[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderZigt

Waarom camera’s in digitale abri’s zorgen voor ophef en niet de locatie toegang die je Google Maps geeft?

Door Danielle

Waarom camera’s in digitale abri’s zorgen voor ophef en niet de locatie toegang die je Google Maps geeft?

Mediabureaus zijn al langer op de hoogte, en sinds maandag 4 september ook heel Nederland: buitenreclame exploitanten maken gebruik van camera’s om vast te stellen wie langs hun schermen loopt. Waarom zou een exploitant gebruik maken van deze techniek en waarom wordt dit nu zo uitgebreid besproken?

Buitenreclame biedt mogelijkheden!
Buitenreclame wordt steeds meer gedigitaliseerd en dit biedt veel mogelijkheden. Zo bestaand er slimme digitale abri’s die zijn aangesloten op aanrijtijden van metro’s en daarop anticiperen, of slimme digitale abri’s waardoor mensen op verschillende plaatsen met elkaar kunnen interacteren. Maar, deze slimme digitale buitenreclame geeft ook de mogelijkheid om het bereik te meten van reclame. Waar deze meting voorheen werd gedaan door middel van enquêtes kan dit nu ook doormiddel van camera’s. Top voor de media! Maar dat is nu ook net hét probleem.

De camera’s meten middels software namelijk hoeveel personen langslopen en kunnen onderscheid maken in geslacht en indelen in leeftijdsgroepen. Dit is voor adverteerders waardevolle informatie waardoor de campagne ingezet kan worden op de plekken waar de doelgroep het best te vinden is. Waar nu voornamelijk fixed wordt ingekocht op aanwezigheid in een loop (1x in de 2 minuten zichtbaar), zo kan uiteindelijk worden ingekocht op basis van het bereik van een doelgroep. Mocht bijvoorbeeld een zakelijke adverteerder de forenzen willen bereiken, kunnen zij wellicht volgens de metingen het best adverteren in het tijdvak tussen 7:00-8:00 uur.

Schending van privacy?
De consument, aan de bereikzijde van de campagne, ziet dit anders. Zij zien camera’s. Met camera’s worden gegevens vastgelegd. Zij zien geen voordelen terwijl zij meer relevante advertenties te zien krijgen. Maar waarom krijgen ze op een station als Amsterdam Centraal niet te horen dat ze worden vastgelegd op camera en hun gegevens gebruikt worden voor commerciële doeleinden, terwijl dit wel op internet moet worden gemeld vanwege de Cookie wetgeving? Vooral als de consument geen hier niet aan kan ontsnappen. En is dit niet anders dan dat wij in bijvoorbeeld Google Maps toestemming hebben gegeven om onze locatie te volgen?

Momenteel wordt veel gesproken over het vastleggen van gegevens vanwege de nieuwe privacywetgeving vanaf mei 2018 (De General Protection Regulation). Omdat veel bedrijven flinke aanpassingen moeten maken vanwege deze aankomende wet is de vraag nu al of een exploitant als Exterion deze gegevens wel mag verzamelen.

Waarom dan toch deze manier van gegevens verzamelen?
Waarom waagt een exploitant als Exterion zich dan toch aan deze manier van meten? Ten eerste geeft digitale reclame de mogelijkheid om in te kopen op basis van CPM. Zijn in een bepaald tijdvak meer mensen die langs een abri lopen, zoals spitstijdvak? Dan kan de CPM worden opgehoogd voor dit tijdvak. Exterion kan dit uiteraard onderbouwen met cijfers. Ten tweede geeft het inkopen op basis van impressies de mogelijkheid om meer reclame uitingen op een dag te verkopen dan wanneer wordt ingekocht zoals het momenteel gaat: bijvoorbeeld aanwezigheid van 10 sec. per 2 minuten gedurende de dag. Is dit een manier om meer geld te verdienen aan meer adverteerders?

Vanuit ZIGT hebben wij gekeken naar deze nieuwe manier van inkopen. Vergeleken met inkopen in een loop is inkopen op basis van CPM (kosten per duizend bereikt) vooralsnog duurder. Maar is dit beter? De adverteerder kan wel inkopen op specifieke tijdvakken wanneer een abri een hoog bereik heeft op de doelgroep, maar dan is de kans alsnog aanwezig dat de abri niet gezien wordt door deze doelgroep. Daarbij wordt de adverteerder alsnog afgerekend per duizend voorbijgangers. Wanneer een adverteerder fixed inkoopt voor de gehele dag, is de kans aanwezig dat deze adverteerder een hoger bereik genereert dan alleen in een bepaald tijdvak. Veelal zijn deze fixed tarieven goedkoper dan inkoop op CPM. Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar alle verdere ontwikkelingen en zullen dit scherp in de gaten houden!

Mediabureau ZIGT, Danielle

The post Waarom camera’s in digitale abri’s zorgen voor ophef en niet de locatie toegang die je Google Maps geeft? appeared first on ZIGT.

Bestedingen radioreclame stabiel over 1e halfjaar

Door Ilse

Bestedingen radioreclame stabiel over 1e halfjaar

De radio bestedingen binnen radio zijn in het eerste halfjaar van 2017 stabiel gebleven*; totaal is €104,8 miljoen euro besteed binnen het mediumtype radio wat nagenoeg gelijk is aan de omzet van vorig jaar. Het 2e kwartaal scoorde hierbinnen een iets groter aandeel (€58,9 mln) dan het eerste kwartaal van dit jaar (€45,9 mln). Het leeuwendeel van deze bestedingen komen ten goede van spot (€99,7 mln) en een kleiner deel voor non-spot (€5,1 mln).

Mediumtype radio blijft onverminderd populair
Dat radio een breed ingezet en gedragen mediumtype is, blijkt ook uit de gegevens als we inzoomen op de specifieke branches waarin radio wordt ingezet. Voor retail wordt radio bovengemiddeld ingezet waardoor deze branche de lijst aanvoert als het gaat om bestedingen binnen dit mediumtype, gevolgd door transport op nummer 2 en de financiële dienstverlening op nummer 3 als het gaat om totale advertentiebestedingen in de 1e helft van 2017. Ook binnen het klantportfolio van ZIGT zien we deze ontwikkeling en hebben de radiobestedingen zelfs een stijging laten zien van 10% t.o.v. de eerste helft van vorig jaar met als grootste radio adverteerders Lidl, gevolgd door Marktplaats en Coolblue.

Dat radio nog steeds een veel ingezet advertentiemedium blijkt, naast deze constante advertentiebestedingen, ook uit het nog steeds zeer consistente luistergedrag van de Nederlandse consument; maar liefst 88% van de bevolking (leeftijd 10+) luisterde in de eerste helft van 2017 naar radio en deden dit gemiddeld 3 uur en 3 minuten per dag (NLO/GfK).

Radio 538 behoudt marktleiderschap
Als we naar de specifieke marktaandelen van de zenders kijken zien we dat Radio 538 haar marktleiderschap verder consolideert met lichte groei naar een marktaandeel van 13,2%, ondanks een lichte daling in het totale weekbereik in diezelfde periode (105.000 luisteraars minder).

De 2e, eveneens stevige positie, wordt al een tijd ingenomen door NPO2 met een marktaandeel van 10,1%, gevolgd door Sky Radio als 3e die met een kleine daling van 0,4% uitkomt op een marktaandeel van 9,5%.

De top3 is niet verrassend en laat zien dat de publieke omroep, ondanks de goede prestaties van NPO1 (stijging van bijna een procentpunt naar 8,4% marktaandeel, alert moet blijven op hun marktpositie in totaal gezien het feit dat  3FM wederom verder is weggezakt naar een marktaandeel van 4,3% , een daling die al een tijd geleden is ingezet (dezelfde periode in 2016 was dit nog 6,7%). Daarnaast hoopt Talpa Radio met het binnenhalen van Giel Beelen op Radio Veronica ongetwijfeld ook op een flinke stijging in marktaandeel komende periode met de geplande nieuwe ochtendshow van deze populaire DJ.

Online radio biedt interessante mogelijkheden
Naast de ‘traditionele’ radiocijfers (afkomstig uit het Nationaal Luister Onderzoek) is ook een stijging te zien in het digitale luistergedrag onder consumenten; deze veranderende manier van radioconsumptie leidt tevens tot een verbreding in de advertentiemogelijkheden voor de adverteerder die hiermee de beschikking krijgt over meer targeting en segmentatie mogelijkheden (o.a. display re-targeting en geo targeting).  Een gezamenlijk onderzoek van The Media Exchange en MeMo2** laat zien dat het online radiobereik wordt geschat op 3,6 miljoen personen. Daarnaast blijkt uit dit onderzoek tevens dat online radio erg complementair is aan ‘traditionele’ FM inzet (minimale doublure) en met name een significant jongere doelgroep bereikt (20-34) die o.a. veel in-app en via website luisteren. In combinatie met andere online advertising mogelijkheden (‘one-click away’ van sitebezoek) kan online radio een interessante toevoeging bieden als het gaat om het versterken van het  effect op de aankoop- en bezoekintentie.**

Ruben Westendorp , Media Consultant ZIGT

Bron: Rab.fm

** Onderzoek The Media Exchange ism bereiksonderzoek MeMo2 en specifieke cases in samenwerking met adverteerders waarin effectonderzoek is gedaan naar aankoopintentie en bezoekintentie.

The post Bestedingen radioreclame stabiel over 1e halfjaar appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia #feest

Door Ilse

ZIGT #socialmedia #feest

Deze week is het #feest in de ZIGT #socialmedia update. Het Social & Content team praat je graag bij over de nieuwste ontwikkelingen op social media gebied. Wat is ons opgevallen? Pak er een drankje bij en loop er snel doorheen voordat je het pand verlaat!

#hoera #hashtag #10jaar
Afgelopen week was het reden voor een #feestje. De hashtag vierde namelijk zijn tiende verjaardag! Wist je dat de hashtag dagelijks wel 125 miljoen(!) keer gebruikt wordt? De meest gebruikte hashtags tot nu toe in 2017 zijn:

  1. #love
  2. #instagood
  3. #photooftheday
  4. #tbt
  5. #beautiful
  6. #cute
  7. #me
  8. #happy
  9. #fashion
  10. #followme

Facebookgebruik onder tieners
Facebook verliest steeds meer social terrein aan Instagram en Snapchat onder de jongeren doelgroep. Volgens eMarketer, een Brits onderzoeksbureau, zijn tieners en twintigers in toenemende mate klaar met Facebook.

In Nederland daalde het gebruik in de doelgroep 15 tot 19 jaar van 89% naar 80%. Toch betekent dit niet dat Facebook gebruikers verliest, maar enkel dat de gebruikers minder actief zijn. Ondanks de onderzoeksresultaten en de daling, blijft Facebook nog steeds het meest populaire social kanaal.

hashtag-feest

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

Bron: Business Insider

The post ZIGT #socialmedia #feest appeared first on ZIGT.

β€˜Mobile loyalty’, merkentrouw in de mobile age

Door Nicole

‘Mobile loyalty’, merkentrouw in de mobile age

Dat mobile een vaste waarde inneemt in de totale marketing- en mediastrategie van bijna iedere zichzelf respecterende adverteerder zal niemand meer ontkennen, maar dat mobile ook een steeds crucialere factor speelt binnen het verhogen van de klantloyaliteit (en omzet) is vaak een onderbelichte factor bij veel cases. Wat zijn belangrijke factoren om rekening mee te houden wanneer je kijkt naar mobile strategy marketingbreed, en wat zijn de cruciale succesfactoren als we specifiek kijken naar mobile advertising en hoe stem je deze goed op elkaar af? 

Mobile strategie en marketingstrategie

Waar in het verleden mobile met name nog beschouwd kon worden als ‘kanaal’ (of device) is dit, zeker gezien de explosieve groei van time spent van dit mediumtype, niet meer voldoende voor een succesvolle lange termijn marketingstrategie. Mobile is van invloed op de hele keten binnen de customer journey en heeft een bepalende rol gekregen op veel verschillende touchpoints hierbinnen. Een belangrijke reden hiervoor is dat, met name door verbetering van UX design van veel websites de afgelopen jaren, mobile ook steeds vaker een transactionele rol heeft gekregen en dus ook belangrijk is geworden voor conversie.

Deze verschuiving naar het einde van de customer journey is voor veel adverteerders, niet in de laatste plaats voor retailers en e-commerce partijen, een belangrijke reden om mobile als aparte strategische pijler te definiëren. Mede doordat mobiel simpelweg veel eisen stelt aan zowel marketing, techniek én creatie en het belang van een goede mobile strategie van toenemend belang is binnen de totale marketingmix. Naast het feit dat mobile het startpunt is voor 60% van de zoekopdrachten bij Google, is de user experience ook bepalend voor de SEO index bij Google en is dus een responsive website eerder een voorwaarde dan een vraag. Aan de ene kant is dus een separate mobile benadering nodig vanwege de vele specifieke kenmerken van mobile als mediumtype, maar anderzijds moet de mobile strategie wel ingebed zijn in de bredere marketingstrategie.

Eén geïntegreerd ecosysteem

Dat advertising hierbinnen ook een cruciale rol speelt is een logisch gevolg; de advertentiemogelijkheden zijn inmiddels legio op mobile. Hierbij is het belangrijk dat de mobile media strategie ook consistent is en past binnen de bredere mediastrategie. De spend in mobile advertising is al jaren stijgende (de spend in 2016 steeg maar liefst 25% t.o.v. het jaar daarvoor*) en steeds vaker zien we campagnes die gericht ‘mobile first’ zijn. Doordat de mogelijkheden breder maar ook specifieker worden (targeting mogelijkheden) zien veel adverteerders een duidelijke kans om het mobile kanaal nog beter (en effectiever) te benutten en worden advertising en (mobile) e-commerce strategieën vaker gecombineerd en afgestemd.

Voor advertising betekent dit dat mobile campagnes in diversiteit toenemen en er meer conversie gerichte campagnes zullen voortkomen uit deze ontwikkeling. Belangrijkste voorwaarde is dat alle kanalen een ecosysteem vormen (website, applicatie, e-mail, pushnotificaties, location based marketing en social media), maar ook de fysieke winkels die klantentrouw stimuleren. Platform (website), techniek én betaalsysteem zijn dus volledig op elkaar afgestemd waardoor de user experience (en klantentrouw) toeneemt.

Mobile als loyaliteitsprogramma

Dat mobile een startpunt is voor veel zoekopdrachten blijkt uit vele onderzoeken en Google data, en ook veel retailers en e-commerce partijen beseffen zich dit inmiddels. Waar voorheen mobile enkel een belangrijke rol speelde in de oriëntatie fase is de onmiskenbare ontwikkeling richting daadwerkelijk aankoop op mobile ook al een tijd gaande. Dit betekent dat de rol van mobile verandert en de adverteerder ook gaat nadenken over een (mobiel) loyaliteitsprogramma en een loyalty strategie. Real-time relevantie van content voor mobile devices is hierin een belangrijke ontwikkeling en het denken in ‘micro-momenten’ staat hierbinnen centraal**. Dit model kan doorvertaald worden naar advertising waar je van een micro-moment, via een waardevol moment naar een overtuigend moment (conversie) en uiteindelijke klantrelatie (loyalty) gaat.

Welke adverteerders zijn hierin succesvol en hoe doen ze dit? Starbucks is een mooi voorbeeld: zij lanceerden als een van de eerste (2011) een eigen app mét betaalmogelijkheden. De mobiele app werd jaren geleden ontwikkeld als digitaal spaarprogramma, maar is inmiddels een volledig opzichzelfstaand ecosysteem. Alles wat met de klant te maken heeft komt erin samen, van commercie tot aan de partnerships met andere bedrijven, waardoor maar liefst 1 op de 5 orders (én betalingen) nu vanuit mobile komt. Ook McDonalds heeft afgelopen voorjaar een nieuwe mobiele bestelapp gelanceerd waarmee klanten onderweg al hun hamburgers bestellen en betalen. De gelaagdheid in slimheid zit in het feit dat per filiaal een eigen content strategie gemaakt kan worden, gebaseerd op first en third party data waardoor de app specifiek voor ieder filiaal kan worden gepersonaliseerd.

KFC doet dit met een in-app spaarprogramma met kortingsvouchers, waardoor ook de klantbinding wordt gestimuleerd. Nog een mooi voorbeeld: Marktplaats heeft in de app een gepersonaliseerde zoekfunctie (location- en search based) en tevens een iDeal betaalintegratie, waardoor een nog betere in-app experience ontstaat. Mobile als perfecte brugfunctie tussen bedrijf en klant, een mooie ontwikkeling als je het mij vraagt.

Mediabureau ZIGT, Ruben Westendorp

Bronnen: Traffic Builders, Frankwatching

The post ‘Mobile loyalty’, merkentrouw in de mobile age appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: Surfen in de crowd

Door Ilse

ZIGT #socialmedia: Surfen in de crowd

Heb jij last van hoogtevrees of sta je niet zo graag in het middelpunt? Met deze ZIGT #socialmedia update kun jij in de toekomst écht crowdsurfen zonder dat je het podium op hoeft. Het Social & Content team praat je bij over de nieuwste ontwikkelingen op social media gebied. Wat voor nieuwe snufjes kunnen we verwachten? 

Crowdsurfen met Snapchat
Snapchat heeft een nieuwe feature uitgebracht genaamd ‘Crowd Surf’. De app plakt middels kunstmatige intelligentie video’s aan elkaar die op hetzelfde concert of festival gemaakt zijn.

De bedoeling is dat de korte filmpjes van tien seconden bij elkaar een langere video vormen waarvan je vanuit verschillende posities het optreden kunt bekijken. Zo ontstaat als het ware een dynamische concertvideo. Het is nog niet bekend wanneer de Crowd Surf-functie in Nederland wordt uitgerold.

Zelf gifjes creëren op Facebook
Met de camera van Facebook kun je vanaf heden ook zelf gifjes schieten. Deze nieuwe functie doet je denken aan de Boomerang functie van Instagram. Verder kun je met de Facebook Camera tekst toevoegen aan een foto, live streamen en dit vervolgens meteen ook op je nieuwsoverzicht plaatsen in plaats van in een Story.

Duidelijker nieuwsoverzicht Facebook
Facebook heeft laten weten te werken aan de berichtgeving en navigatie in het nieuwsoverzicht. Zo is het nu duidelijker zichtbaar geworden wie op wie reageert.

Verder is het kleurcontrast verhoogd zodat berichten beter leesbaar zijn. Wie op een link klikt ziet voortaan waar de link naartoe verwijst, voordat hij geopend wordt.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

Bron: NU.nl Facebook

The post ZIGT #socialmedia: Surfen in de crowd appeared first on ZIGT.

Waarom 65+ zo’n interessante doelgroep is

Door Marnienke

Waarom 65+ zo’n interessante doelgroep is

We horen het marketeers vaak zeggen: we willen verjongen, want onze huidige oudere (65+) doelgroep is niet interessant meer. Maar betekent dit dan dat je ook daadwerkelijk op zoek gaat naar een jongere doelgroep of kan dezelfde oudere doelgroep op andere effectievere manier worden aangesproken? Nog te vaak wordt er bij de 65-plusser gedacht aan strompelende oudjes die moeite hebben met traplopen, niet meer gemakkelijk onder de douche kunnen stappen of die niks meer verstaan. Dit beeld is niet altijd correct en wanneer doelgroepen op een manier benaderd worden waarin ze zichzelf niet herkennen zal communicatie minder effectief zijn. Maar wat is dan het juiste beeld? Tijd voor een deepdive: wie zijn deze 65-plussers en hoe bereik je ze?

Allereerst: dé 65-plusser bestaat niet. Net als bij de generatie jongeren kent de oudere doelgroep enorm veel diversiteit op basis van hun wensen, behoeften en waarden. Ook is er, door o.a. gezondere levensstijl en de toenemende gemiddelde leeftijd een levensfase bijgekomen voor de 65-plusser van nu, waarin ze nog flink van het leven genieten. Ze zijn daarnaast mobieler, welvarender, wonen langer zelfstandig en hebben vaker een eigen woning. Kortom, best interessant die 65-plusser!

Waarom zijn 65-plussers zo interessant? Ouderen zijn: met z’n velen, hebben geld en tijd, maken de meeste kilometers met de auto, kopen steeds vaker hun spullen online en bevinden zich tegenwoordig in alle uithoeken van media. Ze zijn gemakkelijk te bereiken, want het merendeel gebruikt nog traditionele media, maar ze zijn ook steeds vaker online te vinden.

Ze zijn met z’n velen: in twintig jaar tijd is het aantal 65-plussers in Nederland met 50 procent toegenomen van 2,1 miljoen naar 3,1 miljoen mensen. Ter vergelijking: de totale Nederlandse bevolking groeide in deze periode veel minder hard (‘slechts’ 10 procent). En het aantal 65-plussers neemt de komende jaren alleen maar meer toe: over 25 jaar zullen er 1,3 miljoen meer 65-plushuishoudens zijn dan begin 2015, waarvan de helft een 80-plushuishouden is. In 2040 zullen er juist 0,4 miljoen minder jongere huishoudens zijn dan in 2015, waardoor de Nederlandse huishoudens snel vergrijzen. Daarnaast zullen er ook meer eenpersoonshuishoudens zijn, o.a. door overlijden maar ook door echtscheidingen.

Veel tijd en geld: de eerste babyboomers zijn in 2011 met pensioen gegaan – waardoor ze veel tijd over houden – en deze groep neemt de komende jaren alleen maar toe. Het inkomen van 65-plushuishoudens ligt in 2015 bijna 30 procent hoger dan in 1995. Alleenstaande ouderen hadden gemiddeld 23.000 euro te besteden in 2015, 65-plusparen gemiddeld 40.000 euro. Gemiddeld gaven ze ruim 30.000 euro uit, waarvan ze ruim 25% uitgeven aan vervoer, recreatie, cultuur, vakantie en restaurants. Ook heeft deze doelgroep steeds vaker een eigen woning. Eind jaren ’90 had ongeveer een op de drie ouderen een eigen woning. In 2015 is gestegen naar de helft van de 65-plussers.

Ze zijn online: de tijden dat ouderen alleen nog maar voor de televisie hingen zijn allang voorbij. Ze zijn meer dan ooit online (meer dan 80% van de 65-plussers gebruikt internet) en kunnen hun weg hier goed vinden, vooral op Facebook en Whatsapp. In 2017 gebruikt 68% van de 65-79-jarigen Facebook, waarvan 44% dagelijks op het platform te vinden zijn.

Zelfs onder 80-plussers is Facebook niet onbekend: 61% heeft een profiel en 32% gebruikt het dagelijks. Meer dan de helft kijkt daarnaast weleens online TV, video’s of films of luistert online naar muziek. Ook hun devicegebruik neemt toe met de jaren: meer dan de helft gebruikt internet via hun smartphone.

Overige internetactiviteiten bestaan vooral uit e-mailen, informatie opzoeken en telebankieren. Zelfs de papieren tijger van de media – de krant – wordt inmiddels door meer dan de helft van de 65-plussers online gelezen. En dat ze online een interessante doelgroep zijn voor adverteerders, blijkt uit het feit dat meer dan de helft weleens online shopt.

Naast dat ze online te vinden zijn, kunnen we ze ook nog steeds heel goed bereiken via de traditionele kanalen. Ze kijken het meest TV en luisteren het vaakst naar de radio in vergelijking met jongere doelgroepen.

Hoe staan ze in het leven? De babyboomgeneratie (geboren tussen 1940-1960) keerde zich in hun volwassen leven vooral tegen de heersende moraal en kwam in opstand tegen de gevestigde orde. Ze streden voor de vrije seksuele moraal, ontkerkelijking en ontzuiling. Ze hadden een enorme behoefte aan vernieuwing en dat is ook na hun pensioen een rode draad in hun dagelijks leven. Anders dan generaties voor hen hebben zij de regie over hun eigen leven en zijn prima in staat zelf te bepalen wat wel en niet goed voor hen is. Dat is een van de redenen dat zij fit, vitaal, ongeremd en zelfredzaam in het leven staan, klaar om nieuwe dingen uit te proberen en te genieten van de vrijheid die ze hebben (Beautiful Lives, Young at Hearts onderzoek 2017). Van alle Nederlanders blijken de 65-75-jarigen relatief gezien het meest gelukkig en tevreden te zijn: 88% is tevreden met zijn leven en 89% vindt zichzelf een gelukkig mens. Onder 75-plussers is dit respectievelijk 84% en 86%.

Hoe bereik je ze? Juist niet door te communiceren op leeftijd, maar op levensfase. Nadat ze zelf kinderen hebben gekregen, krijgen ze te maken met het zogenoemde empty-nest syndroom (eigen kinderen uit huis), maar ook met het opa/oma worden. Verdiep je in de doelgroep door te vragen hoe oud ze zichzelf eigenlijk voelen en stem daar je communicatie op af. Uit eigen onderzoek weten we dat 65-plussers zich gemiddeld 13 jaar jonger voelen dan ze echt zijn. Dus weg met die stok, grijze haren en gezondheidsschoenen!

Bronnen voor dit artikel:

  • CBS Statline
  • Media:Tijd 2015
  • Beautiful Lives – Young at Hearts 2017
  • Newcom – Nationale Social Media Onderzoek 2017
  • Ruigrok Netpanel – What’s Happening Onine 2017

Mediabureau ZIGT – Marnienke van der Maal en Anna Kuiper

The post Waarom 65+ zo’n interessante doelgroep is appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: Facebookblauw

Door Ilse

ZIGT #socialmedia: Facebookblauw

Het weer laat ons deze week in de steek behalve bij de ZIGT #socialmedia update die jouw week Facebookblauw kleurt. Het Social & Content team praat je graag bij over de nieuwste ontwikkelingen op social media gebied. Wat voor nieuwe snufjes kunnen we verwachten? Pak er een drankje bij en loop er snel doorheen voordat je het pand verlaat!

Facebook gaat videochat-apparaat ontwikkelen
Achter de schermen schijnt Facebook te werken aan een videochat-apparaat en een slimme speaker met spraakassistent. Het apparaat zal over een 13 tot 15 inch touchscreen beschikken plus een slimme camera met groothoeklens. Door middel van kunstmatige intelligentie zullen gebruikers het gevoel krijgen dat ze samen in één ruimte zitten als zij met elkaar videochatten.

Het videochat-apparaat zal wellicht in het voorjaar van 2018 gepresenteerd worden, tijdens de ontwikkelaarsconferentie F8.

Slimme speaker
Volgens experts wordt er naast het videochat-apparaat nog een tweede apparaat ontwikkeld, namelijk de slimme speaker. Facebook lijkt geïnspireerd door Google en Amazon en zet een eigen spraakassistent in om de spraakopdrachten te verwerken.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

Bron: NU.nl

#socialmedia-Facebookblauw

The post ZIGT #socialmedia: Facebookblauw appeared first on ZIGT.

Gay Pride als slim marketingplatform

Door Ilse

Gay Pride als slim marketingplatform

Is het positief dat bedrijven zich uitspreken voor de acceptatie van homo’s en lesbiennes, of verbeteren ze daarmee vooral hun eigen naamsbekendheid onder een interessante doelgroep? De discussie voert al enige jaren, maar wat is eigenlijk het achterliggende belang van merken om zich te verbinden aan dit evenement dat dit weekend voor de 21e keer gehouden wordt in Amsterdam?

Marketingmythe of interessante doelgroep?
Waar menig groot merk vroeger huiverde om zich te verbinden aan een ‘risicovolle’ (minderheids)doelgroep, is de afgelopen jaren een enorme verschuiving zichtbaar in de marketing die specifiek gericht is op de gay-doelgroep in de periode rondom de Pride week in Amsterdam, maar zeker ook internationaal. Klopt de marketing mythe dat deze doelgroep bovengemiddeld interessant is als we kijken naar de rationele doelgroepcijfers zoals sociale klasse, inkomenspositie en uitgaven?

Niet echt blijkt uit onderzoek en de andere conclusie is dat deze doelgroep steeds meer gaat lijken op andere ‘standaard’ doelgroepen als het gaat om veel eigenschappen zoals inkomen, bestedingen en opleiding. Rationeel bekeken zijn er dus niet eens zoveel aanwijsbare redenen dat merken zich zeer specifiek op deze groep zouden moeten richten, maar feit blijft wel dat de imago aspecten, mits goed gebruikt in een campagne, positief de merkidentiteit kan beïnvloeden.

Sommige merken vertalen een campagne ook echt door naar een daadwerkelijk product of dienst (Bijenkorf parfum) maar voor veel merken is positieve PR of nieuwswaarde een net zo belangrijke factor om zich op deze manier te onderscheiden dan directe commerciële winst. Een ander aspect dat meespeelt is het toenemende belang van een positief bedrijfsimago (‘employer branding’) als werkgever; een open en divers werkgeversimago is iets wat bedrijven graag uitdragen en is dan ook in toenemende mate aanwezig in de communicatie zoals bij Google, Booking.com, Accenture en ING.

Claimen van positieve waarden
Waar voorheen de gay doelgroep letterlijk een beperkt interessante en bovenal zeer niche doelgroep was voor veel merken, is de laatste jaren een sterke groei zichtbaar in merken die deze doelgroep, direct dan wel indirect, aanspreekt met een gerichte marketing- en mediastrategie. Niet enkel door deelname aan de botenparade (waar de grote corporates en merken al jaren een onderdeel van uitmaken) maar juist ook vanuit de merken zelf met specifieke campagnes gericht op diversiteit (HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn), een specifiek LGBT evenement (Google, Accenture) of een andere zichtbare communicatievorm waarin merken zichzelf duidelijk afficheren richting de gay doelgroep.

De meeste campagnes hebben zeker een connectie of koppeling met wat je zou kunnen noemen de ‘diversiteitswaarden’ (jezelf zijn, tolerantie, acceptatie en diversiteit) die vaak samenhangen en herkenbaar zullen zijn voor de doelgroep, maar de campagnes zijn allesbehalve expliciet ‘gay’ te noemen.

De belangrijkste reden hiervoor is simpel: juist de grote nationale (en zeker internationale) merken hebben een groot belang om ook hun bredere doelgroep (lees: de heteroseksuele consument) te bereiken aangezien de gay doelgroep nog altijd een niche markt blijft. Dit betekent het claimen van de (positieve) merkwaarden die hiermee samenhangen en ze slim doorvertalen naar een breder campagneconcept die ook door de ‘massadoelgroep’ begrepen, geaccepteerd en positief geïnterpreteerd wordt. Wat resulteert in een grotere impact dan enkel bereik binnen de gay-doelgroep.

‘Likeability en share factor’
Veel bedrijven laten met een duidelijke onderscheidende campagne zien dat ze positief staan tegenover diversiteit en seksuele voorkeur maar wil de doelgroep ook daadwerkelijk zo aangesproken worden of zitten de marketeers al jaren met een aanname die eigenlijk niet klopt? Wil de gay doelgroep een campagne zien en wordt hierdoor de merkwaardering en aankoopintentie hierdoor ook positief beïnvloed? Helaas zijn er geen directe onderzoeken die dit aantonen maar de wijze waarop de campagnes worden ingestoken laat wel zien dat veel merken zich willen positioneren met de merkwaarden die dit ‘evenement van de diversiteit’ uitstraalt:  sympathiek, verbindend en tolerant zijn veel kenmerken die in alle campagnes terugkomen.

Imago is dan ook een zeer belangrijke factor in de keuze een doelgroepgerichte en specifieke ‘gay’ campagne; het bereik is misschien beperkt maar merken die zich (zeker onverwachts) op deze manier profileren, worden al snel opgepikt op sociale media met een grote ‘social-share’ factor en likeability. Zeker onder de gay doelgroep die zich aangesproken voelt en zich hierdoor makkelijk kan associëren én verbinden aan een product of dienst die ‘achter hun identiteit’ staat.

Hierbij een greep uit de (zeker originele) campagnes van dit jaar die gericht zijn op het Pride weekend:

HEMA Loves Everyone

Pride-amsterdam

Bijenkorf, Eau de Tolérance

Google LGBT Event

Mediabureau ZIGT, Ruben Westendorp.

The post Gay Pride als slim marketingplatform appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: Twitter komt in actie!

Door Ilse

ZIGT #socialmedia: Twitter komt in actie!

De komkommertijd zorgt ervoor dat we deze week kort maar krachtig kunnen zijn met de ZIGT #socialmedia  update. Het Social & Content team praat je graag bij over de nieuwste ontwikkelingen op social media gebied. Wat is ons opgevallen? Wat is nieuw? Pak er een drankje bij en loop er snel doorheen voordat je het pand verlaat!

Twitter komt in actie tegen ongepast gedrag
Eerder dit jaar maakte Twitter bekend er alles aan te doen om het platform nog veiliger te maken. Twitter heeft daar verschillende maatregelen voor genomen. Gebruikers die tweets plaatsen om angst te zaaien of te pesten worden geblokkeerd of verwijderd. Nieuwe technologieën zorgen ervoor dat dit soort gebruikers veel makkelijker op te sporen zijn. Ook worden zij beperkt in het aanmaken van een nieuw account.

Facebook lijkt meer te pushen op engagement
Dat Facebook de advertentiemogelijkheden continu aan het testen is blijkt maar weer uit nieuwe elementen die toegevoegd zijn aan sommige video advertenties. Gebruikers krijgen bij het zien van zo’n video een pop up met ‘nu delen’. Het lijkt er dus op dat Facebook meer aan het pushen is op engagement. Er is nog niet veel over deze nieuwe ontwikkeling bekend en het is ook (nog) niet zichtbaar op alle toestellen.

Facebook-engagement

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

Bron: Dutch Cowboys

The post ZIGT #socialmedia: Twitter komt in actie! appeared first on ZIGT.

Nieuw bij Facebook: De Campagneplanner!

Door Ilse

Nieuw bij Facebook: De Campagneplanner!

Eerder maakten wij bekend dat Facebook nu ook de Campagneplanner, een nieuwe tool binnen de Business Manager, heeft geïntroduceerd. Natuurlijk wekte dit onze interesse en zijn wij hier direct mee aan de slag gegaan. Onze bevindingen en mening hebben wij hieronder uitgewerkt.

Wat is de campagneplanner?
De campagneplanner is een tool binnen de Business Manager van Facebook. Met deze tool kun je “pakketten” opstellen waarin prognoses over bereik worden gegeven. Deze pakketten bevatten alle informatie waarmee campagnes worden opgezet, zoals frequentie, planning, doelgroep, plaatsingen, doelstellingen en advertentie-indelingen.

Mogelijkheden campagneplanner
Wanneer je een nieuw plan opstelt en alle gegevens hebt ingevoerd, wordt een overzicht opgesteld met de volgende punten:

Bereik, doelgroep en budget
Hierin zie je wat het bereik (in absolute aantallen en percentages) binnen de opgegeven doelgroep is met het beschikbare budget. Daarnaast wordt ook een tabel weergeven waarin je budgetten en/of bereik kunt afstemmen om zo eventuele bereiksdoelstellingen te kunnen optimaliseren en bij te stellen.

Facebook-campagneplanner-1

Frequentie per persoon
Hierin kun je terugzien hoe vaak jouw doelgroep de advertentie naar verwachting te zien krijgt. Note: Wil je een hogere/lagere frequentie, kun je dit wijzigen in het overzicht bij “frequentielimiet”.

Facebook-campagneplanner-2

Uitgaven per dag
Hierbij wordt inzichtelijk gemaakt hoe het budget verdeeld wordt over de campagneperiode.

Plaatsingsverdeling
Hier is de verdeling tussen uitlevering op desktop en mobile uitgesplitst.

Het is met de tool ook mogelijk om diverse scenario’s (met eventueel diverse doelstellingen) op te stellen en deze met elkaar te vergelijken om het meest optimale scenario te kunnen inzetten. Zie hieronder een voorbeeld:

Facebook-campagneplanner-3

Wat vindt ZIGT?

De campagneplanner is een handige tool om bereiksprognoses te kunnen opstellen, maar ook dit is niet de “holy grail”. Facebook bekijkt de prestaties van voorgaande campagnes en koppelt dit aan hun eigen data, waardoor de prognoses een beter beeld geven van het te behalen bereik.

Wat hierin niet wordt meegenomen en waar Facebook heeft geen invloed op heeft, betreft het gedrag van de doelgroep. Evenals dat zij geen invloed hebben op het biedsysteem waardoor de planner geen garantie kan geven op de afgegeven prognoses. Dit is essentieel om in gedachten te houden. Daarnaast is monitoren én goed optimaliseren van groot belang om doelstellingen te behalen. De tool is met name interessant om diverse scenario’s naast elkaar te leggen om de meest optimale opzet te kunnen adviseren.

Mediabureau ZIGT, Michelle Post

Wil je meer informatie over de Campagneplanner  van Facebook of advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post Nieuw bij Facebook: De Campagneplanner! appeared first on ZIGT.

❌