[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderNS Nieuws

Mobiliteitsalliantie doet voorstellen voor bereikbaar Nederland

Mobiliteit staat voor bewegingsvrijheid en stelt mensen in staat om actief deel te nemen aan de samenleving. Het zorgt voor welzijn, welvaart en economische groei. Tegelijkertijd zorgt economische groei voor een stijging van de mobiliteitsbehoefte. Tot 2030 groeit de vraag naar personenvervoer met zo’n 13-20% en het goederenvervoer met 4-19%. Het gebruik van de fiets in voor- en natransport stijgt met respectievelijk 15% en 30%. De capaciteit van het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer is echter onvoldoende om deze groei op te vangen.

Bereikbaarheid onder druk
De bereikbaarheid in Nederland staat daarmee ernstig onder druk. Ook ontstaan er knelpunten op het gebied van leefbaarheid, betaalbaarheid en (verkeers)veiligheid. Daar komt bij dat de afgelopen tien jaar tot 4 miljard euro per jaar minder wordt uitgegeven aan mobiliteit. Als wij het tij niet keren loopt Nederland vast, stijgt het aantal zwaargewonde verkeersslachtoffers tot 2030 met meer dan 45% en worden klimaat- en milieudoelstellingen niet gehaald. Om dit te voorkomen moeten we flexibeler kunnen zijn in ons reis- en vervoersgedrag, waardoor meer ruimte ontstaat en makkelijker kan worden gereisd en vervoerd.

Deltaplan Mobiliteit: integrale benadering, reiziger centraal
Er is een omslag nodig, die alleen kan worden bereikt met intensieve samenwerking tussen alle vervoerspartijen. Dit gedeelde gevoel van urgentie heeft 25 vervoerspartijen ertoe bewogen om de handen ineen te slaan binnen de Mobiliteitsalliantie. Voor het eerst trekken vertegenwoordigers uit álle hoeken van de mobiliteit samen op: van de trein tot de auto, van de fiets tot de vrachtwagen. Vandaag presenteren zij het Deltaplan Mobiliteit. Een blauwdruk voor de toekomst van ons mobiliteitssysteem.

De kracht van het Deltaplan is dat het de mobiliteit als één samenhangend geheel benadert. Er wordt niet alleen gekeken naar de behoefte aan bereikbaarheid, maar ook naar de klimaatambities van het kabinet, naar ruimtelijke vraagstukken, verkeersveiligheid en de energietransitie. Omdat mobiliteit in 2030 naar alle waarschijnlijkheid een vraaggestuurde dienst zal zijn, staan de reiziger en goederen in het Deltaplan centraal. Die moeten zich zonder belemmeringen duurzaam, veilig, betaalbaar en comfortabel kunnen verplaatsen zonder vertragingen en er moet keuze zijn uit alle beschikbare vervoersmodaliteiten. Dit vraagt om een integrale koppeling van de verschillende verkeers- en vervoerssystemen.

Concrete aanpak
De mobiliteit wordt hiermee fundamenteel anders ingericht. Zo wordt de aanleg van personen- en goederenhubs aan de randen van steden en het landelijk gebied gestimuleerd. Deze hubs zijn vervoersknooppunten waar diverse vervoermiddelen bij elkaar komen.Ook wordt ingezet op een eerlijk belastingsysteem waarbij de motorijtuigenbelasting (MRB) en aanschafbelasting op personenauto’s (BPM) plaatsmaken voor een vlak tarief per gereden kilometer. Daarnaast is in het Deltaplan veel aandacht voor het concept van Mobility as a Service (MaaS), dat de keuzevrijheid en flexibiliteit voor reizigers en vervoerders verbetert. Hierbij worden alle vormen van mobiliteit voor de reiziger geïntegreerd in een eenvoudig toegankelijk digitaal systeem. Goede afspraken over het ontsluiten van data is daarbij cruciaal.

Extra investeringen
Het Deltaplan gaat vergezeld van een investeringsagenda. De extra investeringen die benodigd zijn om Nederland in de toekomst bereikbaar en leefbaar te houden, worden geraamd op 3 miljard euro per jaar tot 2040. Tegenover deze investeringen staan maatschappelijke baten van 18 miljard euro per jaar, waarmee de opbrengsten 6 keer zo hoog uitvallen als de jaarlijks gevraagde extra investeringen.


  • 12 Juni 2019 om 08:35

NS kleurt station Landgraaf roze ter ere van 50 jaar Pinkpop

Om de 50 jaar lange samenwerking tussen NS en Pinkpop te eren heeft NS samen met ProRail station Landgraaf in het roze gestoken. Bovendien onthulde festivaldirecteur Jan Smeets vandaag samen met NS, ProRail, Arriva en de gemeente Landgraaf een speciale Pinkpop-jubileumtegel op het perron.

NS verwacht voor Pinkpop rond de 60.000 reizigers en zet extra treinen in om alle bezoekers van en naar het festivalterrein te brengen. Speciaal voor alle festivalgangers rijdt NS twee keer per uur naar Landgraaf (in aanvulling op het vervoer door Arriva).

Er rijdt een extra pendeltrein van Sittard via Heerlen naar Landgraaf van 8.30 u-16.00 u en Heerlen – Landgraaf van 23.00 u-00.00 u. Ook staan er extra NS collega’s klaar op de stations Heerlen en Sittard om reizigers zo goed mogelijk op weg te helpen.

Op station Landgraaf zet NS extra incheck units in om te zorgen dat iedereen zo soepel mogelijk zijn of haar reis kan vervolgen.

Om reizigers te voorzien van informatie komen er extra omroepberichten en staan op het festivalterrein en de campings LED-schermen met reisinformatie.

 


17 dagen hinder in treinverkeer van/naar/via Zwolle

Reisadvies

Zaterdag 6 en zondag 7 juli
In dit weekend is er geen treinverkeer van en naar Zwolle. Er rijden bussen tussen Zwolle en ’t Harde, Kampen Zuid, Kampen, Meppel, Ommen, Nijverdal en Olst. Tussen Meppel en ’t Harde en tussen Meppel en Kampen Zuiden rijden rechtstreekse snelbussen.

Maandag 8 juli
Er rijden bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en ’t Harde, Kampen Zuid, Kampen, Nijverdal en Olst.

Dinsdag 9 tot en met zaterdag 20 juli en maandag 22 juli
Gedurende deze hele periode rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en ’t Harde, Kampen Zuid en Kampen.
Tussen Zwolle en Raalte is de dienstregeling aangepast.

Zondag 21 juli
Er rijden bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en ’t Harde, Kampen Zuid, Kampen en Meppel. Tussen Meppel en ’t Harde en tussen Meppel en Kampen Zuid rijden rechtstreekse snelbussen.

De extra reistijd is in deze hele periode 15 tot 45 minuten. Op de stations zijn extra NS-medewerkers aanwezig om u de weg te wijzen.
Reist u in deze periode met de trein, raadpleeg dan voor vertrek de NS-Reisplanner voor het meest actuele reisadvies.

Station Zwolle
Zwolle is één van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Op station Zwolle komen elk half uur treinen aan uit acht richtingen. Steeds meer treinreizigers stappen hier op de trein of maken een overstap. Daarom worden de sporen in Zwolle klaargemaakt voor de toekomst door sporen en wissels slimmer in te richten. Straks heeft station Zwolle betere overstapmogelijkheden en aansluitingen zodat er nog soepeler gereisd kan worden.

 


  • 6 Juni 2019 om 12:04

NS Lab: van reisplanner naar reisbegeleider

Tjalling Smit, in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor innovatie: “Met meer dan twee miljoen actieve gebruikers is de bekende NS-app inmiddels een instituut. Reizigers verwachten een app om te gebruiken, niet om mee te experimenteren. Om toch snel te blijven innoveren en testen, introduceren we NS Lab. Een digitale proeftuin, waarin we reizigers op een nieuwe manier begeleiden tijdens hun reis. En waarin onze ontwikkelaars naar hartenlust kunnen experimenteren, zodat we sneller tot resultaten komen waar onze reizigers wat aan hebben.”

Juiste reisinformatie op het juiste moment

NS Lab biedt reizigers stap voor stap reisbegeleiding, maar is geen reisplanner. “Je plant je reis in de NS-app en deelt deze met de NS Lab-app. Vervolgens neemt de app je bij de hand”, legt Theo Su van het ontwikkelteam van NS uit. “Vanaf het moment van inchecken begeleidt de app je stap voor stap door je reis met de relevante informatie voor dit moment en deze locatie”. Dat proces wordt steeds verfijnder: “Wij verwachten dat de app je op termijn bijvoorbeeld precies kan vertellen waar er nog plek is in de trein. Maar je zou ‘m in de toekomst bijvoorbeeld ook aan je agenda kunnen koppelen, zodat de app je bij drukte kan adviseren een trein later te pakken, als je daarvoor voldoende tijd hebt. Misschien kunnen we je dan zelfs wel een kop koffie aanbieden”, droomt hij.

On-board entertainment

Naast de juiste reisinformatie zonder te hoeven zoeken, wordt in het NS Lab ook geëxperimenteerd met on-board entertainment. Zo werkten in het kader van de Dutch Design Week jonge designers aan de podcast-reeks “Luisterruit”: een serie interviews, verhalen en cursussen waardoor je jouw treinreis met nieuwe ogen en oren ervaart. Maar ook een cursus mindfulness behoort nu al tot de mogelijkheden van de NS Lab-app.

Blik in de toekomst

NS Lab gaat live als een uitgeklede versie. Nieuwe functies worden vanaf het vroegste stadium door gebruikers getest om op basis van hun ervaringen verder te ontwikkelen. Functies die goed werken en naar tevredenheid worden gebruikt, worden toegevoegd aan de bekende NS-app.

“Het zou mooi zijn als we straks een diverse testgroep van een paar duizend treinreizigers hebben, die aan de slag willen met NS Lab. Iedereen die wel eens met de trein reist, is van harte welkom om NS Lab uit te proberen”, aldus Su. “Als je het tenminste leuk vindt om alvast een blik in de toekomst te krijgen. En je het niet erg vindt als er af en toe iets niet werkt”, lacht hij.

NS Lab is vanaf vandaag gratis te downloaden in de Apple App Store en Google Play Store.


Zware windstoten verwacht, NS neemt lokale maatregelen

Door deze lokale maatregel ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor op te lossen en beperkt NS de kans dat er ook in andere delen van het land hinder ontstaat. Reizigers op de genoemde trajecten zijn hierdoor ongeveer een kwartier langer onderweg. Ook kan het in sommige treinen drukker zijn dan normaal. Voor de actuele reisinformatie, kunnen reizigers terecht op de reisplanner en NS.nl

Het gaat om maatregelen op de volgende 5 trajecten:

  • Tussen Amersfoort en Deventer rijden minder Intercity’s

  • Tussen Arnhem en Nijmegen rijden minder Sprinters

  • Tussen Ede-Wageningen en Nijmegen rijden minder Intercity’s

  • Tussen Nijmegen en Wijchen rijden minder Sprinters

  • Tussen Amsterdam en Sittard rijden minder Intercity’s

De internationale treinen ICE en Intercity Berlijn rijden op de genoemde trajecten de geplande dienstregeling


Kameel overgedragen aan Spoorwegmuseum

Op dinsdag 4 juni maakt de Kameel zijn laatste rit in dienst van NS. Daarna draagt NS officieel de sleutels over aan het Spoorwegmuseum. Sinds 1954 reed De Kameel rond als directie- en inspectierijtuig. Het rijtuig is bekend om zijn bijzondere uiterlijk. Aan de voor- en achterkant van de trein zit een machinistencabine op het dak. Reizigers kunnen onderin genieten van een uitzicht dat in de meeste treinen alleen is voorbehouden aan machinisten. De twee bulten op het dak zorgen voor de bijnaam ‘Kameel’. De Kameel komt op 4 juni om 16.18 uur in het Spoorwegmuseum aan waar hij feestelijk onthaald wordt.

De Kameel is in 1954 speciaal gebouwd als inspectierijtuig voor de directie van NS. Zo kon de directie destijds de herstelwerkzaamheden van het spoor tijdens de wederopbouwperiode controleren. Aan de voor- en achterkant, op de plek waar normaal de machinist zit, zijn twee vergaderruimtes voor elk 14 personen. In het rijtuig is ook een keuken en een werkkamer met telefoon. Voor de machinist is aan beide kanten achter de vergadersalon een verhoogde cabine. Door de dakkoepels (de bulten) heeft hij goed zicht op het spoor.

Gebouwd door treinenbouwer Allan
Op 31 mei 1954 werd het rijtuig afgeleverd door de Rotterdamse treinenbouwer Allan. De NS 20 - zoals de Kameel officieel heet - is technisch afgeleid van de Blauwe Engelen, de dieseltreinen die de stoomtreinen vervingen op de regionale lijnen. Het rijtuig beschikt niet over koppelingen, waardoor het niet met ander materieel te combineren is. Alleen met een koppelboom, die aan een oog voor op de kop bevestigd kan worden, kan het rijtuig aan een andere trein gekoppeld worden om te worden gesleept.

VIP-car
Het rijtuig was in de jaren 70 niet exclusief voorbehouden aan de NS-directie, maar werd ook als VIP-car verhuurd aan gezelschappen. De Kameel maakte sindsdien veel ritten in binnen- en buitenland en heeft hierdoor flink wat belangrijke gasten vervoerd. Van directies van andere bedrijven tot staatshoofden en vorsten. Ook de band Queen ging met de Kameel naar een concert. Sinds het begin van de jaren ‘70 is de Kameel te huur door externe partijen. Zo werd hij onder andere ingezet voor de 250e jubileumuitzending van het muziekprogramma AVRO’s Toppop.

Revisies
Na opknapbeurten in de jaren 70 en 80 kreeg de Kameel in 2004-2005 een grote revisie. Hierbij is het interieur, de technische installatie en het casco gereviseerd. Het rijtuig is in de oorspronkelijke blauwe kleur geschilderd. Na deze werkzaamheden is de Kameel ingezet rondom de opening van het Spoorwegmuseum. Na de opening is het rijtuig naar Tilburg gegaan voor de technische revisie en is nieuwe apparatuur voor de keuken ingebouwd. Medio 2008 werd de Kameel door NS weer gebruikt als directierijtuig. De trein was al zeer regelmatig te zien in het Spoorwegmuseum, maar wordt nu officieel aan het museum overgedragen.


  • 3 Juni 2019 om 09:03

Mooi weer: NS rijdt extra treinen naar Zandvoort

Mooi weer op komst dit weekend! Om extra badgasten naar Zandvoort te brengen, zet NS zowel zaterdag als zondag extra treinen in.

Het hele weekend rijdt NS van 10.00 tot 19.00 vier treinen per uur tussen Haarlem, Overveen en Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan in de reguliere dienstregeling.

Strandseizoen 2020

NS wil tijdens het strandseizoen van 2020 niet vier maar zes treinen per uur tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee rijden. Zo verwacht NS de reizigersvraag bij mooi weer nog beter op te vangen.

Geniet van het mooie weer en check voor je reis altijd de NS-reisplanner.


  • 31 Mei 2019 om 13:56

NS en ProRail pal voor diversiteit tijdens Utrecht Canal Pride

NS en ProRail varen aanstaande zaterdag voor het eerst mee met de Utrecht Canal Pride om aandacht te vragen voor diversiteit op de werkvloer. Die aandacht blijft nodig omdat het niet voor iedereen meevalt zichzelf te kunnen zijn in de trein, op het station, in de werkplaats of op kantoor.

NS hijst daarom zaterdag ook de regenboogvlag bij het hoofdkantoor op de Laan van Puntenburg in Utrecht en ProRail doet hetzelfde op de Inktpot. Het balkon op Station Utrecht Centraal wordt omgetoverd in een lange regenboog en het personeel van bijvoorbeeld KIOSK en AH to Go kleedt zich in regenboogkleuren. Tot slot heet een promotieteam iedereen van harte welkom op het station.

Ronald Mol, hoofdconducteur bij NS en bestuurslid van Trainbow, het roze netwerk van de spoorbedrijven NS en ProRail: “Energie steken in het ophouden van een masker op je werk is louter verspilling van energie en talent. Bij NS en ProRail kan je jezelf zijn! Met deelname aan de Utrecht Canal Pride onderstrepen we dat. Daarnaast viert Trainbow dit jaar haar tienjarige bestaan, dus we feesten nog net wat harder dan anders."

Aandacht voor plasticsoep
NS en ProRail willen zowel duurzaam omgaan met haar medewerkers als met onze omgeving. Daarom vaart Trainbow op een boot van Plastic Whale. Deze sloep is gemaakt van het hergebruikte plastic van 7000 petflessen. Plastic vormt een groot deel van het afval op de stations en in treinen. Tegelijkertijd gooit Trainbow tijdens het varen het net al uit naar plastic afval dat in de grachten drijft. En wie weet vissen ze nog wat leuke mensen op!

Trainbow
Trainbow is het roze netwerk van de spoorbedrijven NS en ProRail. In 2009 opgericht als roze netwerk voor medewerkers van NS en in 2018 kwamen daar de medewerkers van ProRail bij. Door managers, directie en collega’s gevraagd en ongevraagd te adviseren, dragen zij bij aan een organisatie waarin iedereen zichzelf kan zijn.


Nebahat Albayrak treedt toe tot RvC van NS

Per 1 juni is Nebahat Albayrak (1968) door de aandeelhouder benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen (RvC) van NS. Haar benoeming is voor de duur van vier jaar waarna verlenging mogelijk is. Albayrak vervult hiermee de vacature die ontstaat met het afscheid van Paul Rosenmöller.

Albayrak is op dit moment vice-president External Relations, Global Integrated Gas and New Energies bij Shell. In deze functie levert zij een bijdrage aan de activiteiten van Shell op het gebied van de energietransitie. Nebahat Albayrak is sinds 2016 commissaris bij Unilever Nederland. Van 2007 tot 2010 was zij als staatssecretaris van Justitie verantwoordelijk voor het vreemdelingen- en asielbeleid, in de periode van 1998 tot 2007 en van 2010 tot 2012 was zij lid van de Tweede Kamer.

Gerard van de Aast (voorzitter van de RvC): “Wij zijn blij dat Nebahat Albayrak toetreedt tot de RvC van NS. Zij beschikt over kennis van en ervaring met zowel de private als publieke sector. Zij heeft aantoonbaar affiniteit met duurzame mobiliteit en brede bestuurlijke ervaring. Daarmee is zij een goede aanvulling op het team.” Mevrouw Albayrak is met ‘versterkt recht van aanbeveling’ van de Centrale Ondernemingsraad door de RvC voorgedragen aan de aandeelhouder. De minister van Financiën heeft haar vervolgens per 1 juni 2019 benoemd.

Paul Rosenmöller verlaat na drie benoemingstermijnen de RvC van NS. Gerard van de Aast: ”NS is Paul Rosenmöller zeer veel dank verschuldigd. Hij werd met ingang van 1 juni 2007, eveneens met ‘versterkt recht van aanbeveling’, benoemd tot commissaris bij NS. Mede om die reden woog de heer Rosenmöller het belang van onze collega’s altijd nadrukkelijk mee. Zijn constructief-kritische blik en grote affiniteit met hoogwaardig openbaar vervoer waren de afgelopen 12 jaar van grote waarde voor NS.”


  • 29 Mei 2019 om 13:34

Liveblog: Landelijke pensioenacties

Hiermee beëindigen we de liveblog.

Update woensdag 9.00 uur - Goede start van dienstregeling vanochtend

Reizigers hebben gisteren volop gehoor gegeven aan de oproep geen gebruik te maken van het openbaar vervoer. Op sommige stations was een verdwaalde toerist te vinden, maar forenzen hebben de stations gemeden.

Na de landelijke pensioenacties van gisteren, zijn vanochtend de treinen weer volgens plan gaan rijden. De ochtendspits is over het algemeen goed verlopen.

Enkele treinen rijden in een andere samenstelling en kunnen korter zijn dan reizigers gewend zijn van ons.

Vandaag worden de stakingen in andere branches voortgezet waaronder de schoonmaakbranche. Het kan dan ook zijn dat de reizigers een minder schone trein aantreffen dan zij gewend zijn.

Update 19:15 uur - terug- en vooruitblik

Gedurende de dag is het rustig gebleven op de stations. Reizigers hebben gehoor gegeven aan de oproep om niet naar de stations te komen. Door de landelijke pensioenactie hebben er vandaag in het hele land nauwelijks treinen gereden. Tussen Amsterdam en Schiphol rijdt tot 21:00 uur elk kwartier een minimale noodpendel.

De landelijke pensioenactie in het OV duurt tot woensdagochtend 29 mei om 4.00 uur. Dit betekent dat ook de nachttreinen van NS niet of nauwelijks zullen rijden.

Als gevolg van de landelijke pensioenactie staan woensdagochtend 29 mei onze treinen misschien op andere plekken dan gepland. Het treinverkeer kan daardoor mogelijk nog hinder ondervinden. Zo kunnen treinen in een andere samenstelling rijden waardoor deze korter zijn of kan er mogelijk een trein uitvallen. Voor een actueel advies kunnen reizigers kort voor vertrek de reisplanner op ns.nl raadplegen.

De stakingen worden woensdag in andere branches voortgezet, waaronder de schoonmaakbranche. Het kan daarom zijn dat reizigers een iets minder schone trein aantreffen dan zij gewend zijn.

Update 14.30 uur - Nachttreinen

De bonden hebben een 24-uursstaking afgekondigd, dat betekent dat er tot 29 mei 04.00 uur gestaakt gaat worden. Dit heeft als gevolg dat ook de nachttreinen van NS niet of nauwelijks zullen rijden. Woensdag 29 mei staan onze treinen misschien op andere plekken dan gepland, het treinverkeer kan mogelijk ook dan nog hinder ondervinden van de landelijke pensioenactie.

Update 13.30 uur - Op locatie in Zwolle 

Ook station Zwolle biedt een onrealistisch beeld door het gemis aan reizigers. Een enkele bezoeker gebruikt het station als kortste route naar de andere kant van het station.

Bij de fietsenstalling en de OV-fietsverhuur is het om 13.00 uur niet heel veel anders. "Op een reguliere dag staan hier 300 fietsen gestald, tot nu toe zijn er nog maar 7 fietsen gebracht", vertelt de medewerker Fiets & Service op station Zwolle. Het aantal OV-fietsen dat de medewerker heeft uitgeleend is ook minimaal, het overgrote deel staat er nog net zo bij als toen het filiaal vanochtendvroeg open ging.

Update 11.55 uur - Roestrijden

Vanaf het middaguur kan het zijn dat je enkele lege treinen ziet rijden. Dit zijn zogenaamde “roestrijritten”. Roestvorming kan de betrouwbaarheid van onze Nederlandse sporen aantasten, roest zorgt namelijk voor een minder goede stroomgeleiding waardoor de “spoorstroomloop” verstoord kan worden. Deze “loop” wordt gebruikt voor beveiliging en treindetectie. Sporen die minder dan één keer per 24 uur bereden worden, kunnen de werking van de spoorstroomlopen beïnvloeden. Omdat er na de staking weer treinen moeten rijden is er met de bonden afgesproken dat er wel treinen roestrijden. Dit doen goederenvervoerders maar ook NS treinen. Het gaat hier om speciale treinen (minimaal 20-assig), met alleen een werkwillende machinist aan boord. De personele inzet is een stuk lager dan bij een reguliere reizigerstrein.

Update 11.30 uur - Op locatie Amersfoort

Op station Amersfoort is het rustig. Slechts een paar personen lopen over de traverse. Een handvol NS’ers, voorbijgangers die het station als oversteekplaats van de ene wijk naar de andere gebruiken en medewerkers van de stationswinkels.

Bij de Kiosk zijn om 10.00 uur nog maar twee klanten geweest. “Normaalgesproken is het hier heel druk. Ik houd juist van het contact met de reizigers, dus een dag als vandaag vind ik heel saai”, vertelt de Kiosk-medewerkster. “Ik ben om 5.45 uur begonnen en heb nog een paar uur voor de boeg. Ik heb de hele voorraad al geteld en ga zo schoonmaken. Ik zal niet alles doen, want mijn collega in de late dienst moet ook nog iets te doen hebben.” Waarschijnlijk wordt het er blinkend schoon vandaag…

Bij de Tickets & Service-balie komen twee personen. Ze willen naar Maastricht en dachten dat er toch genoeg treinen zouden rijden. “Deze twee zijn echt een uitzondering. We hebben ongeveer vijf klanten binnen gehad en iedereen is goed geïnformeerd. De reden dat ze toch komen, is dat ze hopen dat er nog iets rijdt. Ze nemen het gelaten op als ze horen dat er op dit moment niets rijdt”, laat de servicemedewerker weten. “Eén meneer had uitgevogeld dat hij in plaats van met de trein met vijf verschillende bussen misschien toch nog op zijn bestemming aan zou kunnen komen. Maar of hij terug kan komen, is natuurlijk maar de vraag… ook buschauffeurs staken.” Woensdag heeft de servicemedewerker ook een vroege dienst. “Ik vermoed dat het hier dan wel drukker zal zijn. Alle treinen staan vanavond op plekken waar ze eigenlijk niet moeten staan voor de start van de nieuwe dag. Ik weet dat NS met man en macht ’s nachts werkt om ze op de goede plek te krijgen, maar dat zal op sommige stations toch best lastig worden. Ik hoop dat de reizigers niet veel last van de nasleep van deze dag zullen hebben. ”

In het kantoorgebouw zit een machinist. Hij heeft zich gemeld als werkwillige en kan opgeroepen worden om een trein te rijden. Of het zover komt vandaag is maar de vraag. Nu maakt hij zich nuttig met het updaten van een stapel tablets die machinisten gebruiken bij hun werk. “Ik begrijp de reden waarom collega’s staken, ik snap het heel goed. Die hoge pensioenleeftijd raakt iedereen. Maar ik vind het erg dat zoveel mensen gedupeerd raken door een OV-staking. Mensen die examens moeten doen, mensen die naar het ziekenhuis moeten… zonder OV ligt het land stil.”

Update 9.30 uur - Noodpendel

Waar NS normaal op een gemiddelde doordeweekse dag ruim 1 miljoen reizigers vervoert was het vandaag tijdens de ‘ochtendspits’ uitgestorven op de stations. De enige NS treinen die rijden zijn de noodpendeldiensten tussen Amsterdam en Schiphol. Hier maken op dit moment enkele tientallen schipholreizigers gebruik van.

Op de afdeling Klantenservice van NS is het rustig, er melden zich voornamelijk internationale reizigers met vragen over alternatieve vervoersmogelijkheden.

Nog nooit @RotterdamCS zo rustig gezien op dit tijdstip! #ovstaking #rotterdam @RTV_Rijnmond pic.twitter.com/eAVCgwA7Q7

— Maikel Coomans (@maikelcoomans85) 28 mei 2019

Update 8.00 uur - Rustig en beheerst

Nederland lijkt zich goed te hebben voorbereid. De situatie op de NS Stations is rustig en beheerst. Er zijn bijna geen reizigers op de stations. De minimale noodpendel rijdt elk kwartier tussen Amsterdam en Schiphol maar vooralsnog niet met veel reizigers. 

Eerder gaf NS een negatief reisadvies af voor dinsdag 28 mei en mensen werden opgeroepen niet naar het station te komen. Daar lijkt gehoor aan te zijn gegeven.

🚗🚙🚚 | Geen sprake van extremen, maar echt wel druk op de weg. Waar precies? > https://t.co/T8hdnqbCjC. pic.twitter.com/EbOdprnU2i

— Rijkswaterstaat Verkeersinformatie (@RWSverkeersinfo) 28 mei 2019

 

Update 7.30 uur - Geen treinen

Als gevolg van de landelijke pensioenactie in het OV is er vandaag, dinsdag 28 mei, in het hele land zeer beperkt tot geen treinverkeer mogelijk zijn. Omdat we niet weten hoeveel mensen gaan staken, kunnen we niet aangeven welke treinen wel en welke treinen niet rijden. Wij kunnen dus geen betrouwbare dienstregeling maken en adviseren reizigers om vandaag niet met de trein te reizen.

Zeer ernstige hinder

Uiteraard proberen we waar mogelijk enkele treinen te rijden: dit zal zeer beperkt en onvoorspelbaar zijn. Wij verwachten zeer ernstige hinder voor treinreizigers, zij kunnen er niet van uit gaan dat hun trein die dag rijdt. Voor meer informatie over het treinverkeer kunnen reizigers terecht op ns.nl. De Reisplanner is voor de reizen vandaag niet up-to-date. Daarnaast is er zeer beperkt alternatief openbaar vervoer. De stad- en streekvervoerders staken ook.

Minimale noodpendel Amsterdam-Schiphol

De rechter heeft bepaald dat de bonden ervoor moeten zorgdragen dat NS een kwartierdienst kan rijden tussen Amsterdam en Schiphol. Tussen Schiphol en Amsterdam Centraal rijden we dus een minimale noodpendeldienst voor Schiphol-reizigers. Dit betekent dat er tussen 5.00 uur en 21.00 uur in beide richtingen vier keer per uur een trein rijdt. Ter vergelijking: normaal zijn dat per richting circa 25 treinen per uur.

 

 

 

 

Deze minimale noodpendeldienst is niet voldoende voor de normale reizigersaantallen en specifiek bedoeld voor noodzakelijke Schiphol-reizigers. Advies voor reizigers blijft om vandaag niet de trein te nemen. Er zullen landelijk zeer beperkt tot geen treinen rijden.

Internationaal treinverkeer

Als gevolg van de landelijke pensioenactie in het OV verwacht NS ook zeer ernstige hinder voor het internationale treinverkeer. De internationale treinen zullen niet of nauwelijks rijden.

 

Veelgestelde vragen over de landelijke pensioenactie:

1. Waarom gaan de vakbonden staken?

Op dinsdag 28 mei 2019 vindt vanaf 04.00 uur tot woensdag 29 mei 2019 om 04.00 uur een actie van vakbonden in het OV plaats, ook bij NS. Het gaat om een werkonderbreking van 24 uur. Ook in het openbaar vervoer in de grote steden en in het streekvervoer wordt gestaakt. De actie is gericht tegen het pensioenbeleid van de Nederlandse overheid.

2. Speelt NS een rol in de discussie over het pensioenbeleid?

Nee, NS heeft niets te maken met dit overheidsbeleid en is ook geen gesprekspartner van het kabinet op dit punt. NS kan de stakingen daarom ook niet zelf voorkomen.

3. Wat vindt NS van de actie?

Wij hebben begrip voor de zorgen over pensioenen, maar vinden het jammer dat opnieuw gekozen is voor een middel waar onze reizigers zeer veel hinder van ondervinden. Reizigers worden de dupe van een conflict waar NS geen partij in is.

4. Hoe groot verwachten jullie de actie bereidheid van de collega’s?

Hoeveel medewerkers daadwerkelijk meedoen aan de acties is niet bekend. Het beeld is echter dat dit er voldoende zijn om te zorgen voor zeer ernstige hinder voor treinreizigers. Reizigers kunnen er het beste van uit gaan dat er op die dag geen treinen rijden en alternatieve manieren van vervoer zoeken.

5. Geeft NS een negatief reisadvies voor 28 mei?

Ja, reiziger worden geadviseerd om hun OV-reis met de trein uit te stellen tot na de actiedag.

6. Worden er dan helemaal geen treinen gereden?

We proberen waar mogelijk enkele treinen te rijden: dit zal echter zeer beperkt en onvoorspelbaar zijn. Omdat we niet weten hoeveel medewerkers het werk neerleggen, kunnen we niet aangeven welke treinen wel en welke treinen niet rijden. Wij kunnen dus geen robuuste dienstregeling maken en adviseren reizigers op 28 mei niet met de trein te reizen.

7. Rijden de internationale treinen wel?

De internationale treinen zullen niet of nauwelijks rijden.

8. Is de informatie in de reisplanner app en op de borden wel actueel?

Omdat we niet weten hoeveel medewerkers het werk neerleggen, kunnen we niet vooraf aangeven welke treinen rijden. De reisinformatie voor 28 mei is nu dus niet bijgewerkt en zal op de actiedag zelf waarschijnlijk ook op niet up-to-date zijn. We raden mensen aan de website en social media kanalen van NS te volgen voor de meest actuele informatie.

9. Adviseert NS reizigers om alternatief vervoer te kiezen?

Er is zeer beperkt alternatief openbaar vervoer. De stad- en streekvervoerders staken ook.

10. Rijden de treinen weer normaal op 29 mei

Ook op woensdag 29 mei kan het treinverkeer mogelijk nog hinder ondervinden van de landelijke pensioenactie.

Staat je vraag er niet bij? Kijk ook hier: https://www.vrk.nl/nl-NL/Nieuws/2019/05/27/OV-staking-stand-van-zaken-Schiphol-en-vragen-en-antwoorden

 


Dinsdag zeer beperkt tot geen treinverkeer door landelijke pensioenactie

Bericht van maandag 27 mei

De rechter heeft gisteren bepaald dat de bonden ervoor moeten zorgdragen dat NS een kwartierdienst kan verzorgen tussen Amsterdam en Schiphol. Tussen Schiphol en Amsterdam Centraal rijden we dus een minimale noodpendeldienst voor Schiphol-reizigers. Dit betekent dat er tussen 5.00 uur en 21.00 uur in beide richtingen vier keer per uur een trein rijdt. Ter vergelijking: normaal zijn dat per richting circa 25 treinen per uur.

Op het traject Hoofddorp-Schiphol-Amsterdam Lelylaan-Amsterdam Sloterdijk-Amsterdam Centraal moet van vijf uur ‘s ochtends tot negen uur ’s avonds in beide richtingen een kwartierdienst gereden worden.

Deze minimale noodpendeldienst is niet voldoende voor de normale reizigersaantallen en specifiek bedoeld voor noodzakelijke Schiphol-reizigers. Advies voor reizigers blijft om dinsdag niet de trein te nemen. Er zullen landelijk zeer beperkt tot geen treinen rijden.

Als gevolg van de landelijke pensioenactie in het OV verwacht NS ook zeer ernstige hinder voor het internationale treinverkeer. De internationale treinen zullen niet of nauwelijks rijden.

Bericht van vrijdag 24 mei

Als gevolg van de landelijke pensioenactie in het OV zal er op dinsdag 28 mei in het hele land zeer beperkt tot geen treinverkeer mogelijk zijn. Omdat we niet weten hoeveel mensen gaan staken, kunnen we niet aangeven welke treinen wel en welke treinen niet rijden. Wij kunnen dus geen betrouwbare dienstregeling maken en adviseren reizigers op 28 mei niet met de trein te reizen.

Uiteraard proberen we waar mogelijk enkele treinen te rijden: dit zal zeer beperkt en onvoorspelbaar zijn. Wij verwachten zeer ernstige hinder voor treinreizigers, zij kunnen er niet van uit gaan dat hun trein die dag rijdt. Voor meer informatie over het treinverkeer kunnen reizigers terecht op ns.nl. De Reisplanner is voor de reizen op dinsdag niet up-to-date. Daarnaast is er zeer beperkt alternatief openbaar vervoer. De stad- en streekvervoerders staken ook.

Ook op woensdag 29 mei kan het treinverkeer mogelijk nog hinder ondervinden van de landelijke pensioenactie.

Wij hebben begrip voor de zorgen over pensioenen, maar vinden het jammer dat opnieuw gekozen is voor een middel waar onze reizigers zeer veel hinder van ondervinden. Reizigers worden de dupe van een conflict waar NS geen partij in is.

 

Tien veel gestelde vragen over de landelijke pensioenactie

1. Waarom gaan de vakbonden staken?
Op dinsdag 28 mei 2019 vindt vanaf 04.00 uur tot woensdag 29 mei 2019 om 04.00 uur een actie van vakbonden in het OV plaats, ook bij NS. Het gaat om een werkonderbreking van 24 uur. Ook in het openbaar vervoer in de grote steden en in het streekvervoer wordt gestaakt. De actie is gericht tegen het pensioenbeleid van de Nederlandse overheid.

2. Speelt NS een rol in de discussie over het pensioenbeleid?
Nee, NS heeft niets te maken met dit overheidsbeleid en is ook geen gesprekspartner van het kabinet op dit punt. NS kan de stakingen daarom ook niet zelf voorkomen.

3. Hoe groot verwachten jullie de actie bereidheid van de collega’s?
Hoeveel medewerkers daadwerkelijk meedoen aan de acties is niet bekend. Het beeld is echter dat dit er voldoende zijn om te zorgen voor zeer ernstige hinder voor treinreizigers. Reizigers kunnen er het beste van uit gaan dat er op die dag geen treinen rijden en alternatieve manieren van vervoer zoeken.

4. Geeft NS een negatief reisadvies voor 28 mei?
Ja, reiziger worden geadviseerd om hun OV-reis met de trein uit te stellen tot na de actiedag.

5. Worden er dan helemaal geen treinen gereden op die dag?
We proberen waar mogelijk enkele treinen te rijden: dit zal echter zeer beperkt en onvoorspelbaar zijn. Omdat we niet weten hoeveel medewerkers het werk neerleggen, kunnen we niet aangeven welke treinen wel en welke treinen niet rijden. Wij kunnen dus geen robuuste dienstregeling maken en adviseren reizigers op 28 mei niet met de trein te reizen.

6. Rijden de internationale treinen wel dinsdag?
De internationale treinen zullen niet of nauwelijks rijden.

7. Is de informatie in de reisplanner app en op de borden wel actueel?
Omdat we niet weten hoeveel medewerkers het werk neerleggen, kunnen we niet vooraf aangeven welke treinen rijden. De reisinformatie voor 28 mei is nu dus niet bijgewerkt en zal op de actiedag zelf waarschijnlijk ook op niet up-to-date zijn. We raden mensen aan de website en social media kanalen van NS te volgen voor de meest actuele informatie.

8. Adviseert NS reizigers om alternatief vervoer te kiezen?
Er is zeer beperkt alternatief openbaar vervoer. De stad- en streekvervoerders staken ook.

9. Geldt voor reizigers de geld terug bij vertraging regeling?
Ja, de standaard regeling voor geld terug bij vertraging geldt.

10. Hoeveel geld kost een dag als deze NS?
Vanzelfsprekend kost dit geld, maar hier doen we geen mededeling over.


Kunst op Nederlandse stations

Stations en hun omgeving zitten vol bijzondere kunst, van pastel schilderijen en kleurig glas-in-lood tot moderne lichtkunst. Dit ‘museum van het spoor’ spreidt zich uit over heel Nederland en is voor iedereen toegankelijk. Op initiatief van NS, ProRail en Bureau Spoorbouwmeester zijn meer dan 300 kunstwerken in en rond de stations geïnventariseerd en gebundeld in het boek Kunst op Nederlandse Stations. Vanaf woensdag 29 mei is het boek onder andere verkrijgbaar in de boekwinkels.

Femke Woudstra, Directeur Stationsmanagement & Exploitatie van NS vertelt: “De kunstwerken op de stations versterken de ervaring van onze reizigers en bezoekers. De werken kunnen reizigers inspireren, verbinden, laten dromen, ontroeren of zorgen voor een lach op het gezicht. Ze zijn er om het reisplezier te versterken, om het wachten te veraangenamen of om bepaalde plekken in en rond het station bijzonder te maken.”

Kunst op Nederlandse Stations (ISBN 978 90 6868 788 0) is vanaf 29 mei verkrijgbaar in de boekhandel voor 24,95 euro. Op de website kunst-op-nederlandse-stations.nl staan alle werken met een uitgebreide omschrijving.


  • 23 Mei 2019 om 15:32

Testreizigers positief over reizen met betaalkaart

Uit het onderzoek blijkt dat de deelnemers het reizen met de betaalkaart net zo gemakkelijk vinden als reizen met de OV-chipkaart. Het wordt als een voordeel ervaren dat het niet nodig is om saldo op een kaart te laden; de reiskosten worden aan het einde van de dag van de bankrekening afgeschreven. Ook vinden reizigers het handig dat je ‘de reispas’ al op zak hebt, je hoeft geen OV-chipkaart aan te schaffen. De testreizigers kunnen ook wensen naar voren brengen. Zo zouden ze graag op meer punten kunnen in- en uitchecken dan nu bij de proef beschikbaar zijn. Ook zouden ze willen dat het in- en uitchecken iets sneller gaat.

Doel van de proef​

Voor een eventuele landelijke invoering van reizen met de betaalkaart, zijn ingrijpende technische aanpassingen nodig bij alle vervoersbedrijven, bij Translink en bij de banken. Deze proef richt zich allereerst op de ervaring van reizigers. Om beter te weten wat er nodig is voor een landelijke invoering, is het daarnaast belangrijk om de techniek in de praktijk te testen.

Samenwerking tussen partijen

Inchecken met de bankpas of creditcard is vooral handig voor incidentele reizigers en toeristen. Het is daarom één van de mogelijkheden die de OV-bedrijven en Translink onderzoeken vanuit het Innovatieprogramma OV-betalen. De proef is tot stand gekomen in samenwerking met banken en creditcardverstrekker ICS. Deelnemers aan de proef reizen met een contactloze bankpas van ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank of RegioBank of een contactloze creditcard van Mastercard of VISA, uitgegeven door ICS (International Card Services).


Hoe verloopt modernisering van SLT-treinen?

Momenteel worden 131 Sprinters (Sprinter Light Train) gemoderniseerd. Vanaf begin 2019 vervangt NS in deze Sprinters alle stoffen stoelbekleding door nieuwe kunstleren zittingen voor meer comfort voor onze reizigers. Iedere dag wordt er 1 trein aangepakt, die voor onderhoud op ons opstelterrein op de Cartesiusweg in Utrecht staat. Dit gebeurt door een team van 12 NS-monteurs uit het hele land. Ondertussen staat de teller op 100 treinen die al voorzien zijn van nieuwe stoelen.

Reizigers waarderen de nieuwe stoelbekleding blijkt uit recent onderzoek. 94% waardeert de trein met een 7 of hoger (dat was 83%). NS plant de make-over zo dat onze reizigers de trein niet hoeven te missen.

Hoe gaat dit in z'n werk?

Tegelijkertijd worden in Aken nieuwe toiletunits ingebouwd en schuiftreden geplaatst bij de deuren voor betere toegankelijkheid. Deze volledig gemoderniseerde Sprinters kunnen reizigers al tegenkomen tijdens hun reis. Eind 2021 zijn alle 131 Sprinters van dit type gemoderniseerd.


Spoorwensdagen 2019: van wens naar werkelijkheid

Update 22 mei: dromen van spooravonturen

Ik ben  vandaaag de hoofdconducteur in deze trein”, zegt de 9-jarige Thomas terwijl hij de vervoersbewijzen van reizigers controleert. Tijdens de twaalfde editie van de Spoorwensdagen ging de wens van Thomas in vervulling. Zijn droom was om te werken als hoofdconducteur op de Sprinter Nieuwe Generatie en plaats te nemen achter de informatiebalie op station Utrecht Centraal. Ook de wens van Stijn (9 jaar) ging vandaag in vervulling. Net als Thomas ging hij als hoofdconducteur aan de slag. Het hoogtepunt van de dag volgens Stijn: “Blazen op de conducteursfluit.” Met behulp van 150 vrijwilligers van NS en ProRail zijn er 75 wensen van jong en oud uitgekomen. Inmiddels zijn alle deelnemers weer terug naar huis en dromen hopelijk nog lang na van hun spooravonturen.

Update 21 mei: eerste dag van de Spoorwensdagen

De eerste dag van de twaalfde editie van de Spoorwensdagen zit er alweer op. Het was een fantastische dag onder andere voor de jongste deelnemer Freek (6 jaar) uit Haarlem. Zijn wens, een bezoek aan de werkplaats in Haarlem, ging in vervulling. Freek kwam ogen en oren te kort. Tijdens een uitgebreide rondleiding kreeg hij allemaal informatie over het moderniseren en restaureren van treinen. Ook de vader van Freek genoot met volle teugen: "Ik vind het heel mooi om mijn zoon zo te zien genieten. Dit is heel bijzonder. Zeker voor Freek, maar ook voor mij." Op de vraag welk rapportcijfer Freek de dag geeft, zegt hij met een stralend gezicht: "Niet een 10, maar een 12."

De Spoorwensdagen 2019 zijn van start gegaan. Dinsdag 21 mei en woensdag 22 mei zetten 150 vrijwilligers van NS en ProRail zich in om 75 spoorwensen van jong en oud te vervullen. De jongste deelnemer is 6 jaar, de oudste 87 jaar. NS en ProRail organiseren de Spoorwensdagen jaarlijks sinds 2008.

Vanochtend om 9.00 uur stond Freek (6 jaar) uit Haarlem vol verwachting bij de Kiosk op station Amersfoort. Freek straalt en vertelt: "Ik heb er super veel zin in en hoop zo dat mijn wens uitkomt."

De wens van Freek is om de werkplaats in Haarlem te bezoeken waar NS haar treinen in een nieuw jasje steekt. Zijn vader diende de wens in en licht toe: "Met zijn kids vrij abonnement treinen we door het hele land. Even van Haarlem naar Zwolle en dan via Lelystad weer terug. Freek kent alle type treinen. We rijden in Haarlem vaak langs de werkplaats van NS en dan vraagt hij zich af hoe het er daar binnen aan toe gaat. Zijn grote wens is om een kijkje te mogen nemen in deze werkplaats. Normaal gesproken is dat niet zomaar mogelijk."

Om 9.44 uur stapt Freek aan boord van de Kameel, het voormalige directierijtuig van NS. Op naar station Amsterdam Centraal! In de trein ontmoet hij Thijs (8 jaar) uit Huizen. Vlak voordat de trein wegrijdt klinkt de toeter van de Kameel: "Ik mocht toeteren van de machinist", vertelt Thijs met lichtjes in zijn ogen. Als de trein vertrekt zitten de twee jongens gebroederlijk naast elkaar in de salon van de Kameel. Bijna met hun neus tegen het glas. "Wauw, we zitten helemaal voorin", roept Freek enthousiast.

Freek weet het nog niet, maar het hoogtepunt van zijn dag is vanmiddag om 13.00 uur. Dan krijgt Freek namelijk een rondleiding in Haarlem.

Morgen gaan onder andere de wensen van Thomas (9 jaar) uit Maarssen en Stijn (9 jaar) uit Tilburg in vervulling.


9 dagen geen treinen tussen Leeuwarden-Akkrum-Meppel

Reisadvies

Leeuwarden-Meppel

Zaterdag 25 en zondag 26 mei en zaterdag 1 en zondag 2 juni is er geen treinverkeer mogelijk tussen Leeuwarden en Meppel. NS rijdt stop- en snelbussen. Er rijden snelbussen Leeuwarden-Heerenveen-Steenwijk-Meppel en stopbussen Leeuwarden-Steenwijk die stoppen op alle tussengelegen stations.

Leeuwarden-Akkrum

Maandag 27 tot en met vrijdag 31 mei is er geen treinverkeer mogelijk tussen Leeuwarden en Akkrum. NS rijdt snel-en stopbussen. Tussen Akkrum en Zwolle rijden twee Intercity’s per uur, deze stoppen op alle tussengelegen stations. Let op: de Intercity’s richting Zwolle vertrekken 3 minuten eerder dan gebruikelijk uit Heerenveen.
De extra reistijd is in deze hele periode 15 tot 45 minuten.

Plan je reis vanaf 10 dagen voor vertrek via de NS-App of via www.ns.nl


  • 17 Mei 2019 om 10:03

Dit weekend naar Jumbo Racedagen op Zandvoort?

Aankomend weekend vinden wederom de Jumbo Racedagen plaats met Max Verstappen op het circuit van Zandvoort. NS rijdt het maximale aantal treinen dat mogelijk is op het traject. Dit betekent 6 treinen per uur tijdens de piekmomenten. Hiervan rijden er 4 de hele dag tussen Amsterdam – Zandvoort en 2 extra tussen Haarlem – Zandvoort tijdens de piekmomenten. Extra NS-collega’s helpen bezoekers dit weekend op weg. Ook ProRail zet extra medewerkers in om eventuele problemen op het spoor snel te kunnen verhelpen.

Gezien de grote hoeveelheid bezoekers en werkzaamheden aan het spoor in de omgeving van Amsterdam, raden we reizigers aan de tijd te nemen voor hun reis en kort voor vertrek nogmaals de NS Reisplanner of NS app te raadplegen.

Om ervoor te zorgen dat ondanks de grote drukte de treinen op tijd en veilig kunnen vertrekken, zullen we als het nodig is reizigers gedoseerd toegang tot het station en het perron geven.

Strandbezoekers, raden we aan buiten de piekmomenten te reizen of de fiets te nemen.

Werkzaamheden rond station Amsterdam Zuid

Vanaf vorig weekend zijn de werkzaamheden begonnen rond de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Daardoor rijden er vijf weekenden op zaterdag en zondag geen treinen op het traject naar Schiphol vanuit Almere/Amersfoort/Utrecht vv. Reizigers van en naar Schiphol kunnen omreizen via station Amsterdam Centraal. Reizigers tussen station Amsterdam Zuid - Bijlmer ArenA/Diemen Zuid kunnen gebruik maken van een aantal metrolijnen. Dit weekend rijden er ook minder treinen tussen Amsterdam Centraal-Schiphol. De overige treinen worden verlengd.

 


Stemmen op stations voor Europees Parlement

Inwoners met een geldige stempas en identiteitsbewijs kunnen alleen op de stations in hun eigen gemeente stemmen. Met een aangevraagde kiezerspas kan er ook op een station van een andere gemeente gestemd worden. Niet alleen het stembureau op station Castricum gaat vroeg open. Vroege reizigers kunnen vóór de eerste trein rijdt terecht op station Breda en Nijmegen (5.15 uur). Om 5.30 uur gaan de stembureaus op station Meppel, Roermond en Zwijndrecht open.

De meeste stembureaus zijn geopend tussen 07.30 en 21.00 uur. Voor een actueel overzicht van de deelnemende stembureaus op stations en de openingstijden per locatie kunnen reizigers terecht op ns.nl/stemmen en via de Reisplanner Xtra app.


Ruim 75 wensen in vervulling tijdens Spoorwensdagen

Op dinsdag 21 mei en woensdag 22 mei vindt de twaalfde editie van de Spoorwensdagen plaats. In twee dagen vervullen ruim 150 vrijwilligers van NS en ProRail samen 75 wensen. Mee als conducteur, met de trein door een wasstraat of rijden in een treinsimulator. Al deze en andere dromen, van kinderen en volwassenen die het verdienen om extra in het zonnetje gezet te worden, komen uit.

Ook dit jaar rijdt er weer een speciale Spoorwensdag Express. De Kameel - het voormalige directierijtuig van NS - toert twee dagen door het land. Op woensdagochtend vertrekt de Kameel om 8.56 uur vanaf Utrecht (Maliebaan) en rijdt via Utrecht Centraal, Amersfoort, Zwolle, Almere, Amsterdam Centraal, Haarlem, Amsterdam Centraal, Hilversum en weer terug naar Utrecht Maliebaan. Op Utrecht Centraal stapt de vrolijke Brabantse Stijn (9 jaar) samen met zijn vader aan boord. De vader van Stijn heeft hem opgegeven voor de Spoorwensdagen: “Stijn zou het liefst gaan slapen met zijn conducteursfluit. Hij is een super treinfan. Thuis speelt hij conducteur en bootst het hele proces na, zo kijkt hij of de lamp van vertrek al schijnt, controleert of passagiers nog de trein proberen te halen, blaast op zijn fluit en vergrendelt tenslotte de deuren. Hij vindt het fantastisch.” Vlak na zijn geboorte kreeg Stijn een herseninfarct waarvan hij niet volledig is hersteld. Bij het horen van het woord trein gaan zijn ogen stralen. Zijn vader vertelt: “Als het aan Stijn ligt, speelt hij alleen maar treinspelletjes, maar zijn vriendjes willen ook weleens wat anders doen. Dat botst dan af en toe. Ik gun hem deze dag vol treinplezier met allemaal kinderen en volwassenen die zijn passie delen.”

Thomas uit Maarssen (9 jaar) is net als Stijn verzot op treinen. “Zijn grote droom is als conducteur mee op de Sprinter Nieuwe Generatie”, vertelt zijn moeder. “Ook zou hij het heel leuk vinden om de informatiebalie te bemannen. Hij kent bijna alle trajecten uit zijn hoofd en is zeer servicegericht.” Vorig jaar wilden ze eigenlijk al graag meedoen aan de Spoorwensdagen. “Toen grepen we er helaas naast, maar dit jaar hebben we geluk. We waren ontzettend blij toen we hoorden dat we waren uitgekozen. Het wordt een heel bijzonder familieuitje voor ons. Want niet alleen Thomas en ik gaan op pad, zijn vader en zusje gaan ook mee en zelfs zijn oma stapt in Haarlem op de SNG”. Vrijwilliger Jon Hummel is techniek trainee bij NS: “Om Thomas een onvergetelijke dag te bezorgen hebben we een aantal keer contact opgenomen met zijn moeder. We gaan er uiteraard voor zorgen dat hij als conducteur meerijdt op de SNG, ook neemt hij plaats achter de informatiebalie op Utrecht Centraal en krijgt hij in Amersfoort een opleiding tot conducteur. Een ritje met de Kameel mag natuurlijk ook niet ontbreken. Daarnaast hebben we nog een aantal verrassingen voor hem, maar die hou ik graag nog even geheim.”


  • 15 Mei 2019 om 13:45

Haalbaarheidsstudie NS: vier onderhoudslocaties voorlopig voldoende

Er komt voorlopig geen onderhoudswerkplaats voor treinen in Lelystad. Dat is de conclusie van een vervolgstudie van NS naar de noodzaak het aantal werkplaatsen uit te breiden om in de toekomst het groeiende aantal treinen te onderhouden. Een jaar geleden ging NS er nog vanuit dat de bestaande vier landelijke werkplaatsen niet toereikend zouden zijn om aan de toenemende onderhoudsvraag te voldoen. Een haalbaarheidsstudie naar een vijfde locatie voor NS volgde.

Voor een mogelijke nieuwe werkplaats werd gedacht aan een locatie nabij het bestaande opstelterrein aan de Houtribweg in Lelystad. Dit blijft de voorkeurslocatie voor een eventuele nieuwe werkplaats, maar voorlopig past de benodigde onderhoudscapaciteit nog binnen de huidige vier onderhoudslocaties in het land, is de conclusie van het onderzoek. NS sluit niet uit dat op termijn een onderhoudslocatie in Lelystad alsnog nodig is.

Tot 2025 investeert NS circa 3,5 miljard euro in nieuwe treinen en het moderniseren van bestaande treinen. Op basis van de meest actuele inzichten, maakt NS jaarlijks een langetermijnplan voor het onderhoud van al haar treinen. In eerdere jaren bleek uit dit plan dat er omstreeks 2024 mogelijk een tekort aan onderhoudscapaciteit zou ontstaan. Door efficiënter onderhoud, mede door de komst van nieuwe treinen, kan de verwachte benodigde onderhoudscapaciteit echter naar beneden worden bijgesteld.

Irma Winkenius, regiodirecteur van NS: “De gemeente Lelystad heeft zich vanaf het begin positief getoond over de mogelijke komst van een onderhoudswerkplaats, maar heeft ook heldere voorwaarden gesteld aan bijvoorbeeld de samenhang met de omgeving en het draagvlak bij omwonenden. Wij voelen ons welkom in Lelystad. Vanwege de centrale ligging en de goede bereikbaarheid, blijft Lelystad voor NS een interessante locatie.”

Wethouders Ed Rentenaar (Verkeer en Mobiliteit) en Janneke Sparreboom (Economische Zaken) zijn teleurgesteld, maar positief dat Lelystad als voorkeurslocatie bij de NS in beeld blijft. Sparreboom: “De komst van een werkplaats van NS past in de positionering en ontwikkeling van Lelystad als logistiek centrum. Het besluit om vooralsnog deze onderhoudswerkplaats niet te realiseren is jammer, maar verandert per saldo niets aan de manier waarop de stad zich ontwikkelt tot logistieke hotspot. Rentenaar: Wij blijven in gesprek en zodra NS alsnog uit haar jasje groeit, gaan we na hoe we dit kunnen inpassen. Het voorwerk is gedaan.”


  • 14 Mei 2019 om 17:00
โŒ