[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
βœ‡ NS OV informatie

Video: NS Weekly

26 September 2019 om 13:42

NS Weekly 26 september 2019 (#21):

0:15 Rode loper - NS-docu op Filmfestival
0:47 Voor de klas - conducteurs lezen voor
1:10 Binnenkijken - NS opent deuren voor publiek
1:52 Thuiskomen - 21e Stationshuiskamer
2:19 Slecht overweg - met spoorbomen Nijkerk
2:35 Werkzaamheden
2:51 Primeur - eerste item uit nieuwe NS-fanshop

Bekijk eerdere aflevering van NS Weekly:


βœ‡ NS OV informatie

Wachtverzachter: Hoe een ruimte wachten kan verzachten

26 September 2019 om 10:29

Het was even wachten…maar het StationsLab is er weer! Van vrijdag 4 tot en met zondag 6 oktober staat het pop-up laboratorium op station Utrecht Centraal. Studenten van de Universiteit van Amsterdam onderzoeken in samenwerking met NS en ProRail hoe een ruimte het wachten van reizigers kan verzachten. De resultaten worden gebruikt voor het ontwikkelen van bestaande en nieuwe wachtruimten. Het onderzoeksteam nodigt reizigers uit om actief deel te nemen aan de experimenten en om een kijkje te nemen in het lab. De opening van het StationsLab, in samenwerking met Weekend van de Wetenschap, is op 4 oktober om 9.3 0 uur door presentator Nathan de Vries.

Mensen ervaren het verstrijken van tijd subjectief. Do van Elferen, onderzoeker bij NS, vertelt: “Ben je uit eten met vrienden, dan vliegt de tijd. Wachtend op het perron tijdens een koude winterdag, dan is dat anders. Voor je gevoel kruipt de tijd. We kunnen niet voorkomen dat mensen soms op een trein moeten wachten, maar we kunnen wel het wachten zo prettig mogelijk maken.” In deze derde editie van het StationsLab gaan twaalf studenten psychobiologie van de Universiteit van Amsterdam - onder leiding van neurowetenschapper Tonny Mulder - aan de slag met de vraag: “Hoe ziet de ideale wachtruimte op het station er uit?”

Doe mee met het online experiment
Heeft de ideale wachtruimte veel planten? Of juist niet. Misschien helpt muziek, kleur of warm licht? Dit jaar kunnen reizigers – naast de experimenten die in het pop-up laboratorium op station Utrecht Centraal worden gehouden – ook deelnemen aan een online experiment. Een kort en eenvoudig testje om erachter te komen wat voor een elementen het wachten kunnen verzachten op het station. Doe ‘m hier: http://www.stationslab.nl/. Esther van Engelen, projectmanager ProRail: “De inzichten van het StationsLab gebruiken we bij het ontwikkelen van nieuwe projecten of verbouwingen. Zo maken we het samen steeds aangenamer voor reizigers.”

Woonkamer op het perron
Om reizigers te prikkelen om online deel te nemen en het StationsLab te bezoeken, staat op het perron van station Zaandam op spoor 4/5 een ongebruikelijke wachtruimte. “De wachtruimte heeft een metamorfose ondergaan. Planten, kussens op de banken en een vintage behang zorgen voor een huiselijke sfeer”, vertelt stationsmanager Joeri Kaan. De wachtruimte is geopend vanaf dinsdag 24 september tot en met woensdag 2 oktober. Kaan: “De eerste reacties van reizigers zijn heel positief, veel mensen maken foto’s en zijn nieuwsgierig naar deze woonkamer op het perron. Niemand houdt van wachten en we maken het graag zo prettig mogelijk. Ik houd de resultaten van het StationsLab dan ook goed in de gaten.”

Bezoek het StationsLab
Wacht niet langer en kom ook naar het StationsLab in de pop-up winkel van station Utrecht Centraal bij spoor 18/19. Het lab is van vrijdag 4 tot en met zondag 6 oktober elke dag gratis te bezoeken tussen 10.00 en 17.00 uur. Op de openingsdag vrijdag 4 oktober is het lab vanaf 9.30 uur te geopend. De resultaten van de onderzoeken zijn te volgen op www.ns.nl/stationslab.

Over Weekend van de Wetenschap
Het StationsLab is een samenwerking tussen NS, ProRail, de UvA en het Weekend van de Wetenschap. Tijdens Weekend van de Wetenschap, op 5 en 6 oktober, openen honderden bedrijven, organisaties, universiteiten en musea exclusief hun deuren en tonen ze plekken die normaal niet te zien zijn voor publiek. Met als doel om te laten zien hoe belangrijk en interessant wetenschap en technologie zijn

Wachten duurt zo lang
Eerder dit jaar heeft NS aangekondigd een groot aantal stations een upgrade te geven. Onderdeel hiervan is de uitbreiding van het aantal StationsHuiskamers waar reizigers in een fijne sfeer prettig kunnen wachten. Gisteren opende NS een nieuwe StationsHuiskamer op station Boxtel. NS is van plan om dit jaar nog drie StationsHuiskamers op regionale stations te openen, het totaal aantal StationsHuiskamers komt hiermee op 24. In 2021 wil NS in totaal 35 StationsHuiskamers geopend hebben. Op andere stations bekijkt NS ook de mogelijkheden om bijvoorbeeld een Kiosk te openen of om samen met lokale ondernemers en partners een comfortabele wachtruimte met koffie te realiseren. Een voorbeeld is de Bijzondere Eetfabriek op station Den Dolder.


βœ‡ NS OV informatie

NS viert opening StationsHuiskamer Boxtel met 21 Van Boxtels

24 September 2019 om 09:02

Wachten op de trein wordt een stuk prettiger op het NS Station Boxtel. Op 25 september opent NS er een StationsHuiskamer, waar reizigers prettig kunnen wachten met zicht op actuele reisinformatie. Om dat te vieren komt president-directeur Roger van Boxtel naar het station van zijn achternaam om de StationsHuiskamer te openen. Via Facebook hebben twintig andere mensen die Van Boxtel heten zich aangemeld om het feestje mee te vieren.

De nieuwe StationsHuiskamer komt op de plek van de Kiosk. In een prettige sfeer kunnen reizigers hier even rustig zitten, met voorzieningen als Wifi, stopcontacten, actuele reisinformatie en de mogelijkheid om iets te eten of drinken. De medewerkers van de voormalige Kiosk zijn nu gastvrouwen en gastheren van de StationsHuiskamer en een belangrijk aanspreekpunt voor de reizigers.

NS geeft een groot aantal stations een upgrade. Onderdeel daarvan is het openen van acht StationsHuiskamers op regionale stations, waarmee het totaal aantal StationsHuiskamers op 24 komt. In 2021 wil NS in totaal 35 StationsHuiskamers geopend hebben.

Van Boxtel

Via Facebook is NS de afgelopen dagen op zoek gegaan naar twintig mensen die ook Van Boxtel heten. Vele Van Boxtels reageerden daarop, waarvan er twintig zijn geselecteerd. Zij worden woensdag getrakteerd op taart en een drankje door president-directeur Roger van Boxtel van NS.

De StationsHuiskamer in Boxtel is open van maandag tot en met vrijdag van 06.00-19.00 uur, op zaterdag en zondag van 09.00-17.00 uur.

De opening is op 25 september om 16.30 uur.


βœ‡ NS OV informatie

Ook graag een conducteur in de klas tijdens de Kinderboekenweek?

19 September 2019 om 15:36

Speciaal tijdens de Kinderboekenweek 2019 bezoeken hoofdconducteurs, machinisten en servicemedewerkers van NS een aantal basisscholen in Nederland om kinderen voor te lezen. Het thema van de Kinderboekenweek is ‘Reis mee!’, boeken over verschillende vervoersmiddelen staan dit jaar centraal. De NS’ers lezen voor uit het Kinderboekenweekgeschenk van Anna Woltz of het Prentenboek van de Kinderboekenweek van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Naast het voorlezen krijgen de kinderen de kans om alles te vragen over het werk op de trein en onze stations.

Geïnteresseerde scholen kunnen een mail sturen naar kinderboekenweek@ns.nl, uit alle aanmeldingen wordt een beperkt aantal scholen geselecteerd. De hoofdconducteurs, machinisten en servicemedewerkers zijn beschikbaar van 7 tot en met 11 oktober.


βœ‡ NS OV informatie

Reactie op Prinsjesdag 2019

17 September 2019 om 15:27

Van Boxtel vervolgt: "Het spoorplafond komt in zicht. We hopen snelle besluitvorming in Den Haag, zodat er snel besloten kan worden tot de aanleg van meer noodzakelijke infrastructuur. Samen met de mobiliteitsalliantie doen we voorstellen om meer reizigers te kunnen vervoeren en de reistijd in het land te verkorten. Denk aan de noodzaak van meer sporen tussen de grote steden en het verkorten van de reistijd naar steden als Groningen, Enschede, Maastricht, maar ook naar Berlijn. Dat is goed voor de reiziger en daarmee maken we de Nederlandse economie duurzaam en toekomstbestendig."


βœ‡ NS OV informatie

Anneke de Vries nieuw lid Raad van Bestuur NS

17 September 2019 om 14:03

Op voordracht van de Raad van Commissarissen heeft de minister van Financiën Anneke de Vries benoemd tot lid van de Raad van Bestuur van NS. Zij treedt op 15 oktober 2019 in dienst als directeur Stations en Risicobeheer. 

Mevrouw A.M.E. (Anneke) de Vries heeft een uitgebreide ervaring op het gebied van vastgoed, retail en eerstelijns risicomanagement. Ze is op dit moment senior vice president Real Estate, Construction en Franchise voor Albert Heijn, Etos, Gall & Gall. In deze functie is zij verantwoordelijk voor een omvangrijke vastgoedportefeuille en franchiseonderneming. Daarvoor heeft zij onder meer ervaring opgedaan in projectontwikkeling en executive management posities bij ING Real Estate.

President-Commissaris Gerard van de Aast: “Namens de Raad van Commissarissen heet ik Anneke van harte welkom bij NS. NS heeft de afgelopen jaren belangrijke stappen voorwaarts gezet en levert betrouwbare prestaties als OV-bedrijf. De ambitie is om de komende jaren de rol van NS als beheerder en ontwikkelaar van de Nederlandse stations en stationsgebieden in het belang van de reiziger te versterken. Wij zijn er van overtuigd dat Anneke met haar kwaliteit en expertise hier een bijdrage aan zal leveren.”De Centrale Ondernemingsraad van NS heeft positief geadviseerd over deze benoeming.

Anneke de Vries: “Ik verheug mij erop om samen met NS-collega’s ons in te zetten voor stations en stationsgebieden, die een goede bijdrage leveren aan een prettige treinreis en om op een verantwoordelijke manier onze maatschappelijke rol als mobiliteitsbedrijf te vervullen.” 

Anneke de Vries volgt Susi Zijderveld op in de Raad van Bestuur, die met haar aantreden weer compleet is en verder bestaat uit president-directeur Roger van Boxtel, directeur Financiën Bert Groenewegen, directeur Operatie Marjan Rintel en directeur Commercie & Ontwikkeling Tjalling Smit. Het aandeel vrouwelijke bestuurders bij NS komt met deze benoeming weer uit op 40%. Ook in de Raad van Commissarissen (50%) en het management (40%) streeft NS actief naar een goede balans tussen mannen en vrouwen en diversiteit.

Anneke de Vries ontvangt een vast jaarsalaris dat past binnen het geaccordeerde beloningsbeleid. Zij ziet, net als de overige leden van de Raad van Bestuur, vrijwillig af van de variabele component in haar beloning.

De persfoto is hier te downloaden 


βœ‡ NS OV informatie

Start campagne β€˜GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer’

16 September 2019 om 06:15

Door alert te zijn op signalen van dementie kunnen OV-medewerkers en medereizigers iemand met dementie helpen. Minister Hugo de Jonge (ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport), Roger van Boxtel (president-directeur NS), Pier Eringa (algemeen directeur van Transdev Nederland) en Gerjoke Wilmink (directeur Alzheimer Nederland) geven daarom vandaag het startsein op station Utrecht Centraal voor de bewustwordingscampagne ‘GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer’; een gezamenlijk initiatief van Samen dementievriendelijk, NS en Connexxion.

Update maandag 16 september
Met een druk op de knop startten Alzheimer Nederland, Connexxion en NS de campagne 'GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer'.

 

Medewerkers en reizigers in het openbaar vervoer krijgen de komende jaren steeds vaker te maken met reizigers met dementie. Vanwege de vergrijzing stijgt het aantal mensen met dementie namelijk van 280.000 nu naar bijna een half miljoen in 2040. President-directeur NS Roger van Boxtel: “Voor mensen met dementie kan reizen met de trein spannend zijn. Juist voor hen is het belangrijk om in beweging te blijven en leuke uitstapjes te ondernemen met vrienden, familie en hulpverleners”. Zeventig procent van de mensen met dementie woont thuis en gaat er nog graag een dagje op uit. Zij ervaren praktische problemen bij het reizen in het openbaar vervoer, bijvoorbeeld het inchecken met een ov-chipkaart in de bus, de toegangspoortjes in het station of het vinden van het juiste perron. Om mensen met dementie langer deel uit te laten maken van onze samenleving, is mobiliteit echter essentieel.

Training voor medewerkers, bewustwording bij medereizigers
De bewustwordingscampagne ‘GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer’ die maandag 16 september start, richt zich op zowel OV-medewerkers als -reizigers. Voor alle OV-medewerkers ontwikkelde Samen dementievriendelijk de online training ‘In het openbaar vervoer’, in samenwerking met NS en Connexxion. Medewerkers leren in 15 minuten op een goede manier de helpende hand te bieden aan reizigers met dementie in herkenbare OV-situaties. Van Boxtel: “NS wil dat zoveel mogelijk mensen onbelemmerd kunnen reizen, ook mensen voor wie reizen misschien niet meer zo vanzelfsprekend is. Door alert te zijn op signalen van dementie kunnen onze medewerkers gepaste hulp bieden en zorgen dat de treinreis prettig en veilig verloopt.”

Tijdens de campagne zien reizigers op de infoschermen in de treinen en elektrische bussen een campagnefilm, die hen ervan bewust maakt dat zij mogelijk hulp kunnen bieden aan medereizigers met dementie. Zij kunnen vervolgens de gratis online training ‘GOED omgaan met dementie’ volgen. In deze training leren zij de signalen van dementie herkennen en hiermee op een goede manier om te gaan in het dagelijks leven.

Samen dementievriendelijk
De campagne ‘GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer’ is onderdeel van het programma ‘Samen dementievriendelijk’, een gezamenlijk initiatief van Alzheimer Nederland, pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM en het ministerie van VWS in het kader van het Deltaplan Dementie. Het doel is om Nederland dementievriendelijker te maken en mensen meer kennis en vaardigheden te geven in het omgaan met mensen met dementie.

De gratis online training voor reizigers is te volgen op www.zienis1.nl en voor OV medewerkers op www.samendementievriendelijk.nl/ov


βœ‡ NS OV informatie

KLM verlegt grens met vervangen vliegtuig door trein

13 September 2019 om 14:29

Stientje van Veldhoven: "Dat een spoorvervoerder en vliegmaatschappij de handen ineen slaan om reizigers tussen Schiphol en Brussel te verleiden om te kiezen voor de trein is een mooie stap in de goede richting. Want de trein is op korte afstanden binnen Europa niet alleen de meest duurzame, maar ook een comfortabele en snelle optie voor reizigers. De stap die NS en KLM nu zetten smaakt wat mij betreft naar meer. Met elkaar zetten we ons daarom maximaal in om de trein op meer korte afstanden de beste keuze voor reizigers te laten zijn.”

Roger van Boxtel: “Op afstanden tot 700 kilometer wil NS met de trein een duurzaam alternatief zijn voor auto en vliegtuig. Dat luchtvaart en trein elkaar vinden in dit doel is grensverleggend en wat NS betreft een opmaat naar meer. We werken met KLM graag verder aan een overstap van vliegtuig naar trein die voor de reiziger volstrekt logisch is.

Op bestemmingen als Brussel, Parijs, Londen en Berlijn, kan de trein de auto en het vliegtuig overstijgen. Om op meer bestemmingen een duurzame vervanger van vliegen te worden, is er meer actie nodig. Dit vraagt om hogere frequenties, meer capaciteit, kortere reistijden en concurrerende tarieven.

Samenwerken is essentieel om het internationale treinnetwerk naar zo’n hoger plan te tillen. Politieke en bestuurlijke afstemming is nodig binnen Nederland en in Europa. Maar het begint bij ambitie en die wint vandaag aan kracht dankzij partners KLM en Thalys.”


βœ‡ NS OV informatie

NS kinderboekenruil op station Utrecht en Amsterdam Centraal

12 September 2019 om 14:05

Op zondag 13 oktober, de laatste dag van de Kinderboekenweek, staat er midden in de stationshal van Utrecht Centraal en in de Amstelpassage van Amsterdam Centraal een ‘pratende boekenkast’ met meer dan duizend nieuwe kinderboeken. Kinderen kunnen een eigen boek ruilen voor een nieuw boek of een boek van een ander kind. NS-conducteurs John Piqué en Romano Strang openen om 10.00 uur de NS Kinderboekenruil in Utrecht samen met Anna Woltz (auteur Kinderboekenweekgeschenk 2019) en Natascha Stenvert (illustrator Prentenboek van de Kinderboekenweek 2019). Het is de vijfde keer dat NS de kinderboekenruil organiseert.

NS wil op deze manier lezen stimuleren en zoveel mogelijk kinderen blij maken met boeken die anders niet meer worden gelezen. Het ruilen van kinderboeken op stations is de afgelopen jaren uitgegroeid tot officiële afsluiting van de Kinderboekenweek. Ook staat er op beide stations een mini-voorleescoupe waar kinderen kunnen luisteren naar voorlezende NS-conducteurs, waaronder John Piqué en zijn vriend Romano Strang, en kinderboekenschrijvers Anna Woltz, Afran Groenewoud, Mina Witteman, Mark Haayema en illustrator Natascha Stenvert. Houd de website in de gaten voor meer informatie over het voorleesprogramma.

StationsBoekWisseltje en Kinderzwerfboek
De boeken die aan het einde van de dag overblijven worden gedoneerd aan Kinderzwerfboek. In Utrecht komt een deel van de boeken in het StationsBoekWisseltje (te vinden op het balkon) te staan. Dit is een gezamenlijk initiatief van NS en Kinderzwerfboek, speciaal voor kinderboeken.

Tijd voor Lezen
NS draagt lezen een warm hart toe, want lezen is een van de favoriete tijdsbestedingen in de trein. Sinds 2001 werkt NS samen met de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). NS ondersteunt jaarlijks drie campagnes van CPNB onder de noemer ‘Tijd voor Lezen’: de Boekenweek (maart), de Kinderboekenweek (oktober) en de NS Publieksprijs (oktober/november). Meer informatie is te vinden op www.ns.nl/tijdvoorlezen.

NS Kinderboekenruil, zondag 13 oktober, stationshal van Utrecht Centraal en de Amstelpassage van Amsterdam Centraal, van 10.00 uur tot 16.00 uur.


βœ‡ NS OV informatie

NS viert 180 jaar spoor met open dag in Haarlem

10 September 2019 om 10:30

Hoera! 180 jaar geleden reden twee gloednieuwe stoomlocomotieven, De Arend en De Snelheid, van Amsterdam naar Haarlem en werd de allereerste spoorlijn van Nederland geopend. Op de plek waar destijds het eerste treinstation van Haarlem stond, is nu NS Treinmodernisering gevestigd. Ter ere van 180 jaar spoor opent NS Treinmodernisering op zaterdag 21 september de deuren en is iedereen tussen 10.00 en 16.00 uur welkom tijdens de open dag. Vanaf station Haarlem vertrekt er ieder heel uur een pendeltrein rechtstreeks naar de locatie.

Vrijdag 20 september 1839 tuffen De Arend en De Snelheid met een snelheid van 38 km per uur van Amsterdam naar Haarlem. Het publiek is in eerste instantie angstig. Er wordt gesproken over ‘Het stomende monster’ dat zo snel gaat dat de passagiers wel moeten stikken en hun hersenen uit elkaar spatten vanwege de hoge luchtdruk. Degenen die de rit eenmaal gemaakt hebben, zijn vooral positief (Bron: Museum Haarlem). 180 jaar later is de trein niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Met een maximum snelheid van 140 kilometer per uur vervoert NS dagelijks 1,3 miljoen reizigers.

Open dag: van oud naar nieuw
Tijdens de open dag zien bezoekers hoe oude treinen nieuw leven wordt ingeblazen. De meeste treinstellen worden namelijk niet vervangen, maar gerenoveerd. Ze worden volledig gestript en daarna opnieuw ingericht. Loop als bezoeker door het skelet van een trein en zie hoe een oude trein weer een nieuw jasje krijgt op de schilderafdeling. In de nieuwe Wielenhal komen bezoekers alles te weten over het opknappen van wielen voor de volgende duizenden kilometers. Ook zijn er demonstraties van de nieuwste technische snufjes, zoals het 3D-printen van treinonderdelen of het uitvoeren van drone-vluchten.

Lasergamen en pingpongen
Bij het moderniseren wordt 86 procent van de oude onderdelen opgeknapt en teruggebracht in de trein. Wat niet terug kan, krijgt een tweede leven. Op de open dag zijn er allerlei duurzame hebbedingen van oude treinmaterialen te krijgen, waaronder tassen van treinstoelbekleding, plantenbakken van prullenbakken en notitieboeken van oude vertrekstaten. Voor kinderen is er een speurtocht dwars door de werkplaats, is het mogelijk om tussen oude treinonderdelen te lasergamen of te pingpongen op een tafeltennistafel gemaakt van oude treinvloeren. Ook de vrolijke NS Hup-on Hup-off Express rijdt rond.

Over NS Treinmodernisering
In Haarlem staat de grootste werkplaats van NS. Hier krijgen oude treinstellen een flinke opknapbeurt. Op dit moment wordt het oude treintype VIRM 1 omgebouwd tot nieuwe moderne trein, zodat deze dubbeldekstreinen straks weer als nieuw rondrijden. De VIRM 1 – met de zalmroze, paarse stoelen – is 20 jaar oud. Na ongeveer 5,7 miljoen kilometer over de Nederlandse sporen te hebben afgelegd, is dit type toe aan vernieuwing, zodat de treinen nog eens 20 jaar mee kunnen.

Open dag NS Treinmodernisering: 21 september, tussen 10.00 en 16.00 uur, Oudeweg 6, 2031 CC Haarlem.


βœ‡ NS OV informatie

Politie en NS openen pop-up bureau op Station Breda

9 September 2019 om 07:39

Reizigers op het NS Station van Breda kunnen een week lang kijken hoe de politie en Veiligheid & Service van de NS te werk gaat. Er opent vandaag een pop-up politiebureau in de stationshal waar politiemensen van basisteam Markdal en van de afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel (AVIM) samen met Veiligheid & Service van NS hun intrek nemen. Zo willen ze op een laagdrempelige manier aan reizigers laten zien wat ze doen.

Van maandag 9 tot en met zaterdag 14 september is het bureau dagelijks open tussen 14.00 en 22.00 uur. Reizigers kunnen in gesprek met onder andere wijkagent Wilco Smith van de wijk Belcrum.

Grensstation

NS Station Breda is sinds de komst van de hogesnelheidslijn een grensstation en verwerkt dagelijks zo'n 36.000 reizigers. Door het pop-up bureau kunnen reizigers zien wat de politie en medewerkers Service & Veiligheid van de NS allemaal doen op het station. Ook de wijkboa van de gemeente Breda zal komende week regelmatig bij het pop-up punt te vinden zijn.

Pop-up Bureau

De politie Breda bemant regelmatig pop-up bureau's. Zo zat wijkagent Jelle van Abeelen in de zomer van 2017 in een leeg pand in winkelcentrum Hoge Vucht in Breda-Noord. Ook houden agenten regelmatig pop-up spreekuur op straat of bij winkelcentra.


βœ‡ NS OV informatie

NS test nieuwe in- en uitcheck zone voor fietsenstallingen

5 September 2019 om 10:35

Reizigers die hun fiets in de fietsenstalling aan de Belcrumzijde van NS Station Breda of de stalling van NS Station Harderwijk zetten hoeven niet meer in de file te staan in de spits als een nieuwe test van NS slaagt. Vanaf maandag test NS een nieuwe in- en uitcheck zone waarmee fietsers in en uit kunnen rijden zonder langs een medewerker te gaan. Ze krijgen een tag op hun fiets waarmee ze makkelijk in- en uitchecken. Als de test slaagt, kan NS ook landelijk deze techniek gaan gebruiken.

Breda

Ook reizigers die hun fiets in de fietsenstalling aan de Belcrumzijde van NS Station Breda zetten hoeven niet meer in de file te staan in de spits als de nieuwe test van NS slaagt. Vanaf maandag test NS daar een in- en uitcheck zone. Ook hier kunnen fietsers een gratis tag krijgen en zonder tussenkomst van een medewerker in- en uitchecken. Wethouder Greetje Bos van Breda reed als een van de eersten  met een tag op haar fiets de stalling uit.

Harderwijk

Vrijdag 13 september start er een proef met in- en uitcheckpalen op NS Station Harderwijk. Fietsers die mee willen doen met de proef krijgen een gratis tag op de fiets. Daarmee kunnen ze langs de nieuwe palen lopen en wordt de fiets automatisch in- en uitgecheckt. Deze tag wordt door de servicemedewerkers in de stalling gratis op de voorframe van de fiets bevestigd. Mensen die langer dan de gratis 24 uur hun fiets parkeren, kunnen meteen contactloos afrekenen.

NS Fiets InnovatieLab

Nu al komt bijna de helft van de reizigers met de fiets naar het station. NS verwacht dat dit aantal rap zal stijgen. Ook het aantal OV-fietsritten voor het laatste stukje van de reis groeit ieder jaar. Om deze groei op te vangen en te versnellen heeft NS het NS Fiets Innovatielab. Nieuwe technieken en innovaties worden getest om de reizigers nog beter van dienst te zijn. De in- en uitcheckzone is daar een voorbeeld van.

NS Fiets InnovatieLab werkt nauw samen met partners als ProRail, gemeenten en leveranciers.


βœ‡ NS OV informatie

NS verkoopt losse onderdelen oude Sprinters

3 September 2019 om 13:38

De welbekende rode 1e klasbanken voor in kantoor, kiepende prullenbakjes onder de bureaus of eindelijk eens daadwerkelijk de noodrem van een trein binnen handbereik. NS verkoopt na 40 jaar trouwe dienst haar oude Sprinters – zonder winstoogmerk – in losse onderdelen aan geïnteresseerde kopers. Op manier hoopt NS 11,7 miljoen kilogram afval te besparen en werk te maken van een zo circulair mogelijke bedrijfsvoering.

Alleen de noodzakelijk te maken kosten voor bijvoorbeeld demontage en logistiek worden doorberekend aan kopers. Per item is een minimum prijs en aantal bepaald. Geinteresseerden kunnen vandaag nog een kijkje nemen in de trein.

Klik hier voor de lijst met beschikbare treinonderdelen

De treinonderdelen zijn niet alleen geschikt voor kantoorinrichting en meubilair, maar ook als bouwmateriaal. Want bijvoorbeeld de treinramen, treindeuren en scheidingswanden zijn hufterproof, voldoen aan strenge veiligheidseisen en gemaakt om 100 jaar mee te gaan.

Stadsgewestelijk materieel
De treininrichting die wordt aangeboden, is van zogenaamde SGM’s - Stadsgewestelijk Materieel. Dat treintype rijdt sinds 1978 als Sprinter door ons land. Rond 2005 heeft NS deze trein gemoderniseerd en zijn bepaalde interieurdelen vernieuwd, maar vanaf eind 2019 wordt dit type stuk voor stuk vervangen door een modernere en energiezuinigere trein. De eerste rijtuigen verlaten in 2020 het spoor. Dan hebben die Sprinters ruim 7,8 miljoen kilometer door Nederland afgelegd en daarbij zo'n 46,9 miljoen reizigers vervoerd.

WIFI, stopcontacten en USB-aansluitingen
Sprinters maken een belangrijk onderdeel uit van het Nederlandse spoor: 48 procent van de reizigers reist (voor een deel van de reis) met een Sprinter. NS is in december gestart met de instroom van 202 nieuwe Sprinters, waarvan er inmiddels 42 op het spoor te vinden zijn. De nieuwe Sprinter is energiezuinig, voorzien van WIFI, rolstoeltoegankelijk (ook het toilet), heeft stopcontacten en USB-aansluitingen in 1e en 2e klas, leren bekleding én plek voor de fiets.


βœ‡ NS OV informatie

NS beloont vroege vogels en druktevermijders

1 September 2019 om 11:33

De twee drukste treinen van NS vertrekken van NS Station Oss. De dagelijkse sprinters van 7.43 en 8.13 uur zijn erg populair bij scholieren en studenten die weer uitstappen bij NS Station 's Hertogenbosch Oost. Daar zijn een aantal scholen gevestigd. Opmerkelijk genoeg is er een speciale spitstrein die om 08.00 uur vertrekt uit Oss, waarin het een stuk rustiger is.

Gratis koffie en smoothies in Oss

Daarom deelt NS in de ochtendspits op maandag 2 september gratis koffie en smoothies uit aan reizigers op NS Station Oss die de drukste treinen liever aan zich voorbij laten gaan en de speciale rustige spitstrein pakken. De speciale wachtzone met gratis koffie is er tussen 07.30 en 09.00 uur.

September is traditiegetrouw de drukste spoormaand van het jaar; forensen zijn terug van vakantie en studenten gaan weer studeren. Wij verwachten deze maand meer reizigers dan vorig jaar: 36,7 miljoen. Vorige jaren waren dit 35 miljoen reizigers. Daarmee is september opnieuw een recordmaand. NS neemt diverse maatregelen om de hinder van drukte te beperken.

Ontbijtjes in Haarlem

Het traject Haarlem – Amsterdam Sloterdijk behoort al jaren tot één van de drukste trajecten in de spits (7.30 – 9.00 uur). We rijden op dit traject acht treinen per uur/per richting. Mensen die de spits vermijden en extra vroeg vertrekken vanuit Haarlem, krijgen maandag een gratis ontbijtje tussen 6.00 en 7.30 uur.

Nijmegen kampioen spitsmijden

Sinds september 2018 hebben studenten en medewerkers van de Radboud Universiteit, de HAN University of Applied Sciences en ROC Nijmegen hun wekker op een andere tijd gezet. Om de drukte in de ochtendspits te verminderen pasten de onderwijsinstellingen hun lestijden aan. En met resultaat. Nijmegen is dé spitsmijder van 2018! Dinsdagochtend 3 september helpt NS reizigers met wakker worden door hen een kleine versnapering aan te bieden. Goede start, goede reis!

Rustiger reizen in de spits? Check hier hoe je dat doet.


βœ‡ NS OV informatie

Station Heerlen officieel geopend

31 Augustus 2019 om 16:03

Met een gezamenlijke druk op de knop hebben staatssecretaris Stientje van Veldhoven, burgemeester Emile Roemer, president directeur Roger van Boxtel van NS en directeur Projecten ProRail Ans Rietstra het nieuwe station van Heerlen geopend. De toegang tot het station ligt aan het Spoorplein midden in het eveneens nieuwe stadsdeel Maankwartier dat deels boven het station is gebouwd.

Er is zeven jaar aan het nieuwe station gewerkt waarbij een bijzonder, niet alledaags resultaat tot stand is gekomen: "een kantelpunt voor onze stad", aldus burgemeester Emile Roemer. "Het Maankwartier markeert het hersteld vertrouwen in Heerlen." 

Het Maankwartier is ontworpen door de Heerlense bouwmeester en kunstenaar Michel Huisman. Hij heeft een nieuw stuk binnenstad gecreëerd met een station, winkels, pleintjes, een hotel, kantoren en woningen. Maar het is ook één groot kunstwerk, met daarin nog eens 89 kunstwerken die verwijzen naar sterrenbeelden. Ook is het de nieuwe verbinding tussen het noordelijk en zuidelijk deel van de stad. Sinds maandag 5 augustus profiteren de reizigers al van het nieuwe station en haar bijzondere omgeving. 

StationsHuiskamer

Naast de GWK, Smullers en AKO beschikt Heerlen sinds 5 augustus nu ook over een StationsHuiskamer, een open ruimte met veel daglicht en zicht op de sporen en treinen. Reizigers kunnen er met een kop koffie op hun trein wachten of gewoon afspreken.


βœ‡ NS OV informatie

Gedenkplaquette onthuld voor kil ontvangst van Joden na de Tweede Wereldoorlog

30 Augustus 2019 om 14:02

In de chaos direct na de Tweede Wereldoorlog zijn teruggekeerde Joden opgevangen in een repatriëringscentrum in de catacomben van station Amsterdam Centraal. De manier waarop was kil en onbarmhartig. Om hierbij stil te staan en dat leed blijvend te erkennen, is vrijdag 30 augustus op Amsterdam Centraal de gedenkplaquette ‘Herinnering’ onthuld.

De onthulling is gedaan door initiatiefnemer Moshé Zwarts en president-directeur van NS Roger van Boxtel. Zwarts is destijds samen met zijn ouders opgevangen onder het station nadat zij concentratiekamp Bergen-Belsen hadden overleefd. De plaquette is te zien in de Oosttunnel bij de ingang aan de IJ-zijde en de tekst op de gedenksteen is deels gebaseerd op de persoonlijke herinneringen van de heer Zwarts.

De heer Moshé Zwarts aan het woord

‘Antisemitisme nooit zo verbreid geweest als toen’
Moshé Zwarts: “Mijn ouders vertelden mij dat onze groep toentertijd op uitnodiging van de burgemeester van Maastricht een cabaretvoorstelling bijwoonde. De voorstelling had een hoog antisemitisch karakter. Het is niet bewijsbaar, maar waarschijnlijk is het antisemitisme nooit zo verbreid geweest als toen. Veel overlevenden kregen te horen dat ze allemaal vergast hadden moeten worden.”

Roger van Boxtel: “De heer Zwarts heeft NS een brief gestuurd waarin hij ferm beklag deed over de ontvangst van hem en zijn familie na terugkomst uit Bergen-Belsen. Na intensieve gesprekken ben ik blij dat we hier samen kunnen staan en tot een mooie vorm en tekst zijn gekomen om de herinnering aan het leed van toen, een plek te geven op dit station.”

Collectief herdenken
NS heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog in opdracht van de Duitse bezetter speciaal ingelegde treinen gereden om mensen te vervoeren met concentratie- en vernietigingskampen in het buitenland als uiteindelijke bestemming. NS beschouwt de medewerking aan deze deportaties door de bezetter als een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het bedrijf.

NS heeft de afgelopen decennia, vaak in samenspraak met organisaties van oorlogsgetroffenen aandacht besteed aan het collectief herdenken, eren, en leren van het leed dat zovelen in de Tweede Wereldoorlog is aangedaan.

Zie ook:
NS komt slachtoffers transporten Tweede Wereldoorlog individueel tegemoet


βœ‡ NS OV informatie

Op afstand onder de treinmotorkap kijken

29 Augustus 2019 om 09:48

Met honderden technische systemen kunnen we onze treinen haast rijdende computers noemen. Dat biedt allerlei voordelen, waaronder het op afstand monitoren van de fysieke gesteldheid van de trein door middel van een real time monitoring systeem. Hierdoor hebben we direct en altijd inzicht in de status van onze treinen. Deze informatie kan stilgevallen treinen sneller op weg helpen, storingen in treinsystemen voorkomen en de onderhoudsbehoefte per trein voorspellen. Met als resultaat voor de reiziger: meer reiscomfort en verdere verbetering van de punctualiteit. 

Een trein, die aangesloten is op het real time monitoring systeem, stuurt continue automatisch een live update naar de ‘wal’. Bijvoorbeeld over de status van de airco en de tempratuur in de treinen. Deze informatie geeft inzicht in potentiele storingen en de onderhoudsbehoefte, nog voor dat dit een probleem kan vormen voor reizigers. Hierdoor kan NS preventief ingrijpen door een trein bijvoorbeeld aan het einde van de dag naar een van de onderhoudsbedrijven te sturen. Alle data wordt opgeslagen zodat we sneller, gerichter en efficiënter kunnen onderhouden. We willen uiteraard niet alleen weten wat er mis is, we willen ook weten waardoor een storing ontstaat en of dit een eenmalig probleem is of vaker voor kan komen.

Ondanks de preventieve werking kan het helaas gebeuren dat een trein een storing krijgt. Extra vervelend als dit gebeurt op het spoor met vele reizigers. Door real time monitoring kunnen we storingen op afstand sneller verhelpen. Speciaal opgeleide medewerkers kunnen de machinist op afstand ondersteunen de storing te verhelpen door live mee te kijken. Mocht de storing ingewikkelder zijn dan kan een monteur, met de juiste gereedschap en treinonderdelen naar de trein gestuurd worden.

In 2017 is NS stapsgewijs gestart met de introductie van Real Time Monitoring. Voor we onze treinen konden aansluiten en we de processen hierop konden inrichten, moest de techniek en de data betrouwbaar zijn. Op dit moment zijn ongeveer 300 treinen aangesloten op het systeem (treintype SLT, SNG en TRAXX). In de komende tijd worden daar ook de treinen van het type VIRM, FLIRT en ICNG aan toegevoegd. In 2021 zijn naar verwachting al onze treinen verbonden en live te monitoren.


βœ‡ NS OV informatie

Internationale trein is hoogvlieger

29 Augustus 2019 om 07:30

Ook deze zomer kozen weer meer reizigers voor de internationale trein. NS International noteerde in de maanden juni tot en met augustus een gemiddelde groei van 13% over alle bestemmingen. De Intercity naar Berlijn was met 19% groei de grootste stijger. Het is de derde recordzomer op rij voor NS International.

Directeur Heike Luiten van NS International is erg blij met de groei: “NS heeft grote ambities met de internationale trein. Op afstanden tot 700 kilometer moet de trein wat ons betreft de eerste keuze zijn. Richting het zuiden lukt dat al goed met Thalys en de Intercity Brussel. Met Eurostar hebben we vorig jaar een treinverbinding toegevoegd die je snel en comfortabel naar hartje Londen brengt. En ook voor de bestemming Berlijn hebben we grote ambities, al hebben we daar de hulp van Deutsche Bahn en de Nederlandse en Duitse overheden nog hard bij nodig. Aan de reiziger ligt het in elk geval niet, die wil wel.”

Aanbod uitgebreid, reiziger kiest bewuster

Als verklaring voor de groei ziet Luiten twee ontwikkelingen: “Allereerst in het aanbod in goede internationale verbindingen verder uitgebreid. De reistijd naar Brussel is verkort, Thalys heeft de capaciteit uitgebreid en met Marne-la-Vallée een nieuwe populaire bestemming gekregen pal voor de poorten van Disneyland Paris. En met Eurostar vanuit Amsterdam en Rotterdam is Londen beter bereikbaar geworden. Maar daarnaast is ook de aandacht voor de trein gegroeid. Mensen worden zich steeds beter bewust van de impact van reizen op klimaat en milieu. De trein wordt vaker overwogen als duurzaam alternatief voor het vliegtuig. Reizigers kiezen bewuster.”

Intercity Berlijn

Intercity Berlijn is absolute koploper als het gaat om reizigersgroei. Zo is de trein erg in trek bij reizigers met Interrail – de meerdaagse internationale reispas. Drukte in de zomermaanden brengt dan ook de nodige uitdagingen met zich mee. Luiten: “Reizigers die bij NS International boeken, adviseren we deze maanden om altijd een zitplaats te reserveren. En speciaal voor binnenlandse reizigers die ook gebruik maken van de Intercity, rijden we van juni tot en met augustus een extra trein tussen Amsterdam en Deventer. Zo is er ook voor binnenlandse reizigers voldoende ruimte en ontstaat er extra plek voor reizigers de grens over.”

Eurostar naar Londen

Na het introductiesucces vorig jaar noteerde Londen in de zomermaanden als enige bestemming een lichte daling van 1% ten opzichte van een jaar eerder. Luiten: “Naar Londen verwachten we weer een klapper te maken na de start van de paspoort- en bagagecontrole in Amsterdam en Rotterdam. Nu moeten reizigers richting Londen hun reis daarvoor nog onderbreken in Brussel. We wachten met enig ongeduld tot de Nederlandse overheid hiervoor het benodigde verdrag heeft gesloten met de andere drie betrokken landen: België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. We willen het aantal dagelijkse treinen dan verder uitbreiden. De faciliteiten op de stations Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal zijn er klaar voor.”

NS International

NS International is de grootste verkoper van internationale treintickets vanuit Nederland. Via de website nsinternational.nl zijn er 3.300 Europese bestemmingen te boeken. Daarnaast werkt NS International samen met partners Thalys, Eurostar, Intercity Brussel, ICE en Intercity Berlijn aan de uitvoering van internationale treindiensten. Zo levert NS machinisten, trainmanagers, logistieke ondersteuning en materieel.

Bestemming

Zomer 2019 groei

Alle bestemmingen gemiddeld

13%

Parijs

6%

Brussel

11%

Berlijn

19%

Londen

-1%

Overige bestemmingen gemiddeld

15%

Periode juni-augustus 2019 t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder.


βœ‡ Klantenservice Medewerker

Klanteservice Helpdesk VodafoneZiggo

26 September 2019 om 16:53

Kom jij ons team versterken als Klanteservice Helpdesk VodafoneZiggo (20-40uur) in Nijmegen?

Mensen te woord staan en helpen staan voor jou op nummer één. Wanneer jij aan de telefoon bent met de klant, weet jij alle antwoorden na de 2 weken betaalde training die jij van Webhelp krijgt. Tijdens het helpen van de klant maak je af en toe een Sale en verdien je daar nog een bonus voor ook! Waarom zou je niet solliciteren?

Wanneer je aan de slag gaat bij Webhelp als Klantservice Helpdesk in Nijmegen, ga jij klanten te woord staan van VodafoneZiggo. Webhelp is een bedrijf wat de klantenservice voor verschillende A-merken verzorgt en dus ook voor VodafoneZiggo. Omdat Webhelp dit voor zoveel verschillende bedrijven doet, weten zij alles van de klantenservice en streven zij de beste klanttevredenheid mogelijk. Denk jij dat jij het team kan versterken?

  • Flexibele baan met urengarantie voor langere tijd;
  • €9,44 bruto per uur + dikke bonussen;
  • 2 weken betaalde training;
  • Reiskostenvergoeding vanaf 10 kilometer;

  • Goede beheersing van de Nederlandse taal;
  • Communicatief sterk;
  • 2 avonden in de week beschikbar + 1 zaterdag per 3 weken.
βœ‡ Klantenservice Medewerker

Start je klantcontact carrière bij Menzis in Groningen!

26 September 2019 om 16:42

In deze klantcontact functie ga jij telefonische diverse vragen van klanten afhandelen. Het is een taak voor jou om in te spelen op de vragen, behoeften en persoonlijke kwesties. Jij zorgt, met de kennis en informatie die jij tot je beschikking hebt, voor het meest passende antwoord of advies voor de klant. Je kunt binnen deze functie vragen verwachten over:

  • Premies;
  • Vergoedingen;
  • Het verplichte eigen risico;
  • Dekkingen van zorgpakketten.

Je gaat aan de slag op het klantcontact center bij de zorgverzekeraar Menzis in Groningen! Voor deze organisatie zijn kwaliteit en klantgerichtheid erg belangrijke factoren. Jij zorgt samen met je collega's ervoor dat deze belangrijke factoren in de praktijk worden waargemaakt!

  • Een uurloon van € 10,50 euro; 
  • 8% vakantiegeld en 10% vakantiedaguren op;
  • De kans om je Wft Zorg diploma kosteloos via FINTREX te behalen; 
  • Een training voor start;
  • Openingstijden: maandag t/m vrijdag tussen 08.30 uur en 19.00 uur (vanaf week 45 ruimere openingstijden).

  • Minimaal MBO4 werk- en denkniveau;
  • Je kunt parttime of fulltime werken;
  • Je bent (bij voorkeur) flexibel beschikbaar in de avonden;
  • Je beheerst de Nederlandse taal uitstekend in woord en geschrift;
  • Je hebt geen vakantieplannen gepland staan voor 3 maanden na de training.
❌