[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 14 Augustus 2018NS Nieuws

NS-conducteurs testen smartwatch

Een groep van 12 conducteurs gaat vanaf vandaag aan het werk met een smartwatch. Dit helpt de collega’s om op de seconde nauwkeurig te fluiten en dat draagt een steentje bij aan het nog beter op tijd kunnen rijden. Om de - door NS ontwikkelde app - goed te testen en het effect op de punctualiteit nauwkeurig te meten voeren we de komende periode verschillende onderzoeken uit.

De komende 4 weken staan de technische snufjes van de app op de smartwatch centraal. We vragen de 12 collega’s hoe hun ervaring met de smartwatch is en welke verbeterpunten er zijn voor de app. Later dit jaar wordt de groep uitgebreid naar 100 conducteurs. Dan meten we het effect van de smartwatch op de punctualiteit, verdeeld over het hele land. Aan het einde van dit jaar verwachten we alle resultaten en kan worden bekeken op welke manier we hiermee verder aan de slag gaan.

Ervaringen

Conducteur Ron Bongers is een van de conducteurs die de smartwatch gaat testen en al eens eerder om heeft gehad: “De smartwatch is een mooi geheugensteuntje. Hij geeft kort voor vertrek een trilsignaal, zodat je op tijd met je vertrekproces start. En het mooie is: hij telt ook echt terug, zodat we op de seconde precies kunnen vertrekken.” Met deze app heeft de conducteur exact dezelfde vertrektijd als de machinist. Zo kunnen de collega’s op de trein nog beter samenwerken.


OuderNS Nieuws

Luister eeNS mee in de StationsLuisterCoupΓ©

Sinds deze week is wachten op station Leeuwarden nog leuker! Daar is de StationsLuisterCoupé onthuld. Speciaal voor deze coupé schreef auteur Anita Terpstra uit Leeuwarden een kort verhaal dat tot leven is gebracht door de stem van actrice Tjitske Reidinga.

Leeuwarden Fryslân 2018
De luistercoupé is het volgende onderdeel binnen een reeks verrassende culturele activiteiten die dit jaar al georganiseerd zijn op station Leeuwarden. Dit alles natuurlijk in het teken van LF 2018 waarbij Leeuwarden als Culturele Hoofdstad van Europa heel veel bezoekers ontvangt. Zo was er op het station al de Stationspiano Challenge en maakte kunstenaar Leon Keer al een Escheriaanse Street Art-route. En vanaf nu is daar de StationsLuisterCoupé aan toegevoegd, die na dit culturele jaar doorreist naar andere stations in Nederland.

StationsLuisterCoupé
In de LuisterCoupé kunnen treinreizigers die even wachten rustig gaan zitten en luisteren naar een kort verhaal. Voor deze coupé schreef de Friese auteur Anita Terpstra het verhaal ‘De Bestemming’. Anita Terpstra is bekend van veelgeprezen thrillers waaronder Nachtvlucht, Anders en meest recentelijk Samen, dat werd genomineerd voor De Gouden Strop.Actrice Tjitske Reidinga, onder andere bekend van de tv-series ‘Gooische Vrouwen’ en ‘Doris’ heeft het verhaal ingesproken. Samen nemen ze je mee op een literaire reis.

Wil je zelf ook luisteren? Kom dan eens naar het station in Leeuwarden, bezoek één van de leuke onderdelen van dit culturele jaar en luister naar dit bijzondere verhaal. De speciale StationsLuisterCoupé vind je in de stationshal van Leeuwarden.


  • 10 Augustus 2018 om 14:18

Luisterruit genomineerd voor Dutch Podcast Award 2018

‘Luisterruit’ is een audiotour voor in de trein en is voor NS ontwikkeld door ontwerpers Manon van Hoeckel en Tom Loois. In elke podcast gidst medereiziger Thijs je langs boeiende interviews, prachtige verhalen en hilarische cursussen zodat jij je treinreis met nieuwe ogen en oren ervaart. Rijdend door het landschap luisteren reizigers naar de jongste treinmachinist, de oudste conducteur en het verhaal achter de vreemdst gevonden voorwerpen. ’Luisterruit’ tovert de reis om in een beleving.

De podcast is volledig gratis te beluisteren via de apps Podcasts (iOS), Stitcher (Android), of via iTunes. Daar kun je je ook direct op abonneren zodat geen reis je ontgaat! Nieuwe afleveringen verschijnen elke eerste maandag van de maand. Meer informatie vind je op Luisterruit.

Hoe is dit idee ontstaan?

Manon van Hoeckel was één van de deelnemers van het ‘What If Lab: NS’. Het What if Lab is een initiatief van Dutch Design Foundation en daagt bedrijven en ontwerpers uit om samen te komen tot innovatieve en creatieve antwoorden op actuele vraagstukken. Jessica Sauren, projectleider van NS:  “ De opdracht aan de designers was het ontwerpen van een sociale interventie om de tijd in de trein beter te besteden. NS zoekt immers continu naar ideeën die reizigers de mogelijkheid bieden om meer uit je reistijd te halen. Zodat reistijd leuker, aangenamer of nuttiger wordt en meer als eigen tijd wordt beleefd.”

Zijn er nog meer innovatieve ideeën voor een prettige reis?

Andere ideeën die zijn voortgekomen uit het ‘What If Lab: NS’ zijn o.a. de quiz SPOORWIJS en MindfulNS. Deze online activiteiten zijn afgelopen jaar tijdens de Dutch Design Week door bezoekers getest. Ook treinreizigers naar de Dutch Design Week in Eindhoven hebben hier al ervaring mee opgedaan. En met succes, want dit najaar brengt NS een nieuwe app uit waarin deze drie online activiteiten aangeboden worden om je reistijd aangenamer te maken.

Enkele resultaten

  •  In 1.5 jaar tijd hebben ruim 17.000 reizigers geluisterd via de podcast of Sound Cloud.
  • De podcast wordt beoordeeld met een gemiddeld rapportcijfer van 8,8
  • 91% van de reizigers geeft aan dat Luisterruit een positieve bijdrage levert aan hun treinreis
  • 76% van de reizigers geeft aan het leuk te vinden om regelmatig een nieuwe aflevering van Luisterruit te beluisteren.

( Bron: onderzoek Meet4research oktober 2017 onder 126 reizigers)

Stemmen

De ‘Luisterruit’ is genomineerd voor de Dutch Podcast Award 2018 in de categorie ‘Branded’. Zowel het publiek als de vakjury bepalen welke genomineerden op 3 september de prijs in ontvangst mogen nemen. Stemmen kan tot en met 2 september 23.00 uur via podcastawards.nl


Eerste vernieuwde Sprinters op het spoor

De trein wordt onder meer voorzien van een groot rolstoeltoegankelijk toilet, een plek voor twee fietsen en een schuiftrede bij de deur. Ook komen er twee gemarkeerde plaatsen voor rolstoelen met daarbij een speciale noodknop (call for aid). Voor mensen met een visuele beperking is tactiele (=voelbare) informatie aangebracht zodat zij zo goed mogelijk op de tast hun weg kunnen vinden, bijvoorbeeld bij het toilet. De belangenorganisaties Ieder(in) en de Oogvereniging zijn nauw betrokken geweest bij de ombouw. Met hen zijn de voorzieningen uitgedacht en getest. De trein biedt het hoogste niveau van toegankelijkheid en nog meer comfort, passend bij de wensen van al onze reizigers. Met de modernisering zijn vele tientallen miljoenen euro’s gemoeid en zet NS meerdere stappen tegelijk.

Voor meer comfort steken we de 35.000 treinstoelen van de 131 Sprinters ook in een nieuw jasje. Vanaf begin 2019 herbekleden we de stoelen per trein in 1 werkdag in ons servicebedrijf in Utrecht. Hiermee is de bekleding in 1 lijn met onze andere Sprinter FLIRT.

De eerste twee treinen zijn klaar en rijden vanaf nu in de dienstregeling. Binnenkort volgt nog een trein. Tot eind dit jaar gaan we ervaring opdoen met de nieuwe voorzieningen. Daarna is het de beurt aan de andere Sprinters van dit type. Per set van twee gaan de treinen naar de Werkplaats van Talbot Services in Aachen, waar de helft van deze treinen destijds ook is gebouwd door Bombardier. Na een paar weken keren de treinen stuk voor stuk weer terug. Reizigers zullen dan steeds meer omgebouwde Sprinters tegenkomen.

Naar verwachting zijn eind 2021 alle 131 treinen aangepast.


  • 9 Augustus 2018 om 10:50

Reizen naar de Reuzen van Royal de Luxe

Vrijdag 17, zaterdag 18 en zondag 19 augustus beleeft de wereldberoemde productie van Royal de Luxe zijn Nederlandse première in Leeuwarden, de Culturele Hoofdstad van Europa. Metershoge reuzen zorgen deze dagen voor een sensationele beleving!

Leeuwarden verwacht veel bezoekers die niets van dit evenement willen missen. Het advies is dan ook om met het openbaar vervoer naar de Friese hoofdstad te reizen.

Reis met NS naar Leeuwarden
Leeuwarden is uitstekend bereikbaar per trein. NS rijdt langere en extra treinen om bezoekers naar Leeuwarden te brengen. De gemakkelijkste manier om naar hartje Leeuwarden te komen is natuurlijk met de trein. Hiermee worden parkeerproblemen vermeden. En vanaf hier ben je binnen enkele minuten in de binnenstad en loop je misschien wel één van de Reuzen tegen het lijf. Extra medewerkers van NS heten bezoekers welkom, geven informatie over bijvoorbeeld de terugreis en maken bezoekers wegwijs op het station.

Met Zomertoer voordelig op pad
Met de trein reis je niet alleen gemakkelijk en comfortabel maar ook voordelig naar evenementen. Reis samen met de Zomertoer heen en weer voor maar € 29,00. Dat is een retourtje voor maar € 14,50 per persoon. Koop de Zomertoer via www.ns.nl/evenementen.

Ga goed voorbereid op reis
Vanaf 10 dagen voor vertrek kunnen reizigers hun reis plannen via de NS Reisplanner of de NS Xtra app. Kijk kort voor vertrek nogmaals voor de meest actuele informatie en check ook alvast uw terugreis.

 


  • 8 Augustus 2018 om 13:40

16 dagen Spoorvernieuwing Utrecht - Ede-Wageningen/Rhenen

Van zaterdag 11 augustus tot en met zondag 26 augustus werkt ProRail aan het spoor tussen Utrecht Centraal en Ede-Wageningen/Rhenen. De werkzaamheden bestaan uit het inschuiven van een spoordek, het vernieuwen van wissels en sporen, opnieuw bestraten van perrons en het inschuiven van twee onderdoorgangen onder het spoor. Reizigers kunnen gebruikmaken van NS snel- en stopbussen of, afhankelijk van hun reis, van omreisroutes. Op de stations zijn extra medewerkers aanwezig om reizigers te assisteren.

Reisadvies

Op de trajecten Breukelen - Utrecht Centraal en Ede-Wageningen - Nijmegen geldt een aangepaste dienstregeling.

Vanwege de werkzaamheden op Utrecht Centraal zijn er diverse spoor- en dienstregelingswijzigingen. En rijden van 11 t/m 19 augustus geen treinen naar het Spoorwegmuseum. Bezoekers kunnen gebruikmaken van U-OV.

Reizigers wordt geadviseerd hun reis van tevoren te plannen via de NS Reisplanner op ns.nl of de NS Reisplanner Xtra app. In het reisadvies is een schatting opgenomen van de extra reistijd. Deze bedraagt circa 15-30 minuten. Reizigers checken bij hun vertrek- en eindstation in- en uit.

Vanaf vorige week worden in de betreffende treinen visitekaartjes met informatie uitgedeeld. Op stations hangen posters en worden omroepberichten gedraaid om ook vooraf zo goed mogelijk onze reizigers te informeren. Vanaf 10 dagen voor de start van de werkzaamheden is ook de reisplanner aangepast en kunnen reizigers hier hun reisadvies op maat vinden.

Combineren van werkzaamheden

ProRail heeft in overleg met NS en andere vervoerders gekozen om een aantal grote werkzaamheden tussen Utrecht en Ede-Wageningen/Rhenen met elkaar te combineren en gelijktijdig uit te voeren. Daarbij is bewust gekozen voor de zomervakantie omdat er dan minder reizigers zijn. Hieronder een overzicht van de plaatsen waar wordt gewerkt.

Driebergen-Zeist

In augustus wordt het nieuwe spoordek op zijn plaats geschoven en wordt de verkeerstunnel onder het spoor gebouwd. Ook wordt het spoor tussen Bunnik en Driebergen-Zeist vernieuwd. De overweg bij het station wordt opgeheven: de Hoofdstraat loopt straks onder het spoor door. Een mijlpaal in de vernieuwing van stationsgebied Driebergen-Zeist. Op de projectwebsite www.stationdriebergenzeist.nl leest u meer over het project.

Veenendaal

In de toekomst zal NS op het traject Schiphol - Utrecht - Nijmegen meer treinen gaan rijden. ProRail maakt dat mogelijk door in Veenendaal twee onderdoorgangen onder het spoor aan te leggen, zodat een overweg kan verdwijnen. In augustus worden de twee onderdoorgangen onder het spoor door geschoven. Meer informatie is te vinden op http://www.voorpoort.nl

Station Utrecht Centraal

De perrons van de sporen 3, 4 , 5 en 7 worden opnieuw bestraat en aangepast. Daarnaast wordt bij het station gewerkt aan kabels en leidingen, bovenleidingen en enkele restpunten van de grote spoorvernieuwing in 2016.


NS selecteert marktpartijen voor drie retailformules

NS heeft drie ervaren marktpartijen geselecteerd voor de overname van haar retailformules Broodzaak, Smullers en Starbucks. NS heeft in haar strategie de keuze gemaakt om retail op stations aan de markt te laten waar de markt dit zelf ook kan. Het voornemen is om de exploitatie van winkels van Broodzaak per 1 december 2018 over te dragen aan HMSHost. Voor de exploitatie van de winkels van Smullers per 1 februari 2019 is Lagardere geselecteerd. Het voornemen is dat de exploitatie van de winkels van Starbucks op het station per 1 januari 2019 over gaat naar SSP. Afgesproken is dat alle, in totaal circa 1300 medewerkers met een vergelijkbaar arbeidsvoorwaardenpakket mee over gaan naar de nieuwe exploitant.

In haar strategie Spoorslags Beter kiest NS er voor om zich te richten op het bieden van een goede treinreis. Het zorgen voor stations van wereldklasse en het bijdragen aan een comfortabele reis van deur tot deur horen daar onlosmakelijk bij. Tien jaar geleden waren er bijna geen marktpartijen die op het station wilden ondernemen. Inmiddels zijn de stations populaire locaties in de markt. Dat biedt de mogelijkheid om delen van de exploitatie aan andere partijen over te laten. NS behoudt hierbij een regie functie en zal voortdurend monitoren of het aanbod voldoet aan de wensen van de reiziger. Daarnaast heeft NS met de geselecteerde marktpartijen afspraken gemaakt over bijvoorbeeld het aanbod, openingstijden en de dienstverlening aan de reiziger. Zo houdt NS regie op de kwaliteit en de diversiteit van het winkelaanbod op de stations. In lijn met de strategie Spoorslags Beter blijft NS de formules Kiosk (inclusief Automaten), StationsHuiskamer, Railcatering, AH to go en Julia’s zelf exploiteren. Zo borgt NS een gevarieerd aanbod aan de reiziger.

 Bij de winkels van Smullers op het station werken circa 400 medewerkers. Bij de Broodzaak circa 400 en bij Starbucks op het station circa 500 medewerkers. Alle betrokken medewerkers zijn geïnformeerd . Eerder deze maand werd bekend dat NS de negen winkels van de formule HEMA op het station per 1 oktober aanstaande overdraagt aan HEMA B.V. De circa 300 medewerkers van de HEMA-winkels gaan ook met vergelijkbare arbeidsvoorwaarden over naar de nieuwe eigenaar.


  • 2 Augustus 2018 om 18:00

Met de trein naar de Canal Parade?

Op zaterdag 4 augustus vindt de Canal Parade plaats in Amsterdam, het drukste evenement van Pride Amsterdam dat dit jaar plaatsvindt van 28 juli t/m 5 augustus. De botenparade is zowel vanaf station Amsterdam Centraal als vanaf station Amsterdam Amstel goed lopend bereikbaar.

NS rijdt tijdens de piekmomenten van de Canal Parade langere treinen. Ook zijn er extra servicemedewerkers op Amsterdam Centraal aan het werk om reizigers te assisteren. Tijdens de Pride Amsterdam serveert Smullers op de Amsterdamse NS-stations friet met roze fritessaus en wappert de regenboogvlag op het dak van het station.

Zomertoer

Dit jaar kunnen reizigers vooraf online een NS Zomertoer boeken voor twee personen. Waarmee zij tegen sterk gereduceerd tarief naar Pride Amsterdam reizen. 

Ga voorbereid op reis

Voor een actueel reisadvies is de NS Reisplanner beschikbaar en de Reisplanner Xtra app. Check deze kort voor vertrek nogmaals voor de meest actuele informatie.

We verwachten veel bezoekers tijdens de Canal Parade. Houd daarom rekening met extra drukte in de treinen en op de stations. Voor degene die met een OV-chipkaart reizen, is het handig vooraf voldoende saldo op de kaart te laden, ook voor de terugreis.

Niet alle stations in Nederland zijn laat in de avond per trein nog bereikbaar. Houd daarom goed in de gaten welke trein je moet nemen om nog thuis te komen.


Salsa Centraal groot succes

Het stationsplein van Rotterdam Centraal is tijdens het Zomercarnaval een grote salsavloer. Vele honderden salsadansers hebben zaterdag 28 juli meegedaan met de Rueda de Casino, georganiseerd door NS en Rotterdam Unlimited. Door de salsaworkshop vooraf was het een vrolijke happening voor iedereen, of je nu wel of niet alle danspasjes beheerst.

 


Theaterfestival Parade ook op Utrecht Centraal

Van 27 juli t/m 12 augustus gaat de Parade van start in Utrecht. Ook dit jaar start de Parade al op het station. Iedere dag tussen 15.00 – 19.00 uur zijn er gratis voorstellingen op de verdieping in de stationshal (naast Bistrot Centraal). Daarnaast hebben we dit jaar een leuke winactie. Plaats jezelf met een selfie in het kunstwerk ‘de Korte Ontmoeting’ van Aldo Brinkhoff en win twee Parade-vrijkaarten!

Met de speciale Parade op Utrecht worden reizigers vanaf het moment dat ze aankomen op het station, al ondergedompeld in het Parade-gevoel. Op deze manier willen wij reizigers en bezoekers verrassen en een verbinding maken met de evenementen in de stad die goed bereikbaar zijn per trein. Via de Spoordeelwinkel is een combiticket beschikbaar voor trein en entree van het festival.

Wat is er te zien op Utrecht Centraal?

  • Het Circus der Componisten loopt om 16:00 en 17:30 uur anoniem om elkaar heen op het station en begeleidt het publiek in vrolijke samenzang. E de bedoeling is: meedoen!

  • De doorlopende voorstelling Airport Pisa zorgt voor een uniek panorama over de hal en de treinsporen.

  • De vrolijke en kleurrijke snoepmeisjes zorgen voor hartverwarmende aandacht en overheerlijke lekkernijen

De optredens zijn gratis toegankelijk en worden mogelijk gemaakt door NS, ProRail en gemeente Utrecht vanuit het Ondernemersfonds. Kijk voor het totale Festivalprogramma op de site .

Installatie De Korte Ontmoeting

De installatie bestaat uit tien levensgrote schetsmatige figuren, vormgegeven in Parade stijl. Het hoofd van elke figuur vertoont wisselende selfies, geïnspireerd op het oude roterende vertrektijden-bord. Naast de selfies van bekende Parade-artiesten, kunnen ook stationsbezoekers selfies insturen en ‘meedraaien’. Meedoen is niet alleen leuk, maar betekent ook dat je kans maakt op twee gratis dagkaartjes voor toegang tot het festivalterrein. Deze staat in de stationshal bij spoor 20/21.


Treinonderhoud tijdens zomerse temperaturen

De zomerse temperaturen bereiken vandaag een hoogtepunt. En dat zorgt voor extra aandacht voor onze treinen, die het warmer hebben dan normaal. De Pitstopcoördinator Aad van der Velde van het onderhoudsbedrijf Leidschendam zorgt er samen met zijn monteurs voor dat de treinen, die een storing hebben door de warmte, zo snel mogelijk het spoor weer op kunnen.

Gaan treinen in deze hitte sneller kapot?
“Met deze tempraturen moeten onze treinen en de onderdelen harder werken, zoals bijvoorbeeld de compressor van de airco en de omvormers op de trein. Door dat harde werken kunnen onderdelen sneller dan normaal een storing krijgen. Dat is wel een uitdaging. Wij zetten daarom een tandje bij! Iedereen die kan, helpt een handje. ”

Zijn dit andere storingen dan in het najaar bijvoorbeeld?  
“Het is heel anders. Je kan het zo zien, je computer thuis of op het werk heeft ook een kleine ventilator aan de binnenkant om de onderdelen te koelen. Zo werkt dat bijvoorbeeld bij sommige onderdelen van een trein ook. En met deze warmte moeten die ventilatoren op volle toeren draaien om de elektrische systemen en onderdelen gekoeld te houden.”

Hoe bereiden jullie je voor op deze warmte?
“Ons werk is voor een groot deel gericht op het voorbereiden op pieken. Deze piek zag heel Nederland natuurlijk aan komen, wij zijn daarom extra goed voorbereid. Dan zorg je dat er voldoende collega’s aanwezig zijn met de juiste kennis om snel te handelen."

Is het bij jullie nu drukker dan normaal?
“Bij ons is het nu vrij normaal, maar gisteren hebben we bijvoorbeeld weer vier treinen het spoor op terug kunnen sturen met een werkende airco voor reizigers. Daar ben ik trots op! Bij een ander onderhoudsbedrijf wordt op dit moment hard gewerkt aan een specifiek treintype voor de HSL wat nu last heeft van de hitte, om ook die weer snel in de dienstregeling op te kunnen nemen. ”


Grootste salsaworkshop op Rotterdam Centraal tijdens zomercarnaval

Komende zaterdag 28 juli wordt station Rotterdam Centraal voor één dag omgetoverd tot Salsa Centraal. Op de slotdag van het Rotterdam Unlimited festival, dat traditiegetrouw in het teken staat van Zomercarnaval, organiseert Rotterdam Unlimited samen met NS de grootste gezamenlijke salsadans van Nederland, de Rueda de Casino. Dansers met jaren ervaring en dansers zonder enige ervaring, werkelijk iedereen is uitgenodigd om mee te dansen in de Rueda op het Stationsplein voor Rotterdam Centraal.

Rueda de Casino

De Rueda de Casino is een groepsdans waarin minimaal drie paren in een cirkel de wereldberoemde salsa dansen en op commando van de dansleider van partner wisselen. Deze vorm van salsa is van Cubaanse oorsprong en wint aan populariteit over de hele wereld. Op 28 juli, op de dag van het beroemde Zomercarnaval in Rotterdam, nodigt Rotterdam Unlimited en NS iedereen uit om met de trein naar Rotterdam te reizen en mee te doen met de grootste Rueda de Casino van Nederland. De Rueda de Casino start om 13.00 uur met een korte workshop waarin de basisstappen van de salsa worden behandeld zodat ook deelnemers zonder enige danservaring mee kunnen doen aan de Rueda de Casino.

NS danst mee

Ook de NS danst dit jaar mee met het zomercarnaval. Kom met de trein en boek een zomerretour voor twee personen voor €29.  De carnavalstocht komt dit jaar niet alleen langs het station, ook op het stationsplein kunnen reizigers en bezoekers om 13.00 uur de heupen losgooien. Het promoteam van de NS zorgt voor leuke give aways om het een extra zomers geel tintje te geven. Te warm om te bewegen? Dan heeft NS in de stationshal op vrijdag of zaterdag een spannende Caribische fotoshoot geregeld. 

Rotterdam Unlimited/Zomercarnaval 

Rotterdam Unlimited bestaat uit battles, parades, live muziek, dans en nog veel meer. Uitbundige live-elektronica, soca, hiphop, soul, R&B, drum-‘bass en jungle: nieuwe muziek voor een nieuwe generatie muziekfans. Naast de programmering op de diverse podia kun je ook genieten van de Battle of Drums, een festivalmarkt met eten uit alle windstreken en natuurlijk de spectaculaire Zomercarnaval Straatparade. Meer informatie over het zomercarnaval, kijk op de website, kijk voor de salsaworkshop op facebook.


RIVM: treinreizigers gezonder dan autoreizigers

Treinreizigers zijn fysiek actiever, lopen vaker en verder en hebben minder overgewicht dan autoreizigers. In Nederland gaan veel forenzen namelijk fietsend of wandelend van en naar het station. Dit maakt de keuze voor de trein gezonder dan de auto. Daarnaast zijn treinreizigers tevredener met hun gezondheid dan automobilisten. Dit staat in een brochure over de gezondheidseffecten van het reizen met auto of trein tijdens het woon-werkverkeer die het RIVM vandaag uitbrengt. Het RIVM deed onderzoek naar de fysieke gezondheid, mentale gezondheid en het risico op infecties bij autogebruikers en treinreizigers.

Uit verschillende internationale studies blijkt dat treinreizigers 8 tot 33 minuten per dag meer lopen dan automobilisten. Dit komt voornamelijk omdat zij een gedeelte van de reis van huis naar het station, en van het station naar werk wandelen. Treinforenzen lopen zo’n 2.000 stappen per dag meer dan autoforenzen. Daarnaast gebruiken veel treinreizigers in Nederland de fiets om naar het station te komen. Mensen die met de trein reizen hebben daarom gemiddeld een lagere BMI dan automobilisten. Meer bewegen en een lagere BMI verkleinen de kans op diabetes, kanker en hartziektes. Het verkleint ook de kans op een verhoogd cholesterolgehalte en een verhoogde bloeddruk.

Voor zowel treinreizigers als automobilisten geldt: hoe langer de reisduur, hoe slechter de ervaren (mentale) gezondheid, de slaapkwaliteit en het welbevinden. Volgens de onderzoekers ervaren automobilisten doorgaans meer stress tijdens de reis. Treinreizigers zijn tevredener met hun gezondheid dan automobilisten, maar lijken ook vaker angstklachten te hebben. Of dat een gevolg is van hun keuze van vervoersmiddel is volgens de onderzoekers onduidelijk. Treinreizigers hebben echter weer een iets verhoogde kans op een infectie. De meeste ziekteverwekkers vind je echter nog steeds thuis en op de werkplek. En daarbij, volgens de onderzoeken verhoogt meer dan drie keer in de week reizen met het OV je weerstand.


  • 25 Juli 2018 om 07:13

Toiletdames openen Sanifair toiletten op station Tilburg

Het was even geduld hebben, maar nu is het zover: NS opent nieuwe bemenste toiletten op station Tilburg. Reizigers en bezoekers kunnen nu naar een schoon en modern Sanifair toilet, met mindervalide- en nachttoilet. Op vrijdagmiddag worden reizigers en de eerste bezoekers van de Tilburgse kermis enthousiast ontvangen door ‘toiletjuffen’.

De toiletten zijn te vinden in de stationshal. Dit bemenste toilet is regulier geopend van 07.00 tot 21.00 uur. Na sluitingstijd kunnen reizigers gebruik maken van het mindervalide- en nachttoilet in de nieuwe stationshal achter de OV-poortjes. Tijdens de kermis plaatst de gemeente nog extra voorzieningen op het voorplein voor de late toiletbezoekers.

Verbouwing

Met de opening van de nieuwe toiletten is het laatste aandachtspunt van de stationsverbouwing en de nieuwe hal een feit. Omdat de plek voor de toiletten tijdens het werk is gewisseld, hebben de toiletten langer op zich laten wachten dan gepland. Gelukkig waren tot deze tijd het mindervalidetoilet en de toiletten van Breexz wel toegankelijk voor reizigers.

Met de opening van Tilburg zijn er op 21 stations de inmiddels bekende Sanifair toiletten in gebruik. Toiletten zijn een belangrijke basisvoorziening voor reizigers binnen het speerpunt gastvrije stations en de bemenste toiletten worden erg gewaardeerd. Op station Tilburg zijn de toiletten te vinden in de gerenoveerde stationshal naast de Smullers. Bezoekers krijgen tegen cash- of pinbetaling van € 0,70 toegang tot het toilet. Na betaling ontvangen bezoekers een waardevoucher van € 0,50 die in te leveren is bij meer dan 140 Kiosken en vermelde winkels op de stations.

Tilburgse Kermis met roze maandag

Vrijdag 20 juli start om 15.00 uur de Tilburgse kermis, een jaarlijks attractie. De kermis van 10 dagen in de spoorzone naast het station, is uitgegroeid tot een landelijk event. Naast de bekende kermisattracties, maken diverse andere events als podiumacts, kermis voor gehandicapten, Blauwe Zondag, de reuzenparade, zomercarnaval, kermisrun, Roze Maandag de kermis compleet. Boek via NS.nl/zomertoer een retourticket voor 2 personen voor € 29.


Nog meer zomerhitte op komst, NS verhoogt prioriteit van treinairco

In het NS onderhoudsbedrijf in Leidschendam werkt monteur Mike Faas aan de airco’s. In de zomer vindt hij zijn werk extra belangrijk “Als je in de zomer buiten loopt en het is zoals nu bijna dertig graden, dan vind je het natuurlijk heerlijk als je in een koude trein komt. Een airco bestaat uit ontelbaar veel onderdelen. Deze wordt ieder jaar van top tot teen nagekeken. Eens in de drie maanden wordt het filter vervangen, zodat onze reizigers verse lucht krijgen.”

Dagelijks werken deze periode extra monteurs verspreid over vier locaties aan het onderhoud en herstel van de airco’s. Stephan Venrooij is verantwoordelijk voor het NS onderhoudsbedrijf in Leidschendam waar veel Sprinters onderhouden worden: “Tijdens de zomer is de airco een belangrijk onderdeel. We willen de reizigers laten reizen in een gekoelde ruimte, dus daar geven we extra aandacht aan. We zorgen ervoor dat in elke dienst en in elk team voldoende monteurs zijn die de airco kunnen behandelen.

De conducteur of machinist kan de airco niet instellen. Dat wordt automatisch geregeld. De temperatuur kan per coupé verschillen. Wat de ene reiziger prettig vindt, vindt de ander te koud. Reizigers de coupé kunnen kiezen die ze prettig vinden. In totaal heeft 95% van de treinen airco. De oudere treinen zonder airco rijden vooral sprinterdiensten voor korte afstanden en hebben een raampje dat open kan.


21 - 29 juli Werkzaamheden Zaandam - Uitgeest: geen treinen maar bussen

Van 21 t/m 29 juli voert ProRail onderhoudswerkzaamheden uit aan het spoor tussen Zaandam en Uitgeest en op het emplacement van Uitgeest. Tegelijkertijd vinden er grootschalige werkzaamheden plaats op station Zaandam aan een nieuwe spooroverbouwing en de perronkap. Dit heeft invloed op de dienstregeling tussen Amsterdam-Zaandam-Hoorn en Alkmaar – Den Helder. Zoals andere vertrektijden of –sporen, minder treinen of omreizen. Op het traject Zaandam - Uitgeest rijden er stopbussen in plaats van treinen.

Reisadvies

Reizigers wordt geadviseerd hun reis van tevoren te plannen via de NS Reisplanner op ns.nl of de NS Reisplanner Xtra app. In het reisadvies is een schatting opgenomen van de extra reistijd. Deze bedraagt circa 15-30 minuten. Reizigers checken bij hun vertrek- en eindstation bij de bus in- en uit. Voor overstappende reizigers op Amsterdam Sloterdijk rijdt NS een speciaal treintje tussen de hoofdentree van station Amsterdam Sloterdijk en de stationsingang Hembooghalte. Daarnaast zet NS extra medewerkers in op station Alkmaar op vrijdag tijdens de Kaasmarkt.

Groot onderhoud en spoorvernieuwing door ProRail

Het 11 kilometer lange spoor tussen Zaandam en Uitgeest krijgt nieuwe dwarsliggers en nieuwe ballast. Met maar liefst 74 werktreinen is ProRail dag en nacht aan het werk voor dit groot onderhoud. Tegelijkertijd zijn er grote werkzaamheden bij station Zaandam, daar wordt de overbouwing over het spoor aangelegd. Ook zijn er werkzaamheden aan de perronkap op dit station.

De werkzaamheden zijn zo gepland dat er vooral in weekenden en tijdens vakanties intensief gewerkt wordt aan het spoor omdat er dan minder reizigers gebruikmaken van de trein en de overlast beperkt blijft. Na deze grootschalige werkzaamheden, zullen er nog verschillende weekendwerkzaamheden volgen dit jaar. De werkzaamheden duren tot eind 2019.

Spooroverbouwing Zaandam

De nieuwe spooroverbouwing over station Zaandam maakt een snelle verbinding mogelijk tussen het centrum en de westzijde van het station. Ook het station krijgt een opknapbeurt met een nieuwe entree, winkels en horeca. Ook komt er een nieuwe fietsenstalling aan de Houtveldweg voor circa 1400 fietsen. Meer weten? Kijk dan op: https://maakstationsgebied.zaanstad.nl/ (link is external)


NS stapt in de trein en op de fiets tijdens Elfwegentocht

Van 1 tot en met 14 juli staat Friesland in het teken van de Elfwegentocht. De Friese jeugd wil graag een duurzaam Friesland en roept iedereen op om in deze periode fossielvrij te reizen zonder een druppel benzine of diesel.

Steden, dorpen, scholen en bedrijven werken samen om deze twee weken een feest van te maken met trein, bussen, elektrische en groengasauto’s, segways, elektrische boten etc. Ook NS heeft aangegeven dit initiatief toe te juichen want vanaf 1 januari 2017 rijden alle treinen van NS op 100% windstroom.

De Parade

Op zaterdag 14 juli wordt de Elfwegentocht groots afgesloten met een parade van futuristische voertuigen! Van jong tot oud, van basis- tot hogeschool, etc. iedereen kan hieraan meedoen over de weg, in het water of in de lucht. Ook deze dag laat NS zien hoe gemakkelijk en fossielvrij reizen bij NS is. In de Parade reist NS mee met de OV-fiets, het ideale vervoermiddel voor het laatste stukje van je reis. Medewerkers van NS fietsen mee van Drachten naar Leeuwarden en eindigen hun reis natuurlijk via het WTC Leeuwarden op het station.

Klimaatcoupé

Op zaterdag 14 juli rijdt er tussen 9.00 uur en 15.30 uur een speciale klimaatcoupé tussen Leeuwarden en Meppel. In deze coupé kunnen reizigers meedoen aan een quiz met vragen over duurzaam reizen en de Elfwegentocht.

Reisschema klimaatcoupé:

Vertrek Leeuwarden 9.19 uur, aankomst Meppel 10.06 uur
Vertrek Meppel 10.21 uur, aankomst Leeuwarden 11.10 uur
Vertrek Leeuwarden 11.19 uur, aankomst Meppel 12.06 uur
Vertrek Meppel 12.21 uur, aankomst Leeuwarden 13.10 uur
Vertrek Leeuwarden 13.19 uur, aankomst Meppel 14.06 uur
Vertrek Meppel 14.19 uur, aankomst Leeuwarden 15.10 uur

Test hier je kennis over duurzaamheid en reis gezellig mee! Alle deelnemers aan de quiz ontvangen een leuke en zonnige attentie.


  • 12 Juli 2018 om 14:05

Grootste, kleinste en snelst groeiende stations

Ook dit jaar is Utrecht Centraal het grootste station van Nederland met een stijging van 3% naar 186.000 in- en uitstappers per werkdag. Het wordt op de voet gevolgd door Amsterdam Centraal dat sneller groeit met 6% naar 184.000. De groei op de 5 grootste stations (Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Schiphol Airport) is gemiddeld 5%. De grootste stijger van deze vijf is station Schiphol Airport met 9% naar zo'n 86.000 in- en uitstappers. Dit heeft te maken met de grote groei van de luchthaven. Ook Amsterdam Zuid doet het goed, met circa 54.500 in- en uitstappers is hier een groei te zien van 20%. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van het gebied en de aanpassingen naar aanleiding van de nieuwe dienstregeling 2017. Door de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn zal deze groei verder doorzetten.

De relatief nieuwe stations doen het ook goed vanwege het ingroei-effect. Je ziet dat de eerste jaren hier de reizigersgroei geleidelijk toeneemt, waarna het stabiliseert. Utrecht Vaartsche Rijn heeft in 2017 al meer dan 6.000 in- en uitstappers en Utrecht Leidsche Rijn laat het hoogste groeipercentage van 137% zien naar circa 2.100 in- en uitstappers.

Tegenover grootste groeier staat helaas ook een grootste daler. Dat is Dordrecht Zuid dat met 18% daalt naar ruim 1.000 in- en uitstappers vanwege aanpassingen in de dienstregeling.

Ook oog voor het kleine

De kleinste stations waar alleen NS rijdt, zijn Eijsden met 181 in- en uitstappers en Soest met 218. Omdat we ook oog hebben voor de kleintjes, delen we daar vandaag in de avondspits ijsjes uit. Op station Soest wordt dit gedaan door de 'kleinste ondernemer' Jipke Hazenberg (13) met haar eigen 'Jip's IJskar'.

In 2017 bedraagt het totaal aantal reizen op een gemiddelde werkdag ongeveer 1,3 miljoen. De stijging van het aantal in- en uitstappers concentreert zich vooral in de stedelijke gebieden. De groei op de gemiddelde werkdag is in de spits groter dan in de dalperiode.

Klik hier voor de lijst per station

Hoe berekenen we het aantal reizigers dat in- en uitstapt op de stations?

Elk jaar geeft NS een actueel beeld van de aantallen in‐ en uitstappers per station. Dit beeld is gebaseerd op de NS‐reisgegevens van het afgelopen jaar en gaan uit van een gemiddelde werkdag. De lijst bestaat alleen uit stations en trajecten waar NS rijdt. Op stations waar ook andere treinvervoerders actief zijn (gedeelde stations), zijn alleen de in‐ en uitstappers van NS‐treinen weergegeven.

In 2017 zijn grote aanpassingen in de dienstregeling doorgevoerd door een landelijk herontwerp. Dit heeft voor veel reizen gevolgen voor reistijd, overstappen, frequentie of vertrektijd. Reizigers maken hierdoor andere keuzes.

Belangrijkste bron voor de in‐ en uitstappers zijn de OV‐chipkaartdata. Het gebruik van de OV-chipkaart is de afgelopen jaren fors toegenomen en de methodiek om tot een goede inschatting te komen van de aantallen in‐ en uitstappers per station is daarop aangepast. Een vergelijking van de aantallen per station over meerdere jaren is daardoor niet geheel zuiver. Ten opzichte van 2016 zijn er overigens geen grote wijzigingen doorgevoerd in de methodiek.


Winnend plan voor Cartesiusdriehoek laat bewoners langer en gezonder leven

In de Cartesiusdriehoek verrijzen circa 2.600 woningen, een groot centraal park, een school, een supermarkt, horeca en diverse andere voorzieningen. Blikvanger en epicentrum van de buurt wordt het historische CAB-gebouw, met onder meer plek voor muzikale broedplaats dB’s, brouwerij Oproer en het nieuwe CABLAB. In het CABLAB zal het winnende team in nauwe samenwerking met vier Nederlandse universiteiten, verzekeraar ONVZ en andere gebruikers werken aan de verdere uitwerking van het concept. Ook de buurt en andere betrokkenen krijgen de vraag op welke manier zij deel uit willen maken van de komende ontwikkelingen.

OV- en fietsvriendelijk

Het voormalige bedrijventerrein van NS moet de meest gezonde, OV- en fietsvriendelijke wijk van Nederland worden. De ontwikkeling van het gebied is gebaseerd op het Koersdocument dat door NS gezamenlijk met de gemeente Utrecht is opgesteld en unaniem door de gemeenteraad is aangenomen. De selectie van het winnende team is gebaseerd op zowel de kwaliteit van de plannen als op de prijs. Het ontwerp bouwt verder op ambities van NS en de Gemeente Utrecht voor een gezond leven in een gezonde leefomgeving.

Uiteenlopende doelgroepen

De Cartesiusdriehoek wordt een levendige stadswijk met veel groen, met alle stedelijke voorzieningen binnen handbereik en waar wandelen en fietsen het hoofdvervoer vormen. Er is veel aandacht voor duurzaamheid, innovatieve energieoplossingen en voor duurzame (deel-) mobiliteit. De wijk bestaat uit een variatie aan woningtypes voor uiteenlopende doelgroepen. Ongeveer een kwart van de woningen is bestemd voor sociale huur. Het project wordt de komende jaren in fases gerealiseerd. Naar verwachting kan in 2020 worden gestart met de bouw.

Winnende team

Naast MRP Development en Ballast Nedam Development bestaat het winnende team uit het Dutch Residential fund van CBRE Global Investors en Portaal voor de afname van de woningen, Mecanoo, Meyer Bergman Erfgoed Programmering en Hylkema, We Drive Solar, Urban Sync, Over Morgen, Antea, RROG, Rebel en C Concept Design. Fakton begeleidde de tenderprocedure voor NS in de vorm van een verkoop in dialoog. De beoordelingscommissie bestond uit vertegenwoordigers van de gemeente Utrecht en NS.

Leefbaar en bereikbaar

Door de groeiende druk op steden en de noodzaak om leefbaar en bereikbaar te blijven, heeft NS vanuit haar rol als grondeigenaar bij stations een aanpak ontwikkeld om stationsgebieden te ontwikkelen. NS neemt het initiatief om NS-locaties een nieuwe invulling te geven, in nauwe samenwerking met gemeenten en andere partners, en met oog voor kansen die er liggen op gebied van mobiliteit en duurzaam hergebruik van de bestaande bebouwing. De Cartesiusdriehoek ligt direct aan station Zuilen en wordt in de toekomst ook naar de binnenstad ontsloten door een doorgang onder het spoor naar de Tweede Daalsedijk.

Blue zones

De blue zones zijn vijf gebieden in de wereld - Okinawa, Nicoya, Loma Linda, Sardinië en Ikaria - waar veel inwoners uitzonderlijk lang en in goede gezondheid leven. Deze kwamen in de internationale aandacht door een artikel in de National Geographic, The Secrets of a Long Life door Dan Buettner uit 2005. Er is onderzocht welke gewoonten van de inwoners positieve gezondheidseffecten hebben en het bleek dat er negen gemeenschappelijke kenmerken zijn. Voor de nieuwe Utrechtse woonwijk is hiervan een stedelijke vertaling gemaakt naar vier overkoepelende thema’s: beweging, gezonde voeding, community en zingeving & ontspanning.

Sebastiaan de Wilde, directeur Stationsontwikkeling van NS: “Met het Koersdocument lag de lat voor de Cartesiusdriehoek al hoog, maar met dit winnende plan zijn de verwachtingen ruimschoots overtroffen. Er is een nieuwe standaard gezet voor wonen in de stad. Wij zijn blij dat we op deze manier samen met de gemeente kunnen werken aan een bereikbare stad, waar mensen gezond leven.”

Klaas Verschuure, wethouder Gemeente Utrecht: “Ik ben heel trots op het resultaat en de wijze waarop ruimte is gemaakt voor participatie door gebiedspioniers en omwonenden. Utrecht is straks een prachtige, gezonde woonwijk rijker.”

Onno Dwars, directeur Ballast Nedam Development: “We zijn enorm verheugd dat NS en de gemeente Utrecht ons plan als beste heeft beoordeeld. Het is onze overtuiging dat de gebouwde omgeving een Urban Blue Zone kan worden en zijn dankbaar voor de kans om te laten zien hoe gebiedsontwikkeling van de toekomst eruit ziet. De woonwijk zal een toonaangevend en inspirerend gebied worden voor bewoners en bezoekers en een positieve impact op de omgeving hebben. Samen met alle betrokkenen willen we deze impact waarmaken. Wij zien uit naar de samenwerking met de betrokkenen.”

Maarten Stam, ontwikkelingsmanager MRP Development: “Het is een eer om op zo’n belangrijke plek in de stad onze ‘gezonde’ ambitie waar te mogen maken. Het is niet alleen een enorme kans om Utrecht Noord en West met elkaar te verbinden, maar ook om een voorbeeldwijk te worden voor gezonde gebiedsontwikkeling. We kijken uit naar de samenwerking met NS, de Gemeente Utrecht en alle andere stakeholders, niet in de laatste plaats met de toekomstige bewoners en gebruikers.”


Met de trein naar de Vierdaagse

Van zaterdag 14 tot en met vrijdag 20 juli wordt er gewandeld en gefeest in Nijmegen. Er komen dan ruim 1,5 miljoen feestvierders naar de Nijmeegse Vierdaagsefeesten en tienduizenden wandelaars nemen deel aan de bekendste wandelmars van Nederland.

Station Nijmegen prima bereikbaar
Station Nijmegen is vanuit verschillende richtingen in het land per trein prima bereikbaar. NS zet extra (nacht)treinen en langere treinen in om alle wandelaars en feestvierders naar Nijmegen te brengen. De snelste en makkelijkste manier om in hartje Nijmegen te komen is met de trein. Zo worden files en parkeerproblemen vermeden.

Van maandag 16 tot en met vrijdag 20 juli rijden er extra (nacht) treinen op de trajecten Zwolle-Arnhem-Nijmegen, Utrecht-Arnhem-Nijmegen en ’s-Hertogenbosch-Nijmegen.

Op vrijdag 20 juli kunnen reizigers gebruik maken van de speciale pendeltreinen die de hele dag tussen Arnhem en Nijmegen rijden. De normale dienstregeling op dit traject is op deze dag aangepast.

Goed voorbereid op reis
Vanaf 10 dagen voor vertrek kunnen reizigers hun reis plannen met de NS Reisplanner op ns.nl of Reisplanner Xtra app.

Met 20% korting reizen: Vierdaagseretour
Wandelaars, toeschouwers of feestvierders die naar de naar de Vierdaagse(feesten) in Elst, Wijchen of Nijmegen gaan kunnen het speciale Vierdaagseretour kopen. Je reist dan naar de Vierdaagse bestemming met 20% korting! Nieuw dit jaar is het “ 4x Vierdaagse-retour” . Hiermee koop je in één keer vier Vierdaagse-retours voor verschillende reisdagen, tegen dezelfde voorwaarden als het normale Vierdaagse-retour.

NS Supporter van Bewegen
NS is Supporter van Bewegen en moedigt iedereen aan te wandelen of hard te lopen. Dit doen wij onder andere door aanwezig te zijn bij de talloze hardloop- en wandelevenementen die Nederland rijk is. Dan kunnen we bij de grootste wandelmars natuurlijk niet ontbreken!

Als Supporter van Bewegen moedigt NS iedereen aan die tijdens de Vierdaagse komt wandelen of iemand komt toejuichen. Het HUP-team van NS helpt, informeert en begeleidt mensen met plezier naar de start van de grootste wandelmars ter wereld.

NS Hup-On Hup-Off Express
Voor wie het nog even rustig aan wil doen of vermoeid is door het wandelen: Vanaf zaterdag 14 juli rijden er twee speciale NS Hup-on Hup-off treintjes door Nijmegen. Deze gratis vervoersservice stopt op zeven verschillende 'stationnetjes' en vertrekt dagelijks vanaf het stationsplein van Nijmegen. De twee treintjes brengen reizigers naar de leukste bestemmingen, dus Hup-On en reis mee!


  • 10 Juli 2018 om 12:18
❌