[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Gisteren โ€” 4 Juni 2020NS OV informatie

Intercity Nieuwe Generatie start met testen in Nederland

De eerste testtrein van de Intercity Nieuwe Generatie is het land binnengereden. Om 05:15 uur passeerde deze de Duits-Nederlandse grens bij Oldenzaal. Na een periode van testen in het buitenland starten Alstom, ProRail en NS nu met het testen, toelaten en opleiden in Nederland. Doel is een betrouwbare introductie van deze nieuwe trein voor onze reizigers. NS verwacht dat de eerste reizigers in de loop van 2021 kunnen instappen in de nieuwe Intercity.

Machinist Kenny Kitzen uit Holtum reed eerder al in de trein op een testcircuit in Tsjechië: “Het is een fantastische ervaring om in de nieuwe Intercity te rijden. Samen met mijn collega’s hebben we al getest op het testcircuit in Tsjechië, dat smaakte direct naar meer. Het is gaaf dat we nu in Nederland aan de slag kunnen en veel kilometers kunnen maken met de trein zodat deze straks klaar staat voor onze reizigers.”

Als programmamanager is Maarten Bakker verantwoordelijk voor de introductie van de ICNG: “Het is een belangrijke mijlpaal dat deze eerste testtrein hier nu is. Daarmee komt het reizen met de nieuwe Intercity weer een stap dichterbij. Door COVID-19 is het een bijzondere periode want landsgrenzen zijn dicht en fabrieken zijn gesloten. Hierdoor verschuift de testplanning en het tempo waarin de nieuwe treinen gebouwd worden. We weten niet wat de uiteindelijke impact gaat zijn van COVID-19, maar de inzet blijft dat reizigers in 2021 kunnen instappen.”

Testen, testen, testen

Alstom, ProRail en NS beginnen met het Nederlandse deel van het test- en toelatingsprogramma, de opleidingen van monteurs, conducteurs en machinisten en het NS Proefbedrijf, waarbij alle processen in Nederland die zich rond de toekomstige inzet van de trein gaan afspelen uitvoerig worden getest. Kinderziektes worden door dit uitgebreide testprogramma zoveel mogelijk al opgespoord en opgelost voor de eerste reizigers instappen en zo wordt overlast voor de reiziger zoveel mogelijk beperkt.

De komende weken worden in Noord-Nederland de eerste ervaringen opgedaan. Zodra dit succesvol is afgerond, start het testen op de hogesnelheidslijn (HSL) en in de rest van Nederland. In het begin van het programma worden de testritten met name ’s nachts uitgevoerd. Later volgen ook testritten overdag. Eerst een periode zonder reizigers en later met reizigers.

Inzet nieuwe Intercity

De nieuwe Intercity vervangt onder andere de locomotieven met rijtuigen op de HSL die aan het einde van hun levensduur zijn. De eerste treinen gaan rijden in de huidige IC Direct-dienstregeling op het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda. Daarna volgt het traject Den Haag – Eindhoven. NS wil de nieuwe Intercity’s in de toekomst ook gaan inzetten op een nieuwe rechtstreekse treinverbinding van Breda en Rotterdam - via Amsterdam Zuid - naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen.


  • 4 Juni 2020 om 16:19

NS en ProRail bieden helpende handjes aan reizigers op het station

NS en ProRail gaan reizigers Helpende Handjes bieden om ze te verwelkomen op het station en te helpen om verantwoord te reizen. Op Utrecht Centraal staan deze week al medewerkers van NS en ProRail met speciale borden die aangeven hoe je verantwoord kunt reizen en om je te helpen herinneren een mondkapje op te zetten in de trein. Daar werd zo positief op gereageerd, dat dit de komende anderhalve week wordt uitgebreid naar andere stations in Nederland.

Op de stations zijn allerlei hulpmiddelen te vinden om de anderhalve meter afstand goed te kunnen houden. Zo wordt reizigers geadviseerd om op het perron vijf tegels tussen elkaar te laten, op de roltrap vier treden afstand te houden en rechts te houden in de stationshal. Daarnaast zijn de Helpende Handjes te vinden op de schermen op de stations.

De komende dagen komen reizigers de Helpende Handjes onder andere tegen op de stations Amsterdam Zuid, Rotterdam Centraal, Arnhem Centraal, Leiden Centraal en Den Haag Centraal. Daarna volgen er nog meer stations.

De boodschap van de ov-sector blijft: het openbaar vervoer is geen uitje, reis alleen als dat echt niet anders kan.

Onderstaande foto's zijn met bronvermelding van NS gratis te gebruiken.


OuderNS OV informatie

Drie dagen bus in plaats van trein van/naar/via Zwolle

ProRail werkt aan het spoor
In het weekend van 5 tot en met 7 juni werkt ProRail aan het spoor in Zwolle. Aan de westzijde worden nieuwe sporen aangesloten op het compleet vernieuwde opstelterrein vlakbij Windesheim. Aan de oostzijde van Zwolle werkt ProRail aan de bovenleiding en de energievoorziening. Allemaal werk dat onderdeel is van de verbetering van spoorknooppunt Zwolle en dat met aanpassingen ondanks de coronacrisis toch doorgang vindt.

Geen treinverkeer
NS 
- Vrijdag 5 juni tot en met zaterdag 6 juni 17.00 uur rijdt NS bussen tussen Zwolle en ’t Harde, Zwolle en Kampen Zuid, Zwolle en Meppel en tussen Zwolle en Olst
- Zaterdag 6 juni vanaf 17.00 uur tot en met zondag 7 juni rijdt NS bussen tussen Zwolle en ’t Harde en tussen Zwolle en Kampen Zuid.

Blauwnet
- Vrijdag 5 juni en zaterdag 6 juni rijden er ook geen treinen tussen Zwolle-Kampen, Zwolle-Emmen en Zwolle-Raalte. Blauwnet zet bussen in
- Zondag 7 juni rijden er geen treinen tussen Zwolle en Kampen en tussen Ommen en Emmen. Blauwnet zet bussen in.
- Zaterdag 6 en zondag 7 juni rijden er geen treinen tussen Mariënberg en Almelo. Blauwnet rijdt hier bussen.

Reistijd
Reizigers wordt geadviseerd rekening te houden met een langere reistijd en de reis kort van te voren te plannen. Dit kan via de reisplanner in de NS-app of Arriva-app en/of via de websites van NS, Arriva en Keolis. 

Goed voorbereid op reis
Plan uw reis in de reisplanner, check uw reis kort voor vertrek en neem mondkapjes mee. Meenemen van fietsen in de trein is tijdelijk niet toegestaan. Meer over het gebruik van mondkapjes in het OV leest u op www.rijksoverheid.nl.
Wij vragen alle reizigers om alle landelijke richtlijnen na te leven:
* Draag een mondkapje in het OV
* Houd minimaal anderhalve meter afstand van elkaar
* Was uw handen regelmatig met water en zeep
* Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog, gebruik papieren zakdoekje en schud geen handen
* Blijf thuis als u verkoudheidsklachten heeft
En nog steeds geldt: reis alleen als het echt moet en vermijd drukke plaatsen en momenten


  • 3 Juni 2020 om 08:59

5 weetjes over het nieuwe station Rotterdam Alexander

Vandaag, dinsdag 2 juni, gingen de deuren van het nieuwe stationsgebouw van Rotterdam Alexander open. Reizigers konden voor het eerst het stationsgebouw zelf van binnen bekijken. Omdat reizigers nu het openbaar vervoer alleen gebruiken voor een noodzakelijke reis, was het vandaag nog niet erg druk. We hopen snel weer iedereen te kunnen verwelkomen in het station. Tot die tijd delen wij graag foto's en filmpjes om alle reizigers het station toch te kunnen laten zien. 

Om ook je kennis van het gebouw op te vijzelen hebben we 5 weetjes over station Rotterdam Alexander op een rijtje gezet. 

1. Van beton naar glas
Het eerste stationsgebouw was een simpel, zeshoekig gebouwtje en werd gebouwd in 1968. In 1983 werd het station aangesloten op het metronetwerk en werd er een nieuw stationsgebouw neergezet. In het gebouw waren loketten aanwezig, die later werden vervangen door een AH to go. Het station had roltrappen en liften naar de perrons en de perrons waren voorzien van lange perronkappen. Uit onderzoek onder reizigers bleek dat ze zich niet altijd even veilig voelden op het station. Daarom heeft het nieuwe station glazen liften, is er zicht vanuit de stationshal op de metroperrons en is ook de gevel van het station helemaal van glas, zodat er veel meer overzicht is in het gebouw en op het voorplein. 

2. Veel reizigers en meer poortjes
Station Rotterdam Alexander is qua reizigersaantallen, na Centraal en Blaak, het derde station van Rotterdam. In een normale situatie stappen 37.000 reizigers op een werkdag op dit station in bus, metro of trein. Reden dus om een nieuw stationsgebouw te bouwen met meer faciliteiten, zoals winkels, en meer poortjes. Het aantal in- en uitcheckpoortjes op de treinperrons is verdubbeld en ook bij de metroperrons staan straks meer poortjes om reizigers de ruimte te geven en voor een snelle doorstroom. 

3. Heel veel staal en plafondplaatjes
De staalconstructie van het gebouw weegt maar liefst 150.000 kilo. Het zwaarste spant weegt 3646 kilo en overspant het metrospoor. In het stationsgebouw zijn de plafonds deels voorzien van metalen plafondstrips. Deze hebben niet alleen een zonnige, koperen kleur, ze zijn ook gemaakt in het zonnige Italie.

4. Groen dak
Het stationsgebouw heeft een groen dak. Het dak is bedekt 1440 vierkante meter met verschillende soorten sedumplantjes. Deze zorgen voor isolatie, maar ook voor verdeling van water bij een stevige regenbui. Het regenwater komt op die manier gedoseerd het riool in.

5. Terug naar de tekentafel
Het nieuwe ontwerp van de hal is gemaakt op basis van bouwtekeningen uit archieven. Tijdens de bouw bleek de constructie van het gebouw niet overeen te komen met de tekeningen en moesten er aanpassingen worden gedaan aan het ontwerp. Ook kabels en leidingen om het station lagen veel dieper dan gedacht. Terug naar de tekentafel en flink doorwerken dus! De bouw duurt mede hierdoor langer. Tot de zomer wordt er nog volop gewerkt aan het afbouwen van onder andere de loopbrug tussen metro en treinperron, de winkels en het voorplein. 


Eerste ervaringen met Whatsapp/SMS-alert

Sinds donderdag 30 april kunnen reizigers bij een onveilig gevoel of overlast in NS-treinen een Whatsapp of SMS naar NS sturen. Reizigers staan dan direct in contact met de NS-meldkamer, die per situatie zal inschatten welke opvolging nodig is.

Uit de eerste bevindingen van de afgelopen drie weken blijkt dat reizigers deze service waarderen en een goede toevoeging vinden op de bestaande kanalen. De mogelijkheid om stil een melding te kunnen doen draagt volgens de melders bij aan het gevoel van veiligheid in de trein (rapportcijfer van 9.3). Het contact met de Meldkamer wordt als positief ervaren. Bij herhaaloverlast in de toekomst geven alle melders aan de dienst waarschijnlijk of zeker wel weer te gebruiken.

Aantal meldingen en soort meldingen
Tot en met donderdag 21 mei zijn 232 meldingen gedaan door reizigers, gemiddeld zo’n 11 meldingen per dag. Vooral in de eerste dagen betroffen dit veel testmeldingen of vragen voor Klantenservice. Het merendeel van de meldingen ging in de eerste drie weken over overlast zoals het overtreden van de huisregels in de trein. Ongeveer 1 op de 10 meldingen is tot nu gerelateerd aan de corona-maatregelen zoals het onvoldoende afstand houden of vragen over de beschikbare zitplaatsen in de trein.

De opvolging van een melding is maatwerk en kan per situatie verschillen. Ook nu is gebleken dat het vaak al voldoende is als een reiziger zich gehoord voelt of de conducteur een extra omroep doet. Waar assistentie nodig is worden onze Veiligheid & Service- medewerkers of Politie gevraagd om te ondersteunen. In een tijd waarin onze serviceverlening anders is dan reizigers van ons gewend zijn, willen we reizigers zo de mogelijkheid blijven bieden om altijd direct met NS in contact te komen mocht er zich iets voordoen in de trein.


Tragisch ongeval Hooghalen, collega overleden

Bij Hooghalen vond vanmiddag rond 16:00 uur een ernstige botsing plaats tussen een tractor en de Sprinter Zwolle – Assen. Daarbij is tot ons grote verdriet de machinist om het leven gekomen.

President-directeur Roger van Boxtel namens alle collega's bij NS:"Dit is een gitzwarte dag. Onze gedachten gaan in de eerste plaats uit naar zijn gezin, familie, vrienden en directe collega’s van onze collega. Dit verlies voelen wij bij NS allemaal. We spreken de hoop uit dat de andere betrokkenen die gewond zijn geraakt bij dit tragische ongeval, snel zullen herstellen. Onderzoek moet uitwijzen wat er gebeurd is. Dit hoop je nooit mee te maken.”

 


NS verliest door Corona โ‚ฌ 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar

Vanaf 2 juni start NS grotendeels de dienstregeling weer op, in nationaal belang. Deze crisis zal vervolgens voor een lange tijd gevolgen hebben voor NS. Treinreizen wordt voorlopig niet zoals het was. Allereerst omdat NS vanwege corona veel minder reizigers kan vervoeren. Daarbij wordt een forse krimp van de economie verwacht. Daarbovenop zullen mensen de eerste jaren meer blijven thuiswerken en ontdekken ze alternatieven als de e-bike. Ook internationaal gaat Nederland minder reizen. Alle verwachtingen zijn door Corona omgeven door veel onzekere factoren.

De Raad van Bestuur lichtte de medewerkers toe dat de financiële situatie is ernstig is. Veel Stationswinkels zijn dicht, 80% van de OV-fietsen staan in de stalling en reizigers hebben hun abonnementen gepauzeerd. Bert Groenewegen, directeur financiën in de Raad van Bestuur: “We hadden tot voor kort 1,3 miljoen dagelijkse reizigers, nu zijn dat er 110.000. Door de crisis verwachten NS tot 2025 zo’n 4,7 miljard euro aan omzet te verliezen. Dit jaar had NS een positief resultaat van 164 miljoen euro verwacht. In de nieuwste prognoses moeten we uitgaan van een verlies van ruim 1 miljard euro over 2020.”

Forse besparingen

NS gaat in gesprek met de medezeggenschap en de bonden over een besparingsoperatie om financieel gezond te blijven. Dit is nodig om de toekomst van het bedrijf in handen te houden. NS denkt na over een besparingspakket van €1,4 miljard over 5 jaar. Dat is fors maar noodzakelijk. Daarbij moeten moeilijke keuzes gemaakt worden. Makkelijke besparingen, zijn er niet.

NS wil zich aanpassen aan de nieuwe situatie om in 2024 weer financieel gezond te zijn. Bij de maatregelen die NS gaat nemen, staat een betaalbaar treinkaartje voorop. NS wil en kan de verliezen niet afwentelen op de reiziger door de prijs van het treinkaartje te verhogen. NS wil zich juist tot het uiterste inspannen om de trein aantrekkelijk te houden, met een prettige verantwoorde reiservaring zoals Nederland voor de Coronacrisis gewend was.

Noodzakelijke overheidssteun

Gezamenlijk met de andere vervoerders wordt er met de overheid gesproken over de financiële situatie van het OV. NS is ook met zowel de aandeelhouder, het ministerie van Financiën, als de concessieverlener, het ministerie van I&W in gesprek. NS kan deze crisis niet zelfstandig doorstaan en hulp van de overheid is noodzakelijk, zo werd in de bijeenkomst duidelijk gemaakt.


De mobiliteitsoplossing van vandaag en morgen: duurzaam reizen met Hely

Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS: “NS gelooft dat trein, fiets en elektrische deelauto elkaar perfect kunnen aanvullen. Met Hely maken we die combinatie net zo makkelijk als een eigen auto op de stoep. We zijn blij om met Pon de handen ineen te slaan om duurzaam reizen makkelijker te maken en de leefbaarheid in wijken te verbeteren met minder auto’s op straat.“

Vervoermiddel van je keuze

Hely richt locaties in, zogenaamde hubs, voor specifieke groepen gebruikers, zoals bewoners van een wijk of medewerkers van een bedrijf. Reizigers boeken, gebruiken en betalen eenvoudig via een app het vervoermiddel van hun keuze en reizen met een elektrische auto, scooter, bakfiets of fiets naar hun werk of opleiding. Voorbeelden zijn Schoonschip in Amsterdam Noord en de Hely hub Rotterdam. Hely verwacht de komende maanden tenminste een tiental nieuwe hubs te openen in de grote steden. In de toekomst wil Hely ook openbare hubs, zoals bij stations, openen voor reizigers.

Ingrid Staffhorst, General Manager van Next Urban Mobility: “Mobiliteit in de nieuwe 1,5 meter economie is volop in ontwikkeling en de verwachting is dat individueel reizen verder aan populariteit gaat winnen. Deelvervoer was al een goede combinatie met de trein, en met Hely krijgen reizigers meer keuzemogelijkheden om makkelijk, veilig en comfortabel van A naar B te reizen.”

Hely werkt intensief samen met verschillende aanbieders van elektrische deelauto’s, -scooters en -fietsen om zo duurzaam deelvervoer verder te stimuleren. Suzanne Meuwissen, Managing Director van Hely voegt toe: “We willen het gebruik van deelvervoer gemakkelijker maken door een breed aanbod van vervoermiddelen aan te bieden, beschikbaar in een hub dichtbij, met maar één abonnement. Met de Hely-app kunnen gebruikers vervoer boeken, gebruiken en betalen. Afgestemd op wat ze op dat moment nodig hebben.”

Groeiende mobiliteit, schaarsere ruimte

Deelvervoer bevordert de mobiliteit in steden op een duurzame manier en het voorziet in een groeiende behoefte in drukker wordende steden, met steeds minder ruimte om te parkeren. In nieuwbouwprojecten wordt bijvoorbeeld steeds minder parkeerruimte ingericht, om meer ruimte te maken voor groen. Voor kortere ritten in dichtslibbende steden is een elektrische fiets of e-scooter vaak een efficiënte optie. Met groeiende mobiliteit en steeds schaarser wordende ruimte, zoeken gemeenten, bedrijven en projectontwikkelaars daarom naar oplossingen om mobiliteit te verduurzamen, de leefbaarheid te verbeteren en reizigers flexibiliteit te bieden.

Over Hely

Hely is begin 2018 door NS opgericht en biedt deelvervoer aan in Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. De activiteiten van Hely gaan samen met die van Next Urban Mobility, een vergelijkbaar initiatief van Pon met mobiliteitsoplossingen voor bedrijven en particulieren in Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Hely wil gebruik van deelvervoer net zo makkelijk maken als dat van een eigen auto of fiets.

www.hely.com


  • 20 Mei 2020 om 15:00

Nieuwe stationshal Rotterdam Alexander op 2 juni open

Dinsdag 2 juni gaat de nieuwe stationshal open. Reizigers lopen dan via de hal van en naar de treinperrons. Ook metroperron Oost – de metro richting Binnenhof/Nesselande – is direct vanuit de stationshal bereikbaar. De tijdelijke trappen en liften naar de treinperrons worden op hetzelfde moment afgesloten. De nieuwe toegang naar metroperron West – de metro richting Schiedam – en de loopbrug over de metrosporen nemen we naar verwachting een maand later in gebruik. Ook vinden er nog restwerkzaamheden plaats. Ook na de ingebruikname van de nieuwe hal geldt vanwege het coronavirus nog steeds het dringende advies om alleen met het OV te reizen als dit strikt noodzakelijk" rel="nofollow" target="_blank">zakelijk is.

Nieuwe stationshal
Afgelopen maanden is er hard gewerkt om de bouw van de nieuwe stationshal af te ronden. Na het monteren van de gevels stortte de aannemer de vloeren en monteerden zij het kenmerkende plafond. Ook werden de casco winkelruimten afgemaakt en diverse installaties, zoals omroepinstallaties, verlichting en in- en uitcheckpoorten geïnstalleerd en getest. AH to go opent direct op 2 juni haar deuren. Om extra werkzaamheden en daarmee bouwers in de stationshal te beperken, zullen de winkels AKO, Aspava en backWERK later deze zomer openen.

Metroperron West en loopbrug later open
De nieuwe toegang naar de metro richting Schiedam (perron West) en de loopbrug over de metrosporen worden later in gebruik genomen. Vanwege het effect van het coronavirus op de bouw en de noodzakelijke maatregelen hiervoor, was het niet mogelijk de hele stationshal in één keer in gebruik te nemen. De toegang tot metroperron West blijft daarmee voorlopig ongewijzigd: via de tijdelijke toegang aan de Prins Alexanderlaan.

Blijf thuis!
We merken dat reizigers, omwonenden en online volgers de bouw op de voet gevolgd hebben afgelopen periode en erg nieuwsgierig zijn naar het nieuwe station. We zijn bij met het enthousiasme, maar we doen een dringend beroep op iedereen om ondanks deze interesse echt thuis te blijven en zowel het station als het OV vrij te laten voor de mensen die een noodzakelijke reis moeten maken. Vanuit het project zullen we rondom de ingebruikname beelden van de nieuwe hal delen via onze bekende kanalen. Alleen samen krijgen we corona onder controle!

Betere overstappen, meer gemak en ruimte
Het oude station voldeed niet meer aan de huidige wensen van de reizigers. Het nieuwe station Rotterdam Alexander heeft straks een herkenbare, moderne en open uitstraling en biedt reizigers meer gemak en comfort. In de directe nabijheid van een regionaal busstation en diverse ketenvoorzieningen als fietsparkeren en een P+R-terrein is dit OV-knooppunt met de nieuwe stationshal klaar voor de verwachte toename in het aantal OV-reizigers voor de komende jaren.

In de nieuwe hal komen metro en trein samen onder één dak. In het nieuwe station is het voor reizigers prettiger wachten en overstappen. In het bijzonder de loopbrug tussen het treinperron richting Rotterdam Centraal en het metroperron richting Schiedam zorgt voor een snellere, veiligere en makkelijkere overstap binnen het gebouw. Een transparante gevel en drie nieuwe, transparante liften in het zicht van de perrons dragen bij aan het overzicht in het station en daarmee het gevoel van veiligheid. Ook zorgen winkels voor meer levendigheid op en rond het station. Het station krijgt daarnaast twee nieuwe toiletten en een zone waar alle reisinformatie en -faciliteiten van zowel trein als metro zijn samengebracht. Ook is het aantal in- en uitcheckpoorten bovenaan de trapopgangen naar de treinperrons verdubbeld van vier naar acht poorten per perron en tellen ook de metroperrons meer in- en uitcheckpoorten dan voorheen.


NS: Diverse stationswinkels en fietsenstallingen gefaseerd weer open

Vanaf 2 juni rijdt NS een dienstregeling in nationaal belang. Dat betekent dat reizigers grotendeels weer van de reguliere dienstregeling gebruik kunnen maken voor noodzakelijke reizen. Tegelijkertijd willen wij onze reizigers ook weer meer faciliteiten kunnen bieden op het station. Daarom gaan vanaf 20 mei gefaseerd weer winkels open, zoals de Kiosk, Stationshuiskamer, Rituals, Julia’s, Etos en Hema.

Verkoop mondkapjes

Reizigers kunnen straks bij diverse winkels op het station een mondkapje kopen, waaronder de Kiosk en de Stationhuiskamer.

Fietsenstallingen, bagagekluizen en toiletten

Vanaf 25 mei zijn alle fietsenstallingen en Fiets&Service winkels ook weer beschikbaar voor reizigers die met de fiets naar het stations komen. De OV-fiets is de afgelopen maanden beschikbaar gebleven. De procedure van OV-fiets uitgifte is contactloos. In de fietsenstallingen waar medewerkers aanwezig zijn worden het zadel, de sleutel en de handvaten gedesinfecteerd.

Per 1 juni kunnen reizigers ook weer gebruikmaken van de bagagekluizen en hanteren de toiletten met medewerkers weer hun normale openingstijden.

1,5 meter maatregelen

Bij al deze faciliteiten worden maatregelen genomen om 1,5 meter afstand te kunnen bewaren net als op de rest van het station.

Wat een heerlijke dag! Alle #Stationshuiskamers zijn weer open. Met een aantal aanpassingen, bijvoorbeeld voorlopig geen zitgelegenheid, maar wél met de aller lekkerste #Cappuccino! ☕️ #treinleven pic.twitter.com/8jR9w1wKb4

— Lieke (@Lieke76) May 20, 2020

Per 1 juni betere toegankelijkheid NS treinen en stations

Vanaf 1 juni krijgen ook reizigers in een handbewogen rolstoel die hulp nodig hebben bij het inrijden van de trein weer de benodigde assistentie. Dit is goed nieuws voor rolstoelgebruikers die op de brug of plank begeleiding nodig hebben om de trein in te rijden. Hiermee biedt NS weer aan alle reizigers met een motorische, auditieve of visuele beperking hulp bij het in-, over- en uitstappen en navigeren door het station, ook al is de uitvoering soms nog iets anders dan iedereen gewend was. NS vindt het belangrijk dat reizigers met een beperking veilig kunnen reizen in coronatijd.

Vanwege de 1,5 metermaatregelen kon de afgelopen twee maanden een groep van maximaal 20% van de reizigers met een beperking die gebruik maken van NS Reisassistentie niet met de trein reizen. Het ging hierbij om reizigers in een handbewogen rolstoel die hulp van een assistentieverlener nodig hebben bij het inrijden van de trein. NS wil dat deze groep zo snel mogelijk weer kan reizen. Vanaf 1 juni zorgt NS er dan ook voor dat NS Reisassistentie ook voor deze reizigers weer beschikbaar is. Hiervoor neemt NS op dit moment de benodigde maatregelen. Medewerkers worden uitgerust met persoonlijke beschermingsmiddelen, waardoor de veiligheid voor reizigers en medewerkers geborgd wordt.

Zitplekken bij het raam
In de trein staat met groene stickers op de ramen aangegeven op welke stoelen reizigers plaats kunnen nemen. Het gaat daarbij om alle stoelen bij het raam. Deze voorspelbaarheid maakt het voor met name reizigers met een visuele beperking eenvoudiger om een zitplek te vinden: de zitplek is altijd bij het raam. Naast de stickers wordt ook in de trein omgeroepen dat de zitplekken bij het raam zijn. De rolstoelplekken en rolstoeltoegankelijke toiletten in de trein blijven beschikbaar evenals de priority seats.

Contrastrijke pictogrammen
Op het station geven NS en ProRail met pictogrammen en afstandslijnen aan hoe reizigers 1,5 meter afstand kunnen houden. Bij het treffen van coronamaatregelen op het station, denk aan stickers en bewegwijzering, worden de geleidelijnen vrijgehouden. De pictogrammen zijn uitgevoerd in geel en zwart omdat deze kleuren zoveel mogelijk contrast bieden voor kleurenblinden en slechtzienden. Liften blijven in gebruik, voor maximaal 2 mensen tegelijkertijd. Voor reizigers die de gewijzigde routeaanduidingen niet kunnen zien, bieden we net als voor Corona, NS Reisassistentie aan: via deze service bieden we hulp aan reizigers bij het navigeren door het station. 

Reizigers met een auditieve beperking
Ook voor reizigers met een auditieve beperking kan reizen in coronatijd uitdagender zijn. NS is in overleg met belangenorganisaties die mensen met een auditieve beperking vertegenwoordigen zodat ook zij veilig kunnen reizen.


NS verlengt geldigheid Keuzedagen

“We zien ernaar uit om je later in het jaar, als het weer kan, weer in de trein te mogen verwelkomen”, schrijft NS in de mail aan klanten. Door de coronamaatregelen en het advies om alleen voor noodzakelijke reizen van de trein gebruik te maken, blijven veel Keuzedagen momenteel ongebruikt. NS kwam klanten daarom al op verzoek tegemoet met een nieuwe Keuzedag, voor gebruik op een later moment. De afgelopen weken heeft NS gebruikt om te werken aan een oplossing voor alle abonnementhouders met Keuzedagen.

NS wil abonnementhouders zoveel mogelijk helpen om onnodige kosten te vermijden. Het verlengen van de geldigheid van Keuzedagen hoort daarbij. Op een speciale pagina op ns.nl staat uitleg over de verschillende mogelijkheden.


  • 19 Mei 2020 om 13:24

NS: Vanaf 2 juni dienstregeling in nationaal belang

Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Onze reizigers moeten veilig kunnen reizen en onze collega’s moeten veilig hun werk kunnen doen. Daarom zijn maatregelen zo belangrijk.”

Met de maatregelen, geeft NS invulling aan het protocol dat de OV-sector en de overheden hebben afgesproken. De oproep vanuit de overheid blijft: Werk zoveel mogelijk thuis en mijd drukte. Daarom geldt: reis alleen als dat echt nodig is.

Terug naar de reguliere dienstregeling
Vanaf 2 juni rijdt NS de reguliere dienstregeling, met uitzondering de nachttreinen en enkele andere treinen. We adviseren reizigers om altijd kort voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen. We monitoren dagelijks hoeveel reizigers er in de treinen zitten. De afgelopen periode zagen we op een aantal trajecten het aantal reizigers groeien: Tussen Zwolle-Amsterdam, Uitgeest-Rotterdam, Hoorn Kersenboogerd-Leiden Centraal en Amsterdam Centraal-Amersfoort Vathorst. Vanaf 20 mei gaan hier op de drukke tijdstippen langere treinen rijden.

Ook het internationale treinverkeer gaat in stappen terug naar de volledige dienstregeling. Zo zal begin juni de IC Brussel, ICE en IC Berlijn conform dienstregeling gaan rijden en Thalys en Eurostar volgen later in juni en juli.

Mensenwerk
Treinen rijden is mensenwerk. Machinisten, conducteurs, monteurs en alle andere NS’ers zorgen er elke dag voor dat reizigers met de trein kunnen reizen. Wij zijn zuinig op al onze collega’s en zetten ze in daar waar nodig. Net als andere bedrijven hebben ook wij te maken met meer ziektemeldingen of collega’s met een zorgtaak. Om die reden rijden wij een dienstregeling die maximaal mogelijk is.

Noodzakelijke reizigers
Vanaf de start van de maatregelen op 13 maart heeft NS gewerkt aan een dienstregeling die Nederland in coronatijd bereikbaar houdt. Na de start van de basisdienstregeling op 21 maart, is deze op 29 april verstevigd met Intercity’s. Wij willen niets liever dan al onze reizigers weer verwelkomen. De coronamaatregelen maken dit op dit moment helaas niet mogelijk. De trein blijft daarom voorlopig voor reizigers die echt noodzakelijk moeten reizen. Alleen samen gaan we de verspreiding van corona tegen.

Afstand houden blijft uitgangspunt
Ook al dragen reizigers een mondkapje, afstand houden blijft het uitgangspunt. Daarom kunnen we alleen de helft van de stoelen in de trein beschikbaar stellen. We geven met een groene sticker aan waar je kunt zitten. Meestal zijn dit de stoelen aan de raamzijde. Als er geen groene stoel beschikbaar is, moeten we reizigers helaas verzoeken om een volgende trein te nemen. De eerste treinen zijn inmiddels van groene stickers voorzien.

Gastvrije stations, aandacht voor coronaregels
Op stations geldt wel de 1,5-meterregel. Om het voor reizigers makkelijker te maken om 1,5 meter afstand te houden, hebben ProRail en NS met instemming van de treinvervoerders de coronamaatregelen op stations geïntroduceerd. Op stations zijn stickers, pictogrammen en afstandslijnen aangebracht om deze onder de aandacht te brengen. Vanaf 20 mei zullen geleidelijk ook weer meer winkels en services op het station open gaan. Ook hier worden maatregelen genomen om voldoende afstand te kunnen bewaren. Reizigers kunnen straks bij verschillende winkels op het station een mondkapje kopen.


Veel reacties op onderzoek naar gevolgen coronacrisis

NS heeft bijna 46.000 reacties ontvangen op het onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis. Bijna de helft van de uitgenodigde reizigers, heeft daarmee deelgenomen aan het onderzoek. Een opvallend hoog aantal. De onderzoeksresultaten worden op dit moment door onderzoekers van NS en de TU Delft verwerkt. NS verwacht de eerste bevindingen binnenkort te kunnen delen met de andere OV-bedrijven en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De TU Delft gebruikt de resultaten voor wetenschappelijke publicaties, zodat de kennis ook beschikbaar komt voor een breder publiek.

NS nodigde twee weken geleden circa 100.000 treinreizigers uit voor deelname aan het onderzoek. Uit een eerste analyse van de onderzoeksresultaten, komen alvast enkele opvallende resultaten. Zo verwacht een op de drie reizigers na de coronacrisis meer thuis te zullen werken. Twee op de vijf reizigers denkt minder vaak tijdens de spits te gaan reizen. Voor de mogelijkheid om je vooraf aan te melden voor een treinreis om drukte beter te spreiden, geeft twee op drie reizigers aan begrip te hebben. Naast de lopende onderzoeken naar de effectiviteit van verschillende coronamaatregelen in treinen en op stations, zal NS daarom vanaf komende week ook zo’n aanmeldservice technisch uitwerken en testen. Ook hiervoor zal NS reizigers uitnodigen.

NS vindt het belangrijk dat reizigers meedenken over oplossingen. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat tijdens de coronacrisis zoveel mogelijk reizigers verantwoord op reis kunnen. Nu en in de toekomst.


  • 8 Mei 2020 om 15:54

OV-NL: Nieuwe maatregelen voor OV, uitbreiding dienstregeling per 1 juni

Tijdelijk geen fiets in de trein, geen korting op samen reizen

Om de trein zoveel mogelijk beschikbaar te houden voor noodzakelijke reizen, stopt NS vanaf volgende week tijdelijk met de verkoop van de Fietskaart Dal en het reizen met Samenreiskorting. Fietsen zijn vanaf 12 mei niet meer toegestaan in de trein, tenzij de (aangepaste) fiets dient als hulpmiddel, zoals beschreven op deze pagina. Voor reizigers met noodzakelijke reizen zijn er alternatieven, zoals het lenen van een OV-fiets of het meenemen van een vouwfiets. Kaartjes met Samenreiskorting zijn in de loop van volgende week tijdelijk niet meer verkrijgbaar. Al eerder stopte NS met de verkoop van het Groepsticket. Vergelijkbaar met de oproep van bijvoorbeeld supermarkten en tuincentra, vraagt NS aan reizigers om zoveel mogelijk alleen te komen. De trein is even geen uitje.


  • 6 Mei 2020 om 19:49

NS en ProRail nemen coronamaatregelen op stations

De Coronaregels

Vanaf 11 mei kun je bij de ingangen van alle stations op borden en pictogrammen zien wat de coronaregels zijn:

  • houd 1,5 meter afstand
  • houd zoveel mogelijk rechts
  • raak zo weinig mogelijk aan
  • houd 4 treden afstand op roltrappen
  • gebruik de lift alleen met maximaal 2 personen
  • houd 5 tegels afstand op het perron

Afstandslijnen, informatieschermen en omroepberichten

De komende week nemen ProRail en NS op meerdere stations extra maatregelen om reizigers zoveel mogelijk op afstand te houden van elkaar. Zo komen er onder andere afstandslijnen bij drukke trappen, roltrappen en kaartverkoopautomaten en zie je op drukke perrons aanwijzingen voor hoe je 1,5 meter afstand houdt. De coronaregels staan op informatieschermen en worden -wanneer nodig- ook via de omroepberichten onder de aandacht gebracht.

Extra schoonmaak

Verder worden de stations extra schoon gemaakt. Denk aan deurklinken, drukknoppen en andere plekken die mensen aanraken.

Effecten monitoren op 6 stations

De stapsgewijze invoering start op 6 stations: Arnhem Centraal, Amsterdam Zuid, Utrecht Centraal, Gouda, Culemborg en Groningen Noord. De effecten van de maatregelen worden hier gemonitord en vervolgens gedeeld met alle vervoerders. Vervolgens bespreekt de sector of en hoe deze verder kunnen worden doorgevoerd in de gehele ov-sector. Denk hierbij ook aan busstations, metrostations en in metro’s, trams, bussen en treinen. De manier waarop de maatregelen verder toegepast kunnen worden, hangt samen met eventuele toekomstige maatregelen van de overheid in het openbaar vervoer. Mocht het nodig zijn, dan worden de maatregelen aangepast of volgen extra maatregelen.


NS twee minuten stil tijdens Nationale Herdenking

Op 4 mei herdenkt NS de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Om 20.00 uur staan alle treinen twee minuten stil. Op deze manier wil NS reizigers en collega’s de gelegenheid geven om de slachtoffers te herdenken die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Ook op de stations wordt dan de stilte in acht genomen. 

Via omroepberichten in de treinen en op de stations worden de twee minuten stilte aangekondigd. Bij zoveel mogelijk stations en kantoren van NS hangt op 4 mei de gehele dag de vlag halfstok ter nagedachtenis aan alle oorlogsslachtoffers. Op 5 mei wappert de vlag in top om de vrijheid te vieren en als eerbetoon aan hen die ons 75 jaar geleden hebben bevrijd.

Geen herdenkingsbijeenkomsten
Elk jaar vinden op 4 mei op diverse stations herdenkingen plaats. Vanwege de Coronamaatregelen gaan de herdenkingsbijeenkomsten dit jaar helaas niet door. Om toch de slachtoffers te gedenken legt NS kransen, dit gebeurt zonder ceremonie, genodigden en publiek. Ook de jaarlijkse ceremonie bij het Monument voor Gevallen Spoorwegpersoneel ter nagedachtenis aan de 477 omgekomen spoormedewerkers is geannuleerd. Wel zullen er kransen geplaatst worden bij het monument.

Als blijk van betrokkenheid en respect dragen veel machinisten en conducteurs op 4 en 5 mei een fakkelspeldje op hun uniform; het officiële symbool van herdenken en vieren.


Onveilig gevoel in de trein? Stuur een WhatsApp of sms naar NS

In deze tijden is de serviceverlening anders dan reizigers gewend zijn. Het persoonlijk contact met bijvoorbeeld de hoofdconducteur is minder vanzelfsprekend. We willen reizigers de mogelijkheid blijven bieden om altijd direct met NS in contact te komen mocht er zich iets voordoen in de trein. Deze bijzondere tijden vragen om bijzondere oplossingen. 

NS stelt daarom vanaf donderdag 30 april een telefoonnummer (0613181318) beschikbaar waar treinreizigers via een WhatsApp of SMS melding kunnen doen van een onveilig gevoel of overlast in NS- treinen. Reizigers staan dan in direct contact met de NS-Meldkamer, die per situatie zal inschatten welke opvolging nodig is. Soms is het al voldoende als een reiziger zich gehoord voelt of helpt een extra omroep van de hoofdconducteur. In situaties waarin spoedeisende hulp geboden is, blijft de oproep om 112 te bellen.

Marjan Rintel, lid Raad van Bestuur van NS: “De afgelopen tijd reizen minder mensen met de trein. Daarmee ziet de treinreis er anders uit dan onze reizigers gewend zijn. Met deze service willen we reizigers de mogelijkheid bieden altijd onze hulp in te roepen waar nodig. Zo zorgen we samen voor een prettige en veilige treinreis.”

Via de informatieschermen in de trein worden reizigers op het telefoonnummer gewezen.

Afgelopen jaar is NS, op verzoek van staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat), in Zuidoost-Nederland een proef gestart met deze service. Deze proef is succesvol verlopen. Van Veldhoven: “Ik vind het belangrijk dat mensen zich veilig voelen in de trein, ook als ze na een lange dienst ’s avonds in een vrijwel lege coupé terug naar huis moeten. De mogelijkheid om een appje of smsje te sturen als er iets is kan daarbij helpen, een goede zaak dus dat dat nu in alle NS-treinen kan.”


Vier weken geen treinen van Groningen naar Assen/Veendam/Weener door spoorwerk

ProRail werkt aan het spoor
Van 6 mei tot en met 3 juni werkt ProRail aan het spoor voor het project Groningen Spoorzone waarmee provincie Groningen, gemeente Groningen, ProRail en NS samen werken aan de bereikbaarheid van de stad en regio. In deze periode werken verschillende aannemers aan de bouw van een extra vierde spoor tussen de stations Groningen en Groningen Europapark, het vernieuwen van sporen tussen Groningen en Haren en aan de stations Groningen en Groningen Europapark. Onderdeel daarvan zijn ook de laatste werkzaamheden op het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren. Dit opstelterrein en het extra perron op station Groningen Europapark worden na de werkzaamheden in gebruik genomen.

Geen treinverkeer
Gedurende de werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Groningen en Assen. Ook op het traject van Groningen naar Veendam/Weener (Arriva) is geen treinverkeer mogelijk. NS zet voor noodzakelijke reizigers snel- of stopbussen in tussen Groningen en Assen. Arriva rijdt eveneens bussen tussen Groningen en Veendam/Weener. In het weekend van 9-10 mei en 16-17 mei rijden er ook geen treinen tussen Groningen en Zuidhorn/Delfzijl/Eemshaven. Arriva zet ook hier bussen in.

Reistijd
Reizigers wordt geadviseerd rekening te houden met een langere reistijd en de reis kort van te voren te plannen. Dit kan via de reisplanner in de NS-app of Arriva-app en/of via de websites van NS en Arriva.

Coronamaatregelen en vervangend vervoer
Bij zowel de uitvoering van de werkzaamheden aan het spoor als bij het vervangend vervoer wordt gewerkt volgens de richtlijnen van het RIVM. Arriva en NS vragen reizigers zich goed te verspreiden over de gereed staande bussen en in te stappen bij de deur in het midden van de bus om voldoende afstand te kunnen houden. De bussen zijn zo ingericht dat reizigers voldoende ver van elkaar kunnen zitten tijdens hun reis. Voor het reizen met het ov geldt onverminderd: reis alleen als dat noodzakelijk is.


NS Orkest speelt Wilhelmus vanuit huis

Het NS Orkest heeft werk gemaakt van de oproep van het Koninklijk Concertgebouworkest om met z’n allen het Wilhelmus te spelen. De spoormuzikanten hebben vanuit huis het Wilhelmus ingespeeld en opgenomen. Vervolgens zijn alle delen samengevoegd tot onderstaande video waarin de musici heel Nederland een fijne Koningsdag wensen.

Patricia Langeveld is teammanager bij NS en speelt 9 jaar in het orkest: “Wij wilden graag een muzikaal steentje bijdragen aan een bijzondere Koningsdag voor iedereen. Koningsdag is vandaag vanwege het heftige virus anders dan eerdere jaren. Door het Wilhelmus te spelen, voelt het alsof we toch een beetje samen zijn. Ook al is het op afstand. Hopelijk halen luisteraars een beetje troost uit dit kleine gebaar.”

NS Orkest
Het NS Orkest - onder leiding van Jaak Notebaert - bestaat uit ruim 70 muzikanten van jong tot oud. Veel van de muzikanten werk(t)en in de spoorsector. Het orkest is opgericht in 1949 en kent houtblazers, koperblazers en een percussiegroep. Wekelijks repeteert het orkest op het hoofdkantoor van NS in Utrecht. Het repertoire bestaat uit klassieke en moderne muziek. Regelmatig treedt het orkest op in concertzalen en tijdens festivals en evenementen door het hele land. En natuurlijk is het orkest ook vaak op een van de stations te vinden.

#Wilhelmus2020
#sameNSterker

 


โŒ