[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 6 Augustus 2020Schuttevaer

Rijkswaterstaat koelt in Zuid-Holland vier bruggen preventief

Door RQ/ANP

Vier stalen bruggen in Zuid-Holland worden vanaf donderdagmiddag preventief gekoeld met water in verband met het warme zomerweer. Het gaat om de Merwedebrug Gorinchem, de Spijkenisserbrug, de Brug over de Noord, en de Stadsbrug Dordrecht. Door te koelen wil Rijkswaterstaat het uitzetten van de stalen brugonderdelen door de hoge temperaturen beperken.

Als dit te veel gebeurt, kunnen bruggen niet meer goed open of dicht gaan. ‘Om dit te voorkomen koelen we bij voortdurende hoge buitentemperaturen de bruggen”, laat de dienst weten. “Hiervoor brengen we met pompen en slangen water op de bruggen.’

Er gelden geen aanvullende verkeersmaatregelen voor weggebruikers. Wel moet het verkeer rekening houden met water op het wegdek. Via tekstkarren wordt het wegverkeer hierover geïnformeerd. Het scheepvaartverkeer kan gewoon doorgang vinden.


IJsselmeervissers in het zonnetje

Door Bram Pronk

De mannen van Hakvoort uit Urk brengen hun op het IJsselmeer gevangen baars naar de IJsselmeervisafslag onder toeziend oog van de vele toeristen die momenteel op Urk bivakkeren. Hakvoort vaart met de IJsselmeerkotter UK-239 Leendert Sr., een bijna 15 meter lang schip uit 1948.

Bijna dagelijks wordt uitgevaren en de dag erop is men weer terug met een lading rode baars en snoekbaars. Van maandag tot en met vrijdag is er om 14.00 uur veiling op de enige IJsselmeervisafslag die Nederland nog telt. Allerhande vissoorten worden er verhandeld, niet alleen rode baars en snoekbaars maar vooral ook paling.

De visafslag is eigendom van de  gemeente Urk. De gemeentelijke afslag wordt ook bezocht door kotters uit andere IJsselmeerplaatsen als Enkhuizen, Lemmer en Harderwijk. Urk telt naast een omvangrijke Noordzeevloot ook over een kleine 15 IJsselmeerkotters. Toen de zeevisafslag van Urk verhuisde naar het industrieterrein bleef de IJsselmeervisafslag achter in het gebouw aan de haven.

In 1997 ontwikkelde de gemeente Urk nieuwbouwplannen voor de IJsselmeervisafslag. In 2001 verrees er een nieuw modern gebouw op de kop van de haven. De afslag draait goed. Vorig jaar werd een omzet gerealiseerd van 4 miljoen euro, een nog nooit eerder behaald resultaat. 


EΓ©n digitaal platform SWINg voor binnenvaart Vlaanderen en Westerschelde

Door RenΓ© Quist

Binnenvaartschippers hoeven vanaf 2021 nog maar eenmaal digitaal de reis-, lading- en scheepsgegevens te melden binnen Vlaanderen en de Westerschelde. De Vlaamse Waterweg, Port of Antwerp, Haven Oostende, de Haven van Zeebrugge, North Sea Port, het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer hebben de handen ineen geslagen om het digitaal meldplatform SWINg te bouwen.

Momenteel moeten schippers bij iedere autoriteit die ze op hun vaarroute tegenkomen telkens (dezelfde) reis-, lading- en scheepsgegevens melden. ‘Bij de ene autoriteit kan dit digitaal, bij de andere moet het via VHF-radio gebeuren en in sommige gevallen moet men zelfs van boord gaan om een formulier af te geven in het loket’, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.

Single Window for Inland Navigation

Het nieuwe meldplatform SWINg – dat staat voor Single Window for Inland Navigation – maakt een einde aan dit uitvoerige administratief werk. De bestaande meldsoftwarepakketten worden door de softwareleveranciers compatibel gemaakt met het nieuwe meldplatform SWINg. Voor wie nu al digitaal meldt, zal het dus niet nodig zijn nieuwe software aan boord te halen. Wie nog geen software gebruikt, heeft er baat bij om dat te doen met het oog op de verplichte invoering van digitaal melden. Streefdatum is om dit vanaf 1 januari 2021 te verplichten voor schepen met gevarengoed en kort nadien ook voor de overige schepen.

Minder administratie

Via (bestaande) software stuurt de schipper of binnenvaartondernemer de gegevens door naar het meldplatform, dat de gegevens automatisch doorstuurt naar de vaar- en havenautoriteiten op de vaarroute van het schip. Het meldplatform en de eigen digitale applicaties van de autoriteiten zijn immers op elkaar afgestemd. De melder hoeft de gegevens dus nog maar eenmaal door te sturen. De uitwisseling van gegevens gebeurt conform de GDPR-wetgeving.

Veiligere en efficiëntere binnenvaart

SWINg zorgt niet alleen voor een administratieve vereenvoudiging, het maakt de binnenvaart nog veiliger en efficiënter, zeggen de initiatiefnemers. ‘Minder vaak melden betekent minder afleiding voor de schipper en de kans op ongevallen neemt af omdat men niet meer aan wal moet gaan. Daarnaast zullen de vaar- en havenautoriteiten de risico’s op incidenten beter kunnen inschatten en sneller kunnen reageren als er zich toch een incident voordoet. Ze weten namelijk op voorhand welk type schip en lading zich in de haven of op de vaarweg bevindt. Dankzij het meldplatform zullen de trajecten van schepen ook beter gepland kunnen worden. Planningen van bruggen en sluizen worden geoptimaliseerd.

SWINg vormt een belangrijke mijlpaal in de digitalisatie van de binnenvaart, die bijdraagt aan de efficiëntie en veiligheid’, aldus Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. ‘Met deze samenwerking en dit initiatief, waarbij ook het Nederlandse
Rijkswaterstaat en andere belanghebbende mee aan tafel zaten, behoren de ketenpartners tot de voorlopers.’

Meer informatie op: www.swing-platform.be


Seafox 7 geparkeerd in Den Helder

Door Paul Schaap

Het hefplatform Seafox 7 heeft voor een periode van ruim vier weken een ligplaats in Den Helder gekregen. Het is de eerste keer dat dit door Seafox Operations uit Hoofddorp gemanagede platform deze haven aandoet.

Met de sleepboten En Avant 20, Multratug 4 en Fairplay 28 is de Seafox 7 vanuit het voor de Zeeuwse kust in aanbouw zijnde Borssele windpark naar Den Helder verhaald en aldaar op maandagmorgen 3 augustus aan de Nieuwediepkade afgemeerd.

Seafox Operations verwacht dat het 75 meter lange en 32 meter brede platform hier tot 10 september zal blijven om daarna in een windpark voor de kust van Duitsland aan de slag te gaan. Gedurende de tussenstop in Den Helder blijft de bemanning aan boord voor het uitvoeren van onderhoudswerk.

De Seafox 7, met haar vier elk 80 meter lange poten, is oorspronkelijk ontworpen om als accommodatie-, onderhouds- en constructieplatform in de olie- en gasindustrie offshore dienst te doen. Nu in deze sector veel minder werk voorhanden is, wordt het platform ingezet bij de aanleg van offshorewindparken. Aan boord is accommodatie voor 113 offshorewerkers. Seafox Operations managet een vloot van 11 hefplatformen die over de hele wereld actief zijn.


Weer coronabesmetting op cruiseschip, nu bij SeaDream

Door Rene Quist

Weer is er op een cruiseschip sprake van een coronabesmetting. Dit keer gaat het om een schip van de rederij SeaDream. Eerder was er bij de Noorse rederij Hurtigruten ook al corona geconstateerd aan boord.

Na overleg met de Noorse autoriteiten zegt SeaDream dat haar cruiseschip de SeaDream I een isolatieprotocol voor passagiers en niet-essentiële bemanning heeft ingevoerd. De huidige cruise is geannuleerd en het schip keert terug naar de haven.

Volgens een schriftelijke verklaring van SeaDream is er een gast uit Denemarken gediagnosticeerd met COVID-19 na een routinecontrole bij aankomst in Denemarken.

Volgens het advies van het Noorse Directoraat voor Gezondheid, zijn de gasten en de bemanning nu in quarantaine, met uitzondering van de essentiële bemanningsleden die nodig zijn om de SeaDream I te bedienen. SeaDream zei dat het ook contact had met de gasten die aan boord van de getroffen reis waren met de persoon die nu positief op het virus is getest.

SeaDream was de eerste cruisemaatschappij die de dienst hervatte toen de SeaDream I op 20 juni vanuit Oslo vertrok. Het bedrijf kondigde in mei aan dat het een van zijn 112 passagierscruiseschepen met kleine jachten zou herpositioneren om cruises aan te bieden die rond Noorwegen varen. In eerste instantie hadden ze negen cruises gepland op één schip, maar ze meldden dat ze zo’n grote vraag hadden dat ze het zusterschip ook naar Noorwegen zouden brengen voor 7- en 12-daagse zomercruises die alleen in Noorse havens zouden aanleggen.


Shell breidt chartervloot LNG weer uit

Door Willem de Niet

Nadat oliemaatschappij Shell in december 2019 lange termijn charters afsloot voor acht LNG tankers met een capaciteit van 174.000 m3 heeft er daar nu nog eens zes aan toegevoegd. De schepen voor deze contracten moeten nog worden gebouwd. Dat gebeurt bij Hyundai Heavy Industries and Hyundai Samho Heavy Industries. Het eerste schip zal in 2023 in de vaart komen.

De bedrijven die de schepen laten bouwen zijn het Noorse Knutsen LNG, Korea Line Corporation en Industrial and Commercial Bank of China Financial Leasing en een aantal institutionele beleggers geadviseerd door J.P. Morgan Asset Management.

Volgens Shell worden de schepen voorzien van alle uitstoot beperkende voorziening die beschikbaar zijn zoals dual fuel motoren, luchtsmering en asgeneratoren. Ook het boil off gas wordt gerecycled. Shell wil uiterlijk in 2050 een zero-emission bedrijf zijn, onder meer door de ontwikkeling van emissieloze brandstoffen. In dat proces kan LNG een belangrijke bijdrage leveren, stelt Shell.


Minder arbeidsongevallen in haven van Antwerpen

Door Koen Mortelmans/NT

Vorig jaar kwamen twee havenarbeiders om het leven tijdens de uitvoering van hun werk in de haven van Antwerpen. Maar in het algemeen daalden er zowel de ernst als de frequentie van de arbeidsongevallen.

Dat blijkt uit de cijfers van Cepa, de koepelorganisatie van de werkgevers van havenbedrijven. De ongevallen met dodelijke afloop vonden plaats bij PSA en bij Antwerp Container Repair. Daar stapte een man tussen rijen cotainers uit terwijl er net een zware heftruck voorbij reed. Bij PSA viel een medewerker vanop ene hoogte van 12 meter uit een straddle carrier.

848 arbeidsongevallen

Naast de twee dodelijke ongevallen deden zich in 2019 848 arbeidsongevallen voor die werkverlet met zich meebrachten. Zowat een kwart ervan waren slip-and-trip-ongevallen. Dat zijn bijvoorbeeld ongevallen waarbij iemand uit een heftruck valt of uitglijdt over rondslingerend, glad hout. Bijna 31% van de ongevallen betrof letsels, veroorzaakt door een verkeerde handeling of beweging bij het behandelen van goederen.

De graad van ernst – de verhouding tussen de duur van de werkonbekwaamheid en gepresteerde arbeidstijd – van de ongevallen daalde met 12%, tot 2,10. De frequentiegraad liep terug met bijna een kwart (-24%) tot 56.

Halveren

In 2014 vonden er circa 1.200 arbeidsongevallen plaats in de haven. Cepa nam zich toen voor om dit aantal tegen 2020 te halveren, de ernstgraad tot maximaal 1,75 terug te dringen en de frequentiegraad tot 50. Op basis van de huidige, voorlopige cijfers hoopt Cepa nu om dit jaar ‘minstens in de buurt van die doelen te komen’.

Column Zware Kees: Berging

Door Zware Kees

Op een vrije middag lig ik op mijn knieën in de tuin en pluk wat gras tussen de tegels vandaan. Schoffelen, spitten of onkruid wieden is niet écht zwaar werk, zo na een volle termijn aan boord. Het ís eigenlijk niet eens werk, je wordt er niet eens moe van! Aan boord, dá’s pas werken…

Krak!, zegt mijn rug wanneer ik overeind kom. Oei, denk ik, misschien niet meteen overdrijven, direct na het varen.

Daarom besluit ik om het werk, sorry, mijn hobby mijn hobby te laten en met een kop thee op de steiger te gaan zitten. Intussen is de wind opgestoken wat voor een aangename koelte zorgt. Zorgeloos zo, in mijn tuin aan het water in plaats van erop, denk ik soezerig. Juist wanneer ik mij overgeef aan het gekabbel van de golven, de vogels om mij heen, de warme zon in mijn gezicht drijft er plotseling iets mijn gezichtsveld binnen.

Omdat ik al een aantal jaar aan een sloot woon is het niet uitzonderlijk zo nu en dan een bootje voorbij te zien varen. Maar dit is anders, dit bootje is leeg, geen vriendelijk zwaaiende dagjesmensen op een vaartochtje. Dit bootje is op drift! Losgeslagen door de nu tot ‘hard’ aangewakkerde wind wordt het bootje voortgestuwd.

Zoals de meesten van ons weten is Nederland beroemd (geweest) om de spectaculaire bergingen op zee van in nood geraakte schepen. Met gevaar voor eigen leven voeren stoere zeeslepers door de meest barre weersomstandigheden en wisten met pure heldenmoed sleepverbindingen tot stand te brengen. Nadat een ‘Lloyds open form’ getekend was, dat dan weer wel. Iedere Nederlander heeft iets van deze moed meegekregen in zijn/haar genen.

Ik aarzel dan ook geen moment, pak de schoffel en tracht met ware doodsverachting een verbinding te maken met het op drift geraakte bootje. Dat mislukt. Dan maar groter geschut inzetten. Ik laat mijn eigen boot vanaf het hellinkje in mijn tuin te water, trek de motor aan en vaar door het onstuimige water het bootje achterna. Halverwege loop ik het onfortuinlijke vaartuig op en knoop het langszij vast. Door de harde wind verdaag ik bijna met geborgen boot en al op de peperdure sloep van mijn buurman maar met een paar handige manoeuvres en wat geluk blijf ik er vrij van. Daarna tegen de wind in terug naar de veilige haven. Geborgen boot tegen de steiger, eigen boot terug op de helling.

Net zit ik weer in mijn tuinstoel of Sara, mijn eega, komt de tuin in. ‘Nou, jij bent ook niet echt opgeschoten’ zegt ze.

β€˜Tien keer schoner dan vrachtwagen’

Door Hannie Visser-Kieboom

Meer reizen en minder sociale contacten. Schipper Arend van der Waal (56 jaar) heeft in de voorbije jaren veel zien veranderen in de binnenvaart. Toch houdt hij nog altijd van de vrijheid van het varen. Onder het genot van veel koffie vertelt hij in de roef met plezier over zijn werk.

 Zijn schip ligt een weekje stil voor een grote schoonmaakbeurt in Werkendam. Een mooie kans om ook nog wat andere zake te regelen, zoals vervanging van de brandblussers. Terwijl de leverancier de formulieren invult komt de pot koffie op tafel. Dé ‘smeerolie’ voor alle sociale contacten aan boord van de Janna.

‘Ik vraag altijd of mensen een kopje koffie willen als ze aan boord aan het werk zijn, maar vaak worden ze daardoor verrast. “Dat hoor ik bijna nooit meer”, zo laten ze dan weten. Alles moet altijd snel klaar zijn. Zeker de jeugd weet niet beter. Als je vroeger als schippers bij elkaar lag, dan zat je in de zomer rond koffietijd samen aan dek en in de winter zat de roef vol. Je had veel vaker wachttijden; bij het laden en lossen of voor de sluis, en dan kroop je bij elkaar. Niemand had telefoon aan boord, maar zo wisselde je toch de nieuwtjes uit. Vroeger kende je ook nog iedereen in de binnenvaart. Nu gaat alles veel meer op tijd, het laden gaat ook veel sneller, soms ben je in 40 minuten vol.’ De Janna vervoert alleen zand en grind, voornamelijk in Zeeland en België, een enkele keer vaart ze naar Duitsland. 

Metselaar

Varen was voor schipper Van der Waal vanzelfsprekend. Hij werd geboren op het water en zijn hele familie zit in de binnenvaart. ‘Ik had niet zo’n zin in leren, dus ik ging al jong samen met mijn vader mee varen. Zo werd ik matroos en vier jaar later was ik schipper. En toen ik een meisje van de wal leerde kennen, vond zij het varen ook wel aardig. Ook dat was vanzelfsprekend in die tijd, als je man schipper was, dan ging je mee naar boord. Je rolde eigenlijk vanzelf in het vak. De jongelui van tegenwoordig willen nog wel eens iets anders proberen. Eén van mijn vier zoons heeft een tijd meegevaren, maar nu is hij metselaar. Een andere zoon koos na een paar jaar voor hovenier. Ook één van mijn dochters heeft nog als matroos meegevaren en mijn schoonzoon is schipper geworden. Mijn kinderen varen nog altijd mee, ze lossen elkaar regelmatig af. Daardoor vaar ik al jaren alleen met mijn eigen familie, dat doe ik toch het liefst.’

Zijn vrouw Anne stapte aan boord toen Van der Waal in 1989 haar zijn jawoord gaf. ‘Maar toen de kinderen naar school moesten, hebben we een huis gekocht aan de wal. Mijn moeder woonde zelf ook aan de wal, zodat we niet naar een internaat hoefden. Mijn vrouw vaart nu ook nog regelmatig mee, maar is ook graag thuis. Zelf ga ik elke vrijdagavond naar huis. Voor mij is thuis vooral waar mijn gezin is.’

Digitaal

De charme van het schippersvak zit volgens Van der Waal vooral in de vrijheid. ‘Als je weleens hoort hoe mensen aan de wal soms moeten stressen op hun werk. Niemand tikt mij op de vingers als ik anderhalf uur koffie wil drinken. En in het voorjaar neem je een weekje vrij, in de zomer heb je drie tot vier weken vakantie en ook rond de Kerst kun je blijven liggen. Wel doen we meer reizen. Voorheen hooguit twee in de week, nu zitten we gemiddeld wel op 2,5, soms drie reizen per week. We hebben ook geen koude winters meer, vroeger lag de bouw in de winter altijd wel een tijdje stil vanwege de vorst, maar nu gaat alles gewoon door.’

Zo heeft Van der Waal ook niets gemerkt van de coronacrisis. ‘In België waren ze wel strenger, maar op een schip zit je toch op een eiland en is de kans op besmetting minimaal. Het enige wat is verandert, zijn de laad- en losbonnen, die gaan nu digitaal.’  Van der Waal verwacht dat de digitale verwerking straks de standaard wordt.

Pot verf

De scheepsnaam Janna is ook de naam van zijn moeder, het schip is al lang in de familie. Een oom voer op het schip en later zijn vader. Zelf een nieuw schip laten bouwen was nooit een optie, Arend verwacht zijn pensioen wel te halen op de Janna. ‘Dit schip is nog goed en ik kan hier mijn boterham mee verdienen, dus waarom zou je nieuw bouwen? Mijn motor is nog goed, zolang de regels blijven zoals ze zijn. Dat hele CO2-gebeuren wordt wel op de spits gedreven. Wij zijn nog altijd 10 keer schoner dan een vrachtwagen. Sinds corona is de lucht schoner, maar wij zijn gewoon blijven varen. De boeren zijn ook blijven boeren, dus die vervuiling komt niet van ons, maar van de luchtvaart, de industrie en het autoverkeer. Natuurlijk moet er wel iets gebeuren, vroeger liet je je machinekamer op de rivier leeglopen en gooide je je oude accu’s overboord. Dat doen we niet meer, maar als je nu een pot verf wilt inleveren op de Volkeraksluizen, dan kan dat niet eens meer. Dat vind ik echt kwalijk. In België kun je gewoon alles gratis inleveren. Ook de ligplaatsen in België zijn echt beter. Ze willen dat wel ons aan de Vaartijdenwet houden, maar dan moeten ze wel zorgen voor voldoende vluchthavens, zodat je ’s nachts fatsoenlijk kunt slapen.’ 


Opnieuw bemanning vast op twee schepen Hapag Lloyd door coronabesmettingen

Door Willem de Niet

Twee schepen van de Duitse rederij Hapag Lloyd zijn afgelopen weekend voor anker gegaan op de rede van Hong Kong en Shekou in China. Aan boord van beide schepen, de Ital Lirica en de Bangkok Bridge is een bemanningslid positief getest op het coronavirus. De schepen varen op de route SA1 en SA2 Express tussen het Verre Oosten en Zuid-Afrika.

Hapag Lloyd evalueert de situatie en zal, zo gauw er iets is besloten, het vaarschema aanpassen en de nieuwe verwachte aankomsttijden bekend maken. De maatschappij zegt de incidenten extra te betreuren omdat veel bemanningsleden al veel langer weken dan ze normaal gesproken zouden doen. 


Gisteren β€” 5 Augustus 2020Schuttevaer

Subsea7 moet bezuinigen na 992 miljoen dollar verlies door coronacrisis

Door Rob Mackor/NT

De in Luxemburg gevestigde offshore-aannemer Subsea 7 zet het mes in zijn vloot na een monsterverlies van 922 miljoen dollar in het tweede kwartaal. Dat bestaat voor 352 miljoen dollar uit operationele verliezen en voor 578 miljoen uit afboekingen op de waarde van schepen en andere activa.

Het bedrijf kondigde eerder al aan dit jaar een kwart van het wereldwijde personeelsbestand van 12.000 mensen te zullen ontslaan. De vloot van oorspronkelijk 32 schepen wordt met tien schepen verminderd. Twee schepen zijn inmiddels verkocht, twee zijn er opgelegd, en de resterende zes volgen in de komende twaalf maanden op het moment dat projecten aflopen.

Malaise

Als redenen voor de malaise noemt Subsea de impact van de coronacrisis en ‘een lage benuttingsgraad van schepen in bepaalde markten’. Niettemin is de aannemer er in het tweede kwartaal in geslaagd om voor twee miljard dollar aan nieuwe opdrachten binnen te halen, waarvan 1,7 miljard voor ‘renewables’, ofwel offshore wind. Een van die projecten is de aanleg van Hollandse Kust Zuid, éen van ‘s werelds eerste subsidievrije windparken.

De groep heeft ruim honderd miljoen dollar gereserveerd voor een herstructureringsprogramma, dat moet leiden tot een structurele kostenverlaging van 400 miljoen dollar per jaar. Vorig jaar werd in het tweede kwartaal nog een winst van 24 miljoen dollar behaald op een omzet van 958 miljoen. Die daalde dit jaar tot 754 miljoen.

Het oorspronkelijk Amerikaanse bedrijf is het resultaat van een lange reeks van fusies, waarbij onder meer Stolt-Nielsen, Halliburton en Comex waren betrokken. Subsea 7 SA, zoals de groep officieel heet, is statutair in Luxemburg gevestigd, heeft het hoofdkantoor in het Engelse Sutton en is genoteerd aan de Noorse effectenbeurs.


β€˜Kwaskwasi-1 is de beste put die we tot nu toe in het bekken hebben geboord’

Door Paul Kraaijer

De Amerikaanse olieproducent Apache Corp en zijn Franse joint venture-partner Total SA hebben woensdag 29 juli 2020 een derde grote olievondst voor de kust van Suriname bekendgemaakt. De aandelen van Apache stegen meteen met 14%.

Vicepresident Ronnie Brunswijk heeft via social media Suriname gefeliciteerd met de nieuwe vondst, een opsteker voor hem en president Chandrikapersad Santokhi die het door twee regeringen Bouterse achtergelaten bijna failliete Suriname weer op de rails moeten zien te krijgen.

‘Dit is de beste put die we tot nu toe in het bekken hebben geboord, met het hoogste netto winst in reservoirs van de beste kwaliteit’, aldus John Christmann van Apache. ‘Hoewel we nog veel werk moeten verzetten, verdient een ontdekking van deze kwaliteit en omvang een evaluatietempo dat de mogelijkheid van versnelde eerste productie mogelijk maakt.’

Keskesi

De derde grote vondst werd gedaan bij de Kwaskwasi-1, voor de kust van Suriname in blok 58, dat 1,4 miljoen hectare beslaat. Zodra de werkzaamheden bij Kwaskwasi-1 zijn voltooid, gaat het boorschip naar het vierde perspectief in blok 58, Keskesi.

Apache en Total hebben elk een werkbelang van 50% in blok 58 van het Surinaamse Staatsolie, met de Amerikaanse producent als operator.

‘Het is een prachtig moment voor Suriname. Het is allemaal ontzettend goed nieuws voor de toekomst van Suriname. Ik hoop dat iedereen wakker wordt. Het ziet er heel goed en positief uit. De vondst is zo significant, dat we nog niet kunnen uitrekenen hoeveel olie daar is. De kans dat we één of meer ontwikkelingen zullen hebben de komende vijf tot zeven jaar is bijzonder groot’ was de reactie begin april van Staatsolie-directeur Rudolf Elias op de tweede significante olievondst in het Surinaamse kustgebied in de olieput Sapakara West 1.


Eerste volledig elektrische sleepboten afgeleverd door Navtek Naval Technologies

Door Robin van den Bovenkamp

Navtek Naval Technologies heeft de eerste twee volledig elektrische sleepboten afgeleverd. De ZEETUG (Zero Emissions Electric tug) werden ontworpen en ontwikkeld voor GISAS Shipbuilding.

De eerste ZEETUG werd gebouwd voor de scheepswerfzone in de haven van Tuzla, Istanbul. Het eerste elektrische voertuig van de Turkse schepenbouwer heeft een 32 ton bollard pull, een lengte van 18,7 meter en een snelheid van 10 knopen.

De elektrische tug haalt zijn energie uit twee lithium-ionbatterijpakketten van 1450 kW. Om de boot volledig op te laden is een uur tijd nodig. Het laden van het schip wordt uitgevoerd bij een snellaadstation.

Energiemanagement

Om het bereik van de sleepboot te vergroten, ontwierp Navtek ook een energiemanagementsysteem. De software houdt de snelheid van de boot bij, als ook de motorsnelheid, het verbruik en de temperatuur en toestand van de batterij. Door de software kunnen technici op afstand ook problemen oplossen zodra ze ontstaan.

De ZEETUG zou volgens de bouwer in een jaar 210 ton CO2-uitstoot besparen, vergeleken met andere sleepboten die varen op een dieselmotor. De eerste twee ZEETUGs zijn net afgeleverd, maar Navtek is al bezig met twee vervolgschepen. De bouw daarvan start in 2020.


Column BLN Schuttevaer Kwetsbare vaarwegen

Door RenΓ© Quist

In het programma Vervanging & Renovatie  (In de volksmond Venr) komen verwachte onderhoudsissues aan de orde maar ook onverwachte. Dat vertaalt zich in de agenda. En soms wordt renovatie uitgesteld als er een investeringsprogramma op de locatie ligt. Dit omdat renoveren voor de gebruiker bijna altijd hinder betekent.

De zware industrie is te vergelijken met een RWS kunstwerk. En uiteraard is een kosten baten analyse in de markt economie  belangrijk om het tijdstip en de omvang van de renovatie te bepalen. De industriële automatisering bepaald voor een deel zelf wanneer renovatie/onderhoud nodig is. Als gegeven kunnen trillingen, temperatuur, tijdsduur, maatbepaling, en noodzakelijke energie voor een actie, worden gebruikt.

Eigenlijk hetzelfde als wat een werktuigbouwkundige  doet als hij een stukje techniek komt analyseren maar, dan met sensoren die permanent meten. Alle data komt bij elkaar in software die hier een conclusie aan verbind. Daarvan zitten we nu in de startfase, het aanbrengen van sensoren, of het gebruiken van bestaande sensoren, en deze voorzien van een dataverbinding  zodat de data realtime is.

En dan moeten mensen handen en menselijk intellect nog steeds de software leren welke conclusie aan deze data moeten worden verbonden. Merendeel van de mannetjes en vrouwtjes dat over de kunstwerken loopt zal nog verder afnemen, wat op zich gunstig is want sinds de afstandsbediening waren de oren en ogen al niet meer op het complex.

Sluizen

Maar zover zijn we nog niet en tot die tijd moet het nog op de ouderwetse manier. Dat merken we het ergste bij de oudste, nog veelvuldig gebruikte, sluizen op de Maasroute. De Oostsluis Weurt, die is bijna 100 jaar oud en de techniek die in begin van de vorige eeuw beschikbaar was is toch echt anders dan nu.

Sluis Weurt heeft ook nog met een wisselende tegendruk aan de binnen en buitenkant te maken. De waterstand op de Maas kan hoger zijn, maar die van de Waal ook. Optie was geweest bij het ontwerp punt deuren te gebruiken. Dan had deze sluis net als bijvoorbeeld in Terneuzen of de oude Oranje sluizen in Amsterdam,  eb- en vloed deuren gehad.  Misschien heeft men uit kosten overweging het huidige concept gebruikt. Ik heb geen idee of de sluisdeuren nog van zijn jeugd zijn, ze zijn in ieder geval, uit mijn hoofd, deels nog wel geklonken.

Technische levensduur

Het lijk erop dat de technische levensduur  van de Oostsluis Weurt toch echt richting einde loopt. Een sluisdeur van de Oost sluis heeft drijfkasten en ballast kasten. De drijfkasten zodat de sluisdeur niet te zwaar wordt en de ballast kasten zodat de sluisdeur niet gaat drijven. De drijfkasten zitten onderin de sluisdeur en de ballastkasten daarboven. Het probleem is dat het water van de ballastkasten nu naar de drijfkasten lekt. Daardoor zijn in het verleden een aantal assen van de wielstellen gebroken. Als tussentijdse oplossing zijn nu pompen in de drijfkasten geplaatst. Maar dat betekent ook dat het ballast gewicht niet mag wijzigen. Mij is niet bekend of het water in de drijfkasten exact overeen komt met het waterverlies in de ballast tanks. Tot medio september word nu onderzocht of de sluis op deze manier in bedrijf kan blijven.

De drempels van de Oostsluis in Weurt zijn een vaste “harde laag” op de Maasroute. De sluis heeft een combinatie van problemen. De technische levensduur van de sluisdeuren, de sluisdrempel op 3m +NAP, de afmeer voorzieningen in de sluis zijn die niet geschikt voor scheepvaart van klasse Vb en net als de West sluis ontbreekt de aanvaarbeveiliging.

Lobbyen

Dat zou betekenen dat een derde sluis bij Weurt ook op het prioriteitenlijstje van Koninklijke BLN Schuttevaer komt. Zeker, met de wetenschap dat de MIRT investeringen nu tot ca 2030 al vast liggen. Dat zou betekenen dat we nu al voor een nieuwe sluis moeten gaan lobbyen.

En dan nu een voor enkele van u een eye-opener. Met de contributie die de leden tussen 2005/2010 hebben bijgedragen kon Koninklijke Schuttevaer lobbyen voor de investeringen die de vaarwegbeheerders dus nu doen. Nee ons werk is helaas niet altijd direct zichtbaar. Maar daar bent u in elk geval ook lid voor!

Een goede gezondheid en een goede ongehinderde vaart met een mooie besomming.

Met vriendelijke groet,

Nico Evens

Regio coördinator

Koninklijke BLN Schuttevaer Zuid Oost Nederland

Damen: beslissing sluiting Bergum nog niet gevallen

Door Rene Quist

Volgens Damen Shipyards heeft de grote reorganisatie ‘zeker effect op Bergum’ maar is nog niet besloten dat deze Friese locatie sluit. Dat zegt woordvoerder Rick van de Weg van Damen na berichtgeving in het Friesch Dagblad.

Damen heeft 6 juli een adviesaanvraag gedaan over de reorganisatie. ‘We gaan de komende periode in conclaaf met de vakbonden en met de ondernemingsraad. We staan open in dat overleg en streven naar maximaal behoud van werkgelegenheid.”

Van de Weg kan nog niet melden hoeveel banen er verdwijnen in Bergum. ‘Daar staat nog niets over vast. Het heeft wel zeker effect op de vestiging.’ Er werken tachtig mensen in Bergum.

Of de vestiging in Bergum mogelijk afgestoten wordt kan de woordvoerder niet zeggen. ‘Het zou niet verstandig zijn om vooruit te lopen op die besprekingen.

Maandag werd bekend dat Damen wereldwijd 1050 banen schrapt. In Nederland staan 173 banen op de tocht bij de vestigingen in Gorinchem, Schiedam en Bergum.  Het bedrijf probeert zo veel mogelijk mensen op andere locaties te herplaatsen, maar sluit gedwongen ontslagen niet uit.


Waterschap Rijn en IJssel gaat bruggen afkoelen bij hittegolf, beroepsvissers verplaatsen vissen

Door RB/ANP

Waterschap Rijn en IJssel start donderdag met het koelen van de bruggen over de IJssel bij Terborg en Laag Keppel in de Achterhoek. Dat is nodig om te voorkomen dat de bruggen door de hitte vast komen te zitten.

Het schap laat telkens een laagje water over het wegdek lopen om het ijzer in de brug af te koelen. Als het ijzer in het beweegbare deel van de brug heet wordt, zet het uit. Daardoor komt de burg vast te zitten in het wegdek. Het schap gaat in elk geval tot en met zondag door met de actie. De wachttijden voor de scheepvaart op de IJssel kunnen oplopen, omdat de brug tijdens het koelen niet geopend kan worden, zo waarschuwt het schap.

In Brabant zet een beroepsvisser woensdag vissen uit de Strijpse Beek over naar ander water. Waterschap Aa en Maas verwacht dat de Strijpse Beek zeer binnenkort droogvalt en heeft daarom Sportvisserij Zuidwest Nederland gevraagd om de vissen in dat water te redden.

Aa en Maas gaat op korte termijn ook een laagje water pompen in de Esperloop bij Gemert en de Hooge Raam in Escharen. Bij deze beken komt de zeer zeldzame gewone bronlibel voor. Die heeft stromend water nodig om te kunnen overleven. Zeer waarschijnlijk vallen beide beken droog door de hitte en de droogte.


Officier eist 2500 euro boete tegen schipper die spits Coxswain overvoer

Door Bart Oosterveld

Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag een boete van 2500 euro geëist tegen schipper Jaromir D. (38). Hij stond op zaterdag 26 mei aan het roer van de Belgische tanker Somtrans XIII (135 x 16,85 meter, 6610 ton).

Waarschijnlijk door onoplettendheid voer de megatanker op de Dordtsche Kil achterop de Franse spits Coxswain. De spits zonk vrijwel onmiddellijk. Het schippersechtpaar Jérémie en Natacha Bourdon ontsnapte ternauwernood aan de dood. Jérémie werd door het instromende water zelfs de roef ingezogen, maar zag kans door een patrijspoort naar buiten te zwemmen. Hun spits met alles wat ze hadden was total loss.

Volgens een verslaggever van het Algemeen Dagblad die bij de zitting is geweest heeft Jaromir D. gezegd dat hij de Coxswain al tien minuten voor de aanvaring zag varen en dat zijn schip veel harder voer. Toch kwam het tot de fatale aanvaring, hoewel D. alle apparatuur in de stuurhut had om de spits in de gaten te houden.

Desondanks vroeg hij om vrijspraak. Zijn advocaat betoogde dat de Coxswain te veel in het midden van het vaarwater zou hebben gevaren. De officier van justitie eist naast de boete ook een voorwaardelijke ontzegging van de vaarbevoegdheid van zes maanden. De uitspraak is over twee weken. Over de schade volgt nog een apart civielrechtelijk proces.


Haven Beiroet is zwaar getroffen door ontploffing

Door Bart Oosterveld

De explosie van dinsdagsmiddag in Beiroet heeft ook in de haven zelf een enorme ravage aangericht. De ontploffing gebeurde op een haventerrein midden in de haven van Beiroet.

Op dat moment lagen er twee schepen langs de kade: het general cargoship Raouf H. (IMO: 8325535) van de Comoren en de Mero Star (IMO: 8321682) die onder de vlag van Sierra Leone vaart. De Mero Star meldt schade aan de romp en gewonden aan boord. Gezien de afstand tot de ontploffing van niet meer dan 250 meter moet ook de Raouf H. zware schade hebben opgelopen.

Ook twee havenslepers (Baltagi 19 en 20) waren op het moment van de ontploffing vlak in de buurt. Een schip dat aan een kade op zo’n 500 meter tegenover de plaats van de ontploffing lag is gezonken. Het gaat om het passagiersschip Orient Queen dat vaart onder de vlag van de Bahamas. Twee bemanningsleden aan boord zijn omgekomen. Verder wordt gemeld dat het Bangladese marinecorvet BNS Bijoy schade heeft opgelopen door de ontploffing en dat er aan boord 21 gewonden zijn gevallen.

Ammoniumnitraat

Lokale bronnen melden dat vrijwel de hele logistieke infrastructuur van de haven in puin ligt. Dat geldt ook voor de belangrijke graansilo’s in de haven. Zo’n 85% van de graanvoorraad van het land zou hier liggen opgeslagen. De oorzaak van de ontploffing zouden laswerkzaamheden zijn geweest aan een deur van de loods waar de 2.750 ton ammoniumnitraat was opgeslagen. Het materiaal kan dienen als kunstmest, maar is ook grondstof voor explosieven. De lading was in 2013 tijdens een Port State Control in beslag genomen aan boord van een schip uit Moldova.

Scheepvaart die op weg was naar Beiroet wordt nu naar Tripolis geleid. Volgens het Britse scheepvaartbeveiligingsbedrijf Dryad Global lijkt het er op dat het gaat om een industrieel ongeluk en is er waarschijnlijk geen sprake van militaire of terroristische activiteit. Het bedrijf zegt dat onder meer af te leiden uit het feit dat er hier in het verleden geen belangrijke incidenten hebben plaatsgevonden. Aan de andere kant wordt er op gewezen dat op videoopnames van de ramp van dinsdag meerdere felle flitsen zijn te zien zijn voordat de enorme ontploffing plaatsvindt. Die zouden kunnen duiden op het bewust opblazen van de gevaarlijke lading.

Maersk

Nieuwsblad Transport meldt dat Maersk heeft bevestigd dat het lokale kantoor in Beiroet beschadigd is en dat drie medewerkers lichte verwondingen hebben opgelopen. Alle lokale medewerkers hebben opdracht gekregen om thuis te blijven werken. Het Deense bedrijf had ten tijde van de explosie geen schepen in de buurt van de haven. Hapag-Lloyd meldt dat het kantoor van zijn lokale agent is verwoest, maar dat alle medewerkers in veiligheid zijn. Ook de Duitse lijn had geen schepen in de haven. Alle schepen wordt geadviseerd de haven te mijden, onder meer vanwege het gevaar van chemische vervuiling.


Geen spitsenvaart mogelijk op Zuid-Franse vaarwegen door extreme droogteΒ 

Door Annemarie van Oers

Een groot deel van het Franse vaarwegennet is gestremd vanwege watertekort. Hierdoor is er voorlopig weer geen spitsenvaart mogelijk naar Zuid-Frankrijk. Daarnaast gelden op veel vaarwegen diepgang- of schutbeperkingen voor de bedrijfs- en pleziervaart. Net als vorig jaar zomer treft het gebrek aan regenval vooral de regio’s Nord-Est en Centre-Bourgogne. 

Het Canal entre Champagne et Bourgogne, voor de bedrijfsvaart de hoofdverbinding naar het zuiden, is sinds eind juli aan de Marnezijde gestremd. Hierdoor zijn inmiddels diverse transporten naar het Rhône-Saônebekken geannuleerd en konden spitsen die zich daar al bevonden alleen nog maar leeg terug via de Doubs of Centreroute. Bij deze stremming speelt volgens een vertegenwoordiger van schippersorganisatie Entreprises Fluviales de France ook veranderde milieuregelgeving een rol, waardoor de scheepvaart afhankelijk is geworden van lokale overheden. Daarnaast is er sprake van lekkage.

Ook de Franse Moezel kampt met een lage afvoer, waardoor lege schuttingen beperkt worden en jachten gegroepeerd moeten schutten. Voor de haven van Neuves-Maisons wordt binnenkort waarschijnlijk een diepgangbeperking afgekondigd. Op de Saône wordt aan Ecuelles en Seurre maar eens per uur geschut voor de pleziervaart om water te besparen.

Hittegolf

In midden-Frankrijk zijn er vooral problemen bij het Canal de Bourgogne, het Canal du Centre en het Canal de Briare, omdat bijna alle riviertjes die deze kanalen voeden een te laag debiet hebben en de spaarbekkens zakken.

Volgens Météo France was juli 2020 met zo’n 70% minder neerslag dan gemiddeld de droogste julimaand sinds 1959. Voor eind deze week wordt weer een hittegolf voorspeld in Frankrijk.


Gloednieuw megacontainerschip HMM Rotterdam onderweg naar Maasvlakte

Door Robin van den Bovenkamp

De gloednieuwe HMM Rotterdam komt volgende week donderdag, 13 augustus, aan bij de Rotterdam World Gateway op de Maasvlakte. De HMM Rotterdam is een zusterschip van het grootste containerschip van de wereld, de HMM Algeciras.

De Rotterdam is 400 meter lang en 61 meter breed, en heeft een laadcapaciteit van 23.964 TEU. Dat is hetzelfde laadvermogen en afmetingen als haar zusterschip. Beide containerschepen maken deel uit van een serie van de Koreaanse scheepswerf Hyundai Merchant Marine. De serie bestaat uit schepen met een capaciteit van rond de 24.000 TEU, en zijn alle vernoemd naar havensteden.

Het schip is vorige maand vertrokken uit het Chinese Ningbo. De HMM Rotterdam meert volgende week aan, en blijft in de Rotterdamse haven liggen tot en met 16 augustus.


❌