[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag โ€” 23 Februari 2018Zigt

ZIGT #socialmedia: nieuwe features en restricties

Door Fleur Buis

ZIGT #socialmedia: nieuwe features en restricties

Het is weer vrijdag! We blikken terug op een week #socialmedia. In de afgelopen dagen maakte Google bekend dat zij Stories in de zoekresultaten gaan opnemen, geeft Snapchat gratis advertentietegoed aan bedrijven en voert Twitter nieuwe regels in. Meer weten? Lees het artikel en je bent weer helemaal bij.

Google aan de slag met Stories
Wie Snapchat of Instagram gebruikt, kent de Stories wel. Kun jij geen genoeg van krijgen van deze verhalen? Dan hebben we goed nieuws voor je. Google introduceert namelijk Stories in de zoekresultaten op je smartphone.

Met AMP Stories van Google kun je Stories maken in HTML code, waarmee je de verhalen nog interactiever en visueel aantrekkelijker maakt. Google verwacht dat deze Stories, die in de zoekresultaten verschijnen, een groot publiek zal bereiken. Onze social media specialisten zien in deze ontwikkeling geen toegevoegde waarde. Immers, men gebruikt Google om naar informatie te zoeken en niet naar Stories. De zoekmachine is tenslotte geen social media platform. Wat ons ook opvalt is dat er geen advertenties aan de verhalen toegevoegd kunnen worden.

Google gaat de komende maanden testen hoe het publiek op AMP Stories reageert. Wil jij een AMP Story maken? Dat kun je hier doen.

Gratis adverteren op Snapchat
Snap geeft gratis advertentietegoed aan bedrijven die actief zijn op andere concurrerende platformen, zoals Instagram. Adverteerders die nooit eerder op Snapchat geadverteerd hebben, kunnen op dit platform kosteloos verticale video-advertenties gaan verspreiden. Om hiervoor in aanmerking te komen, moeten zij een business-account hebben en dit formulier invullen.

Op Snapchat worden foto’s en video’s standaard verticaal weergegeven. Dit geldt niet alleen voor de content die Snapchatters zelf maken, maar ook voor advertenties. De advertenties moeten daarom verticaal aangeleverd worden.

Ook al gaat het financieel beter gaat met Snap, blijft het een uitdaging om gebruikers vast te houden en nieuwe te werven. Door meer adverteerders op het platform te hebben, hoopt Snap de advertentieruimte tegen een hoger bedrag te kunnen verkopen.

Dezelfde tweet versturen met meerdere accounts verboden
Twitter heeft afgelopen woensdag nieuwe regels bekend gemaakt. Volgens het platform mogen de gebruikers niet meer met meerdere accounts dezelfde berichten tweeten, re-tweeten of leuk vinden. Met apps zoals Tweetdeck kunnen er namelijk tweets op meerdere accounts publiceren. Ontwikkelaars van dit soort apps hebben tot 23 maart de tijd om deze functies te verwijderen. De regels gelden niet voor waarschuwingen over het weer, noodgevallen of andere aankondigingen van openbare diensten.

Naast deze nieuwe regel heeft Twitter ook bekendgemaakt strenger op te treden tegen gebruikers die zelfmoord en zelfverwonding verheerlijken. Berichten die de regels schenden worden door het sociale netwerk verwijderd.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: nieuwe features en restricties appeared first on ZIGT.

OuderZigt

ZIGT #socialmedia: Tweets, cinemagraphs en de Marketing API

Door Fleur Buis

ZIGT #socialmedia: Tweets, cinemagraphs en de Marketing API

Deze week vertelt het content & social team je over de nieuwste functie op Instagram, de Marketing API en de reacties op het nieuwe design van Snapchat. Ook berichten we je over Twitter. Het bedrijf is namelijk voor het eerst in twaalf jaar weer winstgevend! Met deze #socialmedia update ben jij voor het weekend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Nieuwe manier om op te vallen op Instagram
Instagram blijft nieuwe functies toevoegen aan de app. Vorige week vertelde we je al dat je andermans posts kunt toevoegen aan je Instagram Story. Nu komt Instagram weer met een andere nieuwe optie, namelijk de mogelijkheid om cinemagraphs in je Stories te zetten.

Een cinemagraph is een combinatie tussen een video en foto, omdat een deel van de afbeelding geanimeerd is. Dit type content valt sneller op dan stilstaand beeld en wordt beter onthouden door de kijker. Interessant voor bijv. klanten die actief zijn in lifestyle of food. Het is nog niet bekend wanneer deze optie geïmplementeerd gaat worden.

Tweets blijven kort ondanks het karakterlimiet
Eind 2017 rolde Twitter een update uit waarbij ze het karakterlimiet voor een tweet verdubbelde naar 280 tekens. Zijn er in de afgelopen tijd massaal langere tweets de wereld ingestuurd? Nee! Over het algemeen zijn de tweets niet langer geworden. Volgens Twitter zijn het vooral tweets die de grens van 140 tekens bijna bereikte, die wél langer zijn geworden. Zijn jouw tweets langer geworden sinds de update?

Twitter maakt voor het eerst winst
Voor het eerst sinds de oprichting van Twitter in 2006 heeft het social mediaplatform winst gemaakt. In het laatste kwartaal van 2017 hield Twitter 91,1 miljoen dollar over, blijkt uit cijfers die Twitter zelf bekend maakte.

Vanwaar deze positieve cijfers? Volgens Twitter komt dit onder andere doordat mensen steeds meer op tweets van adverteerders klikken. Daarnaast zitten mensen langer op Twitter en is het algoritme achter het platform effectiever geworden waardoor Twitter affectiever tweets aan mensen weet te tonen.

Snapchat komt met Marketing API
Deze week maakte Snapchat de opening van de Marketing API bekend. Hiermee kunnen ontwikkelaars, adverteerders en mediabureaus bouwen op de app, dashboards en diensten van Snapchat. Door deze nieuwe ontwikkeling kunnen zij voortaan beter en sneller grote doelgroepen selecteren.

Daarnaast kunnen webshops hun productvoorraad koppelen aan de reclame-uiting. Als het product bijvoorbeeld niet meer op voorraad is, wordt de advertentie niet meer op Snapchat getoond. Een interessante ontwikkeling die wij in de gaten houden!

Jongeren niet blij met nieuwe uiterlijk Snapchat
Veel gebruikers zijn ontevreden over het nieuwe design van Snapchat. Een Australische YouTuber is zelfs een petitie gestart om de oude app terug te brengen. Inmiddels staat de teller op 1 miljoen steunbetuigingen. Gebruikers geven aan dat na de nieuwe update, Snapchat lastiger te gebruiken is en dat de nieuwe functies de originele doelen van de app teniet doen.

De woordvoerder van Snapchat heeft laten weten dat ze geen plannen hebben om het ontwerp terug te draaien. “Het kan zijn dat mensen er even aan moeten wennen, maar we hopen dat onze gebruikers er uiteindelijk tevreden mee zijn.”

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: Tweets, cinemagraphs en de Marketing API appeared first on ZIGT.

#ValentinesFairytale

Door Nina

#ValentinesFairytale

Sixt heeft dit jaar misschien wel het mooiste Valentijnsverhaal ooit. We zien de roadtrip van een vrouw die down memory lane gaat aan de hand van oude foto’s. Met een gehuurde auto van Sixt gaat zij langs allerlei plekken waar ze mooie herinneringen heeft.

Tot ze bij een klif komt en ze daar iemand tegenkomt van de foto en wat er dan gebeurt.. bekijk het zelf maar:

Bekijk de actie van Sixt op: sixt.nl/valentines-fairytale

ZIGT wenst iedereen een hele bijzondere Valentijnsdag

Mediabureau ZIGT, Anoniem

The post #ValentinesFairytale appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: Snapchat legt Instagram het vuur aan de schenen

Door Fleur Buis

ZIGT #socialmedia: Snapchat legt Instagram het vuur aan de schenen

Met 18% is het aantal Snapchat-gebruikers in een jaar tijd gegroeid. Kan het social media platform deze stijgende lijn doorzetten? En wat betekent dit voor hun grootste concurrent Instagram? Lees dit artikel en in no-time ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Snapchat groeit fors
Bij de presentatie van de kwartaalcijfers maakte Snapchat bekend dat het aantal gebruikers in een jaar tijd met 18% gegroeid is. Wereldwijd maken er dagelijks ruim 187 miljoen personen actief gebruik van Snapchat. Ondanks deze fantastische cijfers, blijft Instagram de grootste concurrent van Snapchat.

In een eerdere update lieten wij weten dat Snapchat met een nieuw design heeft waarin ‘beste vrienden’ van professionele uitgevers onderscheiden worden. Snapchat verwacht dat met deze aanpassing gebruikers meer tijd zullen doorbrengen op het platform.

snapchat-#socialmedia

Screenshots van een Instagram Stories
Sla jij weleens een schermafbeelding van een Instagram Story van iemand op? Gebruikers worden sinds kort gewaarschuwd dat de ander hiervan een melding zal krijgen. De functie is in januari getest en inmiddels breed uitgerold onder gebruikers.

In de waarschuwing staat dat de volgende keer dat er een opname gemaakt wordt, de persoon die het verhaal heeft geplaatst dit kan zien. Dit soort meldingen komt ons bekend voor. Jou ook? Snapchat kent al langer een dergelijke functie, waarbij de plaatser van de snap een bericht krijgt als iemand er een screenshot van maakt.

Andermans post aan je Instagram Story toevoegen
Instagram test een functie waarmee gebruikers een publieke post van iemand anders aan hun eigen Story kunnen toevoegen. Even checken of jij toegang hebt tot deze nieuwe functionaliteit? Wanneer dit het geval is, vind je de optie onderaan een bericht dat publiekelijk gedeeld is.

Als je een bericht aan je Story toevoegt, kun je bijvoorbeeld het formaat aanpassen of de afbeelding draaien. Vanwaar deze nieuwe feature? Zoals je hierboven hebt gelezen is Snapchat flink aan het groeien en zal Instagram ook moeten bijblijven. Het is nog niet bekend wanneer de update voor iedereen beschikbaar is.

The post ZIGT #socialmedia: Snapchat legt Instagram het vuur aan de schenen appeared first on ZIGT.

Merktrouwen of merkswitchers: hoe kun je ze overtuigen van jouw merk?

Door Nina

Merktrouwen of merkswitchers: hoe kun je ze overtuigen van jouw merk?

Is de Nederlander van tegenwoordig nog merkentrouw of juist een merkswitcher? Ster en ZIGT hebben de handen ineengeslagen voor een onderzoek naar de mate van merktrouw onder 2.000 Nederlanders tussen de 25 en 79 jaar. Het blijkt dat er vijf verschillende dimensies binnen merktrouwheid zijn: mensen kunnen enerzijds echte merkfans zijn, die vaak een aantal merken als favoriet hebben en deze ook kopen, ongeacht de prijs. Aan de andere kant van het spectrum vinden we de echte merkswitchers. Zij kopen elke keer een ander merk, twijfelen vaak tussen verschillende merken en worden merken ook beu nadat ze het een lange tijd gebruiken.

Tussen de echte merkfans en de switchers vinden we nog drie andere groepen. Allereerst de mensen die merken kiezen op basis van gewoonte en gemak. Zij kopen deze merken hun hele leven al of kopen altijd dezelfde merken omdat dit tijd bespaart. Ze zijn ook niet bijzonder gevoelig voor aanbiedingen. Als tweede groep onderscheiden we de trouwe merkloyalisten, die hun merken vooral kiezen omdat dit vertrouwd is voor hen, ze een merk betrouwbaar vinden en vaak voor hetzelfde vertrouwde merk kiezen omdat ze niet weten wat ze van andere merken mogen verwachten. De derde groep bestaat uit de variërende merkenkopers. Dit zijn ook merkswitchers, maar zij hebben wel een aantal favoriete merken. Zij vinden het ook leuk om andere merken uit te proberen naast hun favoriete merk en vinden het ook niet erg om een ander merk te kopen als hun favoriete merk niet beschikbaar is, of er is een goede aanbieding van een ander merk. Zij verschillen hierin wezenlijk van de echte merkfans, die koste wat het kost juist alles over hebben voor hun favoriete merk.

Echte merkswitchers wisselen vooral vaak van merk in de categorie banken en telecom. Ook gaan ze meer dan andere groepen naar verschillende supermarkten (wel 7-10 verschillende!). Ze kopen gemiddeld 7 of meer merken in de categorieën kleding, schoenen, voedingsmiddelen, verzorgingsproducten, online warenhuizen, elektronica en woninginrichting. De variërende merkenkopers wisselen juist weer vaak van merk in de categorie auto’s, reisorganisaties en energieleveranciers. De mensen die merken kopen op basis van gewoonte en gemak, op basis van vertrouwen en de echte merkfans wisselen vrijwel niet van merk in vergelijking met de echte merkswitchers en de variërende merkenkopers.

Jonge fans en merkswitchers, oude loyalisten en gemakszoekers
Als we kijken naar de sociodemografische kernmerken zien we dat de variërende merkenkopers vaker vrouwelijk zijn en de overige groepen vaker mannelijk. Op basis van leeftijd zijn echte merkwisselaars en echte merkfans vaak jong (25-44 jaar). Variërende merkenkopers en trouwe merkloyalisten zijn vooral mensen van middelbare leeftijd (45-67 jaar). De mensen die merken kiezen o.b.v. gewoonte en gemak verdelen zich evenredig over de jongere en middelbare leeftijdsgroep. De echte ouderen (vanaf 68 jaar) zijn vooral trouwe merkloyalisten, echte merkfans of gewoonte & gemak kiezers.

Reclame is leuk, of toch niet?
Naast merktrouwheid keken we ook naar de reclametolerantie, oftewel: welke groepen zijn het meest gevoelig voor reclame? We onderscheiden hierin twee groepen: de mensen met een hoge en met een lage tolerantie voor reclame. De eerste groep vindt reclame ook echt leuk, vinden de merken die reclame maken ook betrouwbaarder en interessanter, zien reclame als belangrijke informatiebron om op de hoogte te blijven van nieuwe merken en helpt hen met het maken van aankoopbeslissingen. De tweede groep vindt reclame maar irritant en te veel aanwezig, geven aan dat het hen niet helpt met het maken van aankoopbeslissingen en vinden een ad-blocker een handige uitvinding om zo min mogelijk advertenties te zien. Wanneer we reclametolerantie afzetten tegen de vijf verschillende dimensies van merktrouwheid, zien we dat de echte merkfans en de echte switchers, de groepen die het meest uit elkaar liggen, een hoge reclametolerantie hebben in vergelijking met de andere groepen, die juist een lage reclametolerantie hebben. Echte merkfans vinden reclame van hun favoriete merk leuk en interessant. Zij hebben ook veel vertrouwen in reclamespotjes op TV. Echte switchers gebruiken reclame vooral om op de hoogte te blijven van nieuwe merken, vertrouwen te krijgen in bepaalde merken, zien het als hulp bij aankoopbeslissingen, zijn geïnteresseerder in merken die reclame maken dan merken die dat niet doen en klikken regelmatig op online advertenties. Deze groep is daarnaast ook gevoelig voor vloggers of BN’ers die een bepaald merk promoten, een pre-roll op bijv. Youtube en buitenreclame. Zij vinden deze merken en advertenties leuker, nuttige informatie verschaffen en betrouwbaarder dan andere groepen. Zowel echte merkfans als echte merkswitchers vinden advertenties op social media leuker en betrouwbaarder dan andere groepen.

De meest interessante groep is…
Echte merkkopers zijn wel gevoelig voor reclame, maar niet per sé een interessante doelgroep voor adverteerders. Hoewel ze – eenmaal overtuigd – veel over hebben voor hun favoriete merk, zijn deze mensen zo merkvast dat ze niet snel zullen switchen. Een lastige groep om over te halen dus. Echte merkswitchers zijn interessant tot op zekere hoogte, het kost namelijk moeite om hen echt te binden aan je merk. Ze kopen het wellicht eenmaal of nog een paar keer daarna, maar zijn merken snel beu, sneller geïnteresseerd in nieuwe merken en echte twijfelaars. Echte merkloyalisten worden zij niet snel. Een meer interessante groep zijn de variërende merkenkopers. Zij kennen de voordelen van hun favoriete merken en zijn dus al eerder overtuigd geraakt van bepaalde merken, maar hebben wel interesse in nieuwe merken en zijn gevoelig voor aanbiedingen. Zij hebben bovendien potentie om merkloyaal te worden.

Wil je weten hoe merkentrouw jouw doelgroep is? ZIGT kan een extra analyse maken op branches en de data koppelen aan NOM en Media:Tijd. In plaats van een analyse op de standaard sociodemografische kenmerken, geeft deze analyse juist inzicht in verschillende waarden, interesses, reclametolerantie, technologieadoptie en mediagebruik van de verschillende dimensies in merkentrouwheid. Wil je meer informatie over deze analyse, neem dan contact op met het onderzoeksteam (onderzoek@zigt.nl).

Mediabureau ZIGT, Marnienke van der Maal

The post Merktrouwen of merkswitchers: hoe kun je ze overtuigen van jouw merk? appeared first on ZIGT.

ZIGT rapporteert: MIE 2018

Door Nina

ZIGT rapporteert: MIE 2018

Op woensdag 31 januari en donderdag 1 februari vond het Marketing & Insights Event (MIE) 2018 plaats. Verspreid over deze twee dagen luisterden onze researchers naar interessante cases en presentaties op het gebied van data, marketing en onderzoek. In dit artikel delen we de interessantste insights.

Zoals in elk vakgebied is en blijft data een erg belangrijk onderdeel in de marketingstrategie. Meer dan eens is de behoefte aan goede meetmethoden die inzicht geven in de resultaten van de investeringen die gedaan worden op marketinggebied. En helaas blijft dat ook nog steeds een lastig vraagstuk: er is nog niemand die de heilige graal wat betreft het meten van online media inzet goed op orde heeft.

Steeds meer onderzoeksbureaus en merken zijn bezig met het gedachtegoed van Byron Sharp op het gebied van merkgroei, wat stelt dat loyaliteit (het koopgedrag van de heavy users) niet bijdraagt aan merkgroei, maar juist de light users van een merk. Het inzichtelijk maken van de category entry points (situaties waaraan men aan het merk zou kunnen denken) en de distinctive brand assets (logo, kleur, slogan) speelt veel meer in op het relevant maken van merken in het leven van de consument dan vragen naar de bekendheid en het voorleggen van imago aspecten (zie ook: https://www.zigt.nl/biedt-de-standaard-brandtracking-methode-nog-wel-voldoende-inzichten/).

Blauw Research presenteerde samen met Perry (Sport) een interessante case hoe zij het gedachtegoed van Byron Sharp hebben doorgevoerd in hun merkstrategie. Door op zoek te gaan naar relevante entry points hebben zij een merk wat al sinds 1866 bestaat opnieuw op de kaart gezet door, naast aanwezig te zijn in het straatbeeld met imposante flagshipstores (waar ook een stijgende lijn in het aantal bezoekers te zien is), ook sportgerelateerde events te organiseren om in contact te komen met hun doelgroep. Niet alleen bekendheid, maar vooral het creëren van waardevolle contactmomenten met de klant is belangrijk.

Datavisualisatie, van inzicht naar impact – Your message is only as good as your ability to share it

Michiel Dullaert (DePerfecteGrafiek.nl) wist met een energieke en inspirerende presentatie over het maken van de juiste designkeuzes in datavisualisaties zijn publiek aan zich te kluisteren. Door zogeheten Pre-Attentive Attributes (zoals o.a. kleur, vorm, beweging, grootte) op de juiste manier in te zetten kun je eenzelfde impact genereren bij je eigen publiek. Immers, het verhaal dat je wilt vertellen is zo goed als je vermogen om het te delen. Met de juiste visualisaties kun je de nieuwsgierigheid van je publiek vergroten en verleid je hem om jouw inzichten tot zich te nemen, onnodige discussie over interpretatie van de data te vermijden en je publiek de door jou gewenste actie te laten ondernemen.

Dullaert benadrukt dat visuals je enorm kunnen helpen bij het vertellen en ondersteunen van je verhaal, maar dat ze niet gebruikt moeten worden om je publiek te misleiden, zoals onderstaand fragment uit Zondag met Lubach mooi illustreert:

Analytics at ING’s mobile banking app

Onderzoek en analyse staan aan de basis van iedere succesvolle mediastrategie. ING toonde een mooie case waarin uit data-analyse verkregen inzichten de aanleiding vormden voor een crossmediale campagne. Van de ruim drie miljoen gebruikers is te zien dat jongere klanten tussen de 18 en 25 de app het meest gebruiken. De acceptatie van de app neemt af naarmate de leeftijd toeneemt. Naarmate gebruikers meer van de functionaliteiten kennen neemt de frequentie van het app toe en zijn zij sterker betrokken bij het merk.

Deze en andere inzichten die zijn opgedaan door het analytics team zijn vertaald naar een ludieke campagne om ouderen bekend te laten worden met de functionaliteiten die de ING-app biedt. Erg sterk is dat ze bij de creatie ook het jongere publiek niet vergeten zijn. Kijk en oordeel zelf:

Future Mindset: het belang van Foresight

Christian de Jong (Blauw Research) praatte ons bij over het belang van ‘Foresight’ in organisaties. Foresight wordt omschreven als het toekomstgericht kijken binnen de organisatie. Waar bedrijven tegenwoordig veelal kijken naar het verleden en het nu, zouden ze zich beter moeten wapenen tegen uitdagingen die in de toekomst gaan komen.

Christian maakte met een inspirerende presentatie duidelijk dat het anticiperen op de toekomst niet onderschat mag worden. Ook wanneer jouw organisatie duidelijk aan het groeien is, zou de behoefte naar innovatie groot moeten zijn. Alleen door je te blijven focussen op innovatie bouw je een merk wat toekomstbestendig is. Wanneer men niet tijdig innoveert loopt men de kans om achterop te raken op de concurrentie en, in het ergste geval, zelfs overbodig te worden. Je wilt met je merk per slot van rekening geen tweede Kodak worden, dat ervan overtuigd was dat men analoog zou willen blijven fotograferen. We weten allemaal hoe dat afgelopen is…

Het probleem met de toekomst is, uiteraard, dat het onzeker is. Er zullen altijd problemen komen die je niet verwacht, maar wanneer je verschillende situaties over tijd kan monitoren zal je uiteindelijk beter kunnen begrijpen wat de toekomst beïnvloedt. Wanneer dit begrip aanwezig is ben je beter in staat in te spelen op mogelijke veranderingen die zich aan zullen dienen.

ZIGT hanteert een toekomstgerichte visie en heeft, door het ontwikkelen van ons dashboard (CTRL), alle tools beschikbaar om ook in de toekomst relevant te zijn voor adverteerders en merken. Wil jij weten wat ZIGT CTRL voor jouw merk zou kunnen toevoegen? Kijk dan op https://www.zigt.nl/ctrl/.

Van vooroordelen naar verrassende nieuwe inzichten

Namens Beautiful Lives Insights vertelden Gaby Siera en Fabian Bäumer over twee compleet verschillende doelgroepen waar zij uitvoerig onderzoek naar hebben gedaan: Generation Swipe (16-17 jaar) en de Young at Hearts (55-77 jaar).

Het blijkt dat de ‘Swipers’ zich wezenlijk anders gedragen dan wat oudere jongeren vanaf 18 jaar. De Swipers zijn opgegroeid met terrorisme, dreigingen op internet en zijn zich bewust van problemen binnen de maatschappij. Daarom hebben zij een bepaald bewustzijn ontwikkeld waardoor ze zuinig zijn met uitgaven, sparen ze voor een goede toekomst en zijn ze zich bewust van het belang van hun studiekeuze. Ze zijn heel zorgvuldig bezig met het opbouwen van hun bestaan. Omdat zij zo anders denken dan de ‘YOLO’-generatie, dienen ze anders benaderd te worden. Dit heeft ook gevolgen voor marketers en manieren waarop ze bereikt kunnen worden met media.

In tegenstelling tot de Swipers, zijn de ‘Young-at-Hearters’ juist volop bezig met genieten van het leven. Deze groep beseft dat het leven eindig is en zij houden ervan om zichzelf te verwennen met mooie reizen en spullen. Ze hebben genoeg geld vergaard om hun vrije tijd optimaal te benutten. Deze groep is beter te beïnvloeden door verschillende mediakanalen en laten zich vaker informeren door experts dan de Swipers.

Al met al heeft de presentatie van Siera en Bäumer een kort inkijkje gegeven in de levens en beweegredenen van deze totaal verschillende groepen. Twee groepen die het onderzoeken waard zijn, ook naar de toekomst toe.

“In the moment”: de IKEA-klant als mystery shopper

Toen het traditionele mysteryshoppen niet meer de gewenste input opleverde, is IKEA op zoek gegaan naar een nieuwe vorm van het verzamelen van informatie om de klantreis nog verder te optimaliseren. Met het ‘in the moment’ onderzoek van Kantar TNS geven klanten op het moment dat ze een IKEA bezoeken realtime feedback over hun winkelervaring d.m.v. het beantwoorden van vragen en het doorsturen van foto’s via hun smartphone. Op die manier hebben ze op jaarbasis al 50.000 interviews, 70.000 opmerkingen en 4.000 foto’s verzameld. Een bak aan kwantitatieve en kwalitatieve data waarmee Ikea vervolgens via workshops met medewerkers de ontvangen feedback terugkoppelt aan de teams op de werkvloer. Zo heeft IKEA heeft op winkelniveau inzicht in de verbeterpunten van de optimale klantreis in de winkel. Bovendien stelt IKEA de klant centraal door hen mee te nemen in het proces en biedt het op een persoonlijke manier de mogelijkheid feedback te geven. En dat allemaal voor een kleine incentive: een gratis hotdog of ijsje als blijk van waardering aan het eind van het – toch altijd vermoeiende – winkelbezoek.

Mediabureau ZIGT, Marnienke van der Maal, Koen Hartog, Bryan Bunink

Bron beeld: MIE 2018

The post ZIGT rapporteert: MIE 2018 appeared first on ZIGT.

Twijfel niet langer over Belgiรซ!

Door Nina

Twijfel niet langer over België!

Afgelopen donderdag organiseerde ZIGT haar eerste Masterclass met als onderwerp ‘Ik heb getwijfeld over België’. Vier sprekers vertellen elk vanuit hun eigen perspectief wat je tegenkomt als je de grens met België oversteekt. Mocht je als marketeer of ondernemer voor de stap staan: twijfel niet! Ondernemen in een nieuwe markt is leerzaam en levert veel inzichten op. Wees wel voorbereid. Probeer niet de formule die in Nederland werkt te kopiëren naar België. Pas je aan, verdiep je goed in de markt. En last but not least  geniet van het goede leven bij de zuiderburen!

“Dure, coole rit”

Ondernemer Joost Istha begon 6 jaar geleden ZIGT Media in België. Aangemoedigd door een klant – maar volledig zelfstandig – trok een team van twee richting Brussel, want daar bleek het te gebeuren als het over media gaat. De zuiderburen hebben ZIGT niet direct met open armen ontvangen. Protectionisme blijkt kenmerkend te zijn voor de branche. Toegang krijgen tot de marktstandaard bereiksdata van het CIM bijvoorbeeld, ging niet zonder slag of stoot. Ook werden alle concullega mediabureaus officieel op de hoogte gesteld van een nieuwe kaper op de kust, waardoor je je bijna een indringer zou gaan voelen. Een ander aspect waar het Nederlandse team in België vrij snel achter kwam: ‘Zeer interessant, jullie horen binnenkort van ons’ betekent net zo veel als ‘Nee, dank u’.

Toch is de kernboodschap van Joost: gewoon doen! De stap naar België heeft veel inzichten opgeleverd en zo ook het inzicht in de Nederlandse markt verrijkt. In België zijn ook een hoop zaken beter geregeld dan in Nederland. Zo zijn de afspraken over het beëindigen van contacten duidelijk en gewoon in de arbeidsovereenkomst vastgelegd. Ook doorbetaling bij ziekte is in België beter geregeld voor de ondernemer. Er zijn diverse zaken waar men in Nederland van kan leren. Joost vat zijn ervaring in België samen als ‘een dure, coole rit’.

Ingewikkeld

Het aspect ‘duur’ komt ook in de volgende presentatie terug: Sven Dekoster, Media Director bij ZIGT overloopt het Belgische medialandschap. Het medialandschap is ingewikkelder dan in Nederland. Elk landsdeel – Vlaanderen en Wallonië – vraagt om een eigen media- en communicatie aanpak. Het aantal aanbieders van media per landsdeel is beperkter dan in Nederland. Zeker als het over televisie gaat, omdat de publieke zenders van de VAR maar zeer beperkt open staan voor commerciële boodschappen. Minder concurrentie betekent dat je als adverteerder wezenlijk een andere positie hebt dan in Nederland. Met name onderhandelingen worden daardoor anders gevoerd. Belgisch onderhandelen is gebaseerd op contacten. Veel meer dan in Nederland is de relatie belangrijk.

Do not copy paste!

De klant die 6 jaar geleden voor ZIGT aanleiding gaf om ZIGT België op te starten was Lidl. En in dat kader heeft Jonas Braun – de derde spreker van de avond –  de overstap gemaakt als marketeer van Lidl Nederland naar Lidl België. Een heel belangrijke les die hij snel geleerd heeft: ‘do not copy paste!’. De pay-off van Lidl Nederland: De hoogste kwaliteit voor de laagste prijs werd vrijwel direct ook in België geïnstalleerd. Maar al vrij snel leert men: de hoogste kwaliteit wordt geclaimd door concurrent Delhaize en de laagste prijs is regelrecht de boodschap van concurrent Colruyt. Geen handige zet dus.

Daarnaast snijdt Jonas de ‘misplaatste superioriteit’ van Nederlanders richting Belgen aan. In Nederland is het heel belangrijk om altijd je mening luidkeels te verkondigen. In België raadt Jonas ons aan om eerst eens goed te luisteren, en ook ongevraagd adviezen geven even achterwege te laten. Je Belgische gesprekspartner weet exact waar hij het over heeft en zal desgevraagd ook een sterke mening hebben. Het wordt enkel niet zo gewillig tentoongespreid zoals een Nederlander gewend is. Pas je dus aan, ook als het gaat om bourgondische gewoonten. Neem gerust een wijntje tijdens de lunch en geniet ervan. Oftewel, ‘when in Rome, do as the Romans do’.

“Kennen we elkaar eigenlijk wel?” – Peter Vandermeersch

We sluiten af met een ander perspectief: dat van een Vlaming die nu 7 jaar in Nederland woont. Peter Vandermeersch werd in 2010 Hoofdredacteur van het NRC Handelsblad, daarvoor was hij hoofdredacteur van de Belgische krant De Standaard. Hij omschrijft de relatie tussen Nederlanders en Belgen als een haat-liefde verhouding. Kennen we elkaar eigenlijk wel ? De drie grote Nederlandse kwaliteitskranten zijn in de loop der jaren steeds minder over België gaan schrijven. Vlamingen kijken sinds de komst van VTM nauwelijks nog naar Nederlandse televisie. We groeien uit elkaar. We zijn economisch aan elkaar gebonden en we zijn belangrijke handelspartners. Denk aan het grote succes van de Fyra….of de overname  van ABN AMRO door FORTIS… Maar we leven met de rug naar elkaar toe. Is dat erg? Het is vooral jammer, want we kunnen elkaar verrijken.

En dat is wat mij betreft de belangrijkste conclusie van deze masterclass. We kunnen elkaar verrijken, qua taal, muziek, cultuur, economie.  Een professionele stap naar België is een ontzettend leerzame onderneming. Als je open staat voor een andere cultuur, je bereid bent je erin te verdiepen en je aan te passen, dan kan je succesvol zaken doen. En degenen die dat aandurven worden uiteindelijk beloond met de hoofdprijs: the best of both worlds.

ZIGT Media, Laura Moerkerken

The post Twijfel niet langer over België! appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: croppen, plannen, local news

Door Fleur Buis

ZIGT #socialmedia: croppen, plannen, local news

Het Social & Content team praat je graag bij over de laatste ontwikkelingen op #socialmedia gebied. Zo past Twitter Machine Learning toe, Facebook gaat meer lokale nieuwsberichten tonen en Instagram gaat het inplannen van berichten toestaan. Maar er is ons nog meer opgevallen. Lees het artikel en blijf up-to-date.

Twitter Instagram Facebook

Twitter cropt foto’s met Machine Learning
Twitter zet voortaan Machine Learning in om te bepalen hoe een foto bijgesneden moet worden, zodat deze optimaal getoond wordt op het sociale platform. Deze methode vervangt de techniek waarbij gezichtsherkenning werd gebruikt. Omdat niet op alle foto’s gezichten staan, werkte deze methodiek niet optimaal. Twitter is daarom overgestapt op Machine Learning om foto’s slimmer te croppen. Super handig!

Cliché-woorden op LinkedIn
Deze week publiceerde LinkedIn het jaarlijkse lijstje met de meeste gebruikte woorden onder de 7 miljoen leden in Nederland. “Weer zo’n lijstje”, kun je denken. Toch het is best handig. Zeker als je je bedenkt dat de eerste indruk die werkgevers van je krijgen, bijna altijd online is. Hoe kun je wél origineel zijn en jezelf profileren op LinkedIn? Volgens het social media platform doe je dat door de volgende 10 termen te vermijden.

1) Gespecialiseerd
2) Ervaren
3) Vakkundig
4) Gepassioneerd
5) Innovatief
6) Expert
7) Creatief
8) Leiderschap
9) Gemotiveerd
10) Verantwoordelijk

Het valt ons op dat de meest gebruikte woorden niet Engelstalig, maar Nederlandstalig zijn. Dit terwijl er op de werkvloer steeds meer Engels wordt gesproken (bron: AD). En we zijn verrast dat de klassiekers ‘enthousiast’, ‘flexibel’ en ‘9-tot-5-mentaliteit” in de lijst ontbreken.

Meer lokaal nieuws op Facebook
Begin januari vertelden wij je dat het bedrijf meer content van vrienden en minder nieuwsberichten gaat laten zien. Deze week maakte Facebook bekend dat ze weer een aanpassing gaan doorvoeren. Op de tijdlijn zullen juist meer nieuwsberichten van lokale bronnen getoond worden. Lokale nieuwsorganisaties profiteren van deze aanpassing, doordat zij een geconcentreerde lezersgroep in een specifieke regio kunnen bereiken.

De lokale nieuwsberichten komen straks hoger op je timeline te staan. Echter, Facebook blijft benadrukken dat contact met vrienden en familie belangrijker blijft. De aanpassing wordt – zoals altijd – eerst doorgevoerd in Amerika. Later dit jaar wordt de aanpassing uitgerold in andere landen. Wanneer dit gaat gebeuren, is helaas nog niet bekend.

Instagram posts zijn voortaan in te plannen
Op Twitter, Facebook en LinkedIn is het lange tijd mogelijk om berichten in te plannen. Als social & content specialisten zijn we blij om te horen dat Instagram dit eindelijk ook gaat toestaan! Voortaan kunnen bedrijven berichten inplannen op dit populaire platform.

Social media applicaties zoals Hootsuite kunnen gebruik maken van Instagram’s API om de functionaliteit toe te voegen aan hun tool. Opmerkelijk is dat de functionaliteit niet beschikbaar is voor advertenties.

Links delen op social media zinvol of niet?
Wij constateren steeds vaker dat de algoritmes van social media platformen voorkeur geven aan native content; content zonder een verwijzing naar een externe website. Zo geeft Facebook de voorkeur aan video’s die op hun kanaal gepubliceerd zijn, native content dus. Video’s die vanuit YouTube op Facebook gedeeld worden, realiseren een lager bereik. Of neem Instagram als voorbeeld. Op dit platform is het niet eens mogelijk om te linken naar externe sites.

Heeft het nog wel zin om social media berichten met externe links of verwijzingen plaatsen? Dat is de grote vraag. Wij vinden dat dit afhankelijk is van de content die je gaat plaatsen. Wanneer je een volledige blogpost, artikel of een recept wilt delen, kun je de link het beste delen in het social media bericht. Als je toch alleen native content wilt plaatsen, kun je volgens Marketingfacts de link naar de betreffende pagina in de comments zetten. Het nadeel hiervan is dat de link tussen andere comments komt te staan en daardoor minder zichtbaar is.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: croppen, plannen, local news appeared first on ZIGT.

Hippe bikes, data en coole youngsters: een nieuw stadsmedium is geboren

Door Fleur Buis

Hippe bikes, data en coole youngsters: een nieuw stadsmedium is geboren

Gooi hippe bikes, data en coole youngsters bij elkaar en je hebt een nieuw medium. The Bikevertising Company optimaliseert fietsen voor het voeren van buitenreclame-uitingen. De fietsen zijn op beide zijdes en op de achterzijde voorzien van ruime reclamevlakken, wat zorgt voor een goed zichtbaarheidsveld. Dankzij zorgvuldig geselecteerde merk-ambassadeurs (coole youngsters) zijn de fietsen continu in beweging in de binnensteden van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

Ambassadeurs blijven in beweging
Uit de GPS-data blijkt dat de fietsen gemiddeld elf kilometer per dag afleggen en op zes punten langere tijd stil staan. Doordat de youngsters de fietsen gebruiken in hun dagelijks leven, komen de locaties sterk overeen met de belangrijkste contactmomenten voor de out-of-home branche. Bijvoorbeeld tijdens de ochtend en avondspits, voor het avondeten bij de supermarkt, ’s avonds in de uitgaansgebieden en op zaterdag bij winkelcentra of sportclubs.

De GPS-data van individuele youngsters kan tevens worden gebruikt om de samenstelling van de vloot voor een campagne aan te passen aan de beoogde doelgroep. Doordat de fiets communiceert met de mobiele telefoon van de berijder, kan The Bikevertising Company nauwkeurig zien hoe de buitenreclame zich beweegt. Zo kan voor iedere campagne worden gespecificeerd in welke gebieden of op welke momenten de doelgroep optimaal kan worden bereikt.

Sturing en gamification
Naast het organische bereik door de dynamiek van het dagelijks leven, kan de campagne worden gestuurd met de in-app gamification tool. Youngsters worden gemotiveerd om bepaalde routes te fietsen of de fiets te parkeren in specifieke gebieden. De berijder wint bijvoorbeeld punten (gamification) als deze langs drukke punten fietst.

Het participeren in de uitdagingen en opdrachten levert punten op die kunnen worden ingeruild voor festivaltickets of andere producten.

Verdeling
The Bikevertising Company heeft meer dan 1000 fietsen verspreid over Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Een combinatie van aantal fietsen per stad kan worden gekozen om de beoogde doelgroep te bereiken.

Een nieuw medium is natuurlijk altijd hartstikke leuk en dit is nog een gezonde ook. Bikevertisement kan een mooie aanvulling zijn op bijvoorbeeld landelijke awareness campagnes en is voor kleinere lokale campagnes voor bepaalde doelgroepen interessant om standalone in te zetten.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha

fiets-the-bikevertising-company-youngsters

The post Hippe bikes, data en coole youngsters: een nieuw stadsmedium is geboren appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: stories stelen de show

Door Fleur Buis

ZIGT #socialmedia: stories stelen de show

Voor het delen van ervaringen worden steeds vaker stories gebruikt. Welke ontwikkelingen zien we op Instagram en Snapchat als het gaat om deze functionaliteit? Met deze #socialmedia update ben jij weer helemaal op de hoogte!

Snapchat Stories delen buiten het platform
Snapchat maakte dinsdag bekend dat het mogelijk wordt om Snapchat Stories te delen in andere apps. Op dit moment werkt Snapchat hard aan een nieuw ontwerp waarin deze functie direct wordt opgenomen. Als je de Story ingedrukt houdt, volgt de mogelijkheid om de foto of video te delen op WhatsApp, Facebook of Twitter. Binnenkort komt deze functionaliteit ook in Nederland beschikbaar.

Nieuwe tekst-opties voor Instagram Stories
Instagram Stories zijn ontzettend populair. Naast foto’s en video’s, kun je voortaan in de Story ook ‘gewoon iets zeggen’. Met de nieuwe feature ‘Type’ kun je een bericht in verschillende lettertypes schrijven en een achtergrond kiezen. De tekstoptie staat naast de functies live, boomerang of rewind onder de cameraknop. Instagram heeft de optie al op verschillende accounts uitgerold, dus check snel of jij de nieuwe functie al gebruiken!

De achtergrond opties van Instagram Stories zijn helaas niet echt vernieuwend. De kleurverlopen lijken enigszins op de achtergronden van statusberichten Facebook. Je kunt echter ook een afbeelding uploaden, dan plaatst Instagram er een kleurenfilter overheen zodat de tekst beter leesbaar wordt.

Nieuwe privacy-functies op Facebook
Facebook versimpelt de manier om aan te geven welke persoonlijke informatie je wilt delen. En wat bedrijven hiermee mogen doen. Zo wordt er een nieuw privacycentrum uitgerold, waarbij de kerninstellingen met betrekking tot privacy op één plek te vinden zijn. Gebruikers hebben daardoor meer zicht op hun data.

Facebook onderneemt deze stappen omdat vanaf mei de nieuwe Europese privacywetgeving in gaat. Consumenten moeten dan niet alleen meer controle krijgen, maar bedrijven moeten ook transparanter zijn over waar zij de consumenteninformatie voor gebruiken.

De COO van Facebook, Sheryl Sandberg, laat weten dat het platform tot nu toe weinig heeft gedaan om misbruik te voorkomen. Om dit in de toekomst te verbeteren, wordt het aantal medewerkers dat de inhoud van het platform analyseert verdubbeld.

Sociale media verwijderen steeds sneller haatzaaiende content
Platformen zoals Twitter, Facebook en YouTube verwijderen sneller haat zaaiende berichten. Binnen 24 uur wordt gemiddeld ruim 70 procent van de meldingen verwijderd. Vorig jaar was dat nog geen 60 procent. In een gedragscode van de Europese Commissie die de internetbedrijven hebben ondertekend staat dat zij minstens de helft van de meldingen van haatzaaiende berichten en fake news binnen een etmaal moeten beoordelen en indien nodig verwijderen.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

 

Bronvermelding:
Nu.nl; Nu.nl; Dutcowboys; De Telegraaf

The post ZIGT #socialmedia: stories stelen de show appeared first on ZIGT.

Overzicht luistercijfers 2017 van de landelijke radiozenders

Door Ilse

Overzicht luistercijfers 2017 van de landelijke radiozenders

Deze week zijn de luistercijfers over de periode november-december 2017 gepubliceerd. Voor ons een goed moment om terug te blikken op het radiojaar 2017. Welke verschuivingen zien we in de cijfers? Wie zijn de winnaars en de verliezers van 2017?

Stijgers & dalers
Radio 538 is in 2016 de zender met het grootste marktaandeel op de doelgroep 10+ en behoudt deze positie ook in 2017. Ze stijgen zelfs door met 0,4 procentpunt van 11,7% marktaandeel naar 12,1%. Hiermee realiseert de zender het hoogste gemiddelde marktaandeel in haar 25 jarig bestaan. Een mooi record ten tijden van een jubileum! Het verschil met de huidige nummer 2 NPO Radio 2 (in 2016 had ORN nog deze positie) wordt wel kleiner. NPO Radio 2 ligt op de loer en is wat ons betreft eigenlijk ook dé grote winnaar van 2017. Deze zender ziet haar marktaandeel groeien met 1,7 procentpunt (een stijging van 18%) en is hiermee de sterkste stijger in 2017. Niet onverwacht ziet NPO 3FM haar marktaandeel in 2017 verder kelderen. Met een daling van maar liefst 2,2 procentpunt (een daling van 32%!) is NPO 3FM de grote verliezer van 2017.

Opvallend is dat NPO Radio 2 in alle doelgroepen forse stijgingen laat zien, behalve in de doelgroep 20-34 jaar. In deze doelgroep daalt de zender met 0,5 procentpunt (een daling van 5%) naar 8,9% martaandeel. De stijging van NPO Radio 2 is het grootst in de doelgroep ‘Boodschapper + kind (0-17 jaar)’. In deze doelgroep stijgt de zender met 2,7 procentpunt (een stijging van 33%) naar een marktaandeel van 10,9%. Ook Radio 538 groeit in marktaandeel binnen een groot aantal doelgroepen. De sterkste stijging zit in de jongste doelgroep, de luisteraars tussen de 10 en 19 jaar oud. In deze groep stijgt de zender met maar liefst 4,3 procentpunten (een stijging van 20%) naar een marktaandeel van 25,8%. De grootste daling ligt aan de andere kant van deze schaal, bij de 65+ luisteraar. Hier daalt het marktaandeel van Radio 538 met 0,6 procentpunt (een daling van 21%) naar 2,3%.

NPO 3FM daalt in alle doelgroepen. Opvallend is dat zij het sterkst daalt in de doelgroep 10-19 jaar, van 9,6% naar 6,4% marktaandeel, een daling van 33%. En dat terwijl NPO 3FM natuurlijk toch bekend staat als dé jongerenzender van de publieke omroep. De cijfers van Slam!FM laten ook iets merkwaardigs zien op deze jeugdige doelgroep. De landelijke radiozender met gemiddeld de jongste luisteraar binnen het radiolandschap laat juist in de jongste doelgroep een forse daling zien en daalt van 9,1% marktaandeel naar 6,5% marktaandeel. Een daling van 2,6 procentpunt (-29%). Een analyse van de gemiddelde leeftijd van de luisteraar van Slam!FM laat zien dat de luisteraar in de afgelopen 2 jaar zo’n 5 jaar ouder is geworden. Was de gemiddelde leeftijd in de periode december 2015-januari 2016 nog 29 jaar, is deze in de meest recente luisterperiode (november-december 2017) gestegen naar 34 jaar oud. Ook de gemiddelde leeftijd van de luisteraar van NPO 3FM is gestegen, van 38 jaar (december 2015-januari 2016) naar 40 jaar (november-december 2017).

Niemand kan ook het succes van Radio 10 afgelopen jaar zijn ontgaan. De zender is sinds de terugkeer op de FM hard gegroeid en heeft in de meest recente luisterperiode (nov-dec 2017) een record gerealiseerd met een marktaandeel van 7,8% – het hoogste aandeel in 16 jaar tijd. Overall genomen is deze zender gegroeid met 0,7 procentpunt naar een marktaandeel van 6,4% wat een stijging van 12% representeert. Deze groei komt met name uit de mannelijke doelgroep (+18%), zakelijke doelgroep (+35%) en wat oudere hoek (op de doelgroep 35+ stijgt het marktaandeel met 0,9 procentpunt naar 7,0 (+15%). Op de doelgroep 10-19 jaar en 20-34 jaar daalt de zender namelijk met respectievelijk 26% en 17%.

Zie tabel 1 voor het overzicht van de marktaandelen van 2017 ten opzichte van 2016 binnen de belangrijkste doelgroepen.

Tabel 1

marktaandelen_2017

Strijd om de ochtendspits
In 2017 zijn veel wisselingen van de wacht geweest in de ochtendspits. Goed moment om deze weer onder de loep te nemen en te kijken naar de verschuivingen t.o.v. een jaar ervoor. Zo is Giel gestopt per 2 september bij NPO 3FM en gestart bij Radio Veronica in de ochtend (oktober). Bij Qmusic heeft een kleine soap plaatsgevonden en heeft Wietse in mei afscheid genomen. De ochtendshow is toen op de schop gegaan met nu 3 DJ’s (Mattie, Igmar en Fien).

In figuur 1 is de luisterdichtheid ontwikkeling te zien van de ochtendshows van 2014 t/m 2017. Radio 538 is de grote stabiele reus en blijft de topper als het gaat om bereik. NPO Radio 2 heeft een mooie groei laten zien welke vooral in 2017 een sprong neemt met een vol jaar Gerard Ekdom in de ochtend. Zoals al eerder te zien heeft NPO 3FM het zwaar, vooral in de ochtend. De daling is al in 2014 ingezet en loopt door t/m 2017 met uiteindelijk een verlies van 58% (!) in dit tijdvak (overall daalt het marktaandeel over deze jaren heen zo’n 55%).

Qmusic laat in 2017 een daling zien t.o.v. 2016, echter vergeleken met 2014 blijft de luisterdichtheid gelijk. Het programma is een finalist voor een Gouden Radio Ring 2017 (publieksprijs voor radioprogramma’s) dus actieve luisteraars hebben ze in ieder geval! De andere finalisten zijn overigens ‘Ekdom in de Ochtend’, ‘Kaj’, ‘Somertijd’ en ‘De Staat van Stasse’.

Radio Veronica plukt over het jaar heen nog niet de vruchten van de komst van Giel. Er is nog geen sprake van het gehoopte Giel-effect, ondanks de forse marketinginspanningen. Maar een veel gebruikte uitspraak over radioluisteraars is: ‘Ze komen te voet en gaan te paard’, dus laten we Giel nog even wat tijd gunnen.

radio-jaren

Radio in de middag
Het middagtijdvak is altijd een mooi tijdvak om te analyseren. In 2016 waren de grootste zenders Radio 538, Qmusic, Sky Radio en NPO Radio 2. In 2017 is dit beeld niet heel anders. Echter, in de periode jun-jul en jul-aug wint NPO Radio 1 van Qmusic. Zelfs heeft Radio 10 in de periode jul-aug een hoger aandeel dan Qmusic, wat zich herhaald in nov-dec. Ook in dit tijdvak is de daling van NPO 3FM goed zichtbaar. NPO Radio 2 laat ook in de middag juist weer een mooie groei zien in 2017 met als (standaard) uitschieter, zoals ieder jaar, de Top 2000 in december.

radio-zenders

Zenderaandeel november-dececember over de jaren heen
Als we vervolgens kijken naar de meest afwijkende periode van het jaar: november-december. Dan zien we interessante cijfers terug van de grootste zenders. NPO Radio 2 en NPO 3FM waren traditioneel gezien altijd de klappers in nov-dec met de Top 2000 en Het Glazen Huis. Echter zien we de laatste jaren dat vooral NPO Radio 2 een spurt neemt en dit voornamelijk afsnoept van NPO 3FM. Per jaartal verschillen de zenderaandelen. Echter puur kijkend vanaf 2010 tot 2017 dan is het wederom NPO 3FM die door het stof gaat. Waar zij in 2010 nog een aandeel hadden van 10,6% hebben zij in 2017 nog maar een aandeel van 4%, een overal daling van 62%! November-december 2017 toont daarentegen voor NPO Radio 2 een marktaandeel van 15,9%. Dit is ongekend hoog. In de afgelopen jaren is het nooit voorgekomen dat een radiozender een marktaandeel realiseerde boven de 15%. De Top 2000 is echt een crossmediaal megasucces geworden en een parade paardje voor de Publieke Omroep.

Sky Radio weet zich, met The Christmas Station, goed te handhaven en toont over de laatste jaren stabiele marktaandelen. Radio 538 weet zich ook steeds beter staande te houden in deze afwijkende en disruptieve luisterperiode. Sinds 2012 ziet zij haar aandeel jaar op jaar groeien.

grafiek radio nov dec 2017

Mediabureau ZIGT, Veroni Engelhart en Laura Verbeek

The post Overzicht luistercijfers 2017 van de landelijke radiozenders appeared first on ZIGT.

Hoe maakt NRC het verschil voor adverteerders in 2018?

Door Fleur Buis

Hoe maakt NRC het verschil voor adverteerders in 2018?

Wat mogen adverteerders verwachten van NRC in 2018? NRC wil klanten graag inspireren met een mooie visie gepresenteerd door Madelon Fortuin, commercieel directeur van NRC. In de video “NRC maakt het verschil” vertelt zij over haar plannen in 2018.

NRC heeft goede ervaring opgebouwd met kwalitatieve advertorials en branded content. De inhoud alsmede het aanjagen van artikelen gaat hand in hand. NRC kent de hoogopgeleide lezer goed en weet hoe ze deze lezer het best kunnen betrekken bij een commerciële boodschap. De afrekenmodellen zijn hier ook op ingericht. NRC rekent een online view pas af als deze view daadwerkelijk een mogelijkheid tot zien heeft gehad (viewability above the fold). Eind 2017 introduceerde NRC al een nieuw afrekenmodel voor branded content. Het doel van branded content is dat de lezer ook echt het artikel leest. De leesduur is standaard onderdeel van de afspraak.  NRC rekent branded content niet recht toe recht aan op basis van CPM, maar pas wanneer een lezer het artikel tenminste 15 seconden heeft gelezen.

NRC heeft de commerciële dienstverlening goed voor elkaar. Het team, onder leiding van Madelon Fortuin en Ronald Bouwman, staat en het weet als geen ander haar eigen media en doelgroep goed te commercialiseren. Aandacht voor individuele opdrachtgevers, een uniek bereik en garanderen dat samenwerkingen tot succes leiden zijn de manier om het commerciële mediabedrijf onderscheidend te presenteren ten opzichte van grotere uitgevers. En natuurlijk maakt NRC deel uit van het concern Mediahuis waartoe ook TMG (Telegraaf) en MGL (De Limburger) behoren. De commerciële afdeling zal haar autonomie makkelijk succesvol kunnen handhaven met deze degelijke aanpak.

Over NRC: De kracht van NRC

Mediabureau ZIGT, Joost Istha

The post Hoe maakt NRC het verschil voor adverteerders in 2018? appeared first on ZIGT.

โŒ