[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderBB TV News

OUTtv geeft kijker invloed op nieuw platform

Door Robert Briel

In tien jaar tijd is OUTtv uitgegroeid tot het grootste tv-merk voor de gay-minded in Europa met een bereik van meer dan 5 miljoen kijkers.

Om die groei het komende decennium voort te zetten, trapt de lifestyle zender OUTtv vandaag af met het tv-programma The Pitch om het nieuwe interactieve tv-platform te introduceren aan haar achterban. Kijkers en geïnteresseerden kunnen via een crowdfunding-campagne rechtstreeks invloed krijgen op de verdere ontwikkeling van dit interactieve platform.

Marc Putman, oprichter en CEO van OUTtv is enthousiast over het nieuwe tv-platform; “Uniek is dat het platform gebruikers op basis van kijkgedrag, interesses en fysieke kenmerken met elkaar kan matchen. Daarmee combineert OUTtv als eerste tv-content aanbieder elementen van populaire dating apps (als Grindr en Tinder) en social media-data. Ook de Europese Commissie heeft inmiddels 300.000,- aan funding toegezegd om het platform in meerdere Europese landen toegankelijk te maken om aandacht voor (Europese) films voor de OUTtv doelgroep te genereren.”

De crowdfunding gaat ervoor zorgen dat het platform wordt uitgebreid met functionaliteiten, die de gebruiker graag wil. Doel van de campagne is om 150.000,- EUR op te halen, waarmee onder andere Google Vision technologie wordt toegepast om de voorkeuren voor tv-programma’s en persoonlijke matching beter te faciliteren. De app-software ontwikkelaar van het tv-platform, Lizard Apps uit Rotterdam, werkt hiertoe samen met OD Media in Utrecht en de universiteit van Delft.

Ten behoeve van de crowdfunding-campagne heeft OUTtv het tv-programma ‘The Pitch’ geproduceerd, waarin Marc Putman, CEO van OUTtv, het nieuwe platform pitcht aan een jury. De jury bestaande uit Annemarie van Gaal, (oud-jurylid van Dragon’s Den), Pim Bertens, (oprichter van de BINCK Bank), Richard Stoop, (investor banker bij Pinq Mango Group in Zweden) en Robin Slakhorst (oprichter van het eerste crowdfunding-platform Symbid), allen bekende en succesvolle ondernemers. In het programma, gepresenteerd door Frits Huffnagel, probeert Marc de juryleden te overtuigen van en te interesseren voor OUTtv’s unieke tv-platform.

Via de website van Symbid kunnen geïnteresseerden meedoen aan de crowdfunding campagne

Bestrijding illegaal televisie-aanbod werpt vruchten af

Door Robert Briel

Sinds begin 2016 werken de legale Nederlandse aanbieders van televisiepakketten intensief samen om illegaal TV aanbod effectiever op te sporen en te bestrijden. Zij zijn tevreden met de geboekte resultaten, maar zien wel een verplaatsing van de illegale activiteiten naar illegale IPTV-streams en apps. Verwijdering van apps met illegaal TV-aanbod blijkt echter moeilijk.

Illegaal TV-aanbod is een vorm van fraude, waarbij versleutelde TV uitzendingen zonder toestemming en tegen betaling door criminelen worden aangeboden. Technisch gesproken gaat het om zogenaamde ‘control word sharing’ en om illegale (live) streaming. Vaak omvat het illegale TV-aanbod zowel de algemene televisiekanalen als premium televisiekanalen, waaronder (betaalde) sportkanalen.

Aangifte

De legale pakketaanbieders wisselen actief openbare gegevens uit over illegale aanbieders, wijzen dergelijke aanbieders op het illegale karakter van hun handelspraktijken en doen aangifte bij de politie. Mathieu Andriessen, directeur NLConnect: ‘sinds de start van onze werkgroep is een grote afname in het aantal illegale aanbieders bereikt, mede door onze activiteiten. Dat stemt tot enige tevredenheid. Maar we blijven waakzaam. Illegale aanbieders misleiden consumenten, door de indruk te wekken dat hun aanbod toegang geeft tot legale content. Piraten hebben steeds professionelere websites en marketing, waardoor consumenten steeds geraffineerder worden misleid. Daar blijven we tegen strijden’.

Illegaal aanbod verplaatst zich naar streams en apps

In mei van dit jaar oordeelde het Europese Hof dat de verkoop van mediaspelers met daarop vooraf geïnstalleerde add-ons/applicatie niet langer is toegestaan. Veel illegale aanbieders zijn naar aanleiding van die uitspraak gestopt. Ook zijn er invallen geweest bij aanbieders van ‘control word sharing’. Andriessen: ‘De resterende aanbieders zoeken nu naar nieuwe illegale wegen, zoals online IPTV streams en apps in de app stores en daarbuiten. Het werkveld van de piraten verplaatst zich. Het blijkt echter moeilijk om apps met illegaal TV-aanbod te laten verwijderen uit bijvoorbeeld de Android app store van Google’.

Legaal aanbod

Het legale aanbod van IPTV en andere vormen van digitale televisie is in ons land goed ontwikkeld. Legale aanbieders investeren in gebruiksvriendelijke platforms en bieden toegang tot een zeer groot aanbod aan algemene en premium televisiezenders, veelal inclusief Video on Demand en mogelijkheden om gemiste uitzendingen eenvoudig terug te kijken. Ook werken zij aan voorlichting over en vindbaarheid van dit legale aanbod, zoals via film.nl. De bestrijding van illegaal TV kijken is een gezamenlijk initiatief van NLConnect (de vereniging van telecom- en kabelbedrijven met o.a. DELTA), van de televisieaanbieders KPN, M7 en VodafoneZiggo en van FOX Networks Group.

De aanpak van illegaal televisie-aanbod is een succes: in anderhalf jaar tijd is zo’n 80% van de illegale aanbieders offline gegaan.

Canal Digitaal breidt aanbod uit met televisie via internet

Door Robert Briel

Canal Digitaal, de Nederlandse aanbieder van satelliettelevisie, breidt haar aanbod uit met televisiekijken via internet (IPTV), waarbij het voor de verkoop gaat samenwerken met andere partijen.

Consumenten hebben vanaf nu de mogelijkheid om op basis van hun persoonlijke kijkgedrag en wensen zelf een keuze te maken uit de verschillende platforms; satelliet of internet. Het ruime aanbod van televisieprogramma’s en films van Canal Digitaal is met satelliet- en internettelevisie vanaf nu overal in Nederland beschikbaar. Canal Digitaal is de enige speler op de markt die haar klanten de mogelijkheid biedt te kiezen uit de twee platforms.

De uitbreiding van het aanbod volgt na de introductie van het ‘nieuwe’ Canal Digitaal in juni van dit jaar. Inspelend op veranderende wensen van tv-kijkers introduceerde het bedrijf toen TV Gemist waarmee klanten tot zeven dagen terug tv-programma’s kunnen kijken, Canal Digitaal Films met gratis toegang tot honderden films uit de catalogus van Film Europe, de vernieuwde Canal Digitaal TV App en de WhatsOnTV Messenger chatservice, waarmee tv-kijkers worden geholpen met het vinden van de juiste tv-programma’s. ‘We zetten nu een volgende stap in de vernieuwing van het bedrijf en merk’, aldus Christiaan Puper, managing director Eviso Nederland (de business partner van Canal Digitaal).

Naast Christiaan Puper ziet ook Andrei Noppe, VP Technical Operations van M7 Group, een blijvende ontwikkeling in de markt: ‘Consumenten willen gemak, flexibiliteit en een ruim aanbod in content als het om tv-kijken gaat. En vanuit de mogelijkheden die de techniek ons biedt spelen we daar nu op in met zowel satelliettelevisie en televisiekijken via internet. Anno 2017 kunnen we niet meer spreken over één type televisiekijker, maar heeft iedereen andere behoeften en wensen als het gaat om kijken naar tv-content. Nederlanders kennen ons aanbod van televisie kijken via de satelliet, met meer dan 400 zenders waarvan 60 in HD-kwaliteit en gratis Europese topfilms. Een deel van deze content gaan we nu ook via internet aanbieden, waarbij we voor de verkoop gaan samenwerken met verschillende partijen, als eerste met Online.nl’.

Consumenten hebben vanaf nu dus alle keuze bij Canal Digitaal; kiezen zij voor een zeer ruim aanbod en kijken via HD- en UHD-kwaliteit dan past satelliet tv daar het beste bij. Kiezen consumenten voor het gemak van alles-in-1 dan zijn ze bij Canal Digitaal met internettelevisie aan het goede adres. Met het aanbieden van deze keuze is Canal Digitaal de enige speler in Nederland.

Met de toevoeging van televisie via internet wordt Canal Digitaal een belangrijke speler op de televisiemarkt. Het bedrijf heeft stevige ambities om haar aandeel op deze markt te vergroten. Christiaan Puper: ‘We hebben alles in huis om onze positie op de televisiemarkt te versterken en dat gaan we dus doen ook. We gaan met onze verschillende manieren van tv-kijken het meeste complete tv-aanbod van Nederland presenteren aan alle tv-kijkers. De tv-kijker heeft het daarbij bij ons voor het zeggen. De komende periode blijven we onderzoeken hoe we op de veranderende wensen en kijkgedrag van consumenten kunnen inspelen. Dat zullen we doen met diverse nieuwe diensten en waar mogelijk met een nog ruimer aanbod. Uiteindelijk willen we het heel Nederland makkelijker maken en hen daar waar mogelijk helpen om van dat huidige tv-moment een speciaal moment te maken’. Televisiekijken via internet wordt vanaf begin november middels een multimediale campagne, waaronder op televisie en online, onder de aandacht gebracht.

De Humax TV+ maakt televisie smart

Door Robert Briel

Het is een klein, fraai vormgegeven apparaat – de Humax H3 TV+ – en hij maakt elke moderne televisie tot een smart TV met directe toegang tot Netflix, NPO Gemist, RTL XL en vele andere zogenaamde Over-the-Top (OTT) diensten.

De laatste maanden is er nogal wat gedoe geweest over smart TV’s van verschillende merken, waarbij de support voor bepaalde apps wegviel, zodat je van de ene op de andere dag b=geen toegang meer had tot bijvoorbeeld netflix of NPO Gemist. Vaak gebeurt dit omdat een nieuwe versie van zo’n app betaalde eisen aan het TV-toestel stelt waar het niet meer aan kan voldoen. Heel vervelend als je zo’n app regelmatig gebruikt.

De Humax H3 TV+ kan kan een oplossing bieden. De installatie is super eenvoudig – aansluiten op de televisie via de HDMI poort, aanmelden op hetzelfde WiFi netwerk als de televisie (of verbinden met een ethernet kabel), uit het menu de apps kiezen die je wilt gebruiken en je eventueel aanmelden voor apps als Netflix of Videoland waarvoor je een abonnement nodig hebt, en klaar ben je. Het kastje kan HD in 1080p en HEVC aan.

We hebben het apparaat nu een paar weken gebruikt en het werkt uitstekend. Voor de meeste gebruikte dienst, Netflix, is er een special knop de afstandsbediening en het toevoegen of verwideren van apps gaat heel eenvoudig.

Naast YouTube zijn er veel Nederlandse apps beschikbaar, zoals die van de Telegraaf, alle regionale publieke zenders, en natuurlijk NPO, RTL en SBS (Kijk). Ook aardig is het internationale aanbod, zo kunnen we zeven dagen terug kijken naar de programma’s van Arte, of direct de Tagesschau van de Duitse ARD. Ook zijn de beide “Mediatheken” van zowel ARD als ZDF beschikbaar.

Voor betaalde abonnementen zijn er naast het al eerde genoemde Netflix ook Videoland en NL Ziet Deze laatste biedt het zogenaamde “premium aanbod” van NPO, RTL en SBS aan. Op dit moment is het aanbod nog beperkt tot on-demand programma’s, maar het zou heel goed mogelijk zijn dat in de toekomst ook live streaming diensten beschikbaar komen. Hiermee zou in theorie een breedband verbinding voldoende zijn om TV te kijken en kan je de kabel opzeggen. Zover is het echter nog niet.

Omdat het apparaat gebaseerd is op Android, is het ook mogelijk zelf Apps toe te voegen die je interessant vindt, zoals bijvoorbeeld Kodi. Ook kan je je eigen foto’s en films op je televisie bekijken die opgeslagen zijn op een Humax harde schijf recorder, een NAS of een externe harden schijf.

De Humax H3 TV+ kost ongeever EUR109 en is onder meer verkrijgbaar via Bol.com.

Audio & beeld

DAB+ digitale radio bereikt mijlpaal van 2 miljoen luisteraars

Door Robert Briel

Het gebruik van DAB+ in Nederland is sinds 2015 verdrievoudigd naar inmiddels 13%. Dat betekent dat op dit moment ruim 2 miljoen mensen radio luisteren via DAB+, de digitale opvolger van FM.

Met deze mijlpaal bereikt DAB+ een volgend stadium in haar productlevenscyclus, de adoptie door de massamarkt. In Nederland staat de teller van verkochte DAB+ radio’s, inclusief autoradio’s, op ruim 719.000. Dit maaakte Jacqueline Bierhorst, project directeur at Digital Radio NL, bekdnd tijdens het symposium Dag van de Digitale Radio in Hilversum, waar de meest recente cijfers van het NLO, JATO Dynamics en GfK zijn gepresenteerd.

De grootste drijfveer voor het luisteren via DAB+ is de digitale geluidskwaliteit. Daarnaast speelt het grote aanbod aan radio stations en gemakkelijke vindbaarheid een belangrijke rol (bron: NLO). Het aantal verkochte DAB+ radio’s is in de eerste helft van 2017 gegroeid met 48% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (bron: GfK sales units).

Het meest verkocht zijn de draagbare radio’s. De audio home systemen en radio boomboxen, die digitale radio kunnen ontvangen, zijn eveneens populair. Het percentage nieuw verkochte auto’s met standaard een DAB+ autoradio is in de eerste helft van 2017 met 9%-punt toegenomen tot 35% ten opzichte van 2016 (bron: JATO Dynamics 2017).

Jurre Bosman, directeur Radio NPO en voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL: “DAB+ is de opvolger van FM voor ether broadcasting. De toekomst van radio-ontvangst is digitaal hybride, een combinatie tussen DAB+, 4/5G en wifi. Tegenwoordig luistert bijna de helft van alle radioluisteraars al buiten de ether FM om, via een scala aan digitale devices. Onze ambitie is dat ieder toestel dat verkocht wordt digitale radio kan ontvangen.”

Een overzicht van de in Nederland verkrijgbare DAB+ radio’s vind je bij Bol.com.

(Op de foto een DAB+ radio van de Noorse fabrikant Tiny en is verkrijgbaar via Bol.com)

Audio & beeld

Youfone lanceert OTT televisie platform

Door Robert Briel

De strijd om de jonge(re) tv-kijker gaat een nieuwe ronde in met de lancering van YoufoneTV, een platform voor OTT-televisie en video on demand.

YoufoneTV is van de Rotterdamse sim only provider Youfone. Die heeft het platform ontwikkeld in samenwerking met Huawei. YoufoneTV wordt tegen lage introductieprijzen aangeboden. Youfone CEO Valentijn Rensing ver-wacht met deze prijsdruk snel marktaandeel op te bouwen, in eerste instantie vooral onder jonge-ren, twintigers en dertigers. “We dagen de grote jongens uit.”

CEO Rensing omschrijft YoufoneTV als een ‘hybride model’ in de snel veranderende tv-wereld. Er kan via een tv-ontvanger of tv app op elke plek in Nederland live tv, video on demand en andere content worden gekeken. YoufoneTV maakt gebruik van OTT-technologie (‘over the top’) en is beschikbaar voor alle apparaten. De beeldkwaliteit is SD, HD en op het YoufoneTV-platform (op termijn) in 4K.

Rensing: “Huawei heeft het onderliggende tech-platform en netwerk gebouwd. Wij hebben bedacht hoe het eruit moest gaan zien en alle content bij elkaar gebracht en gekoppeld. We werken continu aan het verbeteren en integreren van het aanbod.” Youfone verwacht binnen drie jaar al 160.000 klanten voor YoufoneTV te hebben, waaronder ook veel ‘traditionele’ tv-kijkers.

Rensing: “YoufoneTV is toekomstproof televisie. Een tv-ontvanger voor televisie is over een jaar of drie pas-sé. Dan kijken we via de smart tv app. Die introduceren wij nog dit jaar terwijl je nu al met de tv app voor smartphone en tablet overal tv kijkt waar je maar wilt. Met onze settopbox haken we aan bij de huidige situ-atie in de huiskamer met als belangrijk verschil: onze tv-ontvanger is zeer compact en sluit je zelf eenvoudig bekabeld of draadloos aan.’’

De nieuwe uitdager op de tv-markt biedt abonnees een tot nu toe ongekende keuzevrijheid. De kijker be-paalt in grote mate zelf wat hij afneemt en heeft ook de keus om bijvoorbeeld tv zonder internet af te nemen of alleen de tv-app voor smartphone en tablet. In plaats van een standaard vastgesteld zenderpakket werkt YoufoneTV met een basispakket van 23 zenders. Klanten kunnen dat maandelijks eenvoudig uitbreiden of inkrimpen met vijf, tien of meer zenders tegelijk.

De Rotterdamse challenger op de tv-markt biedt opvallend veel nieuwe kanalen ten opzichte van het be-staande aanbod, gericht op een brede, jongere doelgroep. Er is een ruim aanbod genre-specifieke content zoals game- en vechtsportzenders, Fox Sports 1 Eredivisie wordt gratis aangeboden. Op dit moment is er een beschikbaar aanbod van meer dan 100 zenders. Vanaf januari zijn er ook crime series beschikbaar via Lumière. Steeds worden nieuwe zenders toegevoegd en de video on demand-catalogus verder uitgebreid. Interactieve diensten waar meestal voor moet worden betaald, zoals begin gemist, opnemen en pauzeren, zijn bij YoufoneTV gratis. YoufoneTV biedt ook de maximaal beschikbare internetsnelheid aan (100 Mbit/s) en vaste telefonie.

Met een instaptarief van €9,95 voor de YoufoneTV app, €14,95 voor TV thuis en €19,95 voor Alles-in-1 zal de nieuwe toetreder tot tientjes goedkoper zijn dan concurrenten. Volgens Rensing is de meerwaarde van YoufoneTV ten opzichte van de grote marktpartijen en andere challengers in de tv-markt duidelijk aantoon-baar: “Het bestaande aanbod is veel beperkter en minder gebruiksvriendelijk, ook de al bestaande apps.”

Nederlandse breedband markt stagneert

Door Robert Briel

De Nederlandse markt voor vast breedband internet groeide in het tweede kwartaal van 2017 met slechts 0,1 procent. Dat is een halvering van de al geringe groei in het eerste kwartaal. Het aantal aansluitingen kwam uit op 7,35 miljoen.

Kabel groeide wel, maar minder hard dan in Q1. Bij glasvezel was de ontwikkeling precies andersom. Dat zijn enkele conclusies uit het Dutch Broadband 2017 Q2-rapport van Telecompaper. Voor heel 2017 verwacht het marktonderzoeksbureau een groei van meer dan 1 procent jaar-op-jaar.

Net als in het vierde kwartaal van 2016 kwam in het eerste kwartaal van dit jaar de groei in de breedbandmarkt voor rekening van kabel en glasvezel. Glasvezel groeide harder dan in Q1 met 1,5 procent versus 0,9 procent. Bij kabel was er een groei in het aantal aansluitingen van 0,1 procent, tegen 0,3 procent een kwartaal eerder.

Bij DSL (koper) blijft het aantal breedbandaansluitingen dalen, ondanks de investeringen in snelheidsverbetering door KPN met toepassingen zoals pair bonding. De operator probeert sinds 2015 met grootschalige upgrades meer te halen uit koper door voor miljoenen huishoudens de snelheid naar voorlopig maximaal 200 Mbps te verhogen. KPN en haar merken plus wholesale partners zoals Tele2 bieden al VDSL-aansluitingen met maximaal 100 Mbps.

Telecompaper verwacht dat de groei van het aantal breedbandinternetaansluitingen in de komende kwartalen wel zal blijven toenemen. Over heel 2017 zal dat leiden tot iets meer dan 1 procent groei in vergelijking met 2016. Dat is overigens flink minder dan de 2,6 procent groei vorig jaar ten opzichte van 2015. De belangrijkste oorzaak van de groeivertraging is de toenemende marktverzadiging op het gebied van vast breedband internet, met een penetratie in huishoudens van 94 procent.

Kabel blijft veruit marktleider
Per breedbandtechnologie bekeken blijft kabel marktleider met 3,38 miljoen aansluitingen. DSL is nog steeds nummer twee, ondanks een daling naar 2,85 miljoen aansluitingen. Glasvezelbreedband groeide naar 1,13 miljoen aansluitingen aan het einde van Q2 2017.

Ziggo grootste aanbieder
Kabelaanbieder Ziggo is nog altijd de grootste breedbandaanbieder van Nederland. De onderneming groeide in volume met 0,3 procent in het eerste kwartaal naar bijna 3,2 miljoen breedbandabonnees. Dit is goed voor een marktaandeel van 43,5 procent. De nummer twee, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 0,3 procent naar 40,5 procent marktaandeel.

Naast Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers, daarvan laat T-Mobile (T-Mobile Thuis) de hoogste kwartaalgroei zien met 8.000 om uit te komen op 184.000. Dat is goed voor 2,5 procent marktaandeel. Aan de andere kant verliezen gevestigde namen als Tele2 en Online.nl juist klanten en marktaandeel.

“De kleinere aanbieders doen het goed door de komst van NLE en T-Mobile”, zo licht Telecompaper analist Kamiel Albrecht toe. “Maar ze lijken vooral klanten te winnen van andere kleinere partijen, waardoor marktleiders Ziggo en KPN geen marktaandeel verliezen, maar zelfs winnen.”

Breedbandomzet stabiliseert in Q2
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het tweede kwartaal uit op 474 miljoen euro. Dat is gelijk aan de omzet in het eerste kwartaal. Voor het hele jaar verwacht Telecompaper een lichte omzetgroei van 0,4 procent, mede door de prijsverhogingen van KPN en haar merken en Ziggo per 1 juli 2017.

Voor de periode 2017-2021 voorspelt Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 1,2 procent in het aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 0,8 procent. De lagere omzetgroei heeft ook te maken met de toename van het aantal multiplay-bundels, waarbij de totale opbrengst per klant wel groeit maar de omzet per dienst vaak iets daalt.

Politie neemt illegale mediaspelers in beslag

Door Robert Briel

De Politie Haaglanden heeft afgelopen vrijdag in een winkel in Den Haag 245 illegale mediaspelers in beslag genomen.

De mediaspelers waren voorgeprogrammeerd met software, ‘add-ons’, die naar ongeautoriseerde ‘content’ linken zoals films en series uit de bioscoop en van abonnementsdiensten. De winkelier had op sommatie van BREIN zijn online handel gestaakt maar ging in zijn winkel wel door met de verkoop. Opzettelijke inbreuk op auteursrecht is strafbaar als misdrijf.

Eerder dit jaar besliste het Europees Hof in het Filmspeler arrest dat de verkoop van mediaspelers met software die toegang geeft tot content die ongeautoriseerd op het internet staat inbreuk maakt op het auteursrecht. Het opzettelijk inbreuk maken is strafbaar als misdrijf en beroeps- of bedrijfsmatig inbreuk maken is een zogenoemd ‘vier jaren feit’ waar naast gevangenisstraf ook een hoge boete op staat.

Na het arrest heeft BREIN aanbieders gesommeerd hun inbreukmakende handel te staken en gewaarschuwd dat zij hoge vorderingen zal instellen tegen volhardende verkopers. Er zijn inmiddels schikkingen getroffen die oplopen tot 10.000 euro en meer. Ook heeft BREIN gewaarschuwd dat opzettelijke inbreuk een strafbaar feit is. Enkele honderden aanbieders zijn inmiddels gestopt.

“Deze handelaar is door ons gesommeerd en ging na zijn toezegging te stoppen toch gewoon door. Daarom hebben wij aangifte gedaan”, zegt BREIN directeur Tim Kuik. “Deze spelers veroorzaken grote schade want mensen betalen dan niet meer voor de films en series die zij kijken. Overigens ondernemen wij ook actie tegen aanbod van de software als die zonder kastje wordt aangeboden.” Afgelopen week werden drie sites gestopt en tien betrokkenen aangesproken. Zij schikten middels een onthoudingsverklaring met boetebeding van 500 euro per illegale link.

Knippr introduceert app voor live tv-kijken op Samsung Smart TV

Door Robert Briel

Knippr, de kabelvrije en interactieve tv-dienst, is vanaf vandaag beschikbaar met een app op de Samsung Smart TV. Daarmee heeft Knippr een primeur in Nederland.

Met de Knippr-app voor Samsung Smart TV hebben klanten toegang tot live tv en het bijbehorende on-demand-aanbod. Klanten van Knippr die in het bezit zijn van de nieuwste Samsung Smart TV (2017) kunnen de Knippr-app vanaf vandaag downloaden via de Samsung App Store. Samsung zal de app ook vooraf installeren op nieuwe Smart TV-modellen vanaf 2017.

De Knippr-app voor de Samsung Smart TV is intuïtief vormgegeven in lijn met de andere Knippr-apps. Ook op de Smart TV van Samsung biedt Knippr een overzichtelijke tv-gids en een handige zoekfunctie om favoriete programma’s snel te vinden en deze te bekijken op een tijdstip naar keuze. Daarbij kunnen programma’s tot zeven dagen terug bekeken worden en kunnen tv-beelden eenvoudig gepauzeerd en terug- of vooruitgespoeld worden.

Dankzij de samenwerking tussen Knippr en Samsung hoeven klanten van Knippr met een Samsung Smart TV geen gebruik meer te maken van extra hardware. Geen set-top boxes of streaming- en casting-apparaten. Met de KNIPPR-app is nu ook live tv en interactieve tv volledig te bedienen via de afstandsbediening van Samsung Smart TV.

“Met de toevoeging van Knippr aan het ecosysteem van de Samsung Smart TV zetten we de volgende, belangrijke stap in het tegemoet komen in klantbehoeften”, zegt Rick Fens, Senior Content Manager bij Samsung Benelux.

“Het aanbieden van live tv, zonder extra kabels, kastjes of afstandsbedieningen stond hoog op het verlanglijstje. En dankzij Knippr kunnen we daar nu invulling aan geven. Het onderstreept eens te meer de veelzijdigheid van onze Smart TV’s. Bij Samsung gaan wij onverminderd door met innoveren. Of het nu met nieuwe technologieën is of door het aangaan van partnerships, ons doel is de gebruikservaring van onze producten en services te optimaliseren.”

Johan Trouwborst, Manager bij Knippr zegt hierover: “Er wordt in Nederland steeds minder lineair televisie gekeken. Een steeds grotere groep consumenten overweegt het stopzetten van het traditionele kabelabonnement met de grote zenderpakketten. De consument wenst absolute vrijheid om zelf te bepalen welke tv-programma’s ze willen zien en op een tijdstip en locatie naar keuze. Dat is precies waar we met Knippr op inspringen. De samenwerking met Samsung is weer een stap richting die ultieme vrijheid. Geen traditioneel kabelabonnement met extra kastjes, kabels en een te groot zenderpakket. Met KNIPPR hebben klanten eenvoudig toegang tot eigen gekozen tv-zenders op het grote Samsung tv-scherm. We zullen de mogelijkheden en keuzevrijheid voor onze klanten blijven uitbreiden via vergelijkbare samenwerkingsverbanden, innovatieve technologie en een groeiend zenderaanbod.”

Netflix behaalt met bijna 4 miljoen personen haar hoogste online bereik tot nu toe

Door Robert Briel

In juli 2017 is het bereik van Netflix via pc, smartphone en/of tablet gestegen naar 3.942.000 personen (27,5% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder).

Netflix bereikt in Nederland sinds juli 2015 elk jaar een miljoen mensen meer. Van 1,6 miljoen in juli 2015 naar 2,7 miljoen in juli 2016 tot 3,9 miljoen in juli 2017 (deze online resultaten zijn zonder direct kijken naar Netflix op tv).

Natuurlijk zijn er verschillen tussen doelgroepen; hoe jonger des te hoger het bereik van Netflix.

Bijna de helft van jongeren tussen de 13-34 jaar heeft gebruik gemaakt van de website en/of app van Netflix, het bereik in deze groep steeg naar 47% in juli 2017.

Maar ook de leeftijdsdoelgroep daarboven is een intensieve gebruiker; bijna een derde van de 35-49 jarigen heeft de site of app bezocht. Nét als voor 13-34 jarigen zijn dat gemiddeld 15 bezoeken per maand.

Ook nieuw is het feit dat Netflix in juli 2017 voor het eerst op totaalniveau (13 jaar en ouder) een hoger bereik realiseert dan het gecombineerd bereik van de online videoportals NPO, RTL XL en KIJK.nl. Onder 50 plussers is het bereik van deze sites en apps nog wel hoger. Als we kijken naar de intensiteit van het gebruik van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder, dan ligt het aantal bezoeken aan Netflix ruim tweemaal zo hoog als dat aan de Nederlandse Gemist sites/apps.

Telegraaf VNDG bereikt in juli net als voorgaande maand nagenoeg één miljoen personen (999.000).

โŒ