[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderNS Nieuws

Rechtszaak onregelmatigheden Limburg

In 2015 was NS volop in het nieuws naar aanleiding van onregelmatigheden bij de aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer in Limburg. NS heeft direct ingegrepen en maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen. 

NS erkent dat er bij de aanbesteding zaken verkeerd zijn gegaan; zaken die niet passen bij ons bedrijf. De onregelmatigheden bij de aanbesteding waren voor NS aanleiding om een omvangrijk programma te starten om de bedrijfsvoering en risicobeheersing te verbeteren. Daarbij zijn alle aanbevelingen van Alvarez & Marsal opgepakt en uitgevoerd. Zo is het beleid op een groot aantal punten aangescherpt en zijn processen en procedures verbeterd. Ook is een nieuwe structuur opgezet voor de risicobeheersing binnen NS.

Om medewerkers bekend te maken met regels en normen is onder meer een omvangrijk cultuur en compliance programma gestart. Ook heeft NS een integriteitsportaal ingericht waar het integriteitsbeleid te vinden is en medewerkers terecht kunnen met vragen en dilemma's. Grote groepen medewerkers hebben trainingen gevolgd over spoorweg- en mededingingsrecht.

Het is nu aan de rechter om een juridisch oordeel te vellen over de gebeurtenissen uit het verleden. Vanaf 16 november start de strafzaak bij de rechtbank waarbij NS een van de partijen is die terecht staat. NS wordt onder andere verdacht van niet-ambtelijke omkoping en valsheid in geschrifte.

Omdat de zaak onder de rechter is, doet NS hier op dit moment geen inhoudelijke mededelingen over.


Nieuwe pop-up expo op station Breda: De mantel der liefde

 

De jonge fotografe Ilse Wolf (26) heeft samen met haar moeder ervaring als mantelzorger voor haar vader (74) die een arm mist. Al een aantal jaren werkt ze aan een fotoboek over hem. Daarnaast bracht ze voor BredaPhoto samen met ouderen uit twee verzorgingstehuizen hetzelfde thema in beeld in twee exposities tijdens het festival. 

Ilse voelde dat ze meer moest doen met het onderwerp en wilde mantelzorgers en ouderen onder de aandacht brengen. Het idee speelde al langer door haar hoofd, maar toen ze het afgelopen mei in een blog op haar website zetten zat ze binnen no time met een copywriter en een ruimtelijk ontwerpster om de tafel en werd De Mantel der Liefde geboren. Een project dat binnen vier maanden de steun kreeg van o.a. het Ministerie VWS, de Provinvie Noord-Brabant en de Gemeente Breda. 

De afgelopen maanden volgde Ilse twaalf diverse mantelzorg situaties. Haar eigen ouders, een vrouw van 83 die 24/7 voor haar thuiswonende man van 90 zorgt, een hond die als mantelzorger functioneert, twee zussen die al 75 voor elkaar zorgen, een kleinzoon en opa, een schoondochter met haar schoonmoeder, maar ook gezinnen die zich preventief voorbereiden op de toekomst. Zo kwam ze terecht in een klooster dat is omgebouwd tot vier woningen waar vier generaties zich in hebben gevestigd. 

Mantelzorg betekent: zorgen, liefde, iets voor elkaar over hebben, voor elkaar klaarstaan. Het betekent ook dat je van een ander afhankelijk bent. Merel van der Linden ontwerpt de expositie waarin we bezoekers in de positie van een mantelzorger brengen. De bezoeker zal samen met een ander een handeling moeten verrichten om de foto’s te kunnen bekijken: aan een wiel draaien, een lade openen of blokken stapelen en verplaatsen om een puzzel op te lossen. Het maakt duidelijk dat je elkaar nodig hebt. Door de foto’s en de interviews van de koppels te combineren, wordt de beleving van de tentoonstelling versterkt. Deze wordt ook een ontmoetingsplaats tijdens evenementen en een plek voor lezingen en educatieprojecten. 

De expositie is dit weekend gestart op het station in Breda in het weekend van de Mantelzorger.


Lichtprojecten in trein en station: een inspirerende start van avondje GLOW

Ieder jaar in november staat Eindhoven bol van lichtkunst. Dit jaar voor de 12de maal van 11 t/m 18 november. Een expositie in de openbare ruimte van zo’n 30 lichtkunstwerken van befaamde kunstenaars uit binnen- en buitenland. De lichtprojecten zijn met elkaar verbonden middels een looproute van ongeveer 6 km. Naast de lichtkunstprojecten en meerdere side-events staan er ook innovatieve unieke projecten, gemaakt door jonge talenten.

De trein en station Eindhoven zijn een goed startpunt voor een inspirerende avond GLOW. De volgende lichtprojecten worden in de trein of in het station georganiseerd:

 

TrainJam: Maak samen jullie muziek-lichtreis in de trein

Het jonge Eindhovense talententeam van Enversed heeft samen met NS en GLOW dit jaar TrainJam ontwikkeld: een digitaal gezelschapsspel, waarbij je met 3 medereizigers je eigen landschap kunt creëren waarbij muziek en licht de basis vormen. Het resultaat uit zich in een muzikaal lichtkunstwerk dat je na afloop kan bewonderen. De 4-zitjes in de trein worden omgetoverd tot een interactieve speelruimte van muziek en licht. De tafel zorgt voor een sociale kern, waarbij interactie met elkaar en samenspel de sleutel vormt voor een mooie reis.

Train Jam wordt in de trein georganiseerd, maar voor de reizigers die de treinen gemist hebben is er op het station van Eindhoven ook een jam-tafel beschikbaar. Deze is te vinden in de glazen ruimte in de kleine passage achter Coffee Fellows. Daarnaast hebben we een jukeboxfunctie waarin gemaakte muziek van treinreizigers op het grote scherm afgespeeld worden. Deze tracks kun je opslaan en delen.

Kijk hier voor de dienstregeling van de NS TrainJam treinen. De video hieronder geeft een impressie van TrainJam.

 

'Space'

Een andere goede reden om wat langer op het station Eindhoven te blijven is het 90 meter lange lichtkunstwerk van Daan Roosegaarde: ‘Space’, het ideale startpunt voor een bezoek aan dit jaarlijkse lichtevenement. ‘Space’ hangt in de oude passage en geheel gratis te bewonderen! Roosegaarde werd geinspireerd door nachtkaarten van onze planeet die gemaakt zijn vanuit de ruimte. Door licht en donker te combineren lijkt het alsof je als astronaut om de aarde zweeft. Het licht dat vanuit de ruimte te zien is op aarde maakt mensen zichtbaar. Roosegaarde en zijn team van ontwerpers werkten samen met experts aan het kunstwerk om door middel van druktechniek op lenzen de illusie van diepte te creeren. Beelden van NASA uit de ruimte zijn bewerkt en samengesteld tot 3D-beelden, die door gebruik van speciale LED-verlichting een ruimtelijk beeld geven.

 

Mondriaan is terug op station Eindhoven

Vanaf de blauwe stip in de zuidhal kijk je naar een uitspraak van kunstenaar Piet Mondriaan. Het kunstwerk was een tijdje verdwenen in het station. Dat moest omdat de stationshal helemaal is opgeknapt. Een goed moment om ook het kunstwerk een opfrisbeurt te geven. Nu hangt het kunstwerk weer op de vertrouwde plek. En dat is mooi. Omdat ook het Mondriaanjaar bijna voorbij is.Play of Advice hangt al sinds 1996 op station Eindhoven.

De blauwe stip verwijst naar een uitgebreide uitleg over Play of Advice. Het is een initiatief van Liza Voetman en heeft haar studie Kunst en Cultuurwetenschappen afgerond met een thesis over Play of Advice.

 

Speciale aanbieding naar GLOW

Nog geen tickets? GLOW en NS hebben samen een speciale aanbieding gemaakt voor een uitje met:

  • Dagretour Trein naar Eindhoven
  • Voucher voor toegang lichtshow in het Philips Stadion & plattegrond GLOW route.

Kijk voor meer informatie in de NS Spoordeelwinkel.


Harry, bedankt voor alle mooie jaren samen!

Vandaag zeggen we: dankjewel Harry!

De afgelopen 26 jaar zat reiziger Harry bijna elke werkdag in de trein van Eindhoven naar Tilburg. En ook in de 13 jaar daarvoor kwamen we hem zeer regelmatig tegen. Maar Harry gaat met pensioen en zwaait na bijna 40 jaar de trein gedag. Dat laten zijn vrouw Leonie en wij natuurlijk niet zomaar gebeuren. Ze belde ons op en we gingen mee op Harry’s laatste rit.

'Leonie en ik fietsten vaak samen naar het station. Zij moest de trein naar Deurne hebben, dus dan stonden we elkaar uit te zwaaien vanaf onze perrons. Sinds begin september is Leonie ook met pensioen, dus dat was helaas al voorbij. Verder ga ik vooral de jeugd om me heen het meest missen. En het ontmoeten van mensen en praatjes maken’, vertelt Harry. ‘Zo praatte ik vooral veel bij met collega’s die ik op het werk minder zag. Maar de belangrijkste ontmoeting die ik had, was met een Indische vrouw die mij vroeg wat ik aan het doen was."

'Ik schreef op dat moment aan mijn boek, Een Indische Prins, over onder andere de Tweede Wereldoorlog op Java. Zij bracht me in contact met een militair van boven de 90, die toen in Indië vocht. Puur toeval, maar daar heb ik heel veel aan gehad. Tien jaar geleden begon ik met schrijven en een groot deel van het werk deed ik in de trein. Het fijne aan de trein is namelijk dat je kunt nadenken en werken. Het is een soort meditatief moment: er kwamen vaak woorden en zinnen in me op. Doordat ik studenten altijd zo ijverig zag lezen en schrijven in de trein, besloot ik die tijd ook beter in te zetten en die zinnen op te schrijven. Zo begon het en afgelopen september werd de roman uitgegeven.’

Bij een afscheid, hoort een cadeau. Namens NS verrast Hoofdconducteur Mustafa Harry met een bloemetje aan en een flinke Spoordeelbon. Zodat Harry in al die vrije tijd die hij nu heeft, puur voor het plezier de trein kan pakken. 'Zo, bedankt zeg. Wat een mooi gebaar, Mustafa en NS! Echt heel fijn, dat ga ik zeker goed gebruiken.' Graag gedaan hoor, Harry.

En dan is daar het moment, voor de laatste keer uitstappen om naar je werk te gaan. Dag Harry, bedankt dat we jou al die jaren hebben mogen rondrijden. Geniet van je pensioen!


Reactie NS op berichtgeving Brabants Dagblad

Het Brabants Dagblad van vandaag, 4 november 2017, bericht over de werksituatie bij het Tilburgse werknemersproject tROM. In dit project werkten tussen 2004 en 2011 uitkeringsgerechtigden aan museumtreinen in de toenmalige werkplaats van NedTrain Tilburg. Voor het totstandkomen van de berichtgeving is NS benaderd met een aantal vragen over dit onderwerp. Hieronder leest u onze reactie hierop:

“We begrijpen jullie vragen en als NS hebben we deze ook. Wij vinden het vooral voor de betrokkenen van groot belang om goed in beeld te krijgen wat er in het verleden is gebeurd en wat dit voor hen betekent. Wij vinden het belangrijk dat er lessen getrokken worden voor nu en de toekomst. Om antwoord te krijgen op deze vragen heeft NS een extern onafhankelijk onderzoek aangekondigd door het RIVM. Daarnaast laat de gemeente Tilburg een eigen extern onderzoek door RIVM verrichten naar de situatie bij tROM. Deze onderzoeken moeten zorgvuldig kunnen plaatsvinden. Dit betekent dat wij er nu voor kiezen om te wachten op de resultaten en geen vragen beantwoorden die onderdeel zijn van dit onderzoek. Hier kiezen wij ook voor in het belang van onze (oud-) collega’s. Door nu vragen te beantwoorden lopen we de onderzoekers voor de voeten en dat willen we absoluut niet.”

Voor meer informatie over het Chroom-6 dossier kijk dan op deze dossierpagina.


NS en bonden sluiten nieuwe cao af

NS en vakbonden (FNV, VVMC, VHS en CNV) bereikten vandaag een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao voor de periode van 2017-2020. Belangrijkste onderwerpen zijn: loonstijging en afspraken om te bevorderen dat medewerkers gezond en gemotiveerd hun werk kunnen doen. Op dit moment leggen de bonden de afspraken voor aan hun leden. Als deze akkoord gaan, is de nieuwe cao daadwerkelijk een feit.

Yolanda Verdonk, directeur HR van NS: “NS vindt het belangrijk dat haar medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen, op een gezonde en gemotiveerde manier kunnen werken en daarna van hun pensioen kunnen genieten. Daarom hebben we hierover in de cao ook goede afspraken gemaakt met de vakbonden. We sluiten een cao af waarbij we aan alle 16.000 collega’s recht doen. We hebben afspraken gemaakt zodat collega’s die hun loopbaan net gestart zijn of al iets langer bij NS werken, zich kunnen blijven ontwikkelen. Daarnaast hebben we ook een nieuwe deeltijdregeling afgesproken voor collega’s die hun pensioen in zicht hebben. Zo wordt NS een nog aantrekkelijker werkgever”.

Loonstijging van 5,8% in 2,5 jaar
De cao heeft een looptijd van 30 maanden (2,5 jaar). Voor de gehele cao-periode geldt een loonstijging van 5,8%. Verdeeld per jaar betekent dit:

• Per 1 oktober 2017 een loonsverhoging van 2,3%

• Per 1 oktober 2018 een loonsverhoging van 2,3%

• Per 1 oktober 2019 een loonsverhoging van 1,2%

Gezond en gemotiveerd werken bij NS, nu en straks
Vanuit de overheid is besloten dat we in Nederland langer doorwerken. Daarnaast verandert de wereld binnen en buiten NS snel. Allemaal zaken die impact hebben op de medewerkers van NS. Het is daarom voor NS belangrijk te investeren in een goede en gezonde toekomst. Medewerkers moeten het beste uit zichzelf kunnen halen en op een gezonde en gemotiveerde manier kunnen werken. In de nieuwe cao staan onder andere de volgende voorstellen:

1. Individueel budget. Alle collega’s krijgen gedurende 3 jaar een individueel budget van in totaal 750 euro. Zij kunnen dit bedrag uitgeven aan faciliteiten en instrumenten die het beste aansluiten bij hun persoonlijke wensen op gebied van gezond en gemotiveerd werken. Bijvoorbeeld door middel van een abonnement op een sportschool of het volgen van een opleiding.

2. We stimuleren de mobiliteit met onder andere oriëntatiedagen (kennismaken met het werk van collega’s in een ander werkveld, bijvoorbeeld bij Techniek) en ontwikkelplekken voor roostergebonden medewerkers.

3. De Deeltijdregeling voor Pensioen geeft oudere collega’s vanaf 1 januari 2020 de mogelijkheid om in stapjes naar hun pensioen toe te groeien. Dit betekent dat zij structureel hun werkweek kunnen verkorten. Zij gaan dan 28 uur werken, 32 uur verdienen, en krijgen 36 uur pensioenopbouw. Deze regeling is financieel aantrekkelijker dan de huidige ouderenregelingen en collega’s krijgen meer vrije tijd. De huidige ouderenregelingen blijven overigens wel bestaan.

Wat is nu de volgende stap?
De vakbonden gaan de afspraken nu voorleggen aan hun leden. Als de leden akkoord zijn, dan treedt de cao met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 oktober 2017. 


Einde parkeerproblematiek station Driebergen-Zeist in zicht

Einde parkeerproblemen bij station

Met de nieuwe parkeergarage komt een eind aan het parkeerprobleem bij het station. De omgeving van station Driebergen-Zeist heeft jaren te maken gehad met een hoge parkeerdruk en onvoldoende ruimte. Om dit op te lossen is gekozen voor een nieuwe overdekte parkeergarage met voldoende, ruime parkeerplaatsen in een veilige garage dichtbij het station. In de omgeving voert gemeente Zeist vergunningparkeren in en zal de gemeente Utrechtse Heuvelrug handhaven op basis van de bestaande wegsleepregeling.

Treinreizigers parkeren straks tegen een gereduceerd tarief in de nieuwe parkeergarage. Om te voorkomen dat automobilisten die nu gratis parkeren voor een verrassing komen te staan, worden zij op allerlei manieren geïnformeerd. Dat gebeurt via sociale media, via de speciale Driebergen-Zeist-app, met tekstkarren, borden en flyers op de tijdelijke P+R.

Duurzaam en gemak

De parkeergarage is qua vorm en materiaalgebruik een bijzonder en opvallend gebouw in het stationsgebied. Bouwbedrijf Aan de Stegge heeft deze parkeergarage binnen 7 maanden gebouwd. Het ontwerp en de uitvoering passen goed in deze groene omgeving met monumentale bomen. Voor de gebruikers biedt de parkeergarage comfort en veiligheid. Daarnaast is deze P+R ook de eerste energieneutrale parkeergarage in Nederland, in het gebruik volledig gevoed door de zonnepanelen op het dak.

Het totale project Stationsgebied Driebergen-Zeist is een samenwerkingsverband van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Utrecht, gemeente Utrechtse Heuvelrug, gemeente Zeist, NS en ProRail. Aannemer BAM bouwt het nieuwe stationsgebied in opdracht van ProRail.


NS zwaait de kniptang uit

Het moment dat de conducteur zijn ronde deed door de coupé met de kniptang om papieren vervoersbewijzen te knippen, roept bij vele treinreizigers nostalgische gedachten op. Sinds de komst van de OV-chipkaart en de digitale vervoersbewijzen komt dit echter steeds minder voor en is het afstempelen of knippen van een vervoersbewijs niet meer nodig. 80 tot 90 procent van onze conducteurs op binnenlandse treinen werkt al zonder de tang. Dit geldt ook voor vrijwel alle Veiligheid & Service medewerkers. Vanaf woensdag 1 november is de kniptang daarom geen onderdeel meer van de standaard uitrusting van NS-collega’s op de binnenlandse treinen.

Conducteur Harald Broekman nam al eerder afscheid van zijn kniptang: “Uit nostalgische overwegingen neem ik hem af en toe nog mee op de trein, vooral kinderen vinden het heel leuk. Het heeft natuurlijk ook wel iets.” Broekman vindt het een natuurlijke beslissing om de kniptang niet meer standaard te gebruiken: “De tijd verandert en je moet met je tijd mee gaan. Onze treinen zijn natuurlijk veel moderner geworden, daar hoort dit stukje ook bij.”

Kom je dan nooit meer een conducteur tegen met een kniptang? De kniptang zal niet in één keer helemaal verdwijnen. Conducteurs mogen hun kniptang houden en gebruiken, alleen het hoeft niet meer. Daarnaast heeft de kniptang een tweede leven gekregen en is deze te zien in het Spoorwegmuseum. Voor internationale treinen geldt dat de collega’s de kniptang wel standaard houden en blijven gebruiken. Dit heeft te maken met buitenlandse regelgeving en de klassieke vervoersbewijzen die in vele landen gelden. Voor deze collega’s blijft de kniptang beschikbaar.


  • 31 Oktober 2017 om 15:21

NS Dienstregeling 2018

Op zondag 10 december 2017 past NS zoals ieder jaar de dienstregeling aan. De grootste wijzigingen waren al bekend, maar vanaf vandaag kan iedereen zijn nieuwe treinreis checken in de NS reisplanner. Daaruit blijkt dat – in tegenstelling tot vorig jaar - veel hetzelfde blijft. De belangrijkste verandering: de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, en Eindhoven gaat - na 14 testweken - definitief zeven dagen per week rijden. Dat betekent een kortere wachttijd en vaker een zitplaats. In totaal gaan er per werkdag zo’n 130 treinen meer rijden: ongeveer 80 Sprinters en 50 Intercity’s.

Wat gaat er nog meer veranderen?

De dienstregeling werd vorig jaar volledig opnieuw ontworpen. Dit jaar bouwen we voort op dat fundament. Een blik op de reisplanner, laat zien dat er in diverse delen van het land wel iets verandert. De meeste reizigers gaan erop vooruit, maar dat lukt helaas niet voor iedereen. Enkele belangrijke wijzigingen:

  • Er komen extra treinen tussen Meppel en Leeuwarden.
  • In de spits rijden er meer Sprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum.
  • In de spits wordt – in de drukke richting - de reistijd tussen de Zeeuwse steden en de Randstad een kwartier korter.
  • In de avonduren en weekenden rijden er meer Intercity’s van Utrecht Centraal, naar Eindhoven, Schiphol Airport en Nijmegen.
  • Op zondag rijden vier in plaats van twee Intercity’s per uur tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal.
  • Er komt een rechtstreekse trein van Enkhuizen naar Utrecht en verder naar Eindhoven en Heerlen.

Aanpassingen rond ’s-Hertogenbosch

Rond ’s-Hertogenbosch doen we de meeste aanpassingen. Dat is nodig om de tienminutentrein mogelijk te maken en om de reistijd per Sprinter te verkorten. Zo creëren we meer rechtstreekse Sprinterverbindingen, bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Arnhem en in de spits tussen Oss en Deurne. De reistijd van de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch wordt korter.

Voor- en nadelen

We passen de dienstregeling aan, om het treinreizen in Nederland verder te verbeteren. De meeste reiziger zullen daarvan profiteren, maar voor sommige reizigers wordt de reistijd helaas langer. De ruimte op het spoor is beperkt. Daarom levert de verbetering voor de één soms een verslechtering op voor de ander. We kunnen dat uitleggen aan de hand van vier voorbeelden:

1. Geldermalsen en Tiel: In Geldermalsen profiteren reizigers van een betere overstap, waardoor ze een kwartier minder lang hoeven te wachten. In Tiel worden de overstaptijden voor een groep reizigers juist zo’n achttien minuten langer. Ook zijn reizigers van Tiel naar Utrecht enkele minuten langer onderweg.

2: De verbinding met West-Friesland naar Amsterdam en verder: Reizigers uit Enkhuizen krijgen een rechtstreekse Intercity naar Utrecht Centraal, Eindhoven en Heerlen. En in de spits een vijf minuten kortere reistijd naar Purmerend en Zaandam. In de daluren neemt de reistijd naar Purmerend en Zaandam voor een kleinere groep reizgers echter toe vanwege een langere overstap in Hoorn.

3. Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Alkmaar krijgen op zondag per uur vier in plaats van twee Intercity’s. Doordeweeks rijden in de rustige richting enkele Intercity’s minder.

4. De ICE: Deze snelle internationale trein van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Duitsland gaat in de daluren sneller rijden. Daardoor zijn op die tijden enkele Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal langer onderweg.

Dienstregeling online

Reizigers kunnen vanaf vrijdag 27 oktober 2017 de reisplanner of de NS app raadplegen om te kijken wat op hun traject en aan hun reis wijzigt. Voor uitgebreide vragen over de dienstregeling kunnen ook terecht op het Serviceforum. Wil je meer weten over de nieuwe dienstregeling, kijk dan op ns.nl/dienstregeling2018

NS en ProRail testen sinds 6 september iedere woensdag de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden 6 keer per uur met een Intercity kunnen reizen. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity kunnen reizen.


Brandbrief NS, KPN en AH: Zorgen om duurzame koers Eneco

Vandaag richtten de drie bedrijven zich in een gezamenlijke brief tot Jeroen de Haas, topman van Eneco. Daarin benadrukken ze het belang van voortzetting van de duurzame koers van Eneco, nu aandelen van het bedrijf mogelijk verkocht worden.

“Nederland loopt nog altijd achter als het gaat om het halen van de energiedoelen die we in de EU en in het Klimaatakkoord van Parijs hebben afgesproken. Eneco werkt al jaren hard aan de groene ommezwaai die nodig is. Dapper in een land dat helaas nog teveel vasthoudt aan zijn fossiele verslaving.”, aldus Roger van Boxtel, CEO van NS.

Van Boxtel benadrukt dat de bedrijven niet gaan over het wel of niet verkopen van Eneco. “Voor ons is van belang om de groene koers die Eneco al jaren vaart te borgen richting de toekomst. In welke vorm Eneco ook doorgaat. Dat is niet alleen belangrijk voor ons als klant van Eneco, maar voor heel Nederland. Blijf het goede, groene voorbeeld geven.”

NS, KPN en Albert Heijn steunen Eneco om samen de energietransitie te versnellen. NS maakt als eerste treinbedrijf ter wereld 1,2 miljoen treinreizen per dag zonder CO2-uitstoot, door het gebruik van windenergie. KPN is al sinds 2015 klimaatneutraal, mede dankzij groene stroom van Eneco. Albert Heijn loopt in de retailwereld voorop op het gebied van duurzaamheid en heeft grote ambities. Eneco is daarbij een belangrijke strategische partner.


Poortjes sluiten op Utrecht Centraal (update 6 november)

Wie iemand wil uitzwaaien, iets wil halen bij een van de winkels op het station of het station wil oversteken, kan zonder kosten binnen het uur weer uitchecken. Passanten kunnen ook gebruik maken van de stationspassage zonder poortjes, naast de stationshal.

Update 6 november: verloop van eerste ochtend met gesloten poortjes

De ochtendspits is vanmorgen vlekkeloos verlopen. Tientallen extra medewerkers stonden bij de poortjes toen deze rond kwart over zeven sloten. Zij helpen de komende weken reizigers met vragen op weg. Medewerker Alexander, die deze dagen in een blauw hesje bij de poortjes staat, merkt op dat er zeer weinig vragen zijn: "De reizigers in Utrecht lijken het goed te begrijpen. Het loopt allemaal achter elkaar door en iedereen checkt netjes in en uit". Als belangrijkste reden hiervoor noemt hij ervaring: "Driekwart van de poortjes op Utrecht Centraal was al gesloten. En veel van de omliggende stations hebben ook al poortjes, zoals Woerden, Amersfoort en Houten. Voor de meeste treinreizigers zijn poortjes dus niets nieuws".

Minder zwartrijders, hoger veiligheidsgevoel

Sinds 2014 heeft NS al op 72 (inclusief Utrecht Centraal) stations de toegangspoortjes gesloten. Rond stations waar de poortjes gesloten zijn zien we minder zwartrijders, minder agressie in de trein en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers. Ook vergeten reizigers op stations met poortjes niet om in of uit te checken.

Passantenpoort

In het stationsgebied van Utrecht Centraal wordt volop gebouwd. Na het sluiten van de poortjes zal de stationspassage vanaf eind november nog enkele weken worden afgesloten voor werkzaamheden aan het dak boven het nieuwe Stationsplein. Gedurende die periode wordt tijdelijk een speciale passantenpoort ingesteld. Er blijft dus altijd een mogelijkheid om zonder in of uit te checken het station over te steken.


Tarieven 2018

NS past per 1 januari 2018 de tarieven aan. De gemiddelde prijsstijging is in 2018 met 1,22% lager dan de verwachte inflatie. NS doet er alles aan om de prijs van treinkaartjes zo laag mogelijk te houden. Ook komend jaar zet NS dit beleid voort.

Elk jaar corrigeert NS de tarieven op basis van de verwachte inflatie en de vergoeding die NS betaalt voor gebruik van het spoor. De Macro Economische Verkenning van 19 september geeft een verwachte inflatie van 1,4% voor het jaar 2018. Voor de gebruiksvergoeding geldt een verlaging van 0,18%. De gemiddelde prijsstijging komt daarmee uit op 1,22%.

Waarom verhoogt NS de prijzen?

We laten de prijs niet onnodig stijgen, maar ook NS moet rekening houden met stijgende kosten. Over de prijzen zijn duidelijke afspraken met de overheid. NS mag ieder jaar de inflatie en de verhoogde kosten voor het gebruik van het spoor doorberekenen. Dat is van belang, want anders blijft er onvoldoende over om te kunnen investeren in stations of in nieuwe treinen. Sterker, anders zou NS op den duur de eigen kosten niet meer kunnen betalen.

De belangrijkste wijzigingen op een rij

De prijsstijging van 1,22% geldt voor enkele reis en retour tweedeklas, het Voordeelurenabonnement, Traject Vrij, het Grensabonnement, Altijd Vrij en Trein Vrij. Het Dal Voordeel-abonnement wordt net als vorig jaar niet in prijs verhoogd. Altijd Voordeel is sinds 2011 niet meer in prijs verhoogd en wordt in 2018 € 2,- per maand duurder. De tweedeklas varianten van de abonnementen Weekend Vrij en Dal Vrij worden respectievelijk € 1,- en € 3,- per maand duurder.

In de eersteklas is vaak meer ruimte dan in de tweedeklas. NS wil het met NS Flex in 2018 makkelijker maken om af en toe van klasse te wisselen. De prijs van eersteklas reizen voor enkele reizen, retours en de abonnementen Weekend Vrij en Dal Vrij blijven komend jaar bovendien op hetzelfde niveau. Hierdoor wordt het prijsverschil tussen tweede- en eersteklas iets kleiner.

Voor meer informatie over tarieven zie ns.nl/tarieven


GrΓΌezi! Zwitserse Spoorwegen β€œop cursus” bij NS?

Treinen bij de buren: halfuurs- of kwartiersdienst?

Niet alleen de Zwitsers willen leren hoe zo’n frequentieverhoging werkt. Deutsche Bahn rijdt nu als basis ieder uur een reguliere trein en op sommige trajecten twee of drie treinen per uur, naast de ICE voor lang afstanden. Vaak is dit niet in een vast ritme. Voor de regio tussen Dortmund en Keulen zijn plannen om na 2020 ieder kwartier een reguliere trein te rijden. Voor een tienminutentrein, zoals in Nederland tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven zijn nog geen plannen. De Deense DSB komt ook meekijken bij de tienminutentrein van ProRail en NS. In Denemarken rijden de Intercity’s ieder halfuur. Stoptreinen rond Kopenhagen rijden elke tienminuten. DSB focust in Denemarken niet op een verdere frequentieverhoging, maar wil vooral de reistijd verkorten.

Freqentieverhogingen in Nederland

Bij NS werd in de jaren ’70 een frequentieverhoging van 1 naar 2 treinen per uur doorgevoerd. Sinds de jaren ’90 rijden Intercity’s in Nederland elke kwartier. Vanaf 10 december rijdt de Intercity tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven iedere tien minuten. De volgende lijn waar NS dit wil is Schiphol – Arnhem – Nijmegen, maar wanneer dat gerealiseerd kan worden is nog niet bekend.

Test met tienminutentrein, hoe zat het ook alweer?

NS en ProRail testen sinds 6 september iedere woensdag de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Reizigers tussen deze steden kunnen 6 keer per uur met een Intercity reizen. Dat betekent vaker een zitplaats en minder lang wachten. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity kunnen reizen. Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer ‘testdag’.


NS test flexibel reizen met een factuur achteraf

NS gaat een nieuwe manier van reizen testen, waarmee het niet meer nodig is om saldo op je OV-chipkaart te laden. Met NS Flex reis je met je OV-chipkaart in het hele OV, maar betaal je met een factuur achteraf. Met de NS-app kunnen reizigers opties aan- en uitzetten. Zo kun je onderweg upgraden naar de eersteklas of maandelijks je abonnement aanpassen aan je actuele reisgedrag.

Met NS Flex kunnen reizigers straks in bus, tram, metro en trein reizen, maar ook hun fiets stallen of een OV-fiets huren. In de toekomst kunnen daar nog andere diensten aan worden toegevoegd, zoals gebruik van een huurauto of een taxi. Reizigers krijgen direct inzicht in hun reisgegevens en kunnen hun reiskosten dus goed in de gaten te houden. Aan het einde van de maand worden de gemaakte kosten afgeschreven.

De proef start nog dit jaar met een kleine groep testreizigers. De ervaringen van deze reizigers, maar ook die van collega’s en van vertegenwoordigers van verschillende consumentenorganisaties, worden gebruikt in de doorontwikkeling van NS Flex. NS wil het nieuwe reizen in de loop van 2018 gefaseerd aanbieden aan reizigers.

NS werkt samen met andere vervoerders en Translink aan nieuwe manieren van OV-betalen, zodat reizigers kunnen kiezen wat het beste bij hen past. Ook NS Flex is samen ontwikkeld en wordt samen geëvalueerd en doorontwikkeld. Wie niet achteraf wil betalen, kan zonder NS Flex gewoon op saldo blijven reizen.

NS Flex wordt zonder abonnement beschikbaar voor een eenmalig bedrag van tien euro, inclusief een OV-chipkaart. Het is aan te vullen met een abonnement, bijvoorbeeld voor korting tijdens daluren.


NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters

Nederland krijgt steeds meer Sprinters. Na de instroom van 58 Sprinters van fabrikant Stadler, is het nu tijd voor de nieuwe NS-Sprinters van het Spaanse CAF. De eerste treinen van in totaal een bestelling van 118 treinen, zijn nu in Nederland voor de test- en toelatingsperiode. Vandaag werd de eerste Sprinter officieel gepresenteerd in de NS-locatie De Zaanstraat in Amsterdam.

Naast de komst van de nieuwe Sprinters gaan Sprinters ook nog eens vaker rijden. NS breidt de dienstregeling vanaf december namelijk uit met 83 extra Sprinterverbindingen. Er gaan vaker Sprinters rijden tussen Geldermalsen – Den Bosch, Leeuwarden – Meppel en Utrecht – Houten Castellum. Op dit laatste traject gaat de Sprinter zelfs elke tien minuten rijden. Roger van Boxtel, president-directeur NS: “We investeren hiermee ook volop in het belang van de reiziger die korte afstanden maakt.”

Sinds vorig jaar december kunnen reizigers ook al 100 keer vaker een Sprinter nemen. Toen breidde NS de Sprinterverbindingen uit op onder meer Groningen – Assen, Breukelen – Amsterdam en tussen Den Bosch - Oss (zie ook kaartje bij downloads).

Om de reiziger vaker een Sprinter te bieden, heeft NS meer Sprintertreinen nodig. Sinds dit jaar rijdt NS al 58 gloednieuwe Sprinters van fabrikant Stadler. Daarbovenop komen dus nog eens de 118 Sprinters van fabrikant CAF die we vandaag presenteren. NS heeft de nieuwe sprinters ook nodig om op termijn oudere treinen te vervangen.

Sprinters maken een belangrijk onderdeel uit van het Nederlandse spoor. 48% van de reizigers reist voor een deel van de reis met een Sprinter. Een kwart hiervan stapt over van of op een Intercity. Daarmee zijn Sprinters een belangrijke schakel in het vervoer binnen de regio én tussen de regio’s

 

De nieuwe Sprinters moeten het comfort voor de reizigers verder verhogen. De treinen worden vanaf 2018 gefaseerd ingevoerd in diverse delen van het land: Met name in Drenthe, Groningen en Friesland, op de Veluwe en in Flevoland. De eerste van deze nieuwe Sprinters worden ingezet in de regio’s Hoorn, Amsterdam en Den Haag. Ze passen bij de wensen van onze reizigers: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van WIFI, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap.

Wilbert Wijns, programmamanager Sprinter Nieuwe Generatie: “Samen met CAF beginnen we aan de testfases in Nederland, nodig om de vergunningen te krijgen. Ondertussen leren duizenden machinisten, conducteurs en monteurs de trein van binnen en buiten kennen, zodat de nieuwe trein voor hen geen geheimen meer heeft. Alles gericht op een betrouwbare introductie in het najaar van 2018”.

Eind 2014 heeft NS het contact getekend met CAF - voor NS een nieuwe Baskische leverancier in Spanje - voor de levering van 118 treinen. Met in totaal 20.000 zitplaatsen. De trein is afgeleid van het Civity platform van CAF. In andere landen is de Civity een vertrouwde trein die reizigers naar hun plaats van bestemming brengt.

De afgelopen periode is de trein onder andere getest bij CAF in Beasain, daarna op een speciale testbaan voor nieuw spoorweg materieel in Velim (Tsjechië). De trein heeft hier al zo’n 40.000 km gereden. Ook is uitvoerig op winterse omstandigheden getest in de klimaat kamer in Wenen.

NS investeert meer dan 2,5 miljard in nieuwe Sprinters en nieuwe Intercity’s en worden treinen gemoderniseerd. De bestelling van deze 118 Sprinters van CAF zijn onderdeel van dit omvangrijke investeringsprogramma om Nederland duurzaam mobiel en bereikbaar te houden.


Omvangrijke schade door graffitispuiter

Afgelopen periode zijn in de regio Noord-Holland zeventien NS-treinen beklad door een graffitispuiter met de handtekening W A U. Deze dader gaat verder dan alleen het spuiten van verf, maar brengt ook beschadigingen aan. Er wordt gebruikgemaakt van een soort zuur in de verf, waardoor de eigen verflaag van de trein wordt beschadigd. Ook wordt de trein bekrast.

De geschatte schade aan de zeventien treinen bedraagt ongeveer 400.000 euro. Bij drie treinen was de schade zo omvangrijk, dat zij geheel geschuurd moeten worden. Daardoor zijn zij anderhalve week niet inzetbaar voor reizigers.

Los van de kosten vinden wij het niet te verkroppen dat reizigers zoveel hinder hebben van deze vorm van vernieling. Naast de aankoop van nieuwe treinen, investeren wij ook in het opknappen van bestaande treinen voor onze reizigers. In totaal is dat een investering van 2,5 miljard euro. Wij vinden het dan ook onacceptabel als onze treinen beschadigd worden. Graffiti's spuiten is strafbaar, veroorzaakt hinder voor onze reizigers en het kost veel geld om het te verwijderen. Wij zijn daarom samen met de politie op zoek naar de dader. Met de politie roepen ook wij de dader op zich te melden. 

Er is beeldmateriaal van de verdachte. Mocht hij zich niet melden voor 1 november, dan wordt dit materiaal verspreid via diverse social media en op politie.nl


Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers oordelen positief

Meer flexibiliteit

Ook reizigers die een deel met de sprinter reizen zijn met 85% opvallend positief, ondanks het feit dat de tienminutentrein nog niet overal goed aansluit. Andere opvallende resultaten uit het onderzoek: 57% van de reizigers vind dat zij vaker een zitplaats hebben en 31% vindt dat dit hetzelfde is gebleven. 76% van de reizigers ervaart meer flexibiliteit en 70% neemt makkelijker een trein eerder of later. NS en ProRail zijn blij dat de test bij reizigers goed bevalt. Door elke tien minuten een Intercity te rijden, verandert ook de aansluiting en de overstap op bus of tram. Hoe dat uitpakt laten deze resultaten nog niet zien en moet blijken als in december de tienminutentrein elke dag gaat rijden.

Vinger aan de pols

Een team van NS en ProRail monitort de test nauwlettend. Doel van de testdagen is om te zien of het plan met zes treinen per uur, in de praktijk ook zo werkt. Ook in de spits met grote reizigersaantallen. Ook wilden we de tienminutentrein onder verschillende omstandigheden testen, bijvoorbeeld bij stroringen of slecht weer.

De tienminutentrein rijdt ’s woensdags van 7.00 tot 19.00 uur. Dat zijn in totaal 144 Intercity’s. Mede dankzij de inzet van de medewerkers lukt het om volgens een vast ritme- elke tien minuten - te rijden. Net zoals op gewone dagen, is er tijdens de testdagen ook wel eens een verstoring of incident geweest. Tijdens de testdagen hadden we onder meer te maken met storm, spoorlopers, een vermoedelijke aanrijding (wat loos alarm bleek), een wisselstoring en een defecte trein. Ondanks dat lukte het om gemiddeld 141 van 144 Intercity’s te rijden, een uitvalpercentage van ongeveer 2%, wat vergelijkbaar is met het landelijke gemiddelde. Daarbij is het tot dusverre gelukt om verstoringen goed te kunnen afhandelen en om snel weer terug komen in het 10-minuten-ritme. Dankzij het grotere aantal treinen, was de impact van de verstoringen voor reizigers kleiner dan op normale dagen. Het percentage treinen dat op tijd reed met een marge van 5 minuten was bij Intercity’s 96,1% en bij Sprinters 94,7%

Cadans houden door te wisselen

Het tienminuten-ritme konden we onder meer vasthouden omdat verkeersleiders van ProRail achter de schermen een nieuwe werkwijze hanteren. Treinen worden met regelmaat ‘ gewisseld’. Hoe werkt dat? Als bij vertrek in Alkmaar de trein naar Maastricht 5 minuten vertraging of meer heeft, dan ‘schuift’ ProRail vanaf Amsterdam een andere trein in die al klaar stond in de dienstregeling om later te vertrekken richting Utrecht. Zo kunnen we toch de 10 minuten cadans handhaven. De vertraagde trein is pas daarna aan de beurt. In Eindhoven geldt dezelfde procedure. Deze constructie is tijdens de eerste dagen met succes toegepast. Reizigers merken daar trouwens weinig van. Voor hen is de trein gewoon op tijd, hooguit heeft de trein een andere eindbestemming in het verlengde van Amsterdam of Eindhoven.

NS en ProRail testen sinds 6 september iedere woensdag de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden 6 keer per uur met een Intercity kunnen reizen. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity kunnen reizen.


Kinderboekenweek sluit zondag af met NS Kinderboekenruil op stations

Afsluitmoment
Om 15.00 uur wordt de Kinderboekenweek afgesloten op Utrecht Centraal. Er wordt een symbolische handeling verricht door de schrijfster van het Kinderboekenweekgeschenk Janneke Schotveld samen met illustrator Annet Schaap en de makers van het Prentenboek van de Kinderboekenweek, schrijfster Maranke Rinck en illustrator Martijn van der Linden. De boeken die na de NS Kinderboekenruil overblijven, worden gedoneerd aan de Stichting Kinderzwerfboek.

Tijd voor Lezen
NS draagt lezen een warm hart toe, want lezen is een van de favoriete tijdsbestedingen in de trein. NS werkt daarom, sinds 2001, samen met de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). NS wil lezen toegankelijk maken voor een groot publiek. Lezen en treinreizen zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. NS ondersteunt jaarlijks drie campagnes van CPNB onder de noemer ‘Tijd voor Lezen’: de Boekenweek (maart), de Kinderboekenweek (oktober) en de NS Publieksprijs (oktober/november). Meer informatie is te vinden op
www.ns.nl/tijdvoorlezen

Wanneer: Zondag 15 oktober.
Waar: Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal.
Tijd: 10.00 tot 16.00 uur (persmoment om 15.00 uur).
Met: o.a. Kinderboekenweekauteur Janneke Schotveld en illustrator Annet Schaap, de makers van het Kinderboekenweek Prentenboek Martijn van der Linden en Maranke Rinck. Kinderboekenschrijvers Ruben Prins, Anna Woltz, Gouden Griffel-winnaar Koos Meinderts. NS-voorleesconducteur John Piqué.

Voor meer informatie en voorleesschema:
www.ns.nl/kinderboekenweek


Spoorwerkzaamheden in de herfstvakantie tussen Tilburg en Boxtel/'s-Hertogenbosch

Van 14 tot en met 22 oktober werkt ProRail aan sporen en stations rondom station Tilburg, Tilburg Universiteit en Oisterwijk. Hierdoor is er geen treinverkeer mogelijk tussen Tilburg en Boxtel en Tilburg en ’s-Hertogenbosch. Ook is er beperkt of geen treinverkeer mogelijk tussen Breda en Tilburg.

Grote werkzaamheden
ProRail verricht in deze negen dagen een aantal grootschalige werkzaamheden. Station Tilburg Universiteit wordt vernieuwd. Het perroneiland wordt verbreed van 3,5 naar 8 meter. Daarom moeten ook sporen worden verplaatst. Ook wordt hier een spoorwegovergang, het perronmeubilair en de verlichting aangepakt.Op station Tilburg wordt het emplacement deels vernieuwd. Er worden spoorstaven, ballast, dwarsliggers en wissels vernieuwd.In Oisterwijk wordt een overgang vervangen door een onderdoorgang. De tunnel wordt onder het spoor geschoven. Hiervoor moet het spoor deels worden opgebroken. Ook krijgt het station aan de Noordzijde een entree.

Gevolgen voor het treinverkeer
zaterdag 14 oktober tot 09.00 uur is er geen treinverkeer mogelijk tussen Breda/Gilze-Rijen - Tilburg - 's-Hertogenbosch/Eindhoven en tussen ’s-Hertogenbosch - Eindhoven

zaterdag 14 oktober vanaf 09.00 uur tot zondag 15 oktober 16.00 uur is er geen treinverkeer mogelijk tussen Breda/Gilze-Rijen - Tilburg - 's-Hertogenbosch/Boxtel

zondag 15 oktober vanaf 16.00 uur tot en met zondag 22 oktober is er beperkt treinverkeer mogelijk tussen Breda - Tilburg; tussen Tilburg - 's-Hertogenbosch/Boxtel is geen treinverkeer mogelijk

Op trajecten waar geen treinverkeer mogelijk is zet NS bussen in. NS raadt reizigers aan voor vertrek de reisplanner te checken op www.ns.nl of de NS reisplanner app om te zien wat dit precies voor de reis betekent. Reizigers moeten rekening houden met 15 tot 30 minuten extra reistijd.


Waan je in de ruimte op station Eindhoven

Lichtstad Eindhoven is een prachtig kunstwerk rijker. Daan Roosegaarde ontwierp het kunstwerk 'SPACE', een 90 meter lang lichtkunstwerk, voor de passage van station Eindhoven. De gemeente Eindhoven en ProRail vroegen Roosegaarde voor station Eindhoven een kunstwerk te maken voor de gerenoveerde reizigerstunnel.

Verbouwing station Eindhoven
Aannemer Heijmans verbouwde de reizigerspassage de afgelopen jaren in opdracht van ProRail. Het oude station was uit zijn jasje gegroeid en te klein geworden voor het aantal reizigers. De nieuwe passage is licht en geeft reizigers alle ruimte en voorzieningen die horen bij een modern station. De oude reizigerstunnel is gerenoveerd en is verblijfsruimte voor reizigers die op hun trein wachten. Hier kunnen ze nu ook genieten van dit nieuwe kunstwerk.

3D beelden uit de ruimte
Roosegaarde werd geinspireerd door nachtkaarten van onze planeet die gemaakt zijn vanuit de ruimte. Door licht en donker te combineren lijkt het alsof je als astronaut om de aarde zweeft, aldus Roosegaarde. Het licht dat vanuit de ruimte te zien is op aarde maakt mensen zichtbaar. Roosegaarde en zijn team van ontwerpers werkten samen met experts aan het kunstwerk om door middel van druktechniek op lenzen de illusie van diepte te creeren. Beelden van NASA uit de ruimte zijn bewerkt en samengesteld tot 3D-beelden, die door gebruik van speciale LED-verlichting een ruimtelijk beeld geven.

Bijna af
De verbouwing van het station is bijna voltooid. Er worden nog werkzaamheden verricht in de beide hallen. De monumentale centrumhal wordt in ere hersteld. Met het terugbrengen van de sfeer zoals in het originele ontwerp bedoeld, met bijpassende kleuren, maar met moderne voorzieningen die onder andere het klimaat in de hal verbeteren. Daarnaast worden de kunstwerken in de hal gerenoveerd en schoongemaakt en wordt de indeling van de hal zoveel mogelijk teruggebracht in oude staat. Aan de andere kant van het station wordt de Noordhal opgeknapt en worden onder andere vloeren en verlichting aangepakt, zodat het beter aansluit op de nieuwe passage. Met de toevoeging van het kunstwerk van Daan Roosegaarde is het station weer een stapje dichterbij het eindresultaat.


❌