[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderBB TV News

Strategische alliantie RTL Nederland en de Persgroep

Door Robert Briel

De Persgroep en RTL Nederland maken vandaag bekend dat zij een overeenkomst sluiten voor drie jaar. De twee bedrijven willen hiermee hun sterke posities met elkaar verbinden. De strategische alliantie behelst de volgende gebieden: het delen en ontwikkelen van content, het opzetten van creatieve branded content partnerships met merken en koppelingen op de digitale advertentiemarkt. Zo zullen de display advertenties van beide bedrijven door de Persgroep worden verkocht en de videoadvertenties door RTL.

Vorige week werd het partnership met het radiomerk van de Persgroep, Qmusic, al bekendgemaakt. Deze basis wordt nu op meer vlakken verbreed. RTL, Qmusic, AD en de regiotitels van de Persgroep gaan samen bouwen aan verschillende domeinen. De samenwerking start met de uitbouw van Wonen en Zakelijk, waarna later meerdere domeinen volgen. Het gaat om zowel het delen van bestaande content als het samen ontwikkelen van nieuwe formats.

Als onderdeel van de alliantie tussen RTL en de Persgroep worden ook creatieve partnerships gesloten met adverteerders om brede crossmediale campagnes tot stand te brengen. Hierbij wordt de ontwikkeling en distributie van online video als zeer kansrijk gezien.

Doordat beide partijen hun digitale salesplatformen koppelen, wordt data verkregen en gedeeld om nog beter in te kunnen spelen op de behoefte van de consument. Hierdoor wordt de individuele digitale expertise van beide partijen optimaal benut.

Sven Sauve, CEO RTL Nederland: “Dit is het bewijs dat we niet alleen praten over samenwerken, maar het ook echt doen. Samenwerking tussen sterke lokale merken is de toekomst. Niet alleen om te groeien in expertise, creativiteit en reikwijdte, maar vooral ook om Nederlandse kijkers en bezoekers een rijkere en relevantere ervaring te bieden.”

Erik Roddenhof, CEO de Persgroep: “Deze samenwerking is gebouwd op kracht. Wij hebben allebei sterke merken met grote digitale ambities. Gezien de ontwikkelingen op de markt is samenwerken logisch en wenselijk. Dat doen wij al langer en zullen wij ook blijven doen.”

NLZiet voegt extra tv-zenders toe

Door Robert Briel

NLZiet, de gezamenlijke online tv-dienst van NPO, RTL en Talpa, voegt deze week extra zenders toe: TV 538, RTL Crime, RTL Lounge en RTL Telekids.

NLZIET biedt haar abonnees toegang tot het reclamevrije on demand aanbod van RTL XL, NPO Start Plus en KIJK. Daarnaast biedt NLZiet live en replay streams aan van de zenders NPO 1, 2, 3, RTL 4, 5, 7, 8 en RTL Z, SBS6, Disney XD/Veronica, Net5 en SBS9. Dit live en replay aanbod wordt uitgebreid met 4 extra zenders: TV 538, RTL Crime, RTL Lounge en RTL Telekids.

Niels Baas: ‘NLZiet is continue in beweging. Naast de onlangs gelanceerde apps voor Apple TV en PlayStation 4 zijn we verheugd dat we onze abonnees nu ook meer kijkplezier kunnen bieden met de toevoeging van deze zenders! Hiermee wordt het voordeligste tv-abonnement van Nederland nog interessanter.’

Talpa Network en KPN testen persoonlijke tv-reclame

Door Robert Briel

KPN wil de tv-beleving van zijn klanten persoonlijker en relevanter maken met onder andere reclame
op maat en persoonlijke kijktips.

Bij reclame op maat ontvangen tv-kijkers voor hen relevantere reclame en kunnen adverteerders specifieke doelgroepen gerichter bereiken. Klanten beslissen zelf of zij dit willen. KPN en Talpa Network starten daarom een samenwerking waarin zij in eerste instantie reclame op maat gaan testen.

“Wij willen tv-kijken voor klanten persoonlijker en relevanter maken”, zegt Joost Steltenpool, verantwoordelijk voor Products Consumentenmarkt bij KPN.

“Daarom beginnen we nu samen met de tv-zenders van Talpa Network met het testen van reclame op maat, al enige tijd gebruikelijk op internet. Onze klanten bepalen uiteindelijk zelf of ze dit willen. Ook willen we klanten kijktips gaan geven die aansluiten bij hun interesse en voorkeuren. Kijkt een klant veel naar documentaires over een bepaald onderwerp, dan maken wij hem attent op vergelijkbare programma’s.”

Voor reclame op maat starten KPN en Talpa Network vanaf oktober een test met KPN-medewerkers die ook klant zijn. Zij geven toestemming om klantgegevens, waaronder het kijkgedrag, te gebruiken om relevantere reclames te ontvangen bij het bekijken van tv-programma’s van Talpa Network, te beginnen met SBS6. Daarbij wordt dus een deel van de bestaande reclames vervangen door reclames op maat. Zo zullen bijvoorbeeld sportliefhebbers meer sportgerelateerde reclames ontvangen. Later zullen hier ook de zenders Veronica, Net5 en SBS9 aan worden toegevoegd.

Wanneer de test succesvol is verlopen, wil KPN reclame op maat op grotere schaal gaan aanbieden. Klanten die interesse hebben in een persoonlijkere tv-beleving met daarin kijktips en reclame op maat, zullen KPN hier dan expliciet toestemming voor moeten geven (de zogenoemde opt-in). Met de toestemming zal KPN profielen van huishoudens samenstellen om de persoonlijke tv-beleving mogelijk te maken. De profielen komen tot stand op basis van het kijkgedrag en administratieve gegevens, zoals adres, leeftijd, geslacht en abonnementen op zenderpakketten. De verschillende profielen worden gekoppeld aan specifieke doelgroepen, zoals bijvoorbeeld ‘gezinnen met interesse in sport’. Zo kunnen adverteerders gerichter een specifieke doelgroep bereiken.

Alle data die gebruikt worden voor het maken van een klantprofiel, zijn alleen bij KPN bekend en worden nooit ter beschikking gesteld aan derden zoals adverteerders en televisiezenders. Klanten zullen hun toestemming op elk moment ook weer eenvoudig kunnen intrekken.

Jumbo Foodmarkt begin eigen radio station

Door Robert Briel

Jumbo Foodmarkt, het distributiecentrum en het hoofdkantoor van Jumbo in Veghel, beleefden vandaag een landelijke primeur met de lancering van Jumbo Radio.

Met een eigen radiostation wil Jumbo de zintuigen van klanten en medewerkers prikkelen en boodschappen doen nóg leuker maken. Jumbo Radio gaat de komende maanden ook bij andere Jumbo winkels in de lucht om uit te groeien tot een volwaardig radiostation: met eigen dj’s, volop muziek en live-uitzendingen die worden verzorgd vanuit een radiostudio in Veghel.

Vandaag gaf Frits van Eerd, CEO van Jumbo, in Veghel het startsein voor de allereerste uitzending van Jumbo Radio. De programma’s van Jumbo Radio zijn sinds vanmiddag 15.30 uur te beluisteren in Jumbo Foodmarkt, op het hoofdkantoor en het distributiecentrum van Jumbo in Veghel. “Jumbo wil van haar klanten échte fans maken. In onze winkels worden hun zintuigen voortdurend geprikkeld met smaak, geur en kleur. En vanaf nu dus ook met audio. Wij geloven in de kracht van radio. Lekkere muziek verhoogt de sfeer. Dat zorgt niet alleen voor een prettige werksfeer voor onze medewerkers, maar maakt óók het boodschappen doen nog leuker voor onze klanten”, vertelt Van Eerd.

Muziek is het belangrijkste ingrediënt van Jumbo Radio. Na een onderzoek onder ruim 1.800 medewerkers en klanten over de muziek die zij graag in de supermarkt zouden willen horen, is een selectie gemaakt. Deze nummers worden nu uitgezonden op Jumbo Radio. Muziek op het radiostation van Jumbo is vrolijk, positief en met een lekker tempo. Bovendien wordt de muziek voortdurend aangevuld en vernieuwd. Met haar eigen radiostation introduceert Jumbo een unieke primeur voor de retailbranche in Nederland en Europa.

(Op de foto Frits van Eerd, CEO Jumbo Supermarkten, geeft startsein voor Jumbo Radio)

KPN schakelt Digitenne over naar DVB-T2

Door Robert Briel

KPN is gestart met de overstap van Digitenne naar de nieuwe technische standaard voor digitale ethertelevisie, DVB-T2.

Digitenne is een TV-product dat hoge kwaliteit ethernet televisie draadloos aanbiedt. De overgang naar de nieuwe technische standaard is een vereiste vanuit de verstrekte vergunning aan KPN.

Vanaf september start KPN met de voorbereiding van het vernieuwen van Digitenne voor klanten. Dit houdt in dat de zenderfrequentie wijzigt en de uitzendtechniek wordt vernieuwd van DVB-T1 naar DVB-T2. De vernieuwing gebeurt stapsgewijs per regio, waarbij Noord-Oost Nederland op 2 oktober als eerste aan de beurt is. Andere regio’s volgen in 2019.

Om gebruik te blijven maken van Digitenne moeten klanten de oude Digitenne-apparatuur omruilen voor een nieuwe tv-ontvanger. Klanten worden hierover geïnformeerd. De vernieuwing is uiterlijk 1 januari 2020 in heel Nederland afgerond.

Gelijktijdig met de overgang naar DVB-T2 verbetert KPN het Digitenne-product. De beeldkwaliteit gaat omhoog van SD naar HD en het aantal zenders blijft gelijk.

Digitenne voorziet al jaren in specifieke behoeftes van een groot aantal TV-klanten. Zo wordt draadloos televisie kijken via Digitenne onder meer gebruikt op campings, in de scheepvaart en op plekken waar geen vaste televisieverbinding mogelijk is.

VRT blijft in de ether dankzij Antenne TV

Door Robert Briel

De zenders Eén, Canvas en Ketnet blijven bestaan via de ether. M7 Group heeft daarover een akkoord bereikt met de VRT om de zenders aan tebieden via het Antenne TV aanbod van TV VLAANDEREN.

De VRT kondigde enige tijd geleden aan dat ze op 1 december 2018 de stekker uittrekt van haar tv-zenders via de digitale ether. TV VLAANDEREN, dat eind vorig jaar een tv-abonnement lanceerde via de digitale antenne, grijpt nu haar kans om de VRT-zenders alsnog toe te voegen aan het betaalaanbod van Antenne TV. Hiermee zijn alle Vlaamse zenders digitaal via de ether
te ontvangen in heel Vlaanderen en Brussel voor amper €9,95 per maand.

Bij de Europese tv-operator M7 Group, die in België het merk TV VLAANDEREN exploiteert, zijn ze zeer tevreden met de overeenkomst. M7 Group ziet een enorm groeipotentieel in de investering in Antenne TV en verwacht dat steeds meer Vlamingen overtuigd zullen zijn van het tv-aanbod via de digitale antenne.

“We zijn verheugd om Eén, Canvas en Ketnet te mogen verwelkomen in ons betaalaanbod van Antenne TV”, reageert Yannick Altruy, Country Manager voor België bij M7 Group. “De zenders zijn altijd gratis beschikbaar geweest via de ether. Nu de tv-kanalen van de VRT deel gaan uitmaken van Antenne TV, kunnen we elke Vlaming een compleet tv-aanbod aanbieden via de digitale antenne met al hun favoriete tv-zenders inbegrepen. Op deze manier kunnen we ook de overgang van de huidige DVB-T kijkers naar een nieuwe en meteen de goedkoopste tv-oplossing op de markt, enorm eenvoudig maken. Zij zullen immers enkel een nieuwe Antenne TV decoder nodig hebben, en de rest van hun huidige installatie kunnen zij verder blijven gebruiken.”

De VRT-zenders zijn ten laatste vanaf 1 december 2018 beschikbaar via Antenne TV.

NLconnect verwelkomt vier nieuwe leden

Door Robert Briel

NDIX, Worldwide Supply, Quantis Electronics en GlasDraad hebben zich aangesloten bij NLconnect, de brancheorganisatie van de breedband-industrie. De vereniging groeit naar ruim 65 leden.

NDIX B.V. is een open operator voor glasvezelnetwerken en verbindt bedrijven, instellingen, bedrijventerreinen en datacenters met elkaar. NDIX optimaliseert de businesscase van glasvezelinvesteringen, door een maximaal gebruik daarvan te bewerkstelligen.

Worldwide Supply B.V. is een wereldwijde leverancier van nieuwe en pre-owned netwerkapparatuur en service oplossingen en diensten waarmee de (telecom)operator in staat wordt gesteld veel geld te besparen op de kosten van zijn netwerk.

Quantis Electronics B.V. is importeur van onder meer HDTV en OTT set-top boxen van HUMAX, CI+ CAM TV modules en DAB+ & streaming audio radio’s en Hisense. Het bedrijf is specialist op gebied van digitale televisie.

GlasDraad B.V. richt zich op de uitrol en aanleg van glasvezel in buitengebieden, met als doel bewoners en ondernemers toegang te geven tot het supersnelle, betrouwbare én betaalbare glasvezelnetwerk. Het bedrijf wordt daarbij gesteund door investeringsmaatschappij TINC en door de Maatschappij voor Breedband in Nederland, Mabin.

Mathieu Andriessen, directeur NLconnect: “De aanmeldingen van NDIX, Worldwide Supply, Quantis Electronics en GlasDraad laten zien dat de vereniging toegevoegde waarde biedt aan de breedband-keten. We bevorderen actief innovatie, onderlinge samenwerking en kennisuitwisseling in de breedbandsector en behartigen de gedeelde belangen bij stakeholders. Samen kunnen we de gezamenlijke uitdagingen rondom de aanleg en exploitatie van toekomstvaste breedbandinfrastructuur en -diensten effectiever aangaan omdat ons draagvlak groter wordt. We heten de nieuwe leden dan ook van harte welkom!”

VodafoneZiggo test Docsis 3.1 voor β€˜netwerk van de toekomst’

Door Robert Briel

VodafoneZiggo heeft de ambitie om vanaf 2020 Nederland over te schakelen op een vernieuwd netwerk dat klaar is voor Gigabit-snelheden van meer dan 1.000 Mbit/s.

Met deze investering in haar mobiele, glasvezel- en coaxnetwerken kan VodafoneZiggo de explosieve groei in bandbreedte en snelheid in de komende jaren ruim opvangen. De Utrechtse wijk Oog in Al krijgt de primeur: 20 huishoudens en bedrijven proberen het supersnelle internet via de kabel de komende maanden uit.

“Wij bouwen vandaag al aan het netwerk van de toekomst”, zegt Eben Albertyn, Technisch Directeur van VodafoneZiggo. “Want de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en bieden talloze nieuwe, slimme mogelijkheden die ons leven gaan verrijken. Dat vraagt veel van onze netwerken op gebied van capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid. En dat is precies wat wij laten zien in deze pilot in Utrecht waar we de snelheid verhogen tot wel 1 Gbit/s.”

Giga-snelheden door Docsis 3.1
De pilot met het nieuwe kabelnetwerk is gebaseerd op Docsis 3.1, een technologie die verloopt via de bestaande tv-kabel en véél meer netwerkcapaciteit kan bieden dan de huidige standaard. Uiteindelijk kunnen de internetsnelheden hierdoor oplopen tot 5 Gigabit per seconde voor downloaden en 1 Gbit/s voor uploaden. De verbinding is daarnaast nóg stabieler, veiliger en de latency (de tijd die het netwerk nodig heeft om te reageren wanneer data wordt opgevraagd) korter.

Netwerk van de toekomst
VodafoneZiggo wil haar mobiele en vaste verbindingen nog dichter op elkaar laten aansluiten. Klanten zullen dan nauwelijks meer merken dat hun apparaten schakelen tussen vast, wifi of mobiel internet. Daarvoor is een stabiel, slim en hoogwaardig netwerk verreist met véél meer netwerkcapaciteit en snellere internetverbindingen. Voor dit netwerk van de toekomst ontwikkelt het bedrijf diverse pilots en samenwerkingsverbanden op haar vaste en mobiele netwerken.

Alle voetbalwedstrijden uit de Italiaanse Serie A volgen met IMG’s β€˜Serie A Pass’

Door Robert Briel

Met de nieuwe ‘Serie A Pass’ van IMG kunnen alle Nederlandse voetballiefhebbers live, online genieten van het beste Italiaanse voetbal.

In aanloop naar de seizoensopening tussen Juventus en Chievo zaterdag, presenteert IMG de ‘Serie A Pass’. Voetbalfans over heel de wereld kunnen op een nieuw, online kanaal, live alle wedstrijden uit de Serie A volgen. Daarnaast worden op het kanaal diverse programma’s uitgezonden met voorbeschouwingen, hoogtepunten en herhalingen, zodat fans zich volledig kunnen onderdompelen in de Italiaanse topklasse.
Seriea-pass.com.

Op seriea-pass.com van IMG, dat de uitzendrechten van de Serie A beheert, zijn al hun wedstrijden live in twintig landen te volgen. Dat kan thuis of onderweg, op desktop, tablet en mobiel (iOS en Android), of gestreamd naar je tv (via Chromecast en Apple AirPlay). Voorts heeft IMG geïnvesteerd in de ontwikkeling van drie nieuwe voetbalprogramma’s: ‘Inside Serie A’, ‘Serie A – Full Impact’ en ‘The Serie A Highlights Show’. Ook die programma’s zijn te bekijken met de Serie A Pass. Fans kunnen een abonnement afsluiten voor €7,99 per maand, of een seizoenspas kopen voor €49,99.

De Serie A belooft dit seizoen spannender dan ooit te worden. Internazionale, Napoli, AS Roma en AC Milan maken allemaal goede kans om regerend kampioen Juventus van de troon te stoten. Juventus heeft op haar beurt de Portugese wereldster Cristiano Ronaldo aangetrokken om de achtste titel op rij binnen te halen.

Nog los van het verwachte sportieve vuurwerk, is het komende Serie A-seizoen voor Nederlanders extra interessant. Internazionale heeft Stefan de Vrij aangetrokken (Feyenoord, Lazio Roma), en oud-Ajacied Justin Kluivert speelt voor het eerst in het shirt van AS Roma, samen met landgenoten Kevin Strootman en Rick Karsdorp. Nederlanders Hans Hateboer en Marten de Roon komen uit voor Serie A-club Atalanta Bergamo.

Pathé Thuis verkort releasewindow met exclusieve thuispremière Redbad

Door Robert Briel

De Nederlandse productie Redbad beleeft een exclusieve thuispremière bij Pathé Thuis. De film is zeven weken na de bioscooprelease al beschikbaar bij de streamingsdienst.

Momenteel zit er gemiddeld drie maanden tussen een home-entertainment- en bioscooprelease. Met de vervroegde release van Redbad doet Pathé Thuis een eerste stap in de richting van het verkorten van dit traditionele releasewindow.

Thomas van de Weerd, Managing Director Pathé Thuis: “Al sinds onze lancering is het de ambitie om bioscoopfilms zo snel mogelijk toegankelijk te maken voor de mensen thuis. Dit is voor ons een grote stap in deze richting. Wij zijn dan ook erg blij met de deal met filmproducent Klaas de Jong.” Van de Weerd vervolgt: “Nederlandse consumenten willen zelf de keuze hebben waar ze de nieuwste films kijken. Of dit nu in de bioscoop is of thuis op televisie, desktop of tablet; we zullen als industrie in moeten spelen op deze behoefte.”

Ook voor Redbad’s filmproducent Klaas de Jong was de samenwerking een vanzelfsprekende keuze. “Pathé Thuis is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot de plek om thuis de meest recente bioscoopfilms te kijken. Onze distributiemarkt verandert, maar wat blijft is dat we met elke productie een zo groot mogelijk publiek willen bereiken. Ik denk dat video on demand hier een grote rol in zal spelen.”

Pathé Thuis passeerde het tweede kwartaal van 2018 de 1,5 miljoen accounts. Ook de omzet steeg met meer dan 50 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017.

❌