[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderPersberichten

Persbericht: WorldStream sluit partnership met Arista, ontwikkelt nieuw elastisch netwerk bovenop global netwerk backbone

Naaldwijk, 22 augustus 2019 – WorldStream, een snelgroeiende leverancier van security-gefocuste Infrastructure-as-a-Service hosting oplossingen met meer dan 15.000 dedicated servers in beheer in eigen datacenters in Naaldwijk, in het Westland, kondigt een strategisch partnership aan met Arista Networks. Hardware van Arista is de basis waarop WorldStream’s engineering teams de komende paar maanden een software-defined elastisch netwerk met specifiek ontwerp zullen ontwikkelen.

Het nieuwe technologieplatform van WorldStream zal bovenop de bestaande global netwerkbackbone van het bedrijf met meer dan 10Tbps aan beschikbare bandbreedte worden gebouwd. Het software-defined netwerk gaat WorldStream Elastic Network heten en zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 officieel worden gelanceerd.

Het nieuwe software-defined netwerk dat wordt ontwikkeld door WorldStream’s engineering teams maakt gebruik van EVPN (Ethernet Virtual Private Network) VXLAN (Virtual Extensible LAN) technologie die door Arista Networks wordt geleverd. Arista EVPN VXLAN is een kerntechnologie voor WorldStream’s nieuw te ontwikkelen eigen netwerktechnologie. Het specifieke ontwerp van het WorldStream Elastic Network (WEN) is erop gericht om WorldStream’s wereldwijde klantenkring ultieme flexibiliteit te bieden. Ook zal het in eigen huis te ontwikkelen netwerk uitgebreide nieuwe functionaliteit bieden, met name op het vlak van hybride IT-infrastructuur implementaties en toewijzing van datacenter resources.

De in eigen huis ontwikkelde software-defined architectuur voegt een elastisch netwerkplatform toe aan WordStream's bestaande>>

Lees verder..

  • 22 Augustus 2019 om 19:00

Persbericht: Red HatΒ introduceertΒ OpenShiftΒ ServiceΒ MeshΒ voor een snellereΒ adoptie van microservices enΒ cloud-native applicatiesΒ Β 

Amsterdam, 22 augustus 2019 - Red Hat, Inc., leverancier van opensourceoplossingen, kondigt vandaag de algemene beschikbaarheid aan van Red Hat OpenShift Service Mesh. Daarmee wordt het aansluiten, observeren en vereenvoudigen van service-to-service-communicatie van Kubernetes op Red Hat OpenShift 4 mogelijk. OpenShift Service Mesh is gebaseerd op de Istio-, Kiali- en Jaeger-projecten en verbeterd met Kubernetes Operators, om een efficiëntere, end-to-end ontwikkelaarservaring te bieden rond applicatiearchitecturen die op microservices zijn gebaseerd.  

Microservices kunnen moderne, cloud-native applicaties transformeren. Het effectief ontwikkelen en inzetten van microservices kan echter nieuwe uitdagingen opleveren bij het implementeren en beheren van interservice communicatie. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden is de service mesh ontwikkeld: een onderliggende infrastructuur die verantwoordelijk is voor het beheer van traffic, het handhaven van beleid en het identificeren en beveiligen van diensten.

De OpenShift Service Mesh breidt deze beheerfunctionaliteiten uit door de>>

Lees verder..
  • 22 Augustus 2019 om 18:11

Persbericht: Nieuw Hybrid Cloud Security onderdeel breidt veilig beheer van duizenden virtuele werkplekken uit

Kaspersky lanceert een nieuwe versie van Kaspersky Security for Virtualization Light agent, onderdeel van Kaspersky Hybrid Cloud Security. Deze nieuwe software biedt beveiliging tot maar liefst 100.000 virtuele servers in een Virtual Desktop Infrastructure (VDI) en cloudomgeving zonder dat dit ten koste gaat van prestaties, beheergemak en inzicht in de virtuele infrastructuur. De nieuwe Virtualization Light agent biedt nu gedragsgebaseerde bescherming, exploit en inbraakpreventie voor verschillende Windows Server besturingssystemen en erkent bevoegdheden op basis van taken in plaats van personen. Compatibiliteit met Kaspersky Endpoint Detection & Response (EDR) in gevirtualiseerde omgevingen is eveneens gewaarborgd in deze nieuwe versie.

Tot voor kort zorgde de implementatie van een beveiligingsoplossing in een virtuele beheeromgeving vaak voor overbelasting van het netwerk en veel aanvullend handmatig werk. In deze nieuwe versie van Kaspersky Security for Virtualization Light Agent worden virtuele servers volledig geautomatiseerd geselecteerd en voorzien van benodigde beveiliging. Dat kost minder tijd en de kans op fouten wordt drastisch gereduceerd. Verder is rolgebaseerde toegangscontrole (RBAC; Role-based access control) toegevoegd aan de nieuwe software. Dat is van groot belang voor grote organisaties waarin diverse functionarissen verschillende rollen en taken toebedeeld krijgen.

Virtuele Windows-servers bieden nu dezelfde geavanceerde beveiligingsfuncties als in Kaspersky Endpoint Security for Business zoals exploit-preventie en gedragsdetectie. Dankzij de ‘light agent’ functionaliteit wordt niet ingeleverd op prestaties van het virtuele netwerk. Daarnaast is Kaspersky EDR volledig compatible met deze nieuwe versie van Kaspersky Security for Virtualization Light Agent. Organisaties beschikken hiermee over een integrale beveiliginginfrastructuur voor zowel de digitale werkplek als het virtuele netwerk waa>>

Lees verder..
  • 22 Augustus 2019 om 15:32

Persbericht: Citrix lanceert Desktop as a Service Solution voor Microsoft

Amsterdam – 22 augustus 2019 – In de digitale wereld is inmiddels vrijwel alles virtueel, en desktops zijn daarop geen uitzondering. Dankzij een nieuw aanbod van Citrix Systems, Inc. (NASDAQ:CTXS), kunnen bedrijven deze virtuele desktops eenvoudiger en sneller dan ooit beschikbaar stellen. Zo kunnen werknemers werken waar, wanneer en hoe ze willen en zo productief mogelijk zijn. Citrix kondigt vandaag de lancering van Citrix® Managed Desktops aan. Dit cloud hosted aanbod stelt organisaties in staat – ongeacht hun grootte of IT-kennis – om Windows-gebaseerde applicaties en desktops vanuit de cloud beschikbaar te maken voor ieder apparaat, op iedere locatie, op een eenvoudige manier.

“Het werk vandaag de dag is niet beperkt tot fysieke kantoren of traditionele apparaten. Er wordt 24 uur per dag en wereldwijd gewerkt: op PC’s en laptops maar ook op telefoons, tablets en zelfs horloges,” zegt Carisa Stringer, Senior Director Product Marketing, Desktop and Applications Group bij Citrix. “Met Citrix Managed Desktops geven organisaties werknemers snel en gemakkelijk toegang tot hun individuele desktop en alle applicaties en zakelijke middelen die ze nodig hebben om hun werk te doen en optimaal te presteren.”

Een onestopshop
Citrix Managed Desktops is een gebruiksklare dienst die wordt geleverd in nauwe samenwerking met een solide netwerk van Citrix-partners. Citrix Managed Desktops biedt alles wat nodig is om Windows-desktops en -apps op een veilige, eenvoudige en snelle manier beschikbaar te maken. Met behulp van de oplossing kunnen beheerders de dagelijkse werkzaamheden op de volgende manier vereenvoudigen:
  • Snel beschikbaar stellen van desktops aan zowel interne al>>

    Lees verder..
  • 22 Augustus 2019 om 13:56

Persbericht: InterSystems API Manager bewaakt API-verkeer tussen gedistribueerde softwareomgevingen

CAMBRIDGE, Mass. -  augustus 2019 – InterSystems, wereldwijd toonaangevend in software voor de zorgsector en generieke informatietechnologie voor het bedrijfsleven en de overheid, introduceert InterSystems API Manager, als nieuwe functionaliteit voor InterSystems IRIS Data Platform™ 2019.2. Gebruikers daarvan zijn nu in staat om binnen hun IT-infrastructuur het berichtenverkeer tussen web gebaseerde API’s (Application Programming Interface) te monitoren en te sturen.

Het aantal toepassingen van API-koppelingen neemt exponentieel toe nu organisaties in alle geledingen kiezen voor internet gebaseerde applicaties, gelaagd volgens een ’service oriented’ architectuur (webservices). Het beheer over de diverse software omgevingen krijgt een meer gedistribueerd karakter. Om daar grip op te houden is het essentieel het API-verkeer goed te bewaken en waar nodig bij te sturen. InterSystems API Manager voorziet in het gemakkelijk routeren van al het API-verkeer via een centrale toegang (gateway) waardoor de aanvragen bij data uitwisseling tussen applicaties terechtkomen bij de juiste nodes (servers, databases, clients, apps. enz.).  

Systeemontwikkelaars die InterSystems API Manager gebruiken zijn ook in staat om:

  • Al het API-verkeer te monitoren vanaf een centrale locatie om van daaruit knelpunten te signaleren en te verhelpen;
  • API-verkeer gecontroleerd door te laten door per applicatie de toegestane omvang te configureren; IP-adressen op een witte, dan wel zwarte lijst te plaatsen en eindpunten in onderhoudsinspecties mee te nemen;
  • Op interactieve wijze API-documentatie te bieden aan in- en externe ontwikkelaars via een speciale, aanpasbaar ontwikkelaarsportaal;
  • API’s veilig op te bergen op een centrale plaats.
“Om te kunnen voldoen aan verwachtingen rond de digitale transfor>>

Lees verder..
  • 22 Augustus 2019 om 13:54

Persbericht: CodeMeter drivende kracht achter leveringsproces van Vector automotive software

Hengelo, augustus 2019 - Wibu-Systems, specialist in het afschermen van embedded software,  heeft samen met Informatics Holding een beveiliging- en licentiebeheeroplossing  ontwikkeld voor Vector, een vooraanstaand bouwer van software en componenten voor de automobielindustrie. De standaard Wibu-Systems oplossing CodeMeter is daarbij geïntegreerd met het eveneens standaard SAP ERP-systeem, waarmee Vector zijn bedrijfsvoering regelt.  Dankzij het gecombineerde systeem is de automotive softwarespecialist in staat zijn intellectuele eigendomsrechten te beschermen, terwijl de afnemers toch direct inzage kunnen krijgen in de specificaties van de nieuwe, innovatieve producten. 

Het in Stuttgart gevestigde bedrijf Vector verstrekt jaarlijks duizenden licenties aan bedrijven binnen diverse sectoren met elk hun eigen wensen en specificaties ten aanzien van de voorwaarden van softwaregebruik.  De productreeks van Vector omvat geavanceerde technologie voor het laden van elektrisch aangedreven voertuigen, beveiliging en veiligheidsvoorzieningen van voertuigen, Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS), zelfsturende voertuigen en het AUTOSAR (AUTomotive Open System ARchitecture) koppelingsplatform. De embedded softwareproducten van het bedrijf draaien op diverse besturingssystemen, onder verschillende architecturen en op een reeks ontwikkelplatformen. Het is voor de onderneming van belang om zijn unieke kennis en expertise, vastgelegd in software goed te beschermen tegen diefstal of pogingen tot hacken. Maar het is ook van belang dat dezelfde software zich volgens een soepele procedure bij de afnemers laat installeren onder controle van de SAP-applicaties voor de bedrijfsvoering.

Het hart van de oplossing bij Vector wordt gevormd door Wibu-Systems CodeMeter License Central, een cloudgebaseerd platform voor het aanmaken, toewijzen en beheren van licenties. De integratie met de SAP ERP-omgeving is uitgevoerd door Informatics ui>>

Lees verder..

  • 22 Augustus 2019 om 13:52

Persbericht: OutSystems behaalt ISO 27017 en 27018 certificering voor Cloud Security Compliance

Utrecht, 22 augustus 2019 – OutSystems, leverancier van hét low-code-platform voor applicatieontwikkeling, is de eerste low-code vendor die twee nieuwe cloud security-certificeringen behaald: ISO 27017 en ISO 270178. ISO 27017 richt zich op de bescherming van informatie in clouddiensten. Als toevoeging schetst ISO 27018 eisen voor de bescherming en privacy van gebruikersgegevens in de cloud. Het biedt een gedragscode voor het beschermen van persoonsgegevens (PII) in de cloud. De certificeringen zijn blijk van de hoge mate van toewijding van OutSystems om de privacy en bescherming van klantdata in de cloud te garanderen.

Jose Casinha, Chief Information Security Officer bij OutSystems: “Gebruikers van OutSystems verdienen het om te weten dat de data en informatie die zij aan ons toevertrouwen beschermd worden door middel van de meest strenge controle in de industrie. We nemen onze rol als informatiebeschermer serieus. Daarom hebben we 200 securitypunten in het platform gebouwd en stappen gezet om onze cloud-securityprocessen te valideren met de meest rigoureuze certificeringsprocessen.”

Lees meer over de behaalde certificaten: https://www.outsystems.com/trust/

-----

Over OutSystems
Wereldwijd vertrouwen duizenden klanten op OutSystems, hét nummer één Low-Code ontwikkelplatform voor het versnellen van applicatieontwikkeling. Gedreven techneuten hebben ieder aspect van het platform met oog voor detail ontworpen, waardoor bedrijven enterprise-grade apps kunnen bouwen en daarmee hun digitale transformatie kunnen versnellen. OutSystems is de enige oplossing die de kracht van low-code applicatieontwikkeling combineert met geavanceerde mobiele functionaliteiten. Hierdoor kan het volledige applicatielandschap visueel worden gemodelleerd en geïntegreerd met best>>

Lees verder..
  • 22 Augustus 2019 om 12:32

Persbericht: Dell introduceert de meest flexibele β€˜zero-footprint’ PC ter wereld

Amsterdam - Dell Technologies introduceert de nieuwe OptiPlex 7070 Ultra, een innovatieve desktop waarbij de krachtige technologie verticaal binnen in het dunne en lichte display-standaard is verwerkt. Met het meest flexibele ‘zero-footprint’ desktop-design in de markt, is de OptiPlex 7070 Ultra prachtig om te zien, creëert meer ruimte, heeft een strakke afwerking en is modulair zodat klanten hem kunnen upgraden en configureren wanneer dat nodig is. Dankzij dit ontwerp kunnen de PC en het display onafhankelijk van elkaar worden geupgrade en onderhouden.

image

“IT-leiders moeten kosten laag houden en werknemers de flexibiliteit en vrijheid geven om op de meest productieve manier te werken. Steeds meer organisaties gaan over op open werkvloeren en zijn daarom op zoek naar technologie die ruimte op het bureau, productiviteit en IT-investeringen maximaliseert”, zegt Dave Lincoln, vice president of Fixed Computing van Dell. “Vijfendertig jaar geleden veranderde Dell de manier waarop PC’s werden gemaakt en geleverd. Met de OptiPlex 7070 Ultra doen we dat opnieuw, met een innovatieve desktop-oplossing.”

Klantonderzoek van Dell toont aan dat bedrijven hun systemen graag upgraden. Ze houden tevens van de esthetiek van een All-in-One. Omdat sommige klanten hun computers vaker upgraden dan hun displays, combineert de Ultra het beste van een traditionele desktop en een All-in-One in een nieuw, innovatief platform.

Flexibel en innovatief design
De OptiPlex 7070 Ultra heeft elementen die geconfigureerd kunnen worden voor ultieme flexibiliteit en prestaties. Deze functies omvatten:
  • 22 Augustus 2019 om 12:29

Persbericht: Infor wijzigt Executive Team

Barneveld, 21 augustus 2019 - Infor, leverancier van branchespecifieke cloudoplossingen, kondigt een geplande overgang van leiderschap aan. Kevin Samuelson, voorheen CFO bij Infor, is tot Chief Executive Officer benoemd. Charles Phillips, die sinds 2010 actief is als CEO, is benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur van Infor. Samuelson zal ook toetreden tot de raad van bestuur.

Samuelson vervulde in de 14 jaar die hij werkzaam is bij Infor verschillende M&A- en CFO-functies. Daarmee is hij een van de langst zittende leidinggevenden bij Infor. Hij speelde een belangrijke rol bij de strategische acquisities van Infor, en hielp het bedrijf te groeien van $35 miljoen aan jaarlijkse omzet naar $3 miljard. Daarnaast speelde hij een rol bij het aantrekken van duurzame investeringspartners. Samuelson was ook actief betrokken bij een breed scala van operationele en verkoopactiviteiten van Infor en speelde een sleutelrol in de aanwinst van meerdere grote klanten.

“Ik prijs me erg gelukkig om met zo'n geweldig team te kunnen werken,” zegt Samuelson. “Het leiderschap en de sturing van Charles hebben geholpen dit bedrijf tot een toonaangevende leverancier te maken van multi-tenant, cloudgebaseerde ERP-applicaties. Onze visie is om voort te bouwen op het indrukwekkende traject dat we afgelegd hebben. We willen ons assortiment SaaS-producten voortdurend verder ontwikkelen. Deze producten maken een snelle ROI mogelijk en bieden onze klanten toegevoegde waarde, waarbij ze tegelijkertijd kunnen profiteren van uitstekende ondersteuning op elk gewenst moment.”

Gedurende Phillips dienstverband als CEO realiseerde het bedrijf de afgelopen vijf jaar een ongekende groei. Meer dan $2,5 miljard werd geïnvesteerd in productontwerp en -ontwikkeling. Phillips heeft, naast Samuelson en Soma Somasundaram (president en CTO), een cruciale rol gespeeld bij het toezicht houden op en het perfectioneren van de huid>>

Lees verder..
  • 21 Augustus 2019 om 19:43

Persbericht: Onderzoek Econsultancy: één op de drie bedrijven verdwijnt binnen drie jaar als ze geen nieuw businessmodel ontwikkelen

Circa 60 procent van de bedrijven rapporteert dat hun businessmodel onder kritische of significante druk staat om zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Een derde van de bedrijven vraagt zich af of die druk wellicht leidt tot sluiting van het bedrijf in de komende drie jaar. Dat blijkt uit het rapport ‘Reinventing Commerce’ dat researchorganisatie Econsultancy en Sitecore, leverancier van digital experience management-software, hebben gepubliceerd. Daarvoor werd een onderzoek uitgevoerd onder 1.200 marketingverantwoordelijken in retail, CPG/FMCG en producenten van merkproducten in twaalf landen in Noord-Amerika, Europa en Azië.

Inzetten op een gepersonaliseerde klantervaring
De meerderheid van de onderzochte bedrijven ontwikkelde een nieuw model, waarbij commerciële expertise werd gecombineerd met de juiste gepersonaliseerde klantervaring. Twee derde van de respondenten erkent dat het creëren van de juiste gepersonaliseerde klantervaring de manier is om tegen de grote merken te concurreren.

Hoewel bedrijven enthousiast zijn over resultaten van een gepersonaliseerde customer journey, zijn ze het niet eens over de manier van samenwerken met grote spelers als Amazon en Alibaba. De groep die deze partijen als belangrijke kansen voor groei ziet, is nagenoeg even groot (47 procent) als de groep die zich zorgen maakt over samenwerking (46 procent).

Gepersonaliseerde shopping-ervaringen creëren
Zowat 80 procent van de respondenten zegt dat hun succes in e-commerce afhangt van hun vermogen om indringende klantervaringen te realiseren. Desondanks heeft minder dan 40 procent een systeem ontwikkeld waarmee dat mogelijk is. Sitecore Experience Commerce is speciaal ontw>>

Lees verder..

  • 21 Augustus 2019 om 16:15

NS opent OV-markt voor nieuwe toetreders

Open OV-markt

Nu nog worden OV-producten voor consumenten alleen door vervoerders gemaakt en verkocht. Met een open OV-markt met nieuwe toetreders wil NS ervoor zorgen dat er voor reizigers meer aanbod komt. Met name voor de flexreiziger, die afhankelijk van het moment en de bestemming kiest voor het beste vervoermiddel. Zo kan het OV samensmelten met de mobiliteitsmarkt voor deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van vervoer.

OV als aanvulling

Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS noemt het een belangrijke stap in een nieuwe flexibele OV-markt: “NS is afgelopen jaren veranderd van een traditioneel treinenbedrijf naar een modern mobiliteitsbedrijf. Denk aan het succes van de OV-fiets en de NS-Business Card. Van oudsher denken wij vanuit de trein, waarbij andere vormen van vervoer een aanvulling zijn. Maar andere partijen kunnen het OV, bijvoorbeeld in een bundel, juist als aanvulling op hun eigen dienstverlening aanbieden. Als je tankpas toegang geeft tot de trein, deelfiets en deelauto, wordt een tweede auto voor sommige gezinnen wellicht overbodig. Dat bespaart hen geld en is goed voor het milieu.”

Meer keuze

Smit: “Wij hoeven dat niet allemaal zelf te doen. Door partners meer mogelijkheden te geven, komen er aanbieders bij en krijgt de reiziger meer keuze. Zo wordt het OV aantrekkelijker voor grotere groepen reizigers. Voor reizigers die nu niet zo snel het OV gebruiken - bijvoorbeeld leaserijders - kan de trein door een nieuwe aanbieder toch een logische keuze worden. Met steeds drukkere steden en plattelandsgebieden met minder OV, liggen er veel uitdagingen om Nederland bereikbaar te houden. Als maatschappelijk bedrijf wil NS hieraan een bijdrage leveren.”

Voorwaarden

Nieuwe toetreders kunnen allemaal onder dezelfde voorwaarden gebruik maken van deze nieuwe mogelijkheden. Deze voorwaarden moeten ervoor zorgen dat reizigers een betrouwbaar product krijgen. De nieuwe aanbieders krijgen toegang tot een systeem van NS om zelf abonnementen samen te stellen en OV-producten te kunnen aanbieden. De aanbieder bepaalt zelf de product- en verkoopvoorwaarden inclusief de prijs. Wel gelden gewoon de vervoersvoorwaarden van de vervoerder.


  • 20 Augustus 2019 om 06:53

Nieuwe stationspiano in Delft is begin van Jazz Festival

De klanken van het Jazz Festival Delft klinken vrijdagmiddag 23 augustus al in het NS Station Delft. Om te vieren dat er weer een stationspiano is, zal architect Francine Houben de piano onthullen. Houben is de architect van het NS Station Delft en is een groot promotor van de informele muziekcultuur in de publieke ruimte. Daarna treedt het Delfts Jazz-duo BOIZ op als opwarmertje voor het Jazz Festival Delft.

In Delft stond vlak na de opening van het nieuwe NS Station ook een piano. Maar door vernielingen moest die weer weg. “We wilden de piano graag weer terug”, zegt stationsmanager Frits van Dijk. “Dat kan nu door ‘m ’s avonds weg te halen en ’s ochtends weer terug te plaatsen. Overdag is er continu toezicht op de piano. En kunnen reizigers weer hun muzikale kunsten laten horen.”

Vrijdag 23 augustus om 15.45 uur zal architect Francine Houben de piano onthullen.

BOIZ

23 augustus begint ook Jazz Festival Delft. Het Delftse Jazz-duo BOIZ trapt het festival om 16:00 uur af op de nieuwe stationspiano. Het duo bestaat uit de Delftse pianist Bas Boon en zangeres Iris van der Made. Zij spelen bekend repertoire met een originele twist en jazzy songs op toegankelijk wijze. De combinatie van het avontuurlijke pianospel en de warme uitnodigende stem van Iris zorgen voor een sfeervol optreden.

Het duo zal die avond ook nog optreden bij Café Vanouds en Iris van der Made is ook de host van een van de pleinen van het Jazz Festival Delft.

Check hier alle 18 stationspiano's in Nederland.


Halfjaarcijfers NS: Reizigersgroei zet door, spoorplafond in zicht

Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Het is fijn dat meer reizigers voor de trein als duurzaam vervoermiddel kiezen, ook met oog op het klimaatakkoord. Nu het spoorplafond vervroegd in zicht komt, hebben we dringend meer capaciteit nodig om meer treinen te kunnen rijden. NS pleit er daarom samen met de Mobiliteitsalliantie voor dat het budget voor ProRail versneld beschikbaar komt om knelpunten in de infrastructuur voor 2027 op te lossen.”

Nieuwste prognoses

De nieuwste prognoses van NS laten zien dat het Nederlandse spoor in 2027 zijn plafond bereikt. Dat is 3 jaar eerder dan verwacht in de Nationale Markt en Capaciteits Analyse (NMCA) die door het Rijk gehanteerd wordt bij het bepalen van de noodzakelijke infrastructuur. Als de trend van het eerste halfjaar doorzet, is het spoorplafond zelfs in 2025 al bereikt.

Nieuwe treinen, zitplaatskans

NS houdt bij de aanschaf van treinen en het ontwikkelen van de dienstregeling rekening met deze snelle groei. Steeds vaker ontstaat de situatie dat er onvoldoende spoor is om nog meer ritten te rijden of om treinen te verlengen. Ook zijn cruciale perrons hiervoor te kort. Op de drukste trajecten kunnen treinen nu al niet meer verlengd worden. Mede daardoor daalde de kans op een zitplaats in de spits in de eerste helft van dit jaar naar 95,0%, tegenover 95,5% een jaar eerder.

Snellere groei dan verwacht

Het Rijk maakt bij de keuze voor infrastructuur gebruik van de NMCA-prognoses met basisjaar 2014 – het einde van de economische crisis. Daarmee gaat zij uit van een jaarlijkse reizigersgroei tussen de 1,4 en de 1,9%. Tussen 2014 en 2018 groeide het aantal reizigerskilometers landelijk echter gemiddeld met 2,2% per jaar. In de eerste helft van 2019 was die groei dus nog hoger: 4,6%. De groei in treinen naar stations als Rotterdam Centraal, Schiphol Airport en Leiden Centraal is nog groter.

Ook internationaal groeit de populariteit van trein. Het aantal reizigers naar steden als Brussel, Parijs, Frankfurt en Londen groeide met 10 tot 20%.

Op koers midterm review

In de eerste helft van 2019 kwam 92,9% van de reizigers, inclusief overstappen, op tijd (eerste helft 2018: 93,1%). De punctualiteit op de hogesnelheidslijn ligt, mede door software-problemen in de eerste maanden, iets onder het niveau van 2018. Nadat verbetermaatregelen genomen zijn, is de hinder voor reizigers afgenomen en lijkt NS voor het derde jaar op rij de afspraken voor de hogesnelheidslijn te halen. Wel blijven de prestaties HSL alle aandacht vragen van NS en ProRail.

Met de halfjaarcijfers ligt NS op koers om aan de eisen voor de midterm review van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat te voldoen.

Financiën

De omzet voor de NS Groep stijgt met € 285 miljoen naar € 3.156 miljoen over het eerste halfjaar 2019. De omzet Nederland groeit van € 1.523 miljoen naar € 1.582 miljoen. Deze stijging is met name gedreven door de groei in het aantal reizigerskilometers met 4,6%.

De omzet van Abellio Verenigd Koninkrijk groeit naar € 1.322 miljoen (2018: € 1.180 miljoen). Deze groei wordt met name veroorzaakt door de autonome groei van bestaande Britse concessies, zoals ScotRail, West Midlands en East Anglia. NS blijft de Brexit en de mogelijke effecten hiervan op de Britse spoorwegmarkt nauwgezet volgen.

De omzet van Abellio Duitsland groeit naar € 252 miljoen (2018: € 168 miljoen). Deze groei wordt vooral gerealiseerd door de start van de concessies DISA in Mittel Deutschland en RRX in Nordrhein-Westfalen op 8 december 2018.

Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten (EBIT) komt in de eerste helft van 2019 uit op € 120 miljoen (2018 € 34 miljoen). Het onderliggend resultaat uit bedrijfsactiviteiten, het resultaat geschoond voor incidentele baten en lasten, is over de eerste helft van 2019 uitgekomen op € 96 miljoen vergeleken met € 50 miljoen over de vergelijkbare periode in 2018. NS trof een voorziening voor de uitkering zoals geadviseerd door de Commissie Individuele Tegemoetkoming Slachtoffers WOII Transporten NS (€ 42,5 miljoen). Daarnaast ontving NS een aanvullende betaling van AnsaldoBreda vanwege definitieve verkoop van de V250 aan Trenitalia (€ 21 miljoen). Een aanpassing van het concessie-afrekenmechanisme voor East Anglia (CLE) over voorgaande jaren heeft een positieve resultaatsimpact van € 4 miljoen. Ten slotte ontving NS de boete van € 41 miljoen terug van ACM, nadat de rechtbank Rotterdam op 27 juni 2019 het besluit van de ACM heeft vernietigd. De ACM heeft hoger beroep aangetekend en een termijn gevraagd om de gronden aan te vullen.

NS rapporteert een nettoresultaat van € 94 miljoen over het eerste halfjaar 2019 vergeleken met een nettoresultaat van € 21 miljoen in 2018.

Financiële opgave

De verbeterde operationele prestaties voor reizigers - zoals de hoge punctualiteit en klanttevredenheid - zijn mede mogelijk door de forse investeringen die NS de laatste jaren voor de reizigers heeft gedaan, waaronder betere service, verbetering van IT en het lopende investeringsprogramma van circa € 3,8 miljard in de vernieuwing en aanschaf van treinen. Tegelijkertijd leidt dit tot een financiële opgave. NS verwacht op basis van het concernplan en resultaatsverbeteringsinitiatieven de komende jaren voldoende resultaat te blijven genereren om deze investeringen te kunnen blijven doen. Zo kan NS ook in de toekomst blijven investeren in de bereikbaarheid van Nederland en tegelijkertijd het treinkaartje betaalbaar houden.

 

Lees hier het volledige financiele halfjaarrapport.


Werkzaamheden Alphen a/d Rijn - Gouda van start op zaterdag 17 augustus

Gevolgen voor de treinreizigers

Vanaf 17 augustus tot en met 8 september stoppen geen treinen op station Waddinxveen Noord. En van vrijdag 23 augustus tot en met zondag 1 september rijden er helemaal geen treinen op het gehele traject Alphen a/d Rijn - Gouda. NS zet bussen in.

In het weekend rijden, vanwege spoorwerkzaamheden op zaterdag 24 en zondag 25 augustus, ook geen treinen tussen Leiden Centraal – Woerden. Ditzelfde geldt op zaterdag 31 augustus en zondag 1 september tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn. Ook hier is er vervangend busvervoer.

Treinreizigers moeten rekening houden met extra reistijd, door bijvoorbeeld vervangend busvervoer of omreizen. Reizigers kunnen via www.ns.nl of de NS-app zien wat dit betekent voor hun reis.

Modernisering stations

Na de bouw van de nieuwe stations Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Triangel zijn deze zomer de bestaande stations Boskoop, Alphen a/d Rijn, Waddinxveen en Waddinxveen Noord aan de beurt voor modernisering. Zo verbetert ProRail de toegankelijkheid en het comfort en krijgen de stations onder meer een R-Net-uitstraling. Ook worden de stations duurzamer gemaakt met onder andere slimme LED-verlichting.

Planning

De werkzaamheden zijn vooral in de zomervakantie gepland om zo min mogelijk treinreizigers hinder te laten ondervinden. Reizigers zijn vanaf circa een maand van tevoren via diverse communicatiemiddelen geïnformeerd over de gevolgen voor hun treinreis. De NS Reisplanner is bijgewerkt. We adviseren reizigers om kort voor vertrek nogmaals de planner te checken.

Samenvatting

  • 17 augustus t/m 8 september: stoppen geen treinen op Waddinxveen Noord
  • 23 augustus t/m 1 september: geen treinverkeer Alphen a/d Rijn – Gouda
  • 24 en 25 augustus: geen treinverkeer Leiden Centraal – Woerden
  • 31 augustus en 1 september: geen treinverkeer Leiden Centraal – Alphen a/d Rijn

  • 15 Augustus 2019 om 16:29

And the winner is:(tromgeroffel)...Groningen!

Assistent stationsmanager Erik van Willenswaard nam de prijs vol trots in ontvangst. De plaquette met de begeerde titel krijgt - in elk geval voor een jaar - een mooie plek in station Groningen.

 

Groningen kreeg in totaal ruim 33% van de stemmen op haar naam. Runner-up is het historische station van Valkenburg dat met 16% van de stemmen grote namen als Rotterdam Centraal (14%), Amsterdam Centraal (11%) en Utrecht Centraal (9%) achter zich wist te houden. In totaal hebben meer dan 10.000 mensen een stem uitgebracht en dat geeft aan dat deze verkiezing leeft onder onze reizigers.

Eerste verkiezingen

Dit jaar werden deze verkiezingen voor het eerst gehouden. Het idee kwam van Gerjan Vasse, Social Media Manager van NS: "Stations zijn meer dan een plek waar je naar binnen rent om in de trein te springen en omgekeerd weer eruit na aankomst (meestal kijkend op je mobiele telefoon). Wij vinden dat je best stil mag staan bij de bijzondere en soms historische aspecten die een station heeft te bieden. Bovendien zijn de stations steeds gastvrijer geworden en inmiddels vaak een plek om bijvoorbeeld te vergaderen, mensen te ontmoeten of te winkelen. Met deze verkiezing zien we dat stations wel degelijk leven onder onze reizigers en bezoekers, dus we overwegen zeker om dit volgend jaar nogmaals te doen."


  • 7 Augustus 2019 om 09:02

Stations in regio Rijnmond hebben watertappunten

De zomer wordt een stuk verfrissender voor de dagelijks bijna 100.000 reizigers op het NS Station Rotterdam Centraal. Zij kunnen vanaf nu op elk moment van de dag hun eigen flesje met gratis drinkwater vullen. Om dat te vieren hebben NS, Evides Waterbedrijf en de gemeente Rotterdam zojuist samen met de reizigers het eerste gratis kraanwater getapt. Het tappunt staat bij het station aan het Proveniersplein.

Dit jaar opent NS in totaal 200 nieuwe watertappunten bij stations, in samenwerking met gemeenten en de kraanwaterbedrijven. 90% van alle treinreizigers heeft uiteindelijk toegang tot gratis drinkwater voor onderweg. NS en haar partners biedt de watertappunten als service aan reizigers en wil hiermee bijdragen aan het verminderen van plastic afval.

“Nu de zomer in volle gang is zorgt het watertappunt voor extra verfrissing”, zegt NS Regiodirecteur Magdalena Piotrowska. “Reizigers en voorbijgangers hoeven geen wegwerpflesjes meer te gebruiken en dat draagt bij aan het verminderen van plastic afval.” Algemeen directeur van Evides Waterbedrijf Annette Ottolini vult aan: “Duurzaam omgaan met drinkwater is van belang voor de beschikbaarheid van drinkwater in de toekomst. Die duurzaamheid zit in het bewust omgaan met drinkwater en het niet te verspillen, maar ook in het stimuleren van het gebruik van herbruikbare flesjes en bidons. De tappunten op de NS stations zijn daarin belangrijk.”

Regio Rijnmond

Niet alleen op Rotterdam Centraal is een watertappunt. Op tien andere NS stations in de regio is een watertappunt neergezet: Barendrecht, Capelle Schollevaar, Dordrecht Zuid, Dordrecht, Rotterdam Alexander, Rotterdam Blaak, Rotterdam Lombardije, Rotterdam Noord, Rotterdam Zuid, Schiedam Centrum. NS werkt hiervoor samen met Evides Waterbedrijf.

Aan het einde van dit jaar is het streven dat er bij ruim 200 stations nieuwe watertappunten staan. Daarmee hebben reizigers op 240 stations toegang tot gratis drinkwater.


Nieuwe station Heerlen in gebruik genomen

Om 05.24 uur vanochtend hebben de eerste reizigers de trein gepakt op het nieuwe station van Heerlen. De eerste tien reizigers kregen uit handen van NS projectmanager Ger Houben een cadeaubon. De hele ochtend zijn reizigers getrakteerd op appels, om aan te geven dat ze op het nieuwe frisse station van Heerlen waren.

Het nieuwe station ligt in het hart van Maankwartier, het nieuwe stationsgebied in Heerlen. Het Maankwartier is ontworpen door de Heerlense bouwmeester en kunstenaar Michel Huisman. Hij heeft een nieuw stuk binnenstad gecreëerd met een station, winkels, pleintjes, een hotel, kantoren en woningen. Maar het is ook één groot kunstwerk, met daarin nog eens 89 kunstwerken die verwijzen naar sterrenbeelden. Ook is het de nieuwe verbinding tussen het noordelijk en zuidelijk deel van de stad.

StationsHuiskamer

Op het nieuwe station zitten nog steeds een GWK, AKO en Smullers. Daarnaast is de StationsHuiskamer geopend. De StationsHuiskamer is een formule, waarmee wordt ingespeeld op de behoefte van de reiziger om ook op een regionaal station op een prettige plek te verblijven. 

De StationsHuiskamer is gevestigd in de geheel nieuwe stationshal in het nieuwe station dat boven de sporen in Heerlen is gebouwd. Het is een open ruimte met veel daglicht en zicht op de treinen en de sporen. Bij de inrichting zijn ook lampen aan de muur bevestigd die de naam Heerlen vormen, maar dan op typisch Heerlense wijze geschreven. Daarnaast is er veel groen aanwezig, wordt er onder andere koffie verkocht, kan men naar het toilet en zijn er extra stopcontacten geplaatst om bijvoorbeeld een mobiele telefoon op te laden. 

De StationsHuiskamer op station Heerlen is de 20e StationsHuiskamer die geopend is. Dit jaar opent NS op acht regionale stations een nieuwe Stationshuiskamer, waarmee het totaal aantal StationsHuiskamers op 25 komt. In 2021 wil NS in totaal 35 StationsHuiskamer geopend hebben.

Officiële opening

Na de zomervakantie op zaterdag 31 augustus wordt de officiële opening van station Heerlen gevierd in samenwerking met Cultura Nova. Hét jaarlijks terugkerend grensoverschrijdend cultureel zomerfestival in Heerlen en omgeving. Met onder meer een concert door violiste Rosanne Philippens, een formele openingshandeling en twee kleurrijke parades door Heerlen.


Pilot: Naast reisinformatie ook externe reclame in trein

Hoe kom ik aan mijn reisinformatie als er reclame te zien is?
Reisinformatie blijft altijd het belangrijkst. In principe verandert er niks met hoe het nu in de trein te zien is. Waar na de reisinformatie nu bijvoorbeeld reclame te zien is voor een NS-abonnement, is straks een advertentie te zien van een andere partij.

Hoeveel advertenties worden er getoond?
Per week is er één advertentie te zien. Die gaat mee in een vaste loop waarin reisinformatie voorop staat. In alle 137 intercity’s wordt dezelfde advertentie getoond.

Wat gaat NS doen met de opbrengsten van de advertenties?
NS gebruikt de opbrengsten voor investeringen voor de reiziger. Hierbij valt te denken aan de aanschaf van nieuwe treinen of vernieuwing van bestaande treinen. Met deze inkomsten kunnen we het treinkaartje betaalbaar houden.

Waarom gaat NS adverteren?
Adverteren is niet iets nieuws voor NS. Dit gebeurt bijvoorbeeld al in ons blad Spoor. Vanuit de markt is al heel lang de wens om in treinen te adverteren. Bij veel stad- en streekvervoerders wordt al geadverteerd op de schermen in tram, bus of metro. Omdat NS de reisbeleving voorop staat, kijken we goed naar de mogelijkheden en wat dit betekent voor de reiziger. Vanaf september wordt daarom eerst een pilot gedaan.

Wat voor advertenties ga ik zien?
De advertenties moeten aansluiten bij de reisbeleving en bij NS. Zo worden er geen aanstootgevende advertenties getoond en alleen advertenties die door iedereen gezien kunnen worden.


NS viert de zomer in Vlissingen met 100e watertappunt en gratis insmeerservice

Vlissingen is de perfecte plek voor een dagje uitwaaien of relaxen op het strand. Om dat te benadrukken deelden we gratis waterflesjes uit op het station die ter plekke gevuld werden. Bij het NS Smeerstation werden strandgangers nog even ingesmeerd en The Kiosk deelde gratis softijsjes uit.

Dit jaar opent NS in totaal nieuwe 200 watertappunten bij stations, in samenwerking met gemeenten en de kraanwaterbedrijven. De 100e staat in Vlissingen. 90 procent van alle treinreizigers heeft uiteindelijk toegang tot gratis drinkwater voor onderweg. NS en haar partners biedt de watertappunten als service aan reizigers en wil hiermee bijdragen aan het verminderen van plastic afval.

“Het strand is vanaf station Vlissingen heel goed bereikbaar. Te voet, of met de bus, watertaxi of de OV-fiets. Nu de zomer in volle gang is zorgt het watertappunt voor extra verfrissing”, zegt Stationsmanager Hans Klaassen. “Reizigers en voorbijgangers hoeven geen wegwerpflesjes meer te gebruiken en dat draagt bij aan het verminderen van plastic afval.”

Zeeland

Niet alleen op NS Station Vlissingen staat een watertappunt. Ook in Goes is er een en in Middelburg volgt er deze maand een. NS werkt hiervoor samen met Evides Waterbedrijf.

Aan het einde van dit jaar is het streven dat er bij ruim 200 stations nieuwe watertappunten staan. Daarmee hebben reizigers op 240 stations toegang tot gratis drinkwater.


NS: 102 extra stations met reisassistentie

NS heeft hierover afspraken gemaakt met partners Ieder(in), Oogvereniging, de Roos Prommenschenkel Foundation en ProRail. Vorige maand nog werd Deventer Colmschate aan de lijst met reisassistentie toegevoegd. Met de start van de nieuwe dienstregeling op 15 december 2019 komen daar nog eens de volgende 10 stations bij Amsterdam Sciencepark, Zaandijk Zaanse Schans, Halfweg Zwanenburg, Kapelle Biezelinge, Heiloo, Den Haag Ypenburg, Amersfoort Schothorst, Hoorn Kersenboogerd, Veenendaal West en Grou-Jirnsum. Op dit moment ligt het voorstel bij de reizigersorganisaties verenigd in LOCOV ter goedkeuring. De volledige uitbreiding naar 245 stations wordt binnen 5 jaar afgerond.

Reizigers kunnen NS Reisassistentie aanvragen via de NS-app of via NS.nl. Dit hoeft slechts één uur van tevoren. Ook tijdens de reis kan de reiziger via de app met één druk op de knop contact met NS opnemen.

Nieuwe toegankelijke treinen, toegankelijke toiletten

Het toegankelijker maken van het openbaar vervoer is een gezamenlijke wens van NS en reizigers met een reisbeperking: Gelijkwaardige reismogelijkheden, zelfstandig waar het kan, met hulp waar nodig. NS-treinen hebben extra voorzieningen voor mensen met een beperking, zoals speciale ingangen, rolstoeltoiletten en priority seats. Naast reisassistentie is het in de nieuwe treinen, de Flirts en de SNG-Sprinters, het ook mogelijk om zelfstandig te reizen met een rolstoel of scootmobiel.

Stations met reisassistentie:

 

 


❌