[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderAlle Nieuwskoppen

Video: NS Weekly

NS Weekly 26 september 2019 (#21):

0:15 Rode loper - NS-docu op Filmfestival
0:47 Voor de klas - conducteurs lezen voor
1:10 Binnenkijken - NS opent deuren voor publiek
1:52 Thuiskomen - 21e Stationshuiskamer
2:19 Slecht overweg - met spoorbomen Nijkerk
2:35 Werkzaamheden
2:51 Primeur - eerste item uit nieuwe NS-fanshop

Bekijk eerdere aflevering van NS Weekly:


Anneke de Vries nieuw lid Raad van Bestuur NS

Op voordracht van de Raad van Commissarissen heeft de minister van Financiën Anneke de Vries benoemd tot lid van de Raad van Bestuur van NS. Zij treedt op 15 oktober 2019 in dienst als directeur Stations en Risicobeheer. 

Mevrouw A.M.E. (Anneke) de Vries heeft een uitgebreide ervaring op het gebied van vastgoed, retail en eerstelijns risicomanagement. Ze is op dit moment senior vice president Real Estate, Construction en Franchise voor Albert Heijn, Etos, Gall & Gall. In deze functie is zij verantwoordelijk voor een omvangrijke vastgoedportefeuille en franchiseonderneming. Daarvoor heeft zij onder meer ervaring opgedaan in projectontwikkeling en executive management posities bij ING Real Estate.

President-Commissaris Gerard van de Aast: “Namens de Raad van Commissarissen heet ik Anneke van harte welkom bij NS. NS heeft de afgelopen jaren belangrijke stappen voorwaarts gezet en levert betrouwbare prestaties als OV-bedrijf. De ambitie is om de komende jaren de rol van NS als beheerder en ontwikkelaar van de Nederlandse stations en stationsgebieden in het belang van de reiziger te versterken. Wij zijn er van overtuigd dat Anneke met haar kwaliteit en expertise hier een bijdrage aan zal leveren.”De Centrale Ondernemingsraad van NS heeft positief geadviseerd over deze benoeming.

Anneke de Vries: “Ik verheug mij erop om samen met NS-collega’s ons in te zetten voor stations en stationsgebieden, die een goede bijdrage leveren aan een prettige treinreis en om op een verantwoordelijke manier onze maatschappelijke rol als mobiliteitsbedrijf te vervullen.” 

Anneke de Vries volgt Susi Zijderveld op in de Raad van Bestuur, die met haar aantreden weer compleet is en verder bestaat uit president-directeur Roger van Boxtel, directeur Financiën Bert Groenewegen, directeur Operatie Marjan Rintel en directeur Commercie & Ontwikkeling Tjalling Smit. Het aandeel vrouwelijke bestuurders bij NS komt met deze benoeming weer uit op 40%. Ook in de Raad van Commissarissen (50%) en het management (40%) streeft NS actief naar een goede balans tussen mannen en vrouwen en diversiteit.

Anneke de Vries ontvangt een vast jaarsalaris dat past binnen het geaccordeerde beloningsbeleid. Zij ziet, net als de overige leden van de Raad van Bestuur, vrijwillig af van de variabele component in haar beloning.

De persfoto is hier te downloaden 


Op afstand onder de treinmotorkap kijken

Met honderden technische systemen kunnen we onze treinen haast rijdende computers noemen. Dat biedt allerlei voordelen, waaronder het op afstand monitoren van de fysieke gesteldheid van de trein door middel van een real time monitoring systeem. Hierdoor hebben we direct en altijd inzicht in de status van onze treinen. Deze informatie kan stilgevallen treinen sneller op weg helpen, storingen in treinsystemen voorkomen en de onderhoudsbehoefte per trein voorspellen. Met als resultaat voor de reiziger: meer reiscomfort en verdere verbetering van de punctualiteit. 

Een trein, die aangesloten is op het real time monitoring systeem, stuurt continue automatisch een live update naar de ‘wal’. Bijvoorbeeld over de status van de airco en de tempratuur in de treinen. Deze informatie geeft inzicht in potentiele storingen en de onderhoudsbehoefte, nog voor dat dit een probleem kan vormen voor reizigers. Hierdoor kan NS preventief ingrijpen door een trein bijvoorbeeld aan het einde van de dag naar een van de onderhoudsbedrijven te sturen. Alle data wordt opgeslagen zodat we sneller, gerichter en efficiënter kunnen onderhouden. We willen uiteraard niet alleen weten wat er mis is, we willen ook weten waardoor een storing ontstaat en of dit een eenmalig probleem is of vaker voor kan komen.

Ondanks de preventieve werking kan het helaas gebeuren dat een trein een storing krijgt. Extra vervelend als dit gebeurt op het spoor met vele reizigers. Door real time monitoring kunnen we storingen op afstand sneller verhelpen. Speciaal opgeleide medewerkers kunnen de machinist op afstand ondersteunen de storing te verhelpen door live mee te kijken. Mocht de storing ingewikkelder zijn dan kan een monteur, met de juiste gereedschap en treinonderdelen naar de trein gestuurd worden.

In 2017 is NS stapsgewijs gestart met de introductie van Real Time Monitoring. Voor we onze treinen konden aansluiten en we de processen hierop konden inrichten, moest de techniek en de data betrouwbaar zijn. Op dit moment zijn ongeveer 300 treinen aangesloten op het systeem (treintype SLT, SNG en TRAXX). In de komende tijd worden daar ook de treinen van het type VIRM, FLIRT en ICNG aan toegevoegd. In 2021 zijn naar verwachting al onze treinen verbonden en live te monitoren.


Anke (79) werd aangereden en voor dood achtergelaten: 'Hij verdient een zware straf'

De 79-jarige Anke werd in april landelijk nieuws door een gruwelijk ongeluk in Breda. Ze werd aangereden en voor dood achtergelaten. Vandaag doet Anke voor het eerst haar verhaal. "Ik hoef de man die me dit heeft aangedaan niet te zien. Ik gun hem een flinke straf", zegt ze tegen RTL Nieuws.

Bloemencorso Zundert op tv's hele wereld te zien: 'Geweldig dat wij zijn gekozen'

Het bloemencorso in Zundert is dankzij elektronicabedrijf Samsung binnenkort over de hele wereld te zien. Samsung gaat de beelden van de bloemen uit Zundert namelijk gebruiken om over de hele wereld meer tv's te verkopen. En daar zijn ze in Zundert maar wat trots op.

Overleden nijlpaard Hasana blijkt heel bijzonder: zowel mannetje als vrouwtje

In WILDLANDS in Emmen is een bijzonder nijlpaard overleden. De 11-jarige Hasana bleek tweeslachtig te zijn: het dier had alle kenmerken van een vrouwtje, maar van binnen had het dier ook kenmerken van een mannetje.

Half jaar cel voor man die met drank en drugs op studente (21) doodreed

Een 37-jarige man uit Zeist die op 9 maart een Ierse studente doodreed in Utrecht, is veroordeeld tot een half jaar cel, waarvan drie maanden voorwaardelijk. Hij reed de 21-jarige vrouw dood op de Biltsestraatweg. Hij was onder invloed van drank en drugs en reed na het ongeluk door. Hij meldde zich pas een dag later bij de politie.

Pilot: Naast reisinformatie ook externe reclame in trein

Hoe kom ik aan mijn reisinformatie als er reclame te zien is?
Reisinformatie blijft altijd het belangrijkst. In principe verandert er niks met hoe het nu in de trein te zien is. Waar na de reisinformatie nu bijvoorbeeld reclame te zien is voor een NS-abonnement, is straks een advertentie te zien van een andere partij.

Hoeveel advertenties worden er getoond?
Per week is er één advertentie te zien. Die gaat mee in een vaste loop waarin reisinformatie voorop staat. In alle 137 intercity’s wordt dezelfde advertentie getoond.

Wat gaat NS doen met de opbrengsten van de advertenties?
NS gebruikt de opbrengsten voor investeringen voor de reiziger. Hierbij valt te denken aan de aanschaf van nieuwe treinen of vernieuwing van bestaande treinen. Met deze inkomsten kunnen we het treinkaartje betaalbaar houden.

Waarom gaat NS adverteren?
Adverteren is niet iets nieuws voor NS. Dit gebeurt bijvoorbeeld al in ons blad Spoor. Vanuit de markt is al heel lang de wens om in treinen te adverteren. Bij veel stad- en streekvervoerders wordt al geadverteerd op de schermen in tram, bus of metro. Omdat NS de reisbeleving voorop staat, kijken we goed naar de mogelijkheden en wat dit betekent voor de reiziger. Vanaf september wordt daarom eerst een pilot gedaan.

Wat voor advertenties ga ik zien?
De advertenties moeten aansluiten bij de reisbeleving en bij NS. Zo worden er geen aanstootgevende advertenties getoond en alleen advertenties die door iedereen gezien kunnen worden.


NS: 102 extra stations met reisassistentie

NS heeft hierover afspraken gemaakt met partners Ieder(in), Oogvereniging, de Roos Prommenschenkel Foundation en ProRail. Vorige maand nog werd Deventer Colmschate aan de lijst met reisassistentie toegevoegd. Met de start van de nieuwe dienstregeling op 15 december 2019 komen daar nog eens de volgende 10 stations bij Amsterdam Sciencepark, Zaandijk Zaanse Schans, Halfweg Zwanenburg, Kapelle Biezelinge, Heiloo, Den Haag Ypenburg, Amersfoort Schothorst, Hoorn Kersenboogerd, Veenendaal West en Grou-Jirnsum. Op dit moment ligt het voorstel bij de reizigersorganisaties verenigd in LOCOV ter goedkeuring. De volledige uitbreiding naar 245 stations wordt binnen 5 jaar afgerond.

Reizigers kunnen NS Reisassistentie aanvragen via de NS-app of via NS.nl. Dit hoeft slechts één uur van tevoren. Ook tijdens de reis kan de reiziger via de app met één druk op de knop contact met NS opnemen.

Nieuwe toegankelijke treinen, toegankelijke toiletten

Het toegankelijker maken van het openbaar vervoer is een gezamenlijke wens van NS en reizigers met een reisbeperking: Gelijkwaardige reismogelijkheden, zelfstandig waar het kan, met hulp waar nodig. NS-treinen hebben extra voorzieningen voor mensen met een beperking, zoals speciale ingangen, rolstoeltoiletten en priority seats. Naast reisassistentie is het in de nieuwe treinen, de Flirts en de SNG-Sprinters, het ook mogelijk om zelfstandig te reizen met een rolstoel of scootmobiel.

Stations met reisassistentie:

 

 


Welk station krijgt de titel β€œHet mooiste station van Nederland 2019”?

Vanaf woensdag 31 juli kun jij als NS reiziger stemmen op jouw favoriete station. Na een eerste selectie ronde door onze social volgers zijn er acht overgebleven. Wie weet krijgt jouw station wel de eretitel “Mooiste Station van Nederland 2019”.

U-p[dOm het stemmen extra gemakkelijk te maken is het mogelijk om te stemmen via de meest gebruikte sociale media platform. Op zowel Facebook, Instagram en Twitter is het mogelijk om te stemmen.

Op ieder kanaal plaatsen we een bundeling van de uitverkoren stations, waarbij je door middel van een “like” of “reactie-sticker” op jouw station kunt stemmen. Al die stemmen worden bij elkaar opgeteld en dat levert op woensdag 7 augustus een winnaar op. Jij stemt toch ook?

Alle informatie over de genomineerde stations is terug te vinden op het NS YouTube-kanaal. Je kunt stemmen op:

  • Amsterdam Amstel
  • Amsterdam Centraal
  • Den Haag Hollands Spoor
  • Eindhoven
  • “Hoofdstation” Groningen
  • Rotterdam Centraal
  • Utrecht Centraal
  • Valkenburg

Amsterdam Centraal in teken van Pride

Vanaf 27 juli t/m 4 augustus staat ook station Amsterdam Centraal in het teken van Pride Amsterdam. Tijdens piekmomenten rond Pride at the Beach en Canal Pride rijdt NS extra en langere treinen van en naar Amsterdam Centraal. De hele week wappert de regenboogvlag op het dak van het stationsgebouw, verandert het lichtobject in de centrale hal van roze naar de regenboogkleuren en serveert Smullers weer frites met roze fritessaus. Bij Lil'Amsterdam in de Amstelpassage is de expositie te zien van Pride Photo Award en het Transgender Museum van Stichting Lellebel. Bij de infobalie halverwege de passage kunnen bezoekers dagelijks terecht voor gratis rondleidingen.

Pride at the Beach

Op maandag 29 juli vindt Pride at the Beach plaats. NS rijdt tijdens piekmomenten een aantal extra treinen van station Amsterdam Centraal naar station Zandvoort aan Zee, waar het feest al op het stationsplein begint.

Canal Parade

Op zaterdag 3 augustus vindt de Canal Parade plaats in Amsterdam. De botenparade is zowel vanaf station Amsterdam Centraal als Amsterdam Amstel goed lopend bereikbaar. Tijdens de piekmomenten rijdt NS langere treinen. In het station worden reizigers door servicemedewerkers in roze outfits de weg naar het evenement gewezen.

Ook diverse winkels spelen in op de Pride. AH-to-Go wordt traditioneel AH to Gay en geeft roze fluitjes weg. Kiosk heeft regenbooglollies en de Railcatering een roze donut in de aanbieding. Wil je in stijl op de foto, dan kun je terecht in de IJ-passage die in Pride-sfeer is gebracht.

Voorbereid op reis

Voor een actueel reisadvies is de NS Reisplanner beschikbaar en de Reisplanner Xtra app. Check deze kort voor vertrek nogmaals voor de meest actuele informatie, ook in verband met geplande werkzaamheden.

Niet alle stations in Nederland zijn laat in de avond nog per trein bereikbaar. Houd daarom goed in de gaten welke trein je moet nemen om nog thuis te komen.

Iedereen welkom

NS streeft naar een inclusieve bedrijfscultuur waar iedereen gelijke kansen heeft. Bij ons is iedereen welkom, dat geldt voor reizigers en medewerkers. NS heeft sinds 2009 een eigen LHBTIQ-netwerk Trainbow.

 


❌