[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 10 Juli 2020Vervoer

Studio Schuttevaer is programma voor Γ©n over de maritieme wereld

Door Robin van den Bovenkamp

Kijkers kunnen voortaan om de twee weken een nieuwe aflevering zien van Studio Schuttevaer, het nieuwe televisieprogramma van Schuttevaer. De eerste twee afleveringen zijn nu al te zien via YouTube en de website. We blikken terug en kijken vooruit met hoofdredacteur René Quist, die het programma presenteert.

‘Studio Schuttevaer is een tweewekelijks televisieprogramma over de maritieme wereld, en in het bijzonder de binnenvaart,’ legt Quist uit. Elke week heeft de show een studiogast, een reportage en zijn er filmpjes te zien. ‘Zo zenden we filmpjes uit van bijvoorbeeld aan aanvaring of de doorvaart van een nieuw schip.’

In de eerste aflevering was Sunniva Fluitsma van schippersvereniging ASV te gast om te praten over ligplaatsenproblematiek. Ook werd er gefilmd in Zaandam om de problematiek te schetsen.

Binnenvaartexpert Kees de Vries kwam in de tweede aflevering praten over de impact van de coronacrisis op de binnenvaartsector. Er waren ook filmpjes te zien van een brugaanvaring in Rotterdam, en een 135-meterschip die zijn doorvaart beleefde in Friesland.

Vertellen

De aantrekkingskracht van het programma zit hem volgens Quist in de manier van vertellen. ‘Naast krant en website is video een manier van vertellen waar de toekomst ligt,’ aldus de hoofdredacteur. ‘Video is niet meer weg te denken uit onze samenleving en wij van Schuttevaer willen daar aan meedoen.’ De website werd ook ooit toegevoegd als nieuwsplatform, en deze is nu ook onmisbaar, stelt Quist. Het gemak van de kijkers staat voorop: ‘Het mooie aan Studio Schuttevaer is dat je elke twee weken live meekijkt, maar daarnaast ook makkelijk kan terugkijken in je eigen tijd.’

‘Het is voor ons als redactie een uitdaging om Studio Schuttevaer te maken,’ zegt Quist. ‘We hebben gelukkig ondersteuning van een geluidsman en regisseur uit Hilversum. We hebben ook mensen omgeschoold en we maken gebruik van freelance cameramensen.’ Trots vertelt Quist over de nieuwe televisiestudio van de krant. Die zit sinds 1 april in hartje Rotterdam, naast het Centraal Station, waar ook de redactie van Schuttevaer huist.

Nieuwe platforms

Quist denkt ook aan de toekomst van de show. ‘We willen toe naar een wekelijks praatprogramma, met interessante gasten, scherpe interviews, leuke reportages maar ook een lach,’ vertelt hij. ‘Voorlopig zenden we nog uit via YouTube, maar we kijken ook alvast naar andere platforms. Denk aan LinkedIn en Facebook.’

Kijkers met ideeën voor Studio Schuttevaer worden aangemoedigd om direct naar de redactie te mailen. Zij kunnen mailen naar redactie@schuttevaer.nl.


Schipper krijgt 5000 euro boete voor illegaal overpompen olie en vervuiling kade

Door Bart Oosterveld

De economische politierechter in Groningen heeft een schipper begin deze week veroordeeld tot een boete van 5000 euro voor vervuiling van de haven van Farmsum. De schipper moet mogelijk ook nog een schadevergoeding van 50.000 euro betalen aan het waterschap, de gemeente Delfzijl en Groningen Seaports NV voor het opruimen van de vervuiling. Van de boete is de helft voorwaardelijk.

De man was op zaterdag 17 december 2016 rond 20.00 uur met zijn schip de haven van Farmsum binnengevaren, waar hij een afspraak had met een tankwagen om ladingrestanten af te geven. Bij overpompen klapte de koppeling. Er was op dat moment naar schatting 3 tot 4 kuub overgepompt. Volgens de schipper ging het om ladingresten met daarin onder andere biodiesel en BHO (Bio Heating Oil). Niet alleen de weg, de berm en de haven raakten vervuild. Het mengsel uit de slobtank liep via zes straatkolken ook het riool in.

Volgens de rechter had de schipper geen toestemming voor het overpompen van de restlading. De actie was niet alleen illegaal, de ontmoeting ging ook razendsnel. Uit beelden van de havenradar en de beveiligingscamera’s van de haven is af te leiden dat het schip niet meer dan 18 minuten na het binnenvaren weer vertrok. Ook de tankwagen ging er snel vandoor nadat de koppeling was geklapt. Een getuige die de actie had gezien zei tegen de politie dat er twee mannen rond de tankauto liepen die met hun GSM’s foto’s van de smurrie op straat maakten en zich schichtig gedroegen.

Kosten uitsparen

De schipper werd later opgespoord en bekende tegenover de politie bij het illegaal overpompen en de vervuiling betrokken te zijn geweest. Hij zei dat hij met de eigenaar van het bedrijf een afspraak had gemaakt dat hij de slops gratis aan de tankauto kon afgeven, omdat het bedrijf er nog iets mee kon doen.  Hij verklaarde dat hij op deze manier de kosten voor afgifte bij een verwerkingsbedrijf en de tankreiniging kon uitsparen.

Waterschap Hunze en Aa, de gemeente Delfzijl en Groningen Seaports NV hadden bij de politierechter claims van opgeteld ruim 50.000 euro ingediend voor het opruimen van de smurrie en de overige schade die ze zeggen te hebben geleden. Maar de rechter zegt dat de genoemde instanties deze verzoeken om schadevergoeding in een aparte civielrechtelijke procedure met de schipper moeten zien te regelen.


Boerenprotest dwarsboomt bevoorrading 230 winkels Albert Heijn

Boerenprotest dwarsboomt bevoorrading 230 winkels Albert Heijn

ZAANDAM - Albert Heijn kan op dit moment 230 winkels niet bevoorraden vanwege het boerenprotest in Zwolle. Tientallen tractoren blokkeren het distributiecentrum van de supermarktketen. Boeren zijn boos vanwege de te lage prijze...

Lees meer

  • 10 Juli 2020 om 11:36

Vrachtwagenchauffeur bekneld en ernstig gewond bij ongeval op Duitse A5 [+foto]

Vrachtwagenchauffeur bekneld en ernstig gewond bij ongeval op Duitse A5 [+foto]

FRIEDBERG - Donderdagavond rond 19:00 uur is een 51-jarige vrachtwagenchauffeur bekneld komen te zitten in zijn cabine na een ernstige aanrijding op de Duitse A5. De Poolse chauffeur reed richting Kassel. Toen hij de rustplaats...

Lees meer

  • 10 Juli 2020 om 11:29

Clip #98 ’Stenen storten op de Haparandadam’

Door Heere Heeresma jr.
Inzichten veranderen, ook in Amsterdam. Mochten binnenvaartschepen jarenlang uitsluitend ‘kop voor’ afmeren aan de Haparandadam, binnenkort wordt dat krek andersom. Daarom wordt de Haparandadam door waterbouwer De Klerk uit Werkendam met extra stenen verstevigd om bestand te zijn tegen het schroefwater van de hoofdmotoren.

Volgens uitvoerder Peter van Santen werden de walstroomkasten te weinig gebruikt vanwege de lange afstand tot de aansluitpunten op de 110- en 135-meters die er aanleggen. Ook veiligheid speelt een rol. ‘Ik vind het belachelijk dat je kop voor aan de palen moet liggen,’ verklaarde schipper Nick van Assche van het Belgische drogeladingschip Laguz in 2014 tegenover Schuttevaer toen hij met zijn achterschip aan de Haparandadam was gaan liggen. ‘Het vriest en ik heb drie kleine kinderen van vijf, vier en twee die verplicht helemaal over het gangboord naar achteren moeten lopen, terwijl het veel veiliger is om hier met de deur aan de steiger te liggen.’ Een sfeervolle video van Heere Heeresma jr. geeft een impressie van de werkzaamheden.

Vrachtwagen geschaard op N201 [+foto's]

Vrachtwagen geschaard op N201 [+foto's]

UITHOORN - Op de N201 in de richting van Uithoorn is vrijdagochtend door nog onbekende oorzaak een vrachtwagen geschaard. De weg was in eerste instantie volledig afgesloten vanwege de berging. Inmiddels is de weg vrij.


Lees meer

  • 10 Juli 2020 om 10:32

Zo is het Circuit Zandvoort in de nieuwe game F1 2020 gestopt

Vandaag komt F1 2020 uit; de officiële game van het Formule 1-kampioenschap 2020. Het spel is beschikbaar voor Windows, de PlayStation 4 en Xbox One, en bevat uiteraard het nieuwe Circuit Zandvoort. Maar hoe hebben de makers dat circuit gedigitaliseerd? Ontwikkelaar Codemasters doet het uit de doeken in deze korte documentaire.  

Boeren blokkeren opnieuw dc Albert Heijn in Zwolle [+foto's]

Boeren blokkeren opnieuw dc Albert Heijn in Zwolle [+foto's]

ZWOLLE - Vrijdagochtend hebben boze boeren opnieuw het distributiecentrum van Albert Heijn in Zwolle geblokkeerd. Vrachtwagens zouden het terrein niet op kunnen komen om te laden/lossen. De boeren geven aan niet van plan te zij...

Lees meer

  • 10 Juli 2020 om 10:10

Coast to coast

Door Bob van Raad

De volgende Nederlandse schepen zijn de afgelopen periode van naam en/of eigenaar verwisseld.

Herdoopt na verkoop

Lucy Essberger (1997, IMO 9140827, 3726 grt) van Lucy Essberger Tankreederei G.m.b.H. & Co. K.G., Dordrecht, eind 1997 opgeleverd als Multitank Badenia aan Partenreederei M.T. “Multitank Badenia”, Monrovia, Liberia, in 2010 verkocht aan Wieldrecht Shipping B.V. en herdoopt Lucy Essberger, in 2016 in beheer bij John T. Essberger G.m.b.H. & Co. K.G., Hamburg. In juni 2020 verkocht naar Rusland en herdoopt Sokrat.

Herdoopt & andere vlag

De Arashi (2016, IMO 9769398, 293 grt) van Global Ship Leasing 40 B.V., IJmuiden, eigenaar Arashi Tug B.V., IJmuiden en manager Iskes Towage & Salvage B.V., IJmuiden. In januari 2020 verkocht aan Svitzer EuroMed B.V., IJmuiden / Svitzer Netherlands B.V., in juni 2020 herdoopt Svitzer Trident, vlag Engeland.

Verkocht voor sloop

De Dinteldiep (2000, IMO 9210696, 7111grt) van Seaserpent Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus, in beheer bij Feederlines, Groningen, in 2001 vanwege een charter herdoopt UAL Rodach, in augustus 2008 verkocht aan CV Scheepvaartonderneming ms Dinteldiep, Groningen, thuishaven en vlag: Limassol, Cyprus, in beheer bij Feederlines, Groningen.

In 2013 herdoopt Dinteldiep, in 2013 verkocht aan Neptun Shipping Lines Co en herdoopt Giuliana, in 2016 verkocht aan Adamastos Lines S.A., Kiribati en  herdoopt Adamastos, in mei 2020 verkocht voor sloop te Pakistan, 11 juni gearriveerd op het sloopstrand Gadani Beach.

Herdoopt & andere vlag

De MPI Enterprise (2011, IMO 9578244, 11730 grt) van Enterprise Shipping, Breskens / Vroon Offshore B.V. Manager NSB Niederelbe Schiffahrtsgesellschaft m.b.H. & Co. K.G., Buxtehude, Duitsland. Opgeleverd als offshorevessel Victoria Mathias aan RWE Seabreeze I G.m.b.H. & Co. K.G., Bremerhaven, in beheer bij NSB Niederelbe Schiffahrtsgesellschaft, Buxtehude.

In 2015 verkocht aan Enterprise Shipping B.V., Breskens, in beheer bij NSB Niederelbe Schiffahrtsgesellschaft, Buxtehude en Vroon, Breskens en herdoopt als MPI Enterprise. In 2019 voor twee jaar in charter met optie tot koop bij Ziton A/S, Horsens, Denemarken. In april 2020 vlag Denemarken, eigenaar Enterprise Shipping B.V. Manager Ziton A/S, Horsens, Denemarken en herdoopt Wind Enterprise. 

Herdoopt na verkoop

De HAM 601 (1983, IMO 8215948, 1082 grt) van Nederlandsche Overzee Baggermaatschappij, Rijswijk, manager HAM Rijswijk. In 2005 verkocht aan Van Oord Overig Materieel I B.V., Rijswijk. begin 2020  verkocht aan Marcopolo Consulting Nicaragua, Managua, Nicaragua, vlag Sierra Leone, herdoopt Marcopolo1.


MaaS-platform: plannen, boeken, betalen wordt stuk makkelijker voor de reiziger

Waarom één platform voor alle vervoersoplossingen in Nederland?

Stel: je wil graag bij een vriend, een klant of iemand anders op bezoek en gemakkelijk weten hoe je daar het snelst bent en hoeveel dat kost. Hoe krijg je dat voor elkaar? Je kunt kijken of er files zijn, een deelauto boeken, uitzoeken of het OV goed werkt, nadenken over de fiets als alternatief en meer. Maar een reis samenstellen waarbij deze verschillende vervoermiddelen van mobiliteitsaanbieders optimaal worden ingezet moet je nu nog helemaal zelf doen. Dat is soms best een complexe puzzel die veel mensen liever overslaan. Terwijl juist de combinatie van vervoermiddelen je als reiziger veel tijdwinst en bewegingsvrijheid kan opleveren.

Reizigersvoordelen

Met het nieuwe platform wordt het voor reizigers veel makkelijker om gebruik te maken van beschikbare mobiliteitsoplossingen. Dat komt in de eerste plaats doordat het platform verbonden kan worden met al bestaande apps van bijvoorbeeld de NS, RET, GVB, HTM of een andere bestaande of nieuwe app. De snelheidswinst zit ‘m erin dat niet alle afzonderlijke vervoersmogelijkheden op de route apart geïnventariseerd hoeven te worden. Maak je bijvoorbeeld graag gebruik van een leenfiets of reis je liever per trein of metro? De app houdt rekening met ieders persoonlijke voorkeuren en laat je zien welke mogelijkheden er onderweg zijn. Bovendien is er geen gedoe met verschillende vervoersbewijzen en de betaling ervan: ook dat regel je heel makkelijk vanuit je favoriete app of website.

Toegankelijk voor alle vervoerders

Hoewel de NS, GVB, RET en HTM de initiatiefnemers zijn, is het juist de bedoeling dat de mobiliteitsdiensten van zoveel mogelijk vervoerders in Nederland worden samengebracht. Ook andere partijen zijn van harte uitgenodigd om in te stappen en hun diensten te integreren in het nieuw te bouwen platform. Daarin zit ‘m juist de meerwaarde voor reizigers die zo meer keuze hebben dan ooit om een dagje uit, familiebezoek of een zakelijke reis te plannen. We houden je op de hoogte!

Alle vervoerders: van harte welkom!
Bent u een aanbieder van vervoersoplossingen in Nederland en wilt u uw diensten ook graag bundelen in het nieuwe, digitale platform? U bent van harte welkom! Voor meer informatie kunt u een e-mail sturen naar rivier@gvb.nl. (Rivier is de interne projectnaam van het initiatief; een publieksnaam volgt nog.) Tot ziens!

 


  • 9 Juli 2020 om 16:00

'Massaontslag OV onnodig, kabinet moet compenseren'

'Massaontslag OV onnodig, kabinet moet compenseren'

UTRECHT - FNV vind het onbegrijpelijk dat OV-NL een massaontslag bij NS en de regionale OV vervoerders heeft aangekondigd.

"Vreemd dat wij dit via de media moeten horen", zegt Marco Bouma, bestuurder FNV Streekv...

Lees meer

  • 10 Juli 2020 om 09:56

Burg ontwikkelt in samenwerking met Transport Groep Noord elektrisch ondersteunde RMO trailer

Burg ontwikkelt in samenwerking met Transport Groep Noord elektrisch ondersteunde RMO trailer

BARNEVELD - Op het gebied van tanktrailers voor Rijdende Melk Ontvangst staan de ontwikkelingen allerminst stil. Burg Service ontwikkelde samen met Transport Groep Noord een trailer die met eigen opgewekte elektriciteit de pomp...

Lees meer

  • 10 Juli 2020 om 09:41

Oil & Vinegar kiest voor DSV als haar nieuwe logistieke partner

Oil & Vinegar kiest voor DSV als haar nieuwe logistieke partner

VENLO - Oil & Vinegar kiest voor DSV als haar nieuwe logistieke partner voor de opslag, orderafhandeling en distributie van zowel haar B2C website orders als ook de winkelbevoorrading voor haar filialen in Nederland, Belgi&...

Lees meer

  • 10 Juli 2020 om 09:32

De nieuwe Toyota Corolla Cross zit tussen de C-HR en RAV4 in

Toyota levert momenteel vier suv's in Nederland: de Yaris Cross, C-HR, RAV4 en Land Cruiser. Daar komt op termijn ongetwijfeld deze Toyota Corolla Cross bij, die net in Thailand is onthuld en voor nu alleen in Azië op de markt verschijnt.

Vrachtwagen rijdt met omhoogstaande laadbak tegen portaal op A28 [+foto's]

Vrachtwagen rijdt met omhoogstaande laadbak tegen portaal op A28 [+foto's]

ASSEN - Op de A28 bij Zwolle is vrijdagochtend vroeg een vrachtwagen tegen een portaal met matrixborden gereden. De chauffeur had de laadbak omhoog laten staan. Waarom hij dat deed, is onduidelijk. De man is gewond naar ee...

Lees meer

  • 10 Juli 2020 om 08:40

Rederij Doeksen neemt LNG-ferry Willem Barentsz in vaart

Door RenΓ© Quist

Het was een reis met horten en stoten, maar begin juli kon Rederij Doeksen eindelijk de LNG-aangedreven veerboot Willem Barentsz in de vaart nemen. Zusterschip Willem de Vlamingh volgt in september. Deze catamaranschepen zijn de eerste single fuel LNG-veerboten in Nederland en de eerste ter wereld waarbij de single fuel motoren rechtstreeks roerpropellers aandrijven met vaste schroeven.

Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen, presenteerde het nieuwe schip op woensdag 1 juli aan de pers en genodigden. ‘Vandaag is het een vreugdevolle dag. De weg naar dit fantastische moment is door allerlei omstandigheden lang en hobbelig geweest, niet in de laatste plaats door de coronacrisis, maar het resultaat van alle inspanningen is indrukwekkend en iets om trots op te zijn. Om het project dat we vandaag presenteren in één zin te beschrijven: een efficiënte, lichtgewicht LNG-catamaran met een lage uitstoot en een interieur met faciliteiten die bijdragen aan de eilandervaring van onze trouwe gasten.’ Vripack, de bekende Friese jachtontwerpstudio uit Sneek, stelde bij het ontwerp van het in- en exterieur van de schepen de gast centraal.

Uitdaging in scheepsdetailontwerp

BMT ontwikkelde de schepen van voorlopig tot gedetailleerd productieontwerp. Sylvain Julien, directeur van Naval Architecture, licht toe: ‘Zoals altijd was het een uitdaging om een volledig aluminium schip te ontwikkelen dat voldoet aan de nationale voorschriften die in het algemeen gebaseerd zijn op staalconstructies. Toch laat het eindresultaat, naast een zorgvuldig geoptimaliseerde rompvorm, de voordelen zien in termen van laag energieverbruik en, specifiek voor de veerbootroutes van Rederij Doeksen, de lage operationele diepgang.

Unieke motoren

‘Rolls-Royce heeft het project vanaf het begin met veel enthousiasme ondersteund”, zegt Knut Müller, Hoofd Naval and Governmental Business bij Rolls-Royce Power Systems. Voor elk van de twee nieuwe veerboten leverde het bedrijf twee pure gasmotoren. De 16-cilinder MTU-serie 4000- motoren hebben een vermogen van 1492 kilowatt en zorgen ervoor dat de veerboten een topsnelheid van 14 knopen bereiken, terwijl hun tijdelijke acceleratiecapaciteiten vergelijkbaar zijn met die van een typische hogesnelheidsdieselmotor. ‘We zijn blij dat het vermogen van onze eerste single-fuel hogesnelheidsgasmotoren om rechtstreeks een vaste schroef te kunnen aandrijven een van de belangrijkste redenen was die Rederij Doeksen overtuigde om voor de samenwerking met ons te kiezen’, aldus Müller.

Warmteterugwinning

Restwarmte verdwijnt gewoonlijk in de lucht of wordt in de zee gedumpt, maar zo niet op de twee nieuwe LNG-catamarans. Om de in de uitlaatgassen van de motor aanwezige warmte te hergebruiken om een elektrische generator aan te drijven, zijn de catamarans elk uitgerust met twee efficiency PACKs van Orcan Energy, die elk een elektrisch nettorendement van maximaal 77 kW netto genereren. Het systeem voor restwarmteterugwinning dekt de volledige energievraag voor deze boegschroef installatie.

Waddenfonds

Het resultaat is dat het gebruik van de twee efficiency PACKs een jaarlijkse CO2-reductie betekent van 318 ton voor elk – een besparing van 260.000 liter brandstof en 462.600 kWh per jaar. De introductie van dit nieuwe LNG-veerbootconcept, gecombineerd met warmteterugwinning, efficiëntere romplijnen, lichtgewicht constructie, zonnepanelen betekent een aanzienlijke vermindering van schadelijke emissies: -10% CO2, -90% stikstofoxiden (NOx), -100% zwaveloxiden (SOx), -95% fijnstof. De Rederij heeft de ambitie om het LNG progressief bij te mengen met bio LNG of LBG, zodra dit in voldoende mate beschikbaar komt.

Het nieuwbouwproject draagt actief bij aan het thema ‘Duurzame ontwikkeling havens en energietransitie’ uit het Pioniersprogramma Waddenfonds 2012-2013. Het Waddenfonds kende Rederij Doeksen voor dit project een subsidie toe van € 1.207.500.


Overal waar u vaart: in de praktijk gaat het vaak anders

Door MdV

Net zoals mijn laatste column twee  maanden geleden ga ik het wederom over sluis Eefde hebben. De nieuwe Noordersluis is inmiddels bijna drie maanden operationeel en de oude Zuidersluis is in renovatie.

Door Fiona Oomen, regiocoördinator Centraal- en Oost-Nederland Koninklijke BLN-Schuttevaer

Helaas heeft de Noordersluis wel een aantal storingen gehad, de zogeheten kinderziektes waren er blijkbaar nog niet helemaal uit. Na het uitgebreid testen van het systeem bij de aannemer die het gebouwd heeft en het testen toen de sluis bijna klaar was is het toch nog zo dat er onverwachte zaken naar boven komen.

Was het misschien niet verstandiger geweest dat deze procedures toch uitgebreider getest zouden zijn of is het gewoon een feit dat je niet alles van tevoren kunt testen.

Naar mijn mening kun je niet alles voor zijn, wel vind ik dat de renovatie van de oude sluis misschien beter een half jaar uitgesteld had kunnen worden zodat we altijd een werkende sluis beschikbaar zouden hebben. Ook zien we maar weer dat het in de praktijk meestal anders gaat dan wat er op papier staat.

Praktijkmensen

Dat brengt mij dan ook op het volgende punt: Zijn er wel genoeg praktijkmensen beschikbaar die dit soort zaken voldoende kunnen inschatten? Je kunt alles wel op papier berekenen en uitwerken maar de praktijk is vaak zo verschrikkelijk anders, en niet te vergeten, voor de uitoefening van ons vak zo belangrijk. Belangrijk in de zin van de planning en het vervoer over water.  Begrijpen de “bureaumensen” wel hoe het gaat in de binnenvaart? Als ik op een overleg kom en hoor: “wat doet zo’n boot“, dan heb ik daar wel eens een hard hoofd in.

Kettingreactie

Als wij in de ochtend door Eefde willen en er is een storing, geeft dit vertraging dat is voor iedereen duidelijk lijkt me.  Maar dat werkt ook weer door, je komt te laat op je losplek, waar natuurlijk op je gerekend wordt door de ontvanger.  Omdat je te laat bent kom je misschien dezelfde dag niet meer leeg, er staan misschien al vrachtwagens klaar om jouw geloste goederen weg te rijden. Omdat je te laat bent staan ze er eigenlijk voor niets, dat kost ook weer extra geld.

Ook jouw planning komt in de knoei, want waarschijnlijk heb je de volgende reis al gepland! Ook bij de verladers is dit natuurlijk lastig in te plannen. Jij bent te laat om te laden en er ligt een buurman die wel kan laden op jouw tijd. Dag nieuwe reis…

En wat daarbij ook nog bijzonder kwalijk is, het vervoer over water wordt duurder want het wordt allemaal op het conto van de binnenvaart geschreven. Gevolg, in het ernstigste geval, de lading komt op de weg terecht. Hopelijk alleen tijdens zo’n stremming maar het kan ook zomaar zijn dat het blijvend verdwijnt naar de weg. Dat moeten we niet willen en vooral goed in ons achterhoofd houden als een heel belangrijk gevolg van een stremming!

Kennis

Ik heb hiermee de betrouwbaarheid en het belang van goed werkende sluizen en bruggen voor het vervoer over water wel aangetoond lijkt me!  De verwachting voor de komende jaren is dat er meer vervoerd gaat worden per binnenvaartschip en die verwachting moet wel bewaarheid worden. Een goed werkende sluis en brug die tijdig geopend moet worden is daarbij evident. Dit lijkt me toch niet te veel gevraagd.

Er is meer geld van het Rijk voor onderhoud en daar zijn we natuurlijk blij mee, maar het was mooier geweest als dit een aantal jaren eerder was gekomen. Maar goed, dat is nu eenmaal zo en draai je niet terug.

Nu zullen we moeten blijven aandringen op de aanwezigheid van voldoende kennis bij de uitvoerende instanties en wanneer die kennis er onvoldoende dreigt te zijn, het raadplegen van die “kenners” uit de praktijk. Gebruik vooral die expertise, wij hebben zoveel leden, waarvan de meeste al jaren varen, er zit er bij ons als brancheorganisatie zoveel praktijkkennis, maak daar gebruik van!

Formeel bezwaar vakbonden over voorwaarden staatssteun KLM

Formeel bezwaar vakbonden over voorwaarden staatssteun KLM

AMSTERDAM - Vakbonden bij KLM, waaronder cabinebond VNC, hebben in een gezamenlijke brief bij de Europese Commissie formeel bezwaar gemaakt tegen de eisen die de Nederlandse staat als voorwaarden voor steun aan KLM stelt. Het s...

Lees meer

  • 10 Juli 2020 om 00:06
Gisteren β€” 9 Juli 2020Vervoer

Boeren voeren actie bij Lelystad Airport

Boeren voeren actie bij Lelystad Airport

LELYSTAD - Een groep boeren heeft donderdagavond met tractoren de toegangsweg naar Lelystad Airport geblokkeerd. De politie schat dat het om 100 à 150 boeren gaat, laat een woordvoerder weten.

De sfeer ter plaatse ...

Lees meer

  • 9 Juli 2020 om 22:29
❌