[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderBB TV News

MuseumTV app bij Ziggo

Door Robert Briel

Vanaf 26 november 2019 kunnen abonnees van VodafoneZiggo met een Mediabox Next de video’s van MuseumTV bekijken.

MuseumTV krijgt een app op de ‘settopbox’, waarin alle films van MuseumTV te zien zijn. MuseumTV is hèt video-platform dat een overzicht biedt van collecties, tentoonstellingen en musea in heel Nederland, in mini-documentaires van hoge kwaliteit, gemaakt door professionele documentaire- en filmmakers.

MuseumTV wil het publieksbereik voor Nederlandse musea vergroten. Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) definieerde in een onderzoek van 2013 een zeer belangrijke doelgroep: de zogenaamd ‘geïnteresseerde niet-bezoekers’. Deze groep is volgens hetzelfde onderzoek driemaal zo groot als de groep daadwerkelijke bezoekers. Voor MuseumTV is deze groep een hoofddoelgroep omdat deze vaak buiten de gebaande culturele communicatie paden ligt.

“Dit is een hele belangrijke stap voor het ontsluiten van nieuwe doelgroepen voor onze partner musea,” zegt Marieke van der Donk, oprichter en directeur MuseumTV. “Ziggo maakt het voor zijn abonnees mogelijk dat zij gratis toegang krijgen tot het rijke en veelzijdige kunst- en cultuuraanbod van de Nederlandse musea en gestimuleerd worden musea te bezoeken.“

“Door het toevoegen van MuseumTV aan het aanbod van Ziggo maken wij het voor onze klanten eenvoudiger om kunst en cultuur uit diverse musea te ontdekken of een tentoonstelling terug te kijken die zij gemist hebben,” zegt Raymond van der Vliet, director Content & Programming.

De keuze van Ziggo om MuseumTV toe te voegen aan het aanbod, ondersteunt de missie van MuseumTV: de drempel tot tentoonstellingen en museumcollecties wordt verlaagd en een grote nieuwe doelgroep krijgt onbeperkte digitale toegang tot kunst, cultuur en erfgoed.

Naast nieuwe doelgroepen bereiken, wil MuseumTV digitale toegang tot alle Nederlandse musea bieden. Zo brengt MuseumTV naast de bekende musea ook minder bekende musea in beeld. In meer dan 200 mini-documentaires vertellen conservatoren over de nieuwste tentoonstellingen en collectiepresentaties. Elke maand verschijnen er nieuwe video’s. Intussen zijn er meer dan 200 musea aangesloten bij het platform waaronder de Hermitage, het Kröller-Müller Museum, het Van Gogh Museum, het Drents Museum, het Singer Laren, het Louwman Museum en velen meer.

Rakuten TV lanceert zijn AVOD-service in Europa

Door Robert Briel

Rakuten TV, een van de toonaangevende video-on-demand platforms in Europa, heeft vandaag de lancering aangekondigd van zijn eerste AVOD-kanalen (door advertenties ondersteunde video-on-demand) binnen het platform. Met dit nieuwe bedrijfsmodel kunnen kijkers een breed scala aan inhoud gratis bekijken.

Het “free” gedeelte van Rakuten TV wordt gelanceerd met een eerste aanbod inclusief Hollywood- en lokale content die in de volgende maanden wordt uitgebreid met exclusieve Rakuten-content, tv-series, documentaireseries, nieuws- en sportkanalen – met een gecombineerd lineair en on-demand aanbod.

Als onderdeel van de exclusieve content zal Rakuten TV op zijn AVOD-kanaal Matchday – Inside FC Barcelona presenteren, de nieuwe documentaireserie over FC Barcelona gezien van binnenuit, met voorheen ongeziene en exclusieve scènes uit het privéleven van de spelers. “Matchday – Inside FC Barcelona “ wordt van commentaar voorzien door John Malkovich en is een creatie van Barça Studios, het eigen productiehuis van FC Barcelona, in samenwerking met Kosmos Studios, Rakuten, Inc. in samenwerking met Rakuten H Collective Studio en Producciones del Barrio.

Rakuten TV breidt zijn bedrijfsmodelpropositie uit en zal de eerste zijn om TVOD- en AVOD-producten in heel Europa te combineren om aan de veranderende behoeften van kijkers te voldoen. De gratis, door advertenties ondersteunde kanalen zullen de oorspronkelijke propositie van Rakuten TV – Your Cinema at Home – verrijken en Smart TV-kijkers de beste filmervaring bieden met de nieuwste releases in de beste audiovisuele kwaliteit. Dankzij de aanwezigheid van een knop op de afstandsbediening die directe toegang tot de app biedt op de voornaamste Smart tv’s zal de content van Rakuten TV slechts een klik verwijderd zijn voor meer dan 30 miljoen huishoudens in heel Europa.

In een tijd waarin de streaming-industrie steeds meer verandert en manieren zoals AVOD verkent, is Rakuten TV er trots op om het voortouw te nemen in deze trend in Europa, als het belangrijkste VOD-platform dat verschillende bedrijfsmodellen combineert – TVOD, AVOD en SVOD – die gericht zijn op het voldoen aan alle behoeften van het publiek.

Jacinto Roca, oprichter en CEO van Rakuten TV, verklaarde: “We zijn ongelooflijk trots om deze stap te zetten nadat we onze aanwezigheid in Europa nog maar een paar maanden geleden hebben verdrievoudigd. Rakuten TV blijft zich snel ontwikkelen, in lijn met de consumententrends in de industrie. Daar is een duidelijke trend zichtbaar dat adverteerders afstappen van lineaire tv naar VOD. Dit is een unieke kans voor Rakuten TV dat al directe toegang heeft tot miljoenen Europese huishoudens via zijn merkknop op de afstandsbediening van de belangrijkste Smart tv-merken. Dit is slechts het begin van een enorm project waarvoor de komende maanden extra kanalen en exclusieve content gelanceerd zullen worden”.

De service zal beschikbaar zijn in de bètaversie voor het gehele 2019 SMART TV-assortiment en wordt geleidelijk uitgerold op andere platforms, waaronder mobiel en desktop.

De advertentieverkoop wordt beheerd door Rakuten Marketing, een dochteronderneming van Rakuten Inc. Nick Stamos, CEO van Rakuten Marketing, stelde: “Adverteerders en bureaus staan te popelen om als een van de eersten hun merken onder de aandacht te brengen op dit exclusieve en baanbrekende advertentieplatform. Terwijl VOD zich ontwikkelt als een krachtig mediakanaal, hebben onze klanten ingespeeld op deze lancering van Rakuten TV, dus we zijn erg enthousiast om deze nieuwe propositie op de markt te brengen in heel Europa.”

Rakuten Viber, de instant messaging-service van Rakuten, zal ook bij het project worden betrokken en zijn community van 2 miljoen Barça-fans inzetten om Matchday te promoten.

Nielsen wordt de datapartner (DMP-datamanagementplatform) die wordt gebruikt om advertenties op digitaal niveau te targeten.

Dit nieuws komt tegelijk met een vernieuwd platformontwerp voor Rakuten TV, met een aantrekkelijker uiterlijk, een intuïtievere gebruikersinterface en een eenvoudiger gebruikerstraject. Binnen de nieuwe interface zullen de kijkers het nieuwe kanaalaanbod met door advertenties ondersteunde content ontdekken in het gedeelte “free” dat in het hoofdmenu is geïmplementeerd.

De aankondiging vond plaats tijdens de conferentie “AVOD on the Rise” op MIPCOM 2019, waar oprichter en CEO van Rakuten TV, Jacinto Roca, sprak over de AVOD-industrie en de evolutie ervan met andere topspelers op het gebied van entertainment.

Cinetree lanceert eerste smart TV app

Door Robert Briel

Cinetree zet verdere stappen in de toekomst met de lancering van een nieuwe smart TV app voor Samsung TVs.

Na het succes van het video-on-demand (VOD) platform in het afgelopen kalenderjaar, investeert Cinetree in verdere groei met de ontwikkeling van smart TV apps. Daardoor is Cinetree vanaf nu ook beschikbaar via een smart TV app voor Samsung.

Ondanks het aantal nieuwe (internationale) spelers op de streamingmarkt, blijft de populariteit van de Nederlandse nichespeler stijgen. Cinetree zag de omzet in 2018 met meer dan 50 procent groeien ten opzichte van het jaar daarvoor. De omzetstijging ging gepaard met een verdubbeling van het aantal accounts van Cinetree. In het eerste halfjaar van 2019 heeft die trend zich doorgezet met meer dan 50 procent groei in het aantal gebruikers ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

“We zijn een nichespeler met de focus op selectie. Dat mensen ons vaker weten te vinden in een markt die steeds voller wordt, is het beste bewijs dat mensen in toenemende mate zoeken naar kwaliteit boven kwantiteit”, aldus Hanna Verboom, oprichtster Cinetree.

“Wat bij ons nog ontbrak waren smart TV apps en daar komt vanaf nu verandering in. Zo hopen we nog meer te groeien door onze selectie aan films voor een breder publiek beschikbaar te maken.”

Later in 2019 verwacht Cinetree ook smart TV apps voor andere platformen te lanceren. Daarnaast wordt er fors geïnvesteerd om het aanbod te versterken. Zo wordt er op dit moment samen met toonaangevende namen uit de Nederlandse filmwereld gewerkt aan een uitbreiding van het platform om jonge makers een groter podium te bieden. Ook krijgt het succes van eigen producties zoals de korte film Alice en de documentaireserie Plastic Sailors en Karakters een vervolg met nieuwe Cinetree Originals in 2019 en 2020.

Cinetree is vanaf nu beschikbaar als smart TV app voor Samsung Tizen. Daarnaast is Cinetree op PC en laptop te zien via de browser of de apps voor iOS, AppleTV en Android. Streamen kan via Apple Airplay of Chromecast.

Disney+ proefperiode vanaf vandaag exclusief live in Nederland

Door Robert Briel

Vanaf vandaag kan iedereen in Nederland gebruikmaken van de proefperiode van Disney+ waardoor Nederlandse consumenten als eerste ter wereld exclusief toegang krijgen tot de streamingdienst.

De proefperiode is gratis en start op 12 september en loopt tot aan de lancering op 12 november. Tijdens de proefperiode krijgen Nederlandse consumenten toegang tot een selectie van films en series uit de Disney+ collectie. De proefperiode is bedoeld om het platform technisch te optimaliseren vóór de officiële lancering van Disney+ op 12 november.

Nederlandse consumenten kunnen zich per direct aanmelden voor deze gratis Disney+ proefperiode. Tijdens de proefperiode kunnen consumenten een selectie van films en tv-series uit de collectie van The Walt Disney Company-merken Disney, Pixar, Marvel, Star Wars en National Geographic streamen. Zoals onder andere Avengers: Infinity War, The Lion King, Black Panther, Beauty & The Beast, Star Wars: The Last Jedi, Incredibles 2 en Frozen.

Nederlandse consumenten krijgen tijdens de proefperiode direct toegang tot de volgende Disney+ functies: films en series van hoge kwaliteit kijken zonder gestoord te worden door reclame, met vier streams tegelijkertijd, voor zeven verschillende profielen en met de mogelijkheid om onbeperkt te downloaden. Abonnees kunnen Kids-profielen instellen waardoor kinderen eenvoudig kunnen navigeren in leeftijdsgeschikte content.

Deze Disney+ proefperiode wordt op verschillende mobiele apparaten en TV-toestellen ondersteund, waaronder streaming mediaplayers, smart-TV’s en gaming consoles. Vanaf de lancering op 12 november zullen nog meer opties beschikbaar zijn. Klik hier voor een complete lijst met apparaten die tijdens de proefperiode geschikt zijn.

Vanaf 12 november krijgen abonnees volledige toegang tot de enorme verzameling aan speelfilms, series, documentaires en korte films. Als ook films en series die speciaal voor Disney+ zijn gemaakt, voor slechts €6.99 per maand of €69.99 per jaar.

In het eerste jaar zal Disney+ meer dan 25 eigen series en 10 nieuwe films en documentaires releasen, waaronder The Mandalorian van uitvoerende producent en schrijver Jon Favreau en Lady en de Vagebond, een nieuwe uitvoering van de tijdloze animatieklassieker uit 1955 – allebei te zien vanaf 12 november.

Abonnees schakelen vanaf 12 november automatisch over op een betaald abonnement en krijgen vervolgens toegang tot het volledige aanbod van Disney+ met de optie om op te zeggen wanneer ze willen.

Apple TV+ gaat op 1 november van start voor โ‚ฌ4,99 per maand

Door Robert Briel

Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat Apple TV+ op 1 november in meer dan honderd landen en regio’s wordt gelanceerd.

Dit is de eerste abonneedienst voor video met alleen originele producties van de creatiefste verhalenvertellers van nu. Apple TV+ biedt een indrukwekkende en inspirerende verzameling originele series, films en documentaires, waaronder The Morning Show, Dickinson, See, For All Mankind en The Elephant Queen.

De dienst is beschikbaar in de Apple TV-app op iPhone, iPad, Apple TV, iPod touch, Mac en andere platforms (ook online op tv.apple.com) en kost €4,99 per maand, met een gratis proefperiode van zeven dagen. Klanten die vanaf nu een willekeurige nieuwe iPhone, iPad, Apple TV, iPod touch of Mac kopen, mogen één jaar gratis gebruikmaken van Apple TV+. Via ‘Family Sharing’ kunnen maximaal zes gezinsleden samen gebruikmaken van een abonnement op Apple TV+.

“Met Apple TV+ presenteren we originele producties van de beste, slimste en creatiefste geesten die er zijn. We weten zeker dat kijkers hun nieuwe favoriete serie of film bij onze dienst zullen vinden”, zegt Zack Van Amburg, hoofd Worldwide Video van Apple.

“Elke Apple TV+ Original vertelt zijn eigen unieke verhaal, biedt een frisse blik en geeft een krachtige boodschap af. Je kunt er terecht voor entertainment, verrijking van de geest en interculturele inspiratie.”

“Apple TV+ is een unieke internationale videodienst met alleen originele producties”, vertelt Jamie Erlicht, hoofd Worldwide Video van Apple.

“We kijken ernaar uit om mensen overal ter wereld de kans te geven te genieten van deze meeslepende verhalen, in hun eigen favoriete setting, op hun favoriete scherm.”

Regionale omroepen te zien bij NLZIET

Door Robert Briel

De programma’s van de regionale omroep zijn binnenkort ook bij NLZIET te bekijken. Het gaat om de live- en replaystreams van alle dertien regionale publieke omroepen. Door de samenwerking groeit het aanbod van NLZIET naar 34 livestreams en naar meer dan 100.000 on demandprogramma’s.

De programma’s van de regionale omroep met nieuws, cultuur en evenementen, kunnen door de samenwerking met NLZIET nog meer kijkers bereiken. Gerard Schuiteman (bestuur stichting Regionale Publieke Omroep, RPO): “De dertien regionale omroepen maken dagelijks gezamenlijk ongeveer 9,5 uur nieuwe programma’s. Het brede programma-aanbod bestaat naast nieuws ook uit programma’s over bijvoorbeeld cultuur, natuur, historie en sport. Daarnaast worden er jaarlijks meer dan 200 evenementen en meer dan 70 documentaires uitgezonden. Door de samenwerking met NLZIET kunnen we onze waardevolle programma’s binnen het online domein verder versterken.” De regeling innovatie en samenwerking regionale publieke media-instellingen maakt deze samenwerking mogelijk.

Het toevoegen van de regionale omroep aan NLZIET sluit aan op de ambitie van minister Slob dat Nederlandse media meer samenwerken om Nederlanders te voorzien van goed en gevarieerd media-aanbod. Niels Baas (CEO NLZIET): “Ik ben zeer verheugd met deze samenwerking, waarmee de programma’s van regionale omroep binnenkort ook op NLZIET te zien zijn. NLZIET is daarmee nog meer dé plek waar alle Nederlandse content samenkomt, publiek en commercieel.”

Alle dertien regionale omroepen zijn binnenkort in NLZIET te zien. Het gaat om de programma’s van RTV Noord, Omrop Fryslân, NH Media, RTV Drenthe, RTV Oost, Omroep Gelderland, Omroep Flevoland, RTV Utrecht, Omroep West, Rijnmond, Omroep Zeeland, Omroep Brabant en L1 Limburg.

KPN introduceert kinderzender DreamWorks

Door Robert Briel

KPN en NBCUniversal International Networks (NBCUIN) lanceren DreamWorks, een 24-uurs HD-kanaal voor kinderen en familie-entertainment, in Nederland.

DreamWorks Animation (DWA) is wereldwijd beroemd vanwege hun inventieve, inspirerende verhalen en geliefde geanimeerde personages.

DreamWorks is vanaf 23 juli te zien voor alle klanten met Interactieve TV van KPN, KPN iTV. In het begin met een kleiner aanbod en vanaf september met een volledig 24-uurs uitzendschema.

Het DreamWorks-kanaal brengt geliefde filmhelden van de bioscoop naar het tv-scherm thuis om te schitteren in hun eigen tv-programma’s, met Emmy® bekroonde, originele televisieseries. Met de lancering van DreamWorks op KPN, kunnen kinderen en andere fans uitkijken naar de bekende en populaire series van deze zender, waaronder: Draken: Rijders van Berk, De avonturen van de Gelaarsde Kat, Home: Avonturen met Tip & Oh.

“KPN blijft de beste content aanbieden voor zijn tv-klanten”, zegt Stijn Nuijten, directeur Marketing van KPN voor de consumentenmarkt. “We zijn verheugd om het wereldberoemde DreamWorks te kunnen verwelkomen op ons tv-platform en daarmee een verscheidenheid aan klassieke geanimeerde titels voor kinderen en andere fans toe te kunnen voegen.”

“We zijn er trots op de animatieseries en geliefde personages van Dreamworks aan de Nederlandse kijkers te kunnen aanbieden door een partnerschap met KPN, via de eerste overeenkomst van het DreamWorks kanaal in Nederland”, aldus Lee Raftery, Managing Director van NBCUniversal International Networks, EMEA. “We zijn ervan overtuigd dat het ontvangen van bekroonde content – voor het hele gezin – de algehele entertainmentervaring van de iTV-klanten van KPN zal verbeteren.”

XITE breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland

Door Robert Briel

Muziekvideoplatform XITE is vanaf nu live in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Het interactieve XITE platform is vanaf vandaag een maand lang exclusief beschikbaar via alle Samsung Tizen Smart TV’s vanaf 2015.

Het XITE platform geeft kijkers de mogelijkheid om muziekvideo’s te liken en skippen, te kiezen uit bijna 100 verschillende themakanalen, of zelf een kanaal te maken door te kiezen uit een specifiek genre, decade en visual style met XITE’s unieke Mixer feature. XITE lanceerde eerder dit jaar al op onder meer Amazon Fire TV en Apple TV in de Verenigde Staten.

Met XITE’s nieuwe muziekvideoplatform hebben muziekfans toegang tot vrijwel elke beschikbare videoclip via overeenkomsten met alle grote en onafhankelijke muzieklabels. Het interactieve muziekplatform lanceerde eind vorig jaar in de Verenigde Staten op Xfinity X1, een van de grootste TV-operators ter wereld, en breidde begin dit jaar uit naar Amazon Fire TV en Apple TV.

“De streaming en online video markt wordt nog steeds gedomineerd door muziekvideo’s. XITE’s uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland zorgt ervoor dat we ook muziekfans in Europa de mogelijkheid kunnen bieden om muziekvideo’s op een geheel nieuwe manier te ervaren”, aldus Cees Honig, Co-CEO van XITE.

Guy Kinnell, Vice President van TV/AV, Samsung Electronics (UK) Ltd zei: “We are always looking to provide the greatest experience for our customers including offering the best smart platform and best range of apps currently available. XITE provides a new music experience, which consumers cannot experience on any other Smart TV platform for the next 12 months in the UK.”

Bindinc start initiatief metadata-standaard

Door Robert Briel

Bindinc Metadata neemt het initiatief voor een gezamenlijke metadata-standaard.

“In deze tijd van data is het belang van een metadata-standaard wenselijker dan ooit. In een wereld waar user-experience, vindbaarheid van content en personalisatie bepalend zijn voor de mediaconsumptie, is goede metadata de belangrijkste drijver voor succes,” aldus Bindinc.

Tijdens het kennisevent in Amsterdam donderdagochtend 27 juni neemt Bindinc. als eerste in Nederland het initiatief voor een gezamenlijke metadata-standaard. Corry Siegers, Commercieel Manager Bindinc Metadata riep in haar presentatie op samen deze noodzaak van harmonisatie van metadata in de gehele keten aan te pakken.

“In een wereld waar user-experience, vindbaarheid van content en personalisatie bepalend zijn voor de mediaconsumptie, is goede metadata de belangrijkste drijver voor succes. Het voldoen aan de verschillende eisen en specificaties van het groeiend aantal visueel gedreven videoplatformen zorgt voor veel extra werk bij toeleveranciers en resulteert in inconsistentie van de kwaliteit. Harmonisatie van de manier waarop we omgaan met metadata en afbeeldingen is noodzakelijk om de efficiëntie te verbeteren en het belang van goede metadata binnen de hele keten te vergroten.”

In haar slotwoord nodigde Siegers genodigden dan ook van harte uit mee te werken aan deze standaard.

(bron: Bindinc)

Multiscope: Video on demand verslaat tv

Door Robert Briel

Nederlanders zijn in het afgelopen jaar meer video on demand gaan kijken.

Het aandeel in kijkminuten van video on demand (27%) is nu voor het eerst ook groter dan het aandeel van lineaire tv (24%). Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Miljarden minuten per dag aan digitale media
Nederlanders spenderen 6 miljard minuten per dag aan digitale media zoals e-reading, gaming, lineaire tv, nieuws, muziek, social media en video on demand. Video on demand (27%) en lineaire tv (24%) hebben hierin het grootste aandeel. Video on demand (+2%) heeft lineaire tv (-2%) nu dus ingehaald qua kijkminuten. Social media pakt nog steeds een aanzienlijk aandeel met 19% (-1%). Per gebruiker wordt per dag 139 minuten besteed aan video on demand (+7 minuten). Het aantal kijkminuten van lineaire tv daalde naar 118 minuten (-5 minuten). Binnen video on demand zijn Netflix en YouTube samen verantwoordelijk voor ruim de helft van de kijkminuten.

Jonge doelgroep bepaalt digitale toekomst
Het leeftijdssegment tot 35 jaar besteedt in totaal duidelijk meer minuten aan digitale media dan 50-plussers. Zo besteedt de jonge doelgroep 159 minuten per dag aan video on demand, 50-plussers gemiddeld maar 120 minuten. De 50-plussers zijn met 150 kijkminuten per dag wel verknocht aan lineaire tv, jongeren een stuk minder met 93 minuten per dag. Er is een duidelijke verschuiving gaande tussen video on demand en lineaire tv die wordt bepaald door verschillend kijkgedrag tussen generaties.

Mindere toekomst voor lineaire tv
Er zijn een aantal duidelijke signalen dat het aandeel van lineaire tv in de toekomst verder zal dalen. Een kwart van de consumenten met een tv-abonnement denkt over een jaar minder (18%) of zelfs helemaal niet meer (4%) naar lineaire tv te kijken. Dit zet consumenten ook aan het denken over het behoud van het tv-abonnement. Bijna één op de vijf consumenten denkt dit over een jaar misschien (13%) of zeker niet (5%) meer te hebben.

โŒ