[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 21 Mei 2019Alle Nieuwskoppen
OuderAlle Nieuwskoppen

Contargo zet elektrische DAF’s in bij voor- en natransport

Door MdV

Om containervervoer nog milieuvriendelijker te maken, zet container-operator Contargo nu ook elektrische trucks in voor het voor- en natransport vanaf de containerterminals langs de Rijn. DAF Trucks heeft maandag 6 mei de eerste twee volledig elektrische CF-trucks geleverd aan Contargo in Duitsland.

  • Tot 89% CO2-reductie als containerterminals op groene stroom draaien
  • DAF CF Electric heeft actieradius van 100 km

Door Patrick Naaraat

Contargo is een dochteronderneming van de Rhenus Group. De DAF’s CF Electric met VDL E-Power worden ingezet voor containertransport van en naar lokale terminals in de regio Nederrijn. De twee trucks voor Contargo zijn de eerste elektrische DAF-trucks in Duitsland en de zesde en zevende die deelnemen aan een uitgebreide veldtest.

‘Het is overduidelijk dat de transportsector aan de vooravond staat van een grote transitie’, zei verkoopdirecteur Richard Zink van DAF Trucks bij de officiële sleuteloverdracht. ‘Het motto van Contargo is “Take the better route” en ik ben bijzonder trots dat we deze missie kunnen ondersteunen en met twee elektrische DAF’s. Die zijn “the better route”, aangezien de elektrische truck in steeds meer steden de norm zal worden, overal in Europa.

‘We zijn ook verheugd dat we onze ervaring met elektrische trucks verder kunnen vergroten in samenwerking met een gerenommeerd bedrijf als Rhenus. De data die we verzamelen over zowel de technologie als de operationele inzet, zullen bijdragen aan de specificaties voor de uiteindelijke productiemodellen, zodat we er zeker van zijn dat die naadloos aansluiten op de eisen van de markt.’

Meer e-trucks

Volgens managing director Jürgen Albersmann van Contargo past de aanschaf van elektrische trucks in het voornemen om tegen 2050 CO2-vrij te opereren. ‘Deze trucks vormen een belangrijke stap richting dit ambitieuze doel.’
De elektrische vrachtwagens krijgen hun thuisbasis in Duisburg. Het beheer van de trucks wordt uitgevoerd door Rhenus Trucking, optredend als dienstverlener voor Contargo.

De eerste twee e-trucks gaan met containers rijden voor DIT (Duisburg Intermodal Terminal). Daarnaast gaat Contargo dit jaar ook vier 44-tons e-trucks (2 van Framo en 2 van Eforce) leveren aan de Contargo-terminals in Neuss en Emmerich.
‘Hier wordt geïnvesteerd in innovatieve technologie’, zei verkeersminister Hendrik Wüst van Nordrhein-Westfalen, die bij de overdracht aanwezig was. ‘Dat is goed voor het milieu en het versterkt tevens de economie in Nordrhein-Westfalen. Van de ervaringen die Contargo de komende jaren opdoet met de e-truck-vloot kunnen ook andere bedrijven profiteren.’

Pionieren

Volgens bestuurder Michael Viefers wil Rhenus graag pionieren op het gebied van milieuvriendelijke logistiek. Wij testen graag nieuwe technologieën. We staan open voor alle innovaties en gaan onze vloot in het belang van onze klanten continu verder verduurzamen. Of dat nu met accu’s, waterstof, LNG of CNG is.’
Sascha Hähnke, directeur Rhenus Trucking: ‘Wij willen met onze klant Contargo een innovatieve weg bewandelen, die momenteel nog geen enkele andere logistiek dienstverlener is ingeslagen. De bestelde trucks zijn de eerste e-trucks in Duitsland. We geven hiermee het signaal dat deze technologie toekomst heeft.’

Minder uitstoot

Ook Kristin Kahl van de afdeling Sustainable Solutions bij Contargo benadrukte dat Rhenus de transitie naar CO2-vrij vervoer serieus neemt. ‘Aangezien vooral vrachtwagens en ook schepen de meeste CO2 uitstoten, beginnen we daar. Met deze zes e-trucks zal de CO2-uitstoot ten opzichte van dieselvrachtwagens – zelfs bij het gebruik van conventionele stroom – tenminste 38% afnemen. Als alle betrokken terminals volledig op groene stroom zijn overgegaan, zal de CO2-uitstoot met 89% zijn afgenomen.’

Met een jaarlijks transportvolume van twee miljoen teu behoort Contargo tot de grote logistieke containernetwerken in Europa. Contargo integreert het containervervoer tussen de westelijke zeehavens, de Duitse Noordzeehavens en het Europese achterland. De onderneming exploiteert in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland 24 containerterminals en heeft zeven vestigingen in Duitsland, Nederland en België. Ze heeft eigen scheeps- en spoordiensten. De 1133 medewerkers realiseerden in 2018 een jaaromzet van 534 miljoen euro. De Rhenus Group als geheel is goed voor een jaaromzet van 4,8 miljard euro, opereert vanuit meer dan 610 locaties wereldwijd en heeft 29.000 medewerkers.

Over de DAF CF Electric

De DAF CF Electric is een volledig elektrische 4×2 trekker, ontwikkeld voor ladingen tot 37 ton in stedelijke gebieden, waar enkel- of dubbelassige trailers de norm zijn.

Het voertuig is gebaseerd op de DAF CF – ‘International Truck of the Year 2018’ – en opereert volledig elektrisch met VDL’s E-Power Technology. De kern van zijn intelligente aandrijflijn is een 210 kilowatt elektromotor, aangedreven door een lithium-ion batterijpakket met een totale capaciteit van 170 kilowattuur. De CF heeft een actieradius van zo’n 100 kilometer, afhankelijk van het gewicht van de lading, wat hem geschikt maakt voor ‘zero emission’ transport in stedelijke gebieden. De batterijen hebben een 30-minuten snellaadfunctie en volledig opladen duurt maar anderhalf uur.

DAF CF Electric
Gewicht trekker: 9700 kilo
Elektromotor: 210 kW
Koppel: 2000 Nm
Batterijcapaciteit: 170 kWh
Actieradius: tot 100 km
Snelladen batterijen: 30 minuten
Volledig opladen: 1,5 uur


Europese Commissie zet ontgasverbod op agenda van lidstaten

Door DvdM

Nederland en andere EU-lidstaten zijn verantwoordelijk voor de naleving van EU-luchtkwaliteitsnormen, dus ook voor het varend ontgassen en de negatieve gevolgen daarvan op de luchtkwaliteit. Dat zegt Europees commissaris Karmenu Vella (Milieu) in antwoord op schriftelijke vragen van VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal. 

De Europese Commissie zal de kwestie rondom het verbod op varend ontgassen aankaarten bij de verschillende Europese lidstaten, belooft Vella in zijn beantwoording.

Nagtegaal stelde schriftelijke vragen naar aanleiding van mediaberichten dat grote (Duitse) binnenvaartrederijen hun schippers instructies geven waar op de Gelderse rivieren zij het beste hun gifstoffen in de buitenlucht konden dumpen. Ook de Rotterdamse haven heeft te maken met deze ‘ontgassings’-problematiek, waarbij de lokale VVD al concrete maatregelen heeft gepresenteerd om daar een einde aan te maken.

Stinklucht

Nagtegaal: ‘Giftige stoffen horen niet in de buitenlucht, niet in Rotterdam en ook niet in Gelderland. Dan vind ik het onbestaanbaar dat Duitse schepen de opdracht te krijgen hun luchten te lozen in de Gelderse buitenlucht. We doen er alles aan om Nederland schoner achter te laten voor de volgende generaties. Dan weiger ik om in de stinklucht van de Duitse schippers te zitten. Ook Duitsland moet zijn steentje bijdragen. Daarom is het zo belangrijk dat de Europese Commissie hier zijn aandacht op richt.’

Eurocommissaris voor Milieu, maritieme zaken en visserij Karmenu Vella erkent de negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit door het varend ontgassen en zet deze ook op de agenda van de zogeheten schoneluchtdialogen. ‘Dat is een goed begin, en nu moeten we ervoor zorgen dat alle lidstaten er werk van gaan maken! Dit is typisch een onderwerp waarvoor we de Europese Unie hebben, zodat deze stinkluchten snel uit Nederland verdwijnen’, zegt Caroline Nagtegaal. Voor zij in 2017 in het Europees Parlement werd gekozen, liep ze zich al sinds 2010 ‘warm’ bij het Havenbedrijf Rotterdam en de luchthaven Schiphol. ‘Als ik op 23 mei voor een nieuwe termijn in het Europees Parlement verkozen wordt, staat dit onderwerp hoog op mijn prioriteitenlijst.’

Op alle bestuurslagen

Het Rotterdamse raadslid Dieke van Groningen (VVD), initiatiefnemer van het verbod op varend ontgassen, is blij met alle aandacht voor het verbod op varend ontgassen. ‘Dit onderwerp raakt niet alleen de Rotterdamse haven, maar heel Nederland. Dan is het mooi om te zien dat we op alle bestuurslagen, van gemeente tot aan het Europees Parlement, hiervoor aandacht hebben en zo het probleem kunnen oplossen.’

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) heeft naar aanleiding van schriftelijke vragen van VVD-Tweede Kamerlid Remco Dijkstra al laten weten dat wat haar betreft een verbod op varend ontgassen er zo snel mogelijk komt. ‘Het moet dan wel redelijkerwijs mogelijk zijn om daaraan te voldoen’, aldus Van Nieuwenhuizen. Zij wacht op voorstellen van de Taskforce Ontgassen om de aanpassing van het internationale Scheepsafvalstoffenverdrag nog voor het eind van dit jaar te vertalen in nationale wetgeving. (DvdM)

Zeehavens willen samen CO2 opslaan in Noordzeebodem

Door MdV

De havens van Rotterdam, Antwerpen en North Sea Port (Gent-Terneuzen-Vlissingen) onderzoeken de mogelijkheden om gezamenlijk CO2 te gaan opvangen en opslaan in oude gasvelden op de Noordzee.

Dat hebben de havens maandag 6 mei bekendgemaakt. Het project heet CO2TransPorts. De EU is om subsidie gevraagd voor onder meer de aanleg van de benodigde infrastructuur. Bedoeling is de CO2 per pijpleiding te vervoeren.

Genoemde havens zijn verantwoordelijk voor een derde van de totale CO2-uitstoot in de Benelux. Het gaat om ruim 60 miljoen ton per jaar. Daarvan zou zo’n 10 miljoen ton kunnen worden opgeslagen in oude gasvelden. Ook wordt gekeken naar andere mogelijkheden, zoals levering aan de kastuinbouw. CO2 kan daar worden benut om planten sneller te laten groeien.
Rotterdam werkt overigens al langer aan een systeem om CO2 uit de lucht te halen en is al bezig met de aanleg van een pijpleidingstelsel onder de noemer Porthos. De infrastructuur voor de gezamenlijke CO2-opvang moet tegen 2026 gereed zijn.

Scheepssloperij Hoeben vecht dwangsom met succes aan

Door MdV

Scheepssloperij Hoeben RDM in Kampen hoeft een dwangsom van 10.000 euro voor een oliemorsing niet te betalen. Dat heeft de rechtbank in Zwolle donderdag 9 mei bepaald. De opgelegde boete was aanvankelijk 10 keer zo hoog, maar de gemeente Kampen stapelde fout op fout.

Hoeben Materieel en Vastgoed BV kreeg aanvankelijk een dwangsom van 100.000 euro voor 20 overtredingen van de Milieuwet. Het ging telkens om een grotere hoeveelheid olie in het oppervlaktewater rond de sloperij dan is toegestaan. Volgens de vergunning mag dat hooguit 50 milligram per liter water zijn. Telkens wanneer die norm werd overschreden, maakte het bedrijf hiervan melding bij de gemeente. Maar die kon helemaal geen dwangsom van 100.000 euro vorderen.

Volgens de vergunning is het maximumbedrag gesteld op de helft daarvan. De gemeente stelde dat bij, maar vorderde die dwangsom vervolgens te laat in. Volgens Hoeben is nu de gehele dwangsom verjaard, terwijl de gemeente volhield dat nog een bedrag van 10.000 euro openstond. Dat was voor een lozing op 11 december vorig jaar. In plaats van de 50 milligram olie per liter water, zat er volgens het waterschap 365 milligram olie in.

De situatie bij de scheepssloperij is intussen aanzienlijk verbeterd, bevestigen zowel het bedrijf als de gemeente. Nieuwe dwangsommen ‘zitten niet in de pijplijn’, zei een jurist van de gemeente Kampen. Advocaat Siebrand Maakal benadrukte ook na de zitting dat Hoeben fors heeft geïnvesteerd in het terrein om dergelijke lozingen voortaan te voorkomen. ‘Het is een vervelende periode geweest voor het bedrijf. We willen dit afsluiten en terug naar de normale verhoudingen met het bevoegd gezag.’
Op milieugebied loopt Hoeben voorop in Nederland, zegt de advocaat. Het bedrijf investeerde 250.000 euro in onder meer een vloeistofdichte vloer op het terrein aan de Olsokade. Afscheidingen langs het terrein fungeren als keermuren.

Vonnis

De bestuursrechter heeft de gemeente nu in het ongelijk gesteld. Dat Hoeben op 7, 11, 19 en 24 april en nogmaals op 15 mei 2017 overtredingen pleegde, wordt niet betwist. Met die overtredingen was het maximumbedrag voor de dwangsom – 50.000 euro – ‘volgelopen’. Dat betekent dat overtredingen na 15 mei niet hoeven te worden betaald. Hoeben hoeft dus geen 10.000 euro dwangsom te betalen voor een overtreding in december vorig jaar. De gemeente had daarnaast een jaar de tijd om die 50.000 euro te innen, maar deed dat te laat. Zodat Hoeben per saldo geen boete hoeft te betalen.

❌