[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderBB TV News

KPN introduceert kinderzender DreamWorks

Door Robert Briel

KPN en NBCUniversal International Networks (NBCUIN) lanceren DreamWorks, een 24-uurs HD-kanaal voor kinderen en familie-entertainment, in Nederland.

DreamWorks Animation (DWA) is wereldwijd beroemd vanwege hun inventieve, inspirerende verhalen en geliefde geanimeerde personages.

DreamWorks is vanaf 23 juli te zien voor alle klanten met Interactieve TV van KPN, KPN iTV. In het begin met een kleiner aanbod en vanaf september met een volledig 24-uurs uitzendschema.

Het DreamWorks-kanaal brengt geliefde filmhelden van de bioscoop naar het tv-scherm thuis om te schitteren in hun eigen tv-programma’s, met Emmy® bekroonde, originele televisieseries. Met de lancering van DreamWorks op KPN, kunnen kinderen en andere fans uitkijken naar de bekende en populaire series van deze zender, waaronder: Draken: Rijders van Berk, De avonturen van de Gelaarsde Kat, Home: Avonturen met Tip & Oh.

“KPN blijft de beste content aanbieden voor zijn tv-klanten”, zegt Stijn Nuijten, directeur Marketing van KPN voor de consumentenmarkt. “We zijn verheugd om het wereldberoemde DreamWorks te kunnen verwelkomen op ons tv-platform en daarmee een verscheidenheid aan klassieke geanimeerde titels voor kinderen en andere fans toe te kunnen voegen.”

“We zijn er trots op de animatieseries en geliefde personages van Dreamworks aan de Nederlandse kijkers te kunnen aanbieden door een partnerschap met KPN, via de eerste overeenkomst van het DreamWorks kanaal in Nederland”, aldus Lee Raftery, Managing Director van NBCUniversal International Networks, EMEA. “We zijn ervan overtuigd dat het ontvangen van bekroonde content – voor het hele gezin – de algehele entertainmentervaring van de iTV-klanten van KPN zal verbeteren.”

XITE breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland

Door Robert Briel

Muziekvideoplatform XITE is vanaf nu live in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Het interactieve XITE platform is vanaf vandaag een maand lang exclusief beschikbaar via alle Samsung Tizen Smart TV’s vanaf 2015.

Het XITE platform geeft kijkers de mogelijkheid om muziekvideo’s te liken en skippen, te kiezen uit bijna 100 verschillende themakanalen, of zelf een kanaal te maken door te kiezen uit een specifiek genre, decade en visual style met XITE’s unieke Mixer feature. XITE lanceerde eerder dit jaar al op onder meer Amazon Fire TV en Apple TV in de Verenigde Staten.

Met XITE’s nieuwe muziekvideoplatform hebben muziekfans toegang tot vrijwel elke beschikbare videoclip via overeenkomsten met alle grote en onafhankelijke muzieklabels. Het interactieve muziekplatform lanceerde eind vorig jaar in de Verenigde Staten op Xfinity X1, een van de grootste TV-operators ter wereld, en breidde begin dit jaar uit naar Amazon Fire TV en Apple TV.

“De streaming en online video markt wordt nog steeds gedomineerd door muziekvideo’s. XITE’s uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland zorgt ervoor dat we ook muziekfans in Europa de mogelijkheid kunnen bieden om muziekvideo’s op een geheel nieuwe manier te ervaren”, aldus Cees Honig, Co-CEO van XITE.

Guy Kinnell, Vice President van TV/AV, Samsung Electronics (UK) Ltd zei: “We are always looking to provide the greatest experience for our customers including offering the best smart platform and best range of apps currently available. XITE provides a new music experience, which consumers cannot experience on any other Smart TV platform for the next 12 months in the UK.”

Bindinc start initiatief metadata-standaard

Door Robert Briel

Bindinc Metadata neemt het initiatief voor een gezamenlijke metadata-standaard.

“In deze tijd van data is het belang van een metadata-standaard wenselijker dan ooit. In een wereld waar user-experience, vindbaarheid van content en personalisatie bepalend zijn voor de mediaconsumptie, is goede metadata de belangrijkste drijver voor succes,” aldus Bindinc.

Tijdens het kennisevent in Amsterdam donderdagochtend 27 juni neemt Bindinc. als eerste in Nederland het initiatief voor een gezamenlijke metadata-standaard. Corry Siegers, Commercieel Manager Bindinc Metadata riep in haar presentatie op samen deze noodzaak van harmonisatie van metadata in de gehele keten aan te pakken.

“In een wereld waar user-experience, vindbaarheid van content en personalisatie bepalend zijn voor de mediaconsumptie, is goede metadata de belangrijkste drijver voor succes. Het voldoen aan de verschillende eisen en specificaties van het groeiend aantal visueel gedreven videoplatformen zorgt voor veel extra werk bij toeleveranciers en resulteert in inconsistentie van de kwaliteit. Harmonisatie van de manier waarop we omgaan met metadata en afbeeldingen is noodzakelijk om de efficiëntie te verbeteren en het belang van goede metadata binnen de hele keten te vergroten.”

In haar slotwoord nodigde Siegers genodigden dan ook van harte uit mee te werken aan deze standaard.

(bron: Bindinc)

Multiscope: Video on demand verslaat tv

Door Robert Briel

Nederlanders zijn in het afgelopen jaar meer video on demand gaan kijken.

Het aandeel in kijkminuten van video on demand (27%) is nu voor het eerst ook groter dan het aandeel van lineaire tv (24%). Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Miljarden minuten per dag aan digitale media
Nederlanders spenderen 6 miljard minuten per dag aan digitale media zoals e-reading, gaming, lineaire tv, nieuws, muziek, social media en video on demand. Video on demand (27%) en lineaire tv (24%) hebben hierin het grootste aandeel. Video on demand (+2%) heeft lineaire tv (-2%) nu dus ingehaald qua kijkminuten. Social media pakt nog steeds een aanzienlijk aandeel met 19% (-1%). Per gebruiker wordt per dag 139 minuten besteed aan video on demand (+7 minuten). Het aantal kijkminuten van lineaire tv daalde naar 118 minuten (-5 minuten). Binnen video on demand zijn Netflix en YouTube samen verantwoordelijk voor ruim de helft van de kijkminuten.

Jonge doelgroep bepaalt digitale toekomst
Het leeftijdssegment tot 35 jaar besteedt in totaal duidelijk meer minuten aan digitale media dan 50-plussers. Zo besteedt de jonge doelgroep 159 minuten per dag aan video on demand, 50-plussers gemiddeld maar 120 minuten. De 50-plussers zijn met 150 kijkminuten per dag wel verknocht aan lineaire tv, jongeren een stuk minder met 93 minuten per dag. Er is een duidelijke verschuiving gaande tussen video on demand en lineaire tv die wordt bepaald door verschillend kijkgedrag tussen generaties.

Mindere toekomst voor lineaire tv
Er zijn een aantal duidelijke signalen dat het aandeel van lineaire tv in de toekomst verder zal dalen. Een kwart van de consumenten met een tv-abonnement denkt over een jaar minder (18%) of zelfs helemaal niet meer (4%) naar lineaire tv te kijken. Dit zet consumenten ook aan het denken over het behoud van het tv-abonnement. Bijna één op de vijf consumenten denkt dit over een jaar misschien (13%) of zeker niet (5%) meer te hebben.

NPO Start nu ook via Android TV beschikbaar

Door Robert Briel

NPO Start is vanaf nu ook beschikbaar voor Android TV. Met de app van NPO Start kunnen programma’s van de publieke omroep op vele merken smart-tv’s worden bekeken.

De NPO Start-app voor Android TV is vanaf donderdag 13 juni voor iedereen gratis te verkrijgen via de Google Play Store.

De speciale app kwam vorig jaar al beschikbaar voor Apple TV en biedt kijkers op smart-tv’s van verschillende merken toegang tot een enorm aanbod aan actualiteitenprogramma’s, talkshows en series van de publieke omroepen.

“Dit is een mooie nieuwe stap in onze ambitie om met NPO Start op elk relevant apparaat aanwezig te zijn”, stelt Mezen Dannawi, manager NPO Start. “Kijkers vinden het hele aanbod van de publieke omroep terug op ons demand-platform en dat willen we voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar maken.”

Apps voor smart-tv’s betekenen een extra service voor tv-kijkers om de programma’s van NPO te bekijken. Veel merken smart-tv’s bieden Android TV tegenwoordig aan. De app van NPO Start kan worden gebruikt op alle door Google goedgekeurde Android TV-devices, zoals die van Philips, Sony, TLC, NVIDIA Shield en Mi BOX S. Het handige van dit platform is dat bij eventuele updates in één keer de apps van diverse merken worden vernieuwd.

Mezen Dannawi van NPO Start benadrukt dat het on demand-platform van de publieke omroep flinke stappen blijft zetten: “We werken continue aan een nog betere technische performance en aan het eind van de zomer komen we met opnieuw een paar grote, belangrijke toevoegingen, waar we dan uiteraard mee naar buiten zullen komen.
NPO Start gaat voor de beste kijkervaring van de beste Nederlandse programma’s voor heel Nederland.”

Nieuwe online videodienst voor kinderen: just4kids.tv

Door Robert Briel

Vanaf vandaag hebben kinderen hun eigen videodienst.

Op just4kids.tv staan de leukste Nederlandstalige series- en films voor kinderen. Omdat de nieuwe videodienst alleen voor kinderen en reclamevrij is, kunnen kids zonder toezicht online video kijken. Just4Kids creëert hiermee een veilige online omgeving.

Fokko Vonk, directeur Just4Kids: “Wij vinden het belangrijk dat kinderen alleen content te zien krijgen die voor hen is bedoeld. Door onze zorgvuldige selectie van kwalitatieve series en films weten we 100% zeker dat kinderen geen aanstootgevende of ongeschikte beelden te zien krijgen.”

In de webapp staan bekende series zoals: Casper en Emma, Buurman & Buurman, Hello Kitty, Bibi en Tina en Pieter Konijn. Voor de oudere kids biedt de videodienst Nederlandse films zoals de Schippers van de Kameleon en Fashion Chicks en films van Carry Slee, zoals Radeloos en Timboektoe. Er wordt regelmatig content toegevoegd.

Just4Kids, onderdeel van Just Media Group, is al jaren de toonaangevende uitgeverij voor kids entertainment. Zo brengt Just4Kids al jarenlang films uit in Nederland en België en heeft Rupsje Nooitgenoeg naar het theater gehaald. Ook geeft Just4Kids kinderboeken en -spellen uit.

Fokko Vonk: ”Door het bij elkaar brengen van ons brede aanbod van kidscontent in één app, maken we het voor ouders gemakkelijk om hun jonge kinderen veilig online video te laten kijken. Wat ook handig is: of je nu thuis, uit eten of met vakantie bent, je kids kunnen overal waar internet hun favoriete series en films kijken. Op alle schermen.”

De webapp is beschikbaar via www.just4kids.tv. Kijk de eerste maand gratis, daarna voor €4,99 per maand.

NPO, AVROTROS en NOS organiseren Eurovisie Songfestival 2020

Door Robert Briel

Met 492 punten heeft Duncan Laurence gisteravond in Tel Aviv overtuigend het Eurovisie Songfestival 2019 gewonnen.

Een historische prestatie waarmee “Arcade” zich, 44 jaar na de winst van Teach-In, mag scharen in de lijst met Songfestival-klassiekers.

Deze overwinning betekent dat Nederland het Eurovisie Songfestival weer mag gaan organiseren. Dit zal een samenwerking zijn tussen NPO, AVROTROS en NOS, die namens de hele publieke omroep – ieder vanuit zijn eigen rol – de organisatie zal oppakken. Het festival is één van de grootste internationale evenementen en biedt geweldige kansen om Nederland wereldwijd op de kaart te zetten. Daarnaast past het uitstekend bij de verbindende rol die de publieke omroep in de samenleving wil spelen, omdat het evenement een groot bereik heeft bij diverse doelgroepen van jong tot oud.

Het Eurovisie Songfestival 2020 moet een visitekaartje worden van Nederlandse creativiteit en media-innovatie. De komende weken zal er achter de schermen hard worden gewerkt om de plannen vorm te geven en een projectorganisatie neer te zetten.

Samsung eerste TV-fabrikant die Apple TV app en AirPlay 2 lanceert op TVโ€™s

Door Robert Briel

Samsung rolt vanaf vandaag een software-update uit voor alle 2019 Samsung Smart TV’s en geselecteerde TV-modellen uit 2018.

De update bevat de gloednieuwe Apple TV app en ondersteuning voor AirPlay 2. Gebruikers van Samsung Smart TV’s kunnen hierdoor genieten van de content op Apple TV en van films en series via iTunes op hun grote scherm.

“Onze Smart TV’s zijn al vele jaren de graadmeter voor de industrie. Met ons uitgebreide contentaanbod laten wij mensen genieten van hun favoriete series en films”, zegt Tonnie van Schijndel, Senior Marketing Manager TV & Audio bij Samsung Benelux.

“Nu wij als eerste TV-fabrikant de Apple TV app op onze Smart TV’s aanbieden, is ons aanbod series en films groter dan ooit.”

Met de volledige integratie van Apple TV in Samsungs Smart TV-platform wordt het eenvoudig om alle films en series in de iTunes-bibliotheek te raadplegen. Gebruikers hebben de keuze uit meer dan 100.000 films en series om te kopen of huren, waaronder ruim 500 titels in 4K HDR beeldkwaliteit. Vanaf de herfst is het bovendien mogelijk een abonnement op Apple TV+ af te sluiten, de dienst met originele content van Apple. Tot slot spelen gebruikers met AirPlay 2 moeiteloos video’s af vanaf hun iPhone, iPad of Mac op de Samsung Smart TV.

Stoneroos levert nieuwe mobiele interactieve TV-app aan Delta

Door Robert Briel

Stoneroos heeft een volledig nieuwe mobiele interactieve TV-applicatie voor Delta Fiber Nederland afgeleverd voor iOS en Android.

Stoneroos is gespecialiseerd in het design en development van interactieve TV apps en OTT oplossingen. Delta Fiber Nederland is een internet, TV en telefonie provider in Nederland, opererend onder de merken Delta en Caiway.

De introductie van de nieuwe app is onderdeel van een partnership overeenkomst tussen Delta en Stoneroos, die vorig jaar is gestart met de lancering van de settopbox applicatie op Amino settopboxen. De introductie van de nieuwe mobiele apps is de volgende stap naar een volledig geïntegreerde televisie ervaring over alle platformen voor de klanten van Delta.

De nieuwe mobiele app, beschikbaar op smartphones en tablets, stelt de kijker in staat om lineaire tv te kijken, programma’s op te nemen, via de gids zeven dagen terug te kijken en te herstarten. De app is geoptimaliseerd voor zowel telefoons als tablets, om de kijker de beste gebruikservaring te bieden.
De belangrijkste functionaliteiten van de nieuwe mobiele app zijn:
– live TV-kijken, niet alleen in Nederland, maar in de volledige EU.
– toegang tot tientallen radiostations en non-stop muziekzenders
– een tv-gids met de door Stoneroos gepatenteerde gidsview
– terugkijken van programma’s tot zeven dagen terug in de tijd
– begin gemist, zodat kijkers programma’s kunnen herstarten vanaf het begin
– programma’s opnemen in de cloud
– casten naar het grote scherm, met behulp van Google Chromecast
– een speciale Picture in Picture functionaliteit voor de tablet versie, waarmee kijkers andere apps kunnen gebruiken, terwijl ze televisie blijven kijken
– kijkers kunnen een programma kijken op een apparaat, stoppen en vervolgens verder kijken op een anders apparaat
Stoneroos heeft gebruik gemaakt van haar White label OTT NOW! Product, volledig geoptimaliseerd voor het DELTA merk, die direct aangesloten is op de Amino TV platform API’s.

“We maken graag een next gen product voor een Nederlandse klant en proberen het verschil te maken door de app gebruiksvriendelijk, intuïtief, modern, persoonlijk en snel te maken” zegt Annelies Kaptein, CEO van Stoneroos.

“Delta is blij met de kennis en expertise van Stoneroos en de manier waarop zij hebben geholpen met het ontwikkelen van ons nieuwe interactieve TV-platform. Met deze mobiele toevoeging aan ons aanbod, hebben onze klanten de mogelijkheid om TV te kijken waar en wanneer zij willen.” zegt Timmy Langeveld – Senior Product manager Interactive TV.

M7 en Vestel stellen samen de hybride Smart TV app voor

Door Robert Briel

M7 Group, eigenaar van de merken waaronder TV Vlaanderen en Canal Digitaal, en tv-producent Vestel sloten een overeenkomst om de M7 hybride Smart TV app te integreren in de laatste nieuwe Vestel Smart TV’s.

De Smart TV’s van Vestel zijn verkrijgbaar onder verschillende merken zoals Toshiba, Hitachi en Telefunken.

Met de hybride Smart TV app, ontwikkeld door M7, hebben alle gebruikers van een Vestel Smart TV, uitgerust met een ingebouwde satelliet-tuner, toegang tot zowel lineaire als niet-lineaire content in haarscherpe HD en zelfs UHD-kwaliteit. En dat allemaal zonder een decoder. Door de Smart TV te verbinden met het internet, heeft de gebruiker bovendien toegang tot verschillende interactieve mogelijkheden (zoals Restart & Replay, pauze, films op aanvraag,..) en digitale diensten zoals cloud-opname en een elektronische programmagids.

De Smart TV app is beschikbaar op verschillende modellen van Vestel (model vanaf november 2017). Naast deze innovatieve manier van tv-kijken, kan de gebruiker genieten van entertainment en digitale diensten niet alleen via Smart TV, maar ook op alle mobiele apparaten door de Live TV app van TV Vlaanderen en Canal Digitaal. Hierdoor kan de gebruiker altijd en overal genieten van hun favoriete programma’s. Beide mogelijkheden zorgen voor een ultieme tv-ervaring bij het wisselen van het ene apparaat naar het andere.

“We zijn erg blij met de samenwerking tussen ons en M7 Group. Door de integratie van deze hybride M7 app op de Smart TV’s van Vestel, zal onze gebruiker kunnen genieten van lineaire en niet-lineaire televisie in de beste kwaliteit.” Zegt Hakan Kutlu, Vice President Marketing en Product Management, Vestel.

“Wij zijn verheugd met deze samenwerking met zo’n ervaren, innovatieve marktleider als Vestel Group. Vestel erkent het marktpotentieel voor onze Smart TV-app. TV Vlaanderen en Canal Digitaal klanten met een Vestel Smart TV kunnen vanaf nu ook genieten van nog spannendere tv-ervaring.” Zegt Hans Troelstra, CEO van M7 Group.

โŒ