[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Gisteren โ€” 22 Juni 2018Zigt

Waarom addressable TV een must is en wij niet moeten afwachten

Door Danielle

Waarom addressable TV een must is en wij niet moeten afwachten

Dinsdag 19 juni organiseerde Media Perspectives en Beeld en Geluid in samenwerking met Screenforce het Cross Media Café: Lineair Meets Digital over addressable TV. Een mooi moment voor ZIGT om te kijken waar we nu staan en wat er nog moet gebeuren in Nederland om dit te kunnen!

Iedereen al bekend met addressable TV? Misschien een goed idee om het nog even door te nemen zodat we allemaal weten waarom we dit ook in Nederland willen. Addressable TV is niets minder dan het tonen van voor jou relevante reclamespots. Dus: heb jij kleine kinderen? Dan zie je waarschijnlijk meer spots voorbij komen die gericht zijn op producten voor kleine kinderen. Hetzelfde geldt voor gezinnen met honden, die krijgen bijvoorbeeld meer reclamespots te zien over dierenvoeding.

In Nederland kunnen we addressable TV nog niet toepassen. In België(!) zijn ze al een stuk verder. Daar is zelfs al addressable TV ingezet middels een samenwerking tussen SBS en Sky (valt onder Liberty Global). Uiteraard is voor deze toepassing extra data nodig, zodat meer bekend is over de samenstelling van gezinnen en eventuele huisdieren bijvoorbeeld. Volgens Liberty Global past dit allemaal binnen de GDPR  wetgeving.

Het klinkt dan ook of de consument er baat bij heeft. De TV commercials worden namelijk relevanter en kunnen door de verbeterde relevantie, zelfs verminderd worden. Bij Xite kunnen ze met deze techniek 50% minder commercials uitzenden, aldus Marco van Houdt (director advertising Xite). Uiteraard staat 50% minder commercials niet gelijk aan 50% minder inkomsten voor de exploitant. Addressable TV inkopen wordt namelijk duurder dan lineaire TV inkopen. Dit kan volgens velen logisch verklaard worden doordat de adverteerder wel recht in zijn doelgroep ‘valt’ wat zorgt voor minder waste. Relevanter = duurder, net zoals de toeslagen die je betaalt wanneer je een online campagne target op een bepaald dataprofiel.

Volgens Laurence Miall – d’Août (VP advanced advertising Liberty Global) is dit ook nodig om de teruglopende TV bestedingen bij de exploitanten alsnog op niveau te houden. Zo kan namelijk gezorgd worden voor het blijven investeren in content door exploitanten, wat uiteindelijk ook voor de consument een voordeel is.

Nu iedereen enthousiast is, vragen jullie je vast af waarom we dit nog niet kunnen in Nederland?? Een van de redenen is het ontbreken van de juiste techniek. Waar SpotX en RTL zeggen klaar te staan om dit te implementeren, wachten zij totdat bijvoorbeeld een KPN of VodafoneZiggo klaar is om dit te implementeren. In België kon dit sneller ontwikkeld worden doordat SBS en Sky reeds samenwerken. In the end lijkt het dan toch een geld kwestie, want dit gaat in eerste instantie voornamelijk geld kosten voordat het iets oplevert. Ik ben dan ook zeer benieuwd of we in Nederland op korte termijn al verder komen met deze ontwikkeling.

 

Mediabureau ZIGT, Daniëlle Crombeen

The post Waarom addressable TV een must is en wij niet moeten afwachten appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: de nieuwste features uitgelicht

Door Fleur Buis

ZIGT #socialmedia: de nieuwste features uitgelicht

De introductie van het nieuwe videoplatform IGTV, voortaan tweets bewerken en videoreclame inzetten in Facebook Messenger. Deze week gebeurde er veel op het gebied van social media! De laatste ontwikkelingen lees je in deze #socialupdate.

Komt er dan toch een bewerk-knop voor je tweets?
De enige echte Kim Kardashian heeft Twitter oprichter Jack Dorsey aangedrongen op een bewerk-knop voor tweets. Sommige twitteraars vragen al langer om een bewerk-knop, bijvoorbeeld om je tweets aan te passen of spelfouten te verbeteren. Anderen zien het minder zitten: “Je kunt dan tweets uit het verleden aanpassen en zo discussies uit het verleden veranderen.” Wat vind jij? Wel of geen bewerk-knop voor je tweets?

Automatisch-afspelende videoreclame in Messenger
Facebook Messenger krijgt er binnenkort een nieuwe advertentiesoort bij. Tussen de berichten van je vrienden kunnen er straks automatisch-afspelende video’s voorbij komen. De advertenties zijn zichtbaar in het berichtenoverzicht en worden niet getoond in de gesprekken.

Facebook denkt dat de nieuwe advertentievorm niet tot irritatie zal leiden: “De gebruikerservaring is voor ons de hoogste prioriteit,” aldus Stefanos Loukakos, hoofd van de advertentiedivisie van Facebook Messenger. Een kleine selectie gebruikers kan de advertenties nu al tegenkomen en binnen een paar weken zijn ze voor iedereen zichtbaar.

Bloed doneren via Facebook?
Onlangs heeft Facebook in Pakistan, India en Bangladesh een nieuw onderdeel toegevoegd aan het platform genaamd ‘bloeddonatie’. Op een plattegrond kunnen gebruikers uit deze landen zien waar in de buurt zij bloed kunnen doneren. Daarnaast kunnen zij zich ook inschrijven om bloeddonor te worden. Zij krijgen dan een melding wanneer er een bloeddonor in de buurt nodig is.

In totaal heeft Facebook al 11 miljoen bloeddonors geworven en hebben er duizenden donaties plaatsgevonden. Op deze manier hoopt Facebook inzichtelijker te maken waar en wanneer mensen bloed kunnen doneren. Het is niet bekend of de functie beschikbaar komt in Nederland.

facebook-donatie

Afbeeldingen © Facebook Newsroom

Instagram lanceert videoplatform IGTV
Tijdens een persconferentie op 20 juni maakte Instagram bekend dat het platform meer dan 1 miljard gebruikers heeft én een nieuwe app voor lange video’s gaat introduceren. Met de app IGTV (Instagram TV) openen ze de aanval op YouTube. IGTV zal beschikbaar zijn als aparte app, maar wordt ook geïntegreerd in de bestaande Instagram-app.

Op Instagram is een limiet van maximaal één minuut video, maar op IGTV kunnen video’s maar liefst 60 minuten duren. De video’s worden fullscreen in verticaal formaat getoond en zijn dus zeer geschikt voor mobiele telefoons. Er zullen geen gebruikers betaald worden om video’s te maken en gebruikers krijgen geen advertenties te zien. De nieuwe app wordt wereldwijd uitgerold en zal binnenkort ook in Nederland beschikbaar zijn.

Instagram Stories geeft geen screenshotmeldingen meer
In februari beschreven wij dat Instagram aan het testen was een screenshotnotificatie. Instagram gaf gebruikers een waarschuwing als zij een screenshot maakten van een foto of video in Stories. Hierin stond dat degene die het bericht geplaatst heeft, er de volgende keer een melding van krijgt.

Het platform heeft besloten de test te stoppen en voortaan toch geen screenshotmeldingen te geven. Je kunt dus weer in alle rust screenshots maken van andermans Instagram Stories!

Carrousel ads op LinkedIn
LinkedIn begon een aantal maanden geleden met het testen van nieuwe advertentiemogelijkheid, namelijk de carrousel advertentie. Op dat moment werd aangegeven dat deze uiting waarschijnlijk over enkele maanden beschikbaar zou komen. En nu is het zover!

De carrousel advertentie kan al vanaf half juni ingezet worden. In deze ad kunnen maximaal 10 verschillende slides naast elkaar getoond worden, allemaal met een andere tekst, afbeelding en landingspagina. Met dit advertentietype kan een verhaal verteld worden, maar kunnen ook services, producten of diensten gepromoot worden. Daarnaast is de nieuwe feature natuurlijk een echte eyecatcher! Heb jij de carrousel ad al op LinkedIn gezien?

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: de nieuwste features uitgelicht appeared first on ZIGT.

OuderZigt

Radio 2 breidt voorsprong uit

Door Dion

Radio 2 breidt voorsprong uit

Op 19 juni j.l. is er weer een nieuwe maand toegevoegd aan het geheel van radio luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek. Laten we mei 2018 eens onder de loep nemen.

De strijd om de eerste positie in het 10+ klassement is een nek-aan-nek race tussen de paradepaardjes van STER en One Media Sales; Radio 2 en Radio 538 wisselden elkaar sinds begin 2018 af. Uit de cijfers van april/mei blijkt Radio 2 echter voor de tweede periode op rij de koppositie te kunnen vasthouden met een zenderaandeel van 12,1% ten opzichte van 11,6% voor Radio 538.

 

Figuur 1. Zenderaandeel van Radio 2 vs. Radio 538. Bron: NLO luistercijferperiode april/mei 2018, 10+, 06:00-30:00 uur.

 

Wel is over 2018 tot dusver een voorzichtig dalende lijn in beide zenderaandelen waar te nemen op basis van bovenstaande grafiek, met uitzondering van een lichte stijging van Radio 2 in de laatste periode. Dit is te wijten aan de (snelst) stijgende zenderaandelen van bijvoorbeeld Radio 10 (+ 0,9% t.o.v. jan/feb ‘18), E-Power (+1%) en 100% NL (+ 0,6%). Ook Qmusic lijkt weer licht stijgende, met een toename van 0,4% t.o.v. begin dit jaar. Opvallend is de stijging in periode april/mei van Radio 5, dat een (mogelijk incidentele) stijging van 0,7% laat zien.

 

Luistertijd wederom dalende

Wanneer we naar het totale radiolandschap kijken valt op dat de totale luistertijd in minuten per maand wederom een (kleine) tegenslag te verwerken heeft. In onderstaande grafiek is het verloop van deze luistertijd te zien vanaf januari 2016. Zelfs bij grote pieken in het najaar – wanneer onder andere de Top 2000 wordt uitgezonden – is een algehele daling waar te nemen. Dit is onder andere te wijten aan de groei van diensten als Spotify.

Figuur 2. Luistertijd in minuten (per maand). Bron: NLO luistercijferperiode april/mei 2018, 10+, 06:00-30:00 uur.

 

Met de zomer voor de deur zal er traditiegetrouw eveneens een daling in netto bereik te zien zijn wanneer naar het totaal van radiozenders gekeken wordt, zoals te zien in onderstaande grafiek. Desondanks goed nieuws voor mediacampagnes, want er blijkt in het netto bereik geen duidelijke daling over de afgelopen 2,5 jaar, zoals deze wel in de luistertijd te zien is.

 

Figuur 3. Netto bereik (‘000). Bron: NLO luistercijferperiode april/mei 2018, 10+, 06:00-30:00 uur.

 

Transfernieuws

Eerder vandaag werd bekend gemaakt dat 3FM wederom een radio-DJ ziet vertrekken. Domien Verschuuren zal zijn ochtendshow op 3FM, die hij eind 2016 overnam van Giel Beelen, verruilen voor een middagprogramma bij Qmusic. Wanneer deze overstap exact zal plaatsvinden is nog onbekend. Gezien het feit dat 3FM nog altijd kampt met een continu dalend zenderaandeel, zijn we benieuwd wat voor invloed het vertrek van Verschuuren zal hebben op de cijfers van de publieke zender.

 

ZIGT Mediabureau, Dion Scheepmaker

The post Radio 2 breidt voorsprong uit appeared first on ZIGT.

Highlights BBR congres 2018

Door Nina

Highlights BBR congres 2018

Afgelopen donderdag was het BBR congres in de Westerliefde in Amsterdam. Hier stond het thema “If we don’t change, we don’t grow” centraal.

Sjuul Paradijs kwam de nieuwe advertentiekrant City.Amsterdam toelichten. Deze krant is een antwoord van uitgevers en retailers op de Ja-Ja sticker welke is geïntroduceerd in Amsterdam. Huis-aan-huisbladen zijn echter uitgesloten van dit nieuwe stickerbeleid en belanden dus nog wel op de mat. Behalve informatie en aanbiedingen, belooft het blad wekelijks ‘boordevol lokaal en hyperlokaal’ nieuws te staan, met veel aandacht voor milieu en verduurzaming. Duurzaamheid en papierverspillingen behoorden juist tot de belangrijkste kritiek op de gratis reclamefolders. De City.Amsterdam bestaat uit vier deel edities (Noord, Oost, Zuid en West Amsterdam) en wordt bij 318.000 huishoudens verspreid.

Ook kwam Marketingcommunicatie Manager John Sluyter van Trendhopper spreken – tevens genomineerd voor de Folder Vakprijs. Trendhopper is enorm aan het vernieuwen qua lay-out van de folder, maar gaf ook aan dat de folder een nieuwe positie krijgt in haar mediamix. In 2020 verwachten zij nog maar twee folders te verspreiden tijdens de sales momenten. Iets waar het – voornamelijk huis-aan-huis – publiek uiteraard niet blij van werd.

Verder kwam ook Mieke van Deursen, oprichtster van Shoeby, spreken. Shoeby was ook genomineerd voor de Folder Vakprijs. Moderator Marianne Zwagerman interviewde Mieke van Deursen over ondernemerschap in een snel veranderende modemarkt. Het succes van Shoeby heeft vooral te maken met passie, doorzettingsvermogen, oprechtheid, aandacht én respect voor de klant en uiteraard ook de moderne omnichannel communicatie aanpak. Waar de folders en magazines ook onderdeel van uitmaken.

Als afsluiting van het congres was de uitreiking van de Folder Vakprijs. Shoeby nam de Folder Vakprijs 2018 in ontvangst. De jury gaf aan dat de folder ‘eigenzinnig, smaakvol en modisch’ is. Shoeby: gefeliciteerd nogmaals met deze prijs!

Mediabureau ZIGT, Pauline Kamphuis

The post Highlights BBR congres 2018 appeared first on ZIGT.

Kickbacks

Door Nina

KICKBACKS

Afgelopen week verscheen een interview van Nederlands Medianieuws met Frank Volmer, directeur van de Ster, waarin hij ingaat op het nieuwe Ster beleid en de vergoedingen die mediabureaus ontvangen.

Een passage uit dit artikel: “Mijn ruwe schatting is dat er buiten de standaard bureaucommissie zo’n 175 miljoen aan kickbacks rondgaat. Met het beleid van Ster is daar grofweg 8 miljoen vanaf gegaan. De afgelopen 10 jaar heeft Ster mediabureaus, buiten de 15 procent bureaucommissie, 78 miljoen euro betaald aan kickbacks, surco en consultancycontracten. We waren relatief een lage betaler waardoor het mechanisme ook nog eens beperkt voor ons werkte. Om de markt te veranderen zijn adverteerders, bureaus en exploitanten nodig die de wil hebben en de noodzaak voelen om te veranderen”. Aldus Frank.

Overall kunnen we constateren dat de grootste mediabureaus, die 80% van de markt vertegenwoordigen (+/- 3,6 miljard), jaarlijks in Nederland minimaal 16 tot 40 miljoen per bureaugroep ontvangen als beloning voor het aanbrengen van klanten en extra bestedingen bij media-exploitanten.

Wat betekent dit voor adverteerders?

1 | Mediaprijzen zijn te hoog.

Omdat de inkopers worden beloond door exploitanten, is alle energie in de markt om prijzen kritisch onder de loep te nemen feitelijk weg. Alle adverteerders (groot, klein nieuw) zijn hier de dupe van.

Exploitanten krijgen op voorhand een garantie op bestedingsaandelen en weten dus dat als er een deal voor een adverteerder misloopt, er een volgende wel binnenkomt. En bureaus schieten zichzelf in de voet als ze te diep onderhandelen, omdat dan minder makkelijk de beloofde bestedingen gehaald worden. Exploitanten hebben succesvol via de mediabureaus (zelfs tijdens laagconjunctuur) prijsstijgingen kunnen doorvoeren.

2 | Een deel van de kickback ontvangen is geen oplossing

Adverteerders die nu een deel van de kickbacks ontvangen worden afgekocht met een schijntje van hetgeen inkoop hen echt kan opleveren. Wat heb je immers aan 2% extra korting als succes met media je doel is?

Daarnaast blijft het feit dat, ook al krijg je als adverteerder een deel terug, er op sommige momenten gestuurd wordt op kanalen en titels die niet het meeste succes opleveren voor een adverteerder.

3 | Mediaprijzen zijn niet flexibel!

Alle innovaties op het gebied van een flexibele prijsstelling die je zou verwachten bij media zijn totaal afwezig. Media is per definitie volatiel, toch ontbreekt er een levendige mediamarkt. Jaarcontracten zijn de norm qua beloning en er wordt gestreefd naar zoveel mogelijk standaardisatie van onderhandelingen en het liefst met zo weinig mogelijk partijen (lees bureaus). De werkzaamheden zijn zo minimaal en de opbrengst maximaal aan uitgevers zijde en adverteerders profiteren niet optimaal van vraag en aanbod.

4 | Media is een ondoorzichtige markt.

Informatie over de échte netto prijs van media ontbreekt en maakt de mediamarkt tot een van de meest ondoorzichtige B2B markten. Dit moet veranderen, anders verliezen wij het vertrouwen bij klanten en jonge ambitieuze mensen in onze mooie industrie.

De eerste stappen op het gebied van transparantie zijn gezet. Zie hiervoor een trits aan artikelen nationaal, internationaal en de oproep van de Ster. Het gaat echter te langzaam. Het aantal adverteerders dat rechtstreeks zonder intermediair onderhandelt groeit, Google en Facebook die enkel en alleen netto volatiele prijzen vaststellen worden verder in het zadel geworpen en toetreding van betrouwbare partners van het bedrijfsleven maken een succesvolle entree in de communicatie-industrie zoals accountants die media gaan inkopen. De korte termijn winnaars zijn de uitgevers die het systeem in stand houden. Structureel blijven prijzen te hoog en ze krijgen uitgebreid de gelegenheid om businessmodellen aan te passen.

ZIGT groeit jaar op jaar en dient voor 100% de belangen van opdrachtgevers. Het verbaast ons dat het fenomeen zo hardnekkig blijft bestaan en dat de feitelijke energie om zaken echt te veranderen ook aan klantzijde zo gering is. Blijkbaar is de kikker nog steeds niet gekookt, zelfs bij 175 miljoen van hun centen jaarlijks! Wij gaan door met onze missie, want we zijn er nog niet. We bewijzen dagelijks dat het anders kan, en laten zien dat het anders moet, altijd en overal.

ZIGT Mediabureau, Joost Istha

The post Kickbacks appeared first on ZIGT.

Sfeervideo Servero 100% Appelmoes & ZIGT

Door Nina

Sfeervideo Servero 100% Appelmoes & ZIGT

Afgelopen donderdag waren de Programmatic Awards in Pakhuis West in Amsterdam. ZIGT en Servero waren genomineerd voor de categorie beste mobile campaign. Wij hebben de case ingediend voor de productlancering van Servero 100% Appelmoes.

We hebben de prijs niet in ontvangst mogen nemen, maar zijn wel enorm trots dat wij in het rijtje tussen de grote merken Lipton en McDonalds stonden. Voor de uitreiking werd gevraagd om een sfeervideo te maken van de case waarbij beelden zijn gebruik van GIG creative productions.

The post Sfeervideo Servero 100% Appelmoes & ZIGT appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: stories delen en chatberichten verwijderen

Door Fleur Buis

ZIGT #socialmedia: stories delen en chatberichten verwijderen

Deze week vertellen we je in de #socialupdate over twee nieuwe features op Instagram. Zo kun je al Instagram Stories ‘regrammen’ en gaat het gerucht dat er lange video content op het platform beschikbaar komt. En op Snapchat kun je verzonden chatberichten terughalen. Benieuwd? Lees het artikel en je bent in een mum van tijd op de hoogte.

Instagram Stories ‘regrammen’
Veel gebruikers willen al lange tijd berichten van anderen opnieuw delen in Instagram, maar dit was tot voor kort niet mogelijk. Vanaf nu kunnen gebruikers van Instagram Stories delen waar zij zijn genoemden. Wanneer je iemand tagged in een Instagram Story, krijgt diegene 24 uur de tijd om deze post te delen in zijn of haar tijdlijn.

Je kunt nu dus andermans Stories delen als je hierin getagd bent — zo kan het verhaal een grotere groep mensen bereiken!

Komt er lange video content op Instagram?
Instagram overweegt om een nieuwe functie aan hun dienst toe te voegen. Het gerucht gaat dat in de nieuwe feature gebruikers lange video’s kunnen posten. De maximumlengte van een video is op dit moment 60 seconden, maar dat zou kunnen worden verlengd tot maar liefst 60 minuten! Zou jij zulke lange video’s op Instagram bekijken of kies je dan voor YouTube?

Chatberichten deleten op Snapchat
Foutje? Bedankt! Binnenkort lanceert Snapchat de functie waarmee gebruikers reeds verzonden chatberichten kunnen terugtrekken. Bijvoorbeeld wanneer een bericht per ongeluk naar de verkeerde persoon verzonden is. Met de nieuwe functie ‘Clear Chats’ kun je berichtjes, foto’s, video’s en stickers weghalen uit privé- en groepsgesprekken. Hiermee krijgen gebruikers dus meer controle over reeds verzonden chatberichten.

Verwijder je een verzonden bericht? Dan krijgt degene die het bericht oorspronkelijk heeft ontvangen er een notificatie van. Om de nieuwe functie te gebruiken, moeten zowel de verzender als de ontvanger de laatste versie van Snapchat geïnstalleerd hebben. De functie wordt binnenkort uitgerold en is alleen beschikbaar voor chat en niet voor directe snaps.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: stories delen en chatberichten verwijderen appeared first on ZIGT.

Laat je stem horen voor Lidl, Hornbach of Marktplaats!

Door Nina

Laat je stem horen voor Lidl, Hornbach of Marktplaats!

Wow! Onze klant Lidl is bij de Radio Advertising Awards genomineerd als radio adverteerder van het jaar. Maar liefst drie van de tien beste radiocommercials van afgelopen jaar zijn afkomstig van onze klanten Hornbach, Lidl en Marktplaats.

Voor deze publieksprijs kan gestemd worden op www.debesteradiocommercial.nl

The post Laat je stem horen voor Lidl, Hornbach of Marktplaats! appeared first on ZIGT.

Instagram geeft tekst en uitleg over het algoritme

Door Fleur Buis

Instagram geeft tekst en uitleg over het algoritme

In 2016 introduceerde Instagram een algoritme dat bepaalde in welke volgorde gebruikers berichten in hun feed te zien kregen. Hierdoor miste de gemiddelde Instagrammer maar liefst 50 tot 70 procent van posts van vrienden! Niet voor niets heeft Instagram na veel negatieve geluiden van gebruikers het algoritme begin 2018 aangepast. In de vernieuwde feed krijgen gebruikers zo’n 90 procent van de content te zien die vrienden plaatsen. Dus ook Instagram legt de nadruk op sociale interacties. Maar hoe werkt het algoritme eigenlijk?

Instagram legt uit
Instagram nodigde vorige week een aantal journalisten uit op hun kantoor in San Francisco om de werking van het algoritme uit te leggen. ZIGT volgt de ontwikkelingen op social media op de voet en we kunnen dit opmerkelijke bericht dan ook niet zomaar aan ons voorbij laten gaan. In dit artikel vertellen wij je graag over de werking van Instagram’s algoritme!

Zo werkt machine learning
De feed wordt door middel van machine learning samengesteld. Hierdoor krijgt elke gebruiker een unieke feed te zien. Welke factoren bepalen uiteindelijk wat je op Instagram te zien krijgt? Dat zijn er drie, namelijk: hoe recent een post gemaakt is, wat je relatie is tot die persoon en hoeveel interesse Instagram denkt dat je zal hebben in het bericht. Het laatste is gebaseerd op onderwerpen waarin jij interesse hebt.

instagram-algoritme

Andere factoren
Maar… er zijn meer aspecten die een rol spelen. Zo is van invloed hoe vaak je de Instagram-app opent. Instagram probeert namelijk om de meest recente berichten te laten zien sinds je laatste bezoek. Ook speelt mee hoeveel mensen je volgt. Zijn dat er veel? In dat geval moet Instagram kiezen welke foto’s wel of juist niet getoond worden. Tot slot speelt mee hoeveel tijd je op het platform spendeert. Als je de app langer gebruikt, krijg je oudere berichten te zien en berichten van personen die je niet vaak ziet.

Feiten en fabels
Instagram heeft tijdens de sessie met journalisten verteld hoe het algoritme werkt. Ook hebben ze de kans gepakt om een aantal geruchten te ontkrachten. Zo verbergt het platform geen berichten en hebben bepaalde foto- of videoformaten geen voorrang in de feed. Ook kom je niet hoger op de ranglijst te staan als je Stories, Live of andere features gebruikt. En last but not least, Instagram wil op dit moment niet terug naar de chronologische feed!

Het is opvallend – maar vooral heel interessant – dat Instagram uitleg geeft over de technologie die zij inzetten. Wij kijken uit naar volgende insights van Instagram!

Mediabureau ZIGT, Fleur Buis

The post Instagram geeft tekst en uitleg over het algoritme appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: waar ben jij on- en offline?

Door Fleur Buis

ZIGT #socialmedia: time flies

Ben jij gebruiker van één van de snelst groeiende social media platformen? En laat jij je vrienden via social media weten op welke plaats jij nu bent? Deze week gaat de #socialmedia update hierover! Benieuwd? Lees het hele artikel.

Pinterest groeit razendsnel
Pinterest is niet het grootste sociale medium, maar laat wél een zeer indrukwekkende groei zien. Sinds september 2017 zijn er namelijk wereldwijd 50 miljoen gebruikers bijgekomen. Momenteel heeft Pinterest wereldwijd bijna 250 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Een groei waar andere sociale media jaloers op kunnen zijn! Nu wachten wij nog op het moment dat Pinterest ook interessant wordt voor adverteerders!

Locatie delen met vrienden via Snapchat
Vanaf heden is het mogelijk om via Snapchat je locatie te delen met vrienden. Je ziet deze locatie dan op de Snap Map. Ook kun je de locatie van een vriend opvragen. Als deze persoon het goedkeurt om zijn/haar locatie te delen, blijft dit 8 uur zichtbaar nadat de app voor het laatst geopend is. Het delen van je locatie kun je ook weer gemakkelijk uitschakelen. Wil je dit helemaal niet? Dan is het mogelijk om de opties locatie-aanvragen van vrienden permanent te negeren.

Nieuwe Snap lens die reageert op geluid
De lenzenreeks van Snapchat is geüpdatet, dit keer introduceren ze een lens in de vorm van een dierenmasker die reageert op wat de app hoort. Het dierenmasker plaats je over je gezicht heen, waarbij de oren en ogen pas zullen bewegen als er geluid gemaakt wordt. Binnenkort zal deze lens voor iedereen beschikbaar zijn en er worden de komende tijd nog meer van dit soort lenzen uitgerold. Wij zijn benieuwd!   

Twitter verbant gebruikers jonger dan 13 jaar
Ongetwijfeld heb je meegekregen dat afgelopen week de nieuwe privacywetgeving is ingegaan. Ook Twitter moet voldoen aan de nieuwe Europese privacywetgeving. Accounts van gebruikers die tijdens het registreren 13 jaar of jonger waren, worden tijdelijk geblokkeerd.

Het account is terug te krijgen door documentatie te uploaden waaruit blijkt dat je ouder dan 13 jaar bent of toestemming van je ouders hebt om Twitter te gebruiken. De regels moeten jonge internetgebruikers beschermen tegen bedrijven die grote hoeveelheden persoonlijke data verzamelen. Wat vind jij? Is Twitter goed bezig of is het een beetje overdreven?

Influencerplatform TIM veranderd veel!
Dinsdag 29 mei heeft de oprichter van een van de grootste influencerplatformen van Nederland TIM (The Influencer Movement), Dorit Roest, aangekondigd dat er twee nieuwe co-founders zijn bijgekomen: Dennis Tan en Matthaeus Schreder. De komende tijd zal het platform langzaam gaan werken naar hun nieuwe naam: BASE. Ook hanteren zij een nieuwe missie: “Wij willen binnen 10 jaar 1 miljoen mensen in staat stellen om van hun creativiteit hun beroep te maken.” Wij zijn erg benieuwd naar alle nieuwe stappen die het platform gaat maken en naar wat dit gaat betekenen voor influencer marketing in Nederland!

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: waar ben jij on- en offline? appeared first on ZIGT.

#3 Wat kost bereik?

Door Nina

#3 Wat kost bereik?

Wat kost het bereiksonderzoek? Het onderzoek naar bereik is een miljoenen industrie. Nielsen en Kantar zijn wereldwijd marktleider in het onderzoek naar media bereik. In Nederland alleen al wordt er jaarlijks meer dan 11 miljoen euro geïnvesteerd aan bereiksonderzoek. GfK doet de meeste onderzoeken in Nederland en heeft een totale omzet van 50 miljoen. Nielsen heeft een omzet van 3,3 miljard wereldwijd aan bereiksonderzoeken met een winst van 44% over 2017 en het afhankelijke Kantar dat onderdeel uitmaakt van het WPP-concern staat in de vitrine en wordt geschat op 6 miljard door financieel specialisten. Een van de belangrijkste gegadigden is Nielsen uiteraard. In een keer zouden zij hiermee een flinke concurrent kwijt zijn en wereldwijd marktleider worden in bereiksonderzoek. We hebben het kortom over een miljardenindustrie. Wie zijn de baas en hoe werkt het in Nederland? 

De bereiksonderzoeken per mediumtype in Nederland worden nu door JIC’s aanbesteed en beheerd. De gehele industrie: media-eigenaren, mediabureaus en adverteerders praten en beslissen mee. De bestaande situatie staat echter onder druk omdat de verschillen tussen grote en kleine uitgevers groter is geworden en het meten per mediumtype of silo steeds moeilijker wordt. Ieder medium heeft immers video en/of online componenten gekregen en, zoals wij al eerder schreven, is er steeds meer behoefte aan een overkoepeld bereiksonderzoek over alle mediumtypen.

Daarnaast is er een duidelijke cultuur zichtbaar onder Nederlandse/Belgische uitgevers; het credo neigt steeds meer naar: “ik bepaal zelf wie ik bereik en als ik het niet zelf mag bepalen, dan betaal ik niet mee aan het bereiksonderzoek”. Dat JIC’s ook niet altijd een oplossing zijn bewijst België. In België kent het JIC een bestuur met 28 leden, hetgeen tot verlammende vergaderingen leidt.

In Nederland is de gang ingezet naar een breed multimediaonderzoek dat de huidige onderzoeken per silo hopelijk snel gaat veranderen. Lees ook hiervoor ons eerste blog: Het multimediabereiksonderzoek komt er. Op dit moment wordt er jaarlijks € 11,5 miljoen aan bereiksonderzoek uitgegeven, waarvan het TV onderzoek ongeveer de helft uitmaakt. Van de € 11,5 miljoen wordt ca. € 8,5 miljoen (ruim 70%) opgebracht door de grootste uitgevers: De Persgroep, NPO, Talpa, TMG, RTL en Sanoma│SBS. Doelstelling van het nieuwe onderzoek voor de grootste betalers is dat hun bijdrage sowieso naar beneden moet. Voordeel van het nieuwe onderzoek is dat waarschijnlijk Facebook en Google toetreden. Op dit moment verricht Google in Nederland al onderzoek met GfK dat multimediaal is. Google heeft toegezegd dit onderzoek te willen integreren. Het budget voor dit onderzoek is tenminste 2 miljoen en kan zo bijdragen aan een breed multimediaonderzoek.

De belangrijkste hobbels op dit moment zijn met name politiek. Uitgevers willen betrouwbaar onderzoek en de prijs naar beneden, mediabureaus willen betrouwbare data en praktische tools om de data te ontsluiten en adverteerders willen dat de juiste controle plaatsvindt op het bereik van een medium als ook het effect van hun investeringen in media.

Het is kortom nog steeds dringen aan het loket bij de onderzoeksbureaus en de kans dat zij garen spinnen bij deze ontwikkelingen is evident. Dat de meeste adverteerders heel goed weten wat media voor hen specifiek betekent is echt de enige manier om de prijs voor het onderzoek te verlagen. Overall hebben we het bereiksonderzoek nodig daar is iedereen het over eens, maar de prijs moet flink naar beneden anders is het gedaan met het collectief. Er zijn genoeg uitgevers die hier stiekem van dromen. En dat is iets dat mediabureaus en adverteerders niet moeten willen.

ZIGT Mediabureau, Merel Tukker en Joost Istha

The post #3 Wat kost bereik? appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: people-over-pages en meer

Door Fleur Buis

ZIGT #socialmedia: people-over-pages en meer

Heb je geen Facebookaccount? Ook zonder profiel kun je jouw gegevens opvragen bij Facebook. Op Instagram kunnen we binnenkort videobellen en profielen dempen. Twitter verwijdert de ondersteuning op Xbox en influencers ondervinden hinder van het ‘people-over-pages’-algoritme. Lees deze #socialupdate en je bent helemaal op de hoogte!

Mensen zonder account kunnen ook gegevens opvragen bij Facebook
Ook als je geen Facebookaccount hebt, verzamelt het platform informatie over je. Je kunt vanaf nu data opvragen en inzien welke informatie Facebook van jou heeft. Dit laat het platform weten in een schriftelijk antwoord op de vragen die oprichter Mark Zuckerberg kreeg van het Europees Parlement.

Schaduwprofielen is de term die wordt gebruikt voor profielen van internetgebruikers zonder Facebookaccount of van personen die tijdens het surfen niet met hun account ingelogd zijn. “Elke website of app die je bezoekt, moet bepaalde informatie verzamelen om ervoor te zorgen dat de dienst goed werkt. Facebook is daarop geen uitzondering”. “Als je Facebook niet gebruikt, kun je informatie die we over jou verzamelen opvragen via een formulier in het helpcentrum van Facebook”, schrijft het sociale medium.

Hebben de nieuwe algoritmes invloed op influencers?
Er is de afgelopen tijd veel veranderd op Facebook. Een van de grootste veranderingen is het ‘people-over-pages’-algoritme. Dit betekent dat Facebook de content van pagina’s minder weergeeft in de tijdlijn van de gebruiker, tenzij er oprechte interactie wordt aangegaan met de content. Dit geldt ook voor de content van de pagina’s van influencers. Influencers zullen ondervinden dat de content op hun Facebook-pagina minder bereik genereert.

Ook op Instagram levert het algoritme influencers grijze haren op. Om hoog in het algoritme te verschijnen, moeten de posts die iemand plaatst binnen een korte tijd veel engagement krijgen. Dit houdt in dat een influencer ervoor moet zorgen dat er veel reacties/likes op een post komen. Wij vragen ons nu af, wanneer komt de chronologische tijdlijn eindelijk terug?

Videobellen met Instagram
Begin maart vertelden wij je dat het gerucht ging dat Instagram zou werken aan een videobelfunctie voor de mobiele app. Dat blijkt te kloppen! Sterker nog, sinds 24 mei wordt de functie gefaseerd uitgerold onder gebruikers.

Hoe kun je een videogesprek tussen twee personen starten? Ga in de app naar privégesprekken. Na het klikken op het icoontje van een videocamera kun je kiezen met wie je gaat videobellen. 

Gedempte profielen op Instagram
Instagram is een van de meest populaire social media platform in Nederland. Gebruik jij ook Instagram? En volg je accounts die je eigenlijk niet zo interessant vindt, maar deze niet wilt ontvolgen? Dan kun je er binnenkort voor kiezen om een dergelijk profiel te dempen. Dankzij deze nieuwe functionaliteit komen de posts en verhalen niet meer in je feed. De eigenaar van het account krijgt er geen melding van.

Hoe demp je een Instagram-account? Ga naar het betreffende profiel, klik op de drie puntjes en kies ‘dempen’.  Vervolgens kun je aangeven of je alleen post of ook stories wilt dempen.

Externe Twitter apps krijgen het zwaar
Twitter is bezig met een opmars als het gaat om hun inkomsten uit advertenties. Ze hebben hun nieuwe plannen aangekondigd die third party Twitter apps treffen en uiteindelijk dus ook de gebruikers. Applicaties van derden moeten namelijk vanaf 16 augustus gaan betalen voor de basisfuncties op Twitter, zoals pushnotificaties. Sommige functies worden zelfs helemaal verwijderd. Wij zijn benieuwd wat de gevolgen zijn voor deze third party apps!

Twitter beëindigt ondersteuning verschillende platformen
Daarnaast heeft Twitter bekendgemaakt dat ze de officiële Twitter app gaan verwijderen uit de stores van Xbox, Roku en Android TV. De apps waren beperkt in functionaliteit en werden slecht beoordeeld. Twitter geeft aan dat als gebruikers Twitter op deze platformen willen bereiken, ze via de internetbrowser Twitter kunnen gebruiken.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: people-over-pages en meer appeared first on ZIGT.

Nek-aan-nekrace NPO Radio 2 & Radio 538

Door Nina

Nek-aan-nekrace NPO Radio 2 & Radio 538

Op 22 mei jl. zijn de luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode maart/april 2018 bekend gemaakt. Hoog tijd om weer eens in de cijfers te duiken!

De strijd om de nummer 1 positie lijkt steeds spannender te worden. Waar in de periode van februari/maart Radio 538 nog een kleine voorsprong had op Radio 2 met 0,2%, ligt Radio 2 in de periode maart/april aan kop met het luttele verschil van 0,1%.

De drie grootste zenders met het hoogste marktaandeel in de periode maart/april 2018, in de doelgroep 10+ en in het tijdvak 06-24 uur zijn:

  • NPO Radio 2: 11,9%
  • Radio 538: 11,8%
  • Sky Radio: 9%

Figuur 1. Marktaandeel drie grootste zenders. Bron: NLO luistercijferperiode maart/april 2018 10+, 6-24 uur.

De twee grootste zenders hebben iets moeten inleveren ten opzichte van de vorige periode februari/maart 2018. Dit is vooral ten goede gekomen aan Sky Radio (+0,3%), Radio 1 (+0,2%), Radio Veronica (+0,1), 3FM (+0,1%) en Sublime FM (0,1%).

Wakker worden met..

Aangezien Edwin Evers eind dit jaar vertrekt bij Radio 538 en Gerard Ekdom in september vertrekt bij Radio 2 om bij Radio 10 de ochtendshow te presenteren, zijn we bij ZIGT benieuwd naar het marktaandeel van de grote ochtendshows. Bij Radio 538, Radio 10, Radio 2 zullen grote veranderingen plaatsvinden en zullen andere DJ’s later dit jaar de ochtendshows presenteren. Deze veranderingen hebben al eerder bij Qmusic, 3FM en Radio Veronica plaatsgevonden. Om deze reden hebben we deze zes stations meegenomen in de analyse.

Onderstaande grafiek geeft heel duidelijk weer dat het afgelopen jaar Radio 538 met kop en schouders boven de rest uitsteekt met betrekking tot de ochtendshows. Aan het einde van het jaar is er sprake van een kleine overlap, wat verklaard kan worden door de Top 2000.

Figuur 2. Marktaandeel Qmusic, Radio 538, NPO 3FM, NPO Radio 2, Radio Veronica en Radio 10. Bron: NLO, periode maart/april 2017 tot en met maart/april 2018, doelgroep 10+, 06-09 uur.

Wanneer we de radiostations uitsplitsen op de meest recente luisterperiode maart/april, is in onderstaande grafiek te zien dat Radio 538 nog altijd het grootste marktaandeel heeft wat betreft de ochtendprogrammering. Radio 2, waar Ekdom op het moment nog de ochtendshow presenteert is een goede tweede. Mattie, Fien & Igmar presenteren de ochtendshow van Qmusic, welke iets boven het marktaandeel van de ochtendshow van Radio 10 met Lex Gaarthuis ligt. Radio Veronica, waar Giel Beelen ’s ochtends aan de knoppen draait, begint de dag iets boven zijn vorige werkgever 3FM, maar hoe verder de dag vordert, hoe lager het marktaandeel.

Figuur 3. Marktaandeel Qmusic, Radio 538, NPO 3FM, NPO Radio 2, Radio Veronica, Radio 10. Bron: NLO, periode maart/april 2018, doelgroep 10+, 06-16.00 uur.

Feit is wel, met het vertrek van Evers aan het eind van dit jaar en de overstap van de populaire Ekdom naar Radio 10 in het achterhoofd, dat het spannend wordt voor Radio 538 om marktleider te blijven in de ochtendshows. Wellicht kunnen we 100%NL ook meenemen in een volgende analyse, waar Barry Paf (voormalig DJ bij Radio 538) twee uitzendingen zal invallen met kans op meerderen.

ZIGT Mediabureau, Milous Wallig

The post Nek-aan-nekrace NPO Radio 2 & Radio 538 appeared first on ZIGT.

โŒ