[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderNS Nieuws

Test: Hoe goed ken jij het NS-logo?

Zelf stond hij er niet bij stil: de 50-ste verjaardag van ‘zijn’ beeldmerk. Een respectabele leeftijd voor een logo: zelden zie je ze zo lang meegaan, laat staan dat ze zich in het collectieve geheugen van een heel land nestelen, generatie na generatie. Had Dumbar een cent gekregen voor elke keer dat iemand het logo zag, dan was hij nu miljardair. Maar geld boeit hem niet. Stilistische duurzaamheid, daar gaat het hem om. Dat het logo goed was, dat wist hij meteen. “De eenvoud en tegelijk het raadselachtige…Iedereen heeft het beeld voor ogen, maar bijna niemand kan het natekenen.”

Eerste klus

Gert Dumbar, een van Nederlands meest befaamde ontwerpers, studeerde in 1967 af aan het Royal College of Art in Londen. Het NS-beeldmerk vernieuwen was zijn eerste klus. NS wilde af van haar stoffige imago in een tijd waarin steeds meer Nederlanders een auto konden kopen. Hier hoorde een nieuwe huisstijl bij. Het hele merk ging op de schop: een nieuw logo maar ook nieuwe huisletters, een nieuw spoorboekje én nieuwe kleuren.

De opdracht van de NS-directie was duidelijk: een nieuw, modern ontwerp waar in elk geval de letters N en S in moesten voorkomen. “Ik wilde daar vanaf. Ongelukkige vormen die met elkaar in conflict komen. Eindeloos heb ik ze in elkaar gevlochten. Het duurde even voor we NS hadden overtuigd dat het zónder letters moest. Ik was geïnspireerd door het logo van British Rail, met pijlen die tegelijk rails, richting en een gesloten circuit weergeven. Helder, tijdloos, en geschikt om op snel bewegende objecten te plaatsen. Toen we het voor het eerst presenteerden, begrepen ze meteen wat ik bedoelde.”

Geel

NS had nu een logo, maar nog geen kleur. Weer ging Dumbar het gevecht aan met de gevestigde orde. “Ik kwam op die grauwe stations en dacht ‘daar moet je met een knalkleur binnenrijden’. Maar felgeel, sputterde de directie. Dat was nu ook weer niet de bedoeling. Machinisten weigerden er zelfs mee te gaan rijden. Mensen houden niet van verandering, daarom moet je die soms rigoureus doordrukken. Even later was iedereen laaiend enthousiast.”

Wedgwood-servies

De anekdotes volgen elkaar in hoog tempo op. Hoe de oude treinkleuren donkerblauw, groen, bordeaux en bruin direct van het Wedgwood-servies van de vrouw van de directeur waren geplukt. Hoe een directielid tegen een journalist zijn mond voorbij praatte over de nieuwe huisstijl, waardoor deze versneld en zonder verdere discussie werd gepresenteerd. Hoe het nieuwe spoorboekje zo dik geworden was dat het niet onder de draaischijf van de loketten paste, waarna Kamervragen volgden, en uiteindelijk gekozen werd voor flinterdun Fins papier.

Natuurlijk went het, maar toch overvalt hem een gevoel van trots, elke keer dat hij het logo ziet. Of het de houdbaarheidsdatum al nadert? Nog lang niet, vindt Dumbar. “Ik zou er zeker de komende twintig jaar niets aan veranderen.” Dat wil niet zeggen dat we rustig achterover kunnen leunen. “NS moet oppassen dat ze de boel niet laat verslonzen. De visuele NS-communicatie rondom de stations is door alle commercie onrustig geworden. Daar wil ik het wel eens met Van Boxtel over hebben.”

Gert Dumbar (16 mei 1940) is een van de representanten van Dutch Design. Met het door hem opgerichte ontwerpbureau Studio Dumbar maakte hij logo’s en huisstijlen voor onder meer PTT (KPN), de Rijksoverheid, de politie, Aegon, Artifort en het Rijksmuseum. Dumbars werk kenmerkt zich door eenvoud en functionaliteit; hij wil beelden gebruiken om de kloof tussen instellingen en burgers te slechten. Momenteel geeft Dumbar les aan de Koninklijke Academie van de Beeldende Kunst in Den Haag en werkt hij nog aan diverse projecten, zoals het toegankelijker maken van de bijsluiters van geneesmiddelen.

Nederlandse Harry’s met Eurostar naar Londen op zoek naar hun eigen Meghan

Londen is morgen het liefdescentrum van de wereld. Want dan stappen Prince Harry en Meghan Markle in het meest besproken huwelijksbootje van 2018. Vooruitlopend op deze gebeurtenis vertrokken onlangs tien Nederlandse vrijgezelle ‘Prince Harry’s’ met Eurostar richting Londen om daar hun eigen ‘Meghan Markle’ (m/v) aan de haak te slaan. Initiatiefnemer NS International legde hun avonturen vast op video.

Honderden reacties
De tien vrijgezellen werden door NS International getrakteerd op een trip vanaf Amsterdam Centraal met Eurostar naar het centrum van Londen. Een paar uur later stonden ze in ‘de nieuwe stad van de liefde’ waar ze de highlights bezochten als London Eye, Westminster Abbey en Buckingham Palace. Het échte hoogtepunt van de trip was natuurlijk de blind date met tien Engelse schonen (m/v) die qua looks vaak konden wedijveren met de échte Meghan Markle.

Het resultaat​
Die blind date leverde de bloednerveuze Harry’s niet alleen mooie momenten op, maar ook 4 uitgewisselde telefoonnummers, 8 zeer geslaagde dates, 11 personen aan het ontbijt (één Meghan bleef slapen) en nu al één vervolgdate in Nederland. Het meest gelezen boek in Eurostar, tijdens de reis naar Londen was, niet verwonderlijk, ‘Daten voor Dummies – zelfhulpboek’.

De tien roodharige vrijgezellen beleefden dit voor hen onvergetelijke weekend door te reageren op een Facebook-oproep van NS International. Zij werden verkozen uit honderden vrijgezellen die zich hadden aangemeld.

Benieuwd naar de Harry’s in actie in Londen, nieuwe stad van de liefde? Dat zie je in deze video.


Welke regel zou jij beginnende reizigers op het hart willen drukken?

Marije (27) uit Sneek studeerde af aan de kunstacademie in Groningen met deze ’treingeboden’ voor mensen die niet of nauwelijks met de trein reizen.

'Ik heb de afgelopen 9 jaar op veel verschillende plekken opleidingen gevolgd’, vertelt Marije, 'maar ben altijd in Sneek blijven wonen. Dus ik zat vaak in de trein. Mijn afstudeeropdracht was: kies een thema ‘wat je beweegt’. Ik dacht, in de trein uiteraard: waarom neem ik het niet letterlijk? Het is toch al heel lang een rode draad door mijn leven.'

'Als ik dan uit de trein stapte, waren er altijd mensen die dachten: ik heb haast! Mensen met een vouwfiets of zo’, grinnikt Marije als ze er aan terugdenkt, 'die dan die fiets naar binnen gooiden en mensen platreden die er nog uit moesten. Dat is gewoon onhandig. En niet nodig bovendien. Het staat nergens dat je moet wachten tot iedereen eruit is, maar het is wel zo netjes. En je trein kan sneller vertrekken. Want als je uitstappers in de weg zit, duurt het natuurlijk langer voordat iedereen in de trein zit.'

‘Wat wel aangegeven staat, maar niet iedereen ziet of weet, is dat je stil moet zijn in de stiltecoupé. Sommige mensen kiezen er echt voor om daar te gaan zitten, vanwege de rust of om te werken. Zij maken er dus soms ook een groot punt van als je daar praat of muziek luistert. Dat vind ik vaak wat overdreven, maar ze hebben natuurlijk wel gelijk. Ook als het in de spits druk is en je nergens anders kunt zitten, is het aardig om daar stil te zijn: kijk dus altijd even goed om je heen of je in een stiltecoupé zit. En zo ja, geniet lekker van het uitzicht!'

‘Ik schreef in eerste instantie een hele handleiding voor nieuwe reizigers, maar die werd te lang: ik zat al snel op 50 pagina’s! Dat moest simpeler. Deze afbeeldingen zouden in principe achterop een dagkaartje of Jongerentour geplakt kunnen worden. En dan mag deze er ook echt op: als je niet in een stiltecoupé zit, mag je kletsen! Het viel mij op dat ook de normale coupé’s soms helemaal stil waren. Terwijl: gezelligheid mag gewoon, ga ervoor! Ik reis persoonlijk vaak alleen en vind het juist leuk als er gekletst wordt, lekker een beetje meeluisteren.'

'Wat ik vaak zag, en ik deed het zelf ook wel eens, is dat mensen tassen op de stoel naast zich leggen. Soms zelfs hele koffers. Een tas kun je nog snel even verplaatsen als het druk wordt, maar een koffer niet. Bovendien: er is heel goed nagedacht over bagageopties in de trein. Het rek bovenin bijvoorbeeld, maar voor grote koffers is vooral de ruimte tussen de rugleuningen van twee bankstellen handig. Het is er, dus gebruik ze. Zo kunnen er meer mensen zitten.'

‘Ja logisch natuurlijk: afval in de bak en laat geen bekertjes op tafel staan. Je vindt het zelf ook niet prettig als anderen hun rommel laten staan. Maar ja, de prullenbakjes in de trein zitten nog wel eens vol. Dat is de afweging tussen beenruimte en prullenbakjes, denk ik. Het probleem is: dan prutsen mensen er alles maar bij. Zeker bij langere trajecten, waar prullenbakjes pas na lange tijd opgeruimd kunnen worden, wordt het dan al snel rommelig. Dus: als het bakje vol is, neem je afval mee naar buiten. Bij de treindeuren zitten extra bakjes en op het perron staan altijd meteen grotere afvalbakken.'

 

 


In sneltreinvaart langs alle stationspiano’s

Dinsdag 22 mei gaat de Zwolse stationspianist Hans Jansen in sneltreinvaart langs alle stationspiano’s om zijn muzikale talent ten gehore te brengen. Vanuit Maastricht zal hij alle stations waar een piano staat aandoen om uiteindelijk in Leeuwarden te eindigen.

Recordpoging

Hans Jansen zal door op 1 dag alle piano’s te bespelen een recordpoging doen. Gaat het lukken om op 1 dag 16 piano’s te bespelen op verschillende stations en natuurlijk per trein van station naar station te reizen?

Hans Jansen

Na zijn optreden in de stationshal met Wicked Game werd de Zwolse stationszanger- en pianist een regelrechte hit op social media. Daarna werd hij gevraagd voor diverse interviews en om op te treden bij een aantal grote radiozenders, onder andere in het programma van Giel Beelen bij Veronica 103FM. Onlangs heeft hij ook de nieuwe stationspiano van Zwolle in gebruik genomen.

Hij draagt #PublicPianoNS een warm hart toe: "Het heeft mij veel goeds gebracht".

Voor iedereen

De openbare piano’s op de stations zijn toegankelijk voor iedereen. Dit heeft op stations al vaak voor leuke verrassingen gezorgd. NS heeft (soms in samenwerking met andere partijen) ondertussen op 16 stations in Nederland een piano staan. De piano's hebben als doel om stations te veraangenamen en het wachten leuk te maken. Op het station is namelijk meer te halen dan je trein!

Planning speelschema recordpoging

Maastricht - piano bespelen: 05.00 - 5.20 uur
Breda - piano bespelen: 07.30 - 07.45 uur
Rotterdam Centraal - piano bespelen: 08.25 - 08.45 uur
Den Haag Centraal - piano bespelen: 09.25 - 09.40 uur
Almere - piano bespelen: 10.50 - 11.00 uur
Amsterdam Centraal -piano bespelen: 11.30 - 11.50 uur
Amsterdam Sloterdijk - piano bespelen 12.15 - 12.30 uur
Amsterdam Amstel - piano bespelen: 13.00 - 13.15 uur
Amsterdam Bijlmer Arena - piano bespelen: 13.40 - 13.55 uur
Utrecht Centraal - piano bespelen: 14.30 - 14.45 uur
Nijmegen - piano bespelen: 15.55 - 16.05 uur
Arnhem Centraal - piano bespelen: 16.35 - 16.50 uur
Enschede - piano bespelen: 18.30 - 18.45 uur
Zwolle - piano bespelen: 20.15 - 20.40 uur
Groningen - piano bespelen: 21.50 - 22.05 uur
Leeuwarden - piano bespelen: 23.12 - 23.20 uur

Meereizen of aanwezig zijn op de stations?

Mocht je toevallig meereizen met Hans Jansen of aanwezig zijn bij 1 van zijn optredens, deel dan jouw filmpje met #PublicPianoNS.


  • 16 Mei 2018 om 11:02

Sterk staaltje carbodybuilding

Met de overhandiging van het designbook aan NS is het ontwerp van de Intercity Nieuwe Generatie tot in detail klaar: nu door met de productie!

In het Poolse Katowice liggen kilometers aluminium profielen. Je kunt je nauwelijks voorstellen dat dit een trein wordt, maar treinenbouwer Alstom weet precies hoe ze er een Intercity Nieuwe Generatie van moet bouwen.

In de productiehal last een indrukwekkende lasrobot de lange delen van de carbody (het casco van de trein). Lassers doen het handwerk dat nodig is voor de moeilijke lasverbindingen. Langzaam verschijnen vloer, wanden en dak, deze maand wordt dat het eerste rijtuig. In de spuithal krijgt de trein zijn kleur, om in de splinternieuwe montagehal een echte trein te worden. Hier vult de trein zich met kilometers bedrading, stuurtafels, stoelen, bagagerekken en verlichting.

Naast de lasser op de foto werken er nog minstens 1000 mensen aan onze nieuwe treinen, ongeveer 500 bij Alstom en minstens nog eens zoveel bij hun onderleveranciers. In totaal zorgen zij ervoor dat tot 2023, alle treinen naar Nederland komen. Zodra de eerste ICNG de fabriek verlaat, start het testprogramma. In 2021 kan de eerste nieuwe ICNG dan echt het spoor op.


Station Assen in gebruik genomen

Na ruim twee jaar verbouwen en trappen lopen over de tijdelijke passerelle, staat er in Assen een heel nieuw station met reizigerstunnel. En niet zomaar een station, een echte eyecatcher met een enorme driehoekige overkapping. Op zondag 13 mei is het nieuwe station en de reizigerstunnel voor het eerst in gebruik genomen. Ondanks het feit dat de omgeving nog een aardige bouwput is, zijn de eerste reizigers enthousiast over hun nieuwe station en de prachtige overkapping. Op 4 juni gaat de fietsenstalling onder het station open. Eind dit jaar wordt de totale gebiedsaanpak onder de noemer Florijnas opgeleverd.

Het station is in gebruik maar zeker nog niet af. En door de hoosbui op zondagavond was het ook nog spannend of de schade op tijd hersteld zou worden en de treinen vandaag op station Assen konden stoppen. Na een nachtje doorwerken door de aannemer werden de reizigers op maandag in de spits toch getrakteerd op een fris appeltje en muziek.

Werk in uitvoering
De fietsenstalling onder het station gaat op 4 juni open. Op het station wordt de komende maanden nog gewerkt aan de inrichting, de pui, de signing en de twee overige winkels. Ook de reizigerstunnel naar perron 2 is nog niet afgewerkt maar voor het transfer veilig te gebruiken. Gelukkig voor de reiziger is al wel de Stationshuiskamer geopend en kunnen reizigers heerlijk droog en aantrekkelijk wachten. Ook het voorplein en het busstation wordt de komende tijd nog verder ingericht, op weg naar de grande finale van het hele Florijnasproject eind dit jaar.

Iconisch gebouw
De markante luifel van hout, 8 meter hoog en 3.000 m2 groot is over de treinsporen en perrons geplaatst. Dit zorgt voor beschutting en ook een symbolische verbinding van de beide stadsdelen. De reizigerstunnel sluit naadloos aan op de nieuwe route naar de stad, de rode loper. Ook het stationsplein is uitgevoerd in rode steen om de relatie met de stad en de plek van het station als entree te markeren. Het station is ontworpen door Powerhouse Company en De Zwarte Hond.

Fietsenstalling
De huidige fietsenstalling bij het tijdelijke station blijft nog tot begin juni in gebruik. Dit omdat door de hevige regenval van vorig weekend de vloer van de nieuwe fietsenstalling nog niet definitief afgewerkt kon worden. Maar vanaf 4 juni exploiteert NS een nieuwe fietsparkeergarage met een Fiets & Service, OV fietsen en de eerste 24 uur gratis.

Reizigersactie
Vanochtend namen wethouder Harmke Vlieg-Kempe,  regiodirecteur Joost van der Bijl van NS en regiodirecteur Jan Mulder van ProRail het nieuwe station in Assen feestelijk in gebruik. Zij deelden gezamelijk aan reizigers een fris appeltje uit.


  • 14 Mei 2018 om 14:23

Low Car Diet: werkgevers aan zet om CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken

Bij de start van het Low Car Diet vandaag roept NS werkgevers op slim te kijken naar het woon-werkverkeer van hun medewerkers. De aanpak van het dagelijkse woon-werkverkeer per auto is een zeer effectieve manier om CO2-uitstoot terug te brengen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) opent vandaag samen met NS CEO Roger van Boxtel de nieuwe editie van het Low Car Diet. Medewerkers van deelnemende bedrijven laten één maand de auto staan en reizen met bijvoorbeeld trein, deelauto of fiets.

Uit onderzoek dat het CPB blijkt dat zelfs verstokte automobilisten uit de auto te lokken zijn – vooral door een goed aanbod via hun werkgever. Ook mensen die al lang met de auto reizen, vormen een interessante doelgroep. Zij gaan vaak op de automatische piloot met de auto, ook al zou een ander vervoermiddel inmiddels beter bij hen passen. Deelnemers maken blijvend 35% minder autokilometers, ook lang na afloop van de actiemaand.

Roger van Boxtel: “bewust anders reizen levert een enorme besparing op en levert dus flink bij aan de landelijke klimaatdoelen. Zeker als forensen daarvoor vrijwillig kiezen. De auto laten staan en de trein of fiets pakken om naar je werk te komen is ongelofelijk belangrijk voor het klimaat. Ik wens de deelnemende bedrijven die vandaag starten met het Low Car Diet succes en roep alle werkgevers op om zich in ieder geval te laten inspireren door dit initiatief”.

3 Megaton uitstoot te besparen
Nederlanders maken samen zo’n 100 miljard autokilometers waarvan de helft zakelijk of woon/werkverkeer is. Een gemiddelde auto stoot 181 gr CO2 per autokilometer uit (bronnen: mobiliteitsbeeld 2017, co2emissiefactoren.nl). CPB berekende dat door deelnemers van het Low Car Diet blijvend 35% minder dagelijkse autokilometers worden gemaakt. Dit zijn werknemers van deelnemende bedrijven. Omgerekend naar alle werknemers in Nederland betekent dit 3 Megaton minder uitstoot.
 


Nederland applaudisseert voor de zorg #applausvoordezorg

Alle Nederlanders kunnen vandaag, op 12 mei, de Dag van de Verpleging, hun waardering uiten voor verpleegkundigen en verzorgenden. De ééndaagse campagne #applausvoordezorg zet de schijnwerper op de grootste beroepsgroep in ons land; de 350.000 mensen die dag en nacht klaar staan voor hun patiënten en cliënten.

Politie, brandweer, beroepsduikers en NS steunen met een speciale film de campagne van beroepsvereniging V&VN: zij applaudisseren voor alle verpleegkundigen en verzorgenden. 


Spoedverlenging Intercity direct-treinen

Het aantal reizigers op deze drukke lijn steeg afgelopen jaar met 25%, waar 10% werd verwacht. Om de hinder van spitsdrukte tegen te gaan, voerde NS recent een tijdelijke korting buiten de spits in. Hoewel de spits hiermee minder druk wordt, biedt dat uiteindelijk onvoldoende soelaas. Om te voorkomen dat de populaire lijn aan zijn succes ten onder gaat, heeft NS nu dus besloten tot een spoedverlenging van alle IC direct-treinen. Hoewel het ook dan druk kan blijven in de spits, verwachten we hiermee de grootste spitshinder te kunnen voorkomen.

Op de hogesnelheidslijn rijden speciale treinen in een vaste samenstelling. Daarom kunnen deze niet eenvoudig verlengd worden, zoals bij reguliere treinen. Ze moeten in de speciale onderhoudsplaats Watergraafsmeer “opgeknipt” worden, om er zo een treindeel tussen te kunnen plaatsen. De eerder geplande verlenging van de IC Brussel wordt inmiddels uitgevoerd. Zie ook de beelden van deze verlenging: https://www.youtube.com/watch?v=LwTl_74ZYOQ


Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start

De verbouwing van station Rotterdam Alexander is vandaag officieel van start gegaan. Adriaan Visser, wethouder mobiliteit en duurzaamheid van de gemeente Rotterdam en bestuurder namens de MRDH, Paul Lorist, directeur Techniek van RET en Jeroen Alting von Geusau, directeur regio Zuid van NS onthulden samen met vertegenwoordigers van ProRail, De Verkeersonderneming en aannemer Averesch een bouwdoek op de te slopen gevel, waarmee de bouw van het nieuwe station officieel is gestart.

De verbouwing

Tijdens de verbouwing van het station blijven trein- en metroperrons altijd bereikbaar voor reizigers. Reizigers zullen te maken krijgen met veranderende looproutes en faciliteiten die tijdelijk gesloten zijn in verband met de verbouwing. De verbouwing duurt tot de zomer van 2019. Tot die tijd rijden er enkele korte periodes geen treinen om werkzaamheden op en rond het station te kunnen uitvoeren. De eerste periode is van donderdag 10 mei tot en met zondag 13 mei (Hemelvaartsweekend). Dan werken NS en ProRail op en rond het station. Reizigers kunnen gebruik maken van bussen. Tijdens de verbouwing worden reizigers en bedrijven in de omgeving geïnformeerd. Via de website www.stationrotterdamalexander.nl kunnen geïnteresseerden op de hoogte blijven van de voortgang van de verbouwing.

Station Rotterdam Alexander

Station Rotterdam Alexander wordt dagelijks gebruikt door 37.000 reizigers die reizen met de bus, metro en trein. Het station is gedateerd en toe aan een grondige opknapbeurt. Jeroen Alting von Geusau, NS directeur Regio Zuid: “Rotterdam Alexander is een belangrijk overstapstation voor onze reizigers. Daarom willen wij dit station een metamorfose geven om reizigers een prettig station te geven met goede faciliteiten en overstapmogelijkheden”. Na de verbouwing krijgen reizigers een prettig station met betere overstapmogelijkheden tussen trein en metro. Paul Lorist, directeur Techniek RET: "Het station wordt niet alleen gebruiksvriendelijker maar ook veiliger. Reizigers kunnen straks bovenlangs via de speciale voetgangerstraverse overstappen en hoeven dan niet meer over het spoor, een snellere en veiligere overstap.”

Betere faciliteiten

Ook heeft het nieuwe station straks betere faciliteiten. Het station krijgt een open uitstraling met veel glas, transparante liften en toiletten. Door het winkelaanbod en de voorzieningen is het straks op het nieuwe station Rotterdam Alexander aangenaam verblijven. De stationsomgeving wordt ook aangepakt, zodat de omgeving en het station naadloos op elkaar aansluiten. NS is verantwoordelijk voor de projectleiding en verbouwt het station samen met haar partners RET, gemeente Rotterdam, De Verkeersonderneming en ProRail tot een modern OV-knooppunt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag dragen bij in de financiering.


Theo van Loon, spoorman en verzetsheld

Op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. 's-Middags neemt Roger van Boxtel, President-Directeur van NS, in het Twickel college in Hengelo het eerste exemplaar van het boek “Hengelo 1944-1945. Theo van Loon, Spoorman & Verzetsheld” van gepensioneerd spoorman Martin Meijerink in ontvangst, uit handen van Burgemeester Sander Schelberg. Voor deze bijzondere bijeenkomst zijn nabestaanden van Theo van Loon uitgenodigd maar ook bewoners van de Theo van Loon-straat, het bestuur van de Bond van Gepensioneerden Vervoerspersoneel, studenten van de Hogeschool Saxion Enschede en leerlingen van het Twickel college die het monument hebben geadopteerd.

Theo van Loon staat voor die NS’ers die in opstand kwamen tijdens de oorlog. Hij wordt gezien als een held omdat hij op 18 maart 1944 met gevaar voor eigen leven op het station te Hengelo een munitietrein ‘veilig’ stelde en zo de stad Hengelo en haar inwoners voor een nog grotere ramp behoedde. Studenten van Saxion maken een 4-delig lespakket voor het basisonderwijs over de rol van Theo van Loon tijdens de WOII.

In dit filmpje vertelt Martin Meijerink over Theo van Loon.

Op 5 mei opent in Museum Hengelo de tentoonstelling ‘Hoogspanning, het gevecht om de IJsselcentrale op 1 april 1945’ in. De tentoonstelling gaat over onder andere Station Hengelo, de explosie van de munitietrein in maart 1943 en de spoorwegstaking van september 1944 tot 5 mei 1945. De tentoonstelling is tot eind augustus te zien en is een samenwerking tussen Museum Hengelo, Gemeente Hengelo, NS, Saxion Hogescholen en het Verzetsmuseum Amsterdam.


Nederlandse Harry lookalikes met trein naar London

Over ruim twee weken stappen Prins Harry en Meghan Markle in het huwelijksbootje. Tien Nederlandse Harry lookalikes hopen net als zij de dag van hun leven in Engeland te beleven: zij zoefden vandaag met de Eurostar naar Londen om daar hun eigen prinses of prins te scoren. De roodharige vrijgezellen gaan in de ‘nieuwe stad van de liefde’ op blind date en maken een rondtripje langs de meest romantische plekjes. Met deze koppelactie geeft NS International een oranje tintje aan de royal wedding.

10 Nederlandse Harry lookalikes vertrokken vanochtend met de Eurostar naar Londen om de liefde te vinden.

Honderden reacties

Op de oproep van NS International op Facebook kwamen honderden reacties van geïnteresseerde vrijgezellen. Hieruit werden tien gelukkigen gekozen. Zij vertrokken vanochtend met de Eurostar vanaf Amsterdam Centraal en kwamen een paar uur later aan in hartje Londen. Hier zullen ze de London Eye, Westminster Abbey en Buckingham Palace bezoeken én gaan ze op blind date met Engelse schonen. Benieuwd hoe dat hun is vergaan? Houd dan op zaterdag 18 mei de Facebook-pagina van NS International in de gaten.


NS: Nieuwe locomotieven, eerste stap voor snellere IC naar Berlijn

NS wil nieuwe, snelle locomotieven inzetten voor de Intercity naar Berlijn. Deze moeten – in tegenstelling tot de huidige – over het hele traject kunnen rijden en hebben een topsnelheid van 200 kilometer per uur. De tijdrovende locomotiefwissel bij de grens kan dan geschrapt worden. De nieuwe locomotief is belangrijk om de ambitie voor een snelle verbinding tussen Amsterdam en Berlijn te realiseren, een gekoesterde wens van NS. Toch zal de reiziger hier in eerste instantie weinig van merken: Hiervoor moeten we nog veel hobbels nemen, waar Duitse en Nederlandse overheden en spoorbedrijven samen de schouders onder moeten zetten. Dat zal tijd kosten.

De Intercity Berlijn wordt door Deutsche Bahn en NS gezamenlijk geëxploiteerd. Over de daadwerkelijke inzet van de nieuwe locomotieven gaat NS met DB in gesprek over de commerciële, operationele en technische randvoorwaarden. Als de aanbesteding met succes is afgerond, kunnen de locomotieven eind 2019/ begin 2020 het spoor op. Hoewel de reistijd niet direct verkort kan worden, is deze eerste stap voor het versnellen van deze lijn van groot belang.

Siemens Vectron

NS 12 heeft nieuwe energiezuinige Siemens locomotieven op het oog, van het type Vectron. Deze hebben een topsnelheid van 200 km/ uur en rijden nu al in Duitsland en Tsjechië. Ze moeten de huidige 1700 Locs uit de jaren ‘90 vervangen. De locomotieven trekken nu nog Duitse rijtuigen van het type EuroCity. DB is van plan om deze rijtuigen op termijn ook te vervangen.

Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “Hoewel de reiziger er in eerste instantie weinig van merkt, is het belang van deze eerste stap is niet te onderschatten. Het versnellen van de Intercity naar Berlijn is een kwestie van de lange adem. Met deze locs vullen wij een belangrijke voorwaarde in en laten wij zien dat het wat ons betreft serieus is. Wij bijten ons er in vast om samen met onze partners stap voor stap een snelle trein verbinding naar de Duitse hoofdstad te krijgen, als duurzaam comfortabel alternatief voor het vliegtuig.”

Van Boxtel: “We hebben een snelle trein naar Parijs, naar Frankfurt en ook naar Londen is het gelukt. Hoewel er naar Berlijn op het overgrote deel geen hogesnelheidslijn ligt, geloven we dat het hier ook beter kan.”

Wat moet hiervoor gebeuren? Er zijn vier zaken waar we nu al naar kunnen kijken om de reistijd van 6.22 uur te kunnen verkorten: het schrappen van de locomotiefwissel bij de grens, het terugbrengen van het aantal stops (nu 15), het optimaal gebruiken van het snelle spoor tussen Hannover en Berlijn en tot slot: meer prioriteit in bij het ontwerp van de dienstregeling: Hierbij krijgen landelijke en regionale treinen vaak voorrang, gedreven door wensen en ambities van landsdelen en steden. Begrijpelijk, maar dat zorgt ervoor dat de Intercity Berlijn vaak op nationale treinen moet wachten.

Parijs en Berlijn, een vergelijking

Amsterdam - Parijs

 

Amsterdam - Berlijn

3.18 uur

Reistijd

6.22 uur

+/- 500 kilometer

Afstand

+/- 650 kilometer

4

Aantal stops

15

Grotendeels HSL

Spoor

Grotendeels normaal

300 km/ uur

Topsnelheid

140/200 km/ uur

11

Aantal treinen per dag

7

Thalys

Soort trein

Eurocity met locomotief

 


NS in beroep tegen besluit ACM

Vandaag heeft de ACM bekendgemaakt dat zij het bezwaar van NS tegen een eerder opgelegde boete ongegrond verklaart. NS heeft de uitspraak bestudeerd en besloten beroep in te stellen bij de rechtbank Rotterdam. NS is het oneens met het oordeel en onderbouwing van de ACM. Op 29 juni 2017 heeft de ACM NS een boete opgelegd na onderzoek naar de aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer in Limburg. Meer informatie over het bezwaar van NS vind je hier


Inzet NS tijdens Nationale Herdenking en Bevrijdingsdag

Op 4 mei herdenkt NS de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en op 5 mei brengen we weer vele bezoekers per trein naar de verschillende Bevrijdingsfestivals in Nederland.

Nationale Herdenking 4 mei

Alle treinen staan tijdens de Nationale Herdenking om 20.00 uur twee minuten stil. Ook op de meer dan 400 stations en in de stationswinkels wordt dan stilte in acht genomen. Op deze manier wil NS haar reizigers de gelegenheid geven om op 4 mei de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien te herdenken.

Herdenkingen op stations

Op diverse stations vinden op 4 mei herdenkingsbijeenkomsten plaats. Hier kunnen reizigers en spoormedewerkers de slachtoffers herdenken. Dit kan onder andere op station Alkmaar, Amsterdam Centraal, Arnhem Centraal, Den Haag Centraal, Haarlem, Nijmegen en sinds dit jaar ook weer op Utrecht Centraal. Dit was vanwege de verbouwing van het station enige jaren niet mogelijk. Op Utrecht Centraal zal het NS Harmonieorkest vanaf 19.30 uur de ceremonie begeleiden.

Als blijk van betrokkenheid en respect, dragen veel van onze machinisten en conducteurs op 4 en 5 mei een fakkelspeldje op hun uniform; het officiële symbool van herdenken en vieren.

Herdenking spoormedewerkers

Naast de gelegenheid tot herdenken om 20.00 uur, vindt op 4 mei de jaarlijkse herdenking bij het Monument voor Gevallen Spoorwegpersoneel plaats. Medewerkers en gepensioneerden van NS en ProRail leggen kransen en herdenken de 477 medewerkers die bij het uitoefenen van hun werk tijdens de Tweede Wereldoorlog om het leven zijn gekomen. Deze herdenkingsplechtigheid vindt om 12.50 uur plaats naast het hoofdkantoor van ProRail aan het Moreelsepark te Utrecht.

Bevrijdingsfestivals 5 mei

Op 5 mei viert Nederland Bevrijdingsdag. Om zoveel mogelijk feestvierders per trein naar de grootste Bevrijdingsfestivals te brengen, rijden we op diverse trajecten meer en langere treinen. Ook zijn er extra medewerkers aan het werk om reizigers te begeleiden. Met het speciale 5 mei-retour, alleen online te koop t/m 5 mei 14.00 uur, reizen bezoekers met 20% korting naar één van de 14 grootste Bevrijdingsfestivals en weer terug. Het 5 mei-retour kan ook als E-ticket op de mobiele telefoon worden geladen.


NS kijkt terug op geslaagde Koningsdag

NS heeft vandaag weer vele duizenden feestgangers met de trein naar hun favoriete Koningsdagfeest in het land gebracht. Feestgangers werden op diverse stations door NS welkom geheten en de weg gewezen naar de favoriete Koningsdagfeesten.

Honderden extra medewerkers hebben er vandaag voor gezorgd dat alle feestgangers die de trein namen, goed op hun feestje zijn aangekomen. Inmiddels is de terugtocht vanaf de verschillende stations naar huis goed op gang gekomen. De komende uren verwachten wij nog veel reizigers naar huis te brengen.

We rijden vandaag een speciale Oranjedienstregeling, reizigers adviseren we hun terugreis te plannen met de Reisplanner. Zo komen ze niet voor verrassingen te staan.

Wij kijken terug op een mooie Koningsdag en doen er alles aan om morgen onze reizigers weer met een schone trein via opgeruimde stations naar hun bestemming te brengen. Daarvoor zijn veel collega’s nog de hele nacht hard aan het werk.


Iets vertraagd, maar onderweg: het vernieuwde klapperbord

Treinreizigers moeten iets langer wachten op de digitale versie van de bekende klapperborden. De verwachting was dat reizigers in 2018 de nieuwe reisinformatieschermen tegen zouden komen op station Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Schiphol. Hiervoor zijn NS en ProRail afgelopen jaar een aanbesteding gestart. Helaas is de conclusie nu dat er geen match was tussen de aanbiedingen en onze wensen. Daarom starten NS en ProRail de aanbesteding opnieuw.

Kwaliteit gaat boven tijd, zo ook bij deze reisinformatieschermen. We willen een betrouwbaar en kwalitatief scherm kunnen bieden waar veel reizigers, sinds het afscheid van het klapperbord, naar verlangen. Ook vinden we het belangrijk dat de schermen voor een lange tijd mee kunnen. We hebben er alle vertrouwen in dat we de nieuwe aanbesteding zo snel mogelijk kunnen starten.

Het nostalgische klapperbord wordt door NS en ProRail in een nieuw jasje gegoten, maar het idee blijft hetzelfde. Een centraal punt op het station waar alle vertrektijden van het komende half uur getoond worden. In één oogopslag zien of je nog een kop koffie kan halen of afspreken op dat centrale punt op het station? Het is straks weer mogelijk.

In afwachting tot de nieuwe aanbesteding zitten we niet stil. Zo zijn we bezig met de bepaling van de locaties, de praktische zaken zoals de ophangsystemen en natuurlijk de vormgeving van de schermen. Jammer voor velen, maar het nieuwe scherm gaat geen klappergeluiden meer maken.


NS telt af naar Koningsdag

Op vrijdag 27 april viert Nederland massaal Koningsdag. Aan ons de schone taak om een groot deel van deze feestvierders met de trein naar hun Koningsdagfeest te brengen. Ieder jaar is het weer een hele klus, die niet te vergelijken is met welke andere dag in het jaar. Om ervoor te zorgen dat iedereen op hun bestemming komt, rijden we op Koningsnacht en Koningsdag een speciale Oranjedienstregeling met op verschillende trajecten extra en langere treinen. Er staan veel extra collega’s klaar om reizigers op weg te helpen en treinen en stations schoon te houden:

  • 95 extra Machinisten
  • 100 extra Veiligheid & Servicemedewerkers
  • 110 extra (meereizende) Treinschoonmakers
  • 210 extra Beveiligers
  • 300 extra Conducteurs
  • 350 extra Servicemedewerkers
  • ... en nog vele extra schoonmakers, winkelpersoneel en andere collega's op en rond het station om deze feestelijke dag in goede banen te leiden.

Daarnaast werken we samen met Prorail vanuit 13 verkeersleidingposten in het land met honderden treindienstleiders om het treinverkeer op 27 april in goede banen te leiden. Op verschillende plekken staan storingsploegen en diesellocomotieven paraat om eventuele storingen zo snel mogelijk op te kunnen lossen. Er is maximale inzet van incidentenbestrijders en er staan ook mobiele camera’s langs het spoor om spoorlopers vroegtijdig te kunnen signaleren en weg te halen van het spoor.

Meer weten over wat NS allemaal doet rond Koningsdag, de Oranjedienstregeling en het speciale Oranjeretour, zie hier het eerdere bericht NS brengt je naar jouw Koningsdagfeest.


NS doet aangifte tegen vandalen

Zondag zijn er in treinen die op weg waren naar de bekerfinale tussen Feyenoord en AZ vernielingen aangericht. Twee treinen konden hierdoor niet verder rijden. In een intercity van Groningen naar Rotterdam werd een rookbom gegooid. In de andere trein, een intercity van Vlissingen naar Amsterdam werden vernielingen verricht. De politie kwam ter plekke op station Rotterdam Centraal en heeft mensen uit de trein gehaald en gefouilleerd. Dit gedrag is onacceptabel en daarom heeft NS direct aangifte gedaan.

Onder andere de verlichting en treinstoelen moesten het ontgelden en er werd meerdere malen onterecht aan de noodrem getrokken. Ook na de finale richten ‘supporters’ vernielingen aan in treinen en was er onrust op verschillende stations. De politie heeft meer dan 20 aanhoudingen verricht op het station en in de trein.

Het moet voor iedereen een feestje zijn, zo ook voor onze andere reizigers en collega’s. NS wil dat de vandalen daarom de rekening krijgen. Niet alleen moeten mensen van onze spullen afblijven, ook liepen diverse andere reizigers rond Rotterdam Centraal vertraging op. NS heeft direct aangifte gedaan en camerabeelden zijn ter beschikking gesteld aan de politie. Vorige week maakte NS bekend dat als vandalen bekend zijn, de rekening wordt gepresenteerd. Deze wordt in 85% ook terugbetaald.


NS presenteert 600 vandalen de rekening

In de afgelopen vijf jaar heeft NS 600 vandalen de rekening gepresenteerd van de schade die zij hebben aangebracht aan treinen en stations. Het gaat om bijvoorbeeld het bekladden van treinen met graffiti, vernielingen aan de stations of het beschadigen van treinstoelen. Na een signalering van vandalisme doen wij altijd aangifte. Vervolgens krijgen de daders de rekening voorgeschoteld voor de toegebrachte schade. Het totaalbedrag van deze rekeningen bedroeg €5,6 miljoen.

In de zaken waarbij de dader (vooralsnog) onbekend is, blijft de rekening open staan. Wanneer zij gevonden worden, dient NS alsnog een vordering in. Het maakt geen verschil of de vandalen vandaag of morgen worden gepakt, de rekening blijft. Eventueel kan er door de rechter een betalingsregeling opgelegd worden. Uiteindelijk wordt op deze manier gemiddeld 85% van de schade, veroorzaakt door vandalisme met een bekende dader, terugbetaald.

Door vandalisme moet een trein, direct of op een later moment, van het spoor gehaald worden om de toegebrachte schade te herstellen. Dit kost tijd en geld en dat investeren we vanzelfsprekend liever in zaken waar onze reizigers iets aan hebben.

Soort vandalisme
Aantal keren schade verhaald

Vernielingen ruiten stations

220

Graffiti op gebouwen en treinen

108

Vernielingen op stations

95

Vernielingen in de trein

76

Teammanager Martijn Pennock, verantwoordelijk voor de monteurs van de afdeling Schadeherstel van NS: “Iedere trein die bij schadeherstel staat, kan niet worden gebruikt voor reizigers. Het is natuurlijk ons werk om treinen zo snel mogelijk weer blinkend op het spoor te krijgen, maar schades herstellen die doelbewust zijn aangebracht, daar hebben we een heel naar gevoel bij. Vaak weten de daders niet hoeveel impact hun daad heeft op reizigers.”

Hoe groot of hoe klein de schade ook is, vandalisme nemen we altijd serieus. Daarom is NS de afgelopen jaren effectiever gaan optreden tegen vandalisme en dit blijven we onverminderd doen. We trekken hierbij samen met de politie, andere vervoerders en betrokkenen op.


❌