[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderAlle Nieuwskoppen

Haal TikTok van je telefoon, het verzamelt erg veel persoonlijke data

Die oproep doet een softwarespecialist op het sociale netwerk Reddit. Hij of zij dook in de software van de populaire app en schrok hoeveel de Chinese makers aan persoonlijke data van gebruikers stelen.

De Chinese app, populair bij tieners voor het uploaden en delen van korte video’s, is niets meer dan “een methode voor gegevensverzameling, versluierd als een sociaal netwerk”, schreef de Reddit-gebruiker in een lange post, compleet met softwarebestanden waaruit dat zou blijken. Hackerscollectief Anonymous heeft zijn zorgen inmiddels gedeeld.

TikTok graaft diep in alle gegevens die je op je telefoon bewaart en zou die doorgeven aan de Chinese makers. Daaronder je e-mail adres en wachtwoord. Het kan zelfs je GPS van afstand aanzetten en doorgeven waar je je bevindt. Het weet welke wifi je gebruikt en waarschijnlijk ook het wachtwoord om daarmee te verbinden.

India heeft om deze reden TikTok al in de ban gedaan, samen met 58 andere Chinese apps die veel te veel informatie verzamelen over gebruikers. 

Alles bij de bron; Faqt


 

Facebook deelde verkeerdelijk gebruikersdata met duizenden ontwikkelaars

Wanneer een gebruiker stopt met zijn account te gebruiken en 90 dagen niet meer inlogt op het sociale netwerk, moeten de gegevens in principe achter slot en grendel gaan tot de persoon in kwestie opnieuw inlogt. Die maatregel was deel van de reactie van Facebook op het Cambridge Analytica-schandaal in 2018 waarbij data van 87 miljoen gebruikers oneigenlijk werd gedeeld.

Het probleem deed zich voor in een scenario waarbij iemand via Facebook inlogt op een toepassing en vervolgens vrienden uitnodigt voor die toepassing. In dat geval maakte Facebook geen onderscheid tussen actieve en non-actieve accounts en werden persoonlijke data wel gedeeld met ontwikkelaars.

Wie Facebook sign-in gebruikt om op toepassingen van derden in te loggen, geeft zo automatisch toegang aan die app tot persoonlijke gegevens zoals geslacht, locatie, likes en leeftijd. Ook data van vrienden in het netwerk wordt toegankelijk wanneer die worden uitgenodigd. Die realiteit illustreert waarom het interessanter is om zelf een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoordcombinatie aan te maken voor een toepassing of website in de plaats van op Facebook te vertrouwen.

Dat het systeem toegang geeft tot een heleboel persoonlijke data, is dus opzettelijk. Dat ook data van inactieve gebruikers wordt gedeeld, was wel een fout. Facebook heeft het probleem intussen verholpen maar niet voordat meer dan 5.000 ontwikkelaars per ongeluk profiteerden van het lek.

Alles bij de bron; Techzine


 

Fluvius en Telenet praten over datanetwerk van de toekomst

Door Rene Frederick

Netbeheerder Fluvius en telecomspeler Telenet starten gesprekken over de realisatie van het ‘datanetwerk van de toekomst’ in Vlaanderen. Dit moet een vast netwerk voor supersnel internet worden.

Fluvius is al een tijd bezig met een proefproject, waarbij het in vijf steden en gemeenten een glasvezelnetwerk aanlegt. Het bedrijf wil garanderen dat overal in Vlaanderen gezinnen toegang hebben tot een supersnel vast netwerk, ook in landelijke en dunbevolkte gebieden.

Licht op groen

Fluvius is daarvoor op zoek naar een partner, en start daarover gesprekken met Telenet. De raad van bestuur van de netbeheerder heeft daar vrijdag groen licht voor gegeven. De keuze voor Telenet komt er na een marktbevraging. Bedoeling van de gesprekken is na te gaan of beide partijen elkaar kunnen vinden om zo’n netwerk aan te leggen, en hoe het eruit zal gaan zien.

Bron: DataNews

Het bericht Fluvius en Telenet praten over datanetwerk van de toekomst verscheen eerst op ChannelConnect.

TikTok belooft weer een keer om te stoppen met lezen van klembord-inhoud op iOS

TikTok heeft beloofd om te stoppen met een functie waarmee de app doorlopend zichzelf toegang verschaft tot gekopieerde tekst op het klembord. TikTok zou enkele maanden geleden al stoppen, maar heeft dat tot nu toe niet gedaan, meldtThe Telegraph.

Het gedrag kwam aan het licht met de  - Veel persoonlijker te maken" href="https://tweakers.net/reviews/7946/apple-ios-14-en-ipados-14-veel-persoonlijker-te-maken.html">eerste bèta van iOS 14, die een melding geeft als een app tekst plakt van het klembord. Dat bleek bij TikTok te gebeuren na elke spatie of na elk interpunctieteken. TikTok is lang niet de enige app die geregeld het klembord uitleest, zo bleek deze week. Ook Plants vs Zombies Heroes, Prompt en Zero deden dat onder meer ook, zo schrijft The Telegraph. 

Alles bij de bron; Tweakers


 

Kwart van Nederlandse thuiswerkers op onbeveiligd netwerk

Door Rene Frederick

Een kwart van de thuiswerkende Nederlanders werkt niet altijd via het beveiligde netwerk van hun werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.506 Nederlanders die momenteel noodgedwongen vanuit huis werken, uitgevoerd door Panelinzicht.

Opvallend genoeg zijn vooral thuiswerkende jongeren bang voor een datalek (25 procent), tegenover slechts dertien procent van de vijftigplussers. Van alle ondervraagden is een vijfde bang voor een datalek, hetzelfde percentage noemt hun organisatie een gemakkelijk doelwit voor hackers.

“Als bedrijf is het ontzettend belangrijk om je beveiliging op orde te hebben”, zegt Cybersecurity consultant Abel Baas van VPNdiensten.nl. “Wij merken dat cybercriminelen op dit moment inspelen op de overstap naar digitaal thuiswerken. Zo doen ze veel pogingen om wachtwoorden van thuiswerkers te ontfutselen en via zwakke plekken bedrijven te infiltreren. Binnen dataveiligheid is een foutje zo gemaakt en de gevolgen zijn vaak catastrofaal. We schrikken er daarom van dat zo’n groot gedeelte Nederlanders onbeveiligd vanuit huis werkt.”

Onveilig werken

Naast inchecken op het beveiligde netwerk van de werkgever, is ook de keuze van het juiste wifinetwerk van groot belang voor veilig thuiswerken. Uit het onderzoek blijkt dat dit nog geregeld verkeerd gaat. Zo zegt zeventien procent van de respondenten weleens op een open wifi-netwerk te werken. Mannen maken met 21 procent het meest gebruik van open wifi-netwerken. Dit is nogal ironisch, want vooral zij zien hun werkgever als gemakkelijk doelwit voor hackers (22 procent).

“Mannen staan erom bekend dat ze graag een risicootje nemen. Soms pakt dit goed uit, maar in het kader van dataveiligheid is het erg onverstandig”, aldus Baas. “Ongeacht of je thuis, in een koffietent of in de trein werkt – zorg ervoor dat je te allen tijde met een beveiligd wifi-netwerk verbinding maakt. Als jouw werkgever deze mogelijkheid niet biedt, kun je met je smartphone nog beter een eigen wifi-hotspot opzetten dan inchecken bij een open wifi-netwerk.”

Kennisgebrek

Een belangrijke verklaring voor het hoge percentage Nederlanders dat onveilig thuiswerkt, is een gebrek aan ondersteuning vanuit de werkgever. Zo zegt maar liefst 22 procent van thuiswerkend Nederland dat hun organisatie geen rekening houdt met de risico’s van werken op afstand. Ook de thuiswerker zelf treft blaam: ruim een derde geeft aan onvoldoende kennis te hebben van veilig digitaal thuiswerken en 31 procent zou graag meer voorlichting willen over het thema. Wat betreft het kennisgebrek (43 procent) en de leerbehoefte (35 procent) scoren jongeren het hoogst.

“Veilig thuiswerken begint bij bewustwording en het is aan de werkgever om dit te creëren. Ondanks dat ik geschrokken ben van het grote gebrek aan kennis, ben ik blij om te zien dat veel werkenden ervoor openstaan om hier meer over te leren”, zegt Baas. “Met workshops en opfriscursussen kom je gelukkig al heel ver. Hiermee breng je het risico op een datalek tot een minimum en zorg je ervoor dat hackers buiten je organisatie blijven.”

Bron: VPNdiensten

Het bericht Kwart van Nederlandse thuiswerkers op onbeveiligd netwerk verscheen eerst op ChannelConnect.

AliExpress zoekt 100.000 buitenlandse influencers

AliExpress wil het winkelgedrag van zijn internationale publiek stimuleren en zoekt daarvoor honderdduizend influencers om reclame te maken op YouTube, Facebook, Instagram, TikTok en andere populaire sociale platformen. De nadruk ligt daarbij op video, omdat dat op de thuismarkt als een razende werkt...

...De buitelandse e-commercetak van Alibaba Group wil zich in Europa nadrukkelijker positioneren als een marktplaats voor maar ook van lokale retailers en merken. Het probleem: die willen niet en aarzelen vanwege het goedkope imago van het platform. Niettemin bedient het e-commerceplatform 180 miljoen buitenlandse klanten, met name in Rusland, Turkije en Spanje.

Alles bij de bron; Emerce


 

โŒ