[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Gisteren β€” 16 Januari 2018NS Nieuws

Hoe doet Abellio het?

Abellio, het dochterbedrijf van NS, rijdt treinen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en bussen in Londen. En dit doet zij goed. Zo heeft Abellio Duitsland nu 3 jaar op rij de Gold Medal voor hoogste service en punctualiteit gewonnen en heeft Merseyrail in het Verenigd Koninkrijk al meerdere jaren achtereen een klanttevredenheidscijfer van 94% of meer. In 2016 was de winst van Abellio € 55,6 miljoen bruto en in 2015 €48 miljoen. Ook in 2017 boekt Abellio een solide winst.

Risicobeheersing

Met onze aandeelhouder, het ministerie van Financiën, heeft NS begin 2017 duidelijke afspraken gemaakt over wanneer Abellio mag investeren. Dit beleidskader voor investeringen in het buitenland beperkt de risico's die NS met Abellio loopt. Zo kan Abellio scherp bieden op concessies, maar is het uiteraard niet de bedoeling om onnodige risico's te lopen. In het kader staat bijvoorbeeld dat Abellio alleen biedt op concessies met een beperkt tot middelmatig risicoprofiel. Ook kan NS niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schulden van Abellio. 

NS mag Abellio, als haar dochterbedrijf, geld lenen. Hiervoor is wel een bovengrens afgesproken, namelijk €500 miljoen. Het gaat dan om een kortlopende lening die door Abellio aan NS terugbetaald moet worden met marktconforme rente. NS en Abellio voldoen aan alle afspraken die vastgelegd zijn in het beleidskader van het ministerie van Financien voor investeringen van Abellio in het buitenland.

Scotrail

Abellio rijdt treinen op 10 verschillende concessies in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Eén daarvan is Scotrail. Sinds april 2015 rijdt Abellio in Schotland treinen onder deze naam. In het eerste jaar maakte Scotrail een winst van 9,5 miljoen pond, in 2016 een verlies van 3,3 miljoen pond. De cijfers over 2017 moeten nog bekend worden. Een verlies in de beginjaren van een concessie is overigens niet vreemd. De eerste jaren van een concessie worden er vooral investeringen gedaan, later levert een concessie meer winst op. Dit is ook volgens prognose. Wij gaan er vanuit dat de Scotrail concessie over de hele looptijd (zeven jaar met verleningsoptie van drie jaar), winstgevend is.

Binnenkort zal NS haar jaarverslag bekend maken. Daarin staan ook de cijfers voor Abellio, en die zien er, ook dit jaar, goed uit.


  • 16 Januari 2018 om 21:43
OuderNS Nieuws

Toekomstige NS-machinisten

Deze week is een nieuwe stap gezet in het opleiden en het begeleiden van nieuw talent voor de spoorwereld. NS en het STC (Scheepvaart- en Transportcollege in Rotterdam) hebben hiervoor de handen ineengeslagen en een samenwerkingsovereenkomst getekend. Samen willen we vanaf komend schooljaar een nieuwe machinistenopleiding aanbieden, waarbij leren en werken hand in hand gaan.

Het gaat om een zogenoemde tweejarige gecombineerde leerweg (beroepsopleidende leerweg en beroepsbegeleidende leerweg). Wie in september aan de opleiding begint, wordt in een jaar klaargestoomd voor het officiële VVRV vakexamen voor machinist. Na het succesvol afronden van dit examen zijn de studenten volledig bevoegd machinist.

Na een jaar in dienst
In het tweede leerjaar komen de nieuwe machinisten al in dienst bij NS. Dan is het moment om echt vlieguren te maken op het spoor. Zij doen dit op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda bij R-Net. Daarnaast is er nog één dag school per week waarbij de student zich voorbereidt op het mbo-schoolexamen voor de algemene vakken. Na het behalen van het mbo-diploma kunnen deze NS-collega’s ook elders in het land aan de slag.

Aansluiten bij het onderwijs
We dragen graag bij aan de opleiding van machinisten in spé en nieuw talent is welkom. Paul Balsters van het NS Leercentrum: "Het lijkt mij van groot belang dat we goed aangesloten blijven bij de mogelijkheden die het reguliere onderwijs biedt."

NS werkt voor machinistenopleidingen al samen met het ROC Amsterdam en het ROC Twente. Het verschil met deze toekomstige samenwerkingsvorm met het STC is dat bij de ROC-opleidingen de machinisten niet al na een jaar in dienst komen bij NS. Interesse gekregen in het vak? Klik hier!


Op pad met je puber, maar dan 40% leuker

Jongerentoer en andere korting

NS heeft altijd speciale kortingen voor kinderen en jongeren. Zo reizen kinderen tot 4 jaar helemaal gratis mee. Kinderen van 4 t/m 11 reizen voordelig met een Railrunner of zelfs helemaal gratis met een Kids Vrij-abonnement. En voor jongeren hebben we tijdens de Kerst- en zomervakantie het Jongerentoer, om drie dagen onbeperkt door Nederland te reizen (voorheen Tienertoer). Wie herinnert zich niet zijn eerste vakantieavonturen met de trein?

Co-creatie

NS is met jongeren in gesprek gegaan over op welke zij manier het liefst met de trein reizen. Uit die gesprekken bleek onder meer dat jongeren graag op het laatste moment willen kunnen beslissen of ze wel of niet met de trein gaan reizen en waar naartoe. Een voordelig abonnement voor jongeren zou ideaal zijn. Daarom introduceren we op hun verzoek met een extra voordelig Dal Voordeel-abonnement, speciaal voor jongeren van 12 tot en met 18 jaar oud.

De voordelen op een rij

  • 40% korting buiten de spits, het hele weekend en op feestdagen

  • Samenreiskorting: 40% korting voor 3 van je vrienden

  • Gratis persoonlijke OV-chipkaart

  • Slechts € 10 saldo nodig om in te checken

  • Korting ook geldig bij andere treinvervoerders en op Nederlandse trajecten van Intercity Berlijn en ICE International

De verkoop van Dal Voordeel Jongeren loopt in elk geval tot juni, daarna besluit NS of Dal Voordeel Jongeren structureel wordt aangeboden.


Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing

21 jaar geleden lanceerde NS de eerste generatie van de Railpocket. Beter bekend als de handcomputer waarmee onder andere reisinformatie kan worden uitgelezen om reizigers onderweg te adviseren. Sinds 1996 is de Railpocket beschikbaar voor hoofdconducteurs en niet veel later ook voor machinisten en servicemedewerkers. De introductie toentertijd werd gezien als baanbrekend en aansluitend beloond met diverse prijzen waaronder de Computable Award en CISCO Networkers Innovation Awards voor Best Mobility and Wireless Project of the Year.

Na inmiddels vijf generaties heeft de Railpocket sinds deze maand definitief plaatsgemaakt voor mobiele werkplek devices. Van custommade apps op de smartphone en tablet tot mobiele chipkaartlezers. Hiermee beschikt personeel over nieuwe hulpmiddelen die actuele informatie geven voor de reiziger en henzelf. De landelijke vervanging van de Railpockets naar de nieuwe devices heeft plaatsgevonden tussen september en december 2017.

De Railpockets die uit de roulatie gaan, worden gerecycled. De partij die de Railpockets afvoert voor NS is Closing the Loop, een Nederlandse social enterprise die duurzame diensten biedt voor zakelijke IT Hardware. De Railpockets krijgen op verschillende plekken wereldwijd een tweede leven, tenzij hergebruik niet mogelijk is. In dat geval worden ze gerecycled en krijgen de grondstoffen via Sims Metal Management een tweede leven.




 


Met de trein naar .... MaleisiΓ«

Den Haag > Berlijn > Moskou > Kazachstan > China > Laos > Thailand > Kuala Lumpur. Het is nogal een reis. Zeker als je koste wat kost het vliegtuig wil vermijden. Max en Martine ontmoetten elkaar tijdens de introweek van hun studie Global Challenges en werden al snel verliefd. ‘We zijn allebei erg gepassioneerd over het milieu en duurzaamheid.’ Het stel maakt zich zorgen om de aarde en besloot hun toekomst in het teken daarvan te stellen, vertelt Martine: ‘Max gaat in Maleisië kijken wat de impact van klimaatverandering is op het regenwoud en de oceaan. Ik ga inheemse volkeren bestuderen in Australië. Ollie kan helaas niet mee.’

‘Vliegen naar Maleisië is natuurlijk een stuk sneller. Maar ook vervuilender’, vertelt Max. ‘Het is niet onmogelijk om duurzaam lange afstanden reizen, dat willen wij bewijzen met deze reis van zes weken naar Kuala Lumpur.’ ‘De effecten van klimaatverandering zijn heftig, zoals overstromingen of droogte. Ik vind dat wij daar in het rijke Westen bewust van moeten zijn en goed mee om moeten gaan’, legt Martine uit. Via crowdfunding en met steun van gelijkgestemden haalden ze genoeg geld binnen om de reis te betalen. Max: ‘We zijn best gespannen en vinden het moeilijk om afscheid te nemen van onze vrienden en familie. Toch weten we dat we een prachtige tijd tegemoet gaan. We willen laten zien dat het mogelijk is. Waar een wil is, is een weg.’

En dan is het zover. ‘Het wordt zwaar’, denkt Max. ‘Maar ook prachtig, met alle verschillende landschappen en mensen die we tegen zullen komen. Martine: ‘Het mooie van zo’n treinreis is dat het niet alleen om de bestemming gaat. Het avontuur begint zodra je in de trein stapt.’ Wij helpen ze graag een eindje op weg, dus reizen ze van Den Haag tot Berlijn in ieder geval gratis. Goede reis, Max en Martine!

Volg hun hele reis via @milesthatmatter!


Nieuwe fotografieprijs exposeert op Utrecht Centraal

Het thema van de Somfy Photography Award in 2018 is ‘My Space, My Place’. De fotografen verbeelden op hun eigen manier hoe mensen hun plek vinden in een ruimte die niet echt van hun zelf is en die vooral is ingericht op functie. Is de beleving voor iedereen gelijk of zijn er verschillen? Of zelfs tegenstellingen? Een thema dat past bij het station.

“Voor NS is het heel belangrijk dat reizigers zich thuisvoelen op onze stations en in onze treinen”, licht onderzoeker Mark van Hagen toe. Van Hagen doet al jaren onderzoek voor NS over dit onderwerp en promoveerde zelfs op het onderwerp wachttijdbeleving. “Door de sfeer op stations te verbeteren of voor afleiding te zorgen kan het wachten worden verzacht. Zo’n fototentoonstelling op het station is daar een perfect voorbeeld van”.

De Somfy Photography Award biedt professionele fotografen de gelegenheid om op basis van hun eigen projectvoorstel het thema fotografisch te verbeelden. Een internationale jury beoordeelt het werk op deze tentoonstelling. De winnaars van de eerste en tweede prijs worden vandaag bekend.

De tentoonstelling op Utrecht Centraal is nog de hele maand januari te bezichtigen. Meer informatie over de tentoonstelling en de genomineerde fotografen is te vinden op somfyphotographyaward.com


Favoriete treinen van 2017

Wij zijn bij NS dol op al onze treinen. Of het nu een Sprinter of een Intercity is, ze zijn ons even lief. We zijn uiteraard wel benieuwd wat onze reizigers van de meer dan tien verschillende treintypen vinden. Zo weten we beter wat onze reizigers mooi, belangrijk en comfortabel vinden. Daarom vragen we hen jaarlijks via de treinbelevingsmonitor naar hun ervaringen, oftewel wat is de favoriete NS-trein van 2017?

Goed nieuws voor de nieuwe Sprinter van het type Flirt. Net een jaar op het spoor en nu is de jongste telg van de familie door onze reizigers uitgeroepen tot de favoriete trein van 2017. Deze sprinter scoort een 7.8 op het algemeen oordeel als het gaat om comfort, sfeer, reinheid en het veiligheidsgevoel. Op de voet gevolgd door de gemoderniseerde dubbeldekker van het type VIRM. Deze compleet vernieuwde versie van de dubbeldekker scoort een 7.7. De Intercity direct, de trein die Amsterdam en Rotterdam in minder dan 45 minuten met elkaar verbindt, sluit de top-3 af met een 7.5.

Foto's: Martijn van Vulpen en Mik Snitselaar

Hoe meten jullie dit?
Het algemeen oordeel wordt in de treinbelevingsmonitor gevormd door de volgende vier onderdelen: sfeer, comfort, reinheid en veiligheid. We vragen reizigers bijvoorbeeld over hun ervaringen met het interieur, de aantrekkelijkheid van de trein en of zij hun tijd aangenaam konden besteden. Daarnaast vragen we reizigers of zij de trein als schoon en verzorgd ervaren. Ook de verlichting en het veiligheidsgevoel spelen een rol in het oordeel.

Internationale score
Ook in vergelijking met internationale treinen, scoort ons materieelpark goed. Uit een internationale benchmark blijkt dat alle treinen van NS in 2015 een gemiddelde leeftijd van 18 jaar hadden. Voor de andere vervoerders was dat gemiddeld 24 jaar. Daarmee had NS in 2015 het jongste materieelpark. Sindsdien hebben we voor 2,5 miljard euro nieuwe treinen besteld om meer zitplaatscapaciteit en comfort te bieden, zoals wifi en oplaadpunten.

De favoriete trein van onze reizigers is een van deze nieuwe treinen. Het gaat dan verder om 118 CAF Sprinters per nieuwe dienstregeling 2018 en 79 Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) die per 2021 gaan rijden. Daarnaast moderniseert NS diverse treinen, waaronder de tweede favoriete trein van onze reizigers.


  • 8 Januari 2018 om 06:45

Recordaantal ritten met de OV-fiets in 2017

In 2017 is de populariteit van de OV-fiets weer gestegen. Afgelopen jaar zijn er 3,2 miljoen ritten gemaakt met de OV-fiets. Dat is een stijging van zo’n 33% in één jaar! Ook steeg het aantal abonnementhouders van 200.000 naar 500.000. Deze megagroei is mede te danken aan het feit dat er per januari 2017 geen kosten meer zijn verbonden aan een OV-fiets abonnement. Er wordt per rit betaald. We zijn blij met deze prachtige cijfers. De OV-fiets draagt hiermee bij aan een makkelijke reis van deur tot deur.

Met zo’n stijging is het belangrijk dat er genoeg fietsen zijn. Daarom kwamen er dit jaar in totaal 6.000 OV-fietsen bij die op bijvoorbeeld Station Amsterdam Zuid, Den Haag Centraal en Utrecht Centraal geplaatst zijn. Op dit moment hebben we daarmee in totaal 14.500 fietsen. Susi Zijderveld (Raad van Bestuur NS) geeft aan: "de OV-fiets is voor veel reizigers meer en meer een onlosmakelijk onderdeel van hun reis naar werk, vrienden of familie. Daarom zijn we van plan ook dit jaar 6000 nieuwe OV-fietsen bij te plaatsen en er 1000 te recyclen. Zo zorgen we ervoor dat onze reizigers sneller en makkelijker naar hun eindbestemming komen."

 NS startte in 2008 met de exploitatie van OV-fiets en sindsdien is het hard gegaan. Ook in voorgaande jaren steeg het gebruik van de OV-fiets al. In 2016 werden er 2,4 miljoen ritten gemaakt en in 2015 nog 1,9 miljoen. Dit jaar komen we dus op 3,2 miljoen ritten. De OV-fiets is nu al op 300 locaties te huur. Dit zijn meestal treinstations, maar soms is de OV-fiets ook te huur op andere OV-knooppunten. Ook investeerde NS het afgelopen jaar in een nieuw ICT systeem om goed bij te houden, waar welke fietsen staan, welke gerepareerd moeten worden, of er ergens fietsen bijgeplaatst moeten worden. Dit systeem werpt zijn vruchten af. Er kan eerder ingespeeld worden op locaties met tekorten en we weten beter wanneer een fiets aan vervanging of reparatie toe is.

In 2018 is OV-fiets al 10 jaar in handen van NS. Komend jaar zal hier op verschillende manieren aandacht aan besteed worden.

Een mooie infographic met cijfers en weetjes over OV-fiets is hier te vinden.


Donderdag 4 januari met de trein?

Op donderdag 4 januari is er een staking afgekondigd bij het streekvervoer. Bij NS is geen sprake van stakingen (vorige maand is NS met de bonden een nieuwe cao overeengekomen) en wordt gewoon volgens dienstregeling gereden. Dat geldt ook voor de R-net treindienst Alphen-Gouda van NS. Omdat andere regionale trein- en busvervoerders mogelijk wel staken, kan dit effect hebben op een deel van jouw reis. Check daarom de site van je streekvervoerder voor meer informatie.


Treinreizen blijft voordelig voor groepen

Met het NS Groepsticket gaan groepen nog steeds supervoordelig op pad met de trein. Vanaf nog geen 5 euro per persoon reis je het hele land door. Als groep reis je voortaan samen in dezelfde trein. Het Groepsticket is een enkele reis. Dit is bijvoorbeeld handig bij reizen waarop de heenreis op een andere datum of in een andere samenstelling plaatsvindt dan de terugreis.

In 2013 introduceerde NS het Groepsretour als actiekaartje voor groepen die er samen op uit gaan. De trein is voor hen een aantrekkelijk en duurzaam alternatief voor de auto en dat blijft zo met het Groepsticket.

Het NS Groepsticket is geldig op werkdagen tijdens de daluren en in het gehele weekend.

Prijzen NS Groepsticket

Aantal personen

Prijs enkele reis

Prijs persoon

4

€30,-

€7,50

5

€31,50

€6,30

6

€33,-

€5,50

7

€34,50

€4,93


Bij ICE automatisch alert voor "Geld Terug bij Vertraging"

Reizigers die met een mobiel ticket van NS International op pad zijn krijgen automatisch een berichtje als zij recht hebben op "Geld Terug bij Vertraging". Deze nieuwe service is sinds kort ingebouwd in de smartphone-app van NS International: de reisbegeleiding onderweg ziet via het mobiele ticket automatisch of vertraging is opgelopen tot boven 60 minuten. De App stuurt dan een alert met een linkje naar het Geld-Terug-formulier.

NS International wil met de proef nu eerste ervaringen opdoen op ICE International, de internationale verbinding tussen Amsterdam en Frankfurt. Geld Terug bij Vertraging is weliswaar een bekend fenomeen voor reizigers binnen Nederland – dat de regeling ook bestaat voor internationale treinreizen is veel minder bekend. De regeling voor internationale treinen wijkt af van de binnenlandse; bij NS-treinen geldt recht op Geld Terug bij Vertraging na een half uur. Bij internationale treinen is dit na één uur vertraging. Ook de teruggavepercentages wijken af: klik hier voor een overzicht. Deze regeling is gebaseerd op internationale afspraken.

Deze nieuwe functie wordt snel verder verbeterd: straks worden ook de bekende reizigersgegevens automatisch ingevuld in het online formulier, nu doet de reiziger dit nog zelf. Als de eerste ervaringen positief zijn, dan introduceert NS International deze service ook wellicht op haar andere internationale treinen als Thalys of de Intercity’s naar Berlijn of Brussel. "Weinig treinen zijn een uur of langer vertraagd, dus het wachten is nu op de eerste feedback van reizigers voordat we verder ontwikkelen” aldus marketeer Linda Molenaar.

Linda Molenaar heeft ook goed nieuws voor internationale reizigers die “verder gaan” dan de standaard bestemmingen: NS International brengt vanaf nu geen boekingskosten meer in rekening voor bestemmingen die niet online te boeken zijn. “voor tickets die je online kunt boeken via nsinternational.nl brengen we deze kosten al niet in rekening. Ze vervallen nu ook bij telefonische boekingen via ons callcenter als een ticket niet via de website te boeken is, bijvoorbeeld wegens een bijzondere bestemming”.


NS wil partner zijn voor regio's

In maart 2016 besloot NS zich met de strategie Spoorslags Beter 2016-2019 te richten op het hoofdrailnet en de HSL. Aanleiding voor deze strategie waren onder meer de afwikkeling van de parlementaire enquête Fyra en de onregelmatigheden bij de aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer in Limburg. NS koos ervoor om zich volledig te richten op drie kernactiviteiten: betere treindiensten op het hoofdrailnet en HSL, zorgen voor stations en bijdragen aan een betere deur-tot-deur reis. In de strategie heeft NS aangegeven tot 2019 niet meer mee te bieden op regionale concessies.

Het regeerakkoord, dat in oktober van dit jaar is gepresenteerd, biedt NS de ruimte om mee te bieden op regionale concessies. Daarnaast blijkt uit de voorlopige cijfers over 2017 dat de prestaties aanzienlijk verbeterd zijn. Reizigers waren dit jaar vaker op tijd en de investering in nieuwe treinen zorgt ervoor dat reizigers veelal een zitplaats hebben. Dit terwijl de reizigersaantallen groeien. De verbeterde prestaties zijn ook terug te zien in de waardering van onze reizigers: 80% gaf NS dit jaar een 7 of hoger (2016: 77%). NS voldoet hiermee aan de gemaakte prestatieafspraken. Ook heeft NS grote stappen voorwaarts gemaakt op het terrein van risicobeheersing (goverance, risk and compliance), zoals onlangs ook bevestigd door de aandeelhouder (minister van Financiën) in een voortgangsbrief aan de Tweede Kamer.

NS wil ook in de toekomst een belangrijke bijdrage leveren in het bereikbaar houden van heel Nederland. Goede samenwerking met andere vervoersaanbieders en lokale en regionale overheden is daarbij essentieel. Zo kunnen we samen een bijdrage leveren aan het oplossen van urgente vraagstukken voor de bereikbaarheid en economische ontwikkeling in Nederland. Dat vraagt om creatieve mobiliteitsoplossingen en maatwerkoplossingen.

NS wil daar een belangrijke partner in zijn en blijven. Als hiervoor in de toekomst regionale (spoor)concessies voor op de markt komen, kan NS hier aan mee doen. Uiteraard zal NS niet aangeven of zij zich al dan niet in zal schrijven op een specifieke concessie.


NS in 2017: Ook online indrukwekkende cijfers

NS maakte vandaag bekend hoe de voorlopige jaarcijfers over 2017 eruit zien: Zo gaf 80% van onze reizigers NS dit jaar een 7 of hoger. Oorzaak voor deze goede cijfers is onder andere de nieuwe dienstregeling waarmee NS in december 2017 van start ging. Online zijn de cijfers van NS ook indrukwekkend.

Het aantal volgers op Twitter steeg met 20.700 naar ruim 213.000. In totaal kreeg @ns_online op Twitter ruim 393.000 berichten van 64.135 twitteraars. Dit zijn ruim 1000 “mentions” per dag. Op Facebook groeide het aantal volgers met 38.300 tot ruim 200.000.

Leestip: ​Ook dit jaar maakte @debestesocial daarom weer een “best of” van onze tweets (al zijn sommige tweets al iets ouder): http://debestesocialmedia.nl/15-keer-meest-denderende-reacties-nederlandse-spoorwegen/

​Twitter is niet alleen een klantenservicekanaal: ook de nieuwsberichten van NS worden hier getweet. NS heeft sinds september 2015 een “newsroom” op nieuws.ns.nl. Doelgroepen van de newsroom vooral online media en nieuwsredacties, maar ook andere geïnteresseerden weten ons hier prima te vinden: de newsroom telt in 2017 tot nu 608.291 bezoeken van 463.135 unieke bezoekers.

Het best bezochte nieuwsbericht van 2017 is er dan ook één dat veel aandacht van reizigers trok: het overzicht van de nieuwe dienstregeling per december 2017 met ruim 25.000 bezoekers. Een goede nummer twee was het bericht met de regels rond Groepsretour en de eerste impressie van de Intercity Nieuwe Generatie maakt de top-3 compleet. Jaarlijks is de dienstregeling een logische piek in de bezoekersaantallen: de aankondiging uit oktober 2016 van de nieuwe dienstregeling - met de grootste wijzigingen in jaren - trok ruim 100.000 bezoekers. 

Op naar 2018!

De meest bekeken fotoreeks van dit jaar: de Koninklijke trein die reed op Koningsdag 2017


Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers

Met de compleet vernieuwde dienstregeling en de komst van nieuwe treinen verbeterde de treinreis voor de gemiddelde reiziger in 2017. Dit blijkt uit de voorlopige prestatiecijfers van NS over 2017. Reizigers waren dit jaar vaker op tijd: Het gemiddelde percentage reizigers dat op tijd op bestemming was steeg van 90,6% naar 91,6%. In dat cijfer zit de uitval van treinen ook verwerkt. Reizigers hadden in de spits 95% kans op een zitplaats. Dat is over de hele reis, inclusief overstappen. Het is de eerste keer dat NS de zitplaatskans op deze manier meet. Op de hogesnelheidslijn was de reizigerspunctualiteit 83,3%. De zitplaatskans op deze lijn was 96,7%. Dit is ook terug te zien in de waardering van de reiziger: 80% van reizigers gaf NS dit jaar een 7 of hoger (2016: 77%). NS voldoet hiermee aan de prestatie-afspraken die gemaakt zijn met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Nieuwe dienstregeling, nieuwe treinen

Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “2017 zagen we vooraf als een uitdagend jaar. Door de volledig opnieuw ontworpen dienstregeling, met de grootste wijzigingen in tien jaar tijd, gingen er fors meer treinen rijden. Deze nieuwe dienstregeling heeft goed gewerkt.” In januari en februari was het nog even wennen, daarna steeg het percentage reizigers dat op tijd kwam. Vanaf april was de punctualiteit elke maand hoger dan in dezelfde maand van het jaar daarvoor. Een introductiedip van de 58 nieuwe Sprinters bleef uit. De test met tienminutentrein verliep goed en werd door reizigers gewaardeerd. De inzet van zes intercity’s per uur tussen Amsterdam en Eindhoven bracht zorgde voor extra zitplaatsen en verliep soepel.

Herfst en winter

Het herfstweer had in 2017 minder impact op de treindienst van NS. Bladval in combinatie met vochtig weer kan tot forse hinder leiden, maar de weergoden waren het spoor gunstig gezind. Waar november normaal een lastige maand was – vorig jaar was 85% van de reizigers op tijd, bleef november nu op peil met een reizigerspunctualiteit van 91%. Heel soms zijn er zijn van die dagen dat je liever thuis blijft en niet met de trein reist. Vaak bij extreme weersomstandigheden of een flinke stroomstoring. Op 17 januari zorgde de stroomstoring in de regio Amsterdam in combinatie met een valse bommelding in Utrecht voor een moeilijke dag op het spoor. De winter had vooral impact op 10 en 11 december toen NS een aangepaste dienstregeling reed om de hinder van zware sneeuwval te beperken. Ook werd opgeroepen om thuis te blijven of op tijd naar huis te gaan. Veel reizigers gaven hier gehoor aan, maar dat kon niet voorkomen dat veel reizigers langer onderweg waren.

Meer treinen, vaker een zitplaats

De aanschaf en inzet van meer treinen door NS heeft ervoor gezorgd dat reizigers veelal een zitplaats hebben. In december kwam het onderzoek uit van economisch onderzoeksbureau Decisio in opdracht van het ministerie van I&W. Hoewel de reizigersaantallen groeiden, groeide de ingezette treinvloot van NS sneller, zo was de conclusies. In december 2015 presenteerde NS zijn aanpak om de kans op een zitplaats in de trein te verbeteren. Door de economische groei, maakten steeds meer reizigers gebruik van de trein en had NS meer capaciteit nodig. NS bestelde met spoed 58 extra Sprinters die sinds dit jaar op het spoor rijden. Ook werden oude dubbeldekkers teruggebracht op het spoor en werd een deel van de 1e klasse in Sprinters omgebouwd naar 2e klasse. Daarbij verdubbelde NS het aantal IC direct-treinen van Amsterdam naar Rotterdam over de hogesnelheidslijn naar vier per uur. Daar bovenop komen vanaf volgend jaar 118 nieuwe Sprinters (SNG) en vanaf 2021 79 nieuwe Intercity’s (ICNG).

 

Verantwoording gebruikte cijfers

Voor de cijfers over reizigerspunctualiteit HRN en HSL is gebruik gemaakt van de data tot en met 24 december. Voor cijfers over zitplaatskans en klantoordeel is gebruik gemaakt van de data tot en met 30 november. De verwachting is dat dit geen of een nihil verschil zal maken voor de definitieve jaarcijfers. Deze definitieve cijfers worden gepubliceerd in het jaarverslag 2017. Voor een vergelijking van de punctualiteitscijfers zijn de cijfers van vorig jaar gecorrigeerd op de nieuwe metingen door ProRail. 2017 is het eerste jaar dat NS de zitplaatskans in de spits meet op HRN en HSL. Tot vorig jaar werd de vervoerscapaciteit gemeten. Deze zijn toegelicht in de Kamerbrief op 13 december 2017 en onafhankelijk ge-audit door KPMG.

 

Nieuw meetsysteem ProRail en de correcties hiervan op punctualiteitscijfers

Om de dagelijks treindienst te besturen gebruikte de verkeersleiding van ProRail tot begin 2017 het IT-systeem ‘Verkeersleidingsysteem’ (VKL). Op 22 januari is ProRail overgestapt op een nieuw systeem, te weten ‘Verkeersleiding Operationeel Systeem’(VOS). Deze systemen registeren ook de aankomsttijden van treinen. Deze informatie wordt onder meer gebruikt voor de berekening van de prestatie-indicatoren ‘Kwaliteit van aansluitingen op andere vervoerders’ en de prestatie- indicatoren voor ‘Reizigerspunctualiteit’. In het nieuwe systeem is die brondata anders dan in het oude systeem, waardoor de uitkomsten van de genoemde prestatie-indicatoren veranderen. Omdat dit soort wijzigingen geen invloed mogen hebben op de ambities die NS nastreeft, zijn ook de bodem- en streefwaarden van de betrokken prestatie-indicatoren aangepast. dit is onafhankelijk ge-audit door KPMG.

 


Treinreizen tijdens oud en nieuw

Het einde van het jaar staat voor de deur. Ben je van plan om naar familie of vrienden te reizen met de trein om dit moment te vieren? Dat kan, maar zoals elk jaar rijden op 31 december vanaf ongeveer 20.00 uur geen treinen meer. Na 01.00 uur gaan de nachtnettreinen weer rijden. Op nieuwjaarsdag rijden de treinen als op een zondag.

Op de laatste dag van het jaar staan 846 conducteurs, 1169 machinisten en 325 collega’s op het station klaar om reizigers naar familie en vrienden te brengen. En ook de collega's van klantenservice helpen reizigers online en telefonisch als gebruikelijk op weg.

De ervaring leert dat de meeste mensen om 20.00 uur ’s avonds al op de plek zijn waar zij die avond oud en nieuw vieren. Daarbij vinden we het belangrijk dat onze collega’s in de laatste uren van het jaar de mogelijkheid hebben om thuis bij familie te zijn of samen met collega’s het nieuwe jaar te vieren.

Op de eerste dag van 2018 zijn ongeveer 900 conducteurs, 1200 machinisten, een kleine 300 collega's op het station en ongeveer 60 collega's van klantenservice aan het werk om reizigers weer naar hun bestemming te brengen. De machinist en conducteur van de trein van 01.00 uur vanaf Rotterdam Centraal hebben de primeur, zij rijden met de eerste trein van 2018.

Plan je reis tijdens oud en nieuw op ns.nl of via de NS Reisplanner app.


  • 28 December 2017 om 16:12

NS-collega's brengen reizigers letterlijk en persoonlijk naar huis

Dit jaar bracht NS 9 miljoen mensen al naar huis die samen 17 miljard kilometers aflegden over het spoor. Dat deed NS samen met 3.430 machinisten, 2.950 conducteurs en alle collega’s die reizigers doorgaans niet in de trein zien. Dagelijks maken we ons hard om reizigers naar huis te brengen. En zo nét voor de feestdagen willen de meeste mensen het allerliefst thuis zijn om samen december te vieren.

Vandaag was dan ook de Thuisbreng-express te vinden op station Amsterdam Bijlmer ArenA. Op de laatste dag voordat de feestdagen starten, bracht NS persoonlijk treinreizigers naar huis. Machinisten, conducteurs en collega’s van kantoor stonden klaar om mensen naar hun eindbestemming te brengen. Reizigers werden opgewacht met fietstaxi’s, green wheels en OV-fietsen. Ook Roger van Boxtel, president-directeur van NS, was van de partij, hij trapte de actie letterlijk af en bracht de allereerste reiziger met de fiets richting de feestdagen….


Testrijden Intercity Brussel over HSL vanaf 8 januari

Vanaf maandag 8 januari 2018 gaan NS en NMBS weer testrijden ter voorbereiding op het via de hogesnelheidslijn (HSL) laten rijden van Intercity Brussel. NS en NMBS doen vanaf deze datum technische tests en rijden oefenritten. De voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang.

Tijdens de testperiode van september 2017 is een aantal technische problemen geconstateerd die nu zijn opgelost. NS en NMBS hervatten het oefen- en proefbedrijf vanaf januari 2018 en verrichten alle verdere operationele voorbereidingen voor de introductie van Intercity Brussel over de HSL. 

NS hecht samen met alle partijen die bij de introductie betrokken zijn aan een betrouwbare start van de Intercity Brussel via de HSL. Eerst de kinderziekten eruit (zoals we die in september zagen) en dan pas de reizigers erin.

IC Brussel ingekort & IC direct

Het is echter niet mogelijk deze testritten te rijden zonder dat reizigers hiervan iets merken. Tijdens het oefen- en proefbedrijf zal de IC Brussel tijdelijk eindigen op Den Haag Hollands Spoor in plaats van Amsterdam Centraal. NS start hier vanaf 8 januari mee. Om ruimte te maken voor het proefbedrijf vervallen er vanaf februari dagelijks enkele ritten van de IC direct.

 

Gevolgen voor reizigers

Internationale reizigers die met deze trein van of naar Amsterdam gaan, maken dan een extra overstap op Rotterdam Centraal. Deze overstap is nu ook al mogelijk waardoor reizigers 30 minuten minder reistijd hebben. Op Rotterdam Centraal is (in beide richtingen) een cross-platform overstap op Intercity direct. Ongeveer de helft van de reizigers tussen Amsterdam / Schiphol Airport en België reist al op deze manier.

Naast deze extra overstap is er mogelijk ook tijdelijke hinder voor reizigers omdat het extra druk is op zowel Intercity direct als de Intercity Brussel.


Nieuwe cao voor 16.000 NS-medewerkers

De cao die NS en de bonden hebben afgesproken voor de medewerkers is definitief. De afgelopen weken vonden de ledenraadplegingen plaats door de vakbonden FNV, VVMC, CNV en VHS. Leden konden zich uitspreken over het cao-onderhandelingsresultaat dat bonden en NS bereikten op 3 november jl.

Yolanda Verdonk, directeur HR van NS: "Ik ben blij dat we met de bonden nu definitief een nieuwe cao hebben afgesloten voor onze 16.000 medewerkers. We hebben mooie afspraken gemaakt. Afspraken die goed zijn voor onze medewerkers en daarmee voor NS. Zo zorgen we er samen voor dat onze medewerkers op een gezonde en gemotiveerde manier kunnen werken en daarna van hun pensioen kunnen genieten".

Loonsverhoging

Het loon gaat de komende jaren omhoog, in totaal met 5,8% in 30 maanden. De toeslag voor medewerkers die in onregelmatige diensten werken stijgt de komende jaren in totaal met 9,8%.

Deeltijdregeling voor pensioen

Voor oudere medewerkers zijn aanvullende afspraken gemaakt zodat zij in stappen naar hun pensioen toe kunnen groeien. Zij werken dan 28 uur, maar krijgen 32 uur salaris en houden 36 uur pensioenopbouw. Deze nieuwe regeling is financieel aantrekkelijker dan de huidige ouderenregelingen, die overigens ook blijven bestaan. Daarnaast krijgen medewerkers meer vrije tijd; naast een kortere werkweek houden medewerkers ook meer verlof over ten opzichte van de bestaande regelingen. Deze regeling gaat in vanaf 1 januari 2020, zodat we genoeg tijd hebben om voldoende nieuwe medewerkers te werven voor het werk bij NS. 

Ontwikkelbudget

Om medewerkers te stimuleren om in hun persoonlijke ontwikkeling te investeren, krijgen zij een persoonlijk budget van €750 verdeeld over drie jaar. Dit bedrag kunnen zij gebruiken voor een opleiding, training of een abonnement op de sportschool. Daarnaast komen er oriëntatiedagen om kennis te maken met het werk van collega’s in een andere functie.

Vaderschapsverlof naar 5 dagen per 2018

Landelijk wordt het betaalde kraamverlof voor partners (vaderschapsverlof) verhoogd, dit duurt alleen nog even. Daarop vooruitlopend krijgen medewerkers vanaf 1 januari 2018 als partner al 5 dagen kraamverlof bij NS. Zo kunnen de ouders samen beter wennen aan de nieuwe situatie en de bijkomende zorgtaken.


  • 22 December 2017 om 13:28

Vrijspraak in strafzaak Limburg

Vandaag is uitspraak gedaan in de strafzaak naar aanleiding van de onregelmatigheden bij de aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer in Limburg. De rechter heeft NS en de betrokken personen vrijgesproken van valsheid in geschrifte en niet ambtelijke omkoping. Het OM is niet ontvankelijk verklaard bij de vervolging van schending bedrijfsgeheimen omdat de vereiste klacht ontbrak. In deze zaak eiste het OM een geldboete van drie miljoen euro voor NS. Ook tegen betrokken personen eiste het OM forse straffen. NS heeft eerder erkend dat er bij de aanbesteding zaken verkeerd zijn gegaan; zaken die niet passen bij ons bedrijf. NS heeft daarom direct ingegrepen en maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen. De rechter heeft een heldere uitspraak gedaan. Er zijn wellicht zaken verkeerd gegaan maar van strafrechtelijke overtredingen is geen sprake.

De onregelmatigheden bij de aanbesteding waren voor NS aanleiding om een omvangrijk programma te starten om de bedrijfsvoering en risicobeheersing te verbeteren. Zo is het beleid op een groot aantal punten aangescherpt en zijn processen en procedures verbeterd. Ook is een nieuwe structuur opgezet voor de risicobeheersing binnen NS. Om medewerkers bekend te maken met regels en normen is onder meer een omvangrijk cultuur en compliance programma gestart. Daarnaast heeft NS een integriteitsportaal ingericht waar het integriteitsbeleid te vinden is en medewerkers terecht kunnen met vragen en dilemma's. Grote groepen medewerkers hebben trainingen gevolgd over spoorweg- en mededingingsrecht.


  • 21 December 2017 om 14:18

Onderhoud treinen: van APK-beurt tot een kapot toilet

Bij NS zijn we gek op onze treinen. Daarom onderhouden we ze extra goed. Zodat ze schoon zijn, technisch in orde en weer op tijd op het spoor kunnen om onze reizigers mee te nemen.

Dagelijks werken zo'n 1500 collega’s op de 30 servicelocaties langs het spoor en de vier onderhoudsbedrijven door het hele land om de treinen te onderhouden. Van een reguliere APK-beurt tot een kapot toilet, en ook de zwaardere mankementen worden hier opgelost.

Hoe zit het dan met het bericht dat er meer grote defecten zouden zijn aan treinen? Is het aantal treinen met pech verdubbeld? Nee. Natuurlijk gaat er wel eens een trein kapot, we rijden elke dag zo’n 5000 treinritten. Als dat gebeurt, is dat vooral vervelend voor onze reizigers. Dus doen we er alles aan om mankementen zo snel mogelijk te verhelpen. Zo hebben we in september de nieuwe hal geopend van het onderhoudsbedrijf in Maastricht, werken monteurs op spoorknooppunten om kleine verstoringen aan treinen direct te verhelpen en opende we vorige jaar onze eigen pitstop voor treinen.

En het resultaat? Het aantal gestrande treinen waar je als reiziger hinder van hebt, is in 2017 ongeveer gelijk aan dat in 2016. Je ziet het ook terug in de waardering van onze reizigers. De klanttevredenheid stijgt. En ook het aantal reizigers dat op tijd op hun bestemming komt stijgt. En daar doen we het voor.

 

 

Bovenstaande grafiek: ernstige defecten aan de trein met meer dan 10 minuten vertraging tot gevolg


  • 20 December 2017 om 10:34
❌