[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Gisteren β€” 18 Augustus 2019Politiek

Twitter test automatisch verbergen van DM's die mogelijk kwetsend zijn

Twitter werkt aan een nieuwe functionaliteit die ervoor moet zorgen dat ongewenste direct messages niet bij de ontvanger belanden. De gefilterde berichten zijn via een knop alsnog inzichtelijk, en vanuit daar ook gemakkelijk te verwijderen.

Wie de automatisch weggefilterde berichten toch wil zien, moet naar 'message requests' gaan, daar is een knop om aanvullende berichten te laten zien, waarbij het dus gaat om de automatisch weggefilterde berichten. Andersoortige ongewenste DM's, zoals spam zijn nog wel te lezen. Er is ook een knop bijgevoegd om de weggefilterde reacties te verwijderen.

Het is onduidelijk hoe lang de test gaat duren en of wanneer Twitter gaat besluiten de functionaliteit al dan niet in te voeren. 

Alles bij de bron; Tweakers


 

Estland een voorbeeld voor datagebruik met respect voor privacy

Slim gebruik van data maakt beter beleid mogelijk. Maar tegelijkertijd willen we niet dat de overheid – of particuliere bedrijven – de burger zonder begrenzing in de gaten houden. De manier van werken in Estland strekt tot voorbeeld...

...‘Het lijkt zo logisch, doelbinding en data­minimalisatie, maar in de praktijk blijken deze uitgangspunten continu gemonitord en bewaakt te moeten worden. Het uitgangspunt voor fatsoenlijk databeheer is waar mogelijk de regie op de eigen data bij de burgers te leggen. De burger moet zelf kunnen bepalen wie zijn persoonsgegevens mag gebruiken’, stelt hij. Estland strekt wat dat betreft tot voorbeeld. Daar is al goed geregeld wie toegang heeft tot welke persoonsdata en burgers hebben daar zelf een grote stem in. ‘Sterker nog, ze kunnen achteraf altijd nakijken wie hun data heeft ingezien en waarom. Transparantie ten top’, aldus Bert Kroese.

Alles bij de bron; BinnenlandsBestuur [LongRead]


 

OuderPolitiek

Gevoelige persoonsgegevens gaan van hand tot hand bij energieverkopers

Energieverkopers wisselen op grote schaal persoonsgegevens uit om telefonisch te kunnen verkopen. Adressen, bankrekeningnummers, zelfs burgerservicenummers gaan van hand tot hand. Volgens meerdere bronnen gaat het ook om gegevens uit datalekken die vervolgens worden verkocht. 

Zo wordt in een mail aan een verkoopbedrijf geschreven, bij een bestand met 10.000 adressen: ‘Als bijlage de adressen die ik ongeveer drie jaar geleden heb verkregen. (..) Veel klanten zijn boven de 60 jaar, het bestand heeft enkel vaste nummers.’ Opvallend genoeg staan ook de geboortedata en burgerservicenummers van deze mensen in het bestand.

Ondertussen zuchten mensen die op de lijst staan onder de telefoontjes die ze krijgen. Navraag wijst uit dat een aantal geregistreerd staat in het Bel me niet register. Desondanks worden zij gebeld. Verkopers zeggen zelf ook dat het Bel me niet register niet wordt geraadpleegd.

Volgens een nieuw wetsvoorstel moet straks expliciete toestemming worden gegeven, voordat gebeld mag worden. Daar wordt door verkopers al op geanticipeerd, wie bezwaar maakt krijgt te horen dat de gegevens afkomstig zijn uit een enquête die is ingevuld. Daar wordt veelal ongemerkt toestemming gegeven om gegevens uit te wisselen, het is voor consumenten zeer moeilijk aan te tonen dat die toestemming nooit werd gegeven.

De Autoriteit Consument en Markt erkent dat de handhaving van het Bel me niet register op dit moment moeilijk is, maar verwacht verbeteringen door het nieuwe systeem. Ook is een onderzoek ingesteld naar agressieve, misleidende energieverkoop.

Branchevereniging voor data en marketing DDMA is niet op de hoogte van dubieuze data-uitwisseling van (gestolen) gegevens, maar keurt zulks ten sterkste af.

Alles bij de bron; Parool


 

Papieren stempas bij restafval in Katwijk: 95 euro boete

Nederland kon op 21 maart 2018 naar de stembus om nieuwe gemeenteraden te kiezen. Dat kon Adam uit Valkenburg ook, maar dat deed hij niet. Een maand later gooit hij zijn stempas in de vuilnisbak. Heel begrijpelijk als je niet hebt gestemd, maar de stempas is van papier. U voelt hem misschien al aankomen.

Op het 'milieuparkje' op het Valkenburgse Duyfrakplein staan 9 afvalcontainers waaronder 2 voor papier en 1 voor restafval. Adam gooit zijn zak met vuil in de grijze afvalcontainer voor… restafval. Een Gemeentelijk Opsporingsambtenaar (GOA) van Katwijk graaft in de vuilniszak, fotografeert om 11.11 uur de stempas, meldt zich bij Adam aan de deur en laat de foto op zijn slimme telefoon zien. Adam is het haasje.

Adam krijgt een boete (strafbeschikking) van 95 euro, maar die weigert hij te betalen. Hij gaat in beroep (verzet). En dus zat hij woensdag in het Haagse gerechtsgebouw tegenover de economische politierechter.

'Het klopt dat ik mijn stempas in de bak voor het restafval heb gedaan en dat deed ik expres', zegt Adam. Niet per ongeluk, nee, met opzet. Je zou denken: daarmee maak je het jezelf niet gemakkelijk bij de strafrechter, maar Adam is nog niet klaar. 'Ik scheid afval altijd, maar de papierbakken op het plein zitten propvol. Het papier ligt op straat en ik wil niet dat mijn stempas op straat komt te liggen. Daar staat persoonlijke informatie op. Als de papierbakken niet altijd vol waren, dan zou ik mijn pas niet bij het restaval hebben gedaan.' Om zijn betoog kracht bij te zetten, laat hij politierechter Van Essen en officier van justitie Poelman een recente foto van de volle papiercontainers op het Duyfrakplein zien.

'Als ik u zo hoor, dan gaat het u om het principe', constateert politierechter Van Essen. Officier van justitie Poelman kan wel begrijpen waarom Adam huiverig was om zijn stempas bij het oud papier te doen. Natuurlijk, de stempas hoorde niet thuis in de vuilniszak die bij het restafval werd gegooid, maar ik kan best wel volgen waarom mijnheer zijn stempas in die zak deed. Je wilt niet dat je persoonlijke gegevens op straat komen te liggen.' 

Omdat Adam heeft gezegd dat hij persoonsgevoelige paperassen in de toekomst zal verscheuren om ze tóch bij het oud papier te kunnen doen, stelt ze voor om zijn boete voorwaardelijk te maken. 'Met een proeftijd van 1 jaar.' 

Ook de economische politierechter begrijpt waarom Adam heeft gedaan wat hij heeft gedaan. Rechter van Essen: 'Ik kan mij uw standpunt wel voorstellen. Ik vind het ook goed dat u hier bent gekomen en dat u de verantwoordelijkheid neemt voor wat u hebt gedaan. Daarom ga ik artikel 9a toepassen. Dat betekent dat ik vind dat u wel schuldig bent, maar dat ik u geen straf opleg. Ik geef u geen voorwaardelijke boete, want u bent genoeg gewaarschuwd.' 

'Dat klopt', reageert Adam.

Alles bij de bron; Alles over  Katwijk


 

Assemblee leden maken zich zorgen over veiligheid Surinaamse e-ID-kaart

Diverse assembleeleden hebben kritiek geleverd op de onregelmatigheden die geconstateerd zijn bij het uitvoeren van het e-ID-kaartproject. De oppositie maakt zich vooral zorgen over de veiligheid en gevoeligheid van de e-ID-kaart, waar er volgens haar geen controle op is.

DNA-lid Dew Sharman (VHP) gaf aan dat het proces om in aanmerking te komen voor een e-ID-kaart fraudegevoelig is. Hij maakte melding van vreemdelingen die binnen enkele dagen na te zijn gearriveerd over een e-ID-kaart kunnen beschikken. Hij wilde weten wat de regering zal doen om erop toe te zien dat de e-ID-kaart niet in handen komt van buitenlanders om zo de verkiezingen die in aantocht zijn, te beïnvloeden.

NPS-fractielid Patricia Etnel zei te willen weten hoe betrouwbaar en veilig de huidige e-ID-kaart is, die met een scanapparaat wordt gemaakt.

Assembleelid Amzad Abdoel (NDP) wilde van de minister van Binnenlandse Zaken (Biza), Mike Noersalim, weten hoe het komt dat een Chinees een e-ID heeft kunnen vervalsen. Dit bericht werd enkele weken geleden bekendgemaakt. Zowel de oppositie als coalitie deden een beroep op de regering om de veiligheid van de e-ID-kaart te waarborgen vooral in aanloop naar de verkiezingen in 2020.

De ID-kaartenwet is op 20 december 2018 met 28 algemene stemmen aangenomen door het parlement. Deze wet heeft als doel een betere identiteitsbeveiliging voor de burger mogelijk te maken middels de voorziening van biometrische en elektronische eigenschappen.

Alles bij de bron; SurinameHerald


 

Britse privacywaakhond onderzoekt private gezichtsherkenning in Londen

De Britse privacywaakhond ICO is bezorgd over het gebruik van live gezichtsherkenningstechnologie door vastgoedbedrijven in Londen en is een onderzoek hiernaar gestart. Maandag werd bekend dat de eigenaar van een locatie in King's Cross de technologie inzet om dagelijks duizenden mensen te scannen. 

"Het scannen van mensen hun gezichten als ze hun dagelijks leven leiden, om ze te kunnen identificeren, is een potentiële dreiging voor de privacy waar we ons allemaal zorgen over moeten maken. Ik maak me ernstig zorgen over het groeiend gebruik van gezichtsherkenningstechnologie in openbare ruimten, niet alleen door de politie, maar ook steeds vaker door de private sector.", aldus de Britse Informatiecommissaris Elizabeth Denham

Naar aanleiding van de berichtgeving in de media is de ICO een onderzoek gestart naar het gebruik van live gezichtsherkenning in King's Cross. De bedrijven in kwestie zullen moeten laten wetten hoe de technologie wordt ingezet. Daarnaast zal de ICO het systeem en het gebruik ter plekke inspecteren om te controleren of het aan de Britse privacywetgeving voldoet.

Alles bij de bron; Security


 

Winkelier mag biometrische identificatie niet verplichten

Schoenenwinkel Manfield mag een werkneemster niet verplichten een autorisatiesysteem te gebruiken voor het kassasysteem dat werkt op basis van een vingerscan. Dat is volgens de rechtbank van Amsterdam namelijk in strijd met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Manfield en de werkneemster dienden een gezamenlijk verzoek in bij de rechtbank. Zo willen zij duidelijkheid krijgen over de vraag of een medewerker in het algemeen op goede gronden mag weigeren de vingerafdruk voor een nieuw ingevoerd systeem van vingerscanautorisatie af te staan. Werknemers van Manfield kunnen alleen nog toegang verkrijgen tot het kassasysteem als zij hun vingerafdruk scannen. Daarnaast registreert het systeem de werktijden. De kantonrechter beoordeelde de kwestie op basis van de Europese regelgeving op het gebied van privacy en de daaruit voortvloeiende regelgeving op nationaal niveau.  

...De bezwaar makende werkneemster vindt dat met een vingerscanautorisatiesysteem een ongerechtvaardigde inbreuk op haar privacy wordt gemaakt. Bovendien steekt het dat over de invoering op geen enkele wijze met haar en/of andere werknemers is gecommuniceerd, zodat zij op enig moment voor een voldongen feit is gesteld. Naar haar mening is op grond van artikel 9 AVG de verwerking van biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon verboden. Ook het vingerscansysteem is volgens de werkneemster niet veilig. Diverse collega’s zouden na het scannen van hun vinger een andere naam te zien gekregen hebben. Van een waterdicht systeem kan dus niet worden gesproken. Ook vindt zij niet dat een schoenenwinkel een zeer vergaande strenge beveiliging noodzaakt. Het is geen kerncentrale...

...Als het vingerscansysteem alleen zou worden gebruikt voor identificatie van werknemers, zou het mogelijk zijn toegestaan. Het autorisatiesysteem wordt echter ook gebruikt voor tijdregistratie. Dat betekent dat er een koppeling in het systeem wordt gemaakt tussen het uitvoeren van de vingerscan en de betrokken persoon. Daarom is er naar het oordeel van de kantonrechter sprake van verwerking van persoonsgegevens in de zin van de AVG en dat is in dit geval niet toegestaan. De rechter verwerpt het beroep van Manfield op het bedrijfsbelang van fraudebestrijding. Het staat de winkelier vrij op te treden tegen fraude, maar wel op een wijze die in overeenstemming is met de AVG.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

Miljoenen burgers Bulgarije gehackt via de belastingdienst

Hackers hebben persoonlijke en financiële gegevens van vermoedelijk miljoenen Bulgaren gestolen. Het gaat om 11 gigabyte aan onder meer pincodes, namen, adressen en de inkomsten vanaf 2007 tot juni dit jaar. De informatie werd buitgemaakt bij de belastingdienst van Bulgarije en maandag via een in Rusland geregistreerd e-mailadres gedeeld met lokale media.

 „Jullie overheid is achterlijk”, staat in de mail van de hackers, meldt de Bulgaarse krant Kapital. Premier Borisov heeft dinsdag een spoedvergadering ingelast vanwege het grootste lek in de Bulgaarse geschiedenis.

Bron; NRC


 

RDW logt opvragen van kentekens in kentekenregister

De RDW logt het opvragen van kentekens in het kentekenregister, zo heeft minister Grapperhaus laten weten op Kamervragen over de handel in privégegevens uit kentekenregister. De minister stelt dat nog niet is vastgesteld dat er daadwerkelijk persoonsgegevens rechtstreeks uit het kentekenregister illegaal worden verhandeld. Het politie onderzoek loopt namelijk nog. 

Grapperhaus laat verder weten dat de RDW bijhoudt wanneer, aan welke organisatie en welke persoonsgegevens worden verstrekt. De RDW verstrekt gegevens uit het register namelijk aan allerlei partijen, zoals de politie, het Centraal Justitieel Incasso Bureau, de Belastingdienst en gemeenten. Wat betreft het gebruik van het register door de RDW zelf wordt op persoonsniveau gelogd wie, wanneer, voor welke taak en welk kenteken heeft bevraagd.

Voor een beperkt aantal RDW-beheerders van het kentekenregister, die rechtstreeks de database kunnen bevragen, wordt gelogd door wie en wanneer de database is bevraagd. "Voor deze medewerkers geldt dat zij deze bevoegdheid alleen mogen gebruiken om storingen op te lossen of moeten bijhouden in een logboek waarom zij van deze bevoegdheid gebruik hebben gemaakt", schrijft Grapperhaus in zijn antwoord op een vraag van kamerlid Stoffer.

Alles bij de bron; Security


 

Blunder CBR: medische gegevens in dossiers van anderen

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft tientallen medische gegevens van mensen die hun rijbewijs wilden verlengen per ongeluk in digitale dossiers van anderen geplaatst. De gegevens kunnen niet meer worden teruggevonden.

Van 71 gevallen is bekend dat het mis is gegaan, meldt het AD. Onderzoeken van specialisten, formulieren van huisartsen, adresgegevens en burgerservicenummers werden aan de verkeerde dossiers toegevoegd. De fouten werden gemaakt in de maanden januari tot en met juni. Het CBR erkent dat het om meer dan de 71 tot nu toe ontdekte gevallen kan gaan. 21 mensen die de medische gegevens van wildvreemden ontvingen trokken zelf aan de bel. In de overige gevallen ontdekte het CBR de fouten. 

Alles bij de bron; RTL


 

Pentests regelmatig oorzaak van lekken gevoelige data

In het rapport, genaamd ‘Thin Red Line: Penetration Testing Practices Examined’, toetsten de onderzoekers een ​​serie pentests met een twijfelachtige betrouwbaarheid, evenals de resultaten van die tests. Het rapport behandelde een aantal vraagstukken over de navolging van privacy- en betrouwbaarheidsverwachtingen, evenals de naleving van wettelijke vereisten en regelgeving zoals de Europese GDPR...

...In het rapport wordt gesteld dat pentests soms even gevaarlijk zijn als daadwerkelijke bedreigingen. Het onderzoek toont verder aan dat de blootstelling van klantgegevens in semi-openbare databases veel voorkomt. Dit blijkt uit een test onder 24 gerenommeerde bedrijven die pentesting aanbieden.

“In de afgelopen vijf jaar is er wereldwijd een enorme toename van partijen die offensieve testdiensten aanbieden. Dit leidt uiteindelijk tot praktijken die de beveiliging van een bedrijf aanzienlijk in gevaar kunnen brengen”, meldt Josh Lemos, VP Research & Intelligence bij BlackBerry Cylance.

Alles bij de bron; TechZine


 

Hoe een prestigieus ggz-project stukliep op de privacy van patiΓ«nten

Gechargeerd gesteld ging het om een strijd tussen ‘Excelfetisjisten’ en ‘menslievende, maar naïeve behandelaren’. Hoe de strijd tussen dataverzamelaars en mondige psychiaters –voorlopig – is gewonnen door die laatsten....

....Stichting Benchmark GGZ – de databank die in het verleden instellingen met elkaar wilde vergelijken – is na de hoogoplopende ruzie ontmanteld. Een andere instantie – Akwa GGZ, ofwel Alliantie Kwaliteit in de geestelijke gezondheidszorg – verzamelt nog steeds patiëntgegevens, maar doet dat alleen voor zelflerende effecten, niet om de instellingen met elkaar te vergelijken. Ook vraagt Akwa GGZ – in tegenstelling tot Stichting Benchmark GGZ – de patiënten expliciet om toestemming voor hun data.

Ex-patiënt Berkelaar is er niet gerust op. Ze vreest dat het bestuur van een ggz-instelling de patiënt verplicht de eigen data te delen, in ruil voor en behandeling. “Maar die beslissing moet bij de patiënt en de behandelaar liggen,” aldus Berkelaar.

Alles bij de bron; Parool


 

Onderzoekers vinden openbare database met miljoenen vingerafdrukken op internet

Het lek zit in Biostar-2, een 'webgebaseerd, open en geïntegreerd beveiligingsplatform' waarmee gebruikers zich online kunnen identificeren bij diensten van derde partijen. Het gaat om een gecentraliseerde dienst waarmee naast gebruikersnamen en wachtwoorden ook biometrische gegevens kunnen worden opgeslagen...

...In de database stonden meer dan 27,8 miljoen records, met een totale omvang van 23 gigabyte. Die gegevens bestonden naast vingerafdrukken en gezichtsscans ook uit gebruikersnamen en onversleutelde wachtwoorden, logs van toegang tot gebouwen, beveiligingsniveau's van medewerkers en persoonlijke informatie van werknemers. De onderzoekers merken ook op dat de vingerafdrukken in hun geheel werden opgeslagen, in plaats van alleen een hash daarvan. De onderzoekers wisten de informatie niet alleen in te zien, maar ook nieuwe gebruikers toe te voegen en data te wijzigen. Zo konden zij hun eigen vingerafdruk toevoegen aan specifieke gebruikersaccounts.

De onderzoekers ontdekten het lek eerder deze maand en lichtten het bedrijf erachter in. Die heeft nog geen officiële reactie gegeven, maar de database is inmiddels niet meer online te vinden. Daarop besloten de onderzoekers hun bevindingen alsnog te publiceren. Hoe lang de data openbaar te vinden is geweest en of daar misbruik van is gemaakt is niet bekend.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Iemand moet af en toe een grens trekken om de burger te beschermen

Van afvalcontainer tot ov-chipkaart – mensen worden in de gaten gehouden. Michiel Jonker strijdt er vol overtuiging tegen...

... Waarom is dit voor u zo belangrijk? „Omdat het net zich sluit. Veel mensen krijgen dat pas in de gaten als het te laat is; als er een regime aan de macht komt dat net iets minder gediend is van tegenspraak. Ook in Nederland nemen vormen van autoritair denken toe. Burgemeesters hebben geklaagd dat ze in een positie worden gebracht waarin ze voor sheriff en rechter moeten spelen. Dan kunnen gegevens die de gemeente van mij verzamelt, bijvoorbeeld wanneer ik afval wegbreng, alsnog naar justitie of andere autoriteiten worden doorgesluisd voor profileringsdoelen.

Het uitkammen van smartphones ondermijnt het zwijgrecht van verdachten. De bronbescherming van journalisten staat onder druk door ruimere afluistermogelijkheden voor de inlichtingendiensten. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Iemand moet af en toe een grens trekken om de burger te beschermen.”

Alles bij de bron; NRC


 

Locatiemarketing; De billboards wandelen tegenwoordig met je mee

Tientallen Nederlandse gemeenten volgen bezoekers van drukke wijken en evenementen via hun telefoon. Via antennes detecteren ze wifi- en bluetooth-signalen die telefoons doorlopend uitzenden om te communiceren met andere apparatuur. Deze signalen bevatten ook unieke codes waarmee de telefoon, en mogelijk ook de eigenaar, geïdentificeerd kan worden.

Op de eigen website vertelt CityTraffic, een van de twee grote Nederlandse leveranciers, dat het ook kan vastleggen „hoeveel unieke bezoekers er in een winkelstraat zijn, hoe lang zij verblijven, hoe zij lopen en hoe vaak zij terugkomen.” 

Al in 2014 ontdekte techsite Tweakers dat Dixons, MyCom en iCentre het komen en gaan van winkelbezoekers in kaart brachten. Naast signalen van telefoons gebruikten zij ook camera’s om vragen te beantwoorden als: ‘Hoeveel klanten zijn er op verschillende uren van de dag in onze winkels? Hoe lopen ze door de winkel, en voor welke schappen blijven ze staan?’ De betrapte ketens bezwoeren dat er geen sprake van inbreuk op de privacy was, omdat de gegevens niet werden opgeslagen.

De technologie om de locatie van telefoons te volgen werd sindsdien veel geavanceerder en wordt op steeds meer openbare plekken geïnstalleerd. Net als bij veel ‘gratis’ wifi-verbindingen staat hiervoor een toestemmingsclausule in de gebruiksvoorwaarden. 

Onderzoekers van de universiteiten van Calgary, Madrid en Berkeley troffen onlangs ook duizend apps aan die zonder toestemming locatiedata vastleggen. De apps koppelen die informatie vaak aan de namen, demografische gegevens en zo mogelijk ook het Facebook-profiel van de gebruiker. Apps die gebruikers netjes vragen hun locatiedata te delen, verbinden daar vaak ‘exclusieve’ aanbiedingen of service aan.

Marketeers noemen dat ‘geo-targeted’ en ‘hyper-relevant’ adverteren. De kans dat consumenten op een commercieel aanbod reageren, groeit door het afstemmen op de locatie van de ontvanger al snel met honderden procenten. Volgens onderzoek door BIA Advisory Services spenderen marketeers dit jaar 26 miljard dollar aan reclamecampagnes, apps en andere marketinguitingen waarin rekening wordt gehouden met de locatie van de beoogde doelgroep.

Alles bij de bron; NRC


 

Miljoenen Android-telefoons bevatten door fabrikant vooraf geΓ―nstalleerde malware

Op miljoenen Android-telefoons is malware gevonden in apps die door de fabrikanten worden geïnstalleerd vóór de verkoop, aldus CNET dat zich baseert op een presentatie van een veiligheidsonderzoeker van Google.

Volgens Maddie Stone, veiligheidsonderzoeker van Google, vormt de vooraf geïnstalleerde malware een grote dreiging, doordat antivirusprogramma’s ze niet detecteren. Ook is de malware lastiger te verwijderen; de apps kunnen niet verwijderd worden, tenzij de producent een beveiligingsupdate uitstuurt.

Stone onderzocht verschillende vooraf geïnstalleerde apps die malware bevatten. Deze apps werden door zo’n 225 telefoonproducten gebruikt, waarbij miljoenen gebruikers werden getroffen. De malware maakte het mogelijk om Android-telefoons op afstand over te nemen en ongemerkt apps te installeren.

Alles bij de bron; NU


 

Zelf scanners: 'gemak' voor de klant, data voor de winkelier

Zelfscannen is een trend die misschien al wel tien jaar bezig is, zegt retailexpert Mark Veldkamp van Q&A. "Uit onderzoek blijkt dat ongeveer een derde van de consumenten ervoor openstaat om af te rekenen bij een onbemande kassa. Twee derde geeft nog de voorkeur aan een bemande kassa."

Voor de retailer speelt enerzijds de wens van de klant een grote rol bij het wel of niet invoeren van zelfscannen, zegt hij. "De klant vindt het gemakkelijk en denkt dat het sneller is. Daar kun je over discussiëren, maar feit is dat de perceptie is dat een rij bij de kassa langer duurt dan het zelf doen. Zelf boodschappen scannen vergt ook minder handelingen van de klant."

Anderzijds zijn er de voordelen voor de retailer zelf. "In eerste instantie gaat het om kostenefficiëntie, al zullen ze dat zelf misschien niet zo zeggen."

Een andere reden voor winkelformules om zelfscannen in te voeren: data. Dat geldt als klanten bijvoorbeeld hun smartphone gebruiken om hun boodschappen te scannen. Of hun klantenkaart scannen voor of na het boodschappen doen. Het hoeft niet per se om persoonlijke gegevens te gaan, zegt Veldkamp. "Het kan ook om de looproute gaan."

"Dat ligt gevoelig met alle nieuwe regelgeving rondom privacy, maar is wel een reden om mensen te willen volgen in de winkel. Het beschermen van zulke datastromen is iets waar retailers steeds meer in investeren. Er hangt een risico aan het verzamelen van data, je wilt er niet mee blunderen, maar uiteindelijk is de uitkomst dat je een betere klantreis kunt aanbieden, met voordelen voor de retailer én de klant." 

Het allerbelangrijkste bij het invoeren van een zelfscanoptie, aldus Veldkamp: het moet persoonlijk relevant zijn voor de consument én efficiënt. "Het moet toegevoegde waarde bieden. Dan zou in principe elk merk, elke branche het kunnen toepassen." 

Een supermarkt als Jumbo speelt op de wens voor bemande kassa's in door het afrekenen van zelfgescande boodschappen nog door een caissière te laten doen. "Zo blijft de persoonlijk service behouden", zegt een woordvoerster.  Marktleider Albert Heijn telt nu zo'n 500 winkels met een of meerdere vormen van zelfscan. "We hebben gemerkt dat klanten het een prettige manier vinden om hun boodschappen af te rekenen. Het creëert bovendien ruimte in de winkel, want er zijn minder vierkante meters nodig, waardoor we meer assortiment kunnen bieden", aldus een woordvoerder.

Alles bij de bron; RTL


 

Nieuwegeiners boos over ontvangen brieven van Nextdoor

Meerdere inwoners uit Nieuwegein klagen over de organisatie achter Nextdoor. Inwoners ontvangen een brief waarin ze namens een wijkbewoner worden uitgenodigd om deel te nemen aan de app waarin informatie over de buurt wordt uitgewisseld. Maar de wijkbewoners die deze brieven zouden hebben verstuurd, zeggen hiervoor geen toestemming te hebben gegeven. Laat staan dat de ontvangers erom hebben gevraagd. Beide partijen hekelen de handelswijze van Nextdoor en noemen het zelfs identiteitsfraude en ‘maken onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens’ aldus één van de ontvangers in een reactie vanavond tegenover onze redactie.

Nextdoor is een speciale app, vergelijkbaar met buurtwhatsappgroepen. Wie de app gebruikt, geeft het bedrijf toestemming om zijn of haar persoonlijke informatie te gebruiken voor promotionele doeleinden. Zo kan het bedrijf dus brieven versturen onder jouw naam, waardoor het lijkt alsof jij bij je buren de app aanbeveelt, terwijl jij van niks weet.

Eind juli waarschuwde het tv-programma Opgelicht ook al voor deze praktijken. Volgens Opgelicht komen er meldingen uit het hele land. 

De consumentenbond laat weten dat er een keerzijde is aan de app van Nextdoor vanwege de mogelijke gevaren die ontstaan bij het delen van veel persoonlijke informatie. Zo is de app ook een handig hulpmiddel voor ongure types zoals stalkers. 

Dat Nextdoor een Amerikaans bedrijf is heeft ook nog implicaties: ‘Nextdoor is een in de V.S. gevestigde dienst, dus als je Nextdoor gebruikt, begrijp en accepteer je dat jouw informatie kan worden gebruikt in de V.S. of de andere landen van waaruit we onze niet-V.S. operaties steunen; deze landen beschermen de privacy van consumenten, data en de toegang tot data misschien minder goed dan jouw eigen land.’

Alles bij de bron; PEN


 

Arnhemmer doet werkelijk alles voor zijn privacy

Je postcode geven na de aanschaf van een pak melk in de winkel of je geboortedatum geven als je een pretpark bezoekt. Arnhemmer Michiel Jonker hoopt dat meer mensen bewust worden van hoe ze worden gevolgd en geprofileerd. 'Het is belangrijk dat ze weten wat data betekent en wat ermee gedaan kan worden.'

De privacy-activist vergelijkt het verzamelen van persoonsgegevens met een net dat om burgers heen wordt gespannen. 'Elke keer dat een klein stukje weefsel van het net erbij wordt gemaakt kun je zeggen dat zo'n stukje niets voorstelt. Maar uiteindelijk worden die stukjes aan elkaar gekoppeld en dan krijg je een net dat steeds dichter wordt. Op een gegeven moment zit je vast.'

Waar het Jonker uiteindelijk om draait is dat bedrijven geen gegevens mogen verzamelen die ze niet nodig hebben voor hun diensten. 'Die hele privacywetgeving is om een grens te stellen en dan moet je dat ook doen.' De Arnhemmer is bereid zijn recht op privacy via verschillende rechtszaken te halen. Hij is weer naar de rechter gestapt over de Arnhemse afvalpas en heeft hij ook een procedure lopen tegen de OV-chipkaart. 

Alles bij de bron; OmroepGelderland


 

Omstreden dataset met ggz-gegevens tΓ³ch eindelijk vernietigd.

De omstreden dataset met behandelgegevens van duizenden psychiatrisch patiënten – verkregen zonder toestemming – is verwijderd. Dat laat kwaliteitsinstituut Akwa GGZ weten, dat sinds kort de data beheert. Hiermee komt een einde aan een slepende discussie van twee jaar over privacyschending in de geestelijke gezondheidszorg.

Het gaat om vragenlijsten die vrijwel iedere patiënt in de ggz meerdere keren invult, met daarin gegevens over suïcidaliteit, somberheid, seksualiteit. Behandelaren gebruiken deze Rom-data (Routine Outcome Monitoring) om te zien of hun patiënten vooruitgaan. Deze gegevens werden jarenlang zonder toestemming centraal verzameld, zij het zonder naam, postcode en bsn-nummer. Instellingen stuurden de data naar de Stichting Benchmark GGZ (SBG), die gefinancierd werd door zorgverzekeraars. Het uiteindelijke doel hiervan was om de inkoop van geestelijke gezondheidszorg te baseren op de resultaten die een instelling boekt. 

...Ex-patiënt Judica Berkelaar: “Ik ben heel blij dat mijn handhavingsverzoek is opgevolgd. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor alle andere patiënten. Ik vond het een akelig idee dat de data herleidbaar zijn tot de persoon bij koppeling, en ik niet weet wat daarmee gebeurd is.

Akwa GGZ gaat wel door met het verzamelen van Rom-data maar alleen mét toestemming van patiënten. “Wij gebruiken de gegevens uitsluitend voor het veld zelf, om te leren.” Dat zit Berkelaar niet lekker, ze vraagt zich af of de patiënten wel volledig geïnformeerd worden als hen om toestemming gevraagd wordt. “De partijen zijn dus nog niet van mij af.”

Alles bij de bron; Trouw


 

❌