[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Gisteren โ€” 18 April 2019BB TV News

Reclameverkoop Insight TV vanaf 1 juni bij RTL

Door Robert Briel

Met ingang van 1 juni zal RTL Nederland op exclusieve basis de reclameverkoop verzorgen voor de themazender Insight TV.

Insight TV is een internationale 4K UHD producent en televisiezender, gespecialiseerd in action sports zoals surfen, motorsport en wingsuit vliegen, lifestyle en entertainment. De zender richt zich op millennials en combineert hoge kwaliteit actiebeelden met storytelling van toonaangevende influencers.

Bekende programma’s van Insight TV zijn onder meer: Morbidelli Rising; serie over Franco Morbidelli, het grootste talent in de koningsklasse van de motorsport (MotoGP).
THRU; outdoor gameshow waarin twee teams een kaarsrechte lijn door het landschap moeten volgen ongeacht de obstakels die ze tegenkomen.
Travel with a Goat; bekende food influencers reizen dagenlang met een dier en moeten aan het eind van de trip besluiten of het mag blijven leven of dat de lokale bevolking het mag slachten.
Street Art Challenge; in iedere afleverig mixen twee bekende graffiti-artiesten hun stijl om een uniek kunstwerk te maken.
Endurance: 24 Hours at Spa; zes teams worden van start tot finish gevolgd tijdens de beroemde Total 24 Hours of Spa race.

Het kanaal is te ontvangen in 28 landen en de content is tevens wereldwijd beschikbaar via het eigen VOD-platform Insight.tv. In Nederland is Insight TV te ontvangen via KPN, Telfort, XS4ALL, T-Mobile en Canal Digitaal. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam.

OuderBB TV News

TV-reclamemarkt komt in 2018 uit op โ‚ฌ821 miljoen

Door Robert Briel

De TV-reclamemarkt is in 2018, na aftrek van bureaucommissie, uitgekomen op € 821 miljoen. Hiermee stijgt de markt met 3% in vergelijking met 2017.

De kijktijd is in 2018 gedaald met 2%, een daling die lager was dan de jaren ervoor. Retail was opnieuw de grootste TV-branche. Voor dit jaar wordt een groei van de TV-reclamemarkt verwacht tussen de 1% en 2%. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Jaarrapport 2018 dat op 26 maart door Screenforce is gepubliceerd.

TV-reclamemarkt stijgt en online video markt groeit
De TV-reclamemarkt is in 2018, na aftrek van bureaucommissie, uitgekomen op € 821 miljoen. Dit is een stijging van 3% ten opzichte 2017. Zowel het eerste als het tweede halfjaar hebben een groei laten zien. De TV-spotmarkt laat na een daling in 2017 een forse stijging zien in 2018 van 3,9%. De TV- spotmarkt is hiermee uitgekomen op € 728 miljoen. De TV-bestedingen voor non-spot zijn in 2018 met 3,3% gedaald naar € 93 miljoen. Binnen zowel de spot- als de non-spotbestedingen liet online video een stevige groei zien ten opzichte van 2017.

Retail wederom grootste TV-branche
De top 10 TV-branches is al jaren hetzelfde samengesteld en goed voor circa 85% van alle TV- bestedingen. Sinds drie jaar is Retail de grootste branche. Deze branche is de afgelopen jaren steeds groter gegroeid en is inmiddels goed voor 23% van alle TV-bestedingen.

In 2018 registreerde Nielsen maar liefst 453 nieuwe TV-adverteerders, met een bruto waarde van
€ 197 miljoen. De grootste nieuwkomer in 2018 was Mitsubishi, die na aan jaar afwezigheid weer terug is op TV, gevold door DSF Banken en SodaStream.

Het totaal aantal TV-adverteerders is met 2% licht gedaald ten opzichte van 2017. In totaal hebben 1.109 adverteerders TV ingeschakeld voor 1.774 verschillende merken. Hiervoor zijn 12.037 verschillende TV-commercials ingezet, waarvan 10.895 nieuwe commercials.

Daling Kijktijd neemt af
Wekelijks keken in 2018 maar liefst 14,2 miljoen Nederlanders van 6 jaar en ouder TV. De totale Kijktijd per dag is in 2018 met 2% gedaald en komt uit op 173 minuten. De daling wordt volledig verklaard door het feit dat er minder live (lineair) wordt gekeken. Het goede nieuws is dat de daling voor het derde jaar op rij kleiner is dan het jaar ervoor.
Het uitgesteld kijken is opnieuw toegenomen en gestegen naar 17 minuten per dag, wat neerkomt op 9,8% van de totale Kijktijd. Van deze uitgestelde tijd wordt 55% op de uitzenddag zelf gekeken en 22% een dag later. Er wordt voornamelijk uitgesteld gekeken naar buitenlandse films, Nederlandse series, spel- en quizprogramma’s en talent shows. Sport en nieuws- en actualiteitenprogramma’s worden het meest live gekeken.

Kijkdichtheid versus bereik
De Luizenmoeder is het best bekeken TV-programma en trok met de aflevering op 4 februari 2018 bijna 4,8 miljoen kijkers per minuut. De tweede plaats wordt ingenomen door Boer Zoekt Vrouw, met een kijkdichtheid van bijna 4,2 miljoen kijkers per minuut naar de aflevering op 2 december 2018.

Wanneer naar het bereik wordt gekeken, dan is te zien dat het publiek nóg groter is. Zowel bij de aflevering van De Luizenmoeder als bij de aflevering van Boer Zoekt Vrouw hebben 5,2 miljoen kijkers een deel van de aflevering gezien. Dat is 1 op de 3 Nederlanders van 6 jaar en ouder. Met 6,5 miljoen kijkers is de finale van het Eurovisie Songfestival het programma met het grootste bereik.

TV is nog altijd bij uitstek een sociaal medium. Dit is door de jaren heen niet veranderd. Waar in 2014 42% van de bereikten per dag samen TV hebben gekeken, ook wel co-viewing genoemd, is dit in 2018 fractioneel gedaald naar 41%. In alle leeftijdsgroepen tot 50 jaar is het percentage co-viewing gestegen.

(Persbericht Screenforce)

Apple onthult nieuwe streaming service Apple TV+

Door Robert Briel

Apple heeft vandaag Apple TV+ aangekondigd, een nieuwe app die exclusieve, speciaal voor Apple ontwikkelde series, documentaires en films laat zien van de beste tv- en filmmakers ter wereld.

De app is vanaf dit najaar beschikbaar. Apple TV+, de betaalde videostreamingdienst van Apple, laat de nieuwste producties zien van Oprah Winfrey, Steven Spielberg, Jennifer Aniston, Reese Witherspoon, Octavia Spencer, J.J. Abrams, Jason Momoa, M. Night Shyamalan, Jon M. Chu en vele anderen. In de Apple TV-app kunnen abonnees genieten van inspirerende, authentieke verhalen met emotionele diepgang en boeiende personages, en dat volledig on demand en zonder reclame.

“Voor Apple TV+ hebben we tot onze grote vreugde de crème de la crème van de tv- en filmwereld weten te strikken”, zegt Eddy Cue, Senior Vice President, Internet Software and Services bij Apple. “We geven kijkers nu alvast een voorproefje en kunnen bijna niet wachten tot Apple TV+ dit najaar van start gaat. Tv- en filmliefhebbers kunnen films en series van topkwaliteit tegemoetzien.”

Apple heeft daarnaast de gloednieuwe Apple TV-app en Apple TV Channels aangekondigd, die vanaf mei 2019 beschikbaar zijn. In de gloednieuwe Apple TV-app vinden kijkers een uitgebreid aanbod aan films, tv-series, sportuitzendingen, nieuwsprogramma’s en nog veel meer op hun iPhone, iPad, Apple TV, Mac, smart-tv of andere streamingdevices. Gebruikers kunnen zich abonneren op nieuwe Apple TV Channels en betalen alleen voor kanalen die ze willen zien, zoals HBO, SHOWTIME en Starz – allemaal on demand, zowel online als offline beschikbaar en met ongelooflijke beeld- en geluidskwaliteit. Daarnaast kunnen ze in de nieuwe, geheel gepersonaliseerde Apple TV-app sportuitzendingen, nieuwsprogramma’s en andere content bekijken van kabel- en satellietzenders, en kunnen ze ook iTunes-films en -series kopen of huren.

Met ingang van mei kunnen klanten zich abonneren op de zenders van hun voorkeur, en die vervolgens in de Apple TV-app bekijken, zonder dat ze andere apps, accounts of wachtwoorden nodig hebben. In de app zijn veelbekeken diensten te zien zoals HBO, Starz, Showtime, CBS All Access, Smithsonian Channel, EPIX, Tastemade en Noggin, en ook nieuwe diensten zoals MTV Hits. Het aanbod wordt wereldwijd bovendien nog verder uitgebreid.

Het aanbod in de nieuwe Apple TV-app is volledig gepersonaliseerd en zorgvuldig afgestemd op de content die gebruikers graag kijken in de apps en diensten die ze al gebruiken. De app doet aanbevelingen op maat voor tv-series en films van meer dan 150 streamingdiensten zoals Amazon Prime en Hulu, en van betaalzenders zoals Canal+, Charter Spectrum, DirecTV Now en PlayStation Vue. Optimum en Suddenlink van Altice worden later dit jaar toegevoegd.

Ook de honderdduizenden films en tv-series die je momenteel in de iTunes Store kunt huren of kopen, verhuizen naar de Apple TV-app.

Ziggo ruilt Stingray audio in voor Xite Music audiokanalen

Door Robert Briel

Ziggo begint op 1 april met de nonstop en reclamevrije radiozenders Xite Music als vervanging van de van Stingray kanalen.

Met Xite Music biedt Ziggo muziek en zenders die passen bij alle mogelijke situaties en stemmingen. Daarnaast lanceert Ziggo een radiozender die volledig geprogrammeerd wordt rondom de optredens in de Ziggo Dome.

Daarnaast heeft Xite Music elke maand een themazender, met muziek in een thema dat bij die maand hoort. Het thema voor April is Oranje Boven

Vanaf 1 april is Xite Music te beluisteren op de kanalen waar nu de Stingray radiozenders zich nog bevinden (tot 1 april); kanaal 863, tot en met 902.

Overzicht Xite Music
863 – Mini Disco
864 – Teen Party
865 – Piratenplaten
866 – In de Kroeg
867 – Pop NL
868 – Schlagerfest
869 – Xite Hits
870 – Muziek Van Nu
871 – Zeroes Heroes
872 – Back 2 The 90s
873 – 80s Flashback
874 – 60s & 70s Fever
875 – Gouwe Ouwe
876 – Thuisorkest
877 – Yoga Flow
878 – Op De Koffie
879 – Pure Focus
880 – Mellow Beats
881 – Take It Easy
882 – Jazzy Diner
883 – Love
884 – Voel Je Goed
885 – Sing-Along
886 – Huisfeestje
887 – All Out Dance
888 – Workout!
889 – Reggae Feels
890 – Siempre Latino
891 – Country Roads
892 – Twist Again
893 – Rock Legends
894 – Rock On
895 – Kneiterhard
896 – Indie Wave
897 – Sit Back & Jazz
898 – Soul Baby
899 – Straattaal
900 – Urban Vibes
901 – Actueel Themakanaal
902 – Ziggo Dome

NLZiet breidt zenderpakket uit tot 21 zenders

Door Robert Briel

NLZiet, de gezamenlijke online tv-dienst van NPO, RTL en Talpa, voegt vandaag vijf extra themakanalen van NPO toe. Hiermee komt het totaal aantal zenders op 21.

NLZiet biedt haar abonnees toegang tot het reclamevrije on demand aanbod van RTL XL, NPO Start Plus en KIJK. Daarnaast biedt NLZIET live en replay tv aan van de zenders NPO 1, 2, 3, RTL 4, 5, 7, 8, Z, SBS6, Disney XD/Veronica, Net5 en SBS9. Het live en replay tv-aanbod werd eerder al uitgebreid met vier extra zenders: RTL Crime, RTL Lounge, RTL Telekids en TV 538. Vandaag zijn ook de NPO themakanalen NPO 1 extra, NPO 2 extra, NPO Zappelin extra, NPO Nieuws en NPO Politiek toegevoegd.

NLZiet-directeur Niels Baas: ‘NLZiet maakt tv-kijken nog toegankelijker. Met de nieuwe apps voor Android TV, Apple TV en PlayStation 4 is NLZiet op vrijwel elk platform beschikbaar. Het aantal beschikbare live tv-zenders is afgelopen tijd bijna verdubbeld, terwijl de prijs ongewijzigd blijft. Het voordeligste tv-abonnement van Nederland is daardoor nog interessanter geworden.’

NPO 1 extra
Programma’s uit het rijke archief van de NPO, met een accent op films en series.

NPO 2 extra
Verdiepende zender met onder andere documentaires, reportages, kunst en culturele registraties en evenementen.

NPO Zappelin extra
Programma’s voor kinderen tot 12 jaar.

NPO Nieuws
Kanaal met een carrousel van de laatste NOS Journaals.

NPO Politiek
Kanaal met onder andere live streams van kamerdebatten.

Peter van der Vorst nieuwe Directeur Content en Marketing bij RTL

Door Robert Briel

Op maandag 11 februari kondigt RTL aan dat de functie Directeur Content en Marketing per 1 maart wordt ingevuld door Peter van der Vorst.

Hij wordt eindverantwoordelijk voor alle vormen van content op de zenders en digitale consumentenplatformen van RTL, zoals RTL XL en Videoland. Onder zijn verantwoordelijkheid valt ook de marketing van de content.

CEO van RTL, Sven Sauvé over de aanstelling van Van der Vorst: “Wij werken al jaren zeer succesvol samen met Peter als presentator en producent. Peter kent het volledige spectrum van het programma maken, zowel voor als achter de schermen. Keer op keer laat hij zien dat hij goed aanvoelt welke thema’s er spelen in de maatschappij en vertaalt hij deze inzichten door naar prachtige programma’s. Bovendien heeft hij een heldere en inspirerende visie op de ontwikkeling van het medialandschap. Als je dat optelt bij zijn ondernemerschap en lef om te vernieuwen, is hij de perfecte persoon om de brug naar onze fans te versterken. Ik ben heel blij dat hij de keuze heeft gemaakt om ons directieteam te komen versterken.”

Peter van der Vorst: “RTL is het mooiste en meest veelzijdige mediabedrijf van Nederland. Programma’s en dramaseries worden hier echt met hart en ziel gemaakt. Ik kijk er naar uit om de kennis en ervaring die ik in de afgelopen 25 jaar heb opgedaan als presentator en producent nu in te zetten als Directeur Content en Marketing. Het is een enorme eer én uitdaging om in deze turbulente mediatijden inhoudelijk verantwoordelijk te zijn voor alle zenders en online platformen, waaronder Videoland. Ik verheug me op de samenwerking met het geweldige content-team. Ik geloof dat we samen nog beter kunnen inspelen op de behoeftes van de Nederlandse kijker.”

Peter van der Vorst is ruim 25 jaar werkzaam voor RTL, zowel als producent als presentator. In die hoedanigheden maakt hij onder andere ‘Van der Vorst Ziet Sterren’, ‘Married at First Sight’ en ‘Verslaafd’. Vanaf 1 maart start Van der Vorst in zijn nieuwe rol bij RTL. Zijn activiteiten voor zijn productiehuis Vorst Media bouwt hij in de loop van het jaar geleidelijk af. Vanaf 1 januari 2020 gaat hij fulltime aan de slag in zijn nieuwe functie en stopt hij als presentator en producent. Tot die tijd blijft hij in 2019 bij RTL 4 te zien als presentator van ‘Van der Vorst Ziet Sterren’, ‘Married at First Sight’ en ‘Verslaafd’. Ook blijft hij de rest van dit jaar verbonden aan RTL Boulevard, waaraan hij al sinds de start in 2001 zijn bijdrage levert.

Over Van der Vorst
Van der Vorst begint zijn carrière in 1989 bij de KRO, VARA en NOS Radio. Hij schrijft in zijn beginjaren onder meer voor De Gay Krant en werkt jarenlang als verslaggever, eindredacteur en gedelegeerd producent bij Joop van den Ende Producties, Eyeworks en EVA Media. Sinds 1996 is hij te zien als presentator bij RTL 4. In 2009 start Van der Vorst samen met Nathalie Harari zijn productiehuis Vorst Media dat voor zowel RTL, de NPO als SBS programma’s maakt. In 2015 wordt het bedrijf overgenomen door Talpa Media.

Samenwerking broadcasters en distributeurs leidt tot nieuwe tv-standaard

Door Robert Briel

Broadcasters en distributeurs hebben overeenstemming bereikt over een nieuwe tv-standaard: een gemeenschappelijke technische specificatie voor programmasignalering.

Deze standaard maakt het onder meer mogelijk om de elektronische programmagids voortdurend up-to-date te houden met de werkelijke uitzendtijden. Ook kunnen kijkers nauwkeuriger doorspoelen en terugspoelen. Voor omroepen biedt de nieuwe programmasignalering de mogelijkheid voor gepersonaliseerde reclame, bijvoorbeeld gericht op bepaalde regio’s of doelgroepen.

De standaard is het resultaat van een jaar intensief overleg tussen broadcast-experts in de Werkgroep Programmasignalering. De werkgroep is een initiatief van Media Perspectives, het platform voor media en innovatie. De zeven partijen die deelnemen aan dit overleg, praten in 2019 verder over de standaard.

Marcel Korstjens-Alling, Head of Commercial Technology van RTL Nederland, is blij met het resultaat. “Dit toont aan dat industriebreed overleg echt zin heeft.” Ook Egon Verharen, Manager Innovatie van de NPO, is enthousiast. “Dat we nu overeenstemming hebben over deze standaard is goed voor de hele sector.”

De samenwerking moet leiden tot het ondersteunen van nieuwe toepassingen op het gebied van programmasignalering. De huidige deelnemers aan de werkgroep zijn RTL Nederland, Talpa Network, Fox Networks Group, NPO, KPN, Liberty Global, VodafoneZiggo en TVT Media.

Online tv-kijker kijkt steeds meer op het grote scherm

Door Robert Briel

Uit gebruikscijfers van online tv-dienst NLZIET blijkt dat de online kijktijd op het televisiescherm in 2018 met 30% is gegroeid.

Met een kijktijd-aandeel van 57% is de ‘good old tv’ veruit het belangrijkste apparaat op gebied van online live televisie en video on demand geworden. Deze 57% aan kijktijd is onder te verdelen in 31% settopbox (Apple TV en Chromecast) en 26% smart tv’s.

Recente onderzoeken tonen al aan dat de verkoop van tablets en desktops steeds meer inzakt. Dat tablets en desktops steeds meer uit de gratie raken, is ook terug te zien in het kijkgedrag van NLZIET-gebruikers. Vorig jaar daalde het aandeel van kijktijd op desktops naar 19% (-30%) en op tablets naar 14% (-22%). Het aandeel van kijktijd op de smartphone daalde naar 9%, dit wordt ook beïnvloed door de grote groei in kijktijd op settopboxen en smart tv’s. Bij het streamen via een Apple TV en Chromecast wordt overigens ook vaak de smartphone gebruikt.

Niels Baas (directeur NLZIET): ‘Kijkers nemen hun online kijkgedrag steeds meer mee naar het grote scherm. De huidige connected tv’s en streaming devices maken het nieuwe tv-kijken laagdrempelig en bieden een volwaardig en voordelig alternatief voor een tv-abonnement.’

Brexit: Discovery verhuist Europees hoofdkantoor naar Amsterdam

Door Robert Briel

Discovery richt een Europees operationeel hoofdkantoor op voor haar Pay TV- zenders in Nederland. Het bedrijf vraagt EU-licenties aan voor zijn Pay TV- portfolio in heel Europa in Nederland.

Discovery is al sinds 1989 in Nederland gevestigd, toen het bedrijf zijn eerste tv-zender Discovery Channel lanceerde. Het merkenportfolio van Discovery in Nederland bestaat uit acht zenders, waaronder de populaire zenders Discovery, TLC, ID en Eurosport.

“Dit besluit zorgt voor continuïteit van onze diensten voor de kijker in heel Europa. Deze verandering betekent dat er een aantal nieuwe rollen in Amsterdam worden gecreëerd en een aantal rollen vanuit Londen verhuizen naar Amsterdam,” aldus de zender.

JB Perrette, President & CEO Discovery International: “De Nederlandse regering en toezichthouders zijn een geweldige partner geweest tijdens onze besprekingen met hen met betrekking tot ons EU-Pay TV-portfolio. Ze hebben laten zien dat ze enorm toegewijd zijn en begrijpen goed wat onze zakelijke behoeften zijn. Daarnaast hebben ze de juiste stabiliteit en voorwaarden gecreëerd zodat wij een dynamische content- en creatieve hub kunnen oprichten die voorziet in de behoeften en wensen van Europa. Ik wil hen bedanken voor de prettige samenwerking gedurende dit hele proces.”

Kasia Kieli, President & CEO Discovery EMEA: “We hebben al jaren een belangrijke basis in Nederland met ons kantoor in Amsterdam. Het is een dynamische markt en ik kijk er naar uit om onze relatie met Nederland verder te verdiepen door een operationeel Pay-TV hoofdkantoor voor onze Europese zenders op te richten.”

Multiplay-markt groeit 3,6% naar EUR 1,17 miljard in Q3

Door Robert Briel

De omzet uit multiplay-diensten is in het derde kwartaal van 2018 gegroeid naar EUR 1,173 miljard euro. Dat is 3,6 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2017, zo blijkt uit het meest recente Multiplay-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper.

Ook in volume was er sprake van een stijging. Het totaal aantal huishoudens met breedband plus minimaal één extra dienst (vaste telefonie, tv en/of mobiele telefonie) bij dezelfde aanbieder groeide met 1,2 procent naar 6,73 miljoen eind september 2018, vergeleken met eind september 2017.

Voor de rest van 2018 wordt verwacht dat de multiplay-omzet iets harder stijgt dan het aantal multiplay-huishoudens. Dit komt door het na-ijleffect van de prijsverhogingen door Ziggo, KPN (en haar dochtermerken Telfort, en XS4ALL) per 1 juli 2018.

Quad play grootste dienstencombinatie bij vast-mobiel
De vast-mobiel-deelmarkt groeide tussen Q3 van 2017 en van 2018 met 2,8 procent naar 2,375 miljoen huishoudens waar minimaal breedband en mobiel bij dezelfde aanbieder wordt afgenomen. De grootste dienstencombinatie bij vast-mobiele huishoudens is quad play, met bijna driekwart van de aansluitingen. Breedband met televisie en mobiel is echter de snelst groeiende combinatie en was goed voor bijna 19 procent van alle vast-mobiele combinaties aan het einde van Q3 2018.
De verhoudingen tussen de aanbieders op de vast-mobiel markt zijn duidelijk. KPN is de grootste aanbieder (55.8%), gevolgd door VodafoneZiggo met 42 procent en T-Mobile als kleinste van het trio met rond de 2 procent van alle vast-mobiele huishoudens.

Marktaandeel 3P daalt onder 45 procent
Het grootste gedeelte van de multiplay-huishoudens heeft nog altijd een traditionele triple play-bundel (breedband, vaste telefonie en tv), hoewel dat aandeel is gedaald naar 44 procent. 2P (breedband en tv) en quad play (breedband, vaste telefonie, televisie en mobiel) profiteren het meest van deze daling. 2P (breedband, tv) kwam uit op 12,9 procent in Q3, 0,4 procentpunten meer dan in Q2. Quad-play is de bundel van 25,8 procent van alle multiplay-huishoudens (+0,3%).

VodafoneZiggo groeit naar 48% multiplay-huishoudens
Op de hele multiplay-markt is VodafoneZiggo de grootste aanbieder als het gaat om aansluitingen. Het had 48 procent marktaandeel na een kleine kwartaalgroei, gevolgd door KPN met 39,1 procent, 0,4 procentpunten minder. Qua omzet is VodafoneZiggo ook de grootste aanbieder, met 48,3 procent goed voor EUR 567 miljoen in Q3, gevolgd door KPN met 42,3 procent en een omzet van EUR 496 miljoen.

Voor de rest van 2018 verwacht Telecompaper dat vast-mobiel nog groter gaat worden – zowel qua omzet als aansluitingen. Dit komt met name door groei bij T-Mobile en VodafoneZiggo. Daarnaast zullen de traditionele triple plays met breedb

โŒ