[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 25 September 2017NOS Economie

Eerst een ijsje, dan een kunstwerk kopen

Kunstgaleries hebben vorig jaar gemiddeld 9 procent minder omgezet dan drie jaar eerder, blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie NGA. Volgens de organisatie komt dat mede doordat er relatief veel jonge galeries zijn.

In Nederland openen steeds meer galeries. In 2013 was 3 procent van de Nederlandse galeries nog jonger dan twee jaar, vorig jaar was dat 10 procent. Daartegenover staat wel dat veel oudere galeries ermee ophouden. In totaal daalde het aantal galeries sinds 2013 met 9 procent naar 442.

De jonge galeries moeten het met veel minder inkomsten doen dan de gevestigde collega's. De gemiddelde omzet van een galerie van twee jaar of jonger is ruim 50.000 euro. Bij galeries die tussen de tien en twintig jaar bestaan, is dit bijna 380.000 euro gemiddeld.

Klantenkring opbouwen

"Jonge galeries hebben nog niet zo veel inkomsten als oudere galeries. Zij moeten hun klantenkring nog helemaal opbouwen", zegt Christian Ouwens, voorzitter van de NGA.

Karen Boekholt van galerie Honingen in Gouda weet daar alles van. Twintig jaar geleden startte zij samen met haar partner John Stel de galerie. Zij studeerde nog, hij was net afgestudeerd als econoom. "De eerste jaren is het echt een kwestie van investeren en volhouden."

Van begin af aan probeerden ze de zaken anders aan te pakken dan traditionele galeries. "Toen had je veel van die spierwitte galerieruimtes met twee schilderijen aan de wand en achterin iemand die vanachter een krant misschien iemand goedendag zei als-ie binnenkwam. Wij wilden het toegankelijker maken en kunst in een leuke huiselijke sfeer presenteren."

Verliefd

Niet toevallig zit de galerie daarom aan een drukke winkelstraat, recht tegenover een ijssalon. "Het gebeurt vaak dat mensen hiertegenover een ijsje zitten te eten en dan even bij ons binnenkomen." Tot drie jaar geleden zat de galerie nog in een pand verderop, aan een mooie gracht. "Daar zat geen loop in. Hier wel."

Waar andere galeriehouders zeggen dat het moeilijk is om nieuwe kunstkopers te trekken, is dat bij Honingen anders. "Vanochtend nog kwamen er mensen binnen die al twee weken langs onze etalage liepen en verliefd waren geworden op een bronzen beeld. Ze vonden het prachtig maar waren nog nooit binnen geweest. Vandaag hebben ze de stoute schoenen aangetrokken en het gekocht."

Opvallend is dat internet geen bedreiging is voor galeries. De verkopen via dat medium zijn zelfs licht gedaald. Dat is geen verrassing voor Boekholt. "Wij hebben nog nooit een werk via internet verkocht. Mensen willen het eerst zien voordat ze het kopen." Wel worden bijvoorbeeld sociale media en de website steeds belangrijker voor kunstkopers om zich te oriënteren.


  • 25 September 2017 om 18:55

Accountantskantoor Deloitte gehackt, 'gegevens klanten ingezien'

Hackers hebben maandenlang ongezien kunnen grasduinen op de servers van accountantskantoor Deloitte. Ze hadden toegang tot informatie over klanten die te vinden was in het centrale e-mailsysteem, schrijft The Guardian. Hier stond de communicatie van 244.000 Deloitte-medewerkers.

Het bedrijf zegt zelf in een verklaring dat slechts een klein aantal klanten getroffen is door de aanval. Het incident heeft volgens Deloitte geen gevolgen voor de bedrijfsvoering.

Zes klanten getroffen

Deloitte behoort tot de vier grootste accountantskantoren ter wereld en heeft een jaaromzet van 37 miljard dollar. Het voert financiële controles uit en geeft advies over belastingen, maar adviseert bedrijven zelf ook over digitale beveiliging. Volgens de krant hebben tot nu toe zes bedrijven te horen gekregen dat zij op een bepaalde manier zijn getroffen.

De hack werd in maart van dit jaar ontdekt, maar de hackers hadden waarschijnlijk al sinds oktober of november 2016 toegang. Dat zou betekenen dat ze in het ergste geval zes maanden konden rondkijken. De kwaadwillenden konden binnenkomen via een account dat alle rechten had in het e-mailsysteem.

Dit account was beveiligd met één wachtwoord en maakte niet gebruik van tweestapsverificatie, zeggen bronnen tegen The Guardian. Zo'n verificatiemethode zorgt ervoor dat je bij het inloggen een code toegestuurd krijgt, bijvoorbeeld op je telefoon. Pas als je die code heb ingevoerd, kun je inloggen. Dat maakt het voor hackers moeilijker om binnen te komen.

Andere gegevens

Behalve tot e-mails hadden de hackers mogelijk ook toegang tot gebruikersnamen, wachtwoorden, IP-adressen, bedrijfsplannen en gezondheidsinformatie. De Britse krant schrijft dat de hack gericht lijkt te zijn op de Amerikaanse activiteiten van het kantoor.

Alleen de meest hooggeplaatste medewerkers van het bedrijf wisten van de aanval. Er loopt een intern onderzoek die de bijnaam 'Windham' heeft gekregen. Dat moet ophelderen wat er precies is gebeurd.


  • 25 September 2017 om 16:25

Transportbedrijf staakt ritten Engeland om verstekelingen

Een groot Nederlands transportbedrijf stopt met ritten naar Engeland vanwege migranten die als verstekeling meereizen. Het gaat om Reining Transport uit Kolham in Groningen. Volgens het bedrijf worden de migranten bij Calais steeds agressiever en zijn de chauffeurs niet meer veilig.

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft geen meldingen gekregen van andere bedrijven die de oversteek willen staken. Volgens de brancheorganisatie zijn de 'inklimmers' agressief, maar niet agressiever dan de voorgaande jaren. "Zij deinzen er niet voor terug een chauffeur fysiek aan te pakken, als zij daarmee hun doel kunnen bereiken", zegt een woordvoerder van TLN.

Dodelijk ongeluk

Reining Transport heeft ruim vijfhonderd medewerkers en een jaaromzet van 55 miljoen euro. Directeur Gerrit Hes spreekt in De Telegraaf van bedreigingen met stokken en aanvallen met stenen. "Ik wacht niet tot de eerste doden of ernstig gewonden vallen."

Deze zomer stierf een Poolse chauffeur na een ongeluk veroorzaakt door vluchtelingen uit Ethiopië. Zij hadden de weg geblokkeerd met boomstammen. Voor zover bekend is dit het enige dodelijke ongeluk dat door vluchtelingen is veroorzaakt.

Financiële malheur

De migranten bij Calais zijn niet alleen een probleem voor de veiligheid. Verstekelingen die aan boord wisten te komen, vormen ook een financiële schadepost voor Reining. Een 'inklimmer' kost het bedrijf 900 euro boete. Als het gaat om een transport met voedingsmiddelen wordt de lading vaak ook afgekeurd, omdat "migranten hun behoeften doen tussen de spullen".

Omdat hij schadeclaims indient bij zijn verzekeraar, stijgen de verzekeringspremies. Reining zegt dat verstekelingen hem al meer dan drie ton schade hebben opgeleverd.

Uitwijken naar andere havens dan Calais is te duur, zegt Reining. "Andere havens hebben geen tunnel, maar een ferry. Dat kost te veel tijd."

Verzekeraar TVM zegt al miljoenen te hebben uitgekeerd aan verschillende transportbedrijven. Volgens TVM overwegen meer transporteurs te stoppen met ritten naar Engeland.

Uit een belronde van de NOS langs meerdere transportbedrijven blijkt dat er bij andere vervoerders een handvol chauffeurs is dat niet meer naar Groot-Brittannië wil reizen. Toch zeggen veel transporteurs niet meer problemen te ervaren dan de voorgaande jaren. De benaderde bedrijven geven dan ook aan niet van plan te zijn om te stoppen met het vrachtwagenvervoer naar het Verenigd Koninkrijk.


  • 25 September 2017 om 09:22

Nieuwe doorstart voor McGregor, Gaastra en Adam

De winkels van modemerken McGregor, Gaastra en Adam blijven open. Investeringsfonds Du Soutien neemt de boedel over. Du Soutien werd speciaal voor de overname opgericht door ondernemer Rens van der Schoor, die eerder andere modeketens uit de problemen hielp, zoals Miss Etam.

De Doniger Fashion Group, waartoe de drie merken behoren, ging begin deze maand failliet na een mislukte doorstart. Het bedrijf had voor het faillissement 53 eigen winkels in Nederland en 22 in België, Frankrijk en Duitsland. Doniger telde ongeveer zeshonderd voltijdbanen, waarvan de helft in Nederland.

Het is nog niet duidelijk hoeveel banen en winkels er onder de nieuwe eigenaar Du Soutien overblijven. Du Soutien nam eerder al Miss Etam en Promiss onder zijn hoede.


  • 25 September 2017 om 11:32

'Obama gaf Zuckerberg wake-upcall over nepnieuws'

President Obama heeft elf dagen na de Amerikaanse presidentsverkiezingen Facebook-topman Mark Zuckerberg gewezen op het probleem van nepnieuws, schrijft The Washington Post op basis van bronnen. De president drukte Zuckerberg tijdens een besloten ontmoeting op het hart om het gevaar van nepnieuws en politieke desinformatie serieus te nemen.

Facebook worstelt al maanden met het vinden van bewijs voor Russische inmenging bij de Amerikaanse verkiezingen. Obama zei tegen Zuckerberg dat hij vreest dat de gevolgen voor de verkiezingen van 2020 nog groter zullen zijn. Zuckerberg erkende volgens de Post het probleem van nepnieuws, maar zei daarnaast dat de berichten niet wijdverspreid waren en dat er geen simpele oplossing voorhanden was.

Russische elementen

The Washington Post sprak de afgelopen tijd met betrokkenen en schetst op basis daarvan een beeld van wat er de afgelopen maanden is gebeurd. Volgens de krant detecteerde Facebook in juni 2016 al "elementen" van een Russische operatie. Het platform stelde de FBI daarvan toen op de hoogte.

Beveiligingsonderzoekers van Facebook volgden op dat moment een hackersgroep, Fancy Bear, die volgens Amerikaanse inlichtingendiensten onderdeel is van de Russische militaire inlichtingendienst GRU. De onderzoekers lichtten vervolgens de FBI in over hun bevindingen, met de gedachte dat er waarschijnlijk sprake was van spionage, en niet een grote desinformatiecampagne.

De hackers van Fancy Bear zetten daarna zelfs nog een aantal mysterieuze Facebookaccounts op, waaronder die voor een persoon die door het leven gaat als Guccifer 2.0 en een Facebookpagina 'DCLeaks'. Onderzoekers van Facebook gaven ook dit door aan de FBI.

Maar het lukte Facebook een tijd lang niet om deze activiteiten te linken aan Russische manipulatie, schrijft The Washington Post. "De geavanceerde tactieken verrasten Facebook. Het beveiligingsteam van het platform was goed voorbereid op traditionele cyberaanvallen, maar voorzag niet dat gebruikers goed bedachte propaganda via het netwerk zouden verspreiden zonder dat er alarmbellen afgingen."

De krant reconstrueert de situatie en schrijft dat het lang duurde voordat Facebook doorhad wat er aan de hand was. Wel realiseerde het platform zich dat er iets moest veranderen, met het oog op verkiezingen in Europa.

In 2017 zouden namelijk de Fransen, Nederlanders, Britten én Duitsers naar de stembus gaan. Het platform ging gebruikmaken van kunstmatige intelligentie. Speciaal geprogrammeerde computers moesten het platform afstruinen naar verkeerde berichten. Ook ging het platform samenwerken met journalistieke organisaties om nepnieuws op te sporen en te labelen.

Topje van de ijsberg

Facebook bleef wel onderzoek doen en vroeg ook aan Amerikaanse inlichtingendiensten om informatie, schrijft The Washington Post, maar er is nog altijd niets gedeeld. Inmiddels heeft Facebook ontdekt dat er meer dan 3000 advertenties zijn geweest die in verband worden gebracht met een Russische organisatie, het Internet Research Agency. Er zijn sterke aanwijzingen dat er meer aan de hand is.

Informatie over de accounts zijn in handen van speciaal aanklager Robert Mueller, die onderzoek doet naar Russische inmenging rond de verkiezingen, en het Amerikaanse Congres. Een betrokkene daar noemt de ontdekking van Facebook "het topje van de ijsberg".


  • 25 September 2017 om 11:09

Corporaties komen met swipe-app voor woningruil huursector

Op zoek naar een andere huurwoning? 26 woningcorporaties bieden vanaf vandaag de mogelijkheid dat swipend te doen. De app 'Huisjehuisje' moet het woningruilen in beweging brengen.

'Scheefwonen' vormt al jaren een weerbarstig probleem op de woningmarkt. Mensen wonen te groot of te klein, maar een passende andere huurwoning is moeilijk te vinden. Wachtlijsten zijn lang en het ruilaanbod is niet goed bekend. Van alle mensen die van de ene sociale huurwoning verhuizen naar een andere, doet maar vijf procent dat via woningruil. Dat is te weinig, vinden de woningcorporaties.

Verlekkerd

"Woningruil is een mooie manier om meer mensen naar wens te laten wonen", zegt Huisjehuisje-projectleider Pieter Schipper van woningcorporatie Ymere. "Er zijn wel websites voor woningruil, maar die zijn niet zo makkelijk. Onze app moet daar verandering in brengen."

Bij Huisjehuisje vul je, naast persoonsgegevens, informatie in over wat je aanbiedt. Anoniem, alleen de gegevens van de woning worden getoond, met foto's. Al swipend komt het ruilaanbod aan je voorbij. Als een woning je bevalt, kun je in contact treden met de aanbieder en als de belangstelling wederzijds is, kan een ruil ontstaan. Aangeboden informatie wordt nagetrokken door de corporaties. Schipper: "We hopen dat mensen met een huurwoning net zo verlekkerd naar Huisjehuisje zitten te kijken als mensen met een koopwoning naar Funda."

De corporaties die de app aanbieden, komen uit Noord- en Zuid-Holland en Utrecht. Samen vertegenwoordigen ze 330.000 huurwoningen. De app is toegankelijk voor huurders uit het hele land. Nederland telt 3,2 miljoen huurhuizen, waarvan 2,3 miljoen in de sociale sector.


  • 25 September 2017 om 11:07

Pensioenfondsen op zoek naar tienduizenden pensionado's

Pensioenfondsen hebben honderden miljoenen euro's aan nooit opgevraagde pensioenen op de plank liggen. Volgens het AD gaat het alleen al bij de drie grootste fondsen, ABP, PFZW en PMT, om het geld van 100.000 mensen, in totaal zo'n 350 miljoen euro.

De meeste van deze gezochte pensionado's worden uiteindelijk via de Sociale Verzekeringsbank wel gevonden. Daniël in 't Wel van pensioenuitvoerder MN zegt in het AD dat de fondsen ook veel moeite doen om deze mensen te informeren. "Het is hun pensioen, waarvoor ze gespaard hebben."

Kleine bedragen

De 350 miljoen euro van de 'vergeten pensioenen' vormt overigens maar een heel klein stukje van de pensioenpotten bij pensioenfondsen en verzekeraars. Bij de ruim 250 Nederlandse pensioenfondsen staat voor bijna 1400 miljard euro aan pensioengelden, bij verzekeraars zit nog eens 200 miljard euro.

"Gemiddeld gaat het bij ons om 700 euro per persoon per jaar", zegt Jurriën Glaudemans van pensioenfonds ABP in het NOS Radio 1-Journaal. "Het zijn geen heel hoge bedragen."

Thailand

Toch blijft een aanzienlijk aantal gezochte pensionado's onvindbaar. Dat zijn vaak mensen die een paar jaar pensioen hebben opgebouwd en daarna naar het buitenland zijn vertrokken. Zo zijn ze bij ambtenarenfonds ABP nog naar 19.000 mensen op zoek.

Soms lukt het zelfs iemand terug te vinden die naar de andere kant van de wereld is vertrokken. Een teamleider bij ABP vertelt in de krant dat zijn medewerkers een vrouw in een hostel in Thailand vonden. "Ze was na het overlijden van haar man op de fiets door Azië gaan reizen. Via via kwamen we aan een e-mailadres. Ze was enorm blij, want ze kon het geld goed gebruiken."


  • 25 September 2017 om 05:08

Een op de vijf bedrijven doelwit van hackaanval

Een op de vijf bedrijven met minimaal tien medewerkers heeft vorig jaar last gehad van een hackaanval. De helft van die bedrijven heeft dat ook geld gekost. Hackaanvallen komen relatief vaak voor bij bedrijven in de financiële sector en bij energiebedrijven; de horeca is relatief immuun voor aanvallen, blijkt uit cijfers van het CBS.

Bedrijven hebben bijvoorbeeld last van ransomware (13%) of van verstoringen waardoor ze niet meer kunnen werken. Overigens komen ict-storingen waardoor bedrijven in de problemen komen nog altijd vaker voor: 43 procent van de bedrijven had last van een ict-storing, terwijl 13 procent niet meer kon werken door een hackaanval.

Hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans dat het is getroffen door een hackaanval: van de bedrijven met meer dan 500 werknemers had 41 procent er mee te maken, terwijl dat bij bedrijven van tussen de 10 en 20 personen maar 15 procent was.

Ook veel mkb'ers hebben last van hackaanvallen. Bedrijven met tussen de 50 en 100 werknemers hadden in 26 procent van de gevallen last van een aanval, terwijl dat bij bedrijven met tussen de 100 en 250 werknemers 34 procent was.

Vragen over aanvallen

Tot voor kort hadden die bedrijven geen plek waar ze met hun vragen terechtkonden: het Nationaal Cyber Security Centrum staat bij hackaanvallen alleen de overheid en bedrijven uit de 'kritieke infrastructuur' bij, zoals banken en energiebedrijven.

Daar komt verandering in met het Digital Trust Centre dat de overheid vorige week aankondigde. Ook kleinere bedrijven moeten daar terechtkunnen met vragen over digitale aanvallen.

"Kleinere bedrijven zijn soms onvoldoende alert", zei de hoogste ambtenaar van het Ministerie van Economische Zaken, Maarten Camps, op Radio 1. Onder dat ministerie valt het centrum. "We gaan ze daarom helpen met het verzamelen en delen van informatie."

Het centrum krijgt 2,5 miljoen euro, die is bedoeld voor informatievoorziening. "Bedrijven moeten zelf investeren in veiligheid, wij zorgen voor de informatie en bewustwording", zegt Camps.

Bastiaan Bakker van beveiligingsbedrijf Motiv is blij met het plan. "Kleinere bedrijven hadden geen plek om aan te kloppen."

Hackaanvallen bij bedrijven moeten niet worden onderschat, vindt hij: "We zien dat bedrijven hier echt door geraakt worden, het is een groot probleem."


  • 25 September 2017 om 02:00

Slachtoffers Snapking krijgen geld terug

Mensen die naar het betaalnummer van vlogger Snapking hebben gebeld, krijgen hun geld terug. Ze hoeven daar niets voor te doen, zegt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De toezichthouder dwingt telefoonmaatschappijen om de schade terug te betalen. In totaal gaat het om ruim 13.000 euro.

YouTuber Tim van Teunenbroek, ook bekend als Snapking, plaatste in maart een video waarin hij bekendmaakte vader te zijn. Kijkers die wilden weten wie de moeder is van het kind, moesten bellen met een duur 0909-nummer.

Minderjarigen

Volgens de ACM werden bellers, onder wie veel minderjarigen, onnodig lang aan de lijn gehouden, voor een bedrag van 1 euro per minuut. Van de 6450 bellers kreeg vrijwel niemand Snapking aan de lijn. Bij bijna iedereen werd de verbinding na minutenlang wachten verbroken. Slechts vijf mensen hebben met Snapking gesproken. Bij drie van hen duurde dat gesprek minder dan een minuut.

In juli greep de ACM in. Het nummer werd geblokkeerd en de inkomsten werden bevroren. Snapking heeft daarom niets verdiend met het informatienummer.

De toezichthouder benadrukt dat telefoonmaatschappijen niet schuldig zijn en zelf ook al hebben gezegd dat ze het geld terug willen betalen.

Eerder deze maand maakte de ACM bekend misbruik van informatienummers harder aan te gaan pakken.


  • 25 September 2017 om 08:18
Gisteren β€” 24 September 2017NOS Economie

Meer mensen vliegen CO2-neutraal, maar heeft dat zin?

Wie is er niet voor slechts een paar tientjes op en neer gevlogen naar een leuke stad in Europa? En wie speurt niet alle maatschappijen af voor de goedkoopste vlucht naar je bestemming? We vliegen met zijn allen steeds vaker, en vooral steeds goedkoper.

Het aantal budgetvliegers is in Nederland sinds 2010 verdubbeld, liet het CBS vorige week weten. Wereldwijd wordt in de komende 20 jaar zelfs een verdubbeling verwacht van het totale aantal passagiers, tot meer dan 7 miljard in 2035. Hoe valt dat te rijmen met de internationale klimaatdoelen? Want per passagier per kilometer is de luchtvaart met afstand de meest milieubelastende vorm van transport.

Steeds meer mensen nemen om die reden het heft in eigen hand, door voor een klein bedrag de CO2-uitstoot van hun eigen vlucht te compenseren. Dat blijkt uit een rondgang langs projecten die de compensatie van CO2 mogelijk maken.

Zo hebben bij KLM tot en met augustus al net zoveel mensen hun vlucht gecompenseerd als in heel 2016 bij elkaar. Dat klinkt indrukwekkend, maar als we de cijfers in perspectief plaatsen, is het nog steeds maar een fractie van het totaal. In 2016 koos slechts 1 op de 800 passagiers voor een extra bijdrage om 'schoon' te vliegen.

De vraag is: heeft CO2-neutraal vliegen dan überhaupt zin? Ja, zegt milieuwetenschapper en freelance journalist Bart Crezee, die voor De Correspondent uitgebreid onderzoek deed naar dit onderwerp. "Ik ben ervan overtuigd geraakt dat het goed, belangrijk en noodzakelijk is, maar dat het niet dé oplossing is waar we het van moeten hebben."

In onderstaande video leggen we uit op welke manieren je CO2 kunt compenseren, hoe dat zich verhoudt tot het totaal en wat in de luchtvaart nog zal moeten gebeuren om de uitstoot terug te dringen.

Wie zijn of haar CO2 wil compenseren, kan dat doen door projecten te steunen die bijvoorbeeld bomen planten, bossen beschermen, windmolens bouwen of duurzame landbouw toepassen in ontwikkelingslanden. Met dergelijke projecten wordt CO2 uit de atmosfeer gehaald of wordt verdere uitstoot bespaard. Afhankelijk van je vlucht betaal je daarvoor meestal enkele euro's tot hooguit een paar tientjes.

Voor zijn onderzoek bezocht Bart Crezee verschillende projecten in Zuid-Amerika. Zes vragen aan Crezee over CO2-compensatie.

Wat heb je met eigen ogen gezien in Zuid-Amerika?

"Wat mij vooral opviel, is dat het grote voordeel nog niet eens zozeer zit in het compenseren van je eigen CO2-uitstoot, maar dat het vooral nuttig is voor lokale mensen die de projecten opzetten. Het zijn projecten die heel erg bijdragen aan de levensstandaard ter plekke, een levensstandaard die vaak juist moeilijker wordt door de klimaatverandering die wij veroorzaken."

"Dankzij deze projecten worden die gemeenschappen daartegen veel bestendiger. Als een boer in Bolivia zijn geld kan verdienen met het aanplanten van bomen, in plaats van veeteelt of rijstplantages, zorgt dat niet alleen voor minder CO2-uitstoot, maar bijvoorbeeld ook voor minder bodemerosie. Daar profiteren die boeren dus indirect ook van. Op die manier werkt het dubbel."

Waarom kunnen we die CO2 niet dichter bij huis compenseren?

"Dat heeft deels een juridische reden: de rijksoverheid claimt verantwoordelijkheid voor alle CO2-vermindering in Nederland. Maar belangrijker is dat in ontwikkelingslanden met de minste inspanning de meeste winst valt te behalen. Als men daar veel hout sprokkelt om op te koken en je geeft ze een stoof die veel minder hout nodig heeft, dan levert dat tegen weinig kosten een significante vermindering in CO2-uitstoot op. In Nederland hebben we al heel veel gedaan om uitstoot te verminderen. Het laaghangend fruit is hier al geplukt. Ik kan ook hier mijn huis isoleren en daarmee CO2-uitstoot verminderen, maar dat kost me veel meer geld per ton CO2."

Hoe werkt het compenseren van CO2 precies?

"Als ik 1 ton CO2 uit de lucht haal, dan is dat geld waard. Die waarde is vastgelegd in certificaten, waarvoor strenge richtlijnen gelden, zodat je zeker weet dat het ook daadwerkelijk is gebeurd. Dat wordt gecontroleerd door externe partijen, net zoals een accountant de jaarrekening van een bedrijf controleert. Die certificaten kan je vervolgens verkopen op de wereldwijde markt in CO2. Ze worden uitgegeven voor een periode van 25 tot 30 jaar, en als je ervan uitgaat dat een project zo lang blijft draaien, kan je er zeker van zijn dat de CO2 ook echt gecompenseerd is."

Functioneert de markt een beetje?

"Niet echt. Het probleem is dat er op dit moment een overaanbod is, of te weinig vraag. De prijs is daardoor heel erg gezakt. De verkoop van CO2-certificaten levert daardoor soms minder op dan de kosten die voor zo'n project gemaakt worden. Als je echt impact wil hebben met bijvoorbeeld een bosproject, zit je al gauw op 20 à 25 euro per ton CO2, dan kan je echt goed functionerende projecten opzetten. Nu zit het er ver onder. Eigenlijk is er een minimumprijs nodig. Maar daarover goede afspraken maken is heel moeilijk, omdat het per definitie internationaal is."

Heeft het dan überhaupt wel zin om zo'n project te steunen?

"Ja, juist vanwege dat gebrek aan vraag momenteel. Het gaat daarnaast niet alleen om het compenseren van je CO2-uitstoot. Die projecten in ontwikkelingslanden zorgen er ook voor dat de lokale mensen daar beter de gevolgen van klimaatverandering op kunnen vangen. Je slaat twee vliegen in één klap. Dat kan je als een morele verantwoordelijkheid zien voor jou als reiziger. Maar mensen zijn daar nauwelijks mee bezig. Een financiële prikkel werkt veel beter."

"Het is bizar dat je goedkoper naar Zuid-Frankrijk kan vliegen dan reizen met de trein. Dat is een kwestie van politieke prioriteiten stellen. Het is een politieke keuze om geen belasting op kerosine te heffen. Daar ligt de grote uitdaging. Tot die tijd zijn CO2-certificaten een nuttige manier om duurzame projecten in ontwikkelingslanden te financieren. Daar kan je als individu direct aan bijdragen."

Wat zal er verder nog moeten gebeuren met de luchtvaart?

"In Montreal is vorig jaar door de ICAO (Internationale Burgerluchtvaartorganisatie van de VN) afgesproken dat na 2020 de groei in CO2-uitstoot door de sector zelf wordt gecompenseerd. Het is een beginnetje, maar eigenlijk moet de uitstoot naar beneden, in plaats van dat-ie op het huidige niveau blijft steken. Dat betekent ook investeringen in duurzame vliegtuigen, biobrandstof en met zijn allen minder vliegen. Dat is de belangrijkste stap. Dus die prijs moet omhoog. Daar zouden op Europees niveau afspraken over gemaakt moeten worden. Idealiter mondiaal, maar in de luchtvaartsector is dat heel moeilijk."


  • 24 September 2017 om 11:08
OuderNOS Economie

Noodtoestand of niet, Nederlanders durven TunesiΓ« weer aan

Na twee jaar vertrekt morgen de eerste vakantievlucht weer vanaf Nederland naar Tunesië. Reisorganisator Corendon begint klein, de vlucht naar Enfidha vertrekt dit najaar nog vier keer. Ook vakantieaanbieder TUI start over twee weken de reizen naar Tunesië weer op. Als een van de laatste Europese landen paste het ministerie Buitenlandse Zaken deze zomer na twee jaar het reisadvies aan.

Na de aanslagen in het land daalde het toerisme enorm. Zo bezochten in 2013 nog bijna 65.000 Nederlanders het Noord-Afrikaanse land. Vorig jaar waren dat er minder dan 8000. In 2015 werden er twee terroristische aanslagen in Tunesië gepleegd. Eerst in hoofdstad Tunis in een museum. Een paar maanden later op een strand in Sousse. Het toerisme uit Nederland stortte volledig in.

Sinds eind juli raadt het ministerie van Buitenlandse Zaken reizen naar een aantal specifieke gebieden in Tunesië niet meer af. De hoofdstad Tunis, het eiland Djerba en een smalle kuststrook zijn weer te bezoeken voor toeristen. Precies op die plekken liggen ook alle vakantieresorts. Buiten die gebieden wordt reizen nog wel afgeraden.

In de gehele regio is een veiligheidsrisico en een verhoogde kans op terrorisme, waarbij toeristen doelwit kunnen zijn. Volgens het advies van het ministerie keren er IS-strijders terug naar Tunesië en heerst er nog steeds een noodtoestand.

Reisorganisator Corendon laat weten alleen hotels te hebben in het veiligere gebied. "Al onze hotels staan in het gele strookje, maar wat mensen op hun vakantie doen weten we natuurlijk niet." Volgens de woordvoerder van Corendon zitten de vijf vluchten bijna helemaal vol.

TUI wilde eigenlijk komend voorjaar pas weer starten met de bestemming. "We willen het in de herfstvakantie uitproberen. Maar honderden mensen hebben al geboekt." zegt een woordvoerder.

De touroperator volgt het advies van Buitenlandse Zaken, ook al gaat het maar om een klein gebied. "Het gebied is klein, op de kaart is het ook heel smal. Maar daarom is een vakantie naar Tunesië nu ook echt een strandvakantie. We bieden geen excursies of rondreizen aan."

'Turkije vind ik onveiliger'

Reizen naar Tunesië was overigens wel al mogelijk met een wekelijke lijndienst naar Tunis vanaf Schiphol. Monique Bakchari maakte daar afgelopen jaren een paar keer gebruik van. Aankomende zondag vertrekt ze samen met dochter Soraya met de eerste vakantievlucht richting Tunesië. "Eindelijk is het reisadvies weer aangepast. De mensen daar hebben er echt onder geleden. Ik kom er al 28 jaar, mijn man is Tunesisch."

De 54-jarige Monique vindt het raar dat Tunesië zo lang een negatief reisadvies had. "In Frankrijk en Duitsland loop je ook gevaar en Turkije vind ik onveiliger."


  • 23 September 2017 om 08:10

Ja, het gaat beter, maar zo vanzelfsprekend is jouw loonstijging niet

Zelden hebben de vakbonden zo veel steun gehad om in nieuwe cao-onderhandelingen flinke loonstijgingen te eisen. De Nederlandsche Bank vindt dat, maar ook bijvoorbeeld demissionair premier Rutte en het Centraal Planbureau. En afgelopen week voegde zich zelfs werkgeversvoorman Hans de Boer in dat rijtje. Maar wie mag zich nu verheugen op meer salaris?

"We gaan binnenkort spreken over een nieuwe cao voor de vleesindustrie", zegt FNV-bestuurder John Klijn. "De sector draait als een tierelier, daarom moet er minimaal 3,5 procent loon bij. Met minder nemen de leden simpelweg geen genoegen. Ze zijn de loonmatiging van de afgelopen jaren zat. Er moet nu geld op tafel komen."

Het vertrouwen bij de bonden was al groot door de goed draaiende economie, maar werd afgelopen week nog groter na een opmerking van Hans de Boer. De voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW zei dat "door de bank genomen" een loonstijging van 3 procent best mogelijk is. Al kan dat per sector heel anders liggen, nuanceerde hij.

Ondanks de nuance vindt Jan Meerman van de brancheorganisatie INretail (woon-, mode- en schoenenbranche) het een domme uitspraak, zei hij gisteren tegen NRC Handelsblad. "Wij kunnen dit nog helemaal niet hebben. We kruipen nog maar net uit het dal omhoog."

Spijt

Maar de geest is al uit de fles. "Wij hebben net voor die opmerking van De Boer een cao afgesloten bij Villeroy & Boch", zegt CNV-bestuurder Sijtze de Bruine bijna met spijt in zijn stem. "Twee procent per jaar erbij. Op zichzelf een prima afspraak maar als we nu nog moesten onderhandelen, hadden we denk ik hoger ingezet."

Met de extra steun van De Boer in de rug kan De Bruine niet wachten op de volgende grote cao-onderhandelingen. "Later dit jaar gaan we bijvoorbeeld aan tafel met het openbaar vervoer. Daar kan ik echt niet meer aankomen met een looneis van een paar procent. Ik denk eerder aan 10 procent in drie jaar. Verheug me nu al en ben heel benieuwd. De cao voor het OV wordt een ijkpunt."

In de Haagse Malietoren worden de wenkbrauwen een beetje gefronst bij zo veel opportunisme van de bonden. "Veel bedrijven herstellen nog, het is veel te eenvoudig gedacht dat het economisch herstel in alle sectoren even sterk is", zegt Edwin van Scherrenburg van VNO-NCW. "De roep om meer loonstijging stoelt op het groeicijfer van de hele economie, je zult echt per sector, branche of bedrijf moeten kijken wat er mogelijk is."

Stevige loonsverhoging

Maar de bonden laten zich de wind niet uit de zeilen nemen. "We gaan binnenkort praten over een nieuwe cao voor de postbezorgers en daar gaan we ook zeker 3,5 procent eisen", zegt FNV-bestuurder Ger Deleij. Terwijl Deleij zich goed realiseert dat PostNL het niet eenvoudig heeft. "Ik weet dat er steeds minder brieven worden verstuurd. En PostNL zal ook wel weer aankomen met het argument dat ze een zware concurrentieslag leveren met Sandd. Maar geen stevige loonsverhoging kan nu niet meer."

En dat wordt de inzet bij een reeks nieuwe cao's die de komende tijd moeten worden afgesloten. Ook die in de vleesindustrie dus. "Loon is in onze sector een forse kostenpost", tempert Dé van de Riet de verwachtingen namens de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV). "De Nederlandse vleessector opereert ook op de internationale markten en heeft te maken met stevige concurrentie uit het buitenland. Loonstijgingen moeten daar wel in passen", luidt alvast de eerste tegenzet van de werkgevers in de vleessector. En zo zal het spel de komende tijd in alle cao-onderhandelingen gespeeld worden.


  • 23 September 2017 om 07:52

'Stationswinkels AH to go en Julia's worden niet verkocht'

NS ziet af van de verkoop van de stationswinkels AH to go en Julia's, schrijft NRC. FNV Spoor zegt tegen de krant dat de geannuleerde verkoop het gevolg is van vakbondsacties, waarbij werd geëist dat de winkels zouden blijven.

AH to go zit op 39 stations en Julia's, waar pastamaaltijden en broodjes worden verkocht, op 19. De stationswinkels van Hema, Starbucks, De Broodzaak en Smullers staan nog wel te koop. NS verkent de mogelijkheden voor de verkoop van die ketens.

Het plan van NS om de winkels te verkopen leidde tot protest van de medezeggenschapsraad en de FNV. NRC schrijft dat de bonden bang waren dat de nieuwe eigenaren minder goede arbeidsvoorwaarden zouden bieden dan de spoorwegen.

Niet-noodzakelijke activiteiten

Een woordvoerder van NS zegt tegen de krant dat Albert Heijn de zaken niet wil overnemen, omdat die tevreden is over de exploitatie door NS. De verkoop van Julia's gaat niet door, omdat NS de formule te specifiek vindt om over te dragen.

De verkoop van de stationswinkels is onderdeel van een in 2016 gestarte strategie, waarbij NS alle niet-noodzakelijke activiteiten afstoot. Dat was een wens van minister Dijsselbloem, die zo situaties als bij de Fyra wil voorkomen.

Volgens de krant kon het ministerie van Financiën vrijdagavond niet bevestigen of minister Dijsselbloem het behoud van de winkels door de NS goedkeurt.


  • 22 September 2017 om 22:57

Van procestechnoloog tot autoschadetechnicus, ken jij deze krapteberoepen?

Terwijl de opleidingen op de technische universiteiten uit hun voegen barsten, hebben mbo's nog altijd moeite om de stukadoor en metselaar van de toekomst te trekken. En dat terwijl de banen in onder meer de techniek, bouw en industrie voor het oprapen liggen.

Aan welke beroepen heeft Nederland behoefte? NOS op 3 brengt de hele maand september deze krapteberoepen in kaart op ons Instagram-account. Deze week stellen we je voor aan procestechnoloog Gea, autoschadetechnicus Sybren, assistent-accountant Martijn, natuurkundedocent Koen en logistic engineer Björn.

Gea (28) is procestechnoloog en haalt 'vuil' uit afvalwater, zodat bedrijven het kunnen hergebruiken. Geen beroep waar je als scholier snel over hoort. Als je niet op een bouwplaats bent geweest, dan ken je het waarschijnlijk niet. Per vacature solliciteren dan ook maar twee personen, terwijl dat bij een doorsnee vacature er achttien zijn.

Gea is bij het hele proces betrokken: vanaf het ontwerp van de waterzuiveringsinstallatie, het contact met de klant en het opstarten ervan. Maak kennis met procestechnoloog Gea.

Het leven van een autoschadetechnicus is geen dag hetzelfde en gaat ook nog erg veranderen. Auto's worden zelfrijdend, er komt steeds meer elektronica in, maar er zal altijd schade blijven. Daar is Sybren (31) van overtuigd.

Volgens hem weten mensen niet precies wat er komt kijken bij zijn beroep. Daarom reageren maar drie mensen op een vacature. Maak kennis met autoschadetechnicus Sybren.

Bijwerken van administratie, samenstellen van jaarrekeningen of helpen van klanten bij vragen. De baan van assistent-accountant is veel gevarieerder dan mensen denken, volgens Martijn (22). Het is veelzijdig en geen dag is hetzelfde.

Toch denkt Martijn dat het saaie beeld dat mensen van zijn beroep hebben, de reden is dat er zo weinig reageren op een vacature. Slechts drie reacties op een gemiddelde vacature. Maak kennis met assistent-accountant Martijn.

Elke dag draag je bij aan de vorming van leerlingen en bereid je ze voor om mee te doen aan de maatschappij. Natuurkundeleraar Koen is duidelijk enthousiast over zijn vak. Toch reageren op een vacature voor een docent in exacte vakken maar twee mensen, terwijl dat bij een doorsnee vacature er achttien zijn.

Er zijn wel keerzijden aan zijn vak, zoals leerlingen die door de les heen praten of op hun mobiel kijken, maar Koen laat zich daar niet door uit het veld slaan. Maak kennis met natuurkundeleraar Koen.

Björn (29) sluit het hele distributiecentrum zo goed mogelijk op elkaar aan. Dat doet hij vanachter de tekentafel, maar als logistic engineer gaat hij ook de vloer op om te experimenteren.

Per vacature reageren gemiddeld vijf mensen. Volgens Björn is het geen gebrek aan aandacht, maar eerder omdat er zoveel vraag is naar logistiek experts. Maak kennis met logistic engineer Björn.

Weten welke krapteberoepen er nog meer zijn? De hele maand september verschijnen er nieuwe portretten op ons Instagram-account.


  • 22 September 2017 om 20:52

Inwoners Caribische gemeenten worstelen met dure boodschappen

De prijzen van levensmiddelen op de eilanden Bonaire, Sint-Eustatius en Saba zijn de afgelopen zes jaar flink gestegen. Een deel van de bevolking heeft daardoor moeite om de eerste levensbehoeften te vervullen. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

Producten als rijst, brood, vers fruit en tandpasta werden een stuk duurder sinds de zogenoemde BES-eilanden op 10 oktober 2010 bijzondere gemeenten van Nederland werden. Op Bonaire stegen de prijzen van dit soort producten met 13 procent, op Sint-Eustatius met 17 procent en op Saba zelfs met 25 procent.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de prijzen van boodschappen in Nederland tussen 2010 en 2016 met ongeveer 8 procent stegen.

Honger

De koopkracht op de BES-eilanden nam in dezelfde periode ook toe, maar de prijzen van boodschappen stegen harder. Bovendien profiteerde een aanzienlijk deel van de bevolking op de eilanden niet mee van de koopkrachtstijging. Zo daalde in 2013 volgens het CBS de koopkracht van ruim 40 procent van de inwoners op alle drie de eilanden.

De hoge prijzen in de supermarkt zijn grotendeels te verklaren door de inkoopprijzen van de producten. Bonaire, Saba en Sint-Eustatius produceren zelf bijna niets en dus worden producten uit VS of Europa ingekocht tegen relatief hoge tarieven.

Dat werkt armoede op de eilanden in de hand. Ondernemer Gerard van den Tweel, die drie supermarkten op Bonaire bezit, vertelde in 2014 aan zakenblad Quote dat een deel van zijn klanten en personeelsleden financiële problemen heeft.

"De onderlaag op Bonaire heeft het zwaar, dat is gewoon zo. Men heeft maar een heel klein AOW'tje, vaak geen pensioen. Honger komt hier voor. Als iemand dan een brood meeneemt om zijn of haar familie te voeden, dan zie ik dat af en toe door de vingers."

Belasting

Minister Kamp hoopt samen met de bestuurders van de BES-eilanden iets te doen tegen verdere prijsstijgingen. Zo zouden supermarkten vrijwillig kunnen deelnemen aan een systeem van maximumprijzen, zou er minder belasting geheven kunnen worden op bepaalde producten en kunnen de eilanden proberen samen grote hoeveelheden in te kopen.

Ook eigen agrarische productie en beter openbaar vervoer - zodat mensen makkelijker naar grotere, goedkopere supermarkten kunnen komen - zouden volgens Kamp oplossingen kunnen zijn.


  • 22 September 2017 om 20:31

Uber verliest licentie in Londen, burgemeester wuift kritiek weg

Taxi-app-bedrijf Uber is zijn licentie in Londen kwijt. Die loopt op 30 september af. De Londense transporttoezichthouder TfL vindt dat het bedrijf "een gebrek aan verantwoordelijkheid laat zien, wat gevolgen heeft voor de veiligheid van het publiek".

Uber-chauffeurs zouden onder meer verantwoordelijk zijn voor een stijging van het aantal ongelukken. Uber zou zelf onvoldoende hebben gedaan om chauffeurs met een criminele achtergrond te weren. Ook speelt mee dat het bedrijf software gebruikt die de volledige toegang van de autoriteiten tot de app blokkeert.

Het bedrijf heeft inmiddels laten weten in beroep te gaan tegen het besluit. Zolang een beroepsprocedure loopt, mogen de Uber-chauffeurs blijven rijden. Het bedrijf zegt zich overigens altijd aan de TfL-regels te hebben gehouden.

Uber zegt dat 40.000 mensen zonder werk komen te zitten en 3,5 miljoen Londenaren van een "handige en betaalbare" vorm van transport worden beroofd. Maar volgens burgemeester Sadiq Khan moeten deze mensen vooral boos zijn op Uber zelf. "Omdat het zich niet aan de regels houdt. Die regels zijn er niet voor niets."

Khan legt uit dat de Londense transporttoezichthouder TfL niet tegen particuliere verhuurders, innovatie en technologie is. "Het is tegen een organisatie die niet met een goed en veilig systeem werkt."

Protest

Londense taxichauffeurs protesteerden in april nog massaal tegen de concurrentie van Uber. Het bedrijf zou profiteren van de slechte werkomstandigheden van zijn chauffeurs.


  • 22 September 2017 om 13:21

Grote steden denken over gezamenlijke wachtlijst voor huurwoning

De vier grote steden, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, gaan onderzoeken of een inschrijving voor een sociale huurwoning in de ene stad ook in de andere kan gelden. Dat moet het makkelijker maken om te verhuizen, bijvoorbeeld voor een baan in een andere stad.

Een woordvoerder van gemeente Amsterdam bevestigt berichtgeving van de Volkskrant hierover. Amsterdam is nu voorzitter van de G4, het samenwerkingsverband van de vier grote steden, en neemt het voortouw in het initiatief.

Bizarre wachtlijsten

In Amsterdam moet je vaak erg lang wachten voor je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning. "Afhankelijk van je situatie en wensen heb je een jaar of veertien geduld nodig", zegt Laurens Ivens, de Amsterdamse wethouder Wonen in de Volkskrant. "Die wachtlijsten zijn natuurlijk bizar."

Hij hoopt dat als mensen kunnen kiezen uit woningen in meer steden de situatie verbetert. "Het idee is dat het tot enige verlichting gaat leiden als je zo met elkaar samenwerkt. Als je de schaal groter maakt, wordt het probleem kleiner."

De belangenbehartiger van huurders, de Woonbond, is positief. Ook Aedes, de brancheorganisatie van corporaties, staat open voor de ideeën. De brancheorganisatie is al aan het onderzoeken of op termijn een landelijk inschrijf- en zoeksysteem voor sociale huurwoningen mogelijk is.

"De huidige indeling in regio's werkt ongelofelijk beperkend", zegt Aedes-voorzitter Marnix Norder. "Huurders moeten zich even vrij kunnen bewegen als de eigenaren van een koophuis."

Bonusjaren

Een effect van een gezamenlijke wachtlijst zou kunnen zijn dat in de populairste stad de wachttijd alleen maar oploopt, omdat nog meer mensen aanspraak kunnen maken op een woning. Om dat effect tegen te gaan zouden bewoners uit de eigen stad bijvoorbeeld een aantal bonusjaren aan wachttijd kunnen krijgen, oppert de Utrechtse wethouder Paulus Jansen in de Volkskrant.


  • 22 September 2017 om 11:29

Boodschappen online bestellen wordt serieuze business

Nog niet zo lang geleden deden veel mensen er lacherig over: "Je bananen, bier en luiers via internet bestellen? Belachelijk toch." Maar tijden veranderen, en anno 2017 doet een op de vijf gezinnen met enige regelmaat, of regelmatig, de dagelijkse boodschappen online. De food-omzet steeg vorig jaar tot boven de half miljard euro, blijkt uit cijfers van vakblad Twinkle Magazine in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam.

Twinkle stelde voor de tiende keer een top 100 samen van de grootste internetbedrijven in Nederland. Albert Heijn is op het terrein van food veruit koploper met een omzet van 400 miljoen euro. Jumbo volgt op 'eerbiedwaardige' afstand met 100 miljoen euro. Verderop in de lijst staan namen als Plus, Hoogvliet en Picnic, dat eerder dit jaar met veel publiciteit de markt bestormde.

Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org kopen Nederlanders nu 3 procent van alle voeding via internet. "In Engeland is dat, om een voorbeeld te noemen, bijna 10 procent. Er is dus nog een hele wereld te winnen."

Geen winst

Die omzetgroei staat leuk, maar er wordt nog steeds heel weinig verdiend met het thuisbezorgen van levensmiddelen. De winstmarges op aardappelen, stroopwafels, gehakt en al die andere producten in de supermarkt zijn al klein (vaak is het een centenkwestie), laat staan als de supermarkt de spullen thuis moet brengen.

Laurens Sloot, hoogleraar retailmarketing: "Het liefste heeft de supermarkt natuurlijk dat mensen gewoon naar de winkel komen, zelf hun boodschappen doen en meenemen naar huis. Dat is voor de super het goedkoopste. Thuisbezorgen kost geld en consumenten willen daar geen zes, zeven euro voor betalen."

De vraag is: hoelang kan dit zo doorgaan? Aanbieders als Albert Heijn online, Jumbo en Picnic vechten elkaar de tent uit. Sloot: "Er is duidelijk een gevecht gaande om de consument." Met veel aanbiedingen en acties proberen de supermarkten klanten te trekken en - als ze veel kopen - dat bezorgen toch 'gratis' te doen.

BOL de grootste

De top 100 van grootste internetbedrijven in Nederland wordt aangevoerd door Bol.com (dochter van Ahold) met een omzet van 950 miljoen. Het bedrijf zal naar verwachting dit jaar door de grens van 1 miljard gaan. Ook de topman van Coolblue - nummer 2 in de top 100 - zei onlangs in De Volkskrant dat ze dit jaar door die magische grens gaan. Feit is dat Coolblue op dit moment harder groeit dan BOL.

In de top 10 verder namen als Zalando, Wehkamp, Amazon en H&M. De grote webwinkels worden steeds groter. De top 10 is goed voor 56 procent van de omzet van de hele top 100.

Bouwmarkten

Wat verder opvalt in de top 100, dat de bouwmarkten online uitmuntend presteren. Door het economisch herstel wordt er in het land veel verbouwd en gerenoveerd, en dat merken ze bij Gamma, Praxis en Horbach. Gamma is op internet de grootste aanbieder en zag de omzet in één jaar tijd groeien van 21 naar 50 miljoen euro. Ook Praxis en Formido doen het goed, evenals Hornbach. De van oorsprong Duitse bouwmarkt begon erg laat met internet, maar is nu duidelijk aan een inhaalrace bezig.

Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle Magazine, vindt het ook opvallend dat er in de lijst veel aanbieders opduiken van voedingssupplementen, vitamine-, afslank- en andere pillen: "Dan moet je denken aan XXL Nutrilon, Flinndal, Athleteshop en Drogisterij.net. Allemaal adressen waar dit soort pillen te koop zijn. En die zijn blijkbaar razend populair."


  • 22 September 2017 om 11:03

Inkomens huishoudens met 2,1 procent gestegen

Het reëel beschikbaar inkomen van de Nederlanders blijft gestaag stijgen. In het tweede kwartaal was het inkomen 2,1 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, meldt het CBS. Al drie jaar lang neemt het reële inkomen van alle Nederlandse huishouders bij elkaar elk kwartaal toe.

Het reëel beschikbare inkomen is het inkomen dat gebruikt kan worden voor consumptie. Reëel betekent dat de ontwikkeling van de inflatie is mee berekend.

De inkomens groeien vooral doordat meer mensen een baan hebben en de lonen stijgen. De cao-lonen stegen met 1,4 procent.

De gemiddelde inkomensstijging van zzp'ers en andere zelfstandigen is veel groter dan die van werknemers. Zelfstandigen gingen er gemiddeld 8 procent op vooruit.

Loonsverhogingen

Het CBS meldde onlangs dat de koopkracht vorig jaar met 2,7 procent is gestegen, de grootste stijging in tien jaar. De inkomensontwikkeling blijft wel achter bij de economische groei, die in het tweede kwartaal 3,3 procent was.

Deze week werd bekend dat de gemiddelde koopkracht volgend jaar naar verwachting slechts met 0,6 procent stijgt. In verband hiermee riep onder anderen premier Rutte op de lonen meer te verhogen.


  • 22 September 2017 om 08:50

Ryanair probeert crisis te bezweren, terwijl piloten steeds meer in actie komen

Honderden geschrapte vluchten, boze passagiers en piloten en een directie die met extra geld probeert de problemen met de roosters op te lossen. De crisis rond prijsvechter Ryanair lijkt wel een soap; steeds is er weer een nieuwe wending.

Topman Michael O'Leary kondigde vandaag een salarisverhoging van 10.000 euro aan voor Ryanair-piloten die gestationeerd zijn op Londen Stansted, in Dublin, Frankfurt of Berlijn. Ze krijgen het geld als ze komen werken tijdens hun vakantie in september en oktober.

De salarisverhoging komt bovenop een eenmalig bonus van 12.000 euro voor gezagvoerders en 6.000 euro voor copiloten als ze de komende zes weken - als veel van hen op vakantie zijn - toch minstens 10 dagen aan het werk gaan.

No deal?

De Ierse luchtvaartmaatschappij probeert zo te voorkomen dat er nog meer vluchten uitvallen. Ryanair schrapt deze maand en volgende maand tot wel vijftig vluchten per dag omdat er te weinig piloten beschikbaar zijn.

Veel piloten zouden de geboden deal niet zien zitten. Maar topman O'Leary ontkent dat een groot aantal piloten de salarisverhoging en de bonus heeft afgewezen. Ook ontkent hij dat piloten mogelijk actie willen voeren tegen het beleid van hun werkgever.

Een piloot van Ryanair vertelt over de toenemende onrust. Hij wil alleen anoniem zijn verhaal doen, omdat hij vreest voor repercussies als hij herkenbaar in beeld zou zijn. "Er heerst een angstcultuur bij Ryanair. Ik zou waarschijnlijk ontslagen worden."

Hij maakt zich zorgen over de steeds verder oplopende werkdruk. Volgens hem hebben inmiddels al veel piloten ontslag genomen. "Ze vertrekken naar andere maatschappijen. Afgelopen jaar zouden er 700 piloten zijn vertrokken. Dat is ontzettend veel."

En daardoor zit Ryanair nu met tekorten, zegt de piloot. "De topman zegt dat de annuleringen slechts zes weken duren, maar dat geloof ik niet. Ze willen onze vakanties en vrije dagen schrappen. Dat is geen oplossing voor de lange termijn."

Ryanair probeert volgens hem te voorkomen dat de piloten zich verenigen. "Als Ryanair ziet dat een bepaalde basis zich meer gaat verenigen, dan steken ze daar een stokje voor. Dan gaan ze praten met de leidende figuren en halen ze die desnoods van de basis af."

Dat kan Jim Atkinson beamen. De voormalig piloot bij Ryanair werd in 2014 ontslagen omdat hij probeerde de piloten te verenigen. Spijt heeft hij er niet van. Hij hoopt dat de piloten nu doorzetten om tot betere arbeidsomstandigheden te komen.

"De directie heeft al publiekelijk moeten toegeven dat ze er een zooitje van hebben gemaakt. Er is momenteel een hoop druk, dus dat biedt mogelijkheden. Dit is de tijd voor actie."

Hij schreef deze week een brief aan zijn oud-collega's bij Ryanair waarin hij zijn ervaringen deelde en de huidige crisis "een grote kans" voor de piloten noemde. "Het zou jammer zijn om die kans te laten liggen."

Ultimatum gesteld

De piloten lijken momenteel meer verenigd dan ooit. De hoofden van de meeste Ryanair-basissen hebben vandaag de directie een brief gestuurd waarin ze alle voorstellen van de directie weigeren en betere arbeidsvoorwaarden eisen.

"We willen dat Ryanair ons serieus neemt. We hopen dat ze het gesprek met onze vertegenwoordigers aan willen gaan", zegt de anonieme piloot. De opstellers van de brief willen voor morgenochtend 10.00 uur een reactie.


  • 21 September 2017 om 21:11
❌