[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Gisteren β€” 7 Juli 2020Alle Nieuwskoppen

NS neemt maatregelen na onderzoek ontsporing

NS neemt structurele maatregelen in het onderhouds- en controleproces van 49 dubbeldekker-treinstellen van het type DDZ. Dat is één van de maatregelen die volgt uit het onderzoek naar de ontsporing van zo’n treintype nabij Den Haag Centraal op 2 januari van dit jaar.

De ontsporing ontstond door twee ernstig beschadigde wielen na een probleem met het remsysteem. De betreffende trein was recent volgens planning onderhouden. Uit onderzoek blijkt dat het incident kwam door een uitzonderlijke combinatie van factoren. Onder andere werd de betreffende trein vaker, dan voorzien was bij het opstellen van het onderhoudsregime, als Sprinter ingezet op één specifiek Sprintertraject. Op dit traject moet veel en hard geremd worden. Dit leidt tot meer slijtage aan de remblokken.

Om herhaling te voorkomen, neemt NS structurele maatregelen. Het onderhouds- en controleproces voor de DDZ-treinen is aangepast. Daarbij maakt NS voortaan gebruik van een systeem in de railinfrastructuur om de wieltemperatuur van passerende treinen te meten. Als de temperatuur te hoog wordt, is dat een signaal om de trein extra te controleren. Ten tweede wordt dit treintype niet meer als Sprinter ingezet op de meest intensieve Sprintertrajecten, waar de trein vaker harder moet remmen door het aantal tussenstations. Ook doen we aanpassingen aan de remmen van deze treinen. NS heeft zo’n 750 treinstellen in gebruik, 49 daarvan zijn DDZ-treinstellen. DDZ is het enige materieeltype dat als Sprinter én als Intercity dienst doet.

Het onderzoek is door NS gedeeld met Inspectie Leefomgeving en Transport, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Op donderdag 2 januari ontspoorde aan het begin van de middag nabij Den Haag Centraal een trein. De trein bestond uit twee aan elkaar gekoppelde treinstellen van het type DDZ. Het eerste rijtuig van het tweede treinstel liep uit de rails. De trein reed op dat moment circa 24 kilometer per uur. Direct na het incident werden uit voorzorg alle DDZ-treinen extra gecontroleerd en werden er al eerste maatregelen genomen. Er zijn tijdens deze controles geen vergelijkbare gevallen aangetroffen.


NS neemt maatregelen na onderzoek ontsporing

NS neemt structurele maatregelen in het onderhouds- en controleproces van 49 dubbeldekker-treinstellen van het type DDZ. Dat is één van de maatregelen die volgt uit het onderzoek naar de ontsporing van zo’n treintype nabij Den Haag Centraal op 2 januari van dit jaar.

De ontsporing ontstond door twee ernstig beschadigde wielen na een probleem met het remsysteem. De betreffende trein was recent volgens planning onderhouden. Uit onderzoek blijkt dat het incident kwam door een uitzonderlijke combinatie van factoren. Onder andere werd de betreffende trein vaker, dan voorzien was bij het opstellen van het onderhoudsregime, als Sprinter ingezet op één specifiek Sprintertraject. Op dit traject moet veel en hard geremd worden. Dit leidt tot meer slijtage aan de remblokken.

Om herhaling te voorkomen, neemt NS structurele maatregelen. Het onderhouds- en controleproces voor de DDZ-treinen is aangepast. Daarbij maakt NS voortaan gebruik van een systeem in de railinfrastructuur om de wieltemperatuur van passerende treinen te meten. Als de temperatuur te hoog wordt, is dat een signaal om de trein extra te controleren. Ten tweede wordt dit treintype niet meer als Sprinter ingezet op de meest intensieve Sprintertrajecten, waar de trein vaker harder moet remmen door het aantal tussenstations. Ook doen we aanpassingen aan de remmen van deze treinen. NS heeft zo’n 750 treinstellen in gebruik, 49 daarvan zijn DDZ-treinstellen. DDZ is het enige materieeltype dat als Sprinter én als Intercity dienst doet.

Het onderzoek is door NS gedeeld met Inspectie Leefomgeving en Transport, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Op donderdag 2 januari ontspoorde aan het begin van de middag nabij Den Haag Centraal een trein. De trein bestond uit twee aan elkaar gekoppelde treinstellen van het type DDZ. Het eerste rijtuig van het tweede treinstel liep uit de rails. De trein reed op dat moment circa 24 kilometer per uur. Direct na het incident werden uit voorzorg alle DDZ-treinen extra gecontroleerd en werden er al eerste maatregelen genomen. Er zijn tijdens deze controles geen vergelijkbare gevallen aangetroffen.


OuderAlle Nieuwskoppen

Nieuwe Cuyperstrap Amsterdam Centraal verbindt stationshal met metro

Wethouder Sharon Dijksma: ‘De trap zorgt er niet alleen voor dat reizigers sneller en comfortabel kunnen overstappen tussen metro, trein en bus, maar draagt ook bij aan betere spreiding van de reizigersstromen die samenkomen op dit ov-knooppunt. Bovendien kan je via de trap binnenkort ook binnendoor naar de nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de Prins Hendrikkade. Daardoor wordt reizen met de fiets van en naar het station nog aantrekkelijker.’

De bouw van de trap, vernoemd naar architect van het station Pierre Cuypers, werd gerealiseerd door de gemeente Amsterdam, in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam.

"Wij zijn blij met deze nieuwe snelle verbinding. De Cuyperstrap is een aantrekkelijke overdekte route voor onze reizigers die ook van de metro gebruikmaken", aldus John Riepen, manager station Amsterdam Centraal van NS.

Historie

In 1955 werd nagenoeg op dezelfde plek in de monumentale stationshal ook een trap gebouwd die via een tunnel onder de weg door naar het voorplein leidde. Toen de entree van het station in 1980 werd verbouwd, is deze weggehaald. 

Bouwen met beperkte overlast voor reizigers

Om tijdens de bouw de overlast voor reizigers tot een minimum te beperken, is er een doos om het werkterrein heen gebouwd en door NS voorzien van een lichtkunstwerk dat meekleurde tijdens evenementen. Het vormde tevens het welkomstbaken van het Amsterdam Light Festival afgelopen winter.

Technisch vernuft

Bij het realiseren van de trap, direct onder de vloer van de monumentale stationshal, kwam veel technisch vernuft kijken. De omgeving waarin werd gewerkt, zorgde voor grote uitdagingen. De trap moest gebouwd worden boven een metrotunnel, onder een historisch gebouw en op een plek waar de oorspronkelijke fundering sinds de aanleg van de Noord/Zuidlijntunnel, weg is.

De Cuyperstrap maakt onderdeel uit van het project De Entree. Dat voorziet in de vernieuwing van het gehele gebied aan de centrumzijde van Station Amsterdam Centraal. Het stationsgebouw zelf blijft ook in ontwikkeling. Zo gaat ProRail binnenkort de monumentale centrale hal, waar de Cuyperstrap op uit komt, vernieuwen.


Nieuwe Cuyperstrap Amsterdam Centraal verbindt stationshal met metro

Wethouder Sharon Dijksma: ‘De trap zorgt er niet alleen voor dat reizigers sneller en comfortabel kunnen overstappen tussen metro, trein en bus, maar draagt ook bij aan betere spreiding van de reizigersstromen die samenkomen op dit ov-knooppunt. Bovendien kan je via de trap binnenkort ook binnendoor naar de nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de Prins Hendrikkade. Daardoor wordt reizen met de fiets van en naar het station nog aantrekkelijker.’

De bouw van de trap, vernoemd naar architect van het station Pierre Cuypers, werd gerealiseerd door de gemeente Amsterdam, in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam.

"Wij zijn blij met deze nieuwe snelle verbinding. De Cuyperstrap is een aantrekkelijke overdekte route voor onze reizigers die ook van de metro gebruikmaken", aldus John Riepen, manager station Amsterdam Centraal van NS.

Historie

In 1955 werd nagenoeg op dezelfde plek in de monumentale stationshal ook een trap gebouwd die via een tunnel onder de weg door naar het voorplein leidde. Toen de entree van het station in 1980 werd verbouwd, is deze weggehaald. 

Bouwen met beperkte overlast voor reizigers

Om tijdens de bouw de overlast voor reizigers tot een minimum te beperken, is er een doos om het werkterrein heen gebouwd en door NS voorzien van een lichtkunstwerk dat meekleurde tijdens evenementen. Het vormde tevens het welkomstbaken van het Amsterdam Light Festival afgelopen winter.

Technisch vernuft

Bij het realiseren van de trap, direct onder de vloer van de monumentale stationshal, kwam veel technisch vernuft kijken. De omgeving waarin werd gewerkt, zorgde voor grote uitdagingen. De trap moest gebouwd worden boven een metrotunnel, onder een historisch gebouw en op een plek waar de oorspronkelijke fundering sinds de aanleg van de Noord/Zuidlijntunnel, weg is.

De Cuyperstrap maakt onderdeel uit van het project De Entree. Dat voorziet in de vernieuwing van het gehele gebied aan de centrumzijde van Station Amsterdam Centraal. Het stationsgebouw zelf blijft ook in ontwikkeling. Zo gaat ProRail binnenkort de monumentale centrale hal, waar de Cuyperstrap op uit komt, vernieuwen.


Dit zijn de leukste nieuwe Nederlandse apps van juni 2020

Door Redactie

Wat waren de leukste Nederlandse en Belgische apps van de maand juni 2020? iCulture zet de interessantste apps van juni 2020 voor je op een rijtje.

Het artikel Dit zijn de leukste nieuwe Nederlandse apps van juni 2020 verscheen voor het eerst op iCulture


Nieuwe liften en NS Reisassistentie op station Haarlem Spaarnwoude

NS en ProRail vinden gelijkwaardige reismogelijkheden belangrijk, zelfstandig waar dat kan, met hulp waar nodig. Daarom werken we hard aan een treinreis zonder obstakels. Dat gaat bij ProRail van gelijkvloerse perrons tot aan trapleuningen met braille-informatie. Maar ook, zoals hier, om liften en hellingbanen die drempelvrij toegang geven tot de perrons. Tegelijk heeft NS de assistentieverlening op dit station gestart, waardoor reizigers nu hulp kunnen krijgen bij het in-, over- en uitstappen.

Haarlem Spaarnwoude is het 144e station waar NS reisassistentie aanbiedt. Dit jaar volgen nog 24 stations waaronder in Noord-Holland: Overveen, Zaandam Kogerveld, Purmerend Overwhere, Bovenkarspel Flora en Santpoort Zuid. Voor 2025 zijn alle stations waar NS stopt voorzien van reisassistentie. Met de nieuwe liften is dit het 389e station dat drempelvrij is. ProRail heeft nog 11 stations te gaan en dan kan iedereen zich op elk station welkom voelen!


Nieuwe liften en NS Reisassistentie op station Haarlem Spaarnwoude

NS en ProRail vinden gelijkwaardige reismogelijkheden belangrijk, zelfstandig waar dat kan, met hulp waar nodig. Daarom werken we hard aan een treinreis zonder obstakels. Dat gaat bij ProRail van gelijkvloerse perrons tot aan trapleuningen met braille-informatie. Maar ook, zoals hier, om liften en hellingbanen die drempelvrij toegang geven tot de perrons. Tegelijk heeft NS de assistentieverlening op dit station gestart, waardoor reizigers nu hulp kunnen krijgen bij het in-, over- en uitstappen.

Haarlem Spaarnwoude is het 144e station waar NS reisassistentie aanbiedt. Dit jaar volgen nog 24 stations waaronder in Noord-Holland: Overveen, Zaandam Kogerveld, Purmerend Overwhere, Bovenkarspel Flora en Santpoort Zuid. Voor 2025 zijn alle stations waar NS stopt voorzien van reisassistentie. Met de nieuwe liften is dit het 389e station dat drempelvrij is. ProRail heeft nog 11 stations te gaan en dan kan iedereen zich op elk station welkom voelen!


NS verkent mogelijkheden financiΓ«le maatregelen, NS-top levert salaris in

NS heeft verkennende gesprekken gevoerd met vakbonden en de Centrale Ondernemingsraad (COR) over een maatregelenpakket voor een financieel gezond NS dat is ingericht op een samenleving na corona. NS’ers zijn vandaag geïnformeerd over de eerste denkrichtingen. De vakbonden en de COR raadplegen hierover hun achterban. Op basis daarvan gaan NS, de COR en de bonden als eventuele vervolgstap verder in gesprek. Onze inzet is erop gericht de reizigers weer volop te verwelkomen in de trein en op de stations. We houden onze ambitie vast als breed mobiliteitsbedrijf voor een duurzaam bereikbaar Nederland.

Eerder werd bekend dat NS verwacht over 5 jaar 4,7 miljard euro aan inkomsten mis te lopen als gevolg van de coronacrisis. NS verwacht, door ander reisgedrag en economische krimp, dat pas na 2024 de reizigersaantallen weer op het niveau van 2019 zijn. Ingrijpende maatregelen zijn noodzakelijk om het bedrijf hier op in te richten en weer financieel gezond te krijgen. Tot 2025 verwacht NS 1,4 miljard euro te moeten besparen. Dat is noodzakelijk om het treinkaartje ook in de toekomst betaalbaar te houden en noodzakelijke investeringen te kunnen blijven doen voor de reiziger.

Denkrichtingen financieel gezond NS
NS wordt de komende jaren een kleiner bedrijf. We willen wel graag dat alle NS’ers die nu een vast contract hebben, ook bij NS blijven. NS heeft meerdere denkrichtingen op papier gezet voor een breed maatregelenpakket. Met de COR en de vakbonden wil NS afspraken maken over een totaalpakket dat gaat over werkgarantie bij flexibiliteit, perspectief en scholing. Daarmee kunnen gedwongen ontslagen worden voorkomen. De afspraken over het totaalpakket gaan onder andere over de vraag hoe we zorgvuldig omgaan met veranderingen in functies, maar bijvoorbeeld ook over arbeidsvoorwaarden, pensioen en het Sociaal Plan.

NS houdt er rekening mee dat er tot 2025 ongeveer 2.300 arbeidsplaatsen verloren zullen gaan. In diezelfde periode (2020 - 2025) gaan ongeveer 2.500 NS’ers met pensioen. Deze functies kunnen we niet één op één uitwisselen, omdat er verschillen zijn tussen de functies die vrij komen en de functies die zullen verminderen. Het kan bijvoorbeeld wel betekenen dat collega’s andere werkzaamheden gaan verrichten, nieuwe vaardigheden leren en ervaring op doen in een andere functie. NS wil ook in de toekomst blijven investeren in scholing van collega’s.

NS-top levert salaris in
De Raad van Bestuur levert 10% van hun vaste salaris in. Ook de Raad van Commissarissen levert 10% van hun vergoeding in. Ze hebben hiertoe besloten vanwege de financiële impact van de coronacrisis op NS. Dit besluit over de beloning van de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen geldt vanaf heden tot en met december 2021. NS keert daarnaast over de jaren 2020 en 2021 voor het hoger management geen variabele beloning uit.

Los van de coronacrisis, zien de leden van de Raad van Bestuur van NS sinds hun aantreden al af van de variabele beloning. In 2016 is de zogenaamde topstructuur van NS vereenvoudigd. Toen is gestopt met de Executive Committee van acht leden en is NS gaan werken met een Raad van Bestuur met vijf leden. De Raad van Commissarissen bestaat uit 6 leden.

Vanaf 1 juli 2020 verwacht NS weer meer reizigers te verwelkomen. Tegelijkertijd hebben de afgelopen 3 maanden enorme impact gehad en duurt het naar verwachting nog jaren tot we weer de reizigersaantallen van het topjaar 2019 hebben.


NS verkent mogelijkheden financiΓ«le maatregelen, NS-top levert salaris in

NS heeft verkennende gesprekken gevoerd met vakbonden en de Centrale Ondernemingsraad (COR) over een maatregelenpakket voor een financieel gezond NS dat is ingericht op een samenleving na corona. NS’ers zijn vandaag geïnformeerd over de eerste denkrichtingen. De vakbonden en de COR raadplegen hierover hun achterban. Op basis daarvan gaan NS, de COR en de bonden als eventuele vervolgstap verder in gesprek. Onze inzet is erop gericht de reizigers weer volop te verwelkomen in de trein en op de stations. We houden onze ambitie vast als breed mobiliteitsbedrijf voor een duurzaam bereikbaar Nederland.

Eerder werd bekend dat NS verwacht over 5 jaar 4,7 miljard euro aan inkomsten mis te lopen als gevolg van de coronacrisis. NS verwacht, door ander reisgedrag en economische krimp, dat pas na 2024 de reizigersaantallen weer op het niveau van 2019 zijn. Ingrijpende maatregelen zijn noodzakelijk om het bedrijf hier op in te richten en weer financieel gezond te krijgen. Tot 2025 verwacht NS 1,4 miljard euro te moeten besparen. Dat is noodzakelijk om het treinkaartje ook in de toekomst betaalbaar te houden en noodzakelijke investeringen te kunnen blijven doen voor de reiziger.

Denkrichtingen financieel gezond NS
NS wordt de komende jaren een kleiner bedrijf. We willen wel graag dat alle NS’ers die nu een vast contract hebben, ook bij NS blijven. NS heeft meerdere denkrichtingen op papier gezet voor een breed maatregelenpakket. Met de COR en de vakbonden wil NS afspraken maken over een totaalpakket dat gaat over werkgarantie bij flexibiliteit, perspectief en scholing. Daarmee kunnen gedwongen ontslagen worden voorkomen. De afspraken over het totaalpakket gaan onder andere over de vraag hoe we zorgvuldig omgaan met veranderingen in functies, maar bijvoorbeeld ook over arbeidsvoorwaarden, pensioen en het Sociaal Plan.

NS houdt er rekening mee dat er tot 2025 ongeveer 2.300 arbeidsplaatsen verloren zullen gaan. In diezelfde periode (2020 - 2025) gaan ongeveer 2.500 NS’ers met pensioen. Deze functies kunnen we niet één op één uitwisselen, omdat er verschillen zijn tussen de functies die vrij komen en de functies die zullen verminderen. Het kan bijvoorbeeld wel betekenen dat collega’s andere werkzaamheden gaan verrichten, nieuwe vaardigheden leren en ervaring op doen in een andere functie. NS wil ook in de toekomst blijven investeren in scholing van collega’s.

NS-top levert salaris in
De Raad van Bestuur levert 10% van hun vaste salaris in. Ook de Raad van Commissarissen levert 10% van hun vergoeding in. Ze hebben hiertoe besloten vanwege de financiële impact van de coronacrisis op NS. Dit besluit over de beloning van de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen geldt vanaf heden tot en met december 2021. NS keert daarnaast over de jaren 2020 en 2021 voor het hoger management geen variabele beloning uit.

Los van de coronacrisis, zien de leden van de Raad van Bestuur van NS sinds hun aantreden al af van de variabele beloning. In 2016 is de zogenaamde topstructuur van NS vereenvoudigd. Toen is gestopt met de Executive Committee van acht leden en is NS gaan werken met een Raad van Bestuur met vijf leden. De Raad van Commissarissen bestaat uit 6 leden.

Vanaf 1 juli 2020 verwacht NS weer meer reizigers te verwelkomen. Tegelijkertijd hebben de afgelopen 3 maanden enorme impact gehad en duurt het naar verwachting nog jaren tot we weer de reizigersaantallen van het topjaar 2019 hebben.


Negentig procent van Nederlandse gemeenten krijgt vragen over gevaren 5G

Door Rene Frederick

Bijna negentig procent van de Nederlandse gemeenten heeft vragen gekregen over de potentiële gezondheidsrisico’s van het nieuwe 5G-netwerk. Dit blijkt maandag uit een rondgang van de NOS.

Sommige van deze vragen werden gesteld door inwoners van de betreffende gemeenten. In andere gevallen kwamen de vragen van anti-5G-initiatieven die meerdere instanties tegelijkertijd benaderen. Deze protestgroepen denken dat 5G slecht is voor de gezondheid.

Meerderheid gemeenten wil meer voorlichting 5G

Providers stellen vanaf dit jaar hun nieuwe 5G-netwerken beschikbaar. Deze netwerken bieden een hogere internetsnelheid met een snellere reactietijd als een smartphone deze techniek ondersteunt. Van de ondervraagde gemeenten zegt 58 procent behoefte te hebben aan meer voorlichting over 5G. 11 procent heeft die behoefte niet, terwijl 31 procent daar geen mening over heeft.

Geen gezondheidseffect 5G

Volgens experts heeft 5G geen effect op de gezondheid, omdat de straling niet sterk genoeg is om menselijke cellen aan te tasten. De rechter bepaalde onlangs dat het Nederlandse 5G-netwerk daarom ook gebouwd mag worden. In de afgelopen maanden zijn meerdere 5G-zendmasten in brand gestoken.

Bron: NOS, NU.nl

Het bericht Negentig procent van Nederlandse gemeenten krijgt vragen over gevaren 5G verscheen eerst op ChannelConnect.

Ingrijpende werkzaamheden aan spoor rond Amsterdam Amstel

De populariteit van steden blijft groeien, evenals het aantal reizigers en goederen. Ook in Amsterdam en omgeving. Openbaar vervoer helpt de stad 24 uur per dag toegankelijk en leefbaar te houden. Het spoor – zowel metro als trein - is cruciaal voor de mobiliteit in Nederland. Om de infrastructuur klaar te maken voor de reizigersgroei van de toekomst past ProRail het spoor aan. 

In deze animatie zie je wat er allemaal gaat gebeuren: 

Wat houden de werkzaamheden in?

Op de Amstelstroomlaan in Amsterdam komt een tunnel onder twee treinsporen en zeven metrosporen. Deze zal twee woonwijken met elkaar gaan verbinden: het Bajes- en het Amstelkwartier. Station Amsterdam Amstel krijgt een nieuwe trap waardoor meer reizigers sneller de trein in en ook uit kunnen stappen. Bij station Amsterdam Muiderpoort worden nieuwe seinen en enkele nieuwe wissels aangelegd.

Gevolgen voor reizigers en reisadvies

Van 14 tot 30 juli is er daarom geen treinverkeer mogelijk tussen de stations Amsterdam Bijlmer ArenA en Amsterdam Centraal, beperkt metroverkeer op Amsterdam Amstel, en geen metroverkeer tussen Amsterdam Amstel - van der Madeweg. Van Amsterdam Centraal richting Amsterdam Muiderpoort en Weesp is er wel treinverkeer mogelijk, behalve op zondag 19 juli.

Reizigers tussen Amsterdam en Utrecht moeten rekening houden met werkzaamheden aan de oude Demka spoorbrug van 14 t/m 23 juli. Dit betekent dat er geen Sprinters rijden tussen Breukelen en Utrecht Centraal, hiervoor worden bussen ingezet.

Daarnaast moeten reizigers rekening houden met extra reistijd en drukte in het vervangende vervoer, op de omreisroute en bij de (tijdelijke) bushaltes, mede door de speciale Coronamaatregelen in het OV.

NS en GVB raden reizigers aan om kort voor vertrek hun reis te plannen in de Reisplanner of App voor een actueel reisadvies.

Van drie jaar naar 16 dagen

Omdat Prorail op verschillende locaties in Amsterdam tegelijk aan het werk gaat, heeft dit een behoorlijke impact op het reizigersvervoer. Toch is ervoor gekozen om de werkzaamheden tegelijk te doen om de overlast te beperken. Nu duren deze 16 dagen. Als ze los van elkaar waren gepland zouden er ruim twintig verschillende werkzaamheden nodig zijn geweest die drie jaar in beslag hadden genomen.

Samenwerkende partijen

Bij deze 16-daagse werkzaamheden zijn verschillende partijen betrokken: ProRail, NS, GvB, MET, gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam (VRA). Aannemers die betrokken zijn bij de werkzaamheden tijdens de buitendienststelling zijn: BAM en Strukton.


Ingrijpende werkzaamheden aan spoor rond Amsterdam Amstel

De populariteit van steden blijft groeien, evenals het aantal reizigers en goederen. Ook in Amsterdam en omgeving. Openbaar vervoer helpt de stad 24 uur per dag toegankelijk en leefbaar te houden. Het spoor – zowel metro als trein - is cruciaal voor de mobiliteit in Nederland. Om de infrastructuur klaar te maken voor de reizigersgroei van de toekomst past ProRail het spoor aan. 

In deze animatie zie je wat er allemaal gaat gebeuren: 

Wat houden de werkzaamheden in?

Op de Amstelstroomlaan in Amsterdam komt een tunnel onder twee treinsporen en zeven metrosporen. Deze zal twee woonwijken met elkaar gaan verbinden: het Bajes- en het Amstelkwartier. Station Amsterdam Amstel krijgt een nieuwe trap waardoor meer reizigers sneller de trein in en ook uit kunnen stappen. Bij station Amsterdam Muiderpoort worden nieuwe seinen en enkele nieuwe wissels aangelegd.

Gevolgen voor reizigers en reisadvies

Van 14 tot 30 juli is er daarom geen treinverkeer mogelijk tussen de stations Amsterdam Bijlmer ArenA en Amsterdam Centraal, beperkt metroverkeer op Amsterdam Amstel, en geen metroverkeer tussen Amsterdam Amstel - van der Madeweg. Van Amsterdam Centraal richting Amsterdam Muiderpoort en Weesp is er wel treinverkeer mogelijk, behalve op zondag 19 juli.

Reizigers tussen Amsterdam en Utrecht moeten rekening houden met werkzaamheden aan de oude Demka spoorbrug van 14 t/m 23 juli. Dit betekent dat er geen Sprinters rijden tussen Breukelen en Utrecht Centraal, hiervoor worden bussen ingezet.

Daarnaast moeten reizigers rekening houden met extra reistijd en drukte in het vervangende vervoer, op de omreisroute en bij de (tijdelijke) bushaltes, mede door de speciale Coronamaatregelen in het OV.

NS en GVB raden reizigers aan om kort voor vertrek hun reis te plannen in de Reisplanner of App voor een actueel reisadvies.

Van drie jaar naar 16 dagen

Omdat Prorail op verschillende locaties in Amsterdam tegelijk aan het werk gaat, heeft dit een behoorlijke impact op het reizigersvervoer. Toch is ervoor gekozen om de werkzaamheden tegelijk te doen om de overlast te beperken. Nu duren deze 16 dagen. Als ze los van elkaar waren gepland zouden er ruim twintig verschillende werkzaamheden nodig zijn geweest die drie jaar in beslag hadden genomen.

Samenwerkende partijen

Bij deze 16-daagse werkzaamheden zijn verschillende partijen betrokken: ProRail, NS, GvB, MET, gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam (VRA). Aannemers die betrokken zijn bij de werkzaamheden tijdens de buitendienststelling zijn: BAM en Strukton.


Nederlandse verkeersdrukte is alweer op pre-coronaniveau

De verkeersdrukte op de Nederlandse wegen neemt langzaam toe. In een aantal provincies - waaronder Overijssel en Zuid-Holland - is het niveau van voor de coronacrisis zelfs alweer bereikt.

Video: NS Weekly

NS Weekly 2 juli 2020:

0:37 Beste reiziger - welkom terug! https://nieuws.ns.nl/beste-reizigers-welkom-terug/
1:29 Weer terug - ruimte met regels https://www.ns.nl/uitgelicht/corona
1:45 Stijging - internationale reizigers https://nieuws.ns.nl/verkoop-internationale-treintickets-trekt-weer-aan/
2:08 Fiets ‘m erin - megastalling bij Haags station https://nieuws.ns.nl/een-na-grootste-fietsenstalling-van-nederland-geopend-bij-den-haag-centraal/
2:37 Verkennen - Besparingsmogelijkheden https://nieuws.ns.nl/ns-verkent-mogelijkheden-financiele-maatregelen-ns-top-levert-salaris-in/
3:15 Ultieme trein-tv - Maximaal genieten van uitzicht
4:17 Afgelopen week - omgewaaide bomen
4:39 Komende week - werkzaamheden https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/
5:24 Treinuitje van de week: Spoorwegmuseum

Bekijk eerdere afleveringen van NS Weekly:


Video: NS Weekly

NS Weekly 2 juli 2020:

0:37 Beste reiziger - welkom terug! https://nieuws.ns.nl/beste-reizigers-welkom-terug/
1:29 Weer terug - ruimte met regels https://www.ns.nl/uitgelicht/corona
1:45 Stijging - internationale reizigers https://nieuws.ns.nl/verkoop-internationale-treintickets-trekt-weer-aan/
2:08 Fiets ‘m erin - megastalling bij Haags station https://nieuws.ns.nl/een-na-grootste-fietsenstalling-van-nederland-geopend-bij-den-haag-centraal/
2:37 Verkennen - Besparingsmogelijkheden https://nieuws.ns.nl/ns-verkent-mogelijkheden-financiele-maatregelen-ns-top-levert-salaris-in/
3:15 Ultieme trein-tv - Maximaal genieten van uitzicht
4:17 Afgelopen week - omgewaaide bomen
4:39 Komende week - werkzaamheden https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/
5:24 Treinuitje van de week: Spoorwegmuseum

Bekijk eerdere afleveringen van NS Weekly:


❌