[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderNS Nieuws

MaaS-platform: plannen, boeken, betalen wordt stuk makkelijker voor de reiziger

Waarom één platform voor alle vervoersoplossingen in Nederland?

Stel: je wil graag bij een vriend, een klant of iemand anders op bezoek en gemakkelijk weten hoe je daar het snelst bent en hoeveel dat kost. Hoe krijg je dat voor elkaar? Je kunt kijken of er files zijn, een deelauto boeken, uitzoeken of het OV goed werkt, nadenken over de fiets als alternatief en meer. Maar een reis samenstellen waarbij deze verschillende vervoermiddelen van mobiliteitsaanbieders optimaal worden ingezet moet je nu nog helemaal zelf doen. Dat is soms best een complexe puzzel die veel mensen liever overslaan. Terwijl juist de combinatie van vervoermiddelen je als reiziger veel tijdwinst en bewegingsvrijheid kan opleveren.

Reizigersvoordelen

Met het nieuwe platform wordt het voor reizigers veel makkelijker om gebruik te maken van beschikbare mobiliteitsoplossingen. Dat komt in de eerste plaats doordat het platform verbonden kan worden met al bestaande apps van bijvoorbeeld de NS, RET, GVB, HTM of een andere bestaande of nieuwe app. De snelheidswinst zit ‘m erin dat niet alle afzonderlijke vervoersmogelijkheden op de route apart geïnventariseerd hoeven te worden. Maak je bijvoorbeeld graag gebruik van een leenfiets of reis je liever per trein of metro? De app houdt rekening met ieders persoonlijke voorkeuren en laat je zien welke mogelijkheden er onderweg zijn. Bovendien is er geen gedoe met verschillende vervoersbewijzen en de betaling ervan: ook dat regel je heel makkelijk vanuit je favoriete app of website.

Toegankelijk voor alle vervoerders

Hoewel de NS, GVB, RET en HTM de initiatiefnemers zijn, is het juist de bedoeling dat de mobiliteitsdiensten van zoveel mogelijk vervoerders in Nederland worden samengebracht. Ook andere partijen zijn van harte uitgenodigd om in te stappen en hun diensten te integreren in het nieuw te bouwen platform. Daarin zit ‘m juist de meerwaarde voor reizigers die zo meer keuze hebben dan ooit om een dagje uit, familiebezoek of een zakelijke reis te plannen. We houden je op de hoogte!

Alle vervoerders: van harte welkom!
Bent u een aanbieder van vervoersoplossingen in Nederland en wilt u uw diensten ook graag bundelen in het nieuwe, digitale platform? U bent van harte welkom! Voor meer informatie kunt u een e-mail sturen naar rivier@gvb.nl. (Rivier is de interne projectnaam van het initiatief; een publieksnaam volgt nog.) Tot ziens!

 


  • 9 Juli 2020 om 16:00

14 – 30 juli geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Bijlmer ArenA

De gevolgen van de werkzaamheden zijn te zien in deze animatie.

Goed voorbereid op reis

We adviseren reizigers om kort voor vertrek de Reisplanner of NS app te checken, drukte te vermijden en rekening te houden met extra reistijd in het vervangende vervoer, op de omreisroute en bij de (tijdelijke) bushaltes, mede door de speciale Coronamaatregelen in het OV.

Andere werkzaamheden:

  • Van Amsterdam Centraal richting Amsterdam Muiderpoort en Weesp is er wel treinverkeer mogelijk, behalve op zondag 19 juli dan rijden er vervangende bussen.
  • Reizigers tussen Amsterdam en Utrecht moeten van 14 t/m 23 juli rekening houden met werkzaamheden aan de oude Demka spoorbrug. Dit betekent dat er bussen rijden tussen Breukelen en Utrecht Centraal.
  • Reizigers op het traject Utrecht - Geldermalsen –Tiel/’s-Hertogenbosch moeten tussen 3 juli en 9 augustus rekening houden met beperkt tot geen treinverkeer.

OV-fiets pop-up store op station Amsterdam Bijlmer ArenA

Voor alternatief vervoer opent NS samen met ProRail en Amsterdam Bereikbaar speciaal voor deze periode een pop-up store voor 150 OV-fietsen. Deze bevindt zich naast de Starbucks. Ook worden op station Amsterdam Amstel 70 OV-fietsen bijgeplaatst. Hiervoor gelden de reguliere huurvoorwaarden. Dit is de eerste keer dat we tijdens grootschalige werkzaamheden extra OV-fietsen verhuren. We evalueren naderhand of onze reizigers deze extra service waarderen.

Waar wordt gewerkt?

Op de Amstelstroomlaan in Amsterdam komt een tunnel onder twee treinsporen en zeven metrosporen. Deze zal twee woonwijken met elkaar gaan verbinden: het Bajes- en het Amstelkwartier. Station Amsterdam Amstel krijgt een nieuwe trap waardoor meer reizigers sneller de trein in en ook uit kunnen stappen. Bij station Amsterdam Muiderpoort worden nieuwe seinen en enkele nieuwe wissels aangelegd. Bij deze 16-daagse werkzaamheden zijn verschillende partijen betrokken: ProRail, NS, GvB, MET, gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam (VRA) en Amsterdam Bereikbaar.


  • 8 Juli 2020 om 11:06

NS neemt maatregelen na onderzoek ontsporing

NS neemt structurele maatregelen in het onderhouds- en controleproces van 49 dubbeldekker-treinstellen van het type DDZ. Dat is één van de maatregelen die volgt uit het onderzoek naar de ontsporing van zo’n treintype nabij Den Haag Centraal op 2 januari van dit jaar.

De ontsporing ontstond door twee ernstig beschadigde wielen na een probleem met het remsysteem. De betreffende trein was recent volgens planning onderhouden. Uit onderzoek blijkt dat het incident kwam door een uitzonderlijke combinatie van factoren. Onder andere werd de betreffende trein vaker, dan voorzien was bij het opstellen van het onderhoudsregime, als Sprinter ingezet op één specifiek Sprintertraject. Op dit traject moet veel en hard geremd worden. Dit leidt tot meer slijtage aan de remblokken.

Om herhaling te voorkomen, neemt NS structurele maatregelen. Het onderhouds- en controleproces voor de DDZ-treinen is aangepast. Daarbij maakt NS voortaan gebruik van een systeem in de railinfrastructuur om de wieltemperatuur van passerende treinen te meten. Als de temperatuur te hoog wordt, is dat een signaal om de trein extra te controleren. Ten tweede wordt dit treintype niet meer als Sprinter ingezet op de meest intensieve Sprintertrajecten, waar de trein vaker harder moet remmen door het aantal tussenstations. Ook doen we aanpassingen aan de remmen van deze treinen. NS heeft zo’n 750 treinstellen in gebruik, 49 daarvan zijn DDZ-treinstellen. DDZ is het enige materieeltype dat als Sprinter én als Intercity dienst doet.

Het onderzoek is door NS gedeeld met Inspectie Leefomgeving en Transport, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Op donderdag 2 januari ontspoorde aan het begin van de middag nabij Den Haag Centraal een trein. De trein bestond uit twee aan elkaar gekoppelde treinstellen van het type DDZ. Het eerste rijtuig van het tweede treinstel liep uit de rails. De trein reed op dat moment circa 24 kilometer per uur. Direct na het incident werden uit voorzorg alle DDZ-treinen extra gecontroleerd en werden er al eerste maatregelen genomen. Er zijn tijdens deze controles geen vergelijkbare gevallen aangetroffen.


Ga toch dat dak op!

Voor NS was het de eerste keer dat er zo’n evenement plaatsvond op het dak van een parkeergarage bij een station. De garage, die beheerd wordt door Q-Park, was op het dak omgetoverd tot een drive-in bioscoop, compleet met megascherm en rode loper naar het podium. Terwijl de familie vanuit de auto toekeek, kreeg elke student een persoonlijk woordje, filmpje en een glas champagne. Uiteraard mochten bloemen niet ontbreken en kreeg elke student van NS een zonnebloem. Voor twee studenten die cum laude geslaagd waren, hadden we ook nog een extraatje. Een unieke, vanuit oud treinmateriaal gemaakte, tas.

Aankomende woensdag is de beurt aan nog eens 45 studenten. Ook zij krijgen hun diploma op het dak van de parkeergarage. Voor hen hieronder alvast een voorproefje hoe dat zal zijn.


Nieuwe Cuyperstrap Amsterdam Centraal verbindt stationshal met metro

Wethouder Sharon Dijksma: ‘De trap zorgt er niet alleen voor dat reizigers sneller en comfortabel kunnen overstappen tussen metro, trein en bus, maar draagt ook bij aan betere spreiding van de reizigersstromen die samenkomen op dit ov-knooppunt. Bovendien kan je via de trap binnenkort ook binnendoor naar de nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de Prins Hendrikkade. Daardoor wordt reizen met de fiets van en naar het station nog aantrekkelijker.’

De bouw van de trap, vernoemd naar architect van het station Pierre Cuypers, werd gerealiseerd door de gemeente Amsterdam, in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam.

"Wij zijn blij met deze nieuwe snelle verbinding. De Cuyperstrap is een aantrekkelijke overdekte route voor onze reizigers die ook van de metro gebruikmaken", aldus John Riepen, manager station Amsterdam Centraal van NS.

Historie

In 1955 werd nagenoeg op dezelfde plek in de monumentale stationshal ook een trap gebouwd die via een tunnel onder de weg door naar het voorplein leidde. Toen de entree van het station in 1980 werd verbouwd, is deze weggehaald. 

Bouwen met beperkte overlast voor reizigers

Om tijdens de bouw de overlast voor reizigers tot een minimum te beperken, is er een doos om het werkterrein heen gebouwd en door NS voorzien van een lichtkunstwerk dat meekleurde tijdens evenementen. Het vormde tevens het welkomstbaken van het Amsterdam Light Festival afgelopen winter.

Technisch vernuft

Bij het realiseren van de trap, direct onder de vloer van de monumentale stationshal, kwam veel technisch vernuft kijken. De omgeving waarin werd gewerkt, zorgde voor grote uitdagingen. De trap moest gebouwd worden boven een metrotunnel, onder een historisch gebouw en op een plek waar de oorspronkelijke fundering sinds de aanleg van de Noord/Zuidlijntunnel, weg is.

De Cuyperstrap maakt onderdeel uit van het project De Entree. Dat voorziet in de vernieuwing van het gehele gebied aan de centrumzijde van Station Amsterdam Centraal. Het stationsgebouw zelf blijft ook in ontwikkeling. Zo gaat ProRail binnenkort de monumentale centrale hal, waar de Cuyperstrap op uit komt, vernieuwen.


Nieuwe liften en NS Reisassistentie op station Haarlem Spaarnwoude

NS en ProRail vinden gelijkwaardige reismogelijkheden belangrijk, zelfstandig waar dat kan, met hulp waar nodig. Daarom werken we hard aan een treinreis zonder obstakels. Dat gaat bij ProRail van gelijkvloerse perrons tot aan trapleuningen met braille-informatie. Maar ook, zoals hier, om liften en hellingbanen die drempelvrij toegang geven tot de perrons. Tegelijk heeft NS de assistentieverlening op dit station gestart, waardoor reizigers nu hulp kunnen krijgen bij het in-, over- en uitstappen.

Haarlem Spaarnwoude is het 144e station waar NS reisassistentie aanbiedt. Dit jaar volgen nog 24 stations waaronder in Noord-Holland: Overveen, Zaandam Kogerveld, Purmerend Overwhere, Bovenkarspel Flora en Santpoort Zuid. Voor 2025 zijn alle stations waar NS stopt voorzien van reisassistentie. Met de nieuwe liften is dit het 389e station dat drempelvrij is. ProRail heeft nog 11 stations te gaan en dan kan iedereen zich op elk station welkom voelen!


Verkoop internationale treintickets trekt weer aan

Net als voor veel andere bedrijven, was 2020 een achtbaan voor NS International. In 2019 noteerde NS International een indrukwekkende groei van 13%. Ook de eerste maanden van 2020 was een vergelijkbare groei van het aantal reizigers zichtbaar op alle bestemmingen. Steeds meer reizigers weten de duurzame trein te vinden voor een reis binnen Europa. Eind april zou bovendien Eurostar in vier uur rechtstreeks tussen Amsterdam en Londen gaan rijden, waarmee weer een populaire bestemming binnen treinbereik zou komen. De start van de rechtstreekse trein Amsterdam-Rotterdam-Londen is door corona uitgesteld tot later dit jaar.

Berlijn populairder

Op basis van de cijfers van de laatste weken is de top-5 populairste internationale treinbestemmingen ongewijzigd: Antwerpen, Brussel, Parijs, Berlijn en Keulen. Hierbij valt op dat verhoudingsgewijs Berlijn een stuk populairder (bijna twee keer) dan normaal in deze periode. Een verklaring hiervoor kan zijn dat Berlijn altijd een populaire bestemming in de zomer is, maar dat reizigers deze zomer hun ticket pas laat aanschaffen. Bestemmingen als Brussel en Keulen, die normaal populair zijn onder zakenreizigers, blijven juist iets achter. Dat type reizen komt nog minder snel op gang.

Onbezorgd op reis

NS vindt het in deze onzekere tijden belangrijk dat reizigers met een gerust hart hun treinreis kunnen boeken. Daarom zijn de voorwaarden van veel tickets versoepeld, waardoor ze tot kort voor vertrek kosteloos kunnen worden omgeboekt. In de treinen besteedt NS veel aandacht aan hygiëne, zo worden ruimtes extra gedesinfecteerd. Ook in de ons omringende landen zijn er regels over het dragen van een mondkapje of het bedekken van mond en neus. In detail kunnen de maatregelen iets verschillen. Op www.nsinternational.com vinden reizigers een overzicht met de maatregelen per land. Zo zorgen we dat onze reizigers weer onbezorgd op reis kunnen.

Overzicht van treinen vanuit Nederland:

  • 16 x per dag Brussel – Intercity Brussel rijdt weer volledig sinds 8 juni.
  • 8 x per dag Frankfurt – ICE rijdt weer volledig sinds 1 juni.
  • 7 x per dag Berlijn – Intercity Berlijn rijdt weer volledig sinds 2 juni.
  • 9 x per dag Parijs – Thalys rijdt sinds 9 juni twee keer per dag, vanaf 12 juli vier keer per dag. Verdere uitbreiding van het aantal treinen is afhankelijk van hoe de situatie rondom corona en de vraag van reizigers zich ontwikkelt.
  • 4 x per dag Londen – Eurostar rijdt vanaf 9 juli weer één keer per dag rechtstreeks vanuit Londen naar Amsterdam. In omgekeerde richting met een overstap in Brussel. NS en Eurostar willen het aantal treinen deze zomer langzaam uitbreiden. Uiteraard weer afhankelijk van de ontwikkelingen.

Ook alle regionale grensoverschrijdende treinen rijden weer sinds begin juni.


Beste reizigers: Welkom terug

“Beste reizigers, wat fijn jullie weer te zien.” Het is een omroep die op deze dag veel te horen is in de trein. Vanaf vandaag mag NS weer alle reizigers verwelkomen, ook voor een dagje uit of vakantie. Voor de veiligheid vraagt NS om zoveel mogelijk verspreid over de dag te reizen, drukte te vermijden door elkaar ruimte te geven en ook in de trein zoveel mogelijk afstand te bewaren. Een mondkapje dragen blijft verplicht in de trein.

Op de stations hebben NS en ProRail al verschillende maatregelen genomen om reizigers te helpen om verantwoord te reizen. Daar komen vanaf deze en volgende week op acht stations zuilen bij waar reizigers hun handen kunnen desinfecteren. De zuil komt voor de poortjes te staan, aangezien dat de plek is waar reizigers zich oriënteren, een kaartje kopen of informatie halen. Het bedienen gaat met een voetpedaal, zodat aanraken met de handen niet nodig is. De eerste zuilen komen op de grotere stations Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Leiden Centraal, Eindhoven Centraal, Amsterdam Zuid en Nijmegen. Als de reacties van reizigers positief zijn, volgen nog meer stations.

Groene stickers
In de treinen is met groene stickers aangegeven waar reizigers kunnen zitten. Vanaf 1 juli zijn alle zitplaatsen weer beschikbaar. De stickers blijven voorlopig nog in de treinen en dienen als hulpmiddel om, daar waar het kan, zo veel mogelijk afstand te houden. Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de trein is momenteel 25 tot 30 procent ten opzichte van gebruikelijk.

Fiets in de trein
De fiets is vanaf 1 juli wederom welkom in de trein. NS verzoekt reizigers om fietsen vooraf aan te melden om drukte te voorkomen. Klik hier voor meer informatie.

Samenreiskorting en Groepsticket
Vanaf 1 juli is ook het Groepsticket en het reizen met Samenreiskorting opnieuw beschikbaar.


Een na grootste fietsenstalling van Nederland geopend bij Den Haag Centraal

De fietsenstalling Koningin Julianaplein bij station Den Haag Centraal is in gebruik genomen. Er zijn 700 nieuwe OV-fietsen te huur en daarnaast zijn er ruim 7000 plekken om fietsen te stallen. Met een oppervlakte van 8.000 m2 is de KJ-Stalling de grootste stalling van Den Haag en de 1 na grootste van Nederland

Bovenstaande video is rechtenvrij te downloaden en te gebruiken.

"Bijna de helft van onze reizigers komt met de fiets naar het station", zegt Magdalena Piotrowska, NS-directeur Regio Zuid. "De afgelopen jaren was bij dit station niet genoeg stallingsplaats. Daarom zijn wij heel blij met deze prachtige, ruime stalling."

Den Haag wil een echte fietsstad worden, want fietsen is gezond, schoon en gemakkelijk. De combinatie van fiets en trein draagt bij aan duurzame mobiliteit en de bereikbaarheid van Den Haag. De stalling heeft een oppervlakte van iets meer dan anderhalf voetbalveld en heeft daardoor ruimte voor bijna 8.000 fietsen die makkelijk, veilig, en de eerste 24 uur gratis gestald kunnen worden. Waarbij ook plek is voor afwijkende fietsen zoals bakfietsen, fietsen met kinderzitjes en kratjes en 700 OV-fietsen.

Skyline van Den Haag

In de glazen wanden van de stalling is de architectuur van Den Haag te zien. Bekende gebouwen van Den Haag, van oud tot nieuw, vormt de basis voor één doorlopende afbeelding op de gehele glaswand die de stalling omsluit. Gevelelementen van 17 iconische gebouwen zijn subtiel in elkaar verweven tot een ca. 1.040 vierkante meter groot stadslandschap met een Escheriaanse uitstraling. Als je erlangs fietst, ervaar je in een vloeiende beweging de skyline van de stad.

Moderne stalling

Fietsers betreden de fietsenstalling via eén van de zes rolbanden. Beneden is een grote ontvangstruimte. Na het inchecken zie je hoe je naar een vrije fietsplek toe kunt, stippellijnen zijn zichtbaar op de vloer én op het plafond, zodat je ze vanzelf begint te volgen. Groen is voor fietsers, geel voor voetgangers. De lichte kleuren, open wanden en goede verlichting zorgen voor sociale veiligheid. 

Je kunt er bovendien helemaal rondlopen; er zijn geen lange doodlopende paden. De stalling werkt met een systeem waar gebruikers met een OV-chipkaart kunnen in- en uitchecken. De eerste 24 uur mag er gratis geparkeerd worden. Door middel van een QR code kun je onthouden waar je je fiets hebt achtergelaten. De stalling blijft open tot een kwartier na aankomst van de laatste trein.


NS en Albert Heijn verlengen samenwerking

NS en Albert Heijn verlengen de samenwerking: ook de komende jaren zijn de vertrouwde Albert Heijn to go winkels op de stations te vinden en kijken de twee bedrijven gezamenlijk naar verdere groeimogelijkheden.

Albert Heijn en NS werken al ruim 20 jaar samen. In 1999 opende de eerste Albert Heijn to go op station 's-Hertogenbosch. In de loop der jaren openden tientallen winkels op de NS stations en kreeg de formule een vertrouwde plek in het stationsbeeld. Sindsdien is Albert Heijn to go voor veel reizigers dé winkel voor lekker, vers eten en drinken voor onderweg.

Marit van Egmond, ceo Albert Heijn: “Wij willen er altijd en overal voor onze klanten zijn. Om de hoek, online en onderweg. NS was de eerste partner waarmee wij een samenwerking zijn aangegaan om het aantal Albert Heijn-winkels te laten groeien en de ‘to go’- formule verder te ontwikkelen. Het is mooi om te zien dat we samen al 20 jaar klanten blij maken met ons assortiment dat naadloos aansluit bij hun behoefte voor onderweg. Ik ben ook blij dat we, zeker na deze impactvolle periode, weer samen winkels kunnen openen zoals onlangs op station Rotterdam Alexander”.

Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Het voelt goed dat we de lange samenwerking met Albert Heijn kunnen voortzetten. De winkels zorgen er mede voor dat een bezoek aan het station als een aangenaam onderdeel van de hele reis wordt ervaren.”


NS verkent mogelijkheden financiΓ«le maatregelen, NS-top levert salaris in

NS heeft verkennende gesprekken gevoerd met vakbonden en de Centrale Ondernemingsraad (COR) over een maatregelenpakket voor een financieel gezond NS dat is ingericht op een samenleving na corona. NS’ers zijn vandaag geïnformeerd over de eerste denkrichtingen. De vakbonden en de COR raadplegen hierover hun achterban. Op basis daarvan gaan NS, de COR en de bonden als eventuele vervolgstap verder in gesprek. Onze inzet is erop gericht de reizigers weer volop te verwelkomen in de trein en op de stations. We houden onze ambitie vast als breed mobiliteitsbedrijf voor een duurzaam bereikbaar Nederland.

Eerder werd bekend dat NS verwacht over 5 jaar 4,7 miljard euro aan inkomsten mis te lopen als gevolg van de coronacrisis. NS verwacht, door ander reisgedrag en economische krimp, dat pas na 2024 de reizigersaantallen weer op het niveau van 2019 zijn. Ingrijpende maatregelen zijn noodzakelijk om het bedrijf hier op in te richten en weer financieel gezond te krijgen. Tot 2025 verwacht NS 1,4 miljard euro te moeten besparen. Dat is noodzakelijk om het treinkaartje ook in de toekomst betaalbaar te houden en noodzakelijke investeringen te kunnen blijven doen voor de reiziger.

Denkrichtingen financieel gezond NS
NS wordt de komende jaren een kleiner bedrijf. We willen wel graag dat alle NS’ers die nu een vast contract hebben, ook bij NS blijven. NS heeft meerdere denkrichtingen op papier gezet voor een breed maatregelenpakket. Met de COR en de vakbonden wil NS afspraken maken over een totaalpakket dat gaat over werkgarantie bij flexibiliteit, perspectief en scholing. Daarmee kunnen gedwongen ontslagen worden voorkomen. De afspraken over het totaalpakket gaan onder andere over de vraag hoe we zorgvuldig omgaan met veranderingen in functies, maar bijvoorbeeld ook over arbeidsvoorwaarden, pensioen en het Sociaal Plan.

NS houdt er rekening mee dat er tot 2025 ongeveer 2.300 arbeidsplaatsen verloren zullen gaan. In diezelfde periode (2020 - 2025) gaan ongeveer 2.500 NS’ers met pensioen. Deze functies kunnen we niet één op één uitwisselen, omdat er verschillen zijn tussen de functies die vrij komen en de functies die zullen verminderen. Het kan bijvoorbeeld wel betekenen dat collega’s andere werkzaamheden gaan verrichten, nieuwe vaardigheden leren en ervaring op doen in een andere functie. NS wil ook in de toekomst blijven investeren in scholing van collega’s.

NS-top levert salaris in
De Raad van Bestuur levert 10% van hun vaste salaris in. Ook de Raad van Commissarissen levert 10% van hun vergoeding in. Ze hebben hiertoe besloten vanwege de financiële impact van de coronacrisis op NS. Dit besluit over de beloning van de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen geldt vanaf heden tot en met december 2021. NS keert daarnaast over de jaren 2020 en 2021 voor het hoger management geen variabele beloning uit.

Los van de coronacrisis, zien de leden van de Raad van Bestuur van NS sinds hun aantreden al af van de variabele beloning. In 2016 is de zogenaamde topstructuur van NS vereenvoudigd. Toen is gestopt met de Executive Committee van acht leden en is NS gaan werken met een Raad van Bestuur met vijf leden. De Raad van Commissarissen bestaat uit 6 leden.

Vanaf 1 juli 2020 verwacht NS weer meer reizigers te verwelkomen. Tegelijkertijd hebben de afgelopen 3 maanden enorme impact gehad en duurt het naar verwachting nog jaren tot we weer de reizigersaantallen van het topjaar 2019 hebben.


NS steunt herinneringscentra Tweede Wereldoorlog

Kamp Westerbork, kamp Vught, kamp Amersfoort en het Oranjehotel krijgen financiële steun van NS. Door deze ondersteuning geeft NS erkenning van het leed en lot van de grote groep getransporteerde gevangenen die buiten de Individuele Tegemoetkoming vallen. Hiertoe behoren onder meer Joden, Sinti en Roma die de oorlog niet overleefden en geen nabestaanden achterlieten, verzetsstrijders, politieke gevangenen en dwangarbeiders. NS heeft de herinneringscentra gevraagd het bedrag onder meer te besteden aan educatie voor jongeren, met bijzondere focus op discriminatie waaronder antisemitisme tot aan de dag van vandaag. Het gaat in totaal om 5 miljoen euro.

Met deze stap geeft NS invulling aan het openstaande advies van de Commissie Individuele Tegemoetkoming Slachtoffers WO II Transporten NS. De Commissie heeft NS aanbevolen te overwegen om tot een collectieve uiting van erkenning te komen van het leed en lot van de grote groep getransporteerde gevangenen, waarvoor geen aanspraak meer op de regeling (de Individuele Tegemoetkoming) kan worden gemaakt. Ook circa 20.000 kinderen, die tijdens de oorlog op transport zijn gesteld naar vernietigingskampen waar ze door de Duitse bezetter zijn vermoord, behoren tot deze groep.

Individuele Tegemoetkoming
Eerder heeft NS besloten op morele gronden een individuele financiële tegemoetkoming beschikbaar te stellen voor Joden, Sinti en Roma die tijdens de Tweede Wereldoorlog op bevel van de Duitse bezetter door NS per spoor naar Westerbork, Vught of Amersfoort of naar andere locaties in Nederland zijn vervoerd, met het oogmerk om naar concentratie- of vernietigingskampen te worden vervoerd - met het doel hen als bevolkingsgroep uit te roeien. Bij hun overlijden geldt dit ook voor direct nabestaanden.

Vooronderzoek NIOD
Tot slot adviseerde de Commissie een diepgaand onderzoek te doen instellen naar de rol van NS tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarbij het perspectief is gericht op transporten tijdens de oorlog. Dit met het oog op het verdiepen van het historisch inzicht en de reflectie op het eigen handelen in de oorlogsjaren. Daarom heeft NS het NIOD gevraagd hier een vooronderzoek naar te starten. Het NIOD verwacht hier zo’n zes maanden voor nodig te hebben. Mocht uit het vooronderzoek blijken dat meer onderzoek nodig is, dan geeft NS het NIOD daar opdracht toe. Het advies tot diepgaand onderzoek is daarmee de laatste aanbeveling van de Commissie die nog open staat.

Zwarte bladzijde in de geschiedenis
NS heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog in opdracht van de Duitse bezetter speciaal ingelegde treinen gereden om mensen te vervoeren met concentratie- en vernietigingskampen in het buitenland als uiteindelijke bestemming. NS beschouwt de medewerking aan deze deportaties door de bezetter als een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het bedrijf en heeft hier in 2005 excuses voor aangeboden.


  • 26 Juni 2020 om 17:28

Fiets weer welkom in de trein vanaf 1 juli

NS is heel blij dat reizigers vanaf 1 juli de trein weer kunnen gebruiken voor vakantie of een dagje uit. Wel blijft het advies aan reizigers om drukte zoveel mogelijk te vermijden. Met teveel fietsen in één trein, is het voor reizigers lastig om voldoende afstand te bewaren. Vooral in Intercity’s is de ruimte voor fietsen beperkt. Met de aanmeldservice helpt NS reizigers een handje om vooraf te weten dat er voldoende plek is voor je fiets. Met de vakantie in aantocht en veel mensen die er in eigen land op uit willen, kan op deze manier de fiets toch op een verantwoorde manier worden meegenomen in de trein.

Het in korte tijd ontwikkelen en testen van de service is een monsterklus. Technici en ontwikkelaars van NS werken de komende dagen met man en macht om dit mogelijk te maken. NS houdt er rekening mee ook na 1 juli nog enige tijd nodig te hebben om de werking van de service verder te verfijnen.


OfficiΓ«le opening station Rotterdam Alexander op 10 juli digitaal

Nu de laatste hand wordt gelegd aan de nieuwe stationshal van station Rotterdam Alexander, is het tijd om af te tellen naar de officiële opening op vrijdag 10 juli. Om 13.30 uur wordt de officiele opening live uitgezonden op het Youtube-kanaal van NS. Het is voor het eerst in Nederland dat een station digitaal wordt geopend. Hierdoor is het voor iedereen mogelijk om live mee te kijken.

Het oude station voldeed niet meer aan de wensen van de reizigers van deze tijd. Het gesloten karakter van het gebouw en het gebrek aan ruimte maakte dat het station niet meer prettig was in het gebruik. Ook de faciliteiten waren aan vervanging toe. RET, de gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de Verkeersonderneming, ProRail en NS sloegen de handen ineen om een nieuw stationsgebouw te bouwen. Een station met veel glas voor sociale veiligheid en vernieuwde faciliteiten, zoals liften, toiletten, in- en uitcheckpoortjes en winkels. In het nieuwe station komen metro en trein samen onder één dak. Daarnaast is een snelle overstap binnen het gebouw toegevoegd door middel van een loopbrug over de metrosporen, waardoor de grootste groep overstappers snel, veilig en comfortabel over kan stappen.

Door de maatregelen rondom het coronavirus is het niet mogelijk om een traditioneel evenement te organiseren om de opening van een nieuw station samen met reizigers te vieren. Om toch het moment te markeren, hebben de opdrachtgevers van de nieuwbouw ervoor gekozen om het station digitaal te openen. Geen bandjes en uitdeelacties, maar een livestream waarbij iedereen mee kan kijken vanaf zijn bureaustoel, de bank of de tuin.

Natuurlijk hopen alle partners dat het station snel bezichtigd en gebruikt kan worden door alle 37.000 dagelijkse reizigers waarvoor het station gebouwd is. Tot die tijd laten we trots het nieuwe station zien via de digitale weg en nodigen we iedereen uit mee te kijken.


38 dagen geen tot beperkt treinverkeer van, naar en via Geldermalsen

Tijdens de werkzaamheden krijgen reizigers tijdelijk te maken met langere reistijden en omwonenden kunnen geluidshinder ervaren. Het reisadvies is om tussen ’s-Hertogenbosch en Schiphol Airport / Amsterdam Centraal te reizen via Breda / Rotterdam Centraal en tussen ’s-Hertogenbosch en Zwolle via Arnhem of gebruik te maken van vervangende bussen die door NS en Qbuzz worden ingezet.

Programma Hoog Frequent Spoor
Het project Geldermalsen maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die hierin samenwerkt met ProRail, NS en KNV Spoorgoederenvervoer.

Wat houden de werkzaamheden in?
De Merwedelingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen, krijgt een eigen vrij liggend spoor in Tricht en Geldermalsen. Zo hoeven de Qbuzz treinen niet meer het drukke spoor tussen Utrecht en Den Bosch te kruisen. Ook worden op station Geldermalsen een aantal perrons uitgebreid en komt er een nieuwe reizigerstunnel. Zowel bij de Nieuwesteeg als de Lingedijk worden overwegen vervangen door een onderdoorgang onder het spoor. Daarnaast wordt een nieuwe randweg om Tricht gemaakt zodat vrachtverkeer, die door hun hoogte geen gebruik kunnen maken van de nieuwe onderdoorgangen, een verbinding heeft tussen het oostelijk en westelijk gedeelte van de dorpskern. Daar waar de randweg het spoor kruist, wordt een derde onderdoorgang gemaakt die hoger is dan de andere twee.

Gevolgen voor reizigers
Tussen 3 juli en 9 augustus is er geen tot zeer beperkt treinverkeer mogelijk van, naar en via Geldermalsen. Dit zorgt voor ernstige hinder voor reizigers op de volgende trajecten:

  • Utrecht Centraal en ’s Hertogenbosch
  • Utrecht Centraal en Tiel
  • Geldermalsen en Leerdam

Daarnaast moeten reizigers rekening houden met extra reistijd en drukte in het vervangende vervoer van NS en Qbuzz, op de omreisroute en bij de (tijdelijke) NS-bushaltes, mede door de speciale Coronamaatregelen in het OVNS en Qbuzz raden reizigers aan om kort voor vertrek hun reis te plannen in de reisplanner of de NS-App. 

Nieuwe Dienstregeling
Als gevolg van het verhogen van de Intercityfrequentie tussen Amsterdam en Eindhoven is sinds de dienstregeling 2018 de overstaptijd in Tiel tussen de regionale treinen van en naar Arnhem van Arriva en de NS-Sprinters van en naar Utrecht langer geworden. Het verbeteren van de overstap in Tiel was een belangrijke wens vanuit de regio en de spoorsector.

Met opleveren van de nieuwe infrastructuur rond Geldermalsen kan NS de overstap in Tiel tussen de Sprinters van en naar Utrecht en de stoptrein van en naar Arnhem verbeteren. NS realiseert dit door het wisselen van de eindbestemmingen Tiel en ’s-Hertogenbosch binnen de vier Sprinters vanuit Utrecht Centraal. De overstaptijd in Tiel neemt hierdoor ten opzichte van de dienstregeling 2019 met ruim 10 minuten af. Een reiziger uit bijvoorbeeld Kesteren die naar Utrecht centraal wil had bij dienstregeling van 2019 een overstaptijd in Tiel van 24 minuten. Bij de nieuwe dienstregeling is deze overstaptijd meer dan gehalveerd naar 11 minuten. Wel neemt de reistijd tussen Tiel en Utrecht ten opzichte van de dienstregeling 2019 met één minuut iets toe, dus reizigers uit Tiel doen er iets langer over om in Utrecht te komen. De bussen van Arriva rondom Tiel ‘schuiven’ mee met de nieuwe dienstregeling. Reizigers kunnen via de reisplanner kijken wat de wijzigingen voor hun reis betekenen.

Samenwerkende partijen
Bij deze 38-daagse werkzaamheden zijn verschillende partijen betrokken: ProRail, NS, Qbuzz, De Lingense Alliantie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.


Marjan Rintel benoemd tot nieuwe president-directeur NS

Op voordracht van de Raad van Commissarissen heeft de minister van Financiën, de heer Wopke Hoekstra, Marjan Rintel benoemd tot president-directeur van NS. Rintel is sinds november 2014 werkzaam bij NS. Als directeur Operatie en lid van de Raad van Bestuur is zij momenteel verantwoordelijk voor alle operationele vervoers- en onderhoudsactiviteiten in Nederland. Rintel heeft veel kennis van het leiden van complexe operationele en logistieke processen met grote maatschappelijke impact. Daarnaast heeft zij ruime commerciële en bestuurlijke ervaring.

Gerard van de Aast (voorzitter RvC): “Met Marjan Rintel kiest NS voor een bestuurder die het bedrijf, haar medewerkers en de reiziger tot in de haarvaten kent. Marjan heeft NS de afgelopen jaren met veel energie naar uitstekende operationele resultaten geleid. Wij zijn blij dat Marjan NS wil gaan leiden en het bedrijf samen met de medewerkers in binnen en buitenland verder wil ontwikkelen tot een breed mobiliteitsbedrijf dat de reiziger centraal blijft zetten.”

Marjan Rintel: “Ik ben trots op de resultaten die we met alle NS’ers de afgelopen jaren voor onze klanten hebben bereikt. En daarnaast heb ik een sterk geloof in de missie van NS om Nederland bereikbaar te houden voor iedereen. Ik realiseer me dat we door de huidige crisis in hele andere tijden zitten, dat motiveert mij extra om te werken met energie en passie aan de grote maatschappelijk bijdrage die NS voor Nederland levert. We staan voor grote uitdagingen op het gebied van onder andere mobiliteit, woningbouw, duurzaamheid en leefbaarheid. Ik kijk ernaar uit om in de rol van president-directeur samen met mijn NS collega’s een bijdrage te leveren aan het oplossen van deze vraagstukken.”

(tekst gaat verder na video)

Opvolging Van Boxtel

Roger van Boxtel trad in de zomer van 2015 aan als president-directeur van NS. Zijn belangrijkste opdracht was om het vertrouwen in NS te herstellen. Van Boxtel heeft met de Raad van Bestuur de afgelopen jaren rust en focus in het bedrijf teruggebracht en de prestaties sterk verbeterd. Zo voldeed NS in 2019 op alle onderdelen aan de concessie-afspraken met het ministerie van IenW. De klanttevredenheid was in 2019 de hoogste ooit.

Roger van Boxtel: “Met groot plezier mocht ik de afgelopen 5 jaar aanvoerder zijn van het geelblauwe NS-team. Een oer-Hollands bedrijf met gemotiveerde en betrokken medewerkers. Ik ben onder de indruk van de resultaten die geboekt zijn op onze stations, in de treinen, de werkplaatsen. En dit alles voor onze reizigers. Dank voor het vertrouwen dat ik van iedereen kreeg. Vol overtuiging draag ik de sleutel van de dagelijkse leiding over aan Marjan Rintel. Ik ben héél blij met deze interne benoeming van de eerste vrouwelijke president-directeur van NS”.

Gerard van de Aast (voorzitter RvC): “Roger van Boxtel heeft NS niet alleen door een turbulente tijd geleid, maar ook weer op de kaart gezet als betrouwbare mobiliteitspartner. NS is hem zeer veel dank verschuldigd. Onder de leiding van Van Boxtel is een nieuwe strategie uitgezet, duurzaamheid en internationaal treinvervoer op de agenda gekomen en de focus weer gelegd op de reiziger. Daarnaast was Van Boxtel een boegbeeld van NS en geliefd onder de medewerkers.”

De Centrale Ondernemingsraad van NS heeft positief geadviseerd over de voordracht van Marjan Rintel. Rintel ontvangt een vast jaarsalaris dat past binnen het geaccordeerde beloningsbeleid. Zij ziet, net als de overige leden van de Raad van Bestuur, vrijwillig af van de variabele component in haar beloning. Ook in haar eerdere functie bij NS zag zij hier vrijwillig van af. De Raad van Commissarissen heeft de benoemingsprocedure opgestart voor de functie van Directeur Operatie die is ontstaan in de Raad van Bestuur als gevolg van de benoeming van Marjan Rintel.

Download persfoto

Herbenoeming directeur Financiën Bert Groenewegen in Raad van Bestuur

De minister van Financiën heeft ook besloten om op voordracht van de Raad van Commissarissen Bert Groenewegen Directeur Financiën en lid van de Raad van Bestuur opnieuw te benoemen voor een volledige termijn van 4 jaar. Zijn eerste benoemingsperiode loopt af op 15 september 2020. De Centrale Ondernemingsgraad heeft positief geadviseerd over deze herbenoeming.


NS: nieuwe internationale Intercity naar Aken kan rijden in 2025

Een nieuwe internationale Intercity naar Aken kan er komen vanaf 2025. Deze trein kan dan gaan rijden op de route van Den Haag via Rotterdam en Eindhoven en dan via Heerlen de grens over. Dat blijkt uit een inventarisatie door NS. Wel moet eerst aan een aantal voorwaarden worden voldaan op het gebied van financiering en infrastructuur, waarover NS in gesprek wil met het ministerie van I&W, de regio’s en ProRail.

Aken is een populaire bestemming en biedt internationale treinreizigers een aansluiting op het Duitse hogesnelheidsnetwerk, met bestemmingen als Keulen, Düsseldorf en Frankfurt. Ook voor binnenlandse reizigers op het traject tussen Den Haag en Limburg betekent de rechtstreekse verbinding reistijdwinst en minder overstappen. NS ziet de verbinding als een belangrijke stap in het uitbreiden van het aantal grensoverschrijdende treinverbindingen en gaat hierover graag met de betrokken overheden in gesprek.

In de Nederlands-Duitse grensregio is een betere verbinding met de Randstad een langgekoesterde wens. Een plan om de Intercity Heerlen-Amsterdam door te trekken naar Aken viel eerder af, vanwege de nadelige gevolgen voor een grote groep binnenlandse reizigers in ‘de tienminutentrein’ tussen Eindhoven en Amsterdam. Van het alternatief dat NS vandaag presenteert, profiteren al bij aanvang dagelijks 1.250 internationale reizigers van en naar Aken en nog eens 2.000 reizigers op het binnenlandse deel van het traject. NS verwacht dat dit aantal na introductie van de trein snel zal toenemen. De reistijdwinst op het traject kan oplopen tot 25 minuten.

Voor de nieuwe verbinding met Aken wil NS gebruik maken van de nieuwe Intercity ICNG, die geschikt kan worden gemaakt voor inzet in Duitsland. Door het hoge comfort en een reistijd van drie uur tussen Den Haag en Aken is de trein een goede concurrent voor de auto. En met aansluitingen in Aken op Thalys en ICE, ook een alternatief voor vliegen binnen Europa.

NS gaat de komende tijd met overheden in gesprek over deze nieuwe verbinding. De trein kan grotendeels gebruik maken van bestaande infrastructuur, toch zullen er naar verwachting enkele aanpassingen nodig zijn. Ook zal, zoals vaak bij de introductie van een grensoverschrijdende trein, de nieuwe verbinding niet kostendekkend zijn. NS wil hierover afspraken maken, zodat de nieuwe treinen tijdig besteld kunnen worden. Reizigers krijgen dan niet alleen een nieuwe internationale verbinding, maar reizen ook met een gloednieuwe trein.


β€˜Missie NS’ op tv

Maandag 22 juni om 20.00 uur bij NPO2 is de documentaire ‘Missie NS’ voor het eerst op tv te zien. Regisseur Catherine van Campen volgde met camera ruim een jaar collega’s dwars door het hele bedrijf. De beelden vormen een groot contrast met de huidige situatie. Te zien zijn volle treinen en de inzet van NS om reizigers een fijne reis te bezorgen. Dat werpt zijn vruchten af. Tegelijk met de première van de documentaire op het Nederlands Filmfestival in september 2019 vervoert NS een recordaantal van 36,7 miljoen reizigers. Ook de klanttevredenheid zit in de lift. Aan het begin van de huidige NS-concessie in 2015 geeft 75% van de NS-reizigers een 7 of hoger. In 2019 is dit een record van 89%. Nu rijden de treinen bijna leeg rond en gaan de stationswinkels stap voor stap weer open.

Niet eerder kreeg een filmploeg de volledige vrijheid om binnen NS te filmen. NS had geen invloed op de inhoud. De documentaire geeft een kijkje achter de schermen. Allerlei collega’s, die een schakel vormen in het hele raderwerk van het bedrijf, zijn op de film vastgelegd. Van hoofdconducteur tot lid van de raad van bestuur. Van machinist tot medewerker marketingcommunicatie. Zij zetten allemaal op hun eigen vakgebied hun beste beentje voor om Nederland bereikbaar te houden.

Bekijk hier het persbericht naar aanleiding van de première. 


Test aanmeldservice krijgt vervolg

Voor NS is het positieve resultaat aanleiding om de test voort te zetten. Zo wil NS onderzoeken of het mogelijk is om fietsen in de trein weer toe te staan, wanneer deze vooraf worden aangemeld. Ook wil NS kijken of de aanmeldservice kan bijdragen aan het verruimen van de reis- en collegetijden van studenten. Over deze en andere mogelijke toepassingen gaat NS in gesprek met reizigersorganisaties, overheid en andere vervoerders.

Piekdrukte voorkomen
Hoewel de aanmeldservice tijdens deze test nog slechts een beperkt aantal functionaliteiten kent, zijn gebruikers overwegend positief over het gebruiksgemak: 60% van de testers vindt de service makkelijk in gebruik, tegen 23% die het daarmee oneens is. Eveneens 60% van de testers noemt het waarschijnlijk dat ze de service aan zouden raden aan anderen. Bijna de helft (47%) van de deelnemers geeft bovendien aan bereid te zijn om op een ander tijdstip te reizen, wanneer dat een rustiger trein oplevert. 
In combinatie met andere geldende maatregelen om spreiding te bevorderen, zou dat in de praktijk voldoende kunnen zijn om piekdrukte te voorkomen. De voornaamste reden om niet op een ander moment te reizen is volgens deelnemers dat hun werktijden niet flexibel zijn.


  • 16 Juni 2020 om 07:46

Nieuw outfit, applaus en presentje voor schoonmakers van NS

Op de Dag van de Schoonmaker worden landelijk alle schoonmakers in het zonnetje gezet. NS heeft alle schoonmakers bedankt met een powerbank. Maaike Kranenborg, verantwoordelijk voor de treinschoonmaak: “Het is een gekke tijd, maar juist nu is het belang van schoonmaak binnen ons bedrijf groot. Dat vraagt veel van iedereen. Daarom is het ook belangrijk om af en toe goed op te laden. Zo blijven we vol energie met elkaar in verbinding. En natuurlijk ook een groot applaus voor de schoonmakers.”

ProRail en NS lieten samen met de schoonmaakbedrijven de hele dag een bedank-boodschap op de digitale reclameschermen op de stations voorbij komen.

Onderstaand filmpje is rechtenvrij te downloaden.

Nieuwe outfits voor stationsschoonmakers

Vanaf vandaag dragen ruim 450 schoonmakers op stations in Nederland nieuwe werkkleding. Dit is het resultaat van een samenwerking tussen NS, ProRail en schoonmaakbedrijven Asito en ICS Groep. Aanleiding is nieuwe wet- en regelgeving.

Met ingang van 1 juli vorig jaar moesten stationsreinigers nieuwe veiligheidshesjes met reflecterende strepen dragen. Tijdens de coronacrisis blijven ze de hesjes nog dragen met daarop de tekst ‘Houd 1,5 meter afstand’. Daarna volstaat de nieuwe kleding, die de strepen zelf heeft. "Daarnaast hebben we een professionaliseringsslag gemaakt in draagcomfort en uitstraling”, aldus vestigingsmanager Stationsreiniging Alex Alkemade van Asito. De schoonmaakkrachten en hun leidinggevenden hebben een belangrijke stem gehad in de keuze voor de nieuwe kleding. “Zowel Asito als ICS hebben twee ontwerpen ingediend. De leidinggevenden hebben vervolgens samen met de schoonmaakkrachten middels een app hun stem kunnen uitbrengen."

De outfits zijn niet meer oranje gekleurd, waardoor de medewerkers iets minder zichtbaar zijn. Bedoeling is dat ze dan minder snel aangesproken worden door reizigers over reisinformatie.

Chique look

Om de stationsreinigers met een trots gevoel over de perrons te laten lopen is gekozen voor een chique look, wat is terug te zien in de donkerblauwe kleur en het Dri-FIT materiaal. Manager Business Development Romy Waterman van ICS Groep: "De nieuwe kleding sluit beter aan bij de behoefte van de stationsreinigers en doet recht aan het belang van de schoonmaak. Doordat we zijn overgestapt van katoen op Dri-FIT trekt de nieuwe kleding bovendien minder vuil aan.”

Onderstaande foto's zijn rechtenvrij te downloaden.

Contractmanager Schoon Pim Willems benadrukt namens de NS het belang van goede schoonmaak. “Schoonmaak heeft een belangrijke rol op de stations en dat is alleen maar meer geworden sinds de uitbraak van de coronacrisis. Dan is het heel mooi om te constateren dat de medewerkers zich prettig voelen in de nieuwe kleding en er representatief uitzien. Hier kan met trots in gewerkt worden.”

Ook ProRail is enthousiast over de professionaliseringsslag. “Wij hebben altijd behoefte aan zogeheten visuele rust”, vertelt Contractmanager Pierre Eerkens. “Dat betekent dat reizigers die incidenteel reizen overal dezelfde materialen en middelen moeten aantreffen in het kader van herkenning. We willen eenheid creëren, rust uitstralen. En daarom is het prettig dat alle schoonmaakkrachten van Maastricht tot Den Helder dezelfde kleding dragen. Dit is een schot in de roos.”

De schoonmaak van onze treinen wordt verzorgd door Treinschoon, Hago Transport en Hago Rail Services. Op het station leveren Asito en ICS Groep de schoonmakers en al onze kantoren en werkplaatsen worden schoon gehouden door EW, Victoria, CSU en Asito.


❌