[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Gisteren โ€” 4 Juni 2020Alle Nieuwskoppen

NS en ProRail bieden helpende handjes aan reizigers op het station

NS en ProRail gaan reizigers Helpende Handjes bieden om ze te verwelkomen op het station en te helpen om verantwoord te reizen. Op Utrecht Centraal staan deze week al medewerkers van NS en ProRail met speciale borden die aangeven hoe je verantwoord kunt reizen en om je te helpen herinneren een mondkapje op te zetten in de trein. Daar werd zo positief op gereageerd, dat dit de komende anderhalve week wordt uitgebreid naar andere stations in Nederland.

Op de stations zijn allerlei hulpmiddelen te vinden om de anderhalve meter afstand goed te kunnen houden. Zo wordt reizigers geadviseerd om op het perron vijf tegels tussen elkaar te laten, op de roltrap vier treden afstand te houden en rechts te houden in de stationshal. Daarnaast zijn de Helpende Handjes te vinden op de schermen op de stations.

De komende dagen komen reizigers de Helpende Handjes onder andere tegen op de stations Amsterdam Zuid, Rotterdam Centraal, Arnhem Centraal, Leiden Centraal en Den Haag Centraal. Daarna volgen er nog meer stations.

De boodschap van de ov-sector blijft: het openbaar vervoer is geen uitje, reis alleen als dat echt niet anders kan.

Onderstaande foto's zijn met bronvermelding van NS gratis te gebruiken.


NS en ProRail bieden helpende handjes aan reizigers op het station

NS en ProRail gaan reizigers Helpende Handjes bieden om ze te verwelkomen op het station en te helpen om verantwoord te reizen. Op Utrecht Centraal staan deze week al medewerkers van NS en ProRail met speciale borden die aangeven hoe je verantwoord kunt reizen en om je te helpen herinneren een mondkapje op te zetten in de trein. Daar werd zo positief op gereageerd, dat dit de komende anderhalve week wordt uitgebreid naar andere stations in Nederland.

Op de stations zijn allerlei hulpmiddelen te vinden om de anderhalve meter afstand goed te kunnen houden. Zo wordt reizigers geadviseerd om op het perron vijf tegels tussen elkaar te laten, op de roltrap vier treden afstand te houden en rechts te houden in de stationshal. Daarnaast zijn de Helpende Handjes te vinden op de schermen op de stations.

De komende dagen komen reizigers de Helpende Handjes onder andere tegen op de stations Amsterdam Zuid, Rotterdam Centraal, Arnhem Centraal, Leiden Centraal en Den Haag Centraal. Daarna volgen er nog meer stations.

De boodschap van de ov-sector blijft: het openbaar vervoer is geen uitje, reis alleen als dat echt niet anders kan.

Onderstaande foto's zijn met bronvermelding van NS gratis te gebruiken.


OuderAlle Nieuwskoppen

5 weetjes over het nieuwe station Rotterdam Alexander

Vandaag, dinsdag 2 juni, gingen de deuren van het nieuwe stationsgebouw van Rotterdam Alexander open. Reizigers konden voor het eerst het stationsgebouw zelf van binnen bekijken. Omdat reizigers nu het openbaar vervoer alleen gebruiken voor een noodzakelijke reis, was het vandaag nog niet erg druk. We hopen snel weer iedereen te kunnen verwelkomen in het station. Tot die tijd delen wij graag foto's en filmpjes om alle reizigers het station toch te kunnen laten zien. 

Om ook je kennis van het gebouw op te vijzelen hebben we 5 weetjes over station Rotterdam Alexander op een rijtje gezet. 

1. Van beton naar glas
Het eerste stationsgebouw was een simpel, zeshoekig gebouwtje en werd gebouwd in 1968. In 1983 werd het station aangesloten op het metronetwerk en werd er een nieuw stationsgebouw neergezet. In het gebouw waren loketten aanwezig, die later werden vervangen door een AH to go. Het station had roltrappen en liften naar de perrons en de perrons waren voorzien van lange perronkappen. Uit onderzoek onder reizigers bleek dat ze zich niet altijd even veilig voelden op het station. Daarom heeft het nieuwe station glazen liften, is er zicht vanuit de stationshal op de metroperrons en is ook de gevel van het station helemaal van glas, zodat er veel meer overzicht is in het gebouw en op het voorplein. 

2. Veel reizigers en meer poortjes
Station Rotterdam Alexander is qua reizigersaantallen, na Centraal en Blaak, het derde station van Rotterdam. In een normale situatie stappen 37.000 reizigers op een werkdag op dit station in bus, metro of trein. Reden dus om een nieuw stationsgebouw te bouwen met meer faciliteiten, zoals winkels, en meer poortjes. Het aantal in- en uitcheckpoortjes op de treinperrons is verdubbeld en ook bij de metroperrons staan straks meer poortjes om reizigers de ruimte te geven en voor een snelle doorstroom. 

3. Heel veel staal en plafondplaatjes
De staalconstructie van het gebouw weegt maar liefst 150.000 kilo. Het zwaarste spant weegt 3646 kilo en overspant het metrospoor. In het stationsgebouw zijn de plafonds deels voorzien van metalen plafondstrips. Deze hebben niet alleen een zonnige, koperen kleur, ze zijn ook gemaakt in het zonnige Italie.

4. Groen dak
Het stationsgebouw heeft een groen dak. Het dak is bedekt 1440 vierkante meter met verschillende soorten sedumplantjes. Deze zorgen voor isolatie, maar ook voor verdeling van water bij een stevige regenbui. Het regenwater komt op die manier gedoseerd het riool in.

5. Terug naar de tekentafel
Het nieuwe ontwerp van de hal is gemaakt op basis van bouwtekeningen uit archieven. Tijdens de bouw bleek de constructie van het gebouw niet overeen te komen met de tekeningen en moesten er aanpassingen worden gedaan aan het ontwerp. Ook kabels en leidingen om het station lagen veel dieper dan gedacht. Terug naar de tekentafel en flink doorwerken dus! De bouw duurt mede hierdoor langer. Tot de zomer wordt er nog volop gewerkt aan het afbouwen van onder andere de loopbrug tussen metro en treinperron, de winkels en het voorplein. 


5 weetjes over het nieuwe station Rotterdam Alexander

Vandaag, dinsdag 2 juni, gingen de deuren van het nieuwe stationsgebouw van Rotterdam Alexander open. Reizigers konden voor het eerst het stationsgebouw zelf van binnen bekijken. Omdat reizigers nu het openbaar vervoer alleen gebruiken voor een noodzakelijke reis, was het vandaag nog niet erg druk. We hopen snel weer iedereen te kunnen verwelkomen in het station. Tot die tijd delen wij graag foto's en filmpjes om alle reizigers het station toch te kunnen laten zien. 

Om ook je kennis van het gebouw op te vijzelen hebben we 5 weetjes over station Rotterdam Alexander op een rijtje gezet. 

1. Van beton naar glas
Het eerste stationsgebouw was een simpel, zeshoekig gebouwtje en werd gebouwd in 1968. In 1983 werd het station aangesloten op het metronetwerk en werd er een nieuw stationsgebouw neergezet. In het gebouw waren loketten aanwezig, die later werden vervangen door een AH to go. Het station had roltrappen en liften naar de perrons en de perrons waren voorzien van lange perronkappen. Uit onderzoek onder reizigers bleek dat ze zich niet altijd even veilig voelden op het station. Daarom heeft het nieuwe station glazen liften, is er zicht vanuit de stationshal op de metroperrons en is ook de gevel van het station helemaal van glas, zodat er veel meer overzicht is in het gebouw en op het voorplein. 

2. Veel reizigers en meer poortjes
Station Rotterdam Alexander is qua reizigersaantallen, na Centraal en Blaak, het derde station van Rotterdam. In een normale situatie stappen 37.000 reizigers op een werkdag op dit station in bus, metro of trein. Reden dus om een nieuw stationsgebouw te bouwen met meer faciliteiten, zoals winkels, en meer poortjes. Het aantal in- en uitcheckpoortjes op de treinperrons is verdubbeld en ook bij de metroperrons staan straks meer poortjes om reizigers de ruimte te geven en voor een snelle doorstroom. 

3. Heel veel staal en plafondplaatjes
De staalconstructie van het gebouw weegt maar liefst 150.000 kilo. Het zwaarste spant weegt 3646 kilo en overspant het metrospoor. In het stationsgebouw zijn de plafonds deels voorzien van metalen plafondstrips. Deze hebben niet alleen een zonnige, koperen kleur, ze zijn ook gemaakt in het zonnige Italie.

4. Groen dak
Het stationsgebouw heeft een groen dak. Het dak is bedekt 1440 vierkante meter met verschillende soorten sedumplantjes. Deze zorgen voor isolatie, maar ook voor verdeling van water bij een stevige regenbui. Het regenwater komt op die manier gedoseerd het riool in.

5. Terug naar de tekentafel
Het nieuwe ontwerp van de hal is gemaakt op basis van bouwtekeningen uit archieven. Tijdens de bouw bleek de constructie van het gebouw niet overeen te komen met de tekeningen en moesten er aanpassingen worden gedaan aan het ontwerp. Ook kabels en leidingen om het station lagen veel dieper dan gedacht. Terug naar de tekentafel en flink doorwerken dus! De bouw duurt mede hierdoor langer. Tot de zomer wordt er nog volop gewerkt aan het afbouwen van onder andere de loopbrug tussen metro en treinperron, de winkels en het voorplein. 


Nieuwe stationshal Rotterdam Alexander op 2 juni open

Dinsdag 2 juni gaat de nieuwe stationshal open. Reizigers lopen dan via de hal van en naar de treinperrons. Ook metroperron Oost – de metro richting Binnenhof/Nesselande – is direct vanuit de stationshal bereikbaar. De tijdelijke trappen en liften naar de treinperrons worden op hetzelfde moment afgesloten. De nieuwe toegang naar metroperron West – de metro richting Schiedam – en de loopbrug over de metrosporen nemen we naar verwachting een maand later in gebruik. Ook vinden er nog restwerkzaamheden plaats. Ook na de ingebruikname van de nieuwe hal geldt vanwege het coronavirus nog steeds het dringende advies om alleen met het OV te reizen als dit strikt noodzakelijk" rel="nofollow" target="_blank">zakelijk is.

Nieuwe stationshal
Afgelopen maanden is er hard gewerkt om de bouw van de nieuwe stationshal af te ronden. Na het monteren van de gevels stortte de aannemer de vloeren en monteerden zij het kenmerkende plafond. Ook werden de casco winkelruimten afgemaakt en diverse installaties, zoals omroepinstallaties, verlichting en in- en uitcheckpoorten geïnstalleerd en getest. AH to go opent direct op 2 juni haar deuren. Om extra werkzaamheden en daarmee bouwers in de stationshal te beperken, zullen de winkels AKO, Aspava en backWERK later deze zomer openen.

Metroperron West en loopbrug later open
De nieuwe toegang naar de metro richting Schiedam (perron West) en de loopbrug over de metrosporen worden later in gebruik genomen. Vanwege het effect van het coronavirus op de bouw en de noodzakelijke maatregelen hiervoor, was het niet mogelijk de hele stationshal in één keer in gebruik te nemen. De toegang tot metroperron West blijft daarmee voorlopig ongewijzigd: via de tijdelijke toegang aan de Prins Alexanderlaan.

Blijf thuis!
We merken dat reizigers, omwonenden en online volgers de bouw op de voet gevolgd hebben afgelopen periode en erg nieuwsgierig zijn naar het nieuwe station. We zijn bij met het enthousiasme, maar we doen een dringend beroep op iedereen om ondanks deze interesse echt thuis te blijven en zowel het station als het OV vrij te laten voor de mensen die een noodzakelijke reis moeten maken. Vanuit het project zullen we rondom de ingebruikname beelden van de nieuwe hal delen via onze bekende kanalen. Alleen samen krijgen we corona onder controle!

Betere overstappen, meer gemak en ruimte
Het oude station voldeed niet meer aan de huidige wensen van de reizigers. Het nieuwe station Rotterdam Alexander heeft straks een herkenbare, moderne en open uitstraling en biedt reizigers meer gemak en comfort. In de directe nabijheid van een regionaal busstation en diverse ketenvoorzieningen als fietsparkeren en een P+R-terrein is dit OV-knooppunt met de nieuwe stationshal klaar voor de verwachte toename in het aantal OV-reizigers voor de komende jaren.

In de nieuwe hal komen metro en trein samen onder één dak. In het nieuwe station is het voor reizigers prettiger wachten en overstappen. In het bijzonder de loopbrug tussen het treinperron richting Rotterdam Centraal en het metroperron richting Schiedam zorgt voor een snellere, veiligere en makkelijkere overstap binnen het gebouw. Een transparante gevel en drie nieuwe, transparante liften in het zicht van de perrons dragen bij aan het overzicht in het station en daarmee het gevoel van veiligheid. Ook zorgen winkels voor meer levendigheid op en rond het station. Het station krijgt daarnaast twee nieuwe toiletten en een zone waar alle reisinformatie en -faciliteiten van zowel trein als metro zijn samengebracht. Ook is het aantal in- en uitcheckpoorten bovenaan de trapopgangen naar de treinperrons verdubbeld van vier naar acht poorten per perron en tellen ook de metroperrons meer in- en uitcheckpoorten dan voorheen.


Nieuwe stationshal Rotterdam Alexander op 2 juni open

Dinsdag 2 juni gaat de nieuwe stationshal open. Reizigers lopen dan via de hal van en naar de treinperrons. Ook metroperron Oost – de metro richting Binnenhof/Nesselande – is direct vanuit de stationshal bereikbaar. De tijdelijke trappen en liften naar de treinperrons worden op hetzelfde moment afgesloten. De nieuwe toegang naar metroperron West – de metro richting Schiedam – en de loopbrug over de metrosporen nemen we naar verwachting een maand later in gebruik. Ook vinden er nog restwerkzaamheden plaats. Ook na de ingebruikname van de nieuwe hal geldt vanwege het coronavirus nog steeds het dringende advies om alleen met het OV te reizen als dit strikt noodzakelijk" rel="nofollow" target="_blank">zakelijk is.

Nieuwe stationshal
Afgelopen maanden is er hard gewerkt om de bouw van de nieuwe stationshal af te ronden. Na het monteren van de gevels stortte de aannemer de vloeren en monteerden zij het kenmerkende plafond. Ook werden de casco winkelruimten afgemaakt en diverse installaties, zoals omroepinstallaties, verlichting en in- en uitcheckpoorten geïnstalleerd en getest. AH to go opent direct op 2 juni haar deuren. Om extra werkzaamheden en daarmee bouwers in de stationshal te beperken, zullen de winkels AKO, Aspava en backWERK later deze zomer openen.

Metroperron West en loopbrug later open
De nieuwe toegang naar de metro richting Schiedam (perron West) en de loopbrug over de metrosporen worden later in gebruik genomen. Vanwege het effect van het coronavirus op de bouw en de noodzakelijke maatregelen hiervoor, was het niet mogelijk de hele stationshal in één keer in gebruik te nemen. De toegang tot metroperron West blijft daarmee voorlopig ongewijzigd: via de tijdelijke toegang aan de Prins Alexanderlaan.

Blijf thuis!
We merken dat reizigers, omwonenden en online volgers de bouw op de voet gevolgd hebben afgelopen periode en erg nieuwsgierig zijn naar het nieuwe station. We zijn bij met het enthousiasme, maar we doen een dringend beroep op iedereen om ondanks deze interesse echt thuis te blijven en zowel het station als het OV vrij te laten voor de mensen die een noodzakelijke reis moeten maken. Vanuit het project zullen we rondom de ingebruikname beelden van de nieuwe hal delen via onze bekende kanalen. Alleen samen krijgen we corona onder controle!

Betere overstappen, meer gemak en ruimte
Het oude station voldeed niet meer aan de huidige wensen van de reizigers. Het nieuwe station Rotterdam Alexander heeft straks een herkenbare, moderne en open uitstraling en biedt reizigers meer gemak en comfort. In de directe nabijheid van een regionaal busstation en diverse ketenvoorzieningen als fietsparkeren en een P+R-terrein is dit OV-knooppunt met de nieuwe stationshal klaar voor de verwachte toename in het aantal OV-reizigers voor de komende jaren.

In de nieuwe hal komen metro en trein samen onder één dak. In het nieuwe station is het voor reizigers prettiger wachten en overstappen. In het bijzonder de loopbrug tussen het treinperron richting Rotterdam Centraal en het metroperron richting Schiedam zorgt voor een snellere, veiligere en makkelijkere overstap binnen het gebouw. Een transparante gevel en drie nieuwe, transparante liften in het zicht van de perrons dragen bij aan het overzicht in het station en daarmee het gevoel van veiligheid. Ook zorgen winkels voor meer levendigheid op en rond het station. Het station krijgt daarnaast twee nieuwe toiletten en een zone waar alle reisinformatie en -faciliteiten van zowel trein als metro zijn samengebracht. Ook is het aantal in- en uitcheckpoorten bovenaan de trapopgangen naar de treinperrons verdubbeld van vier naar acht poorten per perron en tellen ook de metroperrons meer in- en uitcheckpoorten dan voorheen.


NS: Diverse stationswinkels en fietsenstallingen gefaseerd weer open

Vanaf 2 juni rijdt NS een dienstregeling in nationaal belang. Dat betekent dat reizigers grotendeels weer van de reguliere dienstregeling gebruik kunnen maken voor noodzakelijke reizen. Tegelijkertijd willen wij onze reizigers ook weer meer faciliteiten kunnen bieden op het station. Daarom gaan vanaf 20 mei gefaseerd weer winkels open, zoals de Kiosk, Stationshuiskamer, Rituals, Julia’s, Etos en Hema.

Verkoop mondkapjes

Reizigers kunnen straks bij diverse winkels op het station een mondkapje kopen, waaronder de Kiosk en de Stationhuiskamer.

Fietsenstallingen, bagagekluizen en toiletten

Vanaf 25 mei zijn alle fietsenstallingen en Fiets&Service winkels ook weer beschikbaar voor reizigers die met de fiets naar het stations komen. De OV-fiets is de afgelopen maanden beschikbaar gebleven. De procedure van OV-fiets uitgifte is contactloos. In de fietsenstallingen waar medewerkers aanwezig zijn worden het zadel, de sleutel en de handvaten gedesinfecteerd.

Per 1 juni kunnen reizigers ook weer gebruikmaken van de bagagekluizen en hanteren de toiletten met medewerkers weer hun normale openingstijden.

1,5 meter maatregelen

Bij al deze faciliteiten worden maatregelen genomen om 1,5 meter afstand te kunnen bewaren net als op de rest van het station.

Wat een heerlijke dag! Alle #Stationshuiskamers zijn weer open. Met een aantal aanpassingen, bijvoorbeeld voorlopig geen zitgelegenheid, maar wél met de aller lekkerste #Cappuccino! ☕️ #treinleven pic.twitter.com/8jR9w1wKb4

— Lieke (@Lieke76) May 20, 2020

NS: Diverse stationswinkels en fietsenstallingen gefaseerd weer open

Vanaf 2 juni rijdt NS een dienstregeling in nationaal belang. Dat betekent dat reizigers grotendeels weer van de reguliere dienstregeling gebruik kunnen maken voor noodzakelijke reizen. Tegelijkertijd willen wij onze reizigers ook weer meer faciliteiten kunnen bieden op het station. Daarom gaan vanaf 20 mei gefaseerd weer winkels open, zoals de Kiosk, Stationshuiskamer, Rituals, Julia’s, Etos en Hema.

Verkoop mondkapjes

Reizigers kunnen straks bij diverse winkels op het station een mondkapje kopen, waaronder de Kiosk en de Stationhuiskamer.

Fietsenstallingen, bagagekluizen en toiletten

Vanaf 25 mei zijn alle fietsenstallingen en Fiets&Service winkels ook weer beschikbaar voor reizigers die met de fiets naar het stations komen. De OV-fiets is de afgelopen maanden beschikbaar gebleven. De procedure van OV-fiets uitgifte is contactloos. In de fietsenstallingen waar medewerkers aanwezig zijn worden het zadel, de sleutel en de handvaten gedesinfecteerd.

Per 1 juni kunnen reizigers ook weer gebruikmaken van de bagagekluizen en hanteren de toiletten met medewerkers weer hun normale openingstijden.

1,5 meter maatregelen

Bij al deze faciliteiten worden maatregelen genomen om 1,5 meter afstand te kunnen bewaren net als op de rest van het station.

Wat een heerlijke dag! Alle #Stationshuiskamers zijn weer open. Met een aantal aanpassingen, bijvoorbeeld voorlopig geen zitgelegenheid, maar wél met de aller lekkerste #Cappuccino! ☕️ #treinleven pic.twitter.com/8jR9w1wKb4

— Lieke (@Lieke76) May 20, 2020

NS en ProRail nemen coronamaatregelen op stations

De Coronaregels

Vanaf 11 mei kun je bij de ingangen van alle stations op borden en pictogrammen zien wat de coronaregels zijn:

  • houd 1,5 meter afstand
  • houd zoveel mogelijk rechts
  • raak zo weinig mogelijk aan
  • houd 4 treden afstand op roltrappen
  • gebruik de lift alleen met maximaal 2 personen
  • houd 5 tegels afstand op het perron

Afstandslijnen, informatieschermen en omroepberichten

De komende week nemen ProRail en NS op meerdere stations extra maatregelen om reizigers zoveel mogelijk op afstand te houden van elkaar. Zo komen er onder andere afstandslijnen bij drukke trappen, roltrappen en kaartverkoopautomaten en zie je op drukke perrons aanwijzingen voor hoe je 1,5 meter afstand houdt. De coronaregels staan op informatieschermen en worden -wanneer nodig- ook via de omroepberichten onder de aandacht gebracht.

Extra schoonmaak

Verder worden de stations extra schoon gemaakt. Denk aan deurklinken, drukknoppen en andere plekken die mensen aanraken.

Effecten monitoren op 6 stations

De stapsgewijze invoering start op 6 stations: Arnhem Centraal, Amsterdam Zuid, Utrecht Centraal, Gouda, Culemborg en Groningen Noord. De effecten van de maatregelen worden hier gemonitord en vervolgens gedeeld met alle vervoerders. Vervolgens bespreekt de sector of en hoe deze verder kunnen worden doorgevoerd in de gehele ov-sector. Denk hierbij ook aan busstations, metrostations en in metro’s, trams, bussen en treinen. De manier waarop de maatregelen verder toegepast kunnen worden, hangt samen met eventuele toekomstige maatregelen van de overheid in het openbaar vervoer. Mocht het nodig zijn, dan worden de maatregelen aangepast of volgen extra maatregelen.


NS en ProRail nemen coronamaatregelen op stations

De Coronaregels

Vanaf 11 mei kun je bij de ingangen van alle stations op borden en pictogrammen zien wat de coronaregels zijn:

  • houd 1,5 meter afstand
  • houd zoveel mogelijk rechts
  • raak zo weinig mogelijk aan
  • houd 4 treden afstand op roltrappen
  • gebruik de lift alleen met maximaal 2 personen
  • houd 5 tegels afstand op het perron

Afstandslijnen, informatieschermen en omroepberichten

De komende week nemen ProRail en NS op meerdere stations extra maatregelen om reizigers zoveel mogelijk op afstand te houden van elkaar. Zo komen er onder andere afstandslijnen bij drukke trappen, roltrappen en kaartverkoopautomaten en zie je op drukke perrons aanwijzingen voor hoe je 1,5 meter afstand houdt. De coronaregels staan op informatieschermen en worden -wanneer nodig- ook via de omroepberichten onder de aandacht gebracht.

Extra schoonmaak

Verder worden de stations extra schoon gemaakt. Denk aan deurklinken, drukknoppen en andere plekken die mensen aanraken.

Effecten monitoren op 6 stations

De stapsgewijze invoering start op 6 stations: Arnhem Centraal, Amsterdam Zuid, Utrecht Centraal, Gouda, Culemborg en Groningen Noord. De effecten van de maatregelen worden hier gemonitord en vervolgens gedeeld met alle vervoerders. Vervolgens bespreekt de sector of en hoe deze verder kunnen worden doorgevoerd in de gehele ov-sector. Denk hierbij ook aan busstations, metrostations en in metro’s, trams, bussen en treinen. De manier waarop de maatregelen verder toegepast kunnen worden, hangt samen met eventuele toekomstige maatregelen van de overheid in het openbaar vervoer. Mocht het nodig zijn, dan worden de maatregelen aangepast of volgen extra maatregelen.


โŒ