[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Gisteren β€” 20 Februari 2019Zigt

Radio 10 volgende maand marktleider?

Door Alexander in 't Velt

Radio 10 volgende maand marktleider?

Op 19 februari jl. zijn de NLO luistercijfers van de periode december/januari 2019 gepubliceerd. Hoog tijd dus om hier dieper op in te gaan!

Afgelopen jaar waren de zenders NPO Radio 2 en Radio 538 in strijd voor het grootste marktaandeel op de doelgroep 10 jaar en ouder. Met de jaarlijkse Top2000 op NPO Radio 2 wordt daar echter weer roet in het eten gegooid voor Radio 538. NPO Radio 2 stijgt in januari met een marktaandeel van 17,7% ver de zenders uit, Sky Radio, Radio 538 en Radio 10 volgen op een (bijna) gedeelde plek met 10% marktaandeel.

De grootste zenders met het hoogste marktaandeel in de periode december/januari 2019, in de doelgroep 10+ en in het tijdvak 06-24 uur zijn:

  • NPO Radio 2: 17,7%
  • Sky Radio: 10,5%
  • Radio 538: 10,1%
  • Radio 10: 10%

Ontwikkelingen ten opzichte van voorgaande jaren

In vergelijking met dezelfde periode vorige jaren zien we een flink aantal ontwikkelingen. Van de tien populairste radiostations zien Radio 10 en NPO 2 hun marktaandeel het sterkst stijgen, waar 3FM voor het vijfde jaar op rij groots verlies moet incasseren.

NPO radio 2 consolideert op de eerste plek met elk jaar een hoger marktaandeel, Radio 538 en Sky Radio blijven nek-aan-nek, Radio 10 is maar liefst met 7 procentpunten gestegen in vier jaar tijd en NPO 3FM vertoont de sterkst dalende lijn van 10% in dec/jan 2015 naar 2,4% in dec/jan 2019.

De jaarlijkse luistercijfers van NPO Radio 2 tonen dat het marktaandeel ná deze periode altijd weer daalt. Zal Radio 538 vanaf volgende periode weer marktleider zijn? Of zal het dit maal de beurt zijn voor Radio 10? Volgende maand weten we meer.

 

Mediabureau ZIGT – Danielle Welter

The post Radio 10 volgende maand marktleider? appeared first on ZIGT.

OuderZigt

YouTube Kids: Veilig platform of advertentiemarkt voor kinderen?

Door Nina

YouTube Kids: Veilig platform of advertentiemarkt voor kinderen?

Sinds 5 februari is YouTube Kids ook in Nederland beschikbaar. De bedoeling van de app is volgens YouTube om een veilige en gemakkelijke manier voor kinderen te creëren om de wereld van online video te ontdekken. Daarnaast geeft het ouders de mogelijkheid om meer controle uit te voeren over wat hun kinderen wel en niet kunnen zien. Beschermt YouTube hiermee de jongere kijkers of creëert het hiermee een platform voor adverteerders om nog gerichter kinderen te kunnen targeten?

De app is al beschikbaar in 59 landen en lijkt dus een groot succes te zijn. Wanneer kinderen video’s kijken via de app wordt alle content voor volwassenen er automatisch uitgefilterd. Ouders kunnen een profiel aanmaken voor hun kids en op basis daarvan wordt geselecteerd wat de kinderen te zien krijgen. Voor de jongste kinderen bevat dit pakket bijvoorbeeld liedjes, tekenfilms en knutselactiviteiten, als de oudere categorie wordt geselecteerd, worden hier ook video’s over muziek, games en vlogs aan toegevoegd. Er wordt via een automatisch systeem zoveel mogelijk geprobeerd om content voor volwassenen uit te sluiten en niet te tonen. Bij het uitkomen van de dienst in de VS waren hier enkele problemen mee, maar YouTube lijkt dit steeds beter onder controle te hebben. Verder kunnen ouders bepalen of hun kinderen de zoekfunctie op YouTube kunnen gebruiken, controleren wat kinderen bekeken hebben en zelfs handmatig kanalen selecteren die hun kinderen wel of juist niet mogen zien. Om te voorkomen dat kinderen meer dan toegestaan kijken is er ook een timer functie ingebouwd, om te zorgen dat de app automatisch vergrendeld wordt voor de rest van de dag als de tijdslimiet wordt overschreden.

De zoekfunctie lijkt na een korte test goed te werken: zo kan er door mijn fictieve 9-jarige zoon Tony bijvoorbeeld gezocht worden naar een game als Minecraft, maar kan hij geen beelden zien van Grand Theft Auto of Resident Evil. Van de 10 meest gevolgde Nederlandse YouTube kanalen is alleen Nikkie Tutorials te vinden. Hierin wordt uitleg gegeven over make-up en cosmetica. Mocht je dit als ouder niet oké vinden voor jouw kind, kun je dit kanaal specifiek of alle kanalen over make-up altijd nog blokkeren. Ook bij het zoeken naar muziek lijkt de functie goed te werken: er kunnen helemaal geen video’s bekeken worden van artiesten die bekend staan om expliciete teksten of beelden. Een zoektocht naar Eminem, 2Pac, Metallica, Kings of Leon en ACDC levert geen video’s van de bands of hun nummers op. Video’s van The Voice of Holland of klassiekers van Hazes en hits van Justin Timberlake of Maroon 5 zijn wel te vinden. Opvallend is dat mijn Tony naar veel muziek niet mag luisteren, maar hij mag wel alle denkbare nummers leren spelen aan de hand van video’s. De vraag is of dit komt door een misser in het zoeksysteem of dat dit is omdat YouTube deze video’s als educatief ziet.

Tijdens het kijken verzamelt YouTube Kids op verschillende manieren informatie over de gebruiker. Zo wordt in detail bijgehouden wanneer, waar en op welk apparaat er door de kinderen gekeken wordt. Daarbuiten worden er ook mobiele ID’s aangemaakt, die worden gebruikt om informatie over de app en het apparaat op te slaan. Door het gebruik van mobiele ID’s kan een uitgebreid profiel worden aangemaakt, waarmee advertenties zeer specifiek gericht kunnen worden. Op dit moment is het voor adverteerders echter niet toegestaan om binnen YouTube Kids te targetten op bepaalde leeftijdscategorieën of interessegebieden. Het aanmaken van mobiele ID’s is al gebruikelijk bij apps voor volwassen, je kunt je echter afvragen in hoeverre het ethisch verantwoord is deze profielen aan te maken voor kinderen die hier zelf nog geen akkoord voor kunnen en mogen geven. Dit account is ook gelinkt aan het Google account van één van de ouders, daardoor wordt het theoretisch mogelijk een ouder advertenties van LEGO te laten zien, omdat het kind naar video’s over LEGO heeft gekeken. Uiteraard ligt de uiteindelijke verantwoordelijkheid hiervoor bij de ouders, maar er kan niet blindelings van uit worden gegaan dat iedereen de voorwaarden leest en precies weet waar mee akkoord wordt gegaan.

De directe mogelijkheden voor adverteerders worden voorlopig door YouTube beperkt. Kinderen krijgen per 15 minuten maximaal één advertentie te zien en alle advertenties worden eerst door medewerkers gecontroleerd op kindonvriendelijke inhoud. Ook worden er allerlei categorieën uitgesloten, zo worden er bijvoorbeeld geen reclames geaccepteerd voor voedingsmiddelen. Toch zijn er veel mogelijkheden voor adverteerders. Als men bijvoorbeeld zoekt naar bekende fast food restaurants, zijn de kanalen van deze merken niet te vinden, maar er zijn genoeg vlogs en reviews te vinden over deze ketens en hun producten. Dit biedt bedrijven de kans tot co-creatie van content met kanalen die wel door YouTube worden toegestaan op de Kids versie van het platform. Ook kunnen merken die wel als kindvriendelijk worden gezien hun kanaal goedgekeurd krijgen voor video’s op het platform en op die manier hun content aan kinderen aanbieden. Een veelgehoorde kritiek hierbij is dan ook dat kinderen op deze manier alsnog beïnvloed kunnen worden op een manier die zij zelf niet eens door hebben. Het lijkt er dus op dat YouTube er redelijk in geslaagd is een platform te creëren dat qua content veilig is voor kinderen en dat ouders meer controle geeft over hun kijkgedrag. Toch zijn er voor de slimme adverteerder meer dan genoeg mogelijkheden om haar content op het platform te krijgen via eigen kanalen of kanalen van anderen, waardoor er alsnog een hyper commerciële omgeving voor kinderen op het platform kan ontstaan.

ZIGT Mediabureau, Matteo Timmermans

The post YouTube Kids: Veilig platform of advertentiemarkt voor kinderen? appeared first on ZIGT.

Terugblik op de luistercijfers van 2018

Door Alexander in 't Velt

Terugblik op de luistercijfers van 2018

Afgelopen week zijn de luistercijfers van de laatste meetperiode van 2018 – november/december – gepubliceerd. Een goed moment om te kijken wat de zenders afgelopen jaar hebben gepresteerd. Welke ontwikkelingen hebben we gezien? Welke zenders hebben goed en welke zenders hebben wellicht minder goed gepresteerd?

Winnaars en verliezers
Over heel 2018 bekeken is Radio 2 als grote marktleider uit de bus gekomen. Het vlaggenschip van de publieke omroep heeft afgelopen jaar een gemiddeld marktaandeel van 12,6% gerealiseerd, het hoogste percentage dat de zender ooit heeft bereikt in doelgroep 10+. Dit betekent een stijging van maar liefst 10,5% ten opzichte van het jaar ervoor. Radio 2 neemt het stokje hiermee over van Radio 538, het paradepaardje van Talpa. De marktleider van 2017 daalt in 2018 met 4,1% naar een marktaandeel van 11,6%. De sterkste stijger – en wat ons betreft de grote winnaar van 2018 – is Radio 10, de zender die afgelopen jaar in de top 5 is doorgedrongen. Met een stijging van maar liefst 34,4% ligt de zender op koers om zich de komende jaren in de absolute top te nestelen. In lijn met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren vertoont 3FM de sterkst dalende lijn, gebaseerd op een daling van 37%.

Hieronder zijn de stijgingen en dalingen op basis van marktaandeel te zien van alle zenders, binnen de meest relevante doelgroepen. Opvallend is dat Radio 2 in 2018 binnen elke doelgroep is gestegen, met uitzondering van 65+. De zender vertoont de sterkste stijging in doelgroep 20-34, waarbij een groei van maar liefst 30,3% is gerealiseerd. Het marktaandeel in deze relatief jonge doelgroep is 11,6%, waardoor het nog altijd Qmusic en Radio 538 voor zich moet dulden. Radio 538 levert in 2018 vooral in qua marktaandeel onder jongeren tussen 10 en 19 jaar, waar het aandeel met maar liefst 20,5% daalt. Opvallend is dat de stijging binnen deze doelgroep in 2017 met 20% juist het grootste was. Het luisterprofiel van Radio 538 lijkt dan ook licht verouderd, aangezien de stijging in doelgroep 65+ het met 8,7% het sterkste is (goed voor 0,2 procentpunt).

Radio 10 stijgt fors binnen alle doelgroepen en trekt zodoende de stijgende lijn van 2017 rustig door. Het eigen record van 2017, een marktaandeel van 7,8% in nov/dec van dat jaar, is in 2018 maar liefst zes maal verbroken met als hoogtepunt een aandeel van 10,1% in okt/nov 2018. De zender stijgt het snelst binnen de BtoB doelgroep, waarin de zender stijgt van 5,8% naar 9,4% (stijging van 62,1%). Ook onder jongeren wint de zender aan populariteit, gezien de sterke stijgingen binnen 10-19 jaar (43,8% stijging) en 20-34 jaar (45,8%). Qmusic lijkt de aandacht eveneens te hebben getrokken onder jongeren tussen 10-19 jaar. Onder deze doelgroep laat de zender een stijging zien van bijna 25%, waarmee het momenteel op een tweede positie achter Radio 538 genoteerd staat. Hoewel Sky Radio onder deze doelgroep ook een stijging laat zien, is het hiermee een plaats in de rangorde gezakt.

Wisselingen van de wacht
2018 is een veelbewogen jaar geweest voor verschillende (grote) namen. De headline kwam van Edwin Evers, die in Q1 2018 het aanstaande afscheid van ochtendshow ‘Evers Staat Op’ op Radio 538 aankondigde. Op 21 december sloot Evers 21 jaar ochtendshow af, waarna hij is afgelost door Frank Dane. Toeval of niet, niet lang na het aangekondigde afscheid van Evers heeft Talpa een andere grote naam in radioland aan zich weten te binden voor in het ochtendtijdvak. Begin april volgde namelijk het nieuws dat Gerard Ekdom de overstap zou maken van Radio 2 naar Radio 10.

Kaper op de kust is Qmusic, die met het vertrek van Evers hoopt met name de jongere ‘zwevende luisteraar’ aan zich hoopt te binden. Met Marieke Elsinga als nieuwe sidekick van Mattie Valk wil Qmusic via de eigen ochtendshow een poging doen om met name in doelgroep 20-49 jaar een stijging te bewerkstelligen. Gedurende het afgelopen jaar is het marktaandeel in deze doelgroep reeds gestegen van 11% in jan/feb naar het hoogste percentage in okt/nov met 14,1%. We zijn benieuwd of Qmusic deze stijgende lijn weet door te zetten en of het inderdaad mensen over de streep weet te trekken om van Radio 538 over te stappen naar Qmusic.

Ochtendspits
Als we kijken naar doordeweekse dagen (maandag t/m vrijdag), is het Radio 538 dat in 2018 de grootste marktaandeelhouder geweest in de ochtend (gerekend met tijdvak 06:00-09:00 uur), met een aandeel van in totaal 16,8% (doelgroep 10+). Wel moet gezegd worden dat de zender in het tijdvak een groei van ‘slechts’ 2% heeft doorgemaakt, vergeleken met 2017. In hetzelfde tijdvak volgen Radio 2 en Radio 1 op gepaste afstand met 13,1% en 12,4% marktaandeel, waarbij Radio 2 een sterke(re) stijging van 10% laat zien. De grootste winst is (wederom) behaald door Radio 10, die maar liefst 49% aan marktaandeel winnen. 3FM levert – net als in de overige tijdvakken – fors in op de ochtend; 30%.

Radiogala van het Jaar 
Op 30 januari j.l. vond het Radiogala van het Jaar plaats. Tijdens dit evenement van AvroTros is bekend gemaakt welk radioprogramma gezien wordt als het beste van 2018 (Gouden RadioRing), welke mannelijke en welke vrouwelijke dj boven de rest uitstaken (Zilveren RadioSter) en welke dj het grootste aanstormende talent is gebleken (Marconi Award).

Uiteindelijk heeft ‘Evers Staat Op’ de meest vooraanstaande radioprijs – de Gouden RadioRing – voor de tweede maal gewonnen. De RadioRing is een publieksprijs, waarvoor door luisteraars wordt gestemd. Edwin Evers sluit hiermee 21 jaar af met een hoogtepunt en kreeg van het aanwezige publiek een staande ovatie. De Zilveren RadioSter vrouw is naar Marieke Elsinga gegaan, die sinds halverwege 2018 onderdeel is van het duo Mattie & Marieke op Qmusic. De Zilveren RadioSter man ging naar Bram Krikke (SLAM!), die behalve hoorbaar op de radio ook te zien is via het YouTube-kanaal van SLAM!. Behalve de RadioSter mocht Krikke tevens een Marconi Award in ontvangst nemen.

 

Mediabureau ZIGT – Dion Scheepmaker

The post Terugblik op de luistercijfers van 2018 appeared first on ZIGT.

RTL laat niet alleen haar sterren, maar ook haar adverteerders gaan

Door Rogier

RTL laat niet alleen haar sterren, maar ook haar adverteerders gaan

RTL heeft onlangs de verkooplicenties van Viacom, Discovery en FOX overgenomen, welke verenigd zijn in BrandDeli. Het belangrijkste verkoopargument van RTL aan deze drie BrandDeli aandeelhouders is geweest om meer geld uit hun beschikbare inventory te halen en dus gingen ze overstag en ligt de verkoop nu bij RTL. Het geeft RTL hiermee extra ruimte in uitlevering, nu de kijkcijfers behoorlijk dalende zijn. Deze trend zal, met het vertrek van een aantal programma’s en gezichten naar Talpa, alleen maar voortduren.

Afgelopen week heeft het nieuwe verkoopcontract geleid tot een vernieuwd commercieel beleid, op een ongelukkig moment waarop veel plannen voor adverteerders al zijn of worden doorgerekend. En wat blijkt; na de forse prijsstijgingen die RTL en BrandDeli los van elkaar hadden voorgesteld in hun gepresenteerde beleid in november, doen ze er nu nog een flinke schep bovenop.

De BrandDeli zenders gaan mee in het prijsbeleid van RTL met hogere prijzen en indices tot gevolg. Hoewel het per adverteerder en inkoopvorm verschilt, kan het voorkomen dat de BrandDeli zenders 20% tot 30% duurder worden. Zeker wanneer er specifieke zenders worden ingekocht. Daarnaast kunnen adverteerders die uitsluitend de RTL zenders in willen zetten zonder de themazenders van BrandDeli dit alleen nog doen in zogenaamde specifieke pakketten, wat in dat geval een prijsstijging van 15 tot 20% betekent.

Veel adverteerders hebben reeds plannen liggen, die nu dus volledig op de schop moeten en waarbij de mediadoelstellingen zeer in het geding komen. Het werd al lastig door dalende kijkcijfers om nog in korte tijd echt een hoog bereik op te bouwen op TV, maar hierdoor wordt dit effect alleen maar verder versterkt.

Harde afspraken met Viacom, Discovery en FOX leiden ertoe dat gedurende een lopend jaar met een reeds bestaand commercieel beleid van zowel RTL als BrandDeli dit toch per direct in klinkende munt moet worden omgezet, gezien het feit dat de prijsverhoging met name bij de BrandDeli zenders extreem is. En zeker nu de RTL performance naar alle waarschijnlijkheid gaat dalen in de tweede helft van het jaar door programmaverschuivingen, moet het wel op hele korte termijn gebeuren en dus drukt RTL door. Het zou mij niet verbazen als de BrandDeli aandeelhouders uiteindelijk van een koude kermis thuiskomen. Wellicht een hoger bedrag per GRP in de pocket, maar een bak aan onverkochte ruimte straks. Kortere reclameblokken dus, wat dan wel weer in de ‘fancentric’ strategie van RTL past.

Zoals John de Mol al aangaf wilde RTL niet samenwerken om de bepalende gezichten op zowel RTL als Talpa te laten terugkomen. RTL spant zich hiermee ook niet in nu om de adverteerder voor het medium TV te behouden. Op TV is de concurrentiestrijd voor de kijker straks feller dan ooit, maar op advertentie-inkomsten gooit RTL hiermee richting Google en Facebook duidelijk de handdoek in de ring.

De nieuwe RTL/BrandDeli tariefkaart is hier te vinden.

Rogier Bruggeman

The post RTL laat niet alleen haar sterren, maar ook haar adverteerders gaan appeared first on ZIGT.

Trends 2019 #5: Hebben hybride verdienmodellen de toekomst?

Door Marnienke

Trends 2019 #5: Hebben hybride verdienmodellen de toekomst?

In de afgelopen weken deelden we al wat media- en consumententrends die zichtbaar zijn in de markt. Vandaag is het de beurt aan trend #5, de laatste in de reeks. 

In 2012 voorspelde PwC al een kentering in de wereld van de verdienmodellen van mediabedrijven. De modellen zijn nu vaak gebaseerd op een abonnementsmodel, waarin de kijker/luisteraar betaald en geen ‘reclame’ hoeft te zien of horen. Of, aan de andere kant, een model waarin niet wordt betaald door de consument, maar waarin wel reclame wordt voorgeschoteld. In 2012 gaf PwC aan dat mediabedrijven hierin de juiste balans moesten zien te gaan vinden. Het lijkt nu dat mediabedrijven hieraan gehoor (moeten) gaan geven.

De consument heeft steeds meer keuze. Niet alleen in content, maar ook in het aantal platformen waarop dit wordt aangeboden. Omdat er zoveel te kiezen valt, moeten de contentaanbieders, die uitgaan van een verdienmodel alleen gebaseerd op advertenties, wanneer ze een consument vangen, deze bijna doodgooien met advertenties om nog enigszins rendabel te zijn. De kosten voor het maken/aankopen van de content, moet toch ergens van betaald worden. Het begrip bij de consument voor een dergelijk verdienmodel krimpt en de weerstand tegen reclame neemt toe. Vooral op devices waarvan we van oudsher niet gewend zijn zoveel reclame op te krijgen (denk vooral aan smartphones) groeit de weerstand tegen reclame. Wanneer je een kort filmpje wil bekijken, gebeurt het wel eens dat de reclame voorafgaand zelfs langer is dan de eigenlijke content, dit schiet consumenten in het verkeerde keelgat. Daarnaast neemt alleen gekke Henkie een abonnement op alle verschillende diensten, ook hier zullen consumenten selectief in zijn. Maar, hoe moet je dan wel geld verdienen als content aanbieder, streamingdienst of broadcaster?

Het antwoord is niet zo eenvoudig. Niet voor niets zien we dat alle content aanbieders wat zoekende zijn. Zo gaat ‘gratis’ aanbieder Youtube langzaamaan de kijker proberen te overtuigen tot het nemen van een abonnement op Premium Youtube, waarbij er advertentievrij kan worden gekeken. Ook gaan er geruchten dat Netflix binnenkort ook advertenties gaat aanbieden. Of men dan korting krijgt op het abonnement valt nog maar te bezien. Omdat steeds meer content partijen (zoals Disney) hebben aangegeven hun content weg te halen bij Netflix en zelf te willen gaan aanbieden, zal Netflix steeds meer content zelf moeten gaan produceren om interessant te blijven. Dit kost serieus geld en dat moet natuurlijk ergens vandaan komen.

De Publieke Omroep zag dit al eerder in. De NPO heeft natuurlijk een wettelijke taak om kijkers te infomeren en te amuseren, maar waarom zouden de (dure) Nederlandse series tot in den treure gratis beschikbaar moeten zijn? De Ster-inkomsten zijn wat online betreft maar een druppel op de gloeiende plaat en zeker niet kostendekkend. Voor veel programma’s geldt nu dat er tot een bepaalde tijd kan er gratis kan worden terug gekeken (met pre-rolls), maar na verloop van tijd verdwijnen (met name goed bekeken series) achter de betaalmuur.

In hun nieuwe Media Outlook rapport zegt PwC dan ook het volgende over de ‘nieuwe’ manieren van geld verdienen voor broadcasters:

Broadcasters moeten uitvinden hoe zij hun lineaire kanalen kunnen complementeren met OTT kanalen (online, mobiele apps etc.) en manieren vinden om jonge(re) kijkers te trekken. (…) Deze trend is zowel een bedreiging als een kans voor alle spelers in deze markt. Voor sommige is het duidelijk, de kansen liggen voor het oprapen, voor andere spelers wordt het een flinke uitdaging om hun business model opnieuw uit te vinden. (bron: PwC, media outlook 2018-2022).

Wat betekent dit nu voor adverteerders? Zoals we al eerder schreven over versnippering: het medialandschap versnippert steeds verder. Consumenten kunnen nu ook zonder reclame content bekijken, waardoor ze via deze kanalen ook minder goed te bereiken zijn. En, zoals in iedere markt met vraag en aanbod, het aanbod aan advertentieruimte krimpt, de prijs gaat omhoog. Het goede nieuws is dat de targetting mogelijkheden steeds beter worden, waardoor het gericht bereiken van consumenten steeds beter mogelijk is. Helaas wordt het bereiken van een grote algemene groep daarentegen wel steeds moeilijker. Zoals altijd houden wij ook deze trend goed in de gaten!

Mediabureau ZIGT – Merel Tukker & Marnienke van der Maal

The post Trends 2019 #5: Hebben hybride verdienmodellen de toekomst? appeared first on ZIGT.

Trends 2019 #4: Hoe de GDPR-wet ons meer bewustwording bracht

Door Marnienke

Trends 2019 #4: Hoe de GDPR-wet ons meer bewustwording bracht

In aanloop naar 2019 deelden we al wat media- en consumententrends die zichtbaar zijn in de markt. Ook in het nieuwe jaar zullen we dit blijven doen. Vandaag is het de beurt aan trend #4. Houd de website in de gaten voor nog meer trends en frisse inzichten voor het nieuwe jaar.

Op 25 mei 2018 werd de General Data Protection Regulation (GDPR) ofwel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing in Europa. Was iedereen hier klaar voor? Niet echt. Wist iedereen wat het inhield? Niet echt. Nog steeds is deze wetgeving wat omslachtig en voor meerdere interpretaties vatbaar, maar waar iedereen het wel over eens is, is dat deze wetgeving een stuk bewustwording heeft gebracht.

Waar het in wezen op neer komt is dat de AVG aangeeft welke persoonsgegevens mogen worden verwerkt en onder welke voorwaarden dit mag en kan. Daarnaast geeft de wet aan voor welke doelen dit mag, hoeveel gegevens mogen worden verzameld, hoe lang gegevens mogen worden bewaard en hoe de personen, waarover deze gegevens worden verzameld, moeten worden geïnformeerd. Het belangrijkste woord in deze, zeer uitgebreide, wettekst? Transparantie. Een woord wat we bij ZIGT natuurlijk al sinds het begin van dit decennium prediken. Zouden wij dan eindelijk trendy worden?

Toen de wetgeving net inging was de gehele industrie zoekende. De wet was omslachtig, onduidelijk en vooral een hoop gedoe. Alle bedrijven gaven hun eigen interpretatie aan de wetgeving, de één wat strikter dan de ander. Niet geheel onterecht.

De wetgeving heeft dan ook nogal wat technische, praktische en juridische implicaties. Zo ook bij ZIGT. Wij merkten bijvoorbeeld dat onze zorgvuldig opgebouwde cookiepools op LinkedIn en Facebook verdwenen waren zodra de wet inging. Zo ook voor de consument, die zich waarschijnlijk afvroeg waarom op iedere website opnieuw toestemming gegeven moest worden voor het gebruik van cookies.

Naast al het ‘gedoe’, heeft de wet ook een positieve invloed. Bedrijven worden gedwongen om bewuster en meer integer met persoonlijke data om te gaan. Niet voor niets hebben de online reuzen, zoals Google en  Amazon, er het afgelopen jaar van alles aan gedaan om de wet na te leven. Daarnaast krijgen consumenten ook een duidelijkere keuze: welke gegevens wil ik delen, en welke niet? Aan beide kanten is er in het afgelopen jaar bewustwording ontstaan, maar met name bij de bedrijven. Transparantie is here to stay.

Uiteindelijk lijkt het erop dat bedrijven langzaamaan een weg beginnen te vinden in hoe de wet na te leven, wat de consument de regie over zijn of haar eigen gegevens terug geeft. En de (online) advertentiebestedingen? Die hebben hier 0 onder te lijden gehad. Ook het afgelopen jaar is weer meer besteed dan het jaar daarvoor, een trend die waarschijnlijk ook doorzet in de komende jaren.

Mediabureau ZIGT – Merel Tukker & Marnienke van der Maal

The post Trends 2019 #4: Hoe de GDPR-wet ons meer bewustwording bracht appeared first on ZIGT.

Trends 2019 #3: Hoe vang je de juiste doelgroep in het woud van versnippering?

Door Marnienke

Trends 2019 #3: Hoe vang je de juiste doelgroep in het woud van versnippering?

In aanloop naar 2019 delen we alvast interessante media- en consumententrends die zichtbaar zijn in de markt. Vandaag is het de beurt aan trend #3. Houd de website in de gaten voor meer trends en frisse inzichten voor het nieuwe jaar.

Al kijkend naar een serie van Netflix die je via Chromecast naar je TV schiet, check je nog even Instagram op je mobiel, terwijl je met de laptop op schoot het laatste nieuws leest… Herkenbaar? Dagelijkse praktijk voor velen. Er is steeds meer content beschikbaar, via steeds meer devices. Hierdoor versnippert de aandacht over diverse mediumtypen en wordt het steeds moeilijker om hier op te vallen als adverteerder. In principe is dit niets nieuws, maar hoe ga je hier nu mee om als adverteerder?

Door de enorme toename aan het aantal devices en het aanbod aan content, neemt de versnippering in het medialandschap toe. In 2017 heeft men gemiddeld 3,9 van bovenstaande devices in bezit. In 2011 waren dit er nog maar 2,1. Bron: GfK, Trends in digitale media, 2011 v.s. 2017.

Wij zien dat merken die zich focussen op één enkel mediumtype verdwaald raken in het woud van versnippering. Zij staren zich bijvoorbeeld blind op een online only strategie die zich vooral richt op korte termijn sales. Om op te vallen bij de juiste doelgroep, relevantie te creëren en aan je merk te bouwen heb je juist meerdere mediumtypen nodig.

Als we kijken naar een trend die al een tijdje gaande is, dan zou je volgens het gedachtegoed van Byron Sharp je volledig moeten richten op bereik en niet op getargette salescampagnes. Wij zien het liever iets genuanceerder.

Voor succesvol aan je merk bouwen zou je door het jaar heen inderdaad continu en constant aan je merk te moeten bouwen door middel van grootschalige merkcampagnes. Deze zijn zeer zeker goed en regelmatig te ondersteunen met meer conversiegerichte campagnes en activaties. Volgens Les Binet, marketing-guru en head of effectiveness bij Adam & Eve DDB, is de optimale verhouding van merkenbouwen enerzijds en merkactivatie anderzijds ongeveer 75:25 (de ideale verhouding verschuift wat per merk/product, uiteraard). Campagnes die gericht zijn op een brede doelgroep zijn het meest effectief en efficiënt. Daarnaast stelt Binet dat merken die een lange termijn focus hebben grotere verkoopeffecten sorteren. Vanwege de grote focus op het online medialandschap is de balans tussen merkcampagnes en activatiecampagnes verloren. Merken die willen groeien doen er juist goed aan om de balans te herstellen door de focus meer naar merkcampagnes te verleggen.

Hoe val je dan op en word je relevant? Daar zijn Les Binet en Byron Sharp het over eens: je moet je fysieke en mentale beschikbaarheid vergroten. Fysiek aanwezig zijn – met winkels en webshops – maar ook mentaal: je moet aanwezig zijn in het brein van de consument. Dat doe je door een groot bereik te realiseren met veel (positieve) emoties en associaties. Dit kan alleen door meerdere mediumtypen in te zetten en op zoveel mogelijk manieren aanwezig zijn in de hoofden van de consument.

Mediabureau ZIGT – Marnienke van der Maal & Merel Tukker

The post Trends 2019 #3: Hoe vang je de juiste doelgroep in het woud van versnippering? appeared first on ZIGT.

Trends 2019 #2: Personalisatie overkill?

Door Marnienke

Trends 2019 #2: Personalisatie overkill?

In aanloop naar 2019 delen we alvast interessante media- en consumententrends die zichtbaar zijn in de markt. Vandaag is het de beurt aan trend #2. Houd de website in de gaten voor meer trends en frisse inzichten voor het nieuwe jaar.

Advertenties worden steeds vaker afgestemd op de wensen en behoeften van de consument. Dat is handig, want dan krijgen we alleen nog maar voor ons relevante advertenties te zien die aansluiten op wat we willen. Maar constant geretarget worden met items die je bekeken hebt op een site – of zelfs al gekocht hebt – is tegelijkertijd erg irritant. Daarnaast willen we ook wel eens verrast worden en niet altijd met dezelfde informatie om onze oren geslagen worden. Slaan adverteerders te ver door in het relevant maken van advertenties? En hoe kunnen ze de consument nog verrassen? 

De afgelopen jaren zagen we al dat advertenties steeds persoonlijker en beter afgestemd werden op consumenten. Door middel van goede (re)targetting en steeds beter wordende algoritmes krijgen consumenten relevantere advertenties te zien. Ook in 2019 zal deze trend doorzetten, bijvoorbeeld door middel van adressable TV. Adressable TV is technisch al wat langer mogelijk en de eerste experimenten hiermee dateren alweer van een aantal jaar geleden. Een groeiend aantal adverteerders durven een deel van hun mediabudget in te zetten om te testen met een dergelijke vorm van adverteren. Hoewel de effectiviteit nog niet is aangetoond en of je er nu per se de juiste mensen bereikt ook (nog) niet, maar dit zal zeker een vlucht gaan nemen de komende tijd, net zoals we hebben gezien in online adverteren.

Filterbubbel
Daarnaast kunnen consumenten steeds vaker aangegeven waar ze wel of geen interesse in hebben en bepalen zo hun eigen “filters”. In trendwatcher termen wordt er al gesproken over een ‘filterbubbel’. Consumenten zitten in hun eigen bubbel en bepalen zelf wat er wel en niet door het filter heen komt. Zo krijgt iedereen te zien en/of te horen wat voor hem of haar interessant is. Op deze manier krijgen consumenten alleen advertenties voor merken en producten waar ze echt interesse in hebben!

Maar: is dit wel zo? Nog steeds is het zo dat je eindeloos wordt achtervolgd met dat ene hotelletje in Groningen, terwijl de bruiloft waar je deze voor wilde boeken al drie maanden achter de rug is. Booking.com denkt dat je nog steeds wel interesse hebt om het komende regenachtige weekend in Loppersum te bivakkeren. Ook dat blauwe jurkje wat je voor de trouwerij wilde kopen, heb je allang aan gehad, maar nog steeds denkt Zalando dat je wel interesse hebt. En als het niet dat jurkje is, misschien wel één van de 276 andere blauwe jurkjes met kant die ze aanbieden? Of wat denk je van die vriend die een Nissan Micra kocht waar je een plaatje van hebt opgezocht, waardoor je nu tot in den treure gespamd wordt met Nissans, terwijl je zelf veel liever een dikke BMW rijdt? Omdat alles zo persoonlijk en van toepassing moet zijn en de technologie het mogelijk maakt om ook steeds relevanter te adverteren, wordt het voor adverteerders moeilijk om door de filter heen te breken. Ook is het vervelend voor de consument, want je zult niet meer of in ieder geval minder vaak, verrast worden door reclame. Je ziet toch best vaak iets waarvan je in eerste instantie niet had verwacht dat het product of dienst je aan zal spreken. Een uitdaging voor adverteerders om hier doorheen te breken dus.

Collectieve ervaringen worden belangrijker
Onze verwachting is dat er ook een tegenbeweging ontstaat. Als de verpersoonlijking te ver door slaat, gaan mensen juist weer behoefte krijgen aan collectieve ervaringen, zoals Thimon de Jong (trendwatcher) eerder dit jaar ook al aangaf op een event van Ster: mensen zitten nu eenmaal zo in elkaar dat ze ervaringen willen delen en willen ook verrast worden en nieuwe dingen proberen. Dit zorgt ervoor dat er ruimte is voor beide vormen van adverteren. Zowel ge(-hyper-)targette reclames als hele brede merkcampagnes kunnen de (juiste) consument bereiken en beraken. Voor adverteerders betekent dit dat zij zeer gepersonaliseerde en goed gerichte campagnes kunnen inzetten voor zoveel mogelijk (directe) conversie en aan de andere kant mooie merkcampagnes voor een breed publiek kunnen maken, om zo van het beste van beide werelden gebruik te kunnen maken.

ZIGT Mediabureau – Merel Tukker & Marnienke van der Maal

The post Trends 2019 #2: Personalisatie overkill? appeared first on ZIGT.

Triodos Bank maakt β€˜Γ©chte keuze’ voor ZIGT

Door Roel

Triodos Bank maakt ‘échte keuze’ voor ZIGT

Deze week is de nieuwe campagne van Triodos Bank gestart. In samenwerking met reclamebureau Dawn en mediabureau ZIGT roept Triodos Bank in haar campagne op tot échte keuzes. Voor groen, eerlijk en menselijk. Daarmee wil de duurzame bank consumenten, politici en bedrijven aansporen te kiezen voor groen, eerlijk een menselijk.

Een reeks korte prikkelende video’s vormt de basis van de campagne. Deze zijn te zien op TV, online, via digitale buitenreclame en in de bioscoop. In een verdiepende laag wordt vervolgens ingezoomd op de zeven markante keuzes waar Triodos Bank dagelijks voor staat.

Triodos Bank heeft in aanloop naar deze campagne ook een echte keuze gemaakt door samen met Dawn te kiezen voor een nieuw mediabureau. De keuze voor ZIGT komt voort uit het feit dat er een goede klik was en een vergelijkbaar DNA tussen de twee partijen. Daarnaast wist ZIGT samen met Dawn goed invulling te geven aan een vernieuwende mediastrategie. Naast de middelenkeuze stond met name de opvolging van contacten hierin centraal.

“Wij zijn er supertrots op dat een mooi uitgesproken merk als Triodos Bank onze werkwijze onderkent en vernieuwing durft te zoeken in haar campagne. De samenwerking met zowel Triodos Bank als Dawn is zeer prettig en de campagne ‘Tijd voor échte keuzes’ gaat Triodos Bank nog verder bij een breed publiek inhoudelijk op de kaart zetten”, aldus Rogier Bruggeman van ZIGT.

Meer achtergrond over de campagne en de keuzes waar Triodos Bank voor staat is hier te vinden: triodos.nl/echtekeuzes

The post Triodos Bank maakt ‘échte keuze’ voor ZIGT appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: Instagram countdown stickers & Snapchat Lens challenges

Door Sanne 't Hooft

ZIGT #socialmedia: Instagram countdown stickers & Snapchat Lens challenges

Oh my, we zijn alweer beland bij het einde van week 51. Nog maar één week van 2018 te gaan.  Maar laten we niet te hard van stapel lopen, eerst de ZIGT social update. Met deze week: een nieuwe Instagram sticker, een geüpdatete versie van question stickers en Snapchat komt met Lens challenges. Here we go!

 

Instagram question stickers & countdown stickers

Instagram heeft niet stilgezeten de afgelopen week. De app heeft een nieuwe antwoordmogelijkheid toegevoegd aan de question stickers die al even te gebruiken zijn. Je kunt nu namelijk reageren met muziek uit je bibliotheek. Daarnaast introduceert Instagram ook een compleet nieuwe sticker: de countdown sticker. En dat is precies wat de naam al zegt, een sticker die aftelt naar een bepaald moment. Wanneer je een countdown sticker hebt aangemaakt, kun je deze opslaan en vervolgens gebruiken in meerdere Stories totdat de aftelling eindigt. Deze functie is precies op tijd voor oud en nieuw en zal waarschijnlijk ook grootschalig gebruikt worden!

Naast deze nieuwe stickers heeft Instagram ook de livevideo aangepakt. Het is vanaf nu mogelijk om een overzicht van alle vragen in de vorm van stickers terug te halen in een live video. Wanneer je erop tikt, ziet ook de kijker deze vraag totdat er een nieuwe aangeklikt wordt. Super handig als je midden in een video binnenvalt en niet weet waar over gepraat wordt! Je kunt nu ook foto’s en video’s in een live video delen met je volgers. Wat ons betreft een heel slimme zet van Instagram om deze functie interactiever te maken.

Snapchat Lens challenges

Snapchat haakt in op de kerstdagen én online trends door een nieuwe functie in de app te introduceren: Snapchat Lens challenges. Via speciale themalenzen kun je meedoen aan uitdagingen die vervolgens zichtbaar zijn in de Snapchat community. Deze week is de eerste uitdaging gestart waarbij je via een lens kunt meezingen met ‘Jingle Bells’ van Gwen Stefani. Hoe werkt het? Open in de app de lens en klik op de smiley om toegang te krijgen tot de zogenaamde ‘Lens Explorer’. Hier kun je kiezen voor de ‘Jingle Bells’ challenge.

 

Snapchat is zeker niet de eerste die deze uitdagingen introduceert op zijn platform. TikTok is pro in het gebruiken van uitdagingen om hun gebruikers betrokken te houden bij de app. Ook op YouTube gaan gebruikers massaal uitdagingen aan en posten hier een video van. Deze Snapchat challenges zijn misschien niet heel origineel, maar de app haakt hiermee wel in op een populaire online trend.

 

Twitter tijdlijn weer chronologisch

We hebben er vaker over geschreven, de Twitter tijdlijn. Van chronologisch naar meest relevante tweets. Maar we kunnen nu met vreugde mededelen dat de Twitter tijdlijn weer chronologisch is/gaat worden! Op IOS is het inmiddels al mogelijk om je tijdlijn weer deze indeling te geven. Voor Android zit deze update er ook snel aan te komen.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: Instagram countdown stickers & Snapchat Lens challenges appeared first on ZIGT.

❌