[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 14 December 2018Persberichten

Persbericht: Homefashion Group zet procesvernieuwing in met Dynamics 365 en GreatCircle

Homefashion Group gaat haar bedrijfsprocessen vernieuwen met Microsoft Dynamics 365. Met dit cloudplatform reduceert de organisatie de complexiteit die gepaard gaat met het gebruik van meerdere bedrijfsapplicaties. “We gaan onze woonwinkels en online verkoopkanalen ontzorgen met een totaaloplossing die gebaseerd is op de nieuwste generatie zakelijke Microsoft technologie. Zo kunnen we een ijzersterke omnichannel-fundering leggen met geavanceerde supply chain- en ordermanagement-functionaliteit. Een investering die zich snel terugverdient.” 
 
Homefashion Group staat voor kwaliteit, snelheid, prijs, service en toegankelijkheid, zegt IT Director Jeroen Koppenaal. “We willen scherp zijn en in beweging blijven. Eind 2017 hebben we de ITstrategie opnieuw gedefinieerd en alle belangrijke vraagstukken geadresseerd. Ook is een procesarchitectuur ontwikkeld en gevalideerd door de directie. Dit leidde tot de selectie van Dynamics 365 als systeem van geïntegreerde bedrijfsapplicaties en stuwende kracht achter de businessdoelen. Dit platform voorziet in uitgebreide basisfuncties en is eenvoudig te configureren en in te richten. Bovendien kunnen we onze omnichannelprocessen ondersteunen met geavanceerde business intelligence tools en retail apps.” 
 
Extra bouwstenen
De financiële administratie is al overgezet met IT-partner GreatCircle. Hierbij zijn financiële applicaties van ISProjects en GreatCircle als extra bouwstenen aan het platform toegevoegd. ISProjects voorziet in geautomatiseerde factuurverwerking en de Extended Banking-module van GreatCircle in snelle verwerking van banktransacties. “De samenwerking met GreatCircle en ISProjects loopt prima. Dit komt mede door het kwaliteitsniveau van de consultants en de retailkennis van deze bedrijven. We gaan deze vernieuwing nu ook inzetten voor de retail-, groothandels-, logistieke en serviceprocessen. Dit doen we in nauw overleg met de business.” 
 
Doorlopend innoveren
Naast vernieuwing van bedrijfsprocessen waren cloud first en reductie van complexiteit volgens Jeroen Koppenaal belangrijke uitgangspunten in de strategienota. Daarom was Dynamics 365 een logische keuze. “Dit platform helpt niet alleen bij het vereenvoudigen en vernieuwen van processen, maar biedt realtime ook de nieuwste updates. We brengen in één keer de verscheidenheid aan applicaties terug en kunnen doorlopend profiteren van de nieuwste Microsoft-innovaties.” 
 
Over Homefashion Group
Homefashion Group (www.homefashiongroup.nl) is eigenaar van Kwantum Nederland, Kwantum België en Benesto met meer dan 1.700 medewerkers. HFG heeft 112 eigen winkels in Nederland en Vlaanderen. Jaarlijks bezoeken ruim 35 miljoen consumenten de winkels en websites. Kwantum is in de Benelux marktleider in wand-, raam- en vloerproducten. Achter een op de vier ramen in Nederland hangen gordijnen van Kwantum. Dit marktleiderschap is mede te danken aan woninginrichtingsdienstverlener Benesto die mensen helpt hun woning te stofferen.
 
Over GreatCircle Solutions & Services
GreatCircle (www.greatcircle.nl) helpt bedrijven om hun effectiviteit te vergroten door productiever, intelligenter én flexibeler te werken. Hiertoe adviseert en ondersteunt GreatCircle bij het stroomlijnen en het inrichten van de bedrijfsprocessen voor efficiëntere bedrijfsvoering. Naast slimme branchespecifieke bedrijfsapplicaties en Microsoft-technologie voorziet GreatCircle ook in projectrealisatie en managed services. GreatCircle is gevestigd in Nieuwegein en onderdeel van Broad Horizon: specialist op gebied van Cloud & Business Transformation oplossingen.
  • 14 December 2018 om 10:20

Snel langs de rij op Schiphol met online treinkaartje

Klanten krijgen vier dagen voor hun vertrek naar Nederland een berichtje van Booking.com met de optie om een NS-treinkaartje te bestellen. De reiziger koopt zonder meerkosten een enkeltje Schiphol Airport – Amsterdam Centraal en kan daarmee de rijen bij de balie en kaartautomaten vermijden. Het vervoersbewijs wordt als e-ticket naar de reiziger gestuurd.

Directeur Commercie Tjalling Smit van NS: “tien procent van alle automatenkaartjes die reizigers in Nederland kopen komt uit één van de kaartautomaten op Schiphol Airport. Het is daar op Schiphol Plaza altijd druk, inmiddels bijna 24 uur per dag. We verkopen daar enorme aantallen kaartjes, vooral enkele reizen naar Amsterdam Centraal. Door online al een treinkaartje aan te bieden hoeven onze reizigers niet eerst langs de automaat maar staat het kaartje al klaar in de smartphone. Aan de verkopen in de eerste paar weken te zien voorzien we hier in een behoefte”.

Voor Booking.com past deze service in hun ambitie om aan hun klanten een totale reis aan te kunnen bieden; dus niet alleen de vlucht en het hotel maar ook de treinrit naar het hart van de stad. Daarmee krijgt de reiziger een extra reisoptie voor het bezoeken van Amsterdam.

Volgens Ian Brown, CEO van de transport divisie bij Booking.com is dit “een geweldig voorbeeld van hoe onze technologie kan worden gebruikt om mensen te helpen sneller en makkelijker hun bestemming te bereiken. De samenwerking tussen NS en Booking.com maakt het voor reizigers makkelijk om rijen te omzeilen en een eticket te gebruiken. Zo houden ze zelfs meer tijd over om te genieten van hun verblijf in Amsterdam”.

 

Foto's: anno 2019 is het op Schiphol Plaza een stuk drukker dan vlak na de opening in 1995


Al 4 miljoen ritten met OV-fiets gemaakt in 2018

Afgelopen woensdag werd de 4 miljoenste rit in 2018 met de OV-fiets gereden. Daarmee is het aantal ritten al 800.000 meer dan in geheel 2017. Een groei van bijna 35 %. Om deze groei bij te benen zette NS dit jaar 6000 extra nieuwe fietsen in. Het totaal aantal OV-fietsen komt daarmee op 20.500.

Met de trein reizen onze reizigers comfortabel van station naar station. De uiteindelijke bestemming ligt vaak nog een eindje verder dan het station. NS is blij dat dan veel mensen kiezen voor de OV-fiets voor dit laatste stukje van hun reis. Bijna 70 procent van de reizigers waarderen de OV-fiets met een 8 of hoger (ruim 92 procent geeft een 7 of hoger).

Om OV-fiets verder te laten groeien onderzoekt NS welke innovatieve concepten deze groei kunnen ondersteunen. Doel is met name de uitgifte van OV-fiets voor klanten makkelijker en flexibeler maken en de OV-fiets ook op kleinere locaties eenvoudiger uit te kunnen geven. Zo wordt er gekeken naar een “slim’” slot waarbij er voor het openen van het slot geen sleutel meer nodig is, maar met de OV-chipkaart kan. NS is hierover met verschillende leveranciers in gesprek en verwacht in 2019 de eerste tests uit te voeren.

Daarnaast gaat NS ook in 2019 weer extra fietsen bij bestellen en op stations op zoek naar ruimte om deze extra fietsen te plaatsen.


  • 14 December 2018 om 06:30
Gisteren β€” 13 December 2018Persberichten

Persbericht: Economic Board Groningen verwelkomt Dell EMC en VMware als nieuwe partners van 5Groningen

Groningen - Economic Board Groningen (EBG) maakt vandaag bekend dat de Amerikaanse bedrijven Dell EMC en VMware toetreden als technologiepartners tot het 5Groningen-programma. Als nieuwe leden van 5Groningen sluiten Dell EMC en VMware zich aan bij de 10 andere partners die allen gespecialiseerd zijn op het gebied van telecom, innovatie, wetenschap en economische ontwikkeling voor het ontwikkelen en testen van 5G-toepassingen, met focus op het Internet of Things (IoT). Door het leveren van resources, waaronder infrastructuur, software en kennis, laten Dell EMC en VMware hun expertise en innovatieve mogelijkheden op het gebied van telecommunicatie en IoT zien. De komende maanden zullen diverse 5G pilots worden gedaan op basis van de krachtige platformen van Dell EMC en de brede security- IoT- en virtualisatiekennis en -oplossingen van VMware.

image
Toetreding zorgt voor boost in de ontwikkeling van 5G-applicaties en IoT use cases

Groningen voorloper in Europa met 5G-testen
  • 13 December 2018 om 19:20

Persbericht: Avi Networks brengt service mesh naar volgende niveau van containers met geΓ―ntegreerde Istio

Amsterdam, 13 december 2018Avi Networks, leverancier van multi-cloud applicatiediensten, lanceert vandaag de Universal Service Mesh en voegt daarmee twee verbeteringen toe aan het Avi Vantage Platform. De eerste is het leveren van verbeterde, full featured, ingress en gateway-diensten aan Istio om veilige verbindingen te faciliteren voor Kubernetes-applicaties in meerdere clusters, regio’s of clouds. Dit omvat L4-7 traffic management, security inclusief Web Application Firewall en observability. De tweede verbetering omvat integratie van Istio in de Avi Controller en het uitbreiden van de service mesh-features naar applicaties die draaien op bare-metal servers of virtuele machines. Dit biedt gebruikers de mogelijkheid om een enkele service mesh uit te rollen over alle applicaties, zowel traditioneel als in containers, zowel on-premise als in public clouds.

De toekomst van applicatiediensten

Moderne applicaties bestaan uit verscheidene microservices, die onderling communiceren en informatie opvragen. Deze microservices worden voortdurend verbeterd en moeten bovendien veilig onderling communiceren om een transactie tot stand te brengen. De integratie van Avi Networks met Istio biedt ontwikkelaars de mogelijkheid een snellere go-to-market te realiseren voor microservices en biedt security voor de gehele service mesh, zowel bij traditionele als moderne applicaties in multi-cloud omgevingen. De integratie met Istio maakt diensten als security, observability en traffic management van de service mesh in clouds beschikbaar buiten containers.

Avi Networks ziet service mesh als de toekomst van application delivery, security en visibility, met het potentieel om de markt voor applicatiediensten opnieuw vorm te geven. In het rapport “V>>

Lees verder..
  • 13 December 2018 om 18:53

Persbericht: NBD Biblion investeert in productieve Xerox iGen5 pers voor groei in boeken POD-markt

Breukelen, 13 december 2018 – NBD Biblion wil graag groeien en investeert in een Xerox iGen5 kleurenpers vanwege de kwaliteit, automatisering en productiviteit.

NBD Biblion levert een compleet pakket producten en diensten aan bibliotheken en (school)mediatheken. Om het predicaat “bibliotheekgeschikt” te mogen dragen moeten boeken robuust zijn en een lange levensduur hebben. De boeken komen vanaf de uitgevers met zachte omslag(kaft) bij NBD Biblion binnen en worden voorzien van een op de Xerox iGen5 geproduceerde harde omslag. Het unieke iGen5 formaat van 36 x 66 cm is daarbij van cruciaal belang. Daarnaast worden op de iGen5 kleine boekoplagen (van 1 tot 500 exemplaren) digitaal gedrukt (books on demand).

NBD Biblion onderscheidt zich mede doordat klanten zelf kunnen bepalen welk uniek boekenformaat men wilt gebruiken. Daarbij heeft NBD Biblion een uitstekende reputatie op het gebied van boekbinden.

Kristen van der Rijst, adjunct directeur van NBD Biblion: “Wij willen 25% groeien en de Xerox iGen5 kan ons daarbij helpen met de snelle omschakeling tussen de vele kleine jobs. Ook kunnen er opdrachten afgemaakt worden terwijl iedereen al naar huis is. Heel productief.” Joop Wolff, Eerste medewerker Drukkerij van NBD Biblion voegt daaraan toe: ”We kennen de service en de responsetijden, dat is bij Xerox goed geregeld. Vooral in de POD-markt zijn snelheid en betrouwbaarheid van leveren heel belangrijk.”

NBD Biblion maakte al gebruik van de digitale persen van Xerox, een iGen4 voor kleur en de Nuvera voor zwart-wit. De iGen4 is nu vervangen door de iGen5. Voor een optimaal geautomatiseerde workflow wordt gebruik gemaakt van  Xerox FreeFlow Core.

NBD Biblion is al een aantal jaar Xerox Premier Partner, het internationale ne>>

Lees verder..

  • 13 December 2018 om 16:30

Persbericht: Dimension Data uitgeroepen tot Avaya Growth Edge Partner of the Year voor Noord-Europa

Barneveld – Dimension Data, global systems integrator en managed services provider, is tijdens de Avaya Partner Summit bekroond met de Avaya Growth Edge Partner of the Year Europe North. De Avaya Partner Summit werd dit jaar gehouden in Dubai op 4 en 5 december. Dimension Data werd beloond voor de grote groei die het bedrijf, ook op de Nederlandse markt, boekte met Avaya.

Steve Joyner, Channel Leader bij Avaya in Europa: “Dimension Data liet dit jaar met Avaya indrukwekkende groeicijfers zien, een van de belangrijkste selectiecriteria voor deze prijs. Afgezien van de cijfers, deelt Dimension Data onze passie om te slagen en toont het bedrijf een enorme inzet om onze gezamenlijke klanten te bedienen met een bewezen methodologie en een geweldig team. Felicitaties voor het team van Dimension Data, we kunnen niet wachten om te zien wat we komend jaar samen kunnen bereiken.”

image image

Wilt u meer weten over deze prijs? Neem dan contact met ons op!



Over Dimension Data
Dimension Data, opgericht in 1983 en met een omzet van 8 miljard dollar, is wereldwijd marktleider in het ontwerpen, optimaliseren en managen van moderne technologieomgevingen. Hierdoor kunnen klanten data ten volle benutten in dit digitale tijdperk door deze om te zetten in informatie en daar inzichten uit te winnen. Dimension Data heeft 28.000 werknemers in 47 landen. Het bedrijf brengt de beste technologie ter wereld>>

Lees verder..
  • 13 December 2018 om 16:25

Persbericht: Bewaar-app voor spullen luidt digitaal tijdperk van self storage markt in

Vanwege krapte op de woningmarkt wonen mensen steeds langer op beperkte vierkante meters, ook als de gezinssamenstelling verandert. Tegelijkertijd is er steeds meer vraag naar flexibele, kleine woonvormen die snel kunnen worden geplaatst of gerealiseerd. Steeds meer mensen kiezen bovendien bewust voor een tiny house of voor een leven met minder spullen. Al deze tendensen vragen om een flexibele opslag van spullen die even niet in huis passen maar die we niet weg willen doen. Met SmartStorage van Inbox, de eerste bewaar-app voor spullen van Nederland, sla je die spullen nu net zo eenvoudig op als bijvoorbeeld foto’s in de cloud. Via de app wordt de opslag geregeld, is bij te houden welke spullen er zijn opgeslagen kunnen deze op elk moment weer worden teruggebracht. Hiermee komt Inbox tegemoet aan een grote vraag naar meer flexibiliteit en service in self storage.

Self storage 2.0
De self storage markt is sinds de jaren ’90 nauwelijks veranderd. Het concept is hetzelfde gebleven: mensen huren een box, krijgen een code, pasje of sleutel en brengen zelf de spullen van en naar de box. De opslagloods waar de box wordt gehuurd moet bovendien een beetje in de buurt van huis staan zodat de klant niet te ver hoeft te rijden en makkelijk even langs zijn spullen kan. Dat blijkt een verkeerde aanname stelt In>>

Lees verder..
  • 13 December 2018 om 16:23

Persbericht: SEP sesam voor de tweede keer op rij Gartner Peer Insights Customers’ Choice

  • Sep is opnieuw één van de best gewaardeerde leveranciers in de Gartner Peer Insights Customers' Choice for Data Center Backup en Recovery Software.
  • Gartner Peer Insights Customers' Choice is gebaseerd op feedback en beoordelingen van professionele eindgebruikers die ervaring hebben met het product.
  • SEP is voor de tweede keer op rij Gartner Peer Insights Customers' Choice voor deze categorie.
  • Op basis van 175 beoordelingen van eindgebruikers kreeg SEP 4,7 van de vijf sterren.
Holzkirchen/Duitsland - Stamford, Conn./USA, donderdag 13 december, 2018– Gartner, Inc. heeft in de in november gepubliceerde 2018 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Data Center Backup and Recovery Softwarebekend gemaakt dat SEP wederom een van de best beoordeelde oplossingen is. Gartner Peer Insights Customers' Choice biedt een overzicht van leveranciers, beoordeelt door geverifieerde (eindgebruiker) professionals. In de lijst wordt de beoordeling van de eindgebruikers gewogen op basis van het aantal beoordelingen. SEP kreeg 4,7 van de 5 sterren, gebaseerd op 175 eindgebruikersbeoordelingen.

SEP’s data backup oplossing is ‘Made in Germany’ en biedt continuïteit in een breed scala aanvirtuele omgevingen, besturingssystemen, applicaties en databases. SEP onderscheidt zich van de concurrentie met deze universele steun voor complexe systeemomgevingen. Deze technologie kan ook meerdere backupsystemen vervangen en consolideren om zo een centraal ‘managed’ backupsysteem te creëren. SEP houdt daarmee bedrijfskritische gegevens altijd beschikbaar en >>

Lees verder..
  • 13 December 2018 om 16:22

NS stelt prijsverhoging Intercity direct uit

Naast de uitgestelde prijsverhoging, blijft in 2019 ook de tijdelijke dalkorting op de Intercity direct bestaan. Hiermee wil NS reizigers motiveren om buiten de drukke hyperspits te reizen.

Verdere verbeteringen

Vanaf 2021 start NS met de inzet van de nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) op deze lijn. Om de prestaties verder te verbeteren. Daarnaast zijn verbeteringen in de complexe infrastructuur van de hogesnelheidslijn noodzakelijk, zo bleek eerder al uit onderzoek. Dit gaat onder meer om aanpassingen in het beveiligingssysteem en de spanningssluizen.

 


Persbericht: Is de farmaceutische industrie klaar voor het traceren van medicijnen?

Meer dan 400.000 apotheken in Europa zullen worden beïnvloed door de Europese Richtlijn 2011/62/EU. Deze richtlijn moet vanaf 2019 voorkomen dat vervalste geneesmiddelen in de legale distributieketen belanden. Als gevolg van deze richtlijn moeten spelers in de farmaceutische industrie de methoden die ze toepassen om medicijnen te tracken versterken, om zo de toename van de distributie van illegale medicijnen te voorkomen.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn er jaarlijks wereldwijd ongeveer 700.000 slachtoffers door de verkoop van namaakgeneesmiddelen. Geen enkel land is immuun voor deze plaag. Om deze trend tegen te gaan en de bezorgdheid van patiënten weg te nemen, zal de farmaceutische industrie verschillende procedures moeten gaan invoeren die in lijn zijn met de Europese richtlijn. Maar de vraag is of de gehele bevoorradingsketen van de farmaceutische industrie klaar is voor deze nieuwe richtlijn?

De farmaceutische industrie is toegewijd aan het beschermen van patiënten
Een van de speerpunten van de Richtlijn 2011/62/EU is de invoering van een uniek serienummer op de verpakkingen van alle medicatie. Dit labelproces staat bekend als serialisatie. Deze traceerbaarheid van goederen draagt in alle takken van de farmaceutische industrie, inclusief laboratoria, fabrikanten en apotheken bij aan het monitoren van alle geneesmiddelen, zowel tijdens de productie als tijdens de verkoop.

Het bijwerken van de productielijnen en het installeren van geschikte codeerapparatuur is een complexe taak. Het vereist eersteklas technische capaciteiten en machines die afdrukken van hoge kwaliteit kunnen leveren. Het kunnen traceren van goederen brengt dan ook voor de meeste bedrijven in de farmaceutische industrie, substantiële investeringen met zich mee. Zo zullen apotheken zich bijvoorbeeld moeten aanpassen door 2D-barcodescanners aan te schaffen die cruciaal zijn in de nalevingscontrole van alle medi>>

Lees verder..

  • 13 December 2018 om 12:57

Persbericht: Onderzoek van Pega toont aan: werknemers switchen per dag meer dan 1100 keer tussen verschillende applicaties

Amsterdam, 13 december 2018 – Pegasystems Inc. (NASDAQ: PEGA), de softwareleverancier van krachtige customer engagement toepassingen voor toonaangevende organisaties, presenteert de resultaten van een nieuwe studie waaruit blijkt dat inefficiënte software en onderling slecht afgestemde bedrijfsprocessen de productiviteit van veel medewerkers belemmeren. Dit onderzoek naar de actuele desktopactiviteit toont verder aan dat medewerkers ongeveer elke minuut – of dagelijks meer dan 1.100 keer – moeten schakelen tussen 35 kritische bedrijfsapplicaties. Dat maakt hun werk onnodig complex en inefficiënt en leidt tot frustraties.

Pega analyseerde van januari tot september 2018 bijna 5 miljoen uur aan desktopactiviteit van operationele supportmedewerkers – die voornamelijk routinetaken uitvoeren op het gebied van backoffice, gegevensinvoer en het klantcontactcentrum – bij Global 2000 bedrijven. Uit de gegevens blijkt dat twee belangrijke aspecten deze medewerkers in de weg staan bij optimale productiviteit en werktevredenheid:

Inefficiënte applicaties en invoermethoden: Bedrijven bieden hun medewerkers operationele support doorgaans een aantal ´gestructureerde applicaties` die zodanig zijn ontworpen dat ze met minimaal typen en scrollen snel standaardtaken kunnen uitvoeren. Uit de studie blijkt echter dat medewerkers opgezadeld worden met te veel losse apps. Dit leidt tot een inconsequent bedrijfsproces, meer vergissingen en overbodige handelingen die ook geautomatiseerd kunnen worden:
  • Werknemers verrichten dagelijks gemiddeld 134 ´knip en plak` handelingen, dit toont aan hoe vaak medewerkers met dezelfde gegevens tussen applicaties >>

    Lees verder..
  • 13 December 2018 om 11:20

Persbericht: Oude koeien uit de sloot halen is grootste ergernis bij vergaderen

Waddinxveen, 13 december 2018 – Er is een groot potentieel om de kwaliteit van vergaderingen te bevorderen. Het irriteert werknemers het meest als oude discussies opnieuw aangewakkerd worden tijdens een vergadering. Dit blijkt uit het onderzoek ‘4 keer tijd voor goed HR-beleid: kwaliteit’ onder 1.019 werknemers, uitgevoerd door Protime, specialist in workforce management oplossingen. Respondenten is onder andere gevraagd wat hen irriteert tijdens vergaderingen. Zij mochten meerdere ergernissen aangeven. Het meest opvallende is dat maar liefst 28 procent van de respondenten zich stoort aan oude discussies. Te laat komen staat met 26 procent ook hoog op de ergernissenlijst. Passiviteit en collega’s die druk zijn met andere dingen dan de vergadering vormen de derde en vierde plek met respectievelijk 25 en 23 procent. Op de vijfde plaats staat het uitblijven van beslissingen (23%).

Volop ruimte voor verbetering
Als je kijkt naar de ergernissen die gepaard gaan met vergaderen, is het niet zo gek dat een groot deel van werkend Nederland vindt dat hun organisatie meer moet doen om de effectiviteit van vergaderingen te verbeteren. Maar liefst 42 procent denkt er zo over. 45 procent van de werknemers vindt de vergaderingen binnen hun organisatie prima, maar is wel van mening dat er ruimte is voor verbetering. Slechts 13 procent is helemaal tevreden met de manier waarop er wordt vergaderd in hun organisatie. Deze cijfers geven aan dat er nog veel kan gebeuren om de kwaliteit van vergaderingen naar een hoger plan te tillen.

De remedie
Wat doen organisaties om de effectiviteit van vergaderingen op te krikken? Een kwart van de bedrijven zegt dat er wordt gewerkt met heldere actiepunten. Een strakke planning en agenda blijkt ook een van de manie>>

Lees verder..
  • 13 December 2018 om 11:03

Terugblik: Treinreiziger in 2018 vaker op tijd, meer goede treindagen

In 2018 reed de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, en Eindhoven voor het eerst zeven dagen per week. Hierdoor werd de wachttijd op deze lijn korter en steeg de kans op een zitplaats. Daarnaast reden er per werkdag zo’n 130 treinen extra: ongeveer 80 Sprinters en 50 Intercity’s.

 

Forse groei “goede treindagen”

In de afgelopen jaren is er een forse groei in het aantal “goede treindagen”, een dag waarop meer dan 90% van de treinen op tijd rijdt. Reden in 2002 de treinen op 13 dagen op tijd, vorig jaar was dit op 218 dagen het geval. Nog voordat het jaar voorbij is, staat de teller “goede treindagen” voor 2018 nu al op 258 dagen.

Hinderdagen door verstoringen

Ondanks dat treinreizigers in 2018 vaker op tijd kwamen, gaat er wel eens wat mis. Op 18 januari was er zeer grote hinder: een zeer hevige storm over ons land. Dit zorgde voor veel schade aan het spoor. Omwille van de veiligheid staakten ProRail en NS de dienstregeling. Wel lukt het om iedereen aan het einde van de dag op bestemming te krijgen. Andere opmerkelijke hinderdagen: Op 21 augustus was er ‘s avond geen treinverkeer mogelijk rond Amsterdam door een grote storing op de Verkeersleidingspost van ProRail. Op 31 augustus was er hinder door een veiligheidsincident op Amsterdam Centraal. Hierdoor kwam een deel van het treinverkeer in Amsterdam stil te liggen, met overlast voor reizigers.

“Verdachte” pakketjes

In 2018 kwam er 104 keer een melding van een verdachte situatie tot aan een verdacht pakketje. Het vinden van bijvoorbeeld een vergeten koffer op het station of in de trein, kan op last van de politie, zorgen voor een ontruiming en beperking in het treinverkeer. Veiligheid staat immers voorop. Door snel handelen van Veiligheid & Service-medewerkers en de politie, proberen we de overlast voor reizigers zo veel mogelijk te beperken. De hinder is helaas niet altijd te voorkomen. Een voorbeeld hiervan is een melding van een verdachte tas op Rotterdam Centraal in de ochtend van 27 maart, waardoor een deel van het treinverkeer stil kwam te liggen en zo’n 27.200 reizigers overlast hadden. Uiteindelijk bleek het om een vergeten tas met een spelcomputer te gaan.

NS ontvangt ISO 55000 certificaat

De verbeterde prestaties van het afgelopen jaar zijn mede te danken aan de betrouwbaarheid van onze treinen. Voor het onderhouden en beheren van onze treinen ontving NS begin december, als eerste spoorwegbedrijf in Europa, het ISO 55000 certificaat. Dit certificaat wordt uitgereikt aan organisaties die hun “hun bedrijfsmiddelen gedurende de hele levensduur op een doelmatige, duurzame en kosteneffectieve wijze beheren.”

Door onderhoud op een slimme manier te plannen en gebruik te maken van innovatieve technieken stonden het afgelopen jaar minder treinen langs de kant voor onderhoud. NS houdt er rekening mee dat per maand ongeveer tussen de 400 en 450 rijtuigen bij onze onderhoudsbedrijven staan voor gepland en ongepland onderhoud. Het afgelopen jaar kwam het aantal rijtuigen dat aan de kant stond gemiddeld uit slechts 370 rijtuigen per maand. Zo heeft NS meer treinen beschikbaar voor de reiziger.

[1] Cijfers op basis van realisatie januari t/m november 2018 en prognose december 2018


OuderPersberichten

Studenten Grafisch Lyceum ontwerpen lichtobjecten voor Rotterdam Centraal

Vandaag zijn de 12 winnende lichtprojecties op Rotterdam Centraal feestelijk geprojecteerd. Onder begeleiding van lichtkunstenaar Marco Broeders hebben de studenten van het Grafisch Lyceum Rotterdam de opdracht gekregen om Rotterdamse taferelen te verwerken in de lichtobjecten. De ontwerpen zijn drie dagen lang in de stationshal gepresenteerd aan het publiek, waar reizigers ter plekke konden stemmen. Vandaag zijn de winnende ontwerpen onthuld door Stationsmanager Rotterdam Centraal, Marijke Ris, samen met de winnaars. Tot half januari is de presentatie van de lichtprojecties onder de noemer “Reizend Licht “ te zien en hult het station zich in winterse sferen.

Samenwerking Grafisch Lyceum.

De afgelopen weken hebben 160 eerstejaars studenten van het Grafisch Lyceum Rotterdam, opleiding Mediavormgeven, gewerkt aan een ontwerp met thema ‘Winter in Rotterdam’. De wedstrijd is afgetrapt met een gastcollege van Marco Broeders. Uit alle ontwerpen is een long list gekomen met de zestig beste designs. Uit deze zestig designs heeft het publiek er twaalf gekozen. Deze twaalf werken worden vanaf vandaag levensgroot geprojecteerd op de wanden en plafond van het station. Het lichtkunstwerk is te bewonderen tot en met 14 januari tussen 6.30 en 10.00 uur en tussen 16.00 en ca. 23.30 uur.

 

Station in wintersferen

NS, ProRail en gemeente willen de bezoekers van het station ook in de donkere wintermaanden een fijn verblijf op het station bieden. Daarbij bieden ze graag het podium aan Rotterdamse bedrijven en instellingen om de verbondenheid met de stad te versterken. Dagelijks genieten zo’n 190.000 reizigers en bezoekers van het station van de aangelichte ontwerpen.

Ook op andere stations in Nederland kunnen reizigers genieten van de winterse taferelen. Naast Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag Centraal zijn ook bijvoorbeeld Groningen, Maastricht en Eindhoven feestelijk en sfeervol aangekleed.

 


Persbericht: 3 IT-trends in de gezondheidszorg

De gezondheidszorg wordt steeds meer beïnvloed door de digitalisering. Nieuwe producten of diensten doen hun intrede in het klinische werk of zijn als apps beschikbaar voor patiënten. Dr. Adolf Sonnleitner van Mindbreeze belicht drie ontwikkelingen waar de branche zich in 2019 intensiever mee zal bezighouden.

1. Methodes met 'kunstmatige intelligentie' gaan als assistentiesystemen meedraaien in de geneeskunde

Vooral het onderdeel beeld- en patroonherkenning zal in de toekomst waardevolle ondersteuning bieden in het diagnostische proces. Daarbij zijn er drie verschillende vakrichtingen die hier bijzonder van kunnen profiteren.

  • Radiologie: Door middel van intelligente algoritmes kunnen tomogrammen (zoals CT, MRI) geautomatiseerd met bekende beelden worden vergeleken, waardoor pathologische structuren sneller kunnen worden herkend.
  • Pathologie: Binnen duidelijk gedefinieerde gebieden, zoals prostaatcarcinomen, kunnen biopsiepreparaten geanalyseerd worden en kan direct proactief op verdachte veranderingen worden gewezen. Daardoor kan het werk van het continu dalende aantal pathologen veel efficiënter worden ingericht.
  • Dermatologie: Beeldherkenningsmethoden zijn inmiddels zo ver gevorderd dat ze niet onderdoen voor menselijke vergelijking. Ze vormen dus een waardevolle ondersteuning voor praktiserende dermatologen.
2. De smartphone als toegang tot medische diensten

De smartphone als dagelijkse begeleider is tegenwoordig ook de eerste informatiebron over ziekten. In de klinische wereld zal de smartphone spoedig ook dienen als toegang tot medische diensten die teleconsultaties of second opinions bij bekende medische problemen aanbied>>

Lees verder..
  • 12 December 2018 om 19:23

Persbericht: Trends 2019: Waarom Insight Engines belangrijker zijn dan ooit

Gegevens zijn het goud van de digitale transformatie – maar alleen als uit deze gegevens kennis kan worden gegenereerd. Insight Engines zijn ontwikkeld om juist deze taak te vervullen. Daniel Fallmann, oprichter en directeur van Mindbreeze, definieert de belangrijkste zes Insight Engines-trends voor het jaar 2019.

De zin "Kennis is macht", die in de 16de eeuw door Francis Bacon werd geformuleerd, heeft vrijwel nooit een grotere rol gespeeld dan in het digitale tijdperk. Want kennis die op het juiste tijdstip kan worden opgevraagd, geeft in het hedendaagse, dynamische tijdperk de doorslag of de noodzakelijke bedrijfsbeslissingen tijdig kunnen worden genomen, of de klant trouw blijft aan de onderneming omdat hij hier meteen de gewenste antwoorden krijgt, of tijd en geld worden gespaard omdat bijvoorbeeld machine-onderdelen worden vervangen met behulp van voorspellend onderhoud ("Predictive Maintenance") voordat het tot een dure productiestilstand komt enz.

Hoeveel kennis is er beschikbaar in hedendaagse bedrijven? Paradoxaal genoeg minder dan ooit, als je het onderwerp beschouwt met betrekking tot de gegeven mogelijkheden. Daar zijn vooral twee redenen voor. Ten eerste: Met de zeer snelle toename van de ter beschikking staande gegevens, beter bekend als Big Data, en de toenemende complexiteit wordt het in het algemeen moeilijker om kennis te genereren. Ten tweede: Gebruikers zijn nog steeds gedwongen om kennis te verwerven met de methoden van de analoge wereld. Want traditionele bestandssystemen van gangbare applicaties of de toenemende resultaten van online zoekopdrachten zijn eigenlijk niets anders dan ouderwetse kaartenbakken waarin je antwoorden d.m.v. tijdrovend, handmatig precisiewerk bij elkaar moet zoeken.

Juist hierop sluiten de zogenoemde Insight Engines aan – een systeem dat niet alleen technisch, maar ook methodisch beantwoordt aan de mogelijkheden van de digitale transformatie. Zo halen Insight Engines>>

Lees verder..
  • 12 December 2018 om 19:13

Persbericht: IT-trends in quotes voor 2019

Aan het einde van het jaar wordt traditioneel terug, maar vooral vooruit gekeken. Specialisten uit verschillende vakgebieden binnen F5 Networks geven hieronder in korte quotes een aantal trends voor het komende jaar.

Gevaar uit de supply chain
Een belangrijke opkomende dreiging is een toename van aanvallen op derden in de supply chain. Hackers realiseren zich dat het makkelijker is om bij een toeleverancier bepaalde malafide scripts te installeren, en via die weg honderden applicaties verderop in de keten te infecteren, dan zich te richten op individuele websites.
Keiron Shepherd, Senior Security Systems Engineer bij F5 Networks

Machine learning security
De security-markt zal machine learning en real-time technologieën omarmen. Geautomatiseerde security is altijd met argusogen bekeken vanwege het grote aantal false positives. Maar de ontwikkelingen in machine learning zijn zo snel gegaan en de beschikbaarheid van data van verschillende bronnen is zo groot dat het daadwerkelijk security slimmer kan maken. In 2019 zullen we meer oplossingen zien waarbij we meer op machines kunnen vertrouwen dan op handmatige inspectie.
Lori MacVittie, Principal Technical Evangelist bij F5 Networks

Security in de cloud
Een groot risico in 2019 is dat bedrijven denken dat met een stap naar de cloud hun security-verantwoordelijkheden afnemen. Dat is een pedante houding. Sterker nog, de verantwoordelijkheden nemen toe! Bedrijven moeten waakzamer zijn; ze hebben mogelijk minder controle en zicht op hun applicaties en databescherming in die omgevingen.
Tristan Liverpool, Director of Systems Engineering bij F5 Networks

Nieuw werk voor netwerkspecialisten
Netwerkspecialisten zien hun werk in rap tempo veranderen. Het traditionele routing en switching van het netwerk wordt grotendeels overgenomen door automatische pro>>

Lees verder..

  • 12 December 2018 om 17:00

Persbericht: Nieuwe editie Microsoft Azure Academy met data science-opleiding voor vrouwen gaat van start

Op 4 februari 2019 start in de Amsterdamse Johan Cruijff Arena de tweede editie van de Microsoft Azure Academy, Powered by Techionista, de opleiding waarin vrouwen in zestien weken worden klaargestoomd voor een carrière op het gebied van data science – een IT-vakgebied waarin relatief weinig vrouwen werkzaam zijn.

Deelneemsters aan de Microsoft Azure Academy, in de leeftijd van 23 tot 56 jaar, volgen twee dagen per week klassikale lessen waarin onderwerpen als data-analyse en -visualisatie, statistiek en coderen aan bod komen. Op de overige werkdagen in de week verdiepen de deelneemsters hun kennis aan de hand van zelfstudie. Daarnaast helpt Techionista de deelneemsters belangrijke soft-skills verder te ontwikkelen, zoals communicatieve vaardigheden en persoonlijk leiderschap, zodat zij naast technische vaardigheden zich ook ontwikkelen in zelfkennis- en ontplooiing en zo een nog rijker palet aan vaardigheden meebrengen in hun nieuwe carrière.

Het merendeel van de deelneemsters uit de eerste editie van de Microsoft Azure Academy uit 2018 heeft inmiddels een baan, onder andere als data-scientist bij verschillende klanten, partners en andere bedrijven uit het Microsoft-ecosysteem, waar veel behoefte was aan een diversiteit aan talenten met een IT-profiel. Mede daarom is het programma ook opgezet.

“Omdat digitale vaardigheden een steeds belangrijkere rol spelen op de arbeidsmarkt en we bij Microsoft veel waarde hechten aan diversiteit en inclusiviteit, vinden we het belangrijk dat banen in de IT-sector evenwichtig zijn verdeeld”, zegt Emily Glastra, Directeur Public Sector bij Microsoft Nederland. “De Microsoft Azure Academy is voor Microsoft een manier om de talentpool van vrouwelijke professionals in de techs>>

Lees verder..

  • 12 December 2018 om 17:00

Persbericht: Year in Search: Avicii top trending zoekopdracht van Nederland in 2018

TL;DR
  • Avicii is de top trending zoekopdracht van Nederland, terwijl World Cup wereldwijd top trending was.
  • In de acht andere Nederlandse lijsten zien we onder meer de dividendbelasting, Koos Alberts en Utopia.  
  • Alle lijsten en de Year in Search-video is te vinden op https://google.nl/2018




De Zweedse dance-producer Avicii staat bovenaan de lijst van top trending Google-zoekopdrachten van Nederland in 2018. Ook Glennis Grace, Meghan Markle, Maarten van der Weijden en Fortnite staan in de top tien. Elk jaar biedt Google met Year in Search een tijdsbeeld, dat een unieke inkijk geeft in wat Nederland en de rest van de wereld heeft beziggehouden.

In de top 10 van trending zoekopdrachten in Nederland staan bijna alleen maar mensen, al zien we behalve Fortnite ook Boer zoekt Vrouw terug. Daarnaast zijn er acht andere Nederlandse lijsten, waaronder de nieuwe lijst Evenementen, met daarin het WK Voetbal bovenaan. Ook Nederlandse evenementen zoals Pinkpop, de Nijmeegse Vierdaagse en de Zwarte Cross staan in die lijst.

De trending Wat is-vraag van 2018 is “Wat is de dividendbelasting?”, maar Nederland had ook vragen over de sleepwet en de Nations League. Verder zien we in de lijst met Internationale Celebrity’s dat Meghan Markle (3e) een stuk hoger staat dan Prince Harry (7e). Bij Trending Nederlanders staat Max Verstappen bovenaan.

Er zijn ook Nederlandse lijsten met trending politici, overledenen en voetbalclubs. Wereldwijd was World Cup de trending zoekopdracht van 2018, gevolgd door drie mannen die dit jaar het leven lieten: Avicii, Mac >>

Lees verder..
  • 12 December 2018 om 18:49
❌