[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 23 Februari 2018NOS Economie

Kabinet pakt brievenbusfirma's aan

Nederland wordt de komende jaren een stuk minder aantrekkelijk voor brievenbusfirma's. Het kabinet neemt een groot aantal maatregelen om bedrijven te weren die Nederland alleen uitkiezen om belasting te ontwijken.

Daarnaast wil het kabinet met belastingmaatregelen het voor bedrijven met echte economische activiteiten juist aantrekkelijker maken om te blijven of om naar Nederland te komen.

Starbucks

Zo wordt in 2021 een belasting op royalty's ingevoerd. Dat is de vergoeding die artiesten (zoals U2 en The Rolling Stones), maar ook uitvinders (van bijvoorbeeld het koffiebrandrecept van Starbucks) krijgen voor het gebruik van hun ontwerpen door anderen.

Nederland heft nu helemaal geen belasting op royalty's en daarom sluizen veel grote bedrijven via een brievenbusfirma hun geld door Nederland.

Verder wil Nederland in verdragen vastleggen dat bedrijven die hier hun geld doorsluizen, in eigen land toch belasting moeten betalen. Misbruik van Nederlandse verdragen ten koste van de schatkist van andere landen kan zo niet meer.

Buiten beeld

Om het de belastingadviseurs van brievenbusfirma's en belastingontduikers lastiger te maken, wordt in de wet vastgelegd dat zij al hun klanten volledig moeten registreren. Nu blijft vaak degene die profiteert van de belastingconstructie buiten beeld.

Advocaten en notarissen die aan illegale constructies hebben meegewerkt en daarvoor een boete hebben gekregen worden openbaar gemaakt.

Het kabinet schaft de dividendbelasting af en verlaagt de winstbelasting om toch aantrekkelijk te blijven voor het internationale bedrijfsleven.


  • 23 Februari 2018 om 13:35

Hoekstra: geen aanwijzingen dat er iets mis is met Vivat

Minister Hoekstra van Financiën heeft geen aanwijzingen dat er iets mis is met de Nederlandse verzekeraar Vivat. Hij zegt dat naar aanleiding van het nieuws over Anbang, het Chinese moederbedrijf van Vivat.

Vanochtend werd duidelijk dat de Chinese autoriteiten de leiding van Anbang hebben overgenomen, omdat het bedrijf zich bezig zou houden met illegale praktijken.

Hoekstra noemt de berichten uit China zorgelijk en volgt die op de voet, omdat hij het belangrijk vindt om te weten wat zich daar afspeelt. "Maar die situatie heeft niets te maken met Vivat in Nederland."

Volgens de minister is het toezicht in Nederland goed georganiseerd; hij heeft veel vertrouwen in de manier waarop De Nederlandsche Bank dat toezicht uitvoert. "Wat mij betreft is er geen enkel signaal dat er bij Vivat wat aan de hand is."

Ongebruikelijke maatregel

Volgens Rien Segers, emeritus hoogleraar Aziatische bedrijfscultuur, is de ingreep van de Chinese overheid bij Anbang een ongebruikelijke maatregel. De Chinese overheid springt wel vaker financieel bij maar een bedrijf onder curatele stellen, is bijzonder.

Volgens Segers moeten er ernstige dingen aan de hand zijn, al is onduidelijk wat. "Niemand weet nu of het bedrijf in echt zware financiële problemen zit. Ook een politiek conflict zou een rol kunnen spelen."

De Chinese overheid is al een tijdje bezig om de expansiedrift van het bedrijfsleven wat te vertragen om financiële misstappen te voorkomen, volgens de emeritus hoogleraar. Wat er nu gebeurt is een paradox, volgens Segers. Hij wijst erop dat de situatie rond Anbang de betrouwbaarheid van Chinese bedrijven op overnamepad aantast, iets wat de overheid juist wil voorkomen.

Volgens een woordvoerder van Het Verbond van Verzekeraars heeft de ingreep bij Anbang geen gevolgen voor Nederlandse polishouders. "Vivat staat onder Nederlands toezicht en maakt deel uit van de Nederlandse kapitaalmarkt".


  • 23 Februari 2018 om 13:30

Tennet investeert de komende tien jaar 28 miljard euro in hoogspanningsnet

Hoogspanningsnetbeheerder Tennet wil de komende tien jaar 28 miljard euro investeren, onder meer om de omslag naar een duurzame economie mogelijk te maken.

Tennet is honderd procent eigendom van de Staat, maar sinds 2010 ook beheerder van een deel van het Duitse hoogspanningsnet. Van die 28 miljard euro wordt 22 miljard in Duitsland geïnvesteerd. Dat geld komt uit eigen vermogen, tariefinkomsten en leningen.

In Nederland is 6 miljard nodig. De verwachting is dat een deel via een opslag door de consument wordt betaald. Ook lopen er onderhandelingen over financiering door de Staat.

Energietransitie

Duitsland wil in 2050 ten minste 80 procent van zijn energiebehoefte uit hernieuwbare energiebronnen als wind- en zonenergie halen. In Nederland gaat het dezelfde kant op. Dat brengt hoge kosten met zich, bijvoorbeeld door de uitbreiding van windparken op de Noordzee.

Consumenten zijn dankzij hun zonnepanelen ook steeds vaker producent van elektriciteit. Omdat Tennet met meer aanbieders te maken krijgt, wordt het handhaven van het evenwicht tussen vraag en aanbod op het hoogspanningsnet ingewikkelder.

In Nederland en Duitsland lopen proeven om consumenten een rol te geven bij het handhaven van dat evenwicht. Met hulp van blockchaintechnologie kan de capaciteit van elektrische auto's, zonnepanelen en huisbatterijen worden benut.

De verbindingen tussen elektriciteitsnetten tussen Nederland en Duitsland en andere netten worden uitgebreid. Zo worden onder meer een grotere leveringszekerheid en prijsstabiliteit bereikt.


  • 23 Februari 2018 om 12:10

Duitsland en BelgiΓ« profiteren van economisch herstel

Onze buurlanden staan er weer wat beter voor dan een jaar eerder. De Duitse overheid kan voor 2017 een begrotingsoverschot noteren van 36,6 miljard euro. Dat is iets minder dan verwacht, maar nog steeds het grootste overschot sinds de Duitse eenwording in 1990.

Ook België profiteert van het economisch herstel. Daar daalde de staatsschuld volgens de Nationale Bank vorig jaar voor het eerst in tien jaar flink, van 105,7 naar 102,8 procent van het bruto binnenlands product. Het Belgische begrotingstekort bedraagt ongeveer 1,1 procent, zo'n 5 miljard euro.

In beide landen was de groeiende economie een belangrijke reden voor de aantrekkende cijfers. In België speelde ook nog mee dat de overheid een kwart van haar belang in de Franse bank BNP Paribas heeft verkocht. Dat leverde ruim 2 miljard euro op.

Ter vergelijking: het Nederlandse ministerie van Financiën schat dat de balans in ons land afgelopen jaar positief uitvalt en raamt het begrotingsoverschot voorlopig op 0,4 procent.


  • 23 Februari 2018 om 10:58

Chinese autoriteiten grijpen in bij moederbedrijf Zwitserleven, Reaal

Chinese autoriteiten hebben de leiding overgenomen van het moederbedrijf van de Nederlandse verzekeraars Zwitserleven en Reaal. Het gaat om het Chinese bedrijf Anbang.

Volgens de autoriteiten houdt Anbang zich bezig met illegale praktijken. De topman wordt daarvoor vervolgd en is per direct afgezet. Autoriteiten nemen nu voor een jaar het bestuur van Anbang over. Volgens de Chinezen moest dat wel, want de stabiliteit van het concern was in het geding.

Anbang deed de afgelopen jaren grote overnames in het buitenland. Zo kocht het in 2015 het Nederlandse verzekeringsconcern Vivat, eigenaar van merken als Zwitserleven en Reaal, van de Nederlandse Staat. Ook kocht het bedrijf het bekende hotel Waldorf Astoria in New York.

Wat de gevolgen zijn voor de Nederlandse verzekeraars is onduidelijk. Eerder waren er berichten dat Chinese autoriteiten willen dat Anbang zijn buitenlandse activiteiten gaat verkopen. Dat zou betekenen dat Vivat na een paar jaar alweer een nieuwe eigenaar krijgt.

Een woordvoerder van Vivat zegt dat de ingreep in China op dit moment geen gevolgen heeft voor het bedrijf in Nederland. "Onze financiële positie is goed. Bovendien vallen we onder toezicht van De Nederlandsche Bank."


  • 23 Februari 2018 om 08:10

Omzet autobranche terug op niveau van voor de crisis

De omzet in de auto- en motorbranche is terug op het niveau van voor de crisis van 2008. De omzet groeide in 2017 voor het derde jaar achtereen, afgelopen jaar met 4 procent. Ook het aantal vacatures is met bijna 4000 vergelijkbaar met het einde van de vorige bloeiperiode, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De handel in tweedehands auto's, maar ook de verkopen van nieuwe auto's, zitten al langere tijd in de lift. Met name nieuwe auto's werden vorig jaar meer gekocht. Het bedrijfsleven lijkt het wagenpark inmiddels aardig op orde te hebben, want bedrijfsauto's laten als enige in de sector een omzetkrimp zien.

"De omzetstijgingen in de autobranche betekenen niet direct dat er ook meer wordt verdiend", zegt Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. "Ongeveer 1 procent van de totale omzet van autodealers is winst. Je moet dus heel wat auto's verkopen om een goede boterham te hebben."

Overproductie

De scherpe prijzen komen onder meer door de concurrentie, maar zijn volgens de Bovag ook de schuld van de autofabrikanten. "Er is een overproductie, dus er zijn heel veel auto's die verkocht moeten worden. Dat drukt de prijs flink."

Die prijsdruk en concurrentie hebben veel dealers de afgelopen jaren de kop gekost. "Veel kleine autohandelaren zijn opgeslokt door de grotere dealers", zegt Huyskens. "In 1990 hadden we nog zo'n 4500 dealers in Nederland, nu nog zo'n 2000."

Garagebedrijven lopen aan tegen een tekort aan personeel. "Net als in veel andere sectoren voelen de garages nu dat er te weinig leerlingen worden opgeleid voor technische beroepen", aldus Huyskens. "Garages kunnen het werk nog wel opvangen, maar het is heel druk in de werkplaatsen. Veel garages hopen de komende tijd toch nog nieuw personeel te vinden."


  • 23 Februari 2018 om 00:01
Gisteren β€” 22 Februari 2018NOS Economie

Italianen in Amsterdam balen nog steeds van verlies brexitbuit

De Italianen hebben het nog altijd moeilijk met hun verlies in de strijd om het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA). Bij een bezoek van een delegatie Europarlementariërs aan Amsterdam kwam de onvrede nog eens tot uiting.

Onder leiding van de Italiaanse christendemocraat Giovanni La Via is een parlementaire missie naar Amsterdam getogen, om toe zien of de verhuizing van het EMA van Londen naar Amsterdam wel ordentelijk wordt voorbereid.

De Europarlementariërs kregen onder meer uitleg over de voortgang van de verhuizing. Ook zijn ze rondgeleid door zowel het tijdelijk onderkomen van het agentschap bij Sloterdijk, als de bouwplaats van het nieuwe kantoor aan de Zuidas.

La Via is kritisch over het tijdelijke gebouw. Dat is niet ideaal, zegt hij. Ook over het nieuwe kantoor wil hij pas echt een oordeel vellen als het er daadwerkelijk is. "Vandaag hebben we alleen het project kunnen bekijken. We moeten het later controleren."

Maar volgens Europarlementariër Esther de Lange (CDA) is er niks mis met het gebouw en koos het EMA het zelf. Dat beaamt ook locoburgemeester Eric van der Burg van Amsterdam. "Het is een hartstikke goed gebouw en is uiteindelijk op hun verzoek gekozen."

Formeel moet het Europees Parlement nog instemmen met de verhuizing, maar volgens De Lange is het een gelopen race. "Uiteindelijk is er een politiek besluit genomen en moeten we vooruit." Dat zegt ook locoburgemeester Van Der Burg: "De kans dat het EMA alsnog naar Milaan gaat, lijkt me nul. Het is onverstandig om nu weer te switchen".

De Italianen zelf lijken ook in te zien dat de kans dat het agentschap alsnog naar Milaan verhuist nihil is. "Dit is niet de tweede helft van een voetbalwedstrijd", zegt La Via tegen de NOS. "Het is duidelijk dat het agentschap naar Amsterdam verhuist." Maar tegen de Italiaanse media zei hij later iets anders, namelijk dat ze geen antwoord hebben gekregen op hun kritische vragen.

Troef

De Italianen mogen er dan van balen, maar het is erg onwaarschijnlijk dat het EMA alsnog naar Milaan verhuist. De procedures om het agentschap naar Nederland te verhuizen zijn al in werking gezet. En naar verwachting verhuizen de eerste medewerkers van het agentschap en hun gezinnen al in de tweede helft van 2018 naar Nederland.

Volgens correspondent Mustafa Marghadi zien de Italianen zelf ook wel in dat de kans heel klein is. Maar toch doen ze er alles aan om het agentschap alsnog naar Milaan te krijgen. De Italianen maken misschien wel zo veel ophef om die later nog in te zetten als troefkaart in het Europees Parlement, denkt hij. "In de hoop dat Italië de volgende keer wel aan het langste eind trekt."

De verhuizing van Londen naar Amsterdam staat in maart 2019 gepland. De oplevering van het nieuwe EMA-kantoor aan de Zuidas in Amsterdam wordt in november 2019 verwacht.


  • 22 Februari 2018 om 18:40

Jaar cel voor corrupte auto-ambtenaar van Defensie

Voormalig Defensie-ambtenaar Jacques H. moet een jaar de cel in wegens corruptie bij de aanschaf van auto's voor het Rijk. De 65-jarige hoofdverdachte in deze zaak liet zich jarenlang fêteren door grote autodealers en als tegenprestatie bestelde hij bij die dealers auto's voor het wagenpark van Defensie en politie.

Een anonieme klokkenluider bracht de zaak in 2011 aan het licht. In het daaropvolgende onderzoek kwamen tientallen verdachten naar voren. Uiteindelijk bleven elf verdachten over, waarvan er vijf zijn vrijgesproken. Naast een jaar cel voor de hoofdverdachte, kregen de anderen werkstraffen opgelegd.

Volgens de rechtbank is bewezen dat Jacques H. zich jarenlang heeft laten omkopen door de autobranche. Zo kon hij bijvoorbeeld voor een zacht prijsje een auto leasen voor privégebruik en had hij tankpassen tot zijn beschikking.

Luxereisjes

Daarnaast maakte hij op kosten van de autodealers luxe tripjes naar onder meer de tennistoernooien Wimbledon in Londen en Roland Garros in Parijs. Hij zou voor 100.000 euro in de watten zijn gelegd. Daarbij ging het naast Volkswagen- en Audi-importeur Pon ook om Renault- en Peugeotdealers. De dealers kochten strafvervolging eerder al af.

De rechtbank stelt dat H. een unieke positie had binnen het ministerie van Defensie. Hij had een groot netwerk en voerde taken uit die geheimhouding vereisten. Maar H. heeft ook het ambtsgeheim geschonden. Hij verstrekte ongeoorloofd geheime documenten aan derden.

Baan kwijt

Toch volgt de rechtbank niet het Openbaar Ministerie, dat drie jaar cel had geëist. De rechter veroordeelt hem tot een jaar cel, onder meer omdat het onderzoek lang heeft geduurd. Advocaten van de verdachten hadden aangegeven dat die lange tijd grote impact heeft gehad op het privéleven van de verdachten. De meesten raakten hun baan kwijt.

De andere veroordeelden, waaronder oud-politiefunctionarissen, krijgen werkstraffen omdat ze eveneens misbruik hebben gemaakt van hun positie als ambtenaar. Een oud-medewerker van importeur Pon kreeg een werkstraf van veertig uur.


  • 22 Februari 2018 om 17:00

Vakbond stelt bedrijf aansprakelijk voor asbesthoudend straalmiddel

Vakbond FNV stelt het bedrijf Eurogrit/Sibelco aansprakelijk voor de levering van een met asbest vervuild straalmiddel vorig jaar en de gevolgen daarvan. "Het is nog niet duidelijk wat de impact van de blootstelling is en hoeveel mensen uiteindelijk ziek worden", zegt FNV-vicevoorzitter Kitty Jong. "Maar om werknemers over dertig jaar juridisch bij te kunnen staan voor letselschade door gebruik van dit ziekmakende product, is het nu noodzakelijk het bedrijf aansprakelijk te stellen."

In oktober vorig jaar kwam naar buiten dat Eurogrit/Sibelco het zogeheten staalgrit aan zo'n 140 bedrijven heeft geleverd. Het wordt gebruikt om stalen of betonnen objecten vrij te maken van verf, roest of vuil. TNO doet momenteel onderzoek naar de geschatte blootstelling van werknemers die met het spul gewerkt hebben. Het inademen van asbestvezels kan kanker veroorzaken.

'Risico nooit nul'

"Ook als uit dat onderzoek komt dat de blootstelling laag was, betekent dat niet dat niemand ziek wordt", zegt Jong. "Het risico bij blootstelling aan asbest is nooit nul. Het is echt heel naar dat al die duizenden mensen jarenlang in onzekerheid zitten, omdat zij door hun werk wellicht ooit ernstig ziek worden."

De vakbond heeft bij de Inspectie SZW in oktober al de lijst opgevraagd van de bedrijven aan wie het staalgrit geleverd is, maar heeft die nog niet gekregen. Volgens de inspectie is openbaarmaking ingewikkeld, omdat het mogelijk om concurrentiegevoelige informatie gaat. De inspectie heeft wel de ondernemingsraden van de betrokken bedrijven ingelicht.

De FNV vindt dat ook vakbonden voortaan moeten worden ingelicht als er gevaarlijke stoffen gebruikt zijn waar werknemers aan zijn blootgesteld. "Dan kunnen wij controleren of bedrijven maatregelen nemen", aldus de bond.


  • 22 Februari 2018 om 16:44

Jaar van hoge melkprijzen, dure boter en kaas

De zuivelprijzen zitten in de lift. De marktprijzen voor boter en room bereikten vorig jaar recordhoogtes door een alsmaar groeiende vraag. "2017 was het jaar van de boter en 2018 lijkt dezelfde kant op te gaan", zegt topman Hein Schumacher van FrieslandCampina.

Het coöperatieve zuivelconcern presenteerde vandaag de jaarcijfers. De omzet steeg met 10 procent naar 12,1 miljard euro. De nettowinst daalde met 37 procent naar 227 miljoen euro. Duurdere grondstoffen, de dure euro en eenmalige reorganisatielasten drukten de winst.

De melkveehouders profiteren ook. "De melkprijs begint weer 's met een vier", zegt Schumacher. In 2016 kostte melk nog 32,16 euro voor 100 kilo melk, in 2017 is die gestegen naar 40,01 euro. De aangesloten leden-melkveehouders kregen ruim 4,3 miljard euro betaald voor de geleverde melk, 800 miljoen euro meer dan in 2016. Niet eerder heeft Friesland Campina zo veel voor de melk betaald.

"Voor 2005 was de melkprijs heel stabiel, daarna begon hij licht te fluctueren, maar sinds het loslaten van de melkquota zien we forse schommelingen in de melkprijs. Kleine verschuivingen in volume, aanbod of vraag hebben een geweldige impact. Boeren moeten daar snel op in kunnen spelen."

Boterschaarste, melkpoederberg

Boter is weer in, net als volle melk en vol vet. Een consumententrend van genieten, zegt de topman.

De boterschaarste in Frankrijk vorig jaar was het gevolg van de jarenlange afbouw van de productie, maar nu de consumptie aantrekt moeten boterproducenten weer opschalen.

De vraag naar magere melkpoeder daalt juist, waardoor er een heuse melkpoederberg aan het groeien is en de prijs dus daalt.

Melkfraude

De fraude door melkveehouders door het sjoemelen met de registratie van melkkoeien zorgt ook voor reuring in de zuivelcoöperatie. Zuivelcoöperatievoorzitter Frans Keurentjes was enorm verrast, vooral ook over het aantal boeren die zouden frauderen. "Ik heb er weinig begrip voor. Natuurlijk kunnen mensen in nood rare stappen zetten, maar wij keuren het af en eigenlijk snap ik het ook niet."

FrieslandCampina zegt de boeren niet te kennen die frauderen. "Wij kennen de database van de overheid niet en hebben dus de namen van die melkveehouders niet. Wij wachten de feiten af."

Als blijkt dat er leden van de zuivelcoöperatie gefraudeerd hebben, kan FrieslandCampina op basis van het reglement sancties nemen. "Daar lopen wij niet op vooruit, want eerst de feiten op orde en ook de aard en omvang is van belang", zegt Keurentjes.

Bij FrieslandCampina zijn 18.900 Nederlandse, Duitse en Belgische melkveehouders aangesloten. Het bedrijf is daarmee een van de grootste zuivelondernemingen ter wereld. Het concern heeft vestigingen in 33 landen, 22.000 werknemers en verkoopt zuivelproducten in meer dan honderd landen.


  • 22 Februari 2018 om 14:44

Suitsupply verbaasd door grote aantal homofobe ontvolgers

Kledingbedrijf Suitsupply heeft sinds gisteren duizenden volgers verloren op Instagram, Facebook en Twitter. De oorzaak: het bedrijf plaatste foto's van een nieuwe campagne met een homo-thema. Op een van de foto's staan twee zoenende mannen. En daar waren veel volgers blijkbaar niet van gediend.

Vooral op Instagram ging het hard, van ruim 368.000 volgers eergisteren naar 356.000 nu. "We dachten echt, holy shit, wat gebeurt hier", zegt Suitsupply-oprichter Fokke de Jong hierover. "Je verwacht wel een reactie, maar de magnitude was best heftig. Dat mensen zo schrikken, bewijst dat het relevant is om het te laten zien."

Suitsupply is van oorsprong een Nederlands bedrijf en is nu actief in 24 landen wereldwijd. De boze (ont)volgers op social media komen dan ook uit de hele wereld.

'Satanistisch'

"Als ik een pak koop, hoef ik deze 'crap' niet te zien", zegt iemand uit New York op Facebook. "Ik koop voortaan niks meer van jullie", zegt iemand uit Litouwen. "Waarom benadrukken jullie homoseksualiteit? Ik vind het niet fijn om mannen te zien zoenen, dat is vies!", zegt een Duitser die in Nederland woont. "Dit is satanistisch en onacceptabel. Dit mag nergens in Afrika vergoelijkt worden. Laat de westerse landen doen waar zij mee begonnen en wat ze promoten", zegt een ander.

Ook volgers erbij

De campagne krijgt ook veel bijval. Minister Van Engelshoven, die verantwoordelijk is voor emancipatie, is SuitSupply nu juist gaan volgen. En iemand anders reageert op een soortgelijke manier: "Dit is een reden om jullie te gaan volgen! Goed gedaan!!". Weer een ander zegt op Instagram: "Mooie reclame, omarm diversiteit. Het is maar liefde mensen, wees niet bang."

Op Instagram heeft Suitsupply per saldo zo'n 13.000 volgers verloren. Maar omdat er ook nieuwe volgers bijkomen, die de campagne juist steunen, is het aantal ontvolgers dus nog groter dan die 13.000. Hoeveel precies kan De Jong niet zeggen.

"We maakten deze campagne omdat aantrekking tussen mannen iets wijdverbreids is, maar toch nog niet echt zichtbaar is in mainstream reclameadvertenties", zegt De Jong. "We gaan graag het gesprek aan met klanten hierover. We hadden wel verwacht dat dit reacties zou oproepen, vooral wat meer naar het oosten toe. Er zijn ook regio's waar het uiten van homoseksualiteit illegaal is. Maar de negatieve reacties zijn wijdverbreid, van oost naar west."

Niet in Rusland en V.A.E.

De campagne is niet alleen online, er komen ook posters in winkels en op straat te hangen. Maar de foto van de zoenende mannen zul je in de Suitsupply-winkels in Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten niet aantreffen. "Dat kan daar niet", zegt De Jong. "Dan wordt de winkel gesloten en het personeel gearresteerd. Voor die landen hebben we wel andere versies, nog steeds met twee mannen, maar niet zoenend. Je moet daar binnen de kaders van de wet blijven."

In Nederland hangen de foto's vanaf volgende week in bushokjes. Eerdere campagnes van Suitsupply leverden ook al veel reacties op. Maar toen omdat ze seksistisch en racistisch zouden zijn.


  • 22 Februari 2018 om 13:32

Voor het eerst minder smartphones verkocht wereldwijd

Voor het eerst is de wereldwijde verkoop van smartphones gedaald. In het laatste kwartaal van vorig jaar werden ruim vijf procent minder smartphones verkocht dan in de laatste drie maanden van 2016, zegt onderzoeksbureau Gartner.

Het bureau houdt de wereldwijde verkoopcijfers van smartphones bij sinds 2004 en signaleert voor het eerst een afname. Over heel 2017 groeide de verkoop van smartphones nog wel, met zo'n 3 procent naar 1,5 miljard stuks.

Volgens hoofdonderzoeker Anshul Gupta wordt de afname veroorzaakt door twee factoren. Mensen doen langer met toestel omdat de kwaliteit hoger is dan vroeger. Verder speelt mee dat mensen minder snel overstappen van een mobiele telefoon naar een smartphone omdat het aanbod aan kwalitatief goede, goedkope smartphones onvoldoende is.

De grootste

De verkoop van Samsung daalde in het vierde kwartaal met 3,6 procent, maar het concern bleef de grootste verkoper van smartphones wereldwijd. Nummer twee Apple verkocht in het laatste kwartaal 5 procent minder telefoons dan in de laatste drie maanden van 2016.

Huawei en Xiaomi maakten wel een groei door. Beide verkochten bijna 8 procent meer smartphones in het laatste kwartaal. Zij hebben hun marktaandeel vergroot.


  • 22 Februari 2018 om 12:55

Tegenvaller van maximaal 400 miljoen door uitspraak EU-hof

Het Europees Hof van Justitie heeft een streep gezet door een Nederlandse belastingregel voor leningen tussen moeder- en dochterbedrijven. Nederland behandelt ondernemingen met dochterbedrijven in het buitenland anders dan ondernemingen met dochterbedrijven in Nederland en dat is discriminatie, vindt het Hof.

De beslissing van het Europees Hof levert de overheid een tegenvaller op van maximaal 400 miljoen euro. Dat komt doordat bedrijven met buitenlandse dochters, belasting die ze de afgelopen jaren hebben betaald terug kunnen krijgen. Tegelijkertijd moeten zo'n 11.000 bedrijven die alleen in Nederland actief zijn meer belasting gaan betalen.

Aftrek leningen

Tot nu toe was het zo dat een Nederlands moederbedrijf dat geld leende aan een Nederlands dochterbedrijf, de betaalde rente van de winst mocht aftrekken. Bedrijven die leenden aan een buitenlandse dochter mochten dat niet.

In oktober vorig jaar oordeelde de advocaat-generaal van het EU-hof al dat dan onderscheid niet mag. De rechters van het hof volgen het oordeel van de advocaat-generaal meestal. Na het advies van de advocaat-generaal heeft het kabinet al wetsaanpassingen klaargezet om de situatie te repareren. Deze aanpassingen worden nu zo spoedig mogelijk ingevoerd en daardoor gaan bedrijven met Nederlandse dochters met terugwerkende kracht vanaf oktober meer belasting betalen.

'Groot verlies'

Werkgeversorganisatie VNO-NCW noemt de uitspraak een groot verlies voor het bedrijfsleven. "De spoedreparatie voor de korte termijn moet zo worden ingericht dat er zo min mogelijk ondernemers door geraakt worden en dat hogere administratieve lasten worden voorkomen."


  • 22 Februari 2018 om 10:56

Huizenprijzen Nederland stijgen sneller dan in landen om ons heen

Nederlandse huizen stijgen veel sneller in prijs dan huizen in de meeste Europese landen om ons heen. Dat komt onder andere doordat het in Nederland financieel makkelijker is om een woning te kopen, bijvoorbeeld door de hypotheekrenteaftrek. Dat stelt onderzoeksbureau Calcasa.

Het afgelopen jaar stegen de woningprijzen in Nederland volgens Calcasa met 8,2 procent. In de landen om ons heen was die stijging veel minder groot. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld stegen de woningprijzen slechts 1,7 procent, in Duitsland 3,2 procent en in België 5 procent.

Dat de huizenprijzen in Nederland sneller stijgen, heeft met ons woningbeleid te maken. In Nederland konden kopers tot 1 januari 2018 een hogere hypotheek krijgen dan in andere landen. Niet alleen voor de prijs van de woning, maar ook voor de financiering van belastingen, kon een hypotheek afgesloten worden. In Duitsland en België moeten kopers meer eigen geld inleggen, dat is in Nederland nu ook zo.

Daarnaast heeft Nederland de hypotheekrenteaftrek, die regeling bestaat wel nog steeds, al wordt die wel afgebouwd. "Een regeling die uiteindelijk de huizenprijzen omhoog stuwt", zegt Rogier van der Hijden van Calcasa. "En Nederland had meer last van de crisis dan omringende landen. Een deel van de snelle prijsstijging is een compensatie van de crisis", stelt hij.

Tienduizenden euro's

Maarten Geerts is makelaar bij VR Makelaars, hij verkoopt huizen in Nederland en België. Ook hij merkt dat huizenprijzen in Nederland sneller stijgen dan in België. "In België zijn de prijsstijgingen niet zo gek hoog", zegt hij. "We merken dat het in Nederland echt aantrekt. Een huis in Nederland kan bijvoorbeeld 4 ton kosten, eenzelfde soort huis in België is tienduizenden euro's goedkoper."

Huizen in België zijn overigens al een hele tijd goedkoper dan in Nederland. Maar door het verschil in prijsstijgingen wordt dat verschil alleen maar groter.

Portugal en Ierland

Alleen in Portugal en Ierland zijn de prijsstijgingen groter dan in Nederland. In drie jaar tijd zijn woningen daar bijna een derde meer waard geworden. Die landen werden tijdens de crisis economisch gezien het hardst geraakt. "Daar was een hogere werkloosheid dan in Nederland", zegt Van der Hijden. "En als je geen werk hebt, word je gedwongen je woning te verkopen."

De vraag naar duurdere woningen daalde en het aanbod ervan steeg, daardoor werden woningen in rap tempo goedkoper. Nu de mensen weer werk hebben en zich meer kunnen veroorloven, stijgen de woningprijzen in Portugal en Ierland het snelst.


  • 22 Februari 2018 om 06:06

Cryptobelegger stelt verwachtingen bij, maar blijft optimistisch

De toekomst is nog zonnig, vinden Nederlandse beleggers in cryptomunten als bitcoin en ethereum. Maar wel minder zonnig dan begin dit jaar gedacht.

Volgens een enquête die onderzoeksbureau Multiscope onder ruim 12.000 Nederlanders uitvoerde, hebben cryptobeleggers hun verwachtingen naar beneden bijgesteld sinds de koers weer behoorlijk gedaald is.

Op de piek afgelopen december was een bitcoin bijna 20.000 dollar waard. Inmiddels is de prijs ruim 10.000 dollar. Veel andere cryptomunten volgen de koers van bitcoin.

Volgens Multiscope hoopten de beleggers in januari nog gemiddeld elf keer hun inleg terug te verdienen. Een maand later was dat 'nog maar' zes keer.

Weinig leningen

Overigens lijkt het er niet op dat degenen die geld verliezen op hun cryptobeleggingen meteen in grote financiële problemen komen. Onder mensen die op de enquête reageerden, was de gemiddelde investering 200 euro. En minder dan een procent van het ingelegde geld hebben ze geleend.


  • 22 Februari 2018 om 06:06

Grieks parlement opent onderzoek naar grote corruptiezaak

Het Griekse parlement heeft bepaald dat er een onderzoek komt naar een grote corruptiezaak rond het Zwitserse farmaceutische bedrijf Novartis. Dat zou steekpenningen hebben betaald aan artsen en ambtenaren. Twee ex-premiers en acht voormalige ministers worden ermee in verband gebracht.

De Griekse justitie is al ruim een jaar bezig met het onderzoek naar corruptie in de gezondheidszorg. Novartis zou talloze mensen in de sector hebben omgekocht om hun producten te promoten of verkopen, tegen vaak veel te hoge prijzen.

Onlangs doken de namen van tien politici op in een vertrouwelijk rapport van Griekse aanklagers. Drie anonieme getuigen beschuldigen hen van het aannemen van steekpenningen. Ook ex-premier Antonis Samaras en Eurocommissaris Dimitris Avramopoulos worden genoemd.

'Heksenjacht'

Alle politici hebben tegengesproken dat ze betrokken zijn. Het zou een complot zijn en een heksenjacht door de huidige linkse regering onder leiding van premier Alexis Tsipras om hen in diskrediet te brengen en om justitie te beïnvloeden. Vier van de tien hebben al een rechtszaak aangespannen wegens smaad.

Na een debat van negentien uur stemde een meerderheid van het parlement in met een parlementair vooronderzoek. Novartis zei eerder dat er maatregelen worden genomen als medewerkers van het bedrijf schuldig blijken.


  • 22 Februari 2018 om 05:35

Bekritiseerde Nederlandse tabaksindustrie vooral groot in shag

Het Openbaar Ministerie besluit vandaag of er een strafzaak komt tegen de tabaksindustrie. In 2016 deed advocaat Bénédicte Ficq namens een longkankerpatiënt aangifte. En sindsdien hebben steeds meer organisaties en instellingen zich aangesloten bij de zaak, zoals ziekenhuizen, huisartsen en verpleegkundigen.

Als het OM inderdaad de tabaksindustrie gaat vervolgen kan dat grote gevolgen hebben. Maar hoe groot is de tabaksindustrie in Nederland en wereldwijd eigenlijk? Een overzicht.

Wereldwijd werd er in 2016 voor 683 miljard dollar aan sigaretten verkocht. De verkoop wordt gedomineerd door vijf bedrijven: Philip Morris, British American Tobacco (BAT), Imperial Tobacco, Japan Tobacco en China Tobacco. Samen hebben die door overnames 80 procent van de markt in handen. In 2001 was dat nog maar 43 procent.

In Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Australië is de verkoop gedaald tussen 2005 en 2016, mede door strengere regels. In Azië, het Midden-Oosten en Afrika steeg de verkoop door stijgende inkomens en bevolkingsaantallen en relatief soepele wet- en regelgeving.

De aangifte van Ficq richt zich tegen vier van die vijf tabaksgiganten: Philip Morris, BAT, Imperial Tobacco en Japan Tobacco (China Tobacco is nagenoeg alleen maar in China actief).

Geen sigarettenproductie meer, nog wel shag

Die vier verkopen een groot deel van de sigaretten in Nederland, maar ze maken ze hier niet meer. Sinds de sluiting van de sigarettenfabriek van Philip Morris in 2014 worden in Nederland namelijk nog amper sigaretten gemaakt. Sigaretten worden dus geïmporteerd. En er worden in Nederland ook geen tabaksplanten geteeld. De vijf grootste tabak verbouwende landen zijn China, Brazilië, India, de VS en Indonesië.

Wel wordt er volgens branchevereniging VSK nog een behoorlijke hoeveelheid shag en pijptabak in Nederland gemaakt. Er zijn nog drie fabrieken die dat doen: Koninklijke Theodorus Niemeyer in Groningen (onderdeel van BAT), Van Nelle in Joure (onderdeel van Imperial Tobacco) en de zelfstandige fabrikant Heupink & Bloemen in Ootmarsum.

Gezamenlijk produceren die zo'n 26 miljoen kilo shag per jaar, waarvan 6 miljoen voor Nederlandse rokers en 20 miljoen voor de export. "Shag is een typisch Nederlands product", zegt VSK-directeur Jan Hein Sträter. "Het wordt hier veel gerookt en in de landen om ons heen, België, Duitsland, Denemarken, ook nog. In Zuid-Europese landen is het minder populair." Er werken nog zo'n 1300 mensen in de Nederlandse tabaksindustrie.

Mensen in Nederland gaven in 2016 in totaal 4,2 miljard euro uit aan sigaretten, shag en sigaren. Dat is gemiddeld 249 euro per inwoner (jong en oud, roker en niet-roker). Ongeveer 1 miljard daarvan ging naar tabaksfabrikanten, handelaren en winkels. De rest, zo'n 3,2 miljard, ging naar de staat in de vorm van btw en accijns. De belastingdruk op tabak is daarmee zo'n 75 procent.

De verkoop van sigaretten en shag daalt in Nederland al jaren gestaag mee met het dalende aantal rokers. Maar door de steeds stijgende accijns bleven de accijnsinkomsten van de staat tussen 2012 en 2016 ongeveer gelijk.


  • 22 Februari 2018 om 00:01
OuderNOS Economie

Transavia hervat overleg met bonden, voorlopig geen stakingen

Transavia is weer in gesprek met zijn piloten om tot een nieuwe cao te komen. Beide partijen zijn overeengekomen dat eigen specialisten samen gaan kijken naar de roosters van de piloten. De roostering is het grote struikelblok in de onderhandelingen. De piloten hebben toegezegd niet te staken zolang er "constructief overleg" plaatsvindt.

De piloten legden afgelopen maandag nog massaal het werk neer. Ongeveer 12.000 reizigers hebben daar last van gehad. Pilotenvakbond VNV onderstreepte toen al dat niet meer loon, maar vooral de roosters tot de impasse in de cao-gesprekken hebben geleid.

Roosters

Beide partijen halen er nu technische specialisten bij om te bekijken hoe de roosters beter kunnen. Met de uitkomst gaan beide partijen dan weer om tafel.

Volgens de piloten krijgen ze hun roosters pas drie weken van tevoren en worden last-minute vaak nog wijzigingen doorgevoerd. Volgens de bonden is op die manier geen normaal gezinsleven te plannen. Transavia bestrijdt dat beeld en zegt dat de roosters vier tot vijf weken van tevoren worden uitgereikt en dat er nog 10 procent in wordt gewijzigd.


  • 21 Februari 2018 om 19:50

Tata Steel IJmuiden blijft behouden na fusie met ThyssenKrupp

De locatie van Tata Steel in IJmuiden, die nu 9000 werknemers telt, blijft bestaan als volwaardige productielocatie voor staal. Dat was tot dusver onzeker in aanloop naar de fusie met het Duitse ThyssenKrupp. Ook komt in IJmuiden het hoofdkantoor van de onderzoeksafdeling van het nieuwe fusiebedrijf.

Dat heeft de directie van Tata Steel bekend gemaakt na maandenlange onderhandelingen met moederbedrijf Tata Steel Limited in India. De overeenkomst betekent verder dat ook in de toekomst geïnvesteerd zal worden in IJmuiden.

Ook blijft de huidige bestuursstructuur van Tata Steel Nederland intact. Eerder was al toegezegd dat het hoofdkantoor van de joint-venture in Nederland komt te staan. Over de werkgelegenheid zijn geen verdere mededelingen gedaan.

Banen weg

Tata Steel kondigde in september de fusie met het Duitse staalbedrijf aan. De samensmelting leidt volgens de bonden tot een verlies van 2000 banen in Nederland. De fusiepartners deelden mee dat in Europa 4000 banen verdwijnen, via natuurlijk verloop. Waar die banen verdwijnen is nog niet duidelijk.

De aanstaande fusiepartner ThyssenKrupp heeft eerder met de bonden wel baangaranties afgesproken. Dat willen de bonden en de ondernemingsraad van Tata Steel ook in Nederland. Nu er een akkoord is tussen Tata Steel Nederland en Tata Steel Limited kunnen de besprekingen met de ondernemingsraad over de aanstaande fusie beginnen.


  • 21 Februari 2018 om 19:23

Hoe kan Schiphol tΓ³ch verder groeien? 'Minder zeuren is een optie'

Schiphol mag niet verder groeien, maar wil dat wel. De opening van een nieuw nabijgelegen vliegveld in Lelystad is voorlopig van de baan. En daarmee zijn de mogelijkheden voor uitbreiding beperkt.

Moeten er stillere en grotere vliegtuigen komen? Een betere compensatie voor omwonenden? Of moeten we gewoon wél bijbouwen en minder zeuren? Drie opties op een rij om toch te kunnen groeien.

Achteruit vliegen

Maar eerst even in kaart brengen waar het om gaat: een half miljoen vliegbewegingen per jaar. Dat is het maximum dat de overheid heeft afgesproken met de luchthaven, onder meer om de overlast voor omwonenden te beperken. Die overlast vinden veel omwonenden groot.

"Het is niet zo dat het een fysieke beperking is", zegt luchtvaartdeskundige Benno Baksteen. "Het is natuurlijk een politieke keuze. Dat gaat wel kraken nu. De economie groeit, dus de luchtvaart groeit ook."

Schiphol zit nu al bijna aan het plafond. Afgelopen jaar maakten vliegtuigen bij elkaar 497.000 vliegbewegingen (landingen en aantal keren opstijgen bij elkaar). Dat is 3,7 procent meer dan het jaar ervoor.

Mocht de luchthaven dit jaar even hard groeien als vorig jaar, dan zou het aantal vliegbewegingen toenemen tot 15.000 meer dan nu is toegestaan. Maar stilstaan is geen optie, zei topman Jos Nijhuis vorige week. "Dan vliegen we achteruit."

Goed om te weten: in dat geval zou de opening van het nieuwe vliegveld in Lelystad hoe dan ook niet voldoende zijn. Want daar is in eerste instantie maar ruimte voor maximaal 4000 vliegbewegingen, zo staat in het ontwikkelingsplan.

Optie 1: andere toestellen

De strijd om verdere uitbreiding is er in belangrijke mate een tussen de vliegbranche die wil groeien en omwonenden van de luchthaven die daar last van hebben.

Een manier om dat probleem op te lossen is door die geluidsoverlast verder naar beneden te krijgen. Bijvoorbeeld door toestellen te vernieuwen. Of door ze groter te maken en beter te vullen, zodat er minder vluchten nodig zijn, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.

"Eind jaren 50 is begonnen met het grootschalig invoeren van straalvliegtuigen", zegt Melkert. "Sindsdien hebben we het geluid al met 80 procent kunnen verminderen. Dat is technisch gezien echt fantastisch."

Maar meer is mogelijk, denkt hij. "De oude Boeing 747-toestellen zijn bijvoorbeeld echt oude bakken. Je kunt zeggen: vliegtuigen die zoveel lawaai maken, mogen hier niet meer komen."

Dat is niet ongebruikelijk. "Heel oude Boeings en Airbussen die in de VS soms nog landen, mogen al niet meer op Schiphol komen." Veel oude toestellen worden volgens Melkert nu al vervangen, bijvoorbeeld voor 787 Dreamliners die veel stiller en schoner zijn.

Daarnaast kun je nog grotere toestellen inzetten waar meer passagiers tegelijk in passen, of de bezettingsgraad opschroeven. Dat laatste zal wel lastig worden: "Die is gemiddeld nu boven de 80 procent. Dat is al heel veel hoger dan in het openbaar vervoer."

Optie 2: toch een extra landingsbaan

De geluidsoverlast speelt natuurlijk niet alleen rond de Nederlandse vliegvelden. "Alle grote luchthavens in de wereld hebben dit probleem", aldus Melkert. Hij stelt dat niet alle landen dit op dezelfde manier oplossen.

"Hier is het een oerhollandse onderhandeling waarin lekker gepolderd wordt. Maar in de meeste landen gaat het veel directiever en wordt er gewoon een beslissing genomen. Neem bijvoorbeeld London Heathrow. Daar is nu gewoon besloten dat er een extra baan kan worden bijgebouwd." Ondanks groot verzet.

Omwonenden van Schiphol zullen niet staan te springen om een nieuwe landingsbaan. Maar zeuren zij niet te veel? Melkert: "Wat vliegtuigen produceren is geluid. Wat omwoners ervaren is herrie. Dat is een psychologisch verschil."

Bij de TU Delft wisten ze van dat verschil een grafiek te maken. Aan de ene kant staat de geluidsoverlast. Daarin is bijvoorbeeld het aantal vluchten, de sterkte van het geluid en de duur ervan meegenomen. Met andere woorden: daar staat hoeveel redenen mensen objectief gezien hebben om te klagen.

Aan de andere kant staat het aantal klachten dat binnenkomt. "Wat je ziet is dat in Nederland wel heel veel geklaagd wordt", merkt Melkert op. Veel meer dan door mensen die rond London Heathrow wonen, terwijl die daar volgens de grafiek wel meer reden toe zouden hebben. "Klagen anderen te weinig, of klagen wij te veel?"

Optie 3: een zak geld

In Amerika hebben ze een ander middel tegen klachten gevonden, weet Benno Baksteen. Geld. "In Boston hebben ze de onroerendgoedbelasting rond de luchthaven verlaagd."

En met het geld dat je daardoor overhoudt, kun je bijvoorbeeld je huis beter isoleren. "Of je gaat wat vaker op vakantie, zodat je er weer een poosje tegenaan kan."

En dat werkt, zegt Baksteen. "Het gevolg is dat mensen voor die compensatie zelfs naar het gebied toe verhuizen."


  • 21 Februari 2018 om 16:26
❌