[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderZigt

De toekomst van RTL5 zonder Expeditie Robinson; onze mening in het AD.

Door Nina

De toekomst van RTL5 zonder Expeditie Robinson; onze mening in het AD.

Rogier noemt de verhuizing van Expeditie Robinson van RTL 5 naar RTL 4 vooral een defensieve zet.

Maar wat is de gedachte achter de move van RTL? Lees hier de rest van het artikel.

The post De toekomst van RTL5 zonder Expeditie Robinson; onze mening in het AD. appeared first on ZIGT.

  • 7 Augustus 2019 om 14:15

Acht nieuwe gezichten bij ZIGT deze zomer

Door Nina

Acht nieuwe gezichten bij ZIGT deze zomer

ZIGT,  in mei gekroond tot mediabureau van het jaar 2019, heeft het team de afgelopen maanden uitgebreid met maar liefst acht nieuwe collega’s.

V.l.n.r: Suzanne Fritschy, Morgan Filhol, Marijnke van der Burgh en Dmitry Ouzkikh

Suzanne Fritschy heeft na een korte interim periode bij ZIGT nu de vaste rol van Digital Business Development Director op zich genomen. Ze heeft eerder aan bureauzijde bij IPG, Pervorm en Bluefield gewerkt.

Morgan Filhol is gestart als Head of Search. Morgan is de afgelopen jaren actief geweest als Search Consultant bij onder meer Conversion Company en Belvilla.

Marijnke van der Burgh is overgekomen van Mindshare en gestart als Media Consultant. Voor Mindshare was Marijnke actief aan exploitantzijde bij Ster en Exterion Media/CBS Outdoor.

Dmitry Ouzkikh is aangenomen als Programmatic Consultant. Hiervoor was hij in een soortgelijke rol actief bij Dentsu Aegis en daarvoor ruim 3,5 jaar als accountmanager bij Tradetracker.com.

Daarnaast zijn er ook een viertal nieuwe planners gestart bij ZIGT. Caroline van Tulder, Rose van Hilten, Lisa Noot en Nick Broeckx. Nick komt over van de ZIGT vestiging in België, Caroline is actief geweest bij onder meer Omnicom, Rose bij de communicatie afdeling van Basic-Fit en Lisa is dit jaar afgestudeerd en heeft onder meer stage gelopen bij Xite.

The post Acht nieuwe gezichten bij ZIGT deze zomer appeared first on ZIGT.

  • 31 Juli 2019 om 14:33

Visma Cloudsoftware presteert maximaal met ZIGT en Gstalt

Door Dave

Visma Cloudsoftware presteert maximaal met ZIGT en Gstalt

Het succes van de Jumbo-Visma wielerploeg is ongekend tijdens de 106editie van de Tour de France. Met al 3 etappezeges, de winst van de ploegentijdrit en Steven Kruijswijk in de top 3 van het klassement lijkt het erop dat dit succes niet meer stuk kan. Maximaal presteren, dat is waar Visma voor staat. En dit wordt ook doorvertaald in de mediacampagne die begin juli van start is gegaan.

Met een door Gstalt ontwikkelde campagne gaat Visma zich als cloudsoftware leverancier voor de publieke en private markt verder positioneren in Nederland. Binnen deze campagne wordt er een visuele link gemaakt met Team Jumbo-Visma omdat dit door veel mensen wordt herkend. Mediabureau ZIGT is verantwoordelijk voor de mediastrategie, -planning en -inkoop. De basis van de campagne wordt gelegd door een radiocampagne, waarvan de radiocommercials zijn gemaakt door ZIGT Studio. Zoals de wielrenners in de Tour het uiterste uit zichzelf halen om maximaal te presteren geldt dit ook voor prestaties in het bedrijfsleven. Efficiency speelt daar een belangrijke rol in. Verhoogde efficiëntie gaat niet over sneller werken, het gaat om het werken op een andere en vooral slimmere manier. Visma Cloudsoftware helpt daarbij. Hiermee gaan we voor zowel sportief als zakelijk succes!

The post Visma Cloudsoftware presteert maximaal met ZIGT en Gstalt appeared first on ZIGT.

  • 24 Juli 2019 om 17:28

Buizen met Bruggeman

Door Nina

Buizen met Bruggeman

‘’Je ziet de laatste tijd dat veel nieuwe tv-formules niet aanslaan en dus varen zenders meer op dat wat ooit goed werkte. Eerlijk, ik vind het wel een beetje creatieve armoede.’’

Waarom we nu kijken naar de tv van toen? In dit artikel van het AD geeft Rogier Bruggeman zijn kijk hierop.

The post Buizen met Bruggeman appeared first on ZIGT.

  • 17 Juli 2019 om 10:46

Hoe content problemen kan oplossen? Wayne Parker Kent has the answer!

Door Nina

Hoe content problemen kan oplossen? Wayne Parker Kent has the answer!

Ons team van specialisten hebben onlangs een content workshop gewonnen van mediabedrijf Wayne Parker Kent (WPK). Tijdens deze get together werd een kijkje gegeven in de wereld van content marketing. Sounds familiair dachten de meesten, maar halen wij het begrip niet per ongeluk door elkaar met andere soortgelijke termen? Mark Schoones en Matthijs Tielman namen ons mee in dit verhaal.  

WPK is sinds begin dit jaar formeel onderdeel van TMG, dat valt onder Mediahuis. Zij zijn master in het oplossen van problemen door middel van content en dit doen zij dan ook voor een groot scala aan klanten. Volgens WPK zijn er drie factoren voor succesvolle content, namelijk: een goed verhaal, iemand die daar naar wilt luisteren én ervoor zorgen dat het verhaal dat publiek bereikt. Zo lang het verhaal klopt, kan je er eigenlijk elk merk aan vastkoppelen.

Ingrediënten voor een goed verhaal

Om een goed verhaal te vertellen, is het belangrijk dat je je publiek kent. Zodra het verhaal niet geloofwaardig is – denk aan de gefaalde Pepsi commercial – dan keert het publiek zich tegen je. Weet je nou niet over welke Pepsi commercial wij het hebben, check hem dan hier. Onderzoek dus goed waar de doelgroep behoefte aan heeft en gebruik dat als invalshoek.

Wie willen er naar je luisteren?

Zorg dat je van tevoren een specifieke doelgroep hebt afgestemd. Wanneer je content biedt die aansluit op de behoeftes van je publiek, kun je gemakkelijker een relatie aangaan met je publiek.

Bereik je publiek

Het maakt eigenlijk niet uit waar mensen je content voorbij zien of horen komen, áls ze het maar tegenkomen. Verspreid je content daarom op zoveel mogelijk kanalen, zodat het wordt opgepikt door een zo groot mogelijk publiek.

Eigenlijk is content marketing geen nieuw begrip. Zo stamt de eerste editie van het magazine ‘The Furrow’ van John Deere al uit 1895. Content marketing is wel degelijk wat anders dan branded content en native advertising. Waar branded content en native advertising echt middelen zijn, is content marketing daarentegen een strategie. WPK stelt dat content marketing een overkoepelende strategie is, met een vooraf gedefinieerde doelgroep waar je een relatie mee op wilt bouwen en waar een winstgevende actie uit voortkomt.

Long story short. Creëer dus content met een goede invalshoek die je boodschap vertaalt. Om een goed verhaal te vertellen, moet je weten wie je publiek is. Wist je dat ZIGT ook kan helpen bij jouw content vraagstuk? Wij geven maar wat graag advies, dus schroom niet en neem contact met ons op!

ZIGT Mediabureau, Lisa Noot

The post Hoe content problemen kan oplossen? Wayne Parker Kent has the answer! appeared first on ZIGT.

  • 16 Juli 2019 om 13:59

Online Video: brein versus conversie

Door Merel

Online Video: brein versus conversie

Hoe scoor je nu echt met video? Wat kan je bereiken door onbewuste beïnvloeding van het brein? Op het Adformatie Online Video Event presenteerde dr. Roeland Dietvorst learnings vanuit de neuropsychologie. Onbewuste beïnvloeding heeft namelijk een groot effect op het succes van je online video(-commercial). Er gebeurt namelijk veel in het brein als iemand een video bekijkt en verwerkt. En hoe creëer je, met die wetenschap,  video’s mee die meer impact hebben? Wij delen de belangrijkste bevindingen!

Meer dan 90% van de beslissingen die wij maken worden genomen met ons onderbewuste. Als metafoor kennen we natuurlijk allemaal het plaatje met de welbekende ijsberg; slechts het topje is boven water, de rest eronder.

Vanuit oudsher moeten we ook wel zoveel beslissingen maken met ons onbewuste. Eigenlijk zijn we natuurlijk allemaal nog primaten; we beschikken allemaal nog over een reptielenbrein, want in een fractie van een seconden signalen afgeeft: ‘seks!’, ‘gevaar!’, ‘vechten!’ of ‘vluchten!’. Zo werkt het natuurlijk ook vaak bij consumentenbeslissingen; veel van deze beslissingen zijn niet per se rationeel en volledig afgewogen. De eerste indruk die wij als mensen vormen is vaak leidend en moeilijk te veranderen. Dietvorst geeft in zijn presentatie een voorbeeld hiervan: stemgedrag. Juist iets wat rationeel is, en op veel aspecten wordt afgewogen, wordt volgens Dietvorst grotendeels gebaseerd op het onbewuste. Blijkbaar kiezen wij onbewust een mannelijke leider op basis van de grootte van de mond. Hoe groter de mond van een mannelijke politicus, des te groter is de kans dat wij op hem stemmen tijdens verkiezingen. Verschillende neuro studies laten bijvoorbeeld zien hoe fysiek uiterlijk onbewust ons stemgedrag beïnvloedt.

Het genotcentrum (Nucleus accumbens) van het brein bepaalt voor een groot deel of wij wel of niet een aankoop doen. Kortom, wat ‘moet’ je nu wel en niet doen om een impactvolle online video commercial te maken die de (onbewuste) consument aanspreekt?

Wat moet je niet doen?

  • Videoclip look & feel: teveel flitsende beelden en onsamenhangend verhaal, hierdoor wordt het moeilijk te volgen.
  • De attentie van de kijker opsplitsen: hierdoor krijgt de commercial onrustige kijklijnen, is er minder focus en kan daardoor verwarring ontstaan.
  • Koop barrières opwerpen: de negatieve kenmerken van het product op een positieve manier willen benoemen.
  • Merkattributen van concurrenten activeren in het brein.
  • Moeilijke en verwarrende bewoordingen gebruiken en teveel woorden en informatie in beeld.
  • Entertainment bieden zonder connectie met je merk of de boodschap die je wilt overbrengen.
  • Deuren die dicht gaan, auto’s die wegrijden, zonsondergangen, gordijnen dichtdoen, uitzoomen: hierdoor denkt de consument dat de video is afgelopen, waardoor de aandacht verslapt.

En wat moet je dan juist wel doen?

  • Korte verhalen vertellen.
  • Wanneer je het logo weghaalt, past de video dan nog bij het merk? Noodzakelijk voor een goede fit met het merk en voor een goede merkkoppeling.
  • Gebruik close-ups en zoom in.
  • Loods de consument door je video: zorg voor 1 focuspunt gedurende de video, wat de engagement versterkt.
  • Verweef je boodschap met het entertainment.
  • Sla een bruggetje naar de propositie/ call to action.
  • Wees onderscheidend, consistent en herkenbaar.

Weten hoe wij jou kunnen helpen bij de inzet van online video? Neem contact op met ZIGT!

Britt van Dijk, Samantha Hubers & Merel Tukker, ZIGT Mediabureau

The post Online Video: brein versus conversie appeared first on ZIGT.

  • 11 Juli 2019 om 15:54

Hoe bereik en overtuig je de zakelijke beslisser?

Door Koen Hartog

Hoe bereik en overtuig je de zakelijke beslisser?

Is jouw organisatie actief op de B2B-markt en bestaat je doelgroep uit zakelijke beslissers? Dan is het belangrijk om te weten waar zij zich bevinden en hoe je hen kunt overtuigen om jouw dienst of product af te nemen. Stichting DMS organiseerde deze week een event waarbij zij dieper ingingen op deze twee fundamentele vragen. Met de publicatie van het nieuwe bereiksonderzoek rondom deze lastig te vangen doelgroep en een inspirerend verhaal en praktische tips over gedragsbeïnvloeding van Tom de Bruyne (Sue Amsterdam) wordt deze vraag eenvoudiger te beantwoorden.

Hoe bereik je de zakelijke beslisser?

DMS 2019

Eén van de tools die wij hierbij gebruiken is de Decision Maker Survey (DMS), hèt bereiksonderzoek in Nederland dat het mediagedrag van zakelijke beslissers in kaart brengt. Deze week werd de editie van 2019 gepubliceerd. Ontzettend waardevol voor merken die actief zijn in de B2B-branche en inzichten kunnen gebruiken in het mediagedrag van zakelijke beslissers. Voor we daar naar kijken moeten we weten over wie we het hebben.

Wie is de zakelijke beslisser in Nederland?

In totaal zijn er 607.600 zakelijke beslissers in Nederland. Hieronder worden mensen verstaan die binnen een bedrijf met tenminste 2 personen actief zijn in de rol van algemeen directeur, financieel directeur, verantwoordelijke over inkoop, verkoop, automatisering, marketing/PR of P&O en op minimaal één gebied eindbeslisser zijn. Ondanks de vele lobby’s en inspanningen om het bedrijfsleven een meer gelijkwaardige afspiegeling te laten zijn van de maatschappij, blijft voorlopig het beeld van de stereotype oudere blanke mannen in tact. De groep zakelijke beslissers bestaat nog altijd overwegend uit mannen (72%). Decision makers zijn in de meeste gevallen ouder dan 35 jaar (86%) en hoog opgeleid (54%).

Hoewel deze groep een redelijk homogeen profiel heeft, is het te makkelijk en een grote valkuil om deze groep als één geheel te beschouwen en op dezelfde wijze te benaderen. Zo zijn er bijvoorbeeld veel verschillen waar te nemen in het mediagebruik tussen beslissers in het MKB en in de grootzakelijke markt, in de devices die gebruikt worden door mensen die actief zijn in de zakelijke dienstverlening en mensen die werken in de detailhandel, en het social mediagebruik van eindbeslissers over marketing & communicatie en degenen die beslissingen nemen over bank- en verzekeringszaken.

Welke media consumeren ze?

Qua mediagedrag zien we dat de zakelijke beslissers goed te bereiken zijn via zowel online als offline media. Het gemiddeld weekbereik van NU.nl onder de zakelijke beslissers totaal komt uit op ongeveer 47%. Op de tweede plek zien we RTLZ met een bereik van bijna 30% gevolgd door Telegraaf.nl met een bereik van 26%.

Op het gebied van titelbereik van print en digitale replica zijn De Telegraaf en Het Financieele Dagblad het grootst onder de ‘Groot zakelijke beslissers’, maar onder ‘MKB’ zijn dit De Telegraaf en NRC.

De meeste zakelijke beslissers lezen zowel gedrukt als digitaal (50%). Maar liefst 31% van de zakelijke beslissers leest enkel gedrukte versies en 6% leest enkel digitale replica. Kortom, de combinatie tussen print en online blijft de sterkste!

Belangrijk om ook hier in je achterhoofd te houden is dat de ene beslisser de andere niet is. Voor nu zijn de gegevens van alle zakelijke beslissers samengevoegd om tot een overall gedrag te komen. Uiteraard is je media-inzet afhankelijk van meerdere aspecten.

Hoe overtuig je de zakelijke beslisser?

Naast de valkuil binnen de B2B-markt je doelgroep niet verder te segmenteren, is het volgens Tom de Bruyne (Sue Amsterdam) ook een veelgemaakte fout om je klant te benaderen als een rationeel, onvermurwbaar, formeel en zakelijk wezen die moeiteloos zijn of haar emoties kan uitschakelen.

Zakelijke beslissers zijn net mensen..
Gek genoeg is dit een valkuil die door marketeers nog steeds gemaakt wordt. Het lijkt een open deur, maar communiceren van mens tot mens werkt toch echt het beste! Ga op zoek naar de wensen en behoeften van deze mensen, want alleen zo ga je ze echt raken. De beïnvloeding komt uiteindelijk uit op cognitieve psychologie. Wanneer we de theorie van Daniel Kahneman er namelijk naast leggen, leert het ons dat 98% van de beslissingen door je onbewuste worden gemaakt (systeem 1). Slechts 2% van onze dagelijkse beslissingen maken we bewust (systeem 2). Mensen zijn liever lui dan moe en in veel gevallen wordt systeem 2 gebruikt om de keuze gemaakt binnen systeem 1 goed te praten en te bevestigen.

Door in te spelen op de behoeften en wensen uit systeem 1 is de kans dus groter dat je binnenkomt met jouw boodschap. Hoe meer beslissingen gemaakt moeten worden door systeem 2, hoe meer twijfel toeslaat en hoe minder beslissingen uiteindelijk worden genomen.

Een treffend voorbeeld van het feit dat veel zakelijke keuzes worden gemaakt vanuit menselijke twijfel en angst een verkeerde beslissing te nemen is dat van IBM. Zij speelden hier in de jaren 80 slim op in door deze angst direct weg te nemen:

What’s the job to be done?

Veel mensen die actief zijn in marketing en sales focussen op de toegevoegde waarde van het product of de dienst die zij aanbieden en zijn geneigd vooral te communiceren in plaats van te luisteren naar de behoefte van potentiële nieuwe klanten.

Op het moment dat je druk aan het werk bent, de ene meeting na de andere hebt en ook nog meerdere deadlines ziet naderen, zul je niet zitten te wachten op een salesverhaal van de toegevoegde waarde van een product dat een probleem oplost waarvan je even daarvoor nog niet wist dat je deze had. Wanneer iemand je een oplossing aandraagt die je dagelijkse werkzaamheden of doelen kan helpen te realiseren, is de kans aanzienlijk groter dat je benieuwd en bereid bent in gesprek te gaan. Ga dus op zoek en verplaats je zoveel mogelijk in de job to be done voor de zakelijke beslissers die jij wilt bereiken met de campagne.

Wanneer je hier een goed beeld van hebt, kan je in de communicatie al snel punten scoren door pijnpunten uit te vergroten, angsten weg te nemen, gewoontes te vervangen en winst te benadrukken. Daarnaast kregen we nog vijf gouden tips om de zakelijke beslissers te beïnvloeden:

1. Denk outside-in

Benader de mens achter de klant en zoek naar zijn of haar beweegredenen. Een goed voorbeeld hiervan is McDonalds. Het viel op dat een groot deel van de omzet van milkshakes in de ochtend werd gerealiseerd. Na onderzoek en door met mensen in gesprek te gaan bleek de standaard ‘milkshake koper’ niet te bestaan, maar bleek de job to be done voor het merendeel van de mensen hetzelfde: Zij hadden een lange afstand in de auto te overbruggen en een milkshake bleek het beste product om zonder kruimels of handen van het stuur de tijd te doden.
Door niet customer centric te denken maar human centric, kon McDonalds hier campagnematig op inspelen en haar sales aanzienlijk verhogen.

2. Pick a fight

Ons onbewuste denken, systeem 1, is gek op strijd. ‘Find the conflict. And you’ll find the heart of the story’ (Aaron Sorkin). Door met je campagne in te spelen op sterke gevoelens en pijnpunten van je doelgroep wordt systeem 1 getriggerd en kun je herkenning en sympathie opwekken. Ga daarom de strijd aan met deze pijnpunten en neem ze weg! Plussize merk Lane Bryant gaat jaarlijks de strijd aan tegen de Victorica Secret Angels en speelt daarbij perfect in op de frustratie van veel vrouwen dat schoonheidsidealen niet realistisch en haalbaar zijn.

3. Design for excitement

Geef klanten superkrachten! Zo geeft Instagram gebruikers de mogelijkheid om een matige kiekje of selfie in enkele seconden om te toveren tot een prachtige foto die ze graag met de wereld delen. De meest succesvolle bedrijven zorgen ervoor dat hun klanten radicaal anders of efficiënter kunnen gaan werken met behulp van nieuwe instrumenten en innovatieve technologieën. Oftewel, geef aan wat voor te gekke dingen jullie aanbieden waarmee je het leven van je klant makkelijker en leuker maakt zodat je hem of haar over de streep trekt.

4. Motivation Matching

Zoek een manier om aan te sluiten op de diepere job to be done van je klant. Pas je productpitch hier op aan en durf je uit te spreken, ook in de communicatie op je website. Voorkom dat je verzand in wollige, algemene teksten die zo zijn afgewogen dat ze niets meer zeggen. Heb je de klant eenmaal binnen? Maak dan successen zichtbaar. Zorg dat je klant direct ziet dat jouw product werkt en effect heeft en ondersteun hem hierbij maximaal. Zo wordt je nieuwe klant een blijvende tevreden klant.

5. Cost signaling: The medium is the message

Hoeveel inspanning en honger signaleer je of straal je uit om de klant binnen te halen? Neem een uitnodiging van een bruiloft als voorbeeld. Je ontvangt er twee: Een handgeschreven kaart of een geprinte uitnodiging of e-mail. Van welke bruiloft verwacht je meer en kijk je het meest naar uit?

Kort samengevat: blijf de B2B’er als persoon benaderen, denk na over zijn of haar job to be done en behoeften en dan wordt elke B2B campagne een feestje! Kom je er toch niet uit? Dan helpen we je graag!

Koen Hartog, Tessa Schalk & Lisanne van den Heuvel – Mediabureau ZIGT

The post Hoe bereik en overtuig je de zakelijke beslisser? appeared first on ZIGT.

  • 1 Juli 2019 om 15:21

Een van de vele felicitaties – D66

Door Nina

Een van de vele felicitaties – D66

Als mediabureau van het jaar hebben wij vele felicitaties mogen ontvangen uit de branche. Maar het  meest trots zijn wij natuurlijk op de felicitaties van onze eigen klanten! Hoe leuk is het om te horen dat je eigen klanten trots zijn op hun mediabureau!

Eén felicitatie die ons het meest opviel en wij jullie niet willen onthouden is die van D66, waar wij al vele jaren gezamenlijk mee optrekken om o.a. de mediacampagnes op te tuigen rond de verkiezingen. Met een zeer mooie 1/1 advertentie in de Adformatie hebben zij ons flink verrast!

Danielle Crombeen, ZIGT Mediabureau

The post Een van de vele felicitaties – D66 appeared first on ZIGT.

  • 25 Juni 2019 om 09:43

ZIGT #socialmedia: Instagram gaat likes verbergen en Facebook lanceert β€˜afluisterapp’

Door Ilse

ZIGT #socialmedia: Instagram gaat likes verbergen en Facebook lanceert ‘afluisterapp’

Dat social media continu in beweging blijft blijkt maar weer uit de update voor deze week. ZIGT praat je bij over de ontwikkelingen op Instagram, Twitter, Snapchat en Facebook. Zo worden het aantal likes binnenkort verborgen op Instagram en brengt Facebook een nieuwe app uit waarmee inzichtelijk wordt hoeveel tijd mensen aan apps besteden. Maar er is veel meer nieuws!

Instagram gaat likes verbergen
Onlangs kondigde we het gerucht al aan, maar het lijkt erop dat we steeds dichterbij een Instagram komen waarbij het aantal likes zijn verborgen. Instagram is een test gestart onder een beperkte groep gebruikers in Canada. Mensen zien wel hoeveel likes hun posts krijgen, maar hun volgers kunnen deze cijfers niet zien. “We willen dat je volgers zich richten op wat je deelt, niet hoeveel likes je posts krijgen”, zegt Instagram tegen gebruikers die tot de test behoren. “We willen dat mensen zich minder druk maken over hoeveel likes ze op Instagram krijgen en wat meer tijd besteden aan het verbinden met mensen waar ze om geven”, aldus Instagram-hoofd Adam Mosseri tijdens F8. Wij zijn erg benieuwd wat voor effect deze ontwikkeling gaat hebben op het platform. De verwachting is dat reacties belangrijker gaan worden. Wat vind jij ervan dat Instagram likes wil gaan verbergen?

Ontwikkelingen in Instagram Stories
Instagram heeft een aantal nieuwe ontwikkelingen gelanceerd in de Stories. Zo kun je sinds begin deze maand songteksten toevoegen. De teksten komen in de video’s en foto’s van de gebruikers te staan. De animatiestijl en lettertype kunnen aangepast worden. Momenteel geldt dit alleen voor de landen waar muziek in Stories al beschikbaar is. Daarnaast voegt Instagram, naast foto’s, video’s en IGTV-video’s, ook Stories toe aan het verken-tab. De Stories worden automatisch afgespeeld en aangepast naar de interesse van de gebruikers.

Nieuwe Instagram AR-filters en camera-indeling op komst
Gebruik jij regelmatig filters in Instagram Stories? Dan hebben we leuk nieuws voor je! Er komen namelijk nieuwe AR-filters aan. Instagram stelt zijn AR-platform open voor externe ontwikkelaars. Binnenkort kunnen ontwikkelaars aan de slag met nieuwe filters in de Spark AR-tool, een platform van Facebook. Makers van de nieuwe filters kunnen deze gebruiken in het Stories, zodat jij deze vervolgens kan gebruiken in je eigen Stories. Op deze manier worden de nieuwe filters over Instagram verspreid. Gezien het succes van Instagram Stories verwachten we snel veel nieuwe filters van andere merken.

Tijdens de F8-conferentie werd ook aangekondigd dat de camera-indeling in Instagram wordt vernieuwd. Zo wordt Instagram Stories eenvoudiger gemaakt met nieuwe onderdelen: Live, Camera en Create. Live is vanzelfsprekend voor live uitzendingen en met de functie Camera kun je verschillende filters en dergelijke opties gebruiken. Met de derde functie, Create, kun je nog meer opties toevoegen zoals effecten en teksten.

Binnenkort ook Instagram Shopping voor influencers
Instagram zit niet stil, want er is nog meer nieuws. Zo krijgen naast bedrijven nu ook influencers toegang tot de Instagram Shopping functie. Gebruikers kunnen bij een post van een influencer de producten zien welke gepromoot worden en deze direct aanschaffen in de app. Een mooie toevoeging! Dit scheelt een hoop screenshots en berichten voor de product details.

Gaat Twitter een nieuwe weg in?
In de US gaat Twitter samenwerken met grote mediapartijen. Zij willen hiermee het centrale punt worden waar gepraat wordt over grote wereldwijde gebeurtenissen. Ze gaan samenwerken met partijen het gebied van sport, nieuws en live entertainment. Twitter gaat ‘premium content’ aanbieden van deze grote mediapartijen. Een voorbeeld van deze partijen zijn NFL (American Football), Wallstreet Journal, Live Nation (concerten) en Time Magazine. Wij zijn erg benieuwd hoe dit zich ontwikkeld en of dit een wereldwijde verandering op Twitter zal bewerkstelligen.

Snapchat werkt aan evenementfunctie
De geruchten gaan de ronde dat Snapchat werkt aan een nieuwe functie waarmee gebruikers zelf evenementen kunnen aanmaken. Een programmeur zou deze functie ontdekt hebben. Snapchat-gebruikers kunnen een tijd en plaats invoeren en met elkaar communiceren in een groepschat van het evenement. Het is nog onduidelijk of de evenementen openbaar of alleen met vrienden gedeeld kunnen worden. Snapchat heeft geen verdere informatie vrijgegeven over deze mogelijkheid, het is daarom niet zeker of dit daadwerkelijk uitgerold wordt.

Op korte termijn In-app shop  ook op Snapchat
Op korte termijn zal Snapchat een nieuwe tool uitrollen waarmee influencers en merken producten via hun eigen Snapchataccount kunnen verkopen. Bij een beperkt aantal influencers en merken is deze mogelijkheid al beschikbaar waarbij zij in hun Snapchat-account met behulp van webwinkelsoftware een shop krijgen. Door het swipen van foto’s en video’s kunnen volgers een of meerdere aankopen binnen de app voltooien.

Met deze nieuwe ontwikkeling hoopt Snapchat meer betrokkenheid binnen de app te realiseren en ondernemers de kans te bieden meer verkopen te genereren.

Facebook Dating komt naar Nederland
We ‘Tinderen’ er op los in Nederland, maar misschien verandert dit binnenkort. Facebook Dating komt namelijk binnenkort naar Nederland. Daarmee gaat Facebook de concurrentie aan met diensten als Tinder maar ook Lexa en Relatieplanet. Echter is de verwachting niet dat veel mensen overstappen op Facebook Dating. Er is namelijk nog veel onduidelijkheid over de veiligheid en wat Facebook met de extra persoonlijke informatie doet die jij opgeeft bij het gebruiken van Facebook Dating. Wij houden je op de hoogte bij nieuwe ontwikkelingen!

‘Afluisterapp’ gelanceerd door Facebook
Facebook brengt een nieuwe app uit waarmee het bedrijf in kaart wil brengen wat mensen met hun smartphone doen. De nieuwe app, genaamd Study, verzamelt onder meer informatie over de apps die mensen geïnstalleerd hebben, maar ook hoeveel tijd mensen aan apps besteden en welke functionaliteiten binnen apps populair zijn. In ruil voor deze informatie krijgen gebruikers een financiële vergoeding. Facebook belooft de gegevens niet te delen met derden. De informatie is alleen bedoeld ‘voor het maken van betere producten voor de Facebook-community’. Hoe denk jij over een app als deze?

Facebook gaat daarnaast verder met ontwikkeling cryptomunt
Begin volgend jaar wil Facebook zijn eigen wereldwijde cryptomunt lanceren. Met de nieuwe wereldmunt kunnen de 2,4 miljard gebruikers van Facebook, Whatsapp en Instagram straks onderling betalen. Ook onderhandelt Facebook met webwinkels om het als betaalmiddel beschikbaar te maken. Facebook noemt de munt ‘GlobalCoin’ en kan met deze munt een grote uitdager worden voor de gevestigde banken. Wel komt dit nieuws op een gevoelig tijdstip en vragen veel mensen zich af hoe het zit met privacy. Wij zijn benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen!

Whatsapp advertenties zijn fullscreen
Op een besloten event in Rotterdam heeft Facebook laten zien hoe advertenties op Whatsapp eruit gaan zien. Het gaat om fullscreen advertenties die te zien zijn in het status gedeelte van de app. Daarnaast zal het ook mogelijk worden om een Whatsapp-knop toe te voegen in Facebook en Instagram advertenties, zodat gebruikers direct contact kunnen opnemen naar aanleiding van een advertentie. Begin volgend jaar zullen de functies uitgerold worden.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: Instagram gaat likes verbergen en Facebook lanceert ‘afluisterapp’ appeared first on ZIGT.

  • 17 Juni 2019 om 17:37

De overheid dreigt reclame-industrie de nek om te draaien

Door Joost

De overheid dreigt reclame-industrie de nek om te draaien

De overheid overweegt advertenties op TV en online uit te bannen. De reclame-industrie is hier uiteraard faliekant tegen. Deze staat al jaren onder druk en heeft met het adverteren op de Publieke Omroep een belangrijk podium voor ons werk. Dat wij zo gemakkelijk weggezet kunnen bevestigt de volledige veronachtzaming en onderschatting van de toegevoegde waarde van de reclamebranche. Een overheid die qua communicatie zelf niet uitblinkt en slechts functionele boodschappen uitvaardigt, zoals “betaal belasting voor 1 mei” en “ga stemmen”, laat zelf zien dat ze ons niet nodig hebben. “Dan kan je gerust doorpakken” is het adagium geworden.

Natuurlijk wordt onze stem slecht gehoord. Onze industrie is hopeloos verdeeld; 95% van de bedrijven in de reclame-industrie is niet groter dan 5 personen, dus kun je ze makkelijk aan de kant schuiven. En met slechts een bijdrage van 1% aan het BNP is er geen haan die er naar kraait in Den Haag. Dan liever de zorg of het pensioen, dat zijn dossiers waar je echt carrière maakt als politicus. Maar let wel op: als “cultuur” de ziel is van de samenleving dan is reclame het hart van je portemonnee. Op dit moment is het een feit dat Nederland slecht scoort op het gebied van reclame wereldwijd. Maar natuurlijk vinden de meeste reclame euro’s hun weg wel richting de portemonnee van Google en Facebook, want de business van onze klanten moet wel doordraaien. Dit zijn mediabedrijven waar politici juist wel uitgebreide meningen over hebben. Juist met deze voorgenomen beslissing over de Ster, zal politiek Nederland deze multinationals nog verder in het zadel helpen. Wat een dommigheid.

“Mijn overheid” wordt wakker en overzie uw daden. Door dit besluit wordt het aantal creatieve stemmen in de samenleving nog minder en blijft slechts uw domme stem over. De geschiedenis leert ons dat als de stemmen staken en er slechts één over blijft, dit niet de juiste weg is. Geef onze industrie haar podium en, nog belangrijker, help onze industrie en stuur zelf weer eens een uitdagende briefing.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha

The post De overheid dreigt reclame-industrie de nek om te draaien appeared first on ZIGT.

  • 6 Juni 2019 om 11:06
❌