[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 24 November 2017NOS Economie

'Oplichting bankklanten via Google al langer bekend, maar gebeurt weinig'

Even inloggen, dachten ze. Het kostte de klanten van de bank Knab eerder deze week duizenden euro's. Zij zochten via Google de pagina om in te loggen op de site van hun bank. Bovenaan stond toen bij de zoekresultaten 'persoonlijkknab.com'. Een frauduleuze site, waardoor de klanten enkele duizenden euro's verloren.

Volgens de woordvoerder van Knab was het de eerste keer dat dit gebeurde, maar was het verschijnsel wel bekend. Eerder deze week gaf een andere zegsvrouw van de bank een andere lezing. Het zou wel compleet nieuw zijn. Waardoor de uitleg kan verschillen is niet duidelijk. Het geld is inmiddels teruggestort op de rekening van de klanten en de schade bleef dus beperkt.

Tot vandaag verwees persoonlijkknab.com naar een restaurant in Drachten, de eigenaresse kon niet zeggen waarom dit zo was ingesteld. Op het moment van schrijven was de site onbereikbaar. Het is opvallend dat het de kwaadwillenden lukte om gebruik te maken van de domeinnaam. Het is namelijk gebruikelijk dat banken zich daartegen beschermen.

Monitoren

ING, ABN Amro, Rabobank en de SNS Bank maken gebruik van een dienst van de Nederlandse domeinbeerder SIDN, waarbij .nl-, .com- en .org-domeinregistraties worden gemonitord. Als bijvoorbeeld abn-amro-bank.nl wordt geregistreerd, krijgt de bank daar een melding van. Knab doet dat niet bij de SIDN, een woordvoerder zegt dat er gebruik wordt gemaakt van een vergelijkbare dienst. "Daar is dus iets fout gegaan en dat gaan we onderzoeken."

Daarnaast is de methode volgens andere banken bekend. "Onze fraude-experts kennen deze methode al jaren", zegt woordvoerder Eva Herschbach van ING. "Maar tot nu toe hebben onze klanten er geen last van gehad." Voor de ABN Amro geldt hetzelfde.

Tot nu toe is er geen aanleiding om aan te nemen deze tactiek op grote schaal wordt gebruikt. "We zien dat criminelen steeds beter worden in het bedenken van goede urls", zegt Tjerk Notten van de Fraudehelpdesk. "Maar deze specifieke methode wordt niet veel gebruikt." Volgens Notten is er ook geen reden tot grote zorgen, maar "blijft er wel altijd werk aan de winkel".

Dat beeld bevestigt Michel van Eeten, hoogleraar cybersecurity aan de TU Delft. "Deze vorm van phishing komt niet vaak voor. Een aantal jaar geleden, met een piek rond 2009, probeerde criminelen wel via nepwebsites bij bankklanten geld te stelen. Inmiddels is de detectie, zeker bij grote banken, sterk verbeterd. Het loont bijna niet meer." Volgens Van Eeten kan het voor kleinere banken, zoals Knab, wel lastiger zijn.

80 miljoen misleidende advertenties

De website persoonlijkknab.com maakte gebruik van Googles advertentienetwerk. Dat werkt automatisch, waardoor het dus mogelijk is om frauduleuze reclame te plaatsen. De internetgigant zegt pas na een melding actie te kunnen ondernemen, dat komt door het grote aantal advertenties dat worden geplaatst.

Volgens de zoekgigant werden er vorig jaar 1,7 miljard verkeerde advertenties verwijderd. Dat is twee keer zoveel als het jaar ervoor, 80 miljoen daarvan vallen in de categorie 'misleidend', waar volgens een woordvoerder ook phishing bijhoort. Cijfers over Nederland zijn er niet.

Frauduleuze advertenties bij Google zijn dus al langer een probleem. Eerder dit jaar besteedde het programma Radar aandacht aan een dienst die je doorverbindt met de politie en waar je 90 cent voor moet betalen. Deze site verscheen via een advertentie hoog in de zoekresultaten van Google.

"Google moet een afweging maken", zegt Van Eeten. "Een balans tussen vrijheid en censuur. Als aan de Google-poort alle advertenties eerst moeten worden gecontroleerd is hun verdienmodel weg en is de kans dat ze fouten maken stukken groter. Dus Google reageert na meldingen."


  • 24 November 2017 om 16:00

Black-Friday-stakingen bij Amazon in Duitsland en ItaliΓ«

Vakbonden in zowel Duitsland als Italië hebben het koopjesfestijn Black Friday aangegrepen om stakingen te organiseren bij webgigant Amazon.

Bij zes van de elf Duitse distributiecentra wordt vandaag gestaakt. Volgens de Duitse vakbond Verdi is de werkdruk bij Amazon veel te hoog, is er sprake van een verziekte managementcultuur en zijn de rusttijden te kort. "Amazon brengt de gezondheid van werknemers permanent in gevaar", zegt Stefanie Nutzenberger van de Duitse vakbond Verdi. "Fruitdagen en de aansporing om meer water te drinken zijn geen middel tegen permanente prestatiecontroles en monitoring."

Meer zieken

Volgens de bond is het percentage zieken bij Amazon veel hoger dan gemiddeld. De bond eist betere werkomstandigheden en een hoger loon. Een paar jaar geleden lag Amazon in Duitsland ook al onder vuur vanwege slechte arbeidsomstandigheden. Amazon stopte toen de samenwerking met een omstreden beveiligingsbedrijf, dat werknemers in de gaten hield.

De vakbond zegt dat zo'n 2500 werknemers meedoen aan de staking. Er werken in Duitsland 12.000 mensen bij Amazon. Het bedrijf benadrukt in een reactie dat het overgrote deel van de werknemers gewoon is komen werken.

Amazon zegt bestellingen binnen de beloofde tijd te kunnen bezorgen. De staking is morgen weer voorbij. Nederlandse klanten van Amazon worden ook vanuit Duitse distributiecentra bediend.

In Italië wordt vandaag gestaakt bij het grootste Amazon-distributiecentrum in het land, in Piacenza, ten zuiden van Milaan. Daar doen 500 van de 1600 werknemers mee aan de staking. De vakbond eist meer vaste banen en hogere salarissen voor het Italiaanse personeel. Amazon Italië zegt te proberen om alle bestellingen op tijd te bezorgen. Ook in Italië duurt de staking één dag.

Plaspauze

Amazon wordt ook in andere landen regelmatig beschuldigd van slechte arbeidsomstandigheden. Zo zou in Groot-Brittannië gemeten worden hoe lang de plaspauzes van werknemers duren en zouden ze een apparaatje dragen zodat managers altijd kunnen zien waar ze zijn. En sommige bezorgers zouden minder dan het minimumloon betaald krijgen.

In de VS moest Amazon 52 miljoen dollar investeren in airconditioning voor pakhuizen, na onderzoek van de Amerikaanse arbeidsinspectie. In een van de distributiecentra liep de temperatuur op tot wel 43 graden, waardoor meerdere mensen flauwvielen.


  • 24 November 2017 om 15:48

Bedrijven halen reclame van YouTube na ophef over kindervideo’s

Lidl, Mars, HP, Deutsche Bank en andere grote bedrijven hebben besloten om advertenties van YouTube en in sommige gevallen Google af te halen. Die maatregel wordt genomen naar aanleiding van een onderzoek van de Britse krant The Times.

De krant ontdekte dat reclames van deze multinationals naast video's stonden waarin soms schaars geklede kinderen te zien waren en waar bovendien seksueel getinte reacties onder stonden. De bedrijven zijn gisteravond begonnen met het verwijderen van hun advertenties, aan de vooravond van Black Friday, een van de belangrijkste verkoopdagen van het jaar.

Pedofielen

De video's zijn volgens The Times miljoenen keren bekeken en lijken vooral te zijn gemaakt door onschuldige kinderen. Pedofielen gebruiken het reactiegedeelte vervolgens om linkjes te delen van sites die te maken hebben met kindermisbruik. Ook plaatsen ze ongewenste reacties. Volgens de krant bleven de video's daarnaast online staan ondanks meldingen dat de inhoud ongewenst was.

De onthullingen komen een dag nadat YouTube maatregelen aankondigde om iets te doen aan de omstreden kindervideo's en de seksueel getinte reacties.

Geschokt

Lidl laat aan de Financial Times weten "geschokt" te zijn dat de seksueel getinte reacties nog niet verwijderd waren. De winkelketen noemt dit "compleet onacceptabel" en laat volgens het bedrijf zien "dat het strikte beleid dat Google ons heeft beloofd ineffectief is". Vanuit andere bedrijven zijn soortgelijke reacties te horen.

De maker van een video deelt mee in de opbrengsten van de advertenties die bij de video staan. Bij miljoenen weergaven kan dat al snel veel geld opleveren.

Het is niet de eerste keer dat grote concerns besluiten om advertenties van YouTube te verwijderen. In maart van dit jaar bleek dat hun advertenties naast extremistische video’s verschenen. Ook toen haalden de bedrijven en ook de Britse overheid tijdelijk hun advertenties weg.

Maatregelen

Google, eigenaar van YouTube, beloofde toen beterschap en zei dat het ook daadwerkelijk beter ging. Het heeft sindsdien naar eigen zeggen diverse maatregelen genomen.

Daarbij wordt onder meer gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie om bepaalde patronen te herkennen en video’s sneller te verwijderen. Daarnaast kregen adverteerders meer controle over waar hun advertenties terecht zouden komen.

Dergelijke adverteerders zijn heel belangrijk voor Google, omdat ze de belangrijkste inkomstenbron voor het bedrijf zijn. Google zegt in een reactie dat ook voor hen dit soort video's onacceptabel zijn en dat het bedrijf zijn best blijft doen om deze video's van het platform te weren.


  • 24 November 2017 om 15:20

Nederlanders gebruiken contant geld het minst

Een briefje van vijftig, een tientje of een munt van 20 cent, Nederlanders gebruiken ze het minst. Vergeleken met inwoners van andere eurolanden maken Nederlanders het minst gebruik van contant geld. We maken juist veel meer gebruik van betaalpassen, blijkt uit onderzoek van de Europese Centrale Bank (ECB).

Nederlanders gebruiken volgens het onderzoek van de ECB hun bankpassen relatief steeds meer om contactloos te betalen, maar ook nog steeds om te pinnen. Daarnaast gebruiken Nederlandse consumenten steeds vaker hun mobiele telefoon om digitaal te betalen.

Contant betalen staat in Nederland dus onder druk, maar in andere eurolanden wordt er nog veelvuldig van bankbiljetten en muntgeld gebruikgemaakt. In ons land wordt volgens de ECB gemiddeld bij 45 procent van de transacties met contant geld betaald, in andere eurolanden ligt dat percentage rond de 80 procent. Vooral inwoners van Duitsland en Oostenrijk gebruiken nog graag contant geld.

Cash blijft

Dat Nederlanders steeds minder betalen met munten en briefjes, wordt ook opgemerkt door organisaties. Zo besloot vervoersbedrijf GVB dit jaar dat busreizigers in Amsterdam niet meer met contant geld een kaartje kunnen kopen. Wel kan er bij de chauffeur worden gepind.

Toch zal cash voorlopig nog niet helemaal verdwijnen als betaalmiddel. Ondanks de opmars van digitaal en contactloos betalen, blijkt uit het onderzoek van de ECB dat betalen met contant geld nog erg populair is.


  • 24 November 2017 om 13:59

ABN fopt eigen personeel met nepcadeau

Een actie van ABN Amro om de eigen medewerkers alert te maken op phishingmails is bij sommige werknemers in het verkeerde keelgat geschoten. De bank stuurde deze week alle medewerkers een mail dat ze een cadeau zouden krijgen: een slimme speaker. "Nu de resultaten van de bank weer een stijgende lijn te pakken hebben, wil het management graag een mooi gebaar naar het personeel maken dat zich dagelijks voor de bank inzet", staat in de mail.

Werknemers wordt gevraagd te klikken op een link in de mail om te zien wanneer het apparaat bezorgd wordt, maar dan komt de aap uit de mouw: het was een test. Het ging om een nep-phishingmail, die ze hadden moeten herkennen omdat hij was verstuurd vanaf een fout emailadres: Management.Team@abnarmo.ml.

Bij de mensen die toch op de link geklikt hebben, wordt er nog eens fijntjes ingewreven dat ABN Amro helemaal niet meer aan kerstcadeaus doet: "Aan het einde van het jaar geven veel bedrijven geschenken aan hun werknemers. ABN Amro is hier 2 jaar geleden mee gestopt, maar cybercriminelen kunnen dit moment aangrijpen om u te misleiden en om op een link te klikken of een bijlage te openen."

Vakbond boos

Vakbond De Unie kan de actie van de bank niet waarderen. "Dit onderwerp ligt nou net buitengewoon gevoelig", zegt Emanuel Geurts van De Unie. "Het gaat niet alleen om het afgeschafte kerstpakket. Er is een breder gevoel onder het personeel dat de bank de waardering voor hun inzet niet goed weet over te brengen."

Een ABN-medewerker noemt het tegenover de bond "een smerige test, zeker in deze tijd waarin veel mensen hun baan verliezen en deze blijk van waardering leuk had kunnen zijn".

Niet de bedoeling

"Als blijkt dat mensen dit een heel vervelende mail vinden, dan zullen we daar in de toekomst rekening mee houden. Misschien is het onderwerp van de mail niet goed gekozen", zegt een woordvoerder van de bank in een reactie.

"Maar phishing binnen bedrijven is een serieus probleem. Het was nooit de bedoeling dat dit kwaad bloed zou zetten."


  • 24 November 2017 om 09:32

Klanten Knab opgelicht via Google

Klanten van internetbank Knab zijn slachtoffer geworden van oplichting via een nep-advertentie op zoekmachine Google. Criminelen hebben op die manier duizenden euro's buitgemaakt.

De klanten zochten via Google op "inloggen knab". Vervolgens verwees de bovenste link naar een nep-website die er hetzelfde uitzag als de inlogpagina van de bank. Klanten die daar probeerden in te loggen, gaven zo hun inloggegevens aan de criminelen. Die gebruikten de gegevens vervolgens om de rekening te plunderen.

Zeker zes klanten zijn slachtoffer geworden van de truc. Alle frauduleuze overboekingen zijn door Knab geblokkeerd en klanten hebben hun geld teruggekregen.

Betere beveiliging

Knab zegt niet eerder zoiets te hebben gezien. "Voor ons was het een nieuwe manier van frauderen", zegt een woordvoerder. De bank heeft andere banken gewaarschuwd voor het fenomeen. Ook heeft Knab bij Google laten vastleggen dat alleen Knab mag adverteren met de merknaam.

Hoogleraar cybersecurity Michel van Eeten van de TU Delft zegt in Trouw dat de vorm van fraude al jaren bekend is bij banken. Hij vermoedt dat kleinere banken vaker het doelwit zullen worden van internetcriminelen, omdat grote banken meer kunnen uitgeven aan beveiliging.


  • 24 November 2017 om 08:43

Black Friday: de jacht op koopjes en aanbiedingen is geopend

Het is Black Friday vandaag, je kunt er bijna niet omheen. Billboards, advertenties en reclamefolders schreeuwen: Korting! Koop! Actie! Winkeliers en anderen die iets te verkopen hebben, openen met de feestmaand december voor de deur het koopjesjachtseizoen.

Volgens onderzoeksbureau Motivaction haken steeds meer winkels, bedrijven en consumenten aan bij het koopcircus. Rotterdam pakt het groots aan en lokt samen met winkelbedrijven, hotels en musea een weekend lang consumenten naar de Koopgoot.

Fantasieprijzen

Maar er is ook kritiek op het evenement. Zo waarschuwt de Consumentenbond voor nep-aanbiedingen. "Er zullen er best goede bij zitten, maar er zijn ook fantasieprijzen. Bijvoorbeeld een product met een vanaf-prijs dat nooit voor dat bedrag verkocht is."

Twee op de drie Nederlanders weet inmiddels wat Black Friday inhoudt, zegt Motivaction. Een op de vijf Nederlanders doet mee aan het koopfeest, vooral millennials, mensen geboren tussen 1980 en 2000, gaan op koopjesjacht, dubbel zoveel als vorig jaar.

Black Friday leidt tot een soort zwaan-kleef-aan-effect. De grotere warenhuizen en elektronicaketens leven op bij dit soort evenementen, de kleinere ketens en losse winkels haken aan, maar ook anderen zoals autodealers ruiken hun kans en proberen een graantje mee te pikken van de koopwoede.

Zwart

Black Friday, de dag na Thanksgiving, is van origine Amerikaans. De Amerikanen gaan op die vrije vrijdag alvast massaal shoppen voor de Kerst, aangejaagd en verleid door superkortingen en superaanbiedingen. Een soort Prijzencircus en Drie Dwaze Dagen ineen. Het gevolg: een enorme drukte, met lange rijen voor de deur en in de winkels veel geduw en getrek.

De Amerikanen laten het geld rollen en de kassa's rinkelen. Vandaar het 'black' in de naam: het ziet zwart van het volk in de overvolle malls, warenhuizen en winkelstraten, en de winkeliers schrijven vette zwarte omzetcijfers en poetsen vaak in luttele dagen tijd tegenvallende omzetten van voorgaande maanden weg.

Een jaar of vijf geleden waaide het koopcircus via Groot-Brittannië over naar Nederland. In Engeland is er overigens ook kritiek op de aanbiedingen van Black Friday. Volgens de Britse consumentenbond Which? blijken sommige zogenaamde koopjes een paar weken later veel goedkoper aangeboden te worden.

De retailsector in Nederland zag het commerciële belang van het koopfestijn in en kon een oppepper heel goed gebruiken. Tijdens de economische crisis was het voor veel winkeliers kommer en kwel. Consumenten gaven bijna niks uit en de ene na de andere winkelketen ging over de kop. Een Hollandse Black Friday kon de opkrabbelende economie ondersteunen, consumenten overhalen om te kopen en de kassa's van de winkeliers spekken.

Webwinkeliers trekken de acties vaak door tot na het weekend. Aanstaande maandag wordt door webwinkels cybermonday genoemd.

Megakortingen

Consumenten worden met aanbiedingen en megakortingen naar de winkels gezogen. De meeste mensen gaan voor elektronica, laptops en tablets, kleding, schoenen en, parfum, stelt Motivaction vast. Consumenten zijn prijsbewust en slaan aan op aanbiedingen. En ze willen vooral geen dief van de eigen portemonnee zijn.

De helft van de consumenten zegt zo zijn twijfels te hebben bij de kortingen en is bang voor nepaanbiedingen. De 'van-zoveel-voor-zoveel-prijs' klopt niet altijd en soms zijn producten een paar weken later nóg goedkoper, net als in Groot-Brittannië.

Levert het wat op?

De collectieve koopmanie verleidt en verblindt veel mensen, maar in vergelijking met een paar jaar geleden hebben mensen ook meer zin om te shoppen. Het gaat goed met de economie en het vertrouwen van consumenten is hoog. Veel meer mensen hebben een baan en dus meer inkomen en kunnen dus meer uitgeven.

De omzet van de detailhandel is het afgelopen jaar stevig aangetrokken na een jarenlange dip. Webwinkels zitten al langer en sterker in de lift.

Verschuiving?

Je kunt je wel afvragen of een koopexplosie als Black Friday niet alleen maar leidt tot een verschuiving van de omzet. Wat je nu verkoopt, met korting, verkoop je over drie weken niet meer.

En daalt door de kortingen niet de omzet en winst? Dat lijkt mee te vallen. Winkeliers leveren weliswaar in op hun winstmarges, maar de groei van het aantal verkochte producten maakt dat weer grotendeels goed.

Cijfers die omzetgroei staven zijn er eigenlijk niet, wel is er een doorgaande verschuiving te zien van baksteenwinkels naar webwinkels. Om die reden is het fijn voor de winkeliers in de straat om veel mensen over de vloer te hebben die zien wat er zoal te koop is en die wellicht later terugkeren.

Tegelijkertijd creëren de kortingen een probleem. Consumenten vinden korting steeds gewoner en weigeren de gewone prijs te betalen. En dat zet een permanente druk op de prijzen en dus op de omzet. De baksteenwinkel legt het daarbij af tegen de webwinkel die geen duur pand en personeel hoeft in te huren, en dus spekkoper is op Black Friday.


  • 24 November 2017 om 00:06
Gisteren β€” 23 November 2017NOS Economie

'Huurder met lager inkomen benadeeld door hogere energiebelasting'

Huurders in slecht geïsoleerde woningen worden het meest geraakt door de verhoging van de energiebelasting, stelt belangenvereniging Woonbond. Zij kunnen zelf geen energiezuinige maatregelen nemen, maar moeten wel de rekening betalen, zegt directeur Ronald Paping.

Hij denkt dat huurders de komende jaren flink meer gaan betalen. Mensen in huurwoningen zijn voor het isoleren van het huis afhankelijk van een corporatie of huisbaas, maar die blijven vaak achter met energiezuinige maatregelen.

Een van die huurders die zich blauw betalen aan stookkosten is Jacques van Druenen uit Veghel. Hieronder laat hij zien waar de kou allemaal zijn huis binnenkomt:

Vereniging Eigen Huis waarschuwde vandaag dat veel Nederlandse huishoudens de komende jaren een hogere energierekening tegemoet zullen zien. Oorzaak is volgens VEH het overheidsbeleid.

Het kabinet verhoogt de belasting op gas, maar verwacht dat huishoudens daar weinig van zullen merken omdat de komende jaren meer energiezuinige apparaten worden gebruikt en woningen beter worden geïsoleerd.

Enorm bedrag

Maar in de praktijk valt dat bij huurwoningen tegen, zegt Paping van de Woonbond. Hij schat dat een miljoen huurders in slecht geïsoleerde woningen wonen. "Als de verhuurder weigert maatregelen te nemen, kunnen zij alleen nog besluiten om de verwarming helemaal uit te zetten of meer te gaan betalen."

Staatssecretaris van Financiën Menno Snel zegt dat de extra kosten zullen meevallen. Als huishoudens geen energiezuinige maatregelen kunnen nemen, gaan zij in het ongunstigste geval 160 euro meer betalen, verwacht hij.

"Dat is voor een miljonair misschien een schijntje, maar voor iemand met een minimuminkomen een enorm bedrag", zegt Paping. Volgens de directeur zijn onder huurders veel mensen met lagere inkomens. "Zij betalen de rekening voor een hogere energiebelasting, maar kunnen er zelf niets aan doen."


  • 23 November 2017 om 22:17

NTR-baas doet oproep aan kijkers: spreek je uit tegen bezuinigingen

Niet alleen John de Mol voelt zich in het nauw gedreven door teruglopende advertentie-inkomsten. Ook de NPO en omroep NTR luiden de noodklok. NTR-baas Paul Römer hoopt dat kijkers die hun programma's mogelijk zien verdwijnen nu van zich laten horen.

Volgens minister voor Media Arie Slob hangt de publieke omroepen een bezuiniging van 60 miljoen euro boven het hoofd, vanwege teruglopende inkomsten uit advertenties. Komende maandag praat de Kamer over het mediabeleid.

"Ik ben bang dat die 60 miljoen euro aan bezuinigingen dan heel zachtjes gewoon geaccepteerd wordt", zegt Römer. "Omdat de politiek niet zo'n groot gevoel heeft bij de publieke omroep."

Nederlandse identiteit

Daarom richt Römer zich ook op het publiek. "Als kijkers, die massaal kijken en onze producten hoog waarderen, die producten willen behouden, dan zullen ze ook tegen de politiek moeten zeggen: stop de bezuinigingen en houd de publieke omroepen sterk."

Ook NPO-voorzitter Shula Rijxman maakt zich ernstig zorgen over teruglopende budgetten. "Het is belangrijker dan ooit dat we prachtige Nederlandse producties kunnen maken. Over onze identiteit, problemen en geluksmomenten. Dat aanbod verschraalt."

'Laat Google betalen'

Daarnaast zou de overheid zijn pijlen moeten richten op grote bedrijven als Google en Youtube, vinden Rijxman en Römer. Die maken gebruik van verhalen die andere media maken, maar gaan er nu zelf met een flink deel van de advertentie-buit vandoor. Römer: "In plaats van belasting ontwijken, is belasting betalen misschien een goed idee." Dat geld zou dan ten goede moeten komen aan Nederlandse media.

Daar moet de overheid dan wel werk van maken, denkt hij. "Zo'n belasting komt er niet als wij het heel lief vragen, maar wel als de overheid ze daartoe dwingt. Zeker in Europees verband."

Rijxman is daar hoopvol over. "Er wordt in Europa al over gesproken, dus ik ga ervan uit dat ze dat wel gaan doen." Overigens is John de Mol sceptisch. "Ik denk dat ze er heel hard om moeten lachen, in Amerika."


  • 23 November 2017 om 21:50

Greenpeace beschuldigt Nederlandse bedrijven van handel in 'bloedhout'

Twee Nederlandse bedrijven hebben zakengedaan met het bedrijf van een Braziliaanse houthandelaar nadat die was aangeklaagd voor een moordpartij op boeren in het Amazonegebied. Greenpeace, dat de beschuldiging uit in een nieuw rapport, wil dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) optreedt tegen deze handel in 'bloedhout'.

In april werden negen boeren bij de plaats Colniza gemarteld en vermoord. De moordenaars zouden zijn gestuurd door de eigenaar van zagerij en houtexporteur Madeireira Cedroarana. Zij moesten de lokale bevolking wegjagen zodat de bomen in het gebied konden worden gekapt.

De eigenaar werd op 15 mei in staat van beschuldiging gesteld. Hij is sindsdien voortvluchtig.

Greenpeace schrijft (.pdf) dat Derlage Junior Hout uit Mijdrecht en Houthandel van der Hoek uit Hazerswoude ook na 15 mei nog hout kochten bij Madeireira Cedroarana.

Van der Hoek bevestigt tegen de NOS dat het tot voor kort zaken deed met het Braziliaanse bedrijf, maar zegt niet op de hoogte te zijn geweest van de beschuldigingen. Nadat Greenpeace aan de bel trok, heeft het de handel per direct stopgezet. "Wij willen namelijk op geen enkele manier zakendoen met bedrijven waarvan één van de eigenaren op een of andere manier in verband kan worden gebracht met de huidige verdenkingen."

'Legaal gekapt'

Van der Hoek benadrukt dat het hout uit Brazilië dat het bedrijf invoert altijd de juiste documentatie heeft en dus legaal is gekapt. "Andere mogelijkheden om te controleren dat het hout goed is, zijn er niet." De houthandel uit Hazerswoude maakt bezwaar tegen de term 'bloedhout'. Het staat volgens het bedrijf nog niet vast dat hout uit Colniza, waar de negen boeren werden gedood, op de markt is gekomen.

Derlage Junior Hout is ondanks herhaalde pogingen niet bereikbaar voor commentaar.

Toezichthouder NVWA heeft kennis genomen van het rapport van Greenpeace en gaat ermee aan de slag. Een woordvoerder wil niet zeggen of er al contact is geweest met de betrokken bedrijven.


  • 23 November 2017 om 16:28

FNV dreigt met acties in streekvervoer

De vakbond FNV dreigt met acties in het streekvervoer, nu de onderhandelingen over een nieuwe cao opnieuw zijn mislukt. De bond wil vooral afspraken maken over het verminderen van de werkdruk en een loonsverhoging.

Volgens de FNV worden de dienstregelingen in het streekvervoer steeds krapper. Chauffeurs zouden in hun pauze doorrijden omdat ze anders hun tijden niet halen, naar de wc gaan kan bijna niet meer. Ook kijken werkgevers volgens de FNV continu mee via de boordcomputer. "Dat is een verstikkend regime. De rek is er volledig uit", zegt bestuurder Paula Verhoef.

Nooit leuk

Verder lukt het de bond niet om afspraken te maken over meer salaris voor de chauffeurs. De FNV wil 3,5 procent loonsverhoging, de streekvervoerders willen niet verder gaan dan 2 procent.

De FNV gaat de komende tijd overleggen met de achterban en sluit acties zeker niet uit. "Dat is nooit leuk, voor de reizigers niet en voor ons niet. We beginnen met ludieke acties. Het is voor de werknemers een laatste redmiddel, dit is een noodkreet van de chauffeurs", zegt Verhoef. De cao streekvervoer geldt voor 13.000 mensen.


  • 23 November 2017 om 02:17

'Energierekening komende jaren verder omhoog'

Het kabinet heeft een te rooskleurige schatting gemaakt van de energierekening van de komende jaren, meent Vereniging Eigen Huis. De VEH verwacht juist dat Nederlandse huishoudens in de toekomst een hogere energierekening tegemoet kunnen zien.

Volgens berekeningen van de vereniging stijgt de energiebelasting van zo'n 570 euro dit jaar naar ongeveer 835 euro in 2021. In oktober waarschuwde VEH ook al voor een hogere energierekening, die berekening is nu bijgesteld.

'Wensdenken'

Het kabinet gaat onder andere de belasting op gas verhogen, maar verwacht dat huishoudens hier weinig van zullen merken omdat we in de toekomst steeds meer gebruik gaan maken van energiezuinige apparaten. Ook worden huizen beter geïsoleerd.

Het kabinet probeert met deze schatting van het energieverbruik een verhoging van de energiebelasting zo gunstig mogelijk te verkopen, vindt VEH. "Het is wensdenken van het kabinet als ze ervan uitgaan dat huishoudens de komende jaren hun koelkasten en wasmachines gaan inruilen voor zuinige modellen terwijl de oudere nog niet kapot zijn", zegt Hans André de la Porte van VEH.

De vereniging ziet het energieverbruik bij huiseigenaren juist alleen maar toenemen. Huishoudens nemen juist steeds meer elektrische apparaten in huis. De vereniging denkt dan ook niet dat we minder energie gaan gebruiken. "Het energieverbruik van Nederlanders is al jaren hetzelfde", zegt Hans André de la Porte.

Kans

Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal ziet ook kans in de stijgende energierekening. "Het is vooral een uitdaging om nu energiezuinige maatregelen te nemen. Dit is juist het moment om nog meer te gaan isoleren."

Niet elke huiseigenaar kan het zich veroorloven zijn huis volledig opnieuw te laten isoleren of zonnepanelen te kopen. Huurders zijn bovendien afhankelijk van de woningcorporaties en huisbazen.

Ronald Paping, directeur van Nederlandse Woonbond, belangenvereniging van huurders, vindt het goed dat er prikkels zijn om meer te investeren in energie bezuinigende maatregelen. Daar hoort, volgens hem, de hogere energiebelasting ook bij.

"Ik was vorige week bij de minister en ik zei: 'Maak er iets leuks van'. Zorg dat mensen er beter van worden en dat de lasten rechtvaardig verdeeld worden. Maar op dit moment worden vooral de lagere inkomens onevenredig belast."


  • 23 November 2017 om 09:37

'Koop niet zomaar spullen via Facebook of Instagram'

Bestel niet zomaar iets via sociale media, maar controleer eerst wie erachter zit. Met die boodschap begint de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag een campagne.

De toezichthouder merkt dat Nederlanders vaker via advertenties op sociale media zoals Facebook en Instagram spullen kopen zonder dat ze weten of de verkoper betrouwbaar is, en zich daardoor regelmatig geld uit hun zak laten kloppen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het kopen van sneakers, make-up en babykleding.

Snel kopen

De drempel voor online aankopen voor socialemediagebruikers is vaak laag. De advertenties richten zich vaak op hun persoonlijke voorkeuren en gebruikers zijn veelal jongeren, die toch al makkelijker online shoppen. Die combinatie leidt tot meer impulsaankopen. "Jongeren zijn een gewillige doelgroep. In een paar klikken kan een bestelling gedaan zijn en ze zijn niet zo alert op wat er mis kan gaan", zegt ACM-directeur Bernadette van Buchem in het NOS Radio 1 Journaal.

"Soms betalen ze tientallen of honderden euro's aan bedrijven die ze niet kennen." Cijfers over hoeveel er via sociale media gekocht wordt, en hoeveel mensen er problemen mee ervaren heeft de toezichthouder niet.

Verkoper verdwenen

De informatie over de verkoper in advertenties op sociale media is vaak erg beperkt. Soms staat er niets over verzendkosten en ontbreken contactgegevens of aanwijzingen voor retourneren, terwijl een duidelijke vermelding hiervan volgens de wet wel verplicht is.

"Stel het wordt niet geleverd, of de bestelling blijkt anders dan verwacht, dan is het vaak heel moeilijk om terug te vinden wie de verkoper ook alweer was, wat zijn adresgegevens zijn en hoe je het bedrijf kan bereiken", zegt Van Buchem.

Door consumenten op de risico's te wijzen, hoopt de ACM problemen te voorkomen. Op een website van de toezichthouder staan tips om te controleren of een bedrijf betrouwbaar is of niet, zoals het checken van de verkoper en achteraf betalen. Om de jongere doelgroep beter te bereiken schakelt de ACM bovendien YouTubers in die voor de risico's waarschuwen.


  • 23 November 2017 om 07:00

Nederland is populair bij buitenlandse toerist

Buitenlandse toeristen weten Nederland steeds beter te vinden. In de eerste acht maanden van dit jaar kwamen 12,4 miljoen bezoekers uit het buitenland, een groei van ruim 13 procent, meldt het CBS.

Ook andere Europese landen krijgen meer toeristen, maar Nederland doet het beter dan gemiddeld. Vooral meer Aziaten wisten ons land dit jaar te vinden. Er kwamen 900.000 gasten uit Azië en dat is ruim 25 procent meer dan een jaar geleden.

De toerismesector in Nederland groeit de laatste jaren harder dan de economie. Vorig jaar leverde dat werk op voor ruim 540.000 mensen.

Terrorisme

Het internationale toerisme groeit wereldwijd, nu het economisch beter gaat. Ook landen die zijn getroffen door terroristische aanslagen zitten weer in de lift.

Zo kwamen er 7,5 procent meer buitenlandse toeristen naar Frankrijk, terwijl er vorig jaar nog sprake was van een daling.


  • 23 November 2017 om 02:45
OuderNOS Economie

BN'ers moeten zakelijke problemen minder taboe maken

Meer dan de helft van de ondernemers in Nederland heeft weleens zakelijke problemen, stelt de Kamer van Koophandel op basis van eigen onderzoek.

Een deel van hen schaamt zich daarvoor en vindt het daarom moeilijk om hulp te zoeken. Een campagne met bekende Nederlanders moet dat taboe doorbreken.

Jörgen Raymann

"Het is echt complete frustratie, angst, wanhoop, in één mix totdat je gaat slapen", zegt Jörgen Raymann. De cabaretier raakte begin 2016 met zijn productiebedrijf in de financiële problemen.

"Want jij moet voor je gezin zorgen, jij moet uit de shit komen, jij moet de rekening betalen, jij moet zien dat je weer door kunt gaan en aan de bak komt. Dat je op een punt komt dat je denkt dat je echt niets meer waard bent. En dat je geen zelfvertrouwen meer hebt."

150.000 mensen

"Natuurlijk: risico nemen hoort bij ondernemen", beaamt Michiel Huitema, directeur van de startersafdeling van de KvK. Maar het aantal ondernemers in de moeilijkheden vindt hij wel groot.

Op dit moment heeft een op de tien ondernemers flinke zakelijke problemen, stelt de KvK. Dat zijn zo'n 150.000 mensen. Opvallend, aldus Huitema, omdat de economie in Nederland op dit moment juist weer groeit.

Te weinig ondernemers maken volgens de organisatie gebruik van instanties die hen kunnen helpen hun problemen op te lossen. En daardoor raken ze juist in grotere moeilijkheden.

24-uurs-hulplijn

En dat is niet alleen slecht voor henzelf en hun gezin, maar ook voor Nederland. Huitema. "Een ondernemer die stopt kost de maatschappij geld. Die gaat allerlei regelingen in, zoals de schuldsanering, of er blijven schulden bij schuldeisers. We worden er als Nederland beter van als deze ondernemers kunnen doorgaan."

Daarom start de KvK vandaag een landelijke campagne. De organisatie verspreidt bijvoorbeeld video's waarin naast Raymann ook kok Ron Blaauw en modestyliste Danie Bles vertellen over de financiële problemen die ze hebben meegemaakt. Boodschap: je bent niet de enige.

Ook is er vanaf vandaag een landelijke hulplijn die ondernemers 24 uur per dag kunnen bellen. "Ben je een ondernemer in zwaar weer, en vind je het lastig om het met vrienden of familie te bespreken, bel dan deze lijn. Dan proberen we je verder te helpen."


  • 22 November 2017 om 23:46

Weer een maatregel tegen Airbnb, heeft dat zin?

Lawaaiige rolkoffers, wietlucht en braaksel in portieken. Dat Airbnb overlast geeft, staat voor veel mensen in grote steden vast. Er zijn daarom al veel maatregelen genomen. In Amsterdam geldt bijvoorbeeld een maximale verhuurperiode van 60 dagen en een meldplicht voor verhuurders.

Vandaag kwam de PvdA in Amsterdam met een nieuw idee: geen verhuur meer van hele woningen. Op Airbnb zouden alleen nog kamers mogen worden aangeboden. Het idee is dat er dan minder overlast is, omdat de eigenaar een oogje in het zeil houdt. Maar hebben al die regels zin? Wordt Amsterdam er leefbaarder door?

"Restricties op verhuur via Airbnb leiden natuurlijk tot minder toeristen", stelt hoogleraar innovatiestudies Koen Frenken. "Maar verreweg de meeste overnachtingen zijn in hotels. Dus daar komt een groot deel van de drukte vandaan. En van Nederlandse dagjesmensen, die helemaal niet overnachten in de hoofdstad."

Toch denkt de wethouder van Wonen, de SP'er Laurens Ivens, dat maatregelen tegen Airbnb bijdragen aan de leefbaarheid. "Op een gegeven moment is er niks meer te boeken. Dan komen toeristen in de regio terecht en zijn ze dus minder aanwezig in het centrum. Dan wordt de overlast ook minder."

Maar boeken toeristen dan niet gewoon een hotelkamer in de binnenstad in plaats van een Airbnb'tje? "Nee", zegt Ivens. "Want de bezettingsgraad in Amsterdam is heel hoog, dus de hotels zitten vaak vol." Er zijn al maatregelen genomen om de groei van het aantal hotels tegen te gaan. Plannen voor nieuwe hotels worden sinds dit jaar niet meer in behandeling genomen, alleen plannen die er al lagen worden nog gerealiseerd.

Veelgehoorde kritiek op de maatregelen tegen Airbnb is dat de overheid een sympathiek 'deel-idee' wil beknotten. Het bedrijf zelf noemt het teleurstellend dat "men voorstelt de financiële belangen van grote hotels voorrang te geven op die van Amsterdamse gezinnen die hun woning zo nu en dan delen". Airbnb stelt dat vakantieverhuur via de verhuursite zo'n 125 miljoen euro heeft opgeleverd voor huishoudens in de hoofdstad.

Maar het beeld van een klein en onschuldig bedrijf dat een bijdrage levert aan de deeleconomie klopt niet helemaal, zegt hoogleraar Frenken. "Airbnb is big business. Veel huisjesmelkers die permanent verhuren verdienen er goed aan. Alleen als reguliere bewoners af en toe hun eigen huis verhuren, is er sprake van deeleconomie in de zin van het beter benutten van goederen."

Bovendien maakt het bedrijf zelf veel winst: vorig jaar werd naar schatting zo'n 900 miljoen dollar verdiend.

Gesprekken en verbinding

"Dit is geen strijd tegen de deeleconomie, maar tegen de traditionele economie", zegt de wethouder Ivens. "En dat is jammer, want het had ook heel mooi kunnen uitpakken." In veel gevallen kan de deeleconomie bijdragen aan ons leven, denkt Frenken. "Veel van die ideeën zijn goed voor de sociale cohesie. Kijk naar apps waarmee je dingen van elkaar kunt lenen. Daardoor ontstaan gesprekken en verbinding."

Die verbinding wordt steeds minder in de Amsterdamse binnenstad en dat komt door het toerisme. "Het is steeds minder een woonwijk", zegt de hoogleraar. "Mensen op straat en die er wonen of slapen hebben over het algemeen weinig binding met de omgeving."

Toch moeten we niet te negatief doen over toeristen. Frenken weet een aantal voordelen voor de stad. "Het wordt ook drukker in de wijken rond het centrum. Goed voor werkgelegenheid en spreiding van de drukte."

Overigens is er een kans dat de drukte in Amsterdam sowieso niet veel erger wordt. In de eerste helft van het jaar stokte de groei van de verhuur via Airbnb. En begin vorige maand maakte de hoofdstad bekend dat nieuwe toeristenwinkels niet welkom zijn in het centrum.


  • 22 November 2017 om 17:30

Wat gaan de Belgen doen met hard bevochten prooi TMG?

De nieuwe eigenaar van Telegraaf Media Groep (TMG), de Vlaamse uitgever Mediahuis, gaat door met reorganiseren bij het concern. Er verdwijnen de komende tijd 150 banen, zo werd vanochtend bekend. Gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten.

Het kan ook eigenlijk niet anders, zeggen betrokkenen.

Hoe zat het ook alweer?

Even terug naar december vorig jaar. Het Mediahuis laat haar oog vallen op TMG en doet samen met de familie Van Puijenbroek - dan al grootaandeelhouders in TMG - een bod van 250 miljoen euro. Een paar weken later blijkt dat mediabedrijf Talpa van ondernemer John de Mol ook interesse heeft in het concern. De Mol doet er direct een schepje bovenop door 65 cent per aandeel meer te bieden dan de Belgen, een totaalbedrag van zo'n 273 miljoen euro.

Er barst een overnamestrijd los rond een bedrijf dat al lange tijd in zwaar weer verkeert. TMG schrijft al jaren rode cijfers door een aanhoudende daling van de oplage van het vlaggenschip de krant De Telegraaf en een forse afname van advertentieopbrengsten.

De top van het concern hanteert langdurig de strategie om het aanbod te verbreden en investeert in diverse merken en mediaplatforms. Online content speelt daarbij een grote rol. Zo neemt TMG in 2012 online videoproducent Zoomin.TV over en ziet dit voorjaar videoplatform Telegraaf VNDG het levenslicht. Eerdere (grote) investeringen, zoals de overname van Hyves, pakken echter slecht uit.

Cijfers over het eerste halfjaar van 2017 laten wederom zien dat de strategie van verbreding voor TMG niet werkt. Het bedrijf leed een verlies van 11 miljoen euro. De omzet daalde met 10 procent. Binnen een jaar namen de advertentieopbrengsten met maar liefst 20 procent af.

Mediahuis ziet dat het anders moet aan de Basisweg. De Belgen willen vooral inzetten op De Telegraaf, waar John de Mol juist "een nieuw Nederlands onafhankelijk multimediabedrijf met sterke posities in print, radio, televisie en onlinecontent" wil creëren. De visie van de Vlamingen krijgt uiteindelijk de voorkeur. Hoewel De Mol meer biedt per aandeel en directeur Geert-Jan van der Snoek aan zijn kant heeft (die in het heetst van de strijd door de Raad van Commissarissen wordt geschorst) trekt hij toch aan het kortste eind.

Hoe nu verder?

Mediahuis zet haar visie nu om in een plan van aanpak, onder leiding van de nieuwe directeur Marc Vangeel. Middels een reorganisatie moet er bij TMG een focus komen op sterke merken (met name De Telegraaf, Metro en een website als Dumpert), moeten abonnees en adverteerders in de watten gelegd worden en moet "het huis op orde".

"Dit is volledig in lijn der verwachting", zegt mediadeskundige Mark Koster. "De focus ligt straks weer op de krant. Deze Belgen zijn katholiek, maar ze regeren als calvinisten: nuchter, kostenbewust. Ze ontmantelen al die randmerken en gooien de ballast overboord. Zo doen ze het in België ook."

Volgens Koster is de strategie helder, maar zijn de ingrepen niet zo heftig dat de nieuwe eigenaar de medewerkers tegen zich in het harnas jaagt. "Er moet ontzettend veel gebeuren bij TMG, maar je moet je mensen wel meekrijgen. Ik denk dat ze dat tot nu toe heel goed doen."

De Centrale Ondernemingsraad van TMG is overwegend positief over de strategie, al benadrukt voorzitter Ria Mul dat er nog geen concrete plannen liggen over de toekomst van de verschillende redacties. Zo is bijvoorbeeld nog niet bekend welke regionale kranten verdwijnen of worden samengevoegd met andere titels. Wel is nu bekend dat er niet 45 maar 25 banen verloren gaan op de regionale redacties.

"Mediahuis heeft gezegd dat ze de journalistiek hoog in het vaandel hebben en dat geloven we ook wel. Het is ook de reden dat veel journalisten zich tijdens de overnamestrijd achter Mediahuis schaarden. We wachten nu de verdere plannen af."

Over het baanverlies is de COR realistisch. "Mediahuis liet bij haar intrede al weten dat er banen zouden verdwijnen door de synergie. Vooralsnog is dat vooral bij ondersteunende afdelingen en gaat het geleidelijk", zegt Mul. "Het is wat het is. We hebben geen goede cijfers, die moeten we echt gaan ombuigen. Dat weet de redactie ook."


  • 22 November 2017 om 14:33

Amsterdam mag ja-ja stickers invoeren om folders terug te dringen

De reclamebranche heeft een rechtszaak verloren tegen de gemeente Amsterdam. Die gaat per 1 januari 2018 over op een nieuw systeem van brievenbusstickers.

Dat betekent dat mensen die niet actief een ja-ja sticker aanplakken voortaan geen folders meer krijgen. De hoofdstad denkt met deze maatregel veel papier te besparen.

"We voorkomen een woud aan ongelezen papier. Ik denk en hoop dat op korte termijn heel Nederland dit voorbeeld gaat volgen", zegt wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho.

De folderbranche is teleurgesteld in het besluit van de rechtbank. "Vanwege de dunne motivering overwegen we een hoger beroep", laat de advocaat van de marketingbedrijven weten.

Ook elders interesse

Volgens een woordvoerder van de wethouder hebben andere steden met belangstelling naar deze uitspraak uitgekeken. "Het speelt in veel andere gemeenten en ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat volgt deze zaak met interesse."

Wie na 1 januari nog folders in de gemeente Amsterdam wil ontvangen, kan de ja-ja sticker aanvragen via een speciale website. De al bestaande nee-nee stickers blijven wel geldig.

Slechte zaak

Ondernemersvereniging MKB-Nederland begrijpt het oordeel van de rechter, maar betreurt het dat Amsterdam dit überhaupt doet. "Voor de detailhandel is het besluit een slechte zaak." De vereniging voor ondernemers zegt bang te zijn dat meer gemeenten het voorbeeld van Amsterdam gaan volgen.


  • 22 November 2017 om 13:40

Ook vandaag nog annuleringen na grote storing Schiphol

KLM heeft vandaag 54 vluchten van en naar Schiphol moeten annuleren in de nasleep van de grote storing van gisteren. Dat komt onder meer doordat veel KLM-vliegtuigen gestrand zijn op luchthavens in het buitenland, terwijl ze vanochtend vanaf Schiphol vluchten hadden moeten uitvoeren.

Vooral vanochtend zijn er vluchten geschrapt, maar ook een paar middag- en avondvluchten kunnen niet doorgaan. KLM denkt dat er geen annuleringen meer bij komen en verwacht morgen weer helemaal volgens schema te vliegen.

Andere maatschappijen hebben geen vluchten geannuleerd vandaag, aldus een woordvoerder van Schiphol.

Van de 1231 geplande aankomsten en vertrekken zijn gisteren in totaal 208 vluchten geannuleerd. Schiphol zegt dat het de bedoeling is om alle gestrande passagiers vandaag naar hun plek van bestemming te brengen.

Luchtverkeersleiding

KLM moest gisteren 80 vluchten annuleren. "Ons streven is ook om vandaag zo veel mogelijk van deze passagiers op hun eindbestemming te krijgen", zegt een woordvoerder.

De maatschappij gaat mensen eerst op eigen vluchten plaatsen. Als die vol zitten, worden mensen overgeboekt naar vluchten van concurrenten. KLM heeft gisteren prioriteit gegeven aan intercontinentale vluchten; die zijn dus wel vertrokken en aangekomen. Er moeten nu vooral nog gestrande passagiers binnen Europa vervoerd worden.

De storing vond plaats bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), waardoor minder vluchten afgehandeld konden worden. LVNL weet nog niet wat de oorzaak van de storing was; dat wordt nog steeds onderzocht. LVNL zegt wel dat het geen cyberaanval of hack was.


  • 22 November 2017 om 12:11

Tekort aan populaire rooibos-thee door mislukken oogst

Wie veel van rooibos-thee houdt, kan de komende tijd weleens misgrijpen. Er is namelijk een tekort aan deze thee-variant.

De vraag naar rooibos neemt al jaren wereldwijd toe, vooral vanuit Azië. Maar de oogst van deze plant in Zuid-Afrika (het enige land waar rooibos wordt verbouwd) is door de droogte in 2016 en 2017 voor het grootste deel mislukt.

Door het tekort stijgt de prijs fors. "Tussen 2011 en 2017 is rooibos zo'n beetje 400 procent duurder geworden", zegt Alex Didden, importeur van onder meer rooibos.

"De onzekerheid is in 2014 begonnen", zegt Ignace Breemer, inkoper van theebedrijf Simon Lévelt. "De droogte houdt aan en daardoor is er veel onzekerheid of onze rooibos-bestellingen daadwerkelijk geleverd worden. Leveranciers durven geen garanties te geven."

Lekker?

Rooibos komt van een struik die alleen in Zuid-Afrika groeit, afgeleid van rood bos in het Nederlands. Er is geprobeerd om de struik in andere landen te laten groeien, maar die pogingen zijn mislukt.

In 1997 begon Alex Didden de rooibos, toen als thee nog volstrekt onbekend in ons land, in Nederland te verkopen. "Niemand vond het toen lekker. Ik dacht, waar ben ik aan begonnen?" Inmiddels is de vraag hard gegroeid en hebben alle grote theemerken rooibos-thee omarmd.

Vooralsnog is er geen zicht op verbetering van de levering uit Zuid-Afrika. "Maar ooit zal het toch wel weer gaan regenen hè", aldus Didden optimistisch. "En dan kunnen de boeren weer meer oogsten."


  • 22 November 2017 om 10:52
❌