[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderEconomie

Goed nieuws voor huizenkopers: hypotheekrente gaat omlaag

Goed nieuws voor mensen die binnenkort een huis kopen: de hypotheekrentes gaan momenteel hard omlaag. Grote banken als ING en ABN Amro verlaagden de rentes recent al vier keer, Rabobank deed dat drie keer en SNS en Aegon twee keer.

Dat meldt De Hypotheekshop. Stevige dalingen doen zich vooral voor bij lange rentevaste periodes. Bij bijvoorbeeld 30 jaar vast met een NHG (Nationale Hypotheek Garantie) is de gemiddelde rente de afgelopen maand met 0,25 procent gedaald tot 2,6 procent.

De lagere hypotheekrentes zijn een gevolg van de lagere rentes; een slechte zaak voor bijvoorbeeld de pensioenfondsen of spaarders, maar weer gunstig voor (toekomstige) huizenbezitters.

Aanhoudende onrust

De Europese Centrale Bank (ECB) hintte er onlangs al op dat zijn rentetarieven in september mogelijk verder omlaag gaan. Daar zullen andere rentes dus weer op gebaseerd worden. Op die manier zou de ECB de zwakker wordende economie willen oppeppen.

De hypotheekadviseurs denken dat er voorlopig ook geen einde komt aan de dalingen van de hypotheekrentes. "Door de aanhoudende onrust in de wereld, de maatregelen van de ECB en de Federal Reserve in de VS, lijkt de daling van de hypotheekrente nog wel door te gaan."


  • 27 Augustus 2019 om 20:36

Meer faillissementen in Nederland door tegenwind uit het buitenland

Al jaren gaan er steeds minder bedrijven failliet, maar voor dit jaar verwacht kredietverstrekker Atradius 3 procent meer faillissementen dan vorig jaar. Er werd al rekening mee gehouden dat het aantal faillissementen licht zou stijgen, maar die stijging valt hoger uit dan verwacht.

In de eerst helft van dit jaar bedroeg de stijging nog minder dan een procent. "Dat was al een trendbreuk na vijf jaar alleen maar minder faillissementen", zegt John Lorié, hoofdeconoom van Atradius. "Maar in de zomer was de kentering nog scherper dan verwacht."

Lorié wijdt de toename aan de mondiale economische onrust. "De handelsoorlog blijft maar escaleren. Steeds als we verwachten dat de top nu wel bereikt is, komt er weer een tweet", zegt Lorié.

Het internationale karakter van de tegenwind is ook terug te zien in het type ondernemingen dat de hardste klappen krijgt. In internationaal gerichte sectoren als handel en gespecialiseerde dienstverlening gingen relatief veel bedrijven bankroet dit jaar.

Krimp in Duitsland

Ook de Nederlandse industrie moet zich opmaken voor meer faillissementen. Het CBS meldde deze maand al dat de omzet van producenten in de industrie in de eerste helft van dit jaar daalde ten opzicht van vorig jaar. Die tegenslag zet zich eind dit jaar en in de loop van volgend jaar om in meer faillissementen, verwacht Lorié.

Met name de economische ontwikkelingen in Duitsland veroorzaken de tegenslag voor de industrie. De Duitse economie kromp in het tweede kwartaal van dit jaar. "En de Nederlandse industrie is voor een groot deel afhankelijk van Duitsland", zegt Lorié.

Handelsoorlog

De voortdurende spanningen tussen de VS en China leidden niet alleen in Nederland tot meer failliete bedrijven. Met name in Noord-Amerika stijgt het aantal bedrijven dat dit jaar over de kop gaat naar verwachting fors. Dit jaar zullen dat er 2,7 procent meer zijn dan vorig jaar.

De negatieve effecten van weer een ronde aan sancties betekenen volgens Atradius dat de faillissementsgolf ook volgend jaar zal doorzetten, met een stijging van opnieuw 2 procent in de VS.

Hoeveel bedrijven er in China omvallen in de nasleep van het sanctiegeweld is onduidelijk. Lorié: "We hebben geen betrouwbare faillissementscijfers uit dat land." Wel is duidelijk dat Azië niet gespaard blijft. De stijging van het aantal faillissementen bedraagt daar 1,8 procent.

Hoewel dat aanzienlijk minder is dan in de VS, noemt Lorié deze stijging zorgwekkend. "In deze regio neemt het aantal faillissementen voor het eerst in tien jaar toe", zegt hij.

Britse bedrijven hardst geraakt

Groot-Brittannië kan een nog hardere klap verwachten. Naast de economische onrust die over de wereld spookt, hebben de Britten last van de naderende brexit. Met name nu een vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie zonder enig akkoord steeds nadrukkelijker in beeld komt.

In de eerste helft van dit jaar viel het aantal Britse faillissementen al 8,9 procent hoger uit dan de eerste helft van 2018. Hiermee kent het land de hoogste stijging van West-Europa. De vooruitzichten zijn niet goed: in zijn prognose gaat Atradius uit van een stijging van meer dan 10 procent. En dan hanteert de kredietverstrekker nog het scenario van een brexit met akkoord.


  • 27 Augustus 2019 om 17:22

FNV: grote onrust onder bezorgers Deliveroo om tariefwijziging

Maaltijdbezorger Deliveroo wijzigt per direct de tarieven voor de bezorgers. Daardoor kan de beloning per rit lager uitvallen, schrijft het bedrijf in een e-mail aan de zzp'ers die de maaltijden rondbrengen. De nieuwe tarieven gingen gisteren in.

De tariefwijziging leidt tot veel onrust onder de 2500 bezorgers in Nederland, zegt vakbond FNV. In Den Haag hebben gisteren ongeveer twintig bezorgers hun werk neergelegd.

In de mail schrijft het bedrijf dat het een nieuwe manier heeft om afstanden van ritten te berekenen. Voorheen ging dit hemelsbreed, licht een woordvoerder van Deliveroo toe. "Het effect was dat geen bezorger een rit wilde als ze daarvoor bijvoorbeeld de Erasmusbrug in Rotterdam over moesten." Het nieuwe systeem rekent daarom voortaan de afstand via de weg.

Daarnaast wil het bedrijf met de tariefwijziging bezorgers stimuleren om meer ritten achter elkaar te doen. Vanaf drie ritten achter elkaar krijgen de bezorgers vanaf nu bonussen. Die bonus verschilt per stad. In Den Bosch gaat het bijvoorbeeld om 2 euro bij drie ritten.

Daar staat tegenover dat de beloning per rit lager kan uitvallen. "Zoals altijd, blijven we proberen om jullie tarieven te bieden van gemiddeld tussen de 11 euro en 13 euro per uur", schrijft Deliveroo in de mail aan de bezorgers.

Verplicht verder als zelfstandige

Volgens FNV zijn maken de bezorgers zich grote zorgen dat ze erop achteruit gaan. "We gaan nog berekenen wat dit precies betekent voor de gemiddelde opbrengst voor bezorgers", zegt een woordvoerder van de vakbond.

Deliveroo heeft ook berichten van verontruste bezorgers gekregen. "We gaan de komende dagen in verschillende steden met ze in gesprek om de nieuwe tarieven toe te lichten", zegt een woordvoerder.

Deliveroo laat vanaf november 2017 alleen zzp'ers de maaltijden bezorgen. Bezorgers die voor november 2017 in dienst waren moesten verplicht verder als zelfstandige. De rechtbank in Amsterdam oordeelde dit jaar dat de werkrelatie van die groep in feite nog altijd een arbeidsovereenkomst is.

Als gevolg daarvan besloot de kantonrechter vandaag dat Deliveroo voor deze groep met terugwerkende kracht pensioenpremies moet betalen. Tegen beide uitspraken ging Deliveroo in beroep.


  • 27 Augustus 2019 om 16:25

Rechter draagt Deliveroo op pensioenpremie te betalen

Maaltijdbezorger Deliveroo moet met terugwerkende kracht pensioenpremie betalen voor personeel met een arbeidsovereenkomst. Dat heeft de kantonrechter in Amsterdam bepaald in een procedure die was aangespannen door het pensioenfonds van het beroepsvervoer.

Deliveroo betaalde geen premies aan het pensioenfonds omdat het zichzelf niet aanmerkt als vervoerder van maaltijden, maar vooral als onlineplatform voor restaurants. Maar de rechter oordeelde dat het pensioenfonds voldoende duidelijk heeft gemaakt dat maaltijdbezorging de kernactiviteit is van Deliveroo en dat het verdienmodel van de onderneming hierop is gebaseerd.

Op die grond concludeerde de rechtbank dat Deliveroo verplicht is om alsnog pensioenpremie te betalen voor de medewerkers die tussen 2015 en november 2017 met een contract voor Deliveroo werkten. Dat betekent dat het bedrijf zo'n 640.000 euro aan achterstallige premie moet betalen aan het pensioenfonds.

Na november 2017 liet Deliveroo alleen nog zzp'ers de maaltijden bezorgen, maar de rechtbank in Amsterdam oordeelde begin dit jaar dat de werkrelatie in feite nog altijd een arbeidsovereenkomst is. Het hoger beroep van Deliveroo tegen deze uitspraak loopt nog. De uitspraak van vandaag geldt op verzoek van het pensioenfonds niet voor de bezorgers die sinds november 2017 aan het werk zijn voor Deliveroo.


  • 27 Augustus 2019 om 13:09

Eerste Boeing-klant spant rechtszaak aan

Na beleggers en nabestaanden heeft nu ook de eerste klant van Boeing de vliegtuigbouwer aangeklaagd. Het gaat om de Russische vliegtuigleasingmaatschappij Avia Capital Services, onderdeel van staatsbedrijf Rostec.

Avia wil volgens The Financial Times 115 miljoen dollar schadevergoeding, met daarbovenop nog een boete voor Boeing die "meerdere malen zo hoog is." 35 al bestelde Boeing 737 MAX-vliegtuigen hoeft het bedrijf niet meer te hebben.

Volgens Avia zijn de crashes in Indonesië en Ethiopië te wijten aan "nalatige handelingen en beslissingen" van Boeing. Niet alleen tijdens het ontwerpen van het vliegtuig, maar ook door "cruciale informatie" voor luchtvaartautoriteiten achter te houden. Hiernaast claimt Avia dat Boeing bewust informatie voor klanten heeft achtergehouden om ze te verleiden vliegtuigen te kopen.

Sinds maart staan wereldwijd 400 al geleverde toestellen van het type 737 MAX aan de grond. Een veelvoud daarvan staat nog in bestelling.

Meer claims?

Dat er meer claims aan komen zou goed kunnen, denkt luchtvaartjurist Jochem Kroon. "Ik kan me voorstellen dat meerdere maatschappijen in hun planning hebben opgenomen dat ze konden vliegen met de Boeing 737 MAX, en dat dat nu problemen oplevert." De advocaat van Avia zegt in The Financial Times dat ook andere vliegmaatschappijen contact met hem hebben gezocht.

Dat het toch bijna een half jaar heeft geduurd tot de eerste rechtszaak is volgens Kroon niet verrassend. "Er is sprake van een relatie tussen leverancier en klant. Ik kan me voorstellen dat je eerst probeert dit met elkaar op te lossen. Kennelijk zijn ze er met Avia niet uitgekomen."

TUI laat weten nog in gesprek te zijn met Boeing en op dit moment geen noodzaak te zien om juridische actie te ondernemen. TUI heeft in totaal vijftien Boeing 737 MAX-vliegtuigen in de vloot. De details van het overleg met Boeing houdt TUI binnenskamers.

In juli kondigde Boeing aan 4,9 miljard dollar opzij te zetten voor eventuele claims van vliegmaatschappijen. Nabestaanden van de 346 slachtoffers krijgen de komende jaren 100 miljoen uitgekeerd.


  • 27 Augustus 2019 om 12:30

Keukenbedrijven beboet vanwege misleiding consumenten

Drie grote verkopers van keukens hebben klanten jarenlang misleid en krijgen daarvoor een boete van de Autoriteit Consument en Markt. Het gaat om Brugman, Keukencentrum Mandemakers en Keukenconcurrent. De laatste twee bedrijven krijgen hogere boetes omdat ze het onderzoek hebben belemmerd.

Bezoekers van onder meer de 50+-beurs, de VT Wonen-beurs en de Huishoudbeurs werden tussen 2015 en 2017 door de bedrijven benaderd met speciale beurskortingen op keukens. Om de korting te krijgen, moest de consument een formulier invullen en ondertekenen.

Consumenten konden door dat formulier denken dat ze aan de koop van de keuken vastzaten. Er stond bijvoorbeeld dat de consument 30 procent moest betalen als hij van de koop afzag. In werkelijkheid ging het om een niet-bindend aanbod en waren consumenten tot niets verplicht.

Dat is misleiding, zegt de toezichthouder. Brugman krijgt daarvoor een boete van 250.000 euro. Keukencentrum Mandemakers en Keukenconcurrent krijgen elk een boete van 375.000 euro. Dat bedrag is hoger, omdat de toezichthouder van de bedrijven geen vragen mocht stellen aan beursmedewerkers van de bedrijven over de verkooppraktijken.


  • 27 Augustus 2019 om 08:41

Papieren schoolagenda weet voorlopig van geen wijken

Oké, de verkoop van papieren schoolagenda's loopt iets terug. Maar dat de agenda helemaal zou verdwijnen in dit digitale tijdperk - wat veel mensen dachten - blijkt niet waar. Internetwinkel BOL en kantoorboekhandel Bruna bijvoorbeeld zien de verkoop zelfs stijgen.

Wat zo is: dat veel merkagenda's zijn verdwenen. Bijvoorbeeld de KNVB-voetbalagenda, of die van Kijk, of Fokke & Sukke. Agenda's waar vaak 15 of 17 euro voor moest worden neergeteld. Daarvoor in de plaats worden goedkopere huismerk-agenda's gekocht, zoals die van de Hema of Bruna.

Evelijn Leemreis ontwerpt al 30 jaar agenda's. Zij krijgt vaak de vraag: worden die nog gebruikt, papieren schoolagenda's? "Ze worden nog heel veel gebruikt", zegt ze.

"Er zijn beslist heel veel scholieren die alleen een digitale agenda gebruiken, maar veel kinderen vinden het gewoon fijn om dingen op te schrijven of om een overzicht te hebben van een week. Dat is op papier toch anders."

Bovendien is volgens haar bewezen dat dingen die je opschrijft makkelijker blijven hangen.

V&D Schoolcampus

Hoeveel geld er omgaat in de markt van schoolartikelen is niet bekend. De schattingen lopen uiteen van 20 tot wel 60 miljoen euro. En de verkoop is zeer versnipperd. Was warenhuis V&D ooit veruit marktleider met zijn vermaarde Schoolcampus, nu wil elke winkel een graantje meepikken: van Media Markt tot Bruna, van Hudson's Bay tot Albert Heijn en Hema.

De belangrijkste verkoopketens lijken Action en Hema te zijn. Bij de Action is de verkoop van agenda's vergelijkbaar met vorig jaar. "Dus geen daling." Bij de Hema zien ze door de digitalisering wel een vermindering. "Maar we verkopen er nog genoeg om ze toch aan te bieden. Waar ook steeds meer behoefte aan is, zijn andere plan-artikelen als to do-lijstjes en weekplanners", aldus een Hema-woordvoerder.

Planners

Bij internetwinkel BOL.com ligt de verkoop van papieren schoolagenda's deze zomer tot nu toe ruim 20 procent hoger dan vorig jaar. Het gaat om tienduizenden exemplaren. "We zien dat vooral de merkloze agenda's het heel goed doen. En we zien een verschuiving van schoolagenda's naar planners, waarin kinderen hun eigen agenda kunnen opmaken en versieren."


  • 27 Augustus 2019 om 07:05

Oud-Volkswagen-topman Ferdinand PiΓ«ch overleden

De oud-topman van de Duitse autobouwer Volkswagen AG Ferdinand Piëch (82) is overleden. Dat heeft zijn familie bevestigd tegen de Duitse krant Handelsblatt. Volgens Bild overleed Piëch zondag in een ziekenhuis, nadat hij na een bezoek aan een restaurant in het Beierse Rosenheim onwel was geworden. Zijn vrouw zou daarbij aanwezig zijn geweest.

Piëch werd geboren in 1937 in Oostenrijk. Hij was een kleinzoon van Ferdinand Porsche, de grondlegger van het VW-concern. Na een studie machinebouw in Zwitserland, richtte hij zich op het bouwen van auto's.

In 1963 kwam hij in dienst van het bedrijf van zijn grootvader. In 1988 werd hij bestuursvoorzitter van dochterbedrijf Audi. Onder zijn leiding groeide het uit tot een innovatief merk voor de hogere prijsklassen. Vijf jaar later werd hij bestuursvoorzitter van het overkoepelende concern.

In 2002 werd hij president-commissaris. Dertien jaar later stapte hij op na een machtsstrijd met de toenmalige bestuursvoorzitter Martin Winterkorn. Die zou een half jaar later het veld ruimen vanwege het dieselschandaal.


  • 26 Augustus 2019 om 22:43

Honderd brexitbedrijven naar Nederland, is dat veel?

De datum van brexit, eind oktober, komt dichterbij en steeds meer bedrijven nemen vanwege de aanhoudende onrust het besluit om naar Nederland te verhuizen. Een lichtpuntje dus, in de verder voor ons land economisch vooral ongunstige brexitvooruitzichten. Op dit moment staat de teller van de Nederlandse brexitbuit op 98.

Wat betekent dat voor de Nederlandse economie?

Is dat veel, 98 bedrijven?

In 2017 verhuisden 18 bedrijven vanwege brexit naar Nederland, eind 2018 was de teller opgelopen tot 60 bedrijven, en nu zijn dat er bijna 100. Het gaat dus steeds sneller.

Vorig jaar kwamen er in totaal 372 bedrijven naar Nederland. Dat er nu in minder dan twee jaar tijd 100 bedrijven zijn bijgekomen, alleen vanwege brexit, is dus substantieel.

Nederland is niet het enige land waar Britse ondernemingen naartoe verhuizen vanwege brexit. Andere populaire landen zijn Ierland, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg. Ons land is vooral populair binnen de gezondheidssector, de creatieve industrie, financiële dienstverlening en logistiek.

Levert het ook banen op?

Dat de verhuizingen zorgen voor extra banen in Nederland, staat vast. Een voorbeeld daarvan is het Britse bedrijf Vitesse PSP. Het verzorgt betalingen voor grote bedrijven.

In principe kan dat overal vandaan, maar je hebt een vergunning in een EU-lidstaat nodig hebt om in de Unie actief te zijn. "Die vergunning hebben we straks niet meer als Engeland de EU verlaat", legt André Buis uit, de Nederlandse directeur van het bedrijf. Speciaal daarom opende het een vestiging in Rotterdam.

Op dit moment werken er nog maar drie mensen bij de vestiging in Rotterdam, maar binnenkort worden er naar verwachting nog zeker tien Nederlanders aangenomen, vertelt Buis. Het is overigens geen toeval dat hij Nederlander is: "Het is een eis dat de directeuren in Nederland zijn gevestigd. En onze Engelse directeuren hadden geen zin om permanent in Nederland te gaan wonen."

Ons land viel om meerdere redenen in de smaak bij dit bedrijf. Buis: "Nederlanders spreken goed Engels, Nederland is een internationaal georiënteerd land, gericht op een sterke financiële markt en met een groot afzetgebied. We zien hier een heleboel interessante klanten met wie we zaken kunnen doen."

Ook de bereikbaarheid speelt een belangrijke rol. "Londen is vanuit Rotterdam echt heel makkelijk te bereiken. Je bent er in een uurtje vliegen. Dan nog een half uurtje met de trein en je bent op kantoor. Anderhalf uur reistijd is voor ons een prima optie."

De eerste zestig bedrijven die vanwege brexit naar Nederland zijn verhuisd, hebben volgens de NFIA 2500 banen opgeleverd. Hoeveel banen erbij komen door de recente veertig verhuizingen wordt later bekendgemaakt. Overigens worden bedrijven die minder dan vijf banen meebrengen, niet meegenomen in de telling.

Profiteren er nog anderen?

Internationale scholen merken in ieder geval dat steeds meer mensen naar Nederland verhuizen. "Deze mensen nemen hun gezin mee naar Nederland, en daardoor stijgt het aantal leerlingen", zegt Boris Prickarts. Hij is voorzitter van de koepelorganisatie van internationale basisscholen, de Dutch International Primary Schools.

Deze trend is al een paar jaar gaande, maar vanwege brexit ziet Prickarts de toename van het aantal leerlingen versnellen.

Ook bij sommige docenten op internationale scholen speelt het Britse vertrek uit de EU een rol. "Brexit was voor mij een belangrijke reden om weg te gaan uit Schotland", zegt Danielle Turner. Zij geeft les op de Amsterdam International Community School. "Ik zie om me heen dat meer mensen zo'n keuze maken."

Is het goed nieuws?

Onder de streep is brexit geen goed nieuws voor Nederland. Ons land drijft veel handel met het Verenigd Koninkrijk en de onrust binnen het internationale bedrijfsleven heeft slechte economische gevolgen. Eerder berekende de Algemene Rekenkamer dat een vertrek van de Britten zonder akkoord Nederland de komende jaren meer dan 2 miljard euro zal kosten.

De Britse bedrijven die naar Nederland komen hebben wel een positief effect, vanwege de extra banen en investeringen die ze meebrengen. Maar brexit blijft slecht nieuws voor Nederland, aldus de NFIA.


  • 26 Augustus 2019 om 20:48

'Flexbemiddelaars concurreren elkaar kapot, zzp'ers de dupe'

Belangenorganisaties ZZP Nederland en PZO maken zich zorgen over de toename van contractbeheerders en flexbemiddelaars. Dat zeiden zij vandaag tegen het FD. Grote bedrijven en overheidsinstellingen maken steeds vaker gebruik van tussenpartijen wanneer zij zzp'ers in dienst nemen en dit leidt volgens de belangenorganisaties tot problemen.

Doordat er meer contractbeheerders en flexbemiddelaars bij komen, neemt de concurrentie in de sector alsmaar toe. Deze bedrijven proberen hun dienst voor zo laag mogelijke prijzen te verkopen om de klus binnen te halen. De marges van deze bedrijven zouden inmiddels zo krap zijn dat als er één opdrachtgever niet op tijd betaalt, zij in de problemen komen. Dit gebeurde ook bij flexbemiddelaar TCP, verantwoordelijk voor de flexwerkers van ING. Zzp'ers die via TCP werken bij ING zouden al sinds juni niet meer worden uitbetaald.

Volgens PZO en ZZP Nederland ontstaan de problemen door verwarrende wetgeving. Het is namelijk voor veel bedrijven niet duidelijk of de Belastingdienst hun zzp'ers zien als werknemers of ondernemers. Als de Belastingdienst met terugwerkende kracht concludeert dat het gaat om verkapt werknemerschap, worden loonheffingen alsnog gevorderd.

Wirwar aan constructies

Veel grote bedrijven en ook de overheid maken nu gebruik van contractbeheerders en flexbemiddelaars om deze onzekerheid te omzeilen. Zzp'ers zijn dan officieel in dienst van de contractbeheerder of flexbemiddelaar. "Er ontstaat nu een wirwar aan constructies doordat de wetgeving zo complex is", zegt Margreet Drijvers, directeur van PZO.

Maarten Post, voorzitter van ZZP Nederland, ziet dat door de toegenomen concurrentie steeds meer risico's worden doorgeschoven naar de zzp'er. "Deze flexbemiddelaars hebben soms in hun contracten vastgelegd dat als de Belastingdienst concludeert dat het gaat om een schijnzelfstandige, de kosten voor rekening komen van de zzp'ers." Volgens Post zijn zzp'ers hoe dan ook de dupe, of de flexbemiddelaar nu failliet gaat of niet.

De rol van de overheid is volgens Post en Drijvers groot. Allereerst omdat de overheid volgens hen veel van zijn zzp'ers via dit soort bedrijven inschakelt. "Maar vooral ook omdat er geen goede wetgeving is waarmee zzp'ers worden gezien als ondernemer en niet als werknemer", zegt Drijver. De twee belangenorganisaties presenteren 11 september een manifest in Den Haag om hun zorgen kenbaar te maken.


  • 26 Augustus 2019 om 14:48

Viral Friday 34/2019: McDonald’s doet hip, Gillette eert moeders en Ronaldo waagt een dansje

Viral Friday 34/2019: McDonald’s doet hip, Gillette eert moeders en Ronaldo waagt een dansje

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste video's van afgelopen week worden belicht. Met deze week campagnes van Gillette, Shopee, McDonald's en Turo.


Lees meer over: Viral Friday 34/2019: McDonald’s doet hip, Gillette eert moeders en Ronaldo waagt een dansje.

Beurzen wachten op Fed-baas Powell

AMSTERDAM (AFN) - De Europese beurzen stonden vrijdag in het groen. Beleggers hielden de blik vooral gericht op de bijeenkomst van centrale bankiers in het Amerikaanse Jackson Hole, waar voorzitter Jerome Powell van de Federal Reserve een toespraak zal houden. Op het Damrak vielen de resultaten van verzekeraar ASR in goede aarde.

  • 23 Augustus 2019 om 11:47

FNV stelt KLM ultimatum rond cao

UTRECHT (AFN) - KLM heeft nog een week de tijd om op de cao-eisen van vakbond FNV in te gaan, anders volgen er acties. Dat ultimatum heeft de vakbond bij de luchtvaartmaatschappij neergelegd. "We zijn het tijdrekken zat", stelt FNV-bestuurder Jan van den Brink. Het ultimatum loopt af op 30 augustus om 12.00 uur.

  • 23 Augustus 2019 om 11:38

Credit Suisse geeft houdadvies voor KPN

Credit Suisse geeft houdadvies voor KPN met een koersdoel van 3,25.

  • 23 Augustus 2019 om 13:55

Kepler Cheuvreux geeft houdadvies voor Leasinvest

Kepler Cheuvreux geeft houdadvies voor Leasinvest met een koersdoel van 109,00.

  • 23 Augustus 2019 om 13:54

Independent Research geeft houdadvies voor ESSILORLUXOTTICA

Independent Research geeft houdadvies voor ESSILORLUXOTTICA met een koersdoel van 134,00.

  • 23 Augustus 2019 om 13:52

ABN AMRO geeft koopadvies voor ASR Nederland

ABN AMRO geeft koopadvies voor ASR Nederland met een koersdoel van 50,00.

  • 23 Augustus 2019 om 13:51

Morgan Stanley geeft koopadvies voor ASR Nederland

Morgan Stanley geeft koopadvies voor ASR Nederland met een koersdoel van 39,70.

  • 23 Augustus 2019 om 13:03

Keefe Bruyette & Woods geeft koopadvies voor ASR Nederland

Keefe Bruyette & Woods geeft koopadvies voor ASR Nederland met een koersdoel van 48,00.

  • 23 Augustus 2019 om 13:03

JPMorgan Cazenove geeft verkoopadvies voor ASR Nederland

JPMorgan Cazenove geeft verkoopadvies voor ASR Nederland met een koersdoel van 35,10.

  • 23 Augustus 2019 om 13:00
❌