[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderBB TV News

Videoland breidt serieaanbod uit met 14 Talpa TV-titels

Door Robert Briel

Het aanbod van Nederlands product bij Videoland wordt de komende maanden verder uitgebreid. In de periode van mei tot en met oktober worden veertien televisieseries van Talpa TV toegevoegd aan het Videoland-aanbod van series, films en documentaires van eigen bodem. Binnen de deal vallen titels als ‘Dokter Tinus’, ‘Danni Lowinski’ en ‘Celblok H’.

Sven Sauvé, CEO RTL, licht toe: “De deal met Talpa TV is een mooie stap en komt helemaal tegemoet aan onze strategie om alleen en in partnership het aanbod bij Videoland uit te breiden met Nederlands product. Naast de 14 titels van Talpa TV en de titels die we eerder aankochten en zelf produceerden, kunnen onze abonnees zich de komende tijd verheugen op een stortvloed mooie Nederlandse producties.”

André Kreuzen, CFO Talpa TV: “RTL/Videoland en Talpa TV worden weliswaar als concurrenten gezien, maar in de huidige markt komt de echte concurrentie van de grote buitenlandse spelers. Vandaar dat we op zoek gaan naar nieuwe businessmodellen en samenwerkingen op eigen bodem, met in dit geval als resultaat dat onze Nederlandse series ook te zien zijn bij Videoland.”

Series en releasedata
04/05: ‘Celblok H’, seizoen 1 t/m 4
22/06: ‘De Jacht’
29/06: ‘Bagels & Bubbels’
06/07: ‘Dokter Tinus’, seizoen 1 t/m 6
20/07: ‘Danni Lowinski’, seizoen 1 t/m 4
27/07: ‘Bar Gezellig’

In augustus worden ‘De Mannen van Dokter Anne’, ‘Gouden Bergen’ en ‘Verliefd op Ibiza’ toegevoegd. ‘Hard tegen Hard’, ‘Rechercheur Ria’, ‘Dagboek van een Callgirl’ en ‘Bureau Raamport’ volgen een maand later. Tot slot is vanaf oktober de serie ‘De Hoofdprijs’ te zien.

Comedy Central voegt digitale zenders samen

Door Robert Briel

Vanaf 1 juni 2018 voegt Viacom de digitale zenders Comedy Central Extra en Comedy Central Family samen tot één digitale zender in de extra pakketten van de digitale aanbieders.

De vernieuwde zender gaat verder als Comedy Central Extra en staat bol van opvallende shows speciaal voor de echte comedyfan, zoals Broad City, Inside Amy Schumer, stand-up specials, maar ook satirische nieuwsshows zoals The Daily Show with Trevor Noah en The Late Late Show with James Corden.

Daarnaast gaat Comedy Central Extra exclusief de satirische nieuwsshow The Opposition with Jordan Klepper en de comedyseries Another Period en One Mississippi uitzenden.

Comedy Central Extra is onder meer beschikbaar bij Tele 2, Telfort, KPN, XS4LL, T-Mobile, Delta, Caiway en Ziggo.

NLZIET lanceert binnenkort Apple TV-app

Door Robert Briel

NLZIET, het gezamenlijke online videoplatform van NPO, RTL en SBS, komt eind mei met een Apple TV-app. Met de nieuwe app wil NLZIET het online televisiekijken nog toegankelijker maken.

Diverse smart tv’s hebben al een NLZIET-app, maar met de Apple TV-app komt er een extra mogelijkheid bij om snel, reclamevrij en in hoge kwaliteit programma’s van NPO, RTL en SBS op tv te bekijken. NLZIET biedt hiermee een volwaardig alternatief voor je vaste televisieabonnement.

Niels Baas (directeur NLZIET): ‘Dagelijks krijgen wij de vraag wanneer NLZIET met een Apple TV-app komt en daarom ben ik verheugd om nu aan te kunnen geven dat deze er snel gaat komen. Met de app kun je straks niet alleen live televisiekijken, maar ook programma’s terugkijken en soms vooruitkijken.’

De bètaversie van de NLZIET-app komt eind mei gratis beschikbaar voor Apple TV (4e en 5e generatie). Geïnteresseerden kunnen zich nu aanmelden voor het NLZIET Testteam via www.nlziet.nl/nl/testteam.

Persgroep Nederland en EndemolShine Nederland werken samen aan digitale videocontent

Door Robert Briel

De Persgroep Nederland en EndemolShine Nederland gaan een langdurige samenwerking aan rondom hun wederzijdse online videostrategie.

Beide bedrijven slaan de handen ineen en gaan naast nieuwe formats ook meer dan 3.000 uur aan bestaande videocontent via de verschillende Persgroep-platformen delen. De focus in de samenwerking komt te liggen op de domeinen reizen, eten & koken, comedy en entertainment.

Enerzijds bieden we de bezoekers van nieuwssites bekende succestitels van EndemolShine anderzijds verzorgen de bedrijven de productie en distributie van innovatieve premium formats en worden voor adverteerders tailor-made programma’s ontwikkeld, die tevens on demand worden uitgezonden via de platformen van De Persgroep. Op dit moment is de eerste productie, die is voortgevloeid uit deze samenwerking, al in ontwikkeling.

“Videocontent wordt steeds belangrijker. Om succesvol te kunnen concurreren met andere platformen is deze samenwerking met EndemolShine Nederland zeker belangrijk,” zegt Erik Roddenhof, CEO De Persgroep Nederland.

“Zij hebben veel expertise op het gebied van videocontent, wij veel op videodistributie. Een fraaie combinatie dus. Ook vanuit adverteerders krijgen we steeds meer vraag naar premium branded content, hierbij is samen vaak optrekken ook effectief.”

“Wij zijn heel blij met deze samenwerking. Het partnership met De Persgroep Nederland past uitstekend bij onze strategie om gezamenlijk met partners nieuwe premium content te ontwikkelen voor online platformen en tegelijkertijd kunnen wij uit ons omvangrijke archief een breed en divers aanbod van bestaande titels aanleveren,” aldus Boudewijn Beusmans, co-CEO EndemolShine Nederland.

200.000 klanten voor T-Mobile Thuis

Door Robert Briel

T-Mobile Thuis heeft de mijlpaal van 200.000 klanten bereikt. T-Mobile biedt klanten met T-Mobile Thuis een compleet aanbod van Internet, Vast Bellen en TV.

Dinsdag werd de 200.000e klant Mevr. Mastenbroek uit Amsterdam door Onno Halsema, directeur T-Mobile Thuis persoonlijk in het zonnetje gezet. De klant ontving uit handen van Halsema een cheque van T-Mobile en hoeft daarmee een jaar lang geen abonnementskosten voor haar alles-in-1pakket te betalen.

Halsema: “We zijn ontzettend trots op dit resultaat. Het team heeft enorm hard gewerkt om dit doel te bereiken maar we zijn er nog lang niet: 200.000 T-Mobile Thuis klanten is voor ons slechts het begin. De huidige groei in het aantal klanten is vooral te danken aan het Mobiel+Thuis voordeel waarbij vaste en mobiele diensten gecombineerd worden en klanten een korting ontvangen. Ook dit deel van de markt wordt momenteel gedomineerd door de twee grote spelers: KPN en VodafoneZiggo. Het is essentieel dat we op korte termijn verder kunnen groeien om ons marktaandeel te vergroten en daarmee de concurrentie met het duopolie aan te gaan.”

T-Mobile nam in december 2016 Vodafone Thuis over. In februari 2017 is de rebranding gerealiseerd. De overgang naar T-Mobile is uitstekend verlopen.

Daling in aantal tv-aansluitingen zal versnellen in 2018

Door Robert Briel

Het aantal aansluitingen op de Nederlandse televisiemarkt is in 2017 met 0,1 procent gedaald naar 7,48 miljoen. De groei in IPTV via DSL en glasvezel was net niet voldoende was om de daling van traditionele tv doorgifte (kabel, satelliet en Digitenne) te compenseren. Dit blijkt uit het recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt. Voor 2018 verwacht het onderzoeksbureau een daling van 1 procent voor het aantal aansluitingen.

Ondanks een daling van 1,8 procent is kabel is nog steeds de grootste televisietechnologie met 56 procent van de aansluitingen. DSL (koper) volgt als nummer twee met bijna 21 procent aandeel, na 6,4 procent groei in aansluitingen en glasvezel is nummer drie met 15,6 procent. Zowel satelliet als Digitenne (KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent in het vierde kwartaal, waarbij satelliet iets groter is dan Digitenne.

Voor 2018 verwacht Telecompaper dat de tv-aansluitingen zullen dalen met 1 procent. De versnelling van de daling wordt mede veroorzaakt door het uitzetten van analoge kabeltelevisie waarmee Ziggo en Delta gedurende 2018 gaan beginnen. Daarnaast wordt de invloed van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters, die tv en video via internet kijken, groter. Voor de periode 2018-2022 verwacht Telecompaper een daling van gemiddeld 0,8 procent per jaar in tv-aansluitingen.

Omzet groeit nog wel, krimp verwacht vanaf 2020
De omzet* uit tv-diensten groeide in 2017 met 2,4 procent naar 1,81 miljard euro, mede door prijsverhogingen op triple play pakketten van KPN en Ziggo in juli 2017. Voor de komende jaren verwacht Telecompaper dat de omzet nog blijft groeien in 2018 en 2019, maar vanaf 2020 zal gaan dalen. Hierdoor komt de verwachte gemiddelde groei uit op 0 procent in de jaren tot en met 2022.

Ziggo de grootste, maar afstand tot KPN wordt kleiner
Ziggo is de grootste aanbieder qua tv-aansluitingen en -omzet gebleven, maar de marktaandelen zijn wel kleiner geworden in 2017. Bij tv-aansluitingen daalde Ziggo’s marktaandeel met 0,7 procentpunten naar 52,4 procent waar nummer twee KPN het marktaandeel met 0,8 procentpunten zag groeien naar 31,8 procent. Ziggo’s marktaandeel voor tv-omzet kwam uit op 59,8 procent voor 2017, een daling van 1 procentpunt vergeleken met 2016 en nummer twee KPN groeide met 1 procentpunt naar 27 procent.

De top vijf qua aantal tv-aansluitingen wordt gecompleteerd door Caiway, T-Mobile en Tele2, waar de eerste twee in het vierde kwartaal van 2017 marktaandeel wisten te winnen.

KPN vernieuwt Interactieve TV App

Door Robert Briel

De Interactieve TV app van KPN is vernieuwd. De app heeft een nieuw design en er is een aantal functies toegevoegd die het gebruiksgemak en de kijkbeleving verbeteren.

Klanten konden altijd al TV kijken in HD-kwaliteit, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Vanaf vandaag is het mogelijk om programma’s 7 dagen terug te bekijken vanuit de TV Gids, de app te gebruiken om TV of video’s te kijken op een groot scherm door Chromecast ondersteuning én is de app in alle landen van de EU te gebruiken.

De startpagina van de app bevat vanaf nu diverse carrousels met titels om klanten te inspireren wat zij kunnen kijken. Zo zijn er carrousels met programma’s die nu of straks op TV zijn en ook carrousels met films en series (uit bijvoorbeeld het Pluspakket). Daarnaast is er een aantal knoppen waarmee klanten snel naar een bepaald onderdeel van de app kunnen gaan, zoals de Gids.

Het is vanaf nu mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Programma’s die terug te kijken zijn, zijn voor klanten in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

In de nieuwe app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Wanneer een Chromecast is aangesloten op hetzelfde netwerk als waarmee de Interactieve TV app verbonden is, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon in beeld. Door op dit icoon te klikken kan verbinding worden gemaakt met de Chromecast. Zo kunnen klanten kijken op een groot scherm.

De Interactieve TV app is sinds 20 maart ook te gebruiken in alle landen van de EU. Alle zenders die buitenshuis te bekijken zijn, zijn dat nu in de EU. Sommige zenders en programma’s zijn alleen op de tv-ontvanger beschikbaar, KPN heeft dan niet de rechten om de zender onderweg beschikbaar te maken. De zenders worden wel getoond in de app zodat klanten de mogelijkheid hebben om een opname in te plannen.

De vernieuwde app is vanaf vandaag te downloaden in de verschillende app stores. Klanten die al gebruik maken van de Interactieve TV app krijgen automatisch de update aangeboden, klanten die de app nog niet hadden geïnstalleerd, kunnen dit doen via de verschillende app stores.

Ziggo maakt tv-aanbod volledig digitaal

Door Robert Briel

Ziggo gaat het tv-aanbod volledig digitaal maken. Ziggo levert nu al overal standaard tv in digitale kwaliteit aan al haar klanten, maar niet iedereen maakt daar op dit moment gebruik van. Verreweg het grootste deel van de klanten kijkt al wel volledig digitaal tv.

Klanten die momenteel analoog via de kabel tv kijken, gaan in de komende twee jaar samen met Ziggo gefaseerd per regio de overstap naar digitaal maken. In elke regio zal Ziggo de klanten ruim van tevoren informeren wanneer de omschakeling in hun buurt plaatsvindt.

“Er is door de jaren heen veel veranderd op tv-gebied. Het beeld ging van zwart-wit naar kleur, de antenne verdween van de daken. Nu kijken we behalve op het televisiescherm ook tv op mobiel en tablet. We gaan dóór met vernieuwen om klaar te zijn voor de toekomst. Het aantal mensen dat nog analoog tv kijkt is de laatste jaren flink afgenomen. Het analoge tv-signaal gaat daarom stoppen, dan leveren we al onze klanten televisie in digitale beeldkwaliteit”, zegt Jeroen Hoencamp, CEO van VodafoneZiggo.

De omschakeling opent de deur voor de technologieën van de toekomst. “VodafoneZiggo wil de beste kwaliteit en service bieden aan de klant”, zegt Hoencamp. “Wij zien ons niet alleen als aanjager van de Nederlandse digitalisering, maar ook als de bouwer van de infrastructuur die Nederland moet helpen om de digitale voorsprong van het land in de toekomst te waarborgen. Vanaf 2020 willen we een nog verder ontwikkeld ‘next generation network’ aan kunnen bieden, waarbij mobiele en vaste verbindingen nog dichter op elkaar aansluiten. De klant zal straks nauwelijks meer merken dat zijn apparaten schakelen tussen vast internet, wifi en mobiel internet. Altijd en overal online zijn wordt via ons netwerk nóg stabieler, slimmer en sneller, met internetsnelheden tot 1 Gigabit per seconde. Dat is ook nodig, de databehoeften van Nederland groeien namelijk exponentieel.”

Robin Clements, verantwoordelijk voor klantenservice van VodafoneZiggo: “Verreweg het grootste deel van de klanten kijkt al volledig digitaal tv. Klanten die momenteel analoog via de kabel tv kijken nemen we stap voor stap mee om samen met ons over de komende twee jaar volledig digitaal te worden. We zeggen ‘samen’, want we willen de klant daarbij helpen en voor iedereen dichtbij zijn. Daarom zetten we tijdens de omschakeling, niet alleen onze bestaande, maar ook extra servicepunten in, en helpen we de klant ook thuis. “De overstap naar digitale tv via de kabel gaat gefaseerd per regio plaatsvinden. Capelle aan den IJssel en enkele plaatsen in de omgeving* worden in april als eerste geheel voorzien van televisie in digitale beeldkwaliteit. Clements: “Na de omzetting van analoog naar digitaal krijgen deze klanten er ook extra zenders bij, waaronder alle regionale zenders en Ziggo Sport, onze sportzender voor Ziggo abonnees, met onder andere live Formule 1, Champions League vanaf september, de Engelse en Spaanse voetbalcompetities en nog veel meer sport. De overstap naar digitale tv heeft geen impact op de abonnementskosten, deze blijven gelijk aan het abonnement dat de klant al heeft.

In elke regio zal Ziggo de klanten ruim van tevoren informeren wanneer de omschakeling in hun buurt plaatsvindt. Ziggo-klanten kunnen nu al eenvoudig controleren of ze digitaal kijken. Dat kan door simpelweg de tv op kanaal 14 te zetten. Ziet de klant daar de zender Ziggo Sport, dan kijkt hij al digitaal. Is er op dat kanaal een andere zender te zien, dan kijkt de klant nog analoog. In dat geval kan de klant via www.ziggo.nl/schakelmee meer informatie vinden over hoe om te schakelen naar digitaal. Op gebied van radio verandert er voorlopig niets.

ShortsTV lanceert slimme app voor persoonlijke filmplaylist

Door Robert Briel

ShortsTV lanceert een nieuwe ShortsTV app om een op maat gemaakte playlist te creëren uit de catalogus van ongeveer 5.000 korte films.

Op basis van een keuze in genre en stemming, stelt het algoritme van de televisieapp een persoonlijke televisiekanaal samen. De slimme app geeft bovendien op basis van de persoonlijke voorkeuren ook aanbevelingen voor nieuwe films om de kijker te blijven verrassen: van komedie tot documentaire, van thrillers tot animatie en van Academy Award-winnaars tot shorts van nieuw talent.

Momenteel is de ShortsTV app exclusief beschikbaar via de Ziggo Horizon box voor abonnees van het Movies & Series XL-pakket. De mobiele versie van de ShortsTV-app volgt later dit jaar.

Eurosport lanceert olympische Facebook ontbijtshow

Door Robert Briel

Voor het eerst worden de Olympische Spelen in Nederland omlijst door een Facebook Live-show: OS Daily, een ontbijtprogramma dat elke ochtend rond de klok van 8.00 uur live wordt uitgezonden via de Facebook-pagina van Eurosport.

De OS Daily-kijkers worden iedere ochtend in zo’n twintig minuten bijgepraat over alles wat er in de Zuid-Koreaanse nacht is gebeurd, in de studio in Amsterdam schuift een gast aan en ook wordt er geschakeld met sporters en Eurosport-verslaggevers in PyeongChang. De eerste editie van OS Daily is zaterdag 10 februari te zien.

De presentatie van OS Daily is in handen van Jean-Paul Rison (27). Dertig jaar nadat Harmen Siezen en Koos Postema tijdens de Winterspelen van 1988 olympische ontbijt-tv introduceerden, treedt de talentvolle Rison in hun voetsporen met een unieke olympische breakfast-show op Facebook.

OS Daily wordt, in opdracht van Eurosport, geproduceerd door het team van FC Afkicken, het online voetbalkanaal dat drie jaar geleden werd bedacht door Neal Petersen en Joris Boerhof. Zij produceren wekelijks diverse liveshows over voetbal en maakten al eerder rondom het EK voetbal in 2016 een vergelijkbare online dagelijkse show – EK Daily. Afgelopen zomer lanceerden ze ook een speciale vrouweneditie van EK Daily, die geheel in het teken stond van het EK vrouwenvoetbal in Nederland.

โŒ