[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderZigt

De overheid dreigt reclame-industrie de nek om te draaien

Door Joost

De overheid dreigt reclame-industrie de nek om te draaien

De overheid overweegt advertenties op TV en online uit te bannen. De reclame-industrie is hier uiteraard faliekant tegen. Deze staat al jaren onder druk en heeft met het adverteren op de Publieke Omroep een belangrijk podium voor ons werk. Dat wij zo gemakkelijk weggezet kunnen bevestigt de volledige veronachtzaming en onderschatting van de toegevoegde waarde van de reclamebranche. Een overheid die qua communicatie zelf niet uitblinkt en slechts functionele boodschappen uitvaardigt, zoals “betaal belasting voor 1 mei” en “ga stemmen”, laat zelf zien dat ze ons niet nodig hebben. “Dan kan je gerust doorpakken” is het adagium geworden.

Natuurlijk wordt onze stem slecht gehoord. Onze industrie is hopeloos verdeeld; 95% van de bedrijven in de reclame-industrie is niet groter dan 5 personen, dus kun je ze makkelijk aan de kant schuiven. En met slechts een bijdrage van 1% aan het BNP is er geen haan die er naar kraait in Den Haag. Dan liever de zorg of het pensioen, dat zijn dossiers waar je echt carrière maakt als politicus. Maar let wel op: als “cultuur” de ziel is van de samenleving dan is reclame het hart van je portemonnee. Op dit moment is het een feit dat Nederland slecht scoort op het gebied van reclame wereldwijd. Maar natuurlijk vinden de meeste reclame euro’s hun weg wel richting de portemonnee van Google en Facebook, want de business van onze klanten moet wel doordraaien. Dit zijn mediabedrijven waar politici juist wel uitgebreide meningen over hebben. Juist met deze voorgenomen beslissing over de Ster, zal politiek Nederland deze multinationals nog verder in het zadel helpen. Wat een dommigheid.

“Mijn overheid” wordt wakker en overzie uw daden. Door dit besluit wordt het aantal creatieve stemmen in de samenleving nog minder en blijft slechts uw domme stem over. De geschiedenis leert ons dat als de stemmen staken en er slechts één over blijft, dit niet de juiste weg is. Geef onze industrie haar podium en, nog belangrijker, help onze industrie en stuur zelf weer eens een uitdagende briefing.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha

The post De overheid dreigt reclame-industrie de nek om te draaien appeared first on ZIGT.

1 op de 2 Nederlanders las, leest en lust ook in de toekomst zijn of haar huis-aan-huisblad

Door Joost

1 op de 2 Nederlanders las, leest en lust ook in de toekomst zijn of haar huis-aan-huisblad

Gisteren presenteerde het NOM in samenwerking met vijf uitgevers van huis-aan-huis (HAH) kranten (BDU media, De Persgroep Nederland, NDC mediagroep, Mediahuis Limburg en ProMille Media) het nieuwe bereiksonderzoek: de NOM Regiomonitor 2019. Aan het reguliere bereiksonderzoek van NOM, waarin het bereik van landelijke dagbladen, regionale dagbladen en vele tijdschriften wordt gemeten, zijn nu ook 300 HAH-kranten van bovenstaande uitgevers toegevoegd.

Dit is de tweede publicatie van het onderzoek (uitgevoerd door GfK) waar 34.000 respondenten aan deelnamen. In de eerste meting (2018) las 53% van alle Nederlanders wekelijks een HAH-krant. In het nieuwe onderzoek leest wederom 53% wekelijks zijn lokale krant. Dit staat gelijk aan 7,7 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. Wel dient gezegd te worden dat HAH-kranten vooral 35-plussers bereiken. Jongeren lopen van oudsher minder warm voor het medium. Toch wordt nog een derde van de mensen onder de 35 bereikt. Stedelijkheid lijkt ook een belangrijke factor te zijn in het bereik van de HAH-krant. Hoe minder stedelijk een gebied is, hoe hoger het bereik van het lokale printmedium is. Tot slot is het nog interessant om te melden dat ook mensen met de bekende NEE-NEE sticker bereikt worden met HAH-kranten.

Eén van de belangrijkste redenen voor het lezen van HAH-kranten is de interesse in het regionale en lokale nieuws. Onderwerpen zoals lokale evenementen en activiteiten, gemeentelijk nieuws en aankondigingen en de lokale cultuur (agenda) vindt de Nederlandse bevolking het meest interessant. Natuurlijk wordt er met aandacht naar de aanbiedingen van de lokale winkeliers gekeken. Zo’n 60% van de bevolking let op aanbiedingen van winkeliers in HAH-kranten. Men lust er wel pap van. Kortom Nederland, las, leest en lust de HAH-kranten nog steeds. Het feit dat het onderzoek wordt aangeboden in combinatie met de doelgroep monitor (DGM) van NOM maakt het onderzoek nog waardevoller in het gebruik voor media-advies.

Slechts 3% van de lezers leest de HAH-krant digitaal. De verwachting is dat dit de komende jaren natuurlijk wel verandert, maar het onderzoek is in ieder geval voorbereid om dit mee te nemen in de meting. Feit is dat de HAH-krant een “krant” is en geen “nieuwsmedium” en dat wordt gewaardeerd. Lang leve de HAH-krant!

Mediabureau ZIGT – Joost Istha, Bryan Bunink & Marianne van Grijfland

The post 1 op de 2 Nederlanders las, leest en lust ook in de toekomst zijn of haar huis-aan-huisblad appeared first on ZIGT.

ZIGT is mediabureau van het jaar!

Door Simone

ZIGT is mediabureau van het jaar!

Wow! Wat zijn we trots! Na 4x in de afgelopen 6 jaar genomineerd te zijn geweest voor mediabureau van het jaar bij de AMMA Awards mogen we de titel nu dan ook echt officieel een jaar lang dragen!!

Samen met Initiative, Mediacom en Mediaxplain waren we dit jaar genomineerd voor deze prestigieuze titel. Na beoordeling door een vakkundige jury, die onder meer kijkt naar successen in 2018, onderscheidend vermogen, inzet voor het vakgebied, innovatie en goed werkgeverschap is ZIGT als winnaar uit de bus gekomen en mochten we bij het AllOut Festival ons laten kronen tot het beste mediabureau van 2018!

Freedom of media, dat is onze dagelijkse strijd voor onze klanten en hun succes vormt ons succes. Met een schitterende groep ZIGT’ers die media leven, ademen en dromen zorgen wij dat de mooiste merken van Nederland in de harten en hoofden van mensen komen. Zonder concessies, zonder dubbele belangen, altijd op zoek naar het onbenutte potentieel.

Onze strijd gaat uiteraard door en met net zoveel passie en zin gaan we ook komend jaar gewoon weer aan de slag voor onze klanten. We zijn supertrots, maar nuchter tegelijk. Ook alle winnaars in de andere AMMA categorieën willen we van harte feliciteren en gezamenlijk kunnen we trots zijn op de mooie branche waarin we actief zijn!

Wil je weten wat Freedom of media voor ons betekent? We leggen het je graag in anderhalve minuut hieronder uit.

The post ZIGT is mediabureau van het jaar! appeared first on ZIGT.

ZIGT is de trotse hoofdsponsor van Emerce Digital Marketing Live 2019

Door Nina

ZIGT is de trotse hoofdsponsor van Emerce Digital Marketing Live 2019

Online marketing, advertising en interactieve media staan centraal tijdens de 9e editie van Digital Marketing Live! op 27 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Een inspirerende aaneenschakeling van lezingen, marketing-tech demo’s, start-up pitches, workshops, networking en round tables voor meer dan 2.000 media, marketing en advertising professionals.

Voor ZIGT de reden om haar naam te verbinden aan dit topevenement in ons vakgebied als Platinum Sponsor.

Enkele thema’s die tijdens deze dag aan bod komen zijn:
– Voice marketing
– Influencer marketing
– Social media
– Data strategie
– Online video
– Growth hacking
– Virtual Reality

In totaal staan er meer dan 180 sprekers on-stage, waaronder van ZIGT zelf. Tevens is ZIGT op veel plekken tijdens het evenement en de communicatie eromheen op de platformen van Emerce zichtbaar en heeft ZIGT een eigen plek in de Martech Area aldaar. Meer informatie over het event en het programma is hier te vinden.

We zien jullie graag 27 juni in de Beurs van Berlage!

The post ZIGT is de trotse hoofdsponsor van Emerce Digital Marketing Live 2019 appeared first on ZIGT.

De jongeren van vandaag: Generatie Z onder de loep

Door Marnienke

De jongeren van vandaag: Generatie Z onder de loep

Ze groeien op in een tijdperk waar internet ongeveer een basisbehoefte is en weten hun weg hier vaak nog beter te vinden dan andere generaties. Tegelijkertijd groeien ze ook op in een onzekere, onstabiele wereld waar de economie niet altijd in hun voordeel werkt. Dit maakt ze, nog meer dan Millennials, leergierig en ambitieus. Generatie Z (geboren tussen 2001-2015) zijn de jongeren van vandaag. Wat beweegt ze en hoe gebruiken ze media? Wij deepdiven graag voor je in de leefwereld van Generatie Z.

Generatiedenken
Over de indeling van de verschillende generaties bestaat veel discussie. De verschillen binnen een generatie (die meestal een tijdsbestek kent van 20-25 jaar) kunnen erg groot zijn. Opvattingen en gedragingen van een 18-jarige verschillen immers veel van die van een 35-jarige. Generaliseren geeft vaak geen juist beeld van de specifieke gedragingen, maar het helpt wel om generaties beter te begrijpen. Doordat mensen in hun jongere jaren zich in dezelfde leefwereld ontwikkelen, delen ze bepaalde kenmerken die bij hun generatie passen. Wij vinden onderstaand overzicht van Youngworks het best treffend, omdat het goed de verschillen tussen de generaties weergeeft.

Instant behoeftebevrediging
In het eerste deel van de drieluik over deze generatie, schetst Youngworks Generatie Z als ondernemend, betrokken bij de maatschappij en zeer bedreven op het technologische vlak. De scheiding tussen online en offline bestaat niet en hun mediagebruik is versnipperd. Dat maakt hen een lastig te vangen doelgroep voor adverteerders. Des te meer een goed idee om eens in te zoomen op hoe deze doelgroep met media omgaat. Zo zijn ze gewend dat alles 24/7 beschikbaar is en dat wanneer ze iets willen, hun behoefte instant bevredigd wordt. Daarmee creëren ze hoge verwachtingen, die – wanneer ze niet waargemaakt worden – leiden tot frustratie. Werkt een app of site traag, dan ben je ze kwijt. Reageert een bedrijf niet snel genoeg, dan zoeken ze naar concurrenten die dit beter doen. Deze frustratie motiveert Generatie Z – meer dan andere generaties – tot ondernemerschap en oplossingsgericht denken. Hoewel dit nog niet vaak in daadwerkelijke actie omgezet wordt, mede doordat ze nog niet over de juiste kennis en ervaring beschikken, loont het wel om te luisteren naar de verfrissende ideeën die ze hebben.

Onzeker, maar ambitieus
Opgroeien in een onstabiele wereld en een economisch lastige tijd maakt onzeker. Ook dat dringt door in hoe Generatie Z zich voorbereid op de toekomst. Geen basisbeurs meer, maar een sociaal leenstelsel zorgt ervoor dat een foute studiekeuze hen duur komt te staan. Meer dan hun voorgangers – de Millennials – zijn ze ambitieus en meer gebrand om geld te verdienen.

Meeste mediatijd online
Online is de plek waar het allemaal gebeurt, hier kunnen jongeren te allen tijde laten zien wie ze zijn en wat ze leuk vinden. Het dient als inspiratiebron, vergelijkingsmateriaal en manier om connectie te maken met leeftijdsgenoten en rolmodellen. De opvatting dat real life relaties onderdoen voor online relaties met leeftijdsgenoten klopt niet: voor Generatie Z bestaat de scheiding tussen offline en online niet en is digitale communicatie met leeftijdsgenoten onderdeel van hun dagelijkse bezigheden. Dat het merendeel van de tijd die jongeren besteden aan media op social media is, onderschrijft onderstaande grafiek uit Media:Tijd 2018.

Maar vlak ook zeker andere mediumtypen niet uit. Ondanks dat ze minder radio luisteren en tv kijken dan andere leeftijdsgroepen (lage selectiviteitsindex), is dit nog steeds een aanzienlijk onderdeel van hun mediatijd. Voor het merendeel van hun media activiteiten is de smartphone het meest gebruikte device. Het televisietoestel wordt ook nog veel gebruikt, maar dit is minder in tegenstelling tot andere leeftijdsgroepen.

Ook bij de allerjongsten (0-6 jaar) zijn in bijna alle huishoudens minstens een smartphone, laptop/desktop of tablet aanwezig (Iene Miene Media 2018). In deze leeftijdsgroep is kijken (bijv. filmpjes via Youtube) – na (voor)lezen van boekjes – de media activiteit waar het meeste tijd aan wordt besteed. Voor hen is opgroeien met media die 24/7 beschikbaar is helemaal normaal.

Als adverteerder is het zeker interessant om de ontwikkelingen in deze doelgroep in de smiezen te houden, het zijn immers de consumenten van de toekomst.

Mediabureau ZIGT – Marnienke van der Maal

The post De jongeren van vandaag: Generatie Z onder de loep appeared first on ZIGT.

Geef Matthijs van Nieuwkerk zijn verdiende loon

Door Koen Hartog

Geef Matthijs van Nieuwkerk zijn verdiende loon

Matthijs van Nieuwkerk, een briljant presentator en begenadigd interviewer. Op dit moment ligt zijn salaris weer onder vuur. Vorig jaar verdiende Matthijs 363.000 euro, dit moet in 2020, wanneer zijn contract afloopt, teruggebracht worden naar de Balkenende norm van 194.000 euro. Volgens BNNVARA mediadirecteur Gert-Jan Hox zou voor Matthijs van Nieuwkerk echter een uitzondering moeten worden gemaakt op deze regel, aangezien zij Matthijs anders verliezen aan de commerciële zenders.

Maar, is hij die 363.000 euro van ons belastinggeld wel waard? “Ja”, zegt BNNVara, want “Als je ziet wat Matthijs betekent voor de schatkist, wat hij binnenhaalt aan reclamegeld (via Ster). Hij heeft zijn eigen salaris al na twee weken De wereld draait door (DWDD) terugverdiend. Zijn beloning is dus verre van marktconform’’. Een vreemde opmerking. Zoals D66 kamerlid Joost Sneller terecht stelt op AD.nl: “Dat is marktdenken dat bij de publieke omroep totaal geen plek heeft. Dit is een zeer on-kansrijke poging om via de media iemand extra salaris te bezorgen, ik heb me er hogelijk over verbaasd”.

Op onze afdeling was bovenstaande kwestie flink voer voor discussie. Mag hij nou wel, of niet zoveel verdienen? Het is moeilijk om een prijs te bepalen voor kwaliteit. Maar stel nou dat je het objectief zou bekijken en dat het marktdenken bij NPO wel een plaats zou hebben. Is Matthijs van Nieuwkerk dan zijn salaris waard? Brengt hij, commercieel gezien, zijn geld op? Wij rekenden het uit!

De feiten op een rijtje:

  • De wereld draait door wordt 24 weken per jaar uitgezonden = 120 afleveringen per jaar.
  • Een reclameblok na DWDD duurt gemiddeld zo’n 400 seconden, wat neerkomt op ongeveer 13 spotjes van 30 seconden.
  • Reclamespotjes worden afgerekend op hoeveelheid kijkers met de commerciële rekeneenheid ‘Gross Rating Point’ (GRP) een getal wat aangeeft hoeveel % kijkers je hebt bereikt met je spot. Even snel gerekend: er kijken gemiddeld zo’n 1.304.000 mensen (9,0% kdh) naar de DWDD. Van die mensen kijkt zo’n 80% naar het reclameblok. Dit betekent ruim 1 miljoen kijkers voor het reclameblok na DWDD, wat neerkomt op ongeveer 7,2 GRP’s per spotje.
  • Een gemiddelde GRP bij Ster kost zo’n 490 euro (netto basisprijs).

De rekensom:

Basisprijs GRP € 490 x 7,2 GRP’s per spot = € 3.528 en dat * 13 spots per blokje = € 45.864 per reclameblok na DWDD. In twee weken tijd (10 uitzendingen) ‘verdient’ Matthijs dus ruim 450.000 euro aan reclame-inkomsten voor Ster.

Dit betekent dat hij zijn huidige salaris van € 363.000 inderdaad in twee weken ‘terugverdient’, zoals Hox stelt.

Nu gaan we ervan uit dat Matthijs van Nieuwkerk ervoor zorgt dat er überhaupt mensen kijken naar DWDD, maar dit is natuurlijk niet waar. Stel dat het aansprekende praatprogramma door iemand anders gepresenteerd zou worden, hoeveel mensen zouden er dan niet kijken? Of, anders verwoord, hoeveel meer mensen kijken er vanwege Matthijs? Moeilijk te zeggen natuurlijk. Maar als we kijken naar de weken waarin DWDD niet wordt uitgezonden, zien we op dat tijdstip toch nog zo’n 760.000 kijkers, ofwel, 5,2 GRP’s (á 490 euro per stuk * 13 spots per blok) = € 33.124 per blok als er geen Matthijs/DWDD is.

Dit is een verschil van € 12.740 per reclameblok. Dit betekent dat er (120 afleveringen * € 12.740) € 1.528.800 per jaar aan reclame-inkomsten worden misgelopen als Matthijs besluit er mee te stoppen. Onze advies aan minister Slob: geef Matthijs zijn verdiende loon!

Mediabureau ZIGT, Koen Hartog en Merel Tukker

 

Bronnen:

The post Geef Matthijs van Nieuwkerk zijn verdiende loon appeared first on ZIGT.

Leidt offline folderverspreiding tot online aankopen?

Door Koen Hartog

Leidt offline folderverspreiding tot online aankopen?

Folders spelen vaak een belangrijke rol in de mediamix van retailers. Echter wordt de folder nog weinig ingezet door online retailers om hun aanbiedingen onder aandacht te brengen en de consument te overtuigen aankopen online te doen. Terecht of niet? In samenwerking met folderverspreider Spotta en kinderkledingwebshop Kleertjes.com hebben we het effect van de folder op het online aankoopgedrag inzichtelijk gemaakt.

Over Kleertjes.com

Kleertjes.com is een webshop met kinderkleding van 0-16 jaar met duidelijke groei-ambities. Om deze reden zijn zij vorig jaar in samenwerking met ZIGT gestart met grootschalige radio en tv campagnes. De resultaten van deze eerste campagnes waren erg goed, we zagen mooie stijgingen in naamsbekendheid, overweging en voorkeur, maar ook in omzet. Afgelopen december startte Kleertjes.com met een grote nieuwe campagne, gericht op sales. In samenwerking met folderverspreider Spotta zetten we een onderzoek op om te testen in hoeverre de folder bijdraagt aan het realiseren van extra omzet.

Leidt folderverspreiding tot een stijging in sales in de e-commerce markt?

De doelstelling was tweeledig: enerzijds nieuwe klanten werven en online laten bestellen en anderzijds bestaande topklanten opnieuw laten bestellen. Om de doelgroep voor de folderverspreiding vast te stellen is eerst gekeken wie de huidige klanten zijn van Kleertjes.com. Om hier achter te komen heeft Spotta de klantdata van Kleertjes.com grondig geanalyseerd en de data op basis van postcodes gekoppeld aan haar eigen database.

Door deze koppeling is er een klantprofiel opgesteld. Hierbij werd duidelijk dat de topklanten van Kleertjes voldeden aan het profiel: gezinnen met kinderen en leeftijd 30 tot 55 jaar, passend binnen verschillende consumententypen zoals onder meer modern welgestelde gezinnen en gesettelde streekgezinnen. Met dit profiel hebben we de doelgroep van Kleertjes.com scherp gesteld en zijn we aan de slag gegaan met het vaststellen van twee verspreidgebieden: één voor topklanten en één voor lookalikes. Dit zijn vergelijkbare doelgroepen die daarmee als potentiële klanten kunnen worden gezien. Uiteindelijk is de folder van Kleertjes.com bij 645.000 voorgeselecteerde huishoudens op de mat gevallen in het Spotta folderpakket.

Om een goede analyse te kunnen maken, hadden we te maken met twee uitdagingen. Ten eerste zijn niet alle verspreidgebieden gelijk en daarnaast is de folder niet de enige media-inzet geweest in die periode. In dezelfde week is ook tv ingezet, evenals radio en online. Hoe maak je nu goed inzichtelijk welk effect precies toe te schrijven is aan de folder?

Onze oplossing

Om een goede vergelijking te maken hebben we gewerkt met controlegroepen. Dit zijn postcodegebieden met een vergelijkbaar profiel als de topklanten en lookalikes met als enige verschil dat zij geen folder hebben ontvangen. Omdat daarnaast de verspreidgebieden niet gelijk aan elkaar zijn qua grootte hebben we gekeken hoeveel orders er hebben plaatsgevonden per 100 huishoudens waar de folder mogelijk verspreid kan worden.Door te kijken naar de ordertoename in de week dat de folder verspreid is ten opzichte van de weken ervoor en de twee klantgroepen af te zetten tegen de twee controlegroepen, konden we de uplift dankzij de folder inzichtelijk maken.

Door te kijken naar de ordertoename in de week dat de folder verspreid is ten opzichte van de weken ervoor en de twee klantgroepen af te zetten tegen de twee controlegroepen, konden we de uplift dankzij de folder inzichtelijk maken.

Het resultaat

Nadat we alle data en resultaten hebben samengebracht en gevisualiseerd in ons mediadashboard CTRL, zagen we dat dankzij de folders 9,2% meer orders zijn geplaatst dan in een gemiddelde week. Onder de topklanten zagen we zelfs een stijging van 10,0%, bij de lookalikes is dit 7,7%.

Naast deze uplift zagen we ook nog andere interessante zaken. Zo blijkt de folder ook heel effectief voor het werven van nieuwe klanten. We zagen in deze groep een uplift van maar liefst 25,5%. Ook het aantal nieuwsbriefinschrijvingen liet dankzij de folder een uplift zien van 9,7%. De totale omzet steeg die week met 2,4% door de folder.

In onze honger naar interessante inzichten hebben we ook gekeken naar het websitebezoek dat heeft plaatsgevonden via organisch en direct zoekverkeer. In de week van de folderverspreiding is het aantal geplaatste orders sterker toegenomen dan het aantal sessies en paginaweergaven via deze kanalen, in vergelijking met de weken vóór en na de folderverspreiding. Dit duidt erop dat de folder ervoor zorgt dat mensen gericht de website hebben bezocht met een duidelijke koopintentie.

We kunnen concluderen dat de folder een mooie bijdrage levert aan de omzet van Kleertjes.com. Offline oriënteren leidt dus ook tot online aankopen. Folderinzet is daarmee een belangrijke oriëntatiebron in dit proces en kan mede dankzij segmentatiemogelijkheden een aanvulling zijn op TV, radio en digitale inzet.

ZIGT Mediabureau, Janinka Zilverschoon & Koen Hartog

Bekijk de casevideo:

The post Leidt offline folderverspreiding tot online aankopen? appeared first on ZIGT.

Hoog tijd voor Media:Tijd

Door Merel

Hoog tijd voor Media:tijd

Hoeveel tijd besteden we per dag aan filmpjes kijken op onze smartphone? Hoeveel mensen luisteren er dagelijks naar digitale radio via hun TV? En hoe zit het eigenlijk met media-multitasken? En de verschillen tussen jongeren en ouderen? Media:tijd geeft het antwoord op al deze brandende vragen.

Vorige week zijn in het Tolhuis de resultaten van Media:Tijd 2018 gepresenteerd. Media:Tijd is een tijdsbestedingsonderzoek dat informatie geeft over het mediagebruik in Nederland op basis van een dagboekmeting. Dit onderzoek is in het najaar van 2018 door onderzoeksbureau GfK uitgevoerd in opdracht van het SCP en de JIC’s NLO, NOM, SKO en PMA. Door de herhaling van de meting en de gekozen opzet kan Media:Tijd inzicht geven in trends en in de verhoudingen en het gebruik van media in relatie tot elkaar. Eindelijk hebben we weer een nieuwe batch met data over mediagebruik en gedrag. De laatste versie dateerde van 2015, en met het rap veranderende medialandschap, konden wel weer wat verse cijfers gebruiken.

Welnu, in het kort, de feiten:

  • Per dag besteden we gemiddeld 8:49 uur aan slapen/rusten
  • Per dag besteden we gemiddeld 3:16 uur aan (single tasking) media
  • Als we kijken naar zowel single- als multitasking media, besteden we maar liefst 8 uur en 23 minuten aan media.
  • De media activiteiten waar het meeste tijd aan besteed wordt zijn kijken en luisteren.

Door de dag heen gezien ziet de “mediadag” van de gemiddelde Nederlander 13+ er zo uit:

grafiek mediadag

Al met al zijn er kleine verschillen te zien met het mediagebruik in 2015 en 2013 wanneer we kijken naar de activiteiten ‘kijken’, ‘lezen’, ‘luisteren’ en ‘communiceren’.

tabel tijd

Wanneer we echter inzoomen op de devices waarop deze activiteiten plaatsvinden zien we grotere verschuivingen:

grafiek devices

Zo zie je maar, deze verse data was hard nodig. We zien nu dat de opkomst van mobiel is nog steeds in volle gang is, maar ook dat de ‘TV is dood’-discussie ontkracht wordt. Wanneer we echter inzoomen op doelgroepen dan krijgen we een heel ander beeld te zien. Met name in de jongere doelgroepen is een fikse verschuiving in gebruik van de devices te zien. Als we kijken naar het verschil tussen doelgroepen (in dit geval naar de extremen: 13-24 jaar versus 65+) sla je bijna stijl achterover. Of niet, want eigenlijk was dit exact wat wij al verwachtten. Kijk en huiver:

grafiek jongeren en ouderen

Opvallend is met name het verschil in mediagebruik op TV’s, vaste radio’s, mobiele telefoons, en papier. Jongeren besteden de meeste mediatijd aan hun smartphones, gevolgd door good old TV. Ouderen daarentegen spenderen meer dan een halve werkdag per dag aan het TV-scherm.

Kortom: Media:tijd biedt ons weer een grote bak aan informatie, waar we nog veel uit kunnen halen wat betreft doelgroepen en devices.

Mediabureau ZIGT, Merel Tukker.

Bron: Media:Tijd 2018, GfK in opdracht van SCP, NLO, NOM, SKO & PMA.

The post Hoog tijd voor Media:Tijd appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: Nieuwe LinkedIn reacties & een horizontale Facebook tijdlijn?

Door Sanne 't Hooft

ZIGT #socialmedia: Nieuwe LinkedIn reacties & een horizontale Facebook tijdlijn?

Ondanks de kleine bezetting op deze Goede Vrijdag hebben de Social & Content specialisten van ZIGT hun uiterste best gedaan een social update te schrijven. Ook deze week willen we jullie natuurlijk niet dé updates in social media land ontzeggen. 😉 Veel leesplezier en alvast een fijn Paasweekend! 🐣

 

Facebook test een nieuwe navigatie door je tijdlijn

Deze week werd bekend dat Facebook op kleine schaal test een nieuwe versie van de tijdlijn, namelijk het samenvoegen van je tijdlijn en Stories. Ja, je leest het goed, misschien scroll je straks dus niet meer verticaal door je tijdlijn, maar horizontaal door diverse kaarten met berichten. Facebook heeft bevestigd dat zij inderdaad bezig zijn om de tijdlijn op een andere manier weer te geven. De ‘Story navigatie’ is slechts een prototype, het platform weet nog niet of zij deze functie breder gaan testen. Wij zijn heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen…

 

Vernieuwde metrics op Facebook

Facebook zit niet stil, deze maand kregen wij het bericht dat Facebook bezig is met het creëren van nieuwe metrics binnen de Business Manager. Het platform vindt een aantal metrics verouderd en gaat deze vervangen met nieuwe metrics, waaronder de relevantiescore. Deze wordt nu opgedeeld in de volgende set metrics: Quality ranking, Engagement ranking en Conversion ranking. Op deze drie rankings kun je ondergemiddeld en bovengemiddeld scoren. Wat ons betreft is dit een heel interessante ontwikkeling, omdat adverteerders nu beter inzicht krijgen de verschillende aspecten waarop Facebook advertenties als relevant beoordeeld. Lees hier alle wijzigingen in Facebook metrics.

 

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

Nieuwe reacties op LinkedIn

Om meer interactie te genereren op LinkedIn, rolt het platform komende periode wereldwijd een uitbreiding op de reacties uit. De standaard ‘interessant’ wordt uitgebreid met vier nieuwe opties: vieren, liefde, inzichtelijk en nieuwsgierig. Middels icoontjes kunnen gebruikers reageren op posts. De nieuwe opties zijn gebaseerd op het soort reacties die veelal worden gegeven en de gesprekken die worden gevoerd op het medium. Wij vinden het een mooie uitbreiding voor het platform! LinkedIn gaat met deze uitbreiding wel steeds meer Facebook achterna. Welke reactie denk jij veel te gaan gebruiken?

 

Nieuwe Pinterest advertising ontwikkelingen

Deze week hebben de socialisten van ZIGT een interessante call gehad met onze nieuwe Marketing Partner bij Pinterest. We hebben een korte introductie gehad tot Pinterest advertising én een aantal insights gekregen wat betreft ontwikkelingen in de advertising mogelijkheden. Zo kregen we te horen dat de shoppings ads, die nu al beschikbaar zijn in Amerika, in 2019 ook zeker naar Nederland gaan komen. Daarnaast wordt de locatie targeting dit jaar hoogstwaarschijnlijk uitgebreid, zodat je specifiek kan targeten op een regio of stad. Op dit moment kun je alleen landelijk targeten qua locatie.

Pinterest advertising staat momenteel nog in de kinderschoenen, maar is al volop bezig op alle opties uit te breiden en het platform voor adverteerders zo interessant mogelijk te maken. Wij kijken uit naar alle nieuwe functies!

The post ZIGT #socialmedia: Nieuwe LinkedIn reacties & een horizontale Facebook tijdlijn? appeared first on ZIGT.

Merken versterken merken

Door Simone

Merken versterken merken

Een bootcamp volgen zonder te sporten? Wie wilt dat nu niet. Dinsdagochtend mochten wij samen met meerdere collega’s de Breakfast Bootcamp van Sanoma bijwonen. Het was een inspirerende ochtend met een kijkje in het programmatic en branded content landschap van Sanoma, waarbij alles in het teken stond van de versterking van merken dóór merken.

We werden om 08.30 uur verwacht voor een verse kop koffie en lekkere broodjes. Om 09.00 uur gaf commercieel directeur Kees Wilbrink het startsein met een korte introductie over het huidige landschap van Sanoma. Hierna was Roger Verdurmen, Head of Strategy & Creation van Sanoma SYNC, aan de beurt. In dit artikel nemen we je graag mee in zijn kijk op contentmarketing.


Contentmarketing = contextmarketing
Contentmarketing wordt door Roger Verdurmen vergeleken met contextmarketing. Context bepaalt veel verschillende factoren, welke belangrijk zijn voor de versterking van merken (door merken).

Context bepaalt gedrag. Maar wat is context nu precies? ”Context is de totale omgeving waarin iets zijn betekenis krijgt.” Om dit punt toe te lichten gebruiken we graag het voorbeeld van Roger Verdurmen over het gedrag van mensen bij een voetbalwedstrijd. In normale situaties, bijvoorbeeld op werk, gedragen mensen zich over het algemeen rustiger en passen ze zich aan de omgeving aan. Hierbij vervul je een bepaalde rol. Zet je eenzelfde persoon bij een voetbalwedstrijd neer, dan kan het zijn dat deze persoon enthousiast aan het juichen is en veel meer op de voorgrond treedt. Kortom, het gedrag past zich aan de omgeving aan.

Context bepaalt perceptie. Context is namelijk van invloed op hoe wij iets waarnemen; de manier waarop je een prikkel betekenis geeft en hoe je deze van buitenaf verwerkt. We maken over het algemeen keuzes aan de hand van logica, maar gevoel speelt vaak ook een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan het luisteren van bepaalde muziek.

Context bepaalt waardeOok hierbij gaf Roger Verdurmen een mooi voorbeeld. Banks, een kunstenaar uit New York, probeerde zijn werk op straat te verkopen. Zijn kunstwerken stonden te koop voor 60 dollar, waarbij niet duidelijk vermeld stond dat deze werken van hem waren. Iedereen op straat liep voorbij en hij had die dag weinig verkocht. Vervolgens werd zijn werk aangeboden op een veiling. Hier werd tot wel 860.000 pond op zijn werk geboden. Zo zie je maar wat context kan betekenen voor de waarde van een product of merk.

Context is framed. Mensen hebben een bepaalde mindset die afhankelijk is van onder andere context. Hiermee nemen we dingen waar en maken we keuzes. Plaats je een nieuwsitem op NU.nl dan wordt dit als vanzelfsprekend ervaren. Wordt ditzelfde nieuwsitem op Margriet.nl geplaatst, dan komt dit anders op ons over. Je mindset verandert op basis van het merk waarvan en het platform waarop je iets leest. Dit is uiteindelijk ook weer van invloed op de beslissingen en keuzes die je maakt. Daarnaast word je als persoon beter beïnvloed door informatie als dit bij je mindset past en je doelen verwezenlijkt.

Voor content is de context dus erg belangrijk.  De complexiteit neemt wel toe, door de vele mogelijkheden in middelen. Het is daarom essentieel om naar de perfecte match te zoeken van content en context.

Samenvattend: context is net zo belangrijk als content en distributie!

ZIGT Mediabureau, Simone Strijbis en Tessa Schalk

The post Merken versterken merken appeared first on ZIGT.

โŒ