[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag โ€” 11 December 2018NOS Economie

Opkoopprogramma van Europese Centrale Bank voldoet aan de regels

De Europese Centrale Bank (ECB) heeft met het grote schuldenopkoopprogramma geen regels overtreden en is binnen de wet gebleven. Het 'Asset Purchases Programme', zoals de massale opkoop van staatsschulden van eurolanden officieel heet, is geëigend monetair beleid en toegestaan voor de eurolanden, het valt dus binnen het mandaat van de centrale bank. Dat oordeelt het Europees Hof van Justitie in Luxemburg.

Doel van het opkoopprogramma was het stimuleren van de economie, het bezweren van de financiële crisis en het aanjagen van de inflatie naar de gewenste twee procent. De miljarden zouden via de banken in de economie gepompt worden als goedkope leningen voor bedrijven en consumenten.

Het opkoopprogramma loopt deze maand af. Sinds de start van het reddingsprogramma in maart 2015 zijn voor 2570 miljard euro bedrijfsobligaties en staatsobligaties van eurolanden opgekocht. Op het hoogtepunt werd maandelijks voor 80 miljard euro schulden opgekocht, bij de afbouw werd dat verlaagd naar 60, 30 en uiteindelijk 15 miljard euro per maand.

Protest

In Duitsland rees veel protest van wetenschappers, parlementsleden en activisten tegen de ECB-actie. 37.000 mensen tekenden verzet aan. Het zou in strijd zijn met de Duitse grondwet omdat de ECB op de stoel van nationale overheden ging zitten. Bovendien is het de ECB verboden om landen financiëel te helpen met hun begrotingen, de zogeheten 'monetaire financiering'. De vrees bestond dat sterke eurolanden opdraaien voor de zwakke landen en de tekorten overgedragen worden. Een reeks gangen naar diverse gerechtshoven volgde.

In 2015 stonden de klagers voor het Duits grondwettelijk hof in Karlsruhe, maar dat verwees door naar het Europees Hof in Luxemburg. Dat oordeelde dat de ECB binnen zijn mandaat bleef, wat vervolgens door het hof in Karlsruhe in 2016 weer bevestigd werd. Het Europees Hof zet vandaag definitief een streep door de bezwaren.

Stuwmeer van goedkoop geld

De ECB kocht naar rato van grootte van de landen schulden op. Zo heeft de centrale bank voor 114,5 miljard euro aan Nederlandse staatsobligaties op de plank liggen. Die worden de komende jaren niet verkocht, zodat de monetaire steun voorlopig blijft.

In combinatie met het opkoopprogramma verlaagde de ECB de basisrente naar nul procent. Banken moesten bovendien boeterente betalen als ze ongebruikt geld parkeerden bij de ECB. Met het eindigen van het opkoopprogramma zal de rente niet direct verhoogd worden. De ECB gaf aan dat dat op z'n vroegst pas in of na de zomer van 2019 gebeurt, maar economen gaan ervan uit dat het eerder pas in 2020 zover is.

De basisrente vormt direct en indirect de basis voor onder meer de spaarrente, de hypotheekrente en de obligatierente. Die zijn mede door het opkoopprogramma erg laag. De combinatie van opkopen en lage rente heeft een stuwmeer aan goedkoop geld gecreëerd. Een groot deel daarvan vond in de zoektocht naar rendement ook zijn weg naar de financiële markten, met hoge beurskoersen tot gevolg.


  • 11 December 2018 om 12:39

Google wist dit jaar de politieke schijnwerpers te ontlopen, tot vandaag

In september bleef zijn stoel nog leeg, maar nu kan Google-ceo Sundar Pichai er echt niet omheen. Vanmiddag moet hij zich verantwoorden tegenover het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. Het is voor het eerst dat hij dit doet, en hij doet het met tegenzin. Want Pichai moet antwoord geven op vragen die hij liever niet krijgt. Bijvoorbeeld over ambities van Google in China.

Plaatsnemen voor een hoorzitting in het Congres is niet iets dat de top van een groot techbedrijf graag doet. Als het dan toch moet, sturen ze liever bijvoorbeeld hun hoofd juridische zaken. De buitenwereld kent die persoon minder goed en dus is de kans kleiner dat het verhaal de voorpagina van The New York Times haalt of dat er op CNN een uur over wordt gesproken.

Dat is wat Facebook dit jaar overkwam na twee hoorzittingen met topman Mark Zuckerberg over het Cambridge Analytica-schandaal en een met operationeel directeur Sheryl Sandberg over inmenging op sociale media rond de tussentijdse verkiezingen.

Net als Facebook verzamelt Google gigantisch veel informatie over gebruikers. We gebruiken Google om te zoeken, te navigeren, video's te kijken, de kans is aanwezig dat je er (tien)duizenden foto's hebt opgeslagen en misschien zit je administratie wel in Google Drive.

Toch lijken we ons daar minder druk over te maken. "Ondanks dat hun verdienmodellen sterk op elkaar lijken, heeft Google een totaal andere plek in ons geheugen dan Facebook", schreef techjournalist Casey Newton in oktober daarover.

En dat is niet altijd terecht legt jurist Frederik Zuiderveen Borgesius uit. "Google lijkt professioneler te zijn dan Facebook, ik denk dat zij van eerdere data-gerelateerde incidenten hebben geleerd. Maar vergeet niet: ook zij doen nog dingen die op het randje zijn." Daarbij noemt hij de recente klacht van de Consumentenbond over het verzamelen van locatiegegevens op Android-telefoons als voorbeeld.

"Google beheert platforms op veel meer markten dan Facebook, dat zich primair richt op het zijn van een sociaal netwerk", zegt mediawetenschapper José van Dijck. "Dat maakt Google als dataverzamelaar nog veel machtiger."

Tijdens de zitting zal de Google-topman dus zeker vragen krijgen over de manier waarop het bedrijf omgaat met data. Zo zullen de politici Pichai mogelijk vragen waarom hij een bug in sociaal netwerk Google+, waardoor gebruikersdata te benaderen was, heeft verzwegen.

Project Dragonfly

Een ander belangrijk onderwerp: de Chinese ambities van Google. In augustus van dit jaar meldde onderzoekssite The Intercept dat er bij Google sinds 2017 wordt gewerkt aan 'Project Dragonfly', met als doel een zoekmachine-app voor iOS en Android te ontwikkelen voor de Chinese markt. Dat betekent dat Google zal moeten voldoen aan de eisen van de Chinese regering en dus censuur zal moeten plegen op zoekresultaten.

Het leidde tot een storm van kritiek, zowel van binnen als buiten Google. Medewerkers dreigden zelfs om ontslag te nemen of hebben dit gedaan. Human Rights Watch zei "extreem bezorgd" te zijn en de Amerikaanse vice-president Mike Pence riep Google op te stoppen met het project. Tevergeefs.

In oktober liet Pichai weten dat hij vierkant achter het project staat. "Het blijkt dat we meer dan 99 procent van alle zoekvragen kunnen behandelen", zei hij. Waarmee hij leek te willen zeggen: dus die één procent censuur kunnen we wel accepteren.

Waar Republikeinen ongetwijfeld ook op gaan inzetten, is de beschuldiging dat Google conservatieve websites in zoekresultaten benadeelt. Het is een stokpaardje van die partij; in september vroegen ze Twitter-topman Jack Dorsey hier ook al naar. Zowel Twitter als Google ontkennen dat hier sprake van is.

Ook andere techbedrijven zullen deze hoorzitting waarschijnlijk nauwlettend volgen. De zitting zal een eerste indruk geven van hoe de Democraten, die straks een meerderheid hebben in het Huis van Afgevaardigden, techbedrijven willen gaan aanpakken. Mogelijk thema's daarbij zijn desinformatie en oneerlijke concurrentie.

De zitting met Pichai begint om 16.00 uur Nederlandse tijd.

Wat voor data verzamelt Google over zijn gebruikers? En wat doen ze met deze data? NPO Focus zoekt uit wat Google weet in deze special.


  • 11 December 2018 om 10:50

Extra banen in hernieuwbare energie en energiebesparing

Investeringen in hernieuwbare energie en energiebesparing leveren banengroei op. Tussen 2008 en 2017 steeg het aantal voltijdbanen in de energiesector met ruim de helft, van 35.000 naar 54.000. Dat meldt het CBS.

In 2008 waren biomassa en biogas nog verantwoordelijk voor het grootste deel van de werkgelegenheid in wat toen doorgaans nog werd aangeduid als 'alternatieve energie'. Inmiddels is de term hernieuwbare energie meer gangbaar en brengen vooral het plaatsen van zonnepanelen en de bouw van windmolens extra werkgelegenheid met zich mee.

Sinds 2015 komen er meer banen voort uit investeringen in hernieuwbare energie en energiebesparing dan uit investeringen in conventionele energie als olie en gas. Vooral de installatiesector profiteert. De banengroei is daar zo groot, dat men vreest voor een tekort aan mankracht om de overgang naar hernieuwbare energie mogelijk te maken.

Gigantisch tekort

Het tekort is "gigantisch", zegt Doekle Terpstra, voorzitter van installatiebranchevereniging UNETO-VNI. En het loopt alleen maar op: nu gaat het nog om 20.000 banen, over vijf jaar is dat al verdubbeld.

Dat heeft te maken met het grote tekort aan technisch geschoolde mensen, aldus Terpstra. "We doen er alles aan om meer mensen de techniek in te halen. We kijken bijvoorbeeld met het UWV hoe we mensen uit de financiële sector kunnen laten zij-instromen in de techniek. En we proberen statushouders aan ons te verbinden."

Een klein lichtpuntje is er ook. Terpstra in het NOS Radio 1 Journaal: "Een poosje geleden hebben we een overeenkomst met de overheid gesloten, om in vijf jaar 6000 warmtepompmonteurs op te leiden. Alle opleidingslokalen zitten stampvol. We gaan die ambitie nu waarschijnlijk verdubbelen naar 12.000 mensen."

Kolencentrales

Overigens nam het aantal banen in de conventionele energie sinds 2014 af. Dat komt door het gereedkomen van drie steenkoolcentrales, waardoor de werkgelegenheid in de bouw van die centrales wegviel. Ook speelt waarschijnlijk het besluit om de aardgaswinning terug te brengen een rol.


  • 11 December 2018 om 08:51
Gisteren โ€” 10 December 2018NOS Economie

PostNL gaat niet in op cao-ultimatum, FNV dreigt met kerststaking

Er is nog geen cao-akkoord voor PostNL-medewerkers. Vakbond FNV had een ultimatum gesteld dat om 12.00 uur afliep. Maar PostNL gaat er niet op in. FNV bereidt nu acties voor.

"Deze week komen er waarschijnlijk al werkonderbrekingen", zegt Ger Deleij van FNV. "En we gaan net zolang door totdat er een akkoord is." De vakbondsman sluit niet uit dat er met de Kerst ook gestaakt wordt.

Wat het gevolg van die acties voor de consumenten zal zijn, is nog niet bekend.

PostNL reageert ontsteld op het besluit van het FNV. "Het ultimatum was onverstandig en onbegrijpelijk", stelt een woordvoerder van de postdienst tegenover de NOS. "We zijn nog geen maand geleden begonnen met praten. Er liggen meer dan 20 onderwerpen op tafel."

FNV vond dat praten niet snel genoeg gaan. "PostNL schuift de echte onderhandelingen zo lang mogelijk voor zich uit, zodat eventuele acties niet in de drukke decembermaand plaatsvinden", zegt Deleij.

"Dan moet er weer een financieel deskundige opgeroepen worden, dan weer een onderzoek. Wij hebben lang genoeg overlegd. PostNL weet al een jaar lang wat we willen. Dit is geen verrassing."

"Tegen ons wordt gezegd dat het slecht gaat met het bedrijf, terwijl aandeelhouders wel een flinke graai uit de kas krijgen", zegt de FNV-man.

FNV alleen

De FNV wil nu acties voeren, maar de bond staat daarin alleen. De drie andere vakbonden, CNV, BVPP en VHP2, stellen in een gezamenlijke brief dat het te vroeg is voor acties. "We hebben nog geen vijf uur met elkaar onderhandeld", zegt Patrick Fey van CNV Publieke Diensten.

Acties negatief uitpakken

Bovendien zouden acties op dit moment juist negatief voor werknemers uitpakken. "Het is de drukste tijd van het jaar voor PostNL", zegt Joost Bol, bestuurder bij BVPP. "Als je nu gaat actievoeren, gaat het klachten regenen en dat gaat PostNL klanten kosten en uiteindelijk verliezen mensen dan hun banen."

Maar op een punt geeft BVPP FNV wel gelijk: "Het gaat wel erg langzaam. De cao loopt 1 januari af. Wij willen ook graag een cao voor die tijd, maar niet ten koste van alles."

Woensdag

Woensdag praat het postbedrijf met de drie vakbonden verder over de cao. "We verzoeken FNV af te zien van acties en woensdag ook aan de onderhandelingstafel aan te schuiven." Maar de FNV is dat niet van plan. "Wij zien geen aanleiding om aan tafel te gaan", zegt Deleij.

De bonden praten sinds november met PostNL over een nieuwe cao die 1 januari moet ingaan. FNV eiste in hun ultimatum onder meer 5 procent loonsverhoging en een gelijke beloning voor uitzendkrachten en medewerkers met een contract.

De kans dat er voor 1 januari een nieuwe cao op tafel ligt is klein, zeggen bonden tegen de NOS.


  • 10 December 2018 om 12:48

Rekenkamer: harde brexit kost Nederlandse overheid 2,3 miljard euro

Als het Verenigd Koninkrijk uit de EU stapt zonder brexit-akkoord, dan kost dat de Nederlandse overheid de komende jaren 2,3 miljard euro, schrijft de Algemene Rekenkamer. Er gaat vooral meer geld naar diensten als de douane en de controles door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, en Nederland gaat net als andere lidstaten meer betalen aan de Europese Unie.

Mocht het recent gesloten akkoord door de Britten aanvaard worden dan zal de brexit voor Nederland volgend jaar en in 2020 niet veel veranderen.

De Rekenkamer constateert dat de overheid rekening houdt met een harde brexit, waarbij het Verenigd Koninkrijk zonder afspraken uit de EU vertrekt. Bedrijfsleven en rijksoverheid worden daar intensief op voorbereid, omdat lang niet alle problemen voorkomen kunnen worden of tijdig opgelost.

Nog niet alle kosten

Een harde brexit kost Nederland in 2019 en 2020 direct 1,6 miljard euro aan extra afdrachten voor de EU doordat het VK wegvalt. Die lopen nadien verder op naar 2,5 tot 3 miljard euro per jaar vanaf 2026.

Bovenop de extra kosten voor de EU kost een no-deal-brexit nog eens 700 miljoen euro aan douane- en controlekosten, onder meer voor extra personeel, huisvesting, IT-aanpassingen en de aanschaf van middelen zoals scan-apparatuur. De douane en de NVWA moeten versterkt worden.

De Rekenkamer constateert dat het kabinet nog niet alle mogelijke kosten in beeld heeft, zoals de gevolgen voor de import- en exportstromen en de invoerrechten. Ook niet duidelijk is wat de gevolgen zijn voor de belastingopbrengsten.


  • 10 December 2018 om 07:38
OuderNOS Economie

China waarschuwt Canada na arrestatie Huawei-topvrouw

China eist dat Canada Huawei-topvrouw Meng Wanzhou vrijlaat. De leidinggevende van het elektronicabedrijf werd een week geleden op verzoek van de VS opgepakt en wacht op uitlevering in Vancouver.

De Canadese ambassadeur in China is op het matje geroepen. Hij kreeg te verstaan dat China de arrestatie "onredelijk, gewetenloos en laag" vindt. Het ministerie van Buitenlandse Zaken waarschuwde voor "zware gevolgen" als Canada niet meewerkt, zonder dat verder toe te lichten.

Tussenstop

Meng werd vorige week zaterdag opgepakt tijdens een tussenstop op een reis van Mexico naar Hongkong. De VS beschuldigt haar ervan het handelsembargo tegen Iran te hebben geschonden: Huawei zou een dochteronderneming hebben ingezet voor handel met het land.

Dit weekend zit Meng nog in de gevangenis. Morgen kijkt de Canadese rechter of ze op borgtocht vrij kan worden gelaten. In de VS kan ze 30 jaar cel krijgen als ze schuldig wordt bevonden.

De arrestatie komt op een precair moment in de Amerikaans-Chinese betrekkingen: op de dag dat Meng werd aangehouden, hadden president Trump en president Xi juist toenadering gezocht in de onderlinge handelsoorlog.


  • 9 December 2018 om 06:47

Ondernemers druk in de weer met voorbereiding btw-verhoging

Als de Eerste Kamer binnenkort instemt met de nieuwe Belastingwet gaat per 1 januari het lage btw-tarief omhoog van 6 naar 9 procent. Dat betekent niet alleen duurdere boeken of boodschappen voor de consument maar ook een administratieve uitdaging voor ondernemers.

Veel ondernemers kijken niet uit naar het administratieve gedoe dat wordt veroorzaakt door de btw-verandering. Zo moeten supermarkten alle prijskaartjes in de schappen aanpassen.

Voor de grote ketens is het misschien een minder groot probleem. Maar voor bijvoorbeeld de kleinere supermarkten, kruideniers en slagers met minder personeel kan het nog een behoorlijke klus zijn om de prijzen handmatig te veranderen.

Sommige bedrijven moeten zelfs een nieuw kassasysteem aanschaffen zodat de btw-verandering kan worden doorgevoerd. Alles om te zorgen dat in januari het juiste btw-tarief in januari op de bonnetjes staat vermeld.

Andere prijskaartjes

Ook boekwinkels zien op tegen de btw-verhoging vanwege de taak om alle boeken van nieuwe prijsstickers te veranderen. De eigenaar van de Leidse boekwinkel Kooyker, Willeke van der Meer, vindt het een onmogelijke klus.

In haar winkel zouden meer dan 8000 boeken een nieuw prijskaartje moeten krijgen. "We hebben uiteindelijk besloten om een briefje bij de kassa te leggen met de boodschap dat mensen rekening moeten houden met een hogere prijs vanwege de btw-verhoging. Het is gewoon onmogelijk om alle boeken van een nieuw prijskaartje te voorzien."

1 januari

Ook taxibedrijven voorzien problemen. Zij zijn op 1 januari een van de eerste ondernemers die het nieuwe tarief moeten gaan doorvoeren. En ook dat is niet zo makkelijk als gedacht. Sommige boordcomputers in taxi's kunnen niet automatisch met het nieuwe tarief werken. Die taxi's moeten naar de werkplaats om handmatig het programma aan te passen zodat met het juiste btw-tarief wordt gerekend.

Dit is bijvoorbeeld het geval voor de 1200 taxi's van Schiphol Taxi. Directeur Gamis Boakili heeft geen idee hoe hij het voor 1 januari voor elkaar krijgt. "Tot en met 31 december is er gewoon nog een tarief van 6 procent. Ik kan dus niet nu al mijn taxi's naar de werkplaats sturen."

Minder taxi's

Het taxibedrijf overweegt nu een gedeelte van de taxi-vloot het btw-tarief in de boordcomputers te laten wijzigen. Maar dat zou betekenen dat niet alle taxi's tijdens nieuwjaarsnacht de aangepaste programma's hebben. "Dat zou voor ons echt heel nadelig zijn. Oud en Nieuw is samen met Koningsdag ons drukste moment", zegt Boakili.

De taxi-ondernemer hoopt dat als hij geen andere oplossing kan vinden hij samen met de overheid tot een overgangsperiode kan besluiten. Vooralsnog geeft de Belastingdienst aan dat als er wordt ingestemd met de Belastingwet bedrijven per 1 januari gewoon het nieuwe tarief van 9 procent moeten gaan betalen.

Er zijn ook ondernemers die kansen zien. Zo roept het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam iedereen op, die nog wil profiteren van het lagere btw-tarief, zijn kaartje deze maand nog te kopen. Ook kleine ondernemers als kappers wijzen hun klanten op de laatste weken met het lagere btw-tarief.


  • 8 December 2018 om 11:59

Wat drijft de gele hesjes in het land van Jean Dupont?

Het is de revolte van het volk, de 'gele hesjes'. Bijna een soort bestorming van de Bastille in 1789, waarmee de Fransen in een ander tijdperk belandden. De straat en het paleis zijn van de 'gele hesjes'. Het volk is boos en pikt het niet langer. De onvrede is groot. En de 'gele hesjes' waaieren de grens over.

Soms wordt het protest gewelddadig gekaapt door linkse en rechte activisten, maar het gros bestaat uit gewone mensen, de boze witte man en vrouw, Jean Dupont, zoals Jan Modaal in Frankrijk heet.

De exploderende volkswoede is een bonte verzameling van onvrede en boosheid. Het draait om het leven in het achterland, buiten de grote stad, in de kleinere steden en dorpen. Waar er leegloop is, het werk niet voor het oprapen ligt, de bevolking vergrijst en de afstanden groot zijn.

Mensen zijn boos over de hogere benzineprijzen ("De politici maken zich zorgen over het klimaat over 25 jaar, wij over morgen"). Over hun baan. Over het onderwijs. Over de tweedeling in de samenleving, tussen hen die genoeg hebben en hen die met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Het is teleurstelling en wantrouwen in de politiek, in de hervormingen van president Macron, de kop van Jut. Men voelt zich niet gehoord en begrepen.

Niet trekken

Macron heeft grootse plannen om het land te hervormen, want dat is hoog nodig in Frankrijk. Probleem is dat de mensen het niet trekken. De Franse economie verkeert niet in goede doen. De groei blijft achter bij de rest van Europa.

De werkloosheid is al jaren zeer hoog, al tien jaar meer dan 9 procent, en die wil maar niet dalen. Er zijn 2,7 miljoen werklozen, van wie 639.000 jongeren. Het is het op drie na hoogste cijfer van de eurolanden, na Griekenland, Spanje en Italië.

Er komen door de lage groei maar weinig banen bij en er verdwijnen ook veel banen door globalisering en automatisering. De werkgelegenheid groeide in het derde kwartaal met slechts 0,1 procent.

Ter vergelijking: in Nederland was de groei 0,6 procent. Hier komen er dus veel banen bij en is er zelfs krapte, een tekort aan mensen voor al die banen. De werkloosheid bedraagt slechts 3,7 procent.

Veel werklozen en geen werk of laagbetaald werk betekent weinig inkomen en dat zet mensen klem. Men verdient gemiddeld minder dan in Nederland, de lonen liggen doorgaans lager en die zijn de voorbije jaren nauwelijks gestegen. De loonkosten liggen hoog, gemiddeld 36 euro per arbeidsuur, maar het loondeel is met 24 euro een stuk lager.

Duur

En het leven is best duur. De inflatie ligt rond de twee procent en het dagelijks leven is niet goedkoop. In de supermarkt ben je voor een karretje boodschappen meer kwijt dan in Nederland.

Volgens statistiekbureau Eurostat geeft een Frans huishouden 13 procent van zijn inkomen uit aan de dagelijkse boodschappen, in Nederland is dat 11 procent. Fransen zijn ook meer geld kwijt aan wonen, elektriciteit en verwarming. Een huis legt beslag op 27 procent van het inkomen. In Nederland is dat 24 procent.

En met allerlei bezuinigingen en maatregelen van de regering zoals hogere accijnzen op diesel en sigaretten en verlaging van de huurtoeslag wordt het er niet makkelijker op.

Ingeleverd

Insee, het Franse bureau voor de statistiek, heeft berekend dat Franse huishoudens er qua inkomen tussen 2008 en 2016 gemiddeld 1,2 procent op achteruit zijn gegaan. Ze hebben 440 euro ingeleverd. De grootste inkomensachteruitgang zit bij de lagere en midden-inkomens, mensen met een bruto jaarinkomen tussen de 20.000 en 36.000 euro.

Deels komt dat door de groeiende groep ouderen en door meer alleenstaande ouders en eenpersoonshuishoudens, maar het grootste deel van de inkomensdaling is het gevolg van belastingmaatregelen. Met andere woorden: de schuld van de politiek, of zo wordt het ervaren.

In de crisisjaren tussen 2010 en 2013 was er in Nederland ook veel werkloosheid en leverden alle inkomens koopkracht in. Daarna steeg de koopkracht voor de meeste mensen doordat er weer meer mensen waren met betaald werk en hogere lonen.

Het dalend perspectief op werk en hoger inkomen en moeite moeten doen om de eindjes aan elkaar te knopen zijn een vruchtbare voedingsbodem voor protest. En wie niet horen wil die moet maar voelen, want voor niet veel heeft is niet veel te verliezen.


  • 8 December 2018 om 08:45

'Uber op weg naar de beurs'

Uber heeft een belangrijke stap gezet op weg naar een beursgang. Het papierwerk daarvoor is donderdag ingediend bij de autoriteiten, melden meerdere Amerikaanse media op basis van anonieme bronnen.

Een beursgang wordt al lang verwacht voor de taxidienst: het was een van de voorwaarden voor een miljardeninvestering van een Japanse bank begin dit jaar. Bovendien maakte rivaal Lyft donderdag ook bekend naar de beurs te willen.

Als Uber-aandelen op Wall Street verhandeld gaan worden, zal dat waarschijnlijk een van de grootste beursgangen ooit worden voor een technologiebedrijf: Uber zou mogelijk 120 miljard dollar waard zijn op de beurs.

Problemen

Ondanks de grote waarde op papier, lijdt Uber nog wel fors verlies. Het bedrijf meldde vorige maand dat het ruim 1 miljard dollar had verloren in het derde kwartaal.

Daarnaast kampte Uber recentelijk met een reeks schandalen. Het bedrijf probeerde de autoriteiten om de tuin te leiden en de interne werkcultuur leidde tot seksuele intimidatie. Onder druk van investeerders stapte topman Travis Kalanick op.

Sinds de komst van Dara Khosrowshahi, de nieuwe topman, lijkt het bedrijf in rustiger vaarwater te zijn beland. Wel heeft hij nog last van de erfenis van Kalanick: zo bleek die een enorm datalek te hebben verzwegen. De Nederlandse privacywaakhond heeft het bedrijf daar onlangs een boete voor gegeven.


  • 8 December 2018 om 08:27

Ondernemers druk in de weer met de voorbereidingen voor btw-verhoging

Als de Eerste Kamer binnenkort instemt met de nieuwe Belastingwet dan gaat per 1 januari gaat het lage btw-tarief omhoog van 6 naar 9 procent. Dat betekent niet alleen duurdere boeken of boodschappen voor de consument maar ook een administratieve uitdaging voor ondernemers.

Veel ondernemers kijken niet uit naar het administratieve gedoe dat wordt veroorzaakt door de btw-verandering. Zo moeten supermarkten alle prijskaartjes in de schappen aanpassen.

Voor de grote ketens is het misschien een minder groot probleem. Maar voor bijvoorbeeld de kleinere supermarkten, kruideniers en slagers met minder personeel kan het nog een behoorlijke klus zijn om de prijzen handmatig te veranderen.

Sommige bedrijven moeten zelfs een nieuw kassasysteem aanschaffen zodat de btw-verandering kan worden doorgevoerd. Alles om te zorgen dat in januari het juiste btw-tarief in januari op de bonnetjes staat vermeld.

Andere prijskaartjes

Ook boekwinkels zien op tegen de btw-verhoging vanwege de taak om alle boeken van nieuwe prijsstickers te veranderen. Eigenaresse van de Leidse boekenwinkel Kooyker, Willeke van der Meer, vindt het een onmogelijke klus.

In haar winkel zouden meer dan 8000 boeken een nieuw prijskaartje moeten krijgen. "We hebben uiteindelijk besloten om een briefje bij de kassa te leggen met de boodschap dat mensen rekening moeten hogere prijs vanwege de btw-verhoging. Het is gewoon onmogelijk om alle boeken van een nieuw prijskaartje te voorzien."

1 januari

Ook taxibedrijven voorzien problemen. Zij zijn op 1 januari een van de eerste ondernemers die het nieuwe tarief moeten gaan doorvoeren. En ook dat is niet zo makkelijk als gedacht. Sommige boardcomputers in taxi's kunnen niet automatisch met het nieuwe tarief werken. De taxi's moeten naar de werkplaats om handmatig het boardprogramma aan te passen zodat met het juiste btw-tarief wordt gerekend.

Dit is bijvoorbeeld het geval voor de 1200 taxi's van Schiphol Taxi. Directeur Gamis Boakili heeft geen idee hoe hij het voor 1 januari voor elkaar krijgt. "Tot en met 31 december is er gewoon nog een tarief van 6 procent. Ik kan dus niet nu al mijn taxi's naar de werkplaats sturen."

Minder taxi's

Het taxibedrijf overweegt nu een gedeelte van de taxi-vloot het btw-tarief in de boardcomputers te laten wijzigen. Maar dat zou betekenen dat niet alle taxi's tijdens nieuwjaarsnacht de aangepaste boardprogramma's hebben. "Dat zou voor ons echt heel nadelig zijn. Oud en Nieuw is samen met Koningsdag ons drukste moment", zegt Gamis Boakili.

De taxi-ondernemer hoopt dat als hij geen andere oplossing kan vinden dat hij samen met de overheid tot een overgangsperiode kan besluiten. Vooralsnog geeft de Belastingdienst aan dat als er wordt ingestemd met de Belastingwet bedrijven per 1 januari gewoon het nieuwe tarief van 9 procent moeten gaan betalen.

Er zijn ook ondernemers die kansen zien. Zo roept het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam iedereen op, die nog wil profiteren van het lagere btw-tarief, zijn kaartje deze maand nog te kopen. Ook kleine ondernemers als kappers wijzen hun klanten op de laatste weken met het lagere btw-tarief.


  • 7 December 2018 om 19:06

Wat gebeurt er toch allemaal rond Huawei?

Ogenschijnlijk plotseling zit Huawei in het oog van de storm. Zaterdag werd Meng Wanzhou, topvrouw van het Chinese telecombedrijf, opgepakt in Canada. De Belgische overheid vraagt zich nog eens hardop af of ze wel in zee wil met het bedrijf. En dan speelt er ook nog een handelsoorlog. Maar die staat los van de arrestatie, benadrukken de Amerikaanse president Trump en de Canadese premier Trudeau. Wat is er aan de hand?

Huawei, dat wereldwijd de grootste leverancier is van apparatuur voor telecommunicatienetwerken, zou Amerikaanse sancties tegen Iran hebben geschonden. Hoe precies is niet duidelijk. Details zouden op verzoek van Meng niet naar buiten worden gebracht. Het bedrijf ontkent in strijd met de wet te hebben gehandeld.

De verdenking komt niet uit de lucht vallen. In april meldde The Wall Street Journal al dat het Amerikaanse Openbaar Ministerie een onderzoek had lopen naar een mogelijke overtreding van de strafmaatregel tegen Iran door Huawei.

Die constatering kwam overigens ruim nadat Amerika de sancties in 2015 had besloten op te schorten. Mogelijk gaat het dus om oude overtredingen, maar dat is niet duidelijk. Sinds vorige maand zijn de handelsbeperkingen tegen Iran pas opnieuw van kracht.

Naast Huawei is er nog een ander groot Chinees bedrijf dat vergelijkbare telecomdiensten verleent: ZTE. Dat moest afgelopen jaar nog bijna 900 miljoen dollar aan de Amerikaanse overheid betalen. ZTE werd er eveneens van beschuldigd de sancties tegen onder meer Iran te hebben verbroken. Het bedrijf bekende schuld en betaalde de boete.

Spionage

Dat wil niet zeggen dat de Amerikanen los van de sancties tegen Iran geen moeite hebben met Huawei: een deel van de overheid probeert al langer het bedrijf in de ban te doen, vanwege zorgen over spionage.

In 2012 kwam een speciale commissie met een onderzoek naar de mogelijke veiligheidsrisico's die Huawei en ZTE voor de VS vormen. "De risico's die het gebruik van apparatuur van Huawei en ZTE met zich meebrengen voor de Amerikaanse kritieke infrastructuur kunnen de essentiële staatsveiligheidsbelangen ondermijnen", was de conclusie.

De angst is vooral dat de Chinese overheid controle kan krijgen over essentiële communicatie-apparatuur in de VS en die zo kan omtoveren in afluisterapparatuur om te spioneren, of communicatie kan saboteren. Huawei ontkent dat het zich laat gebruiken voor dat soort doelen.

Dat spionagerisico is niet ondenkbaar, zegt Tim Wijkman van onderzoeksbureau Telecompaper. "Telecomnetwerken bestaan enerzijds uit software. Die bepaalt hoe alle telefoongesprekken door het netwerk verbonden worden. Het risico is dat daarin achterdeurtjes kunnen zijn geprogrammeerd, waardoor welke overheid dan ook op het netwerk in kan breken en informatie kan afluisteren."

Anderzijds kunnen de fysieke delen van het netwerk, de antennes en kabels, een zwakke plek vormen, zegt Wijkman. Als die gemanipuleerd worden, kan het netwerk worden platgelegd. "Met een druk op de knop kun je een hele economie ernstig verstoren, bij wijze van spreken."

Hij plaats daar wel de kanttekening bij dat voor álle landen, bedrijven en apparatuur geldt dat je je af moet vragen: met wie doen we zaken en is de apparatuur die we gebruiken veilig?

"Elk land maakt zich schuldig aan spionage. Alle besturingssystemen die we op onze telefoons en computers gebruiken, zoals Windows, iOS, zijn bijvoorbeeld Amerikaans. De VS heeft dus ook veel mogelijkheden om te spioneren. Het is een pot-verwijt-de-ketel-verhaal."

Dat wil niet zeggen dat er naast de VS geen andere landen zijn die zich zorgen maken om de veiligheidsrisico's met Huawei. Inmiddels willen ze ook in Australië en Nieuw-Zeeland niet meer met het Chinese bedrijf werken. Gisteren werd bekend dat de Belgische overheid gaat onderzoeken of het Huawei moet bannen. Daar is het bedrijf netwerkleverancier van Proximus en Orange.

In Nederland

In Nederland wordt Huawei voorlopig nog niet geweerd. T-Mobile is voor zijn netwerk bijvoorbeeld afhankelijk van apparatuur van het Chinese bedrijf. Vorige maand zei het kabinet nog "zeer alert" te zijn op Chinese spionage via het toekomstige 5G-netwerk.

D66-Kamerlid Verhoeven legde daarbij het verband met Huawei, en zei dat Nederland en andere landen erg afhankelijk lijken te zijn van het Chinese bedrijf, dat heel ver is met de technologie. "Als de Chinezen die systemen in ons land aanleggen, komen ze heel diep in onze informatiesystemen en zouden ze ook data kunnen wegsluizen. Dat is een gevaar."

T-Mobile is zich bewust van dat gevaar, laat het bedrijf in een reactie weten. "Veiligheid, betrouwbaarheid en continuïteit hebben bij T-Mobile de hoogste prioriteit en we werken er continu aan om deze te waarborgen", zegt een woordvoerder. "Dat doen we vanuit T-Mobile Nederland samen met ons moederbedrijf Deutsche Telekom door alle apparatuur, onafhankelijk van de leverancier, gedurende de levensduur continu te testen en te monitoren."

Ook Vodafone maakt gebruik van "een zeer beperkte hoeveelheid" Huawei-apparatuur in Nederland. "In regulier overleg met instanties bespreken we hoe daar mee om te gaan", meldt een woordvoerder. Over wat er in die gesprekken besproken wordt, wil het bedrijf niets zeggen.

Handelsoorlog

En dan zijn er nog de handelsbelangen. Na een lang oplopende handelsoorlog tussen China en de VS is er vorige week een voorzichtig staakt-het-vuren bereikt, maar de arrestatie van Huawei-topvrouw Meng kan de boel weer op scherp zetten.

De zakelijke belangen rond Huawei zijn groot. Het is bijvoorbeeld een van de meest vooroplopende bedrijven op het gebied van de levering van snelle 5G-technologie. Veel Chinezen zullen daarom twijfelen aan de motieven achter de arrestatie van Meng, denkt China-correspondent Garrie van Pinxteren. "Omdat Huawei dus zo goed is met die 5G-technologie is er in Amerika bezwaar geuit tegen samenwerking met het Chinese bedrijf."

"Huawei is een van de partijen waar je niet omheen kunt", zegt Wijkman van Telecompaper. Hij wijst erop dat er op dit moment vier grote netwerkleveranciers zijn: Nokia, Ericsson, ZTE en Huawei. Twee daarvan zijn dus Chinees.

Voor de aanleg van netwerken schrijven bedrijven gewoon een aanbesteding uit. "Daarin staat aan welke specificaties het netwerk moet voldoen, en hoeveel het mag kosten. Waar winnen de Chinezen het op? De prijs. En technisch zijn ze ook goed."

Uitlevering gevraagd

President Trump ontkent dat de arrestatie van de topvrouw iets met handelsbelangen te maken heeft. Hij wil dat Canada, waar Meng gearresteerd is en nu vastzit, haar uitlevert aan de VS vanwege mogelijke schendingen van de sancties tegen Iran.

China noemt het oppakken een schending van de mensenrechten en eist haar onmiddellijke vrijlating. Wat er zal gebeuren moet later vandaag duidelijk worden, dan beslist een rechtbank of de topvrouw op borgtocht mag worden vrijgelaten.


  • 7 December 2018 om 19:01

Hoekstra wil dat er genoeg winkels blijven die cash accepteren

Minister Hoekstra van Financiën wil dat er voldoende mogelijkheden blijven om met contant geld af te rekenen. Hij wil zo nodig ingrijpen om te voorkomen dat mensen die moeite hebben met pinbetalingen aan de zijkant komen te staan.

Met name ouderen maken zich zorgen over het toenemende aantal winkels en instellingen waar zij alleen nog met een pinpas terecht kunnen. Kamerlid Van Rooijen van ouderenpartij 50Plus stelde daar vragen over.

Hoekstra antwoordt nu in een brief dat er in Nederland nog geen probleem is. Consumenten kunnen volgens recent onderzoek nog bij nagenoeg alle winkels, benzinestations, horecagelegenheden en marktkramen met contant geld afrekenen. Winkeliers verwachten dat zij ook over vijf jaar nog euro's accepteren.

Deelname samenleving

Toch zegt de minister van Financiën dat hij de vinger aan de pols houdt, "omdat de omloop van contant geld afneemt en deze trend onomkeerbaar is". Hij vreest dat kwetsbare consumenten achterblijven en "worden uitgesloten van het betalingsverkeer en daarmee van actieve deelname aan onze samenleving."

Hij vindt dat het in eerste plaats aan de vrije markt is om te bepalen welk betaalmiddel er gebruikt wordt, maar belooft te zullen bijsturen als er onvoldoende mogelijkheden overblijven om contant af te rekenen.


  • 7 December 2018 om 17:46

OPEC en Rusland verlagen olieproductie steviger dan verwacht

De landen van de OPEC hebben met instemming en steun van Rusland besloten tot een aanzienlijke beperking van de hoeveelheid olie die ze oppompen. Vanaf 1 januari worden elke dag 1,2 miljoen vaten olie minder geproduceerd.

De OPEC-landen gaan 800.000 vaten minder oppompen, terwijl Rusland en andere niet-OPEC-leden 400.000 vaten minder uit de grond halen. De beperking geldt voor een periode van zes maanden.

De productiebeperking is groter dan de 1 miljoen vaten per dag die analisten hadden verwacht. Er was direct gevolg voor de olieprijs: die schoot na de bekendmaking van het nieuws met zo'n vijf procent omhoog.

Wereldeconomie

De OPEC-landen hebben twee dagen moeizaam overlegd in Wenen over de beperking van de olieproductie. De Amerikanen oefenden druk uit op met name het belangrijkste OPEC-lid Saudi-Arabië om af te zien van de productieverlaging om de wereldeconomie niet te schaden.

Daarnaast was Iran tegen productieverlaging. De Iraniërs zuchten onder de hernieuwde sancties van de VS en hebben de oliedollars hard nodig. Besloten is nu dat Iran zijn productie niet hoeft te verlagen, terwijl de inkomsten wel stijgen door de hogere olieprijs.

In april worden de beperking geëvalueerd. De OPEC-leden pompen dagelijks ruim 33 miljoen vaten olie op.


  • 7 December 2018 om 17:43

Vliegbelasting jaren geleden afgeschaft, waarom zou het nu wel werken?

Als de plannen doorgaan komt er over ruim 2 jaar weer een belasting op vliegen, van ongeveer 7 euro per ticket. Het kabinet wil daarmee vliegen minder aantrekkelijk maken, en zo de uitstoot terugdringen. Maar zal dat ook gebeuren?

Onderzoeksbureau CE Delft heeft in opdracht van Rijksoverheid verschillende varianten van zo'n maatregel doorberekend. Ook een variant van 7,45 euro per vliegticket zit daarbij. Dat levert de schatkist volgens de berekening ruim 200 miljoen euro op. Het onderzoeksbureau stelt dat het overgrote deel van de reizigers gewoon vanaf Nederlandse luchthavens blijft vliegen. Het aantal passagiers in Nederland zou met slechts een half procent dalen.

Ook luchtvaartexpert Floris de Haan van de Erasmus Universiteit denkt niet dat mensen massaal het vliegtuig links zullen laten liggen. "Als je beoogt om meer belastinginkomsten te genereren, dan heeft deze maatregel wel effect. Maar beoog je dat mensen minder gaan vliegen, dan zal dit een zeer beperkt effect hebben."

Vliegtuigen hoogstens minder vol

Een van de studenten van De Haan, Iris Schouten, heeft recent voor haar scriptie de prijselasticiteit van vliegtickets onderzocht. Daaruit blijkt dat de vraag naar tickets nauwelijks afneemt als de prijs iets hoger wordt. "Dat zie je bij de verhoging van autobrandstof ook. Als autorijden duurder wordt, gaan we nauwelijks minder rijden."

De Haan twijfelt dan ook of de belasting goed zal zijn voor het milieu. "Het eerste effect dat optreedt, als er al sprake is van een terugval in de vraag, is dat de bezettingsgraad van een vlucht zal dalen. Met andere woorden: vliegtuigen komen iets minder vol te zitten." Dat heeft maar een minimaal effect op het brandstofverbruik, zegt De Haan. "Dat wordt pas echt serieus als een maatschappij besluit om niet 3 maar 2 keer per dag te gaan vliegen. Dan heb je het over serieuze brandstofreductie. Of dat een intercontinentale maatschappij besluit om niet meer op Schiphol te vliegen, maar dat zal nu allemaal niet het geval zijn."

Gering bedrag

Ook de Nederlandse reisorganisatie Corendon maakt zich vooralsnog geen zorgen. Directeur Steven van der Heijden zegt dat hij het logisch vindt dat vliegen zwaarder wordt belast, maar had liever een belasting gehad op vliegtuigen in plaats van tickets. Een lagere belasting voor schonere en stille vliegtuigen en hoger op milieubelastend en lawaaierig. Ook hij noemt 7 euro een "gering bedrag".

Schiphol wil nu nog niet in detail op de plannen ingaan, maar wil in algemene zin wel zeggen dat het goed zou zijn als een belasting bijdraagt aan verduurzaming zoals een betere infrastructuur op het spoor.

Met de lage ticketprijzen binnen Europa kan 7 euro wel degelijk een groot deel van de ticketprijs zijn, zo valt te zien in tabel hierboven. Maar zo moet je de rekensom eigenlijk niet bekijken, zegt De Haan. "Als mensen met het vliegtuig gaan geven ze aan hun reis veel meer uit. Denk aan de rit naar het vliegveld, hun hotel, uitgaven op de plek zelf. Op de totale reissom komt het bedrag veel minder hard aan."

Het is overigens niet zeker dat luchtvaartmaatschappijen de belasting een-op-een doorberekenen in de ticketprijzen, maar die kans is wel aanwezig.

Statement maken

Onderzoeker De Haan vindt het in een zekere zin vreemd dat er geen onderscheid gemaakt wordt in afstand van de vluchten. "Je zou kunnen beargumenteren dat verder vliegen meer milieubelastend is, en dat je een vlucht naar Bangkok wat meer zou belasten dan die naar Parijs."

Maar voor het tegenovergestelde zijn ook goede argumenten te bedenken, zegt hij. "Vanuit de duurzaamheidsagenda van de overheid zou je ook kunnen beargumenteren dat het juist verstandig is om de korte vluchten zwaarder te belasten, zodat mensen eerder de trein of de auto zullen pakken. Blijkbaar is er nu een keuze gemaakt. Relatief gezien belast je de korte vlucht nu wel meer."

De onderzoeker zegt dat het misschien een mooi gebaar voor duurzaamheid was geweest als de overheid de belasting op Europese vluchten een paar euro duurder had gemaakt dan op intercontinentale vluchten. "Het aantal Europese passagiers is veel hoger, dus ik zou me voor kunnen stellen dat je in de prijs duidelijk wil maken dat vliegen naar bestemmingen dichtbij minder wenselijk is."

Ingevoerd en afgeschaft

Niet zo lang geleden was er overigens al een vliegbelasting. In 2008 werd een taks ingevoerd van 11,25 euro binnen de EU en 45 euro daarbuiten, maar die werd na hevige kritiek al na een jaar weer afgeschaft. Reizigers zouden massaal uitwijken naar omringende landen, Schiphol verwachtte tienduizenden minder mensen en de KvK van Amsterdam waarschuwde zelfs dat het toerisme en de congreswereld eronder zouden lijden.

De Haan verwacht dat soort taferelen nu niet. Hij wijst erop dat we toen in de economische crisis zaten, de olieprijzen stegen en de budgetmaatschappijen waren nog niet zo alom vertegenwoordigd als nu. "Die vlogen toen veel minder op Schiphol, waardoor mensen al snel uitweken naar luchthavens als Weeze en Dusseldorf. Er zijn toen nogal wat passagiers de grens over gegaan." Maar zo'n vaart zal het nu dus waarschijnlijk niet lopen.


  • 7 December 2018 om 16:39

'ING-top niet opnieuw getoetst door toezichthouder na witwaszaak'

Toezichthouder De Nederlandsche Bank vindt het niet nodig om Ralph Hamers en andere bestuursleden van ING opnieuw te toetsen vanwege fouten die de bank heeft gemaakt in witwaszaken. Het FD schrijft dat er geen onderzoek komt.

De toezichthouder sluit zich volgens de krant aan bij een onderzoek van advocatenkantoor Stibbe. Daarin wordt geconcludeerd dat niemand binnen de bank actief of verwijtbaar beleid heeft gevoerd dat leidde tot de tekortschietende controles.

ING wil geen commentaar geven op de kwestie. De Nederlandsche Bank (DNB) laat het verhaal voor rekening van het FD. "Waar of niet, DNB kan vanuit zijn rol als toezichthouder niets zeggen over individuele instellingen waar toezicht op gehouden wordt en over de beleidsbepalende personen binnen zo'n instelling, aldus een woordvoerder.

Slechte controle

Dit jaar werd bekend dat klanten van ING tussen 2010 en 2016 hun rekening bij de bank konden misbruiken voor het witwassen van honderden miljoenen euro's. Banken zijn volgens de wet verplicht om onderzoek te doen naar cliënten en verdachte transacties te melden, maar bij ING was de controle niet goed genoeg.

Volgens het Openbaar Ministerie vond de bank de eigen financiële resultaten belangrijker dan het voldoen aan de regels. ING betaalde voor de fouten een schikking van 775 miljoen euro.

Uit functie gezet

De Nederlandsche Bank had ervoor kunnen kiezen om opnieuw te bekijken of de top van de bank nog wel geschikt en betrouwbaar is. De keuze om niet te hertoetsen is deels gebaseerd op onderzoek van Stibbe, in opdracht van de raad van commissarissen van ING. Ook het Openbaar Ministerie kwam al tot de conclusie dat de fouten niet aan individuen zijn toe te rekenen.

Volgens de DNB-woordvoerder is de Europese Centrale Bank (ECB) ook eindverantwoordelijk in het toezicht op grootbanken. "Een eventuele hertoetsing van beleidsbepalers bij banken onder toezicht van de ECB is een bevoegdheid van de ECB zelf."

Bij ING moest de financiële topman Koos Timmermans vertrekken vanwege de fouten en bestuurders leverden hun prestatiebonus over 2018 in. Hij wordt begin februari opgevolgd door Tanate Phutrakul. Daarnaast zijn zo'n tien medewerkers van de bank uit hun functie gezet.

Er loopt nog een ander onderzoek. De tuchtraad voor bankiers is een officieel onderzoek gestart naar bankmedewerkers die bij de affaire betrokken waren. Bij genoeg bewijs en informatie volgt een tuchtzaak.

CDA-Kamerleden Ronnes en Omtzigt willen opheldering van minister van Financiën Hoekstra.


  • 7 December 2018 om 11:11

Spanning VS-China: AEX-index sluit onder de 500 punten

De AEX is voor het eerst in bijna twee jaar onder de 500 punten geëindigd. De Amsterdamse beurs kelderde net als de andere beurzen in Europa door de angst voor een escalatie van de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog.

Zaterdag werd in Canada een topvrouw van het Chinese telecomconcern Huawei gearresteerd. Ze dreigt te worden uitgeleverd aan de Verenigde Staten, waar Huawei wordt verdacht van het schenden van de Amerikaanse sancties tegen Iran.

Optimisme na G20

Het nieuws over de arrestatie volgt op de optimistische geluiden na de G20-top vorige week in Buenos Aires, waar de Amerikaanse president Trump en Chinese president Xi Jinping elkaar nog beloofden geen nieuwe invoerheffingen aan elkaar op te leggen.

De AEX sloot vandaag door de nieuwe onrust 3,3 procent lager. De beurs sloot voor het laatst onder de 500 punten op 28 februari 2017. Londen en Parijs verloren 3,6 procent. De Duitse Dax daalde 3,5 procent.

Eind juli stond de AEX nog op 576 punten; het hoogste punt sinds de zomer van 2001.


  • 6 December 2018 om 18:06

Olielanden staan in Wenen voor politiek en economisch dilemma

Grote wereldleiders kijken vandaag en morgen met bijzondere aandacht naar Wenen. Daar is de halfjaarlijkse vergadering van de OPEC, waar de olieproducerende landen afspraken proberen te maken over de productie.

De olieprijs is te laag, vindt het kartel. Naar verwachting zal de productie komende tijd teruggeschroefd worden met rond de 1 miljoen vaten per dag. Maar er staat meer op het spel dan alleen olie. Een overzicht van waar het om gaat.

Wat is er aan de hand?

Olie is goedkoop op het moment omdat er meer wordt opgepompt dan er vraag is. Om precies te zijn: elke dag komen er 1 miljoen vaten olie te veel op de markt, volgens cijfers van het Internationaal Energie Agentschap.

De vraag liep onder meer terug omdat de wereldeconomie hier en daar verzwakte. Daarnaast pakken de Amerikaanse sancties tegen Iran minder erg uit. Diverse landen mogen gewoon Iraanse olie blijven importeren, met als gevolg dat Iraanse olie blijft stromen en er dus te veel olie op de markt is.

En als we de handelsmarkt zijn gang laten gaan, zorgt die overvloed in het aanbod voor een daling van de olieprijs.

Dat heeft voordelen. Zo is tanken in Nederland nu goedkoop. De benzineprijs wordt namelijk voor een vijfde bepaald door de prijs van ruwe olie, de rest bestaat grotendeels uit belastingen en accijns. Kostte een liter Euro95 begin oktober nog 1,69 euro, nu kost een liter nog maar 1,53 euro. Ook diesel is een dubbeltje gezakt in prijs.

Maar er zijn ook nadelen. Landen die voor hun inkomsten voor een groot deel afhankelijk zijn van een goede verkoopprijs van olie, zien hun inkomsten dalen. En dus buigt een groep olielanden zich in de OPEC-vergadering nu over de vraag: moeten we ingrijpen, en hoe?

In de aanloop naar de OPEC-vergadering golfde de prijs vandaag wild op en neer. Komt er wel of geen productiebeperking, wordt het veel of weinig, en wat stelt het voor en houdt iedereen zich er dan aan? En hoe gevoelig is de OPEC voor de Amerikaanse druk om de prijs vooral niet op te drijven?

Waar draait de OPEC om?

In de eerste plaats gaat het in de bijeenkomst natuurlijk over oliehandel en olieprijzen. De wereldwijde handel in olie is enorm, de vraag neemt nog altijd toe.

Voor landen met veel olie in de grond, zoals de Verenigde Staten, Saudi-Arabië, Rusland, Iran en Venezuela, is de verkoop een heel belangrijke bron van inkomsten, die bepalend is voor de gehele economie in het land.

Een gunstige olieverkoopprijs is van cruciaal belang voor olielanden. Niet te hoog: dan krijg je het minder goed verkocht en wordt tanken bijvoorbeeld onbetaalbaar, wat onrust onder de bevolking kan opleveren. Kijk bijvoorbeeld naar de protesten door 'gele hesjes' nu in Frankrijk.

Maar ook niet te laag: dan verdien je weinig. Een lage olieprijs kan een gat in de overheidsbegroting slaan, waar het hele land dan onder lijdt. Kijk bijvoorbeeld naar wat er gebeurde in 2014. De gekelderde olieprijs stortte het wankele Venezuela in een crisis die het nog steeds niet te boven is gekomen.

In 1960 sloeg een groep olieproducerende landen daarom de handen ineen. Samen kunnen ze de wereldwijde olieprijs beïnvloeden, was het idee. Inmiddels telt deze OPEC (een afkorting van het Engelse Organization of the Petroleum Exporting Countries) 15 leden. Saudi-Arabië is verreweg het belangrijkste lid: het brengt de meeste olie van allemaal op de markt.

Hoe kunnen ze de olieprijs beïnvloeden?

De prijs van olie wordt door allerlei zaken beïnvloed, in grote mate door vraag en aanbod. Om deze vrije markt toch een beetje naar hun hand te zetten, proberen OPEC-leden samen het wereldwijde aanbod van olie te beïnvloeden.

Daarom komen ze twee keer per jaar bijeen, samen met nog een groep landen die (tijdelijk) bondgenoot zijn. Is de prijs te laag, dan kunnen ze de productie remmen, is-ie hoog, dan kunnen ze weer meer oppompen.

Daarvoor moeten ze het samen eens worden. Geen land wil zomaar als enige de kraan dichtdraaien en daardoor minder kunnen verkopen, zodat de prijs stijgt en andere landen die gewoon door kunnen gaan met de volle verkoop daarvan profiteren.

Daarbij komt dat de macht van OPEC afgelopen decennia flink geslonken is. Niet alle belangrijke olielanden zijn lid van de club.

Waren de leden tijdens de hoogtijdagen van de organisatie in de jaren 70 samen nog goed voor meer dan de helft van de wereldwijde olieproductie, nu is dat nog maar een derde.

De VS, sinds dit jaar het grootste olieland ter wereld, is bijvoorbeeld geen lid. Nummer twee Rusland evenmin, maar trekt in de praktijk wel als bondgenoot op met Saudi-Arabië en de rest van de leden. De OPEC zal dus ook goed op deze spelers moeten letten.

Waarom draait het om meer dan olie?

Niet alle leden van de OPEC hebben dezelfde belangen, iets waar de Amerikaanse president Trump zich ook van bewust is, ook al is hij vandaag niet in Wenen. Zo speelt de Khashoggi-affaire een rol.

De Saudische kroonprins Mohammed bin Salman heeft tot nu toe nog de steun van Trump in die affaire. Maar dat kan veranderen als de kroonprins beslissingen neemt die hem niet zinnen.

Bijvoorbeeld: Saudi-Arabië kan beslissen minder olie op de markt te brengen om de olieprijs op te krikken. Daar zit Trump niet op te wachten, liet hij in een tweet weten. Een stijgende olieprijs betekent uiteindelijk ook duurdere brandstof aan de pomp, en dat kan kiezers ontevreden maken.

Wil de kroonprins de steun van Trump houden, dan kan het betekenen dat hij de olieproductie minder hard wil terugschroeven dan andere OPEC-leden.

Wachten op Rusland

In de praktijk heeft ook Rusland de laatste jaren een dikke vinger in de pap. De band tussen Vladimir Poetin en Mohammed bin Salman is goed, bleek wel vorige week toen de twee leiders elkaar breed lachend de hand schudden tijdens de G20 in Buenos Aires. De Russische minister van Energie Alexander Novak zat vandaag ook aan tafel bij de OPEC-onderhandelingen in Wenen.

Bronnen melden aan persbureau Reuters dat de landen die bij de OPEC-vergadering aanwezig zijn de olieproductie de komende tijd met een half miljoen tot anderhalf miljoen vaten per dag willen terugschroeven.

Een voorzichtige beslissing, die nog afhangt van president Poetin. Minister Novak vloog speciaal van Wenen naar Sint Petersburg om het plan aan de Russische president voor te leggen. Morgen, als de OPEC en zijn bondgenoten tot een besluit moeten komen, wordt hij terugverwacht in Oostenrijk.


  • 6 December 2018 om 17:29

Stork schrapt rond de 300 banen in Nederland

De industriële dienstverlener Stork gaat ongeveer 300 van de 3000 banen in Nederland schrappen. Het bedrijf moet reorganiseren omdat de resultaten in Nederland de laatste jaren teleurstellend zijn en de winstgevendheid moet verbeteren, aldus een woordvoerder.

Stork houdt zich onder meer bezig met het onderhoud aan installaties in de olie- en gasindustrie. De olie- en gassector heeft het zwaar de afgelopen tijd en dat drukt ook de resultaten van Stork.

Stork hoopt onder meer door interne herplaatsingen het banenverlies te beperken tot zo'n 250. Stork is sinds 2015 onderdeel van het Amerikaanse industrieconcern Fluor. Het bedrijf was ooit veel groter dan nu.

In 2007 verdween Stork van de beurs na grote druk van activistische aandeelhouders. De investeerders die het bedrijf vervolgens in handen kregen, verkochten een aantal takken, waaronder Food Systems, dat kippenslachtmachines maakt. Het onderdeel Fokker Technologies, dat werkt in de vliegtuigindustrie, werd een paar jaar geleden verkocht.


  • 6 December 2018 om 15:56

Zelfrijdende auto Uber gaat weg weer op, maar 'er zijn nog problemen'

Als het aan Uber ligt, rijden er over een paar weken weer zelfrijdende auto's van de taxidienst rond in het Amerikaanse Pittsburgh. Het gaat om een beperkte test: de auto's rijden tussen twee kantoren van het bedrijf, gaan niet harder dan 40 kilometer per uur en mogen niet rijden als het regent of donker is.

Desondanks is het een belangrijk moment voor Uber. Het zal de eerste keer zijn dat de auto's weer zelfstandig zullen rijden, sinds het dodelijke ongeluk in maart. Toen reed een zelfrijdende Uber een vrouw aan die de weg overstak. Ze overleed in het ziekenhuis.

Er zat wel iemand in de auto om in te grijpen, maar die keek tv op haar telefoon:

De belangen zijn groot en het is daarom des te opvallender dat er volgens The New York Times nog altijd problemen zijn. "De auto's reageerden langzamer dan mensen en hadden moeite om bepaalde testen te doorstaan, de laatste stap voordat ze terug de weg op kunnen", schrijft de krant op basis van interne documenten, e-mails en gesprekken met bronnen bij het bedrijf.

Op 27 november stuurde de manager van de afdeling die zelfrijdende auto's ontwikkelt een e-mail naar zijn medewerkers dat Ubers auto klaar was om weer de weg op te gaan. Het bedrijf moet nog wel toestemming krijgen van de staat Pennsylvania en die was er gisteren nog altijd niet, schrijft de krant. Het is onduidelijk in hoeverre alle problemen op dit moment zijn opgelost.

Een woordvoerder laat weten dat het bedrijf "nooit zou inleveren op veiligheid om zo sneller de weg op te kunnen".

Chaos in de organisatie

Uit onderzoek van de NTSB, de instantie die in de VS onderzoek doet naar onder meer ongelukken op de weg, bleek dat de noodrem van de Uber waar in maart het ongeluk mee gebeurde uit stond. In november schreef Business Insider op basis van bronnen dat deze beslissing "het resultaat was van chaos in de organisatie".

Zelfrijdende auto's worden altijd als een belangrijk onderdeel gezien van de toekomst van Uber. Het bedrijf werkt nu nog met chauffeurs, maar die zouden op den duur moeten worden vervangen door auto's die zelfstandig rijden. Dat zou het mogelijk maken om auto's overal en altijd beschikbaar te hebben tegen een lage prijs; zo laag dat het niet meer interessant is om een eigen auto te hebben.

Daar is nog lang geen sprake van en ondertussen heeft Uber te maken met concurrentie van andere partijen, zoals Googles zusterbedrijf Waymo. Dat bedrijf test een taxidienst via een app, waarbij mensen door een zelfrijdende auto worden vervoerd.


  • 6 December 2018 om 10:47

Weer stijging huizenbelasting, in Cuijk het meest met 32 procent

De onroerendezaakbelasting (ozb) voor huiseigenaren stijgt het komend jaar gemiddeld met 2,2 procent, meldt de Vereniging Eigen Huis (VEH) na een steekproef onder 111 gemeenten. Uitschieter is de gemeente Cuijk waar de belasting met 32 procent omhoog gaat gemiddeld van 259 euro naar 342 euro. Die komt boven op een stijging van 12 procent die vorig jaar al werd doorgevoerd.

Volgens de VEH heeft de gemeente het extra geld nodig om de gemeentefinanciën op orde te krijgen. "We vinden het principieel onjuist dat vooral huiseigenaren opdraaien voor begrotingstekorten en voor de voorzieningen waar alle bewoners gebruik van maken", zegt directeur Rob Mulder van de vereniging.

Een dergelijke uitschieter is overigens niet bijzonder: jaarlijks zijn er enkele gemeenten die hun huizenbelasting met enkele tientallen procenten verhogen.

Ook in de Limburgse gemeenten Sittard-Geleen en Brunssum gaat de ozb volgend jaar met ruim 20 procent flink omhoog. In de meeste Nederlandse gemeenten stijgt de ozb al jaren, omdat die gekoppeld is aan de waarde van huizen en de situatie op de woningmarkt rooskleurig is.

Asten minder

Er zijn ook 25 gemeenten in de steekproef waar de belasting juist omlaag gaat. In Asten en Lansingerland hoeven huiseigenaren gemiddeld 27 tot 30 euro minder belasting te betalen.

Niet alle grote steden zijn opgenomen in het onderzoek van de VEH, zo ontbreken Amsterdam, Eindhoven, Tilburg en Almere. In Rotterdam daalt de ozb met zo'n 2,4 procent. In Den Haag gaat de belasting met 3,2 procent omhoog en in Utrecht met 1,2 procent.

Klimaatdoelen

De Vereniging Eigen Huis wijst er verder op dat gemeenten de komende jaren veel investeringen moeten doen om de klimaatdoelen te halen. De rekening daarvoor moet niet bij de huizenbezitter terechtkomen in de vorm van de onroerendezaakbelasting, stelt de VEH.

De vereniging pleit voor een ander belastingsysteem, waarbij zowel huurders als eigenaren via een algemene heffing meebetalen.


  • 6 December 2018 om 09:18
โŒ