[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 21 Mei 2019Alle Nieuwskoppen

Negen op de tien tweets gingen over Game of Thrones-finale

Door NU.nl

In de twintig minuten nadat de laatste aflevering van Game of Thrones was uitgezonden, ging 90 procent van alle tweets hierover, blijkt dinsdag uit gegevens die Twitter met NU.nl heeft gedeeld.

Politie vindt bijna zeshonderd voortvluchtige veroordeelden met nieuwe app

Door NU.nl

De Nederlandse politie heeft dankzij een nieuw computersysteem met een bijbehorende app de afgelopen zeven maanden bijna zeshonderd mensen opgespoord die hun celstraf ontliepen, meldt het AD dinsdag.

Negen op de tien tweets gingen over Game of Thrones-finale

Door NU.nl

In de twintig minuten nadat de laatste aflevering van Game of Thrones was uitgezonden, ging 90 procent van alle tweets hierover, blijkt dinsdag uit gegevens die Twitter met NU.nl heeft gedeeld.

Film over Mladic toont de barbarij en het antwoord van de beschaving

The trial of Ratko Mladic maakt je kwaad en verdrietig maar dwingt vooral ook grote bewondering af voor de getuigen en de medewerkers van het tribunaal.

Privacyvoorvechter: 'Facebook laat verkiezingsmanipulatie nog steeds toe'

Door NU.nl

De Nederlandse digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom constateert dat verkiezingen via Facebook nog steeds makkelijk te manipuleren zijn, ondanks de belofte van het bedrijf om dit tegen te gaan.

Gisteren β€” 20 Mei 2019Alle Nieuwskoppen

Verenigde Staten verlichten sancties tegen Huawei

Door NU.nl/Reuters

Het Amerikaanse ministerie van Economische Zaken heeft de woensdag opgelegde sancties tegen de Chinese smartphone- en telecomapparatuurfabrikant Huawei verlicht.

'Miljoenen telefoonnummers van Instagram-influencers openbaar'

Door NU.nl

De persoonlijke informatie, waaronder telefoonnummers en e-mailadressen, van miljoenen Instagram-influencers heeft voor onbekende tijd online gestaan, meldt TechCrunch maandag. De gegevens waren gekoppeld aan openbare profielinformatie.

'Huawei kan omvallen door Amerikaanse maatregelen'

Het Amerikaanse verbod om zaken te doen met Huawei, is catastrofaal voor de Chinese techreus. Het is zo afhankelijk van onderdelen uit de VS, dat het voortbestaan van Huawei op het spel staat. "Ze kunnen hierdoor omvallen", zegt analist Jos Versteeg.

Nederlandse chipmaker NXP stopt deels met leveren aan Huawei na sancties

Door NU.nl

De Nederlandse chipfabrikant NXP stopt deels met het leveren van producten aan Huawei, bevestigt een woordvoerder in gesprek met NU.nl na berichtgeving door RTL Z. Dat gebeurt nadat het Chinese telecombedrijf woensdag op een sanctielijst van de Verenigde Staten werd geplaatst.

Nederlandse chipmaker NXP stopt deels met leveren aan Huawei na sancties

Door NU.nl

De Nederlandse chipfabrikant NXP stopt deels met het leveren van producten aan Huawei, bevestigt een woordvoerder in gesprek met NU.nl na berichtgeving door RTL Z. Dat gebeurt nadat het Chinese telecombedrijf woensdag op een sanctielijst van de Verenigde Staten werd geplaatst.

Zelfrijdende auto kan de doorstroming met meer dan een derde verbeteren

Door Vivian Lammerse

Dag files. Hallo samenwerkende auto’s. Files op de weg is toch wel één van de grootste frustraties van menig autorijder. Het bracht Elon Musk op het idee voor zijn bedrijf ‘The Boring Company’ met als doel het dichtgeslibde wegennetwerk in steden uit te breiden met een netwerk van ondergrondse tunnels. Maar ook anderen houden zich […]

Het bericht Zelfrijdende auto kan de doorstroming met meer dan een derde verbeteren verscheen eerst op Scientias.nl.

Turken zijn pro-Erdogan media beu - en buitenlandse media springen in dat gat

Tot ongenoegen van de Turkse overheid, vergroten buitenlandse media hun bereik onder Turkse kijkers en lezers. Dat is goed nieuws voor de persvrijheid.


Netflix-serie β€˜Street Food’: smakelijk eten op straat

De nieuwe Netflix-serie Street Food is vooral bijzonder door de aandacht voor verhalen achter de chefs die de stalletjes runnen.

Omzet scheepsbouw 400 miljoen euro hoger naar 7,3 miljard

Door DvdM

Bij veel van de ruim 100 Nederlandse scheepswerven en 800 maritieme toeleveranciers staan de prijsniveaus onder druk, maar de omzet in 2018 steeg licht. Dat meldde brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) donderdag 16 mei op de netwerkbijeenkomst bij Veth Propulsion in Papendrecht.

  • Maritiem-technologische sector maakt ‘kleine stap vooruit’ in 2018

Door Dirk van der Meulen

De totaalomzet van de maritiem-technologische sector nam toe met circa 400 miljoen euro ten opzichte van 2017, tot 7,3 miljard euro. De totale werkgelegenheid bedroeg 29.072 FTE, een stijging van bijna 4% ten opzichte van 2017. Vanwege de prijsdruk betekende de omzetstijging niet in alle bedrijven winst, legde NMT-voorzitter Bas Ort uit.

Behoorlijk lastig

‘Onze zeescheepsbouwers hebben het wel behoorlijk lastig gehad in 2018. Het getuigt van doorzettingsvermogen dat ze, ondanks de uitdagingen, blijven vernieuwen en orders voor nieuwe scheepstypen binnenhalen. Gelukkig laten deelsectoren, zoals de superjachtbouw, een stabiel beeld zien. Een belangrijke aanjagersrol wordt op deze manier ingevuld’, zei Bas Ort.

De stijging van de wereldwijde orderintake van zeeschepen heeft doorgezet in 2018. De nieuwe orders zijn echter nog niet toereikend om alle werven wereldwijd aan het werk te houden. De gevolgen daarvan werden zichtbaar in gedwongen faillissementen, fusies en overheidssteun in met name Zuid-Korea, China en Japan.

Ort: ‘In Nederland zagen we in 2018 kleine verbeteringen ten opzichte van 2017, zowel voor de Nederlandse werven als de toeleveranciers. Gelukkig kunnen we 2018 daarom betitelen als “Een kleine stap vooruit”. Een kleine progressie, die de sector zeker niet is komen aanvliegen. We zijn creatiever dan ooit.’

Strategisch van groot belang

De maritieme sector is een strategische sector, die van groot maatschappelijk belang is volgens Ort: ‘De overheid, zowel in Den Haag als Brussel, moet onze sector dan ook als strategisch erkennen en daarnaar handelen. We moeten als sector mondiaal concurrerend kunnen blijven. Een sectorspecifieke industriestrategie voor de maritiem-technologische sector is daarom van groot belang. Ons innovatievermogen en onze strategische kennis moeten bovendien voor Nederland behouden blijven. Daarvoor is een doorslaggevende rol van het Nederlandse bedrijfsleven bij de vervangingsprogramma’s van de Koninklijke Marine ook noodzakelijk.’

Grotere stap vooruit

Ort somde op wat er moet gebeuren om de sector van een kleine naar een grote stap vooruit te helpen: ‘NMT wil dat haar leden (1) duurzame, slimme schepen en maritieme technologie kunnen leveren in een (2) mondiaal gelijk speelveld, met (3) voldoende gekwalificeerde arbeidskrachten, die in veilige en eerlijke omstandigheden werken. Hierbij heeft de (4) Nederlandse overheid een rol als launching customer en wordt de (5) Nederlandse maritiem-technologische sector ondersteund bij haar exportactiviteiten. Juist deze stappen moeten ertoe leiden dat de sector van de kleine stap in 2018, de komende jaren een grote stap vooruit kan maken.’

Ort: ‘Zo moet maritieme regelgeving een prikkel zijn voor het stimuleren van innovaties, maar ook snel kunnen worden aangepast aan ontwikkelingen. Een gelijk speelveld, zowel mondiaal als binnen Europa, is één van de belangrijkste en ook meest complexe zaken waar we ons dagelijks hard voor maken. Door wisselend beleid van verschillende landen is er sprake van hardnekkige marktverstoringen in de scheepsbouw.’

Zeescheepsnieuwbouw

De cijfers van 2018 laten zien dat het herstel van de orderintake in de Nederlandse zeescheepsnieuwbouw nog niet heeft doorgezet. In 2018 ontvingen de werven in deze categorie bouwopdrachten voor 39 schepen (2017: 56). De daling in het aantal orders is volgens NMT voornamelijk te wijten aan de afname van het aantal nieuw bestelde sleep- en werkboten.

De totale waarde van de orderintake is met 643 miljoen euro, vergelijkbaar met de jaren 2015 en 2016, maar flink lager dan 2017 (1.138 miljoen). Het grote verschil tussen 2017 en 2018 is te wijten aan enkele grote complexe orders die geplaatst zijn in 2017, aldus NMT. Het aantal opgeleverde schepen is licht gedaald van 58 naar 55 schepen en vertegenwoordigt een waarde van 589 miljoen euro. Het exportaandeel qua waarde van de opgeleverde schepen bedroeg 58% (2017: 57%). Ondanks de dalingen in orderintake is de omvang van het orderboek stabiel gebleven met een waarde van 1,8 miljard euro.

Maritieme toeleveranciers

De trend van verduurzaming en digitalisering zette door in 2018. Het zijn volgens NMT beide gebieden die de concurrentiepositie kunnen verstevigen, want die werd in 2018 nog als zeer competitief ervaren. De maritieme omzet van de circa 800 Nederlandse maritieme toeleveranciers bedroeg in 2018 rond 3,5 miljard euro, een stijging van 4,3% ten opzichte van het jaar ervoor. De totale werkgelegenheid in de Nederlandse maritieme toelevering bedroeg 17.318 voltijds arbeidsplaatsen (2017: 16.413 FTE).

Zeescheepsreparatie

Voor het eerst sinds een aantal jaar is de dalende trend van de totale omzet van de Nederlandse zeescheepsreparatiewerven doorbroken, signaleert NMT. Er is volgens de brancheorganisatie echter nog geen sprake van een overtuigend herstel. De omzet bedroeg in 2018 416 miljoen euro (2017: 381 miljoen). In 2015 was de omzet ruim 562 miljoen dus er is nog veel ruimte voor herstel. De werkgelegenheid bedroeg 1.751 fte (2017: 1.710 fte).

Binnenvaart en visserij 

In de categorie binnenvaart, visserij en kleine zeegaande schepen, die volgens NMT buitengewoon goede zaken deed in 2018, steeg de orderintake van luxe riviercruiseschepen flink ten opzichte van 2017. Ook werd veel onderhoud gepleegd. De hellingen en dokken waren steeds goed bezet. In 2018 ontvingen de werven in deze categorie bouwopdrachten voor 185 schepen (2017: 198). Er werden 183 schepen opgeleverd (2017: 155). Waar het aantal nieuwe opdrachten licht is gedaald laat het aantal opleveringen een mooie plus zien. Het orderboek is stabiel gebleven met 143 schepen in portefeuille eind 2018 (2017: 146).

Superjachtbouw

De grootte en daarmee de waarde van superjachten, blijft toenemen. De jachtenbouwers anticiperen hierop door nieuwe productiefaciliteiten te bouwen die grotere schepen aankunnen. In 2018 zijn 25 superjachten opgeleverd (2017: 25) met een waarde van afgerond 1,5 miljard euro (2017: 1,2 miljard) en 16 nieuwe opdrachten zijn genoteerd (2017: 18) met een waarde van bijna 1,1 miljard (2017: 1,2 miljard). De orderportefeuille betrof eind december 50 superjachten (2017: 57 superjachten) met een waarde van bijna 4,1 miljard euro (2017: 4,5 miljard).

Klik hier om het Sectorjaarverslag 2018 te downloaden.


Boycot door VS wordt pijnlijk: 'geen chips meer voor Huawei'

Weer een tik voor Huawei. Grote Amerikaanse chipfabrikanten stoppen mogelijk met het leveren van onderdelen aan de Chinese techreus. Intel, Qualcomm en Broadcom houden zich aan het opgelegde Amerikaanse verbod om zaken te doen met Huawei.

College Tour op zijn DWDD’s

In zijn eerste College Tour liet Matthijs van Nieuwkerk weinig aan het toeval over. De frontale interviewtechniek is het grote verschil met voorganger Twan Huys.

Overheid opent site tegen onzin over chemische stoffen in producten

Door NU.nl

De overheidswebsite Waarzitwatin.nl moet juiste informatie bieden over chemische stoffen in producten. Daarmee biedt het internetportaal tegenwicht aan uiteenlopende informatie die daarover online te vinden is.

Privacywaakhond onderzoekt of Belastingdienst ouders etnisch profileert

Door NU.nl

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) onderzoekt of de Belastingdienst zich schuldig heeft gemaakt aan etnisch profileren, melden RTL Nieuws en Trouw maandag. Daarmee zou de fiscus mogelijk de privacywet overtreden.

'Chipmakers Intel en Qualcomm stoppen leveringen aan Huawei'

Door NU.nl

Grote chipfabrikanten Intel, Qualcomm en Broadcom doen geen zaken meer met Huawei, schrijft persbureau Bloomberg maandag op basis van ingewijden.

❌