[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag โ€” 25 September 2018Facilitywereld

De drie grootste voordelen van IoT voor Supply Chain Management

Het Internet of Things (IoT) heeft het bedrijfsleven inmiddels al veelvuldig beïnvloed. Dit is logisch, want met IoT kunnen bedrijven meer data verzamelen en deze real-time inzetten voor automatisering. Ook de supply chain dingt mee in deze voordelen. Benieuwd wat de voordelen zijn van het IoT in de transport- en opslagbranche? OpenText heeft de drie grootste voordelen op een rij gezet.

1. Meer inzicht
Het traceren van de locatie, conditie en levertijd van een artikel is van essentieel belang voor een succesvolle supply chain én een positieve klantervaring. De vorige generatie tags en sensoren konden wel informatie over locatie en conditie verzamelen, maar de toepasbaarheid van deze data was beperkt. Data die door de sensoren werden gemeten bleven geïsoleerd van andere relevante data. Zo waren producten voorheen niet realtime te volgen, omdat informatie over het product en informatie over de locatie niet met elkaar verbonden waren.

Het is de nieuwe generatie van tags en sensoren die deze mate van zichtbaarheid mogelijk maakt. De tags en sensoren worden gestuurd door GPS-systemen en Radio Frequency Identification (RFID) in de cloud en leveren real-time informatie over de specificaties van het product waaraan ze bevestigd zijn. Ze verzamelen continu data in ieder stadium van de supply chain over onder andere de locatie, temperatuur, vochtigheid en status van de goederen. Dit bevordert het volgen en monitoren van derde logistieke partijen, optimalisatie van magazijnactiviteiten en verbeteringen in het laatste stadium van de levering.

2. Proactieve bevoorrading
De juiste balans in inventarisatie blijkt in de praktijk nog vaak een opgave; soms is de voorraad te groot en op andere momenten moeten klanten teleurgesteld worden omdat een product niet meer op voorraad is. Om een overvloed aan voorraad te voorkomen en tegelijkertijd de klantervaring te verbeteren, moet een groot deel van het aanvulproces geautomatiseerd worden. Alleen dan kan de actuele voorraad en het aanvullen ervan continu gecontroleerd en dus op peil gehouden worden.

Om te voorkomen dat iets niet op voorraad is, is het aanbrengen van sensoren op alle producten mogelijk. Deze sensoren kunnen verbonden worden met het centrale Warehouse Management Systeem om real-time inzicht te krijgen in de voorraad. Bovendien kan het IoT-platform de conditie van ieder product controleren, zoals de temperatuur, houdbaarheidsdatum en andere factoren die de kwaliteit van een product kunnen beïnvloeden. Zo wordt naast de kwantiteit, ook de kwaliteit van de bevoorrading gemeten.

Ook helpt het IoT de bevoorraading af te stemmen op de vraag van de consument. De sensoren houden bij naar welke producten veel vraag is en wordt er vervolgens automatisch een aanvraag voor navulling ingediend. Bovendien helpen de data patronen in consumentgedrag te ontdekken, waarmee voorspellingen worden gedaan. Zo kunnen de sensoren voorafgaand aan drukke periodes, zoals de feestdagen, automatisch voor extra bevoorrading zorgen en dit na afloop weer terugschroeven.

3. Preventief onderhoud
De voorspellende capaciteit van het IoT is niet alleen heel handig bij het afstemmen van de bevoorrading, maar tilt ook het onderhoud van machines binnen de supply chain naar een hoger niveau. Het IoT biedt bedrijven namelijk de mogelijkheid om te voorspellen wanneer een onderdeel van een machine waarschijnlijk aan vervanging toe is. Door sensoren aan ieder machineonderdeel te bevestigen, worden afwijkingen onmiddellijk geregistreerd. Deze sensoren communiceren de verzamelde data automatisch naar het IoT-platform en met machine learning bepaalt het platform of het onderdeel gerepareerd of vervangen moet worden. Vervolgens zet het IoT-platform automatisch het juiste proces in gang.

De sensoren maken proactieve monitoring en analyse mogelijk die de prestaties en levensduur van ieder onderdeel verbeteren. Zo kan er preventief ingegrepen worden en dat voorkomt dat een onderdeel daadwerkelijk kapotgaat. Dit bevordert de snelheid van de supply chain enorm.

Beveiliging cruciaal voor groei
Robert Hoeksema, Director Benelux bij OpenText, benadrukt het belang van het IoT ter bevordering van supply chain management. Hoeksema: “Bedrijven die het IoT gebruiken voor het verzamelen en inzetten van data in de supply chain, kunnen enorm groeien. Processen verlopen efficiënter en klanten zijn vaker tevreden”. Wat volgens Hoeksema wel een voorwaarde is bij de implementatie van het IoT, is beveiliging. “Wanneer mensen, systemen en machines allemaal met elkaar verbonden zijn, ontstaat er een enorme toevloed aan datastromen. Deze hoeveelheid informatie is een goudmijn om de onderneming naar een hoger niveau te tillen, mits het extreem goed beveiligd is”, aldus Hoeksema.

  • 25 September 2018 om 00:00

Factuurherkenning op regelniveau biedt uitkomst logistieke sector

Waar de automatische verwerking van e-facturen in veel branches een effectieve tijd- en kostenbesparende oplossing is gebleken, kon je als ondernemer in de logistieke sector nog niet optimaal van de facturatievoordelen genieten. De oorzaak lag in de complexiteit van de facturen – waarbij doorgaans sprake is van meerdere artikelnummers en verschillende btw tarieven. Daardoor moesten facturen handmatig gecontroleerd worden op fouten. Go2UBL lanceert nu factuurherkenning op regelniveau. Artikelnummer, omschrijving, aantal, prijs per eenheid en btw worden daarmee op regelniveau herkend. Daarmee wordt volledig automatische verwerking van facturen ook in deze branche mogelijk.

Waar ‘standaard’ facturen al langere tijd omgezet kunnen worden in UBL (Universal Business Language), ook wel e-factuur, lag dat met complexere facturen anders. Logistieke ondernemers hebben te maken met meerdere artikelnummers: de eigen nummers en de nummers die de leverancier hanteert. Daarbij kunnen producten op de factuur ook afwijkende btw tarieven hebben. Die verschillen konden niet herkend worden. Met factuurherkenning op regelniveau kan dat wel.

“De toegepaste techniek om regelherkenning mogelijk te maken, is heel complex”, aldus Rob Tolstra, CEO van go2UBL. “Alle boekhoudpakketten moeten overweg kunnen met het eindproduct (de UBL-factuur), er mag geen uitval zijn en de btw dient op de juiste manier in de UBL opgenomen te zijn. Dat het ons is gelukt om dit te ontwikkelen op het niveau van 100% volledigheid en 95% juistheid is heel bijzonder. Dat hielden wij vier jaar geleden nog voor onmogelijk. We zijn dan ook bijzondere trots op het feit dat we e-facturatie nu écht toegankelijk maken voor de logistieke en grote organisaties.”

Regelherkenning van go2UBL draait momenteel nog in BETA versie. Eind september wordt de officiële lancering verwacht.

UBL (Universal Business Language) geeft in bestandsvorm de inhoud van een factuur weer. Het is feitelijk een serie afspraken over een digitale gegevensstructuur in een bepaald standaardformaat. Omdat dit een wereldwijd bekende en gebruikte structuur is, kan het worden gelezen door bijna alle softwarepakketten. Een UBL is een elektronische factuur (e-factuur), niet te verwarren met een digitale factuur (PDF).

  • 24 September 2018 om 15:32
Gisteren โ€” 24 September 2018Facilitywereld

Solipsis BV behaalt ISO 27001 certificering

ICT-dienstverlener Solipsis heeft onlangs het ISO-certificaat 27001 behaald. Solipsis voldoet hiermee aan de meest actuele wereldwijde standaard voor informatiebeveiliging. De bewustwording van informatieveiligheid is na de invoering van de AVG in mei 2018 sterk verhoogd. Het behalen van de ISO 27001 certificering toont aan dat Solipsis voldoet aan de strenge normeisen rondom informatiebeveiliging.

Het belang van een ISO 27001 certificering is toegenomen doordat de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van (persoons-) gegevens moeten worden gewaarborgd conform de AVG. In het hele certificeringstraject is eerst gekeken of de invulling van de ISO 27001 juist en compleet was bij Solipsis. Toen dat het geval bleek, is vervolgens bij de drie business units van de Solipsisgroep onderzocht of deze hier ook naar handelen. De certificering is voor drie jaar afgegeven waarbij elk jaar een nieuwe audit volgt om vast te stellen of de kwaliteit nog steeds op orde is.

Volgens directeur Solipsisgroep, Goossen de Bruin is certificering geen momentopname maar onderdeel van een continu proces. “Wij zijn feitelijk permanent bezig met bewaking en kwaliteitsverbetering. Voor onze klanten en onszelf is het vooral in deze tijd van cruciaal belang dat gegevens goed zijn beschermd. Door onze processen en procedures goed te beschrijven en na te leven, vormt dit de basis waarop wij de data van onze klanten en onszelf zo goed als mogelijk is beveiligen. Dit verkleint risico’s op het gebied van informatiebeveiliging en voorkomt incidenten.”

  • 24 September 2018 om 00:00

Nationale Politie moet politiegegevens beter beschermen volgens AP


Dwangsom van 40 mille geïnd na overschrijden termijn

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft de Nationale Politie op haar vingers getikt en de dwangsom die zij eerder oplegde gevorderd. Reden: de Nationale Politie moet beter controleren wie bepaalde gegevens gebruikt of inziet. Onbevoegden mogen niet aan de haal kunnen met bepaalde informatie. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) had de Nationale Politie een last onder dwangsom opgelegd om de controle op dit punt binnen zes maanden in te voeren. De Nationale Politie heeft de beveiliging op dit punt niet binnen de termijn aangescherpt. Daarom heeft de AP een dwangsom van 40.000 euro ingevorderd.

Op dit moment beoordeelt de AP opnieuw of de Nationale Politie voldoet aan de controle-eisen. Als de beveiliging op dit punt nog steeds niet voldoet, kan de AP de Nationale Politie met een last opnieuw dwingen de procedures aan te passen, zo staat te lezen op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens, de toezichthouder op de naleving van de privacywet in Nederland.
 
Het probleem ligt als volgt: bij het systeem waarmee inkomende en uitgaande personen en goederen in het Schengengebied worden gecontroleerd, hoort een logsysteem dat gebruikersactiviteiten vastlegt. Niet alle medewerkers van de Nationale Politie die toegang hebben tot dit systeem mogen ongelimiteerd alle politiegegevens gebruiken of inzien. De Nationale Politie moet die logbestanden regelmatig en proactief controleren.
Deze maatregel was de vijfde van de maatregelen die de AP oplegde naar aanleiding van een onderzoek in 2015. De andere vier maatregelen had de Nationale Politie inmiddels wel op orde. Controle op de genoemde logbestanden is een belangrijk hulpmiddel om te achterhalen of informatie onrechtmatig wordt ingezien of gebruikt.

  • 21 September 2018 om 12:22
OuderFacilitywereld

Een op drie Nederlanders heeft na werkweek geen voldaan gevoel


Een op de drie Nederlanders gaat na een week werken niet met een voldaan gevoel het weekend in. Met name millennials, de generatie geboren na 1980, zijn aan het einde van de werkweek toe aan weekend.  Een kwart heeft dat gevoel zelfs altijd. Van alle nachten slapen Nederlanders het slechts van zondag op maandag, voor de start van de nieuwe werkweek.

Dat blijkt uit onderzoek dat Motivaction uitvoerde voor het boek DIT BOEK IS GEZOND. Het onderzoeksbureau ondervroeg ruim 1.000 Nederlanders over hun gezondheid en leefstijl. In het boek vertellen ook ruim 30 bekende Nederlanders hoe zij met gezondheid en vitaliteit omgaan, onder wie Humberto Tan, Hadewych Minis en Alex Klaasen.

Gemiddeld slapen we 7,2 uur per nacht, vrouwen met 7,3 uur iets meer. Ruim de helft checkt vlak voor het slapengaan altijd nog even zijn telefoon. En voor bijna de helft is zijn telefoon checken voor nieuws en nieuwe berichten het eerste dat hij ’s ochtends na het wakker worden doet. Met name millennials, geboren tussen 1980 en 1996, beantwoorden ’s avonds na het eten nog werk e-mails.  Ruim 20 procent doet dat vaak tot altijd.

Nederlanders vinden dat ze hun leefstijl moeten aanpassen om meer energie te hebben. Maar daar komt het door de waan van de dag niet van. Bovendien is vaak niet duidelijk wat gezond is en wat niet. Zo denkt een kwart dat koffie ongezond is. Een kwart denkt dat voedingssupplementen een noodzakelijke aanvulling op onze voeding zijn. En de helft van de vrouwen denkt dat E-nummers ongezond zijn.

Gezondheidsmythes
Om een einde te maken aan allerlei gezondheidsmythes is gezondheidsdeskundige Tijn Elferink voor DIT BOEK IS GEZOND op zoek gegaan naar wat gezond is en wat niet. Voor zijn vraag over cafeïne ging hij op de koffie bij professor Leonard Hofstra. Hij zong in het Concertgebouw met professor Erik Scherder. En hij multitaskte met professor Niels Taatgen. Daarnaast experimenteerde hij, bijvoorbeeld om te ervaren of hij beter slaapt als hij na half tien ’s avonds zijn telefoon niet meer gebruikt (het antwoord is: ja). En door met een ademhalingscoach in een bad ijsblokjes te gaan zitten.

Hij deelt zijn ervaringen in het boek. Zijn belangrijkste conclusies: “Doe alles met mate, streef haalbare doelen na en geniet samen met anderen. Doe ik nu alles perfect? Nee, ik laat mij regelmatig verleiden in bed toch nog even Facebook te checken. Ondanks dat ik beter sliep toen ik het niet deed. Ik probeer over het algemeen vers en onbewerkt te eten, waarmee ik mijzelf de ruimte geef om ook eens wat slechts te doen. Ik hou vaste sportmomenten aan, zodat het onderdeel is van mijn routine. En ik hou in mijn agenda ruimte vrij om spontaan met vrienden of familie af te spreken of om gewoon een keer helemaal niets te doen.”


  • 21 September 2018 om 00:00

Inschrijving FMN Student Award 2018 geopend


Wie wordt de winnaar van de FMN Student Award 2018? De inschrijving voor deze prestigieuze prijs is vandaag geopend. De FMN Student Award 2018 wordt toegekend aan een bachelor- of masterstudent die in het studiejaar 2017-2018 de scriptie met de meeste impact of grootste relevantie voor de ontwikkeling en innovatie van het facilitaire vakgebied heeft geschreven. Op woensdag 28 november kiezen de deelnemers aan het FMN Connect XL Congres uit de genomineerden de winnaar van deze jaarlijkse scriptieprijs van beroepsvereniging FMN. Inschrijven kan tot vrijdag 19 oktober, 14.59 uur.

Met een scriptie (afstudeeronderzoek, thesis) ronden studenten een belangrijke fase van hun studie af. Maar een scriptie is meer dan dat. Met de kennis die studenten tijdens hun studie vergaren, kunnen zij een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling en innovatie van het vakgebied. Niet alleen voor het bedrijf of de organisatie voor wie zij onderzoek hebben uitgevoerd, maar ook voor andere spelers in het vakgebied. Met de FMN Student Award bevordert FMN samen met de facilitaire opleidingen in Nederland innovatief facilitair onderzoek door studenten, delen we kennis en dragen we samen bij aan de ontwikkeling van het vakgebied.

Beoordelingscriteria
De inzendingen worden door een jury beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

•    De mate waarin de inzending bijdraagt aan de ontwikkeling en innovatie van het facilitaire vakgebied;
•    De mate van omgeving- en/of organisatiesensitiviteit;
•    Conclusies zijn gebaseerd op een heldere analyse;
•    Duidelijke geadresseerde en concrete aanbevelingen (toepasbaar in de praktijk);
•    Kritische houding (ook op het eigen werk) en voldoende objectiviteit.

Ingezonden scripties moeten minimaal met een voldoende zijn beoordeeld. Het exacte cijfer dat de opleiding aan het onderzoeksrapport heeft toegekend, is minder relevant.

Tijdpad
Uit de inzendingen kiest de jury maximaal vijf genomineerden. De namen van de genomineerden worden op 2 november bekendgemaakt. Samen met FMN maken alle genomineerden vervolgens een poster die tijdens het FMN Connect XL Congres op 28 november tentoongesteld wordt. Op dit event is er met alle genomineerden een podiumgesprek waarin de genomineerden aan de tand worden gevoeld over de impact van hun scriptie op het vakgebied. Daarna kiezen de deelnemers van het FMN Connect XL Congres de uiteindelijke winnaar van de FMN Student Award 2018.

Prijzen
De winnaar van de FMN Student Award 2018 wordt in de gelegenheid gesteld om een internationaal FM Event in Europa te bezoeken: World Workplace Europe 2019 of EFMC 2019 (ter waarde van maximaal €1.500,-). Daarnaast zijn er voor zowel de winnaar als alle genomineerden nog andere prijzen, zoals een jaar lang gratis lidmaatschap van FMN en de mogelijkheid om een op het onderzoek gebaseerd artikel te publiceren.

FMN Connect XL Congres
Het FMN Connect XL Congres van 28 november 2018 staat in het teken van het thema ‘DNA: Discover New Ambitions’. Dit is hét congres voor FMN-leden, FM-studenten (hbo en master) en iedereen die in het facilitaire werkveld is geïnteresseerd. Inspireren, verbinden, ontmoeten en het 'ontdekken van nieuwe ambities' staan centraal. Het event wordt gehouden in het Deltion College in Zwolle en start met een inloop om 14.30u. Het programma zelf start om 15.00u. Het congres is gratis te bezoeken voor FMN-leden. Ook niet-leden zijn van harte welkom. Zij betalen voor hun deelname € 150,- excl. btw (introducés van FMN-leden betalen €100,-). Voor early birds is er tot 15 oktober een aantrekkelijke korting op de entreeprijs. Aanmelden voor het congres kan via de website van FMN.
 

  • 20 September 2018 om 11:20

Meer investeren in de energietransitie


UNETO-VNI is positief én kritisch over de Miljoenennota voor 2019. De installatiekoepel is blij met de aandacht die het kabinet heeft voor de energietransitie. Tegelijkertijd vindt UNETO-VNI dat Rutte III in de begroting andere keuzes had kunnen maken. Daarmee zou de omslag naar een duurzame energievoorziening nóg sneller kunnen verlopen. Om in 2030 de uitstoot van CO2 met 49% te verlagen, is extra inzet voor de scholing van technici bijvoorbeeld hard nodig.

Voorzitter Doekle Terpstra: ‘Ik reken erop dat dit kabinet er alles aan blijft doen om het enthousiasme voor de energietransitie vast te houden. Juist in deze fase kunnen extra investeringen het smeermiddel zijn om de verduurzaming van gebouwen, woningen, infrastructuur en industrie extra vaart te geven. We moeten van duurzaam denken naar duurzaam doen. De technische installatiebranche is er klaar voor.’

Energietransitie is haalbaar en betaalbaar
Volgens Terpstra heeft het kabinet nu de gelegenheid om in te zetten op een energietransitie die voor iedereen haalbaar en betaalbaar is: ‘De korting van 100 miljoen euro die woningcorporaties krijgen op de verhuurdersheffing is een eerste stap. Maar er is meer nodig.’

Terpstra is verheugd over de extra investeringen in het technisch onderwijs. Volgens de voorman van de technische branche zijn die ook hard nodig. ‘De beschikbaarheid van technische vakmensen wordt hét knelpunt van de energietransitie. Investeringen zijn dringend noodzakelijk. Het is dan ook onbegrijpelijk dat het kabinet wil bezuinigen op de subsidie voor praktijkleren, de zogenoemde beroepsbegeleidende leerweg (BBL). Dat is hét succesverhaal van ons technische onderwijs. Juist nu we een schreeuwend tekort hebben aan technici geeft het kabinet hiermee een verkeerd signaal af. Die subsidie moet gewoon blijven bestaan. Volledig en structureel.’

Geen oplossing voor loondoorbetaling

Het kabinet biedt in de begroting geen oplossing voor de tweejarige loondoorbetaling bij ziekte. UNETO-VNI vindt dat teleurstellend. Terpstra: ‘Dit is een maatregel waarvan het mkb al jaren last heeft. De ondernemers in de installatiebranche willen gráág werknemers in vaste dienst nemen. Maar dit schrikt af. Ik houd het kabinet aan de toezegging om deze maatregel te compenseren.’

De voorzitter van UNETO-VNI is niet te spreken over de verhoging van het box 2-tarief. ‘Deze maatregel gaat ten koste van de investeringskracht van onze mkb-ondernemers. ‘We moeten ondernemerschap niet beboeten, maar stimuleren.’
 

  • 20 September 2018 om 00:00

Slimme facility management software essentieel in nieuw schoonmaaktijdperk

Het schoonmaakteam van World Trade Center Amsterdam (WTC) maakt sinds begin dit jaar gebruik van Tork EasyCube. Dankzij de facility management-software voor datagestuurd schoonmaken kost het 27% minder uren om de sanitaire ruimtes in de ‘commerciële wereldstad’ op Zuidas schoon te maken, terwijl de beschikbaarheid van handdoekjes en toiletpapier is gestegen naar 100 procent. Het aantal klachten daalde tot een minimum sinds de ingebruikname van Tork EasyCube.

Ruim driehonderdvijftig bedrijven werken vanuit WTC Amsterdam, het kantorencomplex met meer dan 125.000 vierkante meter werkvloer. Het negen torens tellende WTC – in 2020 komt er een tiende toren bij – huisvest op werkdagen vijf- tot zesduizend werkenden. Daarmee vormt WTC Amsterdam het grootste kantoor-verzamelgebouw van Nederland.

Schoonmaak afstemmen op gebruik
D&B The Facility Group is sinds 2015 verantwoordelijk voor de schoonmaak van WTC Amsterdam. Na een succesvolle testperiode met Tork EasyCube in één van de WTC torens, maakt D&B sinds 2018 in het hele complex gebruik van de facility management software van Tork. Slimme apparaten in het hele complex verzamelen data over het aantal bezoekers en wanneer dispensers moeten worden bijgevuld. Met deze data stelt Tork EasyCube schoonmakers via een tablet in staat om de schoonmaak realtime af te stemmen op het gebruik, waardoor klachten afnemen.

Tork EasyCube stelt WTC Amsterdam in staat om gemakkelijk te reageren op pieken, terwijl ruimtes die nauwelijks gebruikt worden een ronde worden overgeslagen. Elmer Engel, Business Line Manager voor D&B: “Is een tweede of derde schoonmaakronde nodig vandaag? Die vraag konden we voorheen niet goed beantwoorden. Onwetendheid was lange tijd een grote beperking in ons werk. Inmiddels kunnen we niet meer zonder de data. Het vormt een schat aan waardevolle informatie. We nemen beslissingen op basis van feiten, in plaats van op gevoel.”


  • 20 September 2018 om 00:00

Overheid maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit

 
Het is druk onderweg. Onze economie draait op volle toeren en dat betekent dat steeds meer mensen gebruik maken van de wegen, treinen en fietspaden. Minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekken in 2019 ruim zeven miljard euro uit voor aanleg en beheer en onderhoud van de infrastructuur zodat mensen en goederen zo snel mogelijk op de plek van bestemming komen en tegelijkertijd kwaliteit van de leefomgeving verbetert. De minister en staatssecretaris zetten daarnaast in 2019 fors in op verbetering van de verkeersveiligheid en de circulaire economie.
 
Minister Van Nieuwenhuizen: “Ik kan de files niet oplossen, maar ik doe er alles aan om ze te beperken. We verbreden onze wegen, leggen nieuwe wegen aan en we verjongen en vernieuwen onze bruggen en tunnels om storingen en dus oponthoud voor de automobilisten en vrachtwagenchauffeurs zoveel mogelijk te voorkomen. Ik wil daarbij volop gebruik maken van innovaties, die ervoor zorgen dat we niet alleen vlotter maar vooral ook veiliger op de plek van bestemming komen.”
 
Staatssecretaris Van Veldhoven: “Het wordt steeds drukker in Nederland. Met goed openbaar vervoer, meer en langere treinen kunnen we druk van de ketel halen. Daarnaast moeten we de verschillende vormen van openbaar vervoer beter op elkaar laten aansluiten, zodat we nog beter aansluiten bij wat de reiziger wil. Ik wil het Nederlandse spoornetwerk verbeteren om de groei van het aantal treinreizigers op te vangen. Door extra investeringen in fietsroutes, fietsenstallingen en regelingen met werkgevers, wordt de fiets daarnaast een aantrekkelijk en gezond alternatief om mee naar het werk te gaan.”

Lees hier het hele bericht

  • 19 September 2018 om 11:08

Nieuwe 7-inch Android tablet voor mobiele medewerkers

Panasonic heeft een nieuwe Android tablet voor klantgerichte, mobiele werknemers die een veelzijdig en rendabel toestel nodig hebben. De Toughbook FZ-L1 tablet van Panasonic, met zijn 7-inch beeldscherm en optionele barcodescanner, is geschikt voor een groot aantal activiteiten in sectoren zoals retail, horeca, productie, transport en logistiek.

In retail en horeca is de Toughbook FZ-L1 tablet van Panasonic ideaal voor realtime bestellingen, voorraadbeheer en het traceren van goederen. In logistieke ondernemingen is het apparaat geschikt voor projectbeheer, navigatie, voorraadbeheer en bewijs van afgifte. In een warenhuis is het device perfect voor taken als bewijs van levering, beheer van activiteiten en identificatie van goederen.


  • 19 September 2018 om 00:00

Retailers versturen producten in te grote verpakkingen

DS Smith heeft een rapport uitgebracht waarin wordt  aangetoond dat meer dan een derde (34%) van de mondiale retailers toegeeft dat de pakketten die ze wereldwijd verzenden minstens het dubbele in omvang zijn van het werkelijke product binnenin.

Het rapport, getiteld ‘The Empty Space Economy’, laat zien dat de geschatte impact op het milieu van de verscheepte lege ruimte aanzienlijk is, met ten minste 122 miljoen ton CO2 dat jaarlijks onnodig wordt uitgestoten. Dat komt ongeveer overeen met de jaarlijkse CO2-uitstoot van België, Pakistan of Argentinië.

3 opmerkelijke cijfers uit het onderzoek:

  • 24% van de zeecontainers is leeg
  • 122 miljoen ton koolstofdioxide wordt onnodig uitgestoten als gevolg van transport van lege ruimte
  • $46 miljard kan jaarlijks worden bespaard aan onnodige logistieke kosten.


Ondanks het potentieel om de verzendkosten en de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen, heeft het verminderen van lege ruimte in verpakkingen geen hoge prioriteit voor senior executives. Slechts 36% voerde een controle uit van de lege ruimte in de verpakking van hun producten. Slechts een derde (34%) heeft overwogen om over te schakelen op een meer geoptimaliseerde verpakkingsoplossing.


  • 19 September 2018 om 00:00

Plandatis vanaf 1 september onderdeel van de Axxerion Group

Axxerion en Plandatis zijn verheugd te kunnen mededelen dat Plandatis begin september 2018 onderdeel is geworden van de Axxerion Group. Met het samenvoegen van beide organisaties ontstaat een bedrijf met ruim 100 medewerkers en ruim 1500 klanten, gespecialiseerd in cloud-gebaseerde oplossingen voor vastgoed en facility management.

Sinds 2016 ondersteunt Main Capital de Axxerion Group in het uitbreiden van de sterke groei, zowel nationaal als internationaal. Axxerion heeft inmiddels een netwerk van partners in de Verenigde Staten, Duitsland, België en Polen. Maar ook in Nederland is het partnernetwerk dit jaar sterk uitgebreid. Het verder uitbouwen van het partnernetwerk vormt een belangrijk onderdeel van de groeistrategie.

  • 19 September 2018 om 00:00

Industrie kan nog veel energie besparen


Industrial Heat & Power biedt tools
voor industriële energietransitie


De industrie zou laaghangend fruit in energiebesparing al geplukt hebben en dus lastig meer kunnen besparen. Toch is er nog veel winst te halen, zo bepleiten hoogleraar Energiesystemen Kornelis Blok en René de Schutter, voorzitter van FedEC-Industrie. De vakbeurs Industrial Heat & Power biedt industriële professionals de praktische kennis en tools om te besparen.

Een energieneutrale industrie is technisch mogelijk door meer energie-efficiëntie, gesloten ketens en genoeg duurzame energie-opwek te combineren met afvang en opslag van CO2. Maar om dit voor 2050 voor elkaar te krijgen, moet er meer gebeuren. Dat zegt Kornelis Blok, hoogleraar Energiesystemen aan de TU Delft. Hij wijst op innovaties die een groter besparingspotentieel kunnen ontsluiten. Tijdens de nieuwe zakelijke beurs Industrial Heat & Power, van 9 tot en met 11 oktober, kunnen professionals verder komen in de industriële energietransitie. Op (het gelijktijdige) Vakbeurs Energie zet Blok energiebesparende innovaties in het zonnetje als voorzitter van de vakjury van de Innovative Energy Solutions 2018 award.

Laaghangend fruit en Klimaatakkoord

De industrie kan met energiebesparing en verduurzaming van haar processen in belangrijke mate bijdragen aan de energietransitie. Afspraken hiervoor worden momenteel gemaakt binnen het Klimaatakkoord. Voor de elektriciteitssector en de gebouwde omgeving zijn al doelen gesteld. Voor de industrie is de opgave lastiger, zo vertelde beurs-ambassadrice Manon Janssen, die het overleg tussen de partijen in deze sector begeleidt. “Het laaghangende fruit is al geplukt”, zegt ze, wijzend naar de maatregelen die de industrie de afgelopen jaren reeds doorvoerde (Energeia, 11 juli 2018). Volgens Blok zijn er dus echter nog mogelijkheden te over.

Tenders goed toepasbaar in industrie

De hoogleraar Energiesystemen denkt dat de industrie meer kan besparen als de overheid een stimulerende rol speelt. “Dat kan via tenders, door projecten voor energiebesparing te veilen. Dat heeft al gewerkt met biedingen voor offshore windparken, zoals is gebeurd bij de kavels voor Borssele. Daarbij gaat het erom wie de laagste kWh-prijs biedt. Op die manier kom je tot lagere kosten. Soortgelijke veilingen zijn ook toepasbaar voor energiebesparing. Het is iets lastiger te meten, maar het is wel al uitgeprobeerd. Dit procedé is ook goed toepasbaar voor de industrie.”

Nieuwe processen met minder CO2-uitstoot

Naast energiebesparing heeft de industrie ook innovaties nodig om te verduurzamen, stelt Blok. Het gaat dan om nieuwe processen, die geen of veel minder CO2-uitstoot kennen. “Daarvan zijn tientallen voorbeelden te noemen. Zo heeft Tata Steel in IJmuiden een demonstratiefabriek opgestart om de CO2-uitstoot per ton staal met zo’n 20 procent terug te brengen. Andere innovaties zijn nieuwe droogtechnieken en diverse warmtepompen voor de industrie, maar ook toergeregelde motoren en pompen zonder wrijvingsverliezen.”

Adviseurs en ingenieurs nodig voor  besparing

Het potentieel van energiebesparende innovaties is in de industrie nog lang niet bereikt, aldus de Blok. René de Schutter, voorzitter van de industriële tak van de beroepsvereniging van energieadviseurs FedEC, is het hier volledig mee eens en wijst ook naar de praktijk van energie-efficiëntie. “Er moet meer ruimte komen voor professionele adviseurs en ingenieurs. De industrie mist vaak de tijd, kennis en expertise voor energiebesparing. Bedrijven zijn bierbrouwer of kaasfabrikant, geen energiespecialist. Dat specialisme is echter keihard nodig om meters te maken en de vaak technisch complexe projecten uit te werken en te realiseren. Daar zijn goede adviseurs en ingenieurs voor nodig.”

Vakbeurs Industrial Heat & Power

Industrial Heat & Power is een nieuwe zakelijke beurs specifiek voor professionals betrokken bij de industriële energievoorziening en –transitie. Van 9 tot en met 11 oktober in Den Bosch biedt Industrial Heat & Power een beursvloer vol exposanten en een inhoudelijk programma met verschillende seminars en workshops. Gelijktijdig en in co-locatie vinden Vakbeurs Energie en de beurs Ecomobiel plaats.

  • 18 September 2018 om 10:52

Bestuurders op Vakbeurs Energie in debat over duurzaam Utrecht


Hoe gaan we samen van het aardgas af?

Als eerste Utrechtse woonwijk wordt Overvecht-Noord uiterlijk in 2030 aardgasvrij. Wethouder en ‘beste jonge bestuurder’ van Nederland Lot van Hooijdonk doet in het openingsdebat van Vakbeurs Energie uit de doeken hoe gemeenten met bewoners en bedrijven samen deze warmtetransitie kunnen maken.

Overheid, bedrijf, bewoner: de overstap van fossiele brandstoffen op hernieuwbare energie raakt iedereen. Samenwerking is voor de energietransitie daarom cruciaal, maar botsende belangen en afschrikwekkende kostenplaatjes maken dat niet makkelijk. De voorlopige resultaten in het Klimaatakkoord zijn hier recente voorbeelden van. Hoe gaan we samen van het aardgas af? De regie voor de overgang naar aardgasvrij wonen en werken ligt bij gemeenten, die de vele belangen op elkaar af moeten stemmen. Krijgen zij de neuzen dezelfde kant op?
 
Geprezen wethouder over aardgasvrij Utrecht

Lot van Hooijdonk, wethouder voor GroenLinks in Utrecht en twee keer verkozen tot beste jonge bestuurder van Nederland, trapt Vakbeurs Energie op 9 oktober af met een debat over de uitdagingen voor gemeenten. Van Hooijdonk heeft met netbeheerder Stedin beloofd om Overvecht-Noord al voor 2030 van het aardgas af te koppelen (Volkskrant, 2 mei 2018). Daar houden de plannen niet op: met netbeheerders, corporaties, makelaars, bewoners, huurders, bouwbedrijven en installateurs werkt Van Hooijdonk aan het Stadsakkoord Utrecht gasloos om de hele stad duurzaam te gaan verwarmen (De Utrechtse Internetcourant, 25 juni 2018).
 
Shoppen bij IKEA

Om de zorgen van buurtbewoners over prijzige verbouwingen weg te nemen, zet de GroenLinks-wethouder zich in voor financiële oplossingen. Van het aardgas af gaan moet goedkoper worden en duurzaam renoveren even makkelijk zijn als shoppen bij IKEA: op grote schaal gemaakte onderdelen die bewoners naar eigen smaak kunnen combineren, pleit Van Hooijdonk. Leningen die niet aan bewoners maar aan huizen gekoppeld zijn maken, samen met subsidies, aardgasvrij verbouwen volgens de wethouder haalbaar voor huiseigenaren (NVDE, 14 juni 2018).
 
Gemeente kan lokaal goede keuzes maken

Innovatie is dus vereist om van het aardgas af te gaan. Dat betekent nieuwe financiële regelingen, maar ook nieuwe producten en oplossingen om aan te sluiten op de wensen van bewoners en bedrijven, maar ook op lokale warmtebronnen en de bestaande infrastructuur van netbeheerders. De gemeente kan als enige goede keuzes maken die passen bij de lokale omstandigheden, zegt Van Hooijdonk over al deze afwegingen (Stedin, 19 april 2017).

Vaste structuren doorbreken voor warmtetransitie

Tijdens het openingsdebat van Vakbeurs Energie (9 tot en met 11 oktober in de Brabanthallen in Den Bosch) gaat Van Hooijdonk dieper in op samenwerken en innovatie voor de warmtetransitie. De wethouder debatteert over welke vaste structuren doorbroken moeten worden om van het aardgas af te gaan. Ze gaat in het openingsdebat onder ander het gesprek aan met onder meer Sukanya Prabhudesai, voorzitter van de Energy Club TU Delft, en Peter Vermaat, CEO van Enexis.
 
Ruim 350 exposanten partners en honderden sprekers

Aardgasvrij wonen en werken is één van de vele uitdagingen die energieprofessionals in de energietransitie het hoofd moeten bieden. Om over de laatste kennis van innovatieve oplossingen en samenwerkingen te beschikken, is de Vakbeurs Energie onmisbaar. Ruim 350 exposanten en honderden sprekers bieden u producten en ideeën voor energiebesparing, energiezuinig bouwen en duurzame bronnen. Van isolatie, bijna energieneutrale gebouwen (BENG), blockchain tot de informatieplicht energiebesparing: alle dimensies van de energietransitie passeren de revue.
 
Unieke verbinding Ecomobiel en Industrial Heat & Power

Vakbeurs Energie, van 9 t/m 11 oktober in de Brabanthallen in Den Bosch, is een beurs voor professionals, gericht op duurzame energieopwekking en energiebesparing. Vakbeurs Energie brengt uitdagingen en oplossingen in gebouwen, industrie en mobiliteit bij elkaar door een unieke verbinding met de vakbeurzen Industrial Heat & Power en Ecomobiel. Ook bieden de Brabanthallen in Den Bosch van 9 tot en met 11 oktober een podium aan het Nederlands Warmtepompcongres.


Lot van Hooijdonk, Wethouder gemeente Utrecht Verkeer, Mobiliteit, Energie en Milieu (foto Utrecht.nl)
 

  • 18 September 2018 om 10:45

EV en opslag onmisbaar voor energietransitie


Met groeiende zonneweiden en windparken is opslag nodig om hernieuwbare energie niet te verspillen en om storingen te voorkomen. Elektrische auto’s kunnen met smart charging en netbalancering een duurzamer Nederland ondersteunen, zo zullen exposanten en sprekers op de 10e editie van de vakbeurs Ecomobiel laten zien.

De Europese elektrische opslagmarkt groeide in 2017 met 49 procent, de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) wil in het gasnet grootschalig wind- en zonne-energie opslaan, netbeheerder TenneT test netbalancering met Tesla’s en de Johan Cruyff ArenA hergebruikt 280 autobatterijen om 4 megawatt aan zonne-energie te bewaren. Wat deze ontwikkelingen met elkaar gemeen hebben, is de uitdaging van een hernieuwbare en decentrale energievoorziening, die opslag nodig heeft om betrouwbaar en betaalbaar te blijven.

Opslag en netbalans met elektrische auto’s
Meer windmolens en zonnepanelen betekent meer afhankelijkheid van grillige weerpatronen en dus pieken en dalen in het net. Die pieken moeten opgeslagen worden om bij dalen een te grote vraag en daardoor mogelijke netstoringen op te vangen. Opslag van duurzame stroom en warmte (geothermie, warmte- en koudeopslag) voorkomt ook nog eens dat hernieuwbare energie wordt verspild en naar behoefte van de energiegebruiker, consument of bedrijf, te gebruiken is: power to heat of power to gas. Elektrische auto’s met slimme laadinfrastructuur laten inmiddels in de praktijk zien dat ze ook energie op kunnen slaan en regel- en reservevermogen kunnen leveren om het net te balanceren.

Elektrificatie en druk op het net
Elektrische auto’s en energieopslag zijn dus overduidelijk verbonden met elkaar en misschien wel in het bijzonder in Europa. Onderzoek van classificatiemaatschappij DNV GL voorspelt dat Europa het spits gaat afbijten in de elektrificatie van vervoer en dat legt druk op het net (Energy Transition Outlook 2017). Om dure netverzwaring te voorkomen, kan opslag soelaas bieden, zoals Mister Green laat zien met een batterij-opslagsysteem bij de drukste Nederlandse EV-locatie, langs de A2 bij Breukelen.

Waterstof de ontbrekende schakel?
Waterstof moet in het samenspel van elektrisch vervoer en opslag overigens niet vergeten worden. Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft, noemt deze brandstof voor vervoer en energiedrager van wind- en zonne-energie zelfs ‘de ontbrekende schakel in de energietransitie’ (AD, 12 februari 2018).

Smart mobility en smart charging op Ecomobiel
Om de toekomst van mobiliteit en energie te zien, is dus kennis en kunde van opslag en vervoer nodig. Dé zakelijke beurs voor duurzame innovatie in mobiliteit is Ecomobiel: een platform boordevol innovaties, lezingen, live demonstraties en waardevolle contacten. Aan de hand van een uitgebreid inhoudelijk programma leert men meer over elektrisch vervoer, smart charging en waterstof in mobiliteit. En over slimmere en schonere (stads)logistiek, geautomatiseerde verkeersplanning en geavanceerde voertuigtechnologie. Ook wordt de stand van zaken in smart charging, laadinfrastructuren en slimme grids getoond.

Energy Storage Day
Gelijktijdig met Ecomobiel (van 9 tot en met 11 oktober 2018 in de Brabanthallen in Den Bosch) vindt Vakbeurs Energie plaats. Daar kan men onder meer de Energy Storage Day bezoeken om de wisselwerking tussen energieopslag en vervoer beter te begrijpen. Tijdens een afgeladen Energy Storage Day deed vereniging Energy Storage NL vorig jaar bijvoorbeeld uit de doeken wat de randvoorwaarden zijn voor grootschalige energieopslag (Ensoc, 2017).



  • 18 September 2018 om 10:41

Gom op zoek naar waarde van schoonmaak

De snel veranderende eisen van opdrachtgevers zijn voor schoonmaakbedrijf Gom reden voor een radicale koerswijziging. Achter de schermen heeft de facilitaire dienstverlener de organisatie ingedeeld in sectoren, zoals Onderwijs, Offices, Zorg, Hospitality, Food (Kleentec) en Specialistische Reiniging. Deze week lanceert Gom de bijbehorende nieuwe campagne: Ongewoon schoon. Niet alleen om de koerswijziging ook landelijk tussen de oren te krijgen, maar ook om de waarde van schoonmaak inzichtelijk te maken.

De keuze voor sectorspecialisatie bracht een rigoureuze organisatorische koerswijziging met zich mee. Zo ontstonden er zes businessunits, met per businessunit een eigen team, eigen aansturing en eigen uitvoerende medewerkers. De zelfstandige businessunits moeten het specialisme van het schoonmaakbedrijf verder verdiepen en verbreden.
Image

Met die stap nam Gom - onderdeel van facilitair concern Facilicom Group in Schiedam - afstand van de ‘gewone’ schoonmaak. In de nieuwe campagne zet de schoonmaakleverancier die one-size-fits-all-propositie ook figuurlijk bij het grofvuil. Met een flinke inzet van media lanceerde Gom deze week de campagne ‘Ongewoon schoon’.

  • 17 September 2018 om 13:26

Dolmans en Vendor werken samen voor Openbaar Onderwijs Groningen

Dolmans en Vendor zijn per 1 september 2018 een samenwerkingsovereenkomst gestart voor de levering van sanitaire voorzieningen aan Openbaar Onderwijs Groningen. Door deze samenwerking wordt Openbaar Onderwijs Groningen nog verder ontzorgd en profiteert zij van inkoop- en efficiencyvoordeel.

Bas Eijkelenkamp, Sales Manager bij Dolmans Schoonmaak Diensten: “Dolmans Schoonmaak Diensten is reeds twee jaar schoonmaakdienstverlener van Openbaar Onderwijs Groningen. Deze samenwerking biedt de unieke kans om samen met Vendor als preferred supplier bij deze opdrachtgever aan de slag te gaan. Gezien ons jarenlange partnership met Vendor en het zeer servicegerichte dienstverleningspakket dat Vendor de scholen heeft aangeboden, heb ik hier alle vertrouwen in”.



Openbaar Onderwijs Groningen is een van de grootste onderwijsorganisaties in Noord Nederland. Op 34 openbare scholen voor basis, voortgezet en speciaal onderwijs wordt onderwijs verzorgd voor circa 16.000 leerlingen. Deze scholen bieden samen zeer gevarieerd onderwijs, waarbij plaats is voor elke leerling en elke ouder.

Vendor is opgericht in 1961 en al bijna 60 jaar toonaangevend op het gebied van toilethygiëne en beleving binnen high traffic locaties. Actief in meer dan 30 landen biedt Vendor als specialist op duurzame en transparante wijze een optimale beschikbaarheid van toilethygiëne voor haar klanten én hun bezoekers, klanten en medewerkers. Een positieve beleving, uitstraling en continue beschikbaarheid zijn hierbij de belangrijkste kernwaarden waarbij de toiletbezoeker centraal staat. Via een uitgebreid servicenetwerk zorgt Vendor dagelijks voor hoogwaardige en stipte dienstverlening bij vele duizenden klanten.

  • 17 September 2018 om 10:27

Het stadsmagazijn als schakel tussen groot transport en duurzame stadsdistributie

Een slim stadsmagazijn waar logistieke dienstverleners hun goederen afleveren, waarna elektrische voertuigen voor het gecombineerd transport richting binnenstad zorgen. Het concept van het Nederlandse City Hub is inmiddels zo succesvol dat de keten nu in hoog tempo zijn activiteiten uitbreidt. De nieuwste vestiging in Utrecht wordt met crowdfunding via Oneplanetcrowd gefinancierd.  “Zo kunnen ondernemingen én burgers zelf direct investeren in een duurzamere en soepelere stadslogistiek.”
 
Het is voor logistieke dienstverleners bijna niet meer te doen. Met nauwe straten en veel stilstaand verkeer is het afleveren van goederen in de Nederlandse binnenstad een crime. Afgezien van de irritatie die het bij de lokale bewoners oplevert, zorgt de verkeerscongestie ook voor een aanzienlijke milieubelasting. Als het aan City Hub ligt, behoort deze situatie in Utrecht vanaf dit najaar tot de verleden tijd. De bedenkers van de duurzame stadslogistiek openen dan hun derde vestiging op de Lage Weide.

De dichtslibbende binnenstad
City Hub startte in 2016 vanuit de ambitie om de Nederlandse binnensteden leefbaarder en beter bereikbaar te maken. CEO Gerard Gerritsen: “Door de groeiende stroom van halflege bestelbusjes en vrachtwagens zie je dat er steeds meer verkeer door de nauwe straten moet. We vangen al dat transport nu op in een hub aan de stadsrand. We bundelen daar alle goederen en brengen die met onze elektrische voertuigen naar het stadscentrum. Zo voorkomen we dat de binnenstad dichtslibt.”

Twee jaar terug startte City Hub met de eerste vestiging in Roermond. Vorig jaar kwam daar een franchisevestiging in Amsterdam bij. Gerritsen: “Onze eerste hub in Roermond was na negentien maanden al winstgevend. Ook bijzonder: we hebben inmiddels grote klanten als Nike, Blycolin en Centraal Boekhuis aan ons weten te binden. Dankzij onze slimme magazijnen en just-in-time-bevoorrading is hun winstgevendheid per vierkante meter toegenomen. Het aantal transportkilometers is tegelijkertijd enorm gedaald. Daarmee hebben we aangetoond dat een hogere efficiency en een hogere duurzaamheid heel goed hand in hand gaan.”

De derde vestiging is bijna een feit. Gerritsen: “We zijn bijzonder tevreden met onze locatie op industrieterrein Lage Weide. Voor de jongens van het grote transport zitten we op slechts vijf minuten rijden van de A2. Het elektrisch vervoer richting binnenstad neemt ook niet meer dan vijf minuten in beslag. Groot voordeel: we kunnen hier aanleggen met schepen. Zo kunnen we Utrecht ook vanaf het water bevoorraden – uiteraard geheel emissievrij.”

Groene crowdfunding
Voor de financiering van de Utrechtse vestiging kiest City Hub bewust voor publieke crowdfunding: “We merken dat burgers graag willen bijdragen aan een verduurzaming van hun leefomgeving. Tegelijkertijd nemen bedrijven graag hun verantwoordelijkheid in het kader van het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarom kan de ‘crowd’ nu direct participeren via Oneplanetcrowd – een platform met enkel en alleen groene fundingsinitiatieven.”

  • 14 September 2018 om 00:00

Zadkine kiest voor schoonmaak van Gom

Opnieuw heeft regionaal opleidingencentrum Zadkine in Rotterdam gekozen voor Gom Onderwijs als schoonmaakpartner. Gom wordt verantwoordelijk voor een aantal Zadkine-locaties in Rotterdam en omgeving. Al sinds 2013 is er een intensieve samenwerking, die zich niet alleen beperkt tot schoonmaakonderhoud. De afgelopen jaren heeft Gom in samenwerking met Zadkine een aantal spraakmakende initiatieven op het gebied van onderwijs ontwikkeld.

Gom wordt verantwoordelijk voor één van de drie percelen bij Zadkine, waaronder de locatie aan het Benthemplein in Rotterdam, een prominente locatie van de onderwijsinstelling. Aan de onderwijsinstelling kunnen studenten een groot aantal uiteenlopende mbo-opleidingen volgen. Ook opleidingen op het gebied van facilitaire dienstverlening maken deel uit van het aanbod.

  • 14 September 2018 om 00:00

Regus opent nieuw business center in Utrecht Papendorp

Regus opent een nieuw business center in het Utrechtse Papendorp. De locatie bevindt zich in het pand ‘STAAT!’, onderdeel van het Business Park Papendorp.

Regus opent in het pand kantoorruimtes en vergaderzalen op de vierde, vijfde en zevende verdieping. Het restaurant en de bar met een totaal oppervlak van circa 1.500m² bevindt zich tevens op de zevende verdieping en op de begane grond is de receptie. Er zijn 200 werkplekken gecreëerd, daarnaast zijn twintig coworking plekken aanwezig voor het opdoen van inspiratie of contact met andere ondernemers. Het is de zevende vestiging die Regus opent in Utrecht. Door deze opening breidt Regus het aantal vestigingen in Papendorp uit naar drie, om aan de toenemende vraag in het groeiende business park te voldoen.

Het center zit in ‘STAAT!’, een mooie zichtlocatie in het toonaangevende Business Park Papendorp. Het gebouw heeft zeven verdiepingen en talrijke ramen die voor veel daglicht zorgen. Het pand is goed bereikbaar met openbaar vervoer, heeft voldoende parkeerplaatsen en ligt naast de snelwegen A2 en A12.

  • 14 September 2018 om 00:00
โŒ