[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag โ€” 14 Augustus 2018Zigt

Sapfabrikant Riedel gaat met ZIGT in zee

Door Nina

Sapfabrikant Riedel gaat met ZIGT in zee

De grootste sapfabrikant van Nederland, Riedel, brengt haar mediabelangen per direct onder bij mediabureau ZIGT. Riedel voert onder meer de merken CoolBest, Appelsientje, DubbelFrisss, Taksi en Van de boom en was tot eind vorig jaar onderdeel van FrieslandCampina.

Na de verkoop door FrieslandCampina werden de mediacampagnes de eerste maanden van 2018 opgezet tezamen met een externe adviseur, alvorens Riedel een bureau-orientatie opzette. De ervaring van ZIGT in combinatie met de strategische visie op het merk Coolbest bleek in de pitch doorslaggevend. 

‘Het nieuwe Riedel is een zeer platte en flexibele organisatie en wij waren dan ook op zoek naar een mediabureau dat daar goed bij past. We denken in ZIGT een creatief en ‘lean and mean’ mediabureau gevonden te hebben dat onze mooie merken Appelsientje, Coolbest, Dubbelfrisss en Van de boom echt verder gaat helpen. We zijn enorm enthousiast over deze nieuwe samenwerking!’, aldus Sabine Blom, Marketing Manager bij Riedel.

Rogier Bruggeman van ZIGT sluit zich hierbij aan. ‘Riedel kent een grote dynamiek. Met merken als CoolBest en Appelsientje die iedereen kent, maar die met nieuwe producten komen én met een relatief nieuw merk als Van de boom dat echt nog op de kaart moet worden gezet. En dat in een markt die uit zichzelf niet groeit op dit moment. Wij hebben er enorm veel zin in om samen met de brand managers van Riedel en de andere betrokken bureaus er voor te gaan zorgen dat de sappen en aanverwante producten door Nederland nog meer omarmd worden’.

The post Sapfabrikant Riedel gaat met ZIGT in zee appeared first on ZIGT.

OuderZigt

LG Electronics Benelux gaat samenwerken met mediabureau ZIGT

Door Nina

LG Electronics Benelux gaat samenwerken met mediabureau ZIGT

LG Electronics Benelux (LG) brengt haar mediabelangen met ingang van september 2018 onder bij mediabureau ZIGT in Nederland en België. Na een pitchtraject met meerdere mediabureaus kwam ZIGT voor beide landen als beste uit de bus.  

ZIGT gaat het gehele mediatraject verzorgen; mediastrategie, planning, inkoop en uitvoering van campagnes in on- en offline kanalen en voor alle Consumer Electronics en B2B divisies van LG Electronics Benelux.

Anna Kuiper, Strategy Director bij mediabureau ZIGT over de samenwerking: “We zijn zeer trots dat we aan de slag gaan voor dit innovatieve merk. LG heeft ambitieuze groeidoelstellingen in zowel Nederland als België. We kijken er naar uit om hier als strategische mediapartner vanuit onze onafhankelijke Benelux propositie een belangrijke bijdrage aan te gaan leveren.”

Met de innovatieve en award winnende producten voegt LG waarde toe voor consumenten én de zakelijke gebruiker. Met producten als OLED-televisies, smartphones, TwinWash-wasmachines en 21:9 ultrawide monitoren creëert LG Electronics nieuwe productcategorieën.

The post LG Electronics Benelux gaat samenwerken met mediabureau ZIGT appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: bewuster omgaan met je tijd op social media?

Door Simone

ZIGT #socialmedia: bewuster omgaan met je tijd op social media?

Het is weer vrijdag, dus de hoogste tijd voor een nieuwe social update. Hoeveel tijd besteed jij per dag op social media? Met de timer kun je bewuster omgaan met je tijd online. Vind jij de nieuwe update op Instagram helemaal niets? Wij leggen je uit hoe je incognito blijft. Het aantal Twitter gebruikers daalt weer en LinkedIn komt deze week met een nieuwe feature.

Hoeveel tijd besteed jij per dag aan social media?
Facebook en Instagram krijgen een timer die ervoor moet zorgen dat mensen bewuster omgaan met hun tijd op social media. In het dashboard kun je straks zien hoeveel tijd je gemiddeld op de kanalen besteed en die precieze cijfers geeft over de laatste zeven dagen. Gebruikers kunnen aangeven hoeveel tijd ze maximaal willen besteden en krijgen een seintje als deze periode verstreken is. Tot slot komt er ook nog de mogelijkheid om notificaties op de telefoon een tijdje stil te zetten. Wij zijn heel benieuwd!

Dit is hoe je incognito blijft op Instagram
Met de nieuwste functie op Instagram kun je door middel van een groen lampje zien wanneer iemand online is. Gelukkig heeft Instagram er rekening mee gehouden dat niet iedereen hier blij van wordt. Wil je de nieuwe feature tegenwerken? Dat kan! Ga naar je profiel, instellingen, privacy en beveiliging en kies voor activiteitstatus uitschakelen. Nu kan niemand meer zien wanneer je online bent geweest óf wanneer je voor het laatst actief bent geweest. Er is alleen één klein addertje onder het gras: jij kunt de activiteit van anderen nu ook niet meer zien.

Twitter gebruikers blijft dalen
De gebruikers van het social platform blijven maar dalen. Het aantal maandelijkse gebruikers zakte dit kwartaal van 336 naar 335 miljoen. Door deze terugval stortte het aandeel van Twitter flink in deze week. Dit heeft er met name mee te maken dat Twitter veel nepaccounts heeft verwijderd. “We zijn ervan overtuigd dat dit de beste keuze is voor de lange termijn, en we zorgen ervoor dat de groei op de lange termijn behouden blijft terwijl de we de gesprekken op Twitter verbeteren”, stelt Twitter. Wat denk jij? Is Twitter een verloren zaak?

Sneller en eenvoudiger communiceren met LinkedIn connecties
Naast WhatsApp en Facebook kun je straks ook op LinkedIn gebruik maken van spraakberichten. De berichten, die je alleen via een persoonlijk bericht kan versturen, zijn volgens LinkedIn handiger dan telefoontjes of voicemails, omdat gebruikers het later kunnen beluisteren. Ook kunnen mensen zich beter uiten in een spraakbericht dan via tekst. De komende weken wordt de functie wereldwijd uitgerold. Ga jij van deze nieuwe functie gebruik maken?

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: bewuster omgaan met je tijd op social media? appeared first on ZIGT.

Radio: Zes maanden verder in 2018

Door Dion

Radio: Zes maanden verder in 2018

31 juli j.l. zijn de radio luistercijfers van mei/juni gepubliceerd. Dit betekent dat het tijd is om het eerste half jaar van 2018 te evalueren.

Grote winnaar van de eerste zes maanden van dit jaar is Radio 2; Qua zenderaandeel heeft de publieke zender alleen in periode februari/maart (feb/mrt) van dit jaar de koppositie aan Radio 538 moeten afstaan. Desondanks hebben beide zenders ieder een procent van dit zenderaandeel moeten inleveren, wanneer we mei/jun vergelijken met jan/feb. Grootste stijgers in deze zes maanden zijn Radio 10 (+0,9%), Radio 5, E-Power en 100% NL (allen +0,7%).

Zenderaandelen t.o.v. 2017

Wanneer we de resultaten van de zenders afzetten tegen dezelfde periode in 2017, valt op dat met name Radio 10 en Radio 2 elke luisterperiode beter hebben gescoord dan vorig jaar.

Figuren 1 en 2: Zenderaandelen Radio 10 en Radio 2. Bron: NLO luistercijferperiode mei/juni 2018, 10+, 06:00-30:00 uur.

Grootste daler op dit vlak vergeleken met vorig jaar is 3FM, dat na herhaaldelijke dalingen nu lijkt te zijn aangemeerd bij een zenderaandeel dat rond 3% schommelt. Opvallend is verder de daling van Radio 538 in mrt/apr tot en met mei/jun, waarin de zender een telkens grotere daling in zenderaandeel vertoont. Verder verliest ook zendergroep ORN een relatief groot aandeel, met in elke luisterperiode een lagere score dan dezelfde periode in 2017.

Figuren 3 en 4: Zenderaandelen Radio 538 en ORN. Bron: NLO luistercijferperiode mei/juni 2018, 10+, 06:00-30:00 uur.

Tijdvakken

Als ingezoomd wordt op de diverse tijdvakken, valt op dat de voorsprong van Radio 538 op de overige zenders tussen 06:00-09:00 uur wat is afgenomen, ten goede van Radio 1 en Radio 2. Waar de grootste commerciële zender van Nederland in dezelfde maanden vorig jaar nog verreweg de grootste was in het ochtendtijdvak, hebben Radio 1 en 2 beiden (relatief gezien) terrein gewonnen. Radio 10 speelt op dit moment o.b.v. de cijfers (nog) geen serieuze rol in de race om de koppositie, maar het wordt interessant om in de tweede helft van 2018 te zien wat de verwelkoming van Gerard Ekdom gaat doen voor het zenderaandeel. Daarentegen zullen ook de resultaten van Radio 2 naar onze verwachting veranderen.

Tussen 09:00-16:00 uur realiseert Radio 2 in mei/jun de hoogste luisterdichtheid. Dit is overigens niet nieuw; In de eerste zes maanden van 2018 is de grootste publieke zender veruit de grootste in dit tijdvak.

 

 

Figuur 5: Luisterdichtheden van de top 3 zenders per tijdvak. Bron: NLO luistercijferperiode mei/juni 2018, 10+.

ORN en E-Power buiten beschouwing gelaten, omdat deze geen individuele zenders betreffen.

 

Vooruitzichten

We zijn benieuwd wat de tweede helft van het jaar ‘ons’ zal brengen op radiogebied. Wellicht dat de periodieke stoelendans van dj’s en programmering aan het einde van 2018 hele andere inzichten opleveren dan nu het geval is. Met het oog op het dichterbij komende vertrek van Edwin Evers bij Radio 538 zijn we in ieder geval benieuwd of het best beluisterde ochtendprogramma onder 10+ het nog éven weet vol te houden om het Evers-tijdperk als koploper af te kunnen sluiten.

 

ZIGT Mediabureau, Dion Scheepmaker

The post Radio: Zes maanden verder in 2018 appeared first on ZIGT.

Vrije denkers gezocht!

Door Nina

Vrije denkers gezocht!

ZIGT breidt uit en is opzoek naar vrije denkers om het team versterken!

Lees hier wat voor mensen wij zoeken:

GEZOCHT: Vrije denkers

Als een van de vacatures je aanspreekt en je behalve je geweldige karakter en looks ook nog eens het standaard lijstje eigenschappen bezit als ‘flexibiliteit, pro-activiteit, geen 9 tot 5-mentaliteit’ en meer van dat soort dingen, stuur dan je motivatie en CV op naar sollicitatie@zigt.nl.

The post Vrije denkers gezocht! appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: last van hitte en bots?

Door Ilse

ZIGT #socialmedia: last van hitte en bots?

Heeft social media last van bots? Kun je binnenkort posts vertalen op LinkedIn? En zijn er meer targetingmogelijkheden op Snapchat beschikbaar? Lees de social update van deze week.

Bijna 10% van de Instagram accounts is nep
Alle social media kanalen hebben last van bots. Dit zijn nepaccounts die opgezet zijn voor een specifiek doel. Denk bijvoorbeeld aan het krijgen van extra volgers en likes door deze bots. Nadat Twitter dit al aanpakte door miljoenen accounts te verwijderen, heeft Instagram misschien ook wel behoefte aan zo’n opruiming. Volgens een onderzoek van The Information blijkt namelijk zo’n 10 procent van de Instagram accounts nep te zijn. Dat komt neer op ongeveer 95 miljoen accounts. Dit is precies een verkeerde ontwikkeling, zeker in deze tijden van nepnieuws en beloftes van mediabedrijven om daar iets aan te doen.

LinkedIn versimpelt communicatie tussen verschillende kanalen
Recentelijk heeft LinkedIn een nieuwe vertaaldienst gelanceerd op het platform. Er was namelijk vanuit de gebruikers vraag om taalbarrières te overwinnen in het nieuwsoverzicht. De vertaalfunctie heet ‘See Translation’ en is toe te passen op de berichten in de nieuwsfeed. Handig!

Snapchat gaat samenwerking aan met Nielsen
Het bedrijf heeft in de samenwerking geïnvesteerd om meer targetingmogelijkheden te kunnen aanbieden. Volgens Nielsen worden er binnen het platform 30.000 verschillende segmenten aangeboden. Naast demografische factoren wordt ook koopgedrag en mobiel gedrag in Snapchat toegevoegd. Tot op heden is het alleen mogelijk om te targeten op basis van locatie en (product)voorkeuren.

Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe targeting opties ook in Nederland beschikbaar worden. Wij houden het in de gaten!

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: last van hitte en bots? appeared first on ZIGT.

Digital Out of Home: waar staan we nu?

Door Koen Hartog

Digital Out of Home: waar staan we nu?

Het out of home landschap is volop in beweging. De markt zet zich in voor digitalisering; inmiddels kan, enkel op basis van digitale vlakken, al een landelijke dekking worden ingekocht.* Niet verwonderlijk ligt de focus hierbij wel op de Randstad en de grote steden. Het digitaliseren van vlakken vergt hoge investeringen waardoor er bij voorkeur gekozen wordt voor het digitaliseren van vlakken op high traffic locaties. Exploitanten zien de potentie en anticiperen op de verwachte groei, door er naast het digitaliseren van vlakken o.a. voor te zorgen dat zij qua techniek klaar zijn voor programmatic inkoop. Aan de andere kant stoeien ze met de meetmethodiek (geen standaardisatie) en de transitie van een tarief per vlak (traditionele wijze van inkoop) naar een tarief op basis van CPM. Aan adverteerderszijde merken we ook een toenemende interesse in Digital Out of Home (DOOH), ze willen experimenteren maar weten nog niet precies hoe. Kortom, er zijn nog een aantal hindernissen die overwonnen moeten worden voordat DOOH zijn vlucht kan nemen.

We zetten de sterke punten en de uitdagingen voor je op een rij.


De sterke punten



De uitdagingen


DOOH: bereikt ook de jongere doelgroep
Out of home-reclame, al dan niet in digitale vorm, biedt verschillende voordelen en kansen ten opzichte van, of juist in combinatie met andere mediumtypen. Waar traditionele mediumtypen als TV, radio en print, inboeten aan bereik onder jongeren (13-40), kan OOH een middel zijn om het bereik binnen deze groep te optimaliseren. Belangrijk om hierbij een goede afweging te maken welke netwerken ingezet worden.

DOOH: vooral sterk in de mix
DOOH biedt de mogelijkheid om campagne-effecten te versterken. Zeker in de mix met (location based) mobile inzet en (online) video kunnen creatief gezien mooie en impactvolle campagnes bedacht worden.

DOOH: interactie met je doelgroep
Met de digitalisering van vlakken ontstaat ook de mogelijkheid te interacteren. Exterion heeft een aantal vlakken met touch screen geïntroduceerd. Er wordt op kleine schaal al geëxperimenteerd met ludieke ideeën zoals gamification en het creëren van de funfactor. Echter, de mogelijkheden worden op dit moment nog niet optimaal benut. Goed om hier in een vroeg stadium al op te anticiperen binnen een creatief concept.

DOOH: programmatic inkoop
DOOH kan inmiddels bij de meeste partijen programmatic worden ingekocht, wat kansen biedt om campagnes gerichter in te zetten, te personaliseren en gedurende de campagne bij te sturen en te optimaliseren. Bijkomend voordeel is dat een multimediale programmatic campagne in zijn geheel vanuit één systeem beheerd en geoptimaliseerd worden.

Wat wel goed gerealiseerd moet worden is dat het programmatic inkopen van DOOH vooral zin heeft wanneer data wordt toegevoegd (bijvoorbeeld van publishers, eigen data of data m.b.t. het weerbericht). Wanneer de doelstelling landelijke zichtbaarheid is met garantie op uitlevering binnen een specifieke periode, is een direct buy nog altijd the way to go. Programmatic inkoop zou in dit geval onnodig duur uitvallen (vanwege o.a. de admanagementkosten) en daarbij er is geen garantie op uitlevering. Het breed programmatic inkopen van DOOH is op dit moment vooral nog toekomstmuziek, wel blijft het voor adverteerders interessant om te experimenteren omdat de groei alleen kan ontstaan wanneer krachten gebundeld worden.

DOOH: hoge likeability, kansen voor creatie
Programmatic inkoop staat nog in de kinderschoenen, dat neemt niet weg dat de kracht van DOOH volop benut kan worden. Het toevoegen van een stukje relevantie door bijvoorbeeld in te spelen op een tijdvak, op locaties of een live gebeurtenis vergroot de kracht van de boodschap en zorgt bovendien voor een hogere likeability. Ook kunnen campagnes vanuit social makkelijk doorvertaald worden naar DOOH (hetzelfde staande formaat).

 

 

*bij inzet van meerdere exploitanten en verschillende soorten objecten.

Met name het ontbreken van marktstandaarden maakt adverteerders, in sommige gevallen terecht, terughoudend. Vanuit branchevereniging IAB is sinds kort een taskforce DOOH opgericht om hier verandering in te brengen en dit proces te versnellen. Updates op dit vlak zullen we op onze site vermelden.

De standaardisering die nodig is, is tweeledig:

  • Formaten: Alle partijen hanteren verschillende formaten. Daarbij duiken met de toegenomen mogelijkheden ook nieuwe aanbieders op. Dit lijkt met het oog op marktwerking gunstig, maar zorgt vooral voor een grote variëteit aan schermformaten en verschillende manieren van pricing.
  • Afrekenmodel: Dat daarbovenop nog geen gouden standaard is voor het berekenen van audience zorgt ervoor dat het voor adverteerders moeilijk is om door de bomen het bos te zien. Waar de ene aanbieder uitgaat van het aantal passanten, wordt door de andere aanbieder gerekend met views en ‘opportunity to see’.

Qua creatie zijn de mogelijkheden eigenlijk oneindig, wat ertoe leidt dat veel creatieve bureaus nog zoekende zijn. We zien nu vooral nog veel platte doorvertalingen van televisiecommercials, of uitingen van statische posters die enkel gedigitaliseerd zijn, terwijl de kracht van het medium veel beter benut kan worden. De markt staat dan ook te springen om mooie cases te bouwen waarmee de kracht van DOOH verder wordt aangetoond.

Ben je ook nieuwsgierig geworden of geïnspireerd geraakt? We helpen je graag verder!

ZIGT Mediabureau, Carla Ebbers & Koen Hartog

The post Digital Out of Home: waar staan we nu? appeared first on ZIGT.

Mooi weer โ€“ TV aan!

Door Koen Hartog

Mooi weer – TV aan!

Het mooie weer van de afgelopen weken heeft uiteraard een negatief effect op de kijkcijfers. Maar hoeveel invloed heeft het weer nou precies? ZIGT zocht het uit.

Dit deden we door de maximum temperatuur per dag van de afgelopen 3 jaar te koppelen aan de gemiddelde kijktijd van die dag. Omdat een hogere temperatuur ook vaak betekent dat de vakanties zijn begonnen, kijken we naar de gemiddelde kijktijd per kijker.

Je ziet het volgende patroon:

Zoals te zien is, is er een (matige) samenhang tussen maximum temperatuur en de gemiddelde kijktijd van kijkers van die dag. Op dagen dat de temperatuur 25 graden of hoger is, kijken de kijkers gemiddeld 163 minuten per dag, tegenover 180 minuten per dag op dagen met een temperatuur van onder de 25 graden. Als we ook het aantal zonuren toevoegen in de analyse, zien we dat 43% van de variantie in de gemiddelde kijktijd per kijker wordt bepaald door de maximale temperatuur + zonuren.

Niet een hele zuivere analyse natuurlijk, in de zomer is er ‘minder op TV’ en zo zijn er nog tal van factoren die meespelen, maar al met al, zie je wel een heel duidelijk seizoenspatroon in de kijktijd; in de zomer kijkt men minder lang (broadcast) TV, maar de kijkers die kijken, kijken gemiddeld toch nog meer dan 2,5 uur TV.

Zowel de kijkcijfers als de weersvoorspellingen houden wij nauwlettend in de gaten!

Mediabureau ZIGT, Merel Tukker

The post Mooi weer – TV aan! appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: Komt Whatsapp eindelijk met advertenties?

Door Twan Lakeman

ZIGT #socialmedia: Komt Whatsapp eindelijk met advertenties?

Gebruiken social media verslavende technieken? Komt Whatsapp eindelijk met advertenties? En wordt Snapchat Shopping binnenkort beschikbaar? Lees de social update van deze week.

Gebruiken sociale media verslavende technieken?

Sociale media gebruiken met opzet verslavende technieken om gebruikers langer aan zich te binden. Voormalig werknemers van bedrijven in Silicon Valley hebben aan de BBC verteld hoe de techgiganten hun producten zo verslavend maken. Facebook zegt te onderzoeken of hun interface mensen schadelijk kan beïnvloeden. “Het is alsof ze cocaïne over je interface uitsmeren. En dat zorgt ervoor dat je blijft terugkomen, opnieuw en opnieuw.” Aldus Aza Raskin, de bedenker van oneindig scrollende pagina’s. Facebook en Instagram reageren hierop met nieuwe functies die binnenkort beschikbaar worden, waarbij gebruikers kunnen zien hoeveel uur ze het platform per dag gebruiken.

 

Komt Whatsapp eindelijk met advertenties?

Er gaan enkele geruchten dat Whatsapp binnenkort adverteren op het platform introduceert. Wanneer dit zal zijn en of het gelijk wereldwijd beschikbaar wordt is nog niet bekend. Erg interessant voor bedrijven en adverteerders om hun doelgroepen via Whatsapp te bereiken. Het zal net als met Instagram, met een plaatsing werken binnen het advertentieplatform van Facebook.

 

Te jonge gebruikers worden geweerd op Instagram en Facebook

Facebook en Instagram gaan strenger optreden tegen gebruikers die jonger dan 13 jaar zijn en een account hebben aangemaakt. Facebook heeft hiervoor zijn interne beleid aangepast. Als Facebook-medewerkers zien dat gebruikers er jonger uitzien dan 13 jaar zijn ze genoodzaakt het account op te schorten. Zijn ze wel 13 jaar of ouder? Dan moet het bewezen worden met een kopie van het ID-bewijs. Deze maatregelen zijn voortgekomen vanwege de strengere Europese privacyregels die in mei van kracht zijn geworden.

 

Je Instagram-account nog beter beveiligen

Het platform heeft aangekondigd te werken aan een nieuwe vorm van tweestapsverificatie. Momenteel verstuurt Instagram de codes via een sms-bericht. Binnenkort is het mogelijk om dit ook met externe apps als Google Authenticator te doen. Beveiliging via sms blijft gewoon bestaan.

Instagram geeft aan wanneer gebruikers online zijn

Sinds januari geeft Instagram al de activiteit status van vrienden weer. Nu wordt dit verder uitgerold met een indicatie wanneer vrienden op hetzelfde moment online zijn. Gebruikers die op hetzelfde moment online zijn zullen worden weergeven met een groen bolletje bij de profielfoto. Je ziet het niet alleen in je berichten inbox, maar bijvoorbeeld ook bij het delen van een Instagram post. Wie zijn status liever niet deelt, kan deze uitschakelen in instellingen.

 

Instagram laat je nu volgers verwijderen

Heb je liever niet dat een bepaalde persoon je volgt? Dan kun je diegene nu ‘subtiel’ verwijderen. De volger volgt je dan niet meer, zonder dat diegene daar een melding van krijgt. Deze manier is subtieler dan het blokkeren van een volger. Handig toch?

 

Twitter schrapt miljoenen accounts

Twitter schrapt deze maand tientallen miljoenen verdachte accounts. Hiermee wil het platform vertrouwen terugwinnen bij gebruikers. De afgelopen maanden heeft Twitter al flink gejaagd op nepaccounts, maar werden ze nog niet verwijderd. Twitter zegt dat ze nepaccounts al niet meer meetelden als actieve gebruikers.

 

Shoppen binnen Snapchat
Een paar weken geleden vertelden wij dat er een nieuwe feature werd gelanceerd binnen de stories van Instagram. Het lijkt erop dat Snapchat hier ook druk mee in ontwikkeling is. Een developer van Snapchat liet weten dat er een nieuwe mogelijkheid komt waarbij gebruikers kunnen shoppen op sites als Amazon door gebruik te maken van hun camera. Deze camera richten zij dan op objecten in de omgeving waarna zij het product kunnen kopen op een productpagina. De nieuwe functie heet ‘Camera Search’. Wij zijn erg benieuwd of- en wanneer deze shoppingmogelijkheid voor iedereen beschikbaar wordt!

 

Snapchat targeting op postcode
Snapchat werkt aan targeting op postcode. Wil je een specifiek gebied van een stad bereiken? Of een hele regio? Momenteel kan dit al in Zweden en Noorwegen, maar meer landen volgen zeer binnenkort!

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: Komt Whatsapp eindelijk met advertenties? appeared first on ZIGT.

#4 Online bereik โ€œWho wants to knowโ€?

Door Nina

#4 Online bereik “who wants to know?”

Online bereik is het ondergeschoven kindje van het bereiksonderzoek. Online bereik heeft al jaren het imago “who wants to know”. Als je werkelijk alles kan meten van een (media)website waarom moet je dan toch ook het bereik meten? Dit standpunt zorgt er al jaren voor dat het online bereik van de belangrijkste mediapartijen in Nederland slecht wordt gemeten. Terwijl online bereik net zo belangrijk is als het bereik van TV of radio voor professionals. Zie hiervoor ook ons blog ‘Het multimediabereik onderzoek komt er’ ! Ook voor online media willen bedrijven weten: wat is het bereik? Zo kan het vergeleken worden met andere media. We willen weten wie de website bekijkt en wanneer.

In dit blog de geschiedenis van het online bereik, de verankering in het nieuwe multimediaonderzoek en nog meer!  

Bezoekers

Het bereiksonderzoek wordt sinds jaar en dag per mediumtype of silo gemeten. Eind jaren negentig, in de cowboy periode van de eerste websites, vielen websites als Startpagina, Ilse en Planet over elkaar heen om te vertellen aan adverteerders hoeveel bezoekers de sites bezochten. Deze verhalen werden ondersteund door prachtige webstatistieken van diverse leveranciers. De achterliggende Excel sheet werden ook toen al op een bepaalde manier geframed en omdat advertentie materiaal of banners nog niet op een grote schaal werden voorzien van meettags, ontbrak harde data. Maar dat was destijds niet nodig. De klikken bepaalde het succes van een campagne en die kan een opdrachtgever zelf meten. Het bereik (of aantal bezoekers) was secundair. Toch groeide de behoefte aan data, op het gebied van bezoekers, om websites onderling te vergelijken. Multiscope was een van de eerste onderzoeksbureaus die hiermee aan de slag ging. Maandelijks publiceerde Multiscope de bezoekers van de belangrijkste sites in NL.

STIR online bereik

Pas begin deze eeuw gingen online bedrijven samen overleggen en op zoek naar onafhankelijke bereiksdata. De oprichting van STIR (Stichting Internet Reclame) was in 2006 een feit. Onderzoeksbureaus Intomart GfK en Nedstat voerden het STIR-bereiksonderzoek uit, dat gezien werd als een online tegenhanger van het Kijk- en Luisteronderzoek. Het onderzoek was een continu panelonderzoek waarin het surfgedrag van 4.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder werd gemeten. Alle bloedgroepen maakten onderdeel uit van een JIC (Joint Industry Committee): mediapartijen, -bureaus en adverteerders.

In 2013 valt het doek voor STIR. Pragmatisme had inmiddels plaats gemaakt voor ellenlange technische discussies en oplossingen die stuk voor stuk de prijs van het onderzoek opdreven. Eén voor één verlieten mediapartijen de discussie of weigerden botweg nog langer mee te betalen. Ook de mediabureaus waren in deze fase niet de meest betrouwbare partner van het onderzoek. Het zoeken naar unieke 1 op 1 oplossingen voor klanten voerden de boventoon en dan verschuift de collectieve verantwoordelijkheid naar de achtergrond. Ook Google had inmiddels een eerste stap gezet met een multi mediabereik onderzoek (het Media Efficiency Panel – MEP) en dan wordt het solitair meten van online bereik in de silo steeds lastiger.

GFK DAM Bereik

GfK wist zeer succesvol in het gat te springen dat de STIR achterliet en transformeerde het ‘oude STIR onderzoek’ in een nieuw onderzoek, genaamd GfK Digital Ad Measurement (GfK DAM). Het bereikonderzoek groeide vrij snel van een PC-panel naar een multi-device panel (PC, Tablet en Smartphone) met een database van duizenden sites en meer dan 1.000 apps. De doelgroepen kunnen worden aangemaakt op basis van meer dan 360 achtergrondkenmerken. Op basis van het GfK Dam onderzoek kan een optimale pre-selectie worden gedaan voor voor programmatic buying, hetgeen meer en meer wordt ingezet door bureaus. Het onderzoek wordt uitgevoerd in een panel van ca. 8000 personen, waarin het digitale gedrag op pc, smartphone en tablet passief wordt gemeten. Alle websites en apps die panelleden gebruiken/bezoeken worden geregistreerd; websites en apps worden afzonderlijk gemeten en geaggregeerd om vervolgens als merken te worden gerapporteerd. De verzamelde gegevens worden wekelijks gerapporteerd in de mediaplanningsoftware GfK Probe. Vrijwel alle mediabureaus hebben door middel van GfK Probe toegang tot de data van GfK DAM.

VINEX en NOBO Bereik

De grootste uitgevers in Nederland voorheen verenigt in de STIR herpakten zich in 2015 door middel van het oprichten van de VINEX. De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting Kijk Onderzoek (SKO) zijn in 2015 samen het Online Bereik Onderzoek (NOBO) gestart, vanuit de behoefte om websitebereik (VINEX) en online video bereik (SKO) te meten. De behoefte aan onafhankelijk onderzoek en meting bij de bron waardoor de kwaliteit van het bereik is te meten en niet alleen het “technische” bereik, gaven de doorslag. NOBO, uitgevoerd door onderzoeksbureau Kantar TNS, is sindsdien de nieuwe planning-currency voor online advertising. NOBO is in staat om internetgedrag van de Nederlander op alle mediaplatforms te meten, zowel cross-device als per mediakanaal. Iedere dag opnieuw. NOBO rapporteert het internetgedrag op alle digitale platforms. Van vast én mobiel internet en van web en app. Zowel iOS- als Android-devices zijn in de meting opgenomen. In NOBO staan mediamerken centraal. De data geven een totaalbeeld van het bereik en het profiel van een merk. Met zowel het bezoek aan websites als het gebruik van apps. NOBO is toegankelijk voor alle uitgevers, bureaus en adverteerders. De transparante opzet en procedures zijn vastgelegd in openbare documenten.

Multimediabereik

De samenwerking van NOBO met SKO, een verdergaande integratie van bereiksonderzoek in Nederland en ook het fysiek in het mediahuis samenkomen van de verschillende silo’s, heeft ertoe geleid dat de verschillende bereiksonderzoeken elkaar letterlijk steeds vaker tegenkomen. Eén van de successen van deze samenwerking is de fusiedata van het NOM (print) bereiksonderzoek en de data van NOBO. Deze fusie werd natuurlijk primair ingegeven door de dagbladuitgevers die het online bereik (jong) en het dagblad bereik (oud) graag bij elkaar optellen. Sinds 2017 is de mediawereld een strategische planningstool rijker. De database geeft inzichten in de opbouw en het bereik van een mediamerk naar zowel print als digitaal. De analysemogelijkheden zijn uitgebreid. En hiermee is feitelijk de weg gebaand voor nog breder multimediaal bereiksonderzoek.

Campagne bereik met AFS

Bereik online kan verder worden doorgetrokken naar campagne bereik. En dan bij voorkeur natuurlijk onafhankelijk en betrouwbaar. Net zoals bij TV, waar er achteraf geanalyseerd kan worden wat het bereik in geweest in de steekproef. De online basis hiervoor wordt voorbereid en heet AFS of onder de nieuwe naam ZighZag. ZighZag is primair een plaats waar digitaal materiaal van mediabureaus centraal wordt opgeslagen voor gebruik in nationale en internationale media. De data kan op termijn makkelijk worden gekoppeld aan de panels van het nieuwe multimedia-onderzoek en zo kunnen aangesloten bureaus echt het campagne bereik zien van online en grotendeels offline campagnes op de steekproef. De verwachting is ook dat van het panel meer data beschikbaar is dan de traditionele mediadoelgroepen zoals wij deze nu bijvoorbeeld uit het TV onderzoek kennen.

Voorlopig is dit nog toekomstmuziek, maar de basis is gelegd. Ook de contouren van het online bereiksonderzoek geïntegreerd in het multimedia bereiksonderzoek is door middel van een RFI gebrieft aan de markt. Onderzoeksbureaus zijn zich nu aan het beraden hoe ze zich gaan presenteren aan de markt; mediabureaus en adverteerders.

Tenslotte

Online bereik, wij willen het weten. Niet puur en alleen hoe online op zichzelf scoort, maar, veel belangrijker, hoe het scoort in relatie tot andere media die wij inzetten voor onze opdrachtgevers.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha & Merel Tukker

The post #4 Online bereik “Who wants to know”? appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: meer inzicht in advertenties en Instagram blijft innoveren!

Door Twan Lakeman

ZIGT #socialmedia: meer inzicht in advertenties en Instagram blijft innoveren!

Deze week is het opnieuw niet stil geweest in social media land. Facebook en Twitter geven meer informatie over advertenties, Instagram geeft aan wanneer je helemaal bij bent en als afsluiter experimenteert Snapchat met games. De social update van deze week.

Advertenties van je concurrent zichtbaar

Binnen Facebook kun je vanaf heden kijken wat andere bedrijven doen op het gebied van advertising. Facebook wil op deze manier transparantie bieden in advertenties. Maar hoe kom je daar terecht? Je gaat naar de Facebookpagina van een door jou gekozen bedrijf. In het linker menu onder de naam van het bedrijf zie je de optie ‘Informatie en advertenties’. Door daarop te klikken krijg je een overzicht te zien van de advertenties van het bedrijf.

Ook Twitter geeft meer inzicht in advertenties

Vanaf deze week biedt na Facebook ook Twitter meer inzicht in vooral politieke advertenties. Gebruikers kunnen informatie over politieke advertenties terugvinden op een nieuwe pagina. Daarmee reageert het platform op potentiële regelgeving in de Verenigde Staten. Je kunt nu onder meer zien op wie de advertentie gericht is, hoeveel ervoor betaald wordt en hoe vaak de advertentie gezien is. Het beleid geldt tot nu toe alleen voor de landelijke verkiezingen in de Verenigde Staten.

Instagram introduceert Video Chat

Instagram blijft de gebruikers verrassen met nieuwe features. Vanaf heden kun je videochatten in Instagram Direct, de chatfunctie van Instagram. Dit kun je doen met één persoon of een groep. Er is een nieuwe camera icoon toegevoegd in het gesprek. Wanneer je met iemand wilt videochatten, wordt diegene met een ringtone gebeld.

Stop met scrollen!

Instagram vertelt tegenwoordig wanneer je alle nieuwe posts van de afgelopen 48 uur hebt gezien. Op dit moment is Instagram met deze functie aan het testen onder hele actieve gebruikers. Deze nieuwe functie is een goede oplossing voor de (helaas blijvende) niet-chronologische tijdlijn van Instagram, waarbij gebruikers bang kunnen zijn dat ze content missen en maar blijven scrollen. Deze feature is dan ook met de reden opgezet om gebruikers niet te veel tijd te laten besteden op social media.

Nog meer veranderingen in Instagram

Ook de ‘Explore’-functie op Instagram heeft een make-over gekregen. Gebruikers kunnen nu makkelijker zoeken tussen de posts en accounts. Ook geeft de app gebruikers meer controle over wat ze kunnen zien in ‘Explore’ door middel van verschillende topics waar je tussen kunt swipen. Je kunt zelfs verschillende topics verwijderen als het je niet interesseert. Ten slotte heeft Instagram een paar nieuwe camera effecten aangekondigd die ontworpen zijn door Ariana Grande, Buzzfeed, Lixa Koshy Baby Ariel en NBA. Instagram geeft aan dat dit nog maar het begin is, wij zijn erg benieuwd!

Binnenkort games beschikbaar in Snapchat?
Om nieuwe gebruikers aan te trekken wil Snapchat games gaan aanbieden in de app. Zij zouden hiervoor al afspraken gemaakt hebben met één uitgever van games. Het is de bedoeling dat de games in een platform binnen Snapchat worden aangeboden door derde ontwikkelaars. Denk hierbij aan een soort appstore. Deze nieuwe toevoeging kan een potentiële nieuwe inkomstenbron voor Snapchat worden. De voorspelling is dat het platform met games in het najaar live gaat.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: meer inzicht in advertenties en Instagram blijft innoveren! appeared first on ZIGT.

โŒ