[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderAlle Nieuwskoppen

Online Video: brein versus conversie

Door Merel

Online Video: brein versus conversie

Hoe scoor je nu echt met video? Wat kan je bereiken door onbewuste beïnvloeding van het brein? Op het Adformatie Online Video Event presenteerde dr. Roeland Dietvorst learnings vanuit de neuropsychologie. Onbewuste beïnvloeding heeft namelijk een groot effect op het succes van je online video(-commercial). Er gebeurt namelijk veel in het brein als iemand een video bekijkt en verwerkt. En hoe creëer je, met die wetenschap,  video’s mee die meer impact hebben? Wij delen de belangrijkste bevindingen!

Meer dan 90% van de beslissingen die wij maken worden genomen met ons onderbewuste. Als metafoor kennen we natuurlijk allemaal het plaatje met de welbekende ijsberg; slechts het topje is boven water, de rest eronder.

Vanuit oudsher moeten we ook wel zoveel beslissingen maken met ons onbewuste. Eigenlijk zijn we natuurlijk allemaal nog primaten; we beschikken allemaal nog over een reptielenbrein, want in een fractie van een seconden signalen afgeeft: ‘seks!’, ‘gevaar!’, ‘vechten!’ of ‘vluchten!’. Zo werkt het natuurlijk ook vaak bij consumentenbeslissingen; veel van deze beslissingen zijn niet per se rationeel en volledig afgewogen. De eerste indruk die wij als mensen vormen is vaak leidend en moeilijk te veranderen. Dietvorst geeft in zijn presentatie een voorbeeld hiervan: stemgedrag. Juist iets wat rationeel is, en op veel aspecten wordt afgewogen, wordt volgens Dietvorst grotendeels gebaseerd op het onbewuste. Blijkbaar kiezen wij onbewust een mannelijke leider op basis van de grootte van de mond. Hoe groter de mond van een mannelijke politicus, des te groter is de kans dat wij op hem stemmen tijdens verkiezingen. Verschillende neuro studies laten bijvoorbeeld zien hoe fysiek uiterlijk onbewust ons stemgedrag beïnvloedt.

Het genotcentrum (Nucleus accumbens) van het brein bepaalt voor een groot deel of wij wel of niet een aankoop doen. Kortom, wat ‘moet’ je nu wel en niet doen om een impactvolle online video commercial te maken die de (onbewuste) consument aanspreekt?

Wat moet je niet doen?

  • Videoclip look & feel: teveel flitsende beelden en onsamenhangend verhaal, hierdoor wordt het moeilijk te volgen.
  • De attentie van de kijker opsplitsen: hierdoor krijgt de commercial onrustige kijklijnen, is er minder focus en kan daardoor verwarring ontstaan.
  • Koop barrières opwerpen: de negatieve kenmerken van het product op een positieve manier willen benoemen.
  • Merkattributen van concurrenten activeren in het brein.
  • Moeilijke en verwarrende bewoordingen gebruiken en teveel woorden en informatie in beeld.
  • Entertainment bieden zonder connectie met je merk of de boodschap die je wilt overbrengen.
  • Deuren die dicht gaan, auto’s die wegrijden, zonsondergangen, gordijnen dichtdoen, uitzoomen: hierdoor denkt de consument dat de video is afgelopen, waardoor de aandacht verslapt.

En wat moet je dan juist wel doen?

  • Korte verhalen vertellen.
  • Wanneer je het logo weghaalt, past de video dan nog bij het merk? Noodzakelijk voor een goede fit met het merk en voor een goede merkkoppeling.
  • Gebruik close-ups en zoom in.
  • Loods de consument door je video: zorg voor 1 focuspunt gedurende de video, wat de engagement versterkt.
  • Verweef je boodschap met het entertainment.
  • Sla een bruggetje naar de propositie/ call to action.
  • Wees onderscheidend, consistent en herkenbaar.

Weten hoe wij jou kunnen helpen bij de inzet van online video? Neem contact op met ZIGT!

Britt van Dijk, Samantha Hubers & Merel Tukker, ZIGT Mediabureau

The post Online Video: brein versus conversie appeared first on ZIGT.

โŒ