[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 19 Augustus 2019NS Nieuws

Nieuwe stationspiano in Delft is begin van Jazz Festival

De klanken van het Jazz Festival Delft klinken vrijdagmiddag 23 augustus al in het NS Station Delft. Om te vieren dat er weer een stationspiano is, zal architect Francine Houben de piano onthullen. Houben is de architect van het NS Station Delft en is een groot promotor van de informele muziekcultuur in de publieke ruimte. Daarna treedt het Delfts Jazz-duo BOIZ op als opwarmertje voor het Jazz Festival Delft.

In Delft stond vlak na de opening van het nieuwe NS Station ook een piano. Maar door vernielingen moest die weer weg. “We wilden de piano graag weer terug”, zegt stationsmanager Frits van Dijk. “Dat kan nu door ‘m ’s avonds weg te halen en ’s ochtends weer terug te plaatsen. Overdag is er continu toezicht op de piano. En kunnen reizigers weer hun muzikale kunsten laten horen.”

Vrijdag 23 augustus om 15.45 uur zal architect Francine Houben de piano onthullen.

BOIZ

23 augustus begint ook Jazz Festival Delft. Het Delftse Jazz-duo BOIZ trapt het festival om 16:00 uur af op de nieuwe stationspiano. Het duo bestaat uit de Delftse pianist Bas Boon en zangeres Iris van der Made. Zij spelen bekend repertoire met een originele twist en jazzy songs op toegankelijk wijze. De combinatie van het avontuurlijke pianospel en de warme uitnodigende stem van Iris zorgen voor een sfeervol optreden.

Het duo zal die avond ook nog optreden bij Café Vanouds en Iris van der Made is ook de host van een van de pleinen van het Jazz Festival Delft.


OuderNS Nieuws

Halfjaarcijfers NS: Reizigersgroei zet door, spoorplafond in zicht

Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Het is fijn dat meer reizigers voor de trein als duurzaam vervoermiddel kiezen, ook met oog op het klimaatakkoord. Nu het spoorplafond vervroegd in zicht komt, hebben we dringend meer capaciteit nodig om meer treinen te kunnen rijden. NS pleit er daarom samen met de Mobiliteitsalliantie voor dat het budget voor ProRail versneld beschikbaar komt om knelpunten in de infrastructuur voor 2027 op te lossen.”

Nieuwste prognoses

De nieuwste prognoses van NS laten zien dat het Nederlandse spoor in 2027 zijn plafond bereikt. Dat is 3 jaar eerder dan verwacht in de Nationale Markt en Capaciteits Analyse (NMCA) die door het Rijk gehanteerd wordt bij het bepalen van de noodzakelijke infrastructuur. Als de trend van het eerste halfjaar doorzet, is het spoorplafond zelfs in 2025 al bereikt.

Nieuwe treinen, zitplaatskans

NS houdt bij de aanschaf van treinen en het ontwikkelen van de dienstregeling rekening met deze snelle groei. Steeds vaker ontstaat de situatie dat er onvoldoende spoor is om nog meer ritten te rijden of om treinen te verlengen. Ook zijn cruciale perrons hiervoor te kort. Op de drukste trajecten kunnen treinen nu al niet meer verlengd worden. Mede daardoor daalde de kans op een zitplaats in de spits in de eerste helft van dit jaar naar 95,0%, tegenover 95,5% een jaar eerder.

Snellere groei dan verwacht

Het Rijk maakt bij de keuze voor infrastructuur gebruik van de NMCA-prognoses met basisjaar 2014 – het einde van de economische crisis. Daarmee gaat zij uit van een jaarlijkse reizigersgroei tussen de 1,4 en de 1,9%. Tussen 2014 en 2018 groeide het aantal reizigerskilometers landelijk echter gemiddeld met 2,2% per jaar. In de eerste helft van 2019 was die groei dus nog hoger: 4,6%. De groei in treinen naar stations als Rotterdam Centraal, Schiphol Airport en Leiden Centraal is nog groter.

Ook internationaal groeit de populariteit van trein. Het aantal reizigers naar steden als Brussel, Parijs, Frankfurt en Londen groeide met 10 tot 20%.

Op koers midterm review

In de eerste helft van 2019 kwam 92,9% van de reizigers, inclusief overstappen, op tijd (eerste helft 2018: 93,1%). De punctualiteit op de hogesnelheidslijn ligt, mede door software-problemen in de eerste maanden, iets onder het niveau van 2018. Nadat verbetermaatregelen genomen zijn, is de hinder voor reizigers afgenomen en lijkt NS voor het derde jaar op rij de afspraken voor de hogesnelheidslijn te halen. Wel blijven de prestaties HSL alle aandacht vragen van NS en ProRail.

Met de halfjaarcijfers ligt NS op koers om aan de eisen voor de midterm review van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat te voldoen.

Financiën

De omzet voor de NS Groep stijgt met € 285 miljoen naar € 3.156 miljoen over het eerste halfjaar 2019. De omzet Nederland groeit van € 1.523 miljoen naar € 1.582 miljoen. Deze stijging is met name gedreven door de groei in het aantal reizigerskilometers met 4,6%.

De omzet van Abellio Verenigd Koninkrijk groeit naar € 1.322 miljoen (2018: € 1.180 miljoen). Deze groei wordt met name veroorzaakt door de autonome groei van bestaande Britse concessies, zoals ScotRail, West Midlands en East Anglia. NS blijft de Brexit en de mogelijke effecten hiervan op de Britse spoorwegmarkt nauwgezet volgen.

De omzet van Abellio Duitsland groeit naar € 252 miljoen (2018: € 168 miljoen). Deze groei wordt vooral gerealiseerd door de start van de concessies DISA in Mittel Deutschland en RRX in Nordrhein-Westfalen op 8 december 2018.

Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten (EBIT) komt in de eerste helft van 2019 uit op € 120 miljoen (2018 € 34 miljoen). Het onderliggend resultaat uit bedrijfsactiviteiten, het resultaat geschoond voor incidentele baten en lasten, is over de eerste helft van 2019 uitgekomen op € 96 miljoen vergeleken met € 50 miljoen over de vergelijkbare periode in 2018. NS trof een voorziening voor de uitkering zoals geadviseerd door de Commissie Individuele Tegemoetkoming Slachtoffers WOII Transporten NS (€ 42,5 miljoen). Daarnaast ontving NS een aanvullende betaling van AnsaldoBreda vanwege definitieve verkoop van de V250 aan Trenitalia (€ 21 miljoen). Een aanpassing van het concessie-afrekenmechanisme voor East Anglia (CLE) over voorgaande jaren heeft een positieve resultaatsimpact van € 4 miljoen. Ten slotte ontving NS de boete van € 41 miljoen terug van ACM, nadat de rechtbank Rotterdam op 27 juni 2019 het besluit van de ACM heeft vernietigd. De ACM heeft hoger beroep aangetekend en een termijn gevraagd om de gronden aan te vullen.

NS rapporteert een nettoresultaat van € 94 miljoen over het eerste halfjaar 2019 vergeleken met een nettoresultaat van € 21 miljoen in 2018.

Financiële opgave

De verbeterde operationele prestaties voor reizigers - zoals de hoge punctualiteit en klanttevredenheid - zijn mede mogelijk door de forse investeringen die NS de laatste jaren voor de reizigers heeft gedaan, waaronder betere service, verbetering van IT en het lopende investeringsprogramma van circa € 3,8 miljard in de vernieuwing en aanschaf van treinen. Tegelijkertijd leidt dit tot een financiële opgave. NS verwacht op basis van het concernplan en resultaatsverbeteringsinitiatieven de komende jaren voldoende resultaat te blijven genereren om deze investeringen te kunnen blijven doen. Zo kan NS ook in de toekomst blijven investeren in de bereikbaarheid van Nederland en tegelijkertijd het treinkaartje betaalbaar houden.

 

Lees hier het volledige financiele halfjaarrapport.


Werkzaamheden Alphen a/d Rijn - Gouda van start op zaterdag 17 augustus

Gevolgen voor de treinreizigers

Vanaf 17 augustus tot en met 8 september stoppen geen treinen op station Waddinxveen Noord. En van vrijdag 23 augustus tot en met zondag 1 september rijden er helemaal geen treinen op het gehele traject Alphen a/d Rijn - Gouda. NS zet bussen in.

In het weekend rijden, vanwege spoorwerkzaamheden op zaterdag 24 en zondag 25 augustus, ook geen treinen tussen Leiden Centraal – Woerden. Ditzelfde geldt op zaterdag 31 augustus en zondag 1 september tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn. Ook hier is er vervangend busvervoer.

Treinreizigers moeten rekening houden met extra reistijd, door bijvoorbeeld vervangend busvervoer of omreizen. Reizigers kunnen via www.ns.nl of de NS-app zien wat dit betekent voor hun reis.

Modernisering stations

Na de bouw van de nieuwe stations Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Triangel zijn deze zomer de bestaande stations Boskoop, Alphen a/d Rijn, Waddinxveen en Waddinxveen Noord aan de beurt voor modernisering. Zo verbetert ProRail de toegankelijkheid en het comfort en krijgen de stations onder meer een R-Net-uitstraling. Ook worden de stations duurzamer gemaakt met onder andere slimme LED-verlichting.

Planning

De werkzaamheden zijn vooral in de zomervakantie gepland om zo min mogelijk treinreizigers hinder te laten ondervinden. Reizigers zijn vanaf circa een maand van tevoren via diverse communicatiemiddelen geïnformeerd over de gevolgen voor hun treinreis. De NS Reisplanner is bijgewerkt. We adviseren reizigers om kort voor vertrek nogmaals de planner te checken.

Samenvatting

  • 17 augustus t/m 8 september: stoppen geen treinen op Waddinxveen Noord
  • 23 augustus t/m 1 september: geen treinverkeer Alphen a/d Rijn – Gouda
  • 24 en 25 augustus: geen treinverkeer Leiden Centraal – Woerden
  • 31 augustus en 1 september: geen treinverkeer Leiden Centraal – Alphen a/d Rijn

  • 15 Augustus 2019 om 16:29

And the winner is:(tromgeroffel)...Groningen!

Assistent stationsmanager Erik van Willenswaard nam de prijs vol trots in ontvangst. De plaquette met de begeerde titel krijgt - in elk geval voor een jaar - een mooie plek in station Groningen.

 

Groningen kreeg in totaal ruim 33% van de stemmen op haar naam. Runner-up is het historische station van Valkenburg dat met 16% van de stemmen grote namen als Rotterdam Centraal (14%), Amsterdam Centraal (11%) en Utrecht Centraal (9%) achter zich wist te houden. In totaal hebben meer dan 10.000 mensen een stem uitgebracht en dat geeft aan dat deze verkiezing leeft onder onze reizigers.

Eerste verkiezingen

Dit jaar werden deze verkiezingen voor het eerst gehouden. Het idee kwam van Gerjan Vasse, Social Media Manager van NS: "Stations zijn meer dan een plek waar je naar binnen rent om in de trein te springen en omgekeerd weer eruit na aankomst (meestal kijkend op je mobiele telefoon). Wij vinden dat je best stil mag staan bij de bijzondere en soms historische aspecten die een station heeft te bieden. Bovendien zijn de stations steeds gastvrijer geworden en inmiddels vaak een plek om bijvoorbeeld te vergaderen, mensen te ontmoeten of te winkelen. Met deze verkiezing zien we dat stations wel degelijk leven onder onze reizigers en bezoekers, dus we overwegen zeker om dit volgend jaar nogmaals te doen."


  • 7 Augustus 2019 om 09:02

Stations in regio Rijnmond hebben watertappunten

De zomer wordt een stuk verfrissender voor de dagelijks bijna 100.000 reizigers op het NS Station Rotterdam Centraal. Zij kunnen vanaf nu op elk moment van de dag hun eigen flesje met gratis drinkwater vullen. Om dat te vieren hebben NS, Evides Waterbedrijf en de gemeente Rotterdam zojuist samen met de reizigers het eerste gratis kraanwater getapt. Het tappunt staat bij het station aan het Proveniersplein.

Dit jaar opent NS in totaal 200 nieuwe watertappunten bij stations, in samenwerking met gemeenten en de kraanwaterbedrijven. 90% van alle treinreizigers heeft uiteindelijk toegang tot gratis drinkwater voor onderweg. NS en haar partners biedt de watertappunten als service aan reizigers en wil hiermee bijdragen aan het verminderen van plastic afval.

“Nu de zomer in volle gang is zorgt het watertappunt voor extra verfrissing”, zegt NS Regiodirecteur Magdalena Piotrowska. “Reizigers en voorbijgangers hoeven geen wegwerpflesjes meer te gebruiken en dat draagt bij aan het verminderen van plastic afval.” Algemeen directeur van Evides Waterbedrijf Annette Ottolini vult aan: “Duurzaam omgaan met drinkwater is van belang voor de beschikbaarheid van drinkwater in de toekomst. Die duurzaamheid zit in het bewust omgaan met drinkwater en het niet te verspillen, maar ook in het stimuleren van het gebruik van herbruikbare flesjes en bidons. De tappunten op de NS stations zijn daarin belangrijk.”

Regio Rijnmond

Niet alleen op Rotterdam Centraal is een watertappunt. Op tien andere NS stations in de regio is een watertappunt neergezet: Barendrecht, Capelle Schollevaar, Dordrecht Zuid, Dordrecht, Rotterdam Alexander, Rotterdam Blaak, Rotterdam Lombardije, Rotterdam Noord, Rotterdam Zuid, Schiedam Centrum. NS werkt hiervoor samen met Evides Waterbedrijf.

Aan het einde van dit jaar is het streven dat er bij ruim 200 stations nieuwe watertappunten staan. Daarmee hebben reizigers op 240 stations toegang tot gratis drinkwater.


Nieuwe station Heerlen in gebruik genomen

Om 05.24 uur vanochtend hebben de eerste reizigers de trein gepakt op het nieuwe station van Heerlen. De eerste tien reizigers kregen uit handen van NS projectmanager Ger Houben een cadeaubon. De hele ochtend zijn reizigers getrakteerd op appels, om aan te geven dat ze op het nieuwe frisse station van Heerlen waren.

Het nieuwe station ligt in het hart van Maankwartier, het nieuwe stationsgebied in Heerlen. Het Maankwartier is ontworpen door de Heerlense bouwmeester en kunstenaar Michel Huisman. Hij heeft een nieuw stuk binnenstad gecreëerd met een station, winkels, pleintjes, een hotel, kantoren en woningen. Maar het is ook één groot kunstwerk, met daarin nog eens 89 kunstwerken die verwijzen naar sterrenbeelden. Ook is het de nieuwe verbinding tussen het noordelijk en zuidelijk deel van de stad.

StationsHuiskamer

Op het nieuwe station zitten nog steeds een GWK, AKO en Smullers. Daarnaast is de StationsHuiskamer geopend. De StationsHuiskamer is een formule, waarmee wordt ingespeeld op de behoefte van de reiziger om ook op een regionaal station op een prettige plek te verblijven. 

De StationsHuiskamer is gevestigd in de geheel nieuwe stationshal in het nieuwe station dat boven de sporen in Heerlen is gebouwd. Het is een open ruimte met veel daglicht en zicht op de treinen en de sporen. Bij de inrichting zijn ook lampen aan de muur bevestigd die de naam Heerlen vormen, maar dan op typisch Heerlense wijze geschreven. Daarnaast is er veel groen aanwezig, wordt er onder andere koffie verkocht, kan men naar het toilet en zijn er extra stopcontacten geplaatst om bijvoorbeeld een mobiele telefoon op te laden. 

De StationsHuiskamer op station Heerlen is de 20e StationsHuiskamer die geopend is. Dit jaar opent NS op acht regionale stations een nieuwe Stationshuiskamer, waarmee het totaal aantal StationsHuiskamers op 25 komt. In 2021 wil NS in totaal 35 StationsHuiskamer geopend hebben.

Officiële opening

Na de zomervakantie op zaterdag 31 augustus wordt de officiële opening van station Heerlen gevierd in samenwerking met Cultura Nova. Hét jaarlijks terugkerend grensoverschrijdend cultureel zomerfestival in Heerlen en omgeving. Met onder meer een concert door violiste Rosanne Philippens, een formele openingshandeling en twee kleurrijke parades door Heerlen.


Pilot: Naast reisinformatie ook externe reclame in trein

Hoe kom ik aan mijn reisinformatie als er reclame te zien is?
Reisinformatie blijft altijd het belangrijkst. In principe verandert er niks met hoe het nu in de trein te zien is. Waar na de reisinformatie nu bijvoorbeeld reclame te zien is voor een NS-abonnement, is straks een advertentie te zien van een andere partij.

Hoeveel advertenties worden er getoond?
Per week is er één advertentie te zien. Die gaat mee in een vaste loop waarin reisinformatie voorop staat. In alle 137 intercity’s wordt dezelfde advertentie getoond.

Wat gaat NS doen met de opbrengsten van de advertenties?
NS gebruikt de opbrengsten voor investeringen voor de reiziger. Hierbij valt te denken aan de aanschaf van nieuwe treinen of vernieuwing van bestaande treinen. Met deze inkomsten kunnen we het treinkaartje betaalbaar houden.

Waarom gaat NS adverteren?
Adverteren is niet iets nieuws voor NS. Dit gebeurt bijvoorbeeld al in ons blad Spoor. Vanuit de markt is al heel lang de wens om in treinen te adverteren. Bij veel stad- en streekvervoerders wordt al geadverteerd op de schermen in tram, bus of metro. Omdat NS de reisbeleving voorop staat, kijken we goed naar de mogelijkheden en wat dit betekent voor de reiziger. Vanaf september wordt daarom eerst een pilot gedaan.

Wat voor advertenties ga ik zien?
De advertenties moeten aansluiten bij de reisbeleving en bij NS. Zo worden er geen aanstootgevende advertenties getoond en alleen advertenties die door iedereen gezien kunnen worden.


NS viert de zomer in Vlissingen met 100e watertappunt en gratis insmeerservice

Vlissingen is de perfecte plek voor een dagje uitwaaien of relaxen op het strand. Om dat te benadrukken deelden we gratis waterflesjes uit op het station die ter plekke gevuld werden. Bij het NS Smeerstation werden strandgangers nog even ingesmeerd en The Kiosk deelde gratis softijsjes uit.

Dit jaar opent NS in totaal nieuwe 200 watertappunten bij stations, in samenwerking met gemeenten en de kraanwaterbedrijven. De 100e staat in Vlissingen. 90 procent van alle treinreizigers heeft uiteindelijk toegang tot gratis drinkwater voor onderweg. NS en haar partners biedt de watertappunten als service aan reizigers en wil hiermee bijdragen aan het verminderen van plastic afval.

“Het strand is vanaf station Vlissingen heel goed bereikbaar. Te voet, of met de bus, watertaxi of de OV-fiets. Nu de zomer in volle gang is zorgt het watertappunt voor extra verfrissing”, zegt Stationsmanager Hans Klaassen. “Reizigers en voorbijgangers hoeven geen wegwerpflesjes meer te gebruiken en dat draagt bij aan het verminderen van plastic afval.”

Zeeland

Niet alleen op NS Station Vlissingen staat een watertappunt. Ook in Goes is er een en in Middelburg volgt er deze maand een. NS werkt hiervoor samen met Evides Waterbedrijf.

Aan het einde van dit jaar is het streven dat er bij ruim 200 stations nieuwe watertappunten staan. Daarmee hebben reizigers op 240 stations toegang tot gratis drinkwater.


NS: 102 extra stations met reisassistentie

NS heeft hierover afspraken gemaakt met partners Ieder(in), Oogvereniging, de Roos Prommenschenkel Foundation en ProRail. Vorige maand nog werd Deventer Colmschate aan de lijst met reisassistentie toegevoegd. Met de start van de nieuwe dienstregeling op 15 december 2019 komen daar nog eens de volgende 10 stations bij Amsterdam Sciencepark, Zaandijk Zaanse Schans, Halfweg Zwanenburg, Kapelle Biezelinge, Heiloo, Den Haag Ypenburg, Amersfoort Schothorst, Hoorn Kersenboogerd, Veenendaal West en Grou-Jirnsum. Op dit moment ligt het voorstel bij de reizigersorganisaties verenigd in LOCOV ter goedkeuring. De volledige uitbreiding naar 245 stations wordt binnen 5 jaar afgerond.

Reizigers kunnen NS Reisassistentie aanvragen via de NS-app of via NS.nl. Dit hoeft slechts één uur van tevoren. Ook tijdens de reis kan de reiziger via de app met één druk op de knop contact met NS opnemen.

Nieuwe toegankelijke treinen, toegankelijke toiletten

Het toegankelijker maken van het openbaar vervoer is een gezamenlijke wens van NS en reizigers met een reisbeperking: Gelijkwaardige reismogelijkheden, zelfstandig waar het kan, met hulp waar nodig. NS-treinen hebben extra voorzieningen voor mensen met een beperking, zoals speciale ingangen, rolstoeltoiletten en priority seats. Naast reisassistentie is het in de nieuwe treinen, de Flirts en de SNG-Sprinters, het ook mogelijk om zelfstandig te reizen met een rolstoel of scootmobiel.

Stations met reisassistentie:

 

 


Welk station krijgt de titel β€œHet mooiste station van Nederland 2019”?

Vanaf woensdag 31 juli kun jij als NS reiziger stemmen op jouw favoriete station. Na een eerste selectie ronde door onze social volgers zijn er acht overgebleven. Wie weet krijgt jouw station wel de eretitel “Mooiste Station van Nederland 2019”.

U-p[dOm het stemmen extra gemakkelijk te maken is het mogelijk om te stemmen via de meest gebruikte sociale media platform. Op zowel Facebook, Instagram en Twitter is het mogelijk om te stemmen.

Op ieder kanaal plaatsen we een bundeling van de uitverkoren stations, waarbij je door middel van een “like” of “reactie-sticker” op jouw station kunt stemmen. Al die stemmen worden bij elkaar opgeteld en dat levert op woensdag 7 augustus een winnaar op. Jij stemt toch ook?

Alle informatie over de genomineerde stations is terug te vinden op het NS YouTube-kanaal. Je kunt stemmen op:

  • Amsterdam Amstel
  • Amsterdam Centraal
  • Den Haag Hollands Spoor
  • Eindhoven
  • “Hoofdstation” Groningen
  • Rotterdam Centraal
  • Utrecht Centraal
  • Valkenburg

23-daagse werkzaamheden Naarden-Bussum/Weesp van start

Klik hier voor meer informatie over de werkzaamheden van ProRail de komende weken.
In 2020 zal NS het stationsgebouw van Naarden-Bussum in oude luister herstellen en samen met de gemeente en ProRail werk maken van de nieuwe entree aan de westkant van het station.

Reisadvies verschilt per dag

Alle werkzaamheden zijn bewust in de zomervakantie gepland zodat zo min mogelijk reizigers hinder ondervinden. Reizigers zijn de afgelopen weken via diverse kanalen geinformeerd over de werkzaamheden: naast omroepberichten en posters op de stations, hebben vaste klanten informatie thuis ontvangen. Ook zijn er vanaf vorige week informatiekaartjes uitgedeeld in de trein op de trajecten.

Dienstregeling per periode

Zaterdag 3 tot en met zondag 25 augustus
- Reizigers tussen Hilversum / Amersfoort en Amsterdam / Schiphol reizen via Utrecht.

Zaterdag 3 augustus tot en met woensdag 7 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Hilversum en Weesp

Donderdag 8 augustus tot en met dinsdag 13 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Bussum Zuid en Weesp.

Woensdag 14 augustus en donderdag 15 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Bussum Zuid / Almere Poort / Amsterdam Muiderpoort / Duivendrecht en Weesp.

Vrijdag 16 augustus tot en met dinsdag 20 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Bussum Zuid / Duivendrecht en Weesp.
- Zeer beperkt treinverkeer tussen Weesp en Almere Poort / Amsterdam Muiderpoort.

Woensdag 21 augustus en donderdag 22 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Bussum Zuid en Weesp.

- Zeer beperkt treinverkeer tussen Weesp en Almere Poort / Amsterdam Muiderpoort.

Vrijdag 23 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Bussum Zuid en Weesp.

Zaterdag 24 augustus en zondag 25 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Hilversum en Weesp.

IC Berlijn

Zaterdag 3 t/m dinsdag 13 augustus en vrijdag 16 t/m zondag 25 augustus
- Tussen Amsterdam Centraal en Deventer rijdt IC Berlijn via een andere route en stopt niet in Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn.
- IC Berlijn richting Duitsland vertrekt een kwartier eerder dan gebruikelijk vanuit Amsterdam Centraal en stopt extra in Zwolle.
- IC Berlijn vanuit Duitsland vertrekt enkele minuten eerder uit Deventer en rijdt zonder tussenstops naar Amsterdam Centraal

Woensdag 14 en donderdag 15 augustus
- Op deze twee dagen starten en eindigen alle IC’s Berlijn in Amersfoort.


  • 30 Juli 2019 om 15:05

Meer treinen in extra onderhoud door hitte, maandag weer normale start treinverkeer

Eerder bericht zaterdag 27 juli, 12.00 uur: zondag zelfde dienstregeling als vandaag

Op zondag 28 juli zal NS dezelfde dienstregeling rijden als vandaag. Dat betekent dat er ook zondag iets minder intercity's zullen rijden op de volgende vier trajecten: Amsterdam - Rotterdam (IC Direct), Amsterdam - Alkmaar, Den Haag Centraal - Amsterdam en tussen Amsterdam en Sittard.

Dit heeft te maken met het grote aantal treinen dat nog te kampen heeft met storingen door de grote hitte van de afgelopen dagen. Deze zijn dus nog niet inzetbaar en worden op dit moment hersteld door honderden monteurs die permanent aan de slag zijn in de onderhoudswerkplaatsen. Het doel is om op maandag weer te kunnen starten met een normale treindienst. Morgen wordt bekeken of dit inderdaad mogelijk is op maandagmorgen.

Houd er dus wel rekening mee dat er minder treinen kunnen rijden dan gebruikelijk op zondag en check de reisplanner of de NS-app voor u op reis gaat.

 

Vorige update vrijdag 26 juli, 18.00 uur: zaterdag weer meer treinen

Naar verwachting zullen er zaterdag minder ritten worden geschrapt dan vrijdag. Op vier trajecten vallen nog wel enkele intercity's uit: Amsterdam - Rotterdam (IC Direct), Amsterdam - Alkmaar, Den Haag Centraal - Amsterdam en tussen Amsterdam en Sittard. Er rijden dus nog wel intercity's op deze lijnen, maar iets minder.

Ondertussen zijn er nog extra mensen opgeroepen om de treinen te herstellen die last hadden van de hitte. De monteurs in de werkplaatsen werken met man en macht door om zoveel mogelijk treinen weer op de rails te krijgen.

Houd er dus wel rekening mee dat er minder treinen kunnen rijden dan gebruikelijk op zaterdag en check de reisplanner of de NS-app voor u op reis gaat.

Eerdere update vrijdag 26 juli, 15.00 uur: meer avondtreinen van en naar Zandvoort aan Zee

Vanavond rijden er extra avondtreinen van en naar Zandvoort aan Zee. Zo kunnen badgasten extra lang op het strand blijven. Door de hoge avondtemperatuur en de start van het weekend, verwacht NS dat reizigers extra lang in Zandvoort willen blijven. Vanwege de zomer rijden er al 4 treinen per uur tot 19.00 uur. NS heeft besloten, ook in de avond - tot 22 uur - vier treinen per uur te rijden. Daarna rijden er nog 2 treinen per uur. De laatste trein vertrekt om 01.04 uur van Zandvoort aan Zee naar Haarlem.

 

Eerder bericht donderdag 25 juli 22.00 uur

Ook vrijdag schrapt NS nog enkele ritten, omdat er minder treinen beschikbaar zijn. Naast de trajecten Amsterdam – Rotterdam (IC Direct) en Amsterdam – Eindhoven - Sittard, zijn dat Amsterdam – Alkmaar, Amsterdam – Haarlem – Den Haag en Duivendrecht – Lelystad en Schiphol - Utrecht - Nijmegen, daar moeten reizigers uit de richting Arnhem twee keer per uur extra overstappen op Utrecht Centraal.

Door de extreme hitte kan bijvoorbeeld de aandrijving van de treinen oververhit raken. Net als bij de motor van een auto, kun je dan niet verder rijden. ’s Nachts blijft het flink warm, waardoor de systemen niet voldoende kunnen afkoelen. Ook het aircosysteem maakt overuren en kan oververhit raken. Een dubbeldekker met 6 rijtuigen heeft twee airco’s. Valt er een uit, dan kan deze nog wel doorrijden. Valt de tweede uit, dan moet deze ook voor onderhoud van het spoor.

NS heeft in totaal zo’n 5.000 airco’s in de treinen. We hebben op dit moment continu 250 monteurs aan het werk die 24 uur per dag doorwerken om de treinen zo snel mogelijk weer op het spoor te krijgen.

Eerder bericht donderdag 25 juli, 12.00 uur

Door de extreme hitte, zijn er vandaag meer treinen in onderhoud dan normaal. Daardoor hebben we iets minder treinen beschikbaar voor onze dienstregeling. Onze monteurs werken hard om zoveel mogelijk treinen op het spoor te hebben. Toch moeten we op 2 trajecten enkele ritten schrappen: tussen Amsterdam - Rotterdam (HSL) en tussen Amsterdam en Sittard. Reizigers zijn daardoor zo’n 15 tot 30 minuten langer onderweg. Vergeet geen flesje water mee te nemen. Je kunt deze bijvullen op een NS-watertappunt zo’n 140 stations.

Tussen Rotterdam en Amsterdam over de HSL rijden er 3 in plaats van 5 treinen per uur. Tussen Amsterdam en Eindhoven rijden 4 in plaats van 6 Intercity's per uur. Tussen Eindhoven en Sittard rijden 2 in plaats van de gebruikelijke 4 Intercity's per uur. De Sprinters rijden de gebruikelijke dienstregeling.

Eerder al maakten we bekend dat we op enkeel trajecten met oudere dubbeldekkers, aircosprinters inzetten.


Tap gratis water bij stations

De afgelopen dagen was het al zonnig, maar de temperaturen lopen vandaag nog verder op. Vanwege de hitte raadt NS reizigers aan om water mee te nemen onderweg. Inmiddels kunnen reizigers en voorbijgangers bij ruim 140 watertappunten bij stations een waterfles vullen. NS heeft ruim 90 nieuwe watertappunten geplaatst in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Limburg, Groningen, Friesland en Gelderland. Op onderstaande waterkaart is te zien bij welke stations er een watertap te vinden is. In 2019 wil NS in totaal 200 nieuwe watertappunten openen, zodat ruim 90% van de reizigers toegang heeft tot gratis drinkwater. NS biedt de watertappunten als extra service aan reizigers en wil hiermee plastic afval verminderen.

“Vooral met dit warme weer is het belangrijk dat reizigers en voorbijgangers makkelijk toegang hebben tot verfrissend drinkwater”, vertelt Femke Woudstra, directeur stationsmanagement en exploitatie. Net als de korting die stationswinkels bieden op warme dranken voor reizigers die zelf een herbruikbare beker meenemen, moet ook dit initiatief ten goede komen aan het milieu. Femke Woudstra vervolgt: “Doordat reizigers zelf een flesje water kunnen meenemen en vullen, hopen we dat dit zorgt voor minder plastic afval.”

Waterkaart: stations met watertappunt
Bij ruim 140 stations in Nederland is een watertappunt aanwezig, hiervan zijn ruim 90 watertappunten dit jaar door NS nieuw geplaatst. In totaal wil NS dit jaar 200 nieuwe watertappunten openen. Op onderstaande kaart is te zien bij welke stations reizigers inmiddels toegang hebben tot gratis drinkwater. De watertappunten komen zoveel mogelijk op het voorplein van het station, waar de bereikbaarheid het grootst is. Zo krijgen alle OV-reizigers toegang tot gratis drinkwater. Voor de realisatie en het onderhoud van de kraanwatervoorzieningen werkt NS samen met verschillende drinkwaterbedrijven.


Amsterdam Centraal in teken van Pride

Vanaf 27 juli t/m 4 augustus staat ook station Amsterdam Centraal in het teken van Pride Amsterdam. Tijdens piekmomenten rond Pride at the Beach en Canal Pride rijdt NS extra en langere treinen van en naar Amsterdam Centraal. De hele week wappert de regenboogvlag op het dak van het stationsgebouw, verandert het lichtobject in de centrale hal van roze naar de regenboogkleuren en serveert Smullers weer frites met roze fritessaus. Bij Lil'Amsterdam in de Amstelpassage is de expositie te zien van Pride Photo Award en het Transgender Museum van Stichting Lellebel. Bij de infobalie halverwege de passage kunnen bezoekers dagelijks terecht voor gratis rondleidingen.

Pride at the Beach

Op maandag 29 juli vindt Pride at the Beach plaats. NS rijdt tijdens piekmomenten een aantal extra treinen van station Amsterdam Centraal naar station Zandvoort aan Zee, waar het feest al op het stationsplein begint.

Canal Parade

Op zaterdag 3 augustus vindt de Canal Parade plaats in Amsterdam. De botenparade is zowel vanaf station Amsterdam Centraal als Amsterdam Amstel goed lopend bereikbaar. Tijdens de piekmomenten rijdt NS langere treinen. In het station worden reizigers door servicemedewerkers in roze outfits de weg naar het evenement gewezen.

Ook diverse winkels spelen in op de Pride. AH-to-Go wordt traditioneel AH to Gay en geeft roze fluitjes weg. Kiosk heeft regenbooglollies en de Railcatering een roze donut in de aanbieding. Wil je in stijl op de foto, dan kun je terecht in de IJ-passage die in Pride-sfeer is gebracht.

Voorbereid op reis

Voor een actueel reisadvies is de NS Reisplanner beschikbaar en de Reisplanner Xtra app. Check deze kort voor vertrek nogmaals voor de meest actuele informatie, ook in verband met geplande werkzaamheden.

Niet alle stations in Nederland zijn laat in de avond nog per trein bereikbaar. Houd daarom goed in de gaten welke trein je moet nemen om nog thuis te komen.

Iedereen welkom

NS streeft naar een inclusieve bedrijfscultuur waar iedereen gelijke kansen heeft. Bij ons is iedereen welkom, dat geldt voor reizigers en medewerkers. NS heeft sinds 2009 een eigen LHBTIQ-netwerk Trainbow.

 


Bussen in plaats van treinen tussen Groningen en Assen van 31 juli t/m 7 augustus

Gevolgen voor de treinreis:

  • Er rijden NS-stop- en snelbussen in plaats van treinen tussen Groningen en Assen.
  • Er rijden Arriva-bussen tussen Groningen en Veendam/Winschoten/Weener.
  • Er rijden Arriva-snelbussen tussen Groningen en Winschoten, die alleen stoppen in Hoogezand-Sappemeer.
  • De NS-bussen stoppen niet op station Groningen Europapark. Reis van en naar dit station met een Arriva-bus via station Groningen.
  • De NS-bussen rijden via het transferium in Haren aan de A28. Er rijdt een pendelbus tussen het transferium en station Haren.
  • Reizigers moeten rekening houden met maximaal 45 minuten extra reistijd.
  • Het meenemen van fietsen in de bussen is niet mogelijk.

Werkzaamheden
Tijdens deze periode schuift Combinatie Herepoort in opdracht van Aanpak Ring Zuid de Helperzoomtunnel onder het spoor. Omdat er vanwege deze werkzaamheden geen treinen rijden kan Stukton Rail ook aan en bij het spoor werken. Zij zijn aan de slag in het kader van project Groningen Spoorzone ter hoogte van station Groningen Europapark en De Vork in Haren. Daarnaast lift aannemer Reimert ook mee en werkt aan de onderdoorgang op station Haren.

Geldig vervoerbewijs
Reizigers die gebruikmaken van vervangend vervoer hebben een geldig vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reist men net zoals met de trein. Reizigers die gebruikmaken van NS-bussen checken in- en uit bij het betreden en verlaten van de bus. Voor een treinrit ervoor en/of erna wordt apart in- en uitgecheckt op het station. Inchecken in de bussen van Arriva is niet mogelijk. Je moet daarom met je ov-chipkaart ingecheckt zijn op het treinstation waar vandaan je vertrekt en weer uitchecken op het treinstation van bestemming. Uitzonderingen zijn station Groningen en de stations Winschoten en Martenshoek. Hier is het mogelijk om in- en uit te checken bij de bushalte. NS-reizigers mogen met hun NS-vervoerbewijs tussen Groningen en Groningen Europapark reizen met de bussen van Arriva.

Reis plannen
Reizigers kunnen hun reis plannen via de reisplanner in de NS-app of Arriva-app en/of via de websites van NS (www.ns.nl) en Arriva (www.arriva.nl).


  • 24 Juli 2019 om 09:28

Het VakaNSie-lijstje van Bluesconducteur Marco

‘Ik wilde graag iets leuks doen voor alle forenzen die aan de legere treinen merken dat de helft van het land lekker op vakantie is. Enja, in mijn geval, wordt het dan al snel iets met muziek’, lacht Marco (39), om meteen erna het melodietje van La Bamba in te zetten op zijn gitaar. Marco’s eigen favoriete vakantienummer is een klassieker uit 2002, maar daar zitten gek genoeg geen gitaren in.

"Ik speel al 27 jaar gitaar en werk nu 4jaar bij NS, maar pas sinds 2016 word ik de Bluesconducteur genoemd. Toen begeleidde ik de band Radio Eliza naar Pinkpop en jamde ik een stukje met ze mee. Dat haalde alle kranten. Erg leuk om te doen en die bijnaam beviel me wel, dus heb ik op Instagram meteen het account @thebluesconducteur geclaimd"

'Ook als conducteur merk je dat het zomervakantie is: er heerst een heel andere sfeer in de trein. Mensen zijn wat gemoedelijker, het is rustiger op tijden dat het normaal druk is en als hoofdconducteur kan ik vaak wat luchtigere praatjes maken. Er is een soort mix van dagjes mensen en forenzen die keihard doorwerken tijdens de vakantieperiode. Juist deze mensen wilden we graag in het zonnetje zetten’, grinnikt Marco. ‘Mijn all-time favorite vakantie nummer is van Café del Mar. Die doet me altijd denken aan Ibiza in de zomer van 2002. Goeie ouwe tijd...’ Welk nummer doet jou meteen aan zomervakantie denken? Voeg hem toe aan de Spotify-playlist van Marco via bit.ly/vakaNSielijst. Dan hebben we straks een playlist vol zomerse nummers, voor iedereen die in de trein zit deze zomervakantie. De eerste 6 liedjes heeft Marco alvast voor je klaargezet.

We laten de VakaNSie-lijst voorbijkomen op de schermen in de trein, dus wie weet luisteren onze reizigers binnenkort naar jouw toevoeging.

 

 

 


Hittemaatregelen NS: Aircotreinen in plaats van oude dubbeldekkers

ProRail geeft aan dat de kans op verstoringen aan spoor en wissels door het extreme weer groter is. Ook treinen kunnen door de deze hitte eerder last krijgen van een defect. We raden reizigers aan om water mee te nemen onderweg. Inmiddels is al op zo’n 90 stations een watertappunt geopend waar je gratis je flesje met kraanwater kunt vullen.

5.000 Airco’s

De treinen van NS hebben in totaal 5.000 airco’s. Om ervoor te zorgen dat reizigers in een koele trein kunnen zitten, hebben de airco’s de hoogste prioriteit: als er een defect raakt, gaat deze trein zo snel mogelijk voor reparatie van het spoor. Dagelijks werken deze periode extra monteurs verspreid over vier locaties aan het onderhoud en herstel van de airco’s.

Welke treinen vervangen we?

De oude dubbeldekkers DDAR hebben geen goede ventilatie voor dit weer. Deze rijden vooral als Sprinter tussen Zwolle en Utrecht en tussen Apeldoorn en Enschede. Morgen worden deze dus zoveel mogelijk vervangen door moderne Sprinters met airco. Alleen in uiterste gevallen zal de oude dubbeldekker rijden. De SGM, ook een trein zonder airco, rijdt wel. Hoewel het ook in deze trein warm zal worden, kunnen hier de ouderwetse schuifraampjes open.


Next Urban Mobility en NS starten pilot met zakelijke e-bike

De fiets is een succesvolle, duurzame en gezonde schakel in de reis van deur tot deur. NS en Next Urban Mobility zien de vraag naar de e-bike enorm toenemen: het fietst makkelijker en met de e-bike kunnen grotere afstanden worden afgelegd. NS en Next Urban Mobility onderzoeken met de pilot of het zakelijk gebruik van de fiets van en naar het station verder gestimuleerd kan worden. Bijvoorbeeld doordat werknemers de e-bike voor het laatste deel van hun zakelijke reis gebruiken of om naar zakelijke afspraken te fietsen.



Beelden: Next Urban Mobility B.V.

35 e-bikes fietsenstalling Strawinskylaan station Amsterdam Zuid
Er komen 35 e-bikes te staan in de Strawinskylaan fietsenstalling op station Amsterdam Zuid. De e-bikes zijn voor werknemers van de deelnemende bedrijven te reserveren en gebruiken via de mobiele app HUUB van Next Urban Mobility. De fietsen zijn herkenbaar aan de gezamenlijke HUUB en NS sticker. Het gebruik van de e-bike kost 2 euro per uur met een maximum van 8 euro per vierentwintig uur. Er is nog ruimte voor meer bedrijven om deel te nemen aan de pilot.

Betere fietsservices op Amsterdamse stations
NS werkt nauw samen met gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam (VRA) aan meer en betere fiets services op de Amsterdamse stations. Ook in de Living Lab studies naar inzet van deelfietsen wordt samengewerkt. De resultaten van deze pilot zullen in dat verband ook met elkaar gedeeld worden gericht op de gezamenlijke doelen. NS maakt daarnaast blijvend werk van het zo goed mogelijk faciliteren van de fiets op en rondom alle stations. Daarom bedenkt, test en experimenteert NS in het Fiets InnovatieLab – samen met reizigers – ideeën over de fiets.

Over Next Urban Mobility
Next Urban Mobility ontwikkelt, implementeert en beheert mobiliteitshubs voor de zakelijke- en de particuliere markt. Next Urban Mobility wil steden leefbaarder maken. Dat doet ze door bestaande vormen van (elektrische) mobiliteit te combineren en daar technologie en slimme oplossingen aan toe te voegen. Daarbij staan de gebruikers en hun specifieke vervoersbehoefte centraal. Next Urban Mobility is een initiatief van Pon Holdings B.V. Pon is met meer dan 14.000 medewerkers een van Nederlands grootste familiebedrijven en is actief in 34 landen. Het levert hoogwaardige mobiliteitsproducten en -oplossingen, ontwikkelt en produceert fietsen en heeft engineering oplossingen in diverse marktsegmenten.

Zie ook www.next-mobility.nl en www.pon.com.


Proef reizen met bankpas of creditcard succesvol afgerond

Betrouwbaar testresultaat

Duizend testreizigers meldden zich in januari aan, waarvan twee derde met hun bankpas en een derde met hun creditcard. Zo’n driehonderd van hen maakten afgelopen half jaar in totaal bijna tweeduizend reizen door in en uit te checken met de betaalkaart. Gemaakte reiskosten werden aan het eind van elke dag automatisch afgeschreven. Het aantal aanmeldingen overtrof de verwachtingen en zorgde voor meer dan voldoende transacties voor een betrouwbaar testresultaat.

Ingrijpende technische aanpassingen

Na vandaag (vrijdag 19 juli) is het niet meer mogelijk om te reizen met een contactloze bankpas of creditcard. De poortjes en paaltjes tussen Leiden en Den Haag die voor de proef waren aangepast, lezen geen bankpassen meer. Ervaringen uit de proef worden gebruikt om te bepalen wat er nodig is voor invoering van reizen met de betaalkaart. Hiervoor zijn de komende jaren ingrijpende technische aanpassingen nodig bij alle vervoersbedrijven, bij Translink en bij de banken.

Samenwerking tussen partijen 

De OV-bedrijven werken vanuit het Innovatieprogramma OV-betalen van de Coöperatie OV-bedrijven en Translink aan nieuwe manieren van betalen in het OV. Deze proef op het NS-traject Den Haag - Leiden is daar een onderdeel van en is tot stand gekomen door een samenwerking tussen banken, Betaalvereniging Nederland, creditcardverstrekker ICS, Translink en de gezamenlijke OV-bedrijven. In deze proef met contactloos in- en uitchecken via een betaalkaart wordt gebruik gemaakt van de contactloze EMV-technologie van Mastercard en VISA.


  • 19 Juli 2019 om 08:26

Recordpoging grootste groepssalsa ter wereld

Update maandag 29 juli 11.30 uur
Bekijk de video van het salsafeest afgelopen zaterdag op station Rotterdam Centraal.

Update zaterdag 27 juli 16.00 uur
Het is gelukt! 1.438 dansers haalden vandaag een deelnemersbandje op het stationsplein van Rotterdam Centraal om een nieuw wereldrecord groepssalsa dansen te vestigen. Beginnende en ervaren dansers gooiden samen de heupen los en dansten de Rueda de Casino. Het officiële wereldrecord werd in mei van dit jaar in Tenerife gevestigd. Toen dansten 1.291 dansers de Rueda de Casino. Via Facebook hadden vooraf ruim 3.600 mensen aangegeven geïnteresseerd te zijn in de gezamenlijke recordpoging van Rotterdam Unlimited en NS. Hoofdconducteur Amir, was een van de deelnemers: “Wat was het een feest bij het station! Het is natuurlijk mooi dat we een nieuw record hebben gevestigd, maar eigenlijk maakt het mij niet eens zoveel uit. Het ging mij meer om het lekker samen dansen. Dat was heel bijzonder.”

Het stationsplein van Rotterdam Centraal is op zaterdag 27 juli - de laatste dag van het festival Rotterdam Unlimited - om 14.00 uur het podium voor een poging tot het verbreken van het wereldrecord salsadansen. NS en Rotterdam Unlimited nodigen iedereen uit om zich aan te melden en de heupen los te gooien voor deze vrolijke groepssalsa. Op Facebook hebben meer dan 3000 mensen aangegeven geïnteresseerd te zijn.

Amir Nasierkhan, hoofdconducteur bij NS: “Ik hou zelf enorm van dansen, maar heb geen ervaring met salsa. Gelukkig is dat ook niet nodig. Iedereen die het leuk vindt, kan meedansen. Ons doel is om met zoveel mogelijk mensen de Rueda de Casino te dansen. Dat is een groepsdans waarbij deelnemers in een cirkel de salsa dansen en wisselen van danspartner.’’

“Dit jaar doe ik voor het eerst mee aan de recordpoging salsadansen op het stationsplein”, vertelt Zerina Roseval, hoofdconducteur bij NS. “Ik bezoek al 15 jaar Rotterdam Unlimited, samen met vriendinnen. Ik hou ontzettend van dansen. Een paar keer per week dans ik en dat maakt mij vrolijk, ontspannen en blij. Ik vind het mooi dat NS op deze leuke manier heel Nederland in beweging wil krijgen.”

Meer dan 3000 geïnteresseerden
Het huidige wereldrecord werd in mei van dit jaar in Tenerife gevestigd. Ylaysa Harris van Rotterdam Unlimited vertelt: “Daar deden toen 1291 dansers aan mee. Dat kunnen wij vast beter.” Inmiddels hebben 3132 mensen op Facebook aangegeven interesse te hebben in de recordpoging. Op de dag zelf geven docenten vanaf 12.00 uur verschillende workshops op het stationsplein om alvast wat salsamoves te oefenen. Deelnemers aan de recordpoging kunnen bij de speciale salsabalie op het stationsplein een vrolijke gadget en deelnemersbandje halen. De recordpoging staat gepland om 14.00 uur.


❌