[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Ouderwww.dutchradio.net Blog Feed

Ronnie Flex winnaar Popprijs 2018

Ronnie Flex heeft de Popprijs 2018 gewonnen. Ronnie Flex nam de meest prestigieuze prijs voor Nederlandse popmuziek, bestaande uit een geldbedrag van 10.000 euro en een beeld van Theo Mackaay, op zaterdag 19 januari 2019 tijdens Noorderslag in ontvangst. De uitreiking was live te horen op NPO 3FM en te zien bij de NOS op NPO 3. Ronnie Flex was lid van hiphop collectief New Wave, die in 2015 de Popprijs won.

In een jaar waarin hiphop de hitparades en het uitgaansleven zo wist te domineren was er volgens de jury één artiest die er in veel opzichten bovenuit stak. Ronnie Flex loopt voorop in de muzikale ontwikkeling van het genre, staat tekstueel op eenzame hoogte en durft zich ook nog eens kwetsbaar op te stellen. Daarnaast roemt de jury zijn keuze om niet voor de gemakkelijke weg te gaan. Zo koos hij heel nadrukkelijk voor een volledige liveshow compleet met band. Met Ronnie Flex heeft de Nederlandse hiphop de beste missionaris die het zich kan voorstellen.

De Popprijs wordt uitgereikt aan de band of artiest die in het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. Daarbij spelen zaken als bijzondere artistieke prestaties, nationaal en internationaal succes of een langdurige carrière alle een rol, maar geen daarvan is doorslaggevend: het uiteindelijke oordeel is aan de jury.
De Popprijs is de belangrijkste prijs voor popmuziek in Nederland en de uitreiking is een vast onderdeel van Noorderslag, de graadmeter voor Nederlandse muziek.

Vorig jaar viel de Popprijs ten deel aan Kensington. Andere Popprijswinnaars tot nu toe zijn Mathilde Santing (1986), The Nits (1987), Claw Boys Claw (1988), Herman Brood (1989), Urban Dance Squad (1990), The Ex (1991), The Scene (1992), Bettie Serveert (1993), 2 Unlimited (1994), Osdorp Posse (1995), Eboman (1996), Marco Borsato (1997), Junkie XL (1998), Postmen (1999), Arling & Cameron (2000), Anouk (2001), Tiësto (2002), Bløf (2003), Ali B (2004), Within Temptation (2005), Spinvis (2006), Armin van Buuren (2007), De Dijk (2008), Kyteman's Hiphop Orkest (2009), Caro Emerald (2010), Jeugd van Tegenwoordig (2011), Racoon (2012), The Opposites (2013), The Common Linnets (2014), New Wave (2015) en Martin Garrix (2016).

BV POP en de Kunstenbond zijn mede-sponsor/initiatiefnemer van de Popprijs. De Popprijs wordt uitgereikt door Buma Cultuur. Buma Cultuur ondersteunt en promoot het Nederlands muziekauteursrecht in zowel Nederland als in de belangrijkste exportmarkten voor de Nederlandse (niet per se Nederlandstalige) muziek.

De jury bestond dit jaar uit:
Guus Bleijerveld (BV Pop), Lisa de Jongh (Patronaat), Gijsbert Kamer (De Volkskrant), Jan Douwe Kroeske (Double 2), Joey Ruchtie (De Oosterpoort / Eurosonic Noorderslag), Job de Wit (freelance journalist) en Diederik van Zessen (NPO 3FM).

Juryrapport Popprijs 2018

De Popprijs is een juryprijs die jaarlijks door Buma Cultuur wordt toegekend aan die band of artiest die de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. Lijkt helder, maar het is ieder jaar toch weer lastig hoe te bepalen wat die belangrijkste bijdrage is. Wat geeft de doorslag? Zijn het de successen van de verschillende kandidaten waar de juryleden mee naar voren komen? Zijn het de verkoopcijfers of aantal streams die het zwaarst tellen? Bezoekersaantallen bij concerten of de populariteit in het buitenland? Of is het die briljante toon of sound van een act of juist de inspirerende werking van artiesten op de luisteraar. Aan geen van deze zaken mag de jury van de Popprijs voorbij gaan.

Al die criteria werden ook dit jaar weer zorgvuldig afgewogen en tegen elkaar afgezet, tijdens de beraadslagingen. 2018 was als popjaar goed vergelijkbaar met 2017. Gitaarbands verloren opnieuw terrein, dance consolideerde in het buitenland en de Nederlandse hiphop was weer populairder dan ooit. Bijna wekelijks werden er streamingrecords gebroken. De eindejaarscijfers van Spotify lieten aan duidelijkheid niks te wensen over: de meest gestreamde artiesten hier zijn hiphopartiesten en ze komen uit Nederland.

In een jaar waarin hiphop de hitparades en het uitgaansleven zo wist te domineren was er één artiest die er in veel opzichten bovenuit stak. Zijn naam werd ook vorige jaren al in het juryrapport vermeld, want niemand wist ook vorig jaar al de streamingsites steeds zo op hol te brengen als hij. Dit jaar kreeg hij in de streamingcijfers geduchte concurrentie van Josylvio en Bizzey, maar de jury was unaniem in het toekennen van de Popprijs 2018 aan Ronnie Flex.

Het is niet de eerste keer dat de 26 jaar geleden in Capelle aan den IJssel geboren Ronell Langston Plasschaert deze belangrijke prijs in ontvangst kon nemen. Als lid van New Wave, het hiphop collectief dat de Popprijs 2015 won, stond hij hier ook al. Maar de prestaties van Ronnie Flex als solo-artiest zijn de afgelopen jaren te bijzonder om aan hem voorbij te gaan.

Waardering voor zijn raps en bijzondere door autotune gedreven zangstijl was er altijd al. Ook als tekstdichter geldt hij al jaren als groot voorbeeld voor aspirant rappers. Maar wat dit jaar nog meer opviel is dat Ronnie Flex zich door niemand de weg laat wijzen. Hij kiest nooit voor de gemakkelijkste weg. Zo volgde hij het warmbloedige luistervriendelijke album Rémi (2017) dit jaar op met het harde, opzwepende trap-album Nori. Even eigenwijs en succesvol was zijn bewerking van Omarm, een hit van Bløf uit 2003.

De warmbloedige vocalen van Ronnie Flex in combinatie met de knoestige Zeeuwse rock van Bløf, je moet het maar durven. Ronnie Flex deed het en zette een standaard. Ook in zijn aanpak van optredens loopt hij voorop. Heel nadrukkelijk koos Ronnie Flex afgelopen jaar niet voor het makkelijk geld verdienen met optredens in discotheken begeleid door een bandopname. Nee, Ronnie Flex bouwde aan een volledige liveshow compleet met band. Zo gaf hij andere rappers in Nederland het juiste voorbeeld, culminerend in een spectaculaire liveshow in de Amsterdamse AFAS Live, december 2018.

De Nederlandse hiphop heeft met Ronnie Flex de beste missionaris die het zich kan voorstellen. Hij loopt voorop in de muzikale ontwikkeling van het genre, staat tekstueel op eenzame hoogte en durft zich ook nog eens kwetsbaar op te stellen. Concerten van Ronnie Flex zijn aansporingen tot verbroedering waar iedere politicus hier een puntje aan kan zuigen. De Nederlandse popmuziek zou zonder Ronnie Flex een fletse bedoening zijn.

De grote belofte die Ronnie Flex drie jaar geleden in New Wave nog was heeft alles ingelost en iedere verwachting ruimschoots overtroffen. Als eerste Nederlandse popartiest wordt Ronnie Flex daarom nog een keer beloond. Na de Popprijs 2015 te hebben gedeeld in het collectief New Wave is de Popprijs 2018 voor Ronnie Flex alleen.

Bron: (foto) Buma Cultuur

  • 20 Januari 2019 om 13:26

Dramaserie 'Oogappels' over ouderstress en puberleed

Sociale media, prestatiedruk, drugs, merkkleding, seks: de maatschappelijke druk op ouders om de opvoeding van hun pubers méér dan goed te doen, is voor veel mensen herkenbaar. In de nieuwe BNNVARA-dramaserie ‘Oogappels’ volgen we vier verschillende gezinnen in een middelgrote Nederlandse stad. Hun kinderen zitten op dezelfde middelbare school. De ouders hebben allen zo hun eigen manier van opvoeden. Maar voor hen allemaal geldt dat ze de lat voor zichzelf én hun oogappels heel hoog leggen: het leven moet vooral perfect zijn! ‘Oogappels’ is vanaf 24 januari tien weken lang op donderdag om 20.30 uur te zien bij BNNVARA op NPO 1.

De serie, geschreven door Roos Ouwehand, Frank Houtappels en Lex Passchier, is geregisseerd door Will Koopman, Antoinette Beumer, André van Duren en Zip Wertwijn en is van de makers van o.a. ‘Gooische Vrouwen’ en ‘Divorce’.

De cast bestaat uit o.a. Bracha van Doesburgh (Fabie), Malou Gorter (Merel), Ramsey Nasr (Erik), Maryam Hassouni (Dina), Jeroen Spitzenberger (Tim), Eva Van der Gucht (Carola) en Mike Libanon (Marcel).

De inhoud van aflevering 1 op donderdag 24 januari:
Terwijl Fabie alle ballen in de lucht probeert te houden, bereiden Merel en Erik zich voor op de komst van zoon Chris. Op school wordt hard gewerkt aan de musical en Dina en Tim worden door de juf van hun zoon Max op het matje geroepen.

‘Oogappels’ is een coproductie van BNNVARA en Talpa Fictie BV.

Bron: BNNVARA
Foto: Wessel de Groot

  • 20 Januari 2019 om 10:44

Stefano Keizers legt feiten onder vergrootglas van absurditeiten en verbazing in Experimensen

Hoe verklaar je dat koppels op elkaar gaan lijken? Hebben mannen met een snor een evolutionair voordeel? Dansen politici beter dan orkestleiders en veroorzaken breakdancers minder auto-ongevallen. Cabaretier Stefano Keizers brengt in het gloednieuwe panelprogramma Experimensen elke week wetenschappelijk nieuws. Hij staat stil bij feiten, studies en onderzoeken en legt ze onder een vergrootglas van absurditeit en verbazing. In de zoektocht naar de juiste antwoorden, neemt vast panellid Maxim Hartman het op tegen een wisselend panellid. Britt Dekker, Bridget Maasland, Katja Schuurman en Irene Moors zetten elk om de beurt, hun grijze massa aan het werk.

Bij deze wetenschappelijke krachtmeting houdt wetenschapsjournaliste Anna Gimbrere een oogje in het zeil. Als levende mix van Wikipedia, Google en de Encyclopædia Britannica, neemt ze samen met Stefano sterke verhalen op de korrel. Hoeveel wetenschap zit er achter een schreeuwende krantenkop? Met heldere antwoorden die niets aan het toeval overlaten, laat Anna zien dat we niet om de feiten heen kunnen.

In zijn zoektocht om feiten van fictie te scheiden, voert Stefano ook studioproeven uit. Hoe exclusief wordt wijn met een as-smaakje? Welke voorkeuren hebben geiten en kakkerlakken? Wat gebeurt er als je een groep 60-plussers indoctrineert? En daar stopt het niet, want Stefano gooit ook zijn eigen lichaam in de strijd. Hij onderzoekt de link tussen liegen en een volle blaas en ervaart de voor- en nadelen van linkshandigheid. Kan Stefano sneller leren praten en welke wetenschappelijk verantwoorde drugs verlichten zijn sociale fobie? Experimensen draait om verbazing. Voor één keer wordt de wetenschap niet bekeken met een veiligheidsbril, maar met humor.

Experimensen, vanaf maandag 21 januari, 21.20 uur bij AVROTROS op NPO 3.

Bron: AVROTROS
Foto: Nico Kroon

  • 20 Januari 2019 om 07:45

Amber Kortzorg vervangt opnieuw Brecht van Hulten bij Kassa

Amber Kortzorg heeft zaterdagavond opnieuw Brecht van Hulten vervangen bij Kassa. Van Hulten is nog niet voldoende hersteld van haar hersenschudding. Dat laat een woordvoerder van BNNVARA aan het ANP weten.

Brecht is al enkele weken niet op televisie omdat ze rust moet houden van de dokter. "Ze hoopt spoedig weer de oude te zijn en Kassa weer te kunnen presenteren", stond eerder deze maand op het Twitter-account van het consumentenprogramma te lezen.

Amber Kortzorg is bekend van de rubriek Belbus. Renze Klamer debuteerde zaterdag als belbusboy. Hij kondigde deze week aan de komende weken de rubriek te verzorgen.

De Belbus gaat voor Kassa het land in om problemen op te lossen waar consumenten tegen aanlopen.

Bron: Dutch Radio/ANP
Foto: Annemieke van der Togt

  • 19 Januari 2019 om 21:02

Fernando Halman winnaar Pop Media Prijs 2018

Radiomaker Fernando Halman is de winnaar van de Pop Media Prijs 2018. Op ESNS 2019 nam hij de prijs in ontvangst. De jury noemt Halmans “autoriteit en enthousiasme onmisbaar voor hiphopliefhebbers in het algemeen en die van Nederlandse hiphop in het bijzonder.”

Halman presenteert sinds 2009 het ochtendprogramma Start op radiozender FunX. Drie jaar geleden werd Halman al genomineerd voor de Pop Media Prijs. Volgens de jury heeft hij in de afgelopen drie jaar “zijn status als de belangrijkste missionaris op de radio voor hiphop, r&b en alles wat we urban noemen alleen maar verhoogd.”

De jury beschouwt Halman als een van de redenen dat (Nederlandse) hiphop in 2018 succesvoller was dan ooit. Ook het feit dat hij steeds prominenter aanwezig is in andere media wordt genoemd. De radiomaker is steeds vaker te zien als deskundige in programma’s als De Wereld Draait Door en RTL Late Night.

De Pop Media Prijs wordt uitgereikt voor het gehele oeuvre van een pop-journalist waarbij in het bijzonder wordt gelet op bijzondere prestaties in het afgelopen jaar. De andere genomineerden voor de Pop Media Prijs 2018 waren Timo Pisart (redactiechef bij 3VOOR12) en documentairemaker Teus van Sintmaartensdijk (Buying the Band).

De Pop Media Prijs werd in 1994 voor het eerst uitgereikt. De winnaars waren achtereenvolgens Bert van de Kamp, Jip Golsteijn, David Kleijwegt, Martin Bril, Tom Engelshoven, Herman van der Horst, Anton Corbijn, Gijsbert Kamer, de redactie van de website 3voor12, Hester Carvalho, Lex van Rossen, Leon Verdonschot, John Schoorl, Leo Blokhuis, Jan van der Plas, Sander Donkers en Eric Corton, DWDD recordings, Saul van Stapele, Mary Go Wild / Mark van Bergen, Atze de Vrieze, Rutger Geerling, Rotjoch en Roosmarijn Reijmer.

Bron: Buma Cultuur
Foto: Jorn Baars

  • 19 Januari 2019 om 16:45

Radio Royaal start testuitzendingen via internet

Radio Royaal is gestart met testuitzendingen via internet. Op de website van The Broadcast House zijn de twee teststreams te vinden van Radio Royaal. Een voor regio Noord-Holland en één voor Zuid-Holland.

Op beide streams is momenteel non-stop muziek te horen. Vanaf 1 februari start het radiostation in de Randstad met gepresenteerde uitzendingen via de FM en DAB+.

Vanaf nu is Radio Royaal aan het testen via internet. Hoe lang de teststreams te beluisteren zijn is niet bekend.

Bron: Dutch Radio

  • 19 Januari 2019 om 13:34

Flikken Maastricht krijgt veertiende seizoen

De populaire televisieserie Flikken Maastricht krijgt een veertiende seizoen. Dat maakte AVROTROS vrijdagavond bekend op sociale media na de uitzending van de hitserie. "Je hoeft voorlopig nog geen afscheid van ons te nemen. Seizoen 14 is een feit. Alle trouwe, maar ook nieuwe kijkers: bedankt!".

De hoofdrollen in Flikken Maastricht zijn voor Angela Schijf en Victor Reinier. Het dertiende seizoen wordt sinds een maand uitgezonden op televisie. Afgelopen zomer liet Reinier weten via sociale media dat er nog getwijfeld werd over een dertiende seizoen. "Misschien wel de allerlaatste," schreef de acteur onder een foto waarop de opnames van de serie te zien waren. Beide hoofdrolspelers lieten vaker weten niet zeker te weten of er wel of niet een nieuw seizoen zou komen.

Toch doet de serie het goed; op vrijdagavond keken er meer dan 1,3 miljoen mensen.

Bron: © ANP
Foto: © ANP Kippa - Sander Koning

  • 19 Januari 2019 om 10:50

Creatieve taalopdrachten in De Mannen van Taal

Vanaf het voorjaar van 2019 nemen Nick & Simon en Jeroen van Koningsbrugge & Dennis van de Ven het tegen elkaar op, in een nieuw programma. Dit programma miste nog een titel, en daarvoor werd de hulp ingeroepen van de kijker. Uit de ruim 800 inzendingen is gekozen voor de titel DE MANNEN VAN TAAL. De bedenker van deze titel ontvangt twee VIP-kaarten voor Vrienden van Amstel Live.

In De Mannen van Taal krijgen beide teams, onder leiding van Kim-Lian van der Meij, een aantal bijzondere opdrachten, waarbij ze creatief omgaan met geluid, beeld of taal. Zo moeten ze rijmen onder dwang, ijzersterke slogans uit hun mouw schudden, een limerick maken over een nieuwsfeit, en buitenlandse fragmenten opnieuw ondertitelen. Daarnaast schrijven de mannen nieuwe grappige, gekke Nederlandse teksten op bekende hits, om ze vervolgens ten gehore te brengen.

Wil jij graag tijdens de opnames in het publiek zitten? Meld je dan snel aan via www.sbs6.nl/demannenvantaal

De Mannen van Taal wordt geproduceerd door Talpa Producties.

Uitzending: vanaf het voorjaar van 2019, wekelijks bij SBS6.

Bron: (foto) Talpa TV

  • 19 Januari 2019 om 10:25

ABN-Amro topman Kees van Dijkhuizen bij Rick Nieman in WNL Op Zondag

De zondag begint met Rick Nieman. WNL Op Zondag is terug op de zondagmorgen, live vanuit het Vondelpark in Amsterdam. Met het laatste nieuws, vrolijke kwesties en prominente gasten.

Bestuursvoorzitter Kees van Dijkhuizen van ABN-Amro is zondagmorgen te gast in WNL Op Zondag. De topman van de bank komt vertellen over de toekomst van het bankieren. Ook gaat Kees van Dijkhuizen in op het imago van bankiers.

Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken is te gast bij Rick Nieman. De CDA-bewindsvrouw doet verslag van haar werkbezoek aan de Verenigde Staten. Samen met 50 Nederlandse techbedrijven bezocht de staatssecretaris de grootste tech-beurs ter wereld, de CES in Las Vegas.

Campagnestrateeg Jan Driessen en parlementair journalist Wouter de Winther van De Telegraaf over de komende provinciale verkiezingen. De campagnes zijn begonnen.Hoe gaan de partijen zich profileren? Met welke strategie gaan ze de campagne in?

Cabaretière en radiopresentatrice Carolien Borgers over het fenomeen zelfhulpboeken. Van de hype rond opruimgoeroe Marie Kondo tot de bestseller ‘Not giving a fuck’ van Mark Manson.

WNL Op Zondag
met Rick Nieman
Zondagmorgen 20 januari, 09.30 uur, NPO1

Bron: WNL

  • 19 Januari 2019 om 06:31

Chantal stroopt mouwen op in β€˜Chantal komt werken’

RTL zet Chantal serieus aan het werk. In ‘Chantal komt werken’ gaat Chantal Janzen met haar aanstekelijk enthousiasme en gevoel voor humor aan de slag, niet gehinderd door enige werkervaring, in de voor haar totaal onbekende werkvelden. Met open vizier gaat Chantal in op de uitnodiging van de meest uiteenlopende bedrijven om volwaardig mee te komen werken en stroopt ze haar mouwen op om zich nuttig te maken op de werkvloer. Van brandweer tot supermarkt en van dierentuin tot vuilniswagen. Overal is ze meer dan welkom en krijgt ze prachtige inspirerende persoonlijke verhalen te horen en ervaart ze het enthousiasme en de kennis waarmee deze beroepen worden uitgeoefend. Er gaat steeds een hele nieuwe wereld voor haar open, want alles is onbekend terrein voor haar.

Dat het geen snuffelstage is voor Chantal blijkt wel als ze bij de brandweer volop meedraait tijdens een intense 24 uurs dienst. Ze wordt absoluut niet ontzien. Dat blijkt ook als 's-nachts vier keer het brandalarm afgaat en zij uit haar bed springt en binnen een paar seconden in de brandweerauto zit. Er staat veel op het spel en dat is iets om serieus te nemen, en dat doet Chantal.

Op het platform &C is ‘Chantal komt werken’ al een succes. De afleveringen hebben regelmatig meer dan 3 miljoen views.

‘Chantal komt werken’ wordt geproduceerd door &C Media

www.rtl.nl/chantalkomtwerken

Chantal komt werken, donderdag 28 maart om 20.30 uur bij RTL 4.

Bron: (foto) RTL

  • 18 Januari 2019 om 19:35

Herman den Blijker gaat verrassende culinaire competitie aan in β€˜Herman Tegen De Rest’

Een heerlijk recept op tafel toveren, daar draait een chef-kok zijn handen niet voor om. Maar voor het nieuwe RTL 4-programma ‘Herman Tegen De Rest’ gaat de uitdaging een stuk verder. Chef-kok Herman den Blijker vertrekt wekelijks naar het buitenland waar hij een rechtstreeks kookduel aangaat tegen zijn Nederlandse collega-chefs. De opdracht is om een karakteristiek, lokaal gerecht van een beroemde lokale chef zo exact mogelijk na te maken, zonder recept. Vanaf dinsdag 29 januari is te zien of het de chefs de cuisine lukt de juiste ingrediënten te vinden en het recept haarfijn te evenaren.

Voor Herman is het wekelijks een complete verrassing naar welk land hij reist, wat de lokale eetgewoontes zijn, wie zijn tegenstander is en welk gerecht hij voorgeschoteld krijgt. Herman en zijn opponent mogen de gerechten bekijken, ruiken en proeven. Wanneer zij denken te weten hoe het gerecht in elkaar steekt, gaan zij afzonderlijk van elkaar op pad om de ingrediënten te bemachtigen en het recept te bereiden.

Den Blijker ontmoet in deze spiksplinternieuwe serie onder andere zijn collega-concurrent Alain Caron (MasterChef) in het prachtige IJsland waar zij Lamb Ribs, Cod Wings en Love Balls voorgeschoteld krijgen. In Schotland staat hij recht tegenover gastchef Maaike Dogan, de eerste vrouw die het aandurfde om als jong meisje in zijn keuken de kneepjes van het vak te leren. Hij neemt het tegen haar op in een rechtstreeks duel om de beste Haggis op tafel te toveren. In Lissabon is het de beurt aan Nigel van der Horst, de chef met lef (Body, Mind & Guilty Pleasures) en staat en staat de vissoep van Michelin sterrenchef Miquel op het menu. In Tel Aviv worden London Loy (Topchef Academy, Food Truck Challenge) en Herman uitgedaagd om het geheime ingrediënt in de lokale steak tartare te ontdekken en in Zwitserland staat gastchef Jermain de Rozario -afgelopen december beloond met de eerste Michelin ster voor zijn zaak De Rozario- voor Hermans neus.

Wanneer hun creatie klaar is, gaan de chef-koks huiswaarts en worden hun kookkunsten door een jury, die het originele gerecht als geen ander kent, beoordeeld. Terug in Nederland kijken Herman en zijn collega-chef de beelden onder het genot van een hapje en drankje terug én geven zij elkaar het nodige commentaar. Aan het eind wordt duidelijk, wie als winnaar uit de bus komt.

De laatste chefs tegen wie Herman het op zal nemen en de landen die zij bezoeken, worden later bekend gemaakt, zodat alles voor Herman een verrassing blijft tot aan de opnames.

Herman Tegen De Rest’ wordt geproduceerd door EndemolShine Nederland.

Uitzending: ‘Herman Tegen De Rest’ wekelijks vanaf dinsdag 29 januari om 21.30 uur bij RTL4.

Bron: (foto) RTL

  • 18 Januari 2019 om 19:23

KINK presenteert programmering

Energieke en getalenteerde programmamakers als Jasper Leijdens, Tessa Mol en Tim op het Broek zijn vanaf 1 februari te horen op KINK, het alternatieve radiostation dat op 1 februari 2019 terugkeert na in 2011 onder de naam Kink FM te zijn gestopt. Daarnaast komt KINK met een breed scala aan unieke podcasts, gericht op liefhebbers van alternatieve hiphop, dance en metal. KINK begint op vrijdag 1 februari om 17 uur ’s middags met een feestelijke eerste uitzending.

De doordeweekse programmering begint elke dag om 7 uur met Michiel Veenstra en zijn ochtendshow KINKSTART, gevolgd door twee uur nonstop KINK-classics in KINK DNA. Daarna zijn Jasper Leegwater, Tessa Mol en Jasper Leijdens te horen. De avonduren zijn voor een poule van radiodieren als Tamar Tieleman, Bas van Dalen en Femke van der Veen. De late avonduren worden gevuld door muziekliefhebbers pur sang als DJ St. Paul, Henk Kanning en Caroline Westendorp. Laatstgenoemde, die de afgelopen jaren furore maakte als zangeres van The Charm The Fury, neemt ook de metalpodcast KINK DISTORTION voor haar rekening. In het weekend zijn onder andere Tim op het Broek en Leon Verdonschot te horen, die terugkeert met zijn befaamde KINK talkshow Oeverloos.

In de toenemende vraag naar audio on demand voorziet KINK met de dagelijkse podcast DAILY KINK waarin luisteraars in een paar minuten worden bijgepraat op het gebied van muzieknieuws en nieuwe releases. De muziekprogramma’s op het podcastplatform worden uitsluitend gepresenteerd door kenners; zo draait Frank Stevens (Simplon Groningen) de beste alternatieve hiphop in HOMEBASE. Bram de Wijs (voormalig drummer van Only Seven Left en skatepunk-labelbaas) laat de nieuwste poppunk horen in KINK FAST en Stefan Koopmanschap, curator van dance playlist KLUB KINK, gaat ook de gelijknamige podcast presenteren. Daarnaast is er ook elke twee weken de Festival podcast, een co-productie met de toonaangevende nieuwssite FestiLeaks.

Michiel Veenstra, programmadirecteur van KINK: “De start van KINK is de start van een geluid in de ether dat node gemist wordt, dat is me wel duidelijk geworden aan de hand van alle reacties van potentiële luisteraars maar ook platenlabels, poppodia en artiesten. Een fantastisch team van enthousiaste en gedreven muziekliefhebbers staat te trappelen om dat geluid eindelijk weer te laten horen”.

KINK wordt een platform voor alternatieve muziek met radio, podcasts en playlists. KINK zal online te ontvangen zijn en via DAB+. Dit is de digitale opvolger van FM en gratis te ontvangen met een daarvoor geschikt radiotoestel. KINK zal daarmee vanaf de start meteen in heel Nederland via de ether te ontvangen zijn. De playlists in diverse genres en moods zijn nu al te beluisteren op Spotify, Apple Music, Deezer en YouTube Music. De podcasts zijn te beluisteren via alle bekende podcastapps en via de KINK-site en app, die later deze maand online gaan.

Bron: KINK

  • 17 Januari 2019 om 16:09

Radio Royaal nieuw in de Randstad

Vanaf 1 februari 2019 start er een nieuw radiostation in Nederland. Radio Royaal is de zender voor het beste uit Nederland afgewisseld met bekende hits en te ontvangen in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.

Op Radio Royaal hoor je het allerbeste uit Nederland met vooral de focus op de artiesten uit de Randstad met daarbij de allerbeste hits van de afgelopen jaren. Een fris en nieuw format. Met dagelijks gepresenteerde programma’s, zoals de ochtendshow met Rick Waltmann, de lunchshow met Stefan Brau en de middagshow met Barry Brand, zorgt Radio Royaal voor de beste balans tussen muziek en entertainment. Ook in het weekend zijn er programma’s zoals FridayNightLive waar je de beste live optredens hoort en Romantisch Royaal waarbij je heerlijk kan wegzwijmelen.

Radio Royaal is in Noord-Holland te ontvangen via 98.0 FM en in Alkmaar via 98.3 FM, in Zuid-Holland via 97.6 FM en in Den-Haag via 98.0 FM, in Utrecht hoor je Royaal via 97.3 FM. Ook is Radio Royaal te ontvangen via DAB+.

Door de komst van Radio Royaal zullen er een aantal wijzigen doorgevoerd worden op FM in de Randstad. Zo ontvang je Radio Decibel straks alleen nog online via www.decibel.nl, ziggo kanaal 818 en via de app en zal RadioNL niet meer te ontvangen zijn via de 97.6 FM in Zuid-Holland.

Rick Waltmann, Station-Director van Radio Royaal: 'Mijn motto in het leven is, dat alles wat ik doe een upgrade zou moeten zijn. Van een relatief klein regionaal radiostation (WildFM), naar een enorm uitzendgebied! De inwoners van Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht gaan ons leren kennen vanaf 1 februari. Enorm trots dat ik het merk Radio Royaal op mijn portfolio mag zetten en dit wederom zal doen met een team dat al jaren trouw bij mij is gebleven. Die vriendschap, de chemie en de vanzelfsprekendheid zorgt ervoor dat je echt hele leuke dingen kunt doen samen. Met een zeer krachtige achterban, relations en Barry Brand als mijn 'partner in crime' zijn de mogelijkheden echt eindeloos en dat ga je ook terug horen in de uitzendingen."

Barry Brand, Music-Director van Radio Royaal: “Het is voor mij een droom die uitkomt. Ben al jaren bezig om een station als dit op te zetten en nu kwam alles op het juiste moment bij elkaar en gaan wij het doen. Met Perry Oerlemans en Pierre Karsten aan de top, ga ik samen met Rick Waltmann de gehele productie van Radio Royaal doen en heb daar ongelovelijk veel zin in! Naast de muziekplanning zal ik ook iedere werkdag weer achter de microfoon kruipen.''

Perry Oerlemans: “Het was tijd voor een nieuw radio avontuur. Het is daarom geweldig om dit samen te doen met een tot op het bot gemotiveerde crew”. We hebben al vele jaren met Barry gewerkt en met de toevoeging van Rick en de rest van de nieuwe crew weten we zeker dat Radio Royaal een succes gaat worden.”

Bron: Radio Royaal

  • 16 Januari 2019 om 15:39

Linda de Mol naar Talpa Network

Er is lang over gespeculeerd maar de kogel is door de kerk: op 1 juli treedt Linda de Mol in dienst bij Talpa Network waar zij de Postcodeloterij Miljoenenjacht, Weet ik Veel, Linda’s Zomerweek en Oh Wat een Jaar óf Ik Hou van Holland zal presenteren op SBS6.

Linda de Mol: Ik heb met ontzettend veel plezier ruim elf jaar lang bij RTL gewerkt. Weggaan is ook echt een moeilijke beslissing geweest maar ik heb altijd gezegd: als mijn broer me vraagt kom je me helpen, dan zeg ik natuurlijk ja. En die vraag kwam afgelopen december. Ik zie het als een spannende uitdaging: we gaan de komende tijd samen bouwen aan de zenders en ik hoop dat ik iets moois kan bijdragen.

“Linda raakt de kijker met haar humor, haar warmte, originaliteit en met de juiste toon”, zegt John de Mol. “Daarom weet het grote publiek haar altijd te vinden. Ze is daarin met niemand anders te vergelijken. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ze toevallig ook nog mijn zus is. Ik heb geen seconde getwijfeld om haar te laten weten dat we haar bij Talpa Network hard nodig hebben. Ik ben heel blij dat ze komt en verheug me erop om samen met haar te werken aan de succesvolle programma’s die ze gaat doen en de nieuwe die ze nog gaat ontwikkelen.”

Linda de Mol werkte vanaf 2007 voor RTL. In dat jaar werden de uitzendlicenties en de content van de zender Tien overgenomen door RTL en kwamen alle programma’s van Tien daar terecht. Na 11 jaar neemt Linda nu afscheid van RTL. “Ik kijk terug op een hele fijne tijd daar en maak nog een aantal programma’s voor RTL totdat ik 1 juli bij Talpa Network aan de slag ga.”

Bron: (foto) Talpa Network

  • 16 Januari 2019 om 13:40

Paul RΓΆmer per 1 maart weg bij de NTR

Na 7,5 jaar algemeen directeurschap heeft Paul Römer besloten zijn functie neer te leggen.

“Ik heb altijd met veel plezier bij de NTR gewerkt en doe dat nog, maar ik geloof erin dat je jezelf af en toe moet vernieuwen en prikkelen. Om het moment voor te zijn dat enthousiasme omslaat in routine heb ik besloten buiten de NTR om op zoek te gaan naar een volgende stap in mijn werk. De tijd is er rijp voor. De NTR-organisatie staat er goed voor en heeft een prachtig programmapakket. Ik draag de NTR met een gerust hart over aan mijn opvolger.”

Eric van der Burg, voorzitter van de Raad van Toezicht, hierover: “Ook al begrijpen wij het besluit van Paul, we betreuren het zeer want Paul heeft in de afgelopen jaren een hele belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de NTR. We zullen zijn inzet en leiderschap missen. Wij gaan zo snel mogelijk op zoek naar een opvolger. Wij zullen nog op een mooie manier afscheid nemen van Paul en hem danken voor zijn inzet de afgelopen jaren en wensen hem veel succes in zijn verdere toekomst.”

Bron: NTR

  • 15 Januari 2019 om 13:31

Kanshebbers Zilveren RadioSter man en vrouw bekend!

De luisteraar heeft gesproken: de genomineerden zijn bekend! De afgelopen dagen zijn de vijf favoriete radioprogramma’s die in aanmerking komen voor de Gouden RadioRing al verrast met het grote nieuws. Maar wie maken er kans op de Zilveren RadioSter Man en Vrouw? Welke mannelijke en vrouwelijke presentatoren horen volgens het Nederlandse publiek bij de top 3?

Voor de Zilveren RadioSter Vrouw zijn genomineerd: 
Marieke Elsinga (Qmusic)
Eva Koreman (BNNVARA, NPO 3FM)
Annemieke Schollaardt (AVROTROS, NPO Radio 2)

De genomineerden voor de Zilveren RadioSter Man zijn: 
Edwin Evers (Radio 538)
Wilfred Genee (BNR Nieuwsradio)
Bram Krikke (SLAM!)

Wie van de genomineerden uiteindelijk de Zilveren RadioSterren gaan winnen, heeft het publiek al besloten, maar welk programma de Gouden RadioRing krijgt nog niet. Op woensdag 30 januari om 10.30 uur gaan de stembussen opnieuw open op radioring.nl en is het aan de luisteraar welk programma uit de top 5 gaat winnen. De afgelopen dagen is bekendgemaakt dat Club Ondersteboven (SLAM!), Evers Staat Op (Radio 538), Somertijd (Radio 10), The Friday Move (BNR Nieuwsradio) en Vroege Vogels (NPO Radio 1) tot de top 5 behoren.

Wie dé radioprijzen van Nederland daadwerkelijk gaan winnen, wordt bekend op donderdag 31 januari tijdens Gouden RadioRing Gala, gepresenteerd door NPO 3FM-dj Rob Janssen. Het Gouden RadioRing Gala wordt sinds 2006 georganiseerd door AVROTROS.

Bron: (foto) AVROTROS

  • 15 Januari 2019 om 13:18

Wendy van Dijk stapt over naar Talpa Network

Eén van de bekendste en meest geliefde gezichten op de Nederlandse televisie is na de zomer te zien op de zenders van Talpa Network. Daarmee keert Wendy van Dijk onder meer terug naar de zender waar het presenteren voor haar begon: SBS6. Sinds haar start op televisie presenteert Wendy van Dijk met veel succes grote programma’s en ook bij SBS6 zal zij dat doen. In ieder geval is ze te zien in het nieuwe seizoen van Dance Dance Dance.

De komende vijf jaar zal presentatrice en actrice Wendy van Dijk naast haar televisiewerk bij Talpa Network ook haar online platform Wendy Multimedia uitbreiden en versterken. Hiervoor worden op verschillende vlakken nieuwe en creatieve projecten ontwikkeld.

“Ik kijk ernaar uit om samen met Talpa Network verder te bouwen aan Wendy Multimedia, waar we vier jaar geleden succesvol mee zijn gestart,” zegt Wendy van Dijk. “Ik heb heel veel zin om nieuwe televisieavonturen aan te gaan bij de zender waar ik ben begonnen! Ik krijg bij Talpa Network de ruimte om op hele innovatieve manieren met de kijkers in contact te zijn. Dat is voor mij de verdieping waar ik naar op zoek was.”

“Met Wendy halen we echt een triple A-ster binnen,” zegt John de Mol. “Zij heeft zoveel ervaring, zij is zo’n grote naam. Ik heb gemerkt dat dit steeds belangrijker wordt bij het grote publiek. Ik vind het geweldig om Wendy als persoon erbij te hebben, en ik ben er ook zeker van dat wij samen grote stappen kunnen zetten om het multimedia merk Wendy nog veel groter te maken dan het nu is.”

Wendy is sinds juli 2006 één van de grote sterren geweest van RTL, waar ze onder andere The Voice presenteert. Haar overstap naar Talpa Network is in goed overleg gegaan. “Ik heb bij RTL de kans gekregen om mij als presentatrice en als actrice enorm te ontwikkelen de afgelopen jaren. Ik ben RTL daar zeer dankbaar voor. Ik zal altijd terugkijken op een heel waardevolle en warme tijd.”

De multimedia ambities van Wendy van Dijk sluiten volledig aan bij het doel van Talpa Network, om unieke content te produceren, eigen innovatieve technologieplatformen te bouwen en op die manier de consument te verbinden met de commerciële partners. Als presentatrice en met Wendy Multimedia gaat zij een belangrijke bijdrage leveren aan die verbinding.

Bron: Talpa Network
Foto: Moon Jansen

  • 14 Januari 2019 om 13:10

SLAM! en Men’s Health slaan handen ineen voor podcastserie over gezondheid

Radiostation SLAM! en lifestylemagazine Men’s Health lanceerden 13 januari 2019 Gezond Verstand de Podcast, een vijfdelige podcastserie over sport, voeding en gezondheid. SLAM!-dj Jordi Warners en Men’s Health online editor-in-chief Martyn de Jong gaan wekelijks in gesprek over hoe je een gezonde lifestyle kunt onderhouden zonder in te leveren op levensplezier.

Ruim 50 kilo lichter
Met Gezond Verstand de Podcast richten Men’s Health en SLAM! zich op zowel beginnende als gevorderde sporters om hen te inspireren, informeren, en waar nodig dat extra duwtje in de rug geven. Hosts Jordi en Martyn vertellen zelf open en eerlijk over hun eigen fitjourney. “Ik ben in één jaar tijd 28 kilo afgevallen door maar wat te doen”, zegt SLAM!-dj Jordi Warners. “In deze podcast wil ik laten horen dat het iedereen kan lukken om beter in je vel te zitten.”

Ook Martyn verloor vijf jaar geleden ruim 20 kilo zonder de hulp van een personal trainer en transformeerde tot het boegbeeld van Men’s Health. “Je hoeft jezelf niet alles te verbieden om je doel te bereiken”, zegt hij. “Je gezonde verstand gebruiken doet al wonderen. En daar gaan we het in deze podcast uitgebreid over hebben.” Gesprekken en diepgaande antwoorden bieden de luisteraar een wereld van kennis en ervaring die op elk tijdstip van de dag te raadplegen is via Spotify en iTunes.

Iedere zondag verschijnt een nieuwe aflevering waarbij experts/ervaringsdeskundigen als JayJay Boske, Merijn Schoeber, Rens Kroes en Sunnery James aan het woord komen. Zij delen hun persoonlijke tips, tricks en leermomenten met betrekking tot alle facetten van sport, voeding en gezondheid met de luisteraars. Op deze manier ontdekt de luisteraar onder andere hoe Sunnery en JayJay tijd vinden om aan hun gezondheid te werken, ondanks hun overvolle agenda’s. Merijn deelt zijn kennis over training en gezonde voeding. En Rens Kroes verklapt haar geheimen om het hele jaar door fit en gelukkig te blijven.

Beide merken zijn trots op deze samenwerking en de uitkomst daarvan. “Het is mooi om gebruik te maken van elkaars doelgroepen en kanalen, elkaar te versterken en luisteraars van waardevolle informatie te voorzien”, aldus de Jong. “SLAM! is het jongste radiostation van Nederland met de nieuwste muziek, maar bereikt een andere doelgroep dan Men’s Health,” vult Warners aan. “Zo helpen we niet alleen elkaar, maar ook de luisteraars, door ze hoogwaardige content te bieden.”

Gezond Verstand de Podcast is wekelijks te beluisteren via Spotify en iTunes. De eerste aflevering met Rens Kroes staat nu online.

Bron: SLAM!

  • 14 Januari 2019 om 12:56

Exportwaarde Nederlandse popmuziek boven de €200 miljoen

De exportwaarde die de Nederlandse popmuziek toevoegt aan de Nederlandse economie bedraagt in 2017 ruim € 201 miljoen;een stijging van 0,26% in vergelijking met 2016.Ruim 75,6% komt voor rekening van dancemuziek. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Perfect & More dat sinds 2004 in opdracht van Buma Cultuur de exportwaarde van Nederlandse popmuziek in kaart brengt.

Het bedrag van €201 miljoen is gebaseerd op buitenlandse inkomsten op het gebied van ‘rechten’ (€22,5 miljoen), ‘opnamen’ (€12,4 miljoen), en ‘optredens’ (€166,5 miljoen) na aftrek van gemaakte kosten, maar inclusief salarissen, winst en belasting. In totaal zijn 1277 artiesten (Nederlands copyright) onderzocht. Daarvan waren 958 Nederlandse acts in 2017 in 93 verschillende landen actief buiten Nederland.

Het aandeel van dance-muziek (optredens) is vanaf 2009 gegroeid van 33% naar ruim 71% in 2017. Tiësto, Yellow Claw, Oliver Heldens, Martin Garrix, Dash Berlin, R3Hab, Afrojack, Sam Feldt, Bassjackers, W&W, Quintino, Laidback Luke, Hardwell, Don Diablo, Headhunterz, Nicky Romero, Joris Voorn, Brennan Heart, Chuckie en Fedde Le Grand zijn DJ’s die bij de 20 meest optredende artiesten staan. Ook nieuw Nederlands DJ-talent zoals San Holo, Joey Daniel en Unders scoren internationaal.

Naast de ontwikkeling van EDM (Electronic Dance Music) in de VS en Canada, dienen zich nu markten in Azië prominenter aan. Vooral China, en in mindere mate Japan, Indonesië, Thailand. In Europa is het aantal optredens in Spanje flink gegroeid. De landen met de meeste optredens op basis van de 50 meest optredende artiesten zijn de VS, Spanje, Duitsland, Engeland en nieuwkomer China.

Buma Cultuur investeert in verschillende evenementen en platformen waaronder Amsterdam Dance Event en Eurosonic Noorderslag die bijdragen aan de buitenlandexploitatie van Nederlands repertoire. Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur: “ADE is al jaren wereldwijd het belangrijkste platform waar we vraag en aanbod op het gebied van dance bij elkaar brengen. Dat doen we ook op Eurosonic Noorderslag, waar we door middel van een internationaal showcase festival, aanstormend talent de kans geven zich te presenteren aan managers, boekers, programmeurs, media en festivals. Dat zijn langjarige trajecten maar uiteindelijk zie je daarvan nu wel de effecten. Met Dutch Music Export hebben we een actief buitenlandbeleid waarmee we talentenvolle acts in het buitenland ondersteunen op het gebied van marketing, promotie, kennisuitwisseling en door financiële support. Naast de traditionele Europese en Amerikaanse markten, liggen er voor de toekomst nu vooral ook kansen in Azië.”

Van de 50 meest optredende acts in het buitenland, samen goed voor 28% van het totaal aantal optredens buiten de eigen landsgrenzen, zijn er slechts tien niet afkomstig uit de dance. Tiësto voert de lijst van meeste optredens aan, gevolgd door Yellow Claw, Oliver Heldens, Martin Garrix en Dash Berlin. Niet dance gerelateerde acts die met optredens succesvol waren in het buitenland in 2017 zijn Epica, André Rieu, My Baby en Tim Vantol.

Gekeken naar individuele tracks die in het buitenland hoge ogen hebben gegooid zijn dat vooral ‘Waves’ van Mr. Probz, ‘Reality’ van Lost Frequencies/Felix De Laet (door het aandeel van Janieck Devy en Radboud Miedema), ‘Animals’ van Martin Garrix, ‘Firestone’ van Kygo en ‘Policeman’ (Eva Simons/Sidney Samson. Klassiekers als ‘Venus’ van Shocking Blue (Robbie van Leeuwen), ‘Radar Love’ van Golden Earring, ‘You’ van Ten Sharp en ‘In ‘t Kleine Café Aan De Haven’ van Pierre Kartner blijven succesvol.

Helmink is van mening dat de groei van belang is voor de ontwikkeling van de Nederlandse popmuziek in al zijn verschijningsvormen: “Als we internationaal kunnen groeien, versterkt dat ook de positie van auteurs en uitvoerende artiesten in eigen land. Daarnaast zijn de cijfers ook een aanwijzing dat de inspanningen van Buma Cultuur resultaat hebben. Ons belangrijkste doel is namelijk de promotie van Nederlands copyright in binnen- en buitenland.”

Bron: Buma Cultuur

  • 14 Januari 2019 om 11:44

100% NL lanceert nieuwe huisstijl

100% NL, de radiozender met de beste muziek uit Nederland, lanceert vandaag een nieuwe visual identity. Het merk 100% NL is de afgelopen periode impactvolle veranderingen aangegaan. Zo is de programmering volledig aangepast, met nieuwe presentatoren als Barry Paf en Chantal Hutten. Daarnaast is er meer focus gekomen op de online kanalen van het merk. 100% NL is daarmee de transformatie aangegaan van radiomerk naar mediamerk. Een huisstijl die past bij deze veranderingen is sinds vandaag een feit.

De herkenbare oranje kleur blijft prominent aanwezig. Deze wordt versterkt met zwart en wit voor een stoerdere look. De opvallendste verandering is het toevoegen van een symbool in de vorm van een leeuw met koptelefoon. Het huidige logo is opgefrist en heeft een meer moderne uitstraling, zonder dat de herkenbaarheid verloren gaat. De nieuwe visual identity is kwalitatief getest bij de doelgroep van 100% NL. Een van de doelstellingen is het versterken van het merk en imago van 100% NL bij de doelgroep 20-49 jaar.

De opgefriste visual identity van 100% NL is samen met Creative Agency SuperRebel tot stand gekomen. SuperRebel heeft de basis voor de visuele identiteit gelegd. Design Studio Planet Zero heeft deze visual identity doorontwikkeld naar een visual identity brandbook en uitwerking van de marketingcommunicatiemiddelen.

Toekomstproof
Esther Gorlee, Marketing Director RadioCorp: “100% NL is een familiezender. We richten ons op alle leeftijden, met aansprekende radioprogramma’s, social content en online formats. 100% NL heeft een vijftal merkwaarden gedefinieerd, namelijk Nederlands, fun feel good, sympathiek, persoonlijk en relevant. De nieuw ontwikkelde huisstijl sluit nog beter aan bij deze waarden. De geïllustreerde leeuw spreekt alle leeftijden aan en is sympathiek vormgegeven, inclusief koptelefoon die uiteraard staat voor muziek. Tegelijkertijd staat het symbool van een leeuw 100% voor het Nederlandse karakter van het merk. Ik ben erg tevreden met het eindresultaat en ben er van overtuigd dat we met deze nieuwe look toekomstproof zijn!”

Bron: 100% NL

  • 14 Januari 2019 om 10:52
❌