[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderZigt

ZIGT #socialmedia: Instagram stories delen met je beste vrienden en opnieuw een Facebook schandaal

Door Sanne 't Hooft

ZIGT #socialmedia: Instagram stories delen met je beste vrienden en opnieuw een Facebook schandaal

Deze week een korte, maar krachtige social update met een aantal leuke nieuwtjes over Instagram en (ja, alweer) een pikante onthulling over Facebook…

 

Deel je Instagram Stories alleen met beste vrienden

Wil je op Instagram Stories meer persoonlijke content plaatsen? Maar deel je dit liever niet met al je volgers? Met de nieuwste update is er nu de mogelijkheid om je Instagram Stories alleen met je beste vrienden te delen. Je kunt zelf je ‘beste vrienden’ lijst aanmaken. Dit kun je doen via het icoontje met drie horizontale streepjes op je profielpagina. Zodra je een nieuwe Instagram Story gaat delen, kun je door middel van het groene icoontje ‘beste vrienden’ het verhaal alleen delen met de door jou aangemaakte lijst. Je kunt Instagram Stories gedeeld met een speciale lijst herkennen aan de groene cirkel.

 

Facebook maakt delen van collecties van bewaarde berichten mogelijk

Met de nieuwste update van Facebook kun je je bewaarde items delen met groepen vrienden. Het is al langer mogelijk om berichten op een tijdlijn, advertenties en pagina’s op te slaan in een persoonlijk archief. Deze bewaarde items zijn vervolgens te bundelen in een collectie. Op deze manier kunnen gebruikers een overzicht maken van grappige video’s, leuke restaurants, mooie vakantiebestemmingen, artikelen om later te lezen óf zelfs cadeau ideeën. Ideaal voor de kerstdagen! Je kunt collecties aanmaken onder ‘opgeslagen’ of direct wanneer je een item bewaard. Zodra je een collectie hebt aangemaakt, kun je deze nu ook delen met je vrienden. De nieuwe functie wordt komende week uitgerold onder alle Facebook-gebruikers.

Facebook gaf partijen speciale toegang tot gebruikersdata

Dit jaar staat in het teken van Facebook schandalen. Zo ook weer deze week. Uit interne mails van Facebook is gebleken dat zij bepaalde partijen eind 2014 en begin 2015 speciale toegang gaven tot gebruikersdata, terwijl in 2014 besloten werd dat app-ontwikkelaars niet langer gebruik mogen maken van deze data. Het gaat om bedrijven als Netflix, Lyft en Airbnb. Zuckberg heeft altijd volgehouden gebruikersgegevens niet door te verkopen, maar nu blijkt dat niet de waarheid te zijn.

 

Facebook heeft deze data zelfs gebruikt om rivalen dwars te zitten. Bij de opkomst van het video platform Vine van Twitter heeft Facebook de ‘Login met Facebook’ optie opgeheven. In de documenten is te zien dat Zuckerberg hier goedkeuring voor geeft. Facebook reageert dat de documenten uit context getrokken zijn. Wij weten op dit moment niet zo goed wat we moeten geloven, maar zijn heel benieuwd hoe Facebook zijn geloofwaardigheid in 2019 gaat herstellen.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: Instagram stories delen met je beste vrienden en opnieuw een Facebook schandaal appeared first on ZIGT.

Het topje van de ijsberg

Door Nina

Het topje van de ijsberg – Bonussen, commissies of surco in de media

 

Vandaag stond er een uitgebreid artikel in het FD over de bonussen of surcommisions die worden uitgekeerd aan mediabureaus. Hierin wordt beschreven dat de Ster die de bonussen vorig jaar heeft afgeschaft omzet misloopt omdat mediabureaus de Ster minder vaak inschakelen. Wij vinden het een “gedrocht” waar onze markt mee moet afrekenen, zie ook de bijdrage van Joost Istha van ZIGT in het artikel.

Niet alleen omdat het de betrouwbaarheid van ons kwalitatieve werk al jaren in een wurggreep houdt, maar ook omdat de prijzen voor media structureel te hoog zijn voor onze klanten. De BVA maakt ook in het artikel een denkfout. Door bonussen als adverteerder terug te krijgen betaal je nog steeds teveel. De consolidatie van inkoop van adverteerders vindt nu plaats bij mediabureaus die een wederverkoper zijn van media.

Onze vraag aan de BVA: ‘Wat zou er gebeuren als je inkoop consolideert bij partijen die niet worden betaald door uitgevers en exploitanten?’ Pas dan staan partijen op een gezonde manier tegenover elkaar. Als wetgeving hierbij kan helpen juichen wij dit uiteraard toe. En adverterend Nederland adviseren wij toch met terugwerkende kracht om nog even te kijken of u nog recht heeft op een “bonus” uit het verleden. Maar goed, dat zeggen we inderdaad al jaren.

Lees hier het hele artikel in het FD.

Bron: FD.nl

The post Het topje van de ijsberg appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: De zeven vernieuwingen van LinkedIn en AI beschrijft Instagram foto’s

Door Sanne 't Hooft

ZIGT #socialmedia: De zeven vernieuwingen van LinkedIn en AI beschrijft Instagram foto’s

Het is hoog tijd voor een social update over deze laatste novembermaand van 2018. Facebook en LinkedIn hebben deze week niet stil gezeten en testen of implementeren allerlei nieuwe functies. Instagram zet een ontzettend goede stap richting het gebruiksvriendelijker maken van hun platform voor slechtzienden. En welke topman in de social media wereld stapt er deze week op?

 

Belangrijke overheidsmeldingen op Facebook

Facebook test in Australië met het tonen van meldingen voor belangrijke berichtgeving van lokale gemeenten. In een blogbericht laat het bedrijf weten dat de test ruim honderd gemeentepagina’s omvat. De meldingen zijn bedoeld voor mensen die in een bepaald gebied wonen. Via de berichten kan de lokale overheid situaties als stroomuitval, rampen of gesloten wegen direct melden aan omwonenden. De melding verschijnt in het nieuwsoverzicht van Facebook. Gemeente pagina’s kunnen niet continue deze meldingen versturen, er is een grens 35 berichten per maand.

 

Woorden wegfilteren op Facebook

Facebook heeft het maar druk deze week. Ze werken namelijk ook aan een functie waarmee je reacties met bepaalde woorden kunt wegfilteren. Deze functie is op Twitter al enige tijd beschikbaar. Op deze manier kun je jezelf afschermen tegen deze reacties. Je vrienden en de gebruiker die de reactie heeft geplaatst, zien dit nog wel. Het is niet bekend of en wanneer deze functie beschikbaar is.

 

Aantal Facebook-app downloads in Nederland daalt

Uit een rapport van Telecompaper blijkt dat er maar liefst een daling van 1,1 miljoen installaties van de Facebook-app heeft plaatsgevonden. In het vierde kwartaal van 2017 gaf 74% van alle Nederlanders aan dat zij de Facebook-app op hun telefoon hadden. In het derde kwartaal van 2018 was de app aanwezig op 68% van alle smartphones.

 

Waar Facebook installaties verliest, stijgt juist het aantal installaties van de Instagram en Snapchat app. Instagram werd tussen het vierde kwartaal van 2017 en het derde kwartaal van 2018 4% meer download. Voor Snapchat was dit in dezelfde periode een stijging in het aantal installaties van 3%.

Instagram gebruikt AI om foto’s te beschrijven aan slechtzienden
Goed nieuws voor blinde en slechtziende smartphonegebruikers. Instagram gaat omschrijvingen van foto’s voorlezen. Voor de omschrijvingen wordt gebruik gemaakt van software die automatische objecten op foto’s kan herkennen. Ook kunnen gebruikers, via de feature ‘alt tekst’, handmatig een alternatieve tekst voor de foto invoeren. De schermlezers kunnen de omschrijvingen oppikken en aan de gebruiker voorlezen. De alternatieve teksten zijn onzichtbaar voor mensen die geen schermlezer gebruiken. Een mooie toevoeging!

 

Vernieuwingen binnen LinkedIn pagina’s

LinkedIn heeft niet een, niet twee, maar wel liefst zeven (!) veranderingen doorgevoerd binnen de LinkedIn pagina’s. Het platform focust zich met deze veranderingen op het stimuleren van conversaties tussen verschillende partijen, creëren van engagement en activeren van communities. Ben je benieuwd wat deze vernieuwingen zijn? Hier komen ze:

  1. Beheerders kunnen nu alle handelingen ook vanuit de app regelen. De functies op de website zijn nu ook allemaal beschikbaar voor mobiel. Ein-de-lijk!
  2. Je kunt hashtags volgen om te zien wat er speelt binnen je doelgroep. Een fantastische toevoeging om de monitoring rondom je bedrijf en bepaalde onderwerpen te vereenvoudigen.
  3. LinkedIn biedt suggesties aan om specifieke artikelen over een bepaald onderwerp te delen. Deze functie geeft een overzicht van de onderwerpen die onder jouw doelgroep populair zijn. Tip: creëer op basis van deze inzichten je eigen content!
  4. Je kunt nu meerdere soorten content delen, zoals PowerPoint presentaties, Word documenten en PDF’s. Dit bied je de mogelijkheid om het verhaal van je bedrijf beter en meer visueel te communiceren naar je doelgroep, volgers en medewerkers.
  5. Bedrijven kunnen content die openbaar is gemaakt door een medewerker nu opnieuw delen. Je kunt nu ook berichten delen waar jouw bedrijf in wordt genoemd. Dit zijn twee perfecte kansen om positieve berichtgeving over je bedrijf te delen met anderen!
  6. Ook de Career Pages hebben een verandering ondergaan en bieden nu meer ruimte om informatie over vacatures, medewerkers en de organisatie te delen.
  7. En als laatste: LinkedIn is de koppeling met Hootsuite aangegaan.

Al deze vernieuwingen worden de komende weken geïntroduceerd op het platform. We kijken er naar uit!

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: De zeven vernieuwingen van LinkedIn en AI beschrijft Instagram foto’s appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: Instagram advertenties worden niet herkend

Door Ilse

ZIGT #socialmedia: Instagram advertenties worden niet herkend

Voordat de vrijmibo begint willen we je graag even op de hoogte brengen van een aantal interessante updates op het gebied van social media. Een tip van de sluier van de social update van deze week: Instagram volgers worden minder belangrijk en er is meer aan de hand…

Drie kwart van Nederlandse jongeren herkent Instagram-advertenties niet
Opvallend nieuws kwam deze week voorbij met betrekking tot het onderzoek van Kantar Public. Uit onderzoek onder jongeren tussen 13 en 18 jaar is gebleken dat drie kwart niet door heeft wanneer een bericht op Instagram gesponsord is. Daarnaast zijn de jongeren ook niet in staat om overduidelijk gemanipuleerde foto’s te herkennen en weet drie op de vijf jongeren niet dat influencers geld verdienen met het maken van YouTube video’s of andere social posts.

Verder laat het onderzoeksbureau weten dat een groot deel van de jongeren niet op de hoogte zijn van de gezondheidsproblemen die gevolgen zijn van urenlange smartphonegebruik. Alleen toenemende bijziendheid is relatief bekend onder alle jongeren, behalve de groep achterlopers. Van gevolgen als overgewicht en geheugenproblemen zijn jongeren zich niet bewust.

Aantal Instagram volgers minder belangrijk
De komende weken vinden er wat veranderingen plaats in je Instagram profiel. Het platform wil namelijk minder nadruk leggen op het aantal volgers van gebruikers. De volgers aantallen zullen niet meer prominent bovenaan het profiel zichtbaar zijn en worden in een kleiner lettertype weergegeven. Daarnaast krijgen merken en bekende personen meer buttons. Zoals de optie om contact op te nemen of direct een bestelling te plaatsen. De veranderingen zijn bedoeld om je Instagram connecties beter inzichtelijk te maken in plaats van het tonen van cijfers.

Naast deze ontwikkelingen werkt Instagram ook hard aan nieuwe shopfuncties binnen het platform. Zo zijn er afgelopen week nieuwe functies bekendgemaakt die gebruikers aan zet om meer producten te bestellen. Zo kun je binnenkort producten die in video’s worden getoond, bewaren in een ‘shopping selection’, een soort verlanglijstje, waarna je de producten kunt bestellen. In Instagram Explore vind je nu een winkelkanaal, dit is als het ware een gepersonaliseerde pagina met favoriete onderwerpen.

Jacht geopend op gekochte volgers en likes
Instagram gaat accounts die volgers en likes kopen de komende tijd scherper in de gaten houden. Ze hebben een tool ontwikkeld waarmee accounts die hier gebruik van maken herkend worden. Eén van de maatregelen is dat valsspelers gevraagd wordt om het wachtwoord te wijzigen. Hiermee voorkomen ze dat bedrijven met verkeerde bedoelingen toegang krijgen tot een Instagram account. Wij zijn heel benieuwd naar deze ontwikkelingen!

Binnenkort ook stories op LinkedIn?
De vraag is natuurlijk of het past bij een zakelijk platform, maar LinkedIn test momenteel Stories in Amerika. De gebruikersdoelgroep bestaat voornamelijk uit studenten. Zij kunnen alleen video’s plaatsen en na één week zijn deze weer verdwenen. Studenten kunnen de video’s in afspeellijsten van hun universiteit bekijken.

De nieuwe feature zorgt ervoor dat studenten meer ervaringen delen, bijvoorbeeld met betrekking tot stage lopen of projecten. Deze ervaringen kunnen vervolgens bekeken worden door mogelijke werkgevers. Er is nog niks bekend over de lengte van de video’s. LinkedIn laat weten dat de filmpjes gemiddeld tussen de 30 en 45 seconden duren. Of deze optie in meerdere landen wordt uitgerold is nog niet bekend.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: Instagram advertenties worden niet herkend appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: Playback app Lasso en de Snapchat Bitmoji shop

Door Sanne 't Hooft

ZIGT #socialmedia: Playback app Lasso en de Snapchat Bitmoji shop

Voordat de vrijmibo begint willen we je graag even op de hoogte brengen van een aantal interessante updates op het gebied van social media. Een tip van de sluier van de social update van deze week: Facebook lanceert de playback app Lasso en Snapchat introduceert een Bitmoji shop.

 

Instagram: de full experience app?

Instagram startte als een simpele app om foto’s en video’s te delen, maar is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een app met diverse functies. Recent voegde het social media platform een Shopping functie toe met product tagging. De product tag leid je naar een nieuwe pagina binnen Instagram zelf waar je meer informatie, foto’s, carrousels en getagde producten kwijt kunt. Instagram is hard bezig om haar gebruikers een volledige experience te bieden via de app.

Adformatie (https://www.adformatie.nl/commerce/gaat-instagram-voor-full-experience-met-shopping-functie)  ziet hierin een sterke gelijkenis met de meeste gebruikte social app in China, WeChat. Via deze app kun je bijna alles: chatten, taxi’s bestellen, eten bestellen, spelletjes spelen, videochatten, enzovoort. We zien dat Instagram ook deze weg inslaat door het delen van foto’s en video’s te combineren met videobellen, IGTV en shoppen. De app is als het ware een combinatie tussen diverse social platformen zoals Facetime, Facebook en Youtube. Wij zijn erg benieuwd wat er verder gaat komen, misschien een nieuwe functie in samenwerking met Thuisbezorgd?

 

Instagram toont activiteit op de app

Vanaf deze week is in Instagram zichtbaar hoeveel tijd je spendeert op de app. In het menu kun je bij ‘Je activiteit’ zien hoeveel minuten je per dag op Instagram kijkt. Je kunt vanaf nu ook een dagelijks limiet instellen. Wanneer je over dit limiet heen gaat, krijg je een melding van Instagram. Wat ons betreft een goede ontwikkeling, maar waarschijnlijk ook wel enigszins confronterend.

 

Playback app Lasso

De rumoeren van een aantal weken geleden kloppen! Facebook lanceerde begin deze week een nieuwe app genaamd Lasso. Deze app heeft erg veel gelijkenissen met de bekende TikTok app die onder jongeren erg populair is. Met Lasso kun je playback video’s maken van 15 seconden en vervolgens stickers toevoegen. Met deze nieuw app probeert Facebook de strijd aan te gaan met TikTok. Wij zijn erg benieuwd of Lasso zo succesvol wordt als Facebook hoopt en of het TikTok gaat overtreffen.

 

Whatsapp QR codes scannen

Contacten toevoegen op Whatsapp wordt in de toekomst eenvoudiger dan ooit. De chatapp test met het scannen van QR codes om contacten toe te voegen. Als gebruiker kun je een eigen code genereren of met je camera de code van iemand anders scannen. Deze gebruiker wordt dan automatisch toegevoegd op Whatsapp. Dit soort QR codes worden al langer gebruikt door Instagram, Twitter en Snapchat. Wij vinden dit een heel slimme functie die we graag op Whatsapp terugzien!

 

De Snapchat Bitmoji shop

Ben jij fan van de Bitmoji avatars die je op Snapchat kunt gebruiken? Dan hebben we goed nieuws. Deze week heeft Snapchat aangekondigd een heuse Bitmoji shop te introduceren in de app. Alle producten in deze shop kun je customizen met jouw eigen Bitmoji en die van je vrienden. Een aantal producten die je via deze shop kunt kopen zijn stickers, mokken, t-shirts, sweaters en notitieboekjes. Snapchat kondigt deze nieuwe shop precies op tijd aan voor de feestdagen, erg slim!

Bron: Techcrunch, 2018. https://techcrunch.com/2018/11/13/bitmoji-store/

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: Playback app Lasso en de Snapchat Bitmoji shop appeared first on ZIGT.

Bronzen EFFIE voor β€œIedereen heeft recht op Zorg en Zekerheid”

Door Alexander in 't Velt

Bronzen EFFIE voor “Iedereen heeft recht op Zorg en Zekerheid”

Zorg en Zekerheid is gisterenavond bekroond met een Bronzen EFFIE voor de zeer succesvolle strategie “Iedereen heeft recht op Zorg en Zekerheid”.

De regionale en onafhankelijke zorgverzekeraar zonder winstoogmerk is sterk verankerd in haar regio (de kleine en middelgrote gemeenten in het gebied tussen de drie grote steden Amsterdam, Utrecht en Den Haag). Hier vervult ze een betrokken en verbindende rol in de lokale gezondheidszorg. De missie van Zorg en Zekerheid is goede zorg en gezondheid voor iedereen toegankelijk maken. Enerzijds door kwaliteitszorg betaalbaar te houden, anderzijds door gezondheid te bevorderen via lokale initiatieven. Dit doet ze voor uiteenlopende groepen in de samenleving, want: ‘Iedereen heeft recht op Zorg en Zekerheid’.

In 2016 heeft Zorg en Zekerheid als uitdaging een vergrijzend klantenbestand waardoor er behoefte is aan instroom van nieuwe jonge mensen. In 2017 is een nieuwe campagnestrategie ontwikkeld, een drietrapsraket:

  1. Maximale inzet op merkbekendheid: een herkenbare campagne die zorgt voor zichtbaarheid in de regio: Iedereen heeft recht op Zorg en Zekerheid. We vragen niet veel aandacht maar houden het simpel en kort;
  2. Het bijzondere initiatief Six Minute Stories trek jonge mensen aan. Er is een uitgeverij opgezet die boekjes die een gestresste generatie helpt ontspannen: gelanceerd op een boekjesbal, ze leveren viral effect op want mensen geven ze door en de schrijvers dragen als influencers bij aan waardevolle engagement. Zo innovatief kunnen boekjes zijn!
  3. Het verzilveren van de activiteiten met een goed aanbod: opnieuw houden we het simpel, kort en herkenbaar: een campagne gericht op de regionale doelgroep en daarnaast de zakelijke markt.

ZIGT werkt al geruime tijd intensief samen met Zorg en Zekerheid en reclamebureau DAWN. De campagnestrategie is verder tot leven gebracht door een impactvolle cross-mediale mediacampagne: een dominante SOV in de regio met onder andere gerichte OOH uitingen en online boodschappen gecombineerd met nationale impact via radio.

Het resultaat: een bijzonder succesvolle wervingscampagne voor Zorg en Zekerheid. De communicatie- en merkdoelstellingen zijn fors overschreden. Qua conversie werd 2017 het succesvolste wervingsjaar ooit voor Zorg en Zekerheid: de bruto klanteninstroom lag twee keer zo hoog als beoogd en er werden ruim 14.000 jongeren in de groep 20-35 jaar als nieuwe klant genoteerd.

Het creatieve concept Six Minute stories brengen social als het ware naar de fysieke wereld door de communicatie op en om het boekje, door het delen van de boekjes te stimuleren. Daarnaast was er een mooie, lokaal gerichte outdoor-campagne, aangevuld met radio en online voor het bereiken van awareness en in tweede instantie sales.

Niettemin is hier een business-probleem – vergrijzing – met verve getackeld zonder het merk van die ‘grijze klantengroep’ te vervreemden. Zorg en Zekerheid heeft zichzelf succesvol als een regionale speler in een zeer competitieve markt met grote machtige partijen op de kaart gezet bij een nieuwe doelgroep en daar beweging in gebracht.

ZIGT bouwt met trots in 2018 verder aan het succes van Zorg en Zekerheid!

Bekijk de casevideo hier: https://vimeo.com/297303667

ZIGT Mediabureau, Rik von den Hoff

The post Bronzen EFFIE voor “Iedereen heeft recht op Zorg en Zekerheid” appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: nieuwe LinkedIn campaign manager & Instagram Promoted Stories

Door Simone

ZIGT #socialmedia: nieuwe LinkedIn campaign manager & Instagram Promoted Stories

Het is alweer bijna het eind week 45 en je weet wat dat betekent: tijd voor de ZIGT social update. In de social update van deze week komt LinkedIn met een super interessante ontwikkeling, namelijk een nieuwe versie van de Campaign Manager. Daarnaast test Instagram met Promoted Stories en hebben we leuke nieuwtjes over Messenger, Snapchat en Instagram Stories. Lees snel de updates op social media gebied!

Instagram test met Promoted Stories
Kunnen bedrijven binnenkort gemakkelijk eerder geplaatste Instagram Stories promoten? Het lijkt er wel op! Instagram test met een nieuwe reclamevorm, waarbij bedrijven hun Instagram Stories tegen betaling kunnen promoten. Deze Stories worden in de gebruikersinterface prominent onder de aandacht gebracht. Met deze nieuwe reclamevorm hoeven bedrijven niet meer te investeren in full screen videocommercials, maar kunnen ze gewoon hun eigen Stories naar voren brengen. Een laagdrempelige manier, die niet alleen voor grote maar ook zeker voor kleine bedrijven interessant is. Wij houden het in de gaten.

Bètaversie van Instagram Analytics
Op Instagram volgt maar liefst 80% van de gebruikers één of meerdere bedrijven/merken. Het is voor deze bedrijven belangrijk om de juiste inzichten te verkrijgen. Om deze reden werkt Facebook aan een betere analytics voor Instagram. Er wordt momenteel gewerkt aan een bètaversie waarmee Facebook Analytics wordt uitgebreid met meer data en diepere inzichten rondom Instagram-gebruikers. Zo kunnen bedrijven onder andere gebruikersgroepen segmenteren, de commerciële waarde van het publiek onderzoeken en trechterconversies volgen van sociale betrokkenheid tot aankoop. De bètaversie wordt komende maanden uitgerold. Facebook advertisers krijgen een melding in het Facebook Analytics dashboard als de nieuwe features beschikbaar zijn.

Verzonden berichten verwijderen in Facebook Messenger?
Facebook is bezig met een verwijderfunctie van je verzonden berichten. Het platform wil het mogelijk maken om binnen 10 minuten je verzonden Messenger bericht te kunnen verwijderen. Het is nog niet bekend wanneer deze functie beschikbaar is, maar Facebook meldt dat gebruikers de functie binnenkort kunnen verwachten. Whatsapp maakte het eerder dit jaar al mogelijk om verzonden berichten te verwijderen tot 68 minuten na verzenden. Een prima ontwikkeling voor Facebook Messenger.

Shazam liedjes delen in Instagram Stories
Shazam introduceerde deze week een nieuwe functie waarbij gebruikers een geïdentificeerd liedje direct kunnen delen in hun Instagram Stories. Via deze functie wordt de album cover van de artiest geplaatst in combinatie met een knop die zegt ‘More on Shazam’. Deze link stuurt je terug naar het resultaat in de Shazam app. De feature is deze week beschikbaar in de nieuwste versies van Instagram en Shazam op iOS. Android is ook bezig met deze update, maar heeft nog niet aangegeven wanneer deze beschikbaar is. Wij vinden dit een toffe ontwikkeling en zijn helemaal voor een muziekvriendelijk Instagram!

Nieuw: LinkedIn Objective-Based Advertising
LinkedIn introduceert vanaf 14 november een nieuwe versie van de Campaign Manager: Objective-Based Advertising.  LinkedIn Marketing Solutions wil hiermee het adverteren op het platform makkelijker maken voor alle marketeers. Deze nieuwe tool moet het makkelijker maken om een campagne op te stellen op basis van de doelstelling. LinkedIn geeft aan dat Objective-Based Advertising de basis legt voor een toekomstige innovatie die midden 2019 verwacht wordt. We zijn erg benieuwd naar wat dit gaat betekenen voor de campagnes op LinkedIn.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: nieuwe LinkedIn campaign manager & Instagram Promoted Stories appeared first on ZIGT.

College op het perron

Door Ewoud

College op het perron

Tot aan 5 november stonden treinreizigers te niksen op het perron. De Open Universiteit heeft daar verandering in gebracht! Sinds afgelopen maandag wordt op elk groot station in Nederland op een bijzondere manier college gegeven door de Open Universiteit op de perrons. Zeven weken lang passeren zeven onderwerpen de revue op digitale schermen op het perron.

De Open Universiteit (OU) is één van de 14 door de overheid geaccrediteerde Universiteiten waar je sinds 1984 op afstand kunt studeren. Met zeven faculteiten heeft het een schat aan kennis in huis – en met die kennis zijn we aan de slag gegaan.

In een intensieve samenwerking hebben de Open Universiteit, Exterion Media en Mediabureau ZIGT het Perroncollege ontwikkeld. In een animatievideo van een minuut leren we de reiziger iets over een wetenschappelijk onderwerp, iedere week door een andere faculteit. Zo hebben we het over de vraag of robots rechten hebben en wat transpirerende bossen zijn, maar leren we ook waarom je slechte gewoontes hebt.

Hiermee wordt goed ingespeeld op het wachtmoment: uit onderzoek blijkt dat een reiziger gemiddeld 6 minuten wacht op de trein. Dus wordt het college elke 6 minuten getoond op de digitale schermen van Exterion op de perrons. Door middel van een slimme data-koppeling met de NS-dienstregeling intensiveren we de colleges naar 1 per 3 minuten, wanneer een trein is vertraagd: men staat dan immers langer te wachten, dus een goed moment om wat te leren

“We zetten met deze campagne het medium out-of-home op een unieke manier in: het fungeert nu als een contentkanaal. Sterker nog: out-of-home wordt aangejaagd door online media. De omgekeerde wereld? Nee! Dit is moderne contentmarketing waarin de content (kennis) voorop staat en op het juiste podium wordt gezet. Daar zijn we trots op.”
Ewoud van Zwam, Media Director bij Mediabureau ZIGT

Om de doelgroep bekend te maken met het Perroncollege is er een grootse promotiecampagne opgezet. Via LinkedIn en Facebook worden zij erop geattendeerd, maar bijvoorbeeld ook in de app van 9292 wanneer het vertrekstation in hun zoekopdracht een van ‘onze’ stations betreft. Alles met als doel om de doelgroep iets leren.

Als grote kick-off van de campagne is er op woensdag 7 november een echt college gegeven in de stationshal van Amsterdam CS. Daar gaf universitair docent aan de OU Dr. Gjalt-Jorn Peters (ook bekend van tv) twee colleges over de ‘War on Drugs’. Door dit specifiek te promoten met o.a. een paginagrote advertentie in dé reiskrant Metro en promotie op social media, zat ons klasje in de stationshal stampvol.

Aftermovie college Stationshal Amsterdam CS

De kracht van deze campagne ligt op het feit dat we échte content hebben. De Open Universiteit werkt zonder reclamebureau, dus geen ‘gemaakte’ verhalen.

“Ik ben trots op wat we hebben neergezet. Samen met ZIGT hebben we de mediastrategie ‘met kennis gezien worden’ ontwikkeld, waarin het Perroncollege met Exterion perfect paste. De gezamenlijke passie en creativiteit vormde een natuurlijke samenwerking waarmee we zelfs een college in de Stationshal van Amsterdam CS hebben gegeven!”
Marco Koolen, Manager Markt- en Studentcommunicatie bij Open Universiteit

De doelstelling van deze campagne ligt puur op kwalitatieve contacten: De OU wil als universiteit een kennis-autoriteit zijn en dus deze kennis delen. Gedurende de campagne loopt er een onderzoek, waarmee dit succes wordt meten.

Kortom: van wachten wordt je slim! Tot en met het eind van het jaar elke week een nieuw college!

November 2018, Mediabureau ZIGT

The post College op het perron appeared first on ZIGT.

Tips & Tricks van Qmusic

Door Nina

Tips & Tricks van Qmusic

Afgelopen week was ZIGT uitgenodigd bij Qmusic voor de Summer School. De Summer School – de naam zegt het al – vond eerder deze zomer plaats, maar door krappe agenda’s lukte het niet om aan te sluiten. Zodra je de lift naar Qmusic pakt, word je al meegenomen in het Qmusic-gevoel: discobollen aan het liftplafond, liftbehang van dansend publiek en natuurlijk Qmusic uit de speakers.

De Summer School is een kennissessie voor radioplanners over radio in het algemeen. Radio is, na TV, nog steeds het meest dominante mediumtype. Maar liefst 90% van de Nederlanders luistert naar radio waardoor radio nog steeds bij uitstek hét medium is om de massa te bereiken.

Qmusic doet veel onderzoek naar de likeability van spots. Zij doen dit het liefst samen met het reclamebureau, mediabureau en adverteerder. Een panel van luisteraars gaat de spot beoordelen en het resultaat wordt gedeeld met de betrokken partijen. Zo heeft Qmusic inmiddels duizenden spots die zij onderzocht hebben en hier kunnen we dus een paar mooie learnings uit trekken.

Op radio wil je relevant opvallen. Naast een goede radioplanning, staat de campagne dus met een goede creatie. Een advertentie kan in het begin goed scoren, maar kan door de lange duur van de campagne heel irritant worden.

Ruim 50% van likeability wordt verklaard door emotionele kenmerken. Daarom is het van belang om de 4B’s (Blij = belangrijkste emotie, Bedroefd, Bang en Boos) op de juiste manier én afwisselend in te zetten. Hoe hoger het percentage likeability, des te meer het gedrag toeneemt en dat is wat we uiteindelijk willen bereiken. Naast deze 4B’s is er nog een extra variant en dat is Bijzonder, want reclame is relevant opvallen.

Er zijn ook emoties die een negatieve invloed hebben op de likeability van een spot: woede en afschuw. Daarnaast is er nog een gevaarlijke variant en dat is humor. Dit komt omdat humor een tricky emotie is, want humor is niet voor iedereen gelijk.

Qmusic heeft veel onderzoek gedaan naar de wensen en behoeften van luisteraars. Zo hebben zij in kaart gebracht wanneer de luisteraar behoefte heeft om ‘onderdeel’ te zijn van een goed gesprek met de DJ’s. De ochtendspits (van 6 uur tot 10 uur) en de avondspits (van 16 uur tot 20 uur) zijn momenten dat een luisteraar vaak alleen in de auto zit, maar toch graag betrokken is bij een gesprek. Tijdens deze tijdstippen kun je dus meer gezellig geklets verwachten, alsof je twee gezellige mensen op de achterbank hebt zitten.

Net na de lunch heeft men over het algemeen behoefte aan wat opzwepende muziek: je hebt zwaar geluncht en je moet nog de hele middag werken.. En daar is Qmusic met uptempo hitjes! Tijdens kantooruren willen we niet teveel geklets; radio is nog steeds een mediumtype waarbij we vooral aan multitasking doen naast het getik op onze toetsenborden.

ZIGT Mediabureau, Danielle Welter, Tessa Schalk en Milous Wallig

The post Tips & Tricks van Qmusic appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: Whatsapp advertenties en Twitter is blij met dalend aantal gebruikers

Door Sanne 't Hooft

ZIGT #socialmedia: Whatsapp advertenties en Twitter is blij met dalend aantal gebruikers

Deze week hebben we veel updates op het programma staan, zoals de langverwachte advertenties op Whatsapp, de Snapchats desktop versie, Facebooks VideoStory-project en nieuws over dalende gebruikersaantallen bij diverse platforms. Dus pak iets te drinken, ga er lekker voor zitten; dit is de social update van week 44.

 

It’s happening: advertenties op Whatsapp

De vice president van Whatsapp heeft recent bevestigd dat er binnenkort toch echt advertenties op Whatsapp gaan verschijnen. Voorlopig gaat het alleen om advertenties in het Status-tabblad. De oprichters van Whatsapp beloofde de gebruikers in 2009 dat de app nooit advertenties zou tonen, maar iedereen vreesde het ergste toen de app in 2014 door Facebook werd overgenomen. De advertentieruimte in het Status-tabblad wordt vanaf nu het primaire verdienmodel van de app voor Facebook. Het is niet bekend hoeveel gebruikers dit tabblad bekijken. Wij verwachten dat dit slechts een heel klein percentage is en dat gebruikers weinig last zullen hebben van de advertenties in dit onderdeel.

 

Het is niet bekend of er ook advertenties in andere onderdelen van de app gaan verschijnen. Volgens de techsite Tweakers zullen er niet snel advertenties in de chats getoond worden, omdat dit technisch erg lastig is. Wij denken dat deze nieuwe advertentieruimte veel interessante mogelijkheden voor adverteerders biedt, maar zijn ook wel blij dat onze chatberichten voorlopig nog advertentievrij zijn.

 

Snapchats gebruikersaantallen dalen

De populaire camera-app blijft gebruikers verliezen. Ondanks dat Snapchat op jaarbasis nog groeit, verloor de app in het derde kwartaal van dit jaar 2 miljoen gebruikers waardoor zij op een aantal van 186 miljoen gebruikers komen. Concurrenten Whatsapp en Instagram hebben respectievelijk 450 en 400 miljoen dagelijkse gebruikers en voeren veel druk uit op Snapchat. Op dit moment heeft Snapchat nog geen winst gedraaid. De app verwacht in 2020 of 2021 op zwarte cijfers uit te komen.

 

Snapchat in een videogesprek

Deze week introduceerde Snapchat een desktop versie van hun camera, de zogenaamde Snap Camera. Deze Snap Camera kun je integreren met apps als Zoom, Skype, YouTube en Twitch om filters toe te voegen aan een stream of videogesprek. Je installeert de camera op je computer en selecteert de Snap Camera als camera-output. Via keywords kun je duizenden lenzen kiezen om te gebruiken in je stream of videogesprek. Heel handig: je kunt je favoriete lenzen opslaan onder een speciaal tabblad. Je hebt geen account bij Snapchat nodig om gebruik te maken van deze desktop versie. Snapchat is on a roll met allerlei nieuwe ontwikkelingen en wij zijn enthousiast!

 

Stilstaande groei voor Facebook

De groei in het aantal gebruikers op Facebook in Europa, de VS en Canada staat stil. Dit baart de beleggers zorgen, omdat het platform verreweg het meeste verdient aan de gebruikers op deze continenten. In Europa daalde het gebruik nu al twee kwartalen na elkaar. Het gebruik van de app is in Europa is grotendeels verzadigd. Facebook gaat zich de komende tijd minder focussen op de tijdlijn, maar zijn pijlen richten op de verhaalfunctie, video’s en chatapps om groei aan te wakkeren.

Facebook ontwikkelt AI om video’s om te zetten in tekst

Wist je dat we elke dag meer dan een miljard uur aan YouTube video’s bekijken met z’n allen? Video is de laatste jaren enorm gestegen in populariteit. Slechtziende, beperkte mensen, maar ook mensen met een slechte internetverbinding kunnen hier niet altijd van genieten. Facebook werkt momenteel met hun VideoStory-project aan een techniek waarbij AI video’s automatisch omzet naar tekst. De techniek is momenteel nog niet perfect, maar de onderzoekers geven aan het een goede start is. In de toekomst kan Facebooks Videostory een beschrijving toevoegen aan de beelden die op dat moment zichtbaar zijn. Wij zijn erg benieuwd hoe deze functie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

 

Twitter test knop voor chronologische weergave tweets

Twitter gaat een knop testen waarbij gebruikers eenvoudig kunnen switchen van een feed met beste tweets naar een chronologische feed. Deze functie is er nu ook al, maar zit verstopt in de instellingen van het platform. Twitter wilt het gebruikers makkelijker maken om de weergave van de tweets te wijzigen en brengt deze knop waarschijnlijk bovenin de feed. Het is nog niet bekend of en wanneer deze knop toegepast gaat worden. Wij wachten geduldig af.

 

Twitter blij met dalend aantal gebruikers

Ook Twitter rapporteert een grote daling in de gebruikersaantallen. Maar in tegenstelling tot Snapchat en Facebook is Twitter juist blij met deze daling. Waarom? Het platform heeft miljoenen trol- en spamaccounts gesloten. Deze accounts begonnen een groot probleem te worden voor Twitter, dus begon het platform een opschoonactie aan de hand van AI. Deze actie heeft positief resultaat opgeleverd in de vorm van een forse daling in het aantal gebruikers. Bye bye spambots!

 

Helaas neemt het aantal echte gebruikers ook af. Dalende gebruikersaantallen blijken een probleem te zijn waar diverse social media kanalen last van hebben. Twitter stuurde door een fout in het systeem minder notificaties naar gebruikers. De nieuwe Europese privacyregels zouden ook bijgedragen hebben aan deze daling, omdat gebruikers nieuwe voorwaarden moeten accepteren om gebruik te maken van het platform.

 

Nieuwe emoji’s

We eindigen deze social update met een toffe, algemene update: de nieuwe emoji’s! Er zijn tientallen nieuwe emoji’s beschikbaar sinds deze week waaronder meer haarstijlen, dieren en eten. Deze emoji’s waren op Twitter, Android apparaten en Windows al eerder toegevoegd in de oktober update, maar ook IOS apparaten hebben hier nu toegang toe. Wij zijn fan van de pauw en superheld emoji’s! Welke is jouw favoriet?

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: Whatsapp advertenties en Twitter is blij met dalend aantal gebruikers appeared first on ZIGT.

❌