[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderAlle Nieuwskoppen

Video: NS Weekly

NS Weekly 26 september 2019 (#21):

0:15 Rode loper - NS-docu op Filmfestival
0:47 Voor de klas - conducteurs lezen voor
1:10 Binnenkijken - NS opent deuren voor publiek
1:52 Thuiskomen - 21e Stationshuiskamer
2:19 Slecht overweg - met spoorbomen Nijkerk
2:35 Werkzaamheden
2:51 Primeur - eerste item uit nieuwe NS-fanshop

Bekijk eerdere aflevering van NS Weekly:


Ook graag een conducteur in de klas tijdens de Kinderboekenweek?

Speciaal tijdens de Kinderboekenweek 2019 bezoeken hoofdconducteurs, machinisten en servicemedewerkers van NS een aantal basisscholen in Nederland om kinderen voor te lezen. Het thema van de Kinderboekenweek is ‘Reis mee!’, boeken over verschillende vervoersmiddelen staan dit jaar centraal. De NS’ers lezen voor uit het Kinderboekenweekgeschenk van Anna Woltz of het Prentenboek van de Kinderboekenweek van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Naast het voorlezen krijgen de kinderen de kans om alles te vragen over het werk op de trein en onze stations.

Geïnteresseerde scholen kunnen een mail sturen naar kinderboekenweek@ns.nl, uit alle aanmeldingen wordt een beperkt aantal scholen geselecteerd. De hoofdconducteurs, machinisten en servicemedewerkers zijn beschikbaar van 7 tot en met 11 oktober.


Anneke de Vries nieuw lid Raad van Bestuur NS

Op voordracht van de Raad van Commissarissen heeft de minister van Financiën Anneke de Vries benoemd tot lid van de Raad van Bestuur van NS. Zij treedt op 15 oktober 2019 in dienst als directeur Stations en Risicobeheer. 

Mevrouw A.M.E. (Anneke) de Vries heeft een uitgebreide ervaring op het gebied van vastgoed, retail en eerstelijns risicomanagement. Ze is op dit moment senior vice president Real Estate, Construction en Franchise voor Albert Heijn, Etos, Gall & Gall. In deze functie is zij verantwoordelijk voor een omvangrijke vastgoedportefeuille en franchiseonderneming. Daarvoor heeft zij onder meer ervaring opgedaan in projectontwikkeling en executive management posities bij ING Real Estate.

President-Commissaris Gerard van de Aast: “Namens de Raad van Commissarissen heet ik Anneke van harte welkom bij NS. NS heeft de afgelopen jaren belangrijke stappen voorwaarts gezet en levert betrouwbare prestaties als OV-bedrijf. De ambitie is om de komende jaren de rol van NS als beheerder en ontwikkelaar van de Nederlandse stations en stationsgebieden in het belang van de reiziger te versterken. Wij zijn er van overtuigd dat Anneke met haar kwaliteit en expertise hier een bijdrage aan zal leveren.”De Centrale Ondernemingsraad van NS heeft positief geadviseerd over deze benoeming.

Anneke de Vries: “Ik verheug mij erop om samen met NS-collega’s ons in te zetten voor stations en stationsgebieden, die een goede bijdrage leveren aan een prettige treinreis en om op een verantwoordelijke manier onze maatschappelijke rol als mobiliteitsbedrijf te vervullen.” 

Anneke de Vries volgt Susi Zijderveld op in de Raad van Bestuur, die met haar aantreden weer compleet is en verder bestaat uit president-directeur Roger van Boxtel, directeur Financiën Bert Groenewegen, directeur Operatie Marjan Rintel en directeur Commercie & Ontwikkeling Tjalling Smit. Het aandeel vrouwelijke bestuurders bij NS komt met deze benoeming weer uit op 40%. Ook in de Raad van Commissarissen (50%) en het management (40%) streeft NS actief naar een goede balans tussen mannen en vrouwen en diversiteit.

Anneke de Vries ontvangt een vast jaarsalaris dat past binnen het geaccordeerde beloningsbeleid. Zij ziet, net als de overige leden van de Raad van Bestuur, vrijwillig af van de variabele component in haar beloning.

De persfoto is hier te downloaden 


Start campagne β€˜GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer’

Door alert te zijn op signalen van dementie kunnen OV-medewerkers en medereizigers iemand met dementie helpen. Minister Hugo de Jonge (ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport), Roger van Boxtel (president-directeur NS), Pier Eringa (algemeen directeur van Transdev Nederland) en Gerjoke Wilmink (directeur Alzheimer Nederland) geven daarom vandaag het startsein op station Utrecht Centraal voor de bewustwordingscampagne ‘GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer’; een gezamenlijk initiatief van Samen dementievriendelijk, NS en Connexxion.

Update maandag 16 september
Met een druk op de knop startten Alzheimer Nederland, Connexxion en NS de campagne 'GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer'.

 

Medewerkers en reizigers in het openbaar vervoer krijgen de komende jaren steeds vaker te maken met reizigers met dementie. Vanwege de vergrijzing stijgt het aantal mensen met dementie namelijk van 280.000 nu naar bijna een half miljoen in 2040. President-directeur NS Roger van Boxtel: “Voor mensen met dementie kan reizen met de trein spannend zijn. Juist voor hen is het belangrijk om in beweging te blijven en leuke uitstapjes te ondernemen met vrienden, familie en hulpverleners”. Zeventig procent van de mensen met dementie woont thuis en gaat er nog graag een dagje op uit. Zij ervaren praktische problemen bij het reizen in het openbaar vervoer, bijvoorbeeld het inchecken met een ov-chipkaart in de bus, de toegangspoortjes in het station of het vinden van het juiste perron. Om mensen met dementie langer deel uit te laten maken van onze samenleving, is mobiliteit echter essentieel.

Training voor medewerkers, bewustwording bij medereizigers
De bewustwordingscampagne ‘GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer’ die maandag 16 september start, richt zich op zowel OV-medewerkers als -reizigers. Voor alle OV-medewerkers ontwikkelde Samen dementievriendelijk de online training ‘In het openbaar vervoer’, in samenwerking met NS en Connexxion. Medewerkers leren in 15 minuten op een goede manier de helpende hand te bieden aan reizigers met dementie in herkenbare OV-situaties. Van Boxtel: “NS wil dat zoveel mogelijk mensen onbelemmerd kunnen reizen, ook mensen voor wie reizen misschien niet meer zo vanzelfsprekend is. Door alert te zijn op signalen van dementie kunnen onze medewerkers gepaste hulp bieden en zorgen dat de treinreis prettig en veilig verloopt.”

Tijdens de campagne zien reizigers op de infoschermen in de treinen en elektrische bussen een campagnefilm, die hen ervan bewust maakt dat zij mogelijk hulp kunnen bieden aan medereizigers met dementie. Zij kunnen vervolgens de gratis online training ‘GOED omgaan met dementie’ volgen. In deze training leren zij de signalen van dementie herkennen en hiermee op een goede manier om te gaan in het dagelijks leven.

Samen dementievriendelijk
De campagne ‘GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer’ is onderdeel van het programma ‘Samen dementievriendelijk’, een gezamenlijk initiatief van Alzheimer Nederland, pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM en het ministerie van VWS in het kader van het Deltaplan Dementie. Het doel is om Nederland dementievriendelijker te maken en mensen meer kennis en vaardigheden te geven in het omgaan met mensen met dementie.

De gratis online training voor reizigers is te volgen op www.zienis1.nl en voor OV medewerkers op www.samendementievriendelijk.nl/ov


NS kinderboekenruil op station Utrecht en Amsterdam Centraal

Op zondag 13 oktober, de laatste dag van de Kinderboekenweek, staat er midden in de stationshal van Utrecht Centraal en in de Amstelpassage van Amsterdam Centraal een ‘pratende boekenkast’ met meer dan duizend nieuwe kinderboeken. Kinderen kunnen een eigen boek ruilen voor een nieuw boek of een boek van een ander kind. NS-conducteurs John Piqué en Romano Strang openen om 10.00 uur de NS Kinderboekenruil in Utrecht samen met Anna Woltz (auteur Kinderboekenweekgeschenk 2019) en Natascha Stenvert (illustrator Prentenboek van de Kinderboekenweek 2019). Het is de vijfde keer dat NS de kinderboekenruil organiseert.

NS wil op deze manier lezen stimuleren en zoveel mogelijk kinderen blij maken met boeken die anders niet meer worden gelezen. Het ruilen van kinderboeken op stations is de afgelopen jaren uitgegroeid tot officiële afsluiting van de Kinderboekenweek. Ook staat er op beide stations een mini-voorleescoupe waar kinderen kunnen luisteren naar voorlezende NS-conducteurs, waaronder John Piqué en zijn vriend Romano Strang, en kinderboekenschrijvers Anna Woltz, Afran Groenewoud, Mina Witteman, Mark Haayema en illustrator Natascha Stenvert. Houd de website in de gaten voor meer informatie over het voorleesprogramma.

StationsBoekWisseltje en Kinderzwerfboek
De boeken die aan het einde van de dag overblijven worden gedoneerd aan Kinderzwerfboek. In Utrecht komt een deel van de boeken in het StationsBoekWisseltje (te vinden op het balkon) te staan. Dit is een gezamenlijk initiatief van NS en Kinderzwerfboek, speciaal voor kinderboeken.

Tijd voor Lezen
NS draagt lezen een warm hart toe, want lezen is een van de favoriete tijdsbestedingen in de trein. Sinds 2001 werkt NS samen met de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). NS ondersteunt jaarlijks drie campagnes van CPNB onder de noemer ‘Tijd voor Lezen’: de Boekenweek (maart), de Kinderboekenweek (oktober) en de NS Publieksprijs (oktober/november). Meer informatie is te vinden op www.ns.nl/tijdvoorlezen.

NS Kinderboekenruil, zondag 13 oktober, stationshal van Utrecht Centraal en de Amstelpassage van Amsterdam Centraal, van 10.00 uur tot 16.00 uur.


NS viert 180 jaar spoor met open dag in Haarlem

Hoera! 180 jaar geleden reden twee gloednieuwe stoomlocomotieven, De Arend en De Snelheid, van Amsterdam naar Haarlem en werd de allereerste spoorlijn van Nederland geopend. Op de plek waar destijds het eerste treinstation van Haarlem stond, is nu NS Treinmodernisering gevestigd. Ter ere van 180 jaar spoor opent NS Treinmodernisering op zaterdag 21 september de deuren en is iedereen tussen 10.00 en 16.00 uur welkom tijdens de open dag. Vanaf station Haarlem vertrekt er ieder heel uur een pendeltrein rechtstreeks naar de locatie.

Vrijdag 20 september 1839 tuffen De Arend en De Snelheid met een snelheid van 38 km per uur van Amsterdam naar Haarlem. Het publiek is in eerste instantie angstig. Er wordt gesproken over ‘Het stomende monster’ dat zo snel gaat dat de passagiers wel moeten stikken en hun hersenen uit elkaar spatten vanwege de hoge luchtdruk. Degenen die de rit eenmaal gemaakt hebben, zijn vooral positief (Bron: Museum Haarlem). 180 jaar later is de trein niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Met een maximum snelheid van 140 kilometer per uur vervoert NS dagelijks 1,3 miljoen reizigers.

Open dag: van oud naar nieuw
Tijdens de open dag zien bezoekers hoe oude treinen nieuw leven wordt ingeblazen. De meeste treinstellen worden namelijk niet vervangen, maar gerenoveerd. Ze worden volledig gestript en daarna opnieuw ingericht. Loop als bezoeker door het skelet van een trein en zie hoe een oude trein weer een nieuw jasje krijgt op de schilderafdeling. In de nieuwe Wielenhal komen bezoekers alles te weten over het opknappen van wielen voor de volgende duizenden kilometers. Ook zijn er demonstraties van de nieuwste technische snufjes, zoals het 3D-printen van treinonderdelen of het uitvoeren van drone-vluchten.

Lasergamen en pingpongen
Bij het moderniseren wordt 86 procent van de oude onderdelen opgeknapt en teruggebracht in de trein. Wat niet terug kan, krijgt een tweede leven. Op de open dag zijn er allerlei duurzame hebbedingen van oude treinmaterialen te krijgen, waaronder tassen van treinstoelbekleding, plantenbakken van prullenbakken en notitieboeken van oude vertrekstaten. Voor kinderen is er een speurtocht dwars door de werkplaats, is het mogelijk om tussen oude treinonderdelen te lasergamen of te pingpongen op een tafeltennistafel gemaakt van oude treinvloeren. Ook de vrolijke NS Hup-on Hup-off Express rijdt rond.

Over NS Treinmodernisering
In Haarlem staat de grootste werkplaats van NS. Hier krijgen oude treinstellen een flinke opknapbeurt. Op dit moment wordt het oude treintype VIRM 1 omgebouwd tot nieuwe moderne trein, zodat deze dubbeldekstreinen straks weer als nieuw rondrijden. De VIRM 1 – met de zalmroze, paarse stoelen – is 20 jaar oud. Na ongeveer 5,7 miljoen kilometer over de Nederlandse sporen te hebben afgelegd, is dit type toe aan vernieuwing, zodat de treinen nog eens 20 jaar mee kunnen.

Open dag NS Treinmodernisering: 21 september, tussen 10.00 en 16.00 uur, Oudeweg 6, 2031 CC Haarlem.


NS test nieuwe in- en uitcheck zone voor fietsenstallingen

Reizigers die hun fiets in de fietsenstalling aan de Belcrumzijde van NS Station Breda of de stalling van NS Station Harderwijk zetten hoeven niet meer in de file te staan in de spits als een nieuwe test van NS slaagt. Vanaf maandag test NS een nieuwe in- en uitcheck zone waarmee fietsers in en uit kunnen rijden zonder langs een medewerker te gaan. Ze krijgen een tag op hun fiets waarmee ze makkelijk in- en uitchecken. Als de test slaagt, kan NS ook landelijk deze techniek gaan gebruiken.

Breda

Ook reizigers die hun fiets in de fietsenstalling aan de Belcrumzijde van NS Station Breda zetten hoeven niet meer in de file te staan in de spits als de nieuwe test van NS slaagt. Vanaf maandag test NS daar een in- en uitcheck zone. Ook hier kunnen fietsers een gratis tag krijgen en zonder tussenkomst van een medewerker in- en uitchecken. Wethouder Greetje Bos van Breda reed als een van de eersten  met een tag op haar fiets de stalling uit.

Harderwijk

Vrijdag 13 september start er een proef met in- en uitcheckpalen op NS Station Harderwijk. Fietsers die mee willen doen met de proef krijgen een gratis tag op de fiets. Daarmee kunnen ze langs de nieuwe palen lopen en wordt de fiets automatisch in- en uitgecheckt. Deze tag wordt door de servicemedewerkers in de stalling gratis op de voorframe van de fiets bevestigd. Mensen die langer dan de gratis 24 uur hun fiets parkeren, kunnen meteen contactloos afrekenen.

NS Fiets InnovatieLab

Nu al komt bijna de helft van de reizigers met de fiets naar het station. NS verwacht dat dit aantal rap zal stijgen. Ook het aantal OV-fietsritten voor het laatste stukje van de reis groeit ieder jaar. Om deze groei op te vangen en te versnellen heeft NS het NS Fiets Innovatielab. Nieuwe technieken en innovaties worden getest om de reizigers nog beter van dienst te zijn. De in- en uitcheckzone is daar een voorbeeld van.

NS Fiets InnovatieLab werkt nauw samen met partners als ProRail, gemeenten en leveranciers.


NS beloont vroege vogels en druktevermijders

De twee drukste treinen van NS vertrekken van NS Station Oss. De dagelijkse sprinters van 7.43 en 8.13 uur zijn erg populair bij scholieren en studenten die weer uitstappen bij NS Station 's Hertogenbosch Oost. Daar zijn een aantal scholen gevestigd. Opmerkelijk genoeg is er een speciale spitstrein die om 08.00 uur vertrekt uit Oss, waarin het een stuk rustiger is.

Gratis koffie en smoothies in Oss

Daarom deelt NS in de ochtendspits op maandag 2 september gratis koffie en smoothies uit aan reizigers op NS Station Oss die de drukste treinen liever aan zich voorbij laten gaan en de speciale rustige spitstrein pakken. De speciale wachtzone met gratis koffie is er tussen 07.30 en 09.00 uur.

September is traditiegetrouw de drukste spoormaand van het jaar; forensen zijn terug van vakantie en studenten gaan weer studeren. Wij verwachten deze maand meer reizigers dan vorig jaar: 36,7 miljoen. Vorige jaren waren dit 35 miljoen reizigers. Daarmee is september opnieuw een recordmaand. NS neemt diverse maatregelen om de hinder van drukte te beperken.

Ontbijtjes in Haarlem

Het traject Haarlem – Amsterdam Sloterdijk behoort al jaren tot één van de drukste trajecten in de spits (7.30 – 9.00 uur). We rijden op dit traject acht treinen per uur/per richting. Mensen die de spits vermijden en extra vroeg vertrekken vanuit Haarlem, krijgen maandag een gratis ontbijtje tussen 6.00 en 7.30 uur.

Nijmegen kampioen spitsmijden

Sinds september 2018 hebben studenten en medewerkers van de Radboud Universiteit, de HAN University of Applied Sciences en ROC Nijmegen hun wekker op een andere tijd gezet. Om de drukte in de ochtendspits te verminderen pasten de onderwijsinstellingen hun lestijden aan. En met resultaat. Nijmegen is dé spitsmijder van 2018! Dinsdagochtend 3 september helpt NS reizigers met wakker worden door hen een kleine versnapering aan te bieden. Goede start, goede reis!

Rustiger reizen in de spits? Check hier hoe je dat doet.


Op afstand onder de treinmotorkap kijken

Met honderden technische systemen kunnen we onze treinen haast rijdende computers noemen. Dat biedt allerlei voordelen, waaronder het op afstand monitoren van de fysieke gesteldheid van de trein door middel van een real time monitoring systeem. Hierdoor hebben we direct en altijd inzicht in de status van onze treinen. Deze informatie kan stilgevallen treinen sneller op weg helpen, storingen in treinsystemen voorkomen en de onderhoudsbehoefte per trein voorspellen. Met als resultaat voor de reiziger: meer reiscomfort en verdere verbetering van de punctualiteit. 

Een trein, die aangesloten is op het real time monitoring systeem, stuurt continue automatisch een live update naar de ‘wal’. Bijvoorbeeld over de status van de airco en de tempratuur in de treinen. Deze informatie geeft inzicht in potentiele storingen en de onderhoudsbehoefte, nog voor dat dit een probleem kan vormen voor reizigers. Hierdoor kan NS preventief ingrijpen door een trein bijvoorbeeld aan het einde van de dag naar een van de onderhoudsbedrijven te sturen. Alle data wordt opgeslagen zodat we sneller, gerichter en efficiënter kunnen onderhouden. We willen uiteraard niet alleen weten wat er mis is, we willen ook weten waardoor een storing ontstaat en of dit een eenmalig probleem is of vaker voor kan komen.

Ondanks de preventieve werking kan het helaas gebeuren dat een trein een storing krijgt. Extra vervelend als dit gebeurt op het spoor met vele reizigers. Door real time monitoring kunnen we storingen op afstand sneller verhelpen. Speciaal opgeleide medewerkers kunnen de machinist op afstand ondersteunen de storing te verhelpen door live mee te kijken. Mocht de storing ingewikkelder zijn dan kan een monteur, met de juiste gereedschap en treinonderdelen naar de trein gestuurd worden.

In 2017 is NS stapsgewijs gestart met de introductie van Real Time Monitoring. Voor we onze treinen konden aansluiten en we de processen hierop konden inrichten, moest de techniek en de data betrouwbaar zijn. Op dit moment zijn ongeveer 300 treinen aangesloten op het systeem (treintype SLT, SNG en TRAXX). In de komende tijd worden daar ook de treinen van het type VIRM, FLIRT en ICNG aan toegevoegd. In 2021 zijn naar verwachting al onze treinen verbonden en live te monitoren.


Internationale trein is hoogvlieger

Ook deze zomer kozen weer meer reizigers voor de internationale trein. NS International noteerde in de maanden juni tot en met augustus een gemiddelde groei van 13% over alle bestemmingen. De Intercity naar Berlijn was met 19% groei de grootste stijger. Het is de derde recordzomer op rij voor NS International.

Directeur Heike Luiten van NS International is erg blij met de groei: “NS heeft grote ambities met de internationale trein. Op afstanden tot 700 kilometer moet de trein wat ons betreft de eerste keuze zijn. Richting het zuiden lukt dat al goed met Thalys en de Intercity Brussel. Met Eurostar hebben we vorig jaar een treinverbinding toegevoegd die je snel en comfortabel naar hartje Londen brengt. En ook voor de bestemming Berlijn hebben we grote ambities, al hebben we daar de hulp van Deutsche Bahn en de Nederlandse en Duitse overheden nog hard bij nodig. Aan de reiziger ligt het in elk geval niet, die wil wel.”

Aanbod uitgebreid, reiziger kiest bewuster

Als verklaring voor de groei ziet Luiten twee ontwikkelingen: “Allereerst in het aanbod in goede internationale verbindingen verder uitgebreid. De reistijd naar Brussel is verkort, Thalys heeft de capaciteit uitgebreid en met Marne-la-Vallée een nieuwe populaire bestemming gekregen pal voor de poorten van Disneyland Paris. En met Eurostar vanuit Amsterdam en Rotterdam is Londen beter bereikbaar geworden. Maar daarnaast is ook de aandacht voor de trein gegroeid. Mensen worden zich steeds beter bewust van de impact van reizen op klimaat en milieu. De trein wordt vaker overwogen als duurzaam alternatief voor het vliegtuig. Reizigers kiezen bewuster.”

Intercity Berlijn

Intercity Berlijn is absolute koploper als het gaat om reizigersgroei. Zo is de trein erg in trek bij reizigers met Interrail – de meerdaagse internationale reispas. Drukte in de zomermaanden brengt dan ook de nodige uitdagingen met zich mee. Luiten: “Reizigers die bij NS International boeken, adviseren we deze maanden om altijd een zitplaats te reserveren. En speciaal voor binnenlandse reizigers die ook gebruik maken van de Intercity, rijden we van juni tot en met augustus een extra trein tussen Amsterdam en Deventer. Zo is er ook voor binnenlandse reizigers voldoende ruimte en ontstaat er extra plek voor reizigers de grens over.”

Eurostar naar Londen

Na het introductiesucces vorig jaar noteerde Londen in de zomermaanden als enige bestemming een lichte daling van 1% ten opzichte van een jaar eerder. Luiten: “Naar Londen verwachten we weer een klapper te maken na de start van de paspoort- en bagagecontrole in Amsterdam en Rotterdam. Nu moeten reizigers richting Londen hun reis daarvoor nog onderbreken in Brussel. We wachten met enig ongeduld tot de Nederlandse overheid hiervoor het benodigde verdrag heeft gesloten met de andere drie betrokken landen: België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. We willen het aantal dagelijkse treinen dan verder uitbreiden. De faciliteiten op de stations Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal zijn er klaar voor.”

NS International

NS International is de grootste verkoper van internationale treintickets vanuit Nederland. Via de website nsinternational.nl zijn er 3.300 Europese bestemmingen te boeken. Daarnaast werkt NS International samen met partners Thalys, Eurostar, Intercity Brussel, ICE en Intercity Berlijn aan de uitvoering van internationale treindiensten. Zo levert NS machinisten, trainmanagers, logistieke ondersteuning en materieel.

Bestemming

Zomer 2019 groei

Alle bestemmingen gemiddeld

13%

Parijs

6%

Brussel

11%

Berlijn

19%

Londen

-1%

Overige bestemmingen gemiddeld

15%

Periode juni-augustus 2019 t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder.


Viral Friday 34/2019: McDonald’s doet hip, Gillette eert moeders en Ronaldo waagt een dansje

Viral Friday 34/2019: McDonald’s doet hip, Gillette eert moeders en Ronaldo waagt een dansje

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste video's van afgelopen week worden belicht. Met deze week campagnes van Gillette, Shopee, McDonald's en Turo.


Lees meer over: Viral Friday 34/2019: McDonald’s doet hip, Gillette eert moeders en Ronaldo waagt een dansje.

ZENS brengt draadloze oplader met 16 spoelen en Kvadrat-bekleding uit

Door Gonny van der Zwaag

De Nederlandse accessoiremaker ZENS heeft een draadloze oplader uitgebracht met 16 spoelen, waarmee je je iPhone op elke mogelijke manier kunt neerleggen. Apple lukte het niet met de AirPower, maar ZENS heeft het met de ZENS LIBERTY nu wel voor elkaar gekregen.

Het artikel ZENS brengt draadloze oplader met 16 spoelen en Kvadrat-bekleding uit verscheen voor het eerst op iCulture


β€˜Jan Modaal kan meeste huizen niet betalen’

Door ANP

Het is voor huizenkopers met een modaal inkomen vrijwel onmogelijk een woning te vinden, constateert hypotheekadviseur De Hypotheker. Vooral voor Jan Modaal is het aantal betaalbare woningen zeer gering.

De Hypotheker heeft in kaart gebracht voor hoeveel woningen van het totale woningaanbod huizenzoekers met een modaal inkomen van 36.000 euro bruto in aanmerking kunnen komen. Dat valt tegen: slechts 6 procent van de huizen zou betaalbaar zijn. Met dit salaris kun je als single een hypotheek krijgen van ongeveer 163.000 euro.

Voor een modaal inkomen voor tweeverdieners is De Hypotheker in het onderzoek uitgegaan van 60.000 euro samen. Hiermee is het mogelijk een hypotheek te krijgen van zo’n 285.000 euro. In veel provincies en gemeenten komen zij in aanmerking voor meer dan de helft van de te koop staande woningen.

Door de sterk stijgende huizenprijzen en het schaarse woningaanbod zijn er steeds minder betaalbare woningen beschikbaar voor de grote groep middeninkomens in Nederland. Algemeen directeur Michel van den Akker van De Hypotheker vindt de ontwikkeling zorgwekkend, omdat de doorstroming op de huizenmarkt stagneert. Het is volgens hem daarom cruciaal dat er extra betaalbare woningen bijgebouwd worden. Ook zou het helpen als de doorstroming onder senioren meer wordt gestimuleerd.

Het bericht ‘Jan Modaal kan meeste huizen niet betalen’ verscheen eerst op Nieuws.nl.

Blokhuis schrikt van toename daklozen

Door ANP

Staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid) is geschrokken van de forse toename van het aantal daklozen in Nederland. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat vorig jaar 39.300 mensen tussen de 18 en 65 jaar oud geen vaste woon- of verblijfplaats hadden. In 2009 waren dat 17.800. Het aantal jonge daklozen tussen de 18 en 30 jaar oud is vorig jaar zelfs verdrievoudigd tot 12.600.

“Ik ben mij rot geschrokken van de cijfers”, aldus Blokhuis tegen het NPO Radio 1 Journaal. “Wij wisten dat het aantal dak- en thuislozen eerder iets aan het toenemen was dan aan het afnemen. Maar dat de toename zo fors is, dat is een tegenvaller. Zeker als je je realiseert dat bij elke dakloosheid veel ellende aan de hand is voor het individu en de omgeving.”

Volgens het CBS zijn er verschillende redenen waarom mensen dakloos worden. “In veel gevallen gaat het toch wel om mensen die langdurig problemen hebben of in een kwetsbare sociaal-economische positie zitten”, zegt een woordvoerder. Deze mensen komen meestal van het ene probleem in het andere terecht. “Vaak zijn zij laagopgeleid, verdienen ze weinig geld of hebben ze hun baan verloren. Ook andere problemen, scheidingen bijvoorbeeld, kunnen leiden tot een leven als dakloze.” De mensen om wie het gaat slapen vaak in de open lucht en in overdekte openbare ruimten als stations en fietsenstallingen.

Het gebrek aan goedkope woningen speelt ook een belangrijke rol. Blokhuis: “Dit is een enorm probleem. Ik heb dit scherp in het vizier en heb hier dringende gesprekken over met minister Ollongren van Binnenlandse Zaken. We zouden ons moeten schamen dat we er in zo’n rijk land niet in slagen om mensen een fatsoenlijk dak boven het hoofd te bieden. Ik heb hier ook veel contact over met de vier grote gemeenten. Zij spannen zich enorm in om goede huisvesting voor deze mensen te organiseren.”

Het aantal daklozen met een niet-westerse achtergrond is gestegen van 6500 naar 18.300. Het aantal Nederlandse thuislozen of met een westerse achtergrond verdubbelde tussen 2009 en 2018 naar 21.000. Vorig jaar was maar liefst 84 procent van alle daklozen man. Veel van hen zijn alleenstaand.

Het bericht Blokhuis schrikt van toename daklozen verscheen eerst op Nieuws.nl.

β€˜Lagere dosis hartmedicijnen voor vrouwen’

Door ANP

De optimale dosering van medicatie voor vrouwen met hartfalen ligt aanzienlijk lager dan voor mannen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek onder leiding van het Universitair Medisch Centrum Groningen dat is verschenen in het wetenschappelijke toptijdschrift The Lancet.

Wereldwijd geldt voor mannen en vrouwen nu nog dezelfde dosering voor bijvoorbeeld bètablokkers. Tussen 2010 en 2015 werden data verzameld van 2500 mensen uit Europa, samen met data van meer dan 4500 patiënten met hartfalen uit Azië. Uit de data-analyse blijkt nu dat vrouwen met hartfalen baat hebben bij een lagere dosering van de onderzochte medicijnen. De optimale waarde lijkt ongeveer de helft lager te liggen dan de dosering die momenteel wordt geadviseerd.

De onderzoekers benadrukken dat deze conclusie geen vrijbrief is om vrouwen met hartfalen te gaan ‘onderbehandelen’. Meer onderzoek is nodig om te achterhalen hoe verschillen tussen mannen en vrouwen de behandeling van hartfalen kunnen beïnvloeden, aldus de onderzoekers.

Het bericht ‘Lagere dosis hartmedicijnen voor vrouwen’ verscheen eerst op Nieuws.nl.

β€˜Jan Modaal kan meeste huizen niet betalen’

Door ANP

Het is voor huizenkopers met een modaal inkomen vrijwel onmogelijk een woning te vinden, constateert hypotheekadviseur De Hypotheker. Vooral voor Jan Modaal is het aantal betaalbare woningen zeer gering.

De Hypotheker heeft in kaart gebracht voor hoeveel woningen van het totale woningaanbod huizenzoekers met een modaal inkomen van 36.000 euro bruto in aanmerking kunnen komen. Dat valt tegen: slechts 6 procent van de huizen zou betaalbaar zijn. Met dit salaris kun je als single een hypotheek krijgen van ongeveer 163.000 euro.

Voor een modaal inkomen voor tweeverdieners is De Hypotheker in het onderzoek uitgegaan van 60.000 euro samen. Hiermee is het mogelijk een hypotheek te krijgen van zo’n 285.000 euro. In veel provincies en gemeenten komen zij in aanmerking voor meer dan de helft van de te koop staande woningen.

Door de sterk stijgende huizenprijzen en het schaarse woningaanbod zijn er steeds minder betaalbare woningen beschikbaar voor de grote groep middeninkomens in Nederland. Algemeen directeur Michel van den Akker van De Hypotheker vindt de ontwikkeling zorgwekkend, omdat de doorstroming op de huizenmarkt stagneert. Het is volgens hem daarom cruciaal dat er extra betaalbare woningen bijgebouwd worden. Ook zou het helpen als de doorstroming onder senioren meer wordt gestimuleerd.

Het bericht ‘Jan Modaal kan meeste huizen niet betalen’ verscheen eerst op Nieuws.nl.

Nederland bezorgd om branden Amazonegebied

Door ANP

Nederland is bezorgd over de natuurbranden in het Amazonegebied. Minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Handel) spreekt van “verschrikkelijke beelden” en zegt dat het kabinet de situatie kritisch volgt.

De Europese Unie is in vergevorderde onderhandelingen met Brazilië en andere landen in Zuid-Amerika over een nieuw vrijhandelsverdrag. Duurzaamheid speelt al vanaf het begin een belangrijke rol in die gesprekken, zegt Kaag, maar wat momenteel in het Amazonegebied gebeurt “maakt het wel heel acuut en urgent”.

Volgens minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) weten de Brazilianen heel goed dat Nederland het van groot belang vindt dat de natuur in het Amazonegebied wordt beschermd. “Daar is al langer nauw contact over, en we hebben dat ook nu laten weten”, aldus de bewindsman.

Het bericht Nederland bezorgd om branden Amazonegebied verscheen eerst op Nieuws.nl.

Minister: oplossing gezocht voor Van Laarhoven

Door ANP

De Nederlandse en Thaise autoriteiten gaan een oplossing zoeken voor de in Thailand gedetineerde ex-coffeeshophouder Johan van Laarhoven. Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) liet dat weten na een gesprek met de Thaise premier en minister van Justitie.

Het was een “bemoedigend gesprek”, laat een woordvoerster van de minister weten.

Grapperhaus is naar Bangkok gereisd om te pleiten voor de terugkeer van Van Laarhoven en zijn vrouw naar Nederland zodat die hier hun straf zouden kunnen uitzitten. De Tilburger is in Thailand tot 75 jaar cel veroordeeld wegens witwassen van drugsgeld. De Thai brachten hem voor de rechter nadat het Nederlandse Openbaar Ministerie in 2014 om hulp bij een onderzoek tegen hem had gevraagd.

De gang van zaken leidde tot scherpe kritiek. De Nationale Ombudsman oordeelde in maart dat de Nederlandse politie en justitie bij het rechtshulpverzoek onzorgvuldig hebben gehandeld. Een maand later riep de Tweede Kamer Grapperhaus op zich in te spannen om Van Laarhoven naar Nederland te krijgen.

Het bericht Minister: oplossing gezocht voor Van Laarhoven verscheen eerst op Nieuws.nl.

Leger des Heils: we zitten overvol

Door ANP

Het Leger des Heils is niet verbaasd over de verdubbeling van het aantal daklozen in de afgelopen tien jaar. “Wij constateren dat er een groeiend beroep op ons wordt gedaan. We zitten overvol. Het is echt nijpend zo nu en dan”, zegt een woordvoerder.

Volgens de zegsman is het nog niet voorgekomen dat er ‘nee’ is verkocht aan iemand die om onderdak vroeg. Maar het moment dat dat wel het geval is, nadert. “We proberen dat te voorkomen, maar het wordt steeds moeilijker. Nederland heeft een probleem. Als samenleving hebben we een plicht voor onze medemens te zorgen. Dit kan niet zo langer doorgaan.”

Het Leger des Heils ziet dat mensen die op straat belanden vaak kampen met meerdere problemen, zoals schulden, verslaving en psychische problemen. “Als ze in een hulpverleningstraject zitten, moeten ze te snel weer zelfredzaam zijn. Dat zorgt vaak voor een terugval in de oude problematiek.”

Het grote woningtekort verergert de problemen en zorgt ervoor dat er nauwelijks doorstroom is bij de overvolle opvangplekken. “De gemiddelde wachttijd voor een woning ligt op dertien maanden. Er moeten snel veel goedkope huurwoningen bijkomen.”

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat vorig jaar 39.300 mensen tussen de 18 en 65 jaar oud geen vaste woon- of verblijfplaats hadden. In 2009 waren dat 17.800. Het aantal jonge daklozen tussen de 18 en 30 jaar oud is vorig jaar zelfs verdrievoudigd tot 12.600.

Het bericht Leger des Heils: we zitten overvol verscheen eerst op Nieuws.nl.

Zaterdag hitteplan voor heel Nederland

Door ANP

Het RIVM stelt zaterdag het nationale hitteplan voor heel Nederland in wegens de warmte.

De komende dagen lopen de temperaturen naar verwachting weer op. “Voor mensen met een kwetsbare gezondheid kan dit tot problemen leiden. Ook mensen in goede gezondheid kunnen met deze temperaturen klachten krijgen, zoals een zonnesteek”, aldus het instituut.

Het hitteplan geldt in principe tot en met woensdag, maar dat is afhankelijk van het weer. Dit weekend kan de temperatuur volgens de voorspellingen lokaal tot 32 graden oplopen.

Het RIVM adviseert om de komende dagen goed te letten op symptomen van oververhitting, zoals vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Uitdroging kan leiden tot kramp, misselijkheid, uitputting, flauwte en bewusteloosheid. Ook krijgen mensen het advies voldoende te drinken, dunne kleding te dragen en goed te smeren tegen de zon. In de middag, tijdens de heetste uren van de dag, wordt aangeraden lichamelijke inspanningen te beperken.

Vooral voor kwetsbare mensen, zoals ouderen, baby’s, chronisch zieken, mensen met overgewicht en mensen in verzorgingshuizen is de hitte gevaarlijk. “Deze mensen en hun verzorgers moeten alert zijn op uitdroging en oververhitting. Ook baby’s en hele jonge kinderen hebben extra aandacht nodig om koel te blijven en genoeg te drinken”, stelt het instituut.

Het hitteplan werd eind juli ook afgekondigd. Toen liepen de temperaturen op naar recordhoogte.

Het bericht Zaterdag hitteplan voor heel Nederland verscheen eerst op Nieuws.nl.

❌