[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderNS Nieuws

Lekker weer of niet: Laat het OV aan mensen die het echt nodig hebben

Alle OV-bedrijven en ProRail roepen reizigers op om komend weekend – ondanks de vrije dagen en het lekkere weer – alleen met het OV te reizen als dat strikt noodzakelijk is. Op deze manier kunnen we Nederland veilig en verantwoord in beweging houden.​

Door het eerdere advies om zoveel mogelijk thuis te blijven, is het aantal reizigers de afgelopen twee weken al drastisch gedaald. Alle OV-bedrijven rijden sinds 21 maart een speciale dienstregeling.

Maatregelen Openbaar vervoer
Alle vervoerbedrijven en ProRail hebben eerder al maatregelen genomen om te zorgen dat reizigers die afhankelijk zijn van het OV de komende weken kunnen blijven rekenen op een voorspelbare en betrouwbare dienstregeling. Voorlopig rijden we tot en met 28 april speciale dienstregelingen. Vanaf vrijwel ieder station in Nederland rijden - in alle richtingen - twee treinen per uur. Vanaf stations waar normaal één keer per uur werd gereden, blijft dit zo. Op die manier kunnen reizigers die daar echt afhankelijk van zijn naar hun werk blijven gaan. Ook voor alle bussen, trams en metro’s gelden speciale dienstregelingen, kijk daarvoor op de site van uw vervoerbedrijf.

Gevolgen voor reizigers
Reizigers kunnen door de aanpassingen te maken krijgen met een langere reistijd en vaker overstappen. OV-bedrijven doen hun uiterste best om per station, waar mogelijk, tenminste één winkel en één Tickets & Service-balie of OV Servicewinkel open te houden voor onze reizigers. Zo bieden we reizigers waar dat kan nog informatie, hulp, een warme drank en iets te eten.

Het advies blijft om goed voorbereid op pad te gaan: voor vertrek, reisplannercheck!


  • 3 April 2020 om 10:16

Video: NS Weekly

NS Weekly 2 april 2020:

0:16 Anderhalf - houd afstand https://nieuws.ns.nl/ns-verleng-speciale-basisdienstregeling/
0:50 Nieuw normaal - basisdienstregeling https://nieuws.ns.nl/ns-verleng-speciale-basisdienstregeling/
1:07 Dichterbij NS - poëet Pieter https://www.facebook.com/dichterpytr

2:20 Samen sterker - NS brengt Nederland bij elkaar https://nssamensterker.nl/
2:57 Bijnaam gezocht - Intercity Nieuwe Generatie https://www.treinreiziger.nl/icng-welke-bijnaam-vind-jij-het-beste/
3:21 Nieuwe datum - ‘Missie NS’ alsnog op tv
3:47 Reisplanner - afgelopen week
4:14 Werkzaamheden - Almere https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor
4:29 Hoe is het buiten - opstelterreinen Amersfoort en Lelystad

Bekijk eerdere afleveringen van NS Weekly:


NS verlengt speciale basisdienstregeling

Internationale treinen

De IC Brussel en ICE blijven aangepast rijden. Thalys rijdt met ingang van 31 maart eenmaal per dag naar Brussel. Reizigers met bestemming Parijs en Londen reizen met de IC Brussel en NMBS naar Brussel om daar over te stappen op de Thalys (Parijs) of Eurostar (Londen). Voor meer informatie verwijzen we naar onze NS International website. We raden reizigers aan voor het boeken van een internationale treinreis de actuele reisadviezen te controleren. Dit kan via de speciale pagina op de website van Ministerie van Buitenlandse zaken.

Stations

Wij doen ons uiterste best om, waar mogelijk, per station tenminste één winkel, één Tickets & Service-balie of OV Servicewinkel en één fietsenstalling open te houden voor onze reizigers. Zo bieden we hen waar dat kan nog informatie, hulp, warme drank en iets te eten. We informeren samen met ProRail reizigers via verschillende middelen over de 1,5 meter-afstand-maatregel.

Alleen noodzakelijke reizen

Steeds meer reizigers geven gehoor aan de oproep om thuis te blijven en alleen te reizen als het strikt noodzakelijk is. Dit zorgt ervoor dat er meestal voldoende ruimte is in de treinen voor iedereen die moet reizen. We houden een vinger aan de pols als het gaat over voldoende capaciteit en passen daar waar het kan de inzet aan. Zo lukt het ons, samen met reizigers, steeds beter om de 1,5 meter afstand te bewaren.

De ontwikkelingen en de maatregelen van het kabinet blijven we volgen. Op basis daarvan besluiten we of/hoe lang we doorgaan met deze aangepaste service aan onze reizigers.


  • 31 Maart 2020 om 20:15

Extra vloerstickers en omroepberichten op stations

De afgelopen weken is het kabinet met maatregelen gekomen waardoor we ervoor kunnen zorgen dat het coronavirus zich niet verder verspreidt. Een van maatregelen is de oproep om anderhalve meter afstand te houden van elkaar. 

Sinds de start van de maatregelen vragen NS en ProRail reizigers om op de stations en in de treinen 1,5 meter afstand in acht te nemen. Dit gebeurt onder andere via de NS App, op de digitale schermen in de trein en op de stations en via omroepberichten van conducteurs. Met posters en vloerlijnen vragen we aandacht voor de 1,5 meter afstand in winkels op stations. Ook wordt het aantal bezoekers in de winkel teruggebracht zodat de afstand tussen hen gewaarborgd is.

Verspreiding tegengaan​

We doen wat nodig is om Nederland per trein bereikbaar te houden voor reizigers met vitale beroepen of mensen die om een andere reden genoodzaakt zijn om te reizen. Tegelijkertijd voelen we een grote verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan het tegengaan van de verdere verspreiding van het coronavirus. We hebben daarom maatregelen genomen voor onze collega’s, zowel in de trein als op de stations en in de winkels, om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden.​

In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is wordt zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld. We vragen ook aan reizigers om maatregelen die je zelf kan nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen in acht te nemen, naast de 1,5 meter afstand:

  • Was je handen regelmatig
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden
  • Blijf thuis als je verkoudheidsklachten krijgt

  • 27 Maart 2020 om 18:10

Basisdienstregeling volgens plan van start

De speciale basisdienstregeling die vanochtend van start is gegaan, loopt volgens plan. Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de trein is door de coronamaatregelen zo'n 10 procent van het normale aantal. Daarnaast stijgt het aantal ziekmeldingen bij NS, waardoor er de afgelopen dagen al fors minder treinen reden. De speciale basisdienstregeling voorziet erin dat 35 procent van het normale aantal reizigers met de trein kan reizen. Het advies is altijd kort voor vertrek de NS Reisplanner of de NS-app te checken.

NS en ProRail willen er met de speciale basisdienstregeling voor zorgen dat mensen met een vitaal beroep of mensen die om een andere reden genoodzaakt zijn om te reizen, de trein kunnen pakken. 

Speciale basisdienstregeling

We rijden vanaf ieder station in Nederland, in alle richtingen, twee treinen per uur. Het gaat hier in principe om Sprinters. Op enkele trajecten rijden nog Intercity’s, omdat hier (voor een deel) geen Sprinters rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld over Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder en Maastricht-Eindhoven.

In onderstaande video legt Directeur dienstregeling Jantina Woudstra uit hoe deze dienstregeling tot stand is gekomen. De video is te downloaden en vrij te gebruiken.

Een voorbeeld: tussen Eindhoven en Venlo rijden normaal geen Sprinters, maar alleen Intercity’s. De Intercity uit Schiphol stopt hier op alle tussengelegen stations. Door deze Intercity’s te blijven rijden, stoppen er straks ook nog treinen in bijvoorbeeld Horst – Sevenum en Helmond. Ook zorgt deze verbinding ervoor dat er treinen blijven rijden tussen Amsterdam Bijlmer – Arena en Schiphol, waar geen Sprinters rijden.

Roger van Boxtel, president-directeur van NS: "Iedereen die echt met de trein moet, kan op elk station twee keer per uur een trein nemen in elke richting. De huidige situatie vraagt veel van ons allemaal. We willen ook zuinig zijn op alle NS-collega’s, want we vragen veel van hen. Zeker nu we weten dat dit virus langere tijd in ons land aanwezig is, moeten we alle zeilen bij zetten om te zorgen dat dokters, hulpverleners en mensen die echt moeten reizen de trein kunnen pakken. Op deze manier houden we Nederland veilig en verantwoord in beweging."

Een compleet overzicht van de speciale basisdienstregeling is hier te vinden.​ Alle informatie over het coronavirus is te vinden via deze dossierpagina.

De afbeelding is te downloaden en vrij te gebruiken met bronvermelding: NS.


Speciale basisdienstregeling in heel Nederland vanaf zaterdag

Update 19 maart 2020, 17.00 uur: Fors minder internationale treinen, vanaf vrijdag Intercity Rotterdam – Breda – Antwerpen

Vanwege de Coronamaatregelen en de stijging van het aantal ziekmeldingen onder het treinpersoneel, rijden er fors minder internationale treinen. NS en de Belgische NMBS hebben afgesproken dat vanaf vrijdag ieder uur een internationale Intercity blijft rijden tussen Rotterdam, Breda en Antwerpen. Deze trein komt in plaats van de Intercity Amsterdam – Brussel. De overheid raadt niet-noodzakelijke reizen naar het buitenland af. In het grensgebied bij Breda en Antwerpen wonen veel mensen die over de grens wonen en werken. Met deze trein willen we ervoor zorgen dat noodzakelijke reizen in het grensgebied mogelijk blijven. NS adviseert reizigers kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

 

Oorspronkelijk bericht 17 maart 2020

Het rijden van treinen is mensenwerk. Premier Rutte gaf in zijn toespraak aan dat het coronavirus voorlopig nog​ in Nederland zal zijn. Wij willen Nederland deze hele periode bereikbaar houden. Het is daarbij van groot belang om zorgvuldig om te gaan met de inzet van onze collega’s. Met deze speciale basisdienstregeling houden we rekening met een stijgend aantal ziekmeldingen in vitale functies bij NS en ProRail. Tegelijkertijd zijn we zuinig op onze mensen door ze alleen in te zetten waar ze nu nodig zijn. Dat is al noodzakelijk de komende dagen en vanaf zaterdag met een speciale basisdienstregeling.

Roger van Boxtel, president-directeur van NS: 
“We hebben een speciale basisdienstregeling ontworpen voor de komende periode. Iedereen die echt met de trein moet, kan op elk station twee keer per uur een trein nemen in elke richting. De huidige situatie vraagt veel van ons allemaal. We willen ook zuinig zijn op alle NS-collega’s, want we vragen veel van hen. Zeker nu we weten dat dit virus langere tijd in ons land aanwezig is, moeten we alle zeilen bij zetten om te zorgen dat dokters, hulpverleners en mensen die echt moeten reizen de trein kunnen pakken. Op deze manier houden we Nederland veilig en verantwoord in beweging.

John Voppen, CEO van ProRail: 
"Premier Rutte maakte maandag al duidelijk dat het coronavirus voor een lange periode onderdeel zal zijn van ons dagelijks leven, met alle uitdagingen die daarbij horen. Bij ProRail kijken we deze tijd extra naar elkaar om. We zetten er de schouders onder om te zorgen dat de treinen kunnen blijven rijden. Daarvoor is het cruciaal dat onze treinverkeersleiders, specialisten en incidentenbestrijders, en de monteurs van onze aannemers fit blijven. Bij hun werkzaamheden volgen ze de richtlijnen van het RIVM. Het geeft mij veel vertrouwen om te zien hoe de gehele spoorsector zich aanpast om de uitdagingen zo goed mogelijk aan te kunnen. We houden de situatie nauwlettend in de gaten om zo nodig verdere maatregelen te nemen. Zo zijn ProRail en NS aan de slag gegaan om de dienstregeling aan te passen. ProRail zorgde er vervolgens voor dat de dienstregeling op tijd werd aangepast in onze verkeersleidingssystemen.”

Aantal reizigers drastisch gedaald
Door overheidsmaatregelen tegen verspreiding van het coronavirus is het aantal treinreizigers de afgelopen dagen drastisch gedaald tot 15% ten opzichte van een normale werkdag. NS en ProRail kiezen voor een dienstregeling waarbij we uitgaan van 35% van de zitplaatsen ten opzichte van normaal. De verwachting is dat dit voldoende is om reizigers op voldoende afstand van elkaar naar hun bestemming te blijven brengen. We monitoren dat op dagelijkse basis.

Hoe ziet deze speciale dienstregeling eruit?

Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;

  • Vanaf stations waar normaal één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • De basisdienstregeling bestaat vooral uit Sprinters.
  • Op enkele trajecten waar geen Sprinters komen, rijden nog Intercity’s
  • Dit zijn Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht, Enkhuizen – Amsterdam Centraal. Deze rijden de gebruikelijke route en stoppen op de gebruikelijke stations;
  • De intercity uit Vlissingen stopt zoals gebruikelijk op alle tussengelegen stations, na Roosendaal rijdt deze door naar Breda en vice versa, in plaats van naar Rotterdam en Amsterdam;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.
  • Tussen Rotterdam - Breda - Antwerpen rijdt elk uur ene intercity, in plaats van de Intercity Amsterdam - Brussel

Gevolgen voor reizigers
Reizigers kunnen door de aanpassingen te maken krijgen met een langere reistijd en vaker overstappen. We doen ons uiterste best om per station, waar mogelijk, tenminste één winkel en één Tickets & Service-balie of OV Servicewinkel open te houden voor onze reizigers. Zo bieden we reizigers waar dat kan nog informatie, hulp, een warme drank en iets te eten.

We hebben te maken met een zeer uitzonderlijke situatie waardoor het mogelijk niet altijd lukt om de service te bieden die u gewend bent. We vragen hiervoor uw begrip. Ga daarom goed voorbereid op reis. Check altijd kort voor vertrek de NS Reisplanner of de NS-app.​

​​Verspreiding tegengaan
We doen wat nodig is om Nederland per trein bereikbaar te houden. Tegelijkertijd voelen we een grote verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan het tegengaan van de verdere verspreiding van het coronavirus. We hebben daarom maatregelen genomen voor onze collega’s, zowel in de trein als op de stations en in de winkels, om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden.​ We vragen reizigers om gepaste afstand van elkaar te houden in de treinen.

In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is worden zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld.

Check kort voor vertrek de reisplanner
Of een verdere aanpassing van de dienstregeling nodig is hangt af van de actuele situatie. We houden dit nauwlettend in de gaten. Check dus altijd kort voor vertrek de NS Reisplanner of de NS-app.​

Alle informatie over het coronavirus is te vinden via deze dossierpagina


  • 17 Maart 2020 om 19:30

Grote daling reizigers in het OV

De OV-sector wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. De OV-bedrijven trekken samen op in de branchevereniging OV-NL. Als het gaat om maatregelen volgen wij de lijn van de overheid en het RIVM. Zij zijn immers de experts en leidend op dit punt.

Dienstregeling
Afgelopen dagen waren er bij OV-bedrijven in Nederland al verschillende aanpassingen in de dienstregeling, onder andere in de spits. Aanpassingen kunnen per bedrijf en per regio verschillen. Door het stijgend aantal ziekmeldingen onder OV-personeel in combinatie met een drastisch verminderd aantal reizigers, zal bij de meeste OV-bedrijven de dienstregeling aangepast worden. NS zal aanpassingen tijdig en duidelijk aankondigen, onder meer via onze website. Het OV is aangemerkt als cruciale beroepsgroep. We voelen de verantwoordelijkheid om reizigers die ook in cruciale beroepsgroepen werken naar hun bestemming te blijven brengen.

Schoonmaak
In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is wordt zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld. We vragen ook aan reizigers om maatregelen die je zelf kan nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen in acht te nemen:

  • Was je handen regelmatig
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden
  • Blijf thuis als je verkoudheidsklachten krijgt

NS vraagt begrip voor deze en eerdere maatregelen en we doen een beroep op de medewerking van reizigers.

Station Utrecht Centraal.
Maandagmorgen 7:26 uur.
Midden in de ochtendspits.
Surrealistisch... pic.twitter.com/cUwlw5cTl5

— Arthur (@ArthurSKM) March 16, 2020

Een lege trein richting Walcheren in de spits... #coronazld pic.twitter.com/sWSkPjY5v0

— Remie Openeer (@remieo) March 16, 2020

Maandagochtend 8 uur, Utrecht Centraal. Bizar. De trein is in ieder geval geen bijeenkomst met meer dan 100 man... #Coronavirusnl #treinleven pic.twitter.com/guNFBN3WNU

— jose duindam (@joseduindam) March 16, 2020

Lege trein (normaal op maandag: vol), lege laan (normaal: vol leerlingen), en lege school (normaal: bruisend): wat een rare periode gaan wij in! pic.twitter.com/NrrXlMkwPf

— Erik Jan Bakker (@ehvbak) March 16, 2020

  • 16 Maart 2020 om 10:47

NS neemt maatregelen tegen verspreiding coronavirus

Deze maatregelen zijn nodig om de verspreiding van het virus tegen te gaan en om onze collega’s gezond en fit te houden om de dienstverlening zo optimaal mogelijk te blijven doen binnen de genomen maatregelen.

Op een beperkt aantal trajecten rijden extra spitstreinen niet
Vanaf vandaag, vrijdag 13 maart, rijden op een beperkt aantal trajecten geen extra spitstreinen. Dit betekent dat overal de reguliere treindienst gewoon doorgaat. Net als in heel Nederland hebben wij ook te maken met minder collega's die aan het werk kunnen. We willen hen in kunnen zetten daar waar ze het hardst nodig zijn, op de reguliere treindiensten om Nederland zo goed mogelijk in beweging te houden. De afgelopen week hebben we al veel minder reizigers gezien in de trein. Vooral in de provincie Noord-Brabant zijn de reizigersaantallen fors gedaald. Daarnaast is de verwachting dat het aantal reizigers nog verder zal afnemen door de maatregel van de overheid om zoveel als mogelijk thuis te werken en het besluit van Hogescholen en Universiteiten om hoorcolleges online te doen. Voor actuele reisinformatie en reisadviezen kunnen reizigers terecht op de Reisplanner op www.ns.nl of in de NS-app.

Van dag tot dag bekijken we wat de ontwikkelingen rond het coronavirus zijn en wat de effecten daarvan zijn op onze dienstregeling en medewerkers. Op basis daarvan kijken we of er nog aanvullende maatregelen voor de dienstregeling moeten worden genomen.

Op deze trajecten rijden de extra spitstreinen niet:

  • Tussen Den Helder en Alkmaar vervallen de intercity’s van/naar Eindhoven en verder
  • Tussen Amersfoort en Deventer vervallen de extra spitsintercity’s
  • De rechtstreekse treinen tussen Dordrecht en Eindhoven rijden niet
  • Tussen Haarlem en Alkmaar rijden de extra spitsintercity’s niet
  • Tussen Den Bosch en Oss rijden de extra spitssprinters niet
  • Tussen Amsterdam en Enkhuizen rijden de extra spitsintercity’s in de spits niet
  • Tussen Groningen en Assen rijden de extra spitssprinters niet
  • Tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum rijden de extra spitssprinters niet
  • Tussen Breukelen en Veenendaal Centrum rijden de extra spitssprinters niet
  • De museumtrein van en naar Utrecht Maliebaan rijdt niet (Spoorwegmuseum is gesloten)
  • Tussen Harderwijk en Amersfoort rijden de extra spitssprinters niet

Contact beperken
Om medewerkers gezond en fit te houden en verspreiding van het virus tegen te gaan, beperken we het contact tussen medewerkers en reizigers. Daarom lopen conducteurs geen controle- en servicerondes in de trein. Het uitgangspunt is dat op elke trein een conducteur aanwezig is. Reizigers blijven verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs. Zij kunnen gecontroleerd worden. Ruim 90 procent van de reizigers passeert tijdens hun reis een poortje.

Stations
Vanaf zaterdag 14 maart 2020 is er per station, waar mogelijk, tenminste één winkel en één Tickets & Service-balie of OV Servicewinkel open voor onze reizigers. Zo bieden we onze reiziger waar dat kan nog informatie, hulp, een warme drank en iets te eten. De fietsenstallingen bij stations blijven open.

Evenementen en treinacties, waaronder Boekenweekgeschenk actie, uitgesteld
Verder vragen wij alle collega’s om waar dat kan thuis te werken, organiseren we zelf geen grote bijeenkomsten en evenementen meer en laten we reclame en PR activiteiten vervallen. Zo wordt de actie gratis reizen met het Boekenweekgeschenk uitgesteld.

Tot slot blijven we op stations aan reizigers vragen om te pinnen bij betalingen. Natuurlijk kan de reiziger, indien het niet anders kan, met contant geld betalen.

We vragen onze reizigers om hun medewerking en begrip voor onze maatregelen.


NS schrapt extra spitstreinen op aantal trajecten

Vanaf morgen, vrijdag 13 maart, rijden op een beperkt aantal trajecten geen extra spitstreinen. Dit betekent dat overal de reguliere treindienst gewoon doorgaat. Net als in heel Nederland hebben wij ook te maken met minder collega's die aan het werk kunnen. We willen hen in kunnen zetten daar waar ze het hardst nodig zijn, op de reguliere treindiensten om Nederland zo goed mogelijk in beweging te houden. De afgelopen week hebben we al veel minder reizigers gezien in de trein. Vooral in de provincie Noord-Brabant zijn de reizigersaantallen fors gedaald. Daarnaast is de verwachting dat het aantal reizigers nog verder zal afnemen door de maatregel van de overheid om zoveel als mogelijk thuis te werken en het besluit van Hogescholen en Universiteiten om hoorcolleges online te doen. Voor actuele reisinformatie en reisadviezen kunnen reizigers terecht op de Reisplanner op www.ns.nl of de Reisplanner Xtra app.

Op deze trajecten rijden de extra spitstreinen niet:

  • Tussen Den Helder en Alkmaar vervallen de intercity’s van/naar Eindhoven en verder
  • Tussen Amersfoort en Deventer vervallen de extra spitsintercity’s
  • De rechtstreekse treinen tussen Dordrecht en Eindhoven rijden niet
  • Tussen Haarlem en Alkmaar rijden de extra spitsintercity’s niet
  • Tussen Den Bosch en Oss rijden de extra spitssprinters niet
  • Tussen Amsterdam en Enkhuizen rijden de extra spitsintercity’s in de spits niet
  • Tussen Groningen en Assen rijden de extra spitssprinters niet
  • Tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum rijden de extra spitssprinters niet
  • Tussen Breukelen en Veenendaal Centrum rijden de extra spitssprinters niet
  • De museumtrein van en naar Utrecht Maliebaan rijdt niet
  • Tussen Harderwijk en Amersfoort rijden de extra spitssprinters niet

Voor meer informatie over hoe collega’s in het openbaar vervoer hun werk doen: https://www.ov-nl.nl/over-het-coronavirus/


Over het coronavirus

De OV-sector wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team samengesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM. Lees de gehele reactie namens alle vervoersbedrijven op de website van branchevereniging OV-NL: https://www.ov-nl.nl/over-het-coronavirus/


Nieuwe fietsenstalling station Amsterdam RAI open

Als de fietsenstalling open gaat wordt nog gebouwd aan de rechtstreekse doorgang vanuit de nieuwe metrohal. De fietsenstalling heeft 1797 plekken, dat is 1300 plekken meer dan in de oude stalling. Reizigers kunnen hun fiets hier elke eerste 24 uur gratis stallen met hun OV-chipkaart. Stallen zij langer dan 24 uur, dan betalen zij het tarief van € 1,25 per 24 uur met PIN. Reizigers die hun fiets regelmatig langer dan 24 uur stallen kunnen online bij NS een jaarabonnement afsluiten voor € 75.

De omgeving van station RAI is flink in ontwikkeling. Dit betekent dat het aantal reizigers dat gebruikmaakt van het station ook toeneemt. Daarom is het station de afgelopen jaren volledig gerenoveerd, zijn de treinsporen verdubbeld, heeft het station twee nieuwe perrons gekregen en wordt nu de laatste hand gelegd aan de uitbreiding en vernieuwing van de stationshal. Op 22 april vieren ProRail, gemeente Amsterdam, GVB, Vervoerregio Amsterdam en NS de opening van het geheel gerenoveerde station met de reizigers.

Duurzaam van deur-tot-deur

Reizen met de trein is één van de duurzaamste vormen van vervoer. Steeds meer Nederlanders pakken de trein. Nu al komt bijna de helft van de reizigers met de fiets naar het station. NS verwacht dat dit aantal snel zal stijgen. Ook het aantal OV-fietsritten voor het laatste stukje van de reis groeit ieder jaar. Momenteel heeft NS circa 900.000 OV-fiets abonnees, die gezamenlijk zo’n 5 miljoen ritten op jaarbasis maken. Om deze groei op te vangen en te versnellen hebben we het NS Fiets InnovatieLab: https://www.ns.nl/fietsenstallingen/fiets-innovatielab.html. Nieuwe technieken en innovaties worden samen met partners getest om de reizigers nog beter van dienst te zijn. Voorbeelden hiervan zijn het slimme OV-fiets slot en de nieuwe in- en uitcheckzone.


Zeshonderd treinreizigers komen proefzitten bij NS

1. Wat onderzoekt NS deze week?

De afgelopen twee jaar hebben ontwerpers en fabrikanten meegedacht over ons treininterieur van de toekomst. Zo’n interieur moet aan ontzettend veel wensen en eisen voldoen. Een trein moet om te beginnen natuurlijk comfortabel zijn. Maar ook veilig, goed schoon te houden en plek bieden aan voldoende reizigers. Met een groeiend aantal reizigers en niet altijd de mogelijkheid om meer of langere treinen te rijden, is dat laatste nog een hele uitdaging. De tussentijdse ontwerpen zijn door reizigers beoordeeld met behulp van virtual reality en prototypes. Maar nu wordt het echt spannend, want hoe bevalt het in de praktijk? Naast de bekende tweezits en vierzits, kunnen reizigers aanschuiven aan een hoge bartafel waaraan je kunt werken of naar buiten kijken. Ook is er een verhoogd zitje met extra ruimte voor bagage. Daarnaast onderzoeken we het comfort van wisselende opstellingen en wat reizigers vinden van de nieuwe uitstraling en sfeer van het interieur.

2. Waarom is dat belangrijk?

Voor ons staat voorop dat onze treinreizigers een comfortabele plek vinden in de trein en zich prettig voelen. Ook als het drukker wordt. We weten daarnaast uit onderzoek dat reizigers keuzevrijheid belangrijk vinden. Wie in alle rust wil werken, heeft andere wensen dan wie gezellig met familie of vrienden op pad is. Al die wensen proberen we een plek te geven in het treininterieur, zodat treinreizigers de reistijd als hun eigen tijd ervaren. Maar in de praktijk werkt het soms anders dan we bedacht hebben. Daarom willen we ontwerpen altijd ook in praktijk testen, met reizigers en met collega’s. Bevindingen uit deze onderzoeken gebruikt NS bij het ontwerp van het treininterieur van toekomstige treinen, zoals de nieuwe dubbeldekkers die we willen bestellen.

3. Wat is jouw persoonlijke favoriet?

Ik zie mezelf al helemaal zitten aan de hoge bartafel, met uitzicht naar buiten en voor me een tafel met stopcontact en USB-aansluitingen, zodat ik ook makkelijk even mijn laptop erbij kan pakken. Daarnaast vind ik zelf de kleuren en materiaalkeuzes heel mooi. Het hout heeft een warme uitstraling. En door subtiele details, zoals de vormgeving van handgrepen en stopcontacten, voelt het luxe én herkenbaar als NS.

Drie nieuwe begrippen:
Steek: “De steek is de afstand van je rugleuning tot de achterkant van de stoel voor je en bepaalt je beenruimte. In een trein is de steek meestal ruimer dan in het vliegtuig. De steek is belangrijk voor het zitcomfort, maar het bepaalt ook hoeveel zitplaatsen er mogelijk zijn en dus hoeveel reizigers er bij drukte kunnen zitten. We zijn dus op zoek naar een optimum: zoveel mogelijk zitplaatsen met zoveel mogelijk zitcomfort.”
Vis-à-vis: “Het is Frans voor tegenover, waarbij stoelen tegenover elkaar staan. In onze treinen wordt deze opstelling afgewisseld met stoelen die achter elkaar staan in coach-opstelling, voor meer privacy. We testen ook een nieuwe vis-à-vis opstelling, de verhoogde vierzit met een tafel in het midden."
Look and feel: “Naast het comfort onderzoeken we ook de uitstraling en sfeer. Reizigers moeten zich in onze treinen prettig voelen. Je moet dan denken aan materiaalkeuze, kleurgebruik en zelfs de akoestiek of hoe fel het licht is.”

  • 4 Maart 2020 om 07:30

Vernieuwd Driebergen-Zeist ontvangt maandag eerste treinen

Aanstaande maandag 2 maart vertrekken en stoppen de treinen weer volgens dienstregeling op het compleet vernieuwde station Driebergen-Zeist. Om 06h01 komt de eerste trein - een Intercity vanaf Utrecht Centraal - op het station aan. Afgelopen week was er vervangend busvervoer tussen Utrecht en Ede-Wageningen zodat ProRail de laatste werkzaamheden van een jarenlange verbouwing kon uitvoeren.

ProRail heeft afgelopen week de tijdelijke voetgangerstraverse verwijderd en de bovenleidingen klaargemaakt voor gebruik. Vanaf de start van de dienstregeling maandagmorgen vertrekken er weer twee Intercity's per uur in de richtingen Utrecht en Ede-Wageningen / Arnhem en twee Sprinters per uur richting Utrecht en richting Rhenen - in de spits zijn dat vier Sprinters.

Compleet nieuw stationsgebied Driebergen-Zeist
Het gebied rondom station Driebergen-Zeist is de afgelopen jaren compleet vernieuwd. ProRail heeft het station grondig verbouwd, met onder meer een nieuw plein onder het station. Aan dat plein is een fietsenstalling geopend met ruim 3000 plaatsen waar fietsers hun fiets kunnen parkeren of een van de 70 OV-fietsen kunnen lenen. In de omgeving is hard gewerkt aan een nieuw busstation en een parkeergarage met zo’n 600 plaatsen. Omdat er nu vier sporen liggen, kunnen Intercity’s die niet in Driebergen-Zeist stoppen hier Sprinters inhalen. Hierdoor zouden er vanaf de dienstregeling 2022 meer treinen kunnen rijden op de lijn Schiphol - Arnhem.


  • 28 Februari 2020 om 14:46

NS Jaarcijfers 2019 : Treinreiziger gaat er in 5 jaar fors op vooruit

De reis van de Nederlandse treinreiziger is de afgelopen 5 jaar fors verbeterd. Dat blijkt uit de jaarcijfers van NS over 2019, halverwege de huidige concessie. De reiziger waardeert de verbeteringen: 89% van de reizigers is tevreden tegenover 75% aan de start van de concessie in 2015.

In die jaren groeide het aantal dagelijkse reizigers van 1,1 naar 1,3 miljoen. Samen met Prorail verbeterden we de stations, waarbij 16 stations volledig werden verbouwd of vernieuwd. Dit leidde tot een forse verbetering van de stationsbeleving. We investeerden voor in totaal ruim € 3 miljard waarvan € 2,1 miljard in de aanschaf en modernisering van treinen. Het OV-fiets-gebruik steeg van 1,9 miljoen naar 5,3 miljoen ritten per jaar en de CO2-uitstoot daalde van 16 gram naar 0 per reizigerskilometer door de overgang naar 100% windstroom voor onze treinen.

NS wil nu een vervolgstap zetten voor de bereikbaarheidsambities van Nederland, daarvoor hebben we onze strategie vernieuwd onder de noemer: Nederland duurzaam bereikbaar, voor iedereen.

Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Onze vernieuwde strategie is ambitieus en realistisch tegelijk. Dat is ook nodig. De huidige populariteit van het spoor is geen vanzelfsprekendheid, maar de uitkomst van hard werken door duizenden collega’s. Door de reizigersgroei en de verstedelijking zijn de mobiliteitssopgaven voor de komende jaren enorm. We zitten midden in een energietransitie. We willen in Europa minder vliegen en meer met de trein reizen. Daarvoor is het van belang dat Nederland voor de lange termijn investeert in de noodzakelijke infrastructuur. Achterover leunen is er niet bij.”

Terugblik prestaties 2019: forse groei, tevreden reizigers

De trein is populair. In 2019 groeide het aantal reizigerskilometers met 3,7% ten opzichte van een jaar eerder, het hoogste groeicijfer sinds 2008. De groei deed zich vooral voor op drukke trajecten in de Randstad (+6,4%) en op de trajecten Amersfoort – Deventer (+10,7%), Arnhem – Utrecht (+8,2%), Venlo – Eindhoven (+7,4%) en Groningen – Zwolle (+5%). De kans op een zitplaats in de spits bleef tijdens deze groei ongeveer gelijk: 94,9% (2018: 95,1%). Net als vorig jaar kwam 92,6% van de reizigers op tijd. Reizigers waren opnieuw meer tevreden: 89% gaf een 7 of hoger (2018: 86%). Op alle onderdelen voldeed NS aan de afspraken. Op 10 van de 12 afspraken werd zelfs de ambitieuze streefwaarde behaald. Vanwege de behaalde prestaties kan NS nu een bonus van het ministerie van I&W tegemoet zien van € 6 miljoen. De afgelopen 5 jaar betaalde NS in Nederland bijna € 2 miljard aan concessievergoeding en railinfraheffing.

Vernieuwde strategie: Nederland duurzaam bereikbaar, voor iedereen

De komende jaren wil NS de ‘flexreiziger’ ruim baan geven, zo blijkt uit de strategie “Nederland duurzaam bereikbaar, voor iedereen”. Van Boxtel: “De flexreiziger ziet zichzelf niet als automobilist, treinreiziger of fietser, maar kiest het vervoer afhankelijk van het moment en de bestemming. Daarvoor moeten we de muren tussen de verschillende vormen van privé-, deel- en openbaar vervoer zoveel mogelijk weghalen, in samenwerking met de gehele mobiliteitssector. Zo krijg je als reiziger een zo breed mogelijk aanbod waar reizen op internationaal, nationaal, grootstedelijk niveau en in de regio naadloos in elkaar over gaan. Zo bedienen we een nieuwe generatie reizigers met flexibele vervoersmogelijkheden voor wie de trein een logische keuze is.” De vernieuwde strategie is in zorgvuldig overleg met de Centrale Ondernemingsraad (COR) van NS tot stand gekomen. Over één punt verschillen de COR en NS nog van mening. De COR adviseert een werkgelegenheidsgarantie voor de duur van de strategie op te nemen en heeft over dit punt uitspraak gevraagd aan de Ondernemingskamer.

Beter betaalbaar voor jongeren

NS maakt treinreizen beter betaalbaar voor jongeren van 12 t/m 18 jaar. Dat is één van de maatregelen die uit de nieuwe strategie voortkomt. Met een nieuwe jongerendagkaart en een nieuw jongerenweekendabonnement, wordt reizen voor hen 55% tot 60% goedkoper dan nu. Een gezin met kinderen in deze leeftijdscategorie kan hiermee maandelijks tot honderd euro besparen. De maatregel geldt in eerste instantie voor een halfjaar. Als de jongerenkaarten populair blijken, wordt deze maatregel doorgezet.

Krachtig netwerk, uitbreiding treinvloot

De ruggengraat van de NS-strategie blijft de trein met een krachtig en vitaal netwerk waarin stations steeds meer een mobiliteitshub worden en samen met het hoofdrailnet een onlosmakelijk geheel zijn. Hiervoor heeft NS haar investeringsprogramma verhoogd naar ruim €6 miljard voor de gehele concessieperiode. Naast deze verbeteringen is NS bezig om in verschillende regio’s de reistijd te verkorten en overstapmogelijkheden te verbeteren.

NS verwacht dat de reizigersaantallen de komende 5 jaar verder gaan groeien. De kans op een zitplaats blijft daarmee onder druk staan. De afgelopen jaren investeerde NS flink in de aanschaf, revisie en modernisering van treinen. Na de instroom van de Sprinter FLIRT (2017), de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG 2018-2023), is NS nu bezig met de ontwikkeling van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG 2021-2028). Voor de verdere uitbreiding van de treinvloot, onderzoekt NS de mogelijkheid om nieuwe treinen aan te schaffen die in de periode 2027-2030 op het spoor kunnen komen. Daarbij overweegt NS een tussenvorm van dubbel- en enkeldekker.

Stations, een onmisbare schakel voor de reiziger en de stad

De tevredenheid over de stations stijgt al jaren. In 2019 was 77% van de reizigers tevreden over het station tegenover 65% bij de start van de concessie in 2015. Samen met ProRail werken we aan veilige en comfortabele stations. In 2019 zijn we gestart met een upgrade van 200 stations. Inmiddels zijn er landelijk 8 nieuwe Stationshuiskamers geopend en 50 vernieuwde toiletten geplaatst. 108 toiletten kregen een nieuwe toegangsdeur, waarmee contactloos betalen mogelijk is. Ook zijn er 189 watertappunten geopend, waarmee het totaal op 241 komt.

Het station is tevens dé schakel in de hele reis van deur tot deur: fiets, auto, ander openbaar vervoer komt hier allemaal samen. In 2019 hebben gemeente Utrecht, ProRail en NS één van de grootste fietsenstallingen ter wereld geopend met 12.500 fietsparkeerplekken en 1.000 OV-fietsen. Afgelopen jaar is station Heerlen na een verbouwing van zeven jaar officieel geopend. Onder meer de stationsomgeving in Roosendaal, Zwolle en Den Haag Hollands Spoor staan nu op de planning om te worden herontwikkeld.

Na verbeterde spoorprestaties, ook verbeterde financiële prestaties

Financieel sluit NS 2019 af met een omzet van € 6.661 miljoen, een groei van 12,4% ten opzichte van 2018 (€5.926 miljoen). NS realiseerde een resultaat uit bedrijfsactiviteiten van € 287 miljoen (2018: € 195 miljoen). Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten, geschoond voor bijzondere baten en lasten, bedroeg € 242 miljoen, een stijging van € 37 miljoen vergeleken met 2018 (€ 205 miljoen). De nettowinst kwam in 2019 uit op € 215 miljoen, tegenover € 116 miljoen in 2018. De resultaatverbetering is te danken aan de activiteiten in Nederland.

Activiteiten in Nederland

In Nederland groeiden de vervoersopbrengsten met 6,0% naar € 2.661 miljoen (2018: € 2.510 miljoen). Dit werd veroorzaakt door de groei van het aantal reizigerskilometers (3,7%) en de jaarlijkse prijsindexatie (1,8%). De opbrengsten uit stationsontwikkeling en -exploitatie zijn in 2019 met € 45 miljoen afgenomen tot € 547 miljoen, veroorzaakt door het overdragen aan derden in de markt van de retailformules HEMA, Broodzaak, Smullers en Starbucks aan derden. Hierdoor dalen de retailopbengsten en stijgen de verhuuropbrengsten. Gecorrigeerd voor dit effect stijgen de opbrengsten onder andere een stijging van het aantal OV-fietsritten, extra parkeerinkomsten en een Like-for-Like-stijging van de retailomzet met ruim 4%. Het onderliggend resultaat in Nederland steeg met € 70 miljoen naar € 213 miljoen (2018 € 144 miljoen). De resultaatverbetering is te danken aan de omzetstijging in combinatie met een slechts zeer beperkte stijging van de kosten. De verbetering van onze operationele prestaties, tevreden reizigers en betrokken medewerkers vormen de basis voor de verbetering van het resultaat uit onze bedrijfsactiviteiten in Nederland. NS investeerde afgelopen jaar € 611 miljoen in Nederland, vooral in de aanschaf en modernisering van treinen en IT-oplossingen, die van steeds groter belang worden voor onze bedrijfsvoering.

Activiteiten in het buitenland

In 2019 realiseerde Abellio een omzet in het buitenland van € 3.453 miljoen (2018: € 2.824 miljoen), waarvan € 2.919 miljoen voor Abellio UK en € 534 miljoen voor Abellio Duitsland. Het onderliggend resultaat uit bedrijfsactiviteiten uit het buitenland daalde met € 33 miljoen naar € 29 miljoen (2018 € 62 miljoen). Een verslechtering van het resultaat voor Abellio Duitsland met € 31,4 miljoen naar een negatief resultaat van € 32,8 miljoen (2018 € 1,4 miljoen negatief) was de belangrijkste oorzaak voor deze daling. Abellio UK wist haar onderliggend resultaat uit bedrijfsactiviteiten licht te verbeteren naar € 61,8 miljoen (2018 € 60,4 miljoen). De nettowinst van Abellio*1 kwam uit op € 4 miljoen ( 2018 € 23 miljoen).

In het Verenigd Koninkrijk groeide de omzet in Britse ponden met 18,9%, waarvan autonoom 10,4%. Deze autonome groei wordt met name gerealiseerd in de concessies Greater Anglia, ScotRail en West Midlands. De start van de concessie East Midlands in augustus 2019 zorgde voor de resterende groei. Abellio UK realiseerde een bedrijfsresultaat van € 81,6 miljoen. Geschoond voor het IFRS16-effect*2 realiseerde Abellio UK een bedrijfsresultaat van € 57,7 miljoen (2018: € 41,0 miljoen) en een nettowinst van € 30,8 miljoen (2018: € 16,0 miljoen).

De situatie in het Verenigd Koninkrijk blijft turbulent en onzeker, mede door de Brexit. Voor Greater Anglia is het dispuut met de DfT over het afrekenmechansime voor de concessie nog niet opgelost. Transport of Scotland heeft besloten de concessie te beëindigen in maart 2022 en geen gebruik te maken van de verlengingsoptie met drie jaar. Daarnaast loopt er de zogeheten Williams-review: een onderzoek naar de inrichting van de Britse spoorsector. Deze ontwikkelingen hebben onze volle aandacht.

In Duitsland heeft Abellio een omzet gerealiseerd van € 534 miljoen, een groei van € 177 miljoen. Deze groei wordt vooral gerealiseerd door de start van de concessies Dieselnetz Sachsen-Anhalt (DISA) in Midden-Duitsland en Rhein-Ruhr-Express (RRX) in Noordrijn-Westfalen in december 2018 en de start van Stuttgarter Netz (STN, Baden-Württemberg) in juni 2019 . Abellio Duitsland behaalde in 2019 een negatief bedrijfsresultaat van € 24,5 miljoen. Geschoond voor IFRS16*2 kwam dit uit op € 32,8 miljoen negatief (2018 € 1,4 miljoen negatief). Daarmee sloot Abellio Duitsland het jaar af met een nettoverlies van € 28,8 miljoen, geschoond voor IFRS16 (2018 € 6,6 miljoen nettoverlies).

Naast de mobilisatiekosten, is het verlies in Duitsland voor een belangrijk deel veroorzaakt door drie factoren. Er is een nieuwe cao tussen Deutsche Bahn en de vakbonden afgesproken die naast hogere vergoedingen ook leidt tot een lagere arbeidsproductiviteit. Vanwege krapte op de Duitse arbeidsmarkt zijn de overige vervoerders in Duitsland, zoals Abellio, genoodzaakt deze cao te volgen, zonder dat hier compensatie tegenover staat van de opdrachtgevers. De krapte op de arbeidsmarkt resulteert daarnaast in hogere opleidingskosten. Tot slot leidt een sterke stijging van werkzaamheden aan het spoor tot een lagere punctualiteit en daarmee tot hogere inhoudingen op de vergoedingen van de opdrachtgevers terwijl de vervoerders dit verlies aan punctualiteit niet kunnen beïnvloeden. Op landelijk niveau spreken de vervoerders en opdrachtgevers over compensatie.

Voor alle concessies van Abellio in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland is de verwachting dat zij over de contractperiode winstgevend zijn.

Financiële positie en vooruitblik

Eind 2019 heeft NS de beschikking over geldmiddelen van € 818 miljoen waartegenover € 755 miljoen aan financiële verplichtingen staat. Daarmee is NS ultimo 2019 in feite schuldenvrij. Met het oog op de verwachte groei van het aantal reizigers en de toenemende drukte op het spoor en de stations blijft NS de komende jaren investeren. In treinen, stations en ICT-oplossingen om de drukte te kunnen verwerken en aan de verwachting van onze klanten te kunnen voldoen. NS verwacht dat de kasstroom en financieringscapaciteit voldoende zijn voor het NS-investeringsprogramma van circa € 3,7 miljard tot en met 2024. Daarvoor is nodig dat NS de initiatieven om het resultaat te verbeteren verder doorzet vanuit de basis van goede operationele prestaties en tevreden klanten.

Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/jaarverslag

*1 De consolidatie van Abellio bestaat uit Abellio UK, Abellio Duitsland en de Nederlandse entiteit Abellio Transport Holding. De holding heeft een nettowinst gerealiseerd van € 6 miljoen welke met name voortvloeit uit intercompany financieel resultaat met betrekking tot de buitenlandse activiteiten. Het intercompany financieel resultaat bestaat uit rente-inkomsten op de door Abellio Transport Holding verstrekte leningen en vergoedingen voor verstrekte garanties.

*2 IFRS16 introduceert een eenduidige ‘on-balance’ verslaggevingsmodel voor lessees. Voor NS, als lessee, resulteert dit in het activeren van het gebruiksrecht en het passiveren van de leaseverplichtingen welke de verplichting tot toekomstige leasebetalingen representeert. Dit betekent ook dat de jaarlijks verschuldigde leasebetalingen in de resultatenrekening worden vervangen door afschrijvingen en rentelasten. Voor NS betekent invoering van IFRS16 een positieve invloed op het resultaat uit bedrijfsactiviteiten van €33 miljoen en een negatieve invloed op de nettowinst van €4 miljoen vergeleken met 2018.


NS: treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 โ€“ 18 jaar

NS maakt treinreizen beter betaalbaar voor jongeren van 12 t/m 18 jaar. Die maatregel komt voort uit de vernieuwde strategie van NS. NS komt daarvoor met twee nieuwe jongerenkaarten, waarmee zij vaak 50% tot 60% goedkoper uit zijn. De maatregel start in de zomer van dit jaar. Een gezin met twee kinderen in deze leeftijdscategorie kan zo honderden euro’s per jaar besparen.

Tjalling Smit, lid Raad van bestuur NS: “We willen de trein een logische keuze maken voor een nieuwe generatie reizigers. Jongeren reizen graag zelfstandig. Daarbij gaan ze het liefst een dagje naar de stad of naar familie. De kosten voor een treinkaartje zijn voor hen al snel aan de hoge kant. Voor kinderen tot 12 jaar is de trein gratis en voor studenten ook. Jongeren tot en met 18 vallen daar tussenin. Dat gaan we nu oplossen door treinreizen fors goedkoper te maken voor jongeren.”

Vervoer is voor veel gezinnen een grote kostenpost. Bovenop de vaste lasten van een auto, zijn de extra kosten voor een treinkaartje al snel te hoog. Smit: “Jongeren die naar familie, een concert of sportwedstrijd gaan, worden dan vaak met de auto gebracht. Zonde natuurlijk. Jongeren kunnen straks betaalbaar en zelfstandig op pad, de ouders niet meer hun auto te pakken en het is nog duurzaam ook.”

Reizen en jongeren
Jongeren tussen de 12 en de 18 reizen voornamelijk voor een dagje naar de stad, zo blijkt uit onderzoek onder 1087 jongeren en ouders van jongeren, uitgevoerd door NS. Op de tweede plaats staat familie- of vriendenbezoek. Jongeren reizen vooral in het weekend. Daarbij hebben ze de voorkeur voor een vaste prijs voor een kaartje, zonder bijkomende kosten achteraf. 71% van de jongeren zegt vaker met de trein te reizen als er een specifieke jongerenkaart komt voor een aantrekkelijke prijs. 57% van de ouders geeft aan dan vaker als gezin de trein te zullen nemen.

Dagkaart en weekendabonnement voor jongeren
NS komt met 2 nieuwe ticketmogelijkheden. Met de nieuwe Jongerendagkaart kun je de hele dag – maar buiten de spits – onbeperkt treinreizen voor €7,50. Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen. Daarnaast komt er een nieuw Jongeren Weekend-abonnement. Hiermee kun je voor €15 per maand het hele weekend onbeperkt vrij reizen.

Na een halfjaar bekijkt NS hoe populair de nieuwe jongerenkaarten zijn. Mocht deze onverwachts tegenvallen, dan gaat NS andere maatregelen onderzoeken om meer jongeren voor de trein te laten kiezen.

Illustratie met 3 rekenvoorbeelden: Een dagje naar de stad
Een jongere uit het Drentse Beilen die een dagje naar de stad Groningen gaat, is met de trein – afhankelijk van een kortingskaart – nu nog tussen de € 10,68 en de € 17,80 kwijt voor een dagretour. Met de nieuwe Jongerendagkaart betaal hij €7,50 en is hij 30% tot 58% goedkoper uit. Een jongere uit Woerden die een dagje Rotterdam doet, bespaart zo 25% tot 55%. Een jongere die vanuit Roermond reist naar Maastricht bespaart 34% tot 60%.

Een gezin uit Roermond heeft 2 kinderen tussen de 12 en 18 die allebei 2 keer per maand naar Maastricht gaan. Met een kortingsabonnement zijn zij nu nog ongeveer € 540,- per jaar kwijt. Zonder korting zou dat zelf € 900,- zijn. Met het nieuwe Jongeren Weekendabonnement betaalt dit gezin straks € 360,- per jaar. Daarvoor kunnen zij dan elk weekend van het jaar onbeperkt reizen.


Het is weer carnaval en #NSisdeBOB

Mocht je de komende dagen met een konijn, Donald Trump, dansende banaan, prins, dalmatiër of complete Raad van Elf in de trein zitten: dat kan kloppen. Het is weer carnaval en NS viert het feest uitgebreid mee. En natuurlijk zorgen wij ervoor dat je veilig feest kunt vieren en weer goed thuiskomt, want #NSisdeBOB. Er staan honderden machinisten, Veiligheid & Service-medewerkers, conducteurs en andere NS'ers klaar om van carnaval een succes te maken.

Prinselijk vervoer

In zeven plaatsen brengt NS de prins naar het feest toe. Op zaterdag zijn de intochten in Maastricht, Heerlen, Tilburg, Eindhoven, Vught en Roosendaal. Op zondag komt Amadeiro XXVI stipt om 11.11 uur aan op Oeteldonk Centraol ('s-Hertogenbosch). 

Naast het koninklijke vervoer, zal NS de prinsen welkom heten op de NS Stations en onderscheiden met de officiële prinsenkettingen.

Scoor je NS Carnavalsembleem

Ook het publiek en de reizigers worden door NS op een voetstuk geplaatst. Er worden honderden speciale NS Carnavalsemblemen uitgedeeld bij de intochten. Makkelijk op je kiel of andere carnavalspak te strijken, naaien of spelden.

Breda en Roermond

Voor het eerst levert NS ook een bijdrage aan carnaval in Breda en vastelaovend in Roermond. Reizigers die na het carnavalsweekend in Breda weer in de trein stappen, worden zondag de 23e feestelijk uitgezwaaid.

De Gebroeders Ko zongen het ooit al: “Eén bitterbal en ik was verloren. Ik vergeet nooit meer wat ze toen zei: ‘Wil jij een bitterbal van mij?’” Daarom deelt NS zondagavond samen met de Smullers op het station gratis bitterballen uit. Dé manier om voldaan terug te gaan naar huis.

Op carnavalszondag zien we dat er drie keer zoveel reizigers vertrekken vanaf station Breda dan op een normale zondag. Bijna een derde van die reizigers komt uit de zuidelijke randstad. Er komen veel mensen uit Dordrecht, Rotterdam en Delft naar Breda. Hossen op de Markt is voor veel mensen de afsluiter van het weekend. Als het evenement klaar is om 22.00 uur komen veel mensen naar het station om de trein te pakken. We willen deze mensen met een extra vrolijk gezicht in de trein laten stappen.

In Roermond is de toegang naar de Sjtasiefestasie vanuit het NS Station van Roermond is helemaal vernieuwd. NS, Stichting Sjtasiefestasie en Sjtadsvastelaovereniging D’n Uul hebben de samenwerking gezocht om de beleving van het grootste carnavalsevenement van Limburg al op het station te laten beginnen.

Om de samenwerking te bezegelen, krijgen Sjtadsprins Vito I, Sjtadsjeugprins Cas I en Vorst Dirk I van D’n Uul op vrijdag het officiële NS-carnavalsembleem opgespeld van stationsmanager Ben Schols. Eerder werd het station al versierd in de kleuren van Sjtadsvastelaovereniging D’n Uul.

NS Reisplanner in carnavalsstemming

In de NS-app kun je gewoon op de carnavalsnaam van de plek waar je naartoe moet zoeken. 101 plaatsen zijn onder hun carnavalsnaam te vinden, zoals Kruikenstad, Kielegat en Tulpetaonestad. Maar ook steden boven de rivieren staan erin, zoals Boemeldam (Purmerend) naar Waaienburg (Den Helder).

Woensdag 26 februari, als de feestvierders hun askruisje hebben gehaald, wordt alles weer teruggezet.


Reizigers meer tevreden over treinstations, Delft grootste stijger

Het populairste station van Nederland is het Limburgse Klimmen-Ransdaal. 97% van de reizigers is tevreden over dit authentieke station, een rijksmonument uit 1913. Het Brabantse station Lage Zwaluwe is met 27% het minst populair, mede door de afstand van het station tot het dorp en de ligging naast de snelweg. Het in nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer krijgt in het eerste jaar van zijn bestaan van 89% van de reizigers een 7 of hoger.

Stationshuiskamers, toiletten en watertappunten

Stations zijn enorm belangrijk voor de reiservaring. Daarom willen ProRail en NS ervoor zorgen dat de stations comfortabel en veilig zijn.

Vorig jaar kondigde NS aan dat 200 regionale stations binnen 5 jaar een upgrade krijgen. Inmiddels zijn er landelijk 8 nieuwe Stationshuiskamers geopend en samen met ProRail 50 vernieuwde toiletten geplaatst. 108 toiletten kregen een vernieuwde toegangsdeur, waar contactloos betalen mogelijk is. Ook zijn er 189 watertappunten geopend, waarmee het totaal op 241 komt. 88% van de reizigers heeft onderweg de mogelijkheid om een warme drank te kopen.

Fietsparkeren en toegankelijkheid

ProRail werkte op veel plaatsen in het land aan het creëren van meer fietsparkeerplekken. Hoogtepunt daarbij was de oplevering van de grootste fietsenstalling van de wereld, bij Utrecht Centraal. Sinds de opening van deze fietsenstalling, samen met NS en gemeente Utrecht, telt Nederland nu meer dan 500.000 fietsparkeerplekken. Ook herstelde ProRail de monumentale perronkappen van Haarlem, leverde de spoorbeheerder het vernieuwde station Heerlen op, en maakte het 21 stations extra toegankelijk. Daarmee is nu 66% van de Nederlandse stations toegankelijk voor reizigers met een beperking.

Dowload hier de lijst met alle Nederlandse stations van de Stationsbelevingsmonitor 2019.


Marike van Lier Lels herbenoemd tot Commissaris van NS

Per 3 februari jl. is Marike van Lier Lels herbenoemd tot lid van de Raad van Commissarissen (RvC) van NS. Haar herbenoeming is voor de duur van vier jaar. In 2016 trad Van Lier Lels toe tot de RvC van NS. 

Met de herbenoeming van Van Lier Lels wordt haar kennis en kunde voor NS behouden. Daarnaast draagt de herbenoeming bij aan de gewenste continuïteit binnen de RvC. Mevrouw Van Lier Lels is met ‘versterkt recht van aanbeveling’ van de Centrale Ondernemingsraad door de RvC voorgedragen aan de aandeelhouder. De minister van Financiën heeft haar vervolgens herbenoemd.

Download hier de persfoto van Marike van Lier Lels 


Komende week geen treinen tussen Utrecht en Ede-Wageningen

Komende week rijden er geen treinen tussen station Utrecht Centraal en station Ede-Wageningen en tussen Utrecht en station Rhenen. NS zet op deze trajecten bussen in. De treinen rijden niet omdat ProRail tussen 22 februari en 2 maart de uitgebreide verbouwing van het stationsgebied van Driebergen-Zeist afrondt.

De vervangende bussen stoppen op dezelfde stations als de treinen zouden doen, met als uitzondering station Utrecht Vaartsche Rijn. Reizigers van en naar dit station wordt geadviseerd over Utrecht Centraal te reizen.

Voor vertrek, reisplannercheck
Deze buitendienststelling is onder meer nodig om de tijdelijke voetgangerstraverse weg te halen. Ook maakt ProRail de bovenleidingen klaargemaakt voor gebruik. Het treinverkeer wordt op maandag 2 maart weer hervat. NS raadt reizigers tijdens de werkzaamheden aan: voor vertrek, reisplannercheck.

Compeet nieuw stationsgebied Driebergen-Zeist
Station Driebergen-Zeist is de afgelopen jaren compleet vernieuwd. Rondom het station is er jarenlang hard gewerkt aan een nieuw busstation en een parkeergarage met zo’n 600 plaatsen. Onder het station is een fietsenstalling geopend met ruim 3000 plaatsen waar fietsers hun fiets kunnen parkeren of een van de 70 OV-fietsen kunnen lenen. Omdat er straks vier sporen zijn, kunnen Intercity’s die niet in Driebergen-Zeist stoppen hier Sprinters inhalen. Hierdoor kunnen er de komende jaren meer treinen gaan rijden op de lijn Schiphol - Arnhem.


NS start werkzaamheden aan poortjes Den Haag Centraal

Reizigers gaan vanaf vandaag merken dat er gewerkt wordt in het station Den Haag Centraal. De in- en uitcheckpoortjes bij de perrons 7, 8, 9 en 10 worden ruim zes meter de hal in geplaatst en er komen extra poortjes bij. Zo wordt de in- en uitcheckcapaciteit vergroot en kunnen reizigers makkelijker overstappen zonder dat ze in en uit moeten checken. Door de werkzaamheden kunnen de poortjes uiteindelijk ook sluiten. 

De verplaatsing van de toegangspoortjes gaat in fases. Telkens wordt het deel waar gewerkt wordt afgeschermd met bouwhekken en als het nodig is worden er tijdelijk mobiele in- en uitcheckpalen geplaatst. In de weken dat de werkzaamheden het meeste impact hebben op de reizigers, voornamelijk in de maand maart en begin april, zet NS ter plekke extra medewerkers in om reizigers te helpen en vragen te beantwoorden. Naar verwachting zijn de werkzaamheden voor de zomer klaar.

Poortjes gaan dicht

Als de poortjes verplaatst zijn, gaan ze komende zomer dicht. Dat doet NS niet zomaar, er staan de eerste weken ook weer extra medewerkers  bij de poortjes om reizigers te begeleiden.

De verplaatsing is tijdelijk nodig omdat de drukte op de perrons 8 en 9 soms te groot is. Daardoor zijn de poortjes ook nog niet gesloten. De planning is dat eind 2024 de perrons door ProRail een paar meter verschoven zijn richting de Binckhorst. Dan ontstaat er meer ruimte aan de voorkant van de perrons. Dan zullen de poortjes ook weer vanaf hun tijdelijke locatie verplaatst worden richting de sporen.

Veilig gevoel

Sinds 2014 heeft NS op 76 stations poortjes gesloten. Op stations met gesloten poortjes geeft 89 procent van de reizigers aan zich veilig te voelen. Op stations zonder poortjes is dit 79 procent. Ondertussen passeert ruim 90 procent van de reizigers een poortje tijdens hun reis.


โŒ