Uitvoerig onderzoek onder bijna zevenhonderd Europese Chiefs in Marketing wijst uit dat vooral Duitse CMO’s tobben over multidiciplinaire teams. Nederlandse marketingbazen blijven Big Data (27%), contentmarketing (32%) en marketing-automation (22%) noemen als belangrijkste issues voor komend jaar. Iedereen worstelt met de steeds onoverzichtelijker data-berg. De roep om duiding van data klinkt dan ook luider dan ooit.
Een tijd geleden publiceerde ik een artikel over de citymarketing van Eindhoven. Wat mij betreft is Eindhoven de beste case in Nederland als je iets wilt leren over citymarketing. Naar aanleiding van dat artikel kwamen er vragen. Waarom is die case zo goed en wat heeft het concreet opgeleverd? Relevante vragen die een antwoord verdienen.
Ooit waarschuwde hij al dat Nederlandse creativiteit – "als je niet oppast" – aanvoelt als een grap van het niveau André van Duin. Volgens Mervyn ten Dam (oprichter van het creatieve bureau Achtung! McGarryBowen) zijn goede ideeën universeel en liever niet te Nederlands. Sinds eind 2018 is hij voorzitter van ADCN. Wat is zijn visie op de Nederlandse bureauwereld?
Banken zoeken hun heil in fintech, maar om relevant te blijven voor consumenten zijn niet zozeer technologische innovaties nodig, maar vooral innovatieve diensten die inspelen op de sociale kant van geld en financiering. Misschien ligt hun toekomst wel in het her-uitvinden van een eenvoudige dienst als sparen.
Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'Waardevolle eenvoud' van Bart Schouten.
De laatste twintig jaar is het gebruik van software om werkzaamheden efficiënter uit te voeren flink toegenomen. In sales is het gebruikelijk om een CRM-systeem in te richten, zoals bijvoorbeeld Salesforce of HubSpot. In productmanagement zijn ERP-systemen zoals SAP populair. Pakketten zoals Exact of Visma worden vaak gebruikt om de administratie te organiseren. Maar welke software gebruiken marketeers om hun werk efficiënter te maken? Welke tools kun je inzetten om de consistentie in de communicatie te verbeteren? En hoe manage je alle verschillende assets zoals beelden, logo’s, kleuren, documenten en teksten?
Fairness en bias in machine learning zijn bloeiende onderzoekslijnen. Het grootste deel van dit werk richt zich op discriminatie en inclusiviteit. Hoewel dit een belangrijke onderzoekslijn is die ik van harte steun, stel ik voor dat technologie bedrijven en platforms ook gaan werken aan 'bevooroordeelde' algoritmen die eerlijke markten mogelijk maken. Bias en oneerlijkheid zijn alomtegenwoordig in technologie, ook in machinelearning-technologie. Maar eerlijkheid van markten kan juist ook worden bevorderd door machine learning.
Rituals wil klanten de beste winkelervaring bieden om mensen te laten genieten van de kleine dingen in het leven, ook als het gaat om online shopping. Om ook voor online bezoekers een optimale beleving te creëren, onderging de website een radicale transformatie.