[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderBB TV News

Tv-aansluitingen dalen naar 7,46 miljoen

Door Robert Briel

Het aantal aansluitingen op de Nederlandse televisiemarkt is in het derde kwartaal van 2018 gedaald naar 7,46 miljoen. Het marktaandeel van het nieuwe fusiebedrijf T-Mobile/Tele2 bedraagt 4,8 procent, waarmee het een minimale voorsprong heeft op Canal Digitaal en op Delta/Caiway.

Dit blijkt uit het recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt. De omzet uit televisiediensten groeide daarentegen naar EUR 472 miljoen in Q3 2018.

Ondanks een daling van 0,1 procentpunt in het derde kwartaal is kabel is nog steeds de grootste televisietechnologie met 55,7 procent van de aansluitingen. DSL (koper) volgt als nummer twee met 21,3 procent aandeel en glasvezel is nummer drie met 15,9 procent. Zowel satelliet als Digitenne (KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent in het derde kwartaal, waarbij satelliet groter is dan Digitenne.

Omzet groeit nog wel, krimp verwacht vanaf 2020
De omzet* uit tv-diensten groeide met EUR 6 miljoen in Q3 2018 naar EUR 472 miljoen. Voor heel 2018 verwacht Telecompaper dat de omzet met 1,7 procent gaat groeien naar EUR 1,87 miljard, waarbij de prijsverhogingen van KPN, XS4ALL, Telfort, en Ziggo voor extra groei zorgden in Q3 2018, die doorzet in het vierde kwartaal.

Verder in de toekomst is de verwachting dat de tv omzet vanaf 2020 zal gaan dalen. Hierdoor komt de verwachte gemiddelde groei uit op 0,2 procent in de jaren tot en met 2022.

Voor 2018 verwacht Telecompaper dat de tv-aansluitingen zullen dalen met 0,5 procent. De versnelling van de daling wordt mede veroorzaakt door het uitzetten van analoge kabeltelevisie waarmee Ziggo en Delta zijn begonnen. Daarnaast wordt de invloed van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters, die tv en video via internet kijken, groter. Voor de periode 2018-2022 verwacht Telecompaper een daling van gemiddeld 0,6 procent per jaar in tv-aansluitingen.

T-Mobile/Tele2 gaat Canal Digitaal en Delta/Caiw nipt voorbij
T-Mobile en Tele2, die goedkeuring hebben verkregen voor hun fusie, hebben een gezamenlijk marktaandeel van 4,8 procent van de digitale tv-markt, 0,2 procent meer dan het gezamenlijk aandeel van Delta en Caiway, alsook van Canal Digitaal.

Ziggo is de grootste aanbieder qua tv-aansluitingen met 52,2 procent marktaandeel, na een daling van 0,2 procentpunten sinds Q3 2017. Nummer twee is KPN met 31,7 procent, stabiel vergeleken met Q2 2018 en ook met Q3 2017.

(Bron: persbericht Telecompaper)

Nederlandse tv- en videomarkt groeit, vooral OTT-diensten pakken nieuwe omzet

Door Robert Briel

De Nederlandse tv- en videomarkt groeide in het afgelopen jaar met 7,2 procent naar 556 miljoen euro omzet. Hoewel traditionele tv-aanbieders zoals KPN en Ziggo steeds meer omzet halen met hun tv-diensten, neemt hun gezamenlijke marktaandeel af. Dat blijkt uit het nieuwe Dutch TV-Video Market-rapport van Telecompaper.

Sinds de komst van Netflix naar Nederland in 2013 nemen bedrijven met een internetachtergrond een steeds grotere hap uit het tv-budget van de consument. Zij bieden een zogenaamde over-the-top (OTT) dienst aan en zijn daarbij niet afhankelijk van traditionele (lineaire) tv-aanbieders. Inmiddels gaat 16 procent van alles dat een huishouden aan tv- & videodiensten betaalt, naar deze OTT-diensten. Anderhalf jaar geleden lag dit aandeel nog op 11 procent.

12 procent van alles dat consumenten betalen aan tv- & videodiensten gaat al naar Netflix. Op omzetgebied laat deze aanbieder van abonnementsgebaseerde video-on-demand (VoD) alleen Ziggo en KPN voor. Deze drie partijen zijn samen goed voor 85 procent van de tv- & video-omzet. De overige 15 procent wordt verdeeld onder ruim 25 aanbieders, waaronder Delta, Film1, Eurosport Player, Pathé Thuis, Tele2, Videoland en T-Mobile.

Flinke omzetgroei sportzenders
In de omzetten van de tv-aanbieders zitten ook de gelden die consumenten betalen voor hun premium-pakketten. Deze bedragen zijn goed voor 6 procent van de tv-omzet van Ziggo, KPN en de andere tv- aanbieders. Bij de premium-zenders realiseert FOX Sports de meeste omzet. Door de nieuwe contracten die onder andere met KPN, Delta en T-Mobile zijn afgesloten, is de omzet van Fox Sports de afgelopen anderhalf jaar met ruim 50 procent gestegen. Ook Ziggo Sport Totaal zag zijn omzet stijgen, mede dankzij de toegenomen populariteit van Formule 1.

Nederlanders maken, als het om tv & video gaat, vooral gebruik van abonnementsdiensten, waarbij een maand- of jaarbedrag betaald wordt. Het is echter ook mogelijk om films en series door middel van een eenmalige aankoop te bekijken: transactional video on demand (TVOD). Dit onderdeel beslaat momenteel 2 procent van de totale tv- & video-omzet en komt ten goede van bijvoorbeeld Pathé Thuis en iTunes. Het segment omvat ook de films en series die besteld worden via het Ziggo- of KPN on demand-menu.

Canal Digitaal introduceert kijken zonder settopbox met Smart TV

Door Robert Briel

Canal Digitaal maakt als eerste provider in Nederland tv-kijken zonder tussenkomst van een ontvanger/settopbox mogelijk.

Met de Canal Digitaal TV App kunnen klanten al tv-kijken op hun mobiele telefoons en tablets. Nu lanceert Canal Digitaal dus ook de Smart TV App, die toegang geeft tot lineaire en non-lineaire tv-content zonder de tussenkomst van een settopbox. De Smart TV App biedt alle interactieve functies als Begin Gemist, Live TV pauzeren, 7 dagen terugkijken en on demand kijken. De Smart TV App is te downloaden in de appstore van je Samsung- of LG-smart-tv.

De Smart TV App is hybride en daardoor geschikt voor satellietontvangst en internetontvangst. De app werkt als een virtuele settopbox en biedt dezelfde gebruikersinterface en interactieve functies als de M7-ontvangers zonder dat er extra hardware nodig is. De (pay-tv- en free-to-air-)satellietkanalen worden ontvangen via de geïntegreerde DVBS2-tuner en de CI+-module van Canal Digitaal, terwijl interactieve diensten het tv-scherm via internet bereiken.

Christiaan Puper, managing director Eviso “Met de Smart TV App behoort gedoe met moeilijke installaties of ontvangers, het netjes wegwerken van allerlei kabels of het gebruiken van meerdere afstandsbedieningen nu eindelijk tot het verleden. Onze klanten beschikken vanaf nu over een en dezelfde interface, ongeacht het scherm waarop ze televisiekijken.”

Andrei Noppe, EVP Technical Operations, voegt daaraan toe: “Hiermee maken we een belangrijke stap in onze strategie om de ervaring centraal te stellen in plaats van de techniek of de infrastructuur. Het gaat erom onze klanten een betere, geïntegreerde tv-ervaring te bieden, ongeacht het scherm dat ze gebruiken en ongeacht welke tv-content ze kijken.” Op dit moment is de Smart TV App beschikbaar voor Samsung- en LG-smart-tv’s. Andrei Noppe: “We zijn op dit moment bezig om de Smart TV App ook op smart-tv’s van andere aanbieders beschikbaar te maken.”

Klanten van Canal Digitaal kunnen direct gebruikmaken van de Smart TV App door deze te koppelen met de mobiele Canal Digitaal TV App op de mobiel of tablet. Dit werkt zeer eenvoudig, via een QR-code. Consumenten die nog geen klant zijn van Canal Digitaal kunnen de Smart TV App 30 dagen gratis proberen.

Streamingplatform voor horror- en thrillercontent van start

Door Robert Briel

Op 30 november lanceert Jan “Mr. Horror” Doense in samenwerking met Just Media Group, Source 1 Media en Première TV Distribution Fear Unlimited, een streamingplatform met uitsluitend horror- en thrillercontent.

De joint venture beschikt over een catalogus van honderden angstaanjagende films die voor het merendeel niet op andere streamingdiensten zijn te vinden. Daarnaast wordt samengewerkt met diverse externe partners, waaronder het fanzine Schokkend Nieuws. FEAR UNLIMITED krijgt een abonnementsvorm en is vanaf 30 december 2018 voor €7,99 per maand beschikbaar in de gehele Benelux. Onder het ruime aanbod vallen o.a. duistere titels als I Am Not A Serial Killer, Southbound, Wyrmwood, The Hallow, Let the Right One In en What The Waters Left Behind. Ook wordt FEAR UNLIMITED een ontmoetingsplek voor genreliefhebbers en -filmmakers uit Nederland en België en zal er een groot aanbod aan korte films te zien zijn.

Vroege vogels kunnen al tijdens de pre-release maand (vanaf 30 november) gebruik maken van een gruwelijk scherpe introductieaanbieding en betalen slechts €6,66 per maand gedurende de eerste 6 maanden. Ga voor een preview naar www.fearunlimited.nl.

“Hoewel het horrorgenre momenteel in de bioscopen een ongekende bloei doormaakt, is het aanbod op Video On Demand in Nederland en België nog altijd zeer beperkt”, aldus Jan Doense. “Met FEAR UNLIMITED willen we de fans een plek bieden waar niet alleen een breed aanbod van horrorfilms te zien is, maar waar ook de pareltjes die na het inkrimpen van de DVD- en Blu-ray markt tussen wal en schip zijn gevallen een plek krijgen.”

Jan Doense is filmmaker en organisator van filmevenementen. Zijn bijnaam Mr. Horror dankt hij aan zijn jarenlange werkzaamheden in het Nederlands-Belgische horror-, fantasy- en sciencefiction-circuit. Hij stond o.a. aan de wieg van het Imagine Film Festival, het fanzine Schokkend Nieuws en De Nacht van de Wansmaak. Tegenwoordig is hij organisator van het filmfestival Amsterdamned en de Halloween Horror Show, die afgelopen week respectievelijk hun derde en negende edities beleefden.

Strategische alliantie RTL Nederland en de Persgroep

Door Robert Briel

De Persgroep en RTL Nederland maken vandaag bekend dat zij een overeenkomst sluiten voor drie jaar. De twee bedrijven willen hiermee hun sterke posities met elkaar verbinden. De strategische alliantie behelst de volgende gebieden: het delen en ontwikkelen van content, het opzetten van creatieve branded content partnerships met merken en koppelingen op de digitale advertentiemarkt. Zo zullen de display advertenties van beide bedrijven door de Persgroep worden verkocht en de videoadvertenties door RTL.

Vorige week werd het partnership met het radiomerk van de Persgroep, Qmusic, al bekendgemaakt. Deze basis wordt nu op meer vlakken verbreed. RTL, Qmusic, AD en de regiotitels van de Persgroep gaan samen bouwen aan verschillende domeinen. De samenwerking start met de uitbouw van Wonen en Zakelijk, waarna later meerdere domeinen volgen. Het gaat om zowel het delen van bestaande content als het samen ontwikkelen van nieuwe formats.

Als onderdeel van de alliantie tussen RTL en de Persgroep worden ook creatieve partnerships gesloten met adverteerders om brede crossmediale campagnes tot stand te brengen. Hierbij wordt de ontwikkeling en distributie van online video als zeer kansrijk gezien.

Doordat beide partijen hun digitale salesplatformen koppelen, wordt data verkregen en gedeeld om nog beter in te kunnen spelen op de behoefte van de consument. Hierdoor wordt de individuele digitale expertise van beide partijen optimaal benut.

Sven Sauve, CEO RTL Nederland: “Dit is het bewijs dat we niet alleen praten over samenwerken, maar het ook echt doen. Samenwerking tussen sterke lokale merken is de toekomst. Niet alleen om te groeien in expertise, creativiteit en reikwijdte, maar vooral ook om Nederlandse kijkers en bezoekers een rijkere en relevantere ervaring te bieden.”

Erik Roddenhof, CEO de Persgroep: “Deze samenwerking is gebouwd op kracht. Wij hebben allebei sterke merken met grote digitale ambities. Gezien de ontwikkelingen op de markt is samenwerken logisch en wenselijk. Dat doen wij al langer en zullen wij ook blijven doen.”

NLZiet voegt extra tv-zenders toe

Door Robert Briel

NLZiet, de gezamenlijke online tv-dienst van NPO, RTL en Talpa, voegt deze week extra zenders toe: TV 538, RTL Crime, RTL Lounge en RTL Telekids.

NLZIET biedt haar abonnees toegang tot het reclamevrije on demand aanbod van RTL XL, NPO Start Plus en KIJK. Daarnaast biedt NLZiet live en replay streams aan van de zenders NPO 1, 2, 3, RTL 4, 5, 7, 8 en RTL Z, SBS6, Disney XD/Veronica, Net5 en SBS9. Dit live en replay aanbod wordt uitgebreid met 4 extra zenders: TV 538, RTL Crime, RTL Lounge en RTL Telekids.

Niels Baas: ‘NLZiet is continue in beweging. Naast de onlangs gelanceerde apps voor Apple TV en PlayStation 4 zijn we verheugd dat we onze abonnees nu ook meer kijkplezier kunnen bieden met de toevoeging van deze zenders! Hiermee wordt het voordeligste tv-abonnement van Nederland nog interessanter.’

Talpa Network en KPN testen persoonlijke tv-reclame

Door Robert Briel

KPN wil de tv-beleving van zijn klanten persoonlijker en relevanter maken met onder andere reclame
op maat en persoonlijke kijktips.

Bij reclame op maat ontvangen tv-kijkers voor hen relevantere reclame en kunnen adverteerders specifieke doelgroepen gerichter bereiken. Klanten beslissen zelf of zij dit willen. KPN en Talpa Network starten daarom een samenwerking waarin zij in eerste instantie reclame op maat gaan testen.

“Wij willen tv-kijken voor klanten persoonlijker en relevanter maken”, zegt Joost Steltenpool, verantwoordelijk voor Products Consumentenmarkt bij KPN.

“Daarom beginnen we nu samen met de tv-zenders van Talpa Network met het testen van reclame op maat, al enige tijd gebruikelijk op internet. Onze klanten bepalen uiteindelijk zelf of ze dit willen. Ook willen we klanten kijktips gaan geven die aansluiten bij hun interesse en voorkeuren. Kijkt een klant veel naar documentaires over een bepaald onderwerp, dan maken wij hem attent op vergelijkbare programma’s.”

Voor reclame op maat starten KPN en Talpa Network vanaf oktober een test met KPN-medewerkers die ook klant zijn. Zij geven toestemming om klantgegevens, waaronder het kijkgedrag, te gebruiken om relevantere reclames te ontvangen bij het bekijken van tv-programma’s van Talpa Network, te beginnen met SBS6. Daarbij wordt dus een deel van de bestaande reclames vervangen door reclames op maat. Zo zullen bijvoorbeeld sportliefhebbers meer sportgerelateerde reclames ontvangen. Later zullen hier ook de zenders Veronica, Net5 en SBS9 aan worden toegevoegd.

Wanneer de test succesvol is verlopen, wil KPN reclame op maat op grotere schaal gaan aanbieden. Klanten die interesse hebben in een persoonlijkere tv-beleving met daarin kijktips en reclame op maat, zullen KPN hier dan expliciet toestemming voor moeten geven (de zogenoemde opt-in). Met de toestemming zal KPN profielen van huishoudens samenstellen om de persoonlijke tv-beleving mogelijk te maken. De profielen komen tot stand op basis van het kijkgedrag en administratieve gegevens, zoals adres, leeftijd, geslacht en abonnementen op zenderpakketten. De verschillende profielen worden gekoppeld aan specifieke doelgroepen, zoals bijvoorbeeld ‘gezinnen met interesse in sport’. Zo kunnen adverteerders gerichter een specifieke doelgroep bereiken.

Alle data die gebruikt worden voor het maken van een klantprofiel, zijn alleen bij KPN bekend en worden nooit ter beschikking gesteld aan derden zoals adverteerders en televisiezenders. Klanten zullen hun toestemming op elk moment ook weer eenvoudig kunnen intrekken.

Jumbo Foodmarkt begin eigen radio station

Door Robert Briel

Jumbo Foodmarkt, het distributiecentrum en het hoofdkantoor van Jumbo in Veghel, beleefden vandaag een landelijke primeur met de lancering van Jumbo Radio.

Met een eigen radiostation wil Jumbo de zintuigen van klanten en medewerkers prikkelen en boodschappen doen nóg leuker maken. Jumbo Radio gaat de komende maanden ook bij andere Jumbo winkels in de lucht om uit te groeien tot een volwaardig radiostation: met eigen dj’s, volop muziek en live-uitzendingen die worden verzorgd vanuit een radiostudio in Veghel.

Vandaag gaf Frits van Eerd, CEO van Jumbo, in Veghel het startsein voor de allereerste uitzending van Jumbo Radio. De programma’s van Jumbo Radio zijn sinds vanmiddag 15.30 uur te beluisteren in Jumbo Foodmarkt, op het hoofdkantoor en het distributiecentrum van Jumbo in Veghel. “Jumbo wil van haar klanten échte fans maken. In onze winkels worden hun zintuigen voortdurend geprikkeld met smaak, geur en kleur. En vanaf nu dus ook met audio. Wij geloven in de kracht van radio. Lekkere muziek verhoogt de sfeer. Dat zorgt niet alleen voor een prettige werksfeer voor onze medewerkers, maar maakt óók het boodschappen doen nog leuker voor onze klanten”, vertelt Van Eerd.

Muziek is het belangrijkste ingrediënt van Jumbo Radio. Na een onderzoek onder ruim 1.800 medewerkers en klanten over de muziek die zij graag in de supermarkt zouden willen horen, is een selectie gemaakt. Deze nummers worden nu uitgezonden op Jumbo Radio. Muziek op het radiostation van Jumbo is vrolijk, positief en met een lekker tempo. Bovendien wordt de muziek voortdurend aangevuld en vernieuwd. Met haar eigen radiostation introduceert Jumbo een unieke primeur voor de retailbranche in Nederland en Europa.

(Op de foto Frits van Eerd, CEO Jumbo Supermarkten, geeft startsein voor Jumbo Radio)

KPN schakelt Digitenne over naar DVB-T2

Door Robert Briel

KPN is gestart met de overstap van Digitenne naar de nieuwe technische standaard voor digitale ethertelevisie, DVB-T2.

Digitenne is een TV-product dat hoge kwaliteit ethernet televisie draadloos aanbiedt. De overgang naar de nieuwe technische standaard is een vereiste vanuit de verstrekte vergunning aan KPN.

Vanaf september start KPN met de voorbereiding van het vernieuwen van Digitenne voor klanten. Dit houdt in dat de zenderfrequentie wijzigt en de uitzendtechniek wordt vernieuwd van DVB-T1 naar DVB-T2. De vernieuwing gebeurt stapsgewijs per regio, waarbij Noord-Oost Nederland op 2 oktober als eerste aan de beurt is. Andere regio’s volgen in 2019.

Om gebruik te blijven maken van Digitenne moeten klanten de oude Digitenne-apparatuur omruilen voor een nieuwe tv-ontvanger. Klanten worden hierover geïnformeerd. De vernieuwing is uiterlijk 1 januari 2020 in heel Nederland afgerond.

Gelijktijdig met de overgang naar DVB-T2 verbetert KPN het Digitenne-product. De beeldkwaliteit gaat omhoog van SD naar HD en het aantal zenders blijft gelijk.

Digitenne voorziet al jaren in specifieke behoeftes van een groot aantal TV-klanten. Zo wordt draadloos televisie kijken via Digitenne onder meer gebruikt op campings, in de scheepvaart en op plekken waar geen vaste televisieverbinding mogelijk is.

VRT blijft in de ether dankzij Antenne TV

Door Robert Briel

De zenders Eén, Canvas en Ketnet blijven bestaan via de ether. M7 Group heeft daarover een akkoord bereikt met de VRT om de zenders aan tebieden via het Antenne TV aanbod van TV VLAANDEREN.

De VRT kondigde enige tijd geleden aan dat ze op 1 december 2018 de stekker uittrekt van haar tv-zenders via de digitale ether. TV VLAANDEREN, dat eind vorig jaar een tv-abonnement lanceerde via de digitale antenne, grijpt nu haar kans om de VRT-zenders alsnog toe te voegen aan het betaalaanbod van Antenne TV. Hiermee zijn alle Vlaamse zenders digitaal via de ether
te ontvangen in heel Vlaanderen en Brussel voor amper €9,95 per maand.

Bij de Europese tv-operator M7 Group, die in België het merk TV VLAANDEREN exploiteert, zijn ze zeer tevreden met de overeenkomst. M7 Group ziet een enorm groeipotentieel in de investering in Antenne TV en verwacht dat steeds meer Vlamingen overtuigd zullen zijn van het tv-aanbod via de digitale antenne.

“We zijn verheugd om Eén, Canvas en Ketnet te mogen verwelkomen in ons betaalaanbod van Antenne TV”, reageert Yannick Altruy, Country Manager voor België bij M7 Group. “De zenders zijn altijd gratis beschikbaar geweest via de ether. Nu de tv-kanalen van de VRT deel gaan uitmaken van Antenne TV, kunnen we elke Vlaming een compleet tv-aanbod aanbieden via de digitale antenne met al hun favoriete tv-zenders inbegrepen. Op deze manier kunnen we ook de overgang van de huidige DVB-T kijkers naar een nieuwe en meteen de goedkoopste tv-oplossing op de markt, enorm eenvoudig maken. Zij zullen immers enkel een nieuwe Antenne TV decoder nodig hebben, en de rest van hun huidige installatie kunnen zij verder blijven gebruiken.”

De VRT-zenders zijn ten laatste vanaf 1 december 2018 beschikbaar via Antenne TV.

โŒ