[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Gisteren โ€” 22 September 2017NS Nieuws

Proef: Supporters voor reizigers Intercity direct

Vanaf maandag 25 september zet NS supportmedewerkers in voor het ondersteunen van reizigers voor Intercity direct op de vertrekperrons van Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. Intercity direct is de snelle treinverbinding tussen Breda en Amsterdam via Rotterdam Schiphol. Doel is om tijdens de spits de reizigers die met Intercity direct willen reizen beter over het perron te verspreiden - dan kan de trein ook bij drukte vaker op tijd vertrekken. 

Dit is een proef die loopt tot eind oktober 2017. Recente ervaring met supportmedewerkers op station Schiphol Airport is positief; NS gaat nu kijken of het ook op de andere stations werkt.

Als de trein vanaf Amsterdam Centraal of Rotterdam Centraal op tijd vertrekt dan helpt dit bij het verbeteren van de punctualiteit op de Hogesnelheidslijn: een eenmaal opgelopen vertraging is bijna niet meer in te lopen, ook omdat het op de andere stations - en vooral op Schiphol - óók druk is bij de Intercity direct. 

Foto: drukte op Schiphol

Op de drukste perrons (1 en 2) van station Schiphol Airport werkt NS al een tijdje met deze zogeheten instaphulpen. De ervaringen zijn hier positief: reizigers spreiden zich beter over het perron en stappen niet allemaal meer bij één deur in. De vaste forens weet al: Wie verderop in de trein stapt, heeft ook een grotere kans op een zitplaats in de spits. Ook stappen dan veel minder reizigers in ná het fluitsignaal.

De tijdelijke extra medewerkers zijn aan hun gele hesje of gele jas herkenbaar als medewerker van NS. Zij zullen twee maal per dag in een blok van vier uur ingezet worden: van 07.00 uur – 11.00 uur en 15.30 uur – 19.30 uur. Afhankelijk van het effect en behoefte aan hulp op het perron worden deze tijden aangepast. Eind oktober evalueren we de resultaten van deze proef.


  • 22 September 2017 om 10:52
OuderNS Nieuws

NS: poortjes dicht op de laatste grote stations

De afgelopen 3 jaar zijn op steeds meer stations de poortjes gesloten. Ze zijn daarmee alleen nog toegankelijk met een geldig vervoerbewijs. Op stations met gesloten poortjes geeft 89% van de reizigers aan zich veilig te voelen. Op stations zonder poortjes is dit 79%.

“Rond stations waar de poortjes gesloten zijn, zien we minder zwartrijders, de belangrijkste aanleiding voor agressie, en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers” zegt Hans Peters, commercieel directeur van NS. “We merken dat steeds meer reizigers gewend raken en de voordelen zien van de poortjes. Het is immers ook een effectief middel om niet te vergeten in- of uit te checken.”

Poortjes op de grootste stations

Het grootste station met gesloten poortjes is Rotterdam Centraal, dit najaar volgen onder andere Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. De stations in deze laatste fase behoren tot de belangrijkste en meest complexe om de poortjes te sluiten. We pakken dit zorgvuldig aan, het vergt maatwerk want ieder station heeft zijn eigen dynamiek en inrichting. De afgelopen jaren hebben we hier veel ervaring mee opgedaan. Daarom starten we altijd met een proef van een paar dagen zodat reizigers al even kunnen wennen. Als de proef goed verloopt, volgt in de maanden erna definitieve sluiting. In beide fases zetten wij extra medewerkers in om reizigers bij de poortjes te assisteren en vragen te beantwoorden.

Proef Amsterdam Centraal

Vanaf 2015 zijn we gestart met het geleidelijk sluiten van de poortjes op Amsterdam Centraal. Eind september 2016 zijn gefaseerd alle poortjes tussen 23.15 uur en 7.00 uur gesloten. Het afgelopen jaar hebben we al diverse deelproeven uitgevoerd.

Van 21 tot en met 23 september vindt een proef plaats met sluiting van alle poortjes gedurende de hele dag. Reizigers worden hierover via posters, omroepberichten en social media geïnformeerd. Bij de Service- en Informatiebalies op de stations Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport en in de treinen die Amsterdam Centraal aandoen, attenderen wij (internationale) reizigers tijdens de proef op de gesloten poortjes en het gereedhouden van hun vervoerbewijzen om uit te kunnen checken.

Bezoekers die iemand uit willen zwaaien of even een boodschap willen doen bij één van de winkels binnen de poortjes, kunnen met een OV-chipkaart met NS-product en voldoende saldo binnen het uur weer kosteloos uitchecken.

Bezoekers zonder OV-chipkaart die naar de andere zijde van het station willen, gebruiken de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel of één van de twee nieuwe passages in het station. De diverse horecagelegenheden aan het eerste perron, zoals 1e klas Restaurant en Pub en Starbucks, zijn zonder OV-chipkaart te bereiken via de nieuwe trappen vanuit de centrale hal, die in mei dit jaar zijn geopend.

Als deze proef goed verloopt, zullen de poortjes op Amsterdam Centraal in december definitief sluiten.


NS start met extra korting tegen drukke hyperspits

Reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement reizen aan de randen van de spits voortaan met 40% korting. Wie de spits helemaal mijdt, kan zelfs rekenen op 60% korting. Afhankelijk van traject en tijdstip kan het voordeel flink oplopen. Iemand die vier keer per week tussen Arnhem en Utrecht reist kan in drie maanden tot ruim 100 euro besparen door een trein later te nemen.

Niet voor iedereen

Lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om buiten de spits te reizen. En dat hoeft ook niet. Een iets betere spreiding kan al zorgen voor veel meer kans op een zitplaats. Reizigers over korte afstanden reizen bijvoorbeeld relatief vaak in de hyperspits. Zij kunnen door een kwartier of een half uur eerder of later weg te gaan de hyperspits mijden, zonder daarvoor heel vroeg weg te hoeven of heel laat te arriveren.

Investeringen in treinen

Met de groeiende economie en dalende werkloosheid nemen steeds meer mensen de trein. NS investeert voor 2,5 miljard in treinen om het groeiende aantal reizigers te vervoeren. Op de drukste trajecten groeit het aantal reizigers jaarlijks met zo’n 5%. Sinds december zijn 58 met spoed bestelde Sprinters op het spoor gebracht. Vanaf volgend jaar komen daar nog eens 118 nieuwe Sprinters bij. Daarbij rijdt er vanaf december iedere tien minuten een trein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven, wat op deze lijn 15% meer plaats oplevert.

Gesprekken met reiziger, belangenbehartigers en wetenschappers

NS is met diverse wetenschappers en belangenorganisaties in gesprek over de spitsdrukte en nieuwe manieren om de drukte in de spitstreinen te verminderen. Ook start NS een reizigersonderzoek waarin reizigers gevraagd worden naar hun voorkeuren en behoeften met betrekking tot reistijd en prijzen. De effecten van het reizigersonderzoek en de test met het uitbreiden van de korting wordt meegenomen in deze gesprekken. Of en voor welke reizigers de nieuwe korting uiteindelijke definitief wordt ingevoerd, hangt af van de resultaten van de test. De test duurt drie maanden.

BewarenBewaren


Kunstliefhebbers opgelet

Ben jij een kunstliefhebber, reis jij dagelijks met de trein en ben je op zoek naar de meest unieke portretten? Dan kun je de komende maanden je hart ophalen op zes verschillende NS-stations. Vanaf vandaag is de reizende tentoonstelling FACE TIME twee weken te zien op station Amsterdam Amstel. Tot begin december reist de tentoonstelling nog langs station Almere Centrum, Den Haag Centraal, Breda, Zwolle en Arnhem.

De tentoonstelling, gemaakt door Dutch National Portrait Gallery, is een onderdeel van het project Identiteit in de samenleving van Stichting Kunst en Cultuur in Beweging. Elke twee weken reist de tentoonstelling weer naar een ander station, om alle kunstliefhebbers te bereiken. Daarbij vinden een aantal culturele activiteiten plaats op ieder station dat wordt aangedaan. In FACE TIME reageren zes fotografen op zes schilderijen uit zes museumcollecties. De nieuwe generatie portrettisten leggen connecties tussen oude en nieuwe kunt.

Behalve de Dutch National Portrait Gallery levert een groot aantal musea, onderwijs- en culturele instellingen en kunstenaars een bijdrage aan het project, met als doel een groot publiek te bereiken met kunst en cultuur in de openbare ruimte.

Hier kun je de tentoonstelling de komende maanden bekijken:

Amsterdam Amstel 14 september t/m 1 oktober
Almere Centrum 2 oktober t/m 12 oktober
Den Haag Centraal 13 oktober t/m 25 oktober
Breda 26 oktober t/m 8 november
Zwolle 9 november t/m 22 november
Arnhem 23 november t/m 8 december


ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers

Met de auto, trein of het vliegtuig. Via de ANWB , NS en Schiphol bereiken dagelijks miljoenen reizigers hun bestemming. Met de Dutch Mobility Hackathon stellen deze drie grote Nederlandse partners in mobiliteit op 17 en 18 november actuele data beschikbaar. Developers en andere (data)specialisten worden uitgedaagd om deze informatie te analyseren, combineren en visualiseren tot nieuwe innovaties. De hackathon wordt georganiseerd in samenwerking met startup incubator UtrechtInc .

Het is voor het eerst dat de aanvoerders in mobiliteit op deze manier samenwerken. De partijen zetten zich gezamenlijk in voor slimme en duurzame mobiliteit, cruciaal voor de Nederlandse samenleving en een pijler onder de internationale klimaatdoelstellingen. De inzet van technologie en data is daarbij onmisbaar.

Van data naar innovatie
De ANWB, Schiphol en NS verzamelen dagelijks steeds meer informatie. Deze data stellen zij tijdens de Dutch Mobility Hackathon beschikbaar. Ondermeer hackers worden hier uitgenodigd om de 20 datasets te vertalen en kansen te signaleren voor vernieuwing en verbetering van de dienstverlening van de drie organiserende partijen.

Dutch Mobility Hackathon
De hackathon wordt georganiseerd met startup incubator UtrechtInc. Met ondersteuning van experts werken teams van developers, marketeers, designers, data scientists en mobility-experts in 24 uur aan innovaties voor smart mobility in Nederland. Denk aan oplossingen voor files, vliegvertragingen, locatiebepaling van auto’s, pech onderweg, verkeersveiligheid, treinstoringen en routebepaling. Tijdens de finale op zaterdag beslist een jury welke teams de prijzen verdienen. Deelnemers kunnen zich aanmelden via de site of direct via Eventbrite.


En hoe was je reis?

Beter dan Twitter

NS wil tevreden reizigers en daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in hun ervaringen. Treinreizigers hebben al de mogelijkheid om 24 uur per dag rechtstreeks hun ervaringen met NS te delen, bijvoorbeeld via Twitter of het NS Serviceforum. Maar uit de grote hoeveelheid informatie is het voor NS-medewerkers soms lastig om berichten te filteren waarmee zij concreet aan de slag kunnen. Met de feedbackmonitor hebben medewerkers realtime inzicht in welke kwesties binnen hun eigen werkveld het meest urgent zijn. Of wat reizigers juist als positief ervaren.

NS-raten

Deelnemers kunnen via een knop in de Reisplanner Xtra-app op elk moment hun feedback delen over negen onderwerpen: van punctualiteit en reisinformatie tot reinheid van hun trein en gastvrijheid van collega’s. NS-raten dus, op een schaal van 1 tot 10. En altijd met de mogelijkheid om in een tekstveld je persoonlijke ervaring te delen.

De app kan op basis van je GPS-locatie ook actief vragen om feedback, bijvoorbeeld over het station waar je je bevindt. Zijn er voldoende OV-fietsen? Zijn NS-medewerkers zichtbaar? Voel je je prettig op het station? Elke twee weken wordt er teruggekoppeld wat er op basis van de reizigersinput is verbeterd. En met reizigers die dat willen wordt naar aanleiding van hun feedback persoonlijk contact opgenomen.

Uitdaging

Reizigers vragen om hun ervaringen te delen is één ding. Maar zorgen dat alle feedback bij de verantwoordelijke collega’s terecht komt en in concrete actie kan worden omgezet is een uitdaging. Daarom beginnen we met reizigers op een beperkt aantal trajecten en stations. Ook sluiten we steeds meer collega's en afdelingen aan. Zo leren we in de praktijk en bouwen we langzaam uit tot feedback geven straks net zo normaal is als je reis plannen.

 

 


Eerste testdag Tienminutentrein goed verlopen

Update: donderdag 7 september 15.30 uur

Na een voorspoedige eerste ochtendspits is ook de rest van de testdag voorspoedig verlopen. ProRail en NS testen de komende 13 woensdagen met zes Intercity’s per uur in beide richtingen op het traject Eindhoven-Amsterdam. Daarna gaat de dienstregeling 2018 in en rijden elke dag zes Intercity's per uur in beide richtingen.

Woensdag 08.45 uur

De eerste ochtendspits met de Tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven is goed verlopen. Sinds 7.00 uur vanochtend kunnen reizigers zes keer per uur tussen deze steden rijden. Reizigers hoefden minder lang te wachten. De drukte was vergelijkbaar met een normale werkdag.

Essentiele voorbereiding
Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Daarom zijn ProRail en NS de Tienminutentrein gestart als test op de woensdagen, een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december. Vanaf dat moment kunnen treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten de Intercity nemen. Dat betekent minder lang wachten en levert 15% meer capaciteit op.


Test Planned

test planned


  • 6 September 2017 om 07:14

Testing LinkedIn

Donec in imperdiet dui. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Nulla malesuada dolor in lectus scelerisque, nec feugiat velit porta. Vestibulum nec orci nec turpis ornare scelerisque. Suspendisse eleifend purus nunc, id scelerisque ante consectetur nec. Suspendisse potenti. Suspendisse diam justo, porttitor a porta at, varius sed ipsum. Quisque non lorem neque. Suspendisse ut tellus consectetur, rutrum eros et, dignissim quam. Pellentesque vulputate sapien sit amet tellus tempus porta. Fusce laoreet et dui in mattis. Sed adipiscing venenatis urna non pulvinar. 

 Vestibulum faucibus ante in neque accumsan, ac accumsan tortor pellentesque. Nam libero sapien, aliquet eget lacus sit amet, aliquam scelerisque elit. Sed a pulvinar ipsum, sed placerat sapien. Quisque non nisi commodo est ullamcorper convallis ut in urna. Donec pellentesque urna vitae massa varius pulvinar. Mauris bibendum tempus magna, vitae commodo urna malesuada at. Fusce consectetur, augue quis lobortis vehicula, diam sem ultricies odio, nec aliquam ligula augue a mauris. Fusce sollicitudin dolor non lorem lacinia rhoncus. Donec non tellus eu arcu ornare aliquam condimentum eget sem. Mauris molestie elit sit amet orci imperdiet dictum ac sed libero. Donec in eros id lorem tincidunt congue. Proin sed leo varius, viverra risus sed, tempus turpis. Curabitur at ornare tellus. 

 Proin ullamcorper ipsum eget nibh egestas, at lacinia nibh eleifend. Nullam in massa justo. Aenean gravida at nisl ut interdum. Cras pretium dolor consequat odio lobortis, quis vehicula sapien lacinia. Praesent pharetra risus urna, ut tristique orci viverra faucibus. Cras euismod pretium eros a scelerisque. Curabitur ut dui at dui fringilla ultrices auctor ut leo. Ut ac pulvinar risus. Pellentesque ac augue tortor. Sed cursus posuere dui, a eleifend orci fringilla sit amet. Praesent viverra interdum dolor ut fringilla. Pellentesque egestas magna et fringilla mattis. In placerat pulvinar erat, ornare lacinia nibh iaculis ac. Nullam scelerisque neque sit amet lobortis venenatis. Nulla facilisi. Praesent viverra ac leo ut scelerisque. 

 In hac habitasse platea dictumst. Vestibulum ac purus faucibus lacus adipiscing gravida condimentum eu nisl. Vivamus ut augue tortor. Integer ultrices orci nec ante euismod semper. Donec non ultricies nisl. Aliquam pulvinar lobortis sapien quis semper. Fusce eu lacinia dolor, vitae volutpat turpis. Duis vel augue a nunc luctus lobortis. Phasellus a ante a nunc elementum varius. Sed at facilisis elit. Curabitur ut hendrerit erat, vitae posuere diam.


  • 25 Augustus 2017 om 11:42

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Donec in imperdiet dui. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Nulla malesuada dolor in lectus scelerisque, nec feugiat velit porta. Vestibulum nec orci nec turpis ornare scelerisque. Suspendisse eleifend purus nunc, id scelerisque ante consectetur nec. Suspendisse potenti. Suspendisse diam justo, porttitor a porta at, varius sed ipsum. Quisque non lorem neque. Suspendisse ut tellus consectetur, rutrum eros et, dignissim quam. Pellentesque vulputate sapien sit amet tellus tempus porta. Fusce laoreet et dui in mattis. Sed adipiscing venenatis urna non pulvinar. 

 Vestibulum faucibus ante in neque accumsan, ac accumsan tortor pellentesque. Nam libero sapien, aliquet eget lacus sit amet, aliquam scelerisque elit. Sed a pulvinar ipsum, sed placerat sapien. Quisque non nisi commodo est ullamcorper convallis ut in urna. Donec pellentesque urna vitae massa varius pulvinar. Mauris bibendum tempus magna, vitae commodo urna malesuada at. Fusce consectetur, augue quis lobortis vehicula, diam sem ultricies odio, nec aliquam ligula augue a mauris. Fusce sollicitudin dolor non lorem lacinia rhoncus. Donec non tellus eu arcu ornare aliquam condimentum eget sem. Mauris molestie elit sit amet orci imperdiet dictum ac sed libero. Donec in eros id lorem tincidunt congue. Proin sed leo varius, viverra risus sed, tempus turpis. Curabitur at ornare tellus. 

 Proin ullamcorper ipsum eget nibh egestas, at lacinia nibh eleifend. Nullam in massa justo. Aenean gravida at nisl ut interdum. Cras pretium dolor consequat odio lobortis, quis vehicula sapien lacinia. Praesent pharetra risus urna, ut tristique orci viverra faucibus. Cras euismod pretium eros a scelerisque. Curabitur ut dui at dui fringilla ultrices auctor ut leo. Ut ac pulvinar risus. Pellentesque ac augue tortor. Sed cursus posuere dui, a eleifend orci fringilla sit amet. Praesent viverra interdum dolor ut fringilla. Pellentesque egestas magna et fringilla mattis. In placerat pulvinar erat, ornare lacinia nibh iaculis ac. Nullam scelerisque neque sit amet lobortis venenatis. Nulla facilisi. Praesent viverra ac leo ut scelerisque. 

 In hac habitasse platea dictumst. Vestibulum ac purus faucibus lacus adipiscing gravida condimentum eu nisl. Vivamus ut augue tortor. Integer ultrices orci nec ante euismod semper. Donec non ultricies nisl. Aliquam pulvinar lobortis sapien quis semper. Fusce eu lacinia dolor, vitae volutpat turpis. Duis vel augue a nunc luctus lobortis. Phasellus a ante a nunc elementum varius. Sed at facilisis elit. Curabitur ut hendrerit erat, vitae posuere diam.


Pellentesque justo sapien interdum quis aliquam seddsgdssg

Donec in imperdiet dui. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Nulla malesuada dolor in lectus scelerisque, nec feugiat velit porta. Vestibulum nec orci nec turpis ornare scelerisque. Suspendisse eleifend purus nunc, id scelerisque ante consectetur nec. Suspendisse potenti. Suspendisse diam justo, porttitor a porta at, varius sed ipsum. Quisque non lorem neque. Suspendisse ut tellus consectetur, rutrum eros et, dignissim quam. Pellentesque vulputate sapien sit amet tellus tempus porta. Fusce laoreet et dui in mattis. Sed adipiscing venenatis urna non pulvinar. 

 Vestibulum faucibus ante in neque accumsan, ac accumsan tortor pellentesque. Nam libero sapien, aliquet eget lacus sit amet, aliquam scelerisque elit. Sed a pulvinar ipsum, sed placerat sapien. Quisque non nisi commodo est ullamcorper convallis ut in urna. Donec pellentesque urna vitae massa varius pulvinar. Mauris bibendum tempus magna, vitae commodo urna malesuada at. Fusce consectetur, augue quis lobortis vehicula, diam sem ultricies odio, nec aliquam ligula augue a mauris. Fusce sollicitudin dolor non lorem lacinia rhoncus. Donec non tellus eu arcu ornare aliquam condimentum eget sem. Mauris molestie elit sit amet orci imperdiet dictum ac sed libero. Donec in eros id lorem tincidunt congue. Proin sed leo varius, viverra risus sed, tempus turpis. Curabitur at ornare tellus. 

 Proin ullamcorper ipsum eget nibh egestas, at lacinia nibh eleifend. Nullam in massa justo. Aenean gravida at nisl ut interdum. Cras pretium dolor consequat odio lobortis, quis vehicula sapien lacinia. Praesent pharetra risus urna, ut tristique orci viverra faucibus. Cras euismod pretium eros a scelerisque. Curabitur ut dui at dui fringilla ultrices auctor ut leo. Ut ac pulvinar risus. Pellentesque ac augue tortor. Sed cursus posuere dui, a eleifend orci fringilla sit amet. Praesent viverra interdum dolor ut fringilla. Pellentesque egestas magna et fringilla mattis. In placerat pulvinar erat, ornare lacinia nibh iaculis ac. Nullam scelerisque neque sit amet lobortis venenatis. Nulla facilisi. Praesent viverra ac leo ut scelerisque. 

 In hac habitasse platea dictumst. Vestibulum ac purus faucibus lacus adipiscing gravida condimentum eu nisl. Vivamus ut augue tortor. Integer ultrices orci nec ante euismod semper. Donec non ultricies nisl. Aliquam pulvinar lobortis sapien quis semper. Fusce eu lacinia dolor, vitae volutpat turpis. Duis vel augue a nunc luctus lobortis. Phasellus a ante a nunc elementum varius. Sed at facilisis elit. Curabitur ut hendrerit erat, vitae posuere diam.


testestest asd

Donec in imperdiet dui. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Nulla malesuada dolor in lectus scelerisque, nec feugiat velit porta. Vestibulum nec orci nec turpis ornare scelerisque. Suspendisse eleifend purus nunc, id scelerisque ante consectetur nec. Suspendisse potenti. Suspendisse diam justo, porttitor a porta at, varius sed ipsum. Quisque non lorem neque. Suspendisse ut tellus consectetur, rutrum eros et, dignissim quam. Pellentesque vulputate sapien sit amet tellus tempus porta. Fusce aoreet et dui in mattis. Sed adipiscing venenatis urna non pulvinar. 

Vestibulum faucibus ante in neque accumsan, ac accumsan tortor pellentesque. Nam libero sapien, aliquet eget lacus sit amet, aliquam scelerisque elit. Sed a pulvinar ipsum, sed placerat sapien. Quisque non nisi commodo est ullamcorper convallis ut in urna. Donec pellentesque urna vitae massa varius pulvinar. Mauris bibendum tempus magna, vitae commodo urna malesuada at. Fusce consectetur, augue quis lobortis vehicula, diam sem ultricies odio, nec aliquam ligula augue a mauris. Fusce sollicitudin dolor non lorem lacinia rhoncus. Donec non tellus eu arcu ornare aliquam condimentum eget sem. Mauris molestie elit sit amet orci imperdiet dictum ac sed libero. Donec in eros id lorem tincidunt congue. Proin sed leo varius, viverra risus sed, tempus turpis. Curabitur at ornare tellus. 

 Proin ullamcorper ipsum eget nibh egestas, at lacinia nibh eleifend. Nullam in massa justo. Aenean gravida at nisl ut interdum. Cras pretium dolor consequat odio lobortis, quis vehicula sapien lacinia. Praesent pharetra risus urna, ut tristique orci viverra faucibus. Cras euismod pretium eros a scelerisque. Curabitur ut dui at dui fringilla ultrices auctor ut leo. Ut ac pulvinar risus. Pellentesque ac augue tortor. Sed cursus posuere dui, a eleifend orci fringilla sit amet. Praesent viverra interdum dolor ut fringilla. Pellentesque egestas magna et fringilla mattis. In placerat pulvinar erat, ornare lacinia nibh iaculis ac. Nullam scelerisque neque sit amet lobortis venenatis. Nulla facilisi. Praesent viverra ac leo ut scelerisque. 

 In hac habitasse platea dictumst. Vestibulum ac purus faucibus lacus adipiscing gravida condimentum eu nisl. Vivamus ut augue tortor. Integer ultrices orci nec ante euismod semper. Donec non ultricies nisl. Aliquam pulvinar lobortis sapien quis semper. Fusce eu lacinia dolor, vitae volutpat turpis. Duis vel augue a nunc luctus lobortis. Phasellus a ante a nunc elementum varius. Sed at facilisis elit. Curabitur ut hendrerit erat, vitae posuere diam.


Uber, SnappCar en NS dagen je uit om de auto te laten staan

NS, SnappCar en Uber gaan samenwerken om inwoners uit Amsterdam een goed alternatief te bieden voor het hebben van een eigen auto. De drie partijen creëren de #DitchYourKeys-campagne waarbij mensen worden uitgedaagd hun autosleutel in te leveren en de auto een week te laten staan. Deelnemers krijgen van 15 tot 22 september een NS Business Card met een breed pakket aan diensten en een persoonlijk budget van Uber en SnappCar. 

Uit internationaal onderzoek onder inwoners van Amsterdam blijkt dat meer dan tweederde van de Amsterdammers (68 procent) mobilty apps als alternatief ziet voor eigen autobezit. Uit data van Uber is bovendien gebleken dat ongeveer 25 procent van alle ritten in de ochtendspits in Amsterdam bij een van de NS treinstations begint of eindigt.

De uitkomsten van het onderzoek passen binnen de ervaring die NS al eerder op deed tijdens de Low Car Diet. Een eerder initiatief die mensen uitdaagt om de auto te laten staan. Het onderzoek sluit daarnaast goed aan bij onze filosofie over mobiliteit.

De samenwerking

NS, SnappCar en Uber komen samen in actie door deel te nemen aan de European Mobility Week. Inwoners uit Amsterdam worden uitgedaagd om een week lang hun auto te laten staan en alleen gebruik te maken van mobility apps en openbaar vervoer om naar hun werk te gaan, boodschappen te doen of bijvoorbeeld een regulier familiebezoek buiten de stad te doen. Geselecteerde deelnemers die op 15 september hun autosleutel inleveren, krijgen in ruil hiervoor een tegoed voor de apps Uber en SnappCar. Daarnaast ontvangen zij een NS Business Card waarmee ze toegang hebben tot al het openbaar vervoer en deur-tot-deurdiensten zoals Greenwheels en de OV-fiets. Aan het einde van de week worden deelnemers gevraagd deel te nemen aan een focusgroep om hun ervaringen te delen.

Meer informatie over #DitchYourKeys is hier te vinden.

Ondersteunende quotes van Uber en SnappCar:


Studenten van nu, treinmonteurs van de toekomst

Deze week beginnen 52 studenten aan het nieuwe leerjaar van de TechniekFabriek. Zij volgen hier de tweejarige vakopleiding tot treinmonteur. Afgelopen week maakten de studenten tijdens de introductieweek al kennis met de vakdocenten, praktijkbegeleiders en elkaar. De komende jaren gaan de treinmonteurs in spe aan de slag met alle onderdelen van techniek.

In samenwerking met het ROC van Twente en het ROC van Amsterdam leidt NS op twee locaties, Zwolle en Amsterdam, studenten op tot juniormonteurs (Mechatronica, MBO-niveau 2). Gedurende de opleiding ligt de nadruk op het leren in de praktijk, ondersteunt met de nodige theorie. Het tweede leerjaar staat in het teken van een stage op een van de service-, onderhoud- of revisiebedrijven van NS. Zij leren hier alles op het gebied van railvoertuigen, spanningsvoorzieningen en comfortsystemen zoals klimaat, verlichting en de informatievoorziening in de trein.

Baangarantie
Na het succesvol afronden van de studie en het behalen van hun landelijk erkend diploma, stromen de monteurs door met een baangarantie bij NS. Zij gaan dan aan de slag bij een van de verschillende bedrijfsonderdelen. Hier houden de monteurs zich onder andere bezig met herstelwerkzaamheden en dagelijkse controles, reviseren en modernisering, groot onderhoud en herstel van diverse treinen. De studenten van nu zijn de treinmonteurs van de toekomst. Alle afgestudeerden blijven ook na opleiding werkzaam bij NS. Door de vele praktijkervaringen weten zij wat hen te wachten staat. Ook zijn de monteurs bij aanvang van hun nieuwe baan al volledig opgenomen in het team. De TechniekFabriek bestaat dit jaar vijf jaar en heeft in totaal 130 nieuwe monteurs afgeleverd.

Start machinistenopleiding
Naast de start van de opleiding aan de TechniekFabriek, beginnen aankomende week een kleine 100 toekomstige machinisten ook aan hun opleiding. NS werkt samen met het ROC van Amsterdam, ROC van Twente en het STC Rotterdam. Na de tweejarige studie stroomt een groeiend aantal afgestudeerden MBO-studenten NS binnen en zorgen zij voor een frisse dynamiek op de standplaatsen en in de trein.


Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam โ€“ Utrecht - Eindhoven

Lees ook het interview met hoofdconducteur Xander Philips

Minder lang wachten, vaker een zitplaats

Amsterdam – Utrecht – Eindhoven is een van de drukste spoorlijnen van ons land. Van vier naar zes Intercity’s per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen er door de inzet van extra treinen al meer reizigers mee. Bij de start van de nieuwe dienstregeling in december verwacht NS 15% meer capaciteit te bieden. Naast de extra Intercity’s komen er op dit traject ook sprinters bij.

Het belang van testdagen

Zes intercity’s per uur op zo’n lange corridor op het drukke Nederlandse spoor is nieuw. Vandaar dat we vooraf willen testen hoe het in de praktijk gaat, inclusief het instappen van grote groepen reizigers en eventuele onverwachtse situaties. Iedere woensdag wordt er bekeken wat beter kan om dat de volgende week te verbeteren. Zo willen ProRail en NS de tienminutentrein in de aanloop naar de nieuwe dienstregeling stapsgewijs verbeteren.

Voorbereidingen

NS en ProRail zijn al jaren bezig met de voorbereidingen op de toename van Intercity’s op de drukste trajecten van Nederland. ProRail heeft in opdracht van het Rijk veel geïnvesteerd in het verder verbeteren van de infrastructuur zodat het mogelijk is met meer treinen per uur te rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om het aanleggen van extra sporen en perrons, het weghalen van een aantal overwegen, nieuwe wissels, seinen en een verbeterde verkeersleiding. Ook zijn de grote stations op het traject afgelopen jaren uitgebreid en gemoderniseerd.

ProRail en NS hebben gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel (waaronder treinverkeersdienstleiders, machinisten en conducteurs) de nieuwe dienstregeling te laten testen. Er wordt meer dan ooit een beroep gedaan op het vakmanschap van onze mensen: op exact de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken.


Top 5 van zomeruitjes met de trein in 2017

De schoolvakanties zijn voorbij, dus voor de meeste mensen zit de vakantie er op! Deze zomer hebben weer vele reizigers gebruik gemaakt van een gezellig dagje weg uit onze Spoordeelwinkel. We hebben de top 5 geselecteerd van de leukste uitjes. Laat je inspireren voor nog een lekker dagje weg in de komende maanden, want de Spoordeelwinkel selecteert het hele jaar de leukste uitjes voor jou!

Nummer 5: Dagje Zandvoort in het Amsterdam Beach Hotel

Minimaal 1 dagje uit naar het strand is toch wel een vereiste om even lekker te ontspannen deze zomer. Zandvoort biedt een perfecte locatie die met de trein goed bereikbaar is. Onze conducteurs zagen op het traject naar Zandvoort dus veel mensen met goede zin bepakt met zwempak, koelbox en luchtbedje in de trein

Nummer 4: Martinitoren Groningen

Een prachtige treinreis naar het Noorden van ons land. Door het bosrijk gebied en de mooie velden schiet je via Zwolle, Hoogeveen en Assen naar het mooie Groningen. Het bezoek van deze mooie stad is niet compleet zonder het beklimmen van de Martinitoren. De 97 meter hoge toren, door Groningers ook wel liefkozend "de Olle Grieze" (de oude grijze) genoemd, is het hoogste gebouw van de Stad Groningen. Vanaf de toren heb je een prachtig uitzicht over de stad en kan je – als het weer meewerkt – zelfs Schiermonnikoog zien liggen. Daarnaast biedt de mooie stad Groningen ook nog veel andere bezienswaardigheden voor een dagje weg of nachtje weg. Ontdek zelf of er niets boven Groningen gaat!

Nummer 3: Madame Tussauds

Wie kent het Madame Tussauds niet? Al jaren staat het bekend als het museum waar je je ware idolen ontmoet! Het Madame Tussauds biedt een interactieve wereld waar je je waant tussen sterren als Bob Marley, Robbie Williams, Adelle en de leden van ons Koninklijk Huis. Het Madame Tussauds is goed bereikbaar vanaf station Amsterdam Centraal en is daarmee leuk te combineren met een dagje weg in onze hoofdstad.

Nummer 2: Walibi

Op naar Biddinghuizen! Een uitje met de trein in combinatie met bus is voor velen geen enkel probleem naar Walibi. Combinaties tussen trein en bus worden door samenwerkingen van OV partners steeds beter. Dat zien we ook in de gekozen uitjes. Biddinghuizen is vanaf station Harderwijk prima te bereiken met de bus. Zeker voor een dagje weg op hoogte! 

Nummer 1: Efteling

Nog altijd mateloos populair! En dat begrijpen we. De Efteling hoort bij Nederland, evenals de trein, en brengt zowel nostalgie als mooie nieuwe attracties zoals de Baron1898 of Symbolica: Paleis der Fantasie. Zodra je als volwassenen door het sprookjesbos loopt voel je het kind in je weer naar boven komen. Een bezoek aan de Efteling is een geweldig dagje weg met de familie en ook dit uitje is heel goed te doen per trein en bus.

Wil je nog wat extra inspiratie voor een leuk dagje weg? Kijk in onze Spoordeelwinkel voor een voordelig dagje weg voor de komende maanden!

In september bieden we uitjes aan naar Apenheul, Sealife, Dutch Design Week, het Nederlands Film Festival en nog veel meer FUN FUN FUN!

 


Vanaf vandaag: fietsen (meenemen) op de Hogesnelheidslijn

Vanaf vandaag is het mogelijk: een fiets meenemen in een NS-trein die via de Hogesnelheidslijn (HSL) rijdt. Dit is toegestaan nu alle treinen zijn aangepast aan de veiligheidseisen die op de HSL gelden voor het meenemen van fietsen. Maar, uiteraard niet in de spits. Jaarlijks verkoopt NS ruim 750.000 Dagkaarten Fiets – er is dus duidelijk behoefte aan. 

NS verbouwde in de afgelopen jaren een groot aantal rijtuigen om deze geschikt te maken voor het rijden over de HSL. Er is in elke trein meteen ook een voorziening gemaakt voor vier fietsen plus een rek voor grote stukken bagage. Uiteindelijk zijn 42 NS-treinen van deze nieuwe fietsvoorzieningen. Elke NS-trein op de HSL heeft daarmee een fietsvoorziening: dit gaat om Intercity direct, de nieuwe Intercity Den Haag - Eindhoven en de Intercity Brussel als ook deze via de HSL rijdt.

Stap voor stap
De fietsvoorzieningen zijn stap voor stap ingebouwd. Nu alle treinen zijn aangepast hebben de rijtuigen aan de buitenkant een duidelijke sticker om aan te geven waar de fietsvoorziening in de trein te vinden is. Het is een langgekoesterde wens van onder andere de Fietsersbond en de Tweede Kamer om fietsen mee te kunnen nemen op een HSL trein. 


Zo ziet het nieuwe fietsenrek er uit

Dagkaart Fiets
In de meeste treinen is het meenemen van fietsen al sinds jaar en dag mogelijk. Buiten de spits mag je een gewone fiets meenemen, in de spits ook je vouwfiets. Voor een gewone fiets is een Dagkaart Fiets verkrijgbaar via de kaartautomaat of op ns.nl. Deze afspraken gaan straks ook gelden voor alle treinen die via het de HSL gaan rijden. Jaarlijks verkoopt NS 750.000 Dagkaarten Fiets, waarvan 700.000 voor de NS treinen en 50.000 voor andere vervoerders.

Andere treinen op de HSL
Thalys tussen Amsterdam, Brussel en Parijs rijdt ook over de HSL. Thalys heeft zijn geheel eigen regels voor het meenemen van fietsen. Die vind je via deze link. Nog niet duidelijk is of met Eurostar fietsen mee mogen als deze trein straks gaat rijden tussen Amsterdam en Londen; hun algemene regels staan hier.

Intercity Brussel gaat straks deels over de HSL rijden. Ook deze treinen krijgen allemaal een “HSL-proof” fietsrijtuig. Op dit moment mag fietsen meenemen al bij Intercity Brussel, er komen straks wel andere rekken in de treinen.


Vanaf maandag extra treinen in de spits tussen Assen en Groningen

Vanaf maandag 4 september gaan in de ochtend- en avondspits extra treinen rijden van NS tussen Assen en Groningen. De afgelopen periode zijn de sporen in Assen hiervoor geschikt gemaakt. Inwoners van de regio Groningen-Assen kunnen dan zes keer per uur de trein tussen deze steden. Voor reizigers vanaf Haren en Groningen Europapark verdubbelt het aantal treinen in de spits van 2x per uur naar 4x per uur. Daarnaast verbetert de overstap van de Sprinter op de Intercity in Assen in beide richtingen ook. Met de uitbreiding van het aantal treinen tussen Groningen en Assen verbetert de bereikbaarheid voor inwoners, werknemers en ondernemers in de regio Groningen-Assen.

In combinatie met onder meer de verbouwing van de stations Groningen en Assen en de verbetering van fietsroutes, het busnetwerk en parkeervoorzieningen, wordt het OV in de regio zo een steeds aantrekkelijker alternatief voor de auto. Dit is o.a. van belang met het oog op de ombouw van de zuidelijke ringweg in Groningen.

Alle reden om dit te vieren met betrokken partijen (ProRail, provincie Drenthe, gemeente Assen, provincie Groningen, gemeente Groningen, Groningen Bereikbaar en NS). Wij nodigen u van harte uit om op maandag 4 september aanwezig te zijn bij de feestelijke start. Er is gelegenheid tot het houden van interviews gedurende het programma.

Programma
7.30 uur ontvangst op station Assen
7.40 uur welkom door regiodirecteur Ineke van Gent (NS)
7.45 uur interview met regiodirecteur Jan Mulder (ProRail)
7.50 uur interview met wethouder Harmke Vlieg - Kempe (gemeente Assen) en gedeputeerde Henk Brink (provincie Drenthe)
8.04 uur rit met de trein naar Groningen
8.05 uur bestuurders delen attentie uit aan reizigers in de trein 
8.25 uur aankomst in Groningen
8.28 uur ontvangst met ontbijt in hal van station Groningen
8.30 uur interview met wethouder Paul de Rook (gemeente Groningen) en gedeputeerde Fleur Gräper - van Koolwijk (provincie Groningen)
9.00 uur einde

Presentje voor reizigers
Naast bovenstaand programma wordt er maandag in de ochtendspit tussen 07.00uur en 10.00 uur een presentje uitgedeeld aan reizigers op de stations Groningen, Groningen Europapark, Haren en Assen om hen te attenderen op de extra spitstreinen.

Ook valt bij iedereen die in de buurt van een station woont (die de spitstrein aandoet) rond 4 september een folder van NS in de bus met kortingsacties.


  • 31 Augustus 2017 om 14:05

NS: 35 miljoen reizigers in september, 200 extra rijtuigen

Door de aanschaf van treinen en slimmer onderhoud heeft NS nu 200 meer rijtuigen beschikbaar dan in september vorig jaar, in totaal: 2.750 rijtuigen. Deze gebruiken we om de treinen op een aantal drukke trajecten te verlengen en zo het groeiende aantal reizigers te vervoeren. Ook wil NS reizigers verleiden om de hyperspits tussen 7.30 uur en 8.30 uur te mijden. Daarvoor start een proef met korting in de schaduwspits. Toch wordt het in de spits opnieuw druk op het spoor, wat hinder op kan leveren voor reizigers.

Roger van Boxtel: “Onze mensen werken hard om overlast van drukte tegen te gaan. Samen met Prorail zorgen we dat er meer treinen kunnen rijden, maar ondanks vele maatregelen, zal het voor reizigers na de vakantie weer druk worden. In het drukke Nederland hoort staan in de spits erbij, net zoals de files op de weg. En toch: we investeren voor 2,5 miljard in treinen. We gaan straks naar een punt dat Nederland niet genoeg spoor heeft voor al deze treinen. Daarom pleiten we er samen met andere vervoerders en partijen als de ANWB en Rai voor om meer te investeren in infrastructuur.”

Meer treinen

NS heeft in totaal 2.750 rijtuigen op het spoor, 200 meer dan vorig jaar. Dit komt door slimmer onderhoud, de terugkeer van treinen na langdurig onderhoud en door de 58 met spoed bestelde nieuwe sprinters. De laatste hiervan komen in september op het spoor, waarmee de hele vloot op het spoor is.

Vanaf 6 september test NS elke woensdag op het drukke traject Amsterdam – Utrecht - Eindhoven de tienminutentrein, een precieze operatie waarmee tussen deze steden elke tien minuten een intercity rijdt. NS kan hier dan 15% meer reizigers vervoeren. Voordeel: minder lang wachten en vaker een zitplaats. Vanaf de december gaat deze tienminutentrein elke dag rijden.

Verlengde treinen

Met de toename van het aantal beschikbare rijtuigen, kan NS op diverse trajecten treinen verlengen. Dat doen we onder mee tussen Amsterdam –Utrecht, Utrecht – Rotterdam, Apeldoorn – Utrecht Centraal, Almere – Utrecht Centraal en Nijmegen-Den Bosch. Toch kunnen we niet overal de treinen verlengen, bijvoorbeeld omdat perrons daarvoor te kort zijn, of omdat dat niet in de dienstregeling past. Daarom zal er in de spits hinder blijven vanwege drukke treinen en dan met name tussen 7.30 en 8.30 uur.

Spits mijden: uitbreiding punten sparen met MyOV

Reizigers die buiten de spits reizen kunnen straks op twee extra trajecten punten sparen. Vanaf september is het spaarprogramma MyOV ook geldig op de trajecten Zwolle – Groningen en Amsterdam – Rotterdam – Breda (Hogesnelheidslijn). Nu al kunnen reizigers die de spits mijden punten sparen op alle trajecten van en naar Utrecht Centraal. Reis je hier buiten de spits, dan spaar je punten die je kunt inwisselen voor een cadeau: van gevulde koek met koffie tot bioscoopkaartjes of spoordeelwinkeluitjes.

Spits mijden: test met korting tegen hyperspits

NS test dit najaar of het verruimen van de korting helpt bij het beter spreiden van de spits. Door het grote aantal reizigers in de hyperspits, is het vooral tussen 7.30 en 8.30 erg druk in de trein. In september, oktober en november kunnen reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement aan de randen van de spits met 40% korting reizen. Hiermee wordt het voor reizigers interessant om een trein eerder of later te nemen en de drukke hyperspits te mijden. Nu nog geldt de 40% korting alleen in de daluren: vóór 6.30 uur en na 9.00 uur. Tijdens de test is deze korting ook geldig in de randen van de spits. Dat is tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00. Ook kunnen deze abonnementhouders tussen 11.00 en 15.00 uur met 60% korting reizen. Het gaat om ongeveer 21.000 reizigers.

Investeringen in infrastructuur

In de Nederlandse spits wordt het de aankomende jaren nog drukker, zo verwacht NS. Daarom investeert NS voor 2,5 miljard in treinen. Naast de 58 nieuwe sprinters, volgen vanaf 2018 nog eens 118 nieuwe sprinters en vanaf 2021 nog eens 79 nieuwe Intercity’s. Investeren in treinen alleen is niet voldoende om de drukte in de Nederlandse spits op te vangen. NS pleit daarom samen met partijen ANWB en de stadsvervoerders om tenminste 1 miljard extra per jaar beschikbaar te stellen om extra vervoerscapaciteit te realiseren.


Maastricht en Londen populairste treinbestemming

De favoriete bestemming voor een spontane treinreis in Nederland is met stip op nummer 1 Maastricht. Gevolgd door Amsterdam en Leeuwarden. Op de vraag: “Waar ga je naartoe als je spontaan een buitenlandse treinreis aangeboden krijgt?” valt de keuze op Londen, gevolgd door Berlijn en Parijs. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van NS onder 1000 Nederlanders in de leeftijdscategorie 15 tot 70 jaar.

Uit het onderzoek blijkt dat voor ongeveer driekwart van de Nederlanders een uitje onderweg al begint. Hieruit blijkt dat het vervoer een grote rol speelt in de totale reisbeleving. Daarnaast geeft 82 procent aan de reis als een leuk onderdeel van het uitje te ervaren. 71 procent vindt de reis zelfs net zo belangrijk als de bestemming. Het vervoer wordt bij voorkeur ruim van te voren geregeld.

Spontaniteit

Naast het vervoer regelt het merendeel van de ondervraagden een uitje of een weekendje weg ook graag van te voren. Toch geeft ruim driekwart aan van spontane acties te houden en 72 procent gaat meteen mee als ze spontaan een uitje aangeboden krijgt. Deze tegenstrijdigheid omtrent verrassen is vaker te herkennen in het onderzoek. Waarschijnlijk willen Nederlanders wel verrast worden, maar dan willen zij wel weten waar de reis heen gaat. Volgende week start NS een nieuwe merkcampagne waar het spontaan op reis gaan centraal staat.

Inspiratie en vervoerstips

Wat houdt ons tegen om spontaan op reis te gaan? Vaak ontbreekt het Nederlanders aan inspiratie, maar ook het missen van de voorpret bij een spontaan uitje kan een reden zijn om de stap niet te zetten. Om het gebrek aan inspiratie op te vullen zijn tips voor weekendjes weg of dagjes uit zeer welkom. NS biedt reizigers deze tips al via onder andere ns.nl/dagje-uit, waar je de mooiste wandelingen en stedentrips vindt. Naast inspiratie voor de bestemming zijn ook vervoerstips gewenst. Voor avontuur hoeft niet altijd buiten de landsgrenzen gezocht te worden. Zo geeft 91 procent aan dat in Nederland genoeg te ontdekken valt. Voor een spontaan uitje is een weekend weg in eigen land het populairst. Een stedentrip of een weekend weg in Europa volgt.


โŒ