[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Gisteren โ€” 20 Juli 2019Schuttevaer

Spoor profiteert van lage waterstanden

Door EvH

Het vervoer van goederen over het spoor in Nederland is vorig jaar vanwege de lage waterstanden gestegen. Het vervoerde gewicht steeg ten opzichte van 2017 met ruim 18% van 2,7 naar 3,2 miljoen ton waarmee het spoor een marktaandeel kreeg van 0,5%. De binnenvaart vervoerde in dat jaar 121,8 miljoen ton.

Uit de publicatie ‘Ontwikkeling spoorgoederenverkeer’ van ProRail blijkt verder dat het aantal kilometers dat goederentreinen in Nederland reden vorig jaar met 4% steeg tot 9,3 miljoen, het aantal tonkilometer steeg met 3% tot 13,5 miljard. Vooral het goederenvervoer van en naar de haven van Rotterdam steeg. Er reden 1.000 goederentreinen meer, een stijging van 3%.

Meer kolen

Belangrijkste oorzaak voor het toegenomen spoorvervoer is de droogte van vorig jaar. In het stroomgebied van de Rijn viel heel erg weinig regen, gecombineerd met de hoge temperaturen leidde dit tot lage waterstanden in de grote rivieren. Hierdoor kon minder lading per schip kon worden vervoerd. Het spoor vormde volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat voor een deel van de lading ‘als een goed alternatief om lading alsnog op de plaats van bestemming te krijgen’. Vanwege het lage water steeg het aantal treinen van en naar Rotterdam. Tot half augustus reden ongeveer 100 tot 110 goederentreinen per dag van en naar de Rotterdamse haven, vanaf half augustus liep dat op naar 110 tot 120.

Een van de segmenten waarin een toename van het aantal goederentreinen te zien was, waren de kolen. In de eerste helft van het jaar nam het kolenvervoer nog af. Oorzaak was de sluiting van enkele kolengestookte energiecentrales Duitsland leidde tot een afname van het aantal kolentreinen tussen de Nederlandse havens en het Duitse achterland.

Vanaf augustus gingen vanwege de lage waterstanden juist meer kolentreinen rijden. Zowel de havens van Rotterdam als Amsterdam profiteerden hiervan. Amsterdam zag het aantal kolentreinen wel afnemen vanwege het vervallen van kolenstromen en de verschuiving van een ladingpakket naar Rotterdam. Maar ook van en naar Amsterdam reden extra kolentreinen vanwege de lage waterstanden.

Subsidieregeling

Om het gebruik van het spoor te stimuleren, gaat staatssecretaris Van Veldhoven de gebruiksvergoeding op het spoor voor de spoorgoederenvervoerders verlagen door middel van een tijdelijke subsidieregeling. Nederland stuurde de regeling naar de Europese Commissie voor toetsing aan de staatssteunregels en op 8 juli gaf de Commissie haar goedkeuring. Van Veldhoven wil de regeling binnenkort publiceren en deze met terugwerkende kracht tot 1 januari 2019 in werking laten treden.

De gebruiksvergoeding wordt dan met de subsidie verlaagd om meer in de pas te gaan lopen met de buurlanden, met name Duitsland. Daarvoor komt van tot en met 2023 maximaal 70 miljoen euro beschikbaar met een tussentijdse evaluatie in 2021. Hierbij wordt het containervervoer het meest gesubsidieerd. Volgens de staatssecretaris ‘om juist in dit marktsegment de modal shift naar het spoor te stimuleren’.

Arklow Abbey eerste van nieuwe serie

Door HZ

Zonder ceremonieel, maar met veel toeschouwers op de dijk, is donderdag 18 juli bij Scheepswerf Ferus Smit in Westerbroek de Arklow Abbey te water gelaten.

Bouwnummer FS-437 is de eerste van een nieuwe serie van zes bulkers van het type FS 8500-1A (bouwnummer 437 t/m 442), die de aan het Winschoterdiep gevestigde werf voor de Ierse rederij Arklow Shipping Ltd. in Arklow bouwt. Ze zijn een vervolg op de uitgebreide B-serie, met aanpassingen voor ijsklasse 1A, die de Groningse werf enkele jaren geleden voor de in 1966 opgerichte rederij bouwde.

De gegevens van de nieuwe A-serie luiden: lengte over alles 119,50 meter, lengte tussen de loodlijnen 116,90 meter, breedte 14,99 meter, holte 9,70 meter, GT/NT 5065/2655. De twee ruimen hebben een verstelbaar tussendek met een totale inhoud van 350.000 cft. De tanktopbelasting is 15 ton/m². In de machinekamer staat een 2000 kW MaK 6M25C-hoofdmotor op een verstelbare schroef in een straalbuis, die een snelheid gaat leveren van circa 13 knopen. De schepen zullen voornamelijk in Europese wateren worden ingezet voor het vervoer van bulkladingen.

Met de stapelloop van de Arklow Abbey werd de helling vrijgemaakt voor de eerste secties van bouwnummer 438, dat komend najaar als Arklow Accord te water gaat. De daaropvolgende bouwnummers 439 tot en met 442 krijgen de namen Arklow Ace, Arklow Archer, Arklow Arrow en Arklow Artist.

Het uithalen en naar open water brengen van de Arklow Abbey, waarbij ligplaats zal worden gekozen in de Eemshaven, staat medio september gepland.


OuderSchuttevaer

KVNR roept om veilige havens voor vluchtelingen

Door PN

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) heeft vorige week opnieuw de landelijke publiciteit gezocht met een oproep aan Nederland en Europa ervoor te zorgen dat de koopvaardij veilige havens kan binnenlopen om vluchtelingen aan land te brengen.

De handelsvaart is volgens het zeerecht verplicht hulp te bieden aan mensen in nood. De vluchtelingencrisis op de Middellandse Zee maakt de kans groot dat daar wrakke bootjes met mensen in nood worden aangetroffen. Volgens KVNR-directeur Annet Koster kunnen kapiteins deze mensen niet aan hun lot overlaten. Maar koopvaardijschepen zijn niet ingericht om grote groepen mensen aan boord te nemen, laat staan ze lange tijd te huisvesten en verzorgen.

Nu steeds minder landen rond de Middellandse Zee vluchtelingen toelaten, dreigen onoplosbare problemen voor de reders. De schepen kunnen de vluchtelingen nergens afleveren. Terugkeren naar waar de vluchtelingen vandaan komen is evenmin een optie. ‘Die mensen willen niet terug, dan dreigt opstand aan boord en komen schip en bemanning in gevaar.’

Relaxte Vierdaagse voor KSCC-wandelaars

Door HDJ

Het is een relaxte Vierdaagse, maar verhoudingsgewijs hebben veel wandelaars van de KSCC-groep last van blaren, vertelt verzorger Ruud Mooren op roze woensdag in Wychen.

Hij behandelde na die dag 33 mensen met blaren. ‘Dat zijn er meer dan vorig jaar. Ik weet niet waaraan het ligt. Het weer is perfect om te wandelen’, vertelt hij, terwijl Peter Hoornick rustig plaatsneemt op het veldbed om zich preventief te laten tapen.

‘Ik laat me tapen voordat het misgaat. Daarna voelt het beter’, legt Peter uit. Hij is een schipperszoon en loopt voor het eerst mee. ‘Ik ben in Nijmegen naar het schippersinternaat geweest en zo kwam ik bij deze groep terecht. Ik ben zelf niet gaan varen. Na mijn internaatscarrière ben ik naar het westen gegaan en in de logistiek terechtgekomen. Ik ben salesmanager bij een tankcontaineroperator in Oud-Beijerland.’

Varen gezond

De lopers druppelen op woensdag binnen in de tent. Druk is het die dag nooit, zodat iedereen telkens een zitplaats heeft, maar stil is het ook geen moment. Vanuit aanpalende speakers schalt ‘Leef alsof het je laatste dag is…’ en soortgelijke opbeurende muziek. Margreta Idzinga (ms Margreta) wandelt opgewekt binnen. Ze behoort tot de vaste groep varende wandelaars en draagt een knalroze outfit vanwege roze woensdag. Ze is erg enthousiast over deze dag. ‘Zo meteen dat laatste stukje, dat vind ik altijd zo leuk op roze woensdag. Als je dan de stad inkomt, dat is altijd een groot feest.’

Het lopen gaat haar goed af vandaag. Het voelt in elk geval beter aan dan gisteren, vertelt ze. ‘Ik denk dat ik toen mijn dag niet had.’

Tot de vaste ploeg varende wandelaars behoort ook Ronald Versloot (Commander). Het vergaat hem goed dit jaar. ‘Ik loop als een zonnetje!’

Ook de broers Henk (Myriam) en Henry de Vries (Forenz) lopen mee. ‘Het is één groot feest. Het mooiste is dat we bij Jan mogen slapen.’ Jan Pruijn blijkt aan de Waalkade te wonen. De mannen hebben zijn woning voor deze gelegenheid omgedoopt tot Post Nijmegen. De broers hebben niet veel getraind en concluderen dat varen erg gezond voor je is. ‘Je loopt er zonder problemen 40 kilometer mee.’

Aangestoken

De groep via het KSCC bestaat uit varende deelnemers, zij die vroeger hebben gevaren, werknemers van watergebonden bedrijven en kennissen van. Wim Verschuren past prima in dat profiel. Hij voer vroeger op de Reseda, een oude Damco. Hij had dat scheepje met zijn broer. ‘Mijn broer ging trouwen en ik kwam mijn vrouw tegen. Zij wilde niet varen, dus ging ik in Rotterdam bij de scheepvaartbegeleiding (Havenbedrijf Rotterdam) en daar ben ik vier jaar geleden met pensioen gegaan. Nu zit ik nog af en toe op de watertaxi.’

Hij loopt nu voor de zevende keer mee. ‘Ik begon ooit met de vijftig kilometer. Die loop ik een keer en dan ben ik gelijk klaar, zo dacht ik toen. Maar ik ben aangestoken door het Vierdaagsevirus. Het is elk jaar weer fantastisch.’

Ook Arie van de Heuvel loopt voor de zevende keer. Hij is gaan wandelen toen hij stopte met varen. Al heeft ook hij de binnenvaart niet helemaal vaarwel gezegd. ‘Ik voer altijd op de Betuwe. Ik had haar verkocht en nu heeft mijn kleinzoon haar teruggekocht. Dus nu val ik weer af en toe in op mijn oude schip. Ook val ik in bij mijn zoon op de Shalom en ik vaar op de veerponten op de Bergse Maas. Het wandelen gaat lekker dit jaar.’

Beetje spierpijn

Jordy Poppelier (21) loopt al vanaf zijn 11de mee. Zijn vader werkt op sluis Weurt. Hij loopt met een groep vrienden. ‘We komen allemaal uit Ewijk en het is heel gezellig. Het lopen gaat goed.’ Vader Poppelier zwaait sinds vorig jaar de scepter over het huishouden tijdens de Vierdaagse. ‘Mijn vrouw is vorig jaar gaan lopen en toen ben ik gestopt. We zijn thuis met zijn vijven en vier lopen er. Ik sta nu elke dag langs de route, zorg dat thuis het eten klaarstaat en ik sta ’s avonds achter de bar bij het KSCC. Ik blijf wel betrokken hoor. Het lopen van mijn vrouw gaat goed.’

Vanuit Druten is er ook een flinke groep wandelaars aangesloten bij het KSCC. Die zijn ook via via komen aanwandelen, grapt een verzorgster Corry. Ze is de vrouw van Ciske Davids en die is weer bevriend met François Pruijn. ‘Ze lopen al jaren samen. Mijn man is al bijna een schipper en weet nu wat BB en SB is. Via via breidde de groep zich uit. Stuurlui aan wal zijn we.’

François is een oudgediende onder de wandelaars. Hij was onder meer walkapitein bij WGL en loopt inmiddels voor de 18de keer mee. ‘Ik heb altijd via het KSCC meegelopen. De verzorging is perfect. Ik heb groot respect voor de vrijwilligers.’

Hij loopt dit jaar lekker, vindt hij en heeft nog een tip voor de wandelaars. ‘Ik heb dit jaar geen blaren en alleen een beetje spierpijn. ’s Avonds in bad liggen werkt heilzaam.’


Tanker dwars in het gebergte

Door BO

De met bijna 2400 ton gasolie geladen Nederlandse tanker Forens II is in de vroege morgen van 19 juli vastgelopen bij Trechtingshausen net onder Bingen.

Het schip was in de bergvaart en kwam dwars in de Rijn te liggen. Het achterschip steekt 20 meter de vaargeul in zegt de Wasserschutzpolizei. Ondanks meerdere tornpogingen lukte het niet het schip vlot te brengen. De verkeerscentrale Oberwesel in Bingen stelde een ontmoetingsverbod in. In de loop van de dag wordt een deel van de lading overgepompt. Daarna moet een sleper een nieuwe poging doen het schip los te trekken. Volgens de Wasserschutzpolizei was het schip mogelijk te diep geladen.


NPRC werkt aan waterstofschip

Door PN

Binnenvaartcoöperatie NPRC, Lenten Scheepvaart en chemiebedrijf Nouryon willen als eerste een schip in de vaart brengen dat volledig schoon op groene waterstof vaart.

Het nieuwe schip, het ms Antonie van NPRC-lid Harm Lenten, wordt ingezet voor zouttransport tussen Delfzijl en Rotterdam. De benodigde groene waterstof wordt door Nouryon geproduceerd met duurzame elektriciteit. ‘Zo creëren we de schone brandstof voor vervoer van een deel van onze eigen producten. Een duurzame win-win’, zegt Knut Schwalenberg, directievoorzitter van Nouryon Nederland in een gezamenlijk persbericht.

‘Waterstof is nu nog wel duurder dan andere brandstoffen’, zegt binnenvaartondernemer Lenten. ‘Maar naarmate de technologie zich verder ontwikkelt zal dit steeds aantrekkelijker worden en dat maakt deze eerste stap ook zo belangrijk.’

Waterstofcoalitie

Het initiatief is onderdeel van een bredere zogeheten Waterstofcoalitie Binnenvaart – waarbij verladers en binnenvaartcoöperaties PTC en NPRC zich inzetten voor verduurzaming van de vervoersketen – en de Green Deal met minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Dit is de eerste stap naar zero-emissie’, stelt NPRC-directeur Stefan Meeusen. ‘De technologie is er en met zijn drieën hebben we de slagkracht om te laten zien dat het kan; nog duurzamer vervoer over water.’

Waterstof is veiliger dan LNG (aardgas) en kan grotendeels op dezelfde wijze worden behandeld. Deze brandstof is in Delfzijl en Rotterdam ruim beschikbaar, volledig schoon en heeft als emissie geen CO2, maar alleen zuiver water.

Alternatieven

De NPRC onderzoekt, in samenwerking met verladers, ook andere alternatieven dan waterstof om binnenschepen te vergroenen, zoals biobrandstoffen, schone verbrandingsmotoren en elektrificatie van schepen.

Gasolie is nu nog veruit de meest gebruikte brandstof in de binnenvaartsector. Maar schepen springen er wel buitengewoon zuinig mee om, waardoor de CO2-uitstoot van de binnenvaart al relatief zeer laag is. Maar een waterstofschip zou voor de maritieme wereld een enorme doorbraak zijn in de energietransitie. Als de proef succesvol is zullen waarschijnlijkheid meer schepen op waterstof gaan varen, zo verwachten de initiatiefnemers.

EMK in actie tegen windparken

Door MdV

Actiegroep Eendracht Maakt Kracht (EMK) is een petitie begonnen tegen de aanleg van windturbineparken op de Noordzee. De ondertekenaars wijzen met de petitie op de in hun ogen grote gevaren die de windparken met zich meebrengen.

  • EMK opent petitie en wijst op grote gevaren
  • ‘Noordzee opgeofferd voor klimaatdoelen’

Door Patrick Naaraat

‘De Noordzee gaat gebukt onder een industrialisering die zijn weerga niet kent. Grootschalige windmolenparken trekken een zware wissel op de gezondheid van de Noordzee en haar bewoners’, schrijft EMK in een toelichting. ‘Het welzijn van de Noordzee wordt opgeofferd om de klimaatdoelen te halen.’

De actiegroep waarschuwt voor ernstige en schadelijke geluidsoverlast voor het zeeleven, zowel van heiwerk tijdens de bouw als van de draaiende wieken. De windturbines zorgen ook voor schade en verandering van de zeebodem en elektromagnetische straling, waar onder meer haaien en roggen uiterst gevoelig voor zijn. Bovendien neemt de kans op aanvaringen met milieurampen als gevolg sterk toe naarmate de zee vol komt te staan met windturbines. En daarbij komt dan nog dat er nauwelijks ruimte overblijft voor de vissers om hun beroep uit te oefenen.

De verontruste vissers willen dat wordt afgezien van verdere uitbreiding van de windparken op zee. EMK heeft een animatiefilm verspreid via de sociale media om op de gevaren te wijzen en op te roepen de petitie te ondertekenen. De animatiefilm bekijken en de petitie ondertekenen kan op de website.


Uitslaande brand op Britse viskotter

Door BO

Twee plaatselijke vissers zijn dinsdag 16 juli gered nadat hun schip in brand was geraakt voor de kust van Land’s End in Zuidoost-Engeland.

De kustwacht in Falmouth kreeg rond 15:25 uur meerdere telefoontjes dat er een schip in brand stond. Daarop werden twee reddingsboten van de RNLI en een helikopter van de kustwacht naar de opgegeven plaats gestuurd. De twee bemanningsleden hadden hun schip intussen verlaten en waren overgestapt in het reddingsvlot.

Ze werden veilig aan boord genomen door de bemanning van een van de twee reddingboten. De twee bleken ongedeerd en werden afgezet in de haven van Newlyn. De viskotter is gezonken.


Personeel Svitzer krijgt er loon bij

Door MdV

De bemanningen van de havenslepers van Svitzer in IJmuiden krijgen er na maandenlang actievoeren loon bij.

Nog dit jaar komt er 5% bij en in de nieuwe vijfjarige cao is ook een loonsverhoging per jaar tot en met 2023 afgesproken. De vakbonden FNV Havens en Nautilus International zijn tevreden over het resultaat.

De werknemers eisten betaling voor alle gewerkte uren. In 2014 verkeerde het bedrijf in financieel zwaar weer. Om het te redden, was het personeel volgens vakbond FNV Havens bereid om gemiddeld 8,5 uur per week extra te werken zonder dat deze uren werden betaald. Nu het bedrijf weer uit de rode cijfers is, wilden de werknemers dat Svitzer de lonen aanpast aan het aantal gewerkte uren.

Vrijvarende Camaro VI valt dwars in Bazel

Door BO

De vrijvarende bak Camaro VI heeft donderdagavond 18 juli voor veel consternatie gezorgd in het centrum van Bazel. Nadat de hoofdmotor was uitgevallen voer het schip rond 18:30 uur eerst tegen een pijler van de Mittleren Brücke en vervolgens tegen de Johanniterbrücke.

Aan boord waren de schipper, een loods en een derde bemanningslid. Hoewel niet zonder te raken, zagen zij met kunst- en vliegwerk kans de bak met behulp van de wel functionerende boegschroef door de brugopeningen te manoeuvreren. Vervolgens draaiden ze op en legden de bak veilig tegen de kant.

Het onmanoeuvreerbare schip dat gedeeltelijk was geladen met containers, trok veel belangstelling van de kant, onder andere van de vele zwemmers die in  de rivier aan het zwemmen waren. Ter plaatse werd een stremming voor de scheepvaart en een zwemverbod ingesteld. Niemand raakte gewond. De politie onderzoekt de oorzaak van het uitvallen van de hoofdmotor. Verder wordt gekeken naar mogelijke schade aan de bruggen.

De loods moest een blaasproef afleggen. Hij bleek niet te hebben gedronken. De Camaro VI vaart normaal samen met de Camaro V als koppelverband onder Nederlandse vlag.


Recordaantal cruiseschepen bij elkaar in Hamburg

Door BO

Niet minder dan 12 grote cruiseschepen doen half september tegelijk Hamburg aan voor het evenement Hamburg Cruise Days 2019. Het gaat om het grootste publieksevenement in Europa op het gebied van cruisevaart, dat dit jaar voor de zevende keer plaatsheeft.

Niet alleen de komst van de zeereuzen zelf zorgt voor spektakel op de Hamburg Cruise Days. Dat doet ongetwijfeld ook de grote licht- en lasershow met vuurwerk en geluidseffecten waarmee het weekend op 13 september wordt geopend. Nog meer spektakel is er als zaterdagavond 14 september vijf cruiseschepen gezamenlijk de Elbe afzakken, begeleid door 20 andere vaartuigen en omringd door vuurwerk.

Aan land zijn er het hele weekend presentaties met muziek, gastronomie, sport en wellness en informatie van de cruiserederijen. De cruiseschepen die meedoen zijn de AIDAperla, AIDAsol, AIDAvita (alledrie van AIDA Cruises), Amadea (Phoenix Reisen), Costa Mediterranea (Costa Cruises), Europa en Europa 2 (allebei Hapag-Lloyd Cruises), Mein Schiff 4 (TUI Cruises), MSC Preziosa (MSC Cruises), World Explorer (Nicko Cruises) en de twee riviercruiseschepen Frederic Chopin (Nicko Cruises) und Sans Souci (Plantours).


Eigenaar Tokaj 2 verantwoordelijk voor schade Oostersluisbrug

Door BO

De eigenaar van het Hongaarse schip dat in juli 2016 tegen een van de bruggen over de Oostersluis in Groningen aanvoer is verantwoordelijk voor de schade van die aanvaring. Dat heeft het team Handel en Haven van de rechtbank in Rotterdam bepaald.

Oorzaak van de aanvaring was een kapotte morsekabel op het betreffende schip, de Tokaj 2. De regulateurhendel weigerde dienst, waardoor de schipper de keerkoppeling niet meer in zijn achteruit kon krijgen. Daardoor voer de Tokaj 2 met hoge snelheid tegen de brug, met grote schade tot gevolg.

Het ging om een zaak die was aangespannen door de eigenaar van de Tokaj 2, het Hongaarse bedrijf Sandra Nautica Hojózási Kortátolt. Die had samen met zijn bevrachter Rijkswaterstaat voor de rechter gedaagd in een poging onder de schadeclaim uit te komen. De rechter-commissaris had de hoogte van de schade aan de kant van Rijkswaterstaat tijdens een eerdere procedure vastgesteld op bijna 1,1 miljoen euro, zowel voor herstel van de brug als de kosten voor verkeersmaatregelen die moesten worden genomen.

Vanwege de regeling voor beperking van de aansprakelijkheid voor de binnenvaart zou daarvan bijna 390.000 euro voor rekening van de scheepseigenaar zijn.

Overmacht

De scheepseigenaar was het er niet mee eens dat hij voor schade aan de brug moest opdraaien. Hij wees erop dat de kabel altijd goed had gefunctioneerd. Bovendien had er twee maanden voor de aanvaring nog een inspectie plaatsgehad. Een expert die door de partijen was aangewezen om de kabel technisch te onderzoeken constateerde dat de binnenkabel aan één uiteinde was gebroken. Op die plaats zat er een knik in de buitenmantel.

Volgens de expert kon dat het breken van de binnenkabel verklaren. De scheepseigenaar noemde het breken toeval en beriep zich op overmacht. Maar de rechter oordeelde dat de scheepseigenaar wel degelijk verantwoordelijk is voor de aanvaring, omdat het ging om een gebrek aan het schip. Hoe dat is ontstaan doet er niet toe, was kortgezegd de mening van de rechters. Die vinden dan ook dat de scheepseigenaar aansprakelijk is voor de schade. Toch is de vraag of Rijkswaterstaat alsnog geld tegemoet kan zien: de scheepseigenaar kan waarschijnlijk niet betalen, omdat het bedrijf betalingsproblemen heeft.

MSC Gayane op borgtocht vrij

Door WdN

Het containerschip MSC Gayane (10.000 teu) dat enkele weken geleden in Philadelphia aan de ketting werd gelegd nadat aan boord een grote partij cocaïne was aangetroffen, is tegen een borgtocht van 50 miljoen dollar weer vrijgegeven en onderweg naar Rotterdam.

Op de Gayane werd 17 juni 18.000 kilo cocaïne gevonden met een straatwaarde van 1,3 miljard dollar. Naar aanleiding van de vondst werden zes bemanningsleden gearresteerd. Onder hen was de tweede officier.

De Gayane was vanuit Peru via Colombia, Panama en de Bahama’s naar Philadelphia gevaren. De drugs, waarschijnlijk afkomstig uit Colombia, zouden op zee aan boord zijn gebracht door in totaal 14 bootjes, aldus de FBI tegenover Associated Press.

De Amerikaanse douane heeft dit jaar al drie keer cocaïne gevonden op een schip van MSC. Mede daardoor kondigden de autoriteiten aan het schip wellicht verbeurd te zullen verklaren.

MSC is verder van de zogeheten ‘low risk’-lijst afgevoerd van schepen die een soepelere controle ondergaan bij het binnenlopen van Amerikaanse havens. De vondst in Philadelphia is de op een na grootste in de Verenigde Staten. In 1989 werd in Los Angeles 19.500 kilo gevonden.

Duitse politici op binnenvaartbezoek

Door MdV

De Duitse landelijke politici met binnenvaart in hun portefeuille hebben 11 en 12 juli een werkbezoek gebracht aan Duisburg. Dat was op uitnodiging van het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt, de Verein Schifferbörse en de Niederrheinischen Industrie- und Handelskammer.

Bij Thyssenkrupp Steel Europe en in de haven van Schwelgern kon de delegatie het productieproces van staal bekijken. De staalgigant liet daarbij de kans niet liggen om de politici erop te wijzen dat het lage water op de Rijn vorig jaar voor enorme problemen zorgde en dat de weg en het spoor geen geschikt alternatief zijn voor het vervoer over water.

‘s Avonds ging het gesprek onder leiding van Hans-Weinrich Witte, directeur van het landelijke Wasser- und Schifffahrtsamt, over de personeelstekorten bij de Duitse vaarwegbeheerder. De tweede dag volgde onder andere een bezoek aan het schoolschip Rhein met bezichtiging van de binnenvaartsimulator Sandra. Daarna werd nog een vaartochtje met een bilgeboot op de Rijn gemaakt.


Tanker vaart achterop jacht

Door BO

Een aanvaring tussen een tanker en een motorjacht is maandagmiddag 16 juli betrekkelijk goed afgelopen. Door nog onbekende oorzaak voer de tanker op de overgang van de Waal naar de Merwede ter hoogte van Woudrichem aan de bakboord achterzijde tegen het jacht aan.

Het ongeval gebeurde rond 14:45 uur. Het Brabants Dagblad meldt dat het 17 meter lange jacht daarbij uit koers raakte, met de kop in het water dook en vervolgens water schepte. Beide schepen waren in de afvaart, volgens het bericht. Het jacht bleef drijven, maar de twee opvarenden liepen een nat pak op.

Een patrouillevaartuig van de politie bracht het jacht naderhand naar de steiger van Slot Loevestein. Een woordvoerster van de politie Rotterdam bevestigt dat het jacht van achteren is aangevaren. Nog niet bekend is waarom het jacht voor de tanker is terechtgekomen. De politie zegt dat het incident veel slechter had kunnen aflopen. De Landelijke Eenheid van de politie doet verder onderzoek.

Aan de Reis: Taaie markt

Door MdV

Volgens de schippers is sprake van een taaie markt. Er wordt wel het een en ander aangeboden maar van harte gaat het allemaal niet. In de zeehavens is momenteel weinig werk voorhanden, in Duitsland is het aanbod wat groter.

Coils gingen van IJmuiden naar Mülheim aan de Ruhr voor 8,40 euro per ton. Van Rotterdam naar Duisburg werd 5,25 euro per ton betaald en van Rotterdam naar Hanau 6,50. Van Dordrecht naar Stürzelberg was het tarief 5,75 euro per ton en van Antwerpen naar Mülheim 5,75 euro.

Duitsland

Van Orsoy naar Rotterdam werd 3,75 euro per ton betaald en van Worms naar Deinze 11,75 euro per ton. Van Mannheim naar Lochem was het tarief 15,50 euro per ton en van Kehl naar Oss 12,65.

Peterson

Peterson Amsterdam verwacht 17 juli de Mondial Iris met sojaschroot en -pellets en sunpellets. Op 20 juli komt de Nord met sunpellets. De Platon wordt 18 juli verwacht met maïs. Op 7 augustus wordt de Rising Sky verwacht met palmkernexpeller en op 10 augustus komt de Navigare Bonitas met palmkernexpeller.
Peterson Rotterdam verwacht 29 juli de Corato met sojaschroot en -pellets.

EMO

De EMO verwacht deze week op 21 en 22 juli de Lady Giovi met erts.

Waterstanden

De Pegel van Pfelling gaf begin deze week 3,20 meter aan, de verwachting is dat het water hier later deze week daalt naar 3 meter. Maxau gaf begin deze week 5,17 meter aan en Mannheim stond op 2,78 meter. De Pegel van Kaub stond op 1,80 meter, aan het einde van de week wordt een stand van rond de 1,62 meter verwacht.
In Koblenz gaf de Pegel 1,65 meter aan en daalt later deze week naar 1,50 meter. De Pegel van Keulen stond begin deze week rond de 2,35 meter en daalt later naar rond de 2,22 meter. De Pegel van Duisburg-Ruhrort gaf begin deze week rond de 3,30 meter aan. Hier daalt het water in de loop van de week naar een stand van rond de 3,08 meter.

Tankvaart

Insights Global-Rijnvrachttarieven per 15 juli 2019 © PJK International bv

Basis 2000 tons partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200 ton) van Amsterdam/Rotterdam in euro/ton en voor Bazel in Zwfr/ton.

Euro/ton Gasolie Benzine
Duisburg 12,50 13,05
Dortmund 13,50 14,05
Keulen 15,00 15,55
Frankfurt 23,50 24,30
Karlsruhe 26,00 26,80
Straatsburg 28,50 29,30
Bazel in CHF 37,80 39,30
Bazel in € 34,13 35,49

De olieprijzen zijn in de voorgaande week wat gestegen, maar bevinden zich nog altijd tussen de 65 en 70 dollar per vat. De prijs liep op vanwege de naderende tropische storm Barry in de Golf van Mexico. Uit voorzorg werd de crude-olieproductie stilgelegd en daardoor is die in die regio met ruim 50% afgenomen. Uiteindelijk is gebleken dat de storm weinig schade heeft veroorzaakt en producenten zijn weer aan het opstarten.

Op wereldschaal maken marktpartijen zich zorgen over een overschot aan olie. Zowel het IEA als de Opec hebben aangegeven dat de groei van de productie niet in lijn is met de groei van de vraag, waardoor de komende negen maanden een overschot wordt geproduceerd en de voorraden flink zullen groeien.

Binnen de ARA en op de Rijn is de markt bezig, maar van de drukte van de afgelopen weken is momenteel geen sprake meer. Het is lastiger ver vooruit te plannen door minder vraag, waarbij de dalende waterstanden ook nog eens zorgen voor minder afgeladen hoeveelheden. Schepen die langs de Pegel Kaub varen, dienen rekening te houden met intakes van 1600-1800 ton.
Benzinevraag van de ARA naar het achterland loopt ook terug door meer lokale productie, onder andere bij de Total Leuna-raffinaderij. De vraag naar transport van diesel blijft wel hoog. Ook de Varo Cressier raffinaderij in Zwitserland produceert weer, hoewel er nog altijd een verhoogd aantal schepen naar Zwitserse havens vaart. Dat veroorzaakt vertragingen in de havens en doordat treinen richting het binnenland maar langzaam product kunnen onttrekken uit de tanks, zitten veel tanks vol.

Vertragingen zijn ook te zien rond Duisburg (voor lossen) en in Amsterdam (laden), aangezien handelaren de export van benzine naar de Verenigde Staten prioriteren. Barges hebben daardoor amper mogelijkheden te laden op de steigers en moeten dagen wachten. Wel leidt dit tot meer vraag naar benzine- en naftatransporten en ook de vraag naar schepen voor gasolie/diesel zal stijgen door de expiratie van het ICE juli-contract. Deze kwam uit op 445.000 ton, het hoogste niveau in negen maanden.

De vrachten in deze wekelijkse rubriek komen van schippers en bevrachters. Samen vormen zij een panel dat de markt redelijk vertegenwoordigt. Niettemin kan het panel nog groeien. Voelt u zich aangesproken, meldt u zich dan aan bij de redactie op telefoonnummer 0570-581005 (marjadevet@schuttevaer.nl).

Opnieuw plundering van oorlogswrakken in Aziรซ

Door PAS

Opnieuw zijn in Zuidoost-Azië wrakken van Nederlandse marineschepen geplunderd. Dit heeft het ministerie van Defensie de Tweede Kamer laten weten. Deze keer gaat het om de onderzeeboten O 16 en de K XVII, die beide in december 1941 in de Golf van Siam verloren zijn gegaan.

Ondanks toezeggingen van landen als Indonesië en Maleisië om wrakken van marineschepen uit de Tweede Wereldoorlog, die de status van oorlogsgraf bezitten, te beschermen tegen wrakplunderaars, gaan deze praktijken gewoon door. Nadat eerder in de Javazee de wrakken van de kruisers Hr.Ms. De Ruyter en Hr.Ms. Java geheel en dat van de torpedobootjager Hr.Ms. Kortenaer gedeeltelijk bleken te zijn verdwenen, is dit nu ook het geval met de wrakken van de O 16 en K XVII.

Deze twee boten van de Nederlandse Onderzeedienst kwamen in december 1941 onder Brits operationeel bevel nadat Nederlands-Indië in Japanse handen was gevallen. Vanuit Singapore werd destijds door beide boten gepatrouilleerd in de Zuid-Chinese Zee en de Golf van Siam. Op 15 december liep de O 16 in de Golf van Siam op een mijn en een dag later gebeurde hetzelfde met de K XVII. Slechts één bemanningslid overleefde de ondergang van beide boten.

Onderzoek in de wateren van Maleisië heeft nu aangetoond dat van het wrak van de O 16 nog maar enkele restanten over zijn en op de locatie waar de K XVII tenonder is gegaan alleen nog de afdruk in de zeebodem zichtbaar is.

Wrakplunderaars zijn al enkele jaren met kraanpontons actief in Zuidoost-Azië. Met een zware valbijl worden de wrakken in stukken geslagen en vervolgens in losse delen boven water gehaald. Vooral het hoogwaardige metaal dat bij de bouw van marineschepen wordt gebruikt, levert goed geld op. Om deze reden blijft het plunderen aanhouden en is het daarnaast ook moeilijk te bestrijden. Wrakken van Britse, Amerikaanse, Australische en Japanse marineschepen worden ook niet ontzien.

Zeevrachtenmarkt: Oplopende spanningen rond Iran

Door KRI

De grotere droge-ladingschepen profiteren van de Zuid-Amerikaanse graanexport. De inkomsten voor de panamaxen stegen tot ruim $ 13.000 per dag. Er kwam ook wat meer kolenladingen in de markt. Vanuit de Zwarte Zee nam de export toe naar met name Indonesië, de Filipijnen en Vietnam. India is wil zijn staalproductie flink verhogen en voert daarvoor kolen in uit de Verenigde Staten en Australië. Ook China voert de invoer van kolen op.

Het ziet er dus naar uit dat de droge-bulkschepen wat optimistischer kunnen zijn over de komende maanden. En nu maar hopen dat er niet weer een golf van nieuwe schepen wordt besteld.

De capesizers profiteren van de toegenomen invoer van ijzererts door China. De gemiddelde charterhuur voor de capesizers steeg tot rond $ 23.200 per dag. De hogere huren werden mede veroorzaakt doordat betrekkelijk weinig capesizers op de Atlantische routes beschikbaar waren.

Voor de panamaxen verbeterde de markt, vooral op de Atlantische routes, waar de huren stegen tot boven $ 9000 per dag.Voor de supramaxen verbeterden de huren vooral in het Verre Oosten, waar de huren stegen tot rond $ 12.250 per dag.

Containerships Nord, onderdeel van CMA CGM, had in Rotterdam de primeur van LNG-bunkering tijdens het laden en lossen. De procedure levert volgens CMA CGM een belangrijke tijdwinst op.

Containervaart

Door de spanningen in het Midden-Oosten voerden steeds meer containerlijnen extra kosten op: $ 42 per teu. De belangrijkste lijnen, zoals Maersk, Hapag Lloyd, Mediterranean Shipping en CMA CGM, zagen zich gedwongen deze verhoging in te voeren om hun extra kosten (verzekering) te dekken.

De containerschepen Agamamemnon en Archimedes, beide 8266 teu, worden na installatie van scrubbers door Mediterranean Shipping Company (MSC) tot en met februari 2024 verhuurd aan Capital Product Partner. De hoogte van de huren werd niet bekendgemaakt. MSC opereert onder meer het containerschip MSC Gayane (9962 teu). Dit schip werd door de Amerikaanse douane in Philadelphia onderzocht en bleek 18 ton cocaïne aan boord te hebben met een straatwaarde $ 1,3 miljard. MSC wordt niets ten laste gelegd. Wel werd een aantal opvarenden gearresteerd en wellicht wordt het schip verbeurd verklaard.

Veel kleinere containerschepen gingen naar de sloop, veelal schepen tussen 1000 en 2000 teu. Alphaliner schat dat grotere schepen met een totale capaciteit van 130.700 teu dit jaar al naar de sloperijen gingen. Dat zou dan al hoger zijn dan in heel 2018. Wellicht dat de aanpassing aan de komende IMO-regels voor veel schepen te kostbaar zijn.

Tankvaart

Engelse mariniers bezetten de Iraanse tanker Grace 1 bij Gibraltar. Het schip had een Panamese registratie, maar het Panamese register beweerde dat het schip vanaf 29 mei niet langer was geregistreerd. De rechtbank in Gibraltar gaf toestemming voor de bezetting. Experts in maritieme zaken stellen vragen bij de Engelse actie, die waarschijnlijk was bedoeld om de Amerikaanse president een plezier te doen.

Voorstellen voor een veilige doorvaart in de Straat van Hormuz onder Amerikaanse leiding en controle vindt steeds meer steun. Maar er zijn landen die liever zouden zien dat zo’n beslissing door de Verenigde Naties wordt genomen. Over een Nederlandse bijdrage in Washington gesproken tussen de Nederlandse minister-president en de Amerikaanse president. De VS dringen aan op een Nederlandse bijdrage.

Een Britse suezmax, de British Heritage, werd in de Straat van Hormuz al lastiggevallen, maar door de nabijheid van een Britse oorlogsbodem liep het goed af.

De Amerikaanse olievoorraad daalde meer dan verwacht, waardoor de prijs van ruwe olie wat omhoog ging. Voor een vat ruwe Brent-olie steeg de prijs tot iets boven $ 66.

De grote oliemaatschappijen Shell, BP en Chevron haalden hun personeel van platformen in de Golf van Mexico vanwege de komst van een tropische storm.

De Amerikaanse schalieolie-producent Occidental sloot contracten met Angelicoussis voor periodes van drie jaar voor moderne VLCC’s. De eerste voor $ 42.500 per dag en een nieuwbouw-VLCC voor 43.000 per dag. Voor oudere schepen liggen de huren overigens beduidend lager.

Fit blijven op zee heeft met sporten weinig te maken

Door MdV

Er zit een flinke ruimte tussen het Haagse pensioenakkoord en een eerste wacht die beter om één uur ’s nachts kan ingaan. Toch spelen beide een grote rol in de werkbeleving van zeevarenden. Het pensioenakkoord gaat na de zomer tot overleg leiden tussen werkgevers en werknemers in de zeevaart. ‘In de waterbouw lopen die gesprekken al en biedt het pensioenakkoord waarschijnlijk nieuwe mogelijkheden’, stelt Nautilus-bestuurder Charley Ramdas.

  • Symposium van Nautilus International over vitaliteitsmanagement
  • ‘Zware aan boord zit in lange en onvoorspelbare diensten’

Door Sander Klos

Hij deed dat voorafgaand aan het symposium dat Nautilus International onlangs, op de Dag van de Zeevarende, in Rotterdam wijdde aan ‘duurzaam fit blijven aan boord’.

Volgens voorzitter Marcel van den Broek zit het ‘zware’ van het zeemanswerk in lange en onvoorspelbare diensten. ‘Dat kan door slecht weer, onaangekondigde controles, calamiteiten of veranderingen in laden en lossen. Ook milieumaatregelen, hoe noodzakelijk ook, beïnvloeden het werk en voor dat extra werk komt in het algemeen geen extra bemanning.’

Hij riep reders op te luisteren naar praktische adviezen vanaf boord als het gaat om administratieve klussen. ‘En de menselijke maat moet een grotere rol krijgen in het IMO-overleg. Want uniforme documenten voor havens zouden al veel werk schelen. Sommige werkschema’s zijn bedrijfseconomisch niet te voorkomen, maar wie zegt dat de eerste wacht altijd om middernacht moet beginnen? Waarom niet om één uur, wat volgens onderzoek veel beter is voor je biologische klok?’

Beter worden

Hoogleraar Tinka van Vuuren houdt zich bezig met vitaliteitsmanagement. Voor varenden ziet zij het dilemma: aftellen tot je pensioen of nog (jaren) meetellen? Met daarbij de oneliner: Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden.

Zij onderkende de onzekerheid rond een sneller veranderende maatschappij, die nieuwe (opleidings)eisen aan werkers stelt en waarin oude zekerheden en banen verdwijnen.

Zij vat dat samen in employability (‘je kunt ergens een kei in zijn, maar er moet wel vraag naar zijn’), geestelijke en lichamelijke gezondheid (‘Stephen Hawking was lichamelijk niet gezond, maar kon zijn werk wel doen’) en vitaliteit (scholen en opleiden).

Voor de reder ziet zij twee aanpakmogelijkheden: mensen ontzien door onder meer minder werkuren en meer rusttijd, of mensen motiveren door kansen op doorgroei en opleidingen. En als dat niet lukt, hen helpen intern of extern een andere functie te vinden. ‘Of aan boord kijken naar mogelijkheden voor combinatiefuncties, andere werkprocessen en roosters, of een generatiepact, waarbij een oudere bijvoorbeeld 80% werkt tegen 90% salaris en dito pensioenopbouw en zo ruimte maakt voor jongere opvolging.’

Later is vaag

Van Vuuren onderzocht ‘eigen regie’ van mensen bij hun gezondheid. ‘We vinden het moeilijk loyaal te zijn aan ons latere zelf en nemen nog een sigaretje. Eten we gezond, ondanks opmerkingen van collega’s? Ondersteunt de werkgever het? En kun je de situatie zo inrichten, dat je niets anders kunt doen dan het juiste door bijvoorbeeld standaard gezonde voeding aan te bieden?’

Op een vraag uit de zaal naar beperkingen die met de leeftijd meekomen, wees zij op de brandweer, waar mensen na 20 jaar niet meer uitvoerend mogen werken, dus een tweede loopbaan krijgen. ‘Misschien kun je sommige boordfuncties reserveren voor ouderen.’

Personeelsklus P&O

Tot slot vertelden personeelsfunctionarissen Leonieke Verbove en Jeroen Stal van P&O Ferries hoe zij de afgelopen jaren het personeelsbeleid voor kade, kantoor en zeevarenden bijstelden. Verbove: ‘In 2012 schrok ik van de klachten in mijn kennismakingsgesprekken.’

Vanwege een gemiddelde leeftijd van 53, een lage opleidingsgraad, veel verzuim, weinig interne mobiliteit en manieren van beoordeling die volgens Stal ‘zo zo’ waren, werd besloten de functiebeschrijvingen te veranderen en bijvoorbeeld duidelijk te maken wat het hele bedrijf en de eigen afdeling nastreven.

Verbove: ‘We staken de hand in eigen boezem. Dat leidde tot onderzoek naar onder meer baaninhoud en lichamelijke (over)belasting en leverde praktische zaken op als een nieuwe opzet van de kantine, een project rond stoppen met roken (‘van de 13 zijn er twee nog steeds gestopt’), tweejaarlijkse medische onderzoeken en een cursus voor inzicht in de eigen financiën.’ Ook leidinggevenden kregen meer aandacht.

Volgens Verbove is de tussenstand dat ouderen minder verzuimen, de gemiddelde leeftijd is gedaald naar 48 jaar en de leeftijdsopbouw van het personeel beter is.

Gratis internet

Secretaris-generaal Mark Dickinson van Nautilus International riep tenslotte nog op om ‘zelfmoorden en onlustgevoelens’ dezelfde aandacht te geven als de veiligheid aan boord. ‘In 6% van de dodelijke ongevallen blijkt sprake van zelfmoord en een kwart van de opvarenden voelt zich regelmatig niet fijn aan boord. Dat pleit ervoor mensen bewust te maken van zulke ontwikkelingen bij zichzelf en anderen. Voor reders is belangrijk gratis internet aan te bieden, want dat helpt. Sterker nog: onderzoek wijst uit dat 85% beter slaapt en rust door de aanwezigheid van internet en 96% van de bedrijven zag geen negatieve invloed op de werkprestaties.’

Leiden leren

In de vragenronde ontstond discussie over de vraag of je leiderschap kunt leren. Een van de toehoorders beweerde stellig van niet. Kapitein Henk Eijkenaar zag het anders: ‘De mensen die mij 20 jaar geleden kenden, willen niet meer met me varen, maar mijn huidige bemanning denkt er anders over. Er valt dus heel wat te leren.’

Na zomer vervolg pensioenakkoord

ROTTERDAM Nautilus International gaat na de zomer aan het werk met het pensioenakkoord, waarmee een meerderheid van de FNV-leden onlangs instemde. De bond wil ondertussen in gesprek met voor- en tegenstemmers, ook om te horen wat bezwaren zijn.

‘We zijn in de waterbouw al enige tijd aan het praten over eerder stoppen met werken en misschien geeft het landelijke akkoord nieuwe mogelijkheden’, zegt vakbondsbestuurder Charley Ramdas. ‘Maar er zijn ook nog veel vraagtekens. Een regeling voor zware beroepen waarbij 19.000 euro per jaar wordt betaald is bijvoorbeeld boetevrij. Maar betaal je dan over het meerdere 52% inkomstenbelasting? En hoe verdelen we de kosten van vervroegde pensionering tussen werknemer en werkgever? Vergis je niet; dit soort vragen leeft al onder zeevarende veertigers.’

Ook ziet Ramdas mogelijkheden om in plaats van eerder te stoppen de werkdruk te verminderen. ‘Kun je een vervangende walbaan krijgen? Of kun je het – zwaardere – varen afwisselen met werken aan de wal?’

Nautilus heeft goede ervaringen met de cao van P&O Ferries, waarin een generatiepact mogelijkheden biedt voor minder inzet op hogere leeftijd.

Hij kan zich ook voorstellen dat mensen juist langer willen doorwerken. ‘Dat blijft een zaak van vrijwilligheid. We gaan al die opties goed verkennen met elkaar, maar aan niemand iets opleggen.’

Voedingsbudget

Kapitein Niels Groen vertelde dat hij na slecht slapen op een slingerend schip en lange werktijden weinig zin had in sporten in een ‘donker, slecht geventileerd hokje’.

Ook gezond eten op de werkplek is niet vanzelfsprekend. ‘Onze kok bakte een eitje voor me … in een klodder frituurvet. De voedingskosten stegen de afgelopen jaren met ruim 14%, maar het voedingsbudget aan boord houdt daar geen gelijke tred mee. Dat bevordert de keus voor goedkopere en vaak ongezondere voeding.

‘Een reis van 77 uur met z’n elven in plaats van met z’n tienen zou al veel uitmaken. Nu wil de bemanning vooral rust, neemt een biertje en gaat niet vanzelf sporten.’


Visser haalt kotter uit Duinkerken

Door BP

ABA Visserij van Andries Visser uit IJmuiden heeft de Franse DK 659450U Daisy aangekocht.

De 14,38 meter lange kotter kwam eind vorig jaar al uit Frankrijk in IJmuiden aan, maar werd afgelopen maand pas officieel ingeschreven als IJM-70 Elisabeth in het vaartuigregister van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De IJM-70 is van Franse makelij en gebouwd in 1989. Het schip meet 24 GT en heeft een Mitsubishi hoofdmotor van 164 kW.

โŒ