[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderZigt

ZIGT #socialmedia: Facebook verwijdert pagina’s en nieuwe navigatie op Instagram?

Door Sanne 't Hooft

ZIGT #socialmedia: Facebook verwijdert pagina’s en nieuwe navigatie op Instagram?

Voordat we het weekend instappen brengen we je graag nog even op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op social media. Vandaag op het programma: Facebook verwijdert diverse pagina’s en tik je voortaan door je Instagram tijdlijn in plaats van scrollen? Je leest het in de nieuwste social update.

 

Snapchat, Snapcat

Je hebt er de afgelopen dagen waarschijnlijk al veel over gehoord en gelezen, de filters voor katten op Snapchat. Het social media platform introduceerde gezichtsfilters voor je kat. Deze filters herkennen het hoofd van je kat en passen er speciale kattenfilters op toe, zoals een bril en bloemetjeskrans. De selfies met je kat blaas je op deze manier een heel nieuw leven in. Hondeneigenaren zijn minder enthousiast over dit nieuws en voelen zich een beetje achtergesteld. Wij denken dat het slechts een kwestie van tijd is voordat Snapchat ook gezichtsfilters introduceert voor alle hondenliefhebbers!

 

Facebook verwijdert diverse pagina’s

De website Geotrendlines meld dat Facebook de afgelopen tijd honderden pagina’s heeft verwijderd die niet voldoen aan hun algemene voorwaarden. Facebook verklaart dat het gaat om accounts die het algoritme van Facebook misbruiken door politieke berichten te plaatsen om geld te verdienen. Vanuit diverse accounts plaatsen ze deze berichten in meerdere discussiegroepen. Vervolgens gebruiken ze andere accounts om de berichten te delen en liken. Dit zou volgens het social media platform leiden tot een onjuiste weerspiegeling van de werkelijke interesse in de berichten. De pagina’s zijn soms bijna niet te onderscheiden van een legitiem politiek debat, aldus Facebook.

 

Wanneer je inzoomt op de specifieke pagina’s die Facebook verwijderd heeft, vraagt de website Geotrendlines zich af of er geen sprake is van censuur. Enkele van de laatste pagina’s die werden verwijderd, zijn van Free Thought Project en Anti Media. Zij plaatsen berichten over politieke onderwerpen die nogal gevoelig liggen, zoals de legalisering van cannabis en het buitenlandse beleid van de VS. Facebook kan pagina’s met duizenden tot miljoenen volgers eenvoudig verwijderen. Dit bewijst dat het social media platform veel macht heeft over het publieke debat. Wij zijn heel benieuwd hoe dit gaat verlopen.

 

Facebook Portal gebruikt je informatie tóch voor advertenties

In de vorige social update las je over de allereerste gadget van Facebook, de Facebook Portal. Met deze chatcamera inclusief slimme speaker kun je videochatten met vrienden. Tijdens deze introductie beloofde Facebook haar gebruikers de videogesprekken te versleutelen en hun informatie niet te gebruiken voor andere doeleinden. Dit blijkt een loze belofte te zijn. Facebook wijzigde zijn antwoord en gaf aan dat Portal geen advertenties gaat vertonen, maar de verzamelde data wel kan gebruiken voor advertenties via andere Facebook services. Daar voegt Facebook aan toe dat zij niet van plan zijn deze data te gebruiken. Een erg verwarrend antwoord als je het ons vraagt.

Instagram test nieuwe navigatiemethode

Vorige week is uit een screenshot van een Instagram gebruiker gebleken dat het social media platform een test uitvoert waarbij je door foto’s heen tikt. Op dit moment scroll je door je tijdlijn, maar Instagram overweegt om, net zoals in Stories, tikken als navigatiemethode te gebruiken. Deze test wordt uitgevoerd onder een aantal gebruikers in het Explore tabblad. Instagram bevestigt deze test, maar geeft aan dat zij niet van plan zijn om deze verandering direct door te voeren in de tijdlijn.

 

Meer duidelijkheid over verwijderde tweets

Tot op heden was er weinig duidelijkheid over tweets die verwijderd werden. Is deze verwijdering opgelegd door Twitter of is dit een beslissing van het account zelf? Wanneer Twitter vindt dat een tweet de regels van het platform schendt, moet de accountbeheerder het bericht eerst verwijderen voor er nieuwe tweets geplaats kunnen worden. Dit roept bij volgers vaak de vraag op of de tweet om deze reden verwijderd is of dat de accountbeheerder dit zelf heeft besloten. Daar brengt Twitter vanaf deze week meer duidelijkheid in. Wanneer een tweet verwijderd is vanwege het breken van de regels, verschijnt het volgende bericht: “Deze tweet is verwijderd omdat het de Twitter-regels heeft geschonden. Dit bericht is te zien in het profiel en in de specifieke tweet tot 14 dagen nadat de tweet verwijderd is”. Hiermee hoopt Twitter dat de gebruikers de regels meer gaan respecteren. Wat ons betreft een goede maatregel!

 

Dag Pinterest Buyable Pins, hallo Product Pins

Pinterest stopt met Buyable Pins en maakt plaats voor Product Pins. Via Buyable Pins kon je als bezoeker producten in Pins direct bestellen bij een webshop. Wat is het verschil tussen de oude Buyable Pin en de nieuwe Product Pin? De prijzen van de producten in de Product Pins variëren dynamisch op basis van producten die via andere webshops worden aangeboden. Daarnaast krijg je als gebruiker ook informatie over de beschikbaarheid van de producten.

 

Pinterest is ook bezig om de aanbevelingen te finetunen aan de hand van visuele zoektechnologie. Het social media platform begint met het tonen van vergelijkbare producten. Na verloop van tijd leren de algoritmes meer over jouw prijs- en merkvoorkeuren om jou vervolgens de beste aanbevelingen te doen. Wij zijn erg benieuwd naar de nieuwe Product Pin!

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: Facebook verwijdert pagina’s en nieuwe navigatie op Instagram? appeared first on ZIGT.

Big data: toekomst of heden?

Door Nina

Big data: toekomst of heden?

Hoe zetten we (big) data in om ons bedrijf verder te helpen? Het is een vraag die vaak wordt gesteld bij menig bedrijf, zo ook bij ZIGT. Motivatie genoeg om eens in andermans keuken te kijken tijdens de Big Data Expo in de Jaarbeurs Utrecht.

VodafoneZiggo, een van de keynote sprekers, heeft grote ambities. De director of advanced analytics legt uit dat data wordt ingezet om te voorspellen waar storingen gaan plaatsvinden. Een mooie toepassing van beschikbare data die waarde toevoegt voor de klant, wat heb je immers aan je Ziggo abonnement wanneer je tijdens het hoogtepunt van de film wordt onderbroken door een technische storing? Om een nog meer datagedreven organisatie te worden is het doel om 80% van de organisatie gebruik te laten maken van data in hun dagelijkse bezigheid. Dit is enerzijds een ambitieus streven, maar lijkt anderzijds ook niet de goede maatstaf, de insteek zou toch moeten zijn dat data waarde toevoegt.

Duiding geven aan data is essentieel 

Erg verfrissend ook was de presentatie gegeven door FrieslandCampina. Ashkan Roshanayi sprak erg open over de inzet van data binnen het wereldconcern, waarbij (online) data belangrijke inzichten heeft gegeven voor een strategische inzet van offline mediainzet in Vietnam om zo een tamelijk onberoerde markt te bereiken. Hierbij werd benadrukt dat lokale, specialistische kennis van essentieel belang was voor een goede uitvoering, data zonder context is immers niets waard. Bij de presentatie van Building Blocks werd eenzelfde stelling ingenomen: AI en mensen zijn collega’s, geen substituten.

As I talk with companies about digital transformation, the far biggest challenges they face are cultural, not technical – Doug Cutting.

Bovenstaande quote komt van Doug Cutting, founder van Hadoop. Dit is een onderwerp dat tijdens de Expo vaker terugkwam.

Op het juiste spoor

Zo ook bij NS, die toe wil naar een data gedreven maintenance organisatie gezien de toenemende drukte op het spoor. Het uitvallen van één enkele trein heeft vaak effect op vele treinritten. Hierdoor kan veel winst worden behaald wanneer onderdelen met een hoge kans op defecten worden vervangen voordat deze tot problemen op het spoor leiden. De NS geeft aan dat het fundament voor procesinnovatie op basis van data gedreven applicaties inmiddels staat en dat inmiddels enkele mooie successen zijn behaald. De grootste uitdagingen waren niet technisch van aard, maar lagen voornamelijk bij de implementatie binnen de organisatie. Oplossingen waren soms te ambitieus en riepen veel weerstand op. De belangrijkste take-outs zijn dat implementatie stap voor stap moet plaatsvinden en dat de focus te allen tijde gericht moet zijn op concrete en ‘toepasbare’ toepassingen

Klaar voor de volgende stap

Dan terug naar de titel: is data nog altijd de toekomst, of zijn we inmiddels gearriveerd? Een conclusie die zeker kan worden getrokken is dat veel bedrijven een basis hebben gelegd om een meer datagedreven organisatie te worden, de juiste mensen en kennis zijn in huis gehaald en deze afdelingen zijn een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering. De grootste uitdaging op dit moment lijkt een culturele te zijn. De verantwoordelijke afdelingen zijn klaar voor een volgende stap, maar de rest van de organisatie moet hier nog aan wennen.

Binnen het medialandschap is de boodschap inmiddels ook wel duidelijk. Wij informeren onze klanten gedetailleerd over het verloop van mediacampagnes met behulp van inzet van dashboards: de resultaten van de Facebook uitingen van gisteren zijn vandaag al beschikbaar in heldere visualisaties. Dit biedt enerzijds transparantie voor onze klanten en geeft anderzijds informatie om een campagne tijdig bij te kunnen sturen, waardoor data direct waarde toevoegt. De zoektocht naar nieuwe toepassingen gaat ook hier continue door om iedere mediastrategie verder te optimaliseren.

ZIGT Mediabureau, Michiel Aarts en Koen Hartog

The post Big data: toekomst of heden? appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: Instagram gaat pesten detecteren met AI en Snapchat introduceert originele series

Door Sanne 't Hooft

ZIGT #socialmedia: Instagram gaat pesten detecteren met AI en Snapchat introduceert originele series

Deze week zijn er weer veel interessante ontwikkelingen op social media gebied die wij graag met je delen. Zo gaat Instagram pestgedrag detecteren met kunstmatige intelligentie en zijn ze bezig met het ontwikkelen van langere Instagram Stories. Facebook introduceert deze week haar allereerste hardware gadget en Snapchat slaat een interessante richting op met Snapchat Originals series. Het belooft een interessante update te worden. Veel leesplezier!

Kunstmatige intelligentie tegen pesten

Cyberpesten is helaas een veelvoorkomend probleem. Zo ook op Instagram. Om dit tegen te gaan werden berichten al automatisch gerapporteerd op basis van bepaalde trefwoorden. Instagram gaat nu een stapje verder en zet kunstmatige intelligentie (AI) in bij het opsporen van pestgedrag in zowel foto’s als bijschriften. Indien mogelijk pestgedrag wordt gedetecteerd, wordt dit doorgestuurd naar de menselijke moderators van het bedrijf. Volgens Instagram wordt met de inzet van kunstmatige intelligentie significant meer pestgedrag opgespoord en verwijderd. Er is nog een hoop werk aan de winkel, maar dit is zeker een stap in de goede richting!

 

Langere Instagram Stories delen

Instagram is weer bezig met nieuwe updates, waaronder langere Instagram Stories. Waar het nu alleen nog mogelijk is om video’s van maximaal 15 seconden te delen, kunnen we straks vanuit de Instagram-app zelf langere video’s delen. Je houdt gewoon de opname-knop ingedrukt. Wanneer het limiet van 15 seconden is bereikt, verschijnen er boven de opname-knop twee kleine thumbnails. Dit geeft aan dat de opname van de volgende video is begonnen. Deze functie is te vergelijken met Snapchat, waar precies hetzelfde mogelijk is. De feature wordt langzaam uitgerold, dus nog even geduld!

Onderling communiceren met Facebook Workplace

In 2016 heeft Facebook een versie van het platform speciaal voor bedrijven ontwikkeld, genaamd Facebook Workplace. In deze versie van Facebook kun je binnen je eigen bedrijf eenvoudig met elkaar communiceren. Zo kun je onder andere updates geven over de voortgang van een project en onderling problemen oplossen. Vergelijkbare platformen zijn Yammer of Slack. Deze week heeft Facebook Workplace nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd waaronder een algoritmische feed en een beveiligingscontrole bij een noodgeval of incident. Het platform heeft binnen het 2-jarig bestaan al 30.000 bedrijven verzameld. Wij zien zeker potentie in deze nieuwe versie van Facebook!

 

Videochatten met Facebook Portal

Facebook kondigde deze week ook hun allereerste eigen gadget aan: de Facebook Portal. Dit is een device waarmee je kunt videochatten met je Facebook vrienden. Hiermee maakt Facebook haar eerste stap in de hardware markt. De Facebook Portal is een beeldscherm met ‘Smart Camera’. Wat maakt deze ‘Smart Camera’ dan zo smart? De camera van de Facebook Portal kan mensen volgen die een kamer inlopen en zoomt automatisch uit wanneer er meerdere mensen in beeld komen. Ook tof, de Facebook Portal heeft een aantal augmented reality camera-effecten en je kunt tijdens het videochatten met z’n allen naar muziek luisteren via bijvoorbeeld Spotify.

 

Originele Snapchat series

Snapchat heeft veel concurrentie van Instagram en blijft op zoek naar nieuwe manieren om hun gebruikers dagelijks te laten terugkeren naar de app. Hun nieuwste idee: Snapchat Originals series. Hiervoor zetten zij bekende producers van series zoals Keeping Up With The Kardashians en Friday Nigh Lights in. De zogenaamde ‘Snapchat Originals’ krijgen een eigen onderdeel bij de ontdekpagina van de app. Tijdens het kijken naar deze series kun je gebruik maken van een ‘Show Portal Lens’. Via deze augmented reality lens bevind je je in een scene van de serie. Ook is er een ‘Reaction Lens’ waarmee je jouw mening over de serie kunt achterlaten. Snapchat slaat een interessante richting in met deze Originals series en wij zijn erg benieuwd naar de mening van de gebruikers over deze ontwikkeling. We houden je op de hoogte!

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: Instagram gaat pesten detecteren met AI en Snapchat introduceert originele series appeared first on ZIGT.

Screenforce Day 2018

Door Nina

Screenforce Day 2018

“herwonnen zelfvertrouwen!”

Screenforce, de marketing spreekbuis of kijkbuis van de tv-exploitanten, had de gehele tv populatie uitgenodigd voor haar jaarlijkse marketing verantwoording voor € 1.1 miljard TV investering.

Er was geen thema aangegeven, maar wij maken er “herwonnen zelfvertrouwen” van. Waarom herwonnen? TV is niet dood, dit is nog steeds het meest dominante medium en het werkt voor de adverteerders, er wordt meer geld verdiend dan ooit en de internationale concurrenten zijn niet de enige oplossing om merken van A naar B te brengen.

De eerste spreker was Tim Hussain van Ebiquity die aangaf heel onafhankelijk te zijn. Tim gaf een inspirerende speech over de effectiviteit van TV die zoveel beter is dan digitale media. Naar zijn idee geven we vandaag de dag teveel geld uit aan een wereld die te weinig oplevert. Iedereen rent achter clicks aan en haalt z’n geld weg bij tv, maar is dat terecht?

Het was voor het professionele publiek wellicht geen vernieuwend verhaal, maar op het ordinair YouTube en Facebook bashen na, leek het wel een overtuigend verhaal. Totdat hij ter ondersteuning van zijn betoog het jaarverslag van WPP moest citeren. Jammer, want spreken uit je eigen werk, analyse of kennis is krachtiger.

Matthias Berg, COO van Bonnier Broadcasting, vertelde over het succesverhaal van TV4 in Zweden. Hij vertelde ons vooral op je content te vertrouwen en deze alleen op eigen platform uit te zenden. Creëer een sterke omgeving zodat kijkers blijven hangen. Als je naar ons wil kijken dan doe je dat alleen betaald op onze platformen. En het werkt voor de kijkers, adverteerders en zeker TV4. Met deze aanpak hebben ze YouTube op de knieën gekregen straalt Matthias uit en alleen Facebook moet hij nog boven zich dulden in zijn Zweden.

Mijn theorie is altijd wanneer je succesvolle media wil maken dan democratiseert techniek en media nationaliseert, daar is TV4 een goed voorbeeld van. Nederland is, om de woorden van onze premier te gebruiken, een open economie en daar werkt zo’n Zweeds of gesloten model niet echt op, maar het is zeker interessante case.

Hoe open Nederland is en wie bepaald wat het wereldnieuws is, hoorde wij van Gerard Timmer van de NOS. Wij concurreren met de BBC en wellicht ook met de Russische staatsomroep en zetten hiervoor alle platformen in om het bereik van ons nieuws te verhogen. Heerlijk om weer even zo’n heerlijk ouderwets beeld van een staatsomroep te zien en horen, je kan en mag er niet omheen.

In zo’n omgeving blijft het lastig zaken doen en dat merkt Sven Sauvé, in zijn rol bij RTL, nu ook. Peter de Mönnink knokt al langer en dan is de aanval harder. Hij liet hierbij ook even zijn ‘tomatensoep’ filosofie op ons los: tomatensoep bestaat uit tomaten, water en een gehaktbal waarbij de vergelijking werd gemaakt dat de consument nooit één mediumtype consumeert. De ene keer is Facebook de gehaktbal, de andere keer is TV de gehaktbal.

Mark Ritson, een inmiddels veelgevraagd spreker, sloot deze middag af. Vrij opererend in de ruimte schopt en vloekt hij graag, want dat schijnt normaal te zijn “down under”. Toch komt zijn message door. Adverteerders (spannend) en professional (marge) willen digitaal maar het werkt niet alleen. Je moet meer doen. Denk aan “the long” en “the short” als het gaat om campagne planning en het bouwen van merken. Mark garandeerde ons dat in 2033 TV nog steeds het meest dominante scherm is, maar kan niet garanderen dat de zenders dan nog de dienst uitmaken. Wat zijn verhaal vooral leuk maakt is Mark. Zijn presentatie is uniek en heerlijk om iemand over ons werk zo enthousiast te horen vertellen van binnen uit. We zijn een unieke populatie en hij kan de vinger op de juiste plek leggen. Cool.

Hij gaf zichzelf als voorbeeld, waarbij zijn kinderen om 7.00 u in de ochtend de TV aanzetten en om 19 u stoppen met kijken, waar vervolgens pa en ma neerploffen op de bank om zelf nog 3 uur TV te kijken. Herkenbaar? Waarop hij zichzelf toch weer even tegensprak en ons herinnerde aan de – volgens hem – nummer 1 marketingregel: jij bent niet de consument, jij werkt in de media of marketing evenals jouw hoger opgeleide vrienden en jij hebt te weinig tijd om TV te kijken. Nog steeds herkenbaar?

De conclusie waar we mee naar huis gaan is dat samenwerken op macro niveau een goed idee lijkt, maar het op een dag als deze een stuk moeilijker blijkt dan gedacht. TV mag dan wel niet dood zijn en nog steeds het meest dominante medium, maar laat dat zelfvertrouwen niet omslaan in overmoedigheid.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha, Gina van den Bogaard en Milous Wallig

The post Screenforce Day 2018 appeared first on ZIGT.

De gouden regels voor merkgroei volgens Les Binet

Door Nina

De gouden regels voor merkgroei volgens Les Binet

Les Binet, de goeroe op het gebied van media-effectiviteitsonderzoek, was weer in Nederland en ZIGT was erbij! Ditmaal sprak hij op een event van DVJ in het Miele experience center, waarover later meer in een ander artikel.

Voordat hij zijn ‘gouden regels’ weggeeft, geeft Binet een kleine waarschuwing: voor verschillende merken, in verschillende situaties gelden natuurlijk altijd andere regels, maar vanuit de meta analyses die Binet heeft uitgevoerd op duizenden verschillende campagnes, komen de volgende 5 principals of effectiveness naar voren.

In het kort komt het hier op neer:

1.Vind een goede balans tussen merk- en sales campagnes

Platte sales campagnes leiden tot meer verkoop op de korte termijn, maar daarna zakt de sales vaak weer terug naar het oude niveau. Door daarnaast aan branding te doen, zorgt dat er op lange termijn voor dat dat de sales minder ver terug vallen en soms zelfs dat je meer geld kunt vragen voor je product of dienst.

Schematisch kan een salesgrafiek er, bij de inzet van dergelijke campagnes, ongeveer zo uitzien:

Je ziet dat campagnes puur gericht op verkoop (bijvoorbeeld aanbiedingen) op korte termijn wel zorgen voor meer verkoop, maar op de lange termijn winnen merkcampagnes het.

Als vuistregel stelt Les Binet de 60/40 regel voor (60% branding en 40% sales), maar voor bepaalde productgroepen zal branding een groter deel van het budget vergen. Minder dan 60% is echter bijna nooit een goed idee.

  1. Bereik boven targetting

Uit zijn analyses komt vrijwel altijd dat merken die zich richten op loyaliteit underperformen. Een typisch “Byron Sharp” inzicht. Moet je je dan helemaal niet meer richten op klantenloyaliteit? Jawel hoor, maar weet wel dat marktpenetratie altijd de belangrijkste succesfactor is. Mediabereik verklaart voor maar liefst 91% de variantie in mediaeffectiviteit. Maximaliseer je mediabereik en richt je dus op alles en iedereen die misschien wel (ooit) klant bij je zou kunnen of willen worden. Als voorbeeld noemt hij Aston Martin: doordat kleine jongetjes (meestal jongetjes in dit geval) een Aston Martin zien in James Bond films, willen ze op latere leeftijd een dergelijke auto.

  1. Maximaliseer de mentale beschikbaarheid

Consumenten zijn niet zo met merken bezig als marketeers. De reden dat men een bepaald merk niet koopt is vaak omdat het nooit in ze op is gekomen om het merk aan te schaffen. Merkbekendheid is nog maar een basis niveau, zorg er ook echt voor dat mensen veel associaties hebben bij je merk (brand salience) en het liefst zorg je ervoor dat je echt een sterke positie hebt in het brein (fame) van de consument (ze kennen je merk, ze hebben er een gevoel bij, ze weten waar je voor staat etc.).

  1. Investeer voor groei

De marketeers bij Unilever hebben het jaren geleden al uitgevonden: de Share of Voice regel: SOV (aandeel in de media) > SOM (marktaandeel) = groei van het merk (en andersom). Zorg er dus altijd voor dat je aandeel in de media groter is dan je marktaandeel en je merk groeit. Dit kan behoorlijk wat geld kosten uiteraard en is dus niet altijd haalbaar. Maar wees je ervan bewust dat als je een klein aandeel hebt in de media en je concurrentie schreeuwt harder, jouw merk kan krimpen. Houd hier dus rekening mee. Deze regel geldt al jaren en Binet heeft ook in zijn analyses op recente campagnes geen bewijs gevonden dat deze regel niet meer geldt.

  1. Gebruik de juiste media voor de juiste doelstellingen

Logisch, maar niet altijd goed toegepast. In het kort:

Voor sales activaties gebruik je strakke targetting, informatieve media, en responsieve media, waarop mensen bijvoorbeeld eenvoudig kunnen doorklikken.

Voor het bouwen van merken zorg je voor een breed bereik, meer emotionele en memorabele media (bijvoorbeeld door de keuze van het juiste Umfeld en creatief materiaal wat mensen raakt).

En omdat we nu zo schaamteloos Binets stokpaardjes weggeven, hierbij ook een kleine aanprijzing voor zijn nieuwe boek over mediaplanning, over hoe je vooral niet moet plannen: How not to plan. Een boek vol met verhalen over mislukte mediaplannen. Leuk een leerzaam dus. Gaat dat lezen!

ZIGT Mediabureau, Merel Tukker

The post De gouden regels voor merkgroei volgens Les Binet appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: hashtags verbergen op Instagram en talent vinden met LinkedIn Talent inSights

Door Ilse

ZIGT #socialmedia: hashtags verbergen op Instagram en talent vinden met LinkedIn Talent inSights

Ook deze week rapporteren wij een aantal van de nieuwste ontwikkelingen op social media. Zo heeft Instagram een grote interne verandering ondergaan: de oprichters zijn opgestapt en een nieuwe CEO heeft hun plaats ingenomen. LinkedIn heeft een tool geïntroduceerd waarmee bedrijven nieuw talent kunnen vinden en Twitter denkt mee over databesparing. Ga up-to-date het weekend in met deze nieuwe social update!

Oprichters Instagram stappen op
Het nieuws kan je vast niet ontgaan zijn: Instagram oprichters Kevin Systrom en Mike Krieger zijn opgestapt. De reden? Spanningen tussen hen en Facebook CEO Mark Zuckerberg. Ze zouden het niet eens zijn over de richting die het sociale medium opgaat. We zijn van plan om wat vrije tijd te nemen, om onze nieuwsgierigheid en creativiteit opnieuw te ontdekken”, aldus Systrom in een verklaring. “Het bouwen van nieuwe dingen vereist dat we een stap terug nemen, begrijpen wat ons inspireert en dat koppelen aan wat de wereld nodig heeft. Dat is wat we van plan zijn om te doen.” Hiermee lijken ze te suggereren een nieuwe startup te beginnen.

Adam Mosseri nieuwe CEO Instagram
Met het vertrek van Kevin Systrom en Mike Krieger bij Instagram was het dan ook te verwachten dat er een nieuwe CEO aangekondigd zou worden. Adam Mosseri neemt vanaf heden de leiding over. Hij werkt al tien jaar voor Facebook, waar hij verschillende designfuncties had en verantwoordelijk was voor het team achter de nieuwsfeed die gebruikers te zien krijgen. In mei dit jaar werd hij ‘Head of Product’ van Instagram. Adam Mosseri over zijn voorgangers: “De impact van hun werk de afgelopen acht jaar is ongelofelijk. Ze hebben iets gebouwd waar mensen van houden en dat plezier en verbinding brengt voor zo veel levens.” Wij zijn benieuwd wat deze verandering voor Instagram betekent.

Instagram test onzichtbare hashtags
Hashtags zijn één van de beste manieren om je foto’s op Instagram onder de aandacht te brengen. Toch is het niet fraai om een hele lijst aan hashtags onder je foto te plaatsen. Instagram speelt hier slim op in door te testen met onzichtbare hashtags. Met de functie kan nog steeds worden gezocht op populaire hashtags, alleen is de hashtag niet direct zichtbaar. Hoe de hashtag straks precies onder de foto wordt getoond is niet duidelijk. Waarschijnlijk moeten gebruikers een extra knopje indrukken om te zien welke hashtags er gebruikt zijn. Hoeveel hashtags zet jij altijd onder je foto?

Vind talenten met LinkedIn Talent Insights
Sinds vorige week is er een bètaversie van LinkedIn Talent Insights beschikbaar in Nederland! Maar wat kan je er mee? Deze data-driven tool is vooral gericht op recruiters. De tool geeft inzicht in hoe talent zich beweegt en hoe andere bedrijven te werk gaan met hun recruitment. Je kunt makkelijk de trends binnen de ‘talent marketplace’ volgen met real time data. Hierop kun je eventueel je strategie aanpassen. Je kunt zelfs zien aan welke bedrijven je talenten verliest. Wat ons betreft een interessante stap van LinkedIn om zo hun data te gebruiken!

Twitter update brengt databesparing
Het sociale platform heeft een kleine update uitgevoerd waarin het mogelijk wordt om een optie aan te vinken zodat er minder data wordt verbruikt door de app. Handig voor als je data bijna op is aan het einde van de maand! Als je de databesparingsfunctie aanzet worden video’s niet meer automatisch afgespeeld en foto’s in een lagere kwaliteit weergeven.

Je Instagram locatie via Facebook
Facebook is bezig met tests waarin zij de locatie van Instagram gebruikers bijhouden. Facebook zelf houdt al jaren je locatie bij, maar is nu misschien van plan dit ook via Instagram te volgen. Betekent dit dat Facebook zonder jouw toestemming jouw locatie kan opvragen via Instagram?  Nee, de functie is opt-in wat betekent dat je zelf moet aangeven of je hier gebruik van wilt maken. Facebook heeft aangegeven om de gebruikers op de hoogte te stellen over het aanzetten van deze functie. Na de overname van Instagram door Facebook is het niet gek dat Facebook nu ook zoveel mogelijk informatie via Instagram probeert te achterhalen. Voor ons komt dit nieuws dan ook niet als een grote verrassing.

Opzegperiode van Facebook accounts verlengd
Wanneer je je Facebook account opzegt, kreeg je 14 dagen bedenktijd. Als je binnen deze periode inlogt, werd je account opnieuw geactiveerd. Deze week liet Facebook weten dat zij de opzegperiode van 14 dagen hebben verlengd naar 30 dagen. “We hebben gezien dat mensen probeerde in te loggen in accounts na de 14 dagen. Deze langere periode geeft mensen meer tijd om een goede keuze te maken”, aldus de woordvoerder van Facebook.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: hashtags verbergen op Instagram en talent vinden met LinkedIn Talent inSights appeared first on ZIGT.

Hoe effectief is een roadblock op radio?

Door Marnienke

Hoe effectief is een roadblock op radio?

Talpa Network en ZIGT hebben de handen ineen geslagen en een testcase opgezet waarbij de effecten van een roadblock voor een frequente radio adverteerder werden onderzocht.

Bij een roadblock op radio wordt een commercial op exact dezelfde tijd op meerdere zenders tegelijk uitgezonden. Mensen die zappen tussen de zenders krijgen dan op elke zender op dat moment de commercial te horen. Maar wat is nu de toegevoegde waarde van een roadblock? En onder welke conditie is de inzet van een roadblock het meest effectief?

Uit het uitgevoerde testonderzoek blijkt dat de inzet van een roadblock zorgt voor een significant hogere herkenning van de radiocommercials, zeker wanneer het roadblock in de ochtend of de avond wordt ingezet.

Belangrijkste learnings:

  1. Het effect van roadblocks is duidelijk terug te zien wanneer luisteraars minder zendervast zijn.
  2. Dit is een logisch effect: extra effect van roadblocks kan in de werkelijkheid ook alleen optreden als mensen zappen. Mensen die bij één zender blijven hebben ook vaak maar een enkel contact met de commercial, en niet met meerdere contacten op andere zenders.
  3. Exposure met roadblocks zorgt voor een hogere herkenning van de commercial naast reguliere inzet van radiocampagnes.
  4. Vooral in de ochtend- en avondspits, is het raadzaam een roadblock in te zetten, zodat luisteraars bij het zappen niet om je commercial heen kunnen. In de auto wordt vaker tussen zenders gezapt dan thuis of op het werk.
  5. Wel kan er lichte irritatie optreden aangezien meer luisteraars in de exposed groep aangeven de commercial te vaak gehoord te hebben. Dit kan ook het gevolg zijn van zwaardere mediadruk in deze groep. Mogelijk gevolg van deze irritatie is een negatievere (merk)perceptie. Een overweging kan zijn om roadblocks in te zetten in periodes zonder zware mediadruk en te voorkomen dat deze kans op wear-out optreedt.

Onderzoeksmethodiek

Om de impact van roadblocks in kaart te brengen, zijn twee groepen onderscheiden: radioluisteraars met roadblock contactkans en radioluisteraars zonder roadblock contactkans. Deze contactkansen zijn berekend door het mediaschema naast het mediaconsumptiegedrag te leggen. Op deze manier zijn ook contactfrequentie analyses mogelijk. Door deze groepen te vergelijken kan de uplift (hogere herkenning) van roadblocks worden toegewezen. In de analyse is rekening gehouden met verschillende contactgroepen, gebaseerd op het aantal zenders de intensiteit waarmee men radio luistert. Daarbij geldt dat hoe hoger de contactfrequentie is, hoe hoger de herkenning van de commercials in het algemeen is. De inzet van een roadblock heeft geen effect op de waardering in rapportcijfer, of op de kenmerken relevantie, opvallendheid, wekt interesse en aanzetten tot actie.

Het onderzoek is over een periode van 12 weken uitgevoerd. Elke week is één roadblock ingezet met een commercial op maandag, in de ochtend, middag of avond. Als testgroep is ook de optie ‘geen roadblock’ meegenomen, om de verschillen tussen wel of geen inzet van een roadblock goed in kaart te brengen. Voor elke meting is minimaal een N=100 behaald. In totaal hebben N=1.390 respondenten aan het onderzoek mee gedaan.

Voor meer informatie over het onderzoek en de resultaten:

ZIGT Mediabureau, Marnienke van der Maal (marnienke.van.der.maal@zigt.nl)

The post Hoe effectief is een roadblock op radio? appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: shoppen via Explore in Instagram

Door Simone

ZIGT #socialmedia: shoppen via Explore in Instagram

Het is weer tijd voor de social update. Shoppen we binnenkort allemaal via Explore in Instagram? En hoe krijg je de chronologische volgorde in Twitter terug? Je ontdekt het in de social update van deze week.

Shoppen via Explore in Instagram
Onlangs kondigden we Instagram Shopping al aan. De eerste stappen zijn nu gezet, waarbij Instagram inzet op het kopen van producten via het medium. Bedrijven in 46 landen hebben momenteel de mogelijkheid om producten te taggen in Stories. Druk je op deze tag, dan ontvang je direct meer informatie over het product. Ook komt er een winkel-kanaal in Explore, helemaal aangepast voor jou. Zo vind je hier alleen berichten waarin producten zijn getagd door merken die je volgt en mogelijk leuk vindt. Het nieuwe kanaal verschijnt de komende weken voor alle gebruikers wereldwijd. Heb jij al weleens wat gekocht via Instagram?

Chronologische volgorde Twitter terugkrijgen?
Het algoritme van Twitter bepaalt wat belangrijk is en dus bovenaan in je tijdlijn komt te staan. Toch is niet iedereen blij met dit algoritme. Mensen willen al langere tijd de mogelijkheid terug om precies te zien wie wat wanneer heeft gepost. Na de laatste update is het mogelijk om de chronologische feed terug te krijgen. Hoe je dit doet? Ga naar instellingen en zet bij inhoudsvoorkeuren de optie ‘toon de beste Tweets eerst’ uit. Momenteel test Twitter de mogelijkheden om het algoritme makkelijker aan en uit te zetten. Wij zijn benieuwd! Wat heeft jouw voorkeur?

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: shoppen via Explore in Instagram appeared first on ZIGT.

Gaat NLProfiel de gamechanger zijn binnen dataland?

Door Nina

Gaat NLProfiel de gamechanger zijn binnen dataland?

Een aantal maanden geleden maakten Persgroep, Sanoma en TMG samen bekend onder de naam NLProfiel een datadienst te beginnen waarmee ze adverteerders van betere en volledigere dataprofielen kunnen voorzien. Beschikbare data wordt volledig volgens de regels verzameld en beschikbaar gesteld, opvallend is wel dat dit juist rond de invoering van de AVG naar buiten is gekomen. Deze data is vanaf heden beschikbaar voor de markt, waarbij de data tot 2019 gratis toegevoegd kan worden aan campagnes. Vanaf 2019 wordt hier een uplift voor gerekend, hoe hoog deze uplift gaat worden is nog niet bekend.

Deze week hebben de betrokken partijen hun plan gepresenteerd: Doel hiervan was een kijkje onder de motorkop te geven van het initiatief, waarmee ze een vuist hopen te maken tegen Google en Facebook. Of dat gaat lukken met de huidige betrokken partijen is een vraag waar ze zich bewust van zijn. Met die reden hopen ze op korte termijn ook nieuwe partijen toe te kunnen voegen aan het portfolio, om zo de data nog vollediger en op grotere schaal beschikbaar te maken.

Dat NLProfiel überhaupt het levenslicht ziet is voor sommigen misschien een verassing, aangezien de betrokken partijen elkaar normaliter proberen weg te concurreren. Duidelijk is dat iedereen begrijpt dat de uitgevers los van elkaar geen serieuze weerstand kunnen bieden aan de grotere spelers uit de VS. Het gevoel dat na de presentatie overheerste was toch wel dat de samenwerking op dit vlak weliswaar nodig is, maar op dit moment toch ook vooral erg ongemakkelijk is.

Feit is dat de nieuwe setup slechts in enkele maanden van idee tot werkend platform is ontwikkeld, wat veelbelovend is. Er zijn weer stappen gezet in de wereld van datagedreven marketing, en wij zijn benieuwd naar de eerste resultaten hiervan.

ZIGT Mediabureau, Bob Mosch & Gina van den Bogaard

The post Gaat NLProfiel de gamechanger zijn binnen dataland? appeared first on ZIGT.

Het Gerard Ekdom Effect?

Door Nina

Het Gerard Ekdom Effect?

Gerard Ekdom kon niet wachten met beginnen bij Radio 10 en startte dan ook al in de laatste week van augustus bij zijn nieuwe zender. Voor Radio 10 een goede start want we zien de effecten hiervan gelijk al terug in de nieuwste luistercijfers.

Als we de laatste twee luisterperioden met elkaar vergelijken zien we de volgende cijfers:

De grote winnaar is Radio 10 met een stijging van 0,7% in zenderaandeel. Radio 538 en NPO Radio 2 hebben moeten inleveren op zenderaandeel met respectievelijk 0,5% en 0,9%. Waar ligt dit dan aan? De zomerperiode is natuurlijk een afwijkende periode voor wat betreft het luistergedrag. Of heeft Gerard Ekdom dit echt in zijn eerste 5 dagen voor elkaar gekregen? Of was het de vakantie van de radio 538 dj’s waardoor zij hebben moeten inleveren? We zoomen in het op het ochtend tijdvak om een verklaring te vinden voor deze shift.

In de ochtend zien we een vergelijkbaar patroon. Alleen stijgt Radio 10 hier niet met 0,8% maar met maar liefst 1,1%! Kunnen we dan echt al spreken van een Gerard Ekdom Effect? Het is in ieder geval wel een opvallende shift in cijfers sinds hij bij Radio 10 aan de slag is gegaan. Maar het is eigenlijk nog te vroeg om deze conclusie te trekken. Want er was natuurlijk ook sprake van een zomerreces bij een aantal zenders.

Wij gaan de cijfers in ieder geval de komende maanden goed in de gaten houden, want wij verwachten dat dit pas het begin is van de verschuivingen. Zal het Ekdom Effect doorzetten en de komende maanden nog meer aandeel winnen? Wat gaan Mattie & Marieke in de ochtend bij Q doen? En hoe zal het volgend jaar gaan met Radio 538 als Edwin Evers voortaan in zijn bed blijft liggen in de ochtend? Vorige maand schreef Veroni er al over in het artikel over de cijfers van jun/jul, voor hoe lang blijft Radio 538 nog marktleider? We keep you posted!

ZIGT Mediabureau, Lisanne van der Heuvel

The post Het Gerard Ekdom Effect? appeared first on ZIGT.

❌