[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderNS Nieuws

Even doorbijten tijdens werkzaamheden in de herfstvakantie

Komende week werkt ProRail op diverse plekken aan het spoor en krijgen veel treinreizigers te maken met een aangepast reisadvies, extra reistijd en extra drukte. Zo zullen meer reizigers gebruik maken van Intercity direct of omreizen via de stations Amsterdam Zuid en Schiphol. Waar mogelijk verlengt NS de treinen, maar veel spitstreinen en Intercity direct rijden al met de maximale lengte.

Extra collega’s op de stations en op perrons helpen daarom om reizigers van informatie te voorzien en zij zorgen voor betere spreiding over de trein. Vanwege de herfstvakantie zijn minder reizigers op weg naar werk of school en is het lastig te voorspellen op welke tijden het precies drukker zal zijn. We houden dit voortdurend in de gaten en houden tussen Woerden en Utrecht extra bussen achter de hand voor tijdens drukke momenten. Wij gaan ons uiterste best doen om de reis zo aangenaam mogelijk te laten verlopen, maar dat het met pieken extra druk zal zijn valt niet altijd te voorkomen.

Herfstvakantie: plan je reis

Raadpleeg voor je gaat reizen de Reisplanner voor het beste reisadvies en houd rekening met de extra reistijd en extra drukte. Even doorbijten dus, dan heeft de maandagmorgen na de vakantie in elk geval één voordeel: deze werkzaamheden hebben we weer gehad.


'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid

Op 1 oktober is gestart met de proef ‘1 stap verder’. Hiermee bieden we reizigers met een visuele beperking op het aankomststation begeleiding naar de eerst volgende vorm van OV. De reis-assistent begeleidt de reiziger naar de bus-, tram of metrohalte, de officiële taxistandplaats, de ‘halen en brengen’ plaats bij het station. De proef duurt 3 maanden en vindt plaats op de stations Zwolle, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal.

Achtergrond

Roger van Boxtel, president directeur van NS: "NS wil dat reizigers met een beperking op een gelijkwaardige manier kunnen reizen, zelfstandig waar dat kan en met hulp waar nodig. En daarin zetten we letterlijk een volgende stap.'

Bij het gunnen van de concessie hebben NS en het ministerie I&W afspraken gemaakt over het verbeteren van de toegankelijkheid. Dit gaat over verbeteringen die er toe moeten leiden dat reizigers met een motorische (in een rolstoel), visuele(zicht), auditieve (gehoor) of andere beperking op een gelijkwaardige manier kunnen reizen als reizigers die geen beperking hebben. Deze verbeteringen komen altijd tot stand samen met het ministerie, belangenorganisaties, ProRail en NS.

Voor reizigers met een visuele beperking is het vooral belangrijk om ‘de weg te vinden’ op het station of in de trein, de kaartautomaat te bedienen etc. De Oogvereniging had bij NS het verzoek neergelegd of wij reizigers met een visuele beperking, op het aankomststation, kunnen begeleiden naar de eerstvolgende vorm van OV. Deze vraag speelt vooral op grote stations en stations die in verbouwing zijn. NS heeft nu met het ministerie en de Oogvereniging afspraken gemaakt om deze proef te starten voor drie maanden en daarna het besluit te nemen of deze extra dienstverlening verder ingevoerd gaat worden.

Hoe werkt het?

De reiziger kan de service in aanvulling op ‘NS Reisassistentie’ boeken en de service wordt aangeboden van de eerste tot en met de laatste trein op de stations Utrecht Centraal, Zwolle en Den Haag Centraal.

Niet alleen de reizigers en belangenvereniging zijn blij met deze aanvulling van assistentie. Ook medewerkers zijn blij dat ze onze reizigers hiermee verder op weg kunnen helpen.

Frederik Kaptein, teammanager NS
‘Ook onze medewerkers vinden het fijn om reizigers met een visuele beperking hier letterlijk één stap verder te helpen. Soms zie je op stations dat reizigers net dat beetje extra hulp nodig hebben en hiermee zorgen we ervoor dat zij er van uit kunnen gaan dat dit ook goed geregeld is. Een mooie aanvulling op onze serviceverlening’.


  • 19 Oktober 2018 om 08:28

NS toont de Reis van morgen op Dutch Design Week

Van zaterdag 20 t/m zondag 28 oktober 2018 vindt Dutch Design Week (DDW) plaats in Eindhoven. Het grootste designevenement van Noord-Europa presenteert dan werk en concepten van ruim 2500 ontwerpers aan meer dan 300.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Ook NS is aanwezig in de trein, op het station en op het Ketelhuisplein met innovatie concepten voor de reis van morgen.

Hoe houden we Nederland bereikbaar? Voor de reis van morgen werkt NS continu aan het verbeteren en vernieuwen van reis van deur tot deur. Dat doet NS samen met universiteiten, onderzoekers, jonge ontwerpers en architecten. Sinds een aantal jaar is de Dutch Design Foundation een belangrijke partner en test NS allerlei innovatieve concepten op de Dutch Design Week in Eindhoven. Ook dit jaar is NS met het What If Lab partner van de Dutch Design Week en is de vernieuwing van de reis niet alleen virtueel te beleven op het Ketelhuisplein in Strijp –S, maar ook in de trein er naar toe en op het station.

Doe mee en geef je mening over de nieuwe concepten. Tijdens DDW rijdt er iedere dag ook een speciale treincoupe waar je een nieuwe app voor inspiratie en vermaak tijdens de rit kunt beluisteren.

Kom met de trein want NS heeft in de spoordeelwinkel een aantrekkelijk retour naar Eindhoven, inclusief gratis entreeticket voor € 28,--. Op station Eindhoven staan er extra OV fietsen klaar.

 


Kinderen ruilen boek op station Utrecht Centraal en Den Haag Centraal

Update 15 oktober 2018

De afsluiting van de Kinderboekenweek 2018 op de stations Utrecht Centraal en Den Haag Centraal heeft veel belangstelling getrokken. Naar schatting zijn er circa 3.250 bezoeker(tje)s op de NS Kinderboekenruil afgekomen. Bekijk onderstaande video voor een impressie van de dag.

 

Als afsluiting van de Kinderboekenweek staat er vandaag midden in de stationshal van zowel Utrecht Centraal als Den Haag Centraal een ‘pratende boekenkast’ met duizenden kinderboeken. Kinderen die een uitgelezen boek meenemen, ruilen dat voor een nieuw boek of een boek van een ander kind. NS wil op deze manier lezen stimuleren en zoveel mogelijk kinderen blij maken met boeken die anders niet meer worden gelezen. De NS Kinderboekenruil is tot en met 16.00 uur te bezoeken.

Kinderboekenschrijvers Jozua Douglas (auteur Kinderboekenweekgeschenk 2018), Milja Praagman (auteur en illustrator Prentenboek van de Kinderboekenweek 2018), Geert-Jan Roebers, Gerard van Gemert en Bette Westera lezen verhalen voor op de twee stations in een speciale mini-voorleescoupé. Ook NS-conducteurs, waaronder John Piqué en zijn vriend Romano Strang, nodigen kinderen uit om te luisteren naar voorleesverhalen.

Boekenruilkast
Een deel van de boeken die aan het einde van de dag over zijn, komt in het StationsBoekWisseltje van Utrecht te staan. Het StationsBoekWisseltje is een gezamenlijk initiatief van NS en Kinderzwerfboek, speciaal voor kinderboeken. Het wisseltje is de kleine variant van de StationsBoekWissel: de boekenkast op station Utrecht Centraal waar reizigers boeken kunnen ruilen. Vanaf 15 oktober staat het StationsBoekWisseltje naast haar grote broer op de eerste verdieping van station Utrecht Centraal. De overige boeken gaan rechtstreeks naar Kinderzwerfboek.


OV-fiets mateloos populair: 6000 extra OV-fietsen verspreid over stations in Nederland

In 2018 is de populariteit van de OV-fiets weer gestegen. Tot aan 1 oktober zijn er al ruim 3 miljoen ritten gemaakt met de OV-fiets. Dat is een stijging van zo’n 33% ten opzichte van 2017 dezelfde periode! Met zo’n stijging is het belangrijk dat er genoeg fietsen zijn. Tot aan december stromen er dan ook 6000 extra OV-fietsen op verschillende stations in Nederland in. Ze worden geplaatst op o.a.: Armhem Centraal, Zwolle, Assen, Maastricht, Hilversum, Rotterdam Centraal en verschillende stations in Amsterdam en Utrecht. Aan het einde van het jaar zal Nederland 20.500 OV-fietsen tellen. De OV-fiets is nu te huur op 300 locaties.

Het aantal abonnementhouders steeg tot en met september ook van 500.000 naar 700.000. Deze megagroei is mede te danken aan het feit dat er per januari 2017 geen kosten meer zijn verbonden aan een OV-fiets abonnement. Er wordt per rit betaald. We zijn blij met deze prachtige cijfers. De OV-fiets draagt hiermee bij aan een makkelijke reis van deur tot deur.

Meer cijfers en info vindt u in dit filmpje.


  • 12 Oktober 2018 om 08:40

NS Kinderboekenruil op Utrecht en Den Haag Centraal

Op zondag 14 oktober, de laatste dag van de Kinderboekenweek, staat er midden in de stationshal van zowel Utrecht Centraal als Den Haag Centraal een ‘pratende boekenkast’ met meer dan 1000 nieuwe boeken. Kinderen krijgen de kans om hun eigen boek te ruilen voor een nieuw boek of een boek van een ander kind. Schrijvers Jozua Douglas (auteur Kinderboekenweekgeschenk 2018) en Milja Praagman (auteur en illustrator Prentenboek van de Kinderboekenweek 2018) openen samen met NS-conducteurs John Piqué en Romano Strang om 10.00 uur de NS Kinderboekenruil in Utrecht. De NS Kinderboekenruil is de afsluiting van de Kinderboekenweek en tot en met 16.00 uur te bezoeken.

Op de twee stations staat een mini-voorleescoupé waar kinderboekenschrijvers Jozua Douglas, Milja Praagman, Geert-Jan Roebers, Gerard van Gemert en Bette Westera verhalen voorlezen. Ook onze eigen NS-conducteurs, waaronder John Piqué en zijn vriend Romano Strang, zijn aanwezig en nodigen kinderen uit om te luisteren naar hun voorleesverhalen. Meer informatie over het voorleesprogramma is te vinden op www.ns.nl/kinderboekenweek.

Boekenruilkast
Een deel van de boeken die aan het einde van de dag over zijn, komt in het StationsBoekWisseltje van Utrecht te staan. Het StationsBoekWisseltje is een gezamenlijk initiatief van NS en Kinderzwerfboek, speciaal voor kinderboeken. Het wisseltje is de kleine variant van de StationsBoekWissel: de boekenkast op station Utrecht Centraal waar reizigers boeken kunnen ruilen. Vanaf 15 oktober staat het StationsBoekWisseltje naast haar grote broer op de eerste verdieping van station Utrecht Centraal. De overige boeken gaan rechtstreeks naar Kinderzwerfboek.

Tijd voor Lezen
NS draagt lezen een warm hart toe, want lezen is een van de favoriete tijdsbestedingen in de trein. Sinds 2001 werkt NS samen met de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). NS ondersteunt jaarlijks drie campagnes van CPNB onder de noemer ‘Tijd voor Lezen’: de Boekenweek (maart), de Kinderboekenweek (oktober) en de NS Publieksprijs (oktober/november). Meer informatie is te vinden op www.ns.nl/tijdvoorlezen.


20 t/m 28 oktober: week lang geen treinen tussen Woerden en Utrecht

Van zaterdag 20 tot en met zondag 28 oktober werkt ProRail dag en nacht aan de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn. Er kunnen in deze periode geen treinen rijden. Reizigers op de trajecten Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal, Den Haag Centraal-Utrecht Centraal en Leiden Centraal-Utrecht Centraal kunnen omreizen via Schiphol Airport. Tussen Rotterdam Centraal en Woerden en tussen Den Haag Centraal en Woerden rijden de treinen in een aangepaste dienstregeling. Tussen Woerden en Utrecht Centraal rijden bussen. Voor een reisadvies op maat kunnen reizigers hun reis vanaf tien dagen tevoren plannen op ns.nl of in de NS-app. De geschatte extra reistijd bedraagt een kwartier tot drie kwartier.

Voordelen voor de reiziger

Het traject Utrecht Centraal - Leidsche Rijn gaat van twee naar vier sporen. Sprinters en Intercity's rijden vanaf medio december niet meer op hetzelfde spoor. Dat heeft veel voordelen: minder kans op vertraging en kortere reistijden. Bovendien maakt die flexibiliteit vanaf de nieuwe dienstregeling eind 2018 de inpassing van een heel nieuw station in de dienstregeling mogelijk: Lansingerland-Zoetermeer, met vier keer per uur een Sprinter. 

Spannend milimeterwerk

De verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is een enorm groot project. Belangrijk onderdeel was de bouw en aanleg van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. In november 2017 werd de spoorbrug tussen de twee bestaande bruggen ingelegd. Dat was spannend millimeterwerk, goed zichtbaar op de timelapse.

Eerste treinen

In de maanden daarna is het spoor op de nieuwe brug gebouwd. Denk aan ballast, beveiliging, seinen, dwarsliggers, bovenleiding en sporen. Op maandagochtend 16 april 2018 reden de eerste treinen over de nieuwe spoorbrug. De 'oude' spoorbrug werd meteen uit dienst genomen voor een grote onderhoudsbeurt.

Spoorverdubbeling een feit

De 'oude' spoorbrug is stiller gemaakt, gereviseerd en 30 centimeter hoger gelegd. Door de brug op te hogen wordt de doorvaarthoogte voor de scheepvaart vergroot. In de herfstvakantie in oktober wordt 9 dagen en nachten achter elkaar doorgewerkt, zodat daarna alle vier de sporen in gebruik kunnen worden genomen. Maandagochtend 29 oktober kan over beide spoorbruggen worden gereden. De spoorverdubbeling is dan een feit.

 


Een dagje omroepen in dialect

Het Nedersaksisch wordt officieel onderdeel van de Nederlandse taal, zo wordt woensdag besloten. Hoeveel collega’s hebben we eigenlijk met een Twents, Gronings, Sallands of ander Nedersaksisch dialect? Dat willen we onze reizigers graag één keer laten ervaren. Daarom vragen we onze conducteurs met een Nedersaksisch dialect om vandaag - in hun thuisregio - in hun eigen streektaal om te roepen in de trein. De aankomst in Wolvega, Assen, Zwolle of Enschede heeft nog nooit zo mooi geklonken! Einde dienst? Dan zeggen we:” Leu, wie goat op hoes an!

Nedersaksisch wordt onderdeel van de Nederlandse taal - Benieuwd naar hoe dat klinkt bij ons op de trein? pic.twitter.com/bsP5faYFex

— NS online (@NS_online) October 10, 2018

NS: Korting op warme dranken met eigen beker

Vanaf woensdag 10 oktober 2018 krijg je ook 25 eurocent korting bij Julia’s, AH to go en Railcatering als je koffie, thee of warme chocolademelk bestelt en je eigen herbruikbare beker meeneemt. Jaarlijks bestellen we op treinstations meer dan dertig miljoen warme dranken. Het meeste daarvan drinken we uit wegwerpbekers. Al die bekers zorgen samen voor veel afval. Door je eigen beker mee te nemen, verminder je afval en krijg je korting. Mooi meegenomen! Vanaf nu is het mogelijk om korting te krijgen met een eigen beker bij meer dan 200 winkels op het station.

Op dit moment kunnen we de wegwerpbekers die we gebruiken nog niet recyclen. De bekers belanden bij het restafval en worden verbrand. Dat is zonde. Door het meenemen van een eigen beker te stimuleren willen we het afval verminderen en daarmee het verlies van waardevolle grondstoffen tegengaan. Ook onderzoeken we of het mogelijk is om de huidige wegwerpbekers te recyclen tot bijvoorbeeld wc-papier.

Groener en goedkoper
Anita Wetterhahn-Reijnen is directeur Retail NS Stations en vertelt: “Door het meebrengen van je eigen beker verminder je niet alleen afval, je voorkomt ook zwerfafval. Denk aan rondslingerende wegwerpbekers of losse plastic deksels op straat.” Bij steeds meer winkels op stations geldt een korting als je zelf een beker meeneemt. Onder andere Kiosk, StationsHuiskamer, Starbucks, Pret A Manger en LEON bieden al langer deze mogelijkheid. Ze vervolgt: “Ik hoop en verwacht dat meer winkels zich aansluiten bij de kortingsactie. Hoe meer winkels meedoen, hoe groter de impact.”

Pop-up Utrecht Centraal
Op 10 oktober opent de pop-up winkel ‘Af van afval’ op station Utrecht Centraal. Tot en met 15 oktober zijn hier producten te koop die gemaakt zijn van gebruikt NS-materiaal. Denk aan tassen van vervangen treinstoelbekleding of dienbladen en vogelhuisjes van voormalige informatieborden. Om het gebruik van een eigen beker te stimuleren en bekender te maken onder reizigers, zijn er in de pop-up ook herbruikbare bekers te koop. Daarnaast worden reizigers via onder andere Facebook, op locatie via de deelnemende winkels en in de trein geïnformeerd over de korting.

Neem jij een eigen beker mee? Laat het ons weten via #Brengjebeker.

Klik hier voor meer informatie over het meenemen van je eigen beker in ruil voor korting.


β€œTwee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar”

Bij een reistijd van rond de vier uur tussen Amsterdam en Berlijn is deze internationale treinverbinding een serieus alternatief is voor het vliegtuig. Bij een dergelijke snelle trein is volgens NS een marktaandeel van 30 tot 35% realistisch en haalbaar, vergelijkbaar met de huidige markt voor de snelle Thalys tussen Amsterdam en Parijs. Het aantal internationale treinreizigers tussen Amsterdam en Berlijn verdubbelt volgens deze prognose naar ruim naar twee miljoen reizigers per jaar.

Over ongeveer zes maanden ligt er één plan dat beschrijft hoe de verbinding Amsterdam-Berlijn op korte termijn sneller kan – en welke investeringen in infrastructuur nodig zijn om uiteindelijk tot een flink kortere reistijd te komen. NS, ProRail, Deutsche Bahn en betrokken overheden zetten hiervoor samen alle opties op een rij. In navolging van de Nederlandse staatssecretaris van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) hebben ook de betrokken Duitse overheden zich tijdens spoorbeurs Innotrans geschaard achter het plan voor versnelling. Er is al geruime tijd contact tussen staatssecretaris van Veldhoven en haar Duitse collega Ferlemann om de gezamenlijke ambitie voor een snellere trein kracht bij te zetten. 

Innotrans
In september is tijdens spoorbeurs Innotrans in Berlijn intensief gesproken met vertegenwoordigers en bestuurders van meer dan tien relevante instanties en overheden waaronder de Europese Commissie, het Duitse Bondsministerie voor Verkeer, de regering van de deelstaat Nedersaksen, de regering van de stad Berlijn en Deutsche Bahn. Alle partijen zijn het erover eens dat de lijn Amsterdam - Berlijn echt aan de beurt is om de reiziger een beter product met kortere reistijd en meer comfort aan te bieden.

Starten met één snellere trein
Het doel is de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn zo spoedig mogelijk te verkorten; liever vandaag dan morgen start NS met één snellere trein per dag erbij. Op de langere termijn moet tussen beide hoofdsteden een treinverbinding ontstaan die een volwaardig alternatief biedt voor het vliegverkeer tussen beide metropolen.

NS doet wat het kan op het gebied van dienstregeling en materieel. Daarnaast zijn flinke investeringen in het spoor nodig – ook in Nederland. Belangrijk is daarom dat de partners NS, ProRail en Deutsche Bahn samen optrekken.

Bereikt in Berlijn - de belangrijkste afspraken op een rijtje
De afspraak met Deutsche Bahn is gemaakt om in de komende zes maanden een versnellingsagenda (Fahrplan zur Beschleunigung der Zugverbindung Amsterdam-Berlin) op te stellen die aansluit bij het gezamenlijke plan voor versnelling.

De Duitse staatssecretaris Ferlemann (Bundesministerie für Verkehr) wil snel verbeteringen langs de bestaande route voor alle huidige Berlijntreinen. Hij gaat zich ervoor inzetten dat beter materieel gekocht wordt en er snellere treinpaden beschikbaar komen. Dit gaat hij met Deutsche Bahn bespreken. Bovendien zegde hij toe dat geplande verbeteringen van infrastructuur op deze verbinding snel worden gerealiseerd om ook hierdoor een aantal minuten reistijdwinst te boeken.

Voor de Bundesverkehrsminister is versnelling van de verbinding onderdeel van het Duitse programma voor hoogfrequent spoor (Deutschland Takt 2030) en worden de opties voor versnelling ook binnen dit kader verder onderzocht. Ook het rijden van een extra binnenlandse trein op de bestaande route (waardoor de intercity Berlijn minder vaak hoeft te stoppen) of een route via Utrecht, Arnhem, Oberhausen en Duisburg zijn voor hem mogelijkheden die goed in kaart moeten worden gebracht.

De steden Amsterdam (wethouder Sharon Dijksma) en Berlijn (staatssecretaris Gaebler) spraken hun steun uit.

Staatssecretaris Lindner heeft namens de deelstatelijke regering van Nedersaksen volle ondersteuning toegezegd. Namens de Europese Commissie gaf Elisabeth Werner aan dat capital-to-capital verbindingen prioriteit van Europa zijn en dat deze verbinding daarvoor een perfecte showcase kan worden.

En daar gaat ie dan... De eerste versnelde trein naar #Berlijn - met als doel te zorgen dat er nog veel meer komen. #vanvliegtuignaartrein pic.twitter.com/QuF8AUD1v1

— Stientje v Veldhoven (@SvVeldhoven) 17 september 2018

En wat doet NS nu al?

NS kijkt al geruime tijd naar verbetering van de intercity Berlijn – deze wens komt niet uit de lucht vallen. NS onderzoekt samen met Deutsche Bahn de gewenste route van de trein. Er zijn meerdere trajecten mogelijk tussen deze steden. Het onderzoek naar de nieuwe verbinding gaat er ook vanuit dat een snellere intercity Amsterdam-Berlijn start met één rit per dag in aanvulling op de bestaande dienstregeling. Uiteraard zullen verbeteringen in de huidige treindienst ook worden opgepakt door NS en Deutsche Bahn.

1) Korte termijn: Nieuwe locomotieven
NS rondt binnenkort de voorbereiding af voor het verwerven van nieuwe locomotieven voor de intercity Berlijn. In 2019 start de aanbesteding hiervan.

2) met de nieuwe locomotieven snel een snellere trein starten
Als de nieuwe locomotieven rijden tussen Amsterdam en Berlijn dan kan een snelle trein Amsterdam-Berlijn worden toegevoegd in aanvulling op de bestaande intercity Berlijn. Hiervoor is het ook nodig extra rijtuigen te verwerven.

3) Ontwikkelingen op lange termijn: compleet nieuwe treinen
Ook voert NS al geruime tijd gesprekken met Deutsche Bahn over het toekomstige materieel voor de Intercity Berlijn. Deze compleet nieuwe treinen moeten echt nog besteld, gebouwd en getest worden voordat deze passagiers kunnen vervoeren.


Meer weten over de bewaakte Zelfservice Fietsenstalling bij het station? Stel je vraag!

In week 41 en 42 zijn bij de bewaakte Zelfservice Fietsenstalling op verschillende stations servicemedewerkers aanwezig om reizigers die hun fiets nog niet in de bewaakte stalling zetten, uitleg te geven over de nieuwe bewaakte Zelfservice Fietsenstalling bij het station. Fietsers kunnen hun fiets hier makkelijk, veilig, droog en elke 1e 24 uur gratis stallen met hun OV-chipkaart.

Servicemedewerkers aanwezig

De bewaakte Zelfservice Fietsenstalling bij het station heeft een nieuwe entree met transparante poortjes. Reizigers kunnen eenvoudig en snel in- en uitchecken met hun OV-chipkaart. Ook voor het huren van een OV-fiets kunnen reizigers er terecht. Er is cameratoezicht en via een intercom kunnen reizigers met een vraag persoonlijk contact opnemen met een medewerker. Én: elke eerste 24 uur kunnen reizigers hun fiets gratis stallen. Zo’n nieuwe entree is altijd even wennen. Om reizigers kennis te laten maken met de Zelfservice fietsenstalling en hen de stalling uit te laten proberen, zetten NS en ProRail servicemedewerkers in. Zij zijn er op maandag, dinsdag en donderdag en soms ook vrijdag van 15.30 uur tot 18.30 uur en zijn herkenbaar aan een blauwe jas met fietslogo.

Meer informatie over de nieuwe zelfservice stalling is ook te vinden op www.jefietswilnooitmeeranders.nl

De servicemedewerkers vind je op de volgende stations:

Alkmaar Noord

Almelo

Baarn

Bergen op Zoom

Culemborg

Enschede

Gouda Centrumzijde

Heerhugowaard

Hengelo

Hoofddorp

Hoogeveen

Kampen

Lelystad centrum

Maarssen

Naarden-Bussum

Roosendaal

Steenwijk

Utrecht Overvecht

Voorburg

Zaandam

Zwijndrecht


  • 5 Oktober 2018 om 11:12

NS: gratis water voor iedereen op alle stations

NS wil op alle stations in Nederland gratis drinkwater aanbieden aan OV-reizigers. Daarom start NS met de aanleg van drinkwatertappunten op 200 stations in Nederland. Voor het eind van 2019 komt hiermee 90% van alle treinreizigers in Nederland op zijn of haar reis langs een watertappunt. NS investeert ruim 3 miljoen euro om de watertappunten te realiseren en de komende 10 jaar te laten onderhouden.

Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “Onze droom is dat in de toekomst alle stations voorzien zijn van een watertappunt, zodat reizigers op elk station gratis drinkwater kunnen tappen. We zetten een eerste stap op 200 stations waar we dit zelf kunnen realiseren. We voelen ons verantwoordelijk om op deze stations de eerste stap te zetten. We hopen dat onze partners, zoals gemeenten en drinkwaterbedrijven, ons helpen. Als we willen, kunnen we dit samen voor alle stations in Nederland realiseren.” Het eerste watertappunt komt nog voor het einde van de maand op het voorplein van station Alkmaar te staan, NS werkt hiervoor samen met het Noord-Hollandse drinkwaterbedrijf PWN.

Met dit initiatief wil NS het drinken van kraanwater verder stimuleren en daarmee ook direct bijdragen aan het verminderen van zwerfafval. Carola Wijdoogen, directeur Duurzaam Ondernemen van NS, vertelt: “Wij merken dat de vraag naar gratis kraanwater om eigen flesjes te vullen toeneemt. Wij spelen hier graag op in want het drinken van kraanwater is gezond én milieuvriendelijk. Met de drinkwaterpunten hopen we het aantal plastic flessen dat bij het afval belandt te verminderen. We investeren in gratis drinkwater omdat we geloven dat dit Nederland en onze reizigers helpt om bewust te kiezen voor het OV en nog duurzamer te reizen. Als we hierdoor minder flesjes water verkopen op het station, dan is dat zo. Het faciliteren van een gezonde en duurzame levensstijl vinden wij belangrijker.”

Zie downloads (rechts) voor een impressie van een drinkwatertappunt.


  • 5 Oktober 2018 om 07:00

NS, Mecanoo en Gispen presenteren visie op treininterieur

Vandaag presenteren NS, architectenbureau Mecanoo en projectinrichter Gispen een gezamenlijke visie op het treininterieur van de toekomst tijdens de Innovation Expo in Rotterdam. De uitdaging: meer plek creëren in de trein en optimaal inspelen op de verschillende reizigersbehoeften. In een virtuele omgeving en uitgerust met een 3D-bril kunnen bezoekers door de trein lopen en een idee krijgen van het interieur.

Vernieuwing betekent voor NS dat we toonaangevende partners vragen om met frisse blik te kijken naar de dagelijkse treinreis van onze reizigers en de meest passende inrichting van de trein. Hoe creëren we meer ruimte in de spits en verhogen we het comfort en de beleving gedurende de rest van de dag? Ik ben erg geïnspireerd door de resultaten van deze samenwerking. Deze trein van de toekomst maakt dat je meer uit je dag kunt halen, doordat je bijvoorbeeld ongestoord kunt werken. Reistijd wordt op die manier werktijd. Of lees-, klets- of chilltijd. De trein maakt het allemaal mogelijk, de reiziger bepaalt”, Tjalling Smit, Raad van Bestuur NS

Dutch Design Week
De Innovation Expo gemist? Tijdens de Dutch Design Week van 20 tot en met 28 oktober in Eindhoven kan iedereen die wil het mogelijke treininterieur van de toekomst virtueel bekijken. Ga hiervoor naar het Virtual eXperience Lab te vinden op het Ketelhuisplein, het gratis toegankelijke festivalhart van de Dutch Design Week.

Klik hier voor een aantrekkelijke reisaanbieding.

Download het persbericht (zie rechts) voor meer informatie.


StationsLab verandert Utrecht Centraal in laboratorium

Van 4 tot en met 7 oktober staat er op station Utrecht Centraal een pop-up laboratorium. Met behulp van de nieuwste technieken onderzoekt een team van studenten van de Universiteit van Amsterdam hoe reizigers hun wegvinden op het station en in de fietsenstalling. De resultaten helpen om de navigatie en oriëntatie voor reizigers makkelijker en efficiënter te maken. Het onderzoeksteam nodigt reizigers uit om actief deel te nemen aan de experimenten en om een kijkje te nemen in het lab. De opening van het StationsLab, in samenwerking met Weekend van de Wetenschap, is op 4 oktober om 12.00 uur door neuropsycholoog Ineke van der Ham.

Onder leiding van neurowetenschapper Tonny Mulder gaan studenten psychobiologie van de Universiteit van Amsterdam aan de slag met de vraag: ‘Hoe weet je brein waar je moet zijn?’. Reizigers die deelnemen aan de experimenten krijgen een eyetracking-bril op hun neus, een hartslagmeter om en GPS-tracker mee. Uitgerust met deze technologische snufjes voeren zij verschillende navigatieopdrachten uit op het station en in de nieuwe fietsenstalling. Dit levert voor de onderzoekers belangrijke informatie op over het onbewuste kijkgedrag, de invloed van omgevingsfactoren op het vinden van de kortste weg en in hoeverre spanning navigatiekeuzes beïnvloedt. Ook in het laboratorium worden drie experimenten georganiseerd waaraan reizigers deel kunnen nemen. Deze experimenten hebben betrekking op informatieborden, meten de invloed van stress op keuzes en onderzoeken navigatiestrategieën. Met de resultaten kunnen NS en ProRail de navigatie op stations en in de stallingen optimaliseren. Dat geldt zeker voor de gigantische Stationspleinstalling in Utrecht, deze fietsenstalling bestaat uit verschillende verdiepingen en kent meerdere in- en uitgangen. De verwachting is dat deze stalling begin volgend jaar uitgroeit tot de grootste fietsenstalling ter wereld.

Tonny Mulder: “Op een station komen allerlei stromen van mensen samen. De ene reiziger is onderweg naar de bus, de ander wil een trein halen en weer een ander doet boodschappen. In alle hectiek van het station is het soms een opgave om snel de juiste weg te vinden. NS en ProRail doen hun uiterste best om dit voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken. Helaas, lukt dat niet altijd. Zeker als het spitsuur is of als je bijvoorbeeld nog nooit op een bepaald station bent geweest. Om de uitdagingen voor reizigers goed inzichtelijk te krijgen en de navigatie- en oriëntatievoorzieningen te volmaken doen we dit onderzoek.”

Navigatie-experts
Dr. Ineke van der Ham opent het StationsLab en staat de studenten met raad en daad bij vanwege haar ervaring met experimenten naar navigeren. Eerder onderzocht zij in samenwerking met Weekend van de Wetenschap hoe mensen navigeren en wat de invloed van leeftijd en geslacht is. Wat bleek: vrouwen zijn helemaal niet slechter in navigeren dan mannen. Lees hier meer over haar onderzoek. Ook ontwerper Robin Woods is bij de opening van het lab aanwezig en adviseert de studenten. Robin Woods ontwerpt metrokaarten voor onder andere reisgidsen. Voordat hij achter de computer kruipt, doet hij uitgebreid veldonderzoek. Hij loopt alle routes en fotografeert de stations. Op zaterdag 6 oktober geeft hij een presentatie in het StationsLab. Iedereen die geïnteresseerd is, kan om 12.00 uur deze presentatie bijwonen.

Weekend van de Wetenschap
Het StationsLab is een samenwerking tussen NS, ProRail, Weekend van de Wetenschap en de Universiteit van Amsterdam. Weekend van de Wetenschap is het grootste technologie- en wetenschapsevenement van Nederland dat op 6 en 7 oktober plaatsvindt. Op meer dan 350 locaties in het land openen bedrijven, universiteiten en musea hun deuren voor het publiek. Met als doel om te laten zien hoe belangrijk en interessant wetenschap en technologie zijn.

Meer informatie
Het StationsLab is te vinden in de pop-up winkel in de stationshal van Utrecht Centraal bij spoor 18/19. Het lab is van 4 tot en met 7 oktober elke dag gratis te bezoeken tussen 10.00 en 17.00 uur. Op de openingsdag 4 oktober is het lab vanaf 12.00 uur te bezoeken. De resultaten van de onderzoeken zijn te volgen op www.ns.nl/stationslab.


Mastreechter Staar viert 135e verjaardag met hoge snelheid

De Koninklijke Zangvereniging Mastreechter Staar, het oudste en één van de grootste mannenkoren van Nederland, viert dit jaar haar 135e verjaardag, samen met NS. Het koor van 75 mannen stapt deze zaterdag al vroeg in de trein en geeft diverse verrassingsconcerten op stations. Het eerste station was Maastricht, de thuisbasis van het koor. Het koor is dit keer gestart met een rouwlied, om op gepaste wijze stil te staan bij het enorme verdriet na het ongeluk in Oss afgelopen donderdag. 75 zware mannenstemmen in de stationshal, dat komt wel even binnen.

Reizigers kunnen de zingende mannen nog tegenkomen in de trein of op het station vandaag! Tijdens de treintocht geeft de Mastreechter Staar namelijk een concert rondom de piano op een aantal stations. De aftrap is dus gegeven in Maastricht (8.40 uur).  Hierna is Breda (12.10 uur) en Amsterdam Centraal ( 14.10 uur) aan de beurt. Om 16.25 uur zijn ze nog te beluisteren op het stationsplein van Rotterdam Centraal.  Naast het station gaat het koor ook optreden ín de IC-Direct tussen Rotterdam en Amsterdam. Met een snelheid van 160 km per uur worden reizigers verrast met een flitsoptreden van dit mannenkoor.

 


Gedachten bij slachtoffers Oss

Alle collega's bij NS zijn aangeslagen na het zware ongeluk vanmorgen tussen een bakfiets en een trein waardoor vier kinderen om het leven kwamen.

Vanmorgen rond 08.30 uur is bij een bewaakte spoorwegovergang in Oss een ongeluk gebeurd tussen een elekrische bakfiets en een trein (Sprinter van het type Flirt). Onze gedachten gaan uit naar de slachtoffers, hun nabestaanden, gewonden, reizigers en onze collega’s die hierbij betrokken zijn. De reizigers zijn opgevangen en met een andere trein naar station Oss gebracht. We vangen onze collega’s op en bieden alle hulp en steun die nodig is.

Marjan Rintel (Raad van Bestuur) is in Oss om steun te geven aan collega's en betrokkenen. De betrokken machinist en conducteur zijn opgevangen in Den Bosch. Beiden zijn goed aanspreekbaar, hoewel het ongeluk natuurlijk enorme impact heeft. Ze krijgen professionele ondersteuning.

Roger van Boxtel is in verband met dit ongeval eerder terug gekomen uit Berlijn, waar hij aanwezig was bij een internationale trein beurs. Vandaag bezoekt hij collega's in Den Bosch. De vlag op het NS-kantoor in Utrecht hangt halfstok.

Hoe erg, dit dramatische ongeluk in Oss. Onze gedachten zijn bij de slachtoffers, hun nabestaanden, bij de gewonden en bij de reizigers en onze collega’s die erbij waren. Wat een verdriet. #ns

— Roger van Boxtel (@rogervanboxtel) 20 september 2018

Informatienummer treinreizigers

NS heeft een informatielijn geopend, speciaal voor vragen van reizigers die in de trein zaten en behoefte hebben aan nazorg. Zij kunnen contact opnemen met NS via: 0800-6677888. Voor andere vragen, adviseren wij contact op te nemen met de politie of slachtofferhulp.

Deze informatielijn is inmiddels gesloten. Reizigers met vragen kunnen nu contact opnemen met NS via: 030-7515155

 

 


Op weg mΓ©t en naar snellere intercity Berlijn

Vanochtend om 09:27 uur is vanaf Amsterdam Centraal een symbolisch snellere intercity naar Berlijn vertrokken. De trein rijdt éénmalig een half uur sneller door in Nederland alle stops over te slaan. Staatssecretaris van Veldhoven zwaaide de delegatie uit die deze week in Berlijn gaat pleiten voor een snellere trein Amsterdam-Berlijn.

Dinsdag 18 september 2018 begint in Berlijn de spoorbeurs Innotrans. Dit is de grootste vakbeurs ter wereld voor de railsector. NS President-Directeur Roger van Boxtel kondigde eerder dit jaar aan om tijdens Innotrans in gesprek te willen over versnelling van de verbinding Amsterdam-Berlijn. Om dit te realiseren zoekt NS samenwerking met Deutsche Bahn en overheden in Nederland en Duitsland. NS werkt al jaren met Deutsche Bahn samen voor de ICE naar Frankfurt en de Intercity Berlijn.

Aan boord van de éénmalig snellere trein zijn – naast reizigers die gewoon naar Hannover of Berlijn willen reizen - bestuurders van NS, ProRail, Schiphol en ambtenaren uit Nederland en Duitsland. Onderweg bespreken zij de mogelijkheden en opties voor een snellere trein. Zo is de Nederlandse delegatie goed voorbereid op het grote aantal gesprekken dat tijdens Innotrans op de agenda staat.

Normaal doet de trein er 6 uur en 22 minuten over - vandaag is dat een half uur korter. Om echt een alternatief te bieden voor het vliegtuig wil NS dat de reistijd Amsterdam-Berlijn twee uur korter wordt. 

Roger van Boxtel: “tijdens Innotrans komt de hele spoorsector samen op één beurs. Dat is een unieke kans om in een paar dagen met iedereen in gesprek te komen die een rol heeft bij de trein tussen Amsterdam en Berlijn. Waarom willen we dit graag? De grote steden binnen Europa moeten sneller bereikbaar zijn per trein - en we kunnen dit traject ook echt sneller rijden. In Berlijn gaan we praten met Deutsche Bahn, met het stadsbestuur, met de Duitse staatssecretaris van Verkeer en Vervoer en als zij van hun kant willen meewerken dan ben ik ervan overtuigd dat we over een paar jaar een veel snellere trein hebben”.
 

Eerder dit jaar bracht NS een digitale glossy uit over de internationale strategie. Download 'em hier!

Uitzwaaitweet Stientje van Veldhoven (Staatssecretaris IenW)

 

En daar gaat ie dan... De eerste versnelde trein naar #Berlijn - met als doel te zorgen dat er nog veel meer komen. #vanvliegtuignaartrein pic.twitter.com/QuF8AUD1v1

— Stientje v Veldhoven (@SvVeldhoven) 17 september 2018

 


Nieuwe hoofdbestemming voor gevonden voorwerpen op Prinsjesdag

 

Als je NS hoed maar goed zit!

Op de derde dinsdag van september is het weer Prinsjesdag in Den Haag. Een belangrijke dag voor (politiek) Nederland, waarbij het regeringsbeleid en begroting voor het komende jaar centraal staat. Maar ook een feestelijke dag vol tradities, waarin politiek Nederland opperbest verschijnt met hun mooiste hoed en bijpassende outfit. Dit jaar start Prinsjesdag al op station Den Haag Centraal. Vanaf 13 september worden reizigers en bezoekers geheel in stijl ontvangen met een speciale hoedententoonstelling.

13 Ontwerpers zijn door NS  uitgenodigd om een nieuwe hoofddeksel te maken, geïnspireerd op het ontwerp van het station met haar wijbertjesdak. Alle hoeden zijn gemaakt van stoffen uit oude treinen en NS bedrijfskleding. Zo krijgt materiaal van NS weer een ludieke nieuwe bestemming. De 13 prachtige uitgesproken ontwerpen zijn tot en met Prinsjesdag te zien in de stationshal aan de Centrumzijde, op het terras van de Starbucks. Bij ieder ontwerp wordt een toelichting gegeven door de ontwerper zelf. Daarna verhuizen ze naar de StationsHuiskamer waar ze tot eind oktober zijn te bezichtigen.

Geef je stem

Reizigers en bezoekers van het station mogen stemmen op het mooiste ontwerp. De winnaar van de ontwerpers ontvangt een verzorgde reis met de trein naar modestad Parijs. Je stem uitbrengen kan in de stationshal zelf bij de tentoonstelling en via facebook @ Stationdenhaagcentraal. Hier vind je een overzicht van alle ontwerpen, begeleid door een toelichting van de designers. Stemmen kan tot en met 18 september.


Greenwheels en NS introduceren elektrische deelauto

NS en Greenwheels lanceren vandaag samen de eerste twee Volkswagen e-Golfs. De elektrische deelauto’s zijn vanaf nu te vinden bij de energieneutrale parkeergarage naast station Driebergen-Zeist en bij station Rotterdam Centraal. Zo kun je de reis van deur tot deur zo duurzaam mogelijk maken met trein, auto, of combinatie hiervan. De moderne reiziger heeft minder behoefte aan bezit van een auto, als voor sommige reizen maar een deelauto beschikbaar is. Met deze introductie van de e-Golf zetten NS en Greenwheels een volgende stap naar een leefbaar en bereikbaar Nederland.

Waar je met een trein van NS niet komt, daar kom je wél met bijvoorbeeld een deelauto van Greenwheels. President-directeur van NS Roger van Boxtel: “De reis van deur tot deur wordt steeds duurzamer. Dat moet ook. Treinen rijden in Nederland op 100% windstroom zonder ook maar één gram CO2 uit te stoten. De OV-fiets is in de afgelopen 10 jaar volledig ingeburgerd. Uitstekend dat er de komende jaren steeds meer uitstootvrije, duurzame deelauto’s beschikbaar komen. Waar we je met de trein niet kunnen brengen, daar kom je straks wel met een groene Greenwheels.”

Greenwheels haalt 18.700 auto’s uit de stad
Greenwheels maakt al 23 jaar steden leefbaarder door mensen efficiënter gebruik te laten maken van auto’s. Adviesbureau Goudappel Coffeng onderzocht in augustus 2018 het effect van Greenwheels deelauto’s op steden. Directeur Wim Korver: “Wat blijkt: Greenwheels klanten maken letterlijk meer ruimte in de stad. Gezamenlijk houden zij 18.700 auto’s van straat. Daarnaast kennen deze klanten een lager autogebruik: zij maken minder autoritten dan gemiddeld. Totaal rijden gebruikers 81 miljoen kilometers per jaar minder, goed voor een CO2-besparing van 14.500 ton. Deze ritten maken Greenwheels klanten nu voornamelijk met openbaar vervoer en fiets.”

Potentieel: 1 Megaton aan CO2 te besparen
Er is nog veel milieuwinst te behalen door een beter aanbod van elektrisch vervoer. Andrew Berkhout, directeur Greenwheels: “ 88% van onze klanten staat open voor een elektrische auto en meer dan de helft is zelfs bereid hiervoor iets meer te betalen. Tegen de achtergrond dat autodelen nu pas echt lijkt door te breken is het potentieel groot – Greenwheels verdubbelde haar klantenbestand in de afgelopen drie jaar EN de markt voor autodelen kan nog 19 keer groter. Daarmee is een besparing van ruim 1 Megaton CO₂ mogelijk”. Dit staat gelijk aan de uitstoot van alle stadsbussen in Nederland. “We introduceren geleidelijk en zullen op korte termijn ook vijf elektrische auto’s in Den Haag plaatsen” aldus Berkhout.


Al bijna 16.000 reizigers hoeven nooit meer saldo te laden

Flexibel aan te passen

Reizen zonder verplichte borg op de OV-chipkaart is vooral prettig voor reizigers op korte trajecten en voor reizigers die maar incidenteel van het OV gebruikmaken. Zij betalen alleen maar voor de gemaakte reis, zonder vaste kosten. Wie vaker met de trein reist, kan gebruikmaken van abonnementen die maandelijks flexibel zijn aan te passen. Zo ontvang je al voor € 2,- per maand 40% korting in het weekend. Maar ook andere abonnementen zijn mogelijk. En wie extra comfortabel wil reizen, switcht makkelijk naar eersteklas. Dat kan zelfs nog nadat je hebt ingecheckt.

Verbeteren en uitbreiden

NS Flex is ontwikkeld samen met Translink en de andere vervoerders en met de hulp van honderden testreizigers die afgelopen jaar al met NS Flex hebben gereisd. Op basis van hun feedback hebben we steeds verbeteringen en uitbreidingen doorgevoerd. Dat blijven we doen, ook na vandaag. Zo werken we onder meer aan het beschikbaar maken van het Traject Vrij-abonnement en een oplossing speciaal voor gezinnen. Ook kunnen er nog andere diensten op NS Flex worden aangesloten, zoals gebruik van een huurauto of een taxi.

Meestgestelde vragen

Zo'n nieuwe manier van reizen leidt natuurlijk tot vragen. In de NS Community is een speciale plek ingericht waar reizigers met al hun vragen terecht kunnen. En waar reizigers de antwoorden op veel vragen al terug kunnen vinden. De collega's van Klantenservice zetten de drie meestgestelde vragen op een rijtje:

1. Ik heb al een kortingsabonnement van NS. Kan ik NS Flex nemen?
Jazeker. Je kunt op elk moment overstappen naar NS Flex. Ook als je een jaarabonnement hebt en nog in je eerste jaar zit. Het resterende abonnementsgeld en het resterende saldo op je kaart krijg je automatisch terug.

2. Ik heb een Voordeelurenabonnement. Kan ik dit uitbreiden met NS Flex?
Dit kan alleen als je wil overstappen naar een ander abonnement, want het Voordeelurenabonnement wordt al enkele jaren niet meer verkocht. Met onze huidige kortingsabonnementen maken we het aantrekkelijk om buiten de drukke spits te reizen.

3. Ik heb Keuzedagen. Werkt dat ook met NS Flex?
Nog niet. We ontwikkelen nog een alternatief voor Keuzedagen bij NS Flex. We verwachten daarmee in de eerste maanden van 2019 te kunnen testen. Wie met Keuzedagen reist, kan dus beter nog even wachten met overstappen.


❌