[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 17 Juli 2018Marketingfacts

Praat met jouw doelgroep via social messaging. Waarom? Omdat ze daar zijn!

Praat met jouw doelgroep via social messaging. Waarom? Omdat ze daar zijn!

De traditionele manier om iets te weten te komen over je doelgroep is door een ​​uitgebreide enquête op te stellen, naar een onderzoekspanel te sturen en te wachten op antwoorden. Lage gegevenskwaliteit en lage responspercentages betekenen dat studies doorgaans hoge inspanningen en veel tijd vergen. Maar de gewoonten en verwachtingen van deelnemers zijn veranderd. Communicatie is snel en respondenten kennen de waarde van hun input. Hoe kan marktonderzoek bijblijven? Hoe bepaal je als marketeer hoe je moet opereren in de digitale ‘agile’ wereld?


Lees meer over: Praat met jouw doelgroep via social messaging. Waarom? Omdat ze daar zijn!.

Hoe manage je het controversiΓ«le merk Lil’ Kleine?

Hoe manage je het controversiële merk Lil’ Kleine?

De ster van Lil' Kleine blijft maar stijgen. Menig oudere marketeer zal totaal zijn verrast door het succes van de jonge controversiële Nederlandse rapper. Ook zijn manager is een blufkikker: Nathan Moszkowicz startte ooit zonder enige ervaring zijn eigen artiestenbureau Namam en is nu een drijvende kracht achter het succes van Kleine. Hoe houdt hij deze knul met al zijn grillen in het gareel? Hoe manage je het merk Lil' Kleine?


Lees meer over: Hoe manage je het controversiële merk Lil’ Kleine?.

Koopgedrag is veel minder afhankelijk van leeftijd dan marketeers denken

Koopgedrag is veel minder afhankelijk van leeftijd dan marketeers denken

In marketingcommunicatie worden alle mensen die ouder zijn dan de standaard doelgroep ‘boodschappers 20-49’ nog steeds beschouwd als bijvangst. Zij worden immers toch wel bereikt én staan niet open voor het gebruik van andere merken dan ze al kennen, zo is de gedachte. Het wordt hoog tijd dat die bijvangst onderdeel wordt van de hoofdschotel, betoogt Roger Verdurmen, Head of Strategy & Creation van Sanoma. "De consument is er al lang klaar voor, de marketeer kan niet meer om de feiten heen."


Lees meer over: Koopgedrag is veel minder afhankelijk van leeftijd dan marketeers denken.
Gisteren β€” 16 Juli 2018Marketingfacts

Katalysis verkoopt journalistieke content via blockchain

Katalysis verkoopt journalistieke content via blockchain

De mediawereld worstelt met verdienmodellen, zeker ook de freelancers in die sector. Journalisten hebben vaak te maken met steeds minder betalende opdrachtgevers dankzij tegenvallende reclame-inkomsten en een publiek dat niet gewend is om voor online digitale content te betalen. Katalysis wil journalisten helpen met een eenvoudige WordPress-plugin waarmee je een betaalknop aan eigen content kunt toevoegen. Betalen gebeurt via de blockchain.


Lees meer over: Katalysis verkoopt journalistieke content via blockchain.

Waar zit de invloed voor je merk?

Waar zit de invloed voor je merk?

To be instagrammable or not to be instagrammable? Het is een vraag die almaar meer bedrijven bezighoudt binnen hun marketingstrategie. Maar de nadruk bij deze vraag is niet zozeer of het instagrammable is, maar vooral door wie het instagrammable is. 


Lees meer over: Waar zit de invloed voor je merk?.

Simpelweg goede spullen maken

Simpelweg goede spullen maken

Dat je goede bedoelingen hebt als bedrijf, valt natuurlijk altijd te prijzen. Dat je een maatschappelijke bijdrage wilt leveren, verdient alle lof. Maar zodra die goed-doe-boodschap centraal komt te staan in je merkverhaal, ga je een stap verder. Het wordt een verschilmaker. Je gaat er vanuit dat bestaande en nieuwe kopers zich kunnen identificeren met die boodschap. Dat is een gevaarlijk pad. Waarschijnlijk kun je beter gewoon je eigen koers volgen, wars van trend. Simpelweg goede spullen maken en gewoon de goede dingen doen. Fatsoenlijk omgaan met elkaar en met je omgeving, zonder dat als merk-USP van de daken te schreeuwen. 


Lees meer over: Simpelweg goede spullen maken.
OuderMarketingfacts

Viral Friday 28/2018: overleven met Old Spice en Adidas in de strijd tegen vervuiling

Viral Friday 28/2018: overleven met Old Spice en Adidas in de strijd tegen vervuiling

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van Old Spice, Apple, IMakeApps, Adidas en IKEA.


Lees meer over: Viral Friday 28/2018: overleven met Old Spice en Adidas in de strijd tegen vervuiling.

Wil Amazon wel echt naar Nederland komen?

Wil Amazon wel echt naar Nederland komen?

Dat Amazon geldt als één van ’s werelds grootste retailbedrijven, is een feit. Dat Amazon heeft aangekondigd de activiteiten ook in Nederland te willen intensiveren, is ook geen geheim meer. Het internet staat vol met angstige berichten over de komst van Amazon naar Nederland. Want Amazon zou zo maar eens een deel van de omzet van de Nederlandse retailers kunnen opslokken. Maar staat dat echt te gebeuren?


Lees meer over: Wil Amazon wel echt naar Nederland komen?.

Onderzoek: wat precies doet Nederland online?

Onderzoek: wat precies doet Nederland online?

We kopen steeds vaker met onze smartphone, hebben steeds vaker een Instagram-account en maken ons best wel zorgen over wat bedrijven doen met onze data. Dat blijkt uit 'What’s Happening Online', het onderzoek dat al voor het elfde jaar op rij wordt uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. Het levert interessante inzichten op over het internet- en social mediagebruik van Nederland. Dit zijn de highlights. 


Lees meer over: Onderzoek: wat precies doet Nederland online?.

Ligt je privacy op straat via mobiele apps?

Ligt je privacy op straat via mobiele apps?

Door mobiele apps te downloaden en te gebruiken, produceren gebruikers van smartphones en tablets constant – en meestal onbewust – kwantificeerbare informatie online. Dit kan een bedreiging zijn voor de privacy van app-gebruikers, omdat de verzamelde informatie wordt gebruikt door derden en vaak wordt gebruikt voor prijsdiscriminatie, sociale sortering, (verborgen) manipulatie of frauduleus gedrag zoals identiteitsdiefstal. Maar wat weten wij als consumenten eigenlijk over deze gegevensverzameling en -gebruikspraktijken? En maken we ons hier überhaupt zorgen over? Welke factoren motiveren ons om onze privacy beter te beschermen in mobiele apps?


Lees meer over: Ligt je privacy op straat via mobiele apps?.

Waarom β€˜praten’ websites niet?

Waarom ‘praten’ websites niet?

Om dit verhaal over 'personalisatie' maar meteen persoonlijk te beginnen, moet ik eerst terug naar 2012. In dit jaar kreeg ik na een zwaar ongeluk een herseninfarct. Als gevolg moest ik opnieuw leren praten. Dat was niet makkelijk – met een beperkte woordenschat bleek het een stuk lastiger om mensen te boeien en bij de les te houden. Ik merkte hoe belangrijk het is om je verhaal af te kunnen stemmen op je publiek. Toen ik dit besprak met vrienden uit de startup-scene, werd de grap gemaakt dat ik me gedroeg als de eerste de beste website: steeds hetzelfde riedeltje, ongeacht wie er kijkt. Inmiddels is het 2018. Ik ben opgekrabbeld en ook het internet lijkt op de goede weg, want de online trend dit jaar is personalisatie – of liever gezegd contextualisatie.


Lees meer over: Waarom ‘praten’ websites niet?.

Op naar een data-driven LinkedIn-strategie

Op naar een data-driven LinkedIn-strategie

Social data, de heilige graal van socialmedialand. Vanuit social data kun je precies zien waar de interesses van je doelgroep liggen. Denk aan de onderwerpen, contentbehoeften, tone of voice en de beelden die jouw doelgroep aanspreken, te meten in het aantal likes en comments. Voor spreker en bestselling auteur Christian Kromme werd een data-driven LinkedIn-strategie ontwikkeld. Op basis van het voorbeeld laten we zien welke stappen je kunt ondernemen voor een solide data-driven LinkedIn-strategie.


Lees meer over: Op naar een data-driven LinkedIn-strategie.

ReclameReview: Discover Your Spot

ReclameReview: Discover Your Spot

Mooie beelden van een exotische reislocatie... of gaat het toch om iets anders? Deze zomer komt Stichting Melanoom met Discover Your Spot: een nieuwe campagne die inspeelt op het vakantiegevoel. Na de voorgaande campagnes Beste 16-jarige ik, #checkjezelf en Fun in the Sun richt Stichting Melanoom zich dit keer op de millennial.


Lees meer over: ReclameReview: Discover Your Spot.

IGTV gaat de strijd aan met YouTube

IGTV gaat de strijd aan met YouTube

De tijd dat je belachelijk werd gemaakt wanneer je met je smartphone verticaal filmde, omdat je dan zou lijden aan het zogenaamde 'Vertical Video Syndrome', kunnen we achter ons laten. Verticale video’s zijn anno 2018 sociaal geaccepteerd en worden zelfs veelvuldig toegepast. Dit komt voornamelijk door Snapchat en Instagram, die populair zijn bij generatie Y en Z. Op deze twee platforms gebruik je je telefoon zoals je hem in je hand hoort te hebben: verticaal. Dit betekent dat je je scherm niet 90 graden draait om een video fatsoenlijk te kunnen bekijken. Omdat video’s op de Instagram-app een limiet hadden van een minuut, konden we voor langere videocontent eigenlijk alleen maar terecht op het vertrouwde YouTube. Daar is nu verandering in gekomen: Instagram gaat met IGTV de concurrentie aan met YouTube. 


Lees meer over: IGTV gaat de strijd aan met YouTube.

Bereid je voor op de digitale toekomst #adv

Bereid je voor op de digitale toekomst #adv

Hoe blijf je bij in de razendsnel ontwikkelende e-commercebranche? Spijker in één dag je e-commerce skills bij en kom naar Shopping Today, hét e-commerce kennisevent op 20 september in Utrecht! Leer door veertig praktische cases alles om jouw website (nog) beter te laten presteren en maak kennis met meer dan duizend andere e-commerceprofessionals.

Bekijk de promo


Lees meer over: Bereid je voor op de digitale toekomst #adv.

De psychologie achter online marketing

De psychologie achter online marketing

Vroeger ben ik – en velen met mij – doodgegooid met de principes van Cialdini. Vanuit mijn voormalige rol als communicatiewetenschapper gespecialiseerd in media en beïnvloeding (hier gebruik ik toch een Cialdini: autoriteit), heb ik zijn theorie dan ook meermaals ingezet voor een paper en mijn thesis, en hoewel zijn standpunten waardevol zijn, worden ze vaak te pas en te onpas overal op geprojecteerd. Het voordeel van Cialdini’s alomvattende theorie? Vaak sluit het (deels) aan op een situatie waarin een vorm van overtuiging is toegepast. Maar dat wil niet zeggen dat het ook de meest aansluitende theorie is. Die nuance is enorm belangrijk om een situatie compleet te doorgronden en vanuit de juiste invalshoek keuzes te maken. Met een andere beïnvloedingstheorieën kun je je doelgroep niet alleen beter doorgronden, maar ook beter op die doelgroep inspelen. Nog niet helemaal overtuigd? Dat zou goed kunnen – één van onderstaande theorieën legt namelijk uit waarom. 


Lees meer over: De psychologie achter online marketing.

Loyale bezoekers in de webshop dankzij video

Loyale bezoekers in de webshop dankzij video

Er worden regelmatig buitenlandse onderzoeken gepubliceerd over het gebruik en effect van video in een webshop. Met name klantloyaliteit en hogere conversie worden genoemd. In Nederland zijn nog weinig cijfermatig onderbouwde onderzoeken gepubliceerd, wellicht mede omdat tot nu toe slechts enkele grote webwinkels daadwerkelijk veel video inzetten. In dit artikel deel ik de inzichten van een webwinkel met speelgoed en miniaturen, die gebruik maakt van Google Tag Manager, om bezoekersdata in Google Analytics inzichtelijk te maken. 


Lees meer over: Loyale bezoekers in de webshop dankzij video.

Een solide datastrategie: van begin tot oneindig

Een solide datastrategie: van begin tot oneindig

Data is king! Big data verandert de wereld! Het zijn zomaar wat kreten die je de afgelopen jaren opeens overal hoort. Data vormen de basis voor de digitale transitie die bij veel organisaties gaande is. Met de beschikbaarheid van steeds meer data komen er ook veel keuzes, kansen en gevaren op je af. Kortom: het is tijd om je datastrategie te bepalen. 


Lees meer over: Een solide datastrategie: van begin tot oneindig.

Kapot-marketing en lof voor de OV-fiets

Kapot-marketing en lof voor de OV-fiets

Als marketeer (en fietser) houd ik van de OV-fiets, omdat de NS het zo simpel houdt. De fiets is geen sexy product: sterker nog, de fiets is spuuglelijk. Maar daar tegenover staat eenvoud en gebruiksgemak. Een pleidooi voor simpel.


Lees meer over: Kapot-marketing en lof voor de OV-fiets.

Nooit meer betaal-heisa

Nooit meer betaal-heisa

Iedereen kent de boodschappen-heisa: je hebt een kortingskaart, een kaart voor spaarpunten, er zijn zegeltjesacties en je moet betalen met je bankpas. Al met al veel handelingen en dat kost tijd. Hoe mooi zou het zijn als dit allemaal in één keer geregeld kon worden. OK belooft dat. Door een app te scannen bij de kassa en een code in te vullen, worden alle transacties in één keer afgehandeld.


Lees meer over: Nooit meer betaal-heisa.
❌