[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderBB TV News

Peter van der Vorst nieuwe Directeur Content en Marketing bij RTL

Door Robert Briel

Op maandag 11 februari kondigt RTL aan dat de functie Directeur Content en Marketing per 1 maart wordt ingevuld door Peter van der Vorst.

Hij wordt eindverantwoordelijk voor alle vormen van content op de zenders en digitale consumentenplatformen van RTL, zoals RTL XL en Videoland. Onder zijn verantwoordelijkheid valt ook de marketing van de content.

CEO van RTL, Sven Sauvé over de aanstelling van Van der Vorst: “Wij werken al jaren zeer succesvol samen met Peter als presentator en producent. Peter kent het volledige spectrum van het programma maken, zowel voor als achter de schermen. Keer op keer laat hij zien dat hij goed aanvoelt welke thema’s er spelen in de maatschappij en vertaalt hij deze inzichten door naar prachtige programma’s. Bovendien heeft hij een heldere en inspirerende visie op de ontwikkeling van het medialandschap. Als je dat optelt bij zijn ondernemerschap en lef om te vernieuwen, is hij de perfecte persoon om de brug naar onze fans te versterken. Ik ben heel blij dat hij de keuze heeft gemaakt om ons directieteam te komen versterken.”

Peter van der Vorst: “RTL is het mooiste en meest veelzijdige mediabedrijf van Nederland. Programma’s en dramaseries worden hier echt met hart en ziel gemaakt. Ik kijk er naar uit om de kennis en ervaring die ik in de afgelopen 25 jaar heb opgedaan als presentator en producent nu in te zetten als Directeur Content en Marketing. Het is een enorme eer én uitdaging om in deze turbulente mediatijden inhoudelijk verantwoordelijk te zijn voor alle zenders en online platformen, waaronder Videoland. Ik verheug me op de samenwerking met het geweldige content-team. Ik geloof dat we samen nog beter kunnen inspelen op de behoeftes van de Nederlandse kijker.”

Peter van der Vorst is ruim 25 jaar werkzaam voor RTL, zowel als producent als presentator. In die hoedanigheden maakt hij onder andere ‘Van der Vorst Ziet Sterren’, ‘Married at First Sight’ en ‘Verslaafd’. Vanaf 1 maart start Van der Vorst in zijn nieuwe rol bij RTL. Zijn activiteiten voor zijn productiehuis Vorst Media bouwt hij in de loop van het jaar geleidelijk af. Vanaf 1 januari 2020 gaat hij fulltime aan de slag in zijn nieuwe functie en stopt hij als presentator en producent. Tot die tijd blijft hij in 2019 bij RTL 4 te zien als presentator van ‘Van der Vorst Ziet Sterren’, ‘Married at First Sight’ en ‘Verslaafd’. Ook blijft hij de rest van dit jaar verbonden aan RTL Boulevard, waaraan hij al sinds de start in 2001 zijn bijdrage levert.

Over Van der Vorst
Van der Vorst begint zijn carrière in 1989 bij de KRO, VARA en NOS Radio. Hij schrijft in zijn beginjaren onder meer voor De Gay Krant en werkt jarenlang als verslaggever, eindredacteur en gedelegeerd producent bij Joop van den Ende Producties, Eyeworks en EVA Media. Sinds 1996 is hij te zien als presentator bij RTL 4. In 2009 start Van der Vorst samen met Nathalie Harari zijn productiehuis Vorst Media dat voor zowel RTL, de NPO als SBS programma’s maakt. In 2015 wordt het bedrijf overgenomen door Talpa Media.

Samenwerking broadcasters en distributeurs leidt tot nieuwe tv-standaard

Door Robert Briel

Broadcasters en distributeurs hebben overeenstemming bereikt over een nieuwe tv-standaard: een gemeenschappelijke technische specificatie voor programmasignalering.

Deze standaard maakt het onder meer mogelijk om de elektronische programmagids voortdurend up-to-date te houden met de werkelijke uitzendtijden. Ook kunnen kijkers nauwkeuriger doorspoelen en terugspoelen. Voor omroepen biedt de nieuwe programmasignalering de mogelijkheid voor gepersonaliseerde reclame, bijvoorbeeld gericht op bepaalde regio’s of doelgroepen.

De standaard is het resultaat van een jaar intensief overleg tussen broadcast-experts in de Werkgroep Programmasignalering. De werkgroep is een initiatief van Media Perspectives, het platform voor media en innovatie. De zeven partijen die deelnemen aan dit overleg, praten in 2019 verder over de standaard.

Marcel Korstjens-Alling, Head of Commercial Technology van RTL Nederland, is blij met het resultaat. “Dit toont aan dat industriebreed overleg echt zin heeft.” Ook Egon Verharen, Manager Innovatie van de NPO, is enthousiast. “Dat we nu overeenstemming hebben over deze standaard is goed voor de hele sector.”

De samenwerking moet leiden tot het ondersteunen van nieuwe toepassingen op het gebied van programmasignalering. De huidige deelnemers aan de werkgroep zijn RTL Nederland, Talpa Network, Fox Networks Group, NPO, KPN, Liberty Global, VodafoneZiggo en TVT Media.

Online tv-kijker kijkt steeds meer op het grote scherm

Door Robert Briel

Uit gebruikscijfers van online tv-dienst NLZIET blijkt dat de online kijktijd op het televisiescherm in 2018 met 30% is gegroeid.

Met een kijktijd-aandeel van 57% is de ‘good old tv’ veruit het belangrijkste apparaat op gebied van online live televisie en video on demand geworden. Deze 57% aan kijktijd is onder te verdelen in 31% settopbox (Apple TV en Chromecast) en 26% smart tv’s.

Recente onderzoeken tonen al aan dat de verkoop van tablets en desktops steeds meer inzakt. Dat tablets en desktops steeds meer uit de gratie raken, is ook terug te zien in het kijkgedrag van NLZIET-gebruikers. Vorig jaar daalde het aandeel van kijktijd op desktops naar 19% (-30%) en op tablets naar 14% (-22%). Het aandeel van kijktijd op de smartphone daalde naar 9%, dit wordt ook beïnvloed door de grote groei in kijktijd op settopboxen en smart tv’s. Bij het streamen via een Apple TV en Chromecast wordt overigens ook vaak de smartphone gebruikt.

Niels Baas (directeur NLZIET): ‘Kijkers nemen hun online kijkgedrag steeds meer mee naar het grote scherm. De huidige connected tv’s en streaming devices maken het nieuwe tv-kijken laagdrempelig en bieden een volwaardig en voordelig alternatief voor een tv-abonnement.’

Brexit: Discovery verhuist Europees hoofdkantoor naar Amsterdam

Door Robert Briel

Discovery richt een Europees operationeel hoofdkantoor op voor haar Pay TV- zenders in Nederland. Het bedrijf vraagt EU-licenties aan voor zijn Pay TV- portfolio in heel Europa in Nederland.

Discovery is al sinds 1989 in Nederland gevestigd, toen het bedrijf zijn eerste tv-zender Discovery Channel lanceerde. Het merkenportfolio van Discovery in Nederland bestaat uit acht zenders, waaronder de populaire zenders Discovery, TLC, ID en Eurosport.

“Dit besluit zorgt voor continuïteit van onze diensten voor de kijker in heel Europa. Deze verandering betekent dat er een aantal nieuwe rollen in Amsterdam worden gecreëerd en een aantal rollen vanuit Londen verhuizen naar Amsterdam,” aldus de zender.

JB Perrette, President & CEO Discovery International: “De Nederlandse regering en toezichthouders zijn een geweldige partner geweest tijdens onze besprekingen met hen met betrekking tot ons EU-Pay TV-portfolio. Ze hebben laten zien dat ze enorm toegewijd zijn en begrijpen goed wat onze zakelijke behoeften zijn. Daarnaast hebben ze de juiste stabiliteit en voorwaarden gecreëerd zodat wij een dynamische content- en creatieve hub kunnen oprichten die voorziet in de behoeften en wensen van Europa. Ik wil hen bedanken voor de prettige samenwerking gedurende dit hele proces.”

Kasia Kieli, President & CEO Discovery EMEA: “We hebben al jaren een belangrijke basis in Nederland met ons kantoor in Amsterdam. Het is een dynamische markt en ik kijk er naar uit om onze relatie met Nederland verder te verdiepen door een operationeel Pay-TV hoofdkantoor voor onze Europese zenders op te richten.”

Multiplay-markt groeit 3,6% naar EUR 1,17 miljard in Q3

Door Robert Briel

De omzet uit multiplay-diensten is in het derde kwartaal van 2018 gegroeid naar EUR 1,173 miljard euro. Dat is 3,6 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2017, zo blijkt uit het meest recente Multiplay-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper.

Ook in volume was er sprake van een stijging. Het totaal aantal huishoudens met breedband plus minimaal één extra dienst (vaste telefonie, tv en/of mobiele telefonie) bij dezelfde aanbieder groeide met 1,2 procent naar 6,73 miljoen eind september 2018, vergeleken met eind september 2017.

Voor de rest van 2018 wordt verwacht dat de multiplay-omzet iets harder stijgt dan het aantal multiplay-huishoudens. Dit komt door het na-ijleffect van de prijsverhogingen door Ziggo, KPN (en haar dochtermerken Telfort, en XS4ALL) per 1 juli 2018.

Quad play grootste dienstencombinatie bij vast-mobiel
De vast-mobiel-deelmarkt groeide tussen Q3 van 2017 en van 2018 met 2,8 procent naar 2,375 miljoen huishoudens waar minimaal breedband en mobiel bij dezelfde aanbieder wordt afgenomen. De grootste dienstencombinatie bij vast-mobiele huishoudens is quad play, met bijna driekwart van de aansluitingen. Breedband met televisie en mobiel is echter de snelst groeiende combinatie en was goed voor bijna 19 procent van alle vast-mobiele combinaties aan het einde van Q3 2018.
De verhoudingen tussen de aanbieders op de vast-mobiel markt zijn duidelijk. KPN is de grootste aanbieder (55.8%), gevolgd door VodafoneZiggo met 42 procent en T-Mobile als kleinste van het trio met rond de 2 procent van alle vast-mobiele huishoudens.

Marktaandeel 3P daalt onder 45 procent
Het grootste gedeelte van de multiplay-huishoudens heeft nog altijd een traditionele triple play-bundel (breedband, vaste telefonie en tv), hoewel dat aandeel is gedaald naar 44 procent. 2P (breedband en tv) en quad play (breedband, vaste telefonie, televisie en mobiel) profiteren het meest van deze daling. 2P (breedband, tv) kwam uit op 12,9 procent in Q3, 0,4 procentpunten meer dan in Q2. Quad-play is de bundel van 25,8 procent van alle multiplay-huishoudens (+0,3%).

VodafoneZiggo groeit naar 48% multiplay-huishoudens
Op de hele multiplay-markt is VodafoneZiggo de grootste aanbieder als het gaat om aansluitingen. Het had 48 procent marktaandeel na een kleine kwartaalgroei, gevolgd door KPN met 39,1 procent, 0,4 procentpunten minder. Qua omzet is VodafoneZiggo ook de grootste aanbieder, met 48,3 procent goed voor EUR 567 miljoen in Q3, gevolgd door KPN met 42,3 procent en een omzet van EUR 496 miljoen.

Voor de rest van 2018 verwacht Telecompaper dat vast-mobiel nog groter gaat worden – zowel qua omzet als aansluitingen. Dit komt met name door groei bij T-Mobile en VodafoneZiggo. Daarnaast zullen de traditionele triple plays met breedb

T-Mobile en Ziggo stuwen groei Nederlandse breedbandmarkt in Q3

Door Robert Briel

De Nederlandse markt voor breedbandinternet is in het derde kwartaal van 2018 met 0,3 procent gegroeid naar 7,48 miljoen aansluitingen. Dat blijkt uit het kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse vaste breedbandmarkt. De kwartaalgroei kwam vooral van T-Mobile (+17.000) en Ziggo (+ 13.000), waarmee de daling van Tele2 (-7.000) en KPN Groep (-5.000) te niet werden gedaan.
Kabel blijft de meest gebruikte technologie voor breedband na een kwartaalgroei van 0,4 procent naar 3,46 miljoen aansluitingen. Glasvezel groeide echter harder, met 0,8 procent naar 1,21 miljoen aansluitingen. Tegelijkertijd daalde DSL breedband met 0,1 procent naar 2,81 miljoen.

Ziggo heeft bijna 44%, KPN daalt naar 40%
Ziggo blijft marktleider na een kwartaalgroei van 0,4 procent naar 3,286 miljoen breedbandklanten. Dat staat gelijk aan een marktaandeel van 43,9 procent, evenveel als in Q2 2018 en 0,3 procentpunten meer dan in Q3 2017. KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Solcon) zag het marktaandeel in het kwartaal met 0,2 procentpunten dalen naar 40,4 procent. De kwartaaldaling van 0,5 procent zorgde ervoor dat de groep uitkwam op 3,023 miljoen breedbandaansluitingen.

Behalve Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers waaronder Tele2 en T-Mobile, die per Q1 2019 samengaan nadat de transactie onlangs is goedgekeurd door de Europese Commissie. Hiervan is Tele2 op de breedbandmarkt de grootste met 3,8 procent, 0,1 procentpunten minder dan in Q2 2018. T-Mobile is in het derde kwartaal juist gegroeid, met 0,2 procentpunten om uit te komen op 3 procent. Samen hebben deze partijen dus iets minder dan zeven procent van de breedbandmarkt in handen, ver achter Ziggo en KPN.

Breedbandomzet groeit 4,8% naar EUR 511 miljoen
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het derde kwartaal uit op EUR 511 miljoen, 4,8 procent meer dan in Q3 2017. De groei komt doordat er meer breedbandaansluitingen zijn en ook door prijsverhogingen die zijn doorgevoerd bij KPN en haar merken Telfort en XS4ALL, en bij Ziggo. Voor het hele jaar 2018 verwacht Telecompaper een omzetgroei van 4,8 procent tot EUR 2,02 miljard.
Voor de periode 2018-2022 voorspelt het onderzoeksbureau een gemiddelde groei per jaar van 1 procent in aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 1,5 procent.

(Persbericht Telecompaper)

De best bekeken programma’s op NLZIET onthuld

Door Robert Briel

NLZIET, de gezamenlijke online tv-dienst van NPO, RTL en Talpa, heeft onthuld welke tv-programma’s online het meest bekeken worden.

Dit zijn de best bekeken online programma’s van 2018 (live tv, replay tv en video on demand):

1. De Luizenmoeder
2. Goede Tijden, Slechte Tijden
3. NOS Journaal
4. Temptation Island
5. Helemaal Het Einde!
6. The Bold And The Beautiful
7. Utopia
8. First Dates
9. NOS FIFA WK Voetbal
10. Utopia 2

NLZIET-directeur Niels Baas: ‘NLZIET is het tv-kijken voor de nieuwe generatie. Met het online platform weten we de jongere doelgroep aan de Nederlandse televisie te binden. De gemiddelde leeftijd van NLZIET-kijkers is 44 jaar, terwijl de lineaire televisiekijker gemiddeld 57 jaar is. Met NLZIET kun je vooruit, terug en live tv-kijken waar en wanneer jij maar wilt.’

Live tv
Naast terugkijken via video on demand of replay tv, kijken ook steeds meer Nederlanders online naar live programma’s. Niet geheel onverwacht: voetbal scoort ook bij de online tv-kijker. De best bekeken live programma’s van 2018 op NLZIET:

1. UEFA Champions League: Ajax – Benfica
2. UEFA Champions League: Ajax – Bayern München
3. UEFA Champions League: Benfica – Ajax
4. Eurovisie Songfestival 2018 finale
5. UEFA Champions League: AEK Athene – Ajax
6. UEFA Champions League: Bayern Munchen – Ajax
7. UEFA Champions League: Tottenham Hotspur – PSV
8. UEFA Champions League: PSV – Inter Milan
9. UEFA Champions League: PSV – Tottenham Hotspur
10. UEFA Champions League: PSV – Barcelona

Vijf nieuwe leden voor NLconnect

Door Robert Briel

CBizz, Fibety, Siers Telecom, Spijkerman BV en YouCa hebben zich aangesloten bij NLconnect, de brancheorganisatie van de breedband-industrie. De achterban van NLconnect groeit daarmee verder onder aannemers, toeleveranciers, netwerkeigenaren en providers.

CBizz is leverancier van zakelijke internetdiensten en is gespecialiseerd in de uitrol van glasvezel op bedrijventerreinen en in het aanbieden van verbindingen en diensten hierover. CBizz is actief op ruim honderd bedrijventerreinen door heel Nederland en levert maatwerk internetverbindingen aan ondernemingen.

Fibety is de internetprovider van het Groene Hart. Het bedrijf levert betaalbaar en supersnel glasvezel internet en digitale televisie in onder meer Gouda en omstreken.

Siers Telecom is al meerdere jaren actief in de glasvezelnetten, van FttH tot Fttx. Het bedrijf heeft niet alleen kennis van aanleg en montage, maar ook van de ontwikkeling van concepten en installaties.

Spijkerman BV is totaalleverancier van prefab behuizingen en elementen voor telecommunicatienetwerken, zoals mastfundaties voor zendmasten, glasvezel area POP’s en straatkasten, inclusief technische inrichting, fundering en plaatsing. Producten van het bedrijf zijn te vinden in uiteenlopende glasvezel- en breedbandnetwerken in Nederland en Duitsland.

YouCa is een aanbieder die in 2019 gebruik wil maken van het opengestelde kabelnetwerk van VodafoneZiggo. YouCa zal internet, TV en telefoniediensten landelijk aanbieden.

Mathieu Andriessen, directeur NLconnect: “De aanmeldingen van CBizz, Fibety, Siers Telecom, Spijkerman en YouCa” onderstrepen dat NLconnect steeds meer partijen in de gehele breedband-keten vertegenwoordigt. Zowel de aannemerij als toeleveranciers, netwerkeigenaren en providers op de zakelijke en residentiële markt zetten hun schouders onder het verbeteren van de connectiviteit in ons land. NLconnect heet de nieuwe leden dan ook van harte welkom!”

Tv-aansluitingen dalen naar 7,46 miljoen

Door Robert Briel

Het aantal aansluitingen op de Nederlandse televisiemarkt is in het derde kwartaal van 2018 gedaald naar 7,46 miljoen. Het marktaandeel van het nieuwe fusiebedrijf T-Mobile/Tele2 bedraagt 4,8 procent, waarmee het een minimale voorsprong heeft op Canal Digitaal en op Delta/Caiway.

Dit blijkt uit het recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt. De omzet uit televisiediensten groeide daarentegen naar EUR 472 miljoen in Q3 2018.

Ondanks een daling van 0,1 procentpunt in het derde kwartaal is kabel is nog steeds de grootste televisietechnologie met 55,7 procent van de aansluitingen. DSL (koper) volgt als nummer twee met 21,3 procent aandeel en glasvezel is nummer drie met 15,9 procent. Zowel satelliet als Digitenne (KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent in het derde kwartaal, waarbij satelliet groter is dan Digitenne.

Omzet groeit nog wel, krimp verwacht vanaf 2020
De omzet* uit tv-diensten groeide met EUR 6 miljoen in Q3 2018 naar EUR 472 miljoen. Voor heel 2018 verwacht Telecompaper dat de omzet met 1,7 procent gaat groeien naar EUR 1,87 miljard, waarbij de prijsverhogingen van KPN, XS4ALL, Telfort, en Ziggo voor extra groei zorgden in Q3 2018, die doorzet in het vierde kwartaal.

Verder in de toekomst is de verwachting dat de tv omzet vanaf 2020 zal gaan dalen. Hierdoor komt de verwachte gemiddelde groei uit op 0,2 procent in de jaren tot en met 2022.

Voor 2018 verwacht Telecompaper dat de tv-aansluitingen zullen dalen met 0,5 procent. De versnelling van de daling wordt mede veroorzaakt door het uitzetten van analoge kabeltelevisie waarmee Ziggo en Delta zijn begonnen. Daarnaast wordt de invloed van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters, die tv en video via internet kijken, groter. Voor de periode 2018-2022 verwacht Telecompaper een daling van gemiddeld 0,6 procent per jaar in tv-aansluitingen.

T-Mobile/Tele2 gaat Canal Digitaal en Delta/Caiw nipt voorbij
T-Mobile en Tele2, die goedkeuring hebben verkregen voor hun fusie, hebben een gezamenlijk marktaandeel van 4,8 procent van de digitale tv-markt, 0,2 procent meer dan het gezamenlijk aandeel van Delta en Caiway, alsook van Canal Digitaal.

Ziggo is de grootste aanbieder qua tv-aansluitingen met 52,2 procent marktaandeel, na een daling van 0,2 procentpunten sinds Q3 2017. Nummer twee is KPN met 31,7 procent, stabiel vergeleken met Q2 2018 en ook met Q3 2017.

(Bron: persbericht Telecompaper)

Nederlandse tv- en videomarkt groeit, vooral OTT-diensten pakken nieuwe omzet

Door Robert Briel

De Nederlandse tv- en videomarkt groeide in het afgelopen jaar met 7,2 procent naar 556 miljoen euro omzet. Hoewel traditionele tv-aanbieders zoals KPN en Ziggo steeds meer omzet halen met hun tv-diensten, neemt hun gezamenlijke marktaandeel af. Dat blijkt uit het nieuwe Dutch TV-Video Market-rapport van Telecompaper.

Sinds de komst van Netflix naar Nederland in 2013 nemen bedrijven met een internetachtergrond een steeds grotere hap uit het tv-budget van de consument. Zij bieden een zogenaamde over-the-top (OTT) dienst aan en zijn daarbij niet afhankelijk van traditionele (lineaire) tv-aanbieders. Inmiddels gaat 16 procent van alles dat een huishouden aan tv- & videodiensten betaalt, naar deze OTT-diensten. Anderhalf jaar geleden lag dit aandeel nog op 11 procent.

12 procent van alles dat consumenten betalen aan tv- & videodiensten gaat al naar Netflix. Op omzetgebied laat deze aanbieder van abonnementsgebaseerde video-on-demand (VoD) alleen Ziggo en KPN voor. Deze drie partijen zijn samen goed voor 85 procent van de tv- & video-omzet. De overige 15 procent wordt verdeeld onder ruim 25 aanbieders, waaronder Delta, Film1, Eurosport Player, Pathé Thuis, Tele2, Videoland en T-Mobile.

Flinke omzetgroei sportzenders
In de omzetten van de tv-aanbieders zitten ook de gelden die consumenten betalen voor hun premium-pakketten. Deze bedragen zijn goed voor 6 procent van de tv-omzet van Ziggo, KPN en de andere tv- aanbieders. Bij de premium-zenders realiseert FOX Sports de meeste omzet. Door de nieuwe contracten die onder andere met KPN, Delta en T-Mobile zijn afgesloten, is de omzet van Fox Sports de afgelopen anderhalf jaar met ruim 50 procent gestegen. Ook Ziggo Sport Totaal zag zijn omzet stijgen, mede dankzij de toegenomen populariteit van Formule 1.

Nederlanders maken, als het om tv & video gaat, vooral gebruik van abonnementsdiensten, waarbij een maand- of jaarbedrag betaald wordt. Het is echter ook mogelijk om films en series door middel van een eenmalige aankoop te bekijken: transactional video on demand (TVOD). Dit onderdeel beslaat momenteel 2 procent van de totale tv- & video-omzet en komt ten goede van bijvoorbeeld Pathé Thuis en iTunes. Het segment omvat ook de films en series die besteld worden via het Ziggo- of KPN on demand-menu.

❌