[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderZigt

Merken versterken merken

Door Simone

Merken versterken merken

Een bootcamp volgen zonder te sporten? Wie wilt dat nu niet. Dinsdagochtend mochten wij samen met meerdere collega’s de Breakfast Bootcamp van Sanoma bijwonen. Het was een inspirerende ochtend met een kijkje in het programmatic en branded content landschap van Sanoma, waarbij alles is het teken stond van de versterking van merken dóór merken.

We werden om 08.30 uur verwacht voor een verse kop koffie en lekkere broodjes. Om 09.00 uur gaf commercieel directeur Kees Wilbrink het startsein met een korte introductie over het huidige landschap van Sanoma. Hierna was Roger Verdurmen, Head of Strategy & Creation van Sanoma SYNC, aan de beurt. In dit artikel nemen we je graag mee in zijn kijk op contentmarketing.


Contentmarketing = contextmarketing
Contentmarketing wordt door Roger Verdurmen vergeleken met contextmarketing. Context bepaalt veel verschillende factoren, welke belangrijk zijn voor de versterking van merken (door merken).

Context bepaalt gedrag. Maar wat is context nu precies? ”Context is de totale omgeving waarin iets zijn betekenis krijgt.” Om dit punt toe te lichten gebruiken we graag het voorbeeld van Roger Verdurmen over het gedrag van mensen bij een voetbalwedstrijd. In normale situaties, bijvoorbeeld op werk, gedragen mensen zich over het algemeen rustiger en passen ze zich aan de omgeving aan. Hierbij vervul je een bepaalde rol. Zet je eenzelfde persoon bij een voetbalwedstrijd neer, dan kan het zijn dat deze persoon enthousiast aan het juichen is en veel meer op de voorgrond treedt. Kortom, het gedrag past zich aan de omgeving aan.

Context bepaalt perceptie. Context is namelijk van invloed op hoe wij iets waarnemen; de manier waarop je een prikkel betekenis geeft en hoe je deze van buitenaf verwerkt. We maken over het algemeen keuzes aan de hand van logica, maar gevoel speelt vaak ook een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan het luisteren van bepaalde muziek.

Context bepaalt waardeOok hierbij gaf Roger Verdurmen een mooi voorbeeld. Banks, een kunstenaar uit New York, probeerde zijn werk op straat te verkopen. Zijn kunstwerken stonden te koop voor 60 dollar, waarbij niet duidelijk vermeld stond dat deze werken van hem waren. Iedereen op straat liep voorbij en hij had die dag weinig verkocht. Vervolgens werd zijn werk aangeboden op een veiling. Hier werd tot wel 860.000 pond op zijn werk geboden. Zo zie je maar wat context kan betekenen voor de waarde van een product of merk.

Context is framed. Mensen hebben een bepaalde mindset die afhankelijk is van onder andere context. Hiermee nemen we dingen waar en maken we keuzes. Plaats je een nieuwsitem op NU.nl dan wordt dit als vanzelfsprekend ervaren. Wordt ditzelfde nieuwsitem op Margriet.nl geplaatst, dan komt dit anders op ons over. Je mindset verandert op basis van het merk waarvan en het platform waarop je iets leest. Dit is uiteindelijk ook weer van invloed op de beslissingen en keuzes die je maakt. Daarnaast word je als persoon beter beïnvloed door informatie als dit bij je mindset past en je doelen verwezenlijkt.

Voor content is de context dus erg belangrijk.  De complexiteit neemt wel toe, door de vele mogelijkheden in middelen. Het is daarom essentieel om naar de perfecte match te zoeken van content en context.

Samenvattend: context is net zo belangrijk als content en distributie!

ZIGT Mediabureau, Simone Strijbis en Tessa Schalk

The post Merken versterken merken appeared first on ZIGT.

Netflix en Videoland krijgen zware concurrentie…

Door Nina

Netflix en Videoland krijgen zware concurrentie…

Disney heeft donderdagnacht haar eigen streamingdienst  aangekondigd: Disney Plus. In Nederland zullen wij waarschijnlijk nog moeten wachten tot 2020, maar in de Verenigde Staten wordt de dienst naar verluidt november dit jaar gelanceerd. ZIGT neemt je mee in de wereld van Disney Plus. Ben je ook benieuwd naar de verwachte gevolgen voor de markt? Lees dan snel verder en je bent weer helemaal bij!

Wat heeft Disney de gebruiker te bieden?

Wie is niet opgegroeid met de tekenfilms van Disney; The Jungle Book, 101 Dalmatiërs, Robin Hood en voor de jonge ouders onder ons meekijkend met Frozen. Naast de bekende Disneyfilms zal ook content van de volgende productiemaatschappen op het platform worden geplaatst: Pixar (o.a. Toy Story en Cars), Marvel (The Avengers), STAR WARS en National Geographic. Daarnaast zal ook de populaire serie The Simpsons toegevoegd worden aan het platform.

Vorige week meldde het Nibud nog dat Nederlanders gemiddeld steeds meer abonnementen hebben en met name jongeren. Een abonnementsdienst als Disney Plus kan hier natuurlijk nog wel bij naast Netflix, Videoland, Spotify, telefoonabonnementen en maaltijdboxen of toch niet? Opgeteld verzanden gebruikers meer en meer in verschillende abonnementen en het blijft dan ook de vraag, voor welke videocontent blijven zij bereid om te betalen?

Als gekeken wordt naar de Nederlandse markt blijkt dat goede content scoort en daarmee de onderscheidende factor van belang is voor de streamingdiensten. De groei in eigen producties neemt alleen maar meer toe en dit heeft positief effect voor de verschillende platformen. Denk bij Netflix aan de vele eigen producties maar ook bij bijvoorbeeld Videoland met verschenen series als Judas, Mocro Maffia en Zwarte Tulp.

Advertentiemogelijkheden

Het zijn veel gebruikte zinnen binnen de media, “de doelgroepen Gen Z en Millenials kijken haast geen lineaire tv meer”. Dit komt overeen met de alsmaar groeiende kijktijd van online video over de diverse platformen. Maar bovengenoemde platformen bieden daarbij wel een bedreiging voor de adverteerder, want waar zijn de advertentiemogelijkheden? De vraag van adverteerders en de kans op extra inkomsten heeft geleid tot een verschuiving in enkele platformen. Zo rolt Videoland (later dit jaar samenvoeging van RTLXL en Videoland) een gratis én betaalde variant uit waarbij de gratis variant wel advertentiemogelijkheden biedt. En is Netflix op de achtergrond aan het testen met advertentieruimtes binnen de streamingdienst.

Verwachtingen Disney Plus & online video markt

Zal Disney Plus net als de vele verhalen van hen een mooi sprookje worden met een happy end? Wij verwachten dat Disney Plus echt een geduchte tegenstander gaat worden van Netflix. Dit is gebaseerd op het aanbod waar Disney over beschikt en eerder en toekomstige investeringen in het maken van eigen content. De verwachting is dat de vraag in de toekomst naar online video niet minder zal worden voor adverteerders, maar de mogelijkheden met advertentieruimtes en een hoog bereik nemen wel af. De druk op de huidige mogelijkheden nemen hierbij toe wat naar alle waarschijnlijkheid gaat leiden tot een verhoging in de CPM tarieven in de markt.

Hoewel wij zeker tot 2020 moeten wachten op de streamingdienst, zitten wij al klaar met popcorn voor een marathon The Simpsons en The Muppets.

ZIGT Mediabureau, Dylan Tallane

The post Netflix en Videoland krijgen zware concurrentie… appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: Minder ongepaste posts op Instagram & LinkedIn live video

Door Sanne 't Hooft

ZIGT #socialmedia: Minder ongepaste posts op Instagram & LinkedIn live video

De Social & Content Specialisten van ZIGT zijn weer terug met een nieuwe #socialupdate om je week mee af te sluiten. Met deze week: Instagram gaat ongepaste posts sneller verbergen én LinkedIN Live is onderweg! Daarnaast hebben we ook nog wat interessante nieuwtjes over Facebook en neemt Twitter neemt maatregelen tegen spammen. Veel leesplezier en fijn weekend alvast!

 

Facebook kondigt nieuwe functie ‘Tributes’ aan

Facebook introduceert een functie waarmee familie en vrienden herinneringen van een overleden persoon kunnen delen. De nieuwe functie heet ‘Tributes’ en zal verschijnen naast de tijdlijn van een overleden gebruiker. Ook kunnen mensen daar speciale dagen vieren of berichten achterlaten voor nabestaanden. Het was al mogelijk om een ‘erfgenaam’ toe te wijzen aan je account. Met de Tributes functie breidt Facebook deze mogelijkheden verder uit.

 

Facebook neemt opnieuw maatregelen om vertrouwen terug te winnen

Het platform introduceert Click-Gap; een meetsysteem dat kan bepalen of een bericht verdacht is. Niet per se vanwege de inhoud, maar om de manier waarop het op Facebook een prominente plek heeft kunnen veroveren. Zo kan Facebook sneller detecteren of het om manipulatie van het bericht gaat en het zo snel mogelijk verwijderen.

 

Instagram verbergt ‘ongepaste’ posts sneller

Posts op Instagram die het platform ziet als ongepast, maar die de regels niet overtreden worden binnenkort lager in je tijdlijn getoond. Hieronder vallen bijvoorbeeld posts die seksueel suggestief zijn of die schokkende beelden bevatten. Omdat deze posts de regelgeving van het platform niet overtreden, gaat Instagram deze posts straks een lagere positie geven in de tijdlijn zodat minder mensen de posts zien. Wat ons betreft een mooie ontwikkeling, zodat alle leeftijdsgroepen veilig gebruik kunnen maken van het platform!

Op dit moment worden ongepast berichten nog door medewerkers van Instagram handmatig beoordeeld, maar Instagram geeft aan dat zij in de toekomst toe willen naar een slimmer algoritme dat dit materiaal automatisch markeert.

LinkedIn Live video

Na Facebook, Instagram en Twitter volgt ook LinkedIN met een live-videodienst genaamd LinkedIn Live. Het principe is hetzelfde als op de overige social kanalen: je volgers kunnen je livestream volgen en reacties achterlaten via een openbare chat. Ten opzichte van de livestreams van andere social kanalen, wordt bij LInkedIN live het grootste deel van je telefoonscherm ingenomen door de chatfunctie onder de video. Hiermee geeft LinkedIn veel aandacht aan interactie. Wat ons betreft erg slim, want een live video valt of staat met de interactie die je hebt met je publiek. Je kunt livestreams die afgelopen zijn ook terugkijken op het profiel van de LinkedIn gebruiker onder het kopje ‘berichten’.

We moeten nog wel even wachten op deze nieuwe LinkedIn functie, de bètaversie wordt momenteel in de Verenigde Staten geïntroduceerd. Mocht het ook zover in Nederland zijn, hoor je uiteraard weer van ons. 😉

 

Twitter neemt maatregelen tegen spammen

Wie gebruik maakt van Twitter, mag nu maximaal 400 nieuwe accounts volgen per dag. Op deze manier wil het platform ‘spamming’ tegen gaan. Voor deze maatregel mochten gebruikers 1.000 nieuwe personen per dag volgen. Er werd toen veel misbruik gemaakt door het volgen en ontvolgen van accounts, om zelf zo meer volgers te krijgen. Wij vinden het goed dat steeds meer platformen verantwoordelijkheid nemen tegen nep-volgers en spam-accounts!

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: Minder ongepaste posts op Instagram & LinkedIn live video appeared first on ZIGT.

ZIGT twee keer genomineerd bij de AMMA’s!

Door Nina

ZIGT twee keer genomineerd bij de AMMA’s!

16 mei vindt de jaarlijkse uitreiking van de mediaprijzen van Nederland, de AMMA’s plaats tijdens het mediafestival AllOut. Met trots kunnen we melden dat ZIGT dit jaar 2x genomineerd is! Voor mediabureau van het jaar én voor het beste gebruik van een medium tezamen met Open Universiteit en Exterion Media voor het Perroncollege.

In alle categorieën zijn vandaag de genomineerden bekend gemaakt. De complete lijst is hier te vinden. Felicitaties aan alle genomineerden en 16 mei gaan we hoe dan ook proosten met elkaar.

The post ZIGT twee keer genomineerd bij de AMMA’s! appeared first on ZIGT.

Temptation Island 2019 – saai of genre moe?

Door Nina

Temptation Island 2019 – saai of genre moe?

De geruchten gaan de laatste weken dat dit het saaiste seizoen Temptation Island ooit is. Als fan van dit programma moet ik eerlijk zeggen ook te zijn afgehaakt. Ik was benieuwd of de kijkcijfers deze trend en geruchten ondersteunen…

We zijn 8 weken in het seizoen, dus we vergelijken de eerste 8 weken van 2018 met die van dit jaar. In onderstaande grafiek staan de live kijkcijfers. Hier is duidelijk te zien dat vanaf week 1 de kijkcijfers al een stuk lager waren dan in 2018. Waar we in 2018 duidelijke pieken en dalen zien (zal dit met de kampvuur uitzendingen te maken hebben?), zijn die in 2019 een stuk minder extreem. Het kijkgedrag is een stuk gematigder.

Ondanks dat we de day-after allemaal mee willen praten over de laatste roddels weten we ook dat deze doelgroep het liefst kijkt wanneer het hem/haar uitkomt. Daarom hebben we de uitgesteld kijken cijfers ook naast elkaar gelegd. De Videoland kijkers worden niet gemeten in het reguliere kijkonderzoek en vallen hier dus buiten.

De dalende lijn is hier duidelijker dan bij het live kijken. Opvallend is week 5: in 2018 een grote piek, in 2019 een diep dal. Vanaf daar lijkt de daling in kijkcijfers wel ingezet.

Na een aantal interne lunches weten we inmiddels ook dat de fanbase niet alleen uit millennials bestaat. Daarom hebben we toch ook maar gekeken hoe gemiddeld Nederland naar het programma kijkt dit jaar ten opzichte van 2018.

De verwachtingen waren aan het begin van dit seizoen net zo hoog als vorig jaar. Maar daarna is al snel een dalende lijn te zien. Gemiddeld Nederland lijkt dus ook minder geïnteresseerd in dit seizoen, net als de millennials.

De vraag is waar dit aan ligt. De programma’s in dit genre lijken ons om de oren te vliegen, niet alleen op TV maar ook op Videoland. Misschien zijn we het genre een beetje moe. Of misschien zijn we erop uitgekeken? Een ding is zeker, ik zit in mei weer klaar met een frisse blik voor de VIPS editie!

ZIGT Mediabureau, Lisanne van den Heuvel

The post Temptation Island 2019 – saai of genre moe? appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: Yes, we kunnen adverteren op Pinterest!

Door Sanne 't Hooft

ZIGT #socialmedia: Yes, we kunnen adverteren op Pinterest!

Voordat je het zonnige weekend ingaat, sluit je de week natuurlijk af met de ZIGT social update. Deze week hebben we een aantal leuke Facebook nieuwtjes en hét nieuws waar heel social adverterend Nederland op heeft gewacht… Lees snel verder!

 

Pinterest advertising beschikbaar voor Nederlandse adverteerders

Ja, jongens, gister was dé dag waarop Pinterest aankondigde dat Pinterest advertising voor alle Nederlandse adverteerders beschikbaar is. Voor onze nieuw aangewezen Pinterest specialisten was dit fantastisch nieuws en zijn er kleine vreugdedansjes gedaan. Lang verhaal kort, wij zijn heel enthousiast over dit nieuws en gaan de komende tijd test campagnes opzetten om alle ins en outs van Pinterest advertising te ontdekken. Onze collega’s stuurde gistermiddag direct een aantal advertenties door die ze tegenkwamen, zoals van Stocard en ING (zie afbeeldingen hieronder)

Een tijdje geleden schreven we een uitgebreider artikel over Pinterest advertising, zeker de moeite waard om te lezen!

 

Facebook gaat uitleggen waarom je een bericht te zien krijgt

Iedereen vraagt het zich wel eens af: waarom krijg ik dit bericht eigenlijk te zien? Facebook heeft aangekondigd gebruikers meer inzicht te willen geven in waarom je bepaalde berichten in je tijdlijn te zien krijgt. Daarom kun je binnenkort zien via de 3 stipjes aan de bovenkant van een bericht waarom het in jouw tijdlijn verschijnt.

 

Facebook stelt strengere regels aan politieke advertenties

Om de tijdlijn van gebruikers schoon te houden van misleidende advertenties en sabotage-campagnes lanceert Facebook een nieuw wapen in de strijd: politieke adverteerders in de EU moeten zich vanaf heden registreren en moeten zich in hetzelfde land bevinden waar ze in adverteren. Deze regels volgen na een aantal schandalen over buitenlandse beïnvloeding van verkiezingen en referenda.

pinterest2
pinterest1

Instagram test het doorspoelen door video’s

Bij andere social media platformen is het al jaren mogelijk: het doorspoelen door video’s. Helaas is dat op Instagram tot op heden niet mogelijk. Maar daar schijnt binnenkort verandering in te komen! De nieuwe feature werd gespot door app-onderzoeker Manchun Wong. In de test is deze functie alleen te gebruiken binnen IGTV en niet binnen de video’s in de Instagram app zelf, maar het is een goede start! Wij kunnen niet wachten tot het is uitgerold!

 

Twitter werkt aan labelsysteem voor verboden tweets van beroemdheden

Het is al een langere tijd een lastige issue voor Twitter: beroemdheden die tweets publiceren die tegen de regels van het platform ingaan. President Donald Trump is een van de bekendste voorbeeld. Zijn tweets voldoen niet altijd aan de regels van Twitter, maar zijn account wordt niet geband zoals dat bij andere gebruikers wel gebeurt. De reden hiervoor is dat de tweets van de Amerikaanse president te belangrijk zijn volgens Twitter.

Nu heeft Twitter het idee om een labelsysteem te ontwikkelen waarbij dergelijke tweets gemarkeerd worden. Op die manier probeert het platform andere gebruikers meer context te bieden rondom de regelgeving. Wij vinden het een goed initiatief van Twitter om meer de nadruk op de regels te leggen, maar wij weten niet of dit meer of juist minder duidelijk biedt.

 

Gamen op Snapchat?

We horen de geruchten al een tijdje, maar gamen op Snapchat gaat vanaf volgende week gelanceerd worden. Gister heeft Snapchat bekend gemaakt dat de app uitgebreid gaat worden met een aantal gratis multiplayergames. Je kunt deze games via de chatfunctie spelen door op het raketicoontje te klikken. Je hebt hier minimaal 2 personen voor nodig.

De Snapchat gamers worden ook nog beloond voor het kijken van advertenties. Hier ontvang je upgrades of virtuele munten voor. Wij vinden dit een heel interessante incentive en zijn benieuwd of dit adverteerders positieve resultaten oplevert!

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: Yes, we kunnen adverteren op Pinterest! appeared first on ZIGT.

Afrekenen met content bij het IAB

Door Ewoud

Afrekenen met content bij het IAB

Content is king! Dat is wat gepredikt wordt door de moderne marketeer. Maar levert het ook wat op? Het Franse woord voor koning mag dan wel ‘Roi’ zijn, maar wat is eigenlijk de ROI van content?

Content wordt door de traditionele stam in marketingland vaak een beetje als hobbyclub gezien, met name influencers staan in het verdomhoekje, dus bewijsdrang vanuit de contentmakers is groot.

En dus organiseerde de Taskforce Content van het IAB een ochtend in de Tolhuistuin om dit uit te kristalliseren, met als titel “op zoek naar de ROI van content”. Gelukkig geen valse belofte van de taskforce, want we kregen geen 1-op-1 antwoord op de vraag: we gingen samen op zoektocht – en dat was maar wat leuk!

De zoektocht begon met Denise Huisman van PHD. Zij nam ons mee door haar strategische model. Flirtend met Byron Sharp en consorten, liet ze ons hierin goed zien dat het beïnvloeden van (klant)gedrag gedurende de customer journey verdomd lastig is. In deze theorie draait het om het stimuleren van ‘mental availabilty’ en het creëren van merkassociaties bij de doelgroep: hoe meer men aan een merk denkt en positieve associaties heeft, hoe beter het is.

“De kracht van content is niet die ene ‘bewuste’ kernboodschap”

We denken dat we met ‘tech en data’ de doelgroep en gedrag onder controle hebben en alles zo kunnen optimaliseren, dat de kosten per conversie tot de bodem zakken. Echter, we optimaliseren dan op de bewuste beslissingen van een consument: een klik, een like, een aankoop, etc. Maar 95% van onze beslissingen worden gemaakt door ons onbewuste. En waar is content nu zo goed in? Juist, in het beïnvloeden van het onbewuste! Dat je aan het einde van de funnel heel stevig op de bewuste acties optimaliseert, dat is fantastisch en heel belangrijk. Maar, content heeft een heel andere functie.

Het klinkt verwarrend, maar de kracht van content is niet die ene ‘bewuste’ kernboodschap. De kracht zit hem in de overige prikkels die juist onbewust binnenkomen: emotie en gevoel. Dat blijft het langst hangen.

Bewust gezien?

En dus moeten we content juist beoordelen(!) Beoordeel content niet op rationele acties (klikken conversies, etc), maar daar waar het voor bedoeld is: verhalen/gevoel delen. Daarom zijn KPI’s als ‘leesduur’, ‘kijktijd’ en het liefst ‘waardering’ de succesfactor.

Denise gaf als voorbeeld dat wanneer je een emotionele video verspreidt (dat kan net zo goed een TVC zijn), vraag de doelgroep dan niet in onderzoek of hij/zij hem heeft gezien en sterker nog, of het hem/haar heeft beïnvloed tot de aankoop. Dan vraag je naar het bewuste(!) Je vraagt dan eigenlijk: heb je hem bewust gezien? Je moet naar andere waardes kijken en naar de juiste zaken vragen: als de content de functie heeft om bepaalde merkassociaties te creëren bij de doelgroep, vraag dáár dan naar – en beoordeel de content daarop.

Contentmarketing bij Philips

Vervolgens nam Laura Seikritt van Philips ons mee in hoe zij content waarderen. Philips legt de nadruk van het proces op de conceptfase en niet in de executie. Als een stuk content totaal verkeerd is, dan is dat vooraf fout gegaan, niet tijdens het produceren daarvan, aldus Laura. Hierom leggen zij hun strategie open voor hun partners, met als credo: de content moet relevant zijn voor de doelgroep, niet andersom. Als KPI voor content hanteren zij ‘quality session’, wat een verhouding is tussen unieke contacten en engagement. Engagement bestaat o.a. uit lees/kijkduur en anchor scrolls. Een methodiek die redelijk standaard is en vooralsnog de manier waarmee we van onbewuste acties klakkeloos rationele cijfers maken.

En daar ligt de kern van het probleem, de data die Philips (en alle andere contentmakers) uit content halen, zijn korte termijn inzichten van het directe effect van content. Dit terwijl, zoals Denise ook zei, content zoveel meer is dan de rationele boodschap die erin zit. Kijk naar de lange termijn en naar de merkassociaties.

Laura vertelde wel dat de overall doelstelling ‘brandlift’ is, maar toen iemand uit de zaal doorvroeg naar hoe ze dit formuleren en meten, werd het wat vaag en speelde onderbuikgevoel ineens een grote rol. Uiteraard doet Philips brandlift-studies, maar daarin kan niet het directe effect van content gemeten worden. Het leek heel even alsof Philips ook vindt dat alles wat zij maken content is..

“Beoordeel content niet op rationele acties (klikken conversies, etc)”

Wat alle sprekers met elkaar eens waren, is dat je vooraf moet zorgen dat je goede content de wereld inbrengt. Philips predikt dat het misgaat als je media/contentpartner het merk niet omarmt en dat je niet een influencer kan inzetten als je hem/haar nog nooit hebt ontmoet. Voor dit vooraf testen van content heeft Erik Hensel een bedrijf opgezet, Lifehunters. Zijn credo: data-driven creativity. Door content te testen d.m.v. EEG-scans, Eyetracking en Facial Coding, kunnen zij onbewuste reacties van de kijker zien; ‘kijker’, want Lifehunters werkt voornamelijk met videocontent. Als je dit vooraf doet en hierop de content optimaliseert, weet je dat de content die de wereld in gaat in ieder geval veel beter inspeelt op de onbewuste aspecten – en dus beter inspeelt op o.a. merkassociaties , aldus Erik. Denise had daar een mooie oneliner voor: je effort moet in het verleden liggen (testen), om in de toekomt tussen de needs van de klant te zitten.

Emotie is persoonlijk, maar toch zijn er gemiddelden te zien in deze metingen, vertelt Erik. Op die gemiddelden wordt de content aangepast, maar beter is: creëer voor elke subdoelgroep aangepaste content. Vrouwen reageren nu eenmaal anders dan mannen. Toch geldt in het algemeen één ding: mensen vergeten toch alles, behalve het gevoel wat ze ergens aan overhouden, aldus Erik.

“Je effort moet in het verleden liggen, om in de toekomst tussen de needs van je klant te zitten”

Dat het effect -en dus de ROI- van content lastig te meten is, dat wordt nu wel duidelijk. Zelfs Niels Bouwman van Kantar Millward Brown beaamt dit. Niet alleen omdat we het onbewuste willen meten, maar ook omdat het bereik van content vaak klein is. Daarnaast is content vaak niet het enige element in de mediamix, dus ontstaat er geen eerlijke meting. Om deze redenen kun je eigenlijk achteraf niet de ROI van content vaststellen. Als je je ROI wil optimaliseren, aldus Niels, moet je vooraf pilots draaien – en daarmee ligt zijn verhaal compleet in lijn met de andere sprekers. Aanvullend zegt hij dat er geen benches zijn voor content, want elk stuk content is uniek en dus lastig tegen een as te zetten. Dit laatste ervaren wij zelf ook vaak: klantvragen als ‘heeft het gewerkt?’ en ‘is de prijs goed?’ blijven voor content complex. Vaak wordt het antwoord gematcht aan bereik of klikken, maar content is juist goed in die andere waarde..(!)

Authentiek, maar wel volgens het concept graag

Het probleem wat Kantar vaak ziet, is de verhouding tussen authenticiteit en synergie. Men wil namelijk vaak origineel zijn en niet reclamisch, maar tegelijkertijd moet het wel binnen het merkverhaal of campagneconcept passen. En dus, meent Niels, moet die integratie en consistentie in de kern zitten: de kernboodschap/overkoepelende idee moet kloppen en consistent zijn, maar de vorm van de content mag wel verschillen.

De ochtend bleef bij een verhaal zonder einde. Want hebben we met de zaal het gouden ei gevonden? Nee. Ondanks dat we hebben geprobeerd om naar de lange termijneffecten van content te kijken, keken we in de toetsing daarvan nog steeds naar de korte termijn KPI’s.

Maar is content nog steeds ‘Le Roi’ na deze ochtend? Ja! Is de zoektocht afgerond? Nee. (Gelukkig niet!)

Door: Ewoud van Zwam, 3 april 2019

The post Afrekenen met content bij het IAB appeared first on ZIGT.

Het GeluksPakhuis van Oikocredit

Door Nina

Het GeluksPakhuis van Oikocredit

Vandaag heeft onze klant Oikocredit het eerste GeluksPakhuis ter wereld geopend. Bezoekers van Utrecht Centraal kunnen tot en met zondag 7 april hier zelf beleven hoe microkrediet bijdraagt aan het geluk van mensen.

Oikocredit wil met het GeluksPakhuis voorbijgangers de impact laten ervaren die microkrediet heeft op de levens van mensen uit landen met een mindere welvaart en beperkte keuzevrijheid. Het GeluksPakhuis zet de bezoekers aan tot denken wat hen gelukkig maakt en hoe zij gelukkig kunnen worden door te investeren in anderen.

Het GeluksPakhuis zit letterlijk en figuurlijk vol met geluk. In het GeluksPakhuis kunnen de bezoekers een sprong maken in een zwembad vol geluk en een gelukswens op de Oikocredit GeluksMuur achterlaten. Daarnaast maak je als bezoeker elke dag kans op het winnen van een luxe gouden fairtrade chocolade-ei, áls je tenminste de code van de kluis weet te kraken!

Het GeluksPakhuis van Oikocredit is open van dinsdag 2 april tot en met zondag 7 april op Utrecht CS naast spoor 20/21, elke werkdag van 8 tot 20 uur, op zaterdag van 10-17 uur en op zondag van 10-16 uur.

Pop up format: Store for Brands

ZIGT is erg trots op deze mooie exposure van haar klant en ziet het als een bijzondere aanvulling op de succesvolle crossmediale campagne die het afgelopen jaar is gevoerd.

ZIGT Mediabureau, Rik & Samantha

The post Het GeluksPakhuis van Oikocredit appeared first on ZIGT.

FM still going strong, DAB+ in opkomst

Door Merel

FM still going strong, DAB+ in opkomst

Hoe luisteren we naar de radio?

Al jarenlang worden de luistercijfers door middel van dagboekjes in kaart gebracht. Onlangs is hieraan een vraag naar de ontvangstwijze van radio toegevoegd. Tenslotte luisteren we al jaren niet meer alleen via de ether naar radio, maar kunnen we ook via internet en DAB+ luisteren, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor adverteerders. Daarnaast zijn de luistercijfers gefuseerd met de data uit de NOM doelgroepmonitor (DGM), een onderzoek wat een enorme bak aan achtergrondkenmerken van respondenten biedt. Dus, wil je weten of hondenbezitters meer via internet luisteren? Of Toyota rijders vaker naar Radio 10 luisteren? Of dat mensen die vaak op stedentrips gaan, langer luisteren dan anderen? Nu kan het!

ZIGT heeft een snelle analyse gemaakt naar distributiewijze gemaakt van deze nieuwe radiodata (jan/feb) gemaakt en kwam op de volgende cijfers:

FM/kabel heeft een luisteraandeel van 64%, internet 20% en DAB+ 8%. Het resterende deel gaat naar andere ontvangstwijzen, zoals de digitale settop box, satelliet en/of Digitenne (10+).

Als we kijken naar de luisteraandelen van de verschillende distributiewijzen binnen de tijdvakken zien we kleine verschillen tussen de spits- en niet spitstijdvakken in vergelijking met de werkdag:

tabel1

Op de werkvloer (9-17) en in de avond (19-24) wordt iets meer geluisterd via internet, dan in de spits. Daarnaast is ook te zien dat de wijze van ontvangst per zender verschilt:

tabel2

Wanneer je met je radiocommercials specifiek wil targetten door middel van digitale radio, worden de mogelijkheden hiervoor steeds groter. Dit is nu dus ook goed terug te zien in de cijfers. Waar DAB+ kort geleden nog nauwelijks wordt gebruikt, wordt er steeds meer geluisterd op deze manier. Zeker bij meer ‘zakelijke’ zenders als NPO Radio 1. Uiteraard geholpen door het feit dat in veel nieuwe auto’s een DAB+ radio ingebouwd wordt.

Mediabureau ZIGT, Merel Tukker

The post FM still going strong, DAB+ in opkomst appeared first on ZIGT.

ZIGT #socialmedia: shoppen op Instagram en wordt Facebook een betalingsplatform?

Door Laura Plug

ZIGT #socialmedia: shoppen op Instagram en wordt Facebook een betalingsplatform?

Terug van weggeweest: de social update van ZIGT’s eigen team van social media verslaafden. Onze LinkedIn-specialisten werden deze week erg blij gemaakt met een update en Instagram haakt in op onze online shopverslaving. Benieuwd naar alle ontwikkelingen op social media? Lees snel verder!

 

Facebook stelt strengere regels aan adverteerders

Facebook heeft een schikking getroffen over discriminerende advertenties. Na klachten van verschillende organisaties is het binnenkort niet meer mogelijk om advertenties te richten op bepaalde etniciteit, leeftijdsgroep of geslacht. De nieuwe regels gelden vooral voor advertenties gericht op vacatures, leningen en woningen. Dit wordt eerst uitgerold in de VS en mogelijk later ook wereldwijd. We houden dit goed in de gaten!

 

‘Gesprekken’ volgen op Twitter

Twitter is op dit moment aan het testen met een manier om gesprekken te kunnen volgen. Deze zogenaamde ‘threads’ of ‘draadjes’ kun je nu nog niet volgen. Je kunt de tweets nu alleen nog opslaan in jouw favorieten om een bericht te volgen. Twitter werkt nu aan een knop dat gebruikers op de hoogte stelt als er een nieuw bericht is binnen de twitterconversatie.

 

Direct shoppen in Instagram?

Afgelopen tijd kun je al steeds gerichter producten shoppen via Instagram. In het medium kun je artikelen selecteren voor aanschaf, maar voor verdere checkout wordt je nog doorgestuurd naar de webshop van het betreffende merk. Nu gaat Instagram nog een stap verder en rolt komende periode steeds meer e-commerce functionaliteiten uit. Zo komt het medium met een eigen checkout, waar grote merken als Nike, H&M en Adidas al op aangesloten zijn. Wil je iets in de app kopen, dan hoef je eenmalig enkele persoonlijke gegevens, betaalgegevens en het bezorgadres in te voeren. Vervolgens kun je direct shoppen en voorziet Instagram je zelfs met updates over de bezorging.

De checkout functie is momenteel een testfase die alleen beschikbaar is in Amerika. Wij kunnen niet wachten tot deze functie naar Nederland komt. Ga jij ook direct shoppen via Instagram?

Vergelijkbare doelgroepen op LinkedIn              

Onze LinkedIn specialisten werden vorige week heel erg blij gemaakt. Het is namelijk mogelijk om lookalike audiences te maken en te gebruiken voor campagnes op LinkedIn! Deze doelgroepen kun je aanmaken op basis van bestaande klanten (d.m.v. een company list), websitebezoekers en target accounts.

Van LinkedIn hebben wij begrepen dat ze nog lang niet klaar zijn met de inhaalslag wat betreft slimme advertisingstrategieën. Naast dat ze recentelijk interessetargeting hebben toegevoegd, hebben wij rumoeren gehoord dat we binnenkort kunnen retargeten op basis van engagement. Dit gaat action-based retargeting heten. We zijn erg benieuwd!

 

Facebook Messenger neemt functies over van Whatsapp

Nadat het op Whatsapp al jaren beschikbaar is, wordt het nu ook voor Facebook Messenger beschikbaar om direct te reageren op berichten. Op deze manier is het voor de ontvanger duidelijker op welke vraag je een antwoord geeft. Hou een Facebook Messenger bericht ingedrukt en klik op het Reply-icoontje om direct op dat specifieke bericht te antwoorden. Zou dit te maken hebben met de eerdere berichten dat Facebook plannen heeft om Whatsapp, Facebook Messenger en Instagram samen te voegen tot één berichten-app? Wij houden het in de gaten!

 

Gerucht: Wordt Facebook ook een betalingsplatform?

Geruchten rond ontwikkelingen van de ‘Facebook Coin’ doen al een tijdje de ronde. Facebook zou zijn eigen cryptocurrency willen lanceren waarbij het in de voetsporen van WeChat wil treden, wat al langer ook een betalings-app is. Het zou voor Facebook ontwikkeld worden met als doel betalingen uit te voeren op apps als Facebook Messenger, Instagram en Whatsapp. Er wordt zelfs gehint dat het geen valuta wordt alleen voor de digitale wereld, maar ook voor de fysieke wereld. Lopen we straks met Facebook Coins in onze broekzakken? Zodra er meer bekend is laten wij dit uiteraard weten!

Afbeelding: Photo by William Iven on Unsplash

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

The post ZIGT #socialmedia: shoppen op Instagram en wordt Facebook een betalingsplatform? appeared first on ZIGT.

❌