[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 17 Juli 2018EVMI Nieuws

RSPO herstelt Nestlé’s lidmaatschap

Door Marieke Pols
palmolie315

De Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) heeft 16 juli het lidmaatschap van Nestlé hersteld, nadat het bedrijf haar plan indiende om alleen volledig RSPO-gecertificeerde duurzame palmolie te gebruiken. RSPO en Nestlé willen beiden een duurzame toekomst voor de palmolie-industrie. Ze geloven dat de gehele industrie samen moet werken voor meer transparantie, betrokkenheid in de keten en capaciteitsopbouw in de supply chain.

Nestlé

Benjamin Ware, Nestlé’s Global Head of Responsible Sourcing: “Transparantie in onze keten heeft altijd de prioriteit gehad. Nestlé heeft zich altijd ingezet voor verantwoorde inkoop en heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt in het streven om alleen volledig verantwoorde palmolie te gebruiken. Nestlé steunt RSPO’s rol in het stimuleren van veranderingen in de branche.” Ook spreekt Ware zijn waardering uit voor de beslissing van RSPO om het lidmaatschap van Nestlé te herstellen.

Actieplan

Het actieplan van Nestlé focust op vergroting van de traceerbaarheid door alleen RSPO palmolie te gebruiken. Dit past binnen de activiteiten van Nestlé voor een traceerbare en verantwoorde palmolieketen. Nestlé wil een leidende rol binnen RSPO en haar ervaring delen. “In overeenstemming met de doelstellingen van RSPO, zal dit gericht zijn op het voorkomen van ontbossing, met name de bescherming van veengebieden en land met hoge koolstofvoorraden, alsmede op het respecteren van de mensenrechten in de waardeketen”, aldus Ware.

Roundtable on Sustainable Palm Oil

Daniel Webber, CEO van RSPO: “RSPO is meer dan certificering, het staat voor commitment. Al onze leden zetten zich in om de palmolie-industrie te transformeren. Nestlé heeft toegezegd om via actieve participatie meer inspanningen te leveren om te werken aan oplossingen binnen het RSPO-systeem. Daarom verwelkomen we Nestlé weer bij RSPO. Wij zijn ervan overtuigd dat ze zullen voldoen aan onze lidmaatschapsverplichtingen en erin zullen slagen om hun tijdgebonden plan te realiseren. We vertrouwen erop dat we door samenwerking een duurzame, respectvolle en verantwoorde palmolie-industrie kunnen realiseren. 


Finaleplaats Tritordeum in de Nutrition Greenhouse contest

Door Marieke Pols

Tritordeum

De Spaanse start-up Agrasys is een van de tien finalisten in de Nutrition Greenhouse contest van PepsiCo. Agrysys dankt de finaleplaats aan de introductie van de nieuwe graansoort Tritordeum.

Nutrition Greenhouse contest

In de Nutrition Greenhouse contest daagt PepsiCo start-ups uit om zich te ontwikkelen tot een volwaardig en duurzaam bedrijf. Hiervoor stelt PepsiCo €20.000, haar netwerk, coach en e-learning concept ter beschikking. De start-up die de €20.000 het beste omzet in schaalbare groei met een duurzaam karakter wint €100.000.

Tritordeum

Tritordeum is een natuurlijke kruising tussen durum en wilde Chileense gerst. Deze kruising vond in de jaren 70 plaatsgevonden in Cordoba. Het gewas is geschikt voor het droge en warme klimaat in Spanje en groeit goed op arme bodems. Hierdoor kunnen boeren in die regio hun bestaansrecht behouden door het veranderende klimaat. Onlangs won Tritordeum de Sustainable Food Award. In 2013 brachten de ontwikkelaars Tritordeum op de Europese markt gebracht. Momenteel wordt Tritordeum vooral geteeld in de Mediterrane Landen Spanje, Italië en Frankrijk, maar de teelt is zich ook naar andere droge gedeeltes zoals Australië aan het uitbreiden.

De smaak en kleur verschilt van tarwe. Tritordeum bevat 40 procent minder gluten (gliadine) en is daardoor beter verteerbaar. Het graan bevat ook meer eiwit, vezels, anti-oxidanten en meer onverzadigde vetzuren dan tarwe. In de Bisschopsmolen van Frank van Eerd wordt er brood van gebakken. Dit brood heeft een lichtzoete smaak en een korte bite. Door het hoge aandeel luteïne krijgt dit brood een goudgele kleur. De wielrenners van LottoNL-Jumbo en Team Sunweb ontbijten ermee tijdens onder andere de Tour de France.

Finalisten Nutrition Greenhouse contest

Naast Tritordeum zijn er nog negen andere finalisten. Dit zijn:

  • A1C Foods (Israel) – Dit bedrijf produceert voedingsproducten, zoals chocolade en ijs, weinig koolhydraten. Hiervoor wordt een formule gebruikt die in ontworpen om de glycemische index te verlagen zonder kunstmatige zoetstoffen te gebruiken. De glycemische index (GI) geeft aan hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen.
  • Gryö (Frankrijk) – Producent van organische snacks gemaakt van alternatieve proteïne zoals algen en plantaardige eiwitten.
  • Le Petit Béret (Frankrijk) – Producent van niet-alcoholische wijn zonder Non-alcoholic wine produced without fermentatie, conseerveermiddelen of sulfiet.
  • Nibble Protein (Verenigd Koninkrijk) – Dit bedrijf maakt snacks met een hoog eiwitgehalte, zonder gluten en zuivel. De ‘bites’ zijn geschikt voor veganisten en diabetici.
  • Revolicious (Verenigd Koninkrijk) – Kant-en-klare zuivel- en glutenvrije smoothies. De smoothies zijn 100 procent natuurlijk op basis van kokosmelk, banaan en lijnzaad.
  • Rokit Pods (Verenigd Koninkrijk) – Organische koffie en theecapsules geschikt voor veganisten. De capsules passen in de Nespresso machines.
  • The Sprouted Grain Company (Israel) – Producent van makkelijk te verwerken volle granen, peulvruchten, meel, noten en zaden, met een lange houdbaarheid.
  • Welldrinks (Bulgarije) – Producent van Qwell, een nieuwe drank gemaakt door gehydrolyseerd collageen te combineren met vitamines en mineralen voor een gezondere hydratatie.
  • Yofix (Israel) – Clean-label veganistische en soja-vrije gefermenteerde zuivelalternatieven.

—————————–
Bron: Finaleplaats Tritordeum in de Nutrition Greenhouse contest


Gisteren β€” 16 Juli 2018EVMI Nieuws

Stress op de werkvloer door tekort aan technici

Door Marieke Pols
tekort aan technici

Bij veel technische bedrijven is er sprake van drukte en stress op de werkvloer door kwantitatieve (37 procent) en kwalitatieve (31 procent) tekorten aan technici. Hierdoor staat ook de kwaliteit van werk onder druk. Daarnaast leiden de personeelstekorten tot een stagnerende groei van de organisatie. Dit blijkt uit de ROVC TechBarometer.

“We moeten het effect van stress op de werkvloer niet onderschatten”, zegt John Huizing, directeur bij ROVC. “Wanneer medewerkers stress ervaren, melden zij zich bijvoorbeeld sneller ziek omdat zij het werk mentaal niet meer aan kunnen. Ook leidt stress vaak tot lichamelijke klachten. Medewerkers met stress functioneren minder goed en zijn prikkelbaar, waardoor het aantal conflicten op de werkvloer toeneemt. De werksfeer verslechtert en de kwaliteit loopt terug. Dit zal uiteindelijk leiden tot verminderde productie en productkwaliteit en daardoor een strenger beleid vanuit het management. Zo komt een organisatie terecht in een neerwaartse spiraal. Want wanneer het management dichter op de huid van de technicus gaat zitten, ervaart hij weer meer stress.”

ROVC TechBarometer

De ROVC TechBarometer is een onderzoek dat werd uitgevoerd door ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland. Het rapport geeft inzicht in de relevante trends voor de techniekVoor dit onderzoek gaven 969 respondenten uit de technische branche antwoord op vragen over markt-, HR- en opleidingstrends binnen de techniek.

Tekort aan technici

Er is een dringend tekort aan technici. Hierbij gaat het met name om technici met mbo-3 en mbo-4 niveau, respectievelijk 24 en 46 procent. De technische branche verwacht de komende vijf jaar op het gebied van ervaringsniveau het grootste tekort aan technisch geschoolde mediors (47 procent). Deze groep bestaat uit technici met ongeveer twee tot vijf jaar werkervaring.

Honkvast

Uit het rapport blijkt ook dat het technisch personeel in Nederland trouw is. Ze geven geeft niet zomaar hun baan op. Vaak blijven zij langere tijd bij de organisatie: 45 procent van de technici werkt 11-20 jaar binnen dezelfde organisatie. Functiewissels komen niet veel voor. 15 procent wisselt nooit van functie, 73 procent soms en slechts 10 procent regelmatig.


Uitbreiding foodbezorging Post NL

Door Marieke Pols
PostNL

Post NL breidt de foodbezorging verder uit. Boodschappen, maaltijdboxen en verse voedselproducten kunnen nu ook tussen 8.00 en 13.00 uur worden bezorgd bij bedrijven en consumenten.

Foodbezorging Post NL

Meer dan 50 foodaanbieders, waaronder Ekoplaza, Mathijs Maaltijdbox, Beef & Steak en Bakkerij Remmerswaal, laten hun producten door Post NL bezorgen aan hun klanten. De foodproducten bestaan uit boodschappen, maaltijdboxen en speciaalproducten als vlees en sportvoeding. Post Nl bundelt de bestellingen van verschillende aanbieders en worden vanuit één hub gesorteerd en gedistribueerd.

Speciaal foodnetwerk

PostNL heeft een speciaal foodnetwerk met eigen IT-applicatie ontwikkeld, waarmee verzenders en ontvangers hun bestelling realtime kunnen volgen. Post NL houdt de ontvanger precies op de hoogte van het bezorgmoment. Foodproducten worden door Post NL binnen een tijdvak van 30 minuten bezorgt.

Post NL-koelbox

Voor de bezorging worden de verse foodproducten verpakt in de Post NL-koelbox. Deze koelbox wordt verzegelt, zodat de producten de juiste temperatuur behouden. De Post NL-bezorger neemt de lege koelboxen na de bezorging weer mee. De koelboxen kunnen tot 500 keer hergebruikt worden. Deze speciale koelbox werd in samenwerking met Wageningen UR ontwikkeld.

Lees ook:

PostNL wil nummer één worden in food ( )

PostNL breidt foodbezorging uit (22 februari 2017)


Duitsland subsidieert productie van echte suiker maar dan zonder calorieΓ«n

Door Marieke Pols
suiker

Vorig jaar schreef Marjolein Streur op Foodlog over bijzondere suiker, waaronder allulose. Inmiddels is de Duitse start-up Savanna Ingredients van start gegaan met de productie van deze echte suiker zonder calorieën. Dit ontwikkelingsproject van functionele koolhydraten wordt met een subsidie van het Duitse ministerie voor Voeding en Landbouw (BMEL: Bundesministeriums für Ernährung und Landwirtschaft) ondersteund.

Door Allard van Gent – Foodlog

De start-up Savanna Ingredients uit Elsdorf bij Keulen produceert echte suiker zonder calorieën. Manager dr. Timo Koch: “In de natuur komt natuurlijke suiker zonder calorieën voor, alleen tot nu toe in zeer kleine hoeveelheden. Wij hebben de natuurlijke weg toegankelijk gemaakt en een proces ontwikkeld om echte suiker zonder calorieën op grote schaal als bietsuiker te produceren.”

Dat is een ingewikkeld levensmiddeltechnologisch proces waarvoor Savanna Ingredients de passende patenten heeft laten registreren. Koch: “In het proces veredelen we de natuurlijke bietsuiker door zijn molecuulstructuur verder te ontwikkelen, ja, te versleutelen en de calorie in zekere zin ‘in te kapselen’. Ons lichaam herkent bij de stofwisseling de allulose niet meer als energieleverancier. De allulose wordt niet meer aan het lichaam gebonden, maar de calorieën worden in zekere zin uitgescheiden. In de wetenschap heet deze suiker zonder calorieën allulose.”

Officiële toelating aangevraagd

Savanna Ingredients zal binnenkort de officiële toelating van hun allulose als levensmiddel in Europa aanvragen. Op de locatie in Elsdorf wordt momenteel gewerkt aan uitbreiding van de productiecapaciteit voor functionele koolhydraten. De smaak en functionele eigenschappen maken allulose geschikt voor het zoeter maken van dranken en spijzen. Allulose bevat een restwaarde aan calorieën van 0,2 kcal (ter vergelijking: een gram klassieke suiker bevat 4 kcal, een gram olijfolie 9 kcal). Net zoals alcoholvrije bieren een minimale restwaarde alcohol bevatten, is ervan uit te gaan dat de Europese toelatingsinstantie de nieuwe suiker als “calorievrij” zal erkennen.

Cellobiose

Savanna Ingredients GmbH is een start-up die is ontstaan uit het Innovation Center van suikerproducent Pfeifer & Langen. Savanna ontwikkelt zogenaamde functionele koolhydraten, oftewel: nieuwe suikersoorten met specifieke eigenschappen. Een ander Savanna product is cellobiose – een soort lactosevrije lactose. Hiermee zouden mensen die allergisch zijn voor lactose de lactose kunnen vervangen. Tegelijkertijd bevat cellobiose – ook een natuurlijke suiker – de helft van het aantal calorieën in vergelijking met klassieke suiker.

In de Algemeine Bäckereizeitung en Gourmetwelten laat Timo Koch zien dat zijn suiker inmiddels toe te passen is in tomatenketchup.

Dit is een licht aangepaste versie van een artikel dat Allard van Gent publiceerde op zijn blog allardvangent.com


OuderEVMI Nieuws

Voedselverspillings-app breidt uit naar restaurants

Door Marieke Pols
NoFoodWasted

De Brabantse app NoFoodWasted breidt uit naar het werkterrein van de Deense app Too Good to Go (die ook in Nederland werkt). De Brabanders helpen je voedsel uit supermarkten redden tegen een zacht prijsje. De Denen doen hetzelfde, maar dan voor restaurants.

Door Lin Batten – Foodlog

Met de Brabantse app ‘NoFoodWasted’ kon je al eerder eten uit de supermarkten redden. Aanvankelijk was NoFoodWasted een database waarin producten worden verzameld die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten. Verschillende supermarkten werken aan de app mee.

De app-gebruiker kan een boodschappenlijst maken, zijn postcode invoeren en ziet dan wat er in de lokale supermarkt beschikbaar is met een flinke korting.

De NoFoodWaste app breidt zijn werkterrein nu ook uit naar restaurants. Via de app zijn nu ook “overgebleven” maaltijden tegen gereduceerd tarief te vinden bij restaurants in Den Bosch. Een tiental restaurants heeft zich inmiddels bij de app aangesloten. “Op deze manier kun je voor een goede prijs een top maaltijd kopen, er wordt minder voedsel weggegooid/verspild en restaurants reduceren hun inkomstenderving.”

Voedselverspillingsapps stijgen in populariteit. Het is een makkelijke en aantrekkelijke manier voor de consument om eten te redden en een prijsvoordeel te scoren. De van oorsprong Deense app ‘Too Good to Go’ heeft naar eigen zeggen al voor €12 miljoen aan maaltijden gered uit restaurants en bakkerszaken.


Nieuwe online cursus β€˜Meat technology in the Netherlands’

Door Marieke Pols
Meat technology in the Netherlands

HAS Hogeschool biedt voor het eerst de online Engelstalige cursus ‘Meat technology in the Netherlands’ aan voor professionals uit de wereldwijde vleessector. De online cursus gaat van start in oktober 2018. HAS Hogeschool heeft meer dan 10 jaar ervaring in het geven van de cursus Vleestechnologie. De cursus wordt nu online en Engelstalig aangeboden zodat HAS Hogeschool de kennis en ervaring kan delen met professionals wereldwijd op een tijdstip en plaats die zij zelf het meest geschikt achten.

Meat technology in the Netherlands

Nederland is een van de grootste exportlanden van agro- en foodproducten. De vleeswerkende industrie beslaat 16 procent van de Nederlandse export en is daarmee een van de belangrijkste sectoren binnen de foodexport. De online cursus Meat technology in the Netherlands bestaat uit acht modules waarbij onder meer ingegaan wordt op vleestechnologie in algemene zin en op rund-, kip- en varkensvlees én vleesproducten specifiek. Ook trends en ontwikkelingen in de Nederlandse vleestechnologie worden uitgebreid besproken.

De cursus Meat technology in the Netherlands is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de Nederlandse vleesindustrie en meer inzicht wil verkrijgen in deze sector. Doordat de cursus Engelstalig is kunnen ook importbedrijven buiten Nederland kennis en kunde opdoen. Door afwisselende werkvormen krijgen deelnemers meer begrip van processen, soorten vlees en worden ze wegwijs gemaakt in de vleesindustrie.

HAS Hogeschool

De cursus heeft een eigen online omgeving, waardoor deelnemers zichzelf onafhankelijk van tijd en plaats kunnen ontwikkelen. De insteek van de cursus is praktisch en er wordt gebruikt gemaakt van verschillende werkvormen: van filmpjes en korte artikelen tot praktijkopdrachten. De online omgeving is zo ingericht dat interactie is met de docent en de mede-cursisten.

HAS Hogeschool is een hogeschool dynamisch expertisecentrum in de sector agro, food en leefomgeving met twee vestigingen: in Den Bosch en Venlo. De instelling heeft 3800 voltijdstudenten. Daarnaast volgen 640 cursisten verschillende bedrijfsopleidingen en is de instelling actief op het gebied van onderzoek en advies.

 


Chiquita wil voedselverspilling terugdringen

Door Marieke Pols
Afgekeurde bananen chiquita

Bananenmerk Chiquita wil een steentje bijdragen aan de vermindering van voedselverspilling. Daarom gooit het bedrijf alle afgekeurde bananen niet weg. Er wordt bananenpuree of meel van gemaakt en een biovergister maakt biogas en kunstmest van afvalfruit. Ook de bananenplant wordt hergebruikt. De bladeren beschermen de bodem tegen onkruid op de plantages. In 2020 wil Chiquita geen enkele fruitverspilling.

Afgekeurde bananen Chiquita

Jaarlijks voldoen 5 tot 20 procent van de bananen niet aan kwaliteitseisen voor de export, maar kunnen nog wel gegeten worden.  Deze bananen worden in de herkomstlanden verkocht of gedoneerd aan een goed doel. Zo verkocht Chiquita in 2016 zo’n 16.000 ton aan bananen aan een bedrijf in Honduras.

Van de bananen die niet verkocht kunnen worden, maakt Chiquita bananenpuree en meel. Dit gebeurt in Chiquita Tropical Ingredients fabriek in Costa Rica. Jaarlijks wordt in deze fabriek zo’n 65.000 ton bananen uit Costa Rica en Panama verwerkt. Ook doneert Chiquita afgedankte bananen aan boeren die het fruit als veevoer gebruiken.

Bananenplant

De niet-eetbare onderdelen van de bananenplant gooit Chiquita ook niet weg. De bladeren, stronken en de stam worden op de plantages achtergelaten en dienen als mulch. Dit bedekt de grond en beschermt de bodem tegen uitdrogen en onkruid. Compostgreppels op de plantages zijn ideale voederplekken voor vogels, herten, insecten en kikkers.

De vernieuwde plantages in Costa Rica en Panama hebben minder dan 5 procent plantenafval. Bij de oude plantages is dit 15 procent. Inmiddels heeft Chiquita 39 procent van de grond vernieuwd. In 2020 moet dat 76 procent zijn.

Biogas en kunstmest van afvalfruit

De fabriek in Costa Rica heeft een innovatieve biovergister die organisch afval omzet in biogas en kunstmest. De gewonnen energie wordt gebruikt voor de fabriek en lokale boeren gebruiken het kunstmest. De biovergister filtert ook het water waarvan niet alleen het bedrijf zelf maar ook lokale gemeenschappen en het milieu profiteren. De hoeveelheid biogas is voldoende om de eerder gebruikte LPG te vervangen.

Voedselverspilling in Nederland

Volgens het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit wordt in Nederland naar schatting jaarlijks twee miljoen ton voedsel verspild. Dat gebeurt op veel plekken in de voedselketen, van de boerderij tot de supermarkt en van het transport tot horeca. Consumenten gooien op jaarbasis gemiddeld zo’n 41 kilo voedsel per persoon weg.

Chiquita vindt het belangrijk om op een verantwoorde en duurzame manier met fruit om te gaan. Consumenten kopen het liefst gele bananen. Maar ook rijpere en donkere bananen zijn nog goed. Ze zijn extra zoet en daardoor ideaal als suikervervanging.


Eerste gifvrije supermarkt Ekoplaza

Door Marieke Pols
gifvrije supermarkt

 

Ekoplaza noemt zich de eerste gifvrije supermarkt van Nederland. Dit gebeurde met een gifvrije ontbijtshow, die werd gepresenteerd door Harm Edens in Amsterdam Zuid. Erik Does, Directeur Ekoplaza: “38 jaar nadat mijn vader de eerste natuurvoedingswinkel opende in Amsterdam, realiseerden wij ons de afgelopen tijd dat wij met 75 winkels en 42 afhaalpunten de eerste en enige gifvrije supermarktketen van Nederland zijn.”

Gifvrije supermarkt Ekoplaza

Daarom worden alle 75 winkels herkenbaar ingericht als gifvrije supermarkt. Does wil met deze rebranding consumenten een helder alternatief bieden. Daarnaast wil hij de concurrenten en de horeca op “vriendelijke wijze kietelen” om hun aanbod ook gifvrij te maken.

Does: “De huidige keten van bodem tot bord richt te veel schade aan. Allereerst aan ons milieu en daarmee direct aan onze gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen niet weten hoe ze dat anders moeten doen. Daarom helpen wij ze met deze rebranding een handje. Want door radicaal te kiezen voor gifvrije producten, zijn boeren en politici ook beter in staat om radicaal andere keuzen te maken. Die macht ligt bij de consument.”

Onderzoek zwangere vrouwen

 

Ekoplaza gaat nog een stap verder en wil ook de impact van haar assortiment op de gezondheid van haar klanten gaan onderzoeken en monitoren. Does: “We realiseren ons dat deze positionering van ons eist dat wij onze verantwoordelijkheid nemen. Noblesse oblige. Daarom lanceren we deze zomer al een onderzoek naar de impact van gifvrije producten op de gezondheid van zwangere vrouwen en hun ongeboren kind.”

De adviseur in dit onderzoek is toxicoloog en kankeronderzoeker, Henk Tennekes. Voor dit onderzoek moeten tien stellen vier weken lang biologisch eten en leven van de producten van Ekoplaza. Het onderzoek moet in de nazomer starten. Zwangere vrouwen die hier belangstelling voor hebben kunnen zich aanmelden via dorien@nederlandsmedianetwerk.nl.


Plastic van houtvezels kan op de composthoop

Door Marieke Pols
Plastic van houtvezels

De koekjes van ‘Van Eigen Deeg’ zijn niet alleen lekker, maar ook nog eens duurzaam want de verpakkingen zijn composteerbaar. Uit onderzoek blijkt dat consumenten zo’n term verwarrend vinden. Volgens Marijntje van Benthum kunnen haar verpakkingen, en zelfs het glimmende etiket en ‘plastic’ venster, gerust bij het gft-afval. Ze breken gegarandeerd binnen 90 dagen volledig af.

Door Hasna Chelhi – Foodlog

Bakkersdochter Marijntje van Benthum richtte haar bedrijf Van Eigen Deeg op “vanuit haar voorliefde voor het bakkersvak.” Voor haar ambachtelijke koeken was de koekenbakster op zoek naar een nieuwe verpakking. “Ik vond 3 dingen van belang,” zegt Van Benthum. “Het moest er bijzonder uitzien, het ambachtelijke gevoel uitstralen en een bijdrage leveren aan een betere wereld.” Na het bezoeken van allerlei beurzen kwam Van Benthum terecht bij Paperwise.

Paperwise

Paperwise maakt duurzaam papier en karton van landbouwafval. “Het papier van Paperwise wordt gemaakt van de stengels en bladeren die overblijven na de oogst en geeft zo een tweede leven aan landbouwafval,” legt Van Benthum uit. Van dit papier maakte Van Eigen Deeg in samenwerking met Bio4Pack de verpakkingen van de koekjes. Het ‘plastic’, bij de verpakking Van Eigen Deeg, is volgens van Benthum een celluloselaag gemaakt van houtvezels en het etiket is gemaakt van composteerbaar papier. Voor de hechting is BioTAK lijm gebruikt. De verpakking is dus in zijn geheel composteerbaar en mag bij het gft-afval.

Verwarring bij consument en overheid

Dat roept vragen op. Het ‘plastic’ van de verpakking en het glimmende etiket zien er namelijk helemaal niet uit alsof ze in de gft-bak kunnen. Die verwarring is begrijpelijk. Recent nog meldde De Standaard zelfs dat composteerbaar en bio-afbreekbaar (bio-)plastic maar beter bij het restafval kan, omdat aan consumenten niet uit te leggen is welk plastic wel en welk niet recyclebaar, afbreekbaar of composteerbaar is. Ook Belgische gemeenten raden af composteerbare verpakkingen bij het gft-afval te doen, omdat er een mogelijkheid is dat ze de kwaliteit van de compost aantasten. Dus verdwijnt, jammer genoeg, al dat mooie duurzame materiaal in de vuilverbranding.

Volgens Van Benthum zijn consumenten er nog niet van overtuigd dat afval scheiden en minder plastic kopen echt beter is voor het milieu. Er valt nog heel wat uit te leggen. Van Eigen Deeg gebruikt het kiemplantlogo om aan te geven dat de verpakking composteerbaar is, maar wil een stap verder gaan. “Ik denk dat wij op onze verpakking nog duidelijker moeten zetten in welke afvalstroom de verpakking mag”, zegt ze, “zodat consumenten weten dat het bij het gft-afval gegooid mag worden.”

Nóg duurzamer

We vroegen Van Benthum ten slotte naar haar plannen om behalve de verpakking ook het koekje van eigen deeg verder te verduurzamen. “Op het gebied van logistiek kunnen we nog mooie stappen zetten zoals het zo efficiënt mogelijk vervoeren van grondstoffen. Gelukkig worden grondstoffen steeds beter biologisch beschikbaar en betaalbaar, dus ook in de smaak worden we steeds duurzamer,” zegt ze overtuigd.

We nemen de proef op de som; de koekjes verdwijnen als sneeuw voor de zon. Nu de verpakkingen nog. Eéntje ligt inmiddels al 3 weken in Nederland in een gft-bak. De tweede gaat binnenkort in Frankrijk op de composthoop. We houden het in de gaten!


Samenwerking SyncForce en PS in foodservice

Door Marieke Pols
SyncForce en PS in Food

Softwareleverancier SyncForce sluit een strategische partnerovereenkomst met PS in foodservice, een centrale databank met productinformatie. Door deze samenwerking kunnen voedselfabrikanten, die zijn aangesloten bij PS in foodservice, hun productdata eenvoudig en vooraf gevalideerd delen met GS1.

SyncForce

Voedselfabrikanten hebben te maken met verschillende datapools. Dit zijn centrale databases waarin productinformatie van meerdere fabrikanten wordt opgeslagen en gedeeld met afnemers, zoals supermarkten, horeca en groothandels. SyncForce biedt een softwareoplossing waarin deze fabrikanten productdata centraal kunnen bijhouden en automatisch kunnen delen met verschillende datapools. Zo is de softwareleverancier gekoppeld aan SIM, 2BA, EZ-Base, IB, PS in foodservice en GS1.

Samenwerking met PS in foodservice

De samenwerking tussen SyncForce en PS in foodservice zorgt ervoor dat fabrikanten geen aparte koppeling meer hoeven te maken met GS1, een datapool die etiketinformatie en logistieke data levert aan food retail. Fabrikanten kunnen nu eenvoudig in PS aangeven welke producten ook naar GS1 moeten worden gepubliceerd. SyncForce transformeert de data en berichten naar het juiste format. De koppeling werkt ook andersom: berichten uit GS1 kunnen automatisch worden gepubliceerd naar PS.

Data uitwisselen

“Deze samenwerking kan het leven van veel fabrikanten een stuk eenvoudiger maken”, aldus Hans de Gier, directeur van SyncForce. “Er bestaan al zo veel verschillende datapools, door deze koppeling bieden we nu een laagdrempelige optie om data uit te wisselen tussen PS en GS1.”

Nicole Kleuskens, directeur bij PS in foodservice: “Naast inhoudelijke productinformatie en logistiek gaat het ook steeds meer om commerciële informatie. De foodservicemarkt vraagt daarnaast om steeds meer inhoudelijke informatie over een product. Dat geldt ook voor informatie die niet op het etiket staat, zoals herkomst en specifieke nutriënten. Dan is het fijn dat producten via PS kunnen worden doorgezet naar GS1, die uitsluitend etiketinformatie borgt.”

 


Becel introduceert 100 procent plantaardige drinks

Door Marieke Pols
Becel 100 procent plantaardige drinks

Er vindt een omslag plaats naar plantaardig eten en drinken. Consumenten eten minder vlees om het milieu minder te belasten. Ook door minder zuivel te drinken kunnen consumenten de CO2-uitstoot verminderen. Becel speelt hier op in met de introductie van 100 procent plantaardige drinks in de supermarkt.

Becel 100 procent plantaardige drinks

Er zijn vier varianten: Sojadrink, Amandeldrink, Choco-Hazelnootdrink en Vanille-Sojadrink. De drinks zijn een bron van Omega 3 vanuit lijnzaad. Dit is goed voor een gezond cholesterolgehalte en het hart. De Soja en Vanille-Soja bevatten ook veel van eiwit. En alle vier varianten zijn rijk aan Calcium, Vitamine D, B2 en B12.

Minder suiker

Ook bevatten de drinks minder suiker. Volgens Becel zit er minimaal 50 procent minder suiker dan koemelk en minimaal 30 procent minder suiker dan vergelijkbare plantaardige drinks.

Lees ook:

Vivera neemt plantaardige biefstuk in productie (14 mei 2018)

Flora smeerbaar is 100 procent plantaardig (21 maart 2018)

‘Stijging consumptie vleesvervangers en plantaardige zuivelvarianten’ (6 maart 2018)

 

 

 

 

 


Intrafood:18 is een vakbeurs voor de voedingsindustrie

Door Marieke Pols
Intrafood:18

Intrafood:18 is een vakbeurs over grondstoffen, ingrediënten, additieven, hulpstoffen en halffabricaten voor de voedingsindustrie in de Benelux en Noord-Frankrijk. Dit jaar vindt deze beurs plaats op 5 en 6 september in Kortrijk Expo in België.

Leveranciers uit de voedingsindustrie

Sinds 2007 komen op Intrafood leveranciers uit de branche samen. Op de beurs komen allerlei aspecten van de voedingsindustrie aan bod: van grondstoffen, ingrediënten, hulpstoffen, additieven en halffabrikaten tot aanverwante diensten zoals know-how, technologie, loonwerk, laboratoria, consulting en onderzoekscentra.

Op de beurs staan meer dan 100 leveranciers. Deze exposanten tonen hun nieuwe en bestaande producten in de stands en vertellen bezoekers over creatieve en innovatieve oplossingen voor de samenstelling van hun producten. Er staan verschillende Nederlandse leveranciers, zoals Euroma, Verstegen en Koopmans Ingredients, op de beurs.

Programma

Naast de stands heeft de beurs ook een uitgebreid seminarprogramma. Dit programma is samengesteld door prof. dr. ir. Koen Dewettinck van de Universiteit Gent en de stuurgroep van Intrafood:18 samengesteld. Het thema is “De voeding van morgen: transparant én natuurlijk?”.

Dewettinck: “We staan op een keerpunt, althans zo lijkt het. De perceptie weet je wel… Het klinkt als een boutade maar velen zijn er rotsvast van overtuigd: de consument weet wat hij wil en hij wil het nu! Alleen, bestaat dé consument wel? Uiteraard niet maar net dat besef creëert meteen grote opportuniteiten voor de voedingsindustrie: gepersonaliseerde voeding, dat wordt het, op maat gemaakt voor het individu! Transparantie ten top gedreven… En natuurlijk alleen met natuurlijke ingrediënten gemaakt want zo leeft de perceptie nu eenmaal, dat wat de natuur ons biedt alleen maar gezond kan zijn. Ook ik zelf ben van oordeel dat gepersonaliseerde voeding, ondersteund met het enorme potentieel van sociale media een grote toekomst kan hebben. Alleen zal het met enkel perceptie niet lukken, want geloof me, een stevige wetenschappelijke onderbouw is geen overbodige luxe…”

 Op het programma staan onder andere:

  • Transparantie in de voedselketen door ir. Alexander Platteeuw (Certables)
  • Samenwerking Universiteit en industrie door prof. Benedikt Sas (Food2Know)
  • Nieuwe trends in suikervervanging door ir. Davy Van de Walle (UGent)
  • Het toekomstbeeld van de zeewiersector in Vlaanderen door dr. Benny Pycke (Sioen Industries)
  • Insecten voor voeding? door ir. Carl Coudron (Inagro) en ir. Ann Callens (Vives)

Intrafood:18

De beurs Intrafood:18 vindt plaats op woensdag 5 en donderdag 06 september 2018 van 09u30 tot 17u30 in Kortrijk Xpo. De beurs wordt georganiseerd door Kortrijk Xpo Organizations, bekend van de voedingsbeurzen Tavola, Meat Expo, Broodway en Interpom I Primeurs


Olam International meet ecologische en maatschappelijke impact

Door Marieke Pols
AtSource

Olam International introduceerde in april AtSource. Dit duurzaamheidssysteem geeft informatie over de ecologische en maatschappelijke impact van landbouwproducten onderweg van het veld naar de fabriek of winkel.

AtSource

Met AtSource kan Olam de ecologische voetafdruk van de 4,7 miljoen landbouwers in de toevoerketen van het bedrijf beter beoordelen en beïnvloeden. Deze groep landbouwers bestaat grotendeel uit kleinschalige telers van gewassen zoals cacao, koffie en cashewnoten in de opkomende landen. Duurzaamheid is een belangrijk begrip voor Olam. “Het ligt aan de basis van onze bedrijfsvoering,” aldus directeur marketing en sales, Roel van Poppel.

De klanten van Olam kunnen met AtSource niet alleen informatie krijgen over de ecologische en maatschappelijke invloed van de ingrediënten die ze gebruiken in hun eindproduct, maar ze kunnen daar ook actie op ondernemen. Voor de klanten van Olam wordt deze informatie steeds belangrijker. De consument wil namelijk precies weten welke ingrediënten in het producten zitten, waar deze vandaan komen en hoe deze zijn geproduceerd.

Wereldwijde omslag

Om de maatschappelijke en ecologische voetafdruk te kunnen meten, scoort Olam haar leveranciers op een tachtigtal indicatoren, die onder twaalf duurzaamheidstopic vallen. Denk aan watergebruik, CO2-voetafdruk, pesticidegebruik, arbeidsomstandigheden. Een groot deel van deze indicatoren is onderdeel van Olam’s supplier Code. Momenteel biedt het bedrijf AtSource aan voor vier ketens: cacao en cashewnoten uit Ivoorkust, koffie uit Brazilië en Vietnam en uien en knoflook uit Amerika. Van Poppel: “In 2025 moeten alle ketens van Olam voldoen aan de AtSource voorwaarden.”

Olam International

Olam International is een agrobedrijf dat in de hele keten opereert. Het bedrijf levert voedsel en industriële grondstoffen aan meer dan 22.000 klanten over de hele wereld. Met een team van 72.000 medewerkers in 66 landen is het bedrijf handelt Olam onder andere in cacao, koffie, eetbare noten, specerijen en rijst.

Meer weten over AtSource van Olam International? Lees het artikel in EVMI, editie 4-2018. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af!


Microalgen als hoogwaardige voeding

Door Marieke Pols
microalgen

Het grote publiek raakt steeds meer doordrongen van de gezondheidsvoordelen van plantaardige voeding, inclusief ‘superfoods’ als Chlorella en Spirulina. Dat de toepassing van algen in voedingsmiddelen nog geen hoge vlucht heeft genomen, is voor een belangrijk deel te danken aan de (niet zo lekkere) smaak. Maar daarvoor is inmiddels een oplossing.

Micro-supergroente, zo mag je microalgen gerust omschrijven. Microalgen bevatten meer dan 50 procent natuurlijke eiwitten, de goede vetten (omega-3, 6 en 9), meer dan 40 verschillende vitamines, mineralen en aminozuren en een hoog gehalte aan voedingsvezels. “Microalgen zijn de Hulkjes onder de voedingsstoffen”, aldus Marcel Oogink van Duplaco, kweker van de microalg Chlorella Sorokiniana, vroeger bekend als Chlorella Pyrenoidosa. “Naast de hoge voedingswaarde hebben microalgen nog een ander groot voordeel: het kweken ervan heeft een aanzienlijk minder negatieve impact op het milieu dan traditionele groente en zeker vlees. Om 1 kilo eiwit te kweken, heb je bij microalgen maar 20 liter water nodig. Dat is ongeveer evenveel als het kost om één broccoli te kweken. Ter vergelijking: voor 1 kilo rundvlees is maar liefst 15.000 liter nodig.”

4. algenspread-naturelLékkere Chlorella

Het wetenschappelijk bewijs van de voordelen van een plantaardig dieet voor de gezondheid stapelt zich op en de lijst met aandoeningen waarop het een gunstig effect heeft, is lang. Er zijn onder meer positieve effecten gevonden op hart- en vaatzieken, hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte, diverse vormen van kanker, diabetes, vasculaire dementie, astma, MS, ziekte van Crohn en nierziekten. Bovendien zorgt plantaardige voeding voor een gezonder lichaamsgewicht. Er is dus veel te zeggen voor een plantaardig dieet en, als onderdeel daarvan, voor het gebruik van microalgen. De interesse daarvoor vanuit de levensmiddelenindustrie neemt toe, maar er is nog veel te winnen.

“Een van de dingen waar de voedingsmiddelenindustrie over struikelt, is de smaak”, aldus Marcel Oogink van Duplaco. “Gezond alleen verkoopt nu eenmaal niet, het moet ook lekker zijn. Om dat obstakel uit de weg te ruimen, hebben we een natuurlijk procedé ontwikkeld waarbij de voedingswaarde van de Chlorella volledig behouden blijft en de smaak enorm is verbeterd. Chlorella die gezond én lekker is dus. Daarom durft Albert Heijn het nu ook aan om algenburgers te introduceren die onze verse Chlorella microalgen bevat.”

1. algenburger-met-teffDuurzaam geproduceerd

De Algen-quinoaburger van It’s Greenish die sinds eind juni bij Albert Heijn in de schappen ligt, is een van de voorbeelden van de toepassing van de smaakvolle Chlorella variant. “Het mooie is dat de burgers door het gebruik van deze Chlorella ook duurzamer geproduceerd kunnen worden”, vertelt Marcel Oogink. “Doordat wij de Chlorella volledig steriel kweken, kunnen we het vers aanleveren. Dit heeft als voordeel dat er tijdens ons productieproces niet ontwaterd hoeft te worden en dat er tijdens het productieproces van de algenburger geen water meer hoeft te worden toegevoegd. Dubbel duurzaam dus.”

Hoogwaardige grondstof

De mogelijke toepassingen van Chlorella en andere microalgen zijn legio. “Door de Chlorella op een duurzame, volledig steriele en controleerbare wijze te produceren, hebben we een nieuwe, hoogwaardige grondstof gemaakt die in bijna alle voedingsproducten kan worden gebruikt. Van smoothies tot pastasaus en algenspread. Microalgen als Chlorella zijn een gezond en duurzaam alternatief voor de vetzuren, eiwitten, kleurstoffen, vitamines en mineralen die nu nog veel in producten worden verwerkt. De levensmiddelenindustrie is nog maar net begonnen met het ontdekken van de vele mogelijkheden en voordelen, maar ik denk dat er wel een stroomversnelling komt.”

Meer informatie over verse Chlorella sorokiniana en de toepassingsmogelijkheden? Kijk op www.duplaco.com.


Reddingsactie voor de Limburgse zure kers

Door Marieke Pols
Limburgse Zure Kers

Telers, inblikkers, groothandelaren en bakkers zijn bezig met een grote reddingsactie voor de Limburgse zure kers, de morel. “De morel is echt Limburgs superfood. Goed voor de gezondheid, het Limburgs landschap en de Limburgse vlaaicultuur”, meldt De Limburger

Limburgse zure kers

Een half jaar geleden kondigden telers nog aan dat de Limburgse zure kers binnen vijf jaar definitief uit Limburg zou verdwijnen. Ze konden niet langer op tegen de concurrentie van de met Eurosubsidies sterk gemoderniseerde en goedkoper werkende Poolse en Hongaarse telers. Nu zijn de telers positiever, dankzij het reddingsprogramma dat door de Sittardse ketenregisseur Wiro Nillesen tot stand kwam.

Reddingsprogramma

Voor het reddingsprogramma richtten acht telers de Coöperatieve Telersvereniging ‘de Limburgse morel’ op. Nu is ruim 90 procent van de telers hierbij aangesloten. Dankzij Nillesen is er een systeem van ‘fair pricing’ gekomen. Nillesen: “Fair pricing betekent dat iedereen in de keten een ‘faire prijs in euro’s ’ ontvangt voor zijn werk. De teler is er nu van verzekerd dat hij vijf jaar lang een minimumprijs van 0,85 eurocent per kilo kersen ontvangt.” Bakkers hoeven niet bang te zijn dat dit een zure kersenvlaai erg duur maakt: “Een vlaai met Limburgse zure kersen zal maximaal 0,50 eurocent duurder worden dan een vlaai met Poolse kersen”, aldus Nillesen.

Uiterst gezond stofje

Frank van Eerd van de Bisschopsmolen in Maastricht wijst op de vele gezondheid bevorderende eigenschappen van de Limburgse zure kers. “Er is wetenschappelijk bewijs is er dat in de schil en in het sap van de morel ‘een uiterst gezond stofje ‘zit. We zoeken nu naar de beste manier om dit ‘stofje’ te conserveren voor de vlaaiproductie. Het sap en het kersenbrood worden al door renners van Lotto-Jumbo in de Giro en Tour gebruikt om snel te herstellen. De Limburgse zure kers is echt superfood”, aldus Van Eerd.

Bakkers

Volgens Joop Tromp van Groothandel Beko neemt de interesse van bakkers voor de Limburgse zure kers gestaag toe. Vijftien Limburgse bakkers hebben zich inmiddels aangesloten bij de reddingsactie. “Bakkers beginnen in te zien dat ze zich moeten onderscheiden van de supers, die met goedkope vlaaien stunten”, aldus Nillesen. Om de Limburgse morel bekender te maken bij de consumenten is met zes mille subsidie van de Rabobank campagnemateriaal gemaakt. Tromp: “Daarmee kunnen bakkers duidelijk maken dat ze vlaaien met Limburgse zure kersen hebben.”


Het klonk als schandaal, maar het is gewone handelspraktijk

Door Marieke Pols
Bonus ALbert Heijn

Het was net voor het weekend een klein relletje in de Nederlandse pers. “Wie zijn product in de bonus wil hebben bij Albert Heijn moet diepe zakken hebben. De leveranciers betalen de supermarkt voor de actie en moeten minimaal 14.250 euro overmaken. Een speciale plek in het oranje bonusschap aan de kop van een rij kost 50.000 euro en wie kiest voor het totaalpakket is tonnen kwijt voor een weekje. De kosten voor de acties worden vaak doorberekend aan de consument,” schreef RTL.

Door Cécile Janssen – Foodlog

Het leek een prachtige scoop. RTL legde de hand op de ‘Samenwerkingstarievenlijst 2018’ van Albert Heijn. Producenten die hun product in de bonus willen krijgen bij Albert Heijn, moeten daarvoor flink in de buidel tasten. Van €14.250 euro voor een enkel product tot €50.000 voor een ‘kopaankleding’ of zelfs €223.000 voor een plekje in de bonusfolder en de tv- en onlinereclames.

Schande! Of toch niet?

“Die kortingen zitten ingecalculeerd in de basisprijs”, zegt retailkenner Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut. Grievink: “Uiteindelijk betaal je er als consument dus zelf voor.” Leveranciers hebben dus nergens last van, al dacht heel Nederland even dat ze zielig zijn. Grievink maakt duidelijk dat de consument zelf voor zijn hang naar acties betaalt.

Albert Heijn liet in een verklaring weten dat “onze leveranciers, waar we vaak al tientallen jaren mee samenwerken, graag adverteren via Albert Heijn. Zij zijn blij met deze extra omzetmogelijkheden. Als je op radio, tv, in een krant of in de supermarkt wil adverteren, kost dat natuurlijk geld. Dus ook als je met de reclames van een supermarkt meegaat. Hier staat een flinke omzetstijging tegenover en daar zijn onze leveranciers blij mee.”

‘Elke supermarkt doet dit’

Is het uniek voor Albert Heijn? In De Volkskrant merkt supermarktkenner Paul Moers op: “Elke supermarkt doet dit. Het kost Albert Heijn een hoop geld om op televisie en radio te adverteren, en op deze manier proberen ze daar wat van terug te verdienen.” De Belgische krant De Morgen stelde vast dat ook de Belgische supers Delhaize, Colruyt en Carrefour “voortdurend onderhandelen met leveranciers over compensaties na promo-acties of een prominente plaats in de schappen.” Volgens Tim Smits, hoogleraar marketingcommunicatie aan de KU Leuven is het “moeilijk zoeken naar een winkelketen die géén dergelijke afspraken heeft met zijn leveranciers.” Retailexpert Gino van Ossel benadrukt dat in vrijwel alle gevallen de leverancier de korting draagt. “Van zowat alle merkproducten die in promotie staan, betaalt het merk de korting, niet de winkel,” zegt hij.

Even opletten en je bent als klant de lachende derde

Alle partijen winnen dus bij dit soort afspraken. De leverancier maakt gebruik van de marketingmogelijkheden in de winkels, de supermarkt krikt zijn verkoopcijfers op.

En die arme klant dan? Die is de lachende derde, schrijft De Volkskrant, als hij het slim speelt. “Wacht geduldig tot uw favoriete wijnmaker straks in Jumbo of Albert Heijn twee flessen voor de prijs van één aanbiedt, en leg dan een voordelig voorraadje aan voor de zomer. Dan krijgt u uw inleg in het marketingbudget van de wijngaard met winst weer terug.” Een nog slimmere klant koopt natuurlijk alleen aanbiedingen en laat andere klanten daar voor betalen. Zulke klanten pakken de echte winst.

*Foto: In de Bonus, Franklin Heijnen, Flickr


Van Melik Food Groep neemt Bleijlevens Vleeswaren over

Door Marieke Pols

Overname Bleijlevens vleeswaren

Van Melik Food Groep neemt het familiebedrijf Bleijlevens Vleeswaren uit Simpelveld over. De directies van beide bedrijven brachten het nieuws op 7 juli naar buiten na de ondertekening van de koopakte.

Bleijlevens Vleeswaren

Bleijlevens Vleeswaren is al ruim een eeuw actief in de vleeswereld. Sinds de jaren ’70 is het bedrijf gericht op het produceren van ambachtelijke vleeswaren bestemd voor het slagerskanaal en de retail. Eigenaar Alex Bleijlevens gaat met pensioen, zijn dochter Jolijn Canisius-Bleijleven gaat deel uitmaken van het managementteam van VanMelik Food Groep. In een reactie geven Alex Bleijlevens en zijn dochter Jolijn aan blij te zijn met het resultaat van deze overdracht.

Het bedrijf zal met terugwerkende kracht per 1 januari 2018 onderdeel uit gaan maken van de Van Melik Food Groep. Het merk Bleijlevens en met de bijbehorende specialiteiten blijft voortbestaan. Ook de medewerkers van Bleijlevens Vleeswaren blijven allen werkzaam bij het bedrijf.

Marcel Maas, commercieel directeur bij Van Melik Food Groep, noemt de overname “een mooie stap richting de toekomst”. Met de overname bundelen twee van oorsprong familiebedrijven hun krachten op gebied van productie, productontwikkeling en marktbenadering. “Beide bedrijven staan voor vakmanschap en trots en benaderen de markt op een verantwoordelijke en creatieve wijze.”

Van Melik Food Groep

Van Melik Food Groep bestaat onder andere uit de winkelformules Slagerij Van Melik en Bufkes, en Van Melik Meester in Vleeswaren, Salades en Maaltijden. Van Melik, Meester in Vleeswaren, Salades en Maaltijden is sinds 1989 leverancier van ambachtelijke en kwalitatieve vleeswaren, salades en maaltijden. Hier produceren de medewerkers op ambachtelijke wijze en in een moderne IFS-gecertificeerde productieomgeving diverse producten voor de Van Melik slagerijen, Bufkes afnemers en retail- en groothandelskanalen.

—————————–
Bron: Van Melik Food Groep neemt Bleijlevens Vleeswaren over


Leven Lang Leren noodzakelijk voor verduurzaming verpakkingssector

Door Marieke Pols
Leven Lang Leren

“Méér studenten in het reguliere onderwijs opleiden en veel actiever stimuleren dat werknemers zich continu blijven bijscholen op verpakkingsgebied. Alleen zo kunnen we in Nederland op verpakkingsgebied duurzaam onze milieudoelstellingen halen”, stelt Michaël Nieuwesteeg van het NVC Nederlands Verpakkingscentrum, terwijl de verpakkingssector zich opmaakt de komende jaren een aantal grote uitdagingen aan te pakken.

Daarnaast is de sector bezig met de voorbereidingen voor de jaarlijkse conferentie over HRM en skills development in verpakken (Future of Business Education in Packaging, FBEP). De vijfde editie van deze conferentie vindt plaats op donderdag 14 maart 2019 in Boston, Massachusetts (VS).

Het NVC Nederlands Verpakkingscentrum

Het NVC werd opgericht in 1953 en is gevestigd in Gouda. Bij deze vereniging zijn meer dan vijfhonderd bedrijven aangesloten, variërend van retailer tot recycler en van levensmiddelenfabrikant tot designbureau. Het doel is om gezamenlijk het verpakken in Nederland en daarbuiten te verbeteren.

Duizend verpakkingen per seconde

In Nederland vinden zo’n duizend verpakkingen per seconde plaats. Volgens NVC-voorman Nieuwesteeg zijn dat evenveel kansen om het duurzamer te doen. Bij duurzame ontwikkeling denkt het NVC aan de drie-eenheid People, Planet en Profit. Planet betreft het milieu, Profit het geld en People, dat zijn de mensen. Die laatste groep veroorzaakt de milieuproblemen, en moet volgens de  vereniging ook een oplossing kunnen bieden, op basis van hun kennis, kunde en vaardigheden.

Leven Lang Leren

Naast milieuproblemen zijn er nog talloze andere uitdagingen die volgens het NVC gezamenlijk kunnen worden aangepakt. Zo gaat het verpakken een belangrijke rol spelen in onder meer het verbeteren van de zorg, het ondersteunen van een verantwoorde consumptie, het duurzaam verder laten groeien van de e-commerce en het creëren van nieuwe, effectievere supply chains. Een Leven Lang Leren door de kenniswerkers in de distribuerende handel, en door gebruikers en leveranciers van verpakkingen is daarvoor essentieel.

 


Aanvullend programma voor voedingsindustrie op Empack

Door Marieke Pols
Programma Empack

Meer dan 20 procent van de bezoekers van de Belgische editie van de verpakkingsbeurs Empack komt uit de voedingsindustrie. Daarom biedt de organisatie in samenwerking met Fevia, Pack4Food & Flanders’ Food een aanvullend ‘seminarieprogramma’ aan voor deze sector. Empack vindt plaats op 3 en 4 oktober in Brussels Expo.

Seminars voedingsindustrie

De eerste beursdag biedt Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, het programma ‘Design for Recycling’ aan. Dit seminar gaat over het recyclen van verpakkingen en de uitdagingen en mogelijke oplossingen op dit gebied. Het kabinet van Minister Marghem (minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling) opent het seminarieprogramma. Daarnaast komen er sprekers van onder andere Go4Circle, Plarebel en Fost Plus. Fevia organiseert dit seminar in samenwerking met het Gemeenschappelijk Platform Verpakking en Verpakkingsafval.

De tweede beursdag nemen Pack4Food en Flanders’ Food op zich. Het onderwerp is Industry 4.0 en smart packaging. Bezoekers krijgen informatie over onder andere de voedingsverpakking van de toekomst en het project Terafood (ontwikkeling van een intelligente verpakkingssensor). Pack4Food is een consortium van Vlaamse onderzoeksinstellingen en 63 bedrijven, betrokken bij het verpakken van levensmiddelen. Flanders’ Food is een platform voor de agrovoedingsindustrie.

Programma Empack

Naast deze seminars gericht op de voedingsindustrie, staan er ook nog andere op het programma. Tijdens verschillende seminars is er aandacht voor de circulaire economie, een hot topic uit de sector. Dit gebeurt onder andere in de seminars van Arjowiggins en Tetra Pak georganiseerd door FSC België.

Daarnaast is er op de beurs een Automation Zone met robotbar, waar bezoekers de robots in actie kunnen zien. Er loopt een Automation Route over de hele beurs en CxO Europe biedt seminars aan over dit thema. Ook worden er Spark workshops gegeven. Spark is een Horizon 2020 programma voor onderzoek en innovatie van de Europese Unie. Bezoekers leren hoe Augmented Reality het ontwerpproces kan vergemakkelijken.

Empack vindt gelijktijdig plaats met Logistics & Distribution, een event rond warehousing, interne logistiek en distributie. Dit event sluit goed aan bij Empack. Gezamelijk hebben deze beurzen ruim 250 exposanten. Meer informatie: www.empack.be.


❌