[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 5 Juni 2020Alle Nieuwskoppen

Een zwarte tegel op Instagram, als teken van verzet

Met zwarte vlakken op Instagram vroegen influencers aandacht voor de protestbeweging tegen racisme. Dat viel niet bij iedereen in goede aarde. „Wat doe je in je dagelijkse leven om het leven van zwarte mensen te verbeteren?”

Gisteren β€” 4 Juni 2020Alle Nieuwskoppen

Uitgever van Nieuwe Revu wil stoppen met weekblad in huidige vorm

Hoofdredacteur Ursem zegt dat Pijper Media van Nieuwe Revu een bijlage wil maken voor het tijdschrift Panorama. Daar gaat de redactie niet mee akkoord.

Geroddel op de raketbasis

De makers van The Office US komen nu met Space Force. Rode draad is de strijd tussen de managers en ruimtewetenschappers.


Als satire komt Space Force nauwelijks van de grond

De nieuwe serie met Steve Carell lijkt niet te weten welke kant het op moet. Soms grappig, dan weer ontroerend maar nooit overtuigend.

The L Word is nog steeds soapy maar nu ook maatschappijbewust

Als opvolger van de succesvolle dramaserie uit 2004 is ‘The L-Word: Generation Q’ diverser en snijdt bredere thema’s aan.

Yahtzee en 50 andere klassiekers op Switch

Review: 51 oeroude gezelschapsspelletjes op de Switch


OuderAlle Nieuwskoppen

Na Twitter grijpt ook Snapchat in om uitlatingen Trump

De directie van Snapchat is van mening dat Trump met zijn tweets „raciaal geweld aanwakkert”. Het platform promoot de berichten van Trump niet langer.

Zesde verdachte aangehouden in onderzoek naar branden in zendmasten

Door NU.nl

De Limburgse recherche heeft dinsdagochtend een 32-jarige man uit Beringe aangehouden, omdat hij ervan wordt verdacht op 1 mei een zendmast in brand te hebben gestoken, meldt de politie dinsdag. Het gaat om de zendmast langs de A67 bij het Limburgse Maasbree.

β€˜Huiveringwekkende’ agressie tegen journalisten in VS

Amerikaanse journalisten die verslag doen van de rellen liggen onder vuur van relschoppers en politie. „Agenten hebben bewust journalisten belaagd.”

Emissieloze binnenvaart vanaf nu betaalbaar door verwisselbare superbatterij

Door MdV

Havenbedrijf Rotterdam, ING Bank, Wärtsilä en groene stroom leverancier ENGIE hebben 2 juni Zero Emission Services (ZES) opgericht. ZES brengt een systeem voor volledig emissieloos elektrisch binnenvaartvervoer op de markt, waarmee al dit jaar een of meer schepen gaan varen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat steunt het initiatief.

  • Eerste schepen schakelen dit jaar al om

Door Hans Heynen

‘Met ZES introduceren we een systeemverandering in de binnenvaart’, zegt de kersverse CEO Willem Dedden van ZES. ‘Binnenvaartschepen kunnen nu volledig emissieloos varen dankzij verwisselbare batterij-containers, ZESPacks. Die gaan we laden met duurzaam opgewekte stroom. Voor het omwisselen van lege batterij-containers voor volle richten we een netwerk van open access laadpunten in, zodat de schepen snel door kunnen varen met een minimale wachttijd.

‘Het systeem is toekomstbestendig, omdat het onafhankelijk is van de energiedrager. We starten met batterijen, maar als in de toekomst waterstof goedkoper wordt kunnen containers met waterstoftechnologie op dezelfde wijze elektriciteit leveren.’

Open infrastructuur

De infrastructuur is voor iedereen toegankelijk en wordt steeds verder uitgebreid volgens de initiatiefnemers. ‘Crux van het nieuwe energiesysteem is dat de investering in de energiecontainers niet meer bij de vervoerders ligt’, zegt Sjaak Poppe van Havenbedrijf Rotterdam. ‘De vervoerder betaalt huur voor het gebruik van de containers plus een bedrag voor de gebruikte energie (kWh). De vervoerder hoeft dus alleen nog in de aanschaf van een elektromotor te investeren. Dat maakt het aantrekkelijk om bij een refit of hermotorisering over te schakelen van een diesel- op een emissieloze elektrische aandrijving.’

Containervervoer

In het begin is het systeem vooral interessant voor containervervoer in het ARA gebied over relatief korte afstanden. Op twee ZESPacks kan een containerschip in rustig water 100 kilometer varen. ‘Dat betekent dat er om de 100 kilometer van containers moet kunnen worden gewisseld’, aldus Poppe. Voor Heineken is dat bijvoorbeeld geen probleem. Van het Alpherium in Alphen aan de Rijn varen schepen containers bier naar Moerdijk, waar ze van de relatief kleine Gouwenaar schepen worden overgeladen op van de brouwerij uit Den Bosch komende grotere containerschepen. Tijdens het overslaan van deze containers kunnen de 20 voets ZESPacks containers worden omgewisseld.

Het grote schip vaart vervolgens door naar de Maasvlakte en het kleinere terug naar het Alpherium. Heineken heeft zich voor tien jaar aan ZES verbonden voor het emissieloos vervoer van haar bier en geeft daarmee als eerste eindklant een belangrijk signaal van vertrouwen.

Op alle terminals waar met ZESPacks uitgeruste schepen laden of lossen kan straks van energiecontainer worden gewisseld. ‘Het ruilen van een lege voor een volle energiecontainer duurt ongeveer een kwartier’, zegt Poppe.

De energiecontainers krijgen een gestandaardiseerde aansluiting, die door alle startups op dit gebied wordt gebruikt, zoals voor de Skoonbox van het door Kees Koolen (van Super-B lithium Iron accu’s) gesteunde Skoon Energy. ‘Wij staan overigens helemaal los van Skoonbox en dat is ook goed. Het is belangrijk dat er concurrentie ontstaat op dit gebied. Tegelijkertijd willen we niet de fout van smartphone producenten maken, die allemaal met een eigen verbindingskabeltje kwamen’, zegt Poppe.

De verwisselbare batterijcontainers worden geladen met groene stroom. Bedoeling is om dit zo goedkoop mogelijk te doen en te laden wanneer het aanbod groot is, liefst groter dan de vraag, omdat de prijs dan laag is. Op de kade ladende ZESPacks fungeren dan als buffer voor de stabilisering van het elektriciteitsnet. Bij tekorten kunnen ze ook stroom leveren aan het net. Wanneer er voldoende containers zijn kunnen ze voor andere doelen worden verhuurd, bijvoorbeeld voor Pinkpop of vergelijkbare festivals, ter vervanging van mobiele generatoren. ‘Maar ons hoofddoel is en blijft de binnenvaart’, zegt Poppe. ‘Daarvoor moeten altijd voldoende geladen containers klaarstaan.’    

De subsidie van de overheid is essentieel om het systeem betaalbaar te maken. ‘In het begin heb je nog geen massa en betaal je de hoofdprijs voor een container met lithium ion batterijen. Het is net als met elektrische auto’s. Dat moest in het begin ook financieel worden gestimuleerd door de overheid.’ Poppe wijst erop dat het bij emissieloos vervoer niet alleen om CO2 emissies gaat. ‘De emissies van fijnstof en stikstofoxiden verdwijnen ook.’

Voorsprong uitbouwen

Op dit moment is de Nederlandse transportsector verantwoordelijk voor 21% van de kooldioxide-uitstoot (CO2) in Nederland. Binnen het transport is de binnenvaart verantwoordelijk voor 5% van de kooldioxide-uitstoot. Met een transformatie van de diesel-aangedreven binnenvaart naar een volledig elektrisch aangedreven binnenvaart kan de sector, volgens Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen, een belangrijke stap zetten in het realiseren van het klimaatakkoord.

‘Nederland is koploper duurzaam goederenvervoer over water. Ruim een derde van alle goederen en 80% van de bulk gaat via de binnenvaart’, aldus Van Nieuwenhuizen. ‘Dat haalt niet alleen veel vrachtwagens van de weg en is dus goed voor de filebestrijding, maar een binnenvaartschip stoot ook nog eens veel minder CO2 uit. Deze voorsprong bouwen we nu nog verder uit met deze nieuwe elektrisch aangedreven binnenvaartschepen.’

Het eerste laadpunt komt op de corridor Zoeterwoude – Alpherium – Moerdijk. Daarna zal de focus liggen op de Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen corridor en komt er een verbinding naar Nijmegen. De focus ligt in deze fase op de containerschepen, zowel ombouw als nieuwbouw. Met de systeemverandering is in de eerste fase een bedrag gemoeid van 20 miljoen Euro, gedragen door ING, ENGIE, Wärtsilä, Havenbedrijf Rotterdam en de Nederlandse overheid. In de tweede fase staan corridors naar Duisburg, Enschede, Almelo en Groningen op het programma.


Over racisme kon het amper gaan bij Op1

In Op1 werd de Amsterdamse burgemeester stevig ondervraagd over de demonstratie op de Dam. Maar een gesprek over racisme kwam niet van de grond.

Datingapp Grindr verwijdert filter voor etniciteit

Door NU.nl

De Amerikaanse datingapp Grindr gaat zijn filter voor etniciteit in de komende update verwijderen, maakt het bedrijf bekend op Twitter. De keuze is gemaakt uit solidariteit met de Black Lives Matter-beweging en mensen van kleur die de app gebruiken.

Facebook heroverweegt beleid rond controversieel bericht van Trump

Door NU.nl

Facebook gaat zijn beleid rond een controversieel bericht van de Amerikaanse president Donald Trump heroverwegen. Dat heeft directeur Mark Zuckerberg gezegd tegen medewerkers van zijn bedrijf, meldt The Verge op basis van interne audio-opnames.

Twitter for president

Sociale media zijn machtige advertentie- en nieuwsdistributeurs, die beoordeeld moeten worden op hun inhoudelijke keuzes. Twitter gaf alvast het goede voorbeeld.

In Virus Verhalen krijgt ook de verveling alle ruimte

In de NPO-podcast Virus Verhalen mag iedereen leeglopen. Dat maakt van deze serie een waarachtig tijdsdocument.

NRC-redacteuren winnen Tegel voor artikel over β€˜Hoogleraar B.’

Van de Wiel en Logtenberg deden onderzoek naar een hoogleraar van de UvA die beticht wordt van machtsmisbruik en wangedrag.

Christiaan Triebert: β€˜De shit in de wereld gaat ondertussen gewoon door’

De jonge Nederlandse onderzoeksjournalist Christiaan Triebert won met zijn team een Pulitzer Prize. Tijdens een wandeling door Leeuwarden vertelt hij erover. „De prijs is vooral een goede reden om weer stil te staan bij de oorlog in Syrië.”

Revolutie van Snowpiercer zit per ongeluk op het juiste spoor

In Snowpiercer is een post-apocalyptische treinreis het toneel van een grimmige klassenstrijd. Na een wat trage start weet de serie te boeien met een spannende deconstructie van macht die nu heel actueel is.

Meer topseries om nu te kijken

Comedy’s, verslavende series, muziekfilms, buitenbeentjes. Zestien tips voor wie liever binnen blijft en televisie kijkt.

❌