[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 24 November 2017Zigt

Talpa bouwt verder aan echt Nederlands mediabedrijf

Door Nina

Talpa bouwt verder aan echt Nederlands mediabedrijf

Gisteren heeft Talpa in het DeLaMar theater in Amsterdam een deel van de plannen voor het komende jaar gepresenteerd. John de Mol introduceerde de middag met de aankondiging vol door te willen investeren in een echt groot Nederlands mediabedrijf. De nieuwe BtoB naam van het bedrijf wordt Talpa Network.

De Mol kondigde daarbij ook gelijk de overname van Emesa (de partij achter onder meer Vakantieveilingen) aan, dat met name een belangrijke rol speelt in de doorontwikkeling van het Talpa Smart Data platform. Emesa heeft miljoenen profielen en deze zullen gebruikt gaan worden om advertenties nog beter aan te laten sluiten op een specifieke gebruiker. Data gaat komend jaar binnen Talpa Network een nog belangrijkere rol spelen en hiermee gaat Talpa de strijd aan met Google en Facebook.

John de Mol wilde verder echt een lans breken voor investeringen in de Nederlandse mediasector en gaf een kwinkslag aan zijn verhaal door aan te geven zelfs het afschaffen van de dividendbelasting hiervoor in te willen ruilen.

Talpa Media Solutions

CCO Peter de Mönnink kondigde het nieuwe geïntegreerde salesbedrijf van Talpa aan: Talpa Media Solutions. De Mönnink deed hierbij tien beloften aan adverteerders en mediabureaus en dat waren er meer dan hij ooit aan zijn vrouw had gedaan, naar eigen zeggen. Talpa Media Solutions wordt een one stop shop voor TV, radio, digital, social, data en creatie. Het betekent onder meer dat de nu nog gescheiden sales van TV (SBS) en radio (OMS) in 2018 volledig geïntegreerd zullen worden. OMS komt als naam dan ook geheel te vervallen.

Richting bureaus en adverteerders worden Strategic Accountmanagers de spil binnen Talpa die op hun beurt de specialisten er intern bijtrekken. De komende maanden zal deze operatie worden vormgegeven. Ook worden nieuwe afrekenmodellen belangrijker. Zo wil Talpa vaker media aanbieden in ruil voor aandelen in bedrijven.

Programmering TV

Ook waren er gedurende de middag diverse ontwikkelingen op programmagebied. Als eerste werd de terugkeer van Peter R. de Vries naar SBS bekend gemaakt. Hij gaat vanaf volgend jaar het programma ‘de Raadkamer’ presenteren. Een studioprogramma over misdaad en de achtergronden daarvan.

Verder wordt er fors geïnvesteerd in lokale content op Net5, waardoor juist ook in het voorjaar veel Nederlandse programma’s te zien zullen zijn. The Bachelor keert in een Nederlandse uitvoering terug en het door Nicolette van Dam gepresenteerde Veel Liefs uit Holland is een afgeleide van Boer Zoekt Vrouw internationaal, maar dan niet persé met boeren, maar met expats in het algemeen.

Op SBS6 komt de nieuwe Nederlandse dramaserie Zomer in Zeeland met Daniël Boissevain in de hoofdrol en wordt het internationale kassucces The Wall geprogrammeerd in samenwerking met de BankGiroLoterij. Daarnaast wordt het aloude Klasgenoten in een nieuw jasje gegoten, ditmaal gepresenteerd door Viktor Brand.

Tijdens de Olympische Winterspelen wordt er een crossmediaal platform opgezet waar 24 uur per dag achtergronden, huldigingen in het Holland Heineken House en interviews te zien zijn. 538 is al jaren aanwezig, maar dit jaar wordt dat gecombineerd met SBS6.

Tot slot gaat Talpa ook groot investeren in een nieuw kanaal: Voetbal TV, een online kanaal waar in samenwerking met de KNVB amateurwedstrijden centraal zullen komen te staan. Het wordt volledig geautomatiseerd en het doel is om 80.000 amateurwedstrijden per jaar zichtbaar te kunnen maken. Komend jaar worden 100 amateurclubs aangesloten.

Verwachting 2018

Het is duidelijk dat Talpa Network ambitie uitstraalt. Wij denken dat er op korte termijn nog de nodige acquisities zullen plaatsvinden. Goed ook om te zien dat er juist in content door geïnvesteerd wordt. De positionering van de radiozenders zullen worden aangescherpt en hopelijk leidt het op TV ook tot een hoger marktaandeel. Hoe Talpa Media Solutions straks operationeel zal werken zal moeten blijken, maar een echte integratie juichen wij toe.

ZIGT Mediabureau, Rogier Bruggeman en Janinka Zilverschoon

The post Talpa bouwt verder aan echt Nederlands mediabedrijf appeared first on ZIGT.

OuderZigt

Mediabereiksonderzoeken 3.0. Jij bepaalt!

Door Nina

Mediabereiksonderzoeken 3.0. Jij bepaalt!

Gisteren presenteerden de inwoners van het Mediahuis de stand van zaken met betrekking tot de Mediabereiksonderzoeken in Nederland. Na vele jaren van praktische stilstand zijn de onderzoeken klaar voor een upgrade naar 3.0.

Jaren tachtig

Bij het Mediabereiksonderzoek 1.0 bepaalde de uitgever wat het bereik van zijn of haar media was. Let wel, we hebben het hier over de jaren tachtig waarin de uitgevers domineerden en de “markt” alleen data te zien kreeg die het resultaat was van flink wat besprekingen. Natuurlijk waren we hier blij mee, want voor het eerst wist zelfs de uitgever wie zijn media las of bekeek. Vanuit hier konden adverteerders de eerste plannen maken.

JIC

Bij Mediabereiksonderzoek 2.0 werd het bereik opeens bepaald door de “markt”. Een verschuiving van alleen de uitgever naar een JIC was een feit. Een JIC, bestaande uit een slimme vertegenwoordiging van uitgevers, mediabureaus en adverteerders bepaalde wat het bereik in Nederland is. Jaren hebben de verschillende JIC’s goed werk afgeleverd. Rust in de markt, common currency en vooral lekker polderen. Met de komst van de grote internationale spelers en de daarbij behorende stortvloed aan data die de markt verkrijgt, via een veelheid van alternatieve mogelijkheden, maakte in eerste instantie dat het Mediahuis de dijken verzwaarde rondom het pand.

“Als Youtube niet mee praat (en betaalt) mogen ze ook niet in ons onderzoekje.”

Deze handelswijze was gelukkig van korte duur, want als bereiksonderzoek niet meet wat een consument iedere dag aan media gebruikt, dan wordt zelfs een JIC onbetrouwbaar.

Mediabereiksonderzoek 3.0: echte cijfers 

En daar is ie dan: het Mediabereiksonderzoek 3.0! Het onderzoek dat echt meet wat er gebeurt. Het kijkt, luistert en meet exact waar jij en ik zijn en wat we op dat moment doen. Onderzoeken die nooit bleken te fuseren staan als vriendinnen op het podium, media die je nooit bleek te kunnen meten kunnen we tegenwoordig gewoon uitlezen op een mobiel en bij verplaatsingen hoeven we alleen maar bang te zijn dat de batterij het niet te snel opgeeft. Zelfs de respondent, blijkt niet te kunnen stoppen met het delen van zijn of haar data. Mediabereiksonderzoek 3.0: echte cijfers waar de markt wat aan heeft, onze klanten inzichten verschaft, waar zij van ons als profs al jaren verwachtten dat wij die data hadden en onderzoekers die jaren jonger op het podium staan. Het Mediahuis heeft de weg omhoog gevonden en dan maakt het eigenlijk niet uit hoe hoog het water staat.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha

The post Mediabereiksonderzoeken 3.0. Jij bepaalt! appeared first on ZIGT.

Commercieel TV Beleid 2018 en wat vinden wij ervan: SBS

Door Nina

Commercieel TV Beleid 2018 en wat vinden wij ervan: SBS

In de komende weken staan presentaties van de grote TV partijen in de planning om meer opheldering te geven over het commercieel beleid voor 2018. De markt is in beweging sinds Ster hun nieuwe beleid heeft aangekondigd, waaruit blijkt dat de bureaukorting zal verdwijnen en vaste prijzen geïntroduceerd zullen worden voor alle adverteerders. We zijn benieuwd hoe de andere TV partijen/exploitanten hierop zullen reageren en wat dat voor de markt betekent.

Wij zullen persoonlijk verslag doen over de verschillende presentaties. Volg ons om exact te weten wat de zenders voor adverterend Nederland in petto hebben. 

SBS

Donderdag 16 november 2017 kwam SBS haar commercieel beleid voor 2018 aan ZIGT presenteren en hieronder vertellen wij de belangrijkste veranderingen voor 2018.

SBS neemt afscheid van Sanoma en is nu onderdeel van Talpa, dat een nieuw mediabedrijf aan het opbouwen is. Er zijn geen hele spannende veranderingen te melden in het commercieel beleid voor 2018. SBS heeft naar aanleiding van het commercieel beleid van Ster de inkoopdoelgroep 25-67 jaar toegevoegd met een index van 87. Op deze manier probeert SBS het voor de TV inkopers makkelijker te maken om de vergelijk met Ster te maken. Verder valt op dat de januari index aanzienlijk hoger ligt ten opzichte van vorig jaar, namelijk 82 tov 72 in 2017. De reden hiervoor is dat SBS vorig jaar veel adverteerders uiteindelijk moest afslaan, omdat zij in januari vol zaten. Echter kunnen we nu al melden dat de marktindex van SBS in januari 100 is ten opzichte van 110 in 2017.

Binnen het productaanbod heeft SBS een kwaliteitsslag gemaakt door de tijdvakken te verruimen. Het Non-Prime tijdvak is verlengd tot 18:00 uur (was 17:30 uur) en start in de avond al om 23:00 uur (was 23:30 uur).

Het Prime tijdvak is doorgetrokken en is nu tussen 17:00 uur en 23:00 uur in te delen. Tot slot heeft SBS het Super Prime tijdvak ingekort van 20:00 uur tot 23:00 uur (was 19:30 uur t/m 23:30 uur). Dit is een positieve verandering wat de uitlevering van de GRP’s zal bevorderen. Verder heeft SBS de inkooprichtlijnen aangescherpt door de blokselectie en 100% annuleringsregeling te verlagen. De blokselectie voor fixed inkoop is verlaagd van 200% naar 150%. De 100% annuleringsregeling is flexibeler geworden door deze van 3 naar 2 werkdagen te verlagen.Net als het verruimen van de tijdvakken zijn de aangescherpte inkooprichtlijnen een positieve verandering voor 2018!

Op donderdag 23 november geeft SBS in het De La Mar Theater uitleg over de strategie van het mediabedrijf Talpa, het verdere commercieel beleid voor 2018 en de verwachte programmering.

ZIGT Mediabureau, Lise Donkersloot & Robert Loos

 

Bron Beeld: sbs.nl 

The post Commercieel TV Beleid 2018 en wat vinden wij ervan: SBS appeared first on ZIGT.

Print leeft! (maar niet in print..)

Door Ewoud

Print leeft! (maar niet in print..)

“Leuk dat je je hebt opgegeven voor de MMA Startup Contest! (..)Tijdens dit spannende en inspirerende event pitchen tien startups hun innovatieve proposities voor de magazine mediasector. In korte presentaties van maximaal vijf minuten zullen de kandidaten op een wervelende manier uitleggen hoe hun idee jouw business vooruit kan helpen.”

Zo klonk de bevestiging na mijn aanmelding voor dit event van de MMA (Magazine Media Associatie), de brancheorganisatie voor magazine mediabedrijven. Daar had ik wel zin in, jonge ondernemers die hun wereldidee komen vertellen!

Want terwijl aan de ene kant wordt geroepen dat print ‘dood’ is, lijkt de branche soms levendiger dan ooit. Een aantal maanden geleden heb ik dit met eigen ogen gezien, toen ik aan de mediastrategie en -plannen voor de lancering van &C heb gewerkt (zie eerder artikel op ZIGT.nl)

Toch zijn innovaties nodig en dus heb ik me aangemeld om, zoals presentator Sander Schimmelpenninck het mooi zei, naar jongens en meisjes in capuchontruien te luisteren: startups.

In een zaal vol printgoeroes merkte ik al gauw dat het een interessante middag kon worden: een mix van redacteuren, mediamanagers en meesters van de oude stempel tegenover de startups met hippe plannen, dat zou nog wel eens wat discussie kunnen geven(..)

En laat ik maar direct met de deur in huis vallen: er zat geen enkele innovatie tussen voor de printmagazines. Werkelijk iedere pitch was een online oplossing..! Is print dan toch dood?! Nee. Maar de innovatie zit duidelijk niet dáár. Die zit online en daar hadden die capuchontruien toffe ideeën voor, wat het toch een interessante middag maakte. Ik neem je mee.

Grofweg zaten de innovaties in drie elementen: user experience, content distributie of (meer) geld verdienen met je content.

“er zat geen enkele innovatie tussen voor de printmagazines”

De eerste pitch trapte af met de claim dat de ‘packaging’ van je content goed moet zijn, in zijn geval de user experience in een app. De PDF heeft jarenlang goed gewerkt, maar is nu achterhaald: je gaat geen PDF lezen op je smartphone. Punt.

Hierna kwam Jolien van de Griendt van Newschain pitchen dat hun tool de user experience significant gaat verbeteren en speelt in op een ergernis die ikzelf ook ervaar: goede lange artikelen lezen op je smartphone betekent geen overzicht, kilometers scrollen en je weet niet wat er nog komt. Met hun tool worden alinea’s geclusterd die je als lezer kunt uitklappen en heb je dus wel overzicht. Slim.

Hierna kwam Poool, die uiteindelijk ook de dag won, met een oplossing om meer geld te verdienen met je content. Hij heeft onderzocht dat de drempel van een paywall op een website veel te hoog is: 95% van je bezoekers verlaat direct het artikel en erger nog, 65% verlaat zelfs direct je website. Zijn oplossing is om dit anders op te bouwen en loyalty-programma’s hierin te verwerken; bijvoorbeeld punten sparen als je artikelen leest (koopt).

Ook Katalysis had een manier bedacht om meer geld te verdienen met je artikel: een soort Blendle, maar dan zit het niet vast aan een platform/app. Of, zoals iemand uit het publiek samenvatte: ieder artikel krijgt een eigen kassa die op iedere plek werkt, of het nu op site A, B of C wordt (door)geplaatst.

Over Blendle gesproken (wat in de printwereld toch wordt gezien als held én als vijand), Catch Up presenteerde een app waarin recensies worden verzameld. Zijn droom: alle uitgevers plaatsen hun recensies in zijn app, zodat je als consument op één plek verzameld hebt wat recensenten van een bepaalde film, boek of band vinden.

Over dat betalen voor content, daar is iets mee. Dat iedereen het maar normaal vindt dat nieuws en artikelen altijd maar gratis beschikbaar moet zijn, irriteert uitgevers en journalisten. Vroeger betaalde je gewoon voor je krant of magazine. Máár zegt Anke Kuik van Faktor, dat klopt niet helemaal: mensen betalen tegenwoordig met data. En met die data verdient een uitgever geld (o.a. in de vorm van advertentie-inkomsten). Zij zegt dat een consument per dag gemiddeld met 40 bedrijven zijn data deelt. Waar het echter verkeerd gaat is dat consumenten zich daar niet bewust van zijn; niemand leest echt de tekst in de cookiewall of disclaimers. Zij zeggen hiervoor een oplossing te hebben: met een soort digitaal paspoort kun je actief je data geven aan websites. Goed voor de bewustwording en goed voor de regulering bij uitgever. En dat moet ook wel, want de GDPR komt eraan (nieuwe Europese wet voor databescherming).

Om data te verrijken en meer over het sentiment van je lezer te weten te komen, biedt Consent.io een oplossing door ratings aan je artikelen toe te voegen. Met deze tool kan een redacteur woorden/zinnen uit teksten markeren en lezers daarop laten reageren.

Nu het toch over online content gaat (ik herhaal: op een printfeestje..) dan mag online video natuurlijk niet ontbreken. Startup StoryTEQ heeft een coole techniek waarmee video’s gepersonaliseerd kunnen worden. Want, zo zeggen zij, waarom zou je de distributie wel personaliseren (d.m.v. scherpe targeting), maar de content zelf niet? Goede claim en mooie oplossing.

De laatste twee pitches kwamen van Braingineers en Frenzi. De eerste ging over neuromarketing en het meten van beleving/emotie; welbekend in onze branche. Startup Frenzi sloot af met een nieuw rich media bannerformaat. Voor mij vanuit een mediabureau niet heel bijzonder, maar ik zag sommige ‘print oren’ om mij heen wel klapperen.

Kortom, ik verklapte het al: geen echte innovatie of gouden ei voor de magazines zelf, maar wel toffe ideeën. Er zat niets wereldschokkends tussen, maar wel goede ideeën waarmee online content naar een hoger niveau getild kan worden. En om mij heen kijkend viel het goed, want er werd druk meegeschreven.

Toch brak de boel na de pitches pas echt los. Want DJ/Producer Sander Kleinenveld hield als intermezzo tijdens het juryberaad een betoog waarin hij de printindustrie vergeleek met de muziekindustrie. Hij zei dat je USP niet meer datgene is waar je geld mee verdient: een plaat maken kost geld, maar ik verdien met alles er omheen (draaien). En dat moest de printindustrie ook maar eens gaan doen. Nou, toen steigerden er een aantal uit het publiek. Hoe hij het in zijn hoofd haalde om dit te zeggen en dat het niets met elkaar te maken heeft; muziek is wat anders dan een magazine, etc, etc. Totale onbegrip (en dus leuk).

Conclusie van de dag: print leeft! (maar niet in print)

ZIGT Mediabureau, Ewoud van Zwam

Foto’s: MMA Persbericht 2017-11-17

The post Print leeft! (maar niet in print..) appeared first on ZIGT.

Commercieel TV Beleid 2018 en wat vinden wij ervan: BrandDeli

Door Nina

Commercieel TV Beleid 2018 en wat vinden wij ervan: BrandDeli

De komende weken staan presentaties van de grote TV partijen op de planning om meer opheldering te geven over het commercieel beleid voor 2018. De markt is in beweging sinds Ster hun nieuwe beleid heeft aangekondigd, waaruit blijkt dat de bureaukorting zal verdwijnen en vaste prijzen geïntroduceerd zullen worden voor alle adverteerders. We zijn benieuwd hoe de andere TV partijen hierop zullen reageren en wat dat voor de markt betekent.

Wij zullen persoonlijk verslag doen van de verschillende presentaties. Volg ons om exact te weten wat de zenders voor adverterend Nederland in petto hebben. We beginnen met BrandDeli.

BrandDeli

Door middel van augmented reality worden we meegenomen in het nieuwe commerciële beleid van BrandDeli. Dit jaar wordt bij de mediabureaus namelijk alleen de tariefkaart besproken. Er wordt een speciaal Dimensions event georganiseerd op 12 december. Op dit event wordt men door middel van augmented reality en 3D audio meegenomen door de verschillende dimensies van BrandDeli. Dat is het moment dat BrandDeli laat zien waar de verschillende merken voor staan en waar ze naartoe bewegen. Wat natuurlijk wel al bekend is, zijn de Olympische Spelen in februari die o.a.  bij Eurosport worden uitgezonden. Hier kunnen adverteerders op verschillende doelgroepen inkopen met een zogeheten Olympics index. De rest volgt 12 december.

Terug naar het commercieel beleid: Er verandert niet veel bij BrandDeli in 2018.

Net als in de gehele TV-markt wordt het ook bij de zenders van BrandDeli steeds lastiger om de jongere doelgroepen te bereiken. In de doelgroep pakketten zit de grootste stijging in doelgroepindex dan ook in het pakket 13-24 jaar. In het tegenovergestelde daarvan heeft BrandDeli twee oudere doelgroep pakketten toegevoegd, namelijk 50+ en 50-64 jaar. Daarbij kunnen adverteerders volgend jaar bij enkele doelgroep pakketten kiezen tussen twee doelgroepen. Om een voorbeeld te geven: de doelgroepen V20-49 en V25-54 worden tegen dezelfde index en zenderselectie aangeboden.

Bij Ster, SBS en RTL is de marktindex een gegeven, maar bij BrandDeli wordt ook in 2018 nog altijd geen marktindex ingezet. Daarentegen hebben zij ervoor gekozen om de gemiddelde maandindex over het hele jaar te verhogen van 105 naar 109. En uiteraard heeft ook BrandDeli de prangende vraag: wat gaat ons het nieuwe commercieel beleid van Ster opleveren? BrandDeli zit op een gegeven moment ook op een bodemprijs bij hoge volumes en bestedingsaandelen, dus waar gaan de grote adverteerders straks hun heil zoeken? De tijd zal het leren!

ZIGT Mediabureau, Lise Donkersloot

The post Commercieel TV Beleid 2018 en wat vinden wij ervan: BrandDeli appeared first on ZIGT.

ZIGT doet verslag: HTMIW ’17

Door Nina

ZIGT doet verslag: HTMIW ’17

Vorige week dinsdag vond een nieuwe editie van How to make it Work plaats in het Tropenmuseum in Amsterdam. Thema van de dag was Digitale Transformatie: Veel bedrijven hebben ermee te maken, en dan is het altijd prettig als je een kijkje in de keuken wordt geboden waar andere bedrijven eerder tegenaan gelopen zijn. Welke learnings zijn niet in het rijtje succesverhalen terechtgekomen? En nog belangrijker: Hoe leer je hiervan zodat je het zelf beter kunt doen? De transparante presentaties gedurende de dag gaven hier een eerlijk beeld over.  

Het IAB had een veelzijdig programma samengesteld van sprekers uit het binnen- en buitenland. Luke Wobreski van Google trapte af met een presentatie over het effect van (mobile) usability. Wat is het effect van kleine aanpassingen aan de navigatie van Google Maps geweest? Natuurlijk was dit goed (verrassend!), interessanter echter was de learning dat er afgestapt moet worden van het klassieke hamburgermenu bovenin de hoek. Verstop je belangrijkste buttons niet langer, maar breng ze groot en duidelijk in beeld: ‘out of sight is out of mind’. Een ander zijstapje werd gemaakt naar de snelheid waarmee apps de 10 miljoen downloads hebben bereikt: Verbazingwekkend om te zien hoe Facebook maar liefst ruim twee jaar nodig had om dit te bereiken, terwijl Google+ hier binnen 16 dagen al aan zat.

De AVG is niet altijd een even spannend onderwerp, des te knapper als je hierbij de aandacht van het publiek weet vast te houden. Professor Jan Kabel en Walter Flaat is het gelukt met hun presentatie over de GDPR, waarbij het goed is om te horen waar we nu staan en wat er per 25 mei wordt verwacht: ‘Als je veel waarde toevoegt aan een customer journey van de klant mag je ook meer gegevens vragen’.

En als je aan je moeder moet uitleggen waar die ingewikkelde AVG privacywet nou mee te maken heeft, dan vat dit het heel aardig samen naar mijn idee:

Dat er meer doelgroepen bestaan dan de boodschapper van 20-49 jaar oud was mij al duidelijk, maar dat er een hele grote doelgroep aan mannen binnen de zogenoemde ‘men in trouble’ valt was voor mij nieuw. Heb je een man die zowel bloemen als chocola afrekent in je webshop? Grote kans dat ze iets op hun kerfstok hebben, waar je vervolgens weer heel slim op in kunt spelen natuurlijk. 😉

De laatste spreker die een duit in het zakje deed was CMO Cilesta van Doorn, geïnterviewd door IAB voorzitster Nathalie Peters. Zij gaf een aantal interessante learnings mee, waar zij tegenaan is gelopen gedurende haar acht maanden bij Tele2. Als je niet mag adverteren op Spotify, dan maak je toch gewoon een single met Lil Kleine waardoor ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan’ op nummer 1 staat binnen Spotify?

Ik kijk terug op een inspirerende dag met een divers programma, waarbij wederom getoond werd hoe belangrijk het is om na te denken over een sterke online profilering. Enne, jong geleerd is oud gedaan, zo bewijst ook
deze baby

ZIGT Mediabureau, Gina van den Bogaard

The post ZIGT doet verslag: HTMIW ’17 appeared first on ZIGT.

Interview met Joost Istha

Door Nina

Interview met Joost Istha

Joost Istha is oprichter, eigenaar en CEO van mediabureau ZIGT. Dit jaar zijn wij Cross Media Bureau van het Jaar geworden en Nederlands MediaNetwerk wilde hier alles van weten. Joost legt in het interview uit waarom wij het grootste echt onafhankelijke mediabureau zijn.

Vanuit de Quadia Studio’s in Hilversum heeft Bas Vlught van Nederlands MediaNetwerk TV, zoals hijzelf zegt, een heerlijk gesprek met Joost Istha.

Via deze link kun je het interview bekijken.

The post Interview met Joost Istha appeared first on ZIGT.

ZIGT rapporteert: Decision Makers Survey update 2017

Door Nina

Decision Makers Survey update 2017

Voor het eerst heeft stichting DMS een jaarlijkse update van de Decision Makers Survey, het crossmediale onderzoek van (zakelijke) beslissers in Nederland, uitgebracht. ZIGT rapporteert enkele opvallend- en nieuwigheden vanuit deze editie van de survey.

Opvallendheden:

  • Printtitels doen het wederom bijzonder goed onder de grootzakelijke doelgroep. Dit geldt voor zowel de papieren titels als voor de digitale uitgiften.
  • Radio 538 genereert het grootste wekelijkse bereik.
  • Veel radiostations genieten populariteit in verschillende branches. Zo doen Veronica en E-Power het goed in de primaire B2B sector, maar is Sky Radio weer populair in de branche Handel & Vervoer. Het is dus van belang om als adverteerder verder te kijken dan de B2B doelgroep, aangezien verschillende branches een voorkeur hebben voor verschillende radiozenders.
  • Online wordt er vooral gebruik gemaakt van nieuwsmedia en zoekt men verdieping via andere titels.
  • LinkedIn wordt het meeste gebruikt voor zakelijke doeleinden onder de beslissers, gevolgd door Twitter. Facebook genereert het hoogste social bereik, terwijl ook YouTube veel wordt gebruikt voor niet-zakelijke doeleinden.

Nieuwigheden:

  • Het complete luistergedrag van beslissend Nederland is in kaart gebracht met de toevoeging van ORN, E-Power en Sky Radio aan de radiozenders.
  • Aanvullend op het totaalbereik van social media platformen is nu ook het gemiddelde weekbereik van de social media platformen gemeten.

Mediabureau ZIGT, Bryan Bunink

Bron: DMS, 2017

The post ZIGT rapporteert: Decision Makers Survey update 2017 appeared first on ZIGT.

24 Festival – Het evenement voor de creatieve, marketing, communicatie en media industrie in Nederland.

Door Nina

24 Festival – Het evenement voor de creatieve, marketing, communicatie en media industrie in Nederland.

En ZIGT was er bij!

Het Grote Marketing Congres

Overdag vond het Grote Marketing Congres (GMC)plaats met verschillende sprekers. Centraal stond hoe je de aandacht trekt van je doelgroep en hoe je deze vast houdt. Volgens neurowetenschapper Victor Lamme moeten commercials vooral korter worden om de aandacht vast te houden. De Persgroep gaf inzicht in de nieuwe onderzoeksmethode Advertising Impact Monitor (AIM), waarmee het effect van creatie is getest. Dit waren vooral open deuren, maar wel goed om in gedachten te houden. Tot slot hebben wij ook nog de presentatie van BrandDeli bijgewoond. Hierin liet BrandDeli samen met Iglo zien hoe het toevoegen van emotie aan hun commercial een omzetstijging liet zien.

Effies 2017; de stand van het land. 

’s Avonds was de jaarlijkse Effie uitreiking in het concertgebouw in Amsterdam. De Effie: de effectiviteitsprijs voor marketing en reclame, geeft voor ons altijd de stand van het land weer. Op welke bedrijven zit de consument te wachten, wie weet de harten van de consument het beste te veroveren en hoe wordt het gebracht?

Met een regen aan bronzen Effies, 2 zilveren en 2 gouden staat NL er top voor. Onze industrie floreert en daar mogen we trots op zijn. Het event op zich is top georganiseerd. Onder leiding van Dick van der Lecq is het een heerlijk event geworden om vooral te zijn.

“Dat onze opdrachtgever Wakker Dier de avond mocht afsluiten met de winst van een Gouden Effie maakte de avond voor ZIGT compleet”

Natuurlijk lijkt het alsof de prijzen worden verdeeld onder de usual suspects en bureaus. Maar wie goed kijkt ziet dat ook kleinere opdrachtgevers en bureaus ruimschoots aan de trekken komen. “Een blik op de inzendingen van dit jaar geeft een goed beeld van waar ons vak staat. We zien een groeiende aandacht van organisaties en merken voor hun maatschappelijke rol en ‘purpose’ terug. “ Aldus Mary Hoogerbrugge van de Effie Stuurgroep. Er waren dit jaar maar liefst tien cases in de categorie Maatschappelijk ingezonden. Dat onze opdrachtgever Wakker Dier de avond mocht afsluiten met de winst van een Gouden Effie maakte de avond voor ZIGT compleet.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha, Pauline Kamphuis & Janinka Zilverschoon

Bron beeld: effie.nl

The post 24 Festival – Het evenement voor de creatieve, marketing, communicatie en media industrie in Nederland. appeared first on ZIGT.

ZIGT zet zorg op de kaart in Amsterdam

Door Ewoud
werving-cordaan

ZIGT zet zorg op de kaart in Amsterdam

Als grote zorginstelling in Amsterdam en vanwege de groeiende zorgvraag, is Cordaan structureel op zoek naar nieuwe zorgprofessionals. Mensen met passie voor zorg die verpleegkundige, verzorger of begeleider willen worden in de hoofdstad.

Strategie

Om deze professionals aan te trekken heeft ZIGT, in samenwerking met het creatieve team van Cordaan, een stevige meerjaren arbeidsmarktcommunicatie strategie (AMC) geschreven, waarmee Cordaan het nieuwe wervingsoffensief dit najaar kon inluiden. Met deze strategie zorgen we ervoor dat Cordaan als dé zorgwerkgever van Amsterdam op de kaart wordt gezet. Anderzijds zorgt het voor specifieke werving om op de korte termijn de vacatures te kunnen invullen.

“De sterk geïntegreerde aanpak van Cordaan door de wervingscampagne aan te sturen vanuit zowel HR als MarCom, in nauwe samenwerking met het creatieve team, is een voorbeeld van hoe AMC-trajecten altijd zouden moeten lopen”  Ewoud en Marjolein van ZIGT

Het creatieve concept leende zich uitstekend om voor beide elementen een doorvertaling te maken in media: de medewerkers van Cordaan staan namelijk centraal in deze campagne.

Met persoonlijke foto’s en verhalen, vertellen de zij -als persoon, niet als medewerker in uniform- over wat zij belangrijk vinden in hun werk en over hoe ze bij Cordaan tot bloei komen: ik & Cordaan

Cordaan = Amsterdam

In media hebben we deze medewerkers ‘verspreid’ door heel Amsterdam: de komende weken staan vertellen zij in de abri’s hun verhaal. Als verbindend element rijdt er de komende weken een Cordaan-tram door de stad: stap in de zorg.

Amsterdamser kan bijna niet, een eigen tram door Mokum! De Amsterdamse zichtbaarheid hebben we verder verstevigd met impactvolle uitingen in Het Parool, dé krant van Amsterdam.

Ondersteunend aan de Amsterdamse zichtbaarheid heeft ZIGT een Social Media strategie geschreven om zeer gericht te kunnen werken aan beide doelstellingen. Gedurende de campagne sturen we dit continu bij, om zoveel mogelijk mensen aan te trekken. Daarnaast zorgen we met Jobboards en Adwords ervoor dat Cordaan duidelijk vindbaar is voor de actief zoekenden.

cordaan-tram

AMC is ook eigen medewerkers betrekken

Maar alleen communiceren richting de potentiële nieuwe werknemers vonden we niet voldoende: de 5.000 huidige medewerkers van Cordaan moeten óók betrokken worden in de campagne. Zij zijn het, naast de cliënten, waar we het voor doen: we zoeken collega’s voor hen.

Deels is dit natuurlijk gerealiseerd in het creatieve concept, maar door bijvoorbeeld posters en flyers op de locaties en communicatie richting de huidige medewerkers hebben we ervoor gezorgd dat iedereen onderdeel is van de campagne ‘ik&cordaan’, ‘jij&cordaan’.

ZIGT in al haar facetten

Om deze strategie en campagne tot stand te brengen, is ZIGT in alle vormen actief geweest: vanuit grondig doelgroep- en mediaonderzoek (ZIGT R&I) hebben we de strategie geschreven en vertaald tot een concreet mediaplan, waarna we dit uitrollen en coördineren. ZIGT Performance optimaliseert 24/7 de Social en Adwords campagnes voor het hoogste rendement.

Daarnaast heeft ZIGT Studio het creatieve concept geadapteerd, doorvertaald en geschikt gemaakt voor de diverse media. Daarnaast heeft het de campagnewebsite from scratch ontworpen en gebouwd: loopbaan.cordaan.nl

Mediabureau ZIGT, Marjolein de Jong & Ewoud van Zwam

The post ZIGT zet zorg op de kaart in Amsterdam appeared first on ZIGT.

Amsterdam Marketing dit najaar erop uit met ZIGT

Door Nicole

Amsterdam Marketing dit najaar erop uit met ZIGT

Een nieuwe campagne van Amsterdam Marketing is dit najaar van start gegaan in samenwerking met Mediabureau ZIGT. Amsterdam Marketing is dé citymarketing organisatie voor de Metropool Amsterdam. Deze non-profit organisatie is de gids voor bezoekers, bedrijven, maar juist ook voor bewoners van de stad.

De campagne, ter promotie van de uitagenda met alle evenementen die dit najaar te bezoeken zijn in Amsterdam en omgeving, zal spoedig worden uitgerold.

Mediabureau ZIGT is verantwoordelijk voor de online mediastrategie en de volledige uitrol hiervan.

The post Amsterdam Marketing dit najaar erop uit met ZIGT appeared first on ZIGT.

❌