[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderNS Nieuws

NS brengt je naar jouw Koningsdagfeest

Voorbereid op reis

Advies aan reizigers is om de tijd te nemen en voor vertrek de Reisplanner te raadplegen of de NS app. Om wachttijd en drukte op het station te vermijden, kunnen ze het beste vooraf hun OV-chipkaart opladen of online een E-ticket kopen, dat ook op een mobiele telefoon te laden is. Reizigers met een NS Flex abonnement betalen achteraf. Voor het snel in- en uitchecken bij de poortjes, raden wij reizigers aan hun vervoerbewijs gereed te houden.

Rond steden als Amsterdam, Eindhoven, Breda, Alkmaar, Arnhem, Zwolle en Amersfoort waar de koninklijke familie op bezoek komt, verwachten we de meeste drukte. Bezoekers aan de diverse betaalde dance-events informeren we dat toegangskaarten alléén in de voorverkoop verkrijgbaar zijn.

Amsterdam

Koningsdag Amsterdam trekt naar verwachting een kleine 200.000 bezoekers per trein. De vrijmarkten en festiviteiten in het centrum zijn via station Amsterdam Centraal te bereiken. Bezoekers aan de diverse dance-events reizen via het dichtstbijzijnde station. Zie hiervoor de informatie op onze site. Station Amsterdam RAI en Amsterdam Science Park zijn net als andere jaren op Koningsdag gesloten. Bezoekers aan Loveland reizen via station Amsterdam Amstel en die aan de RAI via station Amsterdam Zuid.

Internationale treinen

De aankomst- en vertrekstations van internationale treinen zijn op Koningsdag ongewijzigd. Reizigers vanuit Amsterdam die een vliegtuig moeten halen of met de internationale trein gaan reizen, raden wij aan om tijdig op pad te gaan vanwege de drukte.

Alcoholbeleid en bagagekluizen

Met z’n allen houden we Koningsdag gezellig, daarom geldt een aantal maatregelen. Zo wordt op de stations in de winkels geen alcohol verkocht. Alcoholhoudende dranken zijn die dag ook niet toegestaan in de treinen en op de stations. Op een aantal stations zijn de bagagekluizen/-depots niet beschikbaar. De maatregelen gelden vanaf 26 april 19.00 uur tot 28 april 7.00 uur.

ProRail

Vanuit 13 verkeersleidingposten in het land werken honderden treindienstleiders om het treinverkeer op 27 april in goede banen te leiden. Op verschillende plekken staan storingsploegen en diesellocomotieven paraat om eventuele storingen zo snel mogelijk op te kunnen lossen. Ook is er maximale inzet van incidentenbestrijders.


Internationale zakelijke reiziger: heenreis is voor werk en terugreis voor ontspanning

Op weg naar een internationale bestemming kiezen de meeste zakenreizigers ervoor om hun mail bij te werken en een afspraak voor te bereiden. Op de terugweg besteden reizigers eerder tijd aan ontspanning. De trein (44%) is het meest favoriete vervoersmiddel om in te werken, onder andere vanwege de toegang tot internet. Van de internationale zakelijke treinreizigers voelt 1 op de 3 zich schuldig als hij of zij niet werkt onderweg. Dit blijkt uit onderzoek van MetrixLab onder 200 internationale zakenreizigers (auto, vliegtuig, bus en trein) in opdracht van NS.

Van alle ondervraagden ziet 71% een internationale zakenreis als werktijd en 25% als vrije tijd. Tijdens de heenreis is de favoriete tijdsbesteding: werken. De top 5 tijdsbesteding op de heenreis bestaat uit:

  1. Zakelijk mailen
  2. Werkafspraak voorbereiden
  3. Lezen
  4. Naar buiten kijken
  5. Muziek luisteren

Uit het onderzoek blijkt dat de populairste tijdsbestedingen op de terugweg meer op ontspanning gericht zijn, dan is de top 5 namelijk:

  1. Naar buiten kijken
  2. Slapen
  3. Lezen
  4. Afronden werkafspraak
  5. Muziek luisteren

Blijkbaar is er op de terugreis meer behoefte aan het hoofd leegmaken en loslaten. Zakelijke internationale reizigers vinden de trein (44%) het meest geschikte vervoersmiddel om in te werken in vergelijking met het vliegtuig, de auto of de bus. Dit vanwege de beschikbaarheid van wifi en 4G, het uitstappen in het centrum, de mogelijkheid om (in stilte) te werken en geen hinder van lange wachttijden. Bijna driekwart van de reizigers geeft aan de reistijd nuttig (73%) en aangenaam (71%) te kunnen besteden in de trein.

Heike Luiten, directeur NS International: “We herkennen dit beeld uit eerder onderzoek. We hebben in 2018 de maatschappelijke impact berekend voor een enkele reis van Amsterdam naar Parijs voor de trein, bus, vliegtuig en auto. Hoewel iedereen persoonlijke voorkeuren heeft, baseren reizigers de keuze voor vervoer grotendeels op de totale ritprijs, de reistijd en het comfort van de reis. Hieruit bleek dat de trein in vergelijking tot de andere vervoersmiddelen de beste maatschappelijke waarde heeft, met name door de positieve reistijdwaardering. De reistijd wordt gezien als comfortabel en nuttig. In het vliegtuig kan bijvoorbeeld maar een deel van de reistijd nuttig besteed worden en is de score op comfort lager.”

NS streeft ernaar om Nederland op een snelle manier per trein te verbinden met de voornaamste steden in een straal van 700 kilometer. In dit kader wordt de verbinding tussen Amsterdam en Londen deze zomer verder uitgebreid van twee naar drie keer per dag. Sinds 31 maart 2019 kunnen treinreizigers vanuit Nederland rechtstreeks reizen naar Disneyland Paris. Voor de zakelijke reizigers blijft de ICE naar Frankfurt razend populair.


  • 16 April 2019 om 10:58

NS viert wandelen: win een eigen wandelroute

Het wandelseizoen is van start. Op zaterdag 13 april vindt het grootste eendaagse wandelevenement van Nederland plaats: de Bloesemtocht. De startlocatie is vlakbij station Geldermalsen. Vanwege de duizenden wandelaars zet NS langere treinen in en zorgt voor meer medewerkers op station Geldermalsen. NS is al vijf jaar supporter van bewegen en moedigt wandelen aan met ruim 800 wandelroutes die allemaal vanaf een station vertrekken. Om de start van het wandelseizoen te vieren kunnen wandelaars een eigen wandelroute winnen.

Meer dan 800 gratis wandelroutes starten nu al vanaf ruim 315 stations door heel Nederland. Deze wandelroutes van NS zijn te vinden op www.reisjefit.nl/wandelen. Vorig jaar zijn er 435.527 wandelroutes gedownload*. De meest populaire stationswandelingen zijn*:

  1. Groene Wissel Castricum, deze wandeling start en eindigt bij station Castricum. De wandeling is 19 kilometer door een afwisselend duingebied.

  2. Trage Tocht Rhenen, een bergwandeling over de Grebbeberg die start en eindigt bij Station Rhenen. De wandeling is 13 kilometer.

  3. Groene Wissel Utrecht, een wandeling van 14 kilometer van en naar station Utrecht, dwars door de binnenstad.

Win een wandelroute
Om de start van het wandelseizoen te vieren breidt NS graag het aanbod wandelroutes uit met één speciale wandeling. Reizigers kunnen een eigen wandelroute winnen. Bovendien mag de winnaar deze route de naam geven die hij of zij wenst. Wat is er nou leuker dan een mede-wandelaar verrassen met een eigen wandeling? Een voorwaarde is dat de route begint en eindigt op een NS-station. Deelnemen kan via Facebook tot en met dinsdag 16 april. Uit alle aanmeldingen kiezen NS en wandelambassadeur en routemaker WandelBart de winnaar. Kijk op www.reisjefit.nl voor meer informatie over de actie en de voorwaarden.

*Downloads zijn gebaseerd op gegevens van wandelzoekpagina.nl


NS krijgt hoog rapportcijfer van reiziger, compliment voor onze collega’s

Geen toeval

Het oordeel over het treinreizen groeit al een aantal jaren. “Dat is geen toeval,” vervolgt Tjalling Smit, “de afgelopen jaren hebben we werk gemaakt van veel verbeteringen voor de reiziger. Denk aan de tienminutentrein Amsterdam – Eindhoven, de gloednieuwe Sprinters en de schoonmakers die tijdens de rit de trein van binnen al reinigen. Steeds meer reizigers komen op tijd. De waardering voor al deze zaken zien we terug in de uitslag van de OV-Klantenbarometer.”

Eerste OV-Klantenbarometer met NS

2018 was het eerste jaar dat NS meedeed aan de OV-Klantenbarometer. NS houdt jaarlijks zelf ook een beoordelingsonderzoek. Ook daaruit bleek eerder al dat de waardering voor het treinreizen in Nederland toeneemt. 86% van de treinreizigers geeft een 7 of hoger. In de OV-Klantenbarometer komt dit percentage zelfs iets hoger uit: 87%.

Meer dan 100.000 reizigers deden mee aan De OV-Klantenbarometer. Het onderzoek is uitgevoerd door Goudappel Coffeng, in opdracht van CROW.


Abellio gaat East Midlands concessie rijden

NS-dochter Abellio mag de komende jaren het treinvervoer in East Midlands in het Verenigd Koninkrijk verzorgen. Dit maakte het Britse ministerie van Verkeer vandaag bekend. De treinconcessie beslaat onder andere de intercity treinen van London St Pancras naar Sheffield, Derby naar Nottingham en van Liverpool naar Norwich. Jaarlijks worden er zo’n 27 miljoen reizen gemaakt op deze treinlijnen. De concessie start op 18 augustus 2019 en loopt tot en met 2027 met de optie om te verlengen tot en met 2029.

Abellio is verheugd dat zij deze concessie mag rijden. Deze concessie versterkt de portefeuille van Abellio in het Verenigd Koninkrijk en sluit mooi aan op de concessie West Midlands die Abellio al rijdt. Daarbij past deze concessie binnen de afspraken die gemaakt zijn met het ministerie van Financiën om de risico’s die Abellio in het buitenland loopt te beperken. 

Abellio is een 100% dochter van NS. In 2018 realiseerde Abellio een omzet in het buitenland van € 2.824 miljoen (2017: € 1.989 miljoen), waarvan € 2.467 miljoen voor Abellio UK en € 357 miljoen voor Abellio Duitsland.


  • 10 April 2019 om 12:24

Tentoonstelling Tienertoer in Spoorwegmuseum

Dit jaar is het precies vijftig jaar geleden dat NS de Tienertoerkaart introduceerde en daarom start op zondag 14 april de tentoonstelling Tienertoer in het Spoorwegmuseum. In 1969 begon NS met de Tienertoer, acht dagen lang konden jongeren in de zomer reizen door heel Nederland en de vrijheid proeven. Honderdduizenden jongeren maakten gebruik van deze mogelijkheid. Het museum verzamelde tientallen bijzondere, ontroerende en grappige verhalen van reizigers.

Erica Littooij ging samen met drie vriendinnen in 1988 op Tienertoer. Ze vertelt: “Dat je zelf mag beslissen ik ga daarheen en dat je niet meer meegaat met wat de volwassenen om je heen kiezen. Dat is een heel lekker gevoel. Pure vrijheid.”

Ontwikkeling Tienertoer
Met de Tienertoer richtte NS zich specifiek op een jongere doelgroep, dit waren tenslotte de reizigers van de toekomst. Voor de jongeren zelf was het vaak de eerste keer dat ze zonder ouders op pad gingen. Met de Tienertoerkaart konden kinderen en jongeren van 8 tot en met 20 jaar voor 20 gulden acht dagen lang onbeperkt met de trein door Nederland reizen. Tijdens de zomervakantie van 1969 werden 85.000 kaarten verkocht. Een welkome boost voor het dalende reizigersaantal. Tussen 1969 en 1994 maakten honderdduizenden jongeren gebruik van de Tienertoer. Rond 1994 nam de belangstelling af en werd de Tienertoer niet langer aangeboden. Het Spoorwegmuseum toont met prachtige affiches en reclamemateriaal het ontstaan en de ontwikkeling van de Tienertoer.

Gratis bezoek aan Spoorwegmuseum
Op vertoon van een Tienertoerkaart krijgen bezoekers op zondag 14 april gratis toegang tot het Spoorwegmuseum. Roel Wijngaards-de Meij maakte de documentaire Tienertoer waarvan fragmenten tijdens de tentoonstelling zijn te zien. Op 21 april toont RTV Utrecht de volledige film. De tentoonstelling is tot en met 1 september te bekijken.

Jongerentoer
Tegenwoordig biedt NS de Jongerentoer voor jongeren van 12 tot en met 18 jaar. Hiermee is het mogelijk om 2 (27 euro) of 3 dagen (37 euro) onbeperkt door Nederland te reizen. In de meivakantie is de jongerenkaart beschikbaar van 22 april tot en met 10 mei 2019 en in de zomer van 1 juli tot en met 30 augustus


  • 10 April 2019 om 09:29

Spooroverlast bij Leiden

De werkzaamheden bij Leiden duren nog tot 15 april en zijn onderdeel van een grote spoorvernieuwing rondom het station. Tijdens deze werkzaamheden blijven de treinen waar mogelijk rijden. Deze treinen kunnen niet altijd verlengd worden en bij inzet van bussen zijn er niet altijd voldoende bussen beschikbaar. Omdat de helft van de sporen buiten gebruik is, blijft deze situatie de komende vijf dagen kwetsbaar. Zeker bij onvoorziene omstandigheden, zoals vandaag.

Pier Eringa, CEO van ProRail: “We hebben het hier over een enorme spoorvernieuwingsoperatie op een van de grootste stations van Nederland. Daarbij laten we de treinen zo veel mogelijk rijden, om overlast te verminderen. Dat is best bijzonder. We moeten na deze drieweekse onderhoudsperiode samen met NS kijken of we dat beter hadden kunnen doen.”

Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “We realiseren ons dat we veel vragen van onze reizigers. Het blijft voor treinreizigers rond Leiden de komende dagen echt even doorbijten. We gaan de werkzaamheden grondig met elkaar evalueren om zien hoe we in de toekomst de hinder voor reiziger bij werkzaamheden kunnen verminderen.”

Op maandag 15 april is de periode van drie weken werkzaamheden afgelopen en rijden de treinen weer zoals normaal.


  • 9 April 2019 om 19:34

Nu ook stationspiano op Eindhoven

Vanaf vandaag kunnen reizigers op station Eindhoven genieten van stemmige pianomuziek. Ook station Eindhoven heeft nu een stationspiano en deze is zojuist ingewijd door TU student en pianist David Hordijk. David  is al langer een fervent voorstander van een piano op het station. Hij startte vorig jaar een facebookpagina die reeds vele steunbetuigingen ontving. En nu is het zover en heeft David zelf de primeur. De feestelijke ingebruikname is gebeurd in aanwezigheid van o.a. Frank Smits (Manager stationsoperatie Zuid) die David de als "peetvader" van de stationspiano namens vele reizigers feliciteerde.

NS vindt een stationspiano in een studentenstad als Eindhoven een mooie toevoeging aan de beleving op het station. De piano is te vinden op de eventplek in de monumentale hal aan de centrumzijde van het station. Een pop-up piano want als de plek is verhuurd of we heel veel reizigers verwachten zoals met koningsdag, dan wordt de piano verplaatst.

De stationspiano

NS is sinds september 2014 gestart om met diverse partners piano’s te plaatsen op stations.  De piano’s zijn een groot succes omdat muziek je kan raken en verbindt. Er zijn veel reizigers die even hun reis onderbreken om de piano te bespelen of te luisteren naar het pianospel van een andere reiziger. We weten dat er verschillende mensen die elkaar hebben ontmoet bij de stationspiano, op regelmatige basis afspreken om daar samen muziek te maken. Met deze nieuwe stationspiano houden we het aantal op 17 stationspiano’s in het land. Eindhoven neemt de plaats in van Enschede, waar de plek op het perron te vochtig bleek.


Opening eerste Buitenpoort Santpoort Noord

Wat is een Buitenpoort?

Buitenpoorten zijn stations die direct aan natuur- en recreatiegebieden liggen, zij vormen de toegangspoorten naar de natuur. “We stimuleren inwoners uit de regio om de trein te nemen in plaats van de auto en te genieten van het buitenleven” aldus gedeputeerde Joke Geldhof. “Ook kunnen Buitenpoorten een rol spelen bij het spreiden van het toerisme vanuit Amsterdam en zo een bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de regio”.

Het betreft een pilot van een half jaar, die loopt van 5 april tot en met 27 oktober 2019. In deze periode wordt onderzocht wat de reis van de stad naar het buitenleven en de inrichting van het station en de omgeving aantrekkelijker kan maken. In het voor- en najaar zullen enquêteurs op station Santpoort Noord enquêtes uitdelen aan vertrekkende reizigers. Dit moet inzicht geven in de waardering van het stationsgebied en dient als input voor de inrichting van andere Buitenpoorten. Ook kunnen reizigers online feedback geven in de NS app via En? Hoe is je reis?

Volg het spoor van de stad naar het landschap

Van station Santpoort Noord naar Nationaal Park Zuid-Kennemerland is een nieuwe wandelroute ontwikkeld die het station verbindt met de entrees van het Nationaal Park. Ook wordt het stationsgebied voorzien van natuurfotografie op het perron en in de voetgangerstunnels en is er direct buiten het station een informatiepaneel te vinden over bezienswaardigheden en wandel-/fietsroutes in de directe omgeving. Op de website www.Buitenpoorten.nl is informatie te vinden over de achtergronden en activiteiten op Santpoort Noord.

Irma Winkenius NS: “Verder starten we een campagne voor wandelaars, rustzoekers en natuurliefhebbers. Op station Amsterdam Centraal verleiden we reizigers om de trein te nemen en de natuur in te gaan. In de IJ-passage staat iedere maand een week een natuuruiting, de eerste week is dat het Tiny Forest. De Buitenpoorten sluiten goed aan bij de NS-wandelingen waar veel reizigers al gebruik van maken."

Samenwerking

Buitenpoorten is een initiatief van provincie Noord-Holland, NS, Metropoolregio Amsterdam, gemeente Velsen, Nationaal Park Zuid-Kennemerland en Natuurmonumenten. Daarnaast wordt samengewerkt met ProRail, Spoorbouwmeester, Staatsbosbeheer, Pieter Vermeulen museum, lokale ondernemers, organisaties en bewoners.


Duizenden reizigers op pad met Boekenweekgeschenk

Op de Boekenweekzondag reisden duizenden treinreizigers op vertoon van het Boekenweekgeschenk Jas van Belofte gratis door heel Nederland. Het is de 18e keer dat NS deze mogelijkheid biedt. Dit jaar gingen voor het eerst zowel de schrijver van het Boekenweekgeschenk, Jan Siebelink, als de schrijver van het Boekenweekessay, Murat Isik, op tournée met de trein. Zij reisden naar Utrecht, Arnhem en Deventer om fans te ontmoeten, handtekeningen te zetten en voor te lezen. Met deze dag is de 84e Boekenweek traditiegetrouw feestelijk afgesloten.

Jan Siebelink vertelt in de trein: "Het doet mij goed om al die blij verraste gezichten van reizigers te zien. We praten over van alles, waaronder hun reis. Zojuist vertelde een reiziger onderweg te zijn naar Velp, mijn geboorteplaats. Vaak zijn er ook kinderen bij en ik hoop natuurlijk dat zij aan het lezen slaan. Daar doen we het voor."

Murat Isik vertelt over de treintournée: "Wat ontzettend mooi en dynamisch om lezers te ontmoeten in de trein. Helaas, is dit ook meteen het einde van de Boekenweek. Een week vol prachtige ontmoetingen en gesprekken."


Met Thalys naar Parijse luchthaven en Disneyland Paris

NS wil internationale treinverbindingen binnen een straal van zo’n 700 kilometer verbeteren. Dat is goed voor reizigers, goed voor het klimaat en goed voor de economie. Het toevoegen van nieuwe bestemmingen maakt de trein een aantrekkelijker keuze. Met de komst van deze nieuwe verbinding ligt niet alleen Disneyland Paris dichterbij Nederland. Er is ook een directe verbinding met luchthaven Charles de Gaulle en aansluiting op het Franse TGV-netwerk. De reistijd tussen Schiphol en de Parijse luchthaven bedraagt minder dan drie uur. Tickets zijn beschikbaar vanaf 35 euro. Voor kinderen gelden gereduceerde tarieven. Tickets zijn te boeken via nsinternational.nl

Aanbod groeit

Marjan Rintel, lid Raad van Bestuur NS: “Deze nieuwe verbinding maakt de trein voor de bestemming Parijs nog concurrerender ten opzichte van het vliegtuig. Eigenlijk heeft het vliegtuig hier al het nakijken. Dat zouden we graag op meer Europese trajecten zien. Het aanbod aan internationale treinen groeit en is inmiddels vergelijkbaar met elke dag meer dan driehonderd volle Boeings 737."

Meer reizigers voor internationale trein

Stientje van Veldhoven, Staatssecretaris Ministerie Infrastructuur en Waterstaat: “Het is fijn voor reizigers in deze snelle trein dat ze vanaf vandaag pal voor de poort van Disneyland Paris en op de Franse luchthaven uit kunnen stappen. De komende jaren willen we meer reizigers voor de internationale trein laten kiezen. Snel en comfortabel voor de deur uitstappen, in plaats van korte afstanden vliegen of moeten overstappen, helpt hier natuurlijk bij.”

Populaire bestemming

Jaarlijks reizen 3 miljoen mensen van Nederland naar Parijs. Ruim een kwart van hen kiest voor de trein, na de auto het meest populaire vervoermiddel. Met een frequentie van 12 Thalys-treinen per dag kun je bijna elk uur direct naar Parijs. Het afgelopen jaar verkocht NS zo’n 10% meer internationale treinkaartjes dan het jaar ervoor. Thalys breidde de capaciteit uit door op drukke momenten dubbele treinstellen in te zetten. Zo kunnen er met één trein tot wel 750 reizigers mee. Maar Parijs is niet de enige populaire bestemming. Van de nieuwe Eurostar-verbinding tussen Amsterdam en Londen maakten afgelopen jaar al ruim een kwart miljoen reizigers gebruik. In juni gaat de derde dagelijkse snelle trein naar Londen rijden.


Gratis reizen op zondag 31 maart

Op de laatste dag van de Boekenweek brengt NS iedereen die in het bezit is van het Boekenweekgeschenk gratis met de trein door heel Nederland. Bij een controle in de trein is het tonen van het Boekenweekgeschenk genoeg. Reizigers kunnen op deze dag zowel de Boekenweekauteur Jan Siebelink als –essayist Murat Isik ontmoeten.

Op zondag 31 maart zijn de poortjes op de stations te openen met de speciale code achterop het Boekenweekgeschenk of bij het e-boek met de code op een van de eerste pagina’s. Het Boekenweekgeschenk krijgen lezers tijdens de Boekenweek cadeau in de boekhandel bij besteding van minimaal €12,50 aan Nederlandstalige boeken.

Meet & greet met Boekenweekauteurs
Jan Siebelink schreef Jas van belofte, het Boekenweekgeschenk 2019. Uit de pen van Murat Isik kwam het Boekenweekessay met de titel Mijn moeders strijd. Voor het eerst zijn dit jaar beide auteurs op deze laatste dag van de Boekenweek in de trein te vinden voor een meet & greet met reizigers. Op welk traject de schrijvers te vinden zijn, is een verrassing.

Boekenweek 2019
De 84ste editie van de Boekenweek vindt plaats van zaterdag 23 maart tot en met zondag 31 maart en heeft als thema De moeder de vrouw, naar het gelijknamige gedicht van Martinus Nijhoff. Vorig jaar stapten naar schatting 250.000 reizigers met het Boekenweekgeschenk in de trein.

Tijd voor Lezen
NS draagt lezen een warm hart toe, want lezen is een van de favoriete tijdsbestedingen in de trein. NS werkt daarom, sinds 2001, samen met Collectief Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). NS ondersteunt jaarlijks drie campagnes van CPNB onder de noemer ‘Tijd voor Lezen’: de Boekenweek (maart), de Kinderboekenweek (oktober) en de NS Publieksprijs (oktober/november). Meer informatie is te vinden op www.ns.nl/tijdvoorlezen


  • 26 Maart 2019 om 11:39

Softwarefout HSL-locomotieven opgelost

De oplossing van de softwarefout is in hoog tempo doorgevoerd. Hiervoor is intensief samengewerkt met leverancier Bombardier, spoorbeheerder ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die toeziet op de veiligheid. Alle locomotieven van binnenlandse treinen zijn inmiddels van de update voorzien. Softwarestoringen hebben zich niet meer voorgedaan. De locomotieven van de Intercity Brussel volgen binnen enkele weken. Vanwege toelating van de software in België duurt dat iets langer.

Belangrijk voor onze reizigers

Marjan Rintel, in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor de treindienst: “De HSL is de snelst groeiende spoorverbinding van Nederland en zeer belangrijk voor onze reizigers, binnen Nederland en internationaal. Ik ben opgelucht dat deze softwarefout is verholpen en dat de betrouwbaarheid voor reizigers weer toeneemt.”

Verscherpte maatregelen

Om zoveel mogelijk treinen op de HSL op tijd te laten vertrekken en aankomen, werken NS en ProRail al langer intensief samen in een speciaal Verbeterprogramma HSL. Vanwege de softwareproblemen nam NS nog aanvullende maatregelen om storingen sneller op te lossen, de strandingsduur te beperken en de dienstregeling sneller te hervatten. Zo is er een gespecialiseerde helpdesk, zijn er extra trainingen voor machinisten in de simulator en staan er extra NS-medewerkers klaar om problemen op te vangen. Deze verscherpte maatregelen blijven van kracht.

Echte oorzaken aanpakken

Marjan Rintel: “Recent ging het veel over onze machinisten. Dat zijn goede machinisten, die goed zijn opgeleid voor de complexe HSL. Ik ben trots op de mannen en vrouwen die elke dag hun uiterste best doen voor onze reizigers. Iedere kans om ze beter te ondersteunen, grijpen we aan. Maar we moeten oppassen dat we van de technische problemen op de HSL, niet het probleem van onze mensen maken. Voor een echte oplossing op lange termijn, moeten we de echte oorzaken aanpakken.”

Noodzakelijke verbeteringen

De door NS bestelde Intercity Nieuwe Generatie zal vanaf dienstregeling 2021 stapsgewijs leiden tot een betere dienstverlening op de HSL. Deze nieuwe treinen zijn speciaal voor gebruik op de HSL ontworpen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft hiernaast 60 miljoen beschikbaar gesteld om de infrastructuur van de HSL te verbeteren. NS en ProRail hebben in de langetermijnvisie HSL-Zuid een serie maatregelen uitgewerkt om de infrastructuur op de HSL zodanig te verbeteren, dat hetzelfde niveau wordt bereikt als op het hoofdrailnet. Alleen door het oplossen van ontwerpfouten aan de HSL-spoorbaan en door het moderniseren van de spoorbeveiliging, kan met nieuwe treinen dezelfde betrouwbaarheid als op het reguliere spoor worden verwacht.

HSL in het kort
Dagelijks rijden er 269 treinen over de HSL. Naast de Intercity direct tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda en de Intercity Den Haag-Eindhoven, zijn dat de internationale treinen Intercity Brussel, Thalys en Eurostar. Driekwart van de reizigers reist op de HSL als onderdeel van een binnenlandse reis. De HSL-verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam kende vorig jaar een reizigersgroei van 15 procent en is daarmee de snelst groeiende treinverbinding van Nederland. NS verlengde daarom de Intercity direct-treinen van 6 naar 7 rijtuigen en breidde het aantal treinen uit van 4 naar 5 per uur. Ondanks dat de hogesnelheidslijn afgelopen jaar op een aantal vlakken minder presteerde, waren reizigers positiever over het reizen op de HSL: 83% van de reizigers gaf in 2018 een 7 of hoger. In 2017 was dat 77%.

 


Sprinter + Lunetten + OV fiets + koffie = Sneller op Science Park

Een aantrekkelijk en efficiënt alternatief

Studenten en werknemers die in de hyperspits met de Sprinter uit Den Bosch of Tiel naar Utrecht Centraal reizen, om vervolgens in de bus naar het Utrecht Science Park te stappen, worden in de Sprinter geattendeerd op een aantrekkelijk alternatief. In een notendop: stap uit op station Utrecht Lunetten, pak een OV-fiets en fiets en ontvang bij aankomst op Utrecht Science Park een gratis kopje koffie of thee van barista Roberto bij de Basket op het Utrecht Science Par. Naast OV Fiets, kunnen reizigers ook gebruik maken van deelfietsen van Donkey Republic.

Hoe pak ik een fiets en vind ik de juiste route?

Speciaal voor reizigers die deze route uitproberen zijn er wegwijzers aangebracht vanaf station Utrecht Lunetten naar het Utrecht Science Park. Zo kan je genieten van het uitzicht, en fiets je in één keer goed. Pak je op Utrecht Lunetten een OV-fiets? Vergeet dan niet het product OV-fiets op je gepersonaliseerde OV-chipkaart te laden, via: www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets.

Gezamenlijke aanpak hyperspits

De samenwerking tussen NS en Goedopweg komt voort uit diverse gesprekken die NS is gestart om de drukte in de hyperspits te beperken. NS is met diverse wetenschappers, belangenorganisaties en overheden in gesprek gegaan over de spitsdrukte en nieuwe manieren om de drukte in de spitstreinen te verminderen. Samen met Goedopweg is deze pilot tot stand gekomen, met als doel de regio Utrecht leefbaar en bereikbaar te houden. Op basis van deze uitkomsten zal in september 2019 – aan het begin van het nieuwe collegejaar – een vervolg worden gegeven aan de pilot. Meer informatie vind je op: www.goedopweg.nl/acties/stap-uit.


NS viert eerste 20 watertappunten

Vanaf maandag 25 maart hebben reizigers en inwoners op 20 stations in Noord-Holland gratis toegang tot drinkwater. Om dit te vieren ontving staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) uit handen van NS president-directeur Roger van Boxtel een fles drinkwater uit de nieuwe watertap op station Hoofddorp. Dit jaar opent NS in totaal 200 watertappunten bij stations, zodat 90% van alle treinreizigers straks toegang heeft tot gratis drinkwater voor onderweg. NS biedt de watertappunten als service aan reizigers en wil hiermee bijdragen aan het verminderen van plastic afval.

“Onze stations zijn een belangrijke schakel tijdens de reis. Gratis drinkwater dat makkelijk toegankelijk is, maakt het station aangenamer. Ook hoeven reizigers geen wegwerpflesjes meer te gebruiken en dat draagt bij aan het verminderen van plastic afval”, vertelt Roger van Boxtel.

Service voor reizigers
Het toevoegen van gratis watertappunten is, naast de verbetering van bestaande voorzieningen, een van de maatregelen die NS neemt om de reizigerswaardering verder te laten groeien. Tot 2024 wordt 65 miljoen euro geïnvesteerd in het optimaliseren van met name de regionale stations. Naast watertappunten gaat het om de verbetering van o.a. wacht- en toiletvoorzieningen.

Van 20 naar 200
In Noord-Holland staan 20 nieuwe NS watertappunten bij de stations Alkmaar, Alkmaar Noord, Bovenkarspel, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hoofddorp, Hoogkarspel, Hoorn, Koog aan de Zaan, Krommenie Assendelft, Nieuw-Vennep, Purmerend, Purmerend Overwhere, Santpoort Noord, Santpoort Zuid, Schagen en Zaandam Kogerveld. NS werkt hiervoor samen met drinkwaterbedrijf PWN. De voorbereidingen voor de andere provincies zijn in volle gang. Aan het einde van dit jaar is het streven dat er bij ruim 200 stations watertappunten staan. De watertappunten komen op het voorplein van het station, waar de bereikbaarheid het grootst is. Zo krijgen alle OV-reizigers toegang tot gratis drinkwater.


  • 25 Maart 2019 om 12:55

Monumentaal station Maastricht wordt weer licht en ruimtelijk

Station Maastricht is een monumentaal gebouw uit 1913 en is voor reizigers direct herkenbaar. Zoals station Maastricht is er maar één. Om het monumentale pand, naar ontwerp van George van Heukelom, te behouden worden oude elementen teruggebracht. De oude ‘visitatiehal’, die nu in gebruik is bij NS, wordt omgetoverd tot Grand Café en wordt dus weer een publieke ruimte. Hierdoor wordt het prettiger wachten op de trein én krijgt het station ook voor niet-treinreizigers een extra functie. Ramen die ooit zijn dichtgemaakt in het pand worden weer open gemaakt om meer licht binnen te laten en oude elementen worden weer blootgelegd. Ondertussen wordt ook de winkelruimte opnieuw ingedeeld. Daardoor verhuizen sommige winkels naar andere een ruimte.

De afgelopen jaren is er een nieuw busplatform aangelegd voor betere overstap van- en naar bussen. Daarnaast beschikt het station ook over een gloednieuwe fietsenstalling. Om het station nog beter aan te laten sluiten op de wensen van reizigers wordt het station nu grondig aangepakt. Reizigers waardeerden in 2018 het station met gemiddeld een 7,2. 78% van de ondervraagden gaf een 7 of hoger. Ook al is dit een mooie score, toch zien we nog ruimte voor verbetering. Reizigers gaven aan dat ze graag een prettigere ruimte wilden om te kunnen wachten. Met de vestiging van een Grand Café kunnen we aan die wens voldoen.

Het project wordt naar verwachting begin 2020 opgeleverd.


Veel stemmers op de stations

In veel steden is het station traditiegetrouw een van de drukstbezochte stembureaus. Op station Castricum ging het stembureau om middernacht als eerste open.


Liveblog: landelijke pensioenacties (gesloten)

NS doet er alles aan om na de landelijke pensioenacties een betrouwbare dienstregeling te kunnen bieden. We hebben daarom in het belang van onze reizigers besloten om de start van de dienstregeling te verschuiven tot na de acties.

Lees terug: NS verschuift start dienstregeling 18 maart in belang reizigers

Update: 12.00 uur:
Terugblik: reizigers nemen advies ter harte, ochtendspits later op gang
De meeste reizigers bleken vandaag goed op de hoogte van de landelijke pensioenacties. Zo was het tijdens de acties bijvoorbeeld opvallend rustig op Utrecht Centraal. Reizigers hebben het advies opgevolgd om hun reis uit te stellen of thuis te werken. Om 7.31 uur vertrok volgens dienstregeling de eerste trein vanuit Maastricht naar Alkmaar. De ochtendspits die volgde hadden reizigers hier en daar te maken met vollere treinen. Op dit moment is de punctualiteit 87,5%.

Media, zoals NOSRTLAD en Telegraaf deden verslag van deze ochtend de pensioenacties.

Medewerkers van NS halen vandaag alles uit de kast om een betrouwbare dienstregeling voor onze reizigers te kunnen geven.

Update: 9.30 uur:
Opstart dienstregeling over het algemeen goed verlopen, hier en daar nog wel volle treinen
De opstart van de dienstregeling is over het algemeen goed verlopen. Vrijwel alle treinen rijden. Wel zijn er nog vertragingen. Ook kunnen treinen korter zijn, waardoor het voor reizigers drukker kan zijn. Dit zien we op enkele stations. Reizigers lijken wel goed op de hoogte van de acties en hebben bijvoorbeeld hun reis uitgesteld. De medewerkers van NS doen er alles aan om in de loop van de ochtend en de rest van de dag een betrouwbare dienstregeling te kunnen bieden.

Beetje druk maar @NS_online pic.twitter.com/VIF9G81O1S

— E. Korsten (@xTweendje) 18 maart 2019

Staking van @NS_online, maar zo te zien staken de reizigers mee. Waar is iedereen? pic.twitter.com/uYwFe6gmGS

— Matthijs Witkam (@MatthijsWitkam) 18 maart 2019

Update 7:35 uur:
Eerste treinen vertrokken
De eerste treinen van vandaag zijn vertrokken. Zoals gebruikelijk bij de start van de dienstregeling zijn medewerkers vertrokken naar de rangeerlocaties om daar de treinen op te halen. Dat is gebeurd na de landelijke pensioenacties. Zo vertrok vanuit Maastricht om 7.31 uur de Intercity richting Utrecht. Het nachtelijk onderhoud aan de treinen is gedaan en de nachttreinen hebben volgens dienstregeling gereden. Op dit moment is nog niet voorspelbaar wanneer een betrouwbare reis voor alle reizigers mogelijk is. Raadpleeg daarvoor kort voor vertrek de NS-reisplanner of app. 

Vrijdag vertelde president-directeur Roger van Boxtel het volgende:


NS verschuift start dienstregeling 18 maart in belang reizigers

Voor maandag 18 maart is een landelijke pensioenactie aangekondigd, dit leidt ook tot acties in het openbaar vervoer en bij NS.

NS doet er alles aan om na de acties een betrouwbare dienstregeling te kunnen bieden. We hebben daarom in het belang van onze reizigers besloten om de start van de dienstregeling te verschuiven tot na 07.06 uur, als de pensioenacties zijn beëindigd. Hierdoor kunnen de treinen goed opstarten en is de verwachting dat voor onze reizigers in de loop van de ochtend weer een betrouwbare treinreis mogelijk is.

Wilt u maandag na afloop van de pensioenacties reizen met de trein? Raadpleeg dan kort voor vertrek de NS-reisplanner of app.

 


Maandag hinder door landelijke pensioenacties

NS verwacht maandag 18 maart in de ochtend landelijk hinder voor treinreizigers, omdat een deel van de NS-medewerkers zich aansluit bij de landelijke acties voor een pensioenakkoord. De vakbonden FNV, CNV en VVMC geven aan dat vanaf de eerste trein tot 07.06 uur geen treinen rijden. Afhankelijk van het aantal standplaatsen van waaruit actie wordt gevoerd kan dit potentieel de hele dag grote hinder geven naar onze reizigers.

NS heeft begrip voor de zorgen van onze medewerkers over pensioenen maar vindt het jammer dat gekozen is voor een middel waar onze reizigers zeker hinder van ondervinden.


❌