[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag โ€” 24 November 2017Facilitywereld

Winnaars FM Bachelor en FM Master of the Year bekend

De prijs voor de beste bachelorscriptie binnen het facilitaire werkveld is dit jaar gewonnen door Sabine Reinink (NHTV Facility Management). De prijs voor de beste masterscriptie ging naar Monique Boessenkool (Saxion / University of Greenwich). De scriptieprijzen van beroepsvereniging FMN en het Landelijk Overleg Opleidingen Facility Management (LOOFD) zijn gisterenmiddag uitgereikt tijdens het FMN Connect XL Congres dat plaatsvond bij Hogeschool InHolland in Diemen.



Voor de titel FM Bachelor of the Year waren dit jaar vier genomineerden en voor de FM Master of the Year twee. Zij namen in korte pitches de deelnemers aan het FMN Connect XL Congres mee in het onderwerp van hun scriptie en de toepasbaarheid van de conclusies daaruit voor het facilitaire werkveld. De jury – die eerder dit najaar de volledige scripties al had beoordeeld - maakte daarna de winnaars van beide prijzen bekend.

Winnende bachelorscriptie
Sabine Reinink won de titel FM Bachelor of the Year met haar scriptie ‘Changes in information management, from traditional to demand-supply’. Over de winnende scriptie zei Ellen van der Veen namens de jury: “De scriptie van Sabine betreft een aandachtsgebied dat zeker binnen de gezondheidszorg in de actualiteit staat, een vernieuwend karakter heeft en bijdraagt aan de verdere ontwikkeling binnen ons vakgebied. De jury is van mening dat het werkstuk zich beweegt op hbo-academisch niveau. Er wordt een gedegen verband gelegd tussen de demand/supply-organisatie en informatiemanagement. De vertaling op dit gebied van theorie naar praktijk levert met name binnen de gezondheidszorg een nieuwe verfrissende kijk op de rol van performance management.”

Winnende masterscriptie
Ook over de winnende masterscriptie ‘The effect of contract on thrust development in Public Private Partnerships’ van Monique Boessenkool was de jury vol lof: “Monique heeft een zeer interessante studie opgeleverd over de rol van ‘vertrouwen’ in relatie tot het succesvol laten zijn van grote PPS-contracten. Op basis van een gedegen literatuurstudie heeft zij via diepte-interviews haar stellingen gevalideerd. Het onderzoek bevat daarnaast een aantal concrete aanbevelingen om toekomstige PPS-constructies succesvol te laten zijn. Monique is voldoende kritisch en toont met dit onderzoek aan dat aandacht voor het opbouwen van vertrouwen relevant is voor ons vakgebied. Niet alleen als het gaat om grote PPS-trajecten, maar bijvoorbeeld ook in het kader van Best Value Procurement.”

Andere genomineerden
De andere genomineerden voor de FM Bachelor of the Year waren Linda van der Wel (Hogeschool van Utrecht; Hospitality bij DNB; scherp, open, betrokken en betrouwbaar), Lieke Hekers (Zuyd Hogeschool; Contractmanagement in de publieke sector) en Ben Pillen (Haagse Hogeschool; Duurzame Zorg). Voor de FM Master of the Year was er één andere genomineerde, te weten: Marcel Commandeur (Zuyd Hogeschool / University of Greenwich; Smart technology in Dutch care hotels - an exploratory study on the impact of smart technology in guest rooms of Dutch care hotels).

Prijzen
De twee winnaars worden in de gelegenheid gesteld een internationaal FM Event in Europa te bezoeken, zoals World Workplace Europe of de EFMC. Daarnaast ontvangen de winnaars en de overige genomineerden een jaar gratis lidmaatschap van FMN.

  • 24 November 2017 om 00:00

Begrip State of the Art uit GDPR-regelgeving zaait verwarring

Bedrijven over de hele wereld hebben nog maar 6 maanden totdat de General Data Protection Regulation (GDPR of AVG, Algemene Verordening Gegevensbescherming) definitief zijn intrede doet. Een recent onderzoek van Trend Micro Incorporated (TYO: 4704; TSE: 4704), wereldwijd leider op het gebied van cybersecurity-oplossingen, heeft aangetoond dat er onder bedrijven nog veel onduidelijkheid heerst omtrent de GDPR-regelgeving. Daarbij zaait met name het begrip ‘State of the Art’-beveiligingsregels verwarring. Eerder liet het onderzoek al zien dat het management van veel Nederlandse bedrijven zich onterecht veilig waant als het gaat om compliancy met de GDPR-wetgeving.

Het onderzoek van Trend Micro laat zien dat er onder de 1000 ondervraagde IT-managers wereldwijd veel variatie is over wat zij hanteren als definitie van het begrip ‘State of the Art’ security[1].

  • Terwijl 29 procent van de ondervraagde Nederlandse bedrijven denkt dat zij aan de eis voldoen door security in te kopen bij een gerenommeerde marktleider, denkt 26 procent van de ondervraagde Nederlandse bedrijven dat ze eraan voldoen door producten te gebruiken die goedgekeurd zijn door onafhankelijke derde partijen.
  • Daarnaast denkt 12 procent van de ondervraagde Nederlandse bedrijven dat het begrip ‘State of the Art’ verwijst naar producten die goed beoordeeld worden door analistenrapporten en 13 procent denkt dat het gaat om start-ups die innovatieve technologieën aanbieden.
  • Zorgwekkend genoeg houdt 11 procent van de Nederlandse IT-managers zich meer bezig met de prijs van beveiligingsproducten dan met de vraag of deze producten voldoen aan de GDPR-regelgeving. Acht procent van de ondervraagden bleek helemaal niet in staat een definitie te geven van het begrip ‘State of the Art’ security.


“Er zijn verschillende hindernissen die bedrijven moeten overwinnen voordat ze compliant zijn met de GDPR-eisen. Ontwaren wat ‘State of the Art’ nu eigenlijk betekent is slechts één van die hindernissen,” aldus Rik Ferguson, vice president security research bij Trend Micro. “Handhavingsinstanties zouden verdere verduidelijking moeten bieden over wat 'State of the Art' precies betekent, zodat bedrijven in mei 2018 geen boete riskeren.”

Een ander obstakel dat bedrijven tegenkomen is de nieuwe termijn waarbinnen datalekken moeten worden gemeld bij instanties en bij de klanten die door het datalek getroffen zijn.

  • Slechts 60 procent van de Nederlandse bedrijven heeft een protocol opgesteld om klanten te informeren in geval van een datalek.
  • Geheel tegen de GDPR-richtlijnen in heeft 24 procent van de bedrijven wel een protocol om instanties op de hoogte te stellen van een datalek, maar niet voor het informeren van hun klanten.
  • Bedrijven zijn momenteel ook niet in staat om tegemoet te komen aan het recht van de klant om vergeten te worden, ondanks het feit dat bijna de helft (46 procent) van de Nederlandse bedrijven aangeeft dat hun klanten vragen om meer transparantie met betrekking tot wat er met hun gegevens gebeurt.
  • 71 procent van de Nederlandse bedrijven heeft een protocol rondom het recht om vergeten te worden als het gaat om data die zij zelf verzamelen. Slechts 60 procent van de Nederlandse bedrijven kan dergelijke verzoeken verwerken over data die partners verzamelen.
  • Daarnaast kan slechts 57 procent verzoeken verwerken rondom data die door hun cloud service providers worden opgeslagen en kan 53 procent verzoeken inwilligen die gaan over data die door third parties worden opgeslagen.


Hoewel GDPR bedrijven verplicht stelt tot het inzetten van ‘state of the art’-beveiligingstechnologieën, zorgt het ontbreken van een specifieke definitie hiervan voor verwarring.

  • Veel gebruikte technologieën die door Nederlandse organisaties worden ingezet, zijn data leak prevention- (26 procent) en remote wipe-technologie (26 procent).
  • Bovendien versleutelt 24 procent hun wachtwoorden of maakt gebruik van hardware lockdowns in de strijd tegen geïnfecteerde USB-sticks.


Het gaat echter niet alleen om technologie. Investeren in kennis is ook een prioriteit vanuit de GDPR. Uit het onderzoek blijkt dat slechts een derde (33 procent) van de Nederlandse organisaties bezig is het bewustzijn rondom databeveiliging onder zijn medewerkers te vergroten. Daarnaast heeft 21 procent van de Nederlandse organisaties een nieuw beleid opgesteld ten aanzien van gegevensbescherming.

"Het opleiden van medewerkers en het updaten van het beleid ten aanzien van gegevensbescherming is een positieve ontwikkeling. Echter, als de juiste beveiligingsmaatregelen om datalekken te voorkomen ontbreken, is er geen sprake van een cybersecurity-strategie," vervolgt Ferguson. "Er bestaat geen silver bullet voor cybersecurity: er zijn meerdere technieken nodig om cyberdreigingen het hoofd te bieden. Elk bedrijf dat zich dit niet terdege beseft, voldoet simpelweg niet aan de GDPR-regelgeving.”

  • 23 November 2017 om 15:00
Gisteren โ€” 23 November 2017Facilitywereld

Coolblue kiest voor ISS Facility Services

ISS Facility Services is voortaan verantwoordelijk voor de schoonmaak van alle locaties van Coolblue in Nederland en België. Coolblue heeft in Nederland momenteel 11 vestigingen, waaronder het hoofdkantoor, distributiecentra en diverse winkels en depots. Vóór 1 november leverde ISS al schoonmaakdienstverlening op twee locaties in Nederland en op de vijf locaties in België.

Centraal in de dienstverlening van ISS staat de focus op klanttevredenheid en het verhogen van de kwaliteit dienstverlening. Daarnaast hechten beide partijen veel waarde aan de transparantie die al in de samenwerking zat: de open communicatie en het vertrouwen in elkaar.

  • 23 November 2017 om 14:49

Platform Onderwijs Facilitair

Op 24 en 25 april 2018 zal in De Loods in Nijkerk de beurs Platform Onderwijs & Facilitair (POF) plaatsvinden. Het vakevenement is gericht op de facilitaire kant van het onderwijs. De bezoekersdoelgroep wordt gevormd door (midden)kader, directie en bestuur van scholen. Elk type school komt daarbij aan bod: Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs, MBO, HBO en WO.
De dagen in april zijn er erop gericht om leveranciers in contact te brengen met directies, gemeentes, facility- en ICT-managers uit het volledige onderwijsveld.

Het evenement is gebaseerd op 8 deelgebieden: Huisvesting, Catering,
Inrichting, Schoonmaak,
Schoolomgeving, ICT & Multimedia,
Documentbeheer,
Veiligheid en beveiliging
 “Blijkbaar voorziet dit initiatief in een al jaren bestaande behoefte, want het aantal positieve reacties van zowel de aanbod- als de vraagkant heeft ons aangenaam verrast,” aldus Thierry Trampe van het organiserende Beurskantoor.
Inmiddels hebben zo’n 50 bedrijven en organisaties uit de genoemde sectoren hun deelname aan POF 2018 bevestigd en de organiserende partners verwachten dat dit aantal de komende maanden nog fors zal groeien.
POF 2018 is een tweedaagse vakbeurs voor bovenstaande bezoekers groepen.
Binnen een volledig ingerichte beurs is er ruimte gepland voor het houden van kennisinhoudelijke sessies en individuele presentaties en demonstraties. Bedrijven worden op die manier in staat gesteld hun kennis en bedrijfsvisie over een specifiek vaksegment over te dragen.
Bij de opzet en inhoud van de vakdagen wordt nauw samengewerkt met ondermeer Schooldomein. Inmiddels heeft een groot aantal andere partijen zich achter dit initiatief geschaard.

  • 23 November 2017 om 00:00

Allround archiveringsoplossing van Mimecast

Mimecast komt met Mimecast Cloud Archive. Hiermee kunnen organisaties hun e-mailarchief altijd en overal en op elk apparaat in recordtijd openen, ongeacht de grootte van het archief.

Medewerkers verwachten dat ze altijd en overal toegang hebben tot hun zakelijke e-mail. Organisaties moeten er dan wel voor zorgen dat bedrijfsgegevens altijd zijn beveiligd volgens de geldende policy's, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt of de locatie van de medewerker. Mimecast Cloud Archive biedt hiervoor de oplossing. Bedrijven kunnen de clouddienst inzetten voor onder andere een veilige opslag van gegevens, ingebouwde datarecovery, e-discovery en uitgebreide compliancemogelijkheden.

Sinds het begin van e-mailarchivering bijna twintig jaar geleden is de manier waarop organisaties e-mail gebruiken drastisch veranderd. Traditionele on-premise oplossingen en de eerste clouddiensten voor het archiveren van e-mail voldoen daardoor niet meer. Maar liefst 88 procent van de organisaties heeft dan ook problemen met de archiveringsoplossingen die ze nu gebruiken. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek dat Vanson Bourne uitvoerde in opdracht van Mimecast.

Volgens het onderzoek lopen ondernemingen tegen de volgende uitdagingen aan:

  • Complex beheer van de bestaande archiveringsoplossingen (bijna 60 procent).
  • Gebrek aan schaalbaarheid (48 procent).
  • Trage zoekfunctie (56 procent).

Mimecast Cloud Archive lost veel van deze problemen op. De nieuwe clouddienst is ontworpen en geoptimaliseerd voor de cloud en biedt de schaalbaarheid, prestaties en geavanceerde functies die vandaag de dag nodig zijn voor het beheren van e-mail.
Het biedt medewerkers nieuwe mogelijkheden om e-mail vanaf elke locatie te beheren. Dankzij een Enterprise Mobility Management (EMM)-oplossing hebben IT-afdelingen de volledige controle over de implementatie, toegang tot content en het verwijderproces. Medewerkers kunnen zelfstandig het archief doorzoeken en beveiligingsmaatregelen nemen, waardoor ze productiever zijn. Daarbij maakt het niet uit of ze een privé- of bedrijfsapparaat gebruiken.

  • 22 November 2017 om 10:57
OuderFacilitywereld

Uitbreiding schoonmaak ICS bij gemeente Zoetermeer

Op 1 december aanstaande start ICS met de schoonmaak van diverse onderwijs- en sportlocaties in gemeente Zoetermeer. De gunning is een resultaat van een Europese aanbesteding. De ruim 50 locaties zijn een uitbreiding op de reeds jarenlange samenwerking met de gemeente Zoetermeer. ICS heeft al een huidig contract met de gemeente Zoetermeer voor de schoonmaak van het gemeentehuis. De opdracht wordt uitgevoerd vanuit ICS Regio West met haar kantoor in Zoetermeer. Met dit contract wordt de samenwerking tussen ICS en gemeente Zoetermeer verder geïntensiveerd.


  • 22 November 2017 om 00:00

Gom focust op belevingskwaliteit door outputgerichte schoonmaak

In de schoonmaak van kantoren, scholen en andere gebouwen krijgt beleving een steeds groter accent. In die visie past het om niet langer meer een vast werkprogramma te hanteren, maar vooral schoon te maken wat vuil is om aan een afgesproken (minimum) kwaliteitsniveau te voldoen. Over die manier van werken bestaat nogal wat verwarring in de markt. Daarom creëert Gom duidelijkheid in de chaos rondom outputgerichte schoonmaak, inclusief de kritische succesfactoren, een transparante opbouw en een heldere werksystematiek. Directeur kwaliteitszorg Ad van Poppel: ‘Klanten weten nu precies wat ze kunnen verwachten als ze kiezen voor outputgerichte schoonmaak.’

Veelal hanteert een schoonmaker een vast programma in een gebouw. Dat programma hoeft in de praktijk niet altijd aan te sluiten op de actuele behoefte van elke dag.. Een ruimte kan meer of minder vervuild zijn door allerlei redenen, bijvoorbeeld piek- en dalbelastingen. Outputgerichte afspraken bieden in deze situaties betere oplossingen.



Controle over de opleverkwaliteit kan op twee manieren worden gewaarborgd. De opdrachtgever kan in overleg met Gom kiezen voor een vast ijkmoment op de dag, eventueel in combinatie met extra rondes voor sanitaire voorzieningen en andere snel vervuilende ruimtes. Van Poppel: ‘Maar wat we steeds meer zien bij opdrachtgevers is dat zij opteren voor een vastgesteld, minimaal te bereiken kwaliteitsniveau gedurende de gehele dag. Dat heeft alles te maken met de beleving van gebouwgebruikers, die steeds meer aan belang wint in kantoren, zorg- en onderwijsinstellingen en andere gebouwen.’

Met de introductie van outputgerichte schoonmaak veranderen ook functies en rollen van schoonmakers. Gom selecteert ‘outputgerichte’ medewerkers op communicatieve vaardigheden en kennis van Nederlands en indien nodig bijvoorbeeld Engels. Ook krijgen medewerkers een intensieve training om door de ogen van de gebouwgebruiker te kijken. Ze volgen daarnaast onder meer opleidingen op het terrein van hostmanship.

Die ‘schoonmaker-nieuwe-stijl’ kan daardoor ook servicetaken overnemen: een koffieautomaat schoonmaken of printerpapier bijvullen bijvoorbeeld. Outputgerichte schoonmaak gaat bij voorkeur hand in hand met dagschoonmaak: de zichtbaarheid van schoonmaakmedewerkers draagt bij aan de positieve beleving. Medewerkers zijn dan ook direct standby als er ergens in het gebouw een ongelukje gebeurt. Ad van Poppel: ‘We zetten met deze manier van werken niet alleen een grote stap in het verhogen van de belevingskwaliteit. Ook werken we aan de trots van medewerkers. Zij dragen nu verantwoordelijkheid in het realiseren van die klantbeleving.’

  • 22 November 2017 om 00:00

Belevingskwaliteit centraal in nieuw contract Amstelring en CSU

Zorgorganisatie Amstelring besteedt de schoonmaak in 21 locaties uit aan CSU. Deels gaat het om huizen die CSU al schoonmaakt, deels om nieuwe locaties. Recent tekenden beide partijen de overeenkomst voor de komende drie jaar. ‘Belevingskwaliteit’ neemt een belangrijke plaats in de nieuwe overeenkomst in. Amstelring stelt als voorwaarde dat klanten de kwaliteit minimaal met het rapportcijfer 7 waarderen.

De wens van Amstelring om de ervaren kwaliteit centraal te stellen heeft alles te maken met de veranderde cliëntpopulatie. ‘De huidige cliënt en diens familie is mondig en gaat ervan uit dat de basis gewoon op orde is, zoals goede zorg en aardige medewerkers. Andere variabelen, zoals een schoon en fris ruikend huis, bepalen mede de sfeer en het welzijnsgevoel. Daar kan Amstelring zich in onderscheiden, en dat willen wij ook’, zegt Mireille Offenberg, manager Ondersteuning Amstelring.

Manager commerciële zaken Nicole Bos van CSU voegt daar aan toe: 'Amstelring kiest duidelijk voor een belevingsgerichte en cliëntgerichte aanpak. Vandaar de vraag aan CSU om te sturen op een belevingskwaliteit van minimaal het rapportcijfer 7.' Nieuwe, dichte werkwagens en representatieve kleding op alle locaties dragen bij aan meer uitstraling van schoonmakers.

Amstelring gaat werken met zelfsturende teams: zorgmedewerkers die integraal voor een groep cliënten zorgt. Verantwoordelijkheden liggen zo laag mogelijk in de organisatie en zo dicht mogelijk bij de cliënt. Locaties zijn budgetverantwoordelijk, ook voor de schoonmaaktaken. Nicole Bos: 'Bijzonder is dat locaties zelf bepalen of ruimtes vaker of minder vaak worden schoongemaakt. En of er meer ingezet moet worden op individuele schoonmaakvragen van cliënten. Er is meer aandacht voor de couleur locale, wat de beleving absoluut ten goede komt.’

  • 21 November 2017 om 10:46

Nieuwe headset voor veilige communicatie

Sennheiser is een samenwerking aangegaan met de Kudelski Group, digitale beveiliging, voor de ontwikkeling van een Bluetooth headset met een op hardware gebaseerde versleuteling voor veilige communicatie van headset naar headset wanneer privacy van het grootste belang is.

De nieuwe Secure Headset verzekert veilige VoIP-communicatie met elk compatibel mobiele apparaat, door Witte Ruis-versleuteling in de headset zelf op te nemen. Dit garandeert dat de communicatie van headset naar headset door de gekoppelde mobiele apparaten en VoIP niet kan worden onderschept. De oplossing kan de hoogste beveiligingsniveaus voor stem en tekstberichten ondersteunen, terwijl zakelijke en overheidsgebruikers de mobiele apparaten die zij al bezitten gewoon kunnen blijven gebruiken.

  • 21 November 2017 om 10:44

Toolkits voor het verspreiden van nepnieuws te koop op het dark web

Op het dark web zijn toolkits en online diensten in opkomst met als doel om bedrijven financiële en imagoschade te berokkenen. Dit blijkt uit onderzoek van Digital Shadows, expert op het gebied van digital risk management. Tot dusver werd de opkomst van nepnieuws altijd toegeschreven aan het politieke domein; de verspreiders zouden uit ideologische overwegingen handelen. Deze nepnieuws-tools worden nu echter al vanaf zeven dollar op het dark web aangeboden, waardoor nepnieuws steeds vaker wordt verspreid voor commerciële doeleinden.

Digital Shadows wijst bijvoorbeeld op de opkomst van ‘pump and dump’-diensten op het dark web. Hierbij worden geleidelijk grote partijen altcoins (cryptovaluta’s, anders dan bitcoin) aangekocht om een koersstijging te realiseren. Via social media wordt er grote belangstelling voor deze virtuele valuta gewekt. De altcoins worden met een speciale tool via verschillende accounts verhandeld om de koers verder op te jagen. Vervolgens worden ze verkocht aan nietsvermoedende handelaren op valutabeurzen die van de koersstijging willen profiteren.

Computerleger
Daarnaast identificeerde Digital Shadows meer dan tien diensten die gebruikers de mogelijkheid bieden om software te downloaden voor het aansturen van social media-bots. Je krijgt al een proefversie voor slechts zeven dollar. Sommige tools kunnen content promoten op honderdduizenden internetplatforms tegelijk, waaronder forums, blogs en bulletins. Hiervoor wordt een botnet gebruikt. Dit is een leger van computers, beheerd door cybercriminelen. Zij configureren de bots om berichten achter te laten op specifieke websites over uiteenlopende onderwerpen. Het is moeilijk om dit tegen te gaan nu cybercriminelen captcha-methoden kunnen omzeilen. Captcha’s werden oorspronkelijk ontwikkeld om te voorkomen dat bots en geautomatiseerde scripts naar willekeur advertenties op internetplatforms plaatsten.

Mediabedrijven vormen een specifiek doelwit voor nepnieuwsaanbieders. Digital Shadows analyseerde de 40 belangrijkste wereldwijde nieuwssites en controleerde meer dan 85.000 mogelijke variaties op hun internetdomein. Daarbij ontdekte ze 2.858 live nagebootste websites. Door een of meer letters van een domeinnaam te wijzigen en het gebruik van kloondiensten, is het mogelijk om een nepversie van een echte nieuwsorganisatie te creëren die moeilijk van het origineel te onderscheiden is. Ook retailers vormen een doelwit. Zo bestaat er een managed service die rankings, recensies, stemmen en verkooppromoties bij Amazon aanbiedt. De prijzen variëren van 5 dollar voor een niet-geverifieerde recensie tot 10 dollar voor een geverifieerde recensie en zelfs 500 dollar voor een maandabonnement. Dit kan enorme financiële gevolgen hebben en imagoschade opleveren.


  • 21 November 2017 om 10:35

Essity krijgt erkenning in het Europese Parlement voor recyclingservice

Tork PaperCircle, onderdeel van Essity en haar wereldwijde hygiënemerk Tork, is de eerste recyclingservice voor papieren handdoeken ter wereld. Op woensdag 18 oktober werd de service erkend bij de European Paper Recycling Awards in het Europese Parlement. Tork PaperCircle was een van de twee finalisten in de categorie ‘Informatie en Educatie’. De prijs is een erkenning voor projecten, initiatieven en campagnes die bijdragen aan de duurzaamheid van Europa door activiteiten die de recycling van papier ondersteunen. De jury bestaat uit academici, journalisten en leden van het Europese Parlement, waaronder Simona Bonafè, verantwoordelijk voor het Afvalwetgevingspakket in het Europese Parlement.

“Tork PaperCircle laat het belang zien van de betrokken producenten in de hele levenscyclus van een product. Essity toont hoe het mogelijk is duurzaamheid en industriële ontwikkeling onder een unieke noemer te combineren”, aldus Simona Bonafè, Lid van het Europese Parlement.

De circulaire economie wordt steeds belangrijker voor bedrijven wereldwijd. Aangestuurd door zowel het toegenomen consumentenbewustzijn als regeringsinitiatieven zoals het EU-kringloopeconomiepakket. Bedrijven dienen hun werk zowel op een hoger plan te brengen als hun inspanningen kenbaar te maken. De service is de nieuwste van de groepsbrede inspanningen van Essity om circulair te gaan, als deel van haar algehele bedrijfsstrategie.

“Tork PaperCircle is een uitstekend voorbeeld van hoe we het voortouw nemen op de weg naar een kringloopeconomie voor professionele hygiëne samen met onze klanten, en het doet ons goed dat de European Paper Recycling Council ons werk erkent”, zegt Kersti Strandqvist, Senior vicepresident, Group Sustainability, Essity.

Essity heeft Tork PaperCircle ontwikkeld, om bedrijven te helpen hun handdoeken te recyclen tot nieuwe tissue-producten. De service helpt om afval te verminderen en de CO2-voetafdruk met 40 procent* te verkleinen. Klanten kunnen door middel van recyclingstatistieken en creatieve communicatie aan hun werknemers en bezoekers laten zien waar zij voor staan. Tork PaperCircle voert momenteel veelbelovende pilots uit in Duitsland en Nederland. Het Duitse Commerzbank breidde de service onlangs zelfs uit tot vijftien vestigingen.

“Door recycling kunnen we onze CO2-voetafdruk verkleinen en produceren de betrokken gebouwen minstens 20 procent minder afval. Tork PaperCircle zet ons op de kaart als een recyclingpionier onder Duitse bedrijven”, zegt Dirk Middelmann, Corporate Real Estate Management, Commerzbank.

  • 20 November 2017 om 12:22

Bernhoven voor de derde maal meest gastvrije ziekenhuis van Nederland

Voor de derde maal mag Bernhoven zich het meest gastvrije ziekenhuis van Nederland noemen. Dat is een uitzonderlijke prestatie die in de eerste plaats op het conto van alle medewerkers van het ziekenhuis in Uden mag worden geschreven. In het juryrapport noemt de jury de medewerkers van Bernhoven ‘passievol’.

Ruim 120 zorginstellingen namen dit jaar deel aan de audit van Gastvrijheidzorg met Sterren. De gastvrijheidsaward wordt in drie categorieën toegekend: verpleging en verzorging, GGZ instellingen en ziekenhuizen. In de categorie ziekenhuizen werden uiteindelijk vijf ziekenhuizen genomineerd. Van die vijf ziekenhuizen behaalde Bernhoven als enige vijf sterren en scoorde in zes onderdelen exceptioneel hoog. Die onderdelen zijn beleid (97), ambiance (94), bejegening (96), eten en drinken (99) faciliteiten (92) en klantvriendelijkheid (94). De totaalscore komt uit op 95 van de honderd procent, terwijl het landelijk gemiddelde 79 procent is.

Aandacht voor zinnige zorg
De samenwerking met culinair en gastvrijheidsverlener Hutten resulteerde in de bijzonder hoge score van 99 procent voor het eten en drinken concept. De maaltijden zijn niet alleen smakelijk, maar ook stijlvol. Bovendien bepaalt de gast grotendeels wanneer, waar en met wie hij wat eet. Hutten heeft een uitgesproken visie op gastvrijheid, culinaire dienstverlening en gezonde voeding en werkt al jaren intensief samen met de medisch specialisten en diëtisten van Bernhoven.  Maar er is meer en daar beloonde de jury het ziekenhuis dan ook welgemeend voor. Zo roemt de jury de aandacht voor de ketenzorg en de koers die Bernhoven heeft ingezet op weg naar zinnige zorg. ‘Gastvrijheid kan betekenen dat je niet naar het ziekenhuis hoeft. Door goede ketenafstemming is het mogelijk ziekenhuiszorg te vervangen door zorg door de huisarts’, aldus de jury.

De patiënt wordt in het hele zorgproces centraal gesteld, vervolgt de jury die ook oog heeft voor de ambiance van het gebouw waarin natuurlijke kleuren, materialen en kunst de inrichting sfeervol maken. De eenhoorns en eekhoorns worden als opvallende eyecather genoemd. Bovendien is het ziekenhuis nauw verbonden met de omgeving onder meer door de Bernhovenwandelroute.

Wat volgens de jury het meest opvalt is dat Bernhoven laat zien dat gastvrijheid in het Udense ziekenhuis geen project is, maar dat het wezenlijk onderdeel is van het DNA van het ziekenhuis. Gastvrijheid wordt met passie door iedereen die in Bernhoven werkt uitgedragen. Dat het ziekenhuis de Gastvrijheidszorg met Sterrenaward voor de derde maal in de wacht sleept is dan ook ‘dik verdiend’ zoals een van de juryleden na afloop van de feestelijke uitreiking in Utrecht aan de delegatie van Bernhoven liet weten.

  • 20 November 2017 om 07:29

De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering

Een toekomst zonder facility management, is het feit of fictie? Met de opkomende digitalisering krijgen medewerkers steeds meer de regie in handen en is het de vraag of er nog wel een toekomst is voor facility management.

Voor AAFM Facility Management een reden om een ronde tafel sessie te organiseren onder leiding van dr. Herman Kok met verschillende professionals uit de facilitaire branche. Naar aanleiding van het gesprek over hoe het bedrijfsleven op deze ontwikkelingen kan inspelen, geeft AAFM een advies aan organisaties en opleidingsinstituten hoe zij facility management in de toekomst kunnen benaderen:

Verschillende aanvragen, zoals het oplossen van een computerstoring of het aanvragen van een vakantie, worden online geregeld. De beheerders van deze processen, zoals een HR-manager of een IT-manager, gaan steeds verder van het proces afstaan. Dit gebeurt langzamerhand ook binnen het facility management. Er worden steeds meer online tools en applicaties ontwikkeld waarbij facility management deels wordt geautomatiseerd. Het is een kwestie van tijd voordat er een platform komt waar de gebruiker al zijn of haar facilitaire zaken zelf kan regelen.

Een groot voordeel van een online platform is dat het zorgt dat vraag en aanbod goed op elkaar worden afgestemd. Vanwege het grote aanbod in facilitaire oplossingen, kan een platform zeer oplossingsgericht te werk gaan en zo de wensen van de klant vervullen. Zaken zoals de logistieke planning rondom de schoonmaak of catering van een kantoorpand kunnen prima digitaal worden afgehandeld. Automatiseer dus wat er te automatiseren valt.

Bij de implementatie van een platform, vallen er taken weg bij een facility manager. Grijp deze ruimte aan om het menselijke aspect in de organisatie te versterken. Om de persoonlijke touch in het facility management te behouden gaat de facility manager zich meer richten op servicemanagement. De facility manager bekijkt hoe de gebruiker goed ondersteund kan worden en hoe de organisatie daarbij een beleving kan aanbieden. Een voorbeeld is het onderzoeken en toepassen van dynamisch kantoormeubilair om de gezondheid van de werknemer te stimuleren.

“Zodra een werknemer het kantoor binnenkomt, is het belangrijk dat hij of zij zich welkom voelt door de entourage en collega’s. De kracht van de mens is dat wij in staat zijn om te beoordelen hoe een werknemer zich welkom voelt en daarop kunnen inspelen: de personal touch”, vertelt dr. Herman Kok. “Bij het ontwikkelen van een concept rondom ‘gezond eten’ bijvoorbeeld, is het de facility manager die de invloed op de vitaliteit van de werknemer bekijkt.”

De facility manager blijft bestaan, maar krijgt dus wel een andere rol. Roland van Herk, directeur bij Facility Institute: “Het is belangrijk dat zowel organisaties als opleidingsinstituten hier rekening mee houden. Opleidingen en organisaties dienen kennis en kunde vanuit de markt en andere branches te gebruiken om in te spelen op belangrijke ontwikkelingen die vanuit andere aandachtsgebieden hun intrede doen in het facilitaire domein. Open oren en ogen voor wat er om je heen gebeurt. Data en technologie maar ook duurzaamheid zijn ontwikkelingen die in een rap tempo de maatschappij veranderen en opleidingen en organisaties moeten hier niet te ver achteraan lopen.”

Van Herk geeft een voorbeeld: “De opleiding Facility Management aan de Hogeschool Utrecht heeft ons ingezet om de leerlingen te helpen bij de ontwikkeling van de consultancy competenties. Wij hebben hierbij de link gelegd naar de grootste trends in de markt. Competenties en vaardigheden als consultant helpen enorm om open te staan en gebruik te maken van de technologische vooruitgang. Het is naar mijn mening niet ondenkbaar dat consultancy een van de belangrijkste vakken wordt op Facility Magement opleidingen om ervoor te zorgen dat de facility manager van de toekomst klaar is voor een nieuwe wereld.”

  • 17 November 2017 om 12:59

Facilitaire partners komen samen in C4U

Holland Food Service (HFS) en ICS starten C4U: de tak voor integrated facility services. De twee bedrijven gaan samen de klant ontzorgen, faciliteren en verrassen. “Ieder bedrijf blijft doen waar ze goed in zijn, ICS in schoonmaak en HFS op het gebied van eten, drinken en gastvrijheid. Hier tellen we andere partners in onder andere groenvoorziening, ongediertebestrijding, beveiliging en afvalverwerking bij op met als resultaat het volledig ontzorgen van de klant. C4U is hierin de facilitaire regisseur”, aldus Bart van der Sluijs (algemeen directeur ICS).

Op basis van vier kernwaarden biedt C4U een volledige ontzorging op facilitair gebied: Care for quality food, Care for quality service, Care for client satisfaction en Care for your budget. Door lean te werken, te sturen op eigenaarschap en gastheerschap draagt C4U zorg voor de juiste balans in kwaliteit, beleving en betaalbaarheid. Jeroen Kamerbeek (Customer Experience Director HFS): “We zijn echte ondernemers, slagvaardig en innoverend. We denken out of the box en komen zo tot schaalvoordelen, keten- en procesoptimalisatie.”

Zorg voor medewerkers
Naast de zorg voor opdrachtgevers heeft C4U ook zorg over de medewerkers. In een tijd met een krimpende markt, een verlaging van de schoonmaakfrequentie en het thuiswerken is steeds vaker sprake van boventallige medewerkers. Binnen C4U is hiervoor het Duurzaam Omscholingshuys ontwikkeld. De competenties, opleiding, ervaring en interessegebieden worden voor iedere medewerker vastgesteld. Vervolgens wordt er samen met de medewerker een omscholingsplan opgesteld zodat, na voltooiing van het traject, gemakkelijker een nieuwe functie gevonden kan worden. Jeroen: “Dit kan zijn bij een facilitaire partner of bij andere opdrachtgevers die veelal participeren in ons Omscholingshuys. Denk hierbij aan banen als conciërge, logistiek medewerker of thuishulp. En een belangrijke meerwaarde is dat ook eigen dienst medewerkers van onze opdrachtgevers kunnen aansluiten.”

De zorg sector als startpunt
C4U richt zich in het beginsel op zorginstellingen met als kerntaak care. Bart: “Dit doen we omdat elke zorginstelling wordt geconfronteerd met enerzijds de focus op kwalitatieve zorg voor de cliënten en anderzijds om de uitgaven van facility services te verkleinen. C4U speelt hierop in: de zorginstelling kan zich richten op het leveren van zorg, de rest nemen wij uit handen. Onze belofte: wij bieden cliënten een 5-sterren ervaring door herkenbaarheid, thuisgevoel, vertrouwde en veilige omgeving met een hoge mate van service en flexibiliteit.”

  • 17 November 2017 om 09:39

VGZ winnaar van JLLรขย€ย™s Winning Workplace Award 2017

VGZ heeft zojuist de Winning Workplace Award 2017 in ontvangst mogen nemen van JLL. De inspirerende werkomgeving van VGZ legt de nadruk op vitaliteit en de beleving van de medewerkers. Dit sluit naadloos aan bij het thema van JLL’s Winning Workplace Award van dit jaar, ‘Human Experience’. Deze tweejaarlijkse award is een onderscheiding voor kantoorgebruikers die op een vooruitstrevende manier invulling geven aan de werkplek als drijvende kracht van organisatiedoelstellingen. De award is tijdens het event Tommorow@Work van MindCampus B.V. in ontvangst genomen door Richard Helmus, Manager Facility & Real Estate bij VGZ.

Een speciaal geselecteerde en onafhankelijke jury koos VGZ tot winnaar van de JLL Winning Workplace Award 2017. De focus van de jury lag op drie aspecten van ‘Human Experience’: engagement, empowerment en fulfilment. De werkplek van Enexis kreeg de tweede prijs en de werkplek van Plantronics ontving de derde prijs.

  • 17 November 2017 om 09:35

EY en Pink Elephant werken samen aan veilige IT-infrastructuur

EY en Pink Elephant bundelen de krachten op het gebied van cybersecurity en bescherming van persoonsgegevens. Cybersecurity kent een aantal domeinen, die onderzoeksbureau Gartner indeelt in Predict, Prevent, Detect en Respond. In de samenwerking tussen EY en Pink Elephant brengt EY naast kennis van de uitvoerende domeinen veel expertise in op het Predict domein. EY geeft strategisch advies op het gebied van Informatiebeveiliging met diensten als Cyber Program Assessment, IB Maturity Assessment, Compromise Assessment en PEN-testen. Pink Elephant vult dat perfect aan met expertise op de uitvoerende Prevent, Detect en Respond domeinen; zij zorgt voor de preventieve maatregelen en reageert direct op security incidenten en lost problemen op volgens een strak geregisseerd proces. Ook zullen Pink Elephant en EY samenwerken op het gebied van trainingen en awarenessprogramma’s. Deze krachtenbundeling zorgt voor een optimale dienstverlening aan de klanten.

Cyberaanvallen zijn steeds frequenter en gevaarlijker. Actuele gebeurtenissen tonen aan dat IT zeer kwetsbaar is voor digitale bedreigingen als ongeoorloofde toegang, diefstal van gegevens, afpersing, digitale vernieling. Daarom is beveiliging van vitaal belang.

  • 17 November 2017 om 00:00

Nominaties voor de FM Bachelor en FM Master of the Year

Wie heeft dit jaar de beste bachelorscriptie en wie de beste masterscriptie binnen het facilitaire werkveld? De genomineerden voor de FM Bachelor of the Year 2017 en de FM Master of the Year 2017 zijn bekend. De jaarlijkse scriptieprijzen van beroepsvereniging FMN en het Landelijk Overleg Opleidingen Facility Management (LOOFD) worden uitgereikt op 22 november 2017 tijdens het FMN Connect XL Congres bij Hogeschool InHolland in Diemen.

Alle negen hbo-opleidingen voor facility management in Nederland kunnen voor de FM Bachelor of the Year-scriptieprijs een scriptie insturen. Een deskundige jury beoordeelt de inzendingen. Voor de FM Bachelor of the Year 2017 zijn er vier genomineerden. Dit zijn (in alfabetische volgorde van de achternaam):
•    Lieke Hekers, Zuyd Hogeschool
•    Ben Pillen, Haagse Hogeschool
•    Sabine Reinink, NHTV
•    Linda van der Wel, Hogeschool Utrecht

Ook voor de FM Master of the Year kunnen de aanbieders van een masteropleiding in facility management een scriptie insturen die dan meedingt naar deze prijs. Voor de FM Master of the Year 2017 zijn er twee genomineerden. In willekeurige volgorde zijn dit:
•    Monique Boessenkool, Saxion Hogeschool / University of Greenwich
•    Marcel Commandeur, Zuyd Hogeschool / University of Greenwich

Pitches
Tijdens het FMN Connect XL Congres presenteren alle zes genomineerden de resultaten van hun onderzoek en de toepasbaarheid daarvan voor het facilitaire werkveld in korte pitches aan de congresgangers. Daarna maakt de jury de winnaars van beide scriptieprijzen bekend.

Jury
De jury van de scriptieprijzen bestaat dit jaar uit: Rob Kotvis (S&PM Managing Facility Concepts, voorzitter), Maybrit Admiraal (Humanagement) en Ellen van der Veen (VFM Facility Experts).

Prijzenpakket
De winnaars van de scriptieprijzen worden in de gelegenheid gesteld om een internationaal FM Event in Europa te bezoeken, zoals IFMA’s World Workplace Europe of de EFMC. Daarnaast zijn alle genomineerden van beide scriptieprijzen een jaar lang gratis lid van FMN.

FMN Connect XL Congres
Het FMN Connect XL Congres van 22 november 2017 staat in het teken van ‘ontmoeten, verbinden en inspireren’. In een festivalachtige opzet stellen de congresdeelnemers hun eigen programma samen. Zij kunnen daarbij kiezen uit zowel FM-gerelateerde onderwerpen als onderwerpen die géén direct raakvlak met het vakgebied hebben. De deelnemers worden door een keur aan sprekers en inleiders uit hun comfortzone getrokken. Het congres wordt gehouden in Hogeschool InHolland in Diemen en start met een inloop om 14.00u. Het programma zelf start om 14.30u.

  • 16 November 2017 om 08:03

Praktijkproef ramen met zonnecellen van start

Door het raam naar buiten kijken terwijl datzelfde raam elektriciteit opwekt. Toekomstmuziek of anno 2017 al realiteit? Op de campus van de KU Leuven onderzoeken Vlaamse en Nederlandse wetenschappers en ondernemers de potentie van ramen die uitgerust zijn met zonnecellen. ‘Het onderzoek is cruciaal om te weten hoe je in de toekomst deze producten kunt verkopen’, aldus Bennie Pekel van het Schoonebeekse bedrijf Sanko Solar.


(Foto Jonathan Vos)

Sanko Solar heeft als onderdeel van het Europese innovatieproject PV OpMaat de ramen met zonnecellen – oftewel PV-ramen –beschikbaar gesteld aan de onderzoekers van KU Leuven. Hiertoe heeft Sanko Solar samengewerkt met 2 andere partners uit het project: Ceyssens Glas en Reynaers Aluminium. Gezamenlijk behoren de 3 bedrijven tot een interregionaal consortium van kennisinstellingen en bedrijven die werken aan het op maat produceren van zonnecelmaterialen voor de optimale integratie in bouwelementen. Het project wordt uitgevoerd in het kader van het Samenwerkingsprogramma Interreg Vlaanderen – Nederland, met financiële ondersteuning vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, de provincies Noord-Brabant, Vlaams Brabant, Vlaams en Nederlands Limburg, het Nederlands ministerie van Economische Zaken, en het ministerie van Noordrijn-Westfalen.

Transparant zonnepaneel
De geproduceerde PV-ramen zijn opgebouwd uit zogenaamde Cadmium telluride (CdTe-)zonnepanelen. Een van de voordelen van deze dunnefilmtechniek is de lage CO2-voetafdruk.  De zonnepanelen worden door Sanko Solar geïmporteerd vanuit China. ‘De eigenaar van de zonnepanelenfabriek houdt zich al meer dan 25 jaar bezig met onderzoek naar en productie van CdTe-zonnepanelen’, duidt Pekel. ‘Uit de fabriek komen verschillende eindproducten; allereerst standaard CdTe-zonnepanelen met een formaat van 0,6 bij 1,2 meter. Vervolgens kan men tal van aanpassingen doen. Zo kunnen de zonnepanelen in groter of kleiner formaat gemaakt worden, van verschillende transparanties of van isolatieglas voorzien worden. Het is de enige fabriek ter wereld die dit kan. Zij hebben een procedé ontwikkeld waarmee een niet-transparant zonnepaneel transparant gemaakt kan worden door materiaal weg te laseren.’
Volgens Pekel kan men er ook voor kiezen om de zonnepanelen als halffabricaten in Europa te importeren en lokaal te assembleren tot bijvoorbeeld PV-ramen. ‘Een van de partners in het PV OpMaat-project is Ceyssens Glas. Voor de PV-ramen die door de universiteit KU Leuven onderzocht worden heeft Ceyssens Glas een gedeelte van het gebruikte glas geleverd.’

Oplopende temperaturen
‘We hebben het VLIET-gebouw voorzien van zeven semi-transparante PV-ramen. Daarnaast is er ter vergelijking 1 normaal semi-transparant raam geplaatst’, duidt Jonathan Lehman, onderzoeker bij de universiteit KU Leuven. ‘Twee van de zeven PV-ramen zijn voorzien van dubbelglas. De andere vijf zijn voorzien van driedubbelglas, waarvan drie met ventilatie en twee zonder ventilatie. Van de 7 PV-ramen hebben er twee een transparantie van 40 procent en vijfeen transparantie van 20 procent.’
Dat de PV-ramen zo’n grote diversiteit qua karakteristieken kennen, is volgens Pekel en Lehman noodzakelijk om vast te kunnen stellen welke samenstelling het beste presteert. ‘We hopen natuurlijk dat de PV-ramen ook bij oplopende temperaturen goede prestaties blijven leveren’, aldus Pekel. ‘Over het algemeen geldt namelijk dat als een zonnepaneel warm wordt de prestaties iets achteruitlopen. Een niet-geïsoleerd CdTe-zonnepaneel kan zijn warmte heel goed kwijt omdat het aan de achterkant kan ventileren. Op het moment dat je isolatieglas aanbrengt – zoals wij bij de PV-ramen hebben gedaan – kan de temperatuur in de spouw oplopen tot wel 60 graden. We willen via het PV OpMaat-project achterhalen wat de gevolgen hiervan zijn voor de prestaties van de zonnepanelen. Het inzicht is cruciaal om te weten hoe je in de toekomst deze producten kunt verkopen. ’

Simulatiemodellen ontwikkelen
‘Vanuit Sanko Solar bezien hopen we natuurlijk dat er geen verschil zit in de opbrengst van de verschillende PV-ramen’, vervolgt Pekel. ‘Is dat wel zo, dan gaan we werken aan het doorvoeren van verbeteringen aan bijvoorbeeld de ventilatie. Van een kristallijn siliciumzonnepaneel is bekend dat het vermogen met 0,5 procent per graad achteruitgaat als een temperatuur van 25 graden Celsius bereikt wordt. Bij CdTe-zonnepanelen is dit slechts 0,2 procent. Dat neemt niet weg dat je opbrengstverlies te allen tijde wilt voorkomen. Net als de onderzoekers verwachten wij dat bij met name de transparante zonnepanelen die zijn uitgerust met isolatieglas de temperatuur een zeer belangrijke factor gaat zijn. Dat is echter puur op theoretische cijfers gebeurd en in de praktijk gaan we het een en ander nu verifiëren.’
‘Het onderzoek dat minimaal een jaar duurt is er allereerst op gericht om te onderzoeken wat de potentie is om elektriciteit op te wekken met semi-transparante ramen die uitgerust zijn met zonnecellen’, stelt Lehmann. ‘We zijn in het bijzonder geïnteresseerd in de temperaturen die bij deze ramen bereikt kunnen worden. Van traditionele zonnepanelen weten we dat ze heel warm kunnen worden en de opbrengst daardoor verminderd wordt. Doordat wij verschillende PV-ramen testen, kunnen wij de onderlinge prestaties goed vergelijken. Een van de aspecten die met name vanwege de thermische huishouding interessant is, is het effect van ventilatie op de temperatuur van de zonnepanelen. Voor het genereren van zonnestroom is het bovendien interessant om te zien wat het verschil in opbrengst is tussen de ramen met 20 en 40 procent transparantie. Ten slotte zal de installatie ook gebruikt worden om modellen te ontwikkelen die het gedrag van PV-ramen simuleren.’

Duizenden vierkante meters
‘We verwachten dat de geventileerde PV-ramen een stuk beter functioneren en minder warmte zullen produceren’, besluit Lehmann. ‘Logischerwijs zouden de PV-ramen met 20 procent transparantie meer stroom moeten produceren dan de ramen met 40 procent transparantie. Alvorens het onderzoek afgerond is, houden wij echter een slag om de arm; het vaststellen van de exacte prestaties is immers het doel van het onderzoek.’
‘De uitkomsten van het onderzoek kunnen de afzet van PV-ramen een fikse boost geven’, verwacht Pekel. ‘De markt van zonwerend of isolatieglas is weliswaar kleiner dan die van standaardzonnepanelen, maar het is nog altijd een gigantisch grote markt. De toepassingen zijn bovendien vrijwel eindeloos. Doordat ze transparant zijn, zijn ze deels lichtdoorlatend en werken ze tegelijkertijd  zonwerend. Daarmee vormen ze een perfecte toepassing voor veranda’s, serres, overkappingen en carports, maar dus ook als PV-ramen. Alleen al in 2018 verwachten we duizenden vierkante meters te gaan verkopen.’

  • 16 November 2017 om 08:01

Trigion start met BHV-app

Onlangs hebben Trigion Safety Opleidingen en iCertified een driejarige overeenkomst getekend voor de ontwikkeling van de Trigion BHV-app. Ontwikkeling van de BHV-app past in de ambitie van Trigion om veiligheid te creëren en daarvoor gebruiksvriendelijke tooling beschikbaar te stellen. Deze app biedt toegevoegde waarde voor elke BHV’er. De app voorziet in een behoefte aan (virtuele) kennisdeling, samenwerking en training.


‘Behoefte aan kennisdeling en beschikbaarheid van instructies/protocollen neemt toe, net als de behoefte aan virtual learning’, vertelt Karin Stolk, manager consultancy en training van TSO bij Trigion.

Dit is het uitgangspunt geweest om de Trigion BHV-app te ontwikkelen. De functie zoek en vind biedt de BHV’er de mogelijkheid om 24/7 theorie te raadplegen. Daarnaast is het mogelijk om de ontruimingsprocedures en eventueel de geldende (brand)veiligheidsregels van het object van de BHV’er te uploaden. Middels een toets kan de BHV’er zijn of haar kennis toetsen en met andere BHV’ers de kenniscompetitie aangaan.

Indien gewenst kunnen klanten gebruik maken van de optie om pushberichten te verzenden naar hun BHV’ers die gebruik maken van de app.

  • 16 November 2017 om 00:00

Philips Stadion uitgerust met gebouwsensoren

CSU en Heijmans hebben in opdracht van PSV ‘BeSense’ geïnstalleerd in het Philips Stadion in Eindhoven. BeSense is een slim sensorsysteem dat anonieme data verzamelt over de bezetting, benutting en comfortwaarden van (werk)omgevingen. Met dit inzicht kan het beheer van een gebouw slimmer en efficiënter worden ingericht.



PSV is de eerste club in Nederland die het innovatieve schoonmaaksysteem in zijn stadion heeft geïnstalleerd en gaat BeSense met name inzetten voor een efficiëntere schoonmaak. Met de sensoren wordt de bewegingsactiviteit in onder andere vergaderruimtes, kantoren en Business Rooms gemeten. De data wordt maandelijks geanalyseerd. Schoonmaakwerkzaamheden worden daar via een app passend op afgestemd. Een slim systeem toont op de BeSense schoonmaak-app automatisch de route en ook het op een eenvoudige wijze registeren van meldingen is opgenomen. Dat levert bezoekers en medewerkers een gezonde en schone omgeving op die bijdraagt aan een positieve beleving.

BeSense
BeSense is een gezamenlijke ontwikkeling van CSU en Heijmans. Het sensorsysteem geeft inzicht in de bezetting, benutting en de comfortwaardes van de werkomgeving, waar functionaliteiten als CO2, temperatuur, lichtintensiteit en luchtvochtigheid gemeten worden. Deze right data, die real time wordt verkregen, zorgt ervoor dat gebouwbeheerders hun gebouw slimmer en efficiënter kunnen beheren en tevens kunnen inspelen op het comfort.
Op 9 november jl. won BeSense de European Cleaning and Hygiene Award.

  • 16 November 2017 om 00:00
โŒ