[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 21 Mei 2019Schuttevaer

Aanvaring stremt kolk Rockenau

Door BO

De linker sluiskolk van sluis Rockenau op de Neckar is sinds maandagochtend 20 mei gestremd, nadat de twee benedendeuren waren aangevaren.

De aanvaring gebeurde rond 9:20 uur. Door nog onbekende oorzaak voer het afvarende schip te snel de sluis in. Pogingen van de schipper om zijn schip met een tros en de boegschroef op tijd af te stoppen mislukten. Het schip ramde eerst de aanvaarbeveiliging en voer daarna tegen de sluisdeuren aan. Er raakte niemand gewond.
De Wasserschutzpolizei schat de schade aan de sluis op zeker 10.000 euro. Het schip liep slechts geringe schade op. Herstel van de schade aan de sluis gaat volgens de Wasserschutzpolizei meerdere weken duren.

EuroTug voor Zumaia Offshore

Door MdV

Niet alleen Damen bouwt multifunctionele werkschepen, ook Neptune Marine uit het Gelderse Aalst blaast op dit gebied een aardig partijtje mee. Het meest recente voorbeeld is de oplevering van een innovatief, ondiep stekend werkschip van het type EuroTug 3515 dat is uitgerust met een hybride voortstuwingssysteem.

  • Veelzijdig hybride werkschip met geringe diepgang

Door Paul Schaap

Het betreft de 35 meter lange en 15 meter brede Nora B, die is opgeleverd aan rederij Zumaia Offshore uit Bilbao in Noord-Spanje. Een veelzijdig vaartuig dat naast slepen, duwen en bevoorraden ook anker-, survey- en duikwerk kan uitvoeren en kan worden ingezet voor de aanleg en reparatie van kabels. En dat bij een diepgang van slechts 1,50 tot 1,90 meter.

Opvallend is het 250 vierkante meter grote werkdek, dat is voorzien van een sleep/ankerbehandelingslier, vouwkraan, moonpool en hekrol. Indien nodig kan de Nora B met een A-frame op het achterschip worden uitgerust. Naast een vierpunts ankersysteem beschikt het vaartuig over een klasse 2 dynamisch positioneringssysteem.

Voor de voortstuwing zorgen twee Caterpillar C32 diesels van 970 kW en twee elektromotoren van elk 200 kW. Dit levert een totaalvermogen op van 2340 kW. Hiermee worden twee schroeven in straalbuizen aangedreven. Aan elektrisch vermogen wordt 1894 kW opgewekt door vier Caterpillar C18 generatorsets van 436 kW en een hulpset van 150 kW. De trekkracht bedraagt circa 35 ton en de maximale snelheid is 12 knopen. Verder is de Nora B uitgerust met twee 275 kW boegschroeven en twee 275 kW hekschroeven. Aan boord is accommodatie voor 21 personen. Het vaartuig is geklasseerd door Bureau Veritas.

EuroCarriers

Het was overigens de tweede keer dat Neptune Marine een multifunctioneel werkschip bouwde voor Zumaia Offshore. Drie jaar geleden gebeurde dit ook al. Toen kreeg de Spaanse rederij de beschikking over de EuroCarrier 2712 Aitana B, die sinds de oplevering steeds aan het werk is geweest.

Behalve verschillende typen EuroCarriers, de tegenhanger van de bekende Multicats van Damen, heeft Neptune Marine de afgelopen jaren een reeks EuroTugs ontwikkeld. In lengte variërend van ruim 13 tot ruim 35 meter en in trekkrachten van 10 tot 48 ton.
De Nora B is na haar geslaagde proeftocht direct voor haar eerste klus naar Middlesbrough vertrokken.

  • 21 Mei 2019 om 15:32

Jan De Nul investeert in waterinjectieschepen

Door PAS

De PaxOcean-werf in Singapore heeft de eerste van drie grote zeevarende waterinjectiebaggervaartuigen opgeleverd aan de Belgische Jan De Nul Group. Het schip gaat als Giovanni Venturi direct in Argentinië aan de slag.

De 58 meter lange en 14 meter brede Giovanni Venturi is een voormalige bevoorrader die in 2010 als Bourbon Liberty 117 voor Bourbon Supply Asia is gebouwd. Twee jaar later werd het schip aangekocht door PT Surf Marine Indonesia die het herdoopte in Surf Perwira. Vorig jaar besloot Jan De Nul deze bevoorrader en twee zusterschepen over te nemen en liet ze alle drie op de PaxOcean-werf ombouwen tot waterinjectiebaggervaartuigen. De eerste is nu opgeleverd en binnenkort komen ook de twee andere schepen als Henry Darcy en Henri Pitot in de vaart.

Volgens de Belgische baggeraar worden de schepen dieselelektrisch voortgestuwd, hebben ze een geringe diepgang en zijn ze voorzien van deiningcompensatie en een dynamisch positioneringssysteem. De aan boord geïnstalleerde waterjetpomp heeft een capaciteit van 16.000 kubieke meter water per uur en de baggerdiepte bedraagt maximaal 27,50 meter.

Alle drie de schepen zijn inzetbaar voor onderhoudsbaggerwerk in kleine havens, het nivelleren van de zeebodem voor installatiewerk en het dieper ingraven van kabels en pijpleidingen. De Giovanni Venturi is direct na de oplevering naar Argentinië vertrokken. In dat Zuid-Amerikaanse land voert Jan De Nul een langlopend werk uit om de Rio Parana en Rio de la Plata op diepte te houden.

Man zwaargewond bij ongeval op schip

Door BOO

Op een schip in de Waalhaven in Rotterdam is zondagmorgen 19 mei een werknemer zwaargewond geraakt bij een bedrijfsongeval.

De man was aan het werk op een schip bij een bedrijf aan de Spakenburgerweg. Hij raakte bekneld bij een incident met een graafmachine. De hulpdiensten rukten rond 5.00 uur uit naar de Waalhaven Zuidzijde. Vanaf daar bracht de bemanning van een roeiersvlet van de KRVE medisch personeel aan boord.

Het slachtoffer was inmiddels bevrijd. Hij werd via het water naar de gereedstaande ambulance gebracht, die hem naar het Erasmus Medisch Centrum vervoerde. De politie is een onderzoek gestart. De man zou aan zijn been gewond zijn geraakt.

Duitse onderzeeΓ«r terug naar thuisbasis na lichte aanvaring

Door BOO

Een Duitse marineonderzeeër is op eigen kracht onderweg naar de thuisbasis Eckernförde (bij Kiel) nadat ze averij had opgelopen tijdens een oefening in Noorwegen.

De Duitse krant Kieler Nachrichten meldt dat de U36 vorige week bij de Noorse marinebasis Haakonsvern tegen een rots was gevaren. Dat gebeurde tijdens het achteruit wegvaren van een steiger. Bij de aanvaring raakte een van de speciale roerbladen beschadigd.

Duikers maakten foto’s die op de thuisbasis in Duitsland werden geanalyseerd. Daar concludeerde men dat de U39 zelfstandig naar huis kon varen om daar verder geïnspecteerd te worden. De onderzeeër was in januari van dit jaar vanuit Duitsland voor een langdurige missie naar Noorwegen vertrokken. Bij de aanvaring raakte niemand gewond. De U39 raakte ook niet lek.

β€˜Gehaktdag’ Β in Tweede Kamer, ook achterstallig onderhoud

Door DvdM

De Tweede Kamer debatteert dinsdag 21 mei met minister Wopke Hoekstra van Financiën over het financiële reilen en zeilen van de Rijksoverheid in 2018. Het debat volgt krap een week na de presentatie van de jaarverslagen van de ministeries en van de overheid als geheel op Verantwoordingsdag, ook wel gehaktdag genoemd.

Hoekstra zal zich moeten verweren tegen scherpe kritiek van de Algemene Rekenkamer, die de boekhouding maar een krappe voldoende gaf. Het scheelde weinig of het financiële jaarverslag had moeten worden afgekeurd omdat van een te groot deel van de uitgaven de onderbouwing rammelde, waarschuwde Rekenkamer-president Arno Visser.

Over het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zei Visser maandag in de aanloop naar het debat: ‘Er is meer geld voor nieuwe infrastructuur. Maar een 100 jaar oude sluis krijgen we niet meer aan de praat. Schepen moeten daardoor via andere routes varen. Rijkswaterstaat heeft inmiddels meer geld nodig voor al het achterstallig en uitgesteld onderhoud dan er überhaupt aan regulier onderhoudsbudget per jaar beschikbaar is.’

Belastingblunder

De minister moest bovendien maandag een pijnlijke blunder opbiechten. In de jaarrekeningen van drie ministeries is door een fout van de Belastingdienst een te laag bedrag aan uitbetaalde voorschotten op toeslagen opgenomen. Ook de controleurs van de Auditdienst Rijk (ADR) hadden die blunder over het hoofd gezien.

Voor het bredere plaatje van de overheidsfinanciën heeft de fout geen gevolgen. Het begrotingsoverschot is vorig jaar verder opgelopen. Dankzij de bloeiende economie haalde de overheid flink meer belastingen op. De uitgaven namen ook toe, maar minder sterk dan de inkomsten. Dat komt mede doordat het kabinet er niet in slaagde al het gereserveerde geld te besteden, bijvoorbeeld door achterstallig onderhoud aan sluizen, bruggen en andere infrastructuur.

Het debat is vanaf 16:00 tot 23:00 uur via een livestream van de Tweede Kamer rechtstreeks te volgen. (ANP/DvdM)

Schip vaart tegen deuren sluis Rockenau

Door BOO

De linker sluiskolk van sluis Rockenau op de Neckar is sinds maandagochtend 20 mei gestremd, nadat de twee benedendeuren werden aangevaren door een schip in de afvaart. De aanvaring gebeurde rond 9.20 uur. Door nog onbekende oorzaak voer het schip te snel de sluis in. Pogingen van de schipper om zijn schip met touw en met de boegschroef af te stoppen mislukten. Het schip ramde eerst de aanvaarbeveiliging en voer daarna tegen de sluisdeuren aan. Er raakte niemand gewond.

De Wasserschutzpolizei schat de schade aan de sluis op zeker 10.000 euro. Het schip liep slechts geringe schade op. Herstel van de schade gaat volgens de Wasserschutzpolizei meerdere weken duren.

Gisteren β€” 20 Mei 2019Schuttevaer

DS-10 Albion opgefrist naar zee

Door MdV

De scalloper DS-10 Albion van Macduff Shellfish uit Aberdeen is na een verblijf van bijna vier weken bij Maaskant Shipyards in Stellendam weer als nieuw naar zee vertrokken. De scalloper kreeg in Stellendam onder meer een nieuwe hulpmotor en een nieuwe schroefas.

Tevens stond de vijfjaarlijkse keuring door de Maritime and Coastquard Agency (MCA) op het programma. Ook onderging de scalloper een schilderbeurt. De DS-10 vertrok daarna naar de visgronden in Het Kanaal. Volgens planning komt de DS-10 volgend jaar weer naar Stellendam voor een grote refit.

De DS-10 werd in 1986 als boomkorkotter Z-69 De Kaper gebouwd door Scheepswerf Degraeve in Zeebrugge. De 34,90 meter lange kotter werd in 1993 omgevlagd naar Engeland en kreeg toen GY 269 De Kaper op de boeg. Op 12 februari 1999 sloeg het noodlot toe. Op 50 kilometer uit de kust van het Deense Hanstholm werd de boomkorkotter tijdens het vissen geteisterd door brand. Het schip werd total loss verklaard, maar werd een jaar later hersteld en verbouwd tot scalloper bij Karstensens Skibsvaerft in Skagen.

SRF levert nieuwe garnalenkotter ZK-5 op aan Broere

Door BP

SRF Shipbuilding in Harlingen heeft de nieuwe garnalenkotter ZK-5 Klaas sr. overgedragen aan Harrold Broere (35) uit Zoutkamp. SRF was hoofdaannemer, maar besteedde de cascobouw uit aan Scheepswerf Pattje Waterhuizen.

Op de werf van SRF werd de ZK-5 compleet afgebouwd. De kotter heeft een lengte van 19,99 meter, een breedte van 5,80 meter en een holte van 2,60 meter. De hoofdmotor is een Volvo Penta van 300 pk.

Broere voer tot begin dit jaar op de ZK-5 Ora et Labora uit 1964. Deze als KG-1 gebouwde garnalenkotter verhuisde in 1981 naar Zoutkamp, maar is nu verkocht aan Egbert Korf op Urk, die zijn aankoop laat registreren als UK-123.
Broere heeft zijn nieuwe kotter ondergebracht in ZK 5 Klaas sr. BV.

Bij SRF ligt nu nog de nieuwbouwer HD-42 Grietje Cornelia voor de kant. SRF liet het 24 meter lange en 6 meter brede casco bouwen bij Las- en Constructiebedrijf Ibis. Deze garnalenkotter wordt tevens ingericht voor de visserij op langoustines, tong en schol. SRF zal de kotter over enkele maanden overdragen aan opdrachtgever Frank Oosterman uit Den Helder. Voor het eerst in 16 jaar zal er dan een nieuwe kotter aan de Nieuwedieper vissersvloot, die nog maar uit enkele eenheden bestaat, worden toegevoegd.

Zware Kees: Rondleiding

Door MdV

Nadat een Hoornse stadsgids mij er laatst op heeft aangesproken dat het echt niet kán dat ik als West-Fries nooit aan boord van de replica Halve Maen ben geweest, besluit ik dan toch maar een kijkje te nemen. Immers, dit jaar ligt het schip hier voor het laatst. Het gaat volgend jaar terug naar de Amerikaanse eigenaar.

Door Kees Wiersum

Op Oostereiland, waar een kleinschalig hobbywerfje is gesitueerd, ligt dat scheepje al een aantal jaren toeristen te lokken. Op de scheepswerf is een kloeke vrouw bezig met een elektrische kettingzaag een mast in moten te zagen. Verbaasd vraag ik om uitleg.
‘Er zat rot in. Dan moet je er verder niet moeilijk over doen. Voor de open haard en…’, de rest van haar uitleg gaat verloren in het lawaai van de zaag.

Snel blik ik opzij naar de Halve Maen. Gelukkig, ze telt nog gewoon drie masten. Toch stap ik iets voorzichtiger aan boord van het houten schip: er kan ergens rot in zitten.
Een gids neemt ons mee en laat de kaapstander, het log en dieptelood zien. Bij het log, een driehoekig plankje met een touw eraan, moet ik de gids even helpen.
‘…en dan telden ze de knopen in het touw. Elke knoop was dan eh… 1800… eh…63 meter…’
‘1852’, verbeter ik.
De gids kijkt mij een beetje verstoord aan maar blijft beleefd. ‘Natuurlijk. De snelheid van het schip was dan voor elke knoop 1852 meter per uur.’
‘Door het water…’, kan ik niet nalaten toe te voegen.

Even later staan we gebukt in de bak. Wat waren die mensen in 1609 klein.
‘Hier was vroeger de keuken.’
‘Kombuis…’, soms kan ik ietwat ergerlijk zijn, besef ik.
Maar de gids heeft me niet gehoord en vertelt door over scheurbuik, zwaar gepekeld vlees, grauwe erwten en bedorven water.
‘Er was aan boord van dit schip geen douche, geen wasbak en geen toilet…’

Hij zwijgt om de woorden tot ons te laten doordringen. En echt, je kunt de ongewassen lijven van de opvarenden haast ruiken!
‘Om hun behoeften te doen gingen de mannen daar naartoe’, hij wijst naar het galjoen.
‘Daar hadden ze wat privacy. Maar ze mochten dan niet door de keuken…eh kombuis naar voren lopen!
‘En natuurlijk was er geen zeep, geen toiletpapier en…’

Maar ik had het al zien hangen, dat eindje touw, met aan één kant een uitgeplozen kwastje.
‘Het allemanseindje…’, mompel ik onverstaanbaar.
‘Dan gebruikten de mannen dit: het allemanseindje!’, deelt de gids ons triomfantelijk mee.
Gewoon die man zijn werk laten doen, denk ik.

Omzet scheepsbouw 400 miljoen euro hoger naar 7,3 miljard

Door DvdM

Bij veel van de ruim 100 Nederlandse scheepswerven en 800 maritieme toeleveranciers staan de prijsniveaus onder druk, maar de omzet in 2018 steeg licht. Dat meldde brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) donderdag 16 mei op de netwerkbijeenkomst bij Veth Propulsion in Papendrecht.

  • Maritiem-technologische sector maakt ‘kleine stap vooruit’ in 2018

Door Dirk van der Meulen

De totaalomzet van de maritiem-technologische sector nam toe met circa 400 miljoen euro ten opzichte van 2017, tot 7,3 miljard euro. De totale werkgelegenheid bedroeg 29.072 FTE, een stijging van bijna 4% ten opzichte van 2017. Vanwege de prijsdruk betekende de omzetstijging niet in alle bedrijven winst, legde NMT-voorzitter Bas Ort uit.

Behoorlijk lastig

‘Onze zeescheepsbouwers hebben het wel behoorlijk lastig gehad in 2018. Het getuigt van doorzettingsvermogen dat ze, ondanks de uitdagingen, blijven vernieuwen en orders voor nieuwe scheepstypen binnenhalen. Gelukkig laten deelsectoren, zoals de superjachtbouw, een stabiel beeld zien. Een belangrijke aanjagersrol wordt op deze manier ingevuld’, zei Bas Ort.

De stijging van de wereldwijde orderintake van zeeschepen heeft doorgezet in 2018. De nieuwe orders zijn echter nog niet toereikend om alle werven wereldwijd aan het werk te houden. De gevolgen daarvan werden zichtbaar in gedwongen faillissementen, fusies en overheidssteun in met name Zuid-Korea, China en Japan.

Ort: ‘In Nederland zagen we in 2018 kleine verbeteringen ten opzichte van 2017, zowel voor de Nederlandse werven als de toeleveranciers. Gelukkig kunnen we 2018 daarom betitelen als “Een kleine stap vooruit”. Een kleine progressie, die de sector zeker niet is komen aanvliegen. We zijn creatiever dan ooit.’

Strategisch van groot belang

De maritieme sector is een strategische sector, die van groot maatschappelijk belang is volgens Ort: ‘De overheid, zowel in Den Haag als Brussel, moet onze sector dan ook als strategisch erkennen en daarnaar handelen. We moeten als sector mondiaal concurrerend kunnen blijven. Een sectorspecifieke industriestrategie voor de maritiem-technologische sector is daarom van groot belang. Ons innovatievermogen en onze strategische kennis moeten bovendien voor Nederland behouden blijven. Daarvoor is een doorslaggevende rol van het Nederlandse bedrijfsleven bij de vervangingsprogramma’s van de Koninklijke Marine ook noodzakelijk.’

Grotere stap vooruit

Ort somde op wat er moet gebeuren om de sector van een kleine naar een grote stap vooruit te helpen: ‘NMT wil dat haar leden (1) duurzame, slimme schepen en maritieme technologie kunnen leveren in een (2) mondiaal gelijk speelveld, met (3) voldoende gekwalificeerde arbeidskrachten, die in veilige en eerlijke omstandigheden werken. Hierbij heeft de (4) Nederlandse overheid een rol als launching customer en wordt de (5) Nederlandse maritiem-technologische sector ondersteund bij haar exportactiviteiten. Juist deze stappen moeten ertoe leiden dat de sector van de kleine stap in 2018, de komende jaren een grote stap vooruit kan maken.’

Ort: ‘Zo moet maritieme regelgeving een prikkel zijn voor het stimuleren van innovaties, maar ook snel kunnen worden aangepast aan ontwikkelingen. Een gelijk speelveld, zowel mondiaal als binnen Europa, is één van de belangrijkste en ook meest complexe zaken waar we ons dagelijks hard voor maken. Door wisselend beleid van verschillende landen is er sprake van hardnekkige marktverstoringen in de scheepsbouw.’

Zeescheepsnieuwbouw

De cijfers van 2018 laten zien dat het herstel van de orderintake in de Nederlandse zeescheepsnieuwbouw nog niet heeft doorgezet. In 2018 ontvingen de werven in deze categorie bouwopdrachten voor 39 schepen (2017: 56). De daling in het aantal orders is volgens NMT voornamelijk te wijten aan de afname van het aantal nieuw bestelde sleep- en werkboten.

De totale waarde van de orderintake is met 643 miljoen euro, vergelijkbaar met de jaren 2015 en 2016, maar flink lager dan 2017 (1.138 miljoen). Het grote verschil tussen 2017 en 2018 is te wijten aan enkele grote complexe orders die geplaatst zijn in 2017, aldus NMT. Het aantal opgeleverde schepen is licht gedaald van 58 naar 55 schepen en vertegenwoordigt een waarde van 589 miljoen euro. Het exportaandeel qua waarde van de opgeleverde schepen bedroeg 58% (2017: 57%). Ondanks de dalingen in orderintake is de omvang van het orderboek stabiel gebleven met een waarde van 1,8 miljard euro.

Maritieme toeleveranciers

De trend van verduurzaming en digitalisering zette door in 2018. Het zijn volgens NMT beide gebieden die de concurrentiepositie kunnen verstevigen, want die werd in 2018 nog als zeer competitief ervaren. De maritieme omzet van de circa 800 Nederlandse maritieme toeleveranciers bedroeg in 2018 rond 3,5 miljard euro, een stijging van 4,3% ten opzichte van het jaar ervoor. De totale werkgelegenheid in de Nederlandse maritieme toelevering bedroeg 17.318 voltijds arbeidsplaatsen (2017: 16.413 FTE).

Zeescheepsreparatie

Voor het eerst sinds een aantal jaar is de dalende trend van de totale omzet van de Nederlandse zeescheepsreparatiewerven doorbroken, signaleert NMT. Er is volgens de brancheorganisatie echter nog geen sprake van een overtuigend herstel. De omzet bedroeg in 2018 416 miljoen euro (2017: 381 miljoen). In 2015 was de omzet ruim 562 miljoen dus er is nog veel ruimte voor herstel. De werkgelegenheid bedroeg 1.751 fte (2017: 1.710 fte).

Binnenvaart en visserij 

In de categorie binnenvaart, visserij en kleine zeegaande schepen, die volgens NMT buitengewoon goede zaken deed in 2018, steeg de orderintake van luxe riviercruiseschepen flink ten opzichte van 2017. Ook werd veel onderhoud gepleegd. De hellingen en dokken waren steeds goed bezet. In 2018 ontvingen de werven in deze categorie bouwopdrachten voor 185 schepen (2017: 198). Er werden 183 schepen opgeleverd (2017: 155). Waar het aantal nieuwe opdrachten licht is gedaald laat het aantal opleveringen een mooie plus zien. Het orderboek is stabiel gebleven met 143 schepen in portefeuille eind 2018 (2017: 146).

Superjachtbouw

De grootte en daarmee de waarde van superjachten, blijft toenemen. De jachtenbouwers anticiperen hierop door nieuwe productiefaciliteiten te bouwen die grotere schepen aankunnen. In 2018 zijn 25 superjachten opgeleverd (2017: 25) met een waarde van afgerond 1,5 miljard euro (2017: 1,2 miljard) en 16 nieuwe opdrachten zijn genoteerd (2017: 18) met een waarde van bijna 1,1 miljard (2017: 1,2 miljard). De orderportefeuille betrof eind december 50 superjachten (2017: 57 superjachten) met een waarde van bijna 4,1 miljard euro (2017: 4,5 miljard).

Klik hier om het Sectorjaarverslag 2018 te downloaden.


Scouts bouwen eigenhandig nieuwe verenigingssleepboot

Door PN

De leden van Scoutingvereniging Admiraal de Ruyter in Krimpen aan de Lek werken sinds januari 2018 aan een ambitieus project: ze bouwen eigenhandig een nieuwe sleepboot voor hun Scoutinggroep.

Via crowdfunding en sponsoring zamelen de scouts beetje bij beetje geld in voor de nieuwbouw. Voor het werk zelf is geen hulp nodig, daarvoor is voldoende kennis en ervaring aanwezig in de vereniging.

Voor een zeeverkennersgroep als Admiraal de Ruyter is een goede sleepboot onmisbaar. Tijdens de scoutingbijeenkomsten, die voornamelijk in het teken staan van sport en spel, gaan de jeugdleden het water op in zes lelievletten en vier juniorvletten. Door de stroming en de drukke beroepsvaart op de Lek is een goede sleepboot erg belangrijk voor de veiligheid van de leden.

Kris Blanken, werkzaam als assistent-projectmanager bij scheepswerf Zwijnenburg en al van jongs af aan lid van de waterscouts: ‘De oude sleper heeft vele jaren dienst gedaan, maar zo’n drie jaar geleden al staken wij de koppen bij elkaar om voor een nieuwe te gaan zorgen. Wij hadden een flink eisenpakket en met alle kosten die daarmee gepaard gaan was er maar één uitkomst: zelf bouwen.

‘Een geweldig en leerzaam project waarmee wij ook jongeren enthousiast weten te maken voor de scheepsbouw, havens en logistiek.’
Voor het einde van dit jaar hopen de waterscouts het project te hebben afgerond.


JB-115 nu naar Deutsche Bucht

Door PAS

Jack-Up Barge uit Sliedrecht is er opnieuw in geslaagd werk te vinden voor de JB-115. Deze keer is met Van Oord Offshore Wind een contract gesloten voor de inzet van het zelfheffende eiland bij de inbedrijfstelling van het offshore windpark Deutsche Bucht.

Voor deze jongste opdracht is het 55,50 meter lange en 32,20 meter brede hefeiland naast het transformatorplatform in het Deutsche Bucht windpark neergezet in circa 40 meter diep water. Van Oord is hier verantwoordelijk voor het ontwerp, de engineering, de inkoop en de bouw en installatie van de funderingen van de windturbines, verbindingskabels en het zogeheten offshore substation (transformatorplatform).

Het project is intussen zover dat de inbedrijfstelling al is opgestart. Eind dit jaar moet het park, dat uit 33 turbines van 8 MW bestaat, operationeel zijn. Opdrachtgever voor de aanleg is Northland Power.

Taken

De JB-115 biedt accommodatie aan het personeel en doet bevoorradings- en kraanwerk. Het hefeiland van het type MSC SEA-2000 beschikt over accommodatie voor 100 personen en een offshorekraan met een hefcapaciteit van 300 ton.

Het contract van Van Oord voor de inzet van het hefeiland volgt kort na afronding van een soortgelijk contract in de Oostzee. Daar heeft de JB-115 bij de transformatorplatformen Kriegers Flak A en Kriegers Flak B op circa 15 kilometer voor de Deense oostkust gestaan. Naast de JB-115 wordt ook regelmatig de JB-117 van Jack-Up Barge ingezet in de offshore windenergiesector.

Navingo Career Event in RDM Onderzeebootloods

Door PN

Werkzoekenden, zij-instromers en geïnteresseerden kunnen donderdag 23 mei op het Navingo Career Event in Rotterdam kennismaken met de maritieme, offshore en energiesector. Een bedrijfstak met een groot personeelstekort en volop carrièremogelijkheden.

Zowel op de beursvloer als op het buitenterrein van RDM Rotterdam-Onderzeebootloods worden allerlei activiteiten georganiseerd. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld meevaren met een tender van het Loodswezen, de productiehal zien van Ampelmann of na een vaartocht de reparatiewerf van Damen Shipyards bekijken. Op die manier kunnen zij een goede indruk krijgen van de mogelijkheden in de sector en op een interactieve manier in gesprek komen met de aanwezige bedrijven.

Skill-sessies

Ook bezoekers die niet direct op zoek zijn naar een baan, zijn welkom op het Navingo Career Event. Er is voor hen ook voldoende gelegenheid om kennis op te doen, te netwerken en experts en professionals uit de sector te horen spreken.
Bezoekers kunnen in de Onderzeebootloods kennismaken met bedrijven als Tennet, Royal IHC, Feadship, Shell, Multraship en Deme Offshore en meteen in gesprek gaan over de carrièremogelijkheden.

Via zogenoemde skill-sessies met thema’s als ‘machine learning’ of jezelf leren ‘pitchen’, kunnen bezoekers van het event ook werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Zij kunnen aanschuiven en meepraten bij een van de talkshows op Community Square met thema’s als heavy lifting, autonoom varen of digitalisering. Op ‘The Stage’ betreden medewerkers van de bedrijven het podium om kort presentaties te geven over hun werkzaamheden.

Gratis registratie

Vanaf 10:00 uur openen donderdag 23 mei de deuren van de Onderzeebootloods, en van 17:00 tot 21:00 uur vindt er een gezellige afterparty met DJ plaats waar bedrijven en bezoekers kunnen netwerken en bijpraten. Het event is gemakkelijk te bereiken met auto, bus, waterbus en watertaxi. Vanaf Rotterdam Centraal worden pendelbussen ingezet. Voor gratis registratie, bezoek de website van Navingo.

Opperste concentratie aan dek

Door MdV

De cameraploeg is er vroeg bij om maar niets te missen. Zeven uur ‘s morgens staan de mannen en een enkele vrouw klaar, camera’s gemonteerd op statieven. Een van hen heeft zich strategisch opgesteld in de havenkraan om overzicht te verkrijgen. Een ander staat op de brugvleugel. Aan de kade test men een drone. Heeft de kapitein immers niet gezegd dat de werkzaamheden ‘s morgens stipt om zeven uur gaan beginnen?

  • Zware-ladingoperatie is hijsklus met lange voorbereidingstijd
  • De kapitein zul je niet aan dek zien
  • Bemanning checkt wat kantoor heeft berekend
  • Wie geen taak heeft gaat tijdens het hijsen van boord

Door Kees Wiersum

Die werkzaamheden betreffen het aan boord hijsen en in rails aan dek zetten van twee shiploaders en twee andere grote machines, zogenoemde trippercars. De eerste shiploader moet via een rails aan dek worden weggereden om plaatst te maken voor een tweede. Iets over zeven verschijnen matrozen en stuurlieden aan dek; de filmploeg veert op.

Lange voorbereiding

Weken, vaak zelfs maanden voordat het zware-ladingschip arriveert in de laadhaven, wordt er op het rederijkantoor druk gewerkt aan de voorbereidingen. Zodra de lading is geboekt gaat de planner aan het werk. Welk schip is geschikt én in de buurt op de dag dat de lading gereed is? De schepen van BigLift varen immers wereldwijd.

En hoe hijs je een complexe lading als een shiploader? Kan dat met één kraan of moeten beide zware kranen in tandem worden gebruikt. En hoe ziet het hijsplan er dan uit?

Voorts moet er een stuwplan worden gemaakt. Kan alles in één keer mee? Hoe wordt de lading zo effectief mogelijk gestuwd?
Daarna worden op de afdeling Engineering talloze berekeningen gemaakt. Er wordt gekeken naar de deksterkte, hoeveel sjordraden er nodig zijn. Zijn er extra winches nodig voor het verplaatsen van de eerste shiploader, welke aanvullende materialen moeten aan boord zijn?
Dan het belangrijkste: hoe staat het met de stabiliteit vóór, tijdens en na het laden van de honderden tonnen wegende machines.
Wanneer alles naar tevredenheid op papier staat, wordt de informatie naar het schip verstuurd.

Rekenwerk aan boord

Nadat alle relevante informatie is ontvangen gaat de scheepsbemanning aan het werk. Kloppen alle tekeningen die op het kantoor zijn gemaakt? Is men uitgegaan van de juiste gegevens? Komen de waterballast en bunkers overeen met de huidige situatie? Het kan zomaar zijn dat er op een andere manier is geballast, waardoor de berekeningen moeten worden aangepast.

Nadat alle berekeningen, stuwplannen, hijsplannen, sjorplannen en andere papieren zijn gecontroleerd, geeft de eerste stuurman met merktekens op dek aan waar de shiploader komt te staan. Dit is een precies werkje, alles moet kloppen. Het gaat om centimeters. Soms moet het schip nog anders worden geballast om de trim te verminderen of stabiliteit te vergroten. In dit geval kan dat nodig zijn, nu er een zwaar ladingstuk moet worden geskid (versleept) aan dek. Een minimale trim kan dan helpen om de skid-operatie te vergemakkelijken.
Bij aankomst van het zware-ladingschip staan alle benodigde materialen al te wachten. Stoppers, stalen rails, laselektroden en nog veel meer. Een groot deel van de gehele operatie bestaat uit het uitleggen en vastlassen van de rails op draagbalken, de zogenoemde skid track. Tevens wordt het hijsgerei in elkaar gezet en ingepikt.

Uitvoering

Iedereen heeft een specifieke taak bij de hijsoperatie. De kapitein heeft de algehele leiding, maar hem zul je tijdens het hijsen aan dek niet tegenkomen. Hij zit dan achter het ballastpaneel op de brug en zorgt er door verplaatsing van ballastwater voor dat het schip tijdens de hele hijsoperatie recht blijft liggen.

De eerste stuurman heeft de leiding aan dek. Hij stuurt de kraanmachinisten aan en ‘praat’ het stuk lading aan boord. De tweede en derde stuurman bedienen de kranen, al dan niet met draadloze afstandsbediening. De bootsman stuurt de matrozen aan en op hun beurt voeren die alle voorkomende werkzaamheden uit die nodig zijn.
De fitter (professionele lasser) heeft een belangrijke taak: hij last stoppers en ogen voor sjordraden aan dek, vaak geassisteerd door walploegen.

Wanneer alles gereed is om te hijsen en de shiploader staat gereed naast het schip, wordt het hijsgerei, in dit geval twee kranen, boven de hijsogen gemanoeuvreerd. Matrozen klimmen naar boven, maken hun veiligheidsharnas vast en bevestigen de soms tientallen kilo’s zware D-ringen aan de hijsogen.

Bij een ‘single lift’ (één kraans hijs) worden zogenoemde stuurlijnen aangebracht om, wanneer het te laden stuk los van de kade is, te voorkomen dat de lading begint te tollen.
De eerste stuurman manoeuvreert beide kraanhaken loodrecht boven het hijspunt. Wanneer het ladingstuk loskomt van de kade mag het immers niet plotseling wegschieten. Dat hou je niet met een paar stuurlijnen!

Kritische hijs

Het kan voorkomen dat de hijsoperatie een zogenoemde ‘kritische hijs’ is. Dat wil zeggen dat de grenzen van de stabiliteit worden benaderd. Om veiligheidsredenen gaan alle niet direct benodigde bemanningsleden, inclusief machinisten en de kok aan de wal. De rederijorders zijn duidelijk: niemand mag zich in de accommodatie of machinekamer bevinden en ook de matrozen wachten aan de wal tot de hijsoperatie voorbij is.

De cameraploegen en andere bezoekers zijn dan ook even niet welkom aan boord. Het gebeurt dan ook zo nu en dan dat er een stapel pizza’s wordt bezorgd tegen lunchtijd, omdat de kok geen mogelijkheden heeft gehad om te koken. Het laden gaat voor!
Door middel van ballasten (van stuurboord naar bakboord overpompen van ballastwater) ontstaat er een koppel. Door gelijktijdig de haken van beide kranen te hieuwen komt langzaam maar zeker het gewicht van de shiploader ‘in de haak’ en uiteindelijk komt het stuk los. Dit zonder dat het schip slagzij maakt.

De eerste stuurman controleert of de gehele last los van de kade is en neemt dan de operatie over. Via een portofoon die iedereen bij zich heeft, geeft hij hijscommando’s door aan de kraanoperators. Voorzichtig en met veel vakmanschap komt dan uiteindelijk de shiploader aan dek. Hij wordt precies op de juiste plek neergezet. Hierna moet de lading nog worden verreden om plaats te maken voor de volgende.

Vastzetten lading

Natuurlijk kan het schip niet direct vertrekken wanneer de lading in positie aan dek staat (of in de ruimen). Alles moet zeevast worden gesjord. Een zware klus voor de matrozen. Stoppers (T-vormige staalplaten) worden op strategische punten aan dek gelast om verschuiven van lading te voorkomen. Tientallen staalkabels worden bevestigd aan dek en door middel van enorme spanschroeven snaarstijf gezet. Er worden lange dagen gemaakt: de hele laadoperatie duurt soms dagen.

Tot slot

Wanneer een schip voorbijvaart, met aan dek een ontzagwekkende lading, weten toevallige toeschouwers vaak niet hoeveel energie dit heeft gekost. Het hele laadproces is een gigantische klus, uitgevoerd in een kakofonie en geluid van staal op staal. Een buitenstaander zou het misschien chaos noemen. Maar wat telkens weer opvalt: er wordt niet gerend aan dek, er wordt niet geschreeuwd. Iedereen weet precies wat te doen. En daarna is er trots: kijk! Dat hebben we toch maar mooi geflikt met z’n allen!

Maar dat ontgaat de filmmensen, die zijn allang verdwenen. Het duurde te lang. En als dan eindelijk de lading aan dek staat zijn ze blij hun apparatuur te kunnen inpakken, klus geklaard!


Roeien van Altena naar Altena

Door MdV

Leerlingen van het Willem van Oranjecollege in Wijk en Aalburg leggen momenteel de laatste hand aan de skiff waar ze al sinds september 2018 aan bouwen. Met de St. Ayles skiff roeien ze begin juni van de Duitse stad Altena langs het riviertje Lenne terug naar Altena in Noord-Brabant.

Leerlingen Willem van Oranjecollege bouwen eigen roeiboot

Door Hannie Visser-Kieboom

Het avontuur voor de leerlingen begon allemaal in september. Hun docent Henk van Noorloos was de bedenker van de roeitocht van Altena naar Altena, dit naar aanleiding van de vorming van de gemeente Altena per 1 januari 2019. Ook het zelf bouwen van de skiff op school door de leerlingen kwam uit zijn koker.

Bij watersportvereniging Woudrichem werden al meerdere skiffs gebouwd, het ontwerp is afkomstig uit Schotland. ‘Zodra de skiff af is, moet hij nog een aantal keren worden geschilderd. Marc de Koning, Jacco Vos en Julian Hoekman hebben onder begeleiding van Aart van Beem de boot grotendeels gebouwd. Met assistentie van andere leerlingen. Deze drie gaan straks ook mee roeien’, zo vertelt docent Henk van Noorloos.

In totaal gaan 11 leerlingen van het Willem van Oranje-college de 300 kilometer naar huis roeien. Ze vormen twee ploegen die elkaar afwisselen tijdens het roeien, in de skiff is plaats voor vier roeiers en een stuurman. De skiff wordt 30 mei gedoopt tijdens het evenement ‘Slag om Dillenburg’ op slot Dillenburg, de geboorteplaats van Willem van Oranje. Na de doop gaat de skiff zo’n 100 kilometer verderop bij de stad Altena te water in de Lenne. Op 31 mei begint daar de roeitocht naar Altena. ‘We willen in zeven dagen naar huis roeien via de Lenne, Ruhr, Rijn en Maas. Iedere avond gaan de leerlingen afvalplastic rapen langs de rivieroevers.’

Het museumschip Terra Nova begeleidt de roeiers tijdens de 300 kilometer lange tocht op de Rijn en de Maas naar huis. Daar slapen de leerlingen ook aan boord. Op 7 juni moeten ze weer in Altena afmeren.


STC-stagiaire Sanne: Liever stoer dan met make-up

Door MdV

Als een van de weinige meisjes op de MBO-opleiding tot kapitein-manager in de binnenvaart loopt eerstejaarsstudente Sanne Quartel (16) van het STC momenteel stage op een droge-ladingschip. De ervaring bevestigt wat ze al dacht. ‘Dit is wat ik wil.’

  • Stagiaire Sanne Quartel maakt kennis met de zand- en grindvaart
  • ‘We hebben het supergezellig’

Door Dick den Braber

Sanne, uit Wijk bij Duurstede, heeft er wel een ochtendmens voor moeten worden. Wat de lesdagen betreft, tenminste. ‘Dan moet ik de bus van 6:00 uur hebben’, kreunt ze. Ook de eerste dag van haar stage begon vroeg, afgelopen 4 februari. ‘Ik stapte al om kwart over vier aan boord.’

Voor de rest valt het wel mee. De 39-jarige schipper start de motor van zijn 70 meter lange droge-ladingschip Leendert N meestal rond 5:00 uur. ‘Maar dan mag ik nog wel even blijven slapen. Hij doet alles zelf. Meestal ga ik er rond 07:30 uur uit.’
Op zich redelijk, vindt Sanne. ‘Het stuurhuis is zijn werkterrein, wij doen overdag buiten en in de machinekamer het matrozenwerk. We laden en lossen bijvoorbeeld elke dag.’

Het matrozenverblijf vóór op het schip was al bezet toen ze aan boord kwam. ‘Een tweedejaars student die dezelfde opleiding volgt als ik was in december al op de Leendert N begonnen.’ Daarom slaapt zij achterop in een van de slaapkamers. Ze vindt het prima. ‘De schipper slaapt ‘s nachts meestal thuis. Dan heb ik heel de woning voor mezelf.’

Ander volk

De binnenvaart trekt haar meer dan de zeevaart. ‘De zeevaart is toch een ander slag volk. Voor mijn gevoel “vaar” ik nu ook meer; je hebt meer uitdaging vanwege bruggen en sluizen. In de zeevaart loop je voor mijn gevoel meer wacht.’
Ook de maandenlange periodes die zeelui van huis zijn trekken haar niet. ‘Je leeft dan toch erg afgezonderd. Zelf vind ik het belangrijk om ook mijn sociale netwerken aan de wal te hebben.’

Ze heeft nu, na ruim drie maanden stagelopen, wel een indruk van de schipperswereld gekregen: ‘Het is net een bijenkorf. Altijd, op elk uur van de dag, zie je bijvoorbeeld via AIS wel een schipper die aan het werk is.’

Zelf vaart Sanne op de Leendert N zand en grind. ‘Zo’n beetje door heel Nederland. Tijdens haar opleiding aan het STC wil ze, naast droge-ladingvaart, liefst ook stage lopen op schepen met andere lading, maar tot nu toe bevalt het vervoer van droge bulk goed. ‘Het laden gaat gemakkelijk. Bij het vervoer van containers of olieproducten komt meer kijken, denk ik. Ook qua regelgeving voor gevaarlijke stoffen. Ons schip varen we gewoon onder een transportband, en we kunnen laden.’

Mannenwereld

Op stage stapte ze een mannenwereld binnen. Al eerder eigenlijk, want slechts drie van haar 26 klasgenoten zijn vrouw. ‘Ik ben altijd al een meisje geweest dat de broek aan had. Ik ging veel meer met jongens om dan met meisjes. Liever stoer dan met make-up.’
Het schippersleven bevalt haar prima. ‘We hebben het supergezellig.’

Het helpt dat de drie opvarenden duidelijk tegen elkaar zijn. ‘We nemen geen blad voor de mond. Als we het niet met elkaar eens zijn, dan zeggen we dat.’

Ze trekt een grimas. ‘Soms iets te bot, misschien. Maar je kunt beter recht zeggen hoe je erover denkt dan eromheen draaien. Zo denken we er alle drie over, daarom klikt het zo goed. Dat is fijn, want je moet het wel vijf dagen per week met elkaar uithouden.’

Driftkikker

Het scheelt dat ze de schipper al kende. De vraag of ze het met de tweedejaars stagiair kon vinden vond ze spannender. ‘Ik wilde bewijzen dat ik als meisje echt wel kon meekomen in de mannenwereld. Dat begon op school al, tegenover de jongens van mijn klas. Maar mijn collega-stagiair heeft veel meer ervaring dan ik. Dat ik niet zoveel kon als hij, frustreerde mij in het begin wel. Ik kan dan best een driftkikker zijn.

‘Lijnen gooien vond ik bijvoorbeeld lastig. Maar hij heeft een tijd heel geduldig met mij geoefend, nu kan ik het veel beter.’
Haar studentenovereenkomst met de schipper loopt tot 21 juli. ‘Maar misschien mag ik nog wat langer doorgaan. Dat zou ik leuk vinden. Tot nu toe voldoet de stage helemaal aan mijn verwachtingen.’


Zeilende vrachtvaart populair

Door MdV

De Enkhuizer zeevaartschool vierde onlangs haar 40ste diploma-uitreiking. Een mijlpaal voor de zeezeilvaart. De school trekt een steeds internationaler publiek en loopt voorop in het stimuleren van emissievrije initiatieven voor de zeevaart.

  • Enkhuizer zeevaartschool viert 40ste diploma-uitreiking
  • School brengt beroemde vrouwelijke kapiteins voort
  • Schooldirecteur Bernt Folmer neemt na 18 jaar afscheid
  • EZS heeft internationaal uitstekende reputatie

Door Peter Fokkens

Toen Henk Wever, oud koopvaardijkapitein en eigenaar van de zeegaande driemastschoener Sepha Vollaers, een opleiding voor de zeezeilvaart wilde beginnen, was de wet die dat mogelijk maakte al 40 jaar buiten werking. Geen reden om de ambitie op te geven, vond Wever, en lobbyde net zo lang tot de diploma’s Kleine en Grote Zeilvaart weer bij wet waren geregeld. 40 jaar later heeft het Enkhuizen Nautical College (EZS) een internationale reputatie waar je U tegen zegt.

Henk Wever’s school bloeit intussen zoals hij zich dat had gedroomd. In de net afgestudeerde lichting zitten studenten uit Duitsland, de Verenigde Staten, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Zuid-Afrika, Oekraïne, Hongarije, Roemenië en Zwitserland. De voertaal in een aantal klassen en op officiële gelegenheden is inmiddels Engels. Bij de Kleine Zeilvaart bestaat iets minder dan de helft uit vrouwen, bij de Grote Zeilvaart is dat ongeveer een derde.

Tijd voor Muchachas

Dat de zeezeilvaart zoveel vrouwen aantrekt verrast insiders allang niet meer, maar het blijft opvallend. Van oudsher waren er in het geheel geen vrouwen in de zeezeilvaart, hooguit nam een kapitein wel eens zijn echtgenote mee. Nu zijn vrouwen geen uitzondering meer en blazen ze in alle rangen hun partij volop mee; op de EZS halen ze niet zelden de hoogste cijfers.

Geen wonder dat Marijke de Jong, gelauwerd docent en partner van Henk Wever, de gelegenheid te baat nam om in haar feestrede niet alleen de oprichter van de school op indrukwekkende wijze te eren als een geweldige leraar en initiatiefrijke inspirator, maar ook de vrouwen in de rangen van verse alumni ruim aandacht gaf. Refererend aan het succes van het zeilende handelsvaart-icoon Tres Hombres betoogde De Jong dat het hoog tijd wordt voor de Tres Muchachas, en spoorde haar seksegenoten aan om meer leiding te nemen.

Daarvan zijn goede voorbeelden. Kapitein Eef Willems leidde onder meer de driemaster Oosterschelde op een wereldomzeiling en pionierde jarenlang op eigen kiel langs ijzige kusten; kapitein Ini Golbach koerste een keur van schepen veilig door Noord-Atlantische wateren en op tallship Wylde Swan zijn inmiddels zowel de kapitein als de eerste stuurman vrouw.

Toch valt er volgens De Jong, die zelf als gerenommeerd scheepsontwerper werkt aan de tuigage van de grote windjammer Peking, die in Hamburg wordt gerestaureerd, voor vrouwen nog altijd een wereld te winnen. Dat blijkt onder meer uit het feit dat vrouwelijke kapiteins nog te vaak nieuwsgierig-neerbuigend gevraagd wordt naar hun rol aan boord, en niet meteen worden geloofd als het antwoord ‘kapitein’ is.

Emissievrije vrachtvaart

De Jong concentreerde haar betoog echter rond het gegeven dat de zeezeilvaart allang niet meer het exclusieve domein is van de chartervaart met betalende passagiers. Ook de zeilende vrachtvaart blaast inmiddels een partij mee, getuige het succes van Fairtransport, de handelsonderneming van drie pioniers op dit gebied, Arjen van der Veen, Andreas Lackner en Jorne Langelaan. Hun schoenerbrik Tres Hombres, die alweer 10 jaar met 50 ton vracht emissievrij heen en weer pendelt tussen Europa en het Caribisch Gebied, heeft gezelschap gekregen van de Nordlys, een houten logger bestemd voor de Europese kustvaart.

Andere initiatieven hebben aangehaakt, zoals de Nederlandse schoener Avontuur, bestemd voor de Australische kustvaart, de nieuwgebouwde logger Grayhound, die passagiers en vracht gaat vervoeren tussen Groot-Brittannië, Frankrijk en de Verenigde Staten en de ex-voorpostenkotter Twister, die als zusterschip van de Tres Hombres gaat fungeren in de trans-Atlantische handelsvaart.

De Jong wees erop dat behalve de noodzaak om meer emissievrij te transporteren, ook de geluidsreductie een argument is voor meer zeilende vrachtvaart. ‘De toekomst van de grote vrachtvaart is ongetwijfeld waterstof als schone vervanger van zware olie en diesel. Maar we moeten niet vergeten dat ook de waterstofmotor nog altijd leidt tot een enorm lawaai en grote turbulentie onder water. Wat propelleraandrijving op een zo grote schaal doet voor het zeeleven is nog onvoldoende in kaart gebracht, maar we moeten er ernstig rekening mee houden dat we ook daar tegen gevolgen aanlopen die op termijn veel schadelijker zullen blijken te zijn dan nu wordt gedacht.’

Erepenning

Dat de aandacht voor het milieu in al zijn facetten geen voorbijgaande hype is, onderstreepte het bestuur van de EZS door de jaarlijks uitgereikte Erepenning van Verdienste toe te kennen aan de Sea Rangers. De in 2016 opgerichte Sea Ranger Service is ’s werelds eerste maritieme rangerdienst. Het bedrijf wil met speciale zeilende werkschepen overheidsdiensten en wetenschappelijke onderzoeksopdrachten gaan uitvoeren op zee. De sociale onderneming leidt jongeren op tot Sea Rangers.

Na een maritieme training, zullen de Sea Rangers worden ingezet om beschermde zeegebieden te beheren, onderzoek uit te voeren en historische scheepswrakken te behouden. Oprichter en directeur Wietse van der Werf ziet bovendien een toekomst weggelegd in het beheer van zeewierboerderijen en het monitoren van het onderhoud aan windparken op zee: ‘Aanleggen bij zo’n turbine is niet altijd mogelijk, maar vanaf een zeilschip kun je prima een drone lanceren waarmee je slijtage nauwkeurig in kaart kunt brengen.’

Het bedrijf slaagde erin om binnen twee jaar voldoende vertrouwen te wekken om een convenant met vier ministeries te sluiten voor overheidsopdrachten die de Sea Rangers gaan uitvoeren. Voor hun eerste proefjaar kregen ze Eef Willems’ tweemaster Tooluka in charter ter beschikking. In de toekomst willen ze met eigen zeilschepen gaan werken. Emissievrij natuurlijk. En de kapiteins en stuurlieden hebben hun opleiding uiteraard genoten aan de EZS.

Wind is de toekomst

Dat windvoortstuwing niet meer iets van het verleden, maar juist de toekomst is, werd door alle sprekers op de diploma-uitreiking benadrukt. Directeur Bernt Folmer, die de school 18 jaar leidde, neemt dit jaar afscheid om weer te gaan varen. Zijn collega Cosmo Wassenaar verdiende zijn sporen als kapitein op de clipper Stad Amsterdam en werkte daarna als docent en leidinggevende in het onderwijs. Hij geeft die baan nu op om full-time de zeevaartschool te gaan leiden.

Beiden gaven al les aan de school en blijven dat doen. Over de toekomst van het Enkhuizen Nautical College hebben ze geen meningsverschillen. De studenten worden internationaler en vragen steeds meer om maatwerk. Wat dat betekent voor het onderwijsaanbod is nog onduidelijk, maar Wassenaar wil er graag over nadenken, zonder het belang van de traditie uit het oog te verliezen. ‘We werken van oudsher met docenten die midden in de praktijk staan. Die ervaring is een belangrijk pluspunt van de opleiding. En naast alle ontwikkelingen op het gebied van de navigatie, zoals Ecdis en dergelijke, waar we ruim aandacht aan geven, blijft het echte ambacht toch de kern.’

Schoolgebouw

Wassenaar wil ook op andere terreinen oog houden voor vernieuwing: ‘Het schoolgebouw krijgen we nooit helemaal energieneutraal, al zijn we goed op weg. Misschien moeten we nadenken over nieuwbouw. En ook de huisvesting van onze buitenlandse studenten verdient aandacht.’

Wassenaar signaleert dat de markt aan het veranderen is. In dat verband is hij het volmondig eens met Marijke de Jong: ‘We krijgen steeds meer mensen die iets met de zeilende vrachtvaart willen en andere vormen van beroepszeilvaart die niet meteen chartergerelateerd is. Dat juichen we toe. Onze seizoensafhankelijkheid van de chartervaart is al jaren een zorg en die verbreding van de markt leidt ook weer tot andere accenten in de professionalisering. We kijken dan ook vol optimisme naar de volgende veertig jaar.’


Binnenvaart Kredietunie verhoogt krediet per schip

Door DvdM

Varende ondernemers, ook starters, kunnen bij de Binnenvaart Kredietunie (BKN) de helft meer krediet krijgen. De limiet per schip wordt met 125.000 euro verhoogd naar 375.000 euro. Dat is besloten tijdens de algemene ledenvergadering van BKN op 11 mei in Zwijndrecht.

De jaarcijfers over 2018 lieten zien dat BKN een stabiele ontwikkeling doormaakt. Het aantal door BKN gefinancierde schepen nam toe en er kwamen weer nieuwe leden bij. In zijn jaarrede stond Elbert Vissers, voorzitter van de Binnenvaart Kredietunie, stil bij de automatiseringsslag die BKN in 2018 gemaakt heeft. Alle leden hebben nu toegang tot hun eigen account in ‘Mijn Kredietunie’, waar zij vanaf hun dashboard op elk moment hun zaken als kredietnemer of kredietgever kunnen volgen en documenten kunnen inzien of downloaden. Automatisering was ook door de gestage groei van BKN voor het bestuur noodzakelijk geworden om inkomende en uitgaande geldstromen te beheren en te optimaliseren en om de beleggingen te beheren.

Vissers keek met tevredenheid terug op het jaar 2018: ‘Het gaat echt goed met BKN.’ Dat betekent niet dat er sprake is van achterover leunen. Volgens Vissers is BKN niet alleen bezig is met stabiele bedrijfsvoering, maar blikt ook vooruit en zoekt naar verantwoorde groei.

Voor die groei is BKN enerzijds afhankelijk van meestal startende ondernemers en anderzijds van leden, ook nieuwe leden, die willen beleggen in obligaties BKN en starters willen coachen. Daarom klonk tijdens de jaarvergadering ook diverse malen de oproep aan de leden om in eigen kring bekendheid te geven aan BKN. Meer leden zijn welkom, net als starters die vanaf nu dus bij BKN terecht kunnen voor een krediet tot 375.000 euro.

OuderSchuttevaer

Teveel zwavel: 80.000 US$ boete

Door WdN

De Noorse maritieme autoriteiten (NMA) hebben de Griekse rederij Global Cruise Line een boete van 80.000 US$ opgelegd, omdat het schip Magellan teveel zwavel uitstootte in de Geirangerfjord. Daar geldt sinds maart een norm van 0,10% zwaveluitstoot, op de Megallan werd 0,17% gemeten.

Uit de AIS-gegevens kon verder worden opgemaakt dat het schip in de dagen ervoor in de havens van Eidfjord en Flåm was geweest, havens die ook binnen het Noordzee ECA-gebied vallen. De hoogte van de boete werd mede bepaald door de grote afstand die het schip binnen het ECA-gebied had afgelegd.

De NMA zegt intensief te blijven controleren, zowel met mobiele apparatuur die inspecteurs aan boord kunnen meenemen als met sensoren die aan drones zijn bevestigd.

❌