[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 16 Juni 2019Vervoer

eConowind de boer op met ventifoils in containers

Door MdV

Conoship International uit Groningen heeft de afgelopen 10 jaar in alle rust gewerkt aan een systeem voor ondersteunende windaandrijving op zeeschepen. Met de oprichting van het bedrijf eConowind is de zaak in een stroomversnelling geraakt. Er werden proeven gedaan op een schip van Wijnne Barends.

  • Praktijkproef toont 10% brandstofbesparing aan
  • ‘Terugverdientijd vijf tot zes jaar’

Door Willem de Niet

Daarbij werd een eConowind-unit gebruikt, waarbij twee ventifoils – het best te vergelijken met een vliegtuigvleugel van ruim 10 meter lengte – overeind kunnen worden gezet vanuit een 40-voets container. In die stand zet de ventifoil de ‘lift’ die een vliegtuigvleugel levert om in horizontale aandrijfkracht. De ventifoil doet feitelijk hetzelfde als een normaal zeil en kan ‘naar de wind’ worden gedraaid. Inmiddels is er een eerste gegadigde voor een groter, op een fundatie op het schip gemonteerd systeem, bestaande uit twee ventifoils van 16 meter.
‘En mede daardoor gaan we vanaf nu meer lawaai maken’, zegt grootaandeelhouder en CEO Frank Nieuwenhuis van eConowind. ‘Dat begon tijdens de afsluitende conferentie van het project MariGreen vorige week in Heeg.’

Flettner

MariGreen is het door de EU gesteunde Duits-Nederlandse project voor onderzoek en ontwikkeling van maritieme innovaties en groene technologieën. Het werd gecoördineerd door Mariko, gevestigd in de Hochschule in Leer. Een recent project was de plaatsing van een Flettner rotor op het vrachtschip Fehn Pollux.

Over de Flettner-rotor, op het oog een concurrent van de ventifoil, zegt Nieuwenhuis: ‘Dat kan een concurrent zijn bij plaatsing op een nieuwbouwschip. Als retrofit lijkt het te bewerkelijk en duur. Het vergt onder meer een zware fundatie, waardoor het schip enkele weken uit de vaart is. Dat verlengt volgens mij de terugverdientijd aanzienlijk. Onze container installeer je in de haven in een uur. Verder is het zo dat, wanneer een schip in zwaar weer terechtkomt, de ventifoils in de container neergeklapt kunnen worden. Bij ons systeem is de terugverdientijd vijf à zes jaar. Ook kan het systeem worden geleased.

‘Alle getallen en prognoses die ik noem zijn overigens afhankelijk van de grootte van het betrokken schip. Zet je er een of twee containers op, heb je het over een 3500 tons schip of over een schip van 7000 ton, dat heeft uiteraard allemaal invloed.’

Lady Christina

‘Tijdens de test met de Lady Christina van Wijnne Barends, een schip van 5375 ton, bereikten we met een container met twee ventifoils een besparing van circa 800 liter olie per dag, dat komt neer op een kleine 10%. Het is natuurlijk wel zo dat, net als bij een gewoon zeilschip, de voorstuwing afhankelijk is van de windrichting.

Op de ene route zal het effect van de ventifoil daardoor aanzienlijk groter zijn dan op de andere.’ We kunnen tot 20 graden aan de wind voorwaartse kracht leveren. Onze ventifoil levert dezelfde kracht als een gewoon zeil dat zes tot acht keer zo groot is. Een container met twee ventifoils van 10 meter levert de stuwkracht van 200 vierkante meter zeil.’

Reder Van Dam

Reder Jan van Dam van Van Dam Shipping uit Spijk krijgt de primeur van een op het schip gemonteerd systeem van twee 16 meter hoge ventifoils, het equivalent van zo’n 350 vierkante meter zeil. Nieuwenhuis: ‘Volgens mij heeft Van Dam als hij aan het roer stond al vele jaren gedacht ‘waarom doen we niet meer met de wind’. Hij is razend enthousiast en kan niet wachten tot het zover is.’

Een andere reder die zich al jaren verdiept in windaandrijving als hulpmotor is Stefan Switijnk van Switijnk Shipping. Hij heeft al enkele jaren zijn zinnen gezet op een nieuw te bouwen schip volgens een ontwerp van C-Job met daarop twee Flettner rotors. De financiering daarvan is nog een struikelblok. ‘Voor een nieuw schip geef ik de voorkeur aan een Flettner-systeem maar ik ben erg enthousiast over de eConowind-unit. Het simpele feit dat je de unit zo op het schip zet zonder dat sprake is van downtime is een heel sterk punt’, zegt Switijnk.

RAI Amsterdam

Na de presentatie bij MariGreen volgt een bezoek met het systeem aan de Electric and Hybrid Marine Expo in de RAI in Amsterdam in de laatste week van juni. Nieuwenhuis: ‘In Amsterdam staat straks een systeem op ware grootte opgesteld als blikvanger bij de entree. En daarna gaan we nog naar Athene en Kopenhagen. Wie weet wat dat oplevert. We hopen in de toekomst de kans te krijgen om bijvoorbeeld zes ventifoils van 30 meter hoog op een bulker te plaatsen.’
Over prijzen doet Nieuwenhuis geen andere uitspraak dan: ‘Een Flettner-rotor, zeker als retrofit, kost een veelvoud van ons systeem’.

Eerste contact

Een ontmoeting tijdens de Sneekweek zorgde er enkele jaren geleden voor dat directeur research and development Guus van der Bles van Conoship en Frank Nieuwenhuis, toen nog eigenaar van een bedrijf dat loopbanden voor de revalidatiesector produceerde, aan de praat kwamen over wind als extra aandrijving op handelsschepen. Nieuwenhuis: ‘Het klikte, als werktuigbouwkundige vond ik het idee van Guus, waar hij overigens al jaren mee bezig was en flinke stappen had gezet, hoogst interessant en zo kwam het dat ik na de verkoop van mijn bedrijf mede-oprichter van eConowind werd. Toen op fifty-fifty basis, later werd mijn aandeel verhoogd tot 55%.’

Idee van Cousteau

De Franse oceaanonderzoeker Jacques Cousteau paste het principe van de ventifoil, die hij turbosail noemde, als eerste toe.

Hij rustte zijn schepen Moulin a Vent (in 1983) en de Alcyone ermee uit. Het systeem op de Moulin a Vent was geen lang leven beschoren. Tijdens de maiden voyage, op de terugweg vanuit Miami brak de installatie bij windkracht 8 af. Omdat het rendement wel was aangetoond, werd in 1985 besloten de grotere Alcyone te voorzien van twee turbosails. Daar bleef het toen bij. De patenten van Cousteau waren verleend zijn inmiddels verlopen, zodat het principe vrijelijk kan worden toegepast.

UK-225 verschilt behoorlijk van prototype MDV-1 Immanuel

Door BP

De afbouw van de nieuwe UK-225 Auke Senior voor de kade van Hoekman op Urk vordert gestaag. De motoren en generatorsets staan intussen in de buik van het schip en onlangs is ook de navigatiemast geplaatst.

De UK-225 is een product van Machinefabriek Padmos in Stellendam en Hoekman Shipbuilding. Het casco is gebouwd bij Casco- & Sectiebouw Rotterdam (CSR) in Rotterdam. Het concept van de UK-225 borduurt voort op de in 2015 door Hoekman/Padmos opgeleverde MDV-1 Immanuel. De afmetingen zijn gelijk: 30,15 meter lang en 8,60 meter breed. De voortstuwing is eveneens dieselelektrisch, maar dan houdt de vergelijking nagenoeg op.

In tegenstelling tot de MDV-1 komt op de UK-225 de machinekamer voorin en het (grotere) visruim achterin, om daarmee een betere gewichtsverdeling te realiseren. De accommodatie voor de bemanning wordt groter. Ook worden anti-slingertanks ingebouwd. Het uiterlijk is nagenoeg gelijk, maar de steven is wat scherper.

In juli hopen de opdrachtgevers, de broers Freek, Simon en Tromp van Slooten, ermee naar zee te kunnen, met twinrignetten. De broers hebben ook de grote pulskotters UK-227 Oranje Nassau en de onder Duitse vlag varende NG-12 Prins Maurits in de vaart.

Voor de families Romkes en Kramer uit Urk, die onder MDV Beheer BV de MDV-1 exploiteren, komt een tweede MDV-schip in de vaart, identiek aan de UK-225. Ook het casco van deze kotter zal bij CSR in Rotterdam worden gebouwd, waarna de afbouw op Urk zal plaatshebben. De opleveringsdatum is volgens planning nog voor het einde van het jaar.

Opnieuw 24-uurs staking bij sleepbedrijf Svitzer

Door DvdM

Werknemers van sleepbedrijf Svitzer in IJmuiden hebben zaterdag 15 juni vanaf 12.00 uur het werk voor de achtste keer neergelegd. De sleepboten van het concern liggen voor 24 uur aan de ketting, waardoor veel inkomend en uitgaand scheepvaartverkeer op het Noordzeekanaal niet begeleid wordt. De 63 werknemers eisen dat ze betaald worden voor alle gewerkte uren.

In 2014 verkeerde het bedrijf in een financiële crisis. Om het bedrijf te redden, was het personeel bereid om gemiddeld 8,5 uur per week extra te werken zonder dat deze uren betaald werden, meldt FNV Havens. ‘Inmiddels echter schrijft het bedrijf weer zwarte cijfers. Daarom eisen de werknemers dat de extra gewerkte uren vanaf nu wel worden uitbetaald’, aldus een woordvoerster van de FNV.

Svitzer heeft een cao-bod gedaan van vijf jaar, waarin de lonen elk jaar met 1 procent stijgen. Maar de werknemers wijzen dit af. De FNV-woordvoerster zegt dat als Svitzer niet over de brug komt met de uitbetaling van de extra uren, de acties alleen nog maar intensiever zullen worden. (ANP)


OM zoekt in Flevoland bewijs voor β€˜beachen’ sloopschepen

Door DvdM

De politie heeft dinsdag 11 juni vier locaties in de provincie Flevoland doorzocht in een onderzoek naar het illegaal overbrengen van sloopschepen naar Turkije. Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt twee bedrijven en drie personen van overtreding van de Europese regels voor overbrenging van afvalstoffen (EVOA).

Het vermoeden is dat de bedrijven twee schepen in januari 2018 hebben laten vertrekken uit de haven van Harlingen met als bestemming Turkije. Dit zou zijn gebeurd met de intentie om de schepen daar te laten slopen. Het ging om een zeeschip en een sleepboot. Volgens het OM moeten schepen die worden gesloopt, beschouwd worden als gevaarlijk afval.

Zonder toestemming

Gevaarlijk afval mag alleen naar Turkije geëxporteerd worden wanneer er vooraf toestemming is gevraagd aan de autoriteiten van betrokken landen. Dat is hier niet gebeurd, denkt het OM. Eén bedrijf en twee personen hebben daarnaast vermoedelijk valse documenten opgemaakt, die verhullen dat de schepen naar Turkije zijn gebracht om daar te laten slopen.

Het onderzoek dat wordt uitgevoerd door het Milieuteam van de Zeehavenpolitie uit Rotterdam, is gestart naar aanleiding van een signaal van de Inspectie voor leefomgeving en Transport (ILT). Bij de doorzoekingen van de woningen en de bedrijfspanden is administratie in beslag genomen.

Beachen en EVOA

Voor de overbrenging van afval vanuit de Europese Unie geeft de EVOA regels. Die regels houden onder meer in dat gevaarlijk afval niet mag worden vervoerd naar landen zoals India, waarop het OESO-besluit niet van toepassing is. De overheid ziet toe op naleving van de EVOA.

Schepen die moeten worden gesloopt bevatten vaak grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen zoals (resten) bunkerolie, smeerolie, PCB’s en asbest en moeten daarom worden beschouwd als gevaarlijk afval. Overbrenging van zulke afvalstoffen uit de Europese Gemeenschap naar India of Bangladesh is verboden. Een overbrenging naar Turkije kan pas plaatsvinden als de betrokken autoriteiten hun toestemming hebben gegeven. Dit om zicht te houden op een verantwoorde verwerking van de betreffende afvalstoffen.

De afgelopen jaren in Nederland forse straffen opgelegd tegen rederijen die zich schuldig maakten aan ‘beaching’, zoals Seatrade en Holland Maas.

De EVOA-regels zijn ook van toepassing bij invoer van sloopschepen in Nederland. Het OM eiste vrijdag 14 juni een geldboete van 10.000 euro tegen een Haarlemse scheepssloperij die in 2016 twee schepen zonder toestemming vanuit Engeland naar Nederland haalde. Een andere scheepssloper, Hoeben RDM in Kampen, had weliswaar toestemming voor de sloop van van het 130 meter lange fregat Köln, maar had de omgevingsvergunning niet op orde, waarop de Raad van State bij herhaling dreigt met een boete van 750.000 euro.

Gisteren β€” 15 Juni 2019Vervoer

Probleem met blussysteem motor Boeing 787

Probleem met blussysteem motor Boeing 787

WASHINGTON - Meerdere Boeing 787 Dreamliners hebben problemen met het blussysteem van de motor. Dat heeft het bedrijf bevestigd in de Britse krant The Guardian.

Het blussysteem faalde "een klein aantal keer&quot...

Lees meer

  • 15 Juni 2019 om 23:24

Bemanning Noorse olietanker Front Altair vertrokken uit Iran

Bemanning Noorse olietanker Front Altair vertrokken uit Iran

DUBAI - De bemanning van de Noorse olietanker Front Altair is zaterdag vertrokken uit Iran. Via Dubai zijn de meeste bemanningsleden direct doorgevlogen naar hun land van herkomst. De crew bestond uit Russen, Filipijnen en...

Lees meer

  • 15 Juni 2019 om 21:56

Veel belangstelling voor Luchtmachtdagen

Veel belangstelling voor Luchtmachtdagen

VOLKEL - De vliegshows op de Luchtmachtdagen die vrijdag en zaterdag werden gehouden op de vliegbasis Volkel (Noord-Brabant), hebben in totaal 240.000 bezoekers getrokken. Het was voor het eerst in drie jaar dat het evenem...

Lees meer

  • 15 Juni 2019 om 19:11

Opnieuw staking bij sleepbedrijf Svitzer

Opnieuw staking bij sleepbedrijf Svitzer

IJMUIDEN - Werknemers van sleepbedrijf Svitzer in IJmuiden hebben sinds 12.00 uur het werk neergelegd. De sleepboten van het concern liggen aan de ketting, waardoor veel inkomend en uitgaand scheepvaartverkeer op het Noordzeeka...

Lees meer

  • 15 Juni 2019 om 19:07

Imposante twinrigger onder Noorse vlag

Door WdH

Krap negen jaar heeft een Deense rederij de HG-306 Tobis onder haar hoede gehad. Daarna verhuisde de grootste twinrigger van Denemarken naar Noorwegen. Nu vist ze als SF-3-V met dezelfde naam vanuit Raudeberg op het eiland Vågsøy, 90 mijl ten noorden van Bergen.

De in 2009 bij Karstensens in Skagen gebouwde Tobis gold destijds als een innovatief vissersvaartuig vanwege de verwerking aan boord. De Tobis was bij het in de vaart komen uitgerust met een tunnelvriezer, vriesruim, fileerlijn en een vloeibaar ijsinstallatie om de vis voor te koelen.

Scheepsmakelaardij Atlantic Shipping bemiddelde bij de verkoop naar Noorwegen van de twinrigger (39,95 x 10 meter, 574 gt). Eigenaar Tomafisk uit Måløy vist met de Tobis op dezelfde doelsoorten als waar de Denen zich op richtten. De SF-3-V is uitgerust met een 1800 pk sterke ABC hoofdmotor en vist veelal boven de 60ste breedtegraad, waar de bodem nogal grof is. De twee afzonderlijke slipways achterop het schip zijn ideaal om het vistuig met de zware onderpezen en bobbins scheep te kunnen zetten. De afgelopen weken viste het vaartuig op 60 tot 80 mijl noordwest van Bergen.

Weerstand tegen LNG-terminal BrunsbΓΌttel

Door WdN

De milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe verzet zich tegen de komst van een LNG-terminal in Brunsbüttel. De LNG-overslag zou te dicht in de buurt komen van woongebieden, petrochemische bedrijven en een vuilverbrandingsinstallatie.

Een joint venture van het Nederlandse Vopak, Gasunie en het Duitse Oiltanking onder de naam German LNG wil voor circa 450 miljoen euro een terminal bouwen met een capaciteit van acht miljoen kubieke meter per jaar. Er zouden twee aanlegsteigers worden gebouwd en twee 60 meter hoge tanks. German LNG heeft al principe-overeenkomsten gesloten met grote gasleveranciers/distributeurs, waaronder het Zwitserse Axpo.

Een burgerinitiatief verzamelde eerder dit jaar ook al een kleine 70.000 handtekeningen tegen de terminal. De ondertekenaars vinden LNG geen milieuvriendelijke brandstof. In de regering van de deelstaat Sleeswijk-Holstein, die 50 miljoen euro wil bijdragen, komt kritiek van de Grünen.

De Bondsregering wil dat er in principe twee LNG terminals in Noord-Duitsland komen. In Niedersachsen zijn Stade en Wilhelmshaven in de race.

Museumpje herinnert aan loodsen en voorspanboten

Door MdV

De Rijnoever in Bingen-am-Rhein is nu een promenade vol terrasjes met uitzicht op Rüdesheim aan de overkant en de wijnberg Niederwald. Maar ooit legden hier binnenvaartschepen aan, terwijl de ‘sleeptreinen’, konvooien met vijf à zes sleepschepen, in de rivier zelf voor anker gingen. Aan die periode herinnert nog de Holländerbock, de voormalige aanlegkade in Bingen, waar hoofdzakelijk Nederlandse schepen lagen te ‘buurten’.

  • ‘Genossenschaft’ Rijnloodsen in Bingen telde ooit 80 loodsen
  • ‘Lotsenwache’ fungeerde ook als postkantoor

Door Justin Gleissner

Een bijzondere locatie aan de promenade is de Loodsenwacht, de ‘Lotsenwache’, de centrale van waaruit de loodsen van de Mittelrhein opereerden. Zij voeren vanuit Kaub of St. Goar de schepen in de opvaart tegemoet en gingen aan boord om de schipper door het gebergte te helpen; de Loreley voorbij en verder door het Binger Loch, tot voorbij de stad Bingen.

Zij kenden de gevaarlijkste plaatsen op de Rijn als hun broekzak. De ondiepten, kribben, stromingen. En zij konden door ervaring de manoeuvres van oplopers en tegenliggers inschatten lang voordat radar en marifoon bestonden. Om van AIS nog maar te zwijgen.

De loodsenwacht in Bingen fungeerde ook als postkantoor, waar orders, telegrammen en brieven voor de passerende schepen konden worden afgegeven en die dan door de loodsboot werden besteld. Nu is de loodsenwacht een museum, ook al is het maar zo groot als een ruime badkamer. Het staat, hangt en ligt nu vol met foto’s van schepen op de Rijn, rivierkaarten, scheepsmodellen, scheepslantaarns en toeters en bellen in de ware betekenis van het woord. Alles herinnert aan de heroïsche tijd van de sleepvaart op de Rijn, waaraan een einde kwam met de opkomst van de dieselmotor in de binnenvaart.

Schaluppen

In Kaub roeiden de loodsen in kleine jollen de opvarende scheepvaart tegemoet, gingen daar aan boord en namen het roer van de schippers over tot voorbij Bingen. Daar heette het ‘Gute Reise Schiffer und auf Wiedersehen’. De loods sprong terug in zijn roeibootje, ‘Schaluppen’ genoemd, en liet zich met de stroom terugdrijven naar het loodsstation in Kaub, of pikte een sleepje mee achter een schip dat stroomafwaarts voer.

De Binger-loodsen die de afvarende schepen tot Kaub bedienden, keerden liftend over de weg terug naar hun ‘Standort’. Ze betaalden de chauffeur ongevraagd een halve mark, circa 0,25 euro. De plaatselijke bevolking kende de gebruiken. Pas in 1950 werden de jollen vervangen door motorboten en rond die tijd werd ook een bus ingezet voor het loodsenvervoer.

Dr. Jürgen Kirsten, gepensioneerd als binnenvaart-consultant, is conservator van de ‘Lotsenwache’. Hij leidt bezoekers rond en vertelt hoe het er vroeger in de Rijnvaart aan toeging. Bepaald geen wandeling, want in één, twee, drie stappen staat de bezoeker weer buiten. Maar Kirsten is een wandelende encyclopedie en vertelt de geschiedenis van de binnenvaart gedetailleerd.

Bijvoorbeeld hoe het Binger Loch steeds dieper en breder werd door baggerwerkzaamheden en het opblazen van rotsen onder water. In 1974 kon de minimum breedte van de rivier worden opgevoerd tot 120 meter. En de modernisering van de binnenvaart hield gelijke tred met de verbeterde bevaarbaarheid.

Na de motorisering deden marifoon en radar hun intrede en de loodsen op de Rijn hadden steeds minder werk. Alleen bij extreem lage waterstanden werd op hen nog een beroep gedaan. Doordat de schepen bovendien steeds sterkere motoren kregen, raakten ook de voorspanboten werkloos, die werden ingehuurd om een extra zetje te geven in de zwaarste delen van de rivier.

Genossenschaft

De ‘Genossenschaft’ van Rijnloodsen in Bingen telde ooit wel 80 loodsen die allen opereerden als zelfstandigen. Op de lange sleepkonvooien voer niet alleen op de sleepboot een loods mee, maar ook op alle schepen die werden gesleept. Nu geldt er alleen nog een loodsplicht voor schippers zonder Rijnpatent, maar die zijn er niet veel.

Dus werd ook de loods sinds 1974 meer en meer overbodig. Een aantal van hen ging in loondienst bij rederijen, bij de Wasserschutzpolizei of andere overheidsdiensten, zoals het Wasser- und Schifffahrtsamt (vaarwegbeheerder). Een enkele loods kon de teloorgang van zijn beroep niet verkroppen. Kirsten weet van iemand die zich om die reden in de loodsenwacht het leven benam.

Vrijwilligers

De loodsenwacht zelf, gebouwd in 1948, en de redeboten, waren eigendom van de corporatie van loodsen. Het gebouwtje werd nadien overgenomen door het Binger Schifferverein, dat het in 2012 openstelde als museum. De toegang is gratis, maar de openingstijden zijn beperkt tot zaterdag, zondag en op feestdagen van 14:00 tot 18:00 uur. De vereniging onderhoudt ook de ‘Holländerbock’, waar een vlaggenmast staat, geflankeerd door de trekhaak van een sleepboot, een stokanker en een opgepoetste bronzen vijfblad-schroef van het motorschip Nahetal. Ook in Kaub en St. Goar werden de loodsstations omgevormd tot musea en ze worden eveneens beheerd en opengehouden door vrijwilligers.

BelgiΓ« presenteert douaneplatform BE-Gate voor e-commercemarkt

Door JG

De Belgische douane heeft op de beurs Transport & Logistic in München het innovatieve BE-GATE douaneplatform gepresenteerd. Het is speciaal ontworpen om de efficiëntie van de douaneafhandeling voor grensoverschrijdende goederenstroom in de groeiende e-commercemarkt te versnellen en te vergroten.

De software werd ontwikkeld door de Belgische Algemene Administratie van Douane en Accijnzen. Het gebruik is gratis en het platform heet uniek te zijn in Europa. Het systeem wordt al ondersteund door vier belangrijke e-commerceknooppunten: de havens van Antwerpen en Zeebrugge en de luchthavens van Brussel en Luik.

BE-GATE kan grote hoeveelheden gegevens verwerken en garandeert een snelle afhandeling van douanetoepassingen. Een groot aantal aankomstmeldingen kan gelijktijdig worden verzonden via een officieel door de douane goedgekeurde datafile. Voor zendingen van 22 euro of minder doet deze file ook dienst als een verklaring van “vrijgave voor consumptie”. Voor alle andere zendingen is een aanvullende aangifte vereist in de Belgische douanesoftware-oplossing PLDA (PaperLess Douanes et Accises/Paperless Customs & Excise).

Voorwaarden

BE-Gate kan worden gebruikt in het kader van douaneregelingen voor vrij verkeer, douane-opslag en rechtstreekse uitvoer. De voorwaarden zijn dat de ondernemer een maatschappelijke zetel in België heeft, alsook de status van douane-expediteur. Bovendien zijn een tussenopslagplaats of locatie vereist die is erkend als douane-entrepot. De gebruiker moet de toestemming hebben voor het gebruik van de vereenvoudigde aangifte en een allrisk-garantie kunnen voorleggen.

Met de voorstelling in München van BE-Gate zetten de betrokken partners België internationaal in de kijker als belangrijke toegangspoort tot de Europese consumentenmarkt. Grote zeehavens zoals Antwerpen en Zeebrugge en luchtvrachthubs zoals Brussel of Luik verbinden Europa met de hele wereld. Een uitgebreid wegen-, binnenvaart- en spoorwegnetwerk verbindt de Belgische zee en luchthavens met het achterland. De belangrijkste consumentenmarkten zijn vanuit België binnen maximaal 24 uur bereikbaar.

Luc Arnouts, directeur Internationale Netwerken, Havenbedrijf Antwerpen: ‘Digitalisering maakt deel uit van het DNA van de op één na grootste haven van Europa. We verwachten dat BE-Gate de douaneafhandeling aanzienlijk zal vereenvoudigen en zo Antwerpen nog aantrekkelijker zal maken als locatie voor e-commerceverkeer.’

ZΓ³ werkt de Skyactiv-X motor van Mazda

Onlangs maakte Mazda bekend dat de nieuwe Mazda3 nu ook te bestellen is met de splinternieuwe Skyactiv-X motor. De nieuwe viercilinder op benzine heeft dieseltrekjes, maar dan zonder de milieunadelen. Hoe krijgt Mazda dat voor elkaar?

Beschadigde tanker Kokuka Courageous onderweg naar Kalba

Beschadigde tanker Kokuka Courageous onderweg naar Kalba

DUBAI - Een van de twee beschadigde tankschepen in de Golf van Oman wordt door sleepboten richting de haven van Kalba in de Verenigde Arabische Emiraten gebracht. Het gaat om de Kokuka Courageous. De rederij heeft laten we...

Lees meer

  • 15 Juni 2019 om 00:11

Ruim 3000 kilo cocane voor Nederland ontdekt in Antwerpen

Ruim 3000 kilo cocane voor Nederland ontdekt in Antwerpen

ANTWERPEN - De Belgische douane heeft deze week in de haven van Antwerpen bij een routinecontrole een container met een grote partij cocaïne gevonden. De ruim 3000 kilo was bestemd voor de Nederlandse markt, meldt de ...

Lees meer

  • 14 Juni 2019 om 23:56
OuderVervoer

'Iran verhindert berging tankers bij Oman'

'Iran verhindert berging tankers bij Oman'

WASHINGTON - Het Iraanse leger probeert met snelle boten te verhinderen dat sleepboten in de Golf van Oman een van de beschadigde tankschepen op sleeptouw nemen. Dat beweerde een Amerikaanse functionaris vrijdag.

De ...

Lees meer

  • 14 Juni 2019 om 20:31

'Airbus wil productieproces stroomlijnen'

'Airbus wil productieproces stroomlijnen'

PARIJS - Vliegtuigmaker Airbus lijkt het productieproces van zijn vliegtuigen onder de loep te willen nemen in een poging om de kosten te drukken. De huidige ingewikkelde structuur met productielocaties verspreid over vers...

Lees meer

  • 14 Juni 2019 om 17:32

Bouw nieuw hightech dc voor Shop Apotheke Europe van start gegaan

Bouw nieuw hightech dc voor Shop Apotheke Europe van start gegaan

SEVENUM - Vandaag is officieel van start gegaan met de bouw van het nieuwe, hightech distributiecentrum en hoofdkantoor van Shop Apotheke Europe in Sevenum (bij Venlo). Hiermee zet Shop Apotheke Europe een volgende stap in haar...

Lees meer

  • 14 Juni 2019 om 17:16

Minister: aanwijzen MH17-verdachten belangrijk

Minister: aanwijzen MH17-verdachten belangrijk

DEN HAAG - Als het internationale onderzoeksteam JIT woensdag inderdaad verdachten aanwijst van het neerhalen van vlucht MH17, dan is dat "heel belangrijk". Dat je mensen bestraft voor misdaden "hoort bij een goe...

Lees meer

  • 14 Juni 2019 om 16:58

'Neuzen bij AF-KLM staan dezelfde kant op'

'Neuzen bij AF-KLM staan dezelfde kant op'

PARIJS - Bij Air France-KLM staan na een roerige periode de neuzen weer dezelfde kant op. Volgens topman Ben Smith van het luchtvaartconcern liggen grote aandeelhouders de Nederlandse en de Franse staat op éé...

Lees meer

  • 14 Juni 2019 om 16:37
❌