[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Ouderwww.dutchradio.net Blog Feed

NPO viert vrijheid, verrijkt aanbod en vervroegt actuele tv-avond

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) presenteerde dinsdag alle ingrediënten voor een bijzonder en kleurrijk nieuw tv-seizoen: tientallen nieuwe titels, bekende parels en vertrouwde successen. Een seizoen waarin ook wordt stilgestaan bij 75 jaar bevrijding en er veel andere grote evenementen op stapel staan. Daarnaast komt NPO tegemoet aan wensen van kijkers door de latenight-talkshow (NPO 1) vanaf januari een half uur eerder te starten. Ook Nieuwsuur (NPO 2) begint dan vroeger op de avond.

NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman: “We staan voor een nieuw seizoen vol programma's gemaakt door omroepen die met overtuiging de verhalen vertellen van Nederland. In alle vrijheid. In 2020 is het precies 75 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd. Die bevrijding vieren we komend seizoen bij de publieke omroep met verschillende programma’s. Daarnaast leven we natuurlijk toe naar het grootste evenement dat ons land in jaren heeft mogen organiseren: het Eurovisie Songfestival."

Wijziging
Om programma’s nog beter hun weg te laten vinden naar het publiek, volgt begin 2020 een belangrijke wijziging in de programmering van NPO 1 en NPO 2. De latenight-talkshows op NPO 1 beginnen vanaf januari een half uur eerder (22.30 uur), gevolgd door het late NOS Journaal en het NOS Sportjournaal rond 23.30 uur. Op NPO 2 begint Nieuwsuur ook een half uur eerder (21.30 uur). Frans Klein, directeur Video: “We weten dat veel kijkers de latenight-talkshow graag iets eerder willen zien. Met het eveneens vervroegen van Nieuwsuur houden we een mooi actueel blok en dan iets eerder op de avond.”

NPO presenteert verder gloednieuw drama zoals Hoogvliegers, Keizersvrouwen en Stanley H. Nieuwe reeksen van Achter de Dijken, Smeris en Boer zoekt Vrouw. En het nieuwe crossmediale cultuurprogramma van Nadia Moussaid, de terugkeer van Zondag met Lubach en talloze documentaires.

Nieuwe jeugdprogramma zijn komend seizoen onder meer Britt’s Beestenbende, Maan en ik en Jills Party. Terug van weggeweest, voor de allerkleinsten: Tik Tak.

Prikkelend
NPO 3 en npo3.nl blijven cruciaal voor het bereiken van jongeren door de publieke omroep. Dat doen deze kanalen ook komend seizoen met prikkelende programma’s. Zoals de drama-comedyreeks Harkum, die grootheidswaanzin in een klein dorp portretteert. In Met één been in de finale haalt gehandicapt acteertalent pranks uit met nietsvermoedende mensen op straat. First Dates, Sluipschutters en Hunted keren succesvol terug bij NPO 3.

En NPO doet meer voor het publiek. Bij het bedenken van nieuwe programma’s speelt on demand kijken een steeds belangrijkere rol. Meer dramaseries, meer documentaire-reeksen en de introductie van een aparte kinderomgeving op NPO Start. Maandelijks gebruiken ruim 3 miljoen mensen dit on demand-kanaal van de publieke omroep.

In 2020 zijn veel grote evenementen ook daar live te volgen: naast het Eurovisie Songfestival in Nederland, staan onder meer het EK Voetbal en de Olympische Zomerspelen op het programma. Inmiddels hebben ruim een kwart miljoen Nederlanders een abonnement op NPO Start Plus, waar meerdere afleveringen van een serie achter elkaar gekeken kunnen worden. Dit extra on demand-kanaal voorziet hiermee in een enorme behoefte en is inmiddels een onmisbaar onderdeel geworden van NPO.

HOOGTEPUNTEN
Hieronder een aantal hoogtepunten uit de programmering van NPO, in chronologische volgorde. Voor een compleet overzicht van alle nieuwe programma’s in het tv-seizoen 2018-2019, zie npo.nl/tvseizoen1920.

We zien ons (vanaf dinsdag 27 augustus, NPO 2, 21.10 uur) Human
In het documentaire feuilleton We zien ons volgt Deborah van Dam een aantal markante buurtgenoten van de Geleense volkswijk Lindenheuvel, ofwel Lentjheuvel, waar behalve de mijn nu ook de kerk en het traditionele verenigingsleven dreigen te verdwijnen. In zes afleveringen maakt zij de kijker deelgenoot van hun leven en strijd tegen het groeiende probleem van eenzaamheid.

Een bezeten wereld. Nederland tussen de oorlogen (vanaf vrijdag 30 augustus, 21.05 uur, NPO 2) NTR
Zesdelige geschiedenisserie met Hans Goedkoop over het turbulente leven in de jaren 20 en de toenemende angst voor ontsporing in de jaren 30. Na de Eerste Wereldoorlog moderniseert Nederland in snel tempo. Het is een tijd vol nieuwe techniek en verheven idealen. De toenemende welvaart brengt swing en optimisme. Maar rond 1930 keert het tij. De economie stokt met als gevolg duizenden werklozen. Het onbehagen neemt toe, er is behoefte aan houvast. Steeds meer mensen klampen zich vast aan tradities of aan het idee van een sterke leider. Over ditzelfde tijdperk komt de NTR traditiegetrouw ook met een zesdelige historische comedy van de hand van Niek Barendsen voor NPO Zapp: Welkom in de jaren 20 en 30 (vanaf zondag 8 september, 17.50 uur).

75 jaar bevrijding: Slag om de Schelde (zaterdag 31 augustus, NPO 1, 14.30 uur & 19.03 uur) NOS
Dit en volgend jaar viert Nederland dat 75 jaar geleden een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog. Zaterdag 31 augustus geeft koning Willem-Alexander in Terneuzen het startschot voor een reeks van vieringen en herdenkingen als daar de Slag om de Schelde wordt herdacht. In een rechtstreeks verslag is een vlootschouw van marineschepen te zien, er zijn reportages en er is aandacht voor veteranen die Nederland hebben bevrijd. ’s Avonds komen de hoogtepunten nog eens voorbij. Presentatie van beide programma’s: Herman van der Zandt.

Sterren op het Doek (vanaf dinsdag 3 september, NPO 2, 20.25 uur) Omroep MAX 
Het succesvolle programma Sterren op het Doek keert na vier jaar afwezigheid terug. Kersverse presentator Özcan Akyol interviewt bekende Nederlanders, terwijl zij worden geportretteerd door een drietal kunstenaars. Het concept van Sterren op het Doek is onveranderd: verschillende prominenten geven zich over aan de doorgrondende blikken van drie schilders én de prikkelende vragen van de presentator. Wat laten ze van zichzelf zien? En wat juist niet? Aan het einde van de aflevering mag de BN’er één schilderij kiezen en mee naar huis nemen. De overige doeken worden geveild voor het goede doel.

De Zaak van je Leven (vanaf woensdag van 4 september NPO 2, 20.25 uur) WNL
Rechercheurs blikken terug op geruchtmakende moordzaken. In elke aflevering wordt duidelijk hoe groot de impact van het onderzoek is geweest op de levens van de rechercheurs, hun collega's, getuigen en nabestaanden. Met onder meer De moord op Mariska Peters, het mysterieuze Rozenmeisje uit Limburg, en de ‘Kunstroof van de Eeuw’ in de Rotterdamse Kunsthal.

Mannen in het wild (vanaf donderdag 5 september , NPO 1, 21.25 uur) EO
In Mannen in het wild neemt Bert van Leeuwen zes mannen mee op een lichamelijk en geestelijk uitdagende reis naar de Italiaanse bergen. De mannen hebben één ding gemeen: ze willen dat er iets gaat veranderen. Ze zijn niet tevreden met hun dagelijkse leven en lijken in hun midlife gekomen. Voor de één is een stap in de goede richting al genoeg, voor anderen moet het roer gewoonweg radicaal om.

Het raadsel Rembrandt (vanaf zaterdag 28 september, NPO 2, 21.05 uur) AVROTROS
Rembrandt is een wereldmerk, maar wie was de man achter de legende? Onno Blom, biograaf van Rembrandt, reist in zijn voetspoor om te ontdekken wie de meesterschilder écht was. In Leiden schetst Blom het beeld van een jonge molenaarszoon vol ambitie en dromen, in Amsterdam bezoekt hij de plekken waar Rembrandt zijn grootste successen boekte, maar ook flinke tegenslagen te verwerken kreeg. In vier wervelende afleveringen komt de biograaf tot verrassende ontdekkingen over het raadsel Rembrandt.

Onrecht (vanaf woensdag 9 oktober, NPO 3, 21.10 uur) PowNed
In dit programma helpen presentatoren Bram Krikke en Dennis Schouten slachtoffers van onrecht om alsnog hun recht te halen. Of het nu gaat om een malafide autoverkoper, een dubieuze rijinstructeur of om een absolute horrorstage, de slachtoffers voelen zich in de steek gelaten en kunnen wel wat hulp gebruiken. Bram en Dennis horen hun verhaal aan, doen onderzoek en brengen - eigenwijs en op eigen wijze - hun vastgelopen zaak weer in beweging. Met verborgen camera-acties, een gezonde dosis brutaliteit en de nodige humor gaan ze het onrecht te lijf.

De toekomst is fantastisch (vanaf donderdag 17 oktober, NPO 3, 21.00 uur) VPRO
Zesdelige serie waarin drama en documentaire door elkaar heen lopen. De reeks zit vol speculatieve fictie, gevoed door visionaire wetenschappers en denkers van nu. Centraal staan de ethische dilemma’s waarmee we (mogelijk) zullen worden geconfronteerd als gevolg van technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen. Immers, de toekomst is fantastisch! Toch?

Harkum (vanaf dinsdag 20 oktober, NPO 3, 21.45 uur) BNNVARA
Wanneer de burgemeester van het dorpje Harkum ontdekt dat er met gemeentegelden is gespeculeerd op de beurs, slaat de paniek hem om het hart. Het geld lijkt verdwenen en hij ziet het einde van zijn carrière voor zich. Dan blijkt dat er met het gespeculeerde geld 700 miljoen winst is behaald voor de gemeente. Opeens heeft de burgemeester ‘money to burn’. Er ontstaat een idee voor een megalomaan plan... Maar hoe lang duurt het geluk?

How to be a man (vanaf dinsdag 5 november, NPO 2, 20.25 uur) KRO-NCRV
Margriet van der Linden heeft van jongs af aan met een zeker gevoel van jaloezie naar jongens gekeken; ze voetbalden, hadden een Golf GTI en dronken bier. Maar vandaag de dag lijkt het alsof jongens geen jongens meer mogen zijn. Ze worden om hun oren geslagen met #metoo, moeten minder werken en met een draagzak met baby erin lopen. Tegelijkertijd is daar de hang naar krachtig leiderschap. In deze serie gaat Margriet van Linden op zoek naar het antwoord op de vraag hoe het tegenwoordig is om jongen of man te zijn.

Bron: NPO/Dutch Radio
Foto: NPO/Roy Beusker

  • 27 Augustus 2019 om 21:04

Qmusic noteert weer meerdere records

Na de recordmeting van vorige maand, noteert Qmusic opnieuw een record over de periode juni/juli. Het marktaandeel van radiostation in de commerciële doelgroep stijgt met 10% naar 15,4% ten opzichte van vorig jaar (14,0%). Dit is het hoogste marktaandeel in juni-juli ooit. Qmusic loopt hiermee steeds meer in op de concurrentie.

Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic laat weten: “Deze zomer weten mensen Qmusic beter te vinden dan ooit. We profileren ons duidelijk als feelgood zender en dat vertaalt zich in records. De ochtendshow met Mattie en Marieke is binnenkort een jaar te horen en presteert boven verwachting.”

De ochtendshow zit nog steeds in de lift omhoog. Het marktaandeel is deze meting 15,2%. Nooit eerder was het marktaandeel in deze meetperiode zo hoog. Vorige maand was het marktaandeel van de show met Mattie en Marieke 14,3% en in dezelfde periode vorig jaar 12,2%.

De sterke groeitendens laat zich ook in de andere cijfers zien. Naast de ochtendshow was deze meting de beste juni/juli-meting ooit voor verschillende programma’s. Het Foute Uur (9 – 10 uur) en de office hours (10-16 uur) noteren records, net als de middagshow met Domien (16-19 uur) en de avondshows van Kai Merckx (19-22 uur) en Joost Swinkels (22 – 24 uur).

Bron: Qmusic

  • 27 Augustus 2019 om 20:34

538 de grootste in de middag

De Coen en Sander Show is marktleider in de middag in de doelgroepen 10+ en 20-49 jaar. Het radio-duo maakt de populairste middagshow van Nederland. De 538 TOP 50, de hitlijst van 538 op vrijdagmiddag, is de best beluisterde hitlijst in 10+ en 20-49 jaar. Dit blijkt uit de vanmorgen door NLO/GfK gepubliceerde luistercijfers.

Menno de Boer - Radio Director 538: '2019 is het spannendste en leukste jaar voor 538 ooit en het bouwen aan programma’s kost tijd. Het hele team van 538 zit bomvol radiopassie en dat wordt bekroond met geweldige cijfers. De nieuwe ochtendshow van Frank Dane en zijn team is overtuigend marktleider en het is fantastisch dat Coen en Sander de laatste maanden weer #1 zijn in de middag. Ook de nieuwe 538 TOP 50 op vrijdagmiddag, de lijst waar luisteraars direct invloed op hebben, is de populairste hitlijst van Nederland. Het dankbaar strooien van positieve cijfers lijkt een trend, maar hier kunnen we niet omheen!'

De Coen en Sander Show
Sinds augustus 2015 zijn Coen en Sander elke maandag tot en met donderdag te horen als de vrienden van de middag op Radio 538. Iedere uitzending van De Coen en Sander Show zit vol muziek, gezellige gasten en spraakmakende interviews. Coen en Sander maken, naast hun reguliere uitzendingen, bucketlist-uitzendingen vanaf bijzondere locaties. Aanstaande donderdag maakt het duo live radio vanaf het drielandenpunt in Vaals met internationale vrienden als K3, Frans Duijts, Marcelino Wunderlich en Simon Cziommer.

538 TOP 50
De 538 TOP 50 wordt samengesteld op basis van streamingcijfers, airplay van alle Nederlandse radiostations en 538 Members geven hun waardering aan nummers waarmee ze de samenstelling van de lijst beïnvloeden. De lijst wordt dagelijks bijgehouden en gepubliceerd op 538.nl. De 538 TOP 50 is iedere vrijdagmiddag tussen 14.00 uur en 18.00 uur te horen en wordt gepresenteerd door 538-dj Ivo van Breukelen. Barend van Deelen neemt tijdens zijn programma op Radio 538 om 19:00 uur de belangrijkste verschuivingen en opvallende tracks van die dag door tijdens de Mobiel.nl Dag Top 5.

Maandag tot en met donderdag 16:00 - 19:00 uur

Vrijdagmiddag 14:00 - 18:00 uur

Bron: NLO/GfK: jun-jul '19, ma-do 16-19 en vrijdag 14-18, 10+ en 20-49 jaar

[Talpa Network]

  • 27 Augustus 2019 om 20:14

Enorme stijging marktaandeel jonge vrouwen 100% NL

Het gaat goed met 100% NL. Het radiostation met de beste muziek van Nederland heeft ook in de zomermaanden juni en juli mooie luistercijfers. Zo stijgt het marktaandeel bij luisteraars tussen de 20 en 49 jaar naar 3,6%, dit is zo'n 10% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De groei is hierbinnen vooral zichtbaar bij jonge vrouwen tussen 20 en 34 jaar. Het marktaandeel bij deze groep luisteraars stijgt naar 5,9% in de meest recente periode. Een jaar geleden lag dit marktaandeel nog op 3,8% wat een groei van 55% binnen één jaar betekent. Dit blijkt uit het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) over de periode juni-juli 2019, week 6-24 uur.

Martijn Zuurveen, Station Director a.i. van 100% NL: “Het zonnetje schijnt vandaag wederom in de luistercijfers van 100% NL. We zien al geruime tijd dat de Nederlandse popmuziek populair is. Het is fantastisch om dat ook terug te zien in onze luistercijfers. Dat belooft nog wat voor de komende maanden, want volgende week trappen we af met een septembermaand die bij 100% NL in het teken staat van de Top van de Nederpop. Artiesten als o.a. Maan, Davina Michelle, BLØF en Diggy Dex zijn de komende maand te gast in de studio van 100% NL”.

Bron: (foto) 100% NL

  • 27 Augustus 2019 om 20:04

Luistercijfers SLAM! blijven stijgen

De luistercijfers van Nederlands jongste radiostation zitten goed in de lift deze zomer. Het marktaandeel stijgt in de doelgroep 20-49 jaar van 2,5% naar 2,9% in juni-juli 2019 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei is hierbinnen vooral zichtbaar onder de millennials. Het marktaandeel stijgt binnen deze groep luisteraars met 31%, van 2,6% in april-mei 2019 naar 3,4% in de meest recente periode. Dit blijkt uit het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) over de periode juni-juli 2019, week 6-24 uur.

Anton van Lieshout, station director SLAM!: “In de zomer proberen we onze luisteraars het ultieme gevoel van vrijheid te geven. Bij SLAM! hebben we dit jaar ingezet op een uitgebreide festivalzomer waarin we tickets weggaven voor de populairste festivals in binnen- en buitenland. Gecombineerd met onze belofte van de lekkerste playlist voor op je werk, zijn we erin geslaagd om onze luisteraars langer vast te houden met als resultaat het hoogste marktaandeel 20-49 in een jaar tijd. Om het zomergevoel te verlengen starten we volgende week met de SLAM! Dance 1000, de beste dance tracks allertijden in een heerlijke mix”.

Bron: (foto) SLAM!

  • 27 Augustus 2019 om 19:55

Gerard Ekdom viert 1-jarig jubileum bij Radio 10 met taart

Het is dinsdagochtend feest bij Radio 10. Gerard Ekdom nam precies een jaar geleden voor het eerst plaats achter de knoppen bij de zender en dat moest worden gevierd.

De dj kreeg een slagroomtaart cadeau, deelde hij op Instagram. "Ik cake ernaar uit!", schreef Gerard bij een foto van zijn zoete traktatie.

Gerard vertrok een jaar geleden na drie jaar bij NPO Radio 2. Daarvoor presenteerde hij bijna tien jaar Arbeidsvitaminen en bijna vijf jaar Effe Ekdom op 3FM.

Bron: © ANP
Foto: © ANP Kippa - Koen van Weel

  • 27 Augustus 2019 om 08:54

SBS scoort met tv-klassiekers Man bijt hond en Lingo

SBS lijkt met de terugkeer van Man bijt hond en Lingo een goede zet te hebben gedaan. De nieuwe vooravond van de zender is met behulp van beide programma's succesvol van start gegaan.

Voor de comeback van Man bijt hond zaten maandagavond 611.000 mensen voor de buis, blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma dat laat zien wat Nederland bezighoudt, scoort daarmee een veertiende plek in de kijkcijferlijst van best bekeken programma's van de dag. Aansluitend werd, na vijf jaar afwezigheid, de tv-klassieker Lingo uitgezonden dat nog meer kijkers trok. Voor de nieuwe reeks met Jan Versteegh schakelden 802.000 kijkers in, goed voor een plekje in de top 10.

Man bijt hond trok voorheen bij de NPO gemiddeld een half miljoen kijkers. In de toptijd waren dat er ruim 100.000 meer, in het laatste seizoen in 2015 daalden de cijfers. Lingo trok in de hoogtijdagen tegen de miljoen kijkers; maar het aantal zakte de laatste twee seizoenen ver onder de half miljoen. Naar de laatste aflevering in oktober 2014 keken nog geen 300.000 mensen.

Chateau Meiland

Ook Chateau Meiland, dat maandag op dezelfde zender begon aan een tweede seizoen, trok veel bekijks. De show rondom Martien Meiland en zijn gezin werd door 970.000 mensen gezien, volgens Mediacourant een record. Het nieuwe seizoen van Waar is de Mol van Johnny de Mol startte met 551.000 kijkers.

NPO 1 scoorde met We zijn er bijna het best (1,6 miljoen). Het NOS Journaal van 20.00 uur (1,5 miljoen) en Denkend aan Holland (1,3 miljoen) maken de top drie compleet.

Bron: © ANP

  • 27 Augustus 2019 om 08:44

Opsporing Verzocht gaat samenwerking aan met Slachtofferhulp Nederland

Ruim een miljoen potentiële tipgevers kijken wekelijks naar Opsporing Verzocht en tijdens de zomerstop weten maandelijks ruim 4,5 miljoen mensen de Facebook-pagina van het programma te vinden. De vaak aangrijpende verhalen van slachtoffers of bewakingsbeelden roepen naast tips, echter vaak ook emotionele reacties bij kijkers op. Daarom gaat het nationale opsporingsprogramma van AVROTROS vanaf de start van het komende seizoen op dinsdag 27 augustus een unieke samenwerking aan met Slachtofferhulp Nederland.

De kijkers van Opsporing Verzocht bepalen het succes van het programma; wekelijks worden er met behulp van hun tips belangrijke politiezaken opgelost. Presentator en eindredacteur Anniko van Santen vindt de samenwerking met Slachtofferhulp Nederland daarom erg belangrijk: "We hebben als programmamakers van de publieke omroep een belangrijke maatschappelijke verantwoordelijkheid naar onze kijkers. We confronteren mensen met verhalen en gebeurtenissen waar ze soms boos, bang of verdrietig van worden, zeker als ze zelf ooit iets vergelijkbaars hebben meegemaakt. Iedereen weet dat we dat doen met een doel: tips binnenhalen die de Nationale Politie en Justitie helpen bij het oplossen van die ellende. Toch leefde al langer bij ons de zorg om die emotionele impact, net als bij onze partners van politie en OM. Wij missen echter de expertise om dat professioneel te begeleiden. Ik ben heel blij dat Slachtofferhulp Nederland die rol op zich wil nemen".

Slachtofferhulp Nederland helpt na misdrijven, verkeersongevallen, rampen en calamiteiten. Met emotionele steun, ondersteuning in een strafproces en met het vergoed krijgen van geleden schade. Opsporing Verzocht verwijst vanaf dit seizoen zowel op televisie als online regelmatig naar de organisatie. Medewerkers van Slachtofferhulp Nederland kunnen kijkers bijvoorbeeld emotionele en praktische hulp bieden. Daarnaast worden mensen die meewerken aan een reconstructie geattendeerd op de diensten van de organisatie.

Rosa Jansen, voorzitter van Slachtofferhulp Nederland, benadrukt het belang van de samenwerking met Opsporing Verzocht: "Uit ervaring weten wij dat heftige beelden van misdrijven veel emoties kunnen oproepen. Dat geldt niet alleen voor kijkers, maar ook voor slachtoffers die een vergelijkbaar misdrijf hebben meegemaakt. Het is goed dat Opsporing Verzocht hier oog voor heeft en iets voor deze mensen wil betekenen. Met deze samenwerking komen kijkers, die naar aanleiding van de uitzending behoefte hebben aan hulp, direct op de juiste plek terecht. Daarnaast kunnen wij slachtoffers in contact brengen met lotgenoten zodat zij hun ervaringen en gevoelens kunnen delen met mensen die (ongeveer) hetzelfde hebben meegemaakt. Hierdoor is Opsporing Verzocht niet alleen een programma dat misdrijven oplost, maar ook zorg draagt voor de kijkers ervan".

Opsporing Verzocht, vanaf dinsdag 27 augustus om 20.30 uur bij AVROTROS op NPO 1.

Bron: (foto) AVROTROS

  • 26 Augustus 2019 om 18:03

Yannick Jozefzoon te zien in serie Baantjer het Begin

Vanaf 5 januari 2020 is Yannick Jozefzoon te zien in de nieuwe Videolandserie Baantjer het Begin. Jozefzoon speelt de rol van de 30-jarige Andy Ruiter, de nieuwe partner van De Cock (Waldemar Torenstra). Baantjer het Begin komt in navolging van de gelijknamige speelfilm, die dit jaar werd bekroond met een Gouden Film en zeer goed ontvangen is in de bioscoop. De serie is bovendien geselecteerd voor het prestigieuze TV-Festival ‘Festival de la Fiction’ in La Rochelle, waar de serie op 14 september zijn wereldpremière beleeft.

Amsterdam, 1980. Het is de tijd van grote maatschappelijke verandering. Te midden van de krakersrellen en demonstraties begint de idealistische jonge rechercheur Jurre de Cock op bureau Warmoesstraat. Zijn partner, de rasechte Amsterdammer, Tonnie Montijn maakt hem wegwijs in de stad. Het duo stuit gaandeweg op een criminele samenzwering, die onderdeel blijkt van een groter plan. Dan krijgt De Cock een nieuwe partner toegewezen: Andy Ruiter, overgeplaatst vanuit de Bijlmer. Ondertussen wordt Amsterdam overspoeld door zware wapens en is de politiemacht nog niet opgewassen tegen georganiseerde misdaad. Bureau Warmoesstraat blijkt zo lek als een mandje en het wordt De Cock snel duidelijk dat hij niet iedereen blindelings kan vertrouwen. De criminaliteit is hard, de druk ligt hoog en een verkeerde beslissing is snel gemaakt.

Naast Yannick Jozefzoon en Waldemar Torenstra bestaat de cast o.a. uit Tygo Gernandt, Robert de Hoog, Lisa Smit, Ruben van der Meer, Horace Cohen, Ryanne van Dorst, Jelka van Houten en Loes Luca. Zij waren tevens te zien in de gelijknamige film.

De serie Baantjer het Begin, geproduceerd door Rachel van Bommel van Millstreet Films, is geregisseerd door Arne Toonen en Lourens Blok. De serie is vanaf 5 januari in zijn geheel te zien bij Videoland en wekelijks bij RTL 4.

Het scenario is geschreven door Willem Bosch, Reint Schölvinck, Wolter Muller, Carl Joos en Judith Goudsmit, naar een idee van Thijs en Peter Römer. Baantjer het Begin wordt gecoproduceerd door FBO en in België uitgezonden door VTM.

Festival de la fiction, La Rochelle 
Vandaag is tevens bekendgemaakt dat Baantjer het Begin als enige Nederlandse serie is geselecteerd voor de internationale competitie voor het prestigieuze Franse Festival 'de la Fiction' in La Rochelle, Frankrijk. De serie beleeft zijn wereldpremière op het festival op 14 september in aanwezigheid van scenarist Willem Bosch.

Speelfilm
De film Baantjer het Begin ging op 17 april 2019 in release en behaalde al binnen drie weken de Gouden Film status (100.000 bezoekers). Tijdens de komende editie van het Nederlands Film Festival komt Baantjer het Begin 18 keer in aanmerking voor nominaties voor de Gouden Kalveren. De speelfilm is vanaf 3 september te zien bij Videoland.

Baantjer het Begin is gebaseerd op de werken van A.C. Baantjer, uitgegeven door De Fontein. Van de Baantjer-boeken zijn meer dan 7 miljoen exemplaren verkocht.

Bron: RTL Nederland/Dutch Radio
Foto: © Martijn van Gelder

  • 26 Augustus 2019 om 17:49

NPO Radio 2 - 100 uur voor KWF

Collecteweek van KWF Kankerbestrijding met NPO Radio 2 - 100 uur voor KWF. Onder aanvoering van DJ Rob Stenders maken alle NPO Radio 2-dj’s 100 uur radio voor KWF.

Samen maken zij de Collectebonanza, waarbij luisteraars de hele week verzoeknummers kunnen aanvragen. NPO Radio 2 - 100 uur voor KWF begint op 2 september om 13.00 uur en duurt tot en met vrijdag 6 september 17.00 uur.

“Helaas is kanker nog altijd een ziekte die heel veel mensen raakt. De Collecteweek van KWF verdient zoveel mogelijk aandacht. Onze dj’s zetten zich daar dan ook vol overgave voor in met NPO Radio 2 - 100 uur voor KWF”, zegt Jan-Willem van Engelen, zendermanager van NPO Radio 2.

De Collectebonanza wordt live uitgezonden vanaf de NPO Radio 2 Collectecamping op camping De Pampel in Hoenderloo. Elke dag schuiven in de studio allerlei gasten aan om aandacht te vragen voor KWF. Ook zijn er sessies met artiesten, zoals Krezip, Inge van Calkar, Tim Dawn en DI-RECT. Uiteraard kunnen luisteraars die concerten bijwonen. Ook op andere momenten is de camping open voor publiek dat een kijkje wil komen nemen bij NPO Radio 2 - 100 uur voor KWF. Zie www.nporadio2.nl.

De dj’s Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof gaan van 2 tot en met 6 september op pad met de NPO Radio 2 Collectecamper, om verslag te doen van de KWF Collecteweek in heel Nederland.

Maandagochtend 2 september haalt de Collectecamper Rob Stenders thuis op en toert dan naar de Collectecamping. Stenders trapt bij aankomst op de camping om 13.00 uur de Collectebonanza af, samen met zijn collega en Vriend van KWF Gijs Staverman.

NPO Radio 2 - 100 uur voor KWF eindigt op vrijdagmiddag 6 september om 17.00 uur.

NPO Radio 2 - 100 uur voor KWF: van maandag 2 tot en met vrijdag 6 september op NPO Radio 2, social media en www.nporadio2.nl.

Bron: NPO
Foto: © Ben Houdijk -BNNVARA

  • 26 Augustus 2019 om 15:31
โŒ