[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 21 Februari 2019NS Nieuws

NS ondertekent Plastic Pact

Donderdag 21 februari ondertekent NS, samen met meer dan 70 bedrijven en milieuorganisaties, het Plastic Pact. Een initiatief van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat om in 2025 minder plastic te gebruiken en meer plastic te recyclen. NS wil het afval op stations, treinen en werkplaatsen verminderen en het afval dat overblijft zoveel mogelijk recyclen en hergebruiken.

De ambities van NS zijn groot en het halen van deze ambities kan NS niet alleen, hiervoor zijn alle partners in de afvalketen nodig. Samen met leveranciers en afvalverwerkers zoekt NS daarom naar oplossingen om het afval te verminderen en te verwerken tot bruikbare grondstoffen. Het Plastic Pact brengt partijen bij elkaar en onderschrijft de uitdagingen die komen kijken bij het in praktijk brengen van afvalambities, zoals het vergroten van de capaciteit voor nascheiding van afval, het vergroten van de vraag naar recyclaten en de communicatie rondom afvalscheiding.

Initiatieven van NS
Een voorbeeld van een initiatief dat moet helpen bij de reductie van plastic afval op stations en in treinen is de aanleg van ruim 200 watertappunten bij stations in 2019, waardoor reizigers geen plastic wegwerpflesjes hoeven te kopen. Daarnaast werkt NS aan een eigen herbruikbare beker, gemaakt van plastic afkomstig van stations en wordt door korting op een warme drank bij het meenemen van een eigen beker afval voorkomen. Ook worden de mogelijkheden voor inzameling van pet-flesjes onderzocht.


Roger van Boxtel in bestuur organisatie van Europese Spoorwegmaatschappijen

Roger van Boxtel (president-directeur NS) is vandaag benoemd tot bestuurslid van de CER. De CER (Community of European Railway and Infrastructure Companies) vertegenwoordigt de Europese spoorbedrijven. Dit verbond van Europese spoorwegmaatschappijen is een belangrijk aanspreekpunt voor onder andere de Europese commissie. Zo vertegenwoordigt de CER de belangen van al haar leden bij de totstandkoming van Europese wet- en regelgeving. De benoeming van Van Boxtel is voor de periode van 2 jaar.

De CER is de Europese koepelorganisatie voor spoorwegmaatschappijen in Brussel en werd in 1988 opgericht. NS is al vanaf het begin lid. Inmiddels bestaat de CER uit meer dan 70 leden uit de Europese Unie, Noorwegen, Zwitserland maar ook landen die kandidaat zijn voor de EU zoals Macedonië, Montenegro, Servië en Turkije. De huidige voorzitter van de CER is Crister Fritzson, de president-directeur van het Zweedse spoorbedrijf SJ. Naast Roger van Boxtel bestaat het bestuur van de CER verder uit onder andere Richard Lutz, president-directeur van Deutsche Bahn en Guillaume Pepy, president directeur van het Franse SNCF. Naast van Boxtel is vandaag ook Sophie Dutordoir, president-directeur van het Belgische NMBS benoemd in het bestuur van de CER.


  • 21 Februari 2019 om 10:30
Gisteren β€” 20 Februari 2019NS Nieuws

Al 100.000 reizigers met NS Flex

Volgers van het Instagram-account van NS maakten vandaag deel uit van een interactief verhaal. Zij bepaalden de keuzes van vlogger Julia, die door de Instagrammers met NS Flex het land door werd gestuurd. Om 18:00 uur vanavond eindigde de reis van Julia op station Amsterdam Centraal, waar ze de gouden envelop uit mocht reiken aan Alie, de 100.000e NS Flex’er. De gelukkige winnares reist een maand lang gratis.

Wisselen van reisklasse met NS FlexVerbeteren en uitbreiden

NS Flex is ontwikkeld samen met Translink en de andere vervoerders en met de hulp van honderden testreizigers. Op basis van de wensen van reiziger blijven we verbeteringen en uitbreidingen doorvoeren. Zo introduceren we deze week de mogelijkheid om in de NS-app van klasse te wisselen. Daarnaast werken we onder meer aan een alternatief voor Keuzedagen voor 60-plussers en een oplossing voor gezinnen met kinderen.

NS Flex in het kort:

  • Flexibel in het hele OV. Met NS Flex reis je in het hele OV. Je stapt dus zo in de trein, bus, metro en tram. Ineens fietsweer? Dan pak je gemakkelijk een OV-fiets. Of je maakt gebruik van een bewaakte fietsenstalling.
  • Inzicht in je reiskosten. In je NS-account zie je precies wat je besteed hebt. Binnenkort stel je zelf handige alerts in. Dan krijg je een seintje als je het bedrag bereikt dat jij hebt ingesteld.
  • Zonder gedoe, reizen met klasse. Is het wat drukker in de trein? Met NS Flex switch je makkelijk naar 1e klas. Van klasse wisselen kan tot 15 minuten nadat je hebt ingecheckt.
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met extra korting reist. Daarnaast kun je maandelijks opzeggen of je korting aanpassen. Zonder kosten.

Eerste ervaringen met de nieuwe Sprinter

Sinds 9 december 2018 rijdt de nieuwe Sprinter (SNG) tussen Haarlem en Den Haag. Stap voor stap gaat de nieuwe Sprinter op meer trajecten rijden. De trein rijdt inmiddels ook op de lijn tussen Leiden en Hoorn Kersenboogerd. In april kunnen reizigers in het oosten van het land met de nieuwe Sprinter reizen.

Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel NS: “Ik ben tevreden over de Sprinter. De trein presteert goed voor een nieuwe trein. De gemiddelde punctualiteit van de Sprinter is nu zo’n 87%. Een goede score”.

Met nieuwe treinen hou je rekening met een lagere punctualiteit (80%) in de eerste periode. Want zoals bij alles dat nieuw is: het is altijd even wennen, voor iedereen. Van reiziger, monteur, conducteur tot machinist.

Okhuijsen: “Bij een introductie van een nieuwe trein heb je nu eenmaal te maken met kinderziektes. Uiteraard erg vervelend voor onze reizigers als zij net 1 of meerdere keren hinder hebben ondervonden. Daarom kijken wij samen met CAF goed naar de meldingen en pakken we zaken op. Soms is dat een technische oorzaak en soms ligt dat aan de afhandeling van een foutmelding. Ook moet je rekening houden met de infrastructuur. Op het traject Leiden - Hoorn Kersenboogerd zijn bijvoorbeeld 4 stroomloze bruggen. In de eerste weken dat de nieuwe Sprinter hier rijdt, zien we dat dit niet altijd vlekkeloos gaat. Daar zijn extra instructies voor gegeven.

Een nieuwe trein beschikt over de nieuwste technieken. Extra controle, een aanpassing of extra begeleiding is in het begin gewenst. “Zo zetten we extra begeleiding in om ervaring in de praktijk maximaal te ondersteunen, als aanvulling op de opleidingen.”

De nieuwe Sprinters passen bij de wensen van onze reizigers voor een comfortabele reis: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van WIFI, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, leren bekleding, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap.

Okhuijsen: “De nieuwe Sprinter rijdt nu 10 weken, bij elkaar hebben deze treinen al 600.000 kilometer gereden in Nederland. Het is een goede trein, ik heb er vertrouwen in. We hebben er niet voor niets na de eerste bestelling van 118, nog eens 88 extra bij gekocht.”


OuderNS Nieuws

Eerste Intercity Nieuwe Generatie op avontuur

Ook benieuwd naar de voortgang van de Intercity Nieuwe Generatie? Kijk eens naar deze foto’s. Hier zie je dat de eerste trein de fabriek in het Poolse Katowice heeft verlaten. Deze testtrein gaat via Salzgitter (Duitsland) waar Alstom statische testen gaat uitvoeren, naar het testcircuit voor nieuw materieel in Velim (Tsjechië).

Wat gelijk opvalt: deze trein is voornamelijk zwart. Omdat het om technische testen gaat, is het niet nodig het uiterlijk en het interieur al af te hebben. Zo heeft deze trein bijvoorbeeld nog geen stoelen. Ook de kleurenfolie aan de buitenkant van de trein wordt op een later moment aangebracht.

De komende twee jaar staan in het teken van het testen en toelaten. Eerst in het buitenland. Bij Alstom in Salzgitter, op het circuit van Velim en in de klimaatkamer van Wenen. Na ongeveer een jaar komt de eerste testtrein naar Nederland voor het uitvoerige test- en toelatingsprogramma hier. In 2021 kunnen dan de eerste reizigers instappen.

Maar nu zo snel mogelijk naar Velim voor het rijden van de eerste echte zelfstandige kilometers!


Hoofdconducteur Timmy regelt unieke coupΓ© in Steenwijk

Je kunt moeilijk zomaar een treinreis maken met mensen met dementie, maar in deze coupé kunnen ze nu toch op reis.’ Esther van der Schee is verzorgende in verpleeghuis Zonnekamp in Steenwijk en opende deze week samen met hoofdconducteur Timmy Kuster haar zelfgemaakte treincoupé, compleet met een scherm waarop het landschap voorbijflitst. Timmy: ‘Ik zag Esther tijdens mijn ronde door de trein afgelopen oktober met een camera de hele rit lang het uitzicht filmen en ik was nieuwsgierig wat ze aan het doen was. Vanaf toen is de bal gaan rollen.’

‘De keer dat we Timmy ontmoetten, zaten mijn vriend Harry en ik samen in de trein terug van Schiphol,’ vertelt Esther. ‘We kwamen net terug van vakantie - met camera en al, want Harry is hobbyfotograaf - en ik dacht: we zitten zo lang in de trein, dit is perfect voor het uitzicht!’ Timmy: ‘Ik vond het meteen zo’n leuk idee dat ik wilde helpen waar ik kon. We hielden contact via Instagram en ik was echt supertrots dat ze mij vroegen voor de officiële opening. Ik moest natuurlijk ook even fluiten om de coupé officieel te openen, daar was ik wel een beetje zenuwachtig over. Ik dacht: die mensen schrikken zich zo allemaal een hoedje.’ ‘Nou, dat was niet nodig hè? Het fluiten vonden ze juist hartstikke grappig!’

‘Zoiets maak je niet elke dag mee!’, lacht een bewoner. ‘Veel verder dan een rondje buiten lopen, komen de mensen hier meestal niet’, legt Esther zijn plezier uit. ‘Het is echt een rustmomentje voor ze. Ze zitten gewoon lekker te kijken en te kletsen met familie, zoals ze vroeger in de trein deden. Het brengt ze echt weer terug naar de tijd dat ze wel overal kwamen. In hun jonge jaren had namelijk ook echt niet iedereen een auto: uitjes deed je echt met de trein. Zo herkende een meneer bijvoorbeeld echt Baarlo en de Wetering. En je ziet ook wel een watertje voorbijflitsen in het ‘treinraam’, maar de beelden zijn heel ergens anders gefilmd.’

Timmy: ‘Dat vond ik zó mooi om te zien: de mensen zaten niet naar een scherm te kijken, maar echt uit een raam. Je zag ze echt naar buiten turen en genieten.’ ‘Ja, echt heel leuk om te zien. Dat maakte het alle moeite dubbel en dwars waard. Want we hebben dus alles zelf gemaakt: de bankjes hadden we gekregen via via bij NS en het prullenbakje vond ik op Marktplaats, maar de deuren, het raam en het tafeltje heeft Harry met een vriend in elkaar gezet. Gelukkig is ie erg handig.’

‘Mijn werk is zoveel meer dan alleen maar dat kaartje knippen’, sluit Timmy af. ‘Het contact met de mensen en het verhaal erachter zoeken, vind ik het leukste wat er is. Zo’n spontaan moment levert me wel vaker heel mooie onverwachte dingen op. En als je dan echt iets voor een ander kan doen is dan natuurlijk het mooiste wat er is.’

 


Stations startpunt voor de liefde

Update 14 februari
Karim en Bram (zie foto) hebben elkaar vier weken geleden via Tinder leren kennen en zijn nu samen onderweg naar Maastricht!

  • Tinderdate is kaartje voor Love Train
  • Love Carrousel op Utrecht Centraal

Op 14 februari helpt NS de liefde een handje via het Love Loket op Amsterdam Centraal en de Love Carrousel op Utrecht Centraal. In de hoop dat er tussen reizigers iets moois opbloeit in de trein of op het station.

Love Train
Een Tindermatch is op 14 februari een romantische treinreis van Amsterdam naar Maastricht waard. De eerste acht tindermatches die om 11.00 uur verschijnen bij het Love Loket op Amsterdam Centraal in de IJpassage, krijgen van de Love Conducteur Onur Yürükel een ticket naar Maastricht. Tijdens de treinreis van 2,5 uur hebben de deelnemers alle tijd om elkaar echt te leren kennen. “Met de Love Train voegen we een extra dimensie toe aan een Tinderdate. Als matches verlegen zitten om een gespreksonderwerp, kom ik graag helpen”, vertelt Onur. Hij werkt 4 jaar bij NS als conducteur en knoopt graag een praatje aan met reizigers. Onur vervolgt: “Wat is voor jou een perfecte dag? Met wie zou je graag willen dineren? Van welk liedje word je vrolijk? Zomaar wat vragen waarmee ik kan ondersteunen.” Aangekomen op het station in Maastricht vraagt de Love Conducteur of de stellen samen de stad in willen of toch liever rechtsomkeer maken. NS volgt de deelnemers via Instagram Stories en plaatst op Facebook een videoverslag van de dag.

Love Carrousel
Tegelijkertijd brengt een carrousel op Utrecht Centraal reizigers het hoofd op hol. Deelnemers zitten geblinddoekt tegenover elkaar en krijgen de kans om elkaar al ronddraaiend beter te leren kennen. Aan het eind mogen de blinddoeken af en kunnen deelnemers de date voortzetten in Bistrot Centraal op het station. De Love Carrousel staat vanaf 12.00 uur in de stationshal ter hoogte van spoor 20/21.


Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2

Sinds 2017 rijden alle NS-treinen in Nederland - als eerste ter wereld - op 100% windstroom. In twee jaar heeft dit een besparing van 1,43 miljard kilogram CO2 opgeleverd. Dat staat gelijk aan 3,3 miljoen keer met de auto heen en weer naar Zuid-Frankrijk, blijkt uit een berekening van Milieu Centraal. Net als de treinen krijgt president-directeur Roger van Boxtel energie van de wind. In een video toont hij als kitesurfer de kracht van de wind. Voor iedereen die – net als Roger van Boxtel - de winterse wind wil gebruiken om uit te waaien en vol energie weer thuis te komen, organiseert NS de Uitwaaidag op zaterdag 23 februari op het strand in Zandvoort.

Om alle NS treinen volledig op windstroom te laten rijden is 1,2 terawattuur per jaar nodig. Dat staat gelijk aan het stroomverbruik van alle huishoudens in Amsterdam (400.000 huishoudens). NS wilde hiervoor niet putten uit het toentertijd beschikbare aanbod van windenergie. Daarom heeft energieleverancier Eneco nieuwe windparken gebouwd. Een voorbeeld hiervan is het windpark Luchterduinen, op 23 kilometer afstand van de Zandvoortse kust. Daar begint de energiereis van windmolen naar trein.

NS Uitwaaidag
Tijdens de NS Uitwaaidag komen bezoekers meer te weten over deze energiereis. Geïnteresseerden maken (met gids) een wandeling over het strand, lopen door het vlaggenpark vol weetjes en schieten een portret (of gifje) in de NS Windcoupé. Na het uitwaaien is het mogelijk om op te warmen in het windstation (strandpaviljoen Ahoi). Kinderen kunnen hier gratis vliegerworkshops volgen en een eigen vlieger knutselen.

Ga voor meer informatie naar www.ns.nl/uitwaaien.

NS Uitwaaidag
Zaterdag 23 februari
Van 10.00 tot en met 17.00 uur
Strandpaviljoen Ahoi
Boulevard Barnaart 19
2041 KB Zandvoort


Autoparkeren bij stations wordt makkelijker

NS wil het voor automobilisten nog makkelijker maken om over te stappen op de trein. Treinreizende automobilisten krijgen nu al korting op parkeren. Eind 2019 kunnen ze ook via de NS-app zien hoeveel parkeerplek er is en een parkeerplek reserveren en inrijden op kenteken.

NS heeft hiervoor de samenwerking met Q-Park en SKIDATA verlengd en een nieuw contract afgesloten voor 3 jaar, met twee verlengingsopties van 2 jaar. Susi Zijderveld, directeur Risicobeheersing en lid van de Raad van Bestuur bij NS: “De ‘flexforens’ is in opkomst. Binnensteden slibben steeds meer dicht. Steeds meer mensen kiezen voor de trein om tot het hartje van de stad te komen. Hierbij is een comfortabele overstap van auto op trein op een aantrekkelijk station van groot belang.”

Met het nieuw contract wordt de succesvolle samenwerking van de afgelopen 14 jaar voortgezet. De afgelopen jaren kregen de P+R locaties met slagboom een ruime 7 van de reizigers. Met de vernieuwde samenwerking en de komende innovaties streven de partners naar een dikke 8 van de reiziger. De nieuwe overeenkomst omvat het beheer en management van 50 P+R locaties door heel Nederland, met samen circa 10.000 parkeerplaatsen. NS, Q-Park en SKIDATA hebben de ambitie om de nieuwe mogelijkheden eind 2020 op de 50 P+R locaties te hebben doorgevoerd.

“We zijn zeer verheugd dat we de samenwerking van de afgelopen veertien jaar gaan voortzetten en NS en haar reizigers blijven ondersteunen om de reis van deur tot deur soepel te laten verlopen”, aldus Fred Wilkes, directeur Business Development van Q-Park. “NS, Q-Park en SKIDATA vinden elkaar in onze gezamenlijke visie op kwaliteit. Wij zijn trots op de ontwikkeling die het P+R concept heeft doorgemaakt: schone P+R terreinen, waar je gemakkelijk kunt betalen met bijvoorbeeld een NS Business Card. We zien er naar uit om samen de volgende stappen te zetten naar P+R’s van wereldklasse”.

"Wij zijn erg trots op de verlenging van het contract", aldus Willem-Jan Balk, directeur SKIDATA. "In onze lange samenwerking met NS en Q-Park hebben we al flink wat innovaties geïntroduceerd die het parkeren ingrijpend veranderd hebben. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het parkeren zonder ticket, cashless betalen en parkeertarieven die reisafhankelijk zijn op basis van de OV chipkaart. We zien uit naar de hernieuwde samenwerking waarin we mooie stappen gaan zetten op het gebied van digitalisering. Hierdoor zal het P+R concept opnieuw leidend zijn binnen de parkeerbranche."

Treinreizigers parkeren voordelig of zelfs gratis op het P+R locaties bij het station. Het speciale dagtarief is afhankelijk van de locatie, maar ligt altijd tussen de € 0 en € 8 per dag. Treinreizigers kunnen korting krijgen met hun OV-Chipkaart.


  • 7 Februari 2019 om 10:00

NS stelt verbeteringen dienstregeling voor bij reizigersorganisaties

NS wil de reis voor zoveel mogelijk reizigers verbeteren, maar dat lukt niet overal. Uit een vergelijking met de dienstregeling van 2019 blijkt dat 51.000 reizigers korter onderweg zijn. 5.500 reizigers zijn langer onderweg. Voor ongeveer 95% van de reizigers verandert de treinreis niet of nauwelijks. De dienstregeling 2020 gaat op zondag 15 december 2019 in.

Kortere reistijd Noord-Nederland

Door het gebruik van nieuwe treinen kunnen de Sprinters tussen Groningen en Zwolle en tussen Leeuwarden en Meppel 4 minuten sneller rijden. Door een betere overstap in Meppel kunnen Sprinterreizigers uit Friesland dan een kwartier sneller van en naar de Randstad reizen. Ook stellen we voor om de verdeling van de treinen over het uur op deze Friese lijn beter te maken, waardoor reizigers hier minder lang op de trein hoeven te wachten. Ongeveer 16.000 reizigers profiteren van deze veranderingen.

Utrecht, Amersfoort, Deventer: Meer treinen en rechtstreekse verbindingen

NS wil het aantal Intercity’s tussen Amersfoort en Utrecht verhogen van 4 naar 6 per uur. Zo ontstaan meer reismogelijkheden en verbeteren we de kans op een zitplaats. Ongeveer 15.000 reizigers profiteren hiervan. NS ziet het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer groeien en kiest er daarom voor om deze Intercity in de spits door te rijden naar Apeldoorn en Deventer. Het aantal treinen groeit hier van 1 naar 3 per uur. Naar verwachting hebben zo’n 1.000 dagelijkse reizigers hier baat bij . Ook is NS van plan om extra treinen tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort te rijden. Deze trein rijdt vier keer in de ochtendspits richting Amersfoort en vier keer in de avondspits richting Harderwijk. Door het gebruik van nieuwe treinen wordt de Sprinter tussen Amersfoort en Zwolle twee tot drie minuten sneller.

Meer strandtreinen naar Zandvoort

NS wil tijdens het strandseizoen van 2020 niet vier maar zes treinen per uur tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee rijden. Zo verwacht NS de reizigersvraag bij mooi weer beter op te vangen. Eerder gaf spoorbeheerder ProRail aan dat de stroomvoorziening nog niet geschikt is om meer treinen te kunnen rijden. Nu ProRail bezig is met een plan van aanpak voor deze lijn, heeft NS besloten deze extra treinen al in de plannen op te nemen.

Het is voor reizigers belangrijk dat zij een goede overstap hebben op bus , tram, metro en treinen van andere vervoerders. NS voert daarover samen met ProRail overleg met regionale overheden en de andere vervoerders. Na advies van regionale overheden en de reizigersorganisaties zal NS in april de definitieve capaciteit voor de dienstregeling aanvragen bij ProRail.

Lees de adviesaanvraag hier


Resultaten RIVM-onderzoek Tilburgse project tROM

Update 6 februari 2019
Vervolg advies onafhankelijke commissie chroom-6 Tilburg

Vandaag is vervolg gegeven aan het advies van de onafhankelijke commissie chroom-6 Tilburg. Dat werd woensdagmiddag 6 februari bekend gemaakt tijdens een persbijeenkomst in Tilburg. Namens NS waren hierbij Roger van Boxtel en Susi Zijderveld aanwezig.

De gemeente Tilburg, NS en het Spoorwegmuseum hebben volgens de commissie allemaal steken laten vallen. Daarom is de afgelopen dagen door alle partijen gewerkt om gezamenlijk en elk vanuit de eigen verantwoordelijkheid tot een regeling te komen. Om op deze manier zo snel mogelijk duidelijkheid te bieden aan de betrokkenen. 

Voor meer informatie over de regeling kijk dan op de site van de Gemeente Tilburg

 

Op donderdag 31 januari 2019 heeft het RIVM de resultaten gepresenteerd van het onderzoek Chroom-6 bij het reïntegratieproject tROM in Tilburg. In het Tilburgse project tROM werkten tussen 2004 en 2011 uitkeringsgerechtigden aan onder andere NS-treinen en museumtreinen in de toenmalige werkplaats van NedTrain Tilburg. Het RIVM heeft zorgvuldig en uitvoerig onderzoek uitgevoerd, waaraan NS haar medewerking heeft verleend. Een onafhankelijke commissie heeft volgend op de onderzoeksresultaten conclusies getrokken en adviezen geformuleerd.

De onderzoeksresultaten van het RIVM, de conclusies en adviezen van de onafhankelijke commissie zijn vandaag overhandigd aan de burgemeester van de gemeente Tilburg. Susi Zijderveld, lid Raad van Bestuur NS, was hierbij aanwezig namens NS. Zij gaf de volgende reactie:

"Het onderzoek heeft lang geduurd. Wij realiseren ons dat het voor alle betrokkenen van groot belang is dat er, na een tijd van onduidelijkheid, nu duidelijkheid komt. Duidelijkheid over wat er in het verleden is gebeurd en wat dit voor betrokkenen betekent. Zij hebben hier lang op moeten wachten. Dit moet een moeilijke tijd zijn geweest met veel zorgen. Tijd die zij nooit meer terugkrijgen, zorgen die nooit volledig verdwijnen. Daar zijn wij ons zeer goed van doordrongen."

"Het RIVM heeft een zorgvuldig en uitgebreid onderzoek uitgevoerd, waaraan NS uiteraard haar volledige medewerking heeft verleend. We willen het RIVM en de onafhankelijke commissie bedanken voor hun werk."

"De commissie heeft stevige en ook heftige conclusies getrokken. Ook over de rol van NS in het Tilburgse project. Dat grijpt ons aan. Laat ik helder zijn, er zijn zaken niet goed gegaan. Dat is ernstig en daar lopen wij niet voor weg. Een veilige werkomgeving gaat boven alles. Het RIVM stelt vast dat de informatie over chroom-6 op de treinen onvoldoende door ons met de gemeente is gedeeld. Dat had uiteraard moeten gebeuren. En daarnaast, ook al waren deze mensen niet bij ons in dienst, zij werkten wel in onze werkplaats. Op deze manier met mensen omgaan past niet bij ons bedrijf. De burgemeester heeft alle betrokkenen zojuist excuses aangeboden. Ik kan niet anders dan mij daar, namens NS, volledig bij aansluiten."

"De onderzoeksresultaten gaat NS met zorg bestuderen. Wij zullen hier lessen uit trekken voor nu en voor in de toekomst. Wij begrijpen dat duidelijkheid over het verleden alleen niet voldoende is en dat er veel vragen leven over hoe nu verder. Dit nemen we uiteraard serieus. Het RIVM heeft het onderzoek met grote zorgvuldigheid uitgevoerd. Dat geldt ook voor de wijze waarop de onafhankelijke commissie haar advies heeft geformuleerd. De betrokkenen verdienen het dat wij de onderzoeksresultaten en het advies met dezelfde noodzakelijke zorgvuldigheid zullen bestuderen."

"Het is nu aan de gemeente Tilburg, het Spoorwegmuseum en NS. Wij zijn het aan de betrokkenen verplicht om samen op te trekken en hen de duidelijkheid te geven die zij verdienen. Samen verkennen we hoe we vormkunnen geven aan het advies van de onafhankelijke commissie. Het is vandaag te vroeg om hier nu uitspraken over te doen maar ik beloof u dat wij niet alleen zorgvuldig maar ook snel te werk zullen gaan. Dit is in het belang van alle betrokkenen. Niet omdat wij denken dat dit boek voor deze mensen ooit zal sluiten, maar wel omdat wij hopen dat zij deze bladzijde binnenkort kunnen omslaan."

Voor meer informatie over het Chroom-6 dossier kijk dan op deze dossierpagina.


  • 31 Januari 2019 om 12:50

Sneeuw verwacht, dinsdag 29 januari een aangepaste dienstregeling

NS en ProRail zetten extra personeel in. Op stations zijn extra NS-medewerkers aanwezig om reizigers op weg te helpen. Ook worden er meer schoonmakers ingezet om stations en perrons goed begaanbaar te houden. ProRail zet extra sneeuw- en storingsploegen en hulplocomotieven in. Door minder treinen te rijden is er meer ruimte in de dienstregeling om storingen snel op te lossen.

Ondanks de aangepaste dienstregeling en de extra maatregelen kan het winterse weer tot hinder leiden voor treinreizigers. Daarom raden we reizigers aan om vlak voor de reis de reisplanner te raadplegen en vooral tijdens de spits, rekening te houden met langere reistijden of drukte. NS en ProRail werken er hard aan om de gevolgen hiervan zo beperkt mogelijk te houden en eventuele verstoringen zo snel mogelijk te verhelpen.

 


NS komt HSL-reiziger tegemoet

Over heel 2018 was de punctualiteit op de HSL 82,5%, in de maand januari ligt dit tot nu toe iets boven de 80%. Dit is ronduit vervelend voor reizigers op de HSL. Reizigers met Intercity Direct kunnen vanaf 15 minuten vertraging hun toeslag en de helft van het treinkaartje terugvragen via de NS-website. Na een half uur vertraging krijgen reizigers het hele bedrag terug. De komende periode worden reizigers hierop extra attent gemaakt. Extra medewerkers op de stations staan klaar voor hulp en informatie. Vaste reizigers met een jaarabonnement voor Intercity Direct krijgen daarbovenop een eenmalige tegemoetkoming van 100 euro. Zij ontvangen hierover op korte termijn bericht.

Verbeteraanpak

Het stilvallen en opnieuw opstarten van een trein na een softwarestoring kan lang duren en zorgt ook voor hinder voor het overige treinverkeer. Om zoveel mogelijk treinen op de HSL op tijd te laten vertrekken en aankomen, werken NS en ProRail al langer intensief samen in een speciaal Verbeterprogramma HSL. Vanwege de softwareproblemen neemt NS nog aanvullende maatregelen om storingen sneller op te lossen, de strandingsduur te beperken en de dienstregeling sneller te hervatten. Machinisten krijgen hiervoor extra technische ondersteuning. Daarnaast zetten we extra machinisten en conducteurs klaar om problemen op te vangen.

Lange termijn

De door NS bestelde Intercity Nieuwe Generatie zal vanaf dienstregeling 2021 stapsgewijs leiden tot een betere dienstverlening op de HSL. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft daarnaast 60 miljoen beschikbaar gesteld om de prestatie van de infrastructuur te verbeteren. Maar hiermee zijn we er nog niet. NS en ProRail hebben in de langetermijnvisie HSL-Zuid een serie maatregelen uitgewerkt om de infrastructuur op de HSL te verbeteren, met als doel om de prestaties op lange termijn op hetzelfde niveau te kunnen brengen als het hoofdrailnet. Alleen door ingrijpende wijzigingen aan de HSL-spoorbaan kan dezelfde betrouwbaarheid als op reguliere spoor worden verwacht.


  • 29 Januari 2019 om 15:56

Ontdek werken bij NS op het Carrièrestation

Tot en met zondag 3 februari is het Carrièrestation in de stationshal op Utrecht Centraal te bezoeken. In deze pop-up maken bezoekers kennis met NS-medewerkers en krijgen informatie over de verschillende mogelijkheden bij een van de grootste werkgevers van Nederland. NS biedt rond de 200 vacatures voor allerlei opleidingsniveaus, leeftijden en vakgebieden; van operatie tot marketing en communicatie. Vandaag opende president-directeur Roger van Boxtel het Carrièrestation.

Geïnteresseerden die binnen stappen krijgen van NS-medewerkers uitleg over de verschillende mogelijkheden. Zo liggen er kansen binnen de werkgebieden: IT (developers en analisten), techniek (engineers en monteurs), marketing en communicatie (adviseurs en projectmanagers), finance (businesscontrollers) en retail (winkelmedewerkers en -managers). Walter Vos, sinds vorig jaar werkzaam bij IT van NS: “Iedereen kent NS en iedereen heeft wel een beeld bij het werk dat wij doen. Dat vind ik persoonlijk heel aantrekkelijk. Wat minder mensen weten is dat NS ook over een grote IT-afdeling beschikt. Binnen IT ben ik werkzaam op de afdeling data & analytics. Alleen mijn afdeling bestaat al uit 15 teams. Wat mijn werk zo interessant maakt is dat de impact groot is. Dat zorgt ervoor dat je werk er echt toe doet.”

Avatar
Voor wie wil weten of een conducteurspak of bijvoorbeeld een outfit van Kiosk goed staat, is het mogelijk om in het Carrièrestation een 3D-afbeelding van zichzelf te laten maken. Tevreden met het resultaat? Deel de afbeelding via #Treinleven.

Bezoekmogelijkheden
Het pop-up Carrièrestation is te bezoeken tot en met zondag 3 februari op Utrecht Centraal (tussen de sporen 18/19 en 20/21). Van maandag tot en met vrijdag is het Carrièrestation geopend tot 20.00 uur en in het weekend van 12.00 tot 18.00 uur. Kijk voor meer informatie op www.werkenbijns.nl/carrierestation.


Vanaf 2020: windstroom van eigen terrein voor treinreizigers

Vanuit de ambitie om de energietransitie in Nederland mede mogelijk te maken, zijn NS en Vattenfall voornemens in samenwerking een nieuw windpark in Amsterdam te realiseren. Onderdeel van deze samenwerking zijn zes nieuwe windturbines die groene stroom gaan leveren voor circa 10.000 huishoudens. Na gunning kan de bouw van de windturbines dit jaar starten. In 2020 zal het windpark in gebruik worden genomen.

Unieke samenwerking

Gezamenlijk is tot een ontwerp gekomen om op het huidige opstelterrein voor treinen aan de Nieuwe Hemweg in Amsterdam, een nieuw windpark te kunnen realiseren. Vattenfall zal hier nieuwe windmolens plaatsen. Hiertoe heeft NS met Vattenfall een opstalovereenkomst gesloten. De groene stroom die het windpark oplevert, wordt via Powerpeers aan reizigers, lokale bedrijven en omwonenden aangeboden. Powerpeers is een van meest groene energiebedrijven van ons land en als voorloper benoemd in meerdere duurzaamheidsonderzoeken.

Naar fossielvrij

NS en Vattenfall hebben een grote duurzaamheidsambitie voor Nederland. Zo rijden de treinen van NS al volledig op groene stroom en wekken sommige stations al zelf hun warmte op. Stations worden verwarmd met groene stroom, groen gas of via een WKO-installatie. Nu wordt door NS voor het eerst eigen grond ingezet voor het opwekken van energie. Vattenfall heeft als doelstelling om binnen één generatie een fossielvrije energievoorziening te realiseren. Vattenfall investeert in Europa fors in duurzame energiebronnen, zoals zon en wind. Martijn Hagens, Senior Vice-President, Customers & Solutions van Vattenfall: “Ik ben erg blij met de samenwerking tussen NS, Vattenfall en Powerpeers om samen invulling te geven aan onze gemeenschappelijke doelstelling om de energietransitie in Nederland te bewerkstelligen”.

Optimaal gebruik van schaarse ruimte

Ruimte in Nederland is schaars. Het is een uitdaging om wind op land in te passen in de bestaande omgeving. Bij de ontwikkeling van dit terrein is een samenwerking ontstaan waarbij iedereen bereid was mee te denken om het windpark mogelijk te maken. De provincie heeft inmiddels de vergunningen verleend voor de bouw en vervanging van de windmolens, waardoor een behoorlijke capaciteit groene stroom (circa 10.000 huishoudens) zal worden opgewekt.

Carola Wijdoogen, directeur duurzaam ondernemen NS: “Ik denk dat nog meer bedrijven hun eigen assets voor het opwekken van groene energie op deze wijze kunnen inzetten. Er is meer mogelijk dan je denkt. Het realiseren van een (nieuw) energieneutraal station dat we in samenwerking met ProRail hebben ontwikkeld is al fantastisch, maar ook het inzetten van daken van P&R terreinen, fietsenstallingen, kantoren en gronden voor wind- of zonne-energie, levert een belangrijke bijdrage aan de ambities die in het Klimaatakkoord staan. Bij deze wil ik andere bedrijven van harte oproepen om ons voorbeeld te volgen!”


PERSUITNODIGING: NS test snellere Intercity Groningen – Den Haag

NS voert in de nacht van 1 op 2 februari een proef uit met een snellere Intercity tussen Groningen, Zwolle en Den Haag. U bent van harte uitgenodigd om bij de proefrit aanwezig te zijn. De testtrein slaat onderweg de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal over en rijdt met een hogere snelheid van 160 km per uur over de Hanzelijn (daar wordt nu 140 km per uur gereden). Met deze aanpassingen is de testtrein een kwartier korter onderweg. Op Den Haag Centraal keert de trein en rijdt op hoge snelheid weer naar Groningen.

Met de testtrein wil NS onderzoeken wat er nodig is voor een versnelling op het gebied van onder meer treintechniek, infrastructuur en dienstregeling. De testrit wordt gereden met een TRAXX-locomotief met ICR rijtuigen (die nu ook als Intercity direct over de HSL rijdt). Of er in de toekomst een snellere Intercity in de dienstregeling wordt opgenomen, hangt o.a. af van de resultaten van de test.

Media kan zich aanmelden voor de proefrit door voor donderdag 31 januari een mail te sturen naar corien.koetsier@ns.nl

Het programma ziet er als volgt uit:

22:15uur

Ontvangst in het Mendini restaurant (Groninger museum) Museumeiland 1, Groningen

22:30uur

Opening door Joost van der Bijl, Regiodirecteur NS

22:45uur

Interview met o.a. Roger van Boxtel (president-directeur NS), Pier Eringa (CEO ProRail), Fleur Gräper (voorzitter OV-en Spoortafel regio Noordoost)

23:00uur

Kennismaking met conducteur en machinist van de trein

23:15uur

Plenaire afsluiting

23:45uur

Gezamenlijk lopen naar station Groningen

00:02uur

Vertrek trein

Dienstregeling van de trein:Heenweg

Station

Aankomst

Vertrek

Spoor

Groningen

 

00.02 uur

4b

Zwolle

00.56 uur

00.57 uur

3

Almere Centrum

01.33 uur

01.34 uur

1

Amsterdam Zuid

01.52 uur

01.53 uur

4

Schiphol

01.59 uur

02.00 uur

5

Den Haag Centraal

02.23 uur

03.02 uur

9

Terugweg

Station

Aankomst

Vertrek

Spoor

Den Haag Centraal

 

03.02 uur

9

Schiphol

03:30 uur

03.31 uur

1

Amsterdam Zuid

03.38 uur

03.39 uur

1

Almere Centrum

03.58 uur

03.59 uur

4

Zwolle

04.36 uur

04.38 uur

6

Groningen

05.32 uur

 

4b


  • 24 Januari 2019 om 12:03

NS lanceert eerste Nederlandse WhatsApp-thriller

Update donderdag 7 februari

Meer dan de helft van de ontvangers zou de WhatsApp Treinthriller aanbevelen aan een vriend, zo blijkt uit een evaluatie onder 720 deelnemers. Ook gaf 93% aan vaker een soortgelijk cadeautje van NS te willen ontvangen. Vooral het karakter ‘Jens Tinder’ kon op veel sympathie rekenen, van de 7 personages ontving hij de meeste reacties van meelevende lezers.

De treinthriller is opgevallen bij de Koninklijke Bibliotheek en zij hebben interesse getoond om de eerste Nederlandse WhatsApp-thriller in het archief op te nemen. NS en de bibliotheek bekijken samen wat een mogelijke vorm zou zijn.

Al met al een uniek en spannend experiment, dat gewaardeerd werd door onze reizigers. Of het een vervolg gaat krijgen is nog niet besloten, volg ons op sociale media voor de meest actuele acties en nieuwtjes.

Update woensdag 30 januari

Langzamerhand krijgen de ontvangers van Ontspoord meer gevoel bij het verhaal van Sarah en waarom zij de app-jes van haar ontvangen. Door ristricties vanuit WhatsApp (maximaal aantal mensen dat je tegelijk mag berichten) zijn een aantal berichten samengevoegd en hebben we meer tijd vrijgemaakt voor het versturen. Het totaal aantal komt nu uit op ongeveer 160 berichten. Ontvangers reageren massaal op de berichten (waarbij "Hans" er met kop en schouder boven uit steekt), @OntspoordNS, een weblog,  vele online reacties en de spontaan aangemaakte  WhatsApp-groepen laten de betrokkenheid van de "lezers" zien. Het team is erg druk met dit unieke experiment en haalt tegelijk veel plezier uit de reacties. Vrijdag rond 18.00u zal de laatste app verstuurd worden.

 

Update 23 januari 11.00 uur
Aanmelden voor Ontspoord is helaas niet meer mogelijk. Ook de extra plekken zitten vol. Mocht je een plek hebben bemachtigd, deel de berichten vooral met geinteresseerden.

Update 23 januari 10.00 uur
Vanwege de grote interesse hebben we het aantal deelnemers verdubbeld en stellen we nog 1.000 extra plekken beschikbaar. Wees er snel bij want het aantal plaatsen is helaas beperkt.

Op maandag 28 januari lanceert NS de eerste WhatsApp-thriller van Nederland: Ontspoord. Reizigers kunnen zich aanmelden door een appje met ONTSPOORD AAN te sturen naar 06 57 54 xx xx. Deelnemers kunnen een week lang het verhaal volgen van Sarah, die na een werkborrel per ongeluk iets ziet wat ze niet had mogen zien en verdwijnt. Lukt het haar om haar onschuld te bewijzen voor ze gevonden wordt?

Het verhaal bestaat uit ongeveer 210 berichten (tekst, foto en video) die gedurende een week gedeeld worden. Tijdens de ochtendspits van maandag 28 januari verschijnen de eerste berichten van Ontspoord. Tussen de appjes van familie, vrienden of collega’s maken lezers kennis met de verschillende personages. Als de week vordert ontvouwt een bloedstollende klopjacht. Vrijdagmiddag is de ontknoping en zal geen Whatsapp-timeline meer hetzelfde voelen.

Aanmelden voor Ontspoord is anoniem en kan tot uiterlijk zondag 27 januari 20.00 uur. Afmelden kan altijd door ONTSPOORD UIT te appen. Kijk op ns.nl/ontspoord voor meer informatie en de voorwaarden.

 


Liveblog aangepaste dienstregeling (gesloten)

In dit liveblog actuele beelden, berichtgeving en antwoorden op vragen over de aangepaste dienstregeling van vandaag.

Lees terug: NS past morgen dienstregeling aan

18.30 uur:
Dag goed verlopen, morgen normale dienstregeling (laatste update)
De dag is nog niet voorbij, maar het is vooralsnog goed verlopen. NS en ProRail reden vanwege de sneeuw vandaag met een aangepaste dienstregeling, met ongeveer 80% van de treinen ten opzichte van normaal. Dat geeft iets meer ruimte in de dienstregeling om problemen te verhelpen, zonder dat het spaak loopt. Dat is gelukt. We bedanken reizigers voor hun begrip.

Op basis van de weersverwachtingen hebben NS en ProRail besloten om morgen weer de normale dienstregeling te rijden.

Hiermee sluiten we dit liveblog af.


15.30 uur:
Woensdag normale dienstregeling, check voor vertrek de reisplanner
Vandaag hebben NS en ProRail de dienstregeling aangepast in verband met de sneeuw die in grote delen van het land is gevallen. Het weer heeft vooralsnog niet voor problemen gezorgd op het spoor. Woensdag start NS volgens de normale dienstregeling. NS adviseert om voor vertrek de reisplanner te checken voor de meest actuele situatie op het spoor.
 

13.30 uur:
Veelgestelde vraag: wat is anti-icing?
NS-treinen zijn de afgelopen dagen behandeld in de anti-icing-installatie. Met oog op de verwachte sneeuwval gaan ProRail en NS hier vandaag mee door. Treinen worden op zes locaties aan de onderkant met glycol behandeld zodat sneeuw en ijs minder kans krijgen zich aan de trein te hechten. Zo voorkomen ProRail en NS dat brokken sneeuw en ijs tussen wissels vallen of de leidingen onder de trein beschadigen.

11.40 uur:
Sneeuw trekt verder over het land

11.00 uur:
Eerste sneeuwfoto's

Gearriveerd: eerste sneeuw op het Plein, Den Haag. pic.twitter.com/FrbaiM6brA

— Roel Kuiper (@roel_kuiper) 22 januari 2019

In het zuidwesten vallen de eerste vlokken uit de lucht! de sneeuw ligt mooi op schema en trekt nu verder het land op.

Foto's: Erica van Leeuwen- de Bruijn pic.twitter.com/8RENmKBGow

— Buienradar (@BuienRadarNL) 22 januari 2019

Inmiddels is het helemaal wit in/op #Walcheren. De #sneeuw breidt zich langzaam verder uit. https://t.co/uaMBj7Rhr5 (foto's met plaatsnaam zijn welkom 😃) https://t.co/5rOdGLswEp

— Weerplaza.nl (@Weerplaza) 22 januari 2019

 

10.30 uur:
Staatsecretaris op bezoek

Staatssecretaris @SvVeldhoven in de treinverkeersleidingspost in Amsterdam, waar iedereen in touw is om de treinen ook met sneeuw volgens planning te laten rijden pic.twitter.com/Opobv7TAft

— Carlijn v. Donselaar (@cvandonselaar) 22 januari 2019

 

10.00 uur:
Eerste terugblik op ochtendspits
Tijdens de ochtendspits deden zich weinig bijzonderheden voor. Reizigers zijn goed op de hoogte van de aangepaste dienstregeling.

@NS_online dankjewel NS voor de gratis koffie die ik vandaag op jullie kosten gekregen heb!🤗👍🏾 Wat was dat heerlijk voor in dit koude weer. Nu heb ik een boost om ondanks de vertraging(en) het beste uit mijn dag te halen. Thankyou! 😁🙌🏾 #treinleven pic.twitter.com/vmvs2VadKI

— Tosin Clinton (@supaheroTosin) 22 januari 2019

 

Sneeuw komt eraan
In Zeeland is het begonnen te sneeuwen. Bekijk deze livebeelden vanaf het strand:

9.50 uur:
Aangepaste dienstregeling, nog voor de eerste sneeuwvlok?

We gebruiken de hele nacht om ons voor te bereiden op de komende dag. Daarom besluiten we de dag van te voren om de dienstregeling aanpassen. Extra medewerkers hebben hele nacht gewerkt om daar de samenstelling van treinen en de personeelsplanning op aan te passen.

In de aangepaste dienstregeling rijdt NS minder treinen. Waar op een normale dag elk kwartier een trein vertrekt, is dat nu elk half uur. De tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, Eindhoven rijdt elk kwartier.


NS rijdt morgen een aangepaste dienstregeling

Voor NS en ProRail is het belangrijk dat reizigers zo veilig en betrouwbaar mogelijk kunnen reizen met de trein, ook als het slecht weer is. Omdat voor morgen, dinsdag 22 januari, sneeuwval verwacht wordt, nemen NS en ProRail het zekere voor het onzekere en passen we de dienstregeling aan.

Er rijden morgen minder treinen dan op een gewone werkdag. Op de meeste plekken in Nederland rijden de treinen elk half uur in plaats van elk kwartier. Toch kan het winterse weer tot hinder leiden voor treinreizigers. Daarom raden we reizigers aan om vlak voor de reis de reisplanner te raadplegen. Houdt u, vooral tijdens de spits, rekening met langere reistijden of drukte.

Door de dienstregeling aan te passen ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. Daarnaast houdt ProRail extra sneeuw- en storingsploegen en hulplocomotieven achter de hand om eventuele problemen snel op de lossen. NS zet extra medewerkers in op stations en in de treinen om reizigers zo goed mogelijk van dienst te zijn. Ondanks de aangepaste dienstregeling en de extra maatregelen kunnen treinreizigers hinder ondervinden van het weer. NS en ProRail werken er hard aan om de gevolgen hiervan zo beperkt mogelijk te houden en eventuele verstoringen zo snel mogelijk te verhelpen.

Treinen door de anti-vries.

NS-treinen zijn de afgelopen dagen behandeld in de anti-icing-installatie. Met oog op de verwachte sneeuwval gaan ProRail en NS hier vandaag mee door. Treinen worden op zes locaties aan de onderkant met glycol behandeld zodat sneeuw en ijs minder kans krijgen zich aan de trein te hechten. Zo voorkomen ProRail en NS dat brokken sneeuw en ijs tussen wissels vallen of de leidingen onder de trein beschadigen.


  • 21 Januari 2019 om 16:00

Treinreizigers in 2018 meer tevreden

Volgens Thijs Urlings, gepromoveerd econometrist en teamleider klanttevredenheid bij NS overtreft de beoordeling de verwachting: “Voor een deel kunnen we dat verklaren doordat we vaker op tijd rijden, door nieuwe treinen en vernieuwde stations en ook de gastvrijheid van onze collega’s. Bovendien zorgt het lage aantal storingsdagen ervoor dat de reiziger positiever is. Maar helemaal verklaren of beïnvloeden, kunnen we het niet. Een zonnige zomer en draaiende economie helpen ook voor een gunstige beoordeling”

Mark van Hagen, gedragswetenschapper en als onderzoeker in dienst van NS: “Voor het eerst gaven meer reizigers een 8 dan een 7 als cijfer. Je denkt misschien dat functionele zaken als op tijd rijden en reinheid het belangrijkst zijn voor een goed cijfer. Maar om een acht te krijgen, zijn juist emotionele zaken van belang: de stationspiano, lekkere koffie of een vriendelijke hoofdconducteur.”

NS houdt een continu onderzoek om het oordeel over het reizen met de trein te meten. “Een belangrijk onderzoek,” aldus Urlings, “Met het waarderingscijfer wordt door het ministerie mede beoordeeld hoe wij het doen. We moesten in 2018 bovendien minimaal 74% halen.” Aan een voorspelling voor volgend jaar durft Urlings zich niet te wagen: “86% is in Nederland erg hoog. Het is waarschijnlijker dat de waardering volgend jaar iets zal dalen dan dat deze gaat stijgen.

Naast het oordeel voor het reizen per trein, worden nog meer zaken beoordeeld. Het hoogste oordeel is voor de vriendelijkheid van het treinpersoneel. Deze steeg van 91% naar 92%. De snelste stijger is de reinheid van de trein. Deze steeg van 62% naar 68%.


❌