[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag โ€” 23 Februari 2018Facilitywereld

Eurest nieuwe cateraar Hogeschool van Hall Larenstein

Hogeschool van Hall Larenstein (VHL) werkt vanaf 1 januari 2018 samen met Eurest voor de catering in Leeuwarden en Velp. De komende vier jaar worden meer dan 5.000 studenten en medewerkers van Hogeschool van Hall Larenstein in hun wensen voorzien met de Campus-formule van Eurest.

Gert-Jan Bulten, Projectleider Van Hall Larenstein: “Met Eurest hebben we een partner gevonden die past bij alles waar de hogeschool voor staat: duurzaam, betrokken, ondernemend en verantwoordelijk.”
Dit zie je terug in het aanbod van afwisselende gezonde voeding. De saladebar en de verse desem broodjes zijn daar een goed voorbeeld van. Daarnaast wordt een gezonde en betaalbare lunchdeal geïntroduceerd zodat er voor iedere portemonnee een betaalbare lunch is en komen er duurzame disposables (servetten, borden, bestek en bekers).
Betrokkenheid van studenten en medewerkers vinden wij belangrijk. Een mooi voorbeeld hiervan was de suggestie van studenten voor een broodje hummus. Twee dagen later werd dit al aangeboden in de counter. Eurest luistert echt naar de wensen en dat wordt zeer gewaardeerd.”
Katinka Lemmen, Business Consultant Eurest: “Hogeschool van Hall Larenstein was op zoek naar een partner die past bij de duurzame doelstellingen van de school en die rekening houdt met de wensen van de studenten en medewerkers. Eurest vervult deze wensen graag met een gevarieerd, gezond en duurzaam assortiment. Studenten en medewerkers krijgen meer inspraak en door samenwerking worden zij betrokken bij het assortiment en de inrichting.”

  • 23 Februari 2018 om 00:00

Driekwart bedrijven niet klaar voor EU GDPR

3 van de 4 grote bedrijven voelen zich niet voorbereid op de EU GDPR. Dit is een van de resultaten van een onderzoek door de SER-groep als onderdeel van de ECM Insights marktonderzoeken. Alarmerend is hier, dat meer dan 45 procent nog een plan moet ontwikkelen om aan de nieuwe vereisten te voldoen.

De tijd dringt: de EU Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU GDPR) treedt in werking op 25 mei 2018. Als bedrijven niet aan de nieuwe vereisten kunnen voldoen, kan dit tot 20 miljoen euro of 4 procent (welke het hoogste is) kosten van de totale inkomsten van een bedrijf. Gelet op deze hoge financiële straffen is het verrassend dat 75 procent van de ondervraagde bedrijven uit Duitstalige landen nog steeds niet voorbereid is op de EU GDPR. Bovendien weet 45 procent niet hoe te voldoen aan vereisten zoals het recht om te wissen, wat bepaalt dat persoonlijke gegevens op verzoek volledig moeten worden verwijderd.

Het probleem: verspreide informatie
Het is makkelijk te zien waar het probleem ligt: de IT-landschappen van veel bedrijven zitten vol met decentrale informatiesilo's. Persoonlijke informatie wordt vaak opgeslagen in verschillende verouderde archieven en andere verouderde systemen, in bestandssystemen of zelfs in e-mailpostvakken. Volgens 77 procent van de 1.826 reagerende CIO's, procesmanagers en IT-managers, veroorzaakt dit verschillende problemen. Een daarvan is dat het de toegang tot informatie bemoeilijkt, waardoor het nog moeilijker wordt om aan de EU GDPR te voldoen.
"Veel bedrijven moeten eerst een cruciale vraag beantwoorden: weten ze zelfs waar persoonsgegevens worden opgeslagen? Als ze deze vraag niet kunnen beantwoorden, kunnen ze geen maatregelen nemen om te voldoen aan de wettelijke vereisten van de EU GDPR", benadrukt Manfred Zerwas, Managing Partner van de SER-groep.

Voor bedrijven als deze is de oplossing om verspreide gegevens en documenten samen te brengen en toegankelijk te maken in één gecentraliseerd ECM-systeem. Met een dergelijk systeem kunnen bedrijven op elk gewenst moment persoonlijke gegevens traceren, verzenden en volledig en traceerbaar verwijderen.

  • 22 Februari 2018 om 13:38
Gisteren โ€” 22 Februari 2018Facilitywereld

Matige naleving arbeidsomstandighedenwet

Plusminus 75.000 bedrijven hebben slechts marginaal invulling gegeven aan hun arbobeleid. 21.000 bedrijven hebben in het geheel niets geregeld. De in juli 2017 doorgevoerde wijzigingen in de Arbeidsomstandighedenwet zijn daarmee, vooral binnen het Midden en Kleinbedrijf als een papieren tijger aan te merken. Wat bovendien opvalt: hoe zuidelijker in Nederland, des te slechter worden de Arbo-regels nageleefd.

Een en ander blijkt uit een in de tweede jaarhelft 2017 uitgevoerd onderzoek door Conclusr. Voor de noordelijke provincies Groningen, Friesland en Drenthe geldt dat slechts 0,87% van de bedrijven hun arbobeleid op geen enkele wijze hebben ingevuld, in Oost-Brabant en Limburg ligt dit percentage op bijna 11%.
In de provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland gaat het om 2,83% van alle bedrijven, terwijl dit percentage in West-Brabant en Zeeland uitkomt op 2,78%.
Uit de telefonische bevraging van ruim 1.866 directeuren en hoofden personeelszaken blijkt tevens dat 69% van de bedrijven en instellingen hun arbozaken heeft uitbesteed aan een extern arbodienstverlener. ArboNed is met een marktaandeel van ruim 23% marktleider, op afstand gevolgd door Zorg van de Zaak die met haar labels; Zorg van de Zaak, MaetisArdyn en ArboVitale goed is voor een marktaandeel van iets meer dan 12%. Toch doen zich regionaal relatief grote verschillen voor. Los van het feit dat ArboNed in alle regio’s marktleider is, is haar positie in de Randstad met 31% krachtiger dan bijvoorbeeld in de regio’s Noord-Nederland en Oost-Brabant / Limburg waar haar markaandeel respectievelijk 13,7% en 19,6% bedraagt.



Daarnaast kan worden vastgesteld dat bedrijven en instellingen doorgaans negatief oordelen over de kwaliteit van dienstverlening van de door hen ingeschakelde externe arbodienstverlener. Klanten hebben desgevraagd vaker de neiging om hun arbodienstverlener niet dan wel bij collega bedrijven of vrienden aan te bevelen. Maar ook hier doen zich grote verschillen voor. Indien de middelgrote en grote arbodienstverleners in overweging worden genomen scoren ArboAnders, ArboUnie, NLG en met name Capability positief bij haar klanten terwijl het omgekeerde geldt voor HumanCapitalCare, MaetisArdyn, en vooral voor Mkbasics en Perspectief. Niet geheel onbegrijpelijk dat 4,5% van de bedrijven en instellingen serieus overweegt binnen 12 maanden van arbodienst te veranderen. Met name treffen we een hoge kans op switch aan binnen de sectoren Onderwijs, Gezondheidszorg en Openbaar bestuur.

  • 22 Februari 2018 om 11:25

Helft werknemers kan bedrijfsinformatie moeilijk terugvinden

Het is slecht gesteld met de kennisborging binnen organisaties. 39 procent van de Nederlandse werknemers geeft aan dat kennis onvoldoende geborgd en geadministreerd wordt. De informatie die wel gedocumenteerd is, staat versnipperd opgeslagen, zegt 59 procent. Bijna de helft (49%) van werkend Nederland heeft geen idee van waar informatie opgeslagen staat. Deze cijfers blijken uit onderzoek van Protime, specialist in workforce management oplossingen, onder 1.000 werknemers in uiteenlopende sectoren.

Omdat werknemers niet goed weten waar informatie opgeslagen staat, zijn zij veel tijd kwijt aan het zoeken van informatie. Ruim een kwart van de werknemers (27%) zoekt één tot twee uur per dag naar bedrijfsinformatie. 12 procent van de respondenten is zelfs twee tot drie uur per dag kwijt.

De slechte kennisborging leidt ook tot problemen bij de uitstroom van werknemers. Meer dan de helft van de respondenten (56%) vindt dat waardevolle kennis niet goed wordt gedocumenteerd wanneer werknemers de organisatie verlaten. Dit gaat ten koste van het collectieve bedrijfsgeheugen. Dit kennislek, ook wel braindrain genoemd, zorgt voor irritatie bij werknemers. Zij vinden dat er losse eindjes achterblijven als medewerkers weg gaan (39%).


  • 22 Februari 2018 om 11:23

CSU en RET bieden kwetsbare Rotterdamse jongeren perspectief op werk

CSU en RET zetten samen een TOP Academie op voor leerlingen in het speciaal- en praktijkonderwijs in Rotterdam. De TOP Academie leidt deze jongeren op voor een baan binnen de facilitaire dienstverlening en biedt hen zo perspectief op werk. Woensdag 21 februari vond de officiële aftrap plaats onder toeziend oog van de Rotterdamse wethouder De Langen (portefeuilles Onderwijs, Jeugd en Zorg).

Met de TOP Academie biedt CSU samen met het Rotterdamse vervoersbedrijf RET scholieren in het Praktijk- en Voortgezet Speciaal Onderwijs betere arbeidskansen. Met TOP (‘Talentontwikkeling in de Praktijk’) kunnen jongeren gerichte werkervaring opdoen. De Academie is door de RET en CSU opgezet in samenwerking met CVO Accent Praktijkonderwijs, de BOOR Arbeidsschool, het Maximacollege en Learn2Work.

Leren in de praktijk
Het onderwijs- en lesprogramma is volledig afgestemd op de werkpraktijk. Omdat het gaat om een doelgroep die zich op de werkvloer beter ontwikkelt dan in de lesbanken, ligt de nadruk steeds op de uitvoering. De jongeren lopen twee jaar lang twee dagen in de week stage bij CSU op twee verschillende locaties van de RET. Vakdocenten en ervaren medewerkers van CSU onderwijzen en begeleiden hen op de werkvloer.

Samen vakmensen opleiden
Gert Zoet, directeur CSU Zuidwest, is enthousiast over de nieuwe TOP Academie. “We zijn een bedrijf met een sociaal gezicht. Daarom vinden we dat deze kwetsbare jongeren een eerlijke kans verdienen. Werken in de schoonmaak is bij uitstek geschikt voor hen omdat het werk laagdrempelig is en tevens ruimte biedt om door te groeien. Het mooie aan deze TOP Academie is dat we samen onze vakmensen van de toekomst opleiden.”
Ook algemeen directeur Maurice Unck van de RET ziet uit naar de samenwerking. “Wij vinden het belangrijk deze jongeren een kans op een baan te bieden. Wij zijn er als bedrijf natuurlijk ook bij gebaat, want wij krijgen zo medewerkers die met hun opleiding aansluiten bij onze dagelijkse werkpraktijk.”

Koploper in sociaal ondernemen
Bij CSU staat goed werkgeverschap hoog op de agenda. Het creëren van werkgelegenheid (social return) is daar een belangrijk onderdeel van. Meer dan elf procent van het personeelsbestand van CSU bestaat uit medewerkers met een social return-indicatie (SROI). In september 2017 bereikte CSU de hoogste trede van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Dit keurmerk is gereserveerd voor bedrijven die koploper zijn in het bieden van werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. CSU startte in de afgelopen jaren diverse projecten om mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt perspectief op een baan te bieden. Zo zette het schoonmaakbedrijf met Learn2Work in 2016 al een eerdere TOP Academie op voor scholieren in het speciaal- en praktijkonderwijs.

  • 22 Februari 2018 om 11:22

Sharp voegt tien nieuwe modellen toe aan MFP-assortiment

Sharp voegt tien nieuwe multifunctionele printers toe aan de A3 MX-productlijn. De nieuwe modellen beschikken over intuïtieve en tijdbesparende functies, zoals een aanpasbare 10.1 inch LCD touchscreen interface en een bewegingssensor die naderende gebruikers detecteert (alleen bij geavanceerde modellen). De gebruikers- en IT Admin-ervaring is altijd hetzelfde, ongeacht het type A3 MX-MFP en of het een zwart-wit of kleurenprinter is.

De zwart-wit modellen uit de Essential-serie voldoen aan alle behoeften van het dagelijkse kantoorleven en kunnen naar wens worden uitgebreid met extra functies. De Advance-modellen bevatten standaard meer geavanceerde functies, waaronder Office Direct Print, draadloze connectiviteit en directe toegang tot de cloud. Cloud-connectiviteit zorgt voor eenvoudige toegang tot populaire applicaties via Sharps beschikbare Cloud Connect-toepassingen.

De nieuwe MFP's beschikken over een pull printing-oplossing, die printtaken opslaat voor authenticatie. Dit betekent dat documenten alleen worden geprint als de gebruiker in de buurt van de printer is. Hierdoor wordt voorkomen dat gevoelige documenten onbeheerd in de printerlade komen te liggen. Met de Print Release-functie kunnen gebruikers vanaf iedere aan het netwerk aangesloten MFP printen op het moment en de plek die hen het beste uitkomen.

  • 21 Februari 2018 om 15:03
OuderFacilitywereld

Reclassering Nederland tekent schoonmaakcontract met Dolmans

Per 1 maart 2018 is Dolmans Schoonmaak Diensten voor de komende vier jaar (plus nog eens vier optiejaren) op basis van “beste prijs-kwaliteitverhouding” verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud van Reclassering Nederland.

De dienstverlening betreft het dagelijks en periodiek schoonmaakonderhoud, de glasbewassing en het (op afroep) uitvoeren van extra werkzaamheden van de tien locaties in de regio Zuid en Zuid-West.

Maatwerk en flexibiliteit
De facilitaire organisatie van Reclassering Nederland heeft een duidelijke visie op schoonmaakdienstverlening. Daar de organisatiestructuur van Dolmans goed aansluit op de matrixstructuur van de facilitaire organisatie van Reclassering Nederland, kan Dolmans op een juiste wijze inspringen op de wensen om maatwerk en flexibiliteit te bieden. Tevens heeft Dolmans aanvullende voorstellen gedaan op het gebied van service en gastheerschap. Vanuit de reclassering Nederland en Dolmans is het vertrouwen omtrent de samenwerking uitgesproken.

Reclassering Nederland werkt aan een veiligere samenleving. Samen met justitie, politie, gevangeniswezen en gemeenten zetten zij in op het voorkomen van criminaliteit en het terugdringen van recidive. Dit gebeurt door advies uit te brengen aan de rechter, toezicht te houden op daders en verdachten en toe te zien op een goede en snelle uitvoering van werkstraffen. Met harde en zachte hand motiveert Reclassering Nederland daders en verdachten hun gedrag te veranderen. Daar heeft de samenleving recht op. En daar hebben veroordeelden of verdachten baat bij.


Foto van links naar rechts: Steven Savelkoul (Rayonmanager Dolmans Schoonmaak Diensten), Susanne Bothe-Werz (Operationeel Manager Dolmans Schoonmaak Diensten), Ronald Boesjes (Commercieel Directeur Dolmans Schoonmaak Diensten), Robert Kunst (Rayonmanager Dolmans Schoonmaak Diensten), William van Nistelrooij (Manager Facilitaire Zaken Reclassering Nederland), Anja Ran (Plv. Algemeen Directeur Reclassering Nederland), Bas Eijkelenkamp (Sales Manager Dolmans Schoonmaak Diensten) en Audrey Schalkwijk (Inkoper Reclassering Nederland).

  • 21 Februari 2018 om 14:54

KPN en SecurityMatters beveiligen gebouwen met BrAIN

KPN en SecurityMatters zetten een nieuwe stap in de ontwikkeling van een systeem voor Building Automation Intrusion Detection (BrAIN). De bedrijven ontvangen een subsidie voor de bouw van een werkend prototype dat gebouwautomatiseringssystemen beveiligt. Hiermee betreden KPN en SecurityMatters de tweede fase van 'SBIR Cyber Security III', een competitie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) die bedrijven stimuleert bij te dragen aan cybersecurity.

Met BrAIN beschermen KPN en SecurityMatters ondernemingen tegen een nieuw type dreiging. Gebouwautomatiseringssystemen worden steeds vaker met het internet verbonden. Hierdoor vormen ze een eenvoudige prooi voor cybercriminelen. Via dergelijke systemen kunnen hackers bijvoorbeeld de koeling in datacenters uitschakelen, het licht in kantoorgebouwen bedienen of in landbouwkassen de temperatuur verhogen waardoor de teelt verloren gaat.

Intelligente Building Automation Systems zijn voor hackers bovendien het ideale toegangspunt tot bijvoorbeeld gevoelige data. Vanuit de afgelopen jaren zijn diverse internationale voorbeelden bekend van bedrijven die gehackt zijn middels hun gebouwautomatiseringssystemen, zoals een supermarktketen en een internetgigant.

Monitoren BACnet-verkeer
Het netwerk-gebaseerde Intrusion Detection Systeem BrAIN moet aanvallen op systemen voor gebouwautomatisering en -beheer detecteren en afslaan. Aan de hand van blacklists en whitelists controleert BrAIN of het gemonitorde BACnet-verkeer 'goed' of 'fout' is. BACnet is een datacommunicatieprotocol voor gebouwautomatiseringssystemen. Ook signaleert BrAIN eventuele misconfiguraties en manipulatie van systemen.

SBIR Cyber Security III
BrAIN behoorde in fase 1 van SBIR Cyber Security III tot de winnende projecten. Deze fase bestond uit het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek. Tijdens dit onderzoek bleek dat er een grote behoefte is aan een product als BrAIN. Aan KPN en SecurityMatters nu in fase 2 de opdracht om een werkend prototype te ontwikkelen, waarna het eindproduct op de markt kan worden gebracht. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft hiervoor opnieuw een subsidie beschikbaar gesteld aan KPN en SecurityMatters.

  • 21 Februari 2018 om 09:58

Urgentie bijscholing installateurs verhoogd

De meerderheid (60%) van de installateurs is niet op de hoogte van de wettelijke verplichtingen rondom het werken aan warmtepompen. Dat blijkt uit onderzoek van ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland. Het bezit van minimaal een persoonscertificaat F-gassen II is verplicht wanneer een installateur een complete warmtepompinstallatie in bedrijf stelt of reparatiewerkzaamheden verricht aan de gashoudende onderdelen.

Warmtepomp stelt nieuwe eisen aan installateur
Nederland is in de ban van het verminderen van het aardgasverbruik. Hierdoor maakt de cv-ketel steeds vaker plaats voor warmtepompsystemen. Bij nieuwbouwprojecten werd al veelvuldig gebruikgemaakt van de water-water warmtepomp. Met de komst van de hybride variant is de warmtepomp ook zeer aantrekkelijk geworden voor de bestaande bouw. Daarbij is veelal sprake van een lucht-water warmtepomp. De techniek stelt nieuwe eisen aan monteurs op alle vlakken, van installatie tot onderhoud. Het is voor installateurs daarom zaak zich klaar te stomen op het gebied van warmtepompen.

John Huizing, directeur van ROVC: “Nu politiek Den Haag pleit voor het versneld stoppen met het gebruik van Gronings aardgas, is de urgentie voor bijscholing van monteurs hoog. Er gelden wettelijke verplichtingen om aan warmtepompen te werken. Dit vraagt een nieuwe denk- en werkwijze van de monteurs en installateurs. Naast de benodigde basiskennis over warmtepompen, zal men ook een slag moeten maken richting hun F-gassen-diploma. Daarmee zijn ze klaargestoomd voor de toekomst.”

Q&A warmtepompen
Installateurs kunnen niet zomaar een warmtepompsysteem inbedrijfstellen. ROVC heeft een Q&A opgesteld over de opkomst van warmtepompen en de wettelijke verplichtingen voor installateurs. Deze is aan te vragen via: www.rovc.nl/warmtepomp-vragen.

  • 21 Februari 2018 om 09:55

MarkLogic door Gartner erkend als visionair

Gartner heeft MarkLogic, leverancier van een NoSQL-dataplatform voor enterprises, voor het tweede jaar op rij uitgeroepen als Visionair in het Gartner Magic Quadrant for Database Management Solutions for Analytics 2018.
 
MarkLogic levert een multi-model database waarmee innovatieve bedrijven hun datasilo’s kunnen integreren en grootschalige analytische projecten kunnen realiseren. Zo kunnen zij hun data effectief benutten, waardoor ze nu en in de toekomst optimaal kunnen concurreren in de data-economie.
In het Gartner Magic Quadrant worden 22 leveranciers geëvalueerd op de volledigheid van hun visie en executievermogen. MarkLogic en Google zijn de enige twee bedrijven die in het Visionaire kwadrant worden geplaatst. Afgelopen november werd MarkLogic ook al erkend als Challenger in het Magic Quadrant voor Operationele Database Management Systemen 2017[2]. MarkLogic werd hierin het hoogst beoordeeld op de gebieden van executievermogen en de volledigheid van visie.
image
 
Wereldwijd heeft MarkLogic meer dan 1.000 enterprise- en overheidsklanten. Velen van hen prijzen MarkLogic voor de manier waarop complexe, analytische uitdagingen het hoofd te bieden.
Een architect zei hierover het volgende op het Gartner Peer Insights-platform: “MarkLogic biedt essentiële mogelijkheden die nergens anders beschikbaar zijn. MarkLogic werkt goed voor operationele analyses omdat het een sterke query-performance, beveiliging, beschikbaarheid en schaalbaarheid biedt. Het platform is geoptimaliseerd voor snelle query's op honderden gefedereerde servers en petabytes aan data. Het stemt gegevens continu en automatisch af in clusters voor maximale query- en zoekprestaties.”

  • 21 Februari 2018 om 09:53

Facade Identification System winnaar Duurzame Uitdaging Amersfoort

Het Facade Identification System (FIS) werd tijdens de Pitchavond Duurzame Uitdaging Amersfoort 2018 op 14 februari jl. uitgeroepen als winnaar. De gemeente Amersfoort en het Kennislab voor Urbanisme organiseerden de Duurzame Uitdaging om de verduurzaming van de stad te versnellen.
FIS maakt het mogelijk om een gevel gedurende de hele life cycle identificeerbaar te maken en hier digitaal informatie aan te koppelen. Dit systeem werd gekozen als beste circulaire business case.

Het Facade Identification System (FIS) is ontwikkeld door de VMRG, SlimLabs, Root en Tagologic. De VMRG en SlimLabs vertegenwoordigden de initiatiefnemers op deze avond. Arjan Kalfsbeek van SlimLabs wist in een pitch van exact 60 seconden de jury te overtuigen dat FIS het beste businessidee is voor een circulaire stedenbouw. Een groot probleem binnen de bouw- en vastgoedwereld is volgens Kalfsbeek dat niemand precies weet welke producten en grondstoffen er in een gebouw zitten. Kalfsbeek: “Dit is een probleem, omdat als gevolg hiervan (bijna) alle producten in gebouwen eindigen als afval, maar ook omdat je niet weet bij wie je terecht moet als er onderhoud nodig is aan een specifiek onderdeel. Door gebouwelementen te voorzien van unieke tags, zijn ze gedurende de hele levensduur identificeer- en traceerbaar.”

Als voorbeeld liet Kalfsbeek een kozijn zien, waar verschillende tags op aangebracht waren en lichtte toe: “Door deze te scannen met bijvoorbeeld een telefoon zie ik binnen de FIS applicatie precies waar het kozijn van gemaakt is, wie het gemaakt heeft en welke grondstoffen erin verwerkt zitten en wie eventueel onderhoud dient uit te voeren. Ook de leverancier weet zo exact waar zijn gevels zitten, kan ze eenvoudig monitoren en als de gevel afgedankt wordt, ervoor zorgen dat deze voor hergebruik of recycling in aanmerking komt.”

De jury, bestaande uit juryvoorzitter en wethouder Willem-Jan Stegeman (Gemeente Amersfoort), Rob Jansen (Vastgoedbedrijf Heilijgers), Chris Schuthof (Sectorteam Bouw ABN AMRO) en informal investor Jacques van Ek (K4), benoemde twee winnaars, waaronder FIS. Zij wonnen hiermee financiële ondersteuning. Alle deelnemers aan de Duurzame Uitdaging Amersfoort hebben een ontwikkeltraject gevolgd.

  • 20 Februari 2018 om 15:22

Informatiebijeenkomst NEN over informatie- en archiefmanagement

De norm NEN-ISO 15489-1 voor informatie- en archiefmanagement is sinds kort in het Nederlands verkrijgbaar. Op 13 maart organiseert NEN een informatiebijeenkomst over deze norm.

NEN-ISO 15489-1 ‘Informatie en documentatie – Informatie- en archiefmanagement – Deel 1: Concepten en uitgangspunten’ vormt een belangrijke leidraad bij het inrichten van informatie- en archiefmanagement. De norm is in 2016 herzien en aangepast op basis van de laatste inzichten. NEN-ISO 15489-1 benoemt de kernconcepten en -uitgangspunten voor het aanmaken, opnemen en beheren van archiefstukken. De norm speelt een centrale rol in een aantal andere internationale en nationale normen die verdere richtlijnen geven over onder andere technieken en de uitvoering van archiefmanagement.

Informatiebijeenkomst
Onlangs is NEN-ISO 15489-1 naar het Nederlands vertaald. Deze vertaling is opgesteld door de leden van de normcommissie ‘Informatie- en archiefmanagement’ in samenwerking met NEN.Om belanghebbenden te informeren over de inhoud en de mogelijkheden van deze norm, organiseert de normcommissie op 13 maart een informatiebijeenkomst. Deelname aan de informatiebijeenkomst is kosteloos en brengt geen verdere verplichtingen met zich mee. Het definitieve programma van de bijeenkomst wordt binnenkort vastgesteld.

Aanmelden kan via de website van NEN Evenementen.

  • 20 Februari 2018 om 15:15

Nieuwe wervingssite CSU speelt in op arbeidsmarkt

Schoonmaakbedrijf CSU lanceerde eind januari een nieuwe recruitmentsite. De site www.werkenbijcsu.nl gaat uit van de functionele wensen van potentiële medewerkers en geeft een goed beeld over het bedrijf als werkgever. De compleet vernieuwde site is het startpunt voor het op een data-gedreven wijze vinden, binden en boeien van personeel.

De CSU-website beschikt nu al over de belangrijkste basisfunctionaliteiten, maar wordt de komende maanden nog verder uitgebreid om het gebruiksgemak en de beleving van de sollicitant verder te verhogen. CSU werkt hiervoor samen met de specialisten Endouble en PeopleXS.

Marco Gramser, directeur P&O: ´De arbeidsmarkt is aan het verkrappen. Tegelijkertijd willen we de beste mensen voor onze dienstverlening. Als Top Employer Nederland vinden we een optimale klantervaring voor de sollicitant daarvoor essentieel. Bezoekers vinden snel de relevante mogelijkheden in de buurt en we maken ze enthousiast voor een loopbaan bij CSU. De nieuwe werken-bij site biedt onze recruiters bovendien meer ruimte aan de kwalitatieve kant van arbeidsmarktcommunicatie. Zowel werkzoekenden als opdrachtgevers zijn daar bij gebaat.´  

Voor de ontwikkeling van deze site ging CSU een samenwerking aan met Endouble, specialist op het gebied van recruitmentsites en meetbaarheid. Endouble maakte eerder onder andere de sites voor grote werkgevers als Jumbo, Albert Heijn en Landal. Endouble gelooft dat je het talent acquisition proces alleen maar beter kunt maken als je de juiste data en inzichten hebt. Dit stelt je in staat om de juiste keuzes te maken continu te verbeteren. ‘CSU staat volledig achter onze visie en wij zijn dan ook trots op onze samenwerking. Enerzijds is de nieuwe site een prachtig visitekaartje voor werken bij CSU. Anderzijds wordt het recruitmentproces steeds efficiënter omdat de kwaliteit van kandidaten verbetert’, aldus Thomas Morel, Customer Success Manager bij Endouble .

  • 20 Februari 2018 om 11:41

ParkNed Waalwijk neemt Glasvezel Vught over

ParkNed Waalwijk heeft per 1 januari 2018 Glasvezel Vught overgenomen dat verdergaat als ‘ParkNed Vught’. Daarmee profiteren aangesloten ondernemers en organisaties in de gemeente Vught van een hypermodern en betaalbaar glasvezelnetwerk.

ParkNed exploiteert glasvezelnetwerken voor bedrijven en instellingen zodat ze een toekomstvaste, betrouwbare en supersnelle verbinding hebben tegen betaalbare tarieven. In Waalwijk heeft ParkNed één van de grootste zakelijke glasvezelnetwerken van Nederland waar klanten zoals Bol.com, Ingram Micro, vanHaren en XENOS. En nu bedient ParkNed dus ook bedrijven in Vught met razendsnel internet.

Met de nieuwe ervaren exploitant van het glasvezelnetwerk kunnen de aangesloten bedrijven in Vught rekenen op hogere kwaliteit. Die kwaliteitssprong komt vooral door beter beheer en management van het netwerk en doordat de monitoring vanuit Waalwijk gebeurt. Inspectie en onderhoud van glasvezelnetwerken zijn cruciaal voor de betrouwbaarheid en veiligheid van de infrastructuur. ParkNed directeur-eigenaar Peter Grotenhuis: “Door de overname kunnen we de krachten bundelen, ontstaat er synergie tussen meerdere netwerken en zijn wij in staat om de klant een betere dienstverlening te bieden. En dat alles voor lagere prijzen. Ook investeren wij in de techniek waardoor het netwerk continu geüpgraded wordt naar de nieuwste technologie.”

ParkNed wil met haar ultramoderne glasvezelnetwerken bedrijven in staat stellen nog sneller en constanter te werken en zo de concurrentie voor te blijven. Dat is vooral belangrijk voor Telecom-, IT- en databedrijven, maar ook voor webwinkels en ondernemingen die via internet hun diensten en producten aanbieden. De focus van ParkNed ligt op Brabant, met Gelderland, Drenthe en Overijssel in het vizier. Met de overname van Glasvezel Vught slaat ParkNed een brug tussen Oost- en West-Brabant.

  • 19 Februari 2018 om 00:00

Nederland moet op zoek naar slimme manieren om zonne-energie op te slaan

SOLARWATT ziet de afgelopen maanden een sterk toenemende vraag naar zonnepanelen. Volgens het bedrijf steeg de verkoop ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 50 procent. “Een positieve en logische ontwikkeling”, zegt Erik de Leeuw, algemeen directeur van SOLARWATT Benelux, die wijst op de discussie over de gaswinning.

Nu de overheid heeft besloten om de gaswinning in Noord-Nederland drastisch terug te dringen, zal het belang van duurzame elektriciteitsopwekking volgens De Leeuw verder toenemen. Daardoor zullen bedrijven en consumenten steeds hogere eisen stellen aan de kwaliteit van hun systemen voor het opwekken van zonne-energie. Daarnaast is het nodig slimme systemen in te zetten om de zelf opgewekte energie direct te gebruiken of deze tijdelijk op te slaan.

De Leeuw wijst op de noodzakelijke overstap op elektrische energie, nu de gaswinning drastisch teruggedraaid wordt. “Daardoor zal de vraag naar stroom flink toenemen. Tot nu toe werden zonnepanelen vooral geïnstalleerd om kosten te besparen op stroomverbruik. Nu worden ze ook ingezet om op gas te besparen. Zo verwarmen steeds meer mensen hun huis met een warmtepomp in plaats van een cv-ketel. De warmtepomp bespaart gas, maar kost wel meer elektriciteit. Daarnaast stijgt de populariteit van elektrisch koken en elektrisch rijden. Dat betekent een sterk toenemende vraag naar stroom die duurzaam opgewekt en opgeslagen moet worden.”

Volgens De Leeuw zorgt deze trend voor een grotere behoefte aan hoogwaardige zonnepanelen die niet snel degraderen en beter bestand zijn tegen weersinvloeden. Daarnaast stijgt de vraag naar slimme systemen om ervoor te zorgen dat bedrijven en consumenten energie kunnen bewaren. “SOLARWATT ontwikkelde met het oog hierop een thuisaccu-systeem dat voorzien is van Energy Manager-software die apparaten met een tijdelijke flexibele energievraag kan inschakelen, als het aanbod hoog is. Denk aan koeling, opladers, warmtepompen voor warm water en airconditioners. Daarnaast leveren we met MyReserve-accu’s een totaaloplossing voor het opslaan van overtollige elektriciteit, die weer te gebruiken is in perioden met weinig tot geen zon.”

Volgens De Leeuw kan Nederland op dit gebied leren van Duitsland, waar zonne-energie in snel tempo werd uitgerold, maar er te weinig oog was voor het effectief opslaan waardoor overschotten ontstonden. “We hebben systemen nodig die optimaal op elkaar zijn afgestemd zodat panelen, accu’s en alle stroom verbruikende apparaten maximaal samenwerken. Op die manier kan zonne-energie een centrale rol spelen bij het verminderen van de afhankelijkheid van aardgas.”

  • 19 Februari 2018 om 00:00

Aanpak toenemende dreiging Internet of Things

Nu Cybersprint de derde SBIR tender Cyber Security heeft gewonnen, wil het Haagse security bedrijf nog meer inzetten op het beschermen van organisaties tegen de toenemende cyberdreigingen van Internet of Things (IoT) apparaten,  apparaten die aan het internet worden verbonden. Kwetsbaarheden in IoT apparaten kunnen de impact van cyberaanvallen vergroten. Met het SBIR project ontwikkelt Cybersprint nieuwe software waarmee organisaties beter in staat zijn om IoT hacks, malware besmettingen en andere cyberaanvallen, zoals DDOS, vroegtijdig te herkennen en te voorkomen.

De SBIR regeling, toegekend door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), draagt bij aan de doelstellingen van Nederland om de Cyber Security en de weerbaarheid van organisaties te vergroten. Cybersprint heeft eerder een Digital Risk Monitoring (DRM) platform ontwikkeld dat organisaties beschermd tegen cyber-risico’s door real-time inzicht te geven in hun totale online aanvalsoppervlak. Met deze SBIR willen zij dit platform nog verder ontwikkelen richting bescherming tegen Internet of Things (IoT) aanvallen.

De beveiliging van IoT apparaten begint in prioriteit toe te nemen. Met de toegenomen digitalisering groeit het gebruik van IoT apparaten tot meer dan 80 miljard apparaten, met meer dan 180 zettabytes aan digitale data die aan het internet verbonden zullen zijn in 2025. In 2025 wordt geschat dat er meer dan 152.000 IoT apparaten per minuut aan het internet zullen worden gekoppeld. Veel van de ingebedde ‘firmware’ van deze IoT apparaten is onveilig en kan ICT systemen van bedrijven, overheden en consumenten kwetsbaar maken.
 
Malware ontwikkeling
Parallel aan de sterke ontwikkeling van IoT is in de afgelopen jaren een nieuw type malware ontwikkeld dat zich specifiek richt op de kwetsbaarheden van deze IoT apparaten, om de impact van het virus te vergroten. Bij de recente DDOS aanvallen werd dit segment ook al ingezet om systemen van derden plat te leggen. Recentelijke voorbeelden hiervan zijn Mirai, Hajime en BrickBot.

Het doel van SBIR is om ondernemers uit te dagen nieuwe producten te ontwikkelen en op de markt te brengen waarmee maatschappelijke problemen kunnen worden opgelost. Dit Cyber Security project stimuleert het vertrouwen in het gebruik van ICT-voorzieningen. Cybersprint ontwikkelt nu samen met het team van Jurriaan Bremer, ontwikkelaar van Cuckoo Sandbox, een aanpak voor ‘IoT honeypotting through firmware-emulation’. Dit is de software die in staat is om IoT hacks en/of malware besmettingen te herkennen, waarmee organisaties en hun Internet of Things (IoT) apparaten beter kunnen worden beschermd tegen malware en DDOS aanvallen.



  • 19 Februari 2018 om 11:55

Cybersecuritywet naar Tweede Kamer

Aanbieders van essentiële diensten, zoals drinkwaterbedrijven, banken en beheerders van gas- en elektriciteitsleidingen, worden in de loop van 2018 verplicht te voldoen aan beveiligingseisen. Zij moeten adequate maatregelen nemen tegen inbreuken van buitenaf op hun netwerk- en informatiebeveiliging. Als zich toch een cyberincident voordoet, moeten zij hun techniek en organisatie op orde hebben om de digitale ‘brand’ snel te kunnen blussen en de schade zoveel mogelijk te beperken.
 
Dit blijkt uit het voorstel voor de Cybersecuritywet (Csw) van minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), dat vandaag bij de Tweede Kamer is ingediend. Doel is Nederland digitaal veiliger te maken. De Csw vloeit voort uit de Netwerk- en Informatiebeveiligingsrichtlijn (NIB-richtlijn) van de Europese Unie. Deze spoort de lidstaten aan hun digitale weerbaarheid te vergroten en beter met elkaar samen te werken.
 
Ernstige cyberincidenten moeten voortaan ook worden gemeld bij de toezichthouder. Volgens de huidige Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity (Wgmc) zijn aanbieders van bepaalde diensten enkel verplicht dit soort incidenten te melden bij het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) - dat voor Nederland fungeert als een Cyber Security Incident Response Team (CSIRT). Een CSIRT waarschuwt voor risico’s en biedt hulp en bijstand bij cyberincidenten.
 
De toezichthouder (voor banken is dat bijvoorbeeld De Nederlandsche Bank) ziet toe op naleving van de beveiligingseisen en de meldplicht en legt zo nodig sancties op, zoals een bestuurlijke boete. De Csw geldt straks ook voor aanbieders van onlinemarktplaatsen, cloudcomputerdiensten en onlinezoekmachines. Het is nog niet bekend welke instantie voor die aanbieders het CSIRT wordt. De bepalingen in de  huidige Wgmc worden opgenomen in de nieuwe cybersecuritywet. De Wgmc wordt ingetrokken.

  • 16 Februari 2018 om 00:00

Veilig migreren naar e-mail in de cloud

Kleine en middelgrote ondernemingen stappen nog steeds op grote schaal over naar de cloud. Volgens de meest recente rapportage van Kaspersky Lab is voor de meerderheid de implementatie van een cloudgebaseerde e-mailomgeving, wereldwijd de meest gebruikte zakelijke cloudapplicatie, de eerste stap. Met een nieuw Security-as-a-Service-aanbod van Kaspersky Lab komen nu next generation detectietechnologieën beschikbaar voor e-mailsystemen in de cloud, mogelijk gemaakt door machine learning en real-time cloudgebaseerde dreigingsinformatie. Dit zorgt voor betere beveiliging van Exchange Online in Microsoft Office 365.

Cybercriminelen hebben e-mail nog altijd in het vizier

Het verzenden en ontvangen van e-mails is een onderdeel van de dagelijkse routine van ieder bedrijf. Geen wonder dus dat cybercriminelen voortdurend nieuwe manieren zoeken om hier voor hun eigen doeleinden misbruik van te maken. Volgens het recente driemaandelijkse spamrapport van Kaspersky Lab is er sprake van een gestage groei van phishing- en spamcampagnes, die bovendien steeds sluwer worden. Met name voor het MKB betekent dit dat IT-beheerders meer tijd moeten steken in het verwijderen van irrelevante e-mails en het herstellen van per ongeluk verwijderde berichten, in plaats van zich te kunnen richten op belangrijkere IT-taken.

Daarbij zijn irrelevante e-mails niet alleen nadelig voor de efficiëntie van IT-middelen en de productiviteit van werknemers. Zodra er via deze mails wordt ‘gephisht’ naar personeelsreferenties of er met bijlagen malware wordt verspreid, gaan ze een serieuze bedreiging vormen voor het bedrijf. Bij 28 procent van de gerichte aanvallen die dit jaar plaatsvonden, speelde het gebruik van phishing of social engineering een belangrijke rol.

Essentiële e-mailbeveiliging: op locatie en in de cloud

Om deze uitdagingen het hoofd te bieden en kleine en middelgrote bedrijven te helpen hun lokale e-mailsystemen te beschermen, biedt Kaspersky Lab beveiliging voor mailservers en mailgateways. Dit jaar wordt een nieuw product toegevoegd aan het MKB-portfolio – Kaspersky Security for Microsoft Office 365 - om de bescherming uit te breiden naar Exchange Online, de cloudgebaseerde e-mailservice van Microsoft Office 365.
 
Deze gecombineerde oplossing, die samenwerkt met de geïntegreerde beveiliging van Microsoft, beschermt gebruikers van Microsoft Office 365 beter tegen ransomware, kwaadaardige bijlagen, spam, phishing (inclusief Business E-mail Compromise (BEC)) en onbekende dreigingen. Het bereik van de toegepaste nieuwe generatie beveiligingstechnologieën omvat een anti-phishing-engine op basis van een neuraal netwerk, detectie op grond van machine learning, sandboxing, filteren van bijlagen en het wereldwijde netwerk voor dreigingsintelligentie van Kaspersky Lab. Deze technologieën worden bestuurd door HuMachine van Kaspersky Lab, dat menselijke expertise combineert met dreigingsinformatie uit big data en machine learning om zo te beschermen tegen alle mogelijke digitale gevaren waarmee een bedrijf geconfronteerd kan worden.

Systeemeigen integratie in de cloud en eenvoudig beheer

Het product van Kaspersky Lab wordt, net als Microsoft Office 365, gehost in de cloud. Dit betekent handig en flexibel cloudgebaseerd e-mail- én beveiligingsbeheer. Kaspersky Security for Microsoft Office 365 biedt kleine en middelgrote bedrijven tal van voordelen, zoals eenvoudige configuratie en systeemeigen integratie met Exchange Online, een dashboard dat in één oogopslag dreigings- en detectiestatistieken inzichtelijk maakt en de mogelijkheid om een back-up van verwijderde e-mails te maken en deze berichten te herstellen.
 


  • 15 Februari 2018 om 11:02

Hoe doe je je voordeel met schoonmaakdata...

Vroeger was het ‘Kennis is macht’; tegenwoordig is het ‘Data is het nieuwe goud’. Het principe is hetzelfde: relevante informatie is waardevol. Met de nadruk op ‘relevante’. Want nu niet alleen ménsen met internet connected zijn maar ook dingen, is de informatiestroom enorm. Wat is relevant; en wat niet?

Werd de schoonmaak vroeger nog al eens als conservatief weggezet; tegenwoordig zijn de ontwikkelingen bijna niet bij te houden. Gebouwen ‘meten’ met sensoren welke ruimtes intensief in gebruik zijn, waardoor een schoonmaakbedrijf zijn programma daarop kan aanpassen. Ook zijn er apps die schoonmaakmedewerkers inzicht geven in taakafspraken. En zij leveren zelf ook weer input door de status van hun taakuitvoering in te voeren. Of een verstoring, zoals een kapotte lamp.

24 x 7 tijd- en aanwezigheidsregistratie
Een andere tak van sport binnen data in de schoonmaak is tijd- en aanwezigheidsregistratie. Het aantal schoonmaakbedrijven dat digitaal uren registreert, neemt de laatste jaren fors toe. En niet voor niets.

Digitale tijd- en aanwezigheidsregistratie biedt automatisch inzicht in gewerkte uren van schoonmaakmedewerkers. Rayonmanagers en objectleiders hoeven al lang niet meer handmatig uren in excelsheets of urenportalen in te vullen. Het Nederlandse CleanJack heeft zich volledig gespecialiseerd in schoonmaakautomatisering.

Inzicht in grootste kostenpost: loon
Ook krijgen schoonmaakbedrijven veel beter inzicht in de echte arbeidskosten zodat zij kunnen bijsturen waar nodig. Loon is immers de grootste kostenpost in de schoonmaak. Digitale tijd- en aanwezigheidsregistratie maakt loonkosten transparant. Bovendien zijn schoonmaakmedewerkers ervan verzekerd dat zij de tijd die voor hun werk staat, ook kunnen benutten.

Checkpoints meten taakuitvoering
Checkpoints zijn de meest recente aanvulling op het huidige registreren van aankomst- en vertrektijden van schoonmaakmedewerkers. Sinds kort biedt CleanJack deze optie bij haar tijd- en aanwezigheidsregistratie aan.

Door deze chips in een ruimte op te hangen of op machines te bevestigen, monitor je realtime de tijden waarin een taak is uitgevoerd, welke machines in gebruik zijn, de taakuitvoering in subruimtes zoals toiletten, en de schoonmaakroute. Deze data kunnen schoonmaakbedrijven gebruiken om met opdrachtgevers in gesprek te gaan over het schoonmaakcontract, of om een efficiëntere route op te stellen.

Privacy: Niet alles is relevant

Met de toename aan big en small data blijkt nieuwe regelgeving nodig. Met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR), komt deze er eind mei 2018. Deze privacywetgeving stelt strengere eisen aan het verwerken van persoonsgegevens. Bovendien is niet alles wat je kúnt meten, ook relevant. En is het aan organisaties om rekening te houden met de persoonlijke levenssfeer.

Analyse en interpretatie

Kortom: data verzamelen is één. Maar data analyseren, interpreteren en deze informatie op een juiste manier gebruiken, is iets anders. Als u zich daarvan bewust bent, heeft u misschien wel goud in handen.

 

Haal ook meer uit uw data!

CleanJack is al meer dan 10 jaar specialist in tijd- en aanwezigheidsregistratie. Het bedrijf adviseert schoonmaakbedrijven over het verzamelen van relevante data, de analyse en het omzetten van data in betere resultaten. Haal ook meer uit uw data en vraag een vrijblijvend consultancygesprek aan.

  • 15 Februari 2018 om 10:31

Oracle breidt zelfsturende mogelijkheden van het Oracle Cloud Platform uit

Thomas Kurian, president product development, liet tijdens Oracle CloudWorld in New York de nieuwste ontwikkelingen binnen het Oracle Cloud Platform zien. Oracle breidt de autonome diensten van zijn Oracle Cloud Platform uit buiten de Oracle Autonomous Database. Daarmee worden alle diensten van dit platform zelfsturend, zelfbeveiligend en zelfherstellend. Oracle maakt voor deze geavanceerde diensten gebruik van artificial intelligence en machine learning om bedrijven te helpen met het terugdringen van kosten en risico’s, het opvoeren van hun innovatietempo en het verkrijgen van voorspellende inzichten.

Bedrijven die inzetten op snelle innovatie hebben behoefte aan veilige, uitgebreide en geïntegreerde clouddiensten voor de ontwikkeling van nieuwe applicaties en het hosten van hun meest veeleisende zakelijke workloads. De clouddiensten van Oracle zijn in staat om belangrijke beheertaken, zoals optimalisatie, hoge beschikbaarheid en veilige enterprise-IT-systemen te ondersteunen. Om het innovatietempo op te voeren en bij te dragen aan een slimmere besluitvorming biedt het Oracle Cloud Platform daarnaast nieuwe autonome mogelijkheden voor applicatieontwikkeling, mobile en bots, de integratie van applicaties en data, analytics en security en beheer.

De autonome mogelijkheden van Oracle vormen een kernonderdeel van alle diensten van het Oracle Cloud Platform, zoals ’s werelds eerste autonome database, die tijdens Oracle OpenWorld werd onthuld. De Oracle Autonomous Database maakt gebruik van geavanceerde artificial intelligence en algoritmes voor machine learning om een einde te maken aan foutgevoelige menselijke tussenkomst en handmatige optimalisatie. Bedrijven kunnen daarmee profiteren van ongekende beschikbaarheid, prestaties en beveiliging tegen aanmerkelijk lagere kosten. Meerdere autonome database-diensten – elk afgestemd op een specifieke workload – komen beschikbaar in 2018, waaronder Oracle Autonomous Data Warehouse Cloud Service voor analytics, Oracle Autonomous Database OLTP voor transactionele en gecombineerde workloads en Oracle Autonomous NoSQL Database voor snelle, grootschalige reads en writes.


  • 14 Februari 2018 om 17:01
โŒ