[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderAlle Nieuwskoppen

iCloud in de browser krijgt een grote metamorfose

Door Raymon Mens

Apple geeft de web­versie van iCloud een grote metamorfose. De drukke, blauwe look met grote iconen maakt plaats voor een simpeler geheel.

Google Foto’s: zoekfunctie uitΒ­geΒ­breid, gezichtsΒ­herΒ­kenning op komst

Door Raymon Mens

Google Foto's is een populair alternatief voor de Foto's-app op iPhone, iPad en Mac. De zoekfuctie wordt uitgebreid en er is gezichtsherkenning op komst.

Apple test vernieuwde iCloud beta webversie met Herinneringen-app

Door Daniel Vischjager

Apple heeft afgelopen nacht een nieuwe betapagina online gezet om de webversie van iCloud te testen. De Herinneringen-app is voor het eerst ook online te gebruiken, en je kunt nu gemakkelijk inloggen vanaf je iPhone en iPad.

Het artikel Apple test vernieuwde iCloud beta webversie met Herinneringen-app verscheen voor het eerst op iCulture


ING geeft €5 iTunes-tegoed als je drie keer Apple Pay gebruikt

Door Gonny van der Zwaag

Goed nieuws voor mensen die al Apple Pay gebruiken: als je drie keer met Apple Pay betaalt via ING krijg je een 5 euro tegoed voor iTunes of de App Store. Dat is makkelijk verdiend!

Het artikel ING geeft €5 iTunes-tegoed als je drie keer Apple Pay gebruikt verscheen voor het eerst op iCulture


Account delen? Disney+ wordt minder soepel dan Netflix

Door Raymon Mens

Veel gebruikers van Netflix delen hun account. Bij de aankomende concurrent Disney+ moet het delen van accounts minder vanzelfsprekend worden.

Citrix lanceert Desktop as a Service Solution voor Microsoft

Door Pim Hilferink
Dankzij een nieuw aanbod van Citrix Systems - Citrix Managed Desktops - kunnen bedrijven virtuele desktops eenvoudiger en sneller dan ooit beschikbaar stellen. Zo kunnen werknemers werken waar, wanneer en hoe ze willen en zo productief mogelijk zijn.

Wat is hot op Shazam? Apple Music toont top 50 ontdekkingen

Door Raymon Mens

Apple kocht Shazam in 2017 en begint steeds meer leuke dingen met de muziekherkenner te doen.

Apple’s creditcard: Apple Card officieel in de VS gelanceerd

Door Raymon Mens

Apple is een van de weinige bedrijven die een creditcard sexy kan maken. Na een aankondiging in maart is de Apple Card vandaag officieel gelanceerd.

Prijs Apple Arcade gelekt: all you can game voor € 5,- per maand

Door Raymon Mens

Apple komt dit najaar niet alleen met een eigen streamingdienst, er is ook nog een gaming-abonnement genaamd Apple Arcade op komst. Nu weten we de prijs.

Officieel: Disney+ vanaf 12 november ook in Nederland

Door Raymon Mens

Nederland behoort toch tot de eerste landen waar Disney+ beschikbaar komt. De Netflix-concurrent start op 12 november in Nederland voor een lage prijs

Spotify Family uitgebreid met gezamenlijke mix en meer

Door Raymon Mens

Spotify Family, het account waarmee zes gezinsleden naar muziek kunnen luisteren, wordt uitgebreid met onder andere een gezamenlijke family mix.

Spotify family: dienst test hogere prijs voor gezinsΒ­abonnement

Door Raymon Mens

Gezinnen in Scandinavië moeten vanaf vandaag meer betalen voor Spotify family. Wordt de prijsverhoging binnenkort wereldwijd uitgerold?

β€˜Apple en Spotify in overleg over afspelen muziek via Siri’

Door Raymon Mens

Apple en Spotify bespreken de opties om op iPhone, iPad en Apple Watch muziek van Spotify af te spelen via Siri. iOS 13 maakt dit technisch mogelijk.

Buma/Stemra moet lage Spotify tarieven ook toepassen bij anderen

Door Jens van den Brink

Een opmerkelijke uitspraak over Buma/Stemra, die illustreert dat de tarieven die de rechtenorganisatie in rekening brengt, niet altijd eerlijk zijn.

Een ondernemer die geen zin heeft om een flink bedrag neer te leggen voor het afspelen van muziek in zijn bedrijfsruimte, zou op het idee kunnen komen daarvoor gebruik te maken van zijn persoonlijke Spotify-account. Buma/Stemra treedt hier niet tegen op. Een uitkomst die veel ondernemers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt. Maar aanbieders van (achtergrond)muziek die zich speciaal richten op zakelijke gebruikers zijn hier niet blij mee. De licentievergoeding die Buma/Stemra vraagt van muziekdistributiebedrijven gericht op de zakelijke markt, is namelijk aanzienlijk hoger dan de vergoeding die wordt gevraagd van streamingdiensten voor consumenten. Daar komt nog bij dat een consumentenabonnement bij bijvoorbeeld Spotify veel goedkoper is dan een zakelijk abonnement bij een andere aanbieder.

De feiten van de onderliggende zaak zijn als volgt. Buma/Stemra heeft een overeenkomst met verschillende aanbieders van streamingdiensten voor privé muziekgebruik, waaronder Spotify en YouTube. Deze diensten mogen niet commercieel worden gebruikt door zakelijke partijen in bijvoorbeeld winkels, horecagelegenheden of sportscholen. Spotify heeft dit ook nadrukkelijk opgenomen in haar gebruiksvoorwaarden.

ABMD (Associated Business Music Distributors) is een vereniging van bedrijven die achtergrondmuziek voor zakelijk gebruik aanbieden. Zij betalen per afnemer een licentievergoeding volgens het door Buma/Stemra bepaalde tarief. ABMD kreeg er lucht van dat in de praktijk toch veel ondernemers een consumentenabonnement van bijvoorbeeld Spotify gebruiken voor het afspelen van muziek binnen hun bedrijf. Slecht nieuws voor ABMD, dat gewoon het veel hogere Buma/Stemra tarief rekent voor haar afnemers. Bovendien betaalde Spotify een veel lagere licentievergoeding (ABMD betaalde ongeveer 7x meer) dan zijzelf.

Buma/Stemra weigert handhavend op te treden tegenover ondernemers die hun privé abonnement zakelijk gebruiken, vanwege een afweging die gericht is op een maximale opbrengst voor de rechthebbenden (kosten van handhaving zijn te hoog en handhaving zou afdoen aan maatschappelijke acceptatie). Buma/Stemra maakt daarom volgens ABMD misbruik van machtspositie en handelt onrechtmatig jegens ABMD. Volgens ABMD zou Buma/Stemra moeten optreden tegen deze zakelijke gebruikers die (in strijd met de licentievoorwaarden van de streamingsdienst) via een consumentenabonnement muziek afspelen in hun bedrijfsruimte.

ABMD vordert onder meer een verklaring voor recht dat Buma/Stemra onrechtmatig heeft gehandeld, en een gebod om zakelijke gebruikers aan te pakken die in hun bedrijf gebruik maken van een Spotify consumenten abonnement.

De rechtbank Amsterdam stelt vast dat Buma/Stemra inderdaad onrechtmatig heeft gehandeld door de leden van ABMD een ander tarief in rekening te brengen dan het bedrag dat door streamingdiensten wordt afgedragen voor gebruik dat weliswaar voor consumenten bedoeld is, maar dat in de praktijk zakelijk wordt gebruikt.

Buma/Stemra is monopolist in Nederland wat betreft het bepalen van de tarieven voor het gebruik van de rechten die zij beheert. Daarom mag van haar verwacht worden dat zij vergelijkbare gevallen gelijk behandelt. Aangezien Buma/Stemra weigert te handhaven, kan aan de huidige feitelijke ongelijkheid daarom alleen een einde worden gemaakt door in beide gevallen van zakelijk muziekgebruik dezelfde vergoeding te vragen. De rechter beveelt Buma/Stemra de tarieven gelijk te trekken en zij moet de schade van ABMD vergoeden.

Update: Buma/Stemra meent dat het vonnis “niet volledig” is weergegeven in deze post. Hier de reactie van Buma/Stemra, die wij op hun verzoek publiceren.

Auteurs: Lotte Oranje, Julia Driessen en Jens van den Brink

❌