[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 22 Oktober 2018NOS Economie

Supermarkten lijden honderdduizenden euro's schade door giftcard-fraude

Supermarkten hebben in de afgelopen twaalf maanden voor honderdduizenden euro's schade geleden door een oplichtingstruc met giftcards. Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) gaat het om een onbekende man, die vanuit het buitenland belt met een medewerker van een supermarkt.

Hij zegt namens het hoofdkantoor te bellen en kondigt aan dat bepaalde reeksen giftcards uit het assortiment worden gehaald. Daarna vraagt hij of de winkelmedewerker even de codes wil doorgeven, zodat die kunnen worden geblokkeerd. Vervolgens kunnen de kaarten worden weggegooid.

"Heel overtuigend"

Met de code kan de kaart verzilverd worden, zegt Jules van Wel, hoofd veiligheid bij het CBL. "Deze meneer weet precies wat hij nodig heeft van die winkelmedewerker, hij weet ook precies hoe hij het moet vragen. Hij komt heel overtuigend over."

De oplichter is al meer dan een jaar actief. "Hij heeft zich it-technisch goed verschanst: in het scherm staat 'onbekend nummer'", zegt Van Wel. Het blijkt niet te achterhalen waarvandaan de man belt. "Hij komt nooit in de winkel. Er is geen camerabeeld, geen signalement. Alleen telefoongesprekken."

Verschillende supermarkten zijn de dupe geworden van deze babbeltruc. Inmiddels hebben ze een speciaal instructiefilmpje gemaakt voor hun medewerkers over de giftcard-fraude. "Als die nu een vraag om codes krijgen, moeten er meteen alarmbellen afgaan", zegt de veiligheidsbaas van de levensmiddelenhandel hoopvol.


  • 22 Oktober 2018 om 19:20

De zin en onzin van duurzaamheidskeurmerken

Ze kosten vaak wat meer, maar in ruil daarvoor werkt een plantage-arbeider voor een eerlijk loon en in veilige omstandigheden. Dat is het verhaal waarmee duurzaamheidskeurmerken hun producten in de markt zetten. Maar zo helder blijkt het in werkelijkheid niet te zijn.

Keurmerken kunnen niet garanderen dat producenten zich houden aan de voorwaarden die zij stellen. Dat blijkt uit een rapport dat Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) vandaag heeft gepubliceerd. Heeft het zin om producten met zo'n keurmerk te kopen? En waarom zijn producten met keurmerk duurder? Vier vragen en antwoorden over het nut van duurzaamheidskeurmerken.

1) Wat zegt het als een product een duurzaamheidskeurmerk heeft?

Wat zo'n keurmerk precies zegt, verschilt per keurmerk. Op het gebied van arbeidsomstandigheden richten ze zich in grote lijnen op vergelijkbare punten. Het Rainforest Alliance-keurmerk en het Fairtrade-keurmerk bijvoorbeeld hebben als voorwaarden dat arbeiders het minimumloon verdienen, dat er veilige arbeidsomstandigheden zijn en dat arbeiders lid mogen worden van vakbonden.

Maar in de praktijk worden deze voorwaarden vaak niet nageleefd. "Vooral op het gebied van fatsoenlijke arbeidsomstandigheden laten ze steken vallen", legt SOMO-onderzoeker Sanne van der Wal uit. Sterker nog, het onderzoek laat zien dat producenten met een keurmerk niet per definitie betere arbeidsvoorwaarden bieden dan een producent zonder keurmerk. "Vaak doen ze het wel wat beter, maar niet altijd en de verschillen zijn klein", zegt Van der Wal.

Onderzoekers zagen verschillende problemen bij producenten met een keurmerk. Zo wordt overwerk vaak niet uitbetaald, moeten arbeiders met onveilige bestrijdingsmiddelen werken en mogen ze geen lid worden van een vakbond.

2) Waarom lukt het keurmerken niet om goede arbeidsomstandigheden te garanderen?

De kern van het probleem is geld, vertelt Van der Wal. "Een leefbaar loon en het uitbetalen van overwerk zijn mooie voorwaarden, maar dat kost wat." Op dit moment is dat geld er nog niet omdat de producten te weinig opleveren. De prijs van bijvoorbeeld koffie is te laag om een fatsoenlijk loon van te kunnen uitbetalen, aldus Van der Wal.

Het keurmerk Fairtrade herkent zich in dat antwoord. "Daarom willen we een groter marktaandeel hebben. Hoe meer Fairtrade-producten verkocht worden, des te meer geld er beschikbaar komt om goede arbeidsomstandigheden te garanderen."

Maken keurmerken dan nu beloftes die ze niet waar kunnen maken? Fairtrade vindt van niet. "Wat we beloven is dat alle producenten er in ieder geval één keer per jaar op gecontroleerd worden of ze zich aan onze voorwaarden houden. Het zou inderdaad kunnen dat er binnen dat jaar tekortkomingen ontstaan."

3) Gaat het extra geld dat ik betaal voor een product met keurmerk naar de boeren?

Niet helemaal. Keurmerken hebben namelijk ook geld nodig om het systeem van inspecties en controles te kunnen betalen.

Sommige keurmerken gaan wat verder dan andere. Bij producten met een Fairtrade-keurmerk krijgen boeren bijvoorbeeld de garantie op een minimumprijs voor hun producten. Die fungeert als vangnet als de prijzen op de wereldmarkt zakken, wat bijvoorbeeld nu bij koffie het geval is. Daar gaat dus ook extra geld naartoe.

Hoe komt het dan dat keurmerkproducten bij de ene supermarkt duurder zijn dan bij de andere? Die verschillen bestaan omdat supermarkten de uiteindelijke verkoopprijs van keurmerkproducten mogen bepalen. De ene supermarkt is bereid meer marge op te geven voor keurmerkproducten, en dus een lagere prijs te vragen, dan andere supermarkten.

Je kunt dus niet zeggen dat het geld dat je extra betaalt voor een product met keurmerk één op één terecht komt bij boeren en arbeiders.

4) Is het al met al beter om producten met een keurmerk te kopen?

Ja, zegt Van der Wal. "Er is op dit moment gewoon niks beters. Ons signaal is absoluut niet: consumenten stop er maar mee, want het heeft geen zin." Hoe meer mensen die producten kopen, des te meer invloed keurmerken kunnen uitoefenen, verwacht Van der Wal. Hij hoopt bijvoorbeeld dat keurmerken meer gaan lobbyen om grote bedrijven via wetgeving te verplichten om keurmerkproducten te kopen. "Dat is op de lange termijn de manier om de structurele problemen aan te pakken."


  • 22 Oktober 2018 om 18:08

Aandeel Philips op de beurs hard onderuit

Het aandeel Philips is op de Amsterdamse effectenbeurs flink onderuit gegaan. Het aandeel sloot op 31,73 euro, een verlies van 8,7 procent.

Beleggers zijn teleurgesteld in de kwartaalcijfers die het technologiebedrijf vanmorgen publiceerde. Philips boekte weliswaar een omzet van 4,3 miljard euro (4 procent meer dan een jaar eerder) en een winstgroei van 17 procent. Maar topman Frans van Houten sprak tegelijkertijd van "voortdurende tegenwind", onder meer door ongunstige wisselkoersen.

"Het aandeel Philips was de afgelopen maanden wel erg gestegen," zegt analist Jos Versteeg van Insinger Gilissen. "Maar zo'n forse koersreactie had ik niet verwacht. Dit heb ik bij Philips in geen jaren meegemaakt." Volgens Versteeg speelt mee dat de financiële markten erg nerveus zijn door toenemende zorgen in de wereld.

Twijfel blijft

Vooral bij het consumentenonderdeel Personal Health vallen de resultaten tegen. De verkoop van slaap- en verzorgingsapparaten blijft achter in de ontwikkelde economieën. En in de opkomende economieën kan het bedrijf de groei niet verzilveren, vanwege dalende valutakoersen.

Volgens Jos Versteegh heeft de Philips-topman in een telefonische toelichting op de cijfers, de twijfel niet weg kunnen nemen. "Het was geen eenduidig verhaal. Beleggers hebben de afgelopen jaren weinig verdiend aan het Philips aandeel. Dus als ze zien dat de risico's toenemen, gaan ze massaal verkopen."


  • 22 Oktober 2018 om 17:38

Ryanair-cabinepersoneel Eindhoven Airport legt morgen werk neer

Cabinepersoneel van Ryanair op Eindhoven Airport legt morgen voor 24 uur het werk neer. De 40 personeelsleden van de prijsvechter die meedoen aan de actie zijn ontevreden over de aangekondigde sluiting van de Ryanair-basis in Eindhoven.

Vanaf Eindhoven heeft de prijsvechter nu 155 vluchten per week, als de basis opgeheven wordt zijn dat er nog 130. Dat betekent dat er in Eindhoven geen werk meer is voor Ryanair-cabinepersoneel en piloten.

FNV Luchtvaart zegt dat door de staking mogelijk negen tot elf vluchten van en naar Eindhoven Airport worden getroffen. Of de vluchten daadwerkelijk worden geannuleerd, is nog niet duidelijk.

Eindhoven Airport zegt dat vluchten van Ryanair morgen mogelijk vertraging oplopen of worden geannuleerd. Het vliegveld adviseert reizigers zelf contact te zoeken met Ryanair.

Aandeelhouder

De actievoerende cabinemedewerkers overhandigen morgen een petitie aan gedeputeerde Pauli (VVD). De provincie Noord-Brabant is aandeelhouder van de luchthaven en investeerde volgens de FNV miljoenen euro's belastinggeld om onder andere Ryanair naar de luchthaven te halen.

Niet alleen vanuit economisch perspectief vindt de vakbond het niet normaal dat Ryanair zich "van de een op de andere dag terugtrekt". Het stoort de bond ook dat de maatschappij zich niet houdt aan het Nederlandse (arbeids)recht.

Sluiting basis

FNV Luchtvaart hoopt nog altijd dat Ryanair zijn besluit voor Eindhoven Airport terugdraait en heeft een kort geding aangespannen.

Ryanair zelf zegt dat het bedrijf banenverlies wil beperken. Piloten mogen reageren op vacatures bij andere bases van Ryanair. Ook wordt gedacht aan onbetaald verlof voor cabinepersoneel.


  • 22 Oktober 2018 om 17:03

Mbo-opleidingen in noorden krijgen 2 miljoen voor energielessen

Om ook na het dichtdraaien van de gaskraan in 2030 energieprovincie te blijven, krijgt Groningen samen met de provincies Friesland en Drenthe een rijkssubsidie van 2 miljoen euro. Het geld is bestemd voor een opleidingstraject waarin mbo, bedrijfsleven en gemeenten samenwerken.

Met het geld zetten de partijen in op de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor de energietransitie: de overgang van fossiele naar duurzame energie, zoals vastgelegd in een conceptversie van het Klimaatakkoord.

Techniekstudenten

Betrokken partijen zijn bezorgd dat die transitie wordt bedreigd door een gebrek aan (gekwalificeerd) personeel. Hierdoor wordt het moeilijker om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen. Groningen is een bijzonder geval: de provincie had zo'n 20.000 directe en indirecte banen te danken aan de gaswinning. Door het dichtdraaien van de gaskraan verdwijnen deze banen.

Ook hebben de drie noordelijke provincies al jaren last van een krimpende en vergrijzende bevolking. Het opleidingsproject moet bijvoorbeeld jonge techniekstudenten naar Groningen te halen.

Scholen en 45 bedrijven uit Drenthe, Groningen en Friesland gaan de komende vier jaar 2400 studenten de nieuwste kennis over duurzame energie bijbrengen. Ook worden duizend werknemers van technische bedrijven en driehonderd docenten bijgespijkerd. Hiervoor worden bestaande vakken meer toegespitst op duurzame energie, en worden er nieuwe vakken ontwikkeld.


  • 22 Oktober 2018 om 15:54

Flinke tegenvallers voor NS op het Britse spoor

De Nederlandse Spoorwegen kampen in het Verenigd Koninkrijk met financiële tegenvallers. Op twee van de drie Britse treinconcessies wordt verlies geleden en moet geld (54 miljoen euro) worden bijgelegd. Bovendien wordt er geruzied met het Britse ministerie van transport over de voorwaarden in een vervoerscontract.

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer is boos. "De NS heeft niets te zoeken in het buitenland. Hou op met die buitenlandse avonturen. Het kan toch niet zo zijn dat ze geld verliezen met buitenlandse spoorlijnen, en dat Nederlandse reizigers daarvoor opdraaien. Er zijn voor de NS in Nederland genoeg investeringen te bedenken om het openbaar vervoer te verbeteren."

Abellio

De NS is in het buitenland actief onder de naam Abellio en zet daar inmiddels ongeveer net zoveel om als in eigen land. In Nederland valt er niet zoveel meer te groeien en te verdienen en dus hebben de spoorwegen hun oog op het buitenland laten vallen.

De NS zegt dat ze zich zo ook voorbereidt op de toekomstige ontwikkelingen op het spoor, ervaring opdoet met concessies en de concurrenten beter leert kennen. van de ervaringen in het buitenland kunnen de Nederlandse reizigers profiteren, zegt de NS.

In het Verenigd Koninkrijk heeft de NS drie spoorconcessies en een busdienst. In de eerste zes maanden van dit jaar werd 1,18 miljard euro omgezet. In het reizigersvervoer wordt gewerkt met netto-contracten, waarbij het risico voor rekening van de exploitant komt. Subsidies worden achteraf verrekend.

Ook in Duitsland is de NS actief. in een drietal regio's worden zes spoorverbindingen geëxploiteerd. In de eerste zes maanden van 2018 werd daar een omzet behaald van 168 miljoen euro. In Duitsland wordt gewerkt met bruto-contracten, waarbij Abellio per treinkilometer betaald krijgt, de opbrengsten of verliezen zijn voor rekening van de vervoersautoriteit.

Lastig

Het is een ingewikkelde en lastige zaak, zegt vervoerseconoom Bert van Wee van de TU Delft. "De NS opereert als een bedrijf, onderneemt, investeert en verdient, maar is ook een overheidsbedrijf en een publieke, collectieve voorziening, gefinancierd met belastinggeld. Moet de NS een winstdoelstelling hebben?"

"De vervoersmarkt is in beweging en geliberaliseerd en buitenlandse vervoerders zijn ook op de Nederlandse markt actief. Tegelijkertijd heeft de politiek er wat over te zeggen, want er gaat subsidiegeld in rond. En het gaat om de publieke ruimte met spoorrails en stations.

"Kan publiek geld niet beter in Nederland geïnvesteerd worden? Wat doe je met risico's en verliezen? Profiteert de reiziger hier van de winst elders of wordt het kaartje duurder en de dienstverlening minder als in het Verenigd Koninkrijk verlies geleden wordt? vraagt Van Wee zich af. "Het is bijna niet uit te leggen, denk aan het gedoe met de hsl-lijn en het debacle met de Fyra."

Schiphol

Niet alleen de Spoorwegen zijn over de grenzen actief. Luchthaven Schiphol doet ook zoiets en heeft belangen in luchthavens in Frankrijk, New York, Brisbane en Zuid-Korea. In 2017 werd daarmee 73 miljoen euro verdiend, bijna een kwart van de hele winst van de luchthaven.

Schiphol is voor 70 procent van de staat, de gemeente Amsterdam is voor 20 procent eigenaar, Rotterdam voor 2 procent en de resterende 8 procent is in handen van de Franse partner Aeroports de Paris.

Ook bij Schiphol is de reden voor de buitenlandse activiteiten ervaring opdoen en het versterken van het netwerk.


  • 22 Oktober 2018 om 14:27

Keurmerken helpen arme plantage-arbeiders nauwelijks

Landarbeiders in ontwikkelingslanden hebben nauwelijks baat bij de duurzaamheidskeurmerken die zijn ontwikkeld om hen vooruit te helpen. Dat komt naar voren uit onderzoek van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO).

De laatste dertig jaar komen er steeds meer keurmerken op de markt voor producten als bananen, koffie en cacao. Maar volgens de onderzoekers van de SOMO is gebleken dat op boerderijen en plantages die worden gesteund door initiatieven als Fairtrade en Rainforest Alliance de omstandigheden niet of nauwelijks beter worden.

Nog altijd verdienen de werknemers geen leefbaar loon en werken ze onder ongezonde en onveilige omstandigheden. Ook worden de rechten van arbeiders geregeld geschonden.

Dankzij de keurmerken stijgen de verkoopprijzen wel, maar de arbeiders profiteren daar niet van. Dat komt volgens de onderzoekers onder meer door hun zwakke onderhandelingspositie: ze zijn nauwelijks georganiseerd in vakbonden.

Max Havelaar

De stichting Max Havelaar, die onder meer achter het Fairtrade-keurmerk zit, geeft toe dat het beter kan, vooral op het gebied van lonen. Maar de stichting kan de plantages naar eigen zeggen niet dicteren wat hun lonen moeten zijn.

"Anders bestaat het risico dat de producent het keurmerk laat vallen als de lonen te hoog worden", zegt Fairtrade-directeur D'Angremond in Trouw. "En veel hoger kunnen we niet gaan vanwege de concurrentiepositie." Wel traint Fairtrade werknemers bij het collectief onderhandelen over hun lonen.

Het keurmerk Rainforest Alliance zegt het minimumloon te hanteren, maar erkent dat dat in veel landen te weinig is voor een fatsoenlijk leven. Het keurmerk wil dat bedrijven stapsgewijs naar een leefbaar loon toewerken, zegt een woordvoerder in Trouw.

Dat de keurmerken niet doen wat ze nastreven, betekent volgens de onderzoekers niet dat ze geen nut hebben. De SOMO wijst erop dat de keurmerken meer aandacht genereren voor de omstandigheden van landarbeiders en dat boeren bovendien beter leren hoe ze hun bedrijf kunnen runnen. Ook zijn de lonen hier en daar wel hoger dan bij niet-gecertificeerde bedrijven, maar nog altijd niet op een 'leefbaar' niveau.

De SOMO roept keurmerken op om meer te doen dan de naleving van hun normen controleren. "Dat betekent intensievere samenwerking, afstemming en pleitbezorging met belanghebbenden zoals brancheorganisaties, supermarkten, vakbonden en ngo's", staat in het rapport.


  • 22 Oktober 2018 om 08:36

Ryanair blijft erbij: geen nadere uitleg racisme-incident

Een dag na het ontstaan van de ophef rond racisme in een vlucht van Ryanair wil het bedrijf nog altijd niets inhoudelijks zeggen over het incident. Gisteren ontstak er een golf van woede over een filmpje, waarin te zien is dat een zwarte vrouw door een witte man racistisch werd bejegend.

Ryanair reageerde gisteren kort via Twitter door te melden dat het bedrijf de zaak bij de politie heeft gemeld. Het bedrijf blijft vandaag bij die verklaring.

"Wij hebben een statement gegeven", zegt Yann Delomez, die verantwoordelijk is voor de marketing van Ryanair in de Benelux. "Wij zijn naar de politie gegaan. Het is nu een kwestie voor de politie. Ik weet niet wat de rol van de crew hierin was. De situatie is veilig verlopen, dat is prioriteit nummer 1. Betreffende het gedrag van de man uit de video zijn wij naar de politie gestapt." De Britse politie heeft inmiddels een onderzoek ingesteld.

Niet alleen het racisme, maar ook het optreden van het Ryanair-personeel werd op sociale media zwaar bekritiseerd. Het leidde er uiteindelijk toe dat de man kon blijven zitten, en de vrouw op een andere plek moest gaan zitten.

De man die het incident filmde, zat vanmorgen bij de BBC om zijn verhaal te doen. Het volledige filmpje staat hier.

Volgens David Lawrence, die het incident filmde, leek de racistische man alle steun te krijgen. Op een man na grepen de overige passagiers niet in. Het cabinepersoneel, dat volgens Lawrence jong en onervaren was, gaf de vrouw een andere plaats. "Daarop bedankte de man het cabinepersoneel en zei dat het nu goed was."

Duizenden mensen hebben inmiddels op de video gereageerd.


  • 22 Oktober 2018 om 13:11

Automobilist rijdt dure snelwegpomp voorbij

De ruim 200 bemande tankstations langs de snelweg zien meer klanten weglopen naar de 2100 meestal onbemande tankstations langs provinciale wegen of in de stad. Met maar één reden: de hogere brandstofprijzen.

"De verschillen kunnen oplopen tot 20 cent per liter, in een extreem geval zelfs tot 26 cent. Reken eens uit hoeveel je dan bespaart op jaarbasis", zegt Jan-Reint Vink van Travelcard, een bedrijf dat tankpassen uitgeeft aan zakelijke automobilisten.

Voor 'gewone' consumenten die de brandstof zelf moeten betalen lijkt het logisch dat ze kiezen voor de goedkopere onbemande tankstations. Maar volgens Vink letten ook steeds meer leaserijders, al dan niet verplicht door hun werkgever, op de kosten.

"Wij hebben 14.000 klanten in ons bestand met in totaal 350.000 tankpassen. In 2010 tankte van al die automobilisten nog ruim 23 procent langs de snelweg, nu is dat aantal gedaald tot 14 procent. Sommige bedrijven vragen ook aan ons: kunt u de dure snelweg-stations op onze passen blokkeren? Dat is natuurlijk een simpele manier voor een bedrijf om kosten te besparen."

Toename

Uit nieuwe cijfers die brancheorganisatie Bovag presenteert, blijkt dat het aantal onbemande stations nog steeds flink toeneemt. Vorig jaar waren de onbemande stations voor het eerst in de meerderheid, en aan die trend komt voorlopig geen einde.

"Het zou best eens kunnen dat over tien jaar twee derde van de benzinepompen onbemand is", zegt Tom Huijskens van de Bovag. "Plekken met onrendabele winkeltjes in de provincie worden omgebouwd tot een onbemand station. Het is niet voor niks dat bedrijven als Tinq en Tango groeien als kool. Voor veel lokale ondernemers is de ombouw naar onbemand vaak pure noodzaak om het hoofd boven water te kunnen houden. Personeel is nu eenmaal de belangrijkste kostenpost. Een onbemand tankstation heeft daar geen last van en kan die marge gebruiken voor verlaging van de literprijzen."

Al zijn er altijd weer uitzonderingen. Zoals het bemande tankstation van Gerrit Heinen in De Heurne in de Achterhoek. Hij denkt er niet over om te stoppen: "Ik ga ermee door totdat ik erbij neerval", zegt hij vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal.

Pomphouder Heinen legt uit dat alleen brandstofverkoop niet genoeg oplevert:

Gerrit Heinen is de vierde generatie van het familiebedrijf en als het aan hem ligt, komt er beslist nog een vijfde generatie bij. "Wij verkopen natuurlijk niet alleen benzine en diesel. We hebben er een winkeltje bij met propaangas, potgrond, kunstmest, koffie en thee. Als we dat niet hadden, lukte het niet."

Maar de toekomst is ongewis. Heinen: "Welke kant gaat het op met de brandstoffen? Wordt het straks elektrisch rijden, of waterstof? Zeg het maar. Maar bijvoorbeeld de investeringen voor waterstof, die zijn zo gigantisch. Dat is voor een bedrijfje als het onze niet op te brengen. We moeten het zien."


  • 22 Oktober 2018 om 06:00
OuderNOS Economie

Kan het Italiaanse begrotingstekort leiden tot EU-sancties?

Het Italiaanse tekort op de begroting voor 2019 is een schoffering van de Europese bestedingsregels, dat zei de Europese Commissie deze week. Maar sancties, zoals het opleggen van hoge boetes, is niet alleen moeilijk maar ook een onwenselijke ontwikkeling, zeggen economen.

Met het indienen van de ontwerpbegroting geeft de Italiaanse regering een duidelijk signaal af: de begroting van komend jaar is voor de Italiaanse burger. De pensioenleeftijd gaat omlaag, er komen gunstige belastingtarieven voor ondernemers en een basisinkomen voor de allerarmsten. Het prijskaartje: 37 miljard euro, per jaar.

Daardoor zal het begrotingstekort volgens de regering oplopen tot 2,4 procent. Dat terwijl minister Tria van Financiën de eurolanden deze zomer nog beloofde dat 1,6 procent het maximum zou zijn. Een verbroken belofte dus. Maandag heeft Italië formeel de laatste kans om nog aanpassingen te doen en een toelichting te geven op de ingeleverde cijfers. Cijfers die de Europese Commissie en Nederlandse ministers al als 'ernstig en zorgwekkend' hebben bestempeld.

Wat als de partijen het de komende weken niet eens worden?

Ingewikkeld beleid

Formeel gezien is maandag een deadline, maar ook daarna kan er politiek gezien nog van alles gebeuren, zegt Harald Benink, hoogleraar banking en finance aan Tilburg University. "Uitstel, heroverwegen. Het is maar de vraag of de reactie van Italië overtuigend is, anders komt er zeker een volgende ronde."

Benink voorspelt dat het gevecht tussen Rome en de Europese politieke leiders na de toelichting van maandag niet voorbij is. Ook kan de EU sancties opleggen, maar dat het zover komt, is erg onwaarschijnlijk. "De Europese Unie heeft beleid voor staten met excessieve tekorten vastgelegd in het begrotingspact. Maar dat is heel gedetailleerd, en om daar gebruik van te maken - en boetes uit te delen - moet de commissie een ingewikkeld traject doorlopen."

Het is dan de praktijk dan ook nog nooit gebeurd dat de EU een lidstaat zo bestrafte.

Toch zijn de regels er niet voor niets, legt econoom Bas Jacobs uit. "Ook al worden de begrotingsregels geregeld overschreden, ze hebben wel een disciplinerende werking."

Uiteindelijk moeten landen die te veel hebben geleend en banken die te veel hebben uitgeleend zelf hun problemen oplossen, zegt Jacobs. Begrotingsregels zijn dan niet meer nodig.

De econoom denkt dat een land in crisis failliet moet kunnen gaan. Maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat er een sterke bankenunie is. "Alleen dan kan worden voorkomen dat een faillissement voor grote schokken zorgt in het financiële stelsel."

De Europese begrotingsregels zijn op zichzelf veel te strikt, vindt hoogleraar economie en oud-Centraal Plan Bureau directeur Coen Teulings. Ze zijn daardoor niet geloofwaardig. Italië heeft weinig speelruimte omdat de Italiaanse economie al 15 jaar niet of nauwelijks groeit en de staatsschuld te hoog is. Boetes vanuit Europa zullen volgens hem niet erg behulpzaam zijn om het land weer terug op het rechte pad te krijgen.

Sancties zoals boetes vindt Teulings niet wenselijk. Ze schuren met de problemen waarmee het land kampt: een staatsschuld van ruim 130 procent van de Italiaanse economie. "Een land met te hoge uitgaven opzadelen met hoge boetes, lost het probleem niet op."

Ook Jacobs vraagt zich af of stevig ingrijpen door Europa wel verstandig is. "We moeten onszelf afvragen: is het een goed idee als de Europese Unie veel te zeggen krijgt over de begroting van een soeverein land? Dat kan zich tegen Europa keren, zoals de opkomst van populisten, ook in Italië, laat zien."

Financiële steun

De huidige crisis in Italië is vooral een crisis van het politieke systeem, zegt Teulings. Het wantrouwen van Italiaanse burgers in hun politici, heeft tot gevolg dat de burger de Europese Unie als reddingsboei beschouwt. Daar heeft de Italiaanse politiek rekening mee te houden. "Het zal veel getouwtrek opleveren, maar uiteindelijk zal Italië inbinden."

De Italianen zullen volgens Teulings bovendien sneller inbinden zodra de financiële markten gaan piepen. Dat doen ze al: de rente op Italiaanse staatsobligaties steeg vrijdag naar het hoogste niveau in vier jaar. De rente op een tienjarige staatslening stond op het hoogtepunt op 3,8 procent. Investeerders lijken te vrezen voor de gevolgen van een ruzie tussen de Europese Unie en Italië over de Italiaanse begroting.

Volgens Teulings zullen dit soort signalen de Italiaanse regering uiteindelijk voor de keuze stellen hoe nu verder te gaan, en dan is er geen andere optie meer dan water bij de wijn te doen of een beroep te doen op financiële steun van Europa, maar die steun zal er alleen komen met harde voorwaarden. "Dat is voor hen nog veel erger."


  • 20 Oktober 2018 om 16:28

Eindelijk akkoord bij Air France: loonsverhoging van 2 procent

Luchtvaartmaatschappij Air France heeft in de slepende cao-onderhandelingen een akkoord bereikt met vier vakbonden. Er zijn afspraken gemaakt over een loonsverhoging van 2 procent die met terugwerkende kracht op 1 januari 2018 is ingegaan.

Op 1 januari 2019 stijgt het loon opnieuw met 2 procent. In oktober volgend jaar begint er een nieuwe onderhandelingsronde over het salaris. Daarbij zullen "de globale economische situatie" en de situatie bij Air France worden meegenomen, meldt het bedrijf.

Toch is het de vraag of met het cao-akkoord alle problemen van tafel zijn. Zo zou de beruchte pilotenvakbond SNPL, de motor achter de pilotenstakingen bij Air France, de overeenkomst niet hebben ondertekend.

Vier andere vakbonden, voor zowel grond- als cabinepersoneel, deden dat wel. In totaal vertegenwoordigen die vakbonden iets meer dan driekwart van het Air France-personeel.

Het onderhandelingsresultaat biedt een nieuw perspectief voor de toekomst, schrijft Air France-KLM-topman Smith in een persbericht.

Stakingen

Het cao-conflict bij Air France sleept al maanden voort en ging dit voorjaar gepaard met tal van stakingen. Die kostten het bedrijf honderden miljoenen euro's. Vanwege de kwestie stapte topman Janaillac op.

De onrust bij Air France leidde ook tot flink wat zorgen bij zustermaatschappij KLM.


  • 19 Oktober 2018 om 16:44

Half-Nederlandse ex-politicus Nick Clegg wordt communicatiebaas Facebook

De voormalige Britse vicepremier Nick Clegg gaat bij Facebook werken. Hij wordt hoofd communicatie en publiek beleid bij het technologiebedrijf.

De 51-jarige Clegg spreekt vloeiend Nederlands. Zijn moeder is Nederlands, zijn vader is half-Russisch en hij spreekt ook Frans, Duits en Spaans. The Financial Times schrijft dat Clegg ergens in de komende weken in het Londense kantoor begint en in januari naar Silicon Valley in de Verenigde Staten verhuist. Zijn vrouw, die advocaat is, en hun drie zonen verhuizen mee.

Cameron

Cleggs Liberaal-Democratische Partij vormde tussen 2010 en 2015 een coalitie met de Conservatieven van toenmalig premier David Cameron. In die periode was hij vicepremier, tot hij in 2015 aftrad na een nederlaag bij de Britse parlementsverkiezingen.

Bij Facebook volgt Clegg Elliot Schrage op. Die werkte tien jaar bij het bedrijf en kreeg te maken met schandalen over nepnieuws, verkiezingsinmenging en privacyschending.


  • 19 Oktober 2018 om 15:53

BelgiΓ« kaapt 'Nationaal Icoon' van Nederland

Een Nederlandse uitvinding van hightechbedrijf ASML die door de Nederlandse overheid als veelbelovend is bestempeld, wordt verder ontwikkeld in België. De uitvinders konden in Nederland geen investeerders vinden en de overheid gaf nog geen subsidie.

De Belgische overheid trekt wel al de portemonnee. Het idee van ASML krijgt 52 miljoen euro subsidie om het de komende twee jaar verder te ontwikkelen.

Het gaat om een nieuwe manier om medische isotopen te produceren. Die worden gebruikt voor de diagnostiek en behandeling van een groot aantal ziekten, waaronder vormen van kanker en alzheimer. Bij de huidige productiemethode komt radioactief afval vrij. Dat gebeurt bijvoorbeeld in de kernreactor in Petten. Bij de methode van ASML komt er amper kernafval vrij.

Aanzienlijk sneller

ASML-ingenieur Patrick de Jager ontdekte de nieuwe methode per toeval. ASML zag er veel toekomst in, maar wilde zich blijven toeleggen op de productie van chipmachines. Voor de productie van medische isotopen werd een aparte onderneming, Lighthouse, opgezet.

Twee jaar geleden benoemde toenmalig minister Kamp van Economische Zaken het concept tot een van de Nationale Iconen van Nederland. Dat zijn baanbrekende innovaties "waar Nederland trots op is".

"Ik heb een poging gedaan om partners op Nederlandse bodem te vinden, maar dat is in vier jaar tijd niet gelukt", zegt De Jager in het NOS Radio 1 Journaal. "De Belgen die waren aanzienlijk sneller om een overeenkomst tot stand te brengen. En de Belgische federale overheid kwam supersnel met een subsidie."

Lighthouse gaat samenwerken met het Belgische IRE. Het bedrijf blijft een Nederlands Nationaal Icoon. "We zijn door Kamp voor het leven benoemd, onafhankelijk van waar het zich op de wereld verder ontwikkelt", aldus De Jager.

Het ministerie van Economische Zaken zegt in het FD dat de subsidieaanvraag nog liep. Een woordvoerder zegt het mooi is dat de technologie in elk geval wordt gerealiseerd.


  • 19 Oktober 2018 om 11:59

Rotterdam schrapt sollicitatieplicht voor 60-plusser in de bijstand

Rotterdammers die ouder zijn dan 60 en een bijstandsuitkering ontvangen, worden niet langer gedwongen te solliciteren. Als werk vinden voor hen kansloos is, worden ze niet meer verplicht om sollicitatiebrieven te versturen, staat in een brief van het college aan de gemeenteraad.

Ook hoeven ze niet langer een re-integratietraject te volgen. De groep krijgt wel geld en ondersteuning. Het gaat om zo'n 5400 inwoners.

"Sommige mensen hebben al meer dan 1000 brieven verstuurd. Dat leidt tot 1000 afwijzingen en 1000 teleurstellingen. Dat werkt niet", zegt PvdA-wethouder Moti tegen RTV Rijnmond. "Als betaald werk voor hen niet haalbaar is, vind ik het prima als ze bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen."

1000 afwijzingen

De gemeente moet volgens de wethouder Werk en Inkomen met die groep in gesprek gaan om te onderzoeken wat ze willen en nog kunnen. Aan oudere Rotterdammers die wel streven naar een betaalde baan, biedt de gemeente wel begeleiding.

Leefbaar Rotterdam en de VVD hebben kritiek op het voorstel om de sollicitatieplicht voor ouderen in de bijstand te schrappen. De partijen vinden het schandalig dat 60-plussers zo worden "afgeschreven".

De woordvoerder van staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken zegt in een reactie dat gemeenten niet hele groepen mogen uitsluiten van de sollicitatieplicht. Of dat in dit concrete voorstel gebeurt, kan het ministerie nu niet beoordelen.

Tegenprestatie

Rotterdam telt 37.700 mensen met een bijstandsuitkering. In het coalitieakkoord staat dat de gemeente dit aantal wil terugbrengen naar 30.000.

Onder het vorige college (met Leefbaar Rotterdam) koos de stad voor voor-wat-hoort-wat. Kansloze werkzoekenden moesten minstens 20 uur een tegenprestatie leveren voor de uitkering, bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, mantelzorg of een taalcursus.


  • 19 Oktober 2018 om 08:00

Bij HEMA ging het steeds minder over de rookworst, en meer over rendement

Grote opluchting bij de HEMA vandaag: na elf jaar komt het van oorsprong oer-Hollandse bedrijf weer in Nederlandse handen. De winkelketen zat al lange tijd vast in een liefdeloze relatie met de Britse eigenaar Lion Capital en een nieuwe koper werd maar niet gevonden. Tot vandaag.

Met foodtrucks gevuld met tompoucen, stroopwafels en rookworsten werd de overname door de Nederlandse investeerder Marcel Boekhoorn gevierd. "Het voelt als een soort feestje. HEMA kan weer een frisse start maken", zegt journalist Stefan Vermeulen, die de laatste hand legt aan zijn boek over de HEMA.

In HEMA. De uitverkoop van een nationaal icoon beschrijft Vermeulen hoe het de afgelopen jaren steeds meer over rendement ging, en steeds minder over de rookworst. "Lion Capital had eigenlijk niet zoveel met het merk HEMA. Toen het rendement uitbleef, kwam het tot dan succesvolle bedrijf al snel in de problemen."

De winkel waar elke Nederlander komt

En dat terwijl het 'merk HEMA' juist zo belangrijk is, zegt Vermeulen. "HEMA is de winkel waar elke Nederlander komt, een beetje de nationale woonkamer. Veel meer dan bijvoorbeeld de Blokker of V&D. Het is niet heel goedkoop, maar ook niet heel luxe. Echt net ertussenin, en daar houden Nederlanders van."

In 1926, toen de winkel de eerste vestiging opende in de Amsterdamse Kalverstraat, was dat overigens heel anders. Bij de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam was alles namelijk te koop voor eenheidsprijzen (25 en 50 cent) en kreeg daardoor de stempel 'armeluiswinkel'. Rijkere Nederlanders wilden er niet gezien worden.

Naarmate de prijzen stegen, schudde de HEMA dat imago van zich af. In Nederland zijn inmiddels 541 winkels en ook in het buitenland (onder andere Duitsland, Frankrijk, Spanje en zelfs de Verenigde Arabische Emiraten) zijn vestigingen te vinden. In al die winkels samen komen wekelijks 6 miljoen klanten, zegt HEMA.

Toch leed het bedrijf in de afgelopen tien jaar vooral verlies. Pas recent werd er voorzichtig winst gemaakt en meer omzet geboekt. De winkels kregen vorig jaar een grondige facelift. Een frisser uiterlijk en een betere indeling moesten ervoor zorgen dat de klanten weer meer gingen uitgeven.

Maar de veel te hoge schuldenlast bleef een probleem. "Elk jaar gingen tientallen miljoenen euro's naar banken die de overname door Lion Capital hadden gefinancierd. Er was geen geld om te groeien. Daardoor is de HEMA helemaal achterop geraakt bij de concurrentie", zegt Vermeulen.

Investeerder Marcel Boekhoorn wil van die "loden last" af en is per direct begonnen met het afbouwen van de schuld. Vermeulen: "HEMA krijgt daardoor weer wat lucht en ruimte om te groeien. De intentie is er in ieder geval, nu moeten we nog gaan kijken wat er de komende tijd gaat gebeuren."

Hij denkt dat Lion Capital en de HEMA blij zijn dat ze na al die jaren van elkaar af zijn. "We zien de grote opluchting bij HEMA vandaag, maar de Britten waren ook al heel lang met het bedrijf aan het leuren. Op z'n best was de relatie tussen de twee partijen een verstandshuwelijk te noemen."

De overname betekent een nieuw hoofdstuk voor de HEMA, maar ook voor Vermeulen zelf. "Dit is het laatste hoofdstuk waar ik tijdens het schrijven al op zat te wachten. Die overname zat eraan te komen, maar nu die er echt is, moet ik heel veel haast gaan maken met het afmaken van mijn boek."


  • 18 Oktober 2018 om 20:58

Pandavriend Marcel Boekhoorn is nu HEMA-eigenaar

Vandaag werd bekend dat ondernemer en miljardair Marcel Boekhoorn HEMA overneemt. Het is de zoveelste deal van de serie-investeerder. Wie is hij?

Boekhoorn (58) groeide op in Nijmegen. Vanaf 1981 werkte hij als accountant bij Deloitte. Zijn eerste bv noemde hij Bowolar, wat stond voor Boekhoorn Wordt Lachend Rijk. In 1994 kwam er een eigen investeringsmaatschappij, Ramphastos, die hij nog steeds leidt. Ramphastos is de latijnse naam voor de toekan, de favoriete vogel van dierenliefhebber Boekhoorn.

De ondernemer heeft grote plannen met HEMA:

Hij werd rijk met de aan- en verkoop van verschillende bedrijven. Zijn eerste grote deal was in 1999. Toen verkocht hij bakkerijketen Bakker Bart aan een Duits bedrijf, voor toen nog 350 miljoen gulden.

De grootste klapper maakte hij daarna met Telfort. Hij kocht dat telecombedrijf in 2004 en verkocht het minder dan een jaar later aan KPN en verdiende daar zo'n half miljard mee.

Met een geschat vermogen van 1,8 miljard euro stond hij vorig jaar op plek 9 in de Quote 500-lijst van rijkste Nederlanders.

Niet alle bedrijven die hij opkoopt, verkoopt hij ook weer snel. Hij is namelijk al sinds 2000 eigenaar van Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Het hoofdkantoor van zijn investeringsmaatschappij Ramphastos is zelfs daar op het terrein gevestigd. Zijn eigen kantoor zit boven op het gorillaverblijf, hij kan de beesten zelfs vanuit zijn kamer voeren.

Boekhoorn vindt zelf de komst van twee panda's uit China naar Ouwehands een van de belangrijkste deals die hij ooit sloot. "Dat was een droom waar ik persoonlijk, volhardend en geduldig zeventien jaar lang aan heb gewerkt", zegt Boekhoorn in een interview met het blad Finance Monthly.

Hij ging vele malen op en neer naar China en lobbyde jarenlang bij verschillende Nederlandse en Chinese regeringen om het gedaan te krijgen. In april 2017 kwamen panda's Wu Wen en Xing Ya aan in Nederland.

NEC

Als geboren en getogen Nijmegenaar is Boekhoorn een groot supporter van voetbalclub NEC. Meerdere malen hielp hij de club uit de financiële brand. In seizoen 2017-2018 was zijn Ouwehands Dierenpark nog shirtsponsor van NEC, met pandalogo.

Hoeveel Boekhoorn in de loop der jaren in NEC stopte is onbekend. Volgens De Gelderlander gaat het om zo'n 15 miljoen euro. "Ik houd het niet bij", zei Boekhoorn daar toen over. "Ik boek het altijd meteen af, dan heb ik er ook geen buikpijn van.''

Mislukkingen

Niet al zijn investeringen waren een succes. Zo begon hij in 2007 de gratis krant De Pers. Na jaren van miljoenenverliezen werd in 2012 de stekker eruit getrokken.

Ook investeerde hij in 2007 zo'n 7 miljoen euro in de Nederlandse luxe-automaker Spyker. Na jaren kwakkelen ging Spyker in 2014 failliet. Hoe groot het belang van Boekhoorn toen nog was, is onbekend.

Bekende vrouwen

Boekhoorn heeft met een aantal bekende vrouwen relaties gehad. Rond 2007 had hij een relatie met Tatjana Simic, na de scheiding met zijn vrouw met wie hij drie kinderen heeft. Tussen 2013 en 2015 was hij samen met zangeres Hind Laroussi. En nu is hij met Rebecca Cabau, de oudere zus van Yolanthe Sneijder-Cabau.


  • 18 Oktober 2018 om 19:16

HEMA wil met nieuwe eigenaar 'terug naar de Champions League'

"Dames en heren, mijn naam is Marcel Boekhoorn. Ik ben een Nederlandse ondernemer. Ik volg en bewonder de HEMA al jaren. Sterker nog, ik heb jaren geleden een bod op de HEMA gedaan, dat men toen veel te laag vond en waarover ze mij uitlachten. Lion Capital bood veel meer en dat hebben we allemaal geweten ook."

Zo introduceerde de koper van de warenhuisketen zich op de persconferentie waar de deal werd toegelicht.

De ondernemer heeft grote plannen met HEMA:

HEMA-directeur Tjeerd Jegen is in zijn nopjes met de nieuwe eigenaar. "De HEMA gaat meedoen in de Champions League van de retail", zei hij. "HEMA is weer 100 procent Nederlands, met een hoofdkantoor in Nederland, en we zijn van plan dat in lengte van jaren zo te houden. Dat is het best voor het bedrijf, voor onze klanten en voor onze 19.000 medewerkers."

Volgens Jegen zijn Boekhoorn en zijn investeringsmaatschappij Ramphastos buitengewoon bevlogen en zeer professioneel. "Ze gaan voor de langetermijninvestering." Hij kondigde aan dat alle winkels worden omgebouwd naar een nieuw concept en toch herkenbaar HEMA blijven.

"Wij als Ramphastos werken nooit naar een exit, wij werken naar een marktpositie, aan het bouwen van een merk", betoogde Boekhoorn. "En wat is voor een Nederlander nou een mooier merk dan de HEMA?"

Loden last

HEMA kampt met een veel te hoge schuldenlast. Boekhoorn, die in 2007 in de race was om de keten te kopen, verwijt de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital dat die het bedrijf heeft volgehangen met schulden van bijna een miljard euro. HEMA heeft daar de voorbije jaren veel last van gehad. "Deze loden last zit groei in de weg en belemmert de groei van het oersterke merk."

Boekhoorn is om die reden per direct begonnen met het afbouwen van de schuld. "Ik zal op korte termijn een aanvang maken om die schuld drastisch terug te brengen. De eerste stap is al gezet met deze overname. Ik heb meer dan 100 miljoen euro aan leningen van de balans gehaald en een acute kapitaalinjectie van 40 miljoen euro gegeven."

Boekhoorn koopt HEMA voor een onbekend bedrag. Lion Capital wilde het warenhuis al langer kwijt, maar slaagde er maar niet in een koper te vinden. Begin dit jaar leek een Belgische partij nog interesse te hebben, maar dat ketste af, naar verluidt omwille van de grote groep franchisers binnen HEMA.

De HEMA-directie leefde in onmin met de franchisers, die 250 winkels en 40 procent van de omzet in Nederland onder hun hoede hebben. Er speelden rechtszaken en contracten werden opgezegd. Een belangrijk onderdeel in de overname was dan ook een herstel van de relatie met de franchisers. "Franchise was altijd heel belangrijk binnen Hema", aldus directeur Jegen. "Dat zal zo blijven, ook in de toekomst." Hema was in 1958 het eerste bedrijf met een franchiseformule.

"Om te knallen heb je een gezond bedrijf en mensen nodig", zei Boekhoorn, doelend op de problematische relatie met franchisers. "We hebben de partijen weer bij elkaar gekregen en geholpen om de problemen eens en voor altijd op te lossen." Alle rechtszaken zijn volgens hem afgeblazen, contractopzeggingen zijn ingetrokken en er zijn nieuwe afspraken gemaakt over online.

"Advocaten zijn vanaf vandaag niet meer welkom bij de HEMA", zei Boekhoorn. Waarop Jegen fluisterde: "Maar wel als klant, toch?" Boekhoorn: "Alleen als klant, hahaha."

Boekhoorn bedankte de banken voor het snelle handelen en hun bijdrage aan het gezond maken van HEMA. "Het zijn geen gemakkelijke tijden. We zullen alle zeilen moeten bijzetten. We zullen alles in het werk stellen om de HEMA te laten gloriëren als nooit te voren."


  • 18 Oktober 2018 om 17:00

ItaliΓ« wil geld uitgeven, maar beseft niet wat er op het spel staat

Het staat niet op de officiële agenda, toch is het waarschijnlijk een van de meest besproken onderwerpen van de EU-top in Brussel vandaag; de Italiaanse begroting. De "begroting van het volk", zoals de Italiaanse leiders het noemen, moet het armlastige Italië weer op de been brengen.

Maar de plannen voor enorme investeringen baren de Europese leiders grote zorgen. De staatsschuld is hoog en zal hiermee ver boven de Europese normen uitgroeien. Onacceptabel, vindt Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie. Ook de Italiaanse rekenkamer keurde de begroting af. Maar de Italiaanse bevolking is juist erg enthousiast over de plannen.

Geen uitkeringen

Italië kent geen systeem van uitkeringen zoals wij dat in Nederland kennen. Geen werk betekent geen inkomen. Dus is het een drukte van belang bij het arbeidsbureau in Cinecitta, Zuid-Rome.

Met 270.000 ingeschreven werkzoekenden is dit een van de grootste arbeidsbureaus van Europa. Hier zijn ze erg enthousiast over de begrotingsplannen, vooral over het idee van het burgerinkomen: een soort bijstandsuitkering voor de allerarmsten. Zo'n 5 miljoen Italianen zullen hierop aanspraak kunnen maken. Met 9 miljard euro is het burgerinkomen de grootste kostenpost in de begroting.

Amanda Zingone (58) is een van de werkzoekenden. Al anderhalf jaar is ze op zoek naar een baan, maar het wil maar niet vlotten. "Waar ik van leef?", vraagt ze, zuchtend. "Het leven zonder werk is echt een ramp, je bent puur aan het overleven. Het burgerinkomen kan veel mensen helpen."

In de Alpenstad Aosta heeft regeringspartij de Vijfsterrenbeweging een partijbijeenkomst. Het burgerinkomen wordt hier met hand en tand verdedigd, terwijl de EU het plan veel te duur vindt.

"In deze begroting zitten de onderwerpen waar we altijd hard voor hebben gevochten", betoogt Vijfsterren-senator Susy Matrisciano op het podium. "Als eerste het burgerinkomen, dat gaat er komen! Samen met de hervorming van de arbeidsbureaus. Deze begroting wordt van alle kanten aangevallen. Dat zijn we inmiddels gewend, maar wij weten wat ons doel is: het behartigen van de belangen van de Italiaanse burger."

Sesbastiana Spitale, een aanhanger van de Vijfsterrenbeweging, juicht haar senator toe. Ze is laaiend enthousiast over de begrotingsplannen. Over de bezwaren van de Europese Commissie is ze duidelijk, "Die commissieleden zijn bezig met hun verkiezingscampagne, ze zijn bang voor partijen die opkomen voor de belangen van het volk."

Felle strijd

Ondertussen worden de markten steeds onrustiger van de ontwikkelingen in Italië. Volgens Francesco Galetti van het adviesbureau Policy Sonar bereidden de Italianen zich voor op een felle strijd met de Europese Commissie en zullen ze deze onrust proberen voor hun eigen gewin te gebruiken.

"De Italiaanse leiders zijn op zoek naar martelaarschap", zegt Galetti. "Hoe onrustiger de markten zullen reageren op de ontwikkeling in Italië, hoe groter de kans is dat Salvini en Di Maio het monster van de italexit uit de kast zullen hallen. Daar zullen ze veel mee kunnen forceren."

Kettingreactie

Financieel analisten waarschuwen dat de toename van de Italiaanse staatsschuld een kettingreactie in gang kan zetten die tot grote problemen kan leiden van de Europese financiële sector.

Aangezien het overgrote deel van de Italiaanse staatsschuld is ondergebracht bij Italiaanse banken, kan er een domino-effect ontstaan als Italië zijn schulden niet kan aflossen. Dat betekent dat de Italiaanse banken in de val van de overheid meegetrokken zullen worden. Daar zullen banken in andere Europese landen ook de dupe van worden.

Maar de Italiaanse regering is niet onder de indruk van de doemscenario's. "Hoe moeten we de economie dan laten groeien?", roept staatssecretaris Andrea Cioffi van economische ontwikkeling. "Door bezuinigingen? Door verder te gaan met het beleid dat we altijd al zagen en in feite heel weinig heeft opgeleverd?"

Hij vervolgt: "Bezuinigingsbeleid is een beleid van krimp. Wij moeten de moed hebben om Italië - nee, Europa - naar een nieuwe toekomst te brengen. Lef tonen betekent experimenteren."


  • 18 Oktober 2018 om 16:52

Hoekstra niet naar Saudi-ArabiΓ«, ook missie Kaag op losse schroeven

Het bezoek van minister Hoekstra aan Saudi-Arabië gaat niet door. Hij zou volgende week naar een investeerdersconferentie in de hoofdstad Riyad gaan, maar dat is afgezegd vanwege de zaak-Khashoggi. Ook een handelsmissie naar Saudi-Arabië onder leiding van minister Kaag, in december, staat op losse schroeven.

Eerder noemde Hoekstra de berichten over de journalist die in Turkije verdween na een bezoek aan het Saudische consulaat zeer verontrustend. En dinsdag zei hij dat het "niet in de rede ligt" dat hij afreist, maar dat een definitief besluit later deze week zou vallen.

Minister Blok meldt nu dat Hoekstra definitief niet gaat. De reden is dat de Saudische autoriteiten volgens het kabinet "nog niet in staat zijn gebleken duidelijkheid te verschaffen over deze ernstige kwestie". Blok spreekt van schokkende en zeer zorgelijke berichten. Het kabinet vindt dat de Saudische autoriteiten helderheid moeten bieden over het lot van Kashoggi. Blok heeft zijn Saudische collega vandaag telefonisch van het standpunt van het kabinet op de hoogte gebracht.

De minister wijst erop dat ook internationale bedrijven, de Wereldbank, het IMF en de Franse minister van Financiën Le Maire hebben afgezegd. Hoekstra en Le Maire hebben met elkaar over de kwestie overlegd.

Ook de Amerikaanse minister van Financiën Mnuchin gaat niet naar de conferentie. Mnuchin schrijft op Twitter dat dat na overleg met president Trump en minister van Buitenlandse Zaken Pompeo is besloten.

Handelsmissie: nee tenzij

Ook de handelsmissie onder leiding van Kaag in december gaat waarschijnlijk niet door. De knoop daarover wordt doorgehakt zodra de uitslagen van onderzoek er zijn. Maar "gelet op de uitermate ernstige berichten over het lot van Kashoggi, en op basis van de inschatting van de feiten nu, is het kabinet van mening dat het niet in de rede ligt dat de missie op politiek niveau doorgang zal vinden", zegt Blok. De minister vat het standpunt van het kabinet samen als "nee, tenzij".

Het bedrijfsleven sluit zich bij het kabinet aan. Werkgeversorganisatie VNO-NCW zegt de politiek te volgen en vindt het "economisch dan ook niet in de rede liggen" om te gaan.

Een missie van de afvalverwerkende industrie in november, ondersteund door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), is inmiddels geschrapt.

2,6 miljard export

Saudi-Arabië staat op plek 28 van de lijst met landen waarnaar Nederland exporteert, achter de Verenigde Arabische Emiraten en Portugal en voor Australië en Roemenië.

Nederland exporteerde vorig jaar twee keer zo veel naar Saudi-Arabië (2,6 miljard euro) als andersom (1,3 miljard).


  • 18 Oktober 2018 om 10:57

Minder starters op de woningmarkt, 35-plussers dreigen boot te missen

Het Kadaster signaleert samen met het CBS een trend in de woningmarkt: het aantal starters neemt af. Het gaat zowel om jonge mensen als om 35-plussers die minder snel de stap naar een koophuis wagen.

Oorzaak daarvoor lijken de hoge verkoopprijzen te zijn, zegt het Kadaster in een rapport. "Starters krijgen in feite steeds minder waar voor hun geld en het perspectief dat de eerste woning niet al te veel meer in waarde zal stijgen is niet erg aanlokkelijk."

De groep die het vaakst voor het eerst een huis koopt is tussen de 25 en 30 jaar oud. Waar die groep zich inmiddels heeft hersteld van de economische crisis, zijn het mensen onder de 25 jaar en mensen boven de 35 die achterblijven in de statistieken.

Later beslissingen nemen

Woningmarktexpert Paul de Vries van het Kadaster denkt dat dit mede komt door veranderde hypotheekvoorwaarden, waardoor kopers eigen geld moeten inleggen. "We zien daarnaast dat twintigers tegenwoordig iets later beslissingen nemen over grote dingen, zoals kinderen, vast werk en het kopen van een huis. Als je wat ouder wordt, heb je over het algemeen meer geld en dus wachten mensen vaak een paar jaar."

Ook vraagt De Vries aandacht voor de groep 35-plussers. Hij denkt dat ze veelal als twintiger de boot hebben gemist en zijn gaan huren, zonder dat ze daarbij veel hebben gespaard.

Hij vergelijkt de concurrentiepositie van starters met die van doorstromers, mensen die wel een huis hebben gekocht. "Stel, je bent nu 35 jaar en hebt vijf jaar geleden een huis gekocht. Dan heb je een huis in het dal van de crisis goedkoop kunnen aanschaffen, waardoor je nu een eigen vermogen hebt opgebouwd als je een nieuw huis gaat kopen. Een leeftijdsgenoot die nu gaat starten, moet alles lenen en moet ook nog gespaard hebben. Dat is een totaal ander financieel plaatje."

Het Kadaster noemt de koophuizenmarkt een rijdende trein "waar je op tijd op moet springen".


  • 18 Oktober 2018 om 15:36
❌