[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 11 December 2018NS Nieuws

Recordpoging 22 december: Bas speelt op alle stationspiano’s tegen diabetes

Op zaterdag 22 december gaat de 12-jarige Bas Schipper uit Veendam in sneltreinvaart langs alle 16 stationspiano’s in Nederland. Met zijn recordpoging voert Bas actie voor het Diabetes Fonds. Zijn zus Laura heeft diabetes type 1 en voor haar en alle andere mensen met diabetes wil Bas iets doen. NS helpt Bas graag bij zijn dappere poging. De muzikale treinreis van Bas begint ‘s ochtends vroeg op station Maastricht en eindigt na middernacht op station Groningen.

“Met mijn actie wil ik via mijn online pagina geld inzamelen zodat mijn zus en alle andere mensen die diabetes hebben misschien wel kunnen genezen”, vertelt Bas Schipper.

Reisschema
Om Bas een steuntje in zijn rug te geven organiseert NS een verrassing in Zwolle. In Utrecht komt burgemeester Jan van Zanen hem aanmoedigen. De reis van Bas ziet er als volgt uit:

PlaatsAankomstVertrek
Maastricht06:0006:31
Breda08:2208:45
Rotterdam Centraal09:0909:42
Den Haag Centraal10:0610:33
Amsterdam Sloterdijk11:1911:44
Amsterdam Centraal11:5012:24
Amsterdam Amstel12:3112:58
Amsterdam Bijlmer Arena13:0413:28
Almere14:0114:29
Utrecht Centraal15:1815:54
Arnhem Centraal16:2917:05
Nijmegen17:1717:54
Enschede19:2620:05
Zwolle21:0821:48
Leeuwarden22:4423:21
Groningen00:0900:38
Veendam01:09 

 

Foto's: Bas gaat voor zijn zus Laura een recordpoging ondernemen door alle stationspiano's op één dag te bespelen. Credits: Gerjanne Fotografie (links) en Frans Paalman (rechts).

Recordpoging
De huidige recordhouder is Ernesto Dennis uit Hilversum. In 19 uur en 15 minuten speelde hij op alle zestien stationspiano’s in Nederland. Bas vertelt: “Het zou super zijn als het mij lukt om dit record te verbreken, maar nog belangrijker vind ik dat er aandacht komt voor de ziekte diabetes. Ik hoop dat er een medicijn komt zodat diabetes in de toekomst te genezen is.”

Stationspiano’s
De piano’s op de stations zijn een initiatief van NS om te zorgen voor nog meer sfeer en verbinding tussen reizigers. Iedereen die wil kan er gratis gebruik van maken. De eerste piano werd in 2014 geïntroduceerd in Amsterdam. Inmiddels staan er op 16 stations in Nederland piano’s.

Op de actiepagina van Bas staat meer informatie.


Gisteren β€” 10 December 2018NS Nieuws

NS Reisassistentie breidt verder uit

Vanaf zondag 9 december bij de start van de nieuwe dienstregeling heeft NS de assistentieverlening voor reizigers met een beperking verder uitgebreid met acht extra stations. Dit gebeurde op de stations Akkrum, Olst, Amersfoort Vathorst, Dieren, Ravenstein, Rilland- Bath, Hillegom en Wormerveer.

Vanaf maart 2019 wordt station Rhenen nog aan de lijst toegevoegd.

Met deze uitbreiding van het aantal stations komt NS tegemoet aan de wens van reizigers met een beperking: Gelijkwaardige reismogelijkheden, zelfstandig waar dat kan, met hulp waar nodig. Vanaf 9 december komt het aantal stations met assistentieverlening hiermee op totaal 127 treinstations. De assistentieverlening wordt aangeboden van de eerste tot en met de laatste trein met uitzondering van het nachtnet.

 



Kaart met overzicht stations
Eind oktober werd de assistentieverlening in Bloemendaal al aan de lijst toegevoegd. Hier heeft ProRail liften gerealiseerd waarna NS ook hier de assistentieverlening heeft uitgebreid. Klik hieronder voor het kaartje.


  • 10 December 2018 om 15:27
OuderNS Nieuws

NS-dienstregeling 2019 met nieuwe Sprinters soepel van start

Machinist Edwin was vereerd met de eerste rit: “Ik ben afgelopen jaren betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze trein en nu rijd ik er zelf in. De trein trekt vlot op, is voelt gelijk vertrouwd en is voor onze reiziger nog comfortabeler. Ik verwacht dat we er veel plezier aan gaan beleven.”

Staatssecretaris Van Veldhoven: ‘Fantastisch om vanmorgen als een van de eersten van de straks duizenden reizigers per dag in deze mooie nieuwe trein te mogen stappen. De trein is niet alleen comfortabel, maar ook toegankelijk voor álle reizigers.’

Roger van Boxtel onderstreept het belang van de nieuwe trein: “Sprinters zijn enorm belangrijk voor grote groepen reizigers. Ze zijn niet alleen comfortabel, maar zorgen er ook voor dat we meer treinen kunnen rijden en meer treinen kunnen verlengen.”

Meer treinen op de hogesnelheidslijn

Naast de nieuwe Sprinters, rijdt NS vanaf vandaag elk uur een extra – vijfde - trein op de snelgroeiende hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam. Ook worden de bestaande treinen van de Intercity direct tussen Amsterdam en Rotterdam verlengd. De capaciteit van deze snelle verbinding stijgt daarmee met bijna 20%.

Lansingerland- Zoetermeer

Reizigers kunnen nu gebruik maken van een gloednieuw station: Lansingerland-Zoetermeer. De Sprinter van Den Haag Centraal naar Gouda stopt hier vier keer per uur in beide richtingen. Op een gemiddelde werkdag zullen 2000 à 2500 reizigers van dit station gebruik maken.

De dienstregeling bleef op hoofdlijnen hetzelfde: voor 98% van onze reizigers veranderen de aankomst- en vertrektijden niet of nauwelijks. Reizigers kunnen de dienstregeling raadplegen via de NS-app of NS.nl.


Nieuw station Lansingerland–Zoetermeer in gebruik

Vanaf vandaag met de nieuwe dienstregeling, stoppen de sprinters tussen Gouda en Den Haag op het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. De extra halte is de eerste stap op weg naar een volwaardig OV knooppunt, dat wordt geopend in het voorjaar van 2019. Dan is met een viaduct over de A12 trein, bus, RandstadRail, auto en fiets bij het station met elkaar verbonden. Met de extra halte biedt NS reizigers de mogelijkheid om sneller hun bestemming te bereiken via het openbaar vervoer en zo ook files te mijden.

Vandaag in de vroege ochtend  stappen al diverse reizigers in en uit, waarschijnlijk vooral treinspotters en belangstellenden, te zien aan de vele camera's. De mensen die de koude, regen en wind trotseerden kregen van NS iets warms aangeboden. En ook in de sprinter zelf maakte de Railcatering een rondje om  het nieuwe station Lansingerland- Zoetermeer prettig onder de aandacht te brengen.

Bereikbaarheid station

Voor de treinreizigers is op zondag 9 december het nieuwe station het best bereikbaar via de entree aan de zuidzijde (kant Laan van Mathenesse in Bleiswijk ten zuiden A12). Voor reizigers ten noorden van de A12 zijn de perrons bereikbaar via een tijdelijke looproute naar en over het viaduct. De looproute begint bij de Zoetermeerselaan in Bleiswijk. Reizigers moeten er wel rekening mee houden dat bij beide entrees nog volop wordt gewerkt. Op die plekken staan bouwhekken, zodat reizigers zich veilig over het viaduct en door het station kunnen bewegen.

Aan de zuidzijde, de echte entree van het station, zijn de fietsenstalling en het P + R terrein met 250 gratis parkeerplaatsen grotendeels gereed. Aan de noordzijde is er een tijdelijke fietsenstalling te vinden en is de P + R open met circa 200 gratis parkeerplaatsen. Op het perron staan incheckpalen, kaartautomaten en werkt de digitale reizigersinformatie. De liften naar de perrons zijn nog niet in gebruik. Voor reizigers met een beperking die NS Reisassistentie nodig hebben, verwijzen we voorlopig naar de stations Zoetermeer of Gouda. Op het perron zijn de blindegeleidelijnen gereed. Een kaart met looproutes is te vinden op de website van het project.

Verdere werkzaamheden

Terwijl de trein stopt wordt verder gebouwd aan het station, de RandstadRail-halte en directe omgeving. Zo wordt nog gewerkt aan liften, plafonds in de entreehal, fietsenstallingen en de bestrating in de omgeving. Ook op het viaduct en aan de halte van RandstadRail is nog volop bedrijvigheid. Hier wordt gewerkt aan de sierlijk gevormde betonnen omlijsting van het viaduct en de overkapping van de RandstadRail-halte. Vanaf maart 2019 start HTM met testritten. Ondanks de diverse werkzaamheden zijn de contouren van het station en het viaduct met zijn bijzondere afwerking al goed zichtbaar. Uiteindelijk krijgt het viaduct over de A12 een fraaie groene uitstraling met bomen, gras en hagen.

Groei naar volwaardig Vervoersknooppunt

Als het station wordt geopend in mei 2019 kunnen reizigers gebruik maken van alle verbindingen van het vervoersknooppunt: trein, RandstadRail, bus, auto en fiets. De goede verbinding maakt het mogelijk om heel gemakkelijk en snel te reizen met het OV tussen Gouda, Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag. Meer informatie zie de website.

 


NS zoekt baasjes van verloren knuffels

Boris beer, Harry haai en Snuffie konijn: allemaal knuffels die in de trein of op het station zijn achtergebleven. Om de knuffels terug te krijgen bij hun baasjes roept NS deze week uit tot ‘Week van de Verloren Knuffel’. Van 10 tot en met 14 december plaatst NS elke dag een foto op Twitter en Instagram om zo alle knuffelvriendjes met hun eigenaar te herenigen. Zodra de knuffel is herkend, kan de eigenaar reageren op de post en wordt de knuffel nog voor Kerst thuisbezorgd.

Van 1 januari tot en met 31 oktober 2018 verloren reizigers ruim 105.000 voorwerpen in de trein of op de stations. De meest voorkomende items zijn pasjes (o.a. OV-chipkaarten en bankpasjes), telefoons, rugzakken, portemonnees en sleutels. Het meest opmerkelijke verloren voorwerp van de afgelopen drie maanden is een salontafel. Als een reiziger iets vergeet op het station of in de trein dan is het belangrijk om daar direct online een melding van te maken en het online formulier zo volledig mogelijk in te vullen. NS’ers proberen dagelijks om de binnengekomen meldingen en de gevonden items te koppelen. Gevonden voorwerpen zijn binnen vijf dagen kosteloos op te halen bij het OV Tickets & Service Point op het station. Daarna gaan de spullen naar het Centraal Bureau Gevonden Goed. Bij een match stuurt NS het voorwerp vanuit hier per post tegen een vergoeding naar de eigenaar.

Zelf iets verloren? Ga voor meer informatie naar ns.nl/verlorenvoorwerpen.


Utrechts nieuwste Sprinterstations erg in trek

Bovengemiddelde groei

Alle Randstadspoor-stations laten het afgelopen jaar groei zien, ruim boven het landelijk gemiddelde van 2%. De zeven nieuwe stations verwerken dagelijks ruim 23.000 reizigers. Utrecht Vaartsche Rijn was in 2017 - het eerste jaar van haar bestaan - met elke dag 6.252 reizigers al meteen de grootste van de nieuwe stations. Houten Castellum (4.581) en Utrecht Terwijde (3.744) zijn ook populair, net als Amersfoort Vathorst (3.218). Utrecht Leidsche Rijn is van alle stations in heel Nederland relatief zelfs de grootste stijger: 2.138 reizigers in 2017 ten opzichte van 902 dagelijkse in- en uitstappers in 2016. Een groei van maar liefst 237 procent. Sinds vorig jaar rijden er vier Sprinters per uur in plaats van twee. Met het gereed komen van de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn door een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal is er nu nog meer ruimte op het spoor voor verdere groei.

Slimme combi van woningbouw en duurzame mobiliteit

Het project Randstadspoor is een uitgebreid spoornet met meer sporen en nieuwe en comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee is ruimte gemaakt ruimte voor meer treinen en voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Het project Randstadspoor is 20 jaar geleden door ProRail gestart in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Rijk, gemeenten en provincie hadden een vooruitziende blik op de samenhang van duurzame mobiliteit en stedelijke ontwikkeling. Dat verdient een groot compliment.

Symposium Randstadspoor

Donderdagmiddag 6 december organiseren ProRail en NS in Utrecht een symposium over het succes van Randstadspoor en toekomstige uitdagingen die een minstens zo intensieve, gezamenlijke aanpak vragen: de verwachte groei van 140.000 woningen en 100.000 banen in de provincie Utrecht de komende decennia.


2018: Gunstig herfstweer voor treinreizigers

Michiel: “Eerst was het uitzonderlijk droog, waardoor bladval niet kon zorgen voor gladde sporen en de bijbehorende hinder. Ook hebben we geen stormdagen gehad, dus ook nauwelijks takken en bomen die op het spoor waaien. Voor de komende week is het weliswaar wisselvallig, maar echt harde wind voorspellen wij niet. Waarschijnlijk zorgt de blad val voor de laatste herfstweek ook voor weinig problemen op het spoor”

Waarom kunnen treinen last hebben van herfstweer?

Als bladeren weer van de bomen vallen in combinatie met motregen of mist, kunnen de sporen glad worden. Gladde sporen zorgen ervoor dat de wielen van de trein minder grip op de rails krijgen. Treinen kunnen dan minder snel optrekken. Ook moeten de treinen voor een station eerder afremmen. Dat maakt het voor een machinist moeilijker om volgens de dienstregeling te rijden.

Welke maatregelen nemen ProRail en NS?

Zoals ieder jaar verandert NS vanaf 1 oktober op 14 trajecten de vertrek- of aankomsttijden met het zogenaamde herfstminuutje. Zo ontstaat er extra ruimte in de dienstregeling om langzamer te remmen en op te trekken. Dit is aangepast in de reisplanner van NS. Voor reizigers heeft dit verder geen effect en alle overstappen blijven intact.

Geltreinen

Sinds 1 oktober zetten we geltreinen in om de ergste gladheid tegen te gaan. Deze geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - vanuit de trein op het spoor. Dit maakt de sporen minder glad, wat ervoor zorgt dat onze treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Vier andere treinen zet ProRail klaar op strategische locaties - Eindhoven, Roosendaal en twee in Amersfoort - en kunnen flexibel ingezet worden waar nodig. Een typische Hollandse oplossing voor het Hollandse weer? Nee, bijna alle Europese landen hebben last van gladde sporen en maken ook gebruik van geltreinen

Rijstijl

Een groep van 25 NS-machinisten heeft zelf een “beste-manier-van-rijden bij herfst” ontwikkeld voor gladde sporen. Hun nieuwe rijstijl wordt deze herfst voor het eerst getest. Bij succes kan dit de nieuwe standaard worden in de opleiding van machinisten. Hun doel? Minder schade aan de wielen en vooral: minder herfsthinder voor onze reizigers. Of deze rijstijl effect heeft, wordt begin 2019 duidelijk.


Henri van Abbeprijs voor renovatie stationsgebouw Eindhoven

NS, ProRail en gemeente Eindhoven hebben vandaag de Henri van Abbeprijs ontvangen. Deze prijs wordt elke twee jaar uitgereikt aan organisaties die bijdragen aan het behoud van het cultureel erfgoed in Eindhoven. Volgens de stichting is "de verbouwing van het stationsgebouw en de voormalige tunnel zeer geslaagd en de oorspronkelijke uitstraling goed behouden". De heer van Abbe, nazaat van Henri van Abbe, heeft de bronzen penning uitgereikt aan de drie partners. In het voorjaar 2019 krijgt de penning een plek in de hal aan de Centrumzijde.

Monumentaal in eigentijds jasje

Het station is een rijksmonument, naar ontwerp van architect Koen van der Gaast. Het gebouw werd in 1956 geopend. De verbouwing duurde van 2013 tot begin dit jaar. De tunnel is hierbij verbreed van 7 naar 14 meter en nieuwe (rol)trappen en liften zorgen voor een goede doorstroming. Daarnaast heeft ProRail de oude tunnel gerestaureerd met het oorspronkelijke mozaïek en bijzondere details. NS heeft vervolgens de stationshal gerenoveerd en hersteld naar het oorspronkelijk ontwerp. Ook in de Restauratie zijn de originele elementen mooi geintegreerd in het ontwerp waardoor de grandeur van vroeger weer zichtbaar is, maar wel in een eigentijds jasje. Tot slot zijn de diverse glaskunstwerken weer mooi opgeknapt en deze maand nog in het licht gezet bij GLOW Eindhoven.

Penning

De bronzen penning met de beeltenis van Henri van Abbe, de sigarenfabrikant die Eindhoven het Van Abbe Museum schonk, is ontworpen door de kleindochter van de naamgever, Olly de Vries - van Abbe. De penning met oorkonde is uitgereikt door de heer van Abbe, familie van de oprichter Henri van Abbe. De penning krijgt volgend jaar een mooi plekje in de gerestaureerde hal aan de Centrumzijde.


NS stelt commissie in over individuele tegemoetkoming Tweede Wereldoorlog

NS heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog in opdracht van de bezetter treinen gereden. Dit is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van ons land en ons bedrijf. Een verleden waar we niet van wegkijken. Vandaag sprak de heer Salo Muller, een overlevende van de Holocaust met president-directeur Van Boxtel. Uit diverse gesprekken met de heer Muller is gebleken dat de vraag naar individuele tegemoetkoming leeft. NS is van mening dat niemand gebaat is bij lange juridische procedures. Daarom is gezamenlijk besloten om af te zien van een juridische procedure over aansprakelijkheid maar een commissie in te stellen.  

De commissie krijgt de opdracht te kijken hoe NS op morele gronden over kan gaan tot individuele vergoedingen. De commissie zal zich daarmee buigen over de vraag op welke wijze een individuele tegemoetkoming aan overlevenden en directe nabestaanden kan worden vormgegeven. In goed onderling overleg met de heer Muller wordt de commissie benoemd en een opdracht geformuleerd. 

In de afgelopen decennia heeft NS, ook in samenspraak met diverse representanten van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, gekozen om het leed dat zovelen is aangedaan in deze periode collectief te herdenken. Het doel daarvan is om blijvend te leren, eren en herdenken. Daarbij geldt dat dit nooit, voor welke betrokkene dan ook, een goedmaking in letterlijke zin kan zijn. 

Gedenken en herdenken

Er zijn eerder onderzoeken gedaan naar de rol van NS in de Tweede Wereldoorlog. Zo was er een Parlementaire Enquête en is NS beoordeeld door de Zuiveringscommissies. Daarnaast zijn er diverse boeken en publicaties geschreven over NS. In september 2005 heeft NS verontschuldigingen aangeboden voor haar rol tijdens de bezetting. NS eert en herdenkt de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en in het bijzonder van de Holocaust. Daarom investeren we in monumenten, tentoonstellingen en onderwijsprogramma’s. 

 

Toevoeging: op 27 november is aangekondigd dat er een commissie samengesteld wordt die zich gaat buigen over de vraag van individuele tegemoetkomingen aan overlevenden en directe nabestaanden van de Tweede Wereldoorlog. Het is momenteel nog niet bekend hoe dit in zijn werk zal gaan en voor wie dit bedoeld is. Het is daarom nog niet mogelijk of nodig om u hiervoor te melden. We verwachten hier duidelijkheid over te hebben in de loop van 2019. Voor andere vragen kunt u zich richten tot rutger.hamelynck@ns.nl

 

 


Zolang er leven is van Hendrik Groen wint NS Publieksprijs 2018

Zolang er leven is van Hendrik Groen (Meulenhoff) wint de NS Publieksprijs 2018 en is daarmee het Boek van het Jaar 2018. Dit werd zojuist bekendgemaakt in De Wereld Draait Door. Acteur Kees Hulst, hoofdrolspeler uit de tv-serie ‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen’, nam de prijs in ontvangst. Het is de tweede keer dat een boek van Hendrik Groen de NS Publieksprijs wint. In 2016 won hij met Pogingen iets van het leven te maken. De NS Publieksprijs is de grootste publieksprijs voor Nederlandse boeken en tevens de bekendste boekenprijs voor volwassenliteratuur.

Zolang er leven is kreeg ruim 42% van de in totaal 97.365 uitgebrachte stemmen dit jaar (vorig jaar 96.000). Andere genomineerden waren Dagboek van een getuige van Astrid Holleeder (Lebowski), De heilige Rita van Tommy Wieringa (De Bezige Bij), Het beste wat we hebben van Griet Op de Beeck (Prometheus), Nazomer van Esther Verhoef (Ambo | Anthos) en Stromboli van Saskia Noort (Lebowski). De zes genomineerde oorspronkelijk Nederlandstalige boeken behoren tot de bestverkochte titels van het afgelopen jaar (1 juli 2017 tot 1 juli 2018). Dit jaar heeft Frank Krake, auteur van het boek De laatste getuige, campagne gevoerd om via de vrije keuze in aanmerking te komen voor de prijs. Zijn fanatieke strijd is niet onopgemerkt gebleven, hij haalde maar liefst 11% van de stemmen.

NS Publieksprijs
Bij de NS Publieksprijs geldt: de lezer bepaalt. Het boek waar het lezerspubliek het meest op stemt wint. De winnaar van de NS Publieksprijs krijgt, naast de eretitel Boek van het Jaar 2018, een sculptuur van Jeroen Henneman, een geldbedrag van € 7.500,- en een jaar lang gratis reizen met de NS-Business Card OV Vrij 1ste klas. De Publieksprijs voor het Nederlandse Boek wordt uitgereikt sinds 1987. Sinds 2001 is NS sponsor van de prijs en is de naam NS Publieksprijs.

De Leesclub en miniboekjes in de trein
Dit jaar is voor het eerst een speciale NS Publieksprijs Leesclub geïnstalleerd bij de start van de stemperiode op het NS hoofdkantoor. Duizenden enthousiaste lezers hebben zich daarvoor opgegeven, waarvan honderd uitverkoren lezers geselecteerd zijn die uiteindelijk de Leesclub vormen. Als ambassadeurs van de NS Publieksprijs hebben zij zoveel mogelijk stemmen geprobeerd te werven. Daarnaast werden er, om zoveel mogelijk treinreizigers kennis te laten maken met de genomineerde titels, miniboekjes met fragmenten uit deze boeken uitgedeeld in de treinen van NS. Met de Leesclub en de miniboekjes zijn extra lezers geënthousiasmeerd om te gaan lezen en te stemmen.

NS Tijd voor Lezen
NS draagt lezen een warm hart toe, want lezen is een van de favoriete tijdsbestedingen in de trein. NS werkt daarom, sinds 2001, samen met Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). NS wil lezen toegankelijk maken voor een groot publiek. Lezen en treinreizen zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. NS ondersteunt jaarlijks drie campagnes van de CPNB onder de noemer ‘Tijd voor Lezen’: de Boekenweek (maart), de Kinderboekenweek (oktober) en de NS Publieksprijs (oktober/november). Meer informatie is te vinden op www.ns.nl/tijdvoorlezen.


NS Dienstregeling 2019 bekend: Nieuwe Sprinters op het spoor

Zondag 9 december start NS de dienstregeling 2019. Vanaf dan rijdt NS elke uur een extra – vijfde - trein op de snelgroeiende hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam. Ook kunnen reizigers vanaf die dag gebruik maken van gloednieuwe Sprinters en een gloednieuw station: Lansingerland-Zoetermeer. De dienstregeling blijft in 2019 op hoofdlijnen hetzelfde als in 2018: voor 98% van onze reizigers verandert er niet of nauwelijks iets. Wel kunnen vertrek- en aankomsttijden op sommige stations iets veranderen. Reizigers kunnen de dienstregeling raadplegen via de NS-app of NS.nl.

Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “We hebben de treinen uitvoerig beproefd en de eerste ervaringen zijn goed. Maar de belangrijkste test is natuurlijk als ze elke dag met reizigers in de dienstregeling rijden. De uitbreiding van onze Sprintervloot is enorm belangrijk voor grote groepen reizigers die korte afstanden reizen. We hopen dat onze reizigers de trein waarderen.”

De eerste rit van de nieuwe Sprinter start om 7.25 uur in Haarlem. Deze trein komt om 7.47 uur aan in Leiden. De nieuwe spoorkaart 2019 is hier te downloaden.

Meer capaciteit tussen Amsterdam en Rotterdam

Tussen Amsterdam en Rotterdam start straks elk uur een extra trein op de hogesnelheidslijn. Daarmee rijden hier ieder uur 5 treinen per richting (exclusief Thalys en Eurostar). Ook worden de bestaande treinen van de Intercity direct tussen Amsterdam en Rotterdam verlengd. De capaciteit van deze snelle verbinding stijgt daarmee met bijna 20%.

Een nieuw station

Het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer wordt per 9 december in gebruik genomen. De Sprinter van Den Haag Centraal naar Gouda stopt hier vier keer per uur in beide richtingen. Op een gemiddelde werkdag zullen 2000 à 2500 reizigers van dit station gebruik maken.

Nieuwe Sprinters

NS verwacht opnieuw een groeiend aantal reizigers. Daarvoor zullen we waar mogelijk treinen verlengen. Met ingang van de nieuwe dienstregeling stromen de eerste van 118 nieuwe Sprinters gefaseerd in op het spoor. Dit levert in totaal 20.000 zitplaatsen reizigers. (teks gaat verder onder foto)

Uitbreiding stations met NS reisassistentie

Met de dienstregeling breidt NS ook de assistentieverlening voor reizigers met een beperking uit met acht extra stations: Akkrum, Olst, Amersfoort Vathorst, Dieren, Ravenstein, Rilland Bath, Hillegom en Wormerveer. NS biedt deze dienst dan aan op in totaal 127 treinstations.


NS Zonetaxi op 244 extra stations in Nederland

NS Zonetaxi gaat uitbreiden: vanaf 3 december 2018 is NS Zonetaxi op 244 extra stations beschikbaar en kan de reiziger in totaal op 377 stations gebruik maken van NS Zonetaxi in zijn OV-reis. Zo is NS Zonetaxi door heel Nederland, in steden en dorpen beschikbaar voor reizigers. Om het boeken van NS Zonetaxi eenvoudiger te maken, kunnen reizigers vanaf 3 december de NS Zonetaxi ook boeken en vooraf betalen met iDEAL. Het is niet meer nodig (kan nog wel) om je vooraf te registreren als lid van NS Zonetaxi. Zo wordt reizen met het OV van deur-tot-deur nog makkelijker.

Met NS Zonetaxi reist men gemakkelijk en snel van en naar het station tegen een aantrekkelijk vast tarief per zone. De taxiritten worden aangeboden door Transvision in opdracht van de stichting NS Zonetaxi (NS/KNV). Reizigers kunnen maximaal 3 personen extra meenemen. De NS Zonetaxi is eenvoudig online via nszonetaxi.nl te boeken en rijdt van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, van de eerste tot en met de laatste trein. De ritten worden uitgevoerd door regionale taxiondernemers die garant staan voor kwaliteit.

Het starttarief (eerste 2 km) van NS Zonetaxi gaat per 3 december van 6 euro naar 7,30 euro. Sinds 2012 is het tarief voor NS Zonetaxi niet meer verhoogd. Kostenstijgingen en de verhoging van het BTW tarief maakt dat ook het starttarief van NS Zonetaxi verhoogd moet worden.Tot 4 km wordt 10,30 euro betaald en tot 6 km 13,30 euro. De kosten worden berekend op basis van de kortste route en zijn vooraf bekend. Van 5 tot en met 23 december geeft NS 5 euro korting op een rit met NS Zonetaxi om NS-klanten kennis te laten maken met NS Zonetaxi.

NS verwacht dat met dit vernieuwde aanbod reizen met het OV nog makkelijker wordt.


  • 15 November 2018 om 06:00

Studenten Grafich Lyceum Rotterdam werken aan lichtkunstwerk Rotterdam Centraal

In de winter van 2017 was er in de stationshal van Rotterdam Centraal een lichtkunstwerk te zien: 12 ijskristallen met iconische wintermomenten bewogen via lichtbundels door de hal. Deze waren gemaakt door de Rotterdamse lichtkunstenaar Marco Broeders in opdracht van NS, ProRail en Gemeente Rotterdam. Dit project krijgt nu een bijzonder vervolg. Studenten van het Grafisch Lyceum Rotterdam zijn gevraagd de ontwerpen voor het lichtkunstwerk van komende winter te maken. En de reizigers en bezoekers van het station bepalen welke lichtprojecties straks levensgroot te zien zijn.

De afgelopen weken zijn zo’n 160 eerstejaars studenten van de opleiding Mediavormgeven uitgedaagd om een ontwerp te maken dat past in het thema ‘Winter in Rotterdam’. De wedstrijd werd afgetrapt met een gastcollege van Marco Broeders. Hij heeft de studenten meer verteld over de techniek en het creatieve proces wat hij heeft doorgemaakt toen hij het project zelf uitvoerde in 2017. Vervolgens zijn de studenten zelf aan de slag gegaan.

Stemmen

Uit alle ontwerpen is inmiddels een long list gekomen met de zestig beste designs. Uit deze zestig designs kiest het publiek de twaalf mooiste. Onder het motto ‘Jij selecteert wat er wordt geprojecteerd’ kunnen bezoekers van Rotterdam Centraal van 14 tot 18 november de werken bekijken via een virtual reality-bril in de stationshal. Vervolgens kunnen ze ter plekke hun stem uitbrengen op hun favoriete lichtprojectie. De twaalf werken met de meeste stemmen worden vanaf 12 december levensgroot geprojecteerd op de wanden en plafond van het station. Dagelijks genieten zo’n 190.000 reizigers en bezoekers van het station  van de aangelichte ontwerpen.

Station in wintersferen

NS, ProRail en gemeente willen de bezoekers van het station ook in de donkere wintermaanden een fijn verblijf op het station bieden. Daarbij bieden ze graag het podium aan Rotterdamse bedrijven en instellingen om de verbondenheid met de stad te versterken.

Het lichtkunstwerk is te bewonderen van 12 december tot en met 14 januari tussen 6.00 uur en 9.00 uur en tussen 16.00 uur en 1.00 uur. Eens per uur 'dansen' de ontwerpen van de studenten van het Grafisch Lyceum Rotterdam door de stationshal.

Stemmen? Bezoek de stand op Rotterdam Centraal van 14-18 november en breng je stem uit. Benieuwd naar de ontwerpen? Kijk op Instagram: https://www.instagram.com/reizendlicht


16-18 november beperkt treinverkeer rond Schiphol door werkzaamheden

Van vrijdag 16 t/m zondag 18 november voert ProRail diverse werkzaamheden uit rond Schiphol. Tijdens deze drie dagen rijden er geen treinen maar bussen op het traject Schiphol Airport-Leiden. Intercity direct rijdt niet op het traject Amsterdam Centraal-Rotterdam.
Op zaterdag 17 november is Schiphol niet per trein bereikbaar. Dan rijden ook op de trajecten Amsterdam Sloterdijk/Amsterdam Zuid-Schiphol Airport bussen in plaats van treinen.

Voor overstappende reizigers op Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport zet NS kruiers in om hen te assisteren met hun bagage. Daarnaast helpen extra NS-medewerkers op de stations om reizigers naar de bussen te verwijzen.

Op zondag 18 november rijden er op het traject Amsterdam Zuid - Schiphol Airport – Hoofddorp wel treinen. Tussen Amsterdam Sloterdijk – Schiphol Airport en Leiden – Schiphol Airport rijden dan nog steeds bussen.

Sinterklaasintocht Zaandam

Tijdens de intocht van Sinterklaas in Zaandam. op zaterdag 17 november, rijden er tussen 10.00-15.00 uur extra Sprinters op het traject Amsterdam Sloterdijk - Uitgeest.

Reisinformatie

De werkzaamheden zijn ingrijpend en de impact op het treinverkeer is groot. Door de centrale ligging van Schiphol en diverse werkzaamheden in de rest van het land, geldt op diverse trajecten in Noord-Holland en Flevoland ook een aangepaste dienstregeling met omreizen, extra overstappen en soms ook minder treinen. We adviseren reizigers hun reis van tevoren te plannen via de NS Reisplanner op ns.nl of de NS app. In het reisadvies is een schatting opgenomen van de extra reistijd. Deze bedraagt circa 15-45 minuten.

Wat gaat ProRail doen op Schiphol?

In november 2018 en januari 2019 zijn belangrijke werkzaamheden rond station Schiphol Airport. ProRail vernieuwt onder meer een stroomvoorziening die elektriciteit levert aan het spoor en het treinstation. Ook worden nieuwe wissels geplaatst bij Hoofddorp en wordt het spoor venieuwd tussen Leiden en Schiphol. In totaal werkt ProRail aan 14 projecten rond Schiphol Airport. De tweede werkperiode duurt van 17 tot en met 20 januari. Informatie over de gevolgen van deze werkzaamheden zal begin januari 2019 beschikbaar zijn op de NS Reisplanner.


GLOW start in stationshal Eindhoven

Ook dit jaar draagt NS actief bij aan GLOW Eindhoven -van 10 tot en met 17 november- en start voor veel bezoekers het lichtfestival op het station. In het onlangs gerestaureerde stationsgebouw worden verschillende bestaande kunstwerken in de schijnwerpers gezet door lichtkunstenaar Michel Suk. In de hal aan de Centrumzijde licht hij op een speelse manier het bestaande glaskunstwerk ‘Vogeltrek’ van Lex Horn uit en zet het in beweging. De drie ronde appliqué ramen komen hierdoor opnieuw tot leven.

Vanuit de vernieuwde restauratie kan de bezoeker niet alleen genieten van een heerlijke versnapering, maar ook van een bijzondere lichtinstallatie voor de monumentale ronde ramen. Station Eindhoven is tijdens GLOW de plek waar Michel Suk verborgen parels opnieuw aan het licht brengt.

Kom met de trein en maak gebruik van de speciale retourticket met gratis plattegrond en voucher voor lichtshow.

GLOW 2018

Ieder jaar in november staat Eindhoven een week lang in het teken van lichtkunst. Dit jaar is GLOW Eindhoven van 10 t/m 17 november. GLOW pakt uit met zo’n 35 bijzondere lichtkunstprojecten verspreid door het centrum van de stad. Volg de gratis looproute en je mist geen een object. Van compleet verlichte gebouwen tot bijzondere opstellingen. De kunstwerken worden gemaakt door lichtkunstenaars over de hele wereld. GLOW Eindhoven staat dan ook niet voor niets in de top 10 van de beste lichtfestivals ter wereld.

Michel Suk is als belichter & ontwerper sinds 1980 werkzaam in het vak en nauw betrokken bij GLOW. Soms op de achtergrond, maar regelmatig met eigen projecten zoals “Out of the blue” (2007) “Rejoice in the Lamb” (2010), “Schoonheid van stagnatie” (2011), “Transformatie” (2012), “State machine” (2014), “Opening stadhuis” (2015) en in 2016 met "step into the light”.


Prettig wachten in nieuwe StationsHuiskamer Goes

Vandaag is in Goes de nieuwe StationsHuiskamer geopend. De StationsHuiskamer is een plek voor reizigers om prettig te wachten, even te werken of elkaar te ontmoeten onder het genot van een kopje koffie of een warme snack. Gisteren bij het proefdraaien waren de eerste reacties van reizigers al heel positief en waren de huiselijke kuipstoeltjes direct gevuld.

Prettig wachten en gastvrij ontvangst

Na de succesvolle StationsHuiskamers op grotere stations als Den Haag, Arnhem en Rotterdam worden op diverse kleinere stations huiskamers gerealiseerd (denk aan Baarn, Den Helder, Heerhugowaard, Alphen en Assen). Reizigers kunnen hier terecht voor drankjes, broodjes, fruit en snacks. Daarnaast is het een plek waar reizigers prettig kunnen wachten met zicht op de trein en actuele reisinformatie. Er is tevens gratis Wifi en extra stopcontacten om bijvoorbeeld een mobiele telefoon op te laden of even te werken of te studeren. De medewerkers van de voormalige Kiosk zijn nu tevens gastvrouw of gastheer van de StationsHuiskamer en een belangrijk aanspreekpunt voor de reiziger.

NS wil met de StationsHuiskamer het serviceniveau voor de reiziger van deur-tot-deur verder verbeteren. Uit de eerste metingen blijkt dat de StationsHuiskamer goed wordt gewaardeerd door reizigers. Het streven is om te groeien naar ca. 30 StationshuisKamers in 2020, verspreid over het land.

Goes

Goes is het 16e station met een StationsHuiskamer. In Goes zijn de Smullers en de Kiosk samengetrokken in één aantrekkelijke verwarmde ruimte. Met de robuuste tafels, de kuipstoeltjes, de sfeervolle aankleding, de koekoeksklok en de planten heeft het station er echt een ' wachtverzachter' bij. Het assortiment is net wat anders dan de Kiosk omdat je in de StationsHuiskamer van Goes ook terecht kan voor een warme snack uit de frituur.

De openingstijden zijn maandag t/m vrijdag van 5.30 tot 21.15 uur, zaterdag van 7.00 tot 21.15 uur en zondag van 8.00 tot 20.45 uur. Voor vroeger vogels!

 

 


NS test snellere Intercity Groningen – Zwolle - Randstad

NS wil begin volgend jaar eenmalige test uitvoeren met een snellere Intercity tussen Groningen, Zwolle en de Randstad. Of er in de toekomst een snellere Intercity in de dienstregeling wordt opgenomen, hangt af o.a. van de resultaten van de test. Dit is op z’n vroegst in 2021. Deze snellere Intercity zou dan bijvoorbeeld twee keer per dag als spitstrein, bovenop de reguliere intercity’s kunnen rijden.

De testtrein slaat onderweg de stations Assen en Lelystad over en rijdt deels met een hogere snelheid van 160 km per uur over de Hanzelijn (daar wordt nu 140 km per uur gereden). Met deze aanpassingen is de testtrein ongeveer een kwartier korter onderweg. Het exacte traject in de Randstad, wordt nog vastgelegd.

Met de testtrein wil NS onderzoeken wat er nodig is voor een versnelling, zowel op het gebied van treintechniek, infrastructuur en dienstregeling. De testrit wordt gereden met een TRAXX-locomotief met ICR rijtuigen (die nu ook als Intercity direct over de HSL rijdt).

Roger van Boxtel, president directeur NS: “ Onze reizigers willen graag een kortere reistijd. Daarom wil NS steden sneller met elkaar verbinden, waar ook de hele regio van profiteert. Dit start met deze testtrein van Groningen, Zwolle naar de Randstad. De snelle verbinding naar Groningen, kan ook leerzaam zijn voor andere regio’s. Het liefst wil NS in de toekomst ook de reistijd naar andere steden fors verkorten, om de trein voor reizigers aantrekkelijker te maken”.


  • 6 November 2018 om 06:00

Hoe gaat het op de HSL?

De HSL-Zuid is een populaire lijn: in 2017 groeide het aantal reizigers al met 25% en de verwachting is dat die groei dit jaar doorzet. Vanaf de nieuwe dienstregeling in december 2018 laat NS hierom nog 1 intercity Direct per uur extra rijden en dan krijgen alle intercity Direct treinen een extra rijtuig. De afgelopen weken op de HSL waren uitdagend, onder meer door softwareproblemen. Dit leidt tot hinder en overlast voor reizigers. Wat gebeurt er om de prestaties op de HSL op peil te houden? 

Intercity direct
Bij de 78 TRAXX-locomotieven die NS gebruikt op de HSL is tussen mei en oktober noodzakelijke nieuwe software geïnstalleerd. De update was nodig om de treinen aan aangepaste technische eisen te laten voldoen. In de nieuwe software zit ondanks uitgebreid testen een fout, die ervoor zorgt dat de trein soms stopt tijdens de rit. De machinist kan dit herstellen om weer verder te kunnen rijden. Dit levert in de meeste gevallen een paar minuten vertraging op. Soms leidt dit echter tot langdurige stilstand van de trein. Samen met de leverancier van de trein werken we er hard aan om dit voor de Kerst opgelost te hebben.

Reizigerspunctualiteit
De softwareproblemen leveren tijdelijk hinder op voor reizigers op de HSL. Met het Ministerie is afgesproken dat de reizigerspunctualiteit dit jaar uitkomt op of boven de 82,1% (bodemwaarde). Tot eind september scoorde NS ruim hierboven: 83,6% van de reizigers kon reizen volgens de planner **. Door onder andere de softwareproblemen daalt dit cijfer in de maand oktober tot 81,3% Hieronder vind je de resultaten van dit jaar tot dusver. Over 2017 haalde NS uiteindelijk een reizigerspunctualiteit van 83,4%, ook boven de afgesproken bodemwaarde. De prognose is dat NS ook dit jaar de afspraken gaat nakomen.

 

01-01 t/m 30-09

Oktober 2018

Bodemwaarde 2018

Reizigerspunctualiteit 5 minuten **

83,6%

81,3%

82,1%

In oktober is er niet substantieel meer uitval van treinen ten opzichte van de eerste negen maanden.

door een defecte trein is er een verstoring in de treindienst tussen Rotterdam en Breda. bit,ly/NSinfo#RtdGd

— NS online (@NS_online) 31 oktober 2018

Extra trein en langere treinen
Op dit moment is de zitplaatskans in de HSL-treinen 95,5%. Hier is de bodemwaarde 91,2%. Met het toevoegen van één extra trein per uur vanaf december 2018 en het (vanaf begin 2019) uitbreiden met een extra rijtuig van elke intercity Direct trein wordt een capaciteitsuitbreiding van bijna 20% gerealiseerd: elk uur zijn er dan voor reizigers 850 stoelen extra beschikbaar. Hiermee is voorlopig de maximale capaciteit van de NS-treinen op de HSL bereikt. De verwachtte reizigersgroei is echter nog groter waardoor de reiziger nog steeds een drukke trein ervaart. De door NS bestelde Intercity Nieuwe Generatie zal ook leiden tot betere prestaties op de HSL.

Intercity Brussel
Afgelopen april heeft NS twee nieuwe treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) geïntroduceerd: de Eurostar Amsterdam-Londen en de Intercity Brussel. De uitval van de intercity Brussel was hierdoor korte tijd slechter direct na de start van het rijden via de HSL. Deze tijdelijke “prestatiedip” kondigde NS al vooraf aan bij het nieuwsbericht over de introductie. Sinds juni verbeterde de punctualiteit van deze treinen juist. Ook de treinen van de Intercity Brussel hebben nu last van het softwareprobleem bij de TRAXX-locomotieven.

** Reizigerspunctualiteit drukt uit hoeveel procent van de reizigers de reis kan maken volgens de reisplanner met een maximale vertraging van 5 minuten.


NS opent eerste watertappunt op station Alkmaar

Vandaag is het eerste NS watertappunt feestelijk geopend op station Alkmaar. Dagelijks maken gemiddeld ruim 20.000 treinreizigers gebruik van dit station en vanaf nu kunnen zij op elk moment van de dag gratis drinkwater halen. Om de opening te vieren, tapten directeuren van NS en drinkwaterbedrijf PWN water voor wethouder Marcel van Zon van Gemeente Alkmaar en de eerste reizigers.

NS heeft de ambitie om voor het eind van 2019 op 200 stations in Nederland watertaps aan te leggen. Hiermee komt straks 90% van alle treinreizigers in Nederland op zijn of haar reis langs een watertappunt. NS investeert ruim 3 miljoen euro om de watertappunten te realiseren en de komende 10 jaar te laten onderhouden. In Noord-Holland werkt NS hiervoor samen met drinkwaterbedrijf PWN. Na Alkmaar is Heerhugowaard het eerstvolgende station. Tijdens de vorstperiode worden de watertaps verwijderd. Deze spoorkaart toont bij welke stations voor eind 2019 tenminste een watertappunt moet staan.

NS ziet het aanbieden van drinkwater als extra service en wil de toegang tot water zo makkelijk mogelijk maken voor alle OV-reizigers. Irma Winkenius, Regiodirecteur NS: “De opening bij station Alkmaar is de eerste stap naar gratis drinkwater op al onze stations, voor iedereen. We hopen dat gemeenten en drinkwaterbedrijven ons helpen om dit in heel Nederland mogelijk te maken. Met het watertappunt komt NS tegemoet aan de groeiende vraag van reizigers naar gratis kraanwater om eigen flesjes te vullen. Het drinken van kraanwater is gezond en milieuvriendelijk. Treinen rijden al een aantal jaar volledig op windenergie. Met de watertappunten hopen we het afval van plastic flessen te verminderen en maken we treinreizen nog duurzamer.”

Sinds 10 oktober is het mogelijk om bij meer dan 200 winkels op het station korting te krijgen op een warme drank door een eigen beker mee te nemen. Dat moet ook leiden tot minder wegwerpbekers. Lees hier meer over deze actie.

Meer informatie op www.ns.nl/brengjewaterfles. Op reis met een herbruikbare waterfles? Laat het weten via #brengjewaterfles.


Tarieven 2019: prijsstijging door btw en inflatie

Opbouw prijsverhoging

Elk jaar corrigeert NS de tarieven op basis van de verwachte inflatie en de vergoeding die NS betaalt voor gebruik van het spoor. De gebruiksvergoeding stijgt in 2019 niet. De inflatie met aftrek van het effect van de btw-verhoging komt in 2019 uit op 1,8% (bron: CPB). Reizigers die vanaf 1 januari 2019 een treinkaartje of abonnement aanschaffen krijgen daarnaast te maken met de verhoging van het btw-tarief van 6% naar 9%.

Verschil tweede- en eersteklas

Tweedeklas reizen wordt, in lijn met de inflatie, gemiddeld 1,8% duurder. Daar komt de btw-verhoging bovenop. NS heeft net als afgelopen jaar besloten geen inflatiecorrectie toe te passen op eersteklas reizen. Hierdoor wordt het prijsverschil tussen tweede- en eersteklas reizen iets kleiner. Door de recente invoering van NS Flex is het bovendien makkelijker geworden om van klasse te wisselen. Zo kunnen reizigers bijvoorbeeld in een drukke trein ter plekke hun vervoerbewijs wisselen van tweede- naar eersteklas.

Intercity direct

De Intercity direct tussen Breda en Amsterdam is de snelst groeiende verbinding van NS. Op het traject tussen Rotterdam en Schiphol groeide het aantal reizigers vorig jaar met maar liefst een kwart. Om reizigers te stimuleren om de drukke spits te vermijden, blijft NS 40% korting geven op toeslag in de daluren. De reguliere toeslag voor Intercity direct gaat van € 2,40 naar € 2,60. Deze is al drie jaar niet gestegen.

Andere tarieven

De abonnementen Altijd Vrij en Traject Vrij worden gemiddeld 1,8% duurder plus de btw-verhoging. De prijzen van de abonnementen Weekend Vrij en Altijd Voordeel 2e klas stijgen € 1,- per maand. De prijs van Dal Vrij 2e klas gaat met € 3,- per maand omhoog en de jaarprijs van Dal Voordeel stijgt met € 2,-. Het Voordeelurenabonnement wordt € 67,- per jaar. Met dit abonnement krijg je op werkdagen voortaan ook 40% korting wanneer je voor 6.30 uur incheckt. Fietskaart Dal zal € 6,90 gaan kosten, Dagkaart Hond wordt € 3,20. Kids Vrij blijft gratis.

Waarom verhoogt NS de prijzen?

Zoals elk bedrijf moet ook NS rekening houden met stijgende kosten. Over de prijzen zijn duidelijke afspraken met de overheid. NS mag ieder jaar de inflatie en de kosten voor het gebruik van het spoor doorberekenen.

Voor meer informatie over onze tarieven zie ns.nl/tarieven


❌