[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderZigt

ZIGT #socialmedia: portretfunctie, video-ads en stickers

Door Fleur Buis

ZIGT #socialmedia: portretfunctie, video-ads en stickers

Ben jij klaar voor een nieuwe update over #socialmedia? Wij wel! In dit artikel lees je over het nieuwe privacymenu op Facebook, gave functies op Instagram en video-advertising op LinkedIn. Zo ben je voor het weekend weer helemaal up-to-date.

Nieuw privacymenu Facebook
Deze week wordt bij Europese Facebookgebruikers een nieuw privacymenu zichtbaar. Hierin kunnen de gebruikers aangeven of ze gegevens willen delen over verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld hun politieke overtuiging.

Naast het invullen van de voorkeuren, bevat het menu ook een optie om gezichtsherkenning in- of uit te schakelen. Deze functie beschermt de privacy van de gebruiker als bijvoorbeeld iemand anders foto’s of video’s van deze persoon overneemt. Voor minderjarigen is het niet mogelijk gezichtsherkenning te gebruiken. Daarnaast krijgen zij in bepaalde EU-landen een minder gepersonaliseerde versie van de site te zien.

Video-advertenties op LinkedIn
In de LinkedIn-feed zien we vaak video’s voorbijkomen, maar LinkedIn gaat nu ook video-advertenties introduceren! Deze advertenties komen in de feed te staan en zien eruit als reguliere berichten. Deze native advertenties spelen automatisch af, in eerste instantie zonder geluid. Momenteel worden de advertenties getest op mobile devices, maar we verwachten dat dit later dit jaar zal worden uitgerold naar desktop.

LinkedIn is het laatste grote sociale netwerk dat autoplaying video ads toevoegt aan hun advertentiemogelijkheden. We zijn dan ook blij dat LinkedIn eindelijk deze advertentievorm beschikbaar stelt. Immers, video advertenties vallen op en mensen zijn eerder geneigd om hierop te interacteren. Wist je bijvoorbeeld dat de video advertenties op LinkedIn 20 keer vaker worden gedeeld dan andere soorten advertenties?

Data downloaden van Instagram
Binnenkort wordt het mogelijk om op Instagram jouw data te downloaden. Je kunt dan inzien wat je op het netwerk hebt gedeeld, zoals foto’s video’s en berichten. Het is nog niet duidelijk of Stories, die slechts 24 uur live staan, hier ook onder vallen.

De nieuwe Europese wetgeving op het gebied van privacy stelt dat gebruikers de mogelijkheid moeten hebben om kopieën te maken van de data die zij via netwerken hebben gedeeld. is niet de eerste die werkt met een data portability tool. Facebook en Google hebben een dergelijke optie laatst gepubliceerd. De wetgeving gaat op 25 mei in. Instagram

Instagram heeft nieuwe portretfunctie ‘Focus’
Vorige maand schreven wij over het gerucht dat Instagram een nieuwe portretfunctie zou ontwikkelen. En inderdaad, dat is zo! De nieuwe functie is inmiddels beschikbaar.

Gebruik je de portretfunctie? De camera herkent gezichten en maakt de achtergrond onscherp. Zo lijkt het alsof de foto met een professionele camera genomen is, terwijl je deze met je iPhone of Android-toestel hebt gemaakt. Je kunt het effect niet gebruiken op objecten, alleen op personen.

@Mention stickers uitdelen op Instagram
De update van Instagram maakt het mogelijk om vrienden met een sticker te taggen in Stories. Deze sticker bevat de Instagram-naam van een vriend. Die persoon krijgt hierover een melding en andere gebruikers kunnen via de sticker snel naar het profiel van de vriend. Helaas voor alle Android-gebruikers, want deze functie is alleen beschikbaar op iOS. Wie geef jij een sticker?

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: portretfunctie, video-ads en stickers appeared first on ZIGT.

RTL 5 weet de millennials vast te houden met β€˜break-up TV’

Door Nina

RTL 5 weet de millennials vast te houden met ‘break-up TV’

Temptation Island, het programma waar iedereen het over heeft. Timtation, BG, kleurplaat, termen die je om de oren vliegen. Als liefhebber van het programma vond ik de populariteit hiervan de uitgelezen mogelijkheid om eens in de kijkcijfers te duiken. Is het ook echt populairder dan ooit en wie is de Temptation Island kijker nou eigenlijk?

De blauwe lijn laat de live kijkers zien, de oranje lijn representeert het uitgesteld kijken. In het aantal kijkers die live naar de uitzendingen kijken zien we weinig verschil, maar in het uitgesteld kijken is wel een duidelijke stijging in kijkers te zien. Een interessante observatie, maar nog niet interessant genoeg. Ik zoom liever nog wat verder in op de kijkers.

Na het opsplitsen van de kijkers in leeftijdscategorieën bleek de doelgroep 25-39 jaar veruit het meest naar Temptation Island te kijken. Niet alleen in absolute zin in vergelijking tot de andere leeftijden, maar ook door de jaren heen laten zij verschuivingen zien in kijkgedrag. Want wanneer we inzoomen op deze kijkers en hun kijkgedrag door de jaren heen analyseren zien we een stijgende lijn. Met name in het uitgesteld kijken is dat door de jaren heen flink toegenomen. Het live kijken naar de uitzendingen is redelijk stabiel. Maar in 2018 lijkt Temptation Island populairder dan in de jaren voorheen.

Week 13 2018 behaalde het hoogste aantal kijkers van de laatste drie jaar. Waarom juist die aflevering? Dit was de aflevering met hét kampvuur waarin de Belgische Deborah de eerste beelden te zien kreeg van haar vriend Tim die verliefd werd op een van de verleidsters. De aflevering waar iedereen al weken op zat te wachten.

2018 lijkt dus een zeer populair seizoen te zijn. Ik vroeg mij af of er nog een verschil te zien is tussen mannen en vrouwen. Op kantoor lijken er namelijk stiekem meer mannelijke kijkers te zijn dan van te voren gedacht. Ik heb de mannen en vrouwen dus eens tegen elkaar afgezet van de afgelopen jaren.

In 2016 en 2017 keken de vrouwen met name live naar de uitzending. Maar in 2018 hebben de mannen het licht gezien en is het aantal mannelijke kijkers flink toegenomen. Met name in het uitgesteld kijken hebben zij een vlucht genomen. In sommige weken halen zij de vrouwen zelfs in!

Nog een paar weken en dan zijn we alweer bij het allerlaatste kampvuur aangekomen en is het seizoen ten einde. Niet getreurd voor de liefhebbers, want in juni start alweer het volgende seizoen Temptation Island. Met wel een paar verschillen, de huidige presentatoren Annelien Coorvits en Rick Brandsteder zijn namelijk aan de kant gezet en Yolanthe Sneijder en Kaj Gorgels nemen de presentatie voor hun rekening. Maar het grootste verschil zit hem misschien wel in de manier waarop het programma aangeboden, namelijk alleen maar via Videoland, tegen betaling. Het zal mij benieuwen of het aantal kijkers dan nog steeds zo hoog is.

ZIGT Mediabureau, Lisanne van den Heuvel

The post RTL 5 weet de millennials vast te houden met ‘break-up TV’ appeared first on ZIGT.

Samen de helft minder is waar (Ont)Regel de Zorg zich sterk voor maakt.

Door Nina

Samen de helft minder is waar (Ont)Regel de Zorg zich sterk voor maakt.

‘De helft minder tijd kwijt aan zinloze zorgadministratie. Het kan nu, het moet nu’. Met deze oproep voert VvAA, collectief voor ruim 120.000 zorgverleners, campagne tegen het overschot aan regels in de zorg.

Zorgverleners uit zeven verschillende beroepsgroepen spelen een hoofdrol in de campagne: ze geven aan wat zij gaan doen om de druk van de regels te verlagen. Via diverse mediakanalen, waaronder TV, radio en social media roepen zij collega’s op om hetzelfde te doen.

62 concrete punten

De campagne borduurt voort op eerdere inspanningen om de bureaucratie in de zorg aan te pakken. In 2017 organiseerde VvAA samen met huisartsencomité ‘Het Roer Moet Om’ en met steun van het ministerie van VWS ‘schrap- en verbetersessies’ met honderden zorgverleners. Deze sessies leverden  62 concrete punten op die snel geschrapt kunnen worden en direct meer tijd opleveren voor de patiënt. Eind maart werd de lijst overhandigd aan minister Bruins van VWS.

Zorgverleners aan het woord

In deze campagne ligt de focus ligt op het verbreden van de beweging onder zorgverleners.

Monique Wesly, senior-manager corporate communicatie VvAA: ‘We hebben eerst met al onze  stakeholders aan de 62 concrete punten gewerkt, nu gaan we het Nederland vertellen. Door de zorgen van de zorgverleners zichtbaar te maken en oplossingen aan te dragen, hopen we op versnelling van de beweging die is ingezet.’

Stem zorgprofessional

De campagne past bij de rol van de VvAA , als stem van Nederlandse zorgverleners, bij thema’s als de vrije artsenkeuze en ‘onzinnige regels’, en is ontwikkeld in samenwerking met het bureau Ride.

Meer informatie is te vinden op www.vvaa.nl

ZIGT Mediabureau, Joost Istha en Niels Schoonman

The post Samen de helft minder is waar (Ont)Regel de Zorg zich sterk voor maakt. appeared first on ZIGT.

An introduction to Digital Audio

Door Nina

An introduction to Digital Audio

Digital Audio is qua gespendeerd advertentiebudget in 2017 met 25% gestegen t.o.v. 2016. Hiermee zijn de advertentie uitgaven van digitale audio inmiddels goed voor 2% van het totale radiobudget van adverteerders[1]. Reden genoeg voor het IAB om een sessie over dit relatief nieuwe kanaal te organiseren waar verschillende sprekers hun kennis met de aanwezigen konden delen.

Omdat we tegenwoordig 24 uur per dag de beschikking hebben tot onze smartphone die verbonden is met het internet, is audio altijd on demand beschikbaar. Of dit nu muziek is via SoundCloud, radio via TuneIn of een podcast via Spotify. We luisteren gemiddeld per dag niet langer naar audio, er komen alleen steeds meer kanalen bij waarmee we dit kunnen doen. Waar we vijftig jaar geleden slechts een radio met een aantal zenders hadden, is het aanbod vandaag de dag vele malen groter. Naast de offline radiokanalen is er online een uitgebreid aanbod aan digitale audio te vinden.

Met de groei van digitale audio wordt ook de advertentieruimte via dit kanaal in steeds grotere mate beschikbaar voor adverteerders. Waar we via radioreclame maar beperkt iets over individuele luisteraars kunnen weten, kunnen we dankzij de data die online beschikbaar is veel gerichter adverteren met digitale audio-advertenties. Daar ligt gelijk een grote kans voor Digital Audio: de mate waarin het mogelijk is om een boodschap persoonlijk te maken, of bij exact de juiste doelgroep te brengen, maakt het mogelijk om zeer efficiënt en relevant te zijn met advertenties.

Hoewel er al een aantal voordelen van digital advertising gekoppeld kunnen worden aan digital audio, zijn er nog wel een aantal beperkingen. Omdat een groot deel van de audioconsumptie vanuit apps komt, zijn er nog veel dingen niet meetbaar. Zo werken apps niet met cookies, waardoor er relatief weinig over personen die op deze manier luisteren te zeggen valt. Gelukkig is er data van aanbieders van digitale audio beschikbaar om dit op te vangen.

Het meest interessante onderwerp van de sessie over Digital Audio was dan ook de mogelijkheid om personaliseerbare audioboodschappen te verzenden. Hoe gaaf is het dat we iemand op basis van locatie, weer, leeftijd, muzikale voorkeur, geslacht of naam een gepersonaliseerde boodschap kunnen laten horen, die bovendien niet wegvalt in de clutter van een reclameblok. Want bij digitale audio hoor je voorlopig niet meer dan twee advertenties achter elkaar.

Al met al zijn er genoeg kansen voor adverteerders om digitale audio bij te laten dragen aan een campagne, of dit nu als aanvulling op een traditionele radiocampagne is of toegevoegd aan een Digital First strategie. De mogelijkheden zijn er, aan de beperkingen wordt gewerkt en adverteerders beginnen er steeds meer gebruik van te maken.

ZIGT Mediabureau, Bob Mosch

[1] Online Ad Spend Study 2017 – Deloitte

The post An introduction to Digital Audio appeared first on ZIGT.

De schuivende panelen van zakelijke media maakt actuele data noodzakelijk

Door Nina

De schuivende panelen van zakelijke media maakt actuele data noodzakelijk

De internationale uitgever Axel Springer is in Nederland actief met de titels Business Insider en Finanzen.nl. Beide platformen scoren steeds meer bezoekers welke deels afkomstig lijken te zijn van de bestaande zakelijke netwerken zoals het FD en RTLZ. Ze boren ook nieuwe doelgroepen aan. In het zakelijke segment verschuiven de panelen en maken traditionele uitgevers plaats voor nieuwe toetreders. Dit vraagt om onafhankelijke data die vaker dan één keer per jaar van een update voorzien wordt met de nieuwste data, zoals dat heden het geval is.

Een nieuwe generatie van leiders in Nederland consumeert andere media en hierin speelt internationale informatie eenzelfde rol als nationale media. Hier staat lifestyle, sport en entertainment op hetzelfde niveau als nieuws, finance en ondernemen. Maar wat er totaal niet is veranderd is de directe behoefte aan het nieuwste nieuws. Altijd en overal op de hoogte gehouden willen worden, dat is niet veranderd. Verdieping op dit nieuws vinden ondernemers in podcasts van bijv. BNR en video platformen zoals 7Ditches.

Onderzoek specifiek in de ondernemers doelgroep blijft beperkt aanwezig. De Decision Makers Survey (DMS) geeft het volgende overall bereik onder zakelijke beslissers in Nederland. Hierin staat NU.nl met kop en schouders bovenaan gevolgd door de Telegraaf. Business Insider staat hier nog op een overall percentage van 5,8%. Op basis van de eigen data van Business Insider zijn ze het FD met 18% al voorbij.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha

Totaalbereik van de zakelijke websites onder “zakelijke beslissers” in Nederland op basis van de laatste data uit het DMS-onderzoek van 2017:

NU.nl 78,2%
Telegraaf.nl 46,6%
NUzakelijk 41,1%
FD.nl 18,2%
RtLZ.nl 18,0%
nrc.nl 16,7%
Metronieuws.nl 15,9%
elsevierweekblad.nl 14,6%
telegraaf.nl/dft/ondernemen/ 13,8%
BNR.nl 12,5%
mkbservicedesk.nl 12,3%
telegraaf.nl/dft/geld 12,0%
beurs.nl 10,5%
dezaak.nl 10,0%
Managementteam.nl/mt.nl 8,0%
deondernemer.nl 6,4%
businessinsider.nl (voorheen z24.nl) 5,8%
ManagementSite.nl 4,6%
beleggersbelangen.nl 4,5%
ZZPServicedesk.nl 4,0%
ManagersOnline.nl 3,6%
Pensioenpro.fd.nl 3,2%
bright.nl 3,1%
fondsnieuws.nl 3,0%
FTM.nl 3,0%
bc.nl (voorheen businesscompleet.nl) 2,9%
juistmagazine.nl 2,0%

The post De schuivende panelen van zakelijke media maakt actuele data noodzakelijk appeared first on ZIGT.

AMMA AWARDS 2018 β€œThe magic of Media”

Door Nina

AMMA AWARDS 2018 “The magic of Media”

 

De nominaties voor de elf categorieën van de AMMA Awards 2018 zijn bekend. Voor de 17e keer maakt de Nederlandse communicatiebranche zich op voor de prestigieuze AMMA’s (Annual Masters of Media Awards).
De AMMA’s belonen de beste mediaprestaties van het afgelopen jaar van merk, media-exploitant en -bureau. De prijzen zijn vakkundig in verschillende juryrondes beoordeeld door 69 professionals uit de gehele branche.

Op donderdag 17 mei 2018 worden de elf winnaars bekend gemaakt tijdens een feestelijk avondprogramma in Theater Amsterdam met het thema ‘The Magic of Media’.

De nominaties van dit jaar

YIM Mediatalent van het jaar
* Bart Delwig – Social Inc
* Lotte Hillen – Universal Media
* Nancy Faber – Omnicom Media Group

Carl Lipp-prijs (mediavertegenwoordiger van het jaar)

* Maarten Rooduijn – JCDecaux
* Marco Gijsen – BrandDeli
* Mascha Colmans – de Graaf – Jean Mineur Mediavision
* Rick Vriesema – Exterion Media

Beste engagementstrategie

* Bavaria #CARNAVALVRIJ – Mindshare, Blue Mango Interactive, Fama Volat, Blauw Gras

* Intertoys Topper of Mind dankzij Testpiet en haar Testpiet Topper – UM, UM Studios, BrandDeli, Viacom International, Media Networks, NL Film

* Tele2 Super-Super-Super-Selfie – Dentsu Aegis Network, iProspect, INDIE, Code D’azur, MEC, Storyboard, The Story Lab

Beste gebruik van een medium

* Hoe vlogger Evert_45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht  – KPN, Mindshare, N=5, A Bigger Circle, Hill+Knowlton
* The Green Gallery Green Screen Ad Blocker – UM, UM Studios, IMA, Superhero Cheesecake

Beste mediaperformance

* Ford dynamic video, een Europese media first – Mindshare, Blue Mango Interactive
* Microsoft Surface Book – Turn passion into possible – Carat, The Story Lab, Amnet, iProspect, Isobar, Dare Creative, Ganda, Second Degree
* Sigma S2U Allure – Klaar voor de komende 10 jaar – Dentsu Aegis Network, Vizeum, Havas Lemz

Beste media-innovatie

* C&A Christmas Collection Campaign – Carat, Isobar, Posterscope, NEAR
* Ford dynamic video, een Europese media first – Mindshare, Blue Mango Interactive
* NRC Branded Content rekent af op leesduur middels quality view – NRC Media
* The Green Gallery Green Screen Ad Blocker Cheesecake – UM, UM Studios, IMA, Superhero Cheesecake

 

Hans du Chatinier-prijs (onderzoek)

* Outdoor Ad Impact Forecaster – MeMo², Exterion Media
* VideoVision video viewtime verklaard door neuroscience en AI – Mediabrands Netherlands

Beste mediastrategie

* Hoe Philadelphia de cheesecakemarkt veroverde met #MijnPhiladelphiaCheesecake –  Carat, The StoryLab, Adfactor, iProspect, Zipper
* Mens, wat ben je mooi als je probeert – Menzis, Mindshare, DDB, Sanoma/Talpa
The Green Gallery Green Screen Ad Blocker – UM, UM Studios, IMA, Superhero Cheesecake
* Zwitsal Babynamen App: Samen swipen naar de perfecte babynaam – Mindshare, Gravity

Merk van het jaar

* Doritos Continues To Play Bold in 2017 – PepsiCo, OMD, Fitzroy & Divimove
* ING, voor wie vooruit wil – Mindshare, Greenhouse Group, JWT Amsterdam
* McDonalds Van Ads naar Acts naar het succesvolste jaar ooit – OMD, TBWA, DDB, Tribal, HKS, Databay

Media-exploitant van het jaar

* BrandDeli
* Exterion Media
* Wayne Parker Kent

Mediabureau van het jaar

* M2Media
* MediaCom
* PHD

Uitreiking

De uitreiking van de AMMA Awards 2018 is op donderdag 17 mei in Theater Amsterdam. Meer informatie is te vinden op www.mwg.nl/amma.

Over de MWG

MWG is dé branchevereniging van en voor mensen in de commerciële communicatie en wil een verbindende rol spelen tussen media en merken, content en data & technologie.
Het doel van de MWG is om via diverse events, bijeenkomsten en publicaties de kennis op mediagebied van leden en vakgenoten te verbreden en verdiepen.
Daarnaast is de MWG een sociaal platform dat de mogelijkheid biedt mensen uit het vak te ontmoeten. De leden zijn werkzaam bij onder meer adverteerders, digitale bureaus, media- & onderzoeksbureaus, media-exploitanten en uitgevers.

The post AMMA AWARDS 2018 “The magic of Media” appeared first on ZIGT.

Bye bye Arjen Lubach

Door Nina

Bye bye Arjen Lubach

Beste Arjen, wat een leuk evenement heb je georganiseerd. Als Nederlander en fan van je programma voel ik een natuurlijke sympathie. Arjen die het grote Facebook in Nederland aanpakt, wie voelt hier nu geen sympathie voor? In je argumentatie ontbreken twee aspecten die ik toch graag toevoeg aan de discussie. Voor nu zal het je actie niet veranderen en ik wens je dan ook veel succes met je actie.

1/ Hoge bomen vangen veel wind. Facebook is rete succesvol en rijdt budgettair al vele jaren traditionele media in de wielen. Wereldwijd hebben ze minimaal 15% van de adverteerdersmarkt naar zich toe weten te trekken en kleine adverteerders en particulieren dezelfde mogelijkheden gegeven als grote adverteerders. Een zeer democratisch model, want de kapper kan nu op dezelfde manier adverteren als Unilever: dit lukte vroeger niet met een speurdertje. En als Facebook een fout maakt, wordt het direct door alle media opgepakt en uitvergroot. De grootste criticasters van Facebook zijn de traditionele media. Ik vind dat erg doorzichtig en ook reden voor onderzoek. Facebook zit nu in het strafbankje, maar wie heeft hem daar geplaatst?

2/ De doelgroepselecties die mogelijk zijn op Facebook en welke je schetst in je show zijn niet uniek voor Facebook. De technieken die hierachter schuilgaan bestaan al vele jaren. Als gevolg van de gedeelde data van Facebook zal dit ten eerste niet snel meer voorkomen omdat de interne protocollen bij Facebook wel op scherp staan. Ten tweede gebeurt softwareontwikkeling en databeheer gelukkig intern bij Facebook. Zorgwekkender is het feit dat traditionele media winnen met je actie. Ook zij bieden nu veel doelgroepen aan bij adverteerders en deze activiteiten worden enorm uitgebreid. Traditionele media hebben overigens veel meer data van hun klanten dan Facebook zoals bijvoorbeeld je privéadres. Anders dan bij Facebook moeten zij nu al gebruik maken van externe technische partijen die de data ontsluiten, omdat de kennis hiervoor intern niet aanwezig is. Ook ontwikkeling van software gebeurt extern. De “fout” van Facebook is een voorbeeld van de fouten die je als consument de komende jaren kan verwachten van traditionele media, omdat zij altijd met externe partijen moeten samenwerken. Afscheid nemen van Facebook betekent niet dat deze technieken verdwijnen. Facebook afschilderen als het kwaad uit Amerika is makkelijk. Vandaag zitten dezelfde technieken, maar minder betrouwbaar in media die veel dichter bij je staan. Ga je daar dan ook actie op ondernemen?

Goed dat je de consument opvoedt en dat deze weet dat wat hij of zij doet wordt gezien.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha

The post Bye bye Arjen Lubach appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: hoe gaat het nu met Facebook?

Door Ilse

ZIGT #socialmedia: hoe gaat het nu met Facebook?

Facebook werd de afgelopen weken sterk in de spotlight gezet omdat het data gelekt heeft. Wat is de huidige status omtrent Facebook? En welke nieuwtjes kwamen wij nog meer tegen in social media land? Deze vrijdagmiddag praten wij je bij!

Facebook: contracten met datahandelaren worden beëindigt
Om de privacy van haar gebruikers te dekken beëindigt Facebook de samenwerking met grote datahandelaren.  Deze partijen verkochten jarenlang data van Facebookgebruikers door aan adverteerders. Zij konden op deze manier specifieke doelgroepen aanspreken. Voor adverteerders is het nog wel mogelijk om te meten hoeveel impressies de advertenties hebben opgeleverd.

Alle privacy instellingen in een duidelijk overzicht
Facebook maakt het gebruikers makkelijker om gegevens af te schermen. Waar je voorheen 20 pagina’s moest doorlezen zal er binnenkort een duidelijk overzicht gemaakt worden waar de privacy instellingen terug te vinden zijn. Facebook geeft als verklaring: “We hebben de afgelopen week gezien dat we harder moeten werken om ons beleid te kunnen waarborgen. Ook willen we mensen helpen te begrijpen hoe Facebook werkt en waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt met betrekking tot data.”

Gebruikers vinden persoonlijke informatie, likes, reacties, foto’s en contacten terug in het overzicht. Het vernieuwde privacycentrum wordt in de komende weken uitgerold

Snapchat: videobellen met je hele vriendengroep!
Op Snapchat wordt het tegenwoordig nóg gezelliger. Op zeer korte termijn kun je namelijk video- en audiobellen in groepen. Als je nu denkt dat het maximale aantal rond de 5 personen ligt, heb je het helemaal mis. In een videogesprek kunnen wel 16 Snapchatgebruikers deelnemen en in een audio only gesprek het dubbele, namelijk 32 personen. Je kunt een groepsgesprek beginnen door in een chatgroep op het telefoon- of camera-icoontje te klikken.

Eindelijk: de LinkedIn Native Video Ad is er!
Het was eerst nog niet mogelijk om een native video als advertentie in te zetten op LinkedIn, maar gelukkig volgt ook LinkedIn de video-trend waar wij al eerder over spraken. (link: https://www.zigt.nl/zigt-socialmedia-social-media-trends-2018/)  De video moest eerst geplaatst worden op een ander platform (YouTube of Vimeo) voordat de link geplaatst kon worden in de advertentie. Maar, dit hoeft nu niet meer! Adverteerders kunnen vanaf heden gewoon een video uploaden op LinkedIn om te gebruiken in advertenties. Wij verwachten daarom ook steeds meer videocontent te zien op LinkedIn.

Shopping advertenties op Pinterest
Pinterest heeft de uitbreidingen van het Shopping Ads-programma getest onder grote retailers. En met succes! Zo nemen meer retailers deel aan het programma en ziet het er naar uit dat de functie ook in Europa beschikbaar komt. Een aantal grote retailers gebruiken de functie al, waaronder IKEA.

Winkelen mensen graag op Pinterest? Ja! Uit onderzoek blijkt dat 90 procent van de pinners op het platform aankoopbeslissingen neemt en dat 70 procent van de gebruikers het platform gebruikt om via pins nieuwe producten te vinden. Met de nieuwe shopping advertenties kunnen bedrijven hun producten automatisch promoten op Pinterest. Dit is vooral handig voor bedrijven die een uitgebreid assortiment hebben en veel Pinterest-advertenties willen inzetten. Eerder deze maand lanceerde Pinterest de Shop the Look tool. Meer weten over deze functie? Lees dit artikel.

De eerste virtuele influencer op Instagram
Bekende mensen hebben op social media vaak een groot bereik onder de doelgroep die voor een merk belangrijk is. Naast deze grote social media influencers, gaan bedrijven steeds meer samenwerken met micro-influencers. Daarover hebben we eerder geschreven. Nu is er een andere variant ontstaan, namelijk de virtuele influencer!

Lil Miquela, een 19-jarige influencer uit Los Angeles, heeft op Instagram een virtuele avatar. Opvallend is dat deze influencer eigenlijk een door de computer gecreëerd Instagrampersonage is. Toch lijkt ze het leven te leiden van een echt persoon. Ze werkt voor verschillende grote fashion merken, maar plaatst ook foto’s over galerie-openingen en selfies. Inmiddels heeft Lil Miquela zo’n 850.000 volgers op Instagram. Wat vind jij van deze ontwikkeling?

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: hoe gaat het nu met Facebook? appeared first on ZIGT.

#1 Het multimediabereiksonderzoek komt er!

Door Nina

#1 Het multimediabereiksonderzoek komt er!

 

Waarom is er een (multi)mediabereiksonderzoek nodig in Nederland? En waarom duurt het zo lang voordat het er is? Dat zijn waarschijnlijk vragen die u als adverteerder, student of werkzaam persoon in de media al een tijd heeft. Met dit blog houden wij u op de hoogte van de inhoud en de stand van zaken rondom het multimediabereiksonderzoek. Vandaag presenteren wij u het eerste artikel in de reeks: wat maakt een multimediabereiksonderzoek noodzakelijk in het Nederlandse medialandschap?

Op dit moment worden de bereiksonderzoeken per silo uitgevoerd: TV (SKO), radio (NLO), print (NOM), online (NOBO) en outdoor (BRO). De individuele onderzoeken zijn op bepaalde onderdelen wel met elkaar in relatie gebracht, maar het basisonderzoek is per mediumtype ingericht en kent daarom ook een fundamenteel andere aanpak. Zo meet het ene onderzoek bereik per dag en het andere onderzoek bereik per jaar! Het online bereiksonderzoek kan zelfs op de minuut af bekeken worden. Ook de wijze van onderzoek, de grootte van het panel en de financiering verschilt enorm. Wat hebben ze gemeen: ze hebben een zeer hoog vertrouwen bij alle betrokken marktpartijen en komen tot stand in overleg met deze marktpartijen. In de JIC’s (joint industry comittee) worden de onderzoeken frequent besproken, geëvalueerd en aangepast. En dat is nodig, aangezien de financiering van de onderzoeken vooral plaatsvindt door die betrokken mediapartijen en uitgevers.

Waarom bestaan deze bereiksonderzoeken?

  1. Bereiksonderzoek is noodzakelijk omdat mediapartijen heel moeilijk kunnen bewijzen hoeveel personen een bepaald medium daadwerkelijk ziet. Als je broer zegt dat er 3 miljoen mensen zitten te kijken hoe hij koeien melkt, dan geloof je hem niet. Als het SKO zegt dat er 3 miljoen mensen kijken naar Boer Zoekt Vrouw, dan geloof je het wel. Bereiksonderzoek geeft media het bewijs dat ze “gezien” worden. En dat hebben ze heel hard nodig om te laten zien hoe goed ze zijn. Want lets be honest: op hun blauwe ogen geloof je hen niet.
  2. De tweede reden is het vergelijken van verschillende media. Ieder medium is uniek en helemaal niemand bestrijdt dit. Maar waarom is ene medium duurder of goedkoper dan het andere en waarom verschillen de prijzen op daluren ten opzichte van prijzen tijdens prime time momenten? Bereik geeft ons, de markt, een “common currency” op basis waarvan we al die verschillende appels en peren toch enigszins met elkaar kunnen vergelijken. Per silo of mediumtype en hopelijk op termijn ook tussen verschillende mediumtypen. Wat is de waarde van een TV commercial rondom het NOS journaal versus een 1/1 advertentie in de krant? Hiervoor is bereik nodig en reken maar dat de uitgevers aan het bereik een prijskaartje hebben hangen.
  3. De derde reden is data! Ons vak wordt al jaren door data gedreven. Degene met de beste data is de winnaar van morgen. De hoeveelheid data neemt enorm toe. Over het resultaat van media en communicatie weten adverteerders steeds meer. Wat media hen oplevert, wat klanten en prospects doen in de winkels, bedrijven en eigen media middelen. Data is “big” data geworden en wij – de branche – hebben de verantwoordelijkheid om iedereen, maar vooral jonge mensen die toegang krijgen tot ons vakgebied, snel te leren omgaan met verschillende databronnen en bijbehorende software pakketten. Uitgevers, media, adverteerders, bedrijven en intermediairs hebben ook eigen tools, maar de kennismaking met de data en de inhoudelijke en professionele discussie vindt plaats via de tools en data die iedereen kent. Goed bereiksonderzoek en adoptie door veel mensen in de markt geeft ons een “taal” die door iedereen wordt begrepen. Wellicht is dat voor individuele bedrijven steeds meer niet van belang, maar willen deze bedrijven ook op termijn de juiste mensen blijven vinden, dan is kennis van de professionele basis van onze industrie cruciaal.

Waarom is media bereiksonderzoek noodzakelijk? Het biedt de garantie dat media wordt gezien, vergelijken wordt zo mogelijk gemaakt en jonge mensen kennen dezelfde taal en leren werken met complexe tools uitgebreide datasets. Of het nu een single media onderzoek is of een nieuw multimediabereiksonderzoek: deze drie redenen staan als een paal boven water. Waarom het multimediabereiksonderoek er moet komen vertellen wij in ons volgende artikel.

ZIGT Mediabureau, Marnienke van der Maal & Joost Istha

The post #1 Het multimediabereiksonderzoek komt er! appeared first on ZIGT.

Ewoud van Zwam Media Director bij ZIGT

Door Nina

Ewoud van Zwam Media Director bij ZIGT

Per 1 april 2018 is Ewoud van Zwam Media Director geworden bij ZIGT. Ewoud werkt sinds 2014 bij ZIGT en is begonnen in de functie van mediaplanner. Ewoud heeft zich de afgelopen jaren laten gelden als een zeer krachtig media adviseur die alle facetten van ons vakgebied overziet en klanten helpt hierin de juiste wegen te bewandelen. Contentmarketing is waar Ewoud zijn hart sneller van gaat kloppen en op dit vlak is inspireert hij zowel klanten als collega’s.

Wij vinden het een eer dat hij onderdeel uitmaakt van ons team. En mocht u hem tegenkomen, feliciteer hem. Hij heeft het verdiend.

ZIGT_Ewoud_1000x1000px_FC_2018

The post Ewoud van Zwam Media Director bij ZIGT appeared first on ZIGT.

ZIGT: Het Cross Mediabureau van 2017 wederom genomineerd voor 2018

Door Nina

ZIGT: Het Cross Mediabureau van 2017 wederom genomineerd voor 2018

Op 25 april vindt in Amsterdam de uitreiking van de Cross Media Awards 2018 plaats. Crossmedia is een van de grootste en meest relevante thema’s in de media waar exploitanten, bureaus en adverteerders dagelijks mee te maken hebben. In 2017 was ZIGT de overall winnaar van het event en in 2018 is ZIGT wederom genomineerd.

ZIGT heeft het afgelopen jaar weer verder geïnvesteerd in data, systemen en modellen die het mogelijk maken de toegevoegde waarde van crossmedia inzet nog beter te bepalen. Het realiseren van de doelstellingen van onze klanten is hierbij altijd het uitgangspunt. Ons realtime dashboard CTRL vervult hier nog steeds een centrale rol. Media investeringen, media resultaten, effectmetingen en eigen data van klanten (bijvoorbeeld sales) komen in dit dashboard samen. Al onze klanten zijn inmiddels aangesloten op CTRL en hebben daarmee op elk gewenst moment realtime inzage in het effect van hun campagnes.

De Cross Media Awards – voor het eerst uitgereikt in 2013 – is de enige vakprijs die crossmedia centraal stelt. Uniek aan de Cross Media Awards is dat alle ingezonden cases worden gepubliceerd in relevante vakmedia als Nederlands MediaNieuws en Marketing Report. Daarmee levert Cross Media Awards als een van de weinige vak prijzen daadwerkelijk een bijdrage aan de ontwikkeling van het vak. Tegelijkertijd maakt dit dat alle inzenders een podium krijgen en niet alleen genomineerden en winnaars.

Voor meer informatie: http://crossmediaawards.nl/

The post ZIGT: Het Cross Mediabureau van 2017 wederom genomineerd voor 2018 appeared first on ZIGT.

❌