[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Gisteren β€” 24 September 2018EVMI Nieuws

Nieuwe ontdekking WUR kan droogtebestendige planten opleveren

Door Mark IJsendoorn
celdeling onderzoek Wageningen Universiteit

Onderzoekers van de Wageningen Universiteit hebben een fundamentele vraag beantwoord over de groei van planten: hoe weten plantencellen in welke richting ze moeten delen? “Voor het eerst begrijpen we hoe het mechanisme kan werken,” zegt ontwikkelingsbioloog Ben Scheres, die het onderzoeksteam leidt. De ontdekking kan toegepast worden bij het verbeteren van plantenweefsels in gewassen, bijvoorbeeld door ze beter bestand te maken tegen droogte.

Het mysterie van de plantencel

Plantencellen zijn gerangschikt in een bepaald patroon, en iedere cel deelt zijn celwanden met de cellen ernaast. Die structuur wordt bepaald door de deelrichting van de cellen. In alle groeipunten van planten, de plekken waar de stengels en bladeren tevoorschijn komen, en ook in het vroege embryo van de plant, verlopen celdelingen in bepaalde richtingen. Wetenschappers proberen al meer dan een eeuw te ontrafelen hoe de cellen ‘weten’ in welke richting ze moeten delen.

Microtubuli

Voorheen bestonden er al meetkundige regels die de delingsrichting van de cellen konden voorspellen. Dankzij de onderzoekers van de Wageningen Universiteit zijn die regels voor het eerst gekoppeld aan moleculaire processen in de cel. Hoofdrolspelers zijn de microtubuli, eiwitpolymeren die een deel van het celskelet vormen en een belangrijke rol spelen bij de celdeling. Promovendus Bandan Chakrabortty ontdekte door middel van geavanceerde computersimulaties dat de spontane ordening van de microtubuli sterk afhangt van de vorm van de cellen. Hij combineerde deze spontane ordening met twee regels die rekening houden met de invloed van het plantengroeihormoon auxine en de invloed van het CLASP eiwit dat microtubuli helpt scherpe bochten te nemen. Hiermee toont hij aan dat de delingspatronen van het vroege embryo het gevolg zijn van moleculaire interacties in de cellen.

Bescherming tegen droogte

Met deze nieuwe kennis over de celdelingsrichting van planten zouden onderzoekers manieren kunnen ontwikkelen om de rangschikking van de cellen in planten aan te passen. Zulke modificaties zouden van invloed kunnen zijn op bijvoorbeeld de opname van voedingsstoffen en de tolerantie tegen droogte.


Startup-incubator BOX NV gaat van start

Door Mark IJsendoorn
box nv

Op woensdag 26 september gaat Blue Ocean XLerator NV van start met een feestelijke opening in Wageningen. BOX NV is een nieuwe investeerder gericht op hightech startups in de sectoren voedingsmiddelen en biowetenschappen.

BOX is een initiatief van de bedrijven TOP, TDI en Holland Food Ventures, die ruime ervaring hebben met het ontwikkelen en op de markt brengen van innoverende producten. Die ervaring wil BOX NV als investeerder en incubator delen met startups die een duurzame doorbraaktechnologie ontwikkelen op het gebied van agri, food of biowetenschap.

Tijdens het openingsevenement staan toekomstbestendigheid en duurzaamheid centraal. De bijeenkomst wordt gepresenteerd door Jort Kelder en op het programma staan onder meer lezingen van (voormalig) TOP-mannen Wouter de Heij en Frank Giezen.


AH-blockchain sinaasappelketen toch niet zo transparant

Door Mark IJsendoorn
sinaasappel albert heijn

Albert Heijn kwam vorige week met een nieuwe dienst waarmee klanten precies kunnen zien waar de sinaasappelen in hun sap vandaan komen. De blockchain die AH ervoor liet ontwikkelen moet de hele keten transparant maken voor de consument. Maar onderzoek van Trouw laat zien dat echte transparantie nog ver te zoeken is. De krant vond een sinaasappelplantage waar plukkers onder zeer slechte omstandigheden leefden, terwijl daar niets van in de AH-app te zien was.

Misstanden sinaasappelmarkt

Albert Heijn koopt de sinaasappelen bij Louis Dreyfus Company (LDC), een van de grote sinaasappelproducenten in Brazilië. In de afgelopen jaren zijn veel grote spelers in de Braziliaanse markt beboet vanwege veiligheidskwesties of onderbetaling, zo ook Louis Dreyfus. In 2016 schikten het bedrijf en twee (zogenaamde) concurrenten in een grote kartelzaak; jarenlang hadden ze ten koste van hun boeren de prijzen voor sinaasappels gedrukt.

Vorige week oordeelde een Braziliaanse rechter dat Louis Dreyfus in totaal €143.000 moet betalen aan 34 voormalige werknemers van een van de plantages waar, volgens Albert Heijns eigen app, sinaasappelen voor AH-sap vandaan komen. Zij moesten overnachten in oude kippenhokken zonder bedden en kregen minder betaald dan was beloofd. Informatie over arbeidsomstandigheden wordt echter niet aan Albert Heijns blockchain toegevoegd, en dus was hiervan in hun ‘transparante’ app niets te zien.

Eerste stap voor Albert Heijn

Het initiatief Fairfood, dat eerder al koffie en kokosnoot op de blockchain zette, is positief over de stappen van Albert Heijn. Toch reageerde Fairfood meteen sceptisch over de daadwerkelijke transparantie van de sinaasappelblockchain. “Informatie op de blockchain zetten heeft pas meerwaarde als alle betrokken partijen kunnen bevestigen dat er niemand uitgeperst is,” concludeert Fairfood.

Het initiatief van Albert Heijn is een goed begin om de keten inzichtelijk te maken, maar ze zijn er dus nog niet. Zonder cruciale, betrouwbare informatie over de werkomstandigheden van boeren en plukkers weet de consument nog steeds niet of zijn etenswaren op een eerlijke manier worden geproduceerd. Het is nog steeds aan journalisten om de waarheid achter de marketingfoto’s van glimlachende boeren te laten zien.


Grootste slafabriek in Europa verder vertraagd

Door Mark IJsendoorn
sla

De bouw van de ambitieuze, verticale slaboerderij van Staay Food in Dronten is na een jaar nog steeds niet begonnen. De slafabriek, waarvan de bouw in de zomer van 2017 al moest starten, is verder vertraagd en gaat meer geld kosten dan begroot.

Begin 2017 kwam Staay Food met het plan om een enorme verticale boerderij te bouwen voor de teelt van luxe slasoorten. In speciaal ontworpen klimaatkamers kunnen de planten in negen verdiepingen onder ledlicht en zonder bestrijdingsmiddelen geteeld worden. Staay Food begrootte €8 miljoen voor de bouw van het complex, waarvoor een subsidie van een Europees fonds werd verkregen. Maar dat bleek lang niet genoeg.

Hogere kosten

De verzekeraar stelde hoge eisen aan de brandpreventie, waardoor het originele bouwplan volledig van tafel moest. Er werd een tweede versie ontworpen, maar ook de bouw daarvan is nog niet begonnen. Volgens algemeen directeur Rien Panneman is het wachten nog op de schriftelijke bevestiging van subsidie uit Europa. Door de vertraging is het project wel een stuk duurder geworden; het wordt nu op €10 miljoen begroot. De sla die Staay Food er gaat telen zal daardoor twee keer zo duur worden als regulier geteelde sla.

Bron: Financieel Dagblad


Zwitsers stemmen tegen volledige verduurzaming voedsel

Door Mark IJsendoorn
zwitserland

In Zwitserland stemden burgers in een referendum met ruime meerderheid tegen twee voorstellen die de volledige voedselvoorziening in het land duurzaam moesten maken. Zowel de Zwitserse regering als het grootste deel van het parlement adviseerden de bevolking tegen de twee voorstellen te stemmen.

Fair-Food en Voedselsoevereiniteit

De twee voorstellen waarover gestemd kon worden waren het zogenaamde ‘Fair Food-Initiative’ en het wetsvoorstel ‘Voedselsoevereiniteit’. Het eerste initiatief wilde dat Zwitsers alleen nog maar duurzaam geproduceerde producten op hun bord krijgen, met betere etikettering, minder verspilling en strengere eisen aan geïmporteerde producten. Het initiatief kwam van onder andere de Grüne Partei en Greenpeace. Het voorstel ‘Voedselsoevereiniteit’ kwam van met name Franstalige boerenorganisaties en ging nog een stuk verder. Het had eigenlijk het doel import duurder te maken door te eisen dat producten aan dezelfde strenge eisen moeten voldoen als Zwitserse producten.

Zwitsers referendum

Het referendum, dat op burgerinitiatief werd gehouden, is in Zwitserland bindend. De overheid waarschuwde kiezers dan ook voor de gevolgen van een ‘ja’. Het zou voedsel voor de Zwitsers nog veel duurder hebben gemaakt dan het al is. Daarnaast zouden handelsverdragen op de schop hebben gemoeten en zou de exporterende industrie problemen hebben gekregen door hoge inkoopprijzen en sancties tegen de marktbescherming die de initiatieven voorstelden.

Uiteindelijk stemde slechts 38,7% van de kiezers voor het Fair-Food initiatief en 31,6% voor het voorstel ‘Voedselsoevereiniteit’.


OuderEVMI Nieuws

Mora en De Vegetarische Slager werken samen aan vegasnacks

Door Mark IJsendoorn
mora

Snackfabrikant Mora werkt samen met De Vegetarische Slager om een lijn vegetarische snacks op de markt te brengen. Begin volgend jaar liggen de eerste snacks in de winkel.

Vega van Mora

Het zal weinig mensen ontgaan zijn: vega is hip en steeds meer mensen kiezen ervoor om minder vlees te eten. Het is daarom nogal verbazend dat vleessnackproducent Mora er zo lang over heeft gedaan om met een vegetarisch alternatief te komen. Maar hij is er eindelijk: de vegakroket van Mora. In samenwerking met De Vegetarische Slager brengt Mora vanaf volgend jaar vegetarische krotetten en bitterballen op de markt. Ook van de kipkorn zal een vegetarische vorm worden geïntroduceerd.


Minder suiker en zout in groenteconserven en hamburgers

Door Mark IJsendoorn
groenteconserven

Het zout- en suikergehalte in verschillende voedingsmiddelen is dit jaar flink gedaald. Dat blijkt uit cijfers die de brancheorganisaties FNLI en CBL naar buiten brengen. Over de beperking van de hoeveelheid zout, verzadigd vet en suiker in voedingswaren zijn afspraken gemaakt met de overheid die zijn opgesteld in het Akkoord Verbetering Productsamenstelling.

Minder zout en suiker

Enkele productgroepen waarbij goede resultaten zijn geboekt, zijn bijvoorbeeld groenten in pot en blik en hamburgers. Aan de blikken en potten groenten wordt tegenwoordig geen suiker meer toegevoegd, en hamburgers bevatten zo’n 10% minder zout dan vorig jaar. Ook in hartige broodjes, zoals bijvoorbeeld worstenbroodjes, is de hoeveelheid zout dit jaar met 4 tot 12% afgenomen. Bij bepaalde soorten appelmoes is de hoeveelheid toegevoegde suikers met 50% afgenomen.

Inmiddels zijn verdere afspraken gemaakt voor hartige broodjes, smeerkaas, ontbijtgranen en diepvriessnacks. Verder moeten er dit jaar nog doelen gesteld worden voor suikerreductie in zuivel, jam en salades, zoutreductie in pizza’s en zout en suikerreductie in sauzen.


Albert Heijn maakt sinaasappelketen transparant met blockchain

Door Mark IJsendoorn
sinasappel

Met blockchaintechnologie willen Albert Heijn en leverancier Refresco de hele keten van het huismerk sinaasappelsap transparant maken. Via een QR code op de verpakking kan de consument zien welke route het product aflegt voordat hij in de schappen staat.

Het bericht waarmee Albert Heijn vandaag naar buiten kwam is natuurlijk deels een marketingstunt, maar wel een interessante. De blockchain, die samen met het techbedrijf Supply Chain Information Management (SIM) is ontwikkeld, maakt het mogelijk om de hele keten van de sinaasappelsap van boomgaard tot winkelmandje in beeld te brengen. Bij iedere stap in de keten worden gegevens over het product, de tijd, en het bedrijf dat het behandelt aan de blockchain toegevoegd. Door de QR-code op een pak sinaasappelsap te scannen met een smartphone wordt die reis visueel gemaakt voor de consument.

LCD Juice

Het begint bij de sinaasappelboomgaarden van LDC Juice in Brazilië waar de vruchten geoogst worden. Daar wordt onder andere vastgelegd welke keurmerken de telers hebben voor voedselveiligheid en duurzaamheid. De blockchain bevat ook informatie over de sinaasappelen zelf, zoals de plukperiode en zoetheidsgraad. Zo kunnen klanten de details in de keten bekijken en zelfs een compliment sturen naar de telers met de functionaliteit ‘Like2Farmer’.

Transparant met blockchain

Dat openheid belangrijk is in de voedingsmiddelenindustrie ligt voor de hand. Consumenten willen graag weten wat ze op hun bord hebben liggen, waar het vandaan komt, hoeveel regenwoud ervoor is gekapt en of er slavernij in het spel is. Bij Nederlandse agroproducten zijn die vragen meestal niet zo moeilijk te beantwoorden. Maar bij bewerkte voedingsmiddelen of producten met een lange, internationale keten, is het voor consumenten onmogelijk om concrete informatie te achterhalen. Het initiatief van Albert Heijn zou een stap kunnen zijn richting het inzichtelijk maken van de gehele food supply chain voor consumenten.


NVWA: beter dierenwelzijn en slechtere hygiΓ«ne in pluimveeslachthuizen

Door Mark IJsendoorn
Beeld: NVWA

Grote pluimveeslachthuizen zijn beter gaan scoren op dierenwelzijn, maar zijn de hygiëneregels minder goed gaan naleven. Dat blijkt uit de naleefmonitor pluimveeslachthuizen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

De regels voor dierenwelzijn worden over het algemeen goed nageleefd, concludeert de NVWA. Maar op hygienisch gebied valt nog het een en ander te verbeteren. Pluimveebedrijven zijn zich minder goed gaan houden aan de regels voor het reinigen en ontsmetten van transportmiddelen. Daardoor zouden besmettelijke dierziekten als de vogelgriep zich sneller kunnen verspreiden.

Ook het schoonhouden van ruimtes, machines en materialen en de persoonlijk hygiëne van medewerkers moet over het algemeen beter, zo zegt de NVWA. Wel doen bedrijven het beter als het gaat om het voorkomen van kruisbesmetting.

Gegevens individuele bedrijven

De NVWA maakt naast het algemene rapport ook de individuele inspectiegegevens van bij naam genoemde bedrijven bekend. De autoriteit hoopt dat de openbaarmaking van deze gegevens bedrijven meer stimuleert om de regels na te leven. In augustus deed de NVWA al hetzelfde met de inspectiegegevens van roodvleesslachthuizen. Drie van deze bedrijven tekende bezwaar aan op de publicatie van die gegevens en ontbraken nog aan het rapport. Nu zijn deze inspectiegegevens alsnog openbaar gemaakt.


β€˜Gifvrij’-claim van Ekoplaza is niet hard te maken

Door Mark IJsendoorn
gifvrije supermarkt

De biologische supermarktketen Ekoplaza mag zichzelf niet ‘gifvrij’ noemen van de Reclame Code Commissie. Ekoplaza claimde in reclame-uitingen dat zij de enige gifvrije supermarkt zijn en dat zijn biologische boeren gifvrij werken. Toch kunnen ook biologische producten sporen van gif bevatten, en kan de supermarkt volgens de commissie de claim ‘gifvrij’ niet garanderen.

Niet gifvrij

Ekoplaza startte dit jaar een campagne met de bewering de ‘enige gifvrije supermarkt‘ te zijn. Journalist en akkerbouwer Martijn Knuivers diende daarop een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Volgens hem suggereert Ekoplaza door zich als ‘enige gifvrije supermarkt’ te presenteren dat er bij biologische producten geen enkele vorm van gif wordt gebruikt. Dat vindt hij misleidend, omdat ook biologische telers bestrijdingsmiddelen gebruiken die op het gewas kunnen achterblijven. Dit zijn weliswaar natuurlijke middelen, maar dat betekent niet dat ze niet giftig zijn, en ook niet dat ze milieuvriendelijk zijn. “Uit een studie van de Europese Unie blijkt dat biologische bestrijdingsmiddelen soms giftiger kunnen zijn dan chemisch-synthetische.”

Biologisch gif

Zo maken gangbare telers bij de bestrijding van trips in uien gebruik van het insecticide Movento, terwijl biologische uientelers hun toevlucht zoeken tot het natuurlijke middel Tracer. Movento scoort op de CLM-milieumeetlat aanmerkelijk beter dan Tracer. Ook mogen biologische aardappeltelers het giftige middel koperoxychloride gebruiken, terwijl dat voor gangbare telers verboden is vanwege de milieuschade die het veroorzaakt.

Reactie Ekoplaza

Update: Ekoplaza heeft in een persbericht gereageerd op de uitspraak van de Reclame Code Commissie. De supermarktketen accepteert het oordeel dat de claim ‘gifvrij’ te zijn te absoluut is en zal deze vanaf volgende week in alle reclame-uitingen vervangen door ‘meest gifvrije supermarkt’. Directeur van Ekoplaza Erik Does: “Het motiveert ons om onze toch vaak vrij ingewikkelde boodschappen nog verder uit te leggen aan de consument. Die verdient het volledige en niet misleidende informatie te krijgen. Tegelijkertijd weet elke marketingprofessional en ondernemer dat je keuzes moet maken in je communicatie. Steeds meer consumenten geven immers de voorkeur aan korte heldere boodschappen. Wij zijn blij dat deze boer en de Reclame Code Commissie ons heeft gewezen op het feit dat wij wellicht hierin te kort door de bocht zijn gegaan.”

 


β€˜Mkb’ers hebben cybersecurity nog niet op orde’

Door Mark IJsendoorn
computer-3028682_1280

De Week van de Veiligheid staat dit jaar in het teken van internetcriminaliteit. Tijdens de themaweek, die op maandag 8 oktober van start gaat, kunnen bedrijven en ondernemers deelnemen aan activiteiten om hun kennis en vaardigheden op het gebied van cybersecurity te vergroten.

Eén op de vijf mkb’ers is al eens getroffen door internetcriminaliteit, zo blijkt uit onderzoek van de Haagse Hogeschool en MKB-Nederland. Het gaat dan vaak om virussen en ransomware, gijzelsoftware die computerbestanden ontoegankelijk maakt. Ransomware is vaak ontworpen om kleine tot middelgrote bedrijven onder grote druk te zetten het losgeld te betalen. Uit onderzoek blijkt volgens de organisatie van de themaweek dat veel mkb’ers hier niet goed op voorbereid zijn en hun internetveiligheid niet op orde hebben.

Week van de Veiligheid

De Week van de Veiligheid wordt georganiseerd door onder andere het ministerie van Justitie en Veiligheid, VNO-NCW, MKB Nederland en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Tijdens de themaweek worden door heel het land activiteiten georganiseerd die te maken hebben met veiligheid, zoals bijvoorbeeld cybercrimeontbijtjes. Een overzicht van de activiteiten is te vinden op deweekvandeveiligheid.nl.


Opening superkas voor de ontwikkeling van nieuwe plantensoorten

Door Mark IJsendoorn
keygene

In Wageningen opent VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer op donderdag 20 september het nieuwe Crop Innovation Centre van onderzoeksbedrijf KeyGene. In dit innovatiecentrum vindt onderzoek plaats naar plantensoorten. In de ruim 1000 vierkante meter grote kas worden in afzonderlijke ruimtes maar liefst negentien verschillende klimaatomstandigheden nagebootst.

De variatie in experimenten is dan ook groot. Proeven met bananen vinden onder tropische omstandigheden plaats. In andere ruimtes vinden juist koude- of droogtetests plaats. Luchtvochtigheid, temperatuur, water en licht worden allemaal volledig geautomatiseerd geregeld.

Nieuwe varianten

Wereldwijd spelen een veranderend klimaat, schaarste aan geschikte landbouwgronden, de beschikbaarheid van kwalitatief goed en zoet water en toenemende resistentie van plantziektes een prominente rol in de voedselproductie. Hoe voedt je dan een toenemende wereldbevolking? De ontwikkeling van nieuwe plantenrassen kan daarbij helpen. Door goede eigenschappen uit verschillende planten te combineren in een nieuwe variant kunnen planten die dreigen te verdwijnen door ziektes of klimaatverandering worden gered of vervangen. Maar ook allerlei andere urgente problemen die de teelt van goed voedsel in de weg staan kunnen worden opgelost door planten nieuwe eigenschappen te geven.

Arsenicum in rijst

Een actueel voorbeeld van zo’n kwestie is het arsenicumprobleem bij rijst. Onlangs was weer in het nieuws dat het giftige arsenicum is aangetroffen in rijstwafels. Ook op de website van het Voedingscentrum wordt om die reden aanbevolen om, vooral bij kinderen, matig te zijn met het eten van rijstwafels. Het zit zo: vooral in de Aziatische mijnbouwgebieden waar in het verleden erts of nikkel werd gedolven en waar tegenwoordig rijst wordt verbouwd zit arsenicum in het gesteente. Rijst bevat een eiwit dat heel efficiënt silicium kan opnemen. Silicium is belangrijk voor de groei en de weerstand van de plant. Maar met de opname van silicium wordt ook arsenicum opgenomen. Nu zijn er volgens KeyGene onderzoeker Ligterink eiwitten die ervoor zorgen dat het arsenicum in de vacuole van de plant blijft en niet in de rijstkorrel terechtkomt. Momenteel doet hij daar onderzoek naar en hij hoopt een rijstvariant te ontwikkelen die geen arsenicum meer in de korrel bevat, maar verder alle andere goede eigenschappen heeft behouden.

Beeld: KeyGene
Beeld: KeyGene

Zieke bananen

Voor bananen geldt een ander urgent probleem. Wereldwijd wordt de bananensector door één ras, Cavendish bananen, gedomineerd en dat maakt de sector extreem kwetsbaar. Alle moderne bananen zijn klonen van elkaar; er is nauwelijks variatie. De laatste jaren wordt wereldwijd steeds vaker de Panama-ziekte geconstateerd. Deze ziekte wordt veroorzaakt door de Fusarium-schimmel die de wortels infecteert, het vaatsysteem aantast en uiteindelijk de plant doodt. Is een perceel er eenmaal mee besmet, dan is verdere teelt van bananen onmogelijk. Daardoor bedreigt de schimmel de wereldwijde monocultuur van Cavendish bananen en vele andere lokale rassen.

Onderzoeker en vice president new business Anker Sørensen doet momenteel in Wageningen onderzoek naar verschillende bananenvarianten. Hij vindt dat er in het supermarkt vak veel meer diversiteit moet komen. “Kijk eens wat een variatie er is bij de snackkomkommers, tomaatjes en paprika’s. Waarom hebben we maar één soort banaan? Moet je zien welke risico’s we nu lopen.” Er is volgens Sørensen teveel druk in de keten om de prijs zo laag mogelijk te houden.

Van alle bananen wordt 15 procent geëxporteerd. Lokaal geproduceerde bananen vormen een belangrijke voedselbron in de landen van herkomst. In sommige landen bedraagt de bananenconsumptie wel dertig procent van de totaal geconsumeerde hoeveelheid calorieën. De zich steeds verder verspreidende uitbraakt van de Panama-ziekte is ook voor de lokale bevolking dus desastreus en maakt de urgentie van de ontwikkeling van nieuwe bananenvarianten duidelijk.

Tekst: Reina Louw


Coperion verbetert doseersluis voor kwetsbare voedselproducten

Door Mark IJsendoorn
Coperion_ZVB_rotary_valve_food_RGB_300dpi

Machinefabrikant Coperion introduceert een nieuw ontwerp voor zijn ZVB rotary valve. Coperion wil daarmee voldoen aan de wensen van zijn klanten voor een doseersluis die voorzichtiger met voedselproducten omgaat.

Kwetsbare etenswaren als gebrande koffiebonen, dierenbrokken of ontbijtgranen hebben in doseersluizen al snel de neiging om te breken of af te brokkelen. Coperion voelde zich geroepen om met een oplossing voor dat probleem te komen, in de vorm van een aangepaste roterende doseersluis. De ZVB rotary valve heeft een lager gewicht zonder zijn stevigheid te verliezen, een optimale dikte van de behuizing en speciaal vormgegeven openingen die voorkomen dat producten kapot worden gehakt.

Het Duitse Coperion ontwikkelt systemen en machines voor onder meer de pharmaceutische-, chemische- en voedselindustrie.


Gezondheidsraad herziet voedingsnormen vitamines en mineralen

Door Mark IJsendoorn
vegetables-2338824_1280

De Gezondheidsraad heeft een aantal voedingsnormen voor volwassenen bijgesteld. Voor 25 vitamines en mineralen publiceerde het adviesorgaan vandaag een herziene voedingsnorm. Aanleiding voor de herziening zijn de normen die de Europese voedselautoriteit EFSA heeft opgesteld.

Voor een klein aantal voedingsstoffen zijn de voedingsnormen lager of hoger bijgesteld. Zo zijn de normen voor kalium en magnesium bij vrouwen verhoogd, is de norm voor vitamine E verhoogd en de aanbevolen hoeveelheid voor vitamine A verlaagd. Ook de normen voor calcium, jodium, ijzer, riboflavine, thiamine en niacine worden aangepast. De normen voor onder meer vitamines C, D, B6 en B12 neemt de Gezondheidsraad niet over van de EFSA. Die zullen dus niet veranderen.

Advies over EFSA-normen

De Comissie Voeding van de Gezondheidsraad heeft geëvalueerd of de nieuwe EFSA-normen ook voor Nederland moeten gelden. Daarbij heeft de commissie gekeken naar de onderbouwing van de Europese normen en naar eventuele bijzondere situaties in Nederland. De Gezondheidsraad concludeert dat er sprake is van normen met een sterke en zwakke onderbouwing. Van de sterk onderbouwde EFSA-normen neemt het Nederlandse adviesorgaan ongeveer de helft direct over. Bij de andere voedingsstoffen kiest de Gezondheidsraad ervoor om bestaande Nederlandse normen te handhaven, aan te passen of geen norm te stellen. Bij zeven voedingsstoffen heeft de commissie de wetenschappelijke gegevens op een andere manier gewogen. Vaak lag de Europese norm daarbij flink hoger dan de Nederlandse, terwijl volgens de commissie niet goed genoeg was onderbouwd dat die hogere norm voor een betere gezondheid zorgt.

De gezondheidsraad komt later nog met adviezen over voedingsnormen voor zuigelingen, kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Ook volgen nog de veilige bovengrenzen en de voedingsnormen voor eiwitten, koolhydraten en vetten.


Coca-Cola heeft interesse in cannabisdrankjes

Door Mark IJsendoorn
coca-cola

Coca-Cola voert gesprekken met Canadese cannabisproducent Aurora Cannabis om mogelijk wiet-drankjes te gaan produceren. Dat bericht de Canadese nieuwszender BNN Bloomberg.

Het zou een baanbrekende stap zijn: een iconische frisdrankproducent als Coca-Cola die de marihuanasector betreedt. Toch zeggen bronnen van BNN Bloomberg dat de onderhandeling met Aurora Cannabis al vrij ver gevorderd is.

Coca-cannabis

Het bestanddeel van cannabis waar Coca-Cola interesse in zou hebben is cannabidiol (CBD), een niet-psychoactieve stof die een pijnverlichtende werking heeft. Het concern is dus niet op zoek naar een drankje waar je high van wordt, maar lijkt interesse te hebben in de markt drankjes die gezondheid en herstel zouden bevorderen.

Diversificatie

Coca-Cola noch Aurora Cannabis willen de berichten bevestigen. Wel geeft een woordvoerder van Coca-Cola toe dat zij de groei van cannabidiol als ingrediënt in wellness-drankjes scherp in de gaten houden. De frisdrankengigant voelt de behoefte om zijn drankenportfolio flink uit te breiden, zo bleek vorige maand al toen Coca-Cola de Costa Coffee-keten van het Britse Whitebread opkocht voor €4,36 miljard.

Bron: BNN Bloomberg


Chinezen gaan Hollands kalfsvlees eten

Door Marieke Pols

Kalfsvlees

Het kostte 15 jaar onderhandelen. Zo lang duurde het voor de Nederlandse kalfsvleessector toegang kon verwerven tot de Chinese markt. “We wachten op inspectie door de Chinezen van onze bedrijven in Nederland,” zegt directeur Henny Swinkels van VanDrie Group in het FD. “Daarna kan het snel gaan. We beginnen met kalfsvlees, maar willen later ook organen en pootjes leveren.” De eerste partij kalfsvlees zou nog dit jaar in China aan moeten komen. VanDrie verwacht in 2021 voor €20 à €30 miljoen vlees te verkopen in China. “Het wordt onze grootste markt buiten Europa,” aldus Swinkels. Om dat te bereiken gaat het bedrijf ook investeren in voorlichting en promotie, want Chinezen eten – net als Nederlanders – nog niet veel kalfsvlees.

VanDrie exporteert nu al het overgrote deel van zijn omzet van €2 miljard naar landen als Italië, Duitsland en Frankrijk. Sinds 2016exporteert het bedrijf ook naar de VS. Om in te spelen op de consumentenvraag naar snel-klaar en duurzaam eten, verwerkt VanDrie tot in kleinere porties en denkt het bedrijf na over ‘hybride producten’, die “behalve vlees ook plantaardige producten bevatten.” (Bron Foodlog)

—————————–
Bron: Chinezen gaan Hollands kalfsvlees eten


Wijzigingen in management bij Vion

Door Mark IJsendoorn
Vion

John Morssink wordt per 1 november de nieuwe financieel directeur van vleesverwerker Vion. Morssink is de opvolger van Joost Sliepenbeek, die bij Vion vertrekt voor een positie als CFO bij Action. De keuze voor Morssink lag volgens Vion voor de hand, omdat hij al enkele jaren ervaring heeft als CFO van de ‘pork division’ van Vion.

Wijzigingen management Vion

Vion kondigt ook nog enkele andere wijzigingen aan in het management van het bedrijf. Zo wordt gemeld dat Theo Koekkoek per 1 oktober voorzitter wordt van de raad van commissarissen van Vion. Hij is sinds 27 november 2017 lid van de raad en volgt nu Sipko Schat op als voorzitter, die in oktober aftreed.

Sinds 1 september is ook de nieuwe topman van Vion aangetreden. Eerder dit jaar maakte het concern bekend dat Ronald Lotgerink zijn functie bij Zwanenberg Food Group zou inruilen voor de positie van CEO bij Vion. Hij volgde Francis Kint op die per 1 juni is afgetreden als CEO.


Britse aandeelhouders tegen verhuizing Unilever

Door Mark IJsendoorn
Unilever

Een grote Britse aandeelhouder van Unilever verzet zich tegen de verhuizing van het hoofdkantoor naar Nederland. David Cumming van de vermogensbeheertak van de verzekeraar Aviva, die een groot aandeel in het concern heeft, liet aan The Financial Times weten dat hij tegen de verhuizing gaat stemmen.

De verhuizing van het hoofdkantoor van Unilever naar Rotterdam is nog niet zeker. Britse aandeelhouders zullen tijdens een vergadering op 26 oktober stemmen over de verhuizing. Tenminste 75% moet vóór stemmen. Verschillende aandeelhouders zijn kritisch over de verhuizing. “Ik zie geen enkele rechtvaardiging voor deze stap,” zegt Cumming van Aviva, die een aandeel van 1,4% heeft in Unilever.

Unilever en Brexit

Het verzet van de Britse aandeelhouders hangt samen met – hoe kan het ook anders – de Brexit. Unilever is nu zowel een Brits als een Nederlands bedrijf, maar vanwege de Brexit zal het concern na de verhuizing waarschijnlijk volledig de Nederlandse identiteit aannemen. Dat kan tot gevolg hebben dat de aandelen van Unilever niet langer deel zijn van de FTSE-100-index van de Londense effectenbeurs, en dat volgers van die index hun aandelen moeten verkopen.

Dividendbelasting

Cumming krijgt bijval van andere aandeelhouders, zoals Nick Train van aandeelhouder Lindsell Train. Hij klaagt ook over gedwongen aandeelverkopen, en maakt zich zorgen over belastingsrisico’s in Nederland. Als de afschaffing van de dividendbelasting in 2020 niet door zou gaan, zouden Britse aandeelhouders erop achteruit gaan. Unilever heeft toegezegd de Britse aandeelhouders in dat geval te compenseren.

 


Vaessen-Schoemaker koopt meerderheidsaandeel in Pools concern

Door Mark IJsendoorn
Vaessen-Schoemaker

De Overijsselse voedingsmiddelenfabrikant Vaessen-Schoemaker heeft een meerderheidsaandeel gekocht in het Poolse bedrijf Agersol. Dat liet het bedrijf uit Deventer weten in een persbericht.

Agersol is gevestigd in Katowice en heeft een afzetmarkt in delen van Oost-Europa en in Noord-Amerika. Het bedrijf produceert net als Vaessen-Schoemaker ingrediënten voor de vleesindustrie. Agersol is met name gericht op de productie van worstomhulsels gemaakt van alginaat. Deze ‘bijzonder innovatieve’ technologie is volgens Vaessen-Schoemaker de voornaamste reden voor de overname, en een product dat het bedrijf graag aan zijn portfolio toevoegt. Agersol zal zich dan ook blijven richten op de productie van deze omhulsels.

Vaessen-Schoemaker is al meer dan zeventig jaar actief in de ingrediëntenindustrie en richt zich met name op vlees, vis en gevogelte. Het bedrijf heeft in die tijd een aantal innovaties op zijn naam staan, zoals thermostabiele vullingen en verbeterde houdbaarheid van zeevruchten.


Marqt eerste supermarkt zonder kindermarketing

Door Mark IJsendoorn
marqt

Foodretailer Marqt gaat kindermarketing uit de winkels verwijderen. Snoep, koekjes, dranken en andere ongezonde producten die door middel van (getekende) figuurtjes op de verpakking kinderen aanspreken, worden uit de schappen gehaald. Marqt is naar eigen zeggen de eerste supermarkt die deze maatregel neemt.

Alliantie Stop kindermarketing

De ingreep sluit aan bij de ambities van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, waar wetenschappers, gezondheidsorganisaties en enkele gemeenten als Rotterdam en Amsterdam zich bij hebben aangesloten. Zij pleiten voor het beperken van kindermarketing tot producten die binnen de Schijf van Vijf vallen, zonder uitzondering voor reclame via verpakkingen. Ook willen ze een goede handhaving van deze regels, ook in de online omgeving.

Marqt presenteert zich al sinds de oprichting in 2008 als duurzame supermarkt, met  een nadruk op fair trade en milieuvriendelijkheid.


❌