBM onthuld, als tool voor het ontwikkelen van nieuwe geuren voor parfums. De algoritmen van het systeem zijn ontworpen om door grote hoeveelheden data van formuleringen en grondstoffen te verwerken, daar patronen in te ontdekken en met nieuwe combinaties te komen. De KI kan bijvoorbeeld met een alternatief recept komen als een grondstof niet voorhanden is. Ook zou het recepten kunnen aanpassen op basis van bepaalde reacties of wensen van de gebruiker van het product. Geur en smaak zitten dicht bij elkaar, dus voor IBM was het relatief eenvoudig om de algoritmen naar de wensen van McCormick aan te passen.

Efficiënt

De ontwikkelmethode van McCormick kent op dit moment vijf stappen: idee, ontwikkeling, testen, opschalen en commercialisatie. Het meeste werk zit in de eerste twee stappen. De ontwikkelaars gaan voor ieder nieuw product in de database op zoek naar soortgelijke producten en gebruiken dat als startpunt voor verdere ontwikkeling. Tijdens dat proces kan een product wel honderd verschillende samenstellingen krijgen voordat de gouden combinatie wordt gevonden.

Met het KI-systeem moet dat veel sneller en efficiënter gaan, want Philyra kan een veel grotere datapool verwerken dan de zo gebrekkige mens. Het systeem beschikt niet alleen over de database met alle bestaande recepten en grondstoffen, maar kan ook sales en marketingdata laten meewegen. Binnen enkele minuten kan het programma tientallen suggesties geven voor de formulering van producten.

Bovendien kan Philyra ontwikkelaars helpen tot ideeën te komen waar zij normaal gesproken niet aan zouden hebben gedacht. Bij het combineren van smaken en stoffen werken veel ontwikkelaars vanuit ervaring en proberen ze als eerst smaken waar ze al eerder mee hebben gewerkt. De KI heeft zulke voorkeuren niet, en beschikt via de database over de ervaring van alle vijfhonderd R&D medewerkers van McCormick tegelijk.

Nieuw icoon

McCormick heeft met behulp van het systeem al drie kruidenmixen ontwikkeld die dit jaar op de markt worden gebracht. De KI is nog verre van af, en de twee bedrijven werken nog steeds nauw samen om meer data toe te voegen en de prestaties te verbeteren. Uiteindelijk moet het systeem het makkelijker maken om smaak te perfectioneren en nieuwe smaakiconen op de markt te brengen.


Aan het eind van het jaar feest op de Zanddonk

BEUNINGEN - Dagelijks Leven bouwt in Beuningen een complex voor twintig mensen met dementie. Het moet de op één na beste plek zijn om te wonen, als thuis niet meer gaat.

  • 6 Februari 2019 om 11:25
❌