[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Gisteren โ€” 16 Januari 2018BB TV News

Youfone breidt uit met Ziggo Sport Totaal

Door Robert Briel

Youfone biedt met ingang van 15 januari Ziggo Sport Totaal aan. Abonnees met een tv ontvanger van Youfone kunnen voor 13,95 Euro per maand kijken naar Ziggo Sport Totaal.

Ziggo Sport Totaal bestaat uit zes lineaire televisiezenders met aandacht voor verschillende sporten, waaronder voetbal, golf, basketbal, tennis en autosport. Ziggo Sport Totaal is te ontvangen bij een Alles-in-1, TV & Internet of TV Thuis pakket en uitsluitend voor abonnees met een tv ontvanger van Youfone.

Onlangs werd het basispakket al op veler verzoek verder uitgebreid met de Belgische zenders Eén en Canvas en zijn de extra pakketten aangevuld met de zenders Fine Living en Family7. Ook komen er begin februari diverse Scandinavische krimi’s beschikbaar van Lumière.

OuderBB TV News

Delta lanceert interactieve digitale TV via IP

Door Robert Briel

Met de introductie van de nieuwe interactieve TV-ontvanger kijken klanten van het Zeeuwse bedrijf Delta televisie via internet.

Televisiekijkers kunnen nu op alle schermen van de interactieve mogelijkheden gebruik maken, zoals live TV kijken en pauzeren, programma gemist, begin gemist en opnemen.

Het nieuwe TV-product is samen met klanten ontwikkeld. Gebruiksgemak en kijkgedrag vormen de basis. Dit is zowel in design als in een overzichtelijke TV-gids doorgevoerd, die ontworpen werd door het in Hilversum gevestigde bedrijf Stoneroos. Al ruim een aantal weken wordt het interactieve TV kijken uitvoerig getest door een grote groep klanten.

Naast de mogelijkheden in de Delta TV-app breidt de provider zijn interactieve aanbod nu ook uit naar het eerste scherm. Via de nieuwe interactieve TV ontvanger van Amino kijken Delta klanten televisie via het internetsignaal. Dankzij een ‘cloudoplossing’ is het mogelijk om ‘on-demand’ te kijken, te pauzeren en tot 250 uur op te nemen.

Delta Interactieve TV is de eerste zes maanden gratis voor iedereen. Daarna betalen klanten 3,50 euro per maand. Klanten huren de TV-ontvanger gedurende het contract. De beschikbare interactieve functionaliteiten zijn afhankelijk van het internetabonnement.

Het nieuwe Interactieve TV is zo ontwikkeld dat het continu verbeterd kan worden. De ervaringen van de interactieve kijkers vormen de komende periode de basis om het product te finetunen en nieuwe ontwikkelingen door te voeren. Samen met zijn trouwe klanten zorgt Delta zo voor een maximale kijkbeleving. En met de 4K-geschikte interactieve TV-ontvanger zijn Delta klanten klaar voor de toekomst.

Netflix domineert in video on demand

Door Robert Briel

Nederlanders kijken bijna een half miljard minuten per dag naar Netflix. Het bedrijf heeft daarmee een derde van de kijktijd in video on demand in handen. Daarnaast blijkt video on demand, gemeten naar kijktijd, lineaire televisie inmiddels naar de kroon te steken. Dit blijkt uit de Smart Media Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 6.700 Nederlanders.

Ongeveer 5,6 miljoen Nederlanders kijken gemiddeld 84 minuten per dag naar Netflix. In totaal is Netflix daarmee goed voor 472 miljoen kijkminuten per dag. Dit is een derde (32%) van de totale video on demand kijktijd. YouTube volgt op enige afstand met 18% van de kijktijd. Samen zijn ze goed voor de helft van de video on demand kijktijd in Nederland.

Het bereik van Netflix is groter dan het aantal betalende huishoudens. In Nederland betalen ongeveer 2,8 miljoen huishoudens voor Netflix. Het abonnement wordt niet alleen binnen het huishouden gedeeld, maar 40% deelt het ook buiten het huishouden. In totaal liften naar schatting 1,12 miljoen huishoudens gratis mee. Vooral 18 t/m 34-jarigen delen hun account buiten het huishouden. Gemiddeld heeft Netflix 1,43 kijkers per huishouden.

Het lijkt er wel op dat Netflix haar sterkste groei achter de rug heeft. Van de niet-gebruikers heeft nog 8% interesse om in de toekomst een abonnement te nemen. Van de huidige gebruikersgroep zegt per saldo 10% meer tijd aan Netflix te gaan besteden. Het bedrijf lijkt daarmee in een volwassen fase te komen. Dit blijkt ook uit de tijdsbesteding aan Netflix over de verschillende leeftijdsgroepen. Deze verschilt nauwelijks van elkaar. Jongeren (18-34 jaar) kijken 88 minuten, 35 tot 50-jarigen 82 minuten en 50-plussers 78 minuten per dag.

Canal Digitaal breidt TV Gemist uit met RTL-zenders

Door Robert Briel

Canal Digitaal, de Nederlandse aanbieder van satelliettelevisie, maakt vanaf vandaag haar tv-aanbod weer rijker. Alle klanten kunnen nu nog meer zenders gratis tot zeven dagen terugkijken en terugspoelen.

Het gaat om de zenders van RTL (RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 HD en RTL Z, RTL Crime, RTL Telekids en RTL Lounge). Door deze introductie geeft Canal Digitaal opnieuw invulling aan haar merkbelofte ‘Ontdek iets bijzonders’.

Klanten kunnen hun favoriete programma’s terugkijken (TV Gemist) en terugspoelen (Begin Gemist) met de TV App, met Live TV via de website en de ontvangers van Canal Digitaal.

De uitbreiding van het aanbod volgt na de introductie van het ‘nieuwe’ Canal Digitaal in juni van dit jaar (TV Gemist, Canal Digitaal Films met gratis toegang tot 100+ films uit de catalogus van Film Europe, de vernieuwde TV App en de WhatsOnTV Messenger chatservice, de persoonlijke live tv-gids).

Maar ook na de introductie in november van televisie kijken via internet. Canal Digitaal blijft in spelen op de veranderende wensen van tv-kijkers. En willen het uiteindelijk heel Nederland makkelijker maken en hen daar waar mogelijk helpen, om van dat huidige tv-moment een speciaal moment te maken.

Vier miljoen Nederlanders hebben Netflix-app op mobieltje

Door Robert Briel

Bijna een derde van de Nederlanders met een smartphone heeft de Netflix-app op zijn mobiele toestel staan. Dat komt overeen met ongeveer 4 miljoen Nederlanders. 2,7 miljoen van hen gebruiken de app minimaal eens per week, zo blijkt uit de laatste editie van het Dutch Apps Market-rapport van Telecompaper.

De populariteit van Netflix is sterk leeftijdsgebonden. 68 procent van de tieners heeft de app op zijn smartphone, tegenover 9 procent van de 65-plussers. Eenzelfde leeftijdsafhankelijk effect is te zien bij YouTube. Deze app staat op ruim 7 miljoen smartphones. Waar op Netflix gekeken wordt naar afleveringen van series of films, ligt de nadruk bij YouTube op short-form – korte filmpjes. Bij de laatste app ligt het aantal kijkminuten per week dan ook aanzienlijk lager dan bij Netflix: op 76 minuten per week. Gebruikers kijken gemiddeld 120 minuten per week naar Netflix-content.

Netflix is niet alleen als app de meest populaire streaming videodienst in Nederland. In het derde kwartaal van 2017 kwam Netflix in Nederland uit op een penetratie van 32 procent bij Nederlandse huishoudens, aldus onderzoek van Telecompaper half oktober. Dat zijn omgerekend 2,4 miljoen huishoudens met binnen (en buiten) het huishouden meerdere gebruikers per account. Concurrent Videoland telt 390.000 abonnementen, NPO Start Plus heeft er 360.000.

OUTtv geeft kijker invloed op nieuw platform

Door Robert Briel

In tien jaar tijd is OUTtv uitgegroeid tot het grootste tv-merk voor de gay-minded in Europa met een bereik van meer dan 5 miljoen kijkers.

Om die groei het komende decennium voort te zetten, trapt de lifestyle zender OUTtv vandaag af met het tv-programma The Pitch om het nieuwe interactieve tv-platform te introduceren aan haar achterban. Kijkers en geïnteresseerden kunnen via een crowdfunding-campagne rechtstreeks invloed krijgen op de verdere ontwikkeling van dit interactieve platform.

Marc Putman, oprichter en CEO van OUTtv is enthousiast over het nieuwe tv-platform; “Uniek is dat het platform gebruikers op basis van kijkgedrag, interesses en fysieke kenmerken met elkaar kan matchen. Daarmee combineert OUTtv als eerste tv-content aanbieder elementen van populaire dating apps (als Grindr en Tinder) en social media-data. Ook de Europese Commissie heeft inmiddels 300.000,- aan funding toegezegd om het platform in meerdere Europese landen toegankelijk te maken om aandacht voor (Europese) films voor de OUTtv doelgroep te genereren.”

De crowdfunding gaat ervoor zorgen dat het platform wordt uitgebreid met functionaliteiten, die de gebruiker graag wil. Doel van de campagne is om 150.000,- EUR op te halen, waarmee onder andere Google Vision technologie wordt toegepast om de voorkeuren voor tv-programma’s en persoonlijke matching beter te faciliteren. De app-software ontwikkelaar van het tv-platform, Lizard Apps uit Rotterdam, werkt hiertoe samen met OD Media in Utrecht en de universiteit van Delft.

Ten behoeve van de crowdfunding-campagne heeft OUTtv het tv-programma ‘The Pitch’ geproduceerd, waarin Marc Putman, CEO van OUTtv, het nieuwe platform pitcht aan een jury. De jury bestaande uit Annemarie van Gaal, (oud-jurylid van Dragon’s Den), Pim Bertens, (oprichter van de BINCK Bank), Richard Stoop, (investor banker bij Pinq Mango Group in Zweden) en Robin Slakhorst (oprichter van het eerste crowdfunding-platform Symbid), allen bekende en succesvolle ondernemers. In het programma, gepresenteerd door Frits Huffnagel, probeert Marc de juryleden te overtuigen van en te interesseren voor OUTtv’s unieke tv-platform.

Via de website van Symbid kunnen geïnteresseerden meedoen aan de crowdfunding campagne

Bestrijding illegaal televisie-aanbod werpt vruchten af

Door Robert Briel

Sinds begin 2016 werken de legale Nederlandse aanbieders van televisiepakketten intensief samen om illegaal TV aanbod effectiever op te sporen en te bestrijden. Zij zijn tevreden met de geboekte resultaten, maar zien wel een verplaatsing van de illegale activiteiten naar illegale IPTV-streams en apps. Verwijdering van apps met illegaal TV-aanbod blijkt echter moeilijk.

Illegaal TV-aanbod is een vorm van fraude, waarbij versleutelde TV uitzendingen zonder toestemming en tegen betaling door criminelen worden aangeboden. Technisch gesproken gaat het om zogenaamde ‘control word sharing’ en om illegale (live) streaming. Vaak omvat het illegale TV-aanbod zowel de algemene televisiekanalen als premium televisiekanalen, waaronder (betaalde) sportkanalen.

Aangifte

De legale pakketaanbieders wisselen actief openbare gegevens uit over illegale aanbieders, wijzen dergelijke aanbieders op het illegale karakter van hun handelspraktijken en doen aangifte bij de politie. Mathieu Andriessen, directeur NLConnect: ‘sinds de start van onze werkgroep is een grote afname in het aantal illegale aanbieders bereikt, mede door onze activiteiten. Dat stemt tot enige tevredenheid. Maar we blijven waakzaam. Illegale aanbieders misleiden consumenten, door de indruk te wekken dat hun aanbod toegang geeft tot legale content. Piraten hebben steeds professionelere websites en marketing, waardoor consumenten steeds geraffineerder worden misleid. Daar blijven we tegen strijden’.

Illegaal aanbod verplaatst zich naar streams en apps

In mei van dit jaar oordeelde het Europese Hof dat de verkoop van mediaspelers met daarop vooraf geïnstalleerde add-ons/applicatie niet langer is toegestaan. Veel illegale aanbieders zijn naar aanleiding van die uitspraak gestopt. Ook zijn er invallen geweest bij aanbieders van ‘control word sharing’. Andriessen: ‘De resterende aanbieders zoeken nu naar nieuwe illegale wegen, zoals online IPTV streams en apps in de app stores en daarbuiten. Het werkveld van de piraten verplaatst zich. Het blijkt echter moeilijk om apps met illegaal TV-aanbod te laten verwijderen uit bijvoorbeeld de Android app store van Google’.

Legaal aanbod

Het legale aanbod van IPTV en andere vormen van digitale televisie is in ons land goed ontwikkeld. Legale aanbieders investeren in gebruiksvriendelijke platforms en bieden toegang tot een zeer groot aanbod aan algemene en premium televisiezenders, veelal inclusief Video on Demand en mogelijkheden om gemiste uitzendingen eenvoudig terug te kijken. Ook werken zij aan voorlichting over en vindbaarheid van dit legale aanbod, zoals via film.nl. De bestrijding van illegaal TV kijken is een gezamenlijk initiatief van NLConnect (de vereniging van telecom- en kabelbedrijven met o.a. DELTA), van de televisieaanbieders KPN, M7 en VodafoneZiggo en van FOX Networks Group.

De aanpak van illegaal televisie-aanbod is een succes: in anderhalf jaar tijd is zo’n 80% van de illegale aanbieders offline gegaan.

Canal Digitaal breidt aanbod uit met televisie via internet

Door Robert Briel

Canal Digitaal, de Nederlandse aanbieder van satelliettelevisie, breidt haar aanbod uit met televisiekijken via internet (IPTV), waarbij het voor de verkoop gaat samenwerken met andere partijen.

Consumenten hebben vanaf nu de mogelijkheid om op basis van hun persoonlijke kijkgedrag en wensen zelf een keuze te maken uit de verschillende platforms; satelliet of internet. Het ruime aanbod van televisieprogramma’s en films van Canal Digitaal is met satelliet- en internettelevisie vanaf nu overal in Nederland beschikbaar. Canal Digitaal is de enige speler op de markt die haar klanten de mogelijkheid biedt te kiezen uit de twee platforms.

De uitbreiding van het aanbod volgt na de introductie van het ‘nieuwe’ Canal Digitaal in juni van dit jaar. Inspelend op veranderende wensen van tv-kijkers introduceerde het bedrijf toen TV Gemist waarmee klanten tot zeven dagen terug tv-programma’s kunnen kijken, Canal Digitaal Films met gratis toegang tot honderden films uit de catalogus van Film Europe, de vernieuwde Canal Digitaal TV App en de WhatsOnTV Messenger chatservice, waarmee tv-kijkers worden geholpen met het vinden van de juiste tv-programma’s. ‘We zetten nu een volgende stap in de vernieuwing van het bedrijf en merk’, aldus Christiaan Puper, managing director Eviso Nederland (de business partner van Canal Digitaal).

Naast Christiaan Puper ziet ook Andrei Noppe, VP Technical Operations van M7 Group, een blijvende ontwikkeling in de markt: ‘Consumenten willen gemak, flexibiliteit en een ruim aanbod in content als het om tv-kijken gaat. En vanuit de mogelijkheden die de techniek ons biedt spelen we daar nu op in met zowel satelliettelevisie en televisiekijken via internet. Anno 2017 kunnen we niet meer spreken over één type televisiekijker, maar heeft iedereen andere behoeften en wensen als het gaat om kijken naar tv-content. Nederlanders kennen ons aanbod van televisie kijken via de satelliet, met meer dan 400 zenders waarvan 60 in HD-kwaliteit en gratis Europese topfilms. Een deel van deze content gaan we nu ook via internet aanbieden, waarbij we voor de verkoop gaan samenwerken met verschillende partijen, als eerste met Online.nl’.

Consumenten hebben vanaf nu dus alle keuze bij Canal Digitaal; kiezen zij voor een zeer ruim aanbod en kijken via HD- en UHD-kwaliteit dan past satelliet tv daar het beste bij. Kiezen consumenten voor het gemak van alles-in-1 dan zijn ze bij Canal Digitaal met internettelevisie aan het goede adres. Met het aanbieden van deze keuze is Canal Digitaal de enige speler in Nederland.

Met de toevoeging van televisie via internet wordt Canal Digitaal een belangrijke speler op de televisiemarkt. Het bedrijf heeft stevige ambities om haar aandeel op deze markt te vergroten. Christiaan Puper: ‘We hebben alles in huis om onze positie op de televisiemarkt te versterken en dat gaan we dus doen ook. We gaan met onze verschillende manieren van tv-kijken het meeste complete tv-aanbod van Nederland presenteren aan alle tv-kijkers. De tv-kijker heeft het daarbij bij ons voor het zeggen. De komende periode blijven we onderzoeken hoe we op de veranderende wensen en kijkgedrag van consumenten kunnen inspelen. Dat zullen we doen met diverse nieuwe diensten en waar mogelijk met een nog ruimer aanbod. Uiteindelijk willen we het heel Nederland makkelijker maken en hen daar waar mogelijk helpen om van dat huidige tv-moment een speciaal moment te maken’. Televisiekijken via internet wordt vanaf begin november middels een multimediale campagne, waaronder op televisie en online, onder de aandacht gebracht.

De Humax TV+ maakt televisie smart

Door Robert Briel

Het is een klein, fraai vormgegeven apparaat – de Humax H3 TV+ – en hij maakt elke moderne televisie tot een smart TV met directe toegang tot Netflix, NPO Gemist, RTL XL en vele andere zogenaamde Over-the-Top (OTT) diensten.

De laatste maanden is er nogal wat gedoe geweest over smart TV’s van verschillende merken, waarbij de support voor bepaalde apps wegviel, zodat je van de ene op de andere dag b=geen toegang meer had tot bijvoorbeeld netflix of NPO Gemist. Vaak gebeurt dit omdat een nieuwe versie van zo’n app betaalde eisen aan het TV-toestel stelt waar het niet meer aan kan voldoen. Heel vervelend als je zo’n app regelmatig gebruikt.

De Humax H3 TV+ kan kan een oplossing bieden. De installatie is super eenvoudig – aansluiten op de televisie via de HDMI poort, aanmelden op hetzelfde WiFi netwerk als de televisie (of verbinden met een ethernet kabel), uit het menu de apps kiezen die je wilt gebruiken en je eventueel aanmelden voor apps als Netflix of Videoland waarvoor je een abonnement nodig hebt, en klaar ben je. Het kastje kan HD in 1080p en HEVC aan.

We hebben het apparaat nu een paar weken gebruikt en het werkt uitstekend. Voor de meeste gebruikte dienst, Netflix, is er een special knop de afstandsbediening en het toevoegen of verwideren van apps gaat heel eenvoudig.

Naast YouTube zijn er veel Nederlandse apps beschikbaar, zoals die van de Telegraaf, alle regionale publieke zenders, en natuurlijk NPO, RTL en SBS (Kijk). Ook aardig is het internationale aanbod, zo kunnen we zeven dagen terug kijken naar de programma’s van Arte, of direct de Tagesschau van de Duitse ARD. Ook zijn de beide “Mediatheken” van zowel ARD als ZDF beschikbaar.

Voor betaalde abonnementen zijn er naast het al eerde genoemde Netflix ook Videoland en NL Ziet Deze laatste biedt het zogenaamde “premium aanbod” van NPO, RTL en SBS aan. Op dit moment is het aanbod nog beperkt tot on-demand programma’s, maar het zou heel goed mogelijk zijn dat in de toekomst ook live streaming diensten beschikbaar komen. Hiermee zou in theorie een breedband verbinding voldoende zijn om TV te kijken en kan je de kabel opzeggen. Zover is het echter nog niet.

Omdat het apparaat gebaseerd is op Android, is het ook mogelijk zelf Apps toe te voegen die je interessant vindt, zoals bijvoorbeeld Kodi. Ook kan je je eigen foto’s en films op je televisie bekijken die opgeslagen zijn op een Humax harde schijf recorder, een NAS of een externe harden schijf.

De Humax H3 TV+ kost ongeever EUR109 en is onder meer verkrijgbaar via Bol.com.

Audio & beeld

DAB+ digitale radio bereikt mijlpaal van 2 miljoen luisteraars

Door Robert Briel

Het gebruik van DAB+ in Nederland is sinds 2015 verdrievoudigd naar inmiddels 13%. Dat betekent dat op dit moment ruim 2 miljoen mensen radio luisteren via DAB+, de digitale opvolger van FM.

Met deze mijlpaal bereikt DAB+ een volgend stadium in haar productlevenscyclus, de adoptie door de massamarkt. In Nederland staat de teller van verkochte DAB+ radio’s, inclusief autoradio’s, op ruim 719.000. Dit maaakte Jacqueline Bierhorst, project directeur at Digital Radio NL, bekdnd tijdens het symposium Dag van de Digitale Radio in Hilversum, waar de meest recente cijfers van het NLO, JATO Dynamics en GfK zijn gepresenteerd.

De grootste drijfveer voor het luisteren via DAB+ is de digitale geluidskwaliteit. Daarnaast speelt het grote aanbod aan radio stations en gemakkelijke vindbaarheid een belangrijke rol (bron: NLO). Het aantal verkochte DAB+ radio’s is in de eerste helft van 2017 gegroeid met 48% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (bron: GfK sales units).

Het meest verkocht zijn de draagbare radio’s. De audio home systemen en radio boomboxen, die digitale radio kunnen ontvangen, zijn eveneens populair. Het percentage nieuw verkochte auto’s met standaard een DAB+ autoradio is in de eerste helft van 2017 met 9%-punt toegenomen tot 35% ten opzichte van 2016 (bron: JATO Dynamics 2017).

Jurre Bosman, directeur Radio NPO en voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL: “DAB+ is de opvolger van FM voor ether broadcasting. De toekomst van radio-ontvangst is digitaal hybride, een combinatie tussen DAB+, 4/5G en wifi. Tegenwoordig luistert bijna de helft van alle radioluisteraars al buiten de ether FM om, via een scala aan digitale devices. Onze ambitie is dat ieder toestel dat verkocht wordt digitale radio kan ontvangen.”

Een overzicht van de in Nederland verkrijgbare DAB+ radio’s vind je bij Bol.com.

(Op de foto een DAB+ radio van de Noorse fabrikant Tiny en is verkrijgbaar via Bol.com)

Audio & beeld

Youfone lanceert OTT televisie platform

Door Robert Briel

De strijd om de jonge(re) tv-kijker gaat een nieuwe ronde in met de lancering van YoufoneTV, een platform voor OTT-televisie en video on demand.

YoufoneTV is van de Rotterdamse sim only provider Youfone. Die heeft het platform ontwikkeld in samenwerking met Huawei. YoufoneTV wordt tegen lage introductieprijzen aangeboden. Youfone CEO Valentijn Rensing ver-wacht met deze prijsdruk snel marktaandeel op te bouwen, in eerste instantie vooral onder jonge-ren, twintigers en dertigers. “We dagen de grote jongens uit.”

CEO Rensing omschrijft YoufoneTV als een ‘hybride model’ in de snel veranderende tv-wereld. Er kan via een tv-ontvanger of tv app op elke plek in Nederland live tv, video on demand en andere content worden gekeken. YoufoneTV maakt gebruik van OTT-technologie (‘over the top’) en is beschikbaar voor alle apparaten. De beeldkwaliteit is SD, HD en op het YoufoneTV-platform (op termijn) in 4K.

Rensing: “Huawei heeft het onderliggende tech-platform en netwerk gebouwd. Wij hebben bedacht hoe het eruit moest gaan zien en alle content bij elkaar gebracht en gekoppeld. We werken continu aan het verbeteren en integreren van het aanbod.” Youfone verwacht binnen drie jaar al 160.000 klanten voor YoufoneTV te hebben, waaronder ook veel ‘traditionele’ tv-kijkers.

Rensing: “YoufoneTV is toekomstproof televisie. Een tv-ontvanger voor televisie is over een jaar of drie pas-sé. Dan kijken we via de smart tv app. Die introduceren wij nog dit jaar terwijl je nu al met de tv app voor smartphone en tablet overal tv kijkt waar je maar wilt. Met onze settopbox haken we aan bij de huidige situ-atie in de huiskamer met als belangrijk verschil: onze tv-ontvanger is zeer compact en sluit je zelf eenvoudig bekabeld of draadloos aan.’’

De nieuwe uitdager op de tv-markt biedt abonnees een tot nu toe ongekende keuzevrijheid. De kijker be-paalt in grote mate zelf wat hij afneemt en heeft ook de keus om bijvoorbeeld tv zonder internet af te nemen of alleen de tv-app voor smartphone en tablet. In plaats van een standaard vastgesteld zenderpakket werkt YoufoneTV met een basispakket van 23 zenders. Klanten kunnen dat maandelijks eenvoudig uitbreiden of inkrimpen met vijf, tien of meer zenders tegelijk.

De Rotterdamse challenger op de tv-markt biedt opvallend veel nieuwe kanalen ten opzichte van het be-staande aanbod, gericht op een brede, jongere doelgroep. Er is een ruim aanbod genre-specifieke content zoals game- en vechtsportzenders, Fox Sports 1 Eredivisie wordt gratis aangeboden. Op dit moment is er een beschikbaar aanbod van meer dan 100 zenders. Vanaf januari zijn er ook crime series beschikbaar via Lumière. Steeds worden nieuwe zenders toegevoegd en de video on demand-catalogus verder uitgebreid. Interactieve diensten waar meestal voor moet worden betaald, zoals begin gemist, opnemen en pauzeren, zijn bij YoufoneTV gratis. YoufoneTV biedt ook de maximaal beschikbare internetsnelheid aan (100 Mbit/s) en vaste telefonie.

Met een instaptarief van €9,95 voor de YoufoneTV app, €14,95 voor TV thuis en €19,95 voor Alles-in-1 zal de nieuwe toetreder tot tientjes goedkoper zijn dan concurrenten. Volgens Rensing is de meerwaarde van YoufoneTV ten opzichte van de grote marktpartijen en andere challengers in de tv-markt duidelijk aantoon-baar: “Het bestaande aanbod is veel beperkter en minder gebruiksvriendelijk, ook de al bestaande apps.”

โŒ