[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 25 September 2017Schuttevaer

Stena Line waarborgt werk zeevarenden met derde nieuwe schip

De directie van Stena Line BV heeft maandag 25 september alsnog ingestemd met het behoud van circa 40 banen voor zeevarende medewerkers. Twee nieuwe schepen worden ingezet met een bestaande bemanning, maar er komt een derde schip bij dat door Stena Line zelf wordt bemand. De voorgenomen acties van de zeeliedenvakbond Nautilus zijn van de baan.

  • 25 September 2017 om 18:16

Schip ramt bunkerstation Hardinxveld

Bij een aanvaring tussen de ms Arwi en bunkerstation Dekker & Stam in Hardinxveld-Giessendam is in de nacht van 21 op 22 september een grote ravage ontstaan. De aanvaring gebeurde rond 4.30 uur, nadat het schip uit koers was geraakt.

  • 25 September 2017 om 17:45

Sluiswachter doet deuren te snel dicht

De zuidelijke sluis van Kleinostheim op de Main is het hele weekend van 23 en 24 september gestremd geweest. Oorzaak is schade door een bedieningsfout van het sluispersoneel.

  • 25 September 2017 om 11:52

Weer een stuurhut er af

De Wasserschutzpolizei zoekt getuigen van een ongeval waarbij een Nederlands schip op het Rhein-Hernekanaal zijn stuurhut er afgevaren heeft. De aanvaring was donderdagavond bij RHK-km 32,250 ter hoogte van de energiecentrale Herne.

  • 25 September 2017 om 10:52

Geprinte schroef kan zo onder sleepboot

Het is scheepsbouwer Damen gelukt de eerste 3D-geprinte scheepsschroef ter wereld te fabriceren.

  • 25 September 2017 om 10:05

Beele Engineering bouwt eigen kennis-campus

Specialistische kennis delen, uitbreiden en overbrengen aan volgende generaties. Met die ambitie bouwt Beele Engineering momenteel op een vierenhalve hectare groot terrein tegenover het station van Aalten het Beele Engineering Center for Excellence and Technology Advancement. Het miljoenenproject is een initiatief van de gedreven ondernemer Hans Beele, die zijn bedrijf in 45 jaar ontwikkelde tot een wereldwijd opererende autoriteit op het gebied van zogenoemde ‘safety sealing systems'.

  • 25 September 2017 om 10:03

Containers kunnen veel sneller van A naar B

Containerschepen varen in 24 dagen van China naar Europa. De gemiddelde levertijd van per container aangevoerde handelswaar is echter 40 dagen. Dat is vooral te wijten aan administratieve handelingen en controles. Terugdringing daarvan zou dus een aanzienlijke besparing opleveren.

  • 25 September 2017 om 08:25
Gisteren β€” 24 September 2017Schuttevaer

OPINIE: β€˜Het geheim van binnenvaart'

Wat is eigenlijk het geheim van de binnenvaart? Het ligt voor de hand te denken dat onze geheime kracht zit in de schippers, of de schippersvrouwen, het schip, onze kinderen, de milieuvriendelijkheid of het kunnen aanbieden van massaal transport tegen de laagste kosten. Of misschien dat het geheim bij de bevrachter zit!

  • 24 September 2017 om 19:46

Meyer voert investeringen Turku fors op

De Meyer Werft gaat fors investeren in zijn werf in het Finse Turku. De oorspronkelijke investering van 75 miljoen euro die tot begin 2019 was gepland, wordt verhoogd naar 185 miljoen euro.

  • 24 September 2017 om 19:42

OPINIE: β€˜Geheim van binnenvaart schuilt niet in schipper'

Wat is eigenlijk het geheim van de binnenvaart? Het ligt voor de hand te denken dat onze geheime kracht zit in de schippers, of de schippersvrouwen, het schip, onze kinderen, de milieuvriendelijkheid of het kunnen aanbieden van massaal transport tegen de laagste kosten. Of misschien dat het geheim bij de bevrachter zit!

  • 24 September 2017 om 19:46

Liesbeth van Tongeren (GroenLinks): β€˜Schonere motor niet genoeg'

De binnenvaart en de zeevaart moeten nu toch echt duurzamer gaan varen. En alleen de emissies van dieselmotoren terugdringen is daarbij niet voldoende. Er moet volgens Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks veel meer gebeuren om de doelen van het Klimaatverdrag van Parijs te halen.

  • 24 September 2017 om 15:11

OVV: Zeevaart vertrouwt te veel op digitale kaart

Digitale kaarten (ECDIS) zijn niet altijd betrouwbaar. Maar zeevarenden zijn zich daarvan vaak onvoldoende bewust. Dat ondervond ook de bemanning van het Nederlandse vrachtschip Nova Cura in april 2016. Het schip raakte na een gronding total loss. De gebruikte kaart aan boord was 50 jaar oud en bleek onbetrouwbaar. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) deed onderzoek.

  • 24 September 2017 om 14:50

Smit gaat Braziliaanse sleper bergen

De bok Taklift 4 van Boskalis-dochter Smit is aan boord van het zwaartransportschip Trustee op weg naar Brazilië. Reisdoel is Obidos aan de Amazone rivier, waar een aangevaren en vervolgens gezonken sleper moet worden geborgen.

  • 24 September 2017 om 14:25
OuderSchuttevaer

Duits karakter β€˜Kalkar' groeit

Méér Duitse standhouders versterken Shipping Technics Logistics 2017 (STL) als enige vakbeurs voor de binnenvaart in Duitsland. Beursmanager Leon Westerhof van Messe Kalkar is trots op de groei die ‘zijn' beurs doormaakt. Vooral de impact in de Duitse binnenvaart neemt na drie voorgaande beurzen toe.

  • 23 September 2017 om 12:04

Binnenvaart voelt zich benadeeld bij ligplaatsenbeleid Terneuzen

De binnenvaart vreest de dupe te worden van het ligplaatsenbeleid tijdens de bouw van de nieuwe zeesluis in Terneuzen. Vast staat dat er de komende vijf jaar veel ligplaatsen in Terneuzen zullen verdwijnen. ‘We moeten steeds meer slikken', verzekert voorzitter Johnny van IJk van Koninklijke BLN-Schuttevaer- afdeling Terneuzen.

  • 23 September 2017 om 12:01

Watererfgoed viert feest in Antwerpen

Water-rAnt heet de jaarlijkse reünie in Antwerpen van varende oldtimers, of ze nu met zeilen, stoom, roeispanen of pk's worden voortbewogen.

  • 23 September 2017 om 11:03

CLIP #18 Schroefwater (1): Autokranen van Max Wemmer

In de nieuwe videoreeks ‘Schroefwater' van Heere Heeresma jr. vertellen (ex-)schippers over het leven op het water dat achter hen ligt. In de eerste aflevering vertelt schipper Max Wemmer (71) gedurende de lengte van een sjekkie over de dramatische gebeurtenis waardoor hij in 1976 aan de wal ging en autokranen ging bouwen.

  • 22 September 2017 om 22:16

Zware Kees: Loctite

Door Kees Wiersum

  • 22 September 2017 om 22:00

TB Shipyards levert nieuwe pont aan Veerdienst Schoonhoven

Veerdienst Schoonhoven heeft 13 september in Schoonhoven de bij Thecla Bodewes Shipyards gebouwde veerpont Zilverstad (45 x 14,80 meter) gedoopt. De Zilverstad is een geupdate versie van de in 2006 in de vaart genomen Stad Schoonhoven.

  • 22 September 2017 om 21:11

Wildwest rond kabellegger in Bilbao

De Belgische baggeraar DEME heeft in de nacht van woensdag op donderdag 21 september geprobeerd de in aanbouw zijnde kabellegger Living Stone weg te slepen bij de werf LaNaval in Bilbao. Met twee sleepboten werd geprobeerd het 161 meter lange schip mee te nemen en naar zee te slepen. De actie mislukte omdat beveiligingsbeambten van de werf lucht kregen van de actie.

  • 22 September 2017 om 18:21
❌