[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderEVMI Nieuws

Celstraffen en geldboetes voor paardenvlees-fraudeurs

Door Dominique Vrouwenvelder
Bron: Pixabay

Afgelopen vrijdag werd de directeur van slachthuis Van Hattem uit Dodewaard veroordeeld tot 324 dagen celstraf, waarvan 180 voorwaardelijk. De rechter verklaarde hem schuldig aan valsheid in geschrifte. In zijn slachthuis werden in 2012 en 2013 honderden pony’s geslacht en verwerkt in ‘rundvleesproducten’.

De rechtbank Oost-Brabant legt het bedrijf daarnaast een geldboete op van € 47.500. Ook werden er geldboetes en taakstraffen uitgedeeld aan een vleeshandelaar uit Elst en vleeshuisdirecteur uit Olst. Zij verhandelden en/of verwerkten het vlees afkomstig van Van Hattem, en zijn hierdoor medeplichtig aan de fraude. Beide bedrijven ontkenden dat ze wisten dat in het slachthuis uit Dodewaard paardenvlees door het rundvlees was gemengd.

Niet traceerbaar

Volgens de rechter overtraden alle verdachten de wet, omdat door hun handelen de dierlijke producten niet meer traceerbaar waren. Door onjuiste administratie was het niet mogelijk om te achterhalen in welke partijen en producten het paardenvlees was verwerkt. Bovendien was ook de oorsprong van het rundvlees discutabel: producten waarop stond dat ze uitsluitend vlees van Nederlandse runderen bevatten, konden ook afkomstig zijn van buitenlandse runderen. Mede vanwege het belang van de volksgezondheid moet de samenstelling en herkomst van producten duidelijk zijn.

Imagoschade Nederlandse vleeshandel

Nederland verwerkt zo’n 4,2 miljoen ton vlees per jaar, en is daarmee het belangrijkste land in Europa in de vleeshandel. De rechtbank heeft tijdens het bepalen van de straffen rekening gehouden met de imagoschade die de bedrijven hebben aangericht bij de Nederlandse vleesindustrie.

Paardenvleesschandaal

De oorsprong van het paardenvleesschandaal ligt al in 2013, toen in Britse en Ierse supermarkten paardenvlees werd aangetroffen in Nederlandse rundvleesproducten. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) begon toen een onderzoek naar de oorsprong van het vlees. In producten van verschillende Nederlandse slachthuizen werd paardenvlees ontdekt. Van Hattem is niet de enige fraudeur, eerder deze maand werd vier jaar celstraf geëist tegen vleeshandelaar Selten uit Oss. Ook hier werd paardenvlees gemengd met rundvlees en verkocht als 100% rundvlees.


Wakker Dier: Gemaksmixen stimuleren vleesconsumptie

Door Dominique Vrouwenvelder
Maaltijdmixen-schap bij supermarktketen Jumbo

Uit een steekproef van Wakker Dier blijkt dat bijna alle recepten op gemaksmixen vlees bevatten. Daarnaast wordt ook nog meer rood vlees aangeraden dan gezond voor je is. Wakker Dier trekt daarom aan de bel en roept op tot actie.

De steekproef van Wakker Dier wees uit dat 90% van de recepten op maaltijdmixen, roerbaksauzen en pakken rijst vlees aanraden. Er werden 720 producten getest van zowel A-merken als huismerken van 10 verschillende supermarkt ketens. Slechts een kleine 8% van de gemaksmixen was vegetarisch. Knorr is het enige merk dat bijna altijd een vega-optie op zijn verpakking zet.

Rood vlees

Naast het tegenvallende aantal vegetarische recepten was ook de vlees-portiegrootte aan de hoge kant. Uit de steekproef bleek dat zeker 42% van de recepten waarin rood vlees werd gebruikt, over de limiet ging die is gesteld door het Voedingscentrum. De Schijf van Vijf raadt een limiet aan van 100 gram per dag, omdat het eten van rood en bewerkt vlees in verband wordt gebracht met beroerte, diabetes type 2 en kanker.

Hoge vleesconsumptie

Nederlanders eten ongezond veel vlees: bijna 50% meer dan het Voedingscentrum adviseert. Ondanks dat steeds meer mensen zeggen flexitarisch te zijn, daalt de vleesconsumptie nauwelijks. Wakker Dier wil dat supermarkten en A-merken hun klanten motiveren om minder en diervriendelijker vlees te eten.


Minder verpakkingen in supermarkten

Door Dominique Vrouwenvelder
Bron: Shutterstock

Supermarkten gaan de komende jaren minderen met hun verpakkingen, en de verpakkingen die overblijven moeten duurzamer. Dat heeft branchevereniging CBL met de supermarkten afgesproken. Milieuorganisatie Milieu Centraal is kritisch op de gestelde doelen en hoopt op meer.

Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) zet zich in voor minder en duurzamere verpakkingen. De branchevereniging van supermarkten wil in 2025 20% minder verpakkingsmateriaal in de supermarkten hebben liggen. Volgens het CBL stellen supermarkten hiermee ambitieuze doelen. Want behalve de reductie in verpakkingsmateriaal, willen ze ook de verpakking zelf verduurzamen. Van alle verpakkingen moet straks 95% recyclebaar zijn, moet plastic verpakkingsmateriaal voor 50% uit gerecycled materiaal bestaan, en moet papier en karton 100% gecertificeerd zijn.

Milieuorganisatie Milieu Centraal is nog niet echt onder de indruk van de doelen van het CBL, en zij hopen dat supermarkten ambitieuzere doelen stellen voor de komende jaren. Zo heeft het CBL alleen nog maar afspraken gemaakt over de huismerken van supermarkten, en dat valt tegen, vindt Milieu Centraal. Zij hopen dat supermarkten ook merkfabrikanten stimuleren om mee te doen met de duurzaamheidstrend.

Bewustwording bij consumenten

Door middel van weggooi- en recyclingslogo’s willen supermarkten de consument wijzen op de beste manier om het materiaal weg te gooien. Van alle plastic verpakkingen voor consumenten waar géén statiegeld op zit, wordt maar een derde gescheiden ingeleverd: de rest belandt nog in de vuilnisbak. Dat is de reden waarom Milieu Centraal een campagne is gestart die Nederlanders helpt met verduurzamen. Miljoenen mensen willen wel duurzame keuzes maken, maar vinden zelf dat ze daarin onvoldoende slagen. Consumenten kunnen zich in de campagne bijvoorbeeld opgeven voor de actie “25 dagen (plastic) afval scheiden”.


Gedeelde CEO-functie bij groente- en fruitconcern Greenyard

Door Dominique Vrouwenvelder
Bron: Greenyard

Half januari werd crisismanager Marc Zwaaneveld benoemd tot Chief Transformation Officer, en sinds afgelopen dinsdag mag hij een functie toevoegen aan zijn profiel. Hij is namelijk benoemd tot co-CEO. Nu staat hij samen met Hein Deprez aan het roer.

Het Belgische groente- en fruitconcern Greenyard heeft het moeilijk. Door een concurrentiestrijd, tegenvallende oogst en een bacteriële besmetting bevindt het bedrijf zich in een neerwaartse spiraal. De Nederlander Marc Zwaaneveld moet het tij helpen keren. Hij herstructureerde eerder al succesvol afvalverwerker Van Gansewinkel. De taak van Zwaaneveld is om zorg te dragen voor de implementatie van het transformatieplan dat het bedrijf heeft opgesteld. Met behulp van concrete actieplannen, besparingen en financieringsopties hoopt Greenyard haar positie te verbeteren.

Opstapelende tegenvallers

Door de droge zomer van afgelopen jaar werden groenten schaarser en steeg de prijs. Desondanks vragen supermarkten in heel Europa steeds lagere prijzen van hun leveranciers. Tot overmaat van ramp was er deze zomer ook nog een bacteriële besmetting in een fabriek van Greenyard.

Deze tegenvallers hebben er voor gezorgd dat het aandeel van Greenyard met meer dan 20% is gedaald in het afgelopen jaar. De aandelen staan nu op het laagste niveau sinds 1999. Naar schatting heeft het bedrijf zo’n 350 miljoen euro schuld. Dit is 5 tot 6 keer hoger dan de bruto bedrijfswinst.


CEO Eric Schut stilletjes vertrokken bij Struik Foods

Door Dominique Vrouwenvelder
Bron: Struik

Struik Foods Europe beleeft moeilijke tijden en blijkt ook nog eens zonder leiderschap te zitten. Voormalig CEO Eric Schut is sinds 1 oktober 2018 formeel niet meer in dienst bij Struik, zo bevestigt het bedrijf aan EVMI.

Eric Schut werkte jarenlang als managing director bij Frieslandcampina voordat hij in februari 2017 werd aangesteld als CEO bij Struik Foods, met de taak het bedrijf uit de negatieve cijfers te helpen. Iets meer dan anderhalf jaar later heeft hij plaatsgemaakt voor een interim CEO die is aangesteld voor onbepaalde tijd. Het is niet bekend waarom Schut is vertrokken bij Struik Foods.

Moeizame tijden

Familiebedrijf Struik Foods is vanaf de oprichting in 1950 tot aan 2014 bestuurd door vader en zoon Struik. In 2014 werd Hans Ernest aangetrokken als adviseur van de directie en de familie, en niet veel later werd hij benoemd tot CEO. Struik Foods draaide toen al een aantal jaren moeizaam. Een miljoeneninvestering van de familie van Drie in 2016 heeft de financiële positie destijds wel verbeterd, maar Struik Foods bleef negatieve cijfers houden. In februari 2017 nam Schut het stokje over van Ernest, maar ook hij kon het tij niet keren. Eerder dit jaar werd bekend dat Struik haar vestiging in het Belgische Schoten wil sluiten.


Bierbrouwerijen Heineken en Carlsberg presenteren jaarcijfers

Door Dominique Vrouwenvelder
Bron: Pixabay

Heineken en Carlsberg presenteerden onlangs hun jaarcijfers over 2018. Hun omzet groeide met bijna 4 en 7 procent ten opzichte van 2017. Vooral de speciaalbieren en alcoholvrije biertjes lijken het goed te doen.

De Nederlandse brouwer Heineken publiceerde gisteren zijn jaarcijfers over 2018. Daaruit bleek dat het bedrijf afgelopen jaar een omzet heeft gedraaid van 26,8 miljard euro. Dat is 3,7% meer dan in 2017. Heineken verkocht afgelopen jaar wereldwijd 4,2% meer (in volume) bier. Ondanks de hoge omzet is de nettowinst gedaald met 1,6% naar 1,9 miljard euro. De groei van Heineken komt onder andere doordat het bedrijf, door wereldwijde overnames, makkelijker in het buitenland kan distribueren. Vooral in de landen Brazilië, Mexico en China is de brouwer bezig met een opmars. Heineken is op dit moment de op een na grootste bierbrouwer van de wereld.

Alcoholvrij

Van brouwerij Heineken groeide het merk Heineken het sterkst. Afgelopen jaar werd 7,7% meer Heineken-pils gedronken dan een jaar eerder, en daarmee komt de totale afname op 38,7 miljoen hectoliter. Dat is de grootste stijging in ruim 10 jaar. Het bedrijf heeft het succes vooral te danken aan de populariteit van haar alcoholvrije 0.0-bier.

Carlsberg

Ook Deense bierbrouwer Carlsberg is gegroeid afgelopen jaar. De door een toegenomen bierverkoop van 4,8% steeg de omzet van de nummer drie van de wereld met 6,5% naar 62,5 miljard kroon (ongeveer 8,4 miljard euro). Er werd afgelopen jaar in totaal 112,3 miljoen hectoliter bier verkocht van Carlsberg. Hierbij nam vooral de vraag naar speciaalbier en alcoholvrij bier toe. Ook was er een duidelijke toename te zien in de verkoop van duurdere bieren: de tak van premium- en craftbieren groeide met 26%.

Ab-InBev

Het Belgische Ab-InBev is op dit moment nog de grootste speler op de wereldwijde biermarkt. Ondanks dat het bedrijf haar resultaten over 2018 pas op 28 februari zal presenteren, verwachten experts dat Ab-InBev het onderspit delft door de opmars van Heineken en Carlsberg. Met Hoegaarden heeft de brouwerij nog wel een troefkaart in handen. Het verkochte volume van dit biertje groeide wereldwijd met 35% in de afgelopen 5 jaar. De bierbrouwer gaat daarom verspreid over de komende twee jaar 42 miljoen euro investeren in de uitbreiding van Hoegaarden.


Vlaamse onderzoekers vinden verband tussen darmflora en depressie

Door Mark IJsendoorn
© Steve Gschmeissner/SPL

Er is écht een statistisch verband tussen depressieve klachten en de samenstelling van je darmflora. Dat stellen Vlaamse onderzoekers die voor het eerst voldoende studiemateriaal ter beschikking hadden om zoiets te durven beweren.

Arjen Dijkgraaf – C2W

Vlaamse media hebben zich er massaal op gestort. Zelfs de degelijke zakenkrant De Tijd vroeg zich al hardop af ‘of darmbacteriën ons gelukkig maken‘.

Jeroen Raes, Sara Vieira-Silva en collega’s van de KU Leuven en het VIB konden beschikken over gegevens van 1.054 deelnemers aan het Flemish Gut Flora Project (FGFP) en 1.063 van het Nederlandse LifeLinesDEEP cohort. Al die mensen hadden vragenlijsten ingevuld over hun zelf ervaren quality of life (QoL), en tevens poepmonsters ingeleverd die door de sequencer werden gehaald om aan de hand van 16S rRNA te bepalen welke bacteriefamilies er in vertegenwoordigd waren.

In Nature Microbiology melden ze nu een significant verband tussen een bovengemiddelde QoL en de aanwezigheid van Faecalibacterium– en Coprococcus-soorten. Het verband is voorlopig enkel statistisch maar het zou kunnen komen doordat deze bacteriën butyraat produceren; gebrek aan dit vetzuur is vaker in verband gebracht met depressies.

Omgekeerd lijkt er een verband te zijn tussen Coprococcus-schaarste en onbehandelde depressieve klachten. Een verband met Faecalibacterium is hier niet hard te maken, wel met een ander bacteriegeslacht: Dialister.

Meer in het algemeen blijk je een lage QoL en depressieve gevoelens in verband te kunnen brengen met Bacteroides enterotype 2, een van de drie hoofdtypes waarin men darmmicrobiomen pleegt in te delen.

Statistiek

Tot hier toe waren mensen die antidepressiva slikten uit de dataset gehaald. Die deelverzameling was ook te klein om statistisch significante conclusies te kunnen trekken. Achteraf lijken ze het plaatje wel te bevestigen. Maar je ziet dan ook andere mogelijke verbanden opduiken met bijvoorbeeld Butyricicoccus-soorten, wat doet vermoeden dat je terdege moet uitkijken met vertekening van statistische gegevens door medicatie.

De Tijd weet te melden dat in Gent binnenkort een studie start die moet uitwijzen of poeptransplantaties helpen tegen de ziekte van Parkinson. Onbekend is of er al is geprobeerd om depressies op deze manier te genezen – maar je kan er op wachten.

bron: Nature Microbiology, De Tijd


Goede tijden voor NestlΓ©

Door Dominique Vrouwenvelder
Beeld: Nestlé

De Zwitserse voedingsmiddelengigant Nestlé presenteerde deze week positieve jaarcijfers, nieuwe directieleden en nieuwe producten.

Nestlé heeft afgelopen jaar haar omzet laten groeien met 3% tot 91,4 miljard Zwitserse frank, zo’n 80,4 miljard euro. Vooral in de Verenigde Staten en China werden goede zaken gedaan, met name met babyvoeding. Daarmee werd een dalende groeitrend na zes jaar doorbroken.

Dick Boer

De Nederlandse Dick Boer is door Nestlé naar voren geschoven als kandidaat voor de directieraad. Boer is voormalig topman van Ahold Delhaize, en Nestlé hoopt dat hij met zijn ervaringen kan bijdragen aan hun kennis over fast moving consumer goods. Op 11 april, tijdens de jaarlijkse general meeting, zal blijken of Boer wordt toegelaten in de directieraad.

Samenwerking met Starbucks

Gister kondigde het bedrijf aan dat zij, in samenwerking met Starbucks, 24 nieuwe koffieproducten op de markt gaan brengen. Deze producten zijn onder andere koffiebonen, gebrande en gemalen koffie, en capsules voor de Nespresso en de Nescafé Dolce Gusto koffieapparaten.

Nestlé maakt op deze manier de koffie van Starbucks thuis beschikbaar voor consumenten. De komende dagen zullen de producten worden toegevoegd aan het winkel-assortiment in Azië, Europa, Latijns-Amerika, het Midden Oosten en de Verenigde staten.


Voorkom stilstaand water op de vloer, want bacteriΓ«n liggen op de loer!

Door Aco BV
bacterien

Afwatering, uit het oog uit het hart

De voedingsmiddelenindustrie ontkomt niet aan potentieel gevaarlijke omstandigheden door de temperatuur, vloeistoffen en vetten. Iedereen weet dat voedselveiligheid, hygiëne en kostenbeheersing belangrijke factoren zijn. Elke producent heeft een HACCP-protocol voor een voedselveilige productie en de daarbij behorende reiniging van apparatuur en ruimten. Dus is het vanzelfsprekend dat de schoonmaak effectief is, de werktafels schoon zijn en dat in de werkomgeving geen vuil en besmetting voorkomen. Maar er is meer nodig.

Helaas is in de praktijk de afwatering een aspect dat niet de hoogste prioriteit heeft. Het ontwerp van veel afwateringssystemen is vaak niet goed doordacht en dus niet optimaal uitgevoerd, terwijl dit juist erg belangrijk is en je hem maar een keer goed kunt doen in combinatie met de juiste vloer. In het beste geval leidt dit tot onnodig hoge kosten voor reiniging en onderhoud, maar het kan ook leiden tot besmettingen. Als het afwateringssysteem niet goed is ontworpen, onderhouden en schoongehouden, kunnen bacteriën als Listeria en Salmonella ongestoord groeien. En in het ergste geval tot (tijdelijke) sluiting van productieafdelingen of zelfs sluiting van hele bedrijven. Hieruit kunnen recalls volgen en imago-schade van de desbetreffende fabrikant.

Voorkom besmetting door 100% aandacht voor hygiëne

Ondanks HACCP-normen en schoonmaakprotocollen gebeurt de schoonmaak soms te snel en wordt alle vuiligheid door de put of goot weggespoeld. Daarom deze waarschuwing voor iedereen die werkt met eten: geef 100% aandacht aan hygiënische omstandigheden. Plaats opvangbakken onder de transportband(en), waardoor de vloer schoner en veiliger blijft. Dit zorgt voor snelle en effectieve kostenbesparende schoonmaak. Maar de vloer en de werkruimte zijn pas écht schoon als ook de afwatering schoon is. Daarom wil ik het belang benadrukken van optimale hygiënische afwateringsoplossingen. Zorg sowieso voor voldoende afschot in de vloeren richting putten en goten, of voor afschot in de goten als dit in de vloer lastig te realiseren is. Voorkom het blijven staan van plassen water tijdens productie, streef naar plasvrije vloeren en zorg voor een goede reiniging en desinfectie. Verder moeten afvoerputten hygiënisch en eenvoudig toegankelijk zijn en contaminatie van bacteriën worden voorkomen. Nu kan iedereen een put maken: vier RVS platen aan elkaar lassen, een goot en een rooster en klaar. Maar lassen en scherpe haakse verbindingen zijn lastig schoon te maken. Dat kost veel tijd en levert extra risico’s op. Daarom kiezen wij voor het dieptrekken van producten, waardoor hoeken met een radius >= 3 mm ontstaan. Deze hoeken zijn goed reinigbaar, dus hygiënisch.

Wij zetten hygiëne op de eerste plaats; Hygiëne First!

Bij ACO werken we met de Hygiëne First-filosofie. Voor ons draait alles om voedselveiligheid, kostenbeheersing en Health & Safety. Al onze producten, van afvoerputten en keukengoten (opvangbakken ) tot rooster- en sleufgoten, zijn ontworpen om productie- en schoonmaakwater veilig en efficiënt af te voeren. Ons doel is om stilstaand water te voorkomen en de groei van bacteriën in en rond de afwateringssystemen te stoppen, om zo het risico tot besmetting van levensmiddelen te voorkomen. ACO is het eerste bedrijf dat een volledig pakket in afwateringsproducten heeft dat voldoet aan de strenge eisen van de European Hygienic Engineering and Design Group (EHEDG).


Laurent Willaerts nieuwe directeur &samhoud foodΒ 

Door Mark IJsendoorn
willaerts

&samhoud food stelt Laurent Willaerts aan als nieuwe algemeen directeur. De voormalige directeur van Nestlé Professional sluit aan als partner bij de start-up.

Als voormalig algemeen directeur van Nestlé Professional heeft Willaerts ruim 13 jaar ervaring in de branche. Hij is enthousiast over de missie van &samhoud. “Het is voor onze toekomst van groot belang om ons eetpatroon te veranderen. &samhoud speelt hierin een belangrijke rol met innovatieve en lekkere producten waar ik echt in geloof.” Met Willaerts aan het roer wil de start-up harder groeien.

&samhoud

Met &samhoud food willen ondernemer Salem Samhoud en 2-Michelinsterren chef Moshik Roth mensen inspireren om meer groenten te eten. Het bedrijf produceert groenteproducten als vleesvervangers en maaltijden die bij verschillende winkels en online platforms te koop zijn.


Voor varende goederen is het deze week al brexit

Door Mark IJsendoorn
Haven van Felixtowe/Wikimedia Commons

De brexit mag dan officieel in gaan op 29 maart, maar voor veel Britse ondernemingen is de brexit al over 3 dagen een feit. Dat zei Stephen Phipson, voorzitter van de Britse werkgeversorganisatie en fabrikantenlobby EEF (Engineering, Employers’ Federation) deze week, aldus De Morgen.

Phipson wees op de tijd die het kost om handelsgoederen te verschepen. Vóór een scheepslading uit het Verre Oosten in Groot-Brittannië arriveert, ben je 6 weken verder. Maar bij het vertrek moet wel duidelijk zijn wat de status van Groot-Brittannië is in de internationale handel. Valt het land wel of niet onder de bestaande handelsovereenkomsten? Over 3 dagen varen de eerste schepen uit die na 29 maart in Engeland zullen aankomen. Hetzelfde geldt overigens voor de omgekeerde weg: Britse goederen die na aanstaande vrijdag verscheept worden naar Zuid-Oost Azië, lopen het risico na een eventuele no deal-brexit op hun bestemming aan te komen.

De uitspraken van Theresa May, dit weekend, zullen bij de EEF, die een miljoen werknemers vertegenwoordigt, dan ook weinig geruststellend over zijn gekomen. May wil van het Britse parlement opnieuw meer tijd om in Brussel te onderhandelen over de brexit, schrijft Knack. Het parlement zou daar donderdag over moeten stemmen, melden Britse media, maar is May’s tijdrekkerij meer dan beu.

De EU handhaaft het standpunt dat het nu gesloten akkoord niet opnieuw onderhandelbaar is.

Bron: Foodlog


Enzym maakt PET-alternatief nog groener

Door Mark IJsendoorn
bottles-clean-close-up-122803

Met een commercieel verkrijgbaar enzym kun je van PEF een nog groener alternatief voor PET maken. Dan heb je namelijk geen zware metalen meer nodig om de polymerisatie te katalyseren, schrijven Katja Loos en collega’s van de Rijksuniversiteit Groningen in ChemSusChem.

Arjen Dijkgraaf – C2W

Tot nu toe lag bij dat PEF (voluit polyetheenfuranoaat) de nadruk altijd op het groene karakter van de grondstoffen. Het monomeer furaandicarbonzuur (FDCA) wordt immers gemaakt uit plantensuikers. De twee Nederlandse hoofdrolspelers binnen het vakgebied pakken dat elk op hun eigen manier aan: Avantiums YXY-technologie is gebaseerd op klassieke niet-biotechnologische katalyse terwijl Corbion er een gemodificeerde stam van de bodembacterie Pseudomonas putida voor inzet.

Maar over de polymerisatie van FDCA (en het comonomeer etheenglycol, MEG) houden beide concurrenten zich op de vlakte. Volgens Loos zetten ze er gewoon klassieke polyester-productieprocessen voor in, met katalysatoren op metaalbasis – uit een publicatie van Avantium-onderzoekers valt op te maken dat titanium het dienstdoende metaal is.

Loos’ groep heeft nu ontdekt dat je het ook kunt katalyseren met CALB (Novozym 435, zie de afbeelding), een overbekend lipase-enzym uit de gist Candida antarctica dat normaal juist esterbindingen verbreekt. Enzymen werken vrijwel altijd twee kanten op en dat je met CALB ook de vorming van esterbindingen en dus van polyesters kunt katalyseren, was al eerder bedacht. Maar niemand lijkt eerder op het idee te zijn gekomen om het op FDCA los te laten.

Het levert net wat anders op dan PEF: etheenglycol lijkt te kort voor CALB, dat zich pas echt prettig begint te voelen met acht C’s in het diol in plaats van twee. Het resultaat heeft daardoor minder vijfringen en meer rechte stukken in de keten dan PEF, wat niet zonder gevolgen kan blijven voor de materiaaleigenschappen. Maar het is in Groningen ook al gelukt om dat diol deels te vervangen door 2,5-bis-hydroxymethylfuraan (BHMF), waar ook zo’n vijfring in zit.

De toekomst moet uitwijzen of dit echt een alternatief kan worden voor de traditionele PEF-polymerisatie. Met name de combinatie met BHMF levert vooralsnog polymeerketens op die aan de korte kant zijn. Maar Loos en collega’s zijn nog maar net begonnen.


Meer transparantie gewenst voor halalkeurmerken op vlees

Door Dominique Vrouwenvelder
Bron: Pixabay

Koepelorganisatie Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) roept op tot meer transparantie over halalkeurmerken. Supermarktproducten staan namelijk vol met logo’s en keurmerken, maar het is onduidelijk te achterhalen of de dieren echt halal zijn geslacht.

Bij halalslacht worden de dieren volgens islamitische rituelen geslacht. Dit houdt onder meer in dat de slachter gelovig is, en dat hij slacht in de naam van Allah. Voor het slachten zelf geldt dat het dier gezond moet zijn, en dat de keel met een scherp mes in één haal moet worden doorgesneden. De onduidelijkheid ligt echter in het verdoven van het dier, omdat sommige moslims vinden dat verdoven voor de slacht is toegestaan. Keurmerken op vleesproducten geven alleen aan dat een product halal is, maar het is voor consumenten vaak onduidelijk aan welke eisen het product voldoet. Er ontstaat daardoor wantrouwen en onzekerheid.

Toezicht in slachthuizen

In de Nederlandse slachthuizen houdt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit toezicht op het dierenwelzijn en de voedselveiligheid. Tijdens rituele slacht moet er altijd een dierenarts aanwezig zijn die controleert of het te slachten dier binnen 40 seconden na de slacht nog tekenen van leven vertoont. Als dit het geval is, moet een dier alsnog worden verdoofd. Door die verdoving is het vlees ineens niet meer halal. De aanwezige dierenartsen houden alleen de naleving van de 40-secondenregel in de gaten, maar letten niet op het uitvoeren van de halalstandaarden.

Keurmerken

De halalstandaarden worden gecontroleerd door keurmerken. Zij houden toezicht op alle stappen in het productieproces, en oordelen of een product halal is. Alle ingrediënten moeten worden gekeurd, want alleen op die manier kan worden gegarandeerd dat het eindproduct halal is. De koepelorganisatie wil graag dat instanties transparant zijn, en dat de consument zelf kan controleren hoe een dier geslacht is.


Fruitverpakkingen zonder plastic

Door Dominique Vrouwenvelder
Bron: FruitMasters

De appels van FruitMasters worden vanaf het nieuwe fruitseizoen verpakt in een kartonnen fruitschaal. Deze nieuwe verpakking werd afgelopen week gepresenteerd op de Fruit Logistica beurs in Berlijn.

FruitMasters, de grootste fruitcoöperatie van Nederland, gaat vanaf het nieuwe fruitseizoen haar appels verpakken in karton. De kartonnen schalen met deksel worden verkrijgbaar naast de huidige fruitschalen met plastic wikkel. Het fruitconcept is handzaam, makkelijk op te tillen en doordat het volledig van karton is, kunnen consumenten de verpakking eenvoudig recyclen.

Duurzame keten

De fruitdistributeur van onder andere de populaire Kanzi appels investeert in onderzoek naar duurzame verpakkingen. Hieruit is de klant- en milieuvriendelijke kartonnen verpakking ontstaan. De ambitie van FruitMasters is om een volledig duurzame fruitketen te realiseren. De nieuwe verpakkingen zijn hiermee een stap in de goede richting.


Unilever vergroot assortiment veganistische ijsjes

Door Dominique Vrouwenvelder
Bron: RTLZ

Voedingsmiddelengigant Unilever introduceert veganistische versies van zijn populaire ijsjes. Onder andere Magnum, Ben & Jerry’s en Solero krijgen in de komende maanden (nieuwe) zuivelvrije varianten.

Bijna alle bekende ijsmerken uit de supermarkt komen van Unilever. Het bedrijf wil van al haar grote merken een veganistische variant op de markt brengen. Ben & Jerry’s is de koploper wat betreft veganistisch ijs: zij hebben al drie zuivelvrije smaken, die gemaakt zijn met amandelpasta in plaats van melk. Ook heeft Unilever al de veganistische Cornetto (gemaakt met sojamelk), en twee smaken vegan Solero op de markt. De komende periode worden daar nieuwe smaken en merken aan toegevoegd, waaronder de zuivelvrije Magnum.

Vegan Magnum

Voor het zuivelvrije ijs is gebruik gemaakt van erwteneiwit, een plantaardig alternatief voor zuivel. De chocolade van deze veganistische Magnum is ontwikkeld door Belgische chocolatiers van Callebaut. Afgelopen zomer werden deze Magnums al verkocht in Zweden en Finland, maar vanaf maart zijn ze ook verkrijgbaar in de Nederlandse supermarkt. In eerste instantie worden deze Magnums in de smaken Classic en Almond alleen verkocht bij Albert Heijn en een beperkt aantal buitenshuis-kanalen.

Populairiteit

De vraag van de consument naar zuivelvrije producten neemt toe. Dit komt onder andere doordat het aantal veganisten in Nederland toeneemt. Ruim twintig jaar geleden waren er 16.000 Nederlanders die zichzelf veganistisch noemden, maar in 2018 waren er volgens de Nederlandse Vereniging voor Veganisme zo’n 110.000.


Avocado’s krijgen een anti-voedselverspilling-laagje

Door Dominique Vrouwenvelder
Bron: Pixabay

Met een nieuwe technologie hoopt Nature’s Pride – de grootste avocado-handelaar van Nederland – zijn avocado’s langer houdbaar te maken en zo voedselverspilling terug te dringen.

De avocado’s in kwestie worden bespoten met Apeel: een beschermend laagje dat is gemaakt van plant-eigen materialen. Door de waterafstotende lipiden in het laagje is de avocado beter in staat om zijn vocht vast te houden en kan zuurstof moeilijker de vrucht binnendringen. Daardoor zal de avocado minder snel gaan rotten. Gemiddeld genomen heeft het product met dit beschermlaagje een dubbel zo lange houdbaarheid.

Anti-voedselverspilling

Apeel Sciences is het bedrijf achter het beschermende laagje. De oprichter van dit bedrijf, James Roger, zet zich in om door middel van slimme innovaties voedselverspilling tegen te gaan. Samen met een team van wetenschappers heeft Roger het beschermende laagje gecreëerd, dat er voor zorgt dat voedingsmiddelen minder snel bederven. Dit laagje kan in principe op alle groenten en fruit worden aangebracht.

De voedselverspilling in Europa wordt geschat op 88 miljoen ton per jaar. De kosten hiervan zijn zo’n 143 miljard euro. Apeel Sciences en Nature’s Pride hopen dat deze ontwikkeling een eerste stap is naar meer duurzaamheid in de groente- en fruitsector, en dat hierdoor uiteindelijk de wereldwijde voedselverspilling afneemt.

Maatregelen

Producenten en retailers nemen op dit moment al verschillende maatregelen om hun producten te beschermen tegen verspilling. Voorbeelden hiervan zijn het verpakken in plastic, of beneveling. Beide zorgen ervoor dat producten minder snel uitdrogen. Zo kunnen versproducten langer in het schap liggen en wordt er minder weggegooid.

Als de Europese Unie goedkeuring geeft voor de behandelde avocado’s zullen deze vanaf halverwege 2019 in de schappen van geselecteerde winkels in Europa verschijnen. In Amerika wordt deze techniek al volop toegepast op verschillende andere soorten fruit en groente.


HAK stopt klassiekers in 0%-jasje

Door Dominique Vrouwenvelder
Bron: HAK

Groentefabrikant HAK speelt in op de wensen van de moderne consument en voegt daarom vier producten toe aan de 0%-lijn. Deze klassiekers met groente en peulvruchten bevatten geen toegevoegde suiker en zout.

HAK maakt vier klassiekers verkrijgbaar als 0%-variant. Rode kool met appel, rode bieten, bruine bonen en witte bonen in tomatensaus zijn vanaf nu verkrijgbaar zonder toegevoegde suikers, zout en/of zoetstoffen. De 0%-varianten zijn op smaak gemaakt gebracht met behulp van natuurlijke smaakmakers zoals azijn, kruiden en specerijen. Ook de traditionele klassiekers zijn een beetje gezonder gemaakt. Deze bevatten sinds het oogstseizoen 2017/2018 tot 30% minder suiker en tot 40% minder zout.

0%-appelmoes

De 0%-variant van de vier klassiekers volgen op de 0%-varianten van appelmoes die eerder al op de markt werden gebracht. Deze producten bleken erg populair bij de consument. Behalve dat er geen suikers zijn toegevoegd aan deze producten, heeft HAK ook het percentage van nature aanwezige suikers uit de appels omlaag kunnen brengen. Hiervoor heeft de producent gekozen voor appels met een van nature laag suikergehalte.


Meer nieuwe welvaart, meer vleesconsumptie

Door Mark IJsendoorn
jez-timms-48940-unsplash

De afgelopen 50 jaar verdubbelde de wereldbevolking van 3 miljard naar 7,6 miljard mensen. De wereldwijde vleesproductie vervijfvoudigde. Tegelijk kun je de krant niet openslaan of je leest over vleesminderen en plantaardig eten. Wat betekent dat voor de wereldwijde vleesconsumptie en waar wonen de grootste vleeseters op aarde? De BBC zocht het uit.

Hasna Chelhi – Foodlog

In Groot-Brittannië zegt een derde van de bevolking minder of helemaal geen vlees te eten. In de Verenigde Staten claimt twee derde van de Amerikanen minder te eten van minstens 1 vleessoort.

Ook in Nederland is vleesminderen ‘normaal’. Meer dan de helft van de Nederlanders is flexitariër, zegt het Voedingscentrum. Minder vlees in ons voedingspatroon is gezonder voor onszelf, beter voor het milieu en vriendelijker voor dieren. Toch stagneert de daling van onze vleesconsumptie, moest Wakker Dier teleurgesteld constateren. Wie eet vlees en hoeveel, wereldwijd? Dat liet de BBC uitzoeken door onafhankelijk onderzoeker Hannah Ritchie en Our World in Data.

Amerikanen en Australiërs

Samen met Australië staan de Verenigde Staten bovenaan de lijst met landen die op jaarbasis het meeste vlees consumeren. Ook in Nieuw-Zeeland en Argentinië ligt de vleesconsumptie hoog, op meer dan 100 kilo vlees per jaar per persoon. In West-Europa ligt de vleesconsumptie per persoon tussen de 80 en 90 kilo karkasgewicht (inclusief de botten; het nettogewicht zoals je dat bij de supermarkt koopt, ligt – afhankelijk van het dier – op iets meer dan de helft).

In ontwikkelingslanden is de vleesconsumptie veel lager. De gemiddelde Ethiopiër eet jaarlijks slechts 7 kilo, voor Rwandezen en Nigerianen is dat respectievelijk 8 en 9 kilo.

Betaalbaar vlees

In 1960 telde de aarde 3 miljard mensen. Inmiddels zijn we met 7,6 miljard aardbewoners. De vleesproductie groeide nog veel harder. In de jaren ’60 was de wereldvleesproductie zo’n 70 miljoen ton vlees per jaar. In 2017 produceerden we meer dan 330 miljoen toen, aldus de BBC. Een vervijfvoudiging van de vleesproductie, tegen een verdubbeling van het aantal mensen.

Behalve dat het aantal mensen toenam, nam ook de welvaart toe. Het gemiddelde inkomen verdriedubbelde in diezelfde periode. Leg dat gegeven naast het feit dat in rijkere landen de vleesconsumptie hoger is dan in arme en de oplossing ligt voor de hand: er zijn niet alleen meer mensen op aarde, er zijn ook meer mensen die het zich kunnen veroorloven vlees te eten. Landen als China en Brazilië laten dan ook een forse stijging in de vleesconsumptie zien.

Dus, eten we minder vlees?

In Europa en Noord-Amerika lijkt de ‘piek’ in vleesconsumptie voorbij. Toch blijft vlees een populair levensmiddel, ook in Nederland. Wel lijkt er een verschuiving op te treden in het soort vlees dat we eten, weet de BBC. Westerse consumenten kiezen voor minder rood vlees (varken en rundvlees) en meer pluimvee of een enkele keer een vleesvervanger.

In de VS is pluimvee inmiddels goed voor maar liefst de helft van de vleesconsumptie. Dat is goed voor het milieu; kip heeft van de verschillende vleessoorten de beste ecologische footprint. Kip heet ook gezonder omdat het witvlees is; roodvlees (rund, varken, schaap, geit) wordt ongezond genoemd omdat het geassocieerd wordt met een te hoge vetconsumptie en het ontstaan van kanker.

In The Lancet verscheen recent een pleidooi voor een plantaardiger menu. Het stuitte onmiddellijk op verzet van vlees- en zuivelproducenten. De belangrijkste financier achter het pleidooi bleek vaak te vliegen en kreeg het verwijt om die reden niet betrouwbaar te zijn. Ook vliegen is immers slecht voor ons leefmilieu. De vraag naar vlees in de wereld daalt niet. Integendeel. VOlgens de Rabobank zal die de komende twintig jaar met 45% stijgen, met name in het rijker wordende Azië waar ook nog eens veel mensen wonen.


Unilever neemt Britse fabrikant gezonde snacks over

Door Mark IJsendoorn
Unilever

Unilever heeft de Britse snackfabrikant Graze overgenomen. Dat maakte het voedingsmiddelenconcern gisteren bekend. Graze was voorheen eigendom van de Amerikaanse investeerder Carlyle.

Het Britse Graze is in 2008 opgericht en verkoopt voornamelijk gezonde snacks als noten, zaden repen zonder kunstmatige stoffen. In het Verenigd Koninkrijk is het bedrijf marktleider op dit gebied. De snackmaker richt zich op een jonge doelgroep en verkoopt zowel via het internet als in een groot aantal winkels.

Financiële details zijn niet vrijgegeven, maar het Financieele Dagblad schrijft dat er €170 miljoen is betaalt voor Graze. Volgens Unilever past de overname in de strategie om te groeien in gezonde voeding. Ook zegt de multinational te kunnen leren van de expertise van Graze op het gebied van ecommerce.


FrieslandCampina lanceert PlanetProof-kaas

Door Mark IJsendoorn
Beeld: FrieslandCampina

Onlangs introduceerde FrieslandCampina al melk die de planeet beter moet maken. Deze week start het bedrijf met de productie van kaas onder het ‘On the way to PlanetProof’-keurmerk. Milner is het eerste Nederlandse kaasmerk dat verkrijgbaar zal zijn onder het keurmerk ‘PlanetProof’, schrijft het bedrijf. Met dit keurmerk voldoet de “duurzamere kaas” aan de eisen die Stichting Milieukeur stelt op het gebied van dierenwelzijn, natuur en klimaat.

PlanetProof

Stichting Milieukeur introduceerde in september 2018 het PlanetProof-label voor zuivel. Voor een paar cent meer kiezen consumenten voor het duurzamere zuivelproduct van melk uit de ‘topzuivellijn’. De meerprijs gaat naar de betrokken melkveehouders die voldoen aan de eisen en de coöperatie. Afgelopen december lag de eerste PlanetProof-melk van FrieslandCampina in het schap.

De Milner PlanetProof-kaas is vanaf april te koop. Medio 2019 moet duurzamere kaas voor huismerken waar het bedrijf aan levert verkrijgbaar zijn. De Planetproof-zuivel moet het bedrijf helpen de Nederlandse markt niet te verliezen aan concurrenten. Circa 20% van de melkproductie van de leden van de coöperatie is uitverkoren om beter voor de planeet te zijn.

Bron: Foodlog


❌