[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

๐Ÿ”’
โŒ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderAlle Nieuwskoppen

Bonje met de buren: politie krijgt tienduizenden extra overlastmeldingen

De politie heeft de handen vol aan meldingen van overlast. Mede door de coronamaatregelen kwamen er in het eerste half jaar bijna 70.000 meldingen meer binnen dan in dezelfde periode vorig jaar. Een stijging van bijna 40 procent. Bekijk hieronder hoeveel overlast er in je eigen buurt was.

De move naar in-house: digitale media in transitie

media in transitie">De move naar in-house: digitale media in transitie

Niks zo veranderlijk als de marketingwereld. Nieuwe trends en technologie volgen elkaar in een vlot tempo op. Marketeers moeten alle zeilen bijzetten om alle ontwikkelingen bij te houden en schakelen in veel gevallen externe (specialistische) bureaus in om bepaalde expertises binnen de marketingoperatie te betrekken. Maar steeds vaker valt de term in-housing. Admanager, In-housing specialist, deed onderzoek.


Lees meer over: De move naar in-house: digitale media in transitie.

Veel meer agenten ontslagen om lekken en misbruiken gevoelige informatie

Het aantal agenten dat door de politie is ontslagen omdat zij gevoelige informatie misbruikten of lekten, is bijna verdubbeld in een paar jaar tijd. Volgens de Politiebond worden agenten steeds vaker benaderd door criminelen.

Wat is de stand van de marketingstaat? Help mee!

Wat is de stand van de marketingstaat? Help mee!

Toegegeven, er wordt nogal wat onderzocht aan het marketingvak momenteel, maar daarbij gaat het steeds om stukjes en onderdelen. Het onderzoek dat NIMA momenteel uitvoert gaat een spade dieper en vraagt vooral uit wat het is om in marketing te werken. Op een marketingafdeling, bij bureaus, als zzp'er of interim. 


Lees meer over: Wat is de stand van de marketingstaat? Help mee!.

De paniek voorbij?

Door Merel

De paniek voorbij?

Op donderdag 25 juni organiseerde onderzoeksbureau GfK een webinar over Consumentengedrag en houding: zijn we de paniek voorbij? Uiteraard delen wij kort de belangrijkste inzichten uit dit webinar met jullie!

Uit onderzoek van GfK blijkt allereerst dat er vier soorten types mensen zijn in de manier waarop zij om (zijn ge-)gaan met de coronacrisis.

De grootste groep in Nederland zijn de adapters, bijna 1/3 van de Nederlanders geeft aan zich aan de regels te houden en anders te leven door de crisis. De manier waarop we nu leven biedt ook kansen en uitdagingen geeft GfK aan.

Voor ons in het (media)vakgebied zijn de shift van offline naar online in shoppen, werken en tijdsbesteding het meest belangrijk.

Doordat de mensen de afgelopen tijd voornamelijk thuis hebben gespendeerd, heeft dit voor een aantal branches redelijk gunstig uitgepakt. Zo is er een stijging te zien in de uitgaven voor DIY (bouwmarkten) en tuinproducten. Ook aan in-huis entertainment wordt meer uitgegeven. Vooral de gaming industrie plukt hier de vruchten van:

En zoals we al eerder schreven heeft de crisis uiteraard effect op het mediagebruik. Zo zaten er veel mensen voor de TV :

Men keek meer naar de content van streamingdiensten, ook de jongere doelgroep:

Ook luisterde men meer naar de radio. Er werd minder onderweg geluisterd, maar dit werd ruimschoots goedgemaakt door het thuis luisteren.

De paniek voorbij? Het lijkt er wel op. Of deze trends doorzetten nu we weer meer naar buiten kunnen en gaan is de vraag. Uiteraard houden wij het nauwlettend in de gaten!

 

Mediabureau ZIGT, Merel Tukker.

The post De paniek voorbij? appeared first on ZIGT.

Minder luxe en plezier: 43% besteedt het vakantiegeld dit jaar anders

Door Koen Hartog

Minder luxe en plezier: 43% besteedt het vakantiegeld dit jaar anders

Het jaarlijkse vakantiegeld is bij velen van ons weer bijgeschreven. Een moment waar vaak reikhalzend naar uit wordt gekeken, omdat dit geld niet direct naar de vaste lasten gaat, maar veelal vrij kan worden besteed, vaak aan vakanties. Nu blijkt dat ons vakantiegedrag dit jaar vanwege de coronacrisis heel anders is, rijst de vraag hoe wij dit jaar ons vakantiegeld besteden. In samenwerking met marktonderzoekbureau MSI-ACI zochten we het uit. 

We blijken kwetsbaar en voelen behoefte aan zekerheid

Hoewel de coronacijfers zich in de positieve richting ontwikkelen en mensen weer veelal met opgeheven hoofd naar de toekomst kijken, kunnen we er niet omheen dat de afgelopen maanden veel impact hebben gehad. Alles wat eerst zo zeker leek, bleek dat toch niet altijd te zijn. Hierdoor zijn we gaan nadenken wat voor ons belangrijk is en gedragen we ons als consumenten anders. Niet in de laatste plaats omdat we het effect van de verspreiding van het coronavirus en alle bijbehorende maatregelen ook in onze portemonnee voelen.

We ondervroegen 416 volwassen Nederlanders, waarbij 39% aangaf dat de coronacrisis een negatief effect heeft gehad op hun financiële positie. Vier op de tien Nederlanders geeft daarbij aan dat zij het vakantiegeld dit jaar hard nodig hebben (41%). Dit leidt er direct en indirect toe dat mensen dit jaar een andere bestemming geven aan hun vakantiegeld. 43% van de Nederlanders geeft aan dat zij hun vakantiegeld dit jaar anders besteden dan andere jaren.

Veelal nog geen directe bestemming 

Waar de term vakantiegeld suggereert dat dit jaarlijkse extraatje grotendeels wordt uitgegeven wordt aan vakanties, gaat dit lang niet altijd op. Uit cijfers van het Nibud blijkt dit in 2019 in 43% van de gevallen ook daadwerkelijk op te gaan aan vakanties en reizen. Dit jaar ligt dat cijfer echter aanzienlijk lager; slechts 26% van de respondenten geeft aan dit jaar een groot deel van het vakantiegeld uit te geven aan een ontspanningsperiode in binnen- of buitenland.

Een meerderheid van de Nederlanders (54%) zet een groot deel van het geld opzij om te sparen of om een buffer op te bouwen. Eén op de tien geeft aan om zijn of haar schulden te verlagen. We zijn voorzichtig geworden met uitgeven en wachten liever eerst even af welke gevolgen deze periode heeft voor onze baanzekerheid en onze financiële positie. Wanneer de recessie mee blijkt te vallen of wanneer het consumentenvertrouwen weer stijgt zal een deel van dit geld later alsnog de economie instromen.

Zoals we eerder al zagen blijkt het vakantiegeld ook in voorgaande jaren vaak aan andere zaken dan vliegtickets en hotelovernachtingen te worden uitgegeven. Eind mei is voor veel adverteerders dan ook omcirkelt in de agenda, omdat de uitbetaling van het vakantiegeld veel consumenten in staat stelt een grote aankoop te doen. Aanwezig en zichtbaar zijn in je doelgroep kan in die periode dan ook een slimme en lucratieve zet zijn. De kans is groot dat dergelijke grote uitgaven dit jaar meer verspreid zullen zijn, omdat veel afhangt van de persoonlijke situatie van de consument en het vertrouwen dat zij hebben in de toekomst.

Oost West Thuis Best 

Hoewel sparen het goed doet dit jaar, is er ook een grote groep mensen die wel een concrete bestemming heeft voor het vakantiegeld. Zo geeft 13% aan het geld grotendeels te willen gaan gebruiken voor een verbouwing of voor de inrichting van de eigen woning. Vaak beseffen we bij terugkomst van een vakantie pas hoe fijn het is om weer thuis te komen. Dankzij de lockdown en verplichte thuisquarantaines is eveneens het besef gekomen dat eigen haard goud waard is, waardoor veel mensen dit jaar extra in hun woning willen investeren. Uit het onderzoek van Nibud blijkt namelijk dat het percentage dat jaarlijks vakantiegeld uitgeeft aan een verhuizing of verbouwing gemiddeld rond de 8 ligt. Verder zijn kleding en mode (11%), investeren en beleggen (8%) en elektronica, games en gadgets (6%) ook populaire bestemmingen om het vakantiegeld aan uit te geven. Twee procent geeft aan een aanzienlijk deel van het vakantiegeld te schenken aan een goed doel.

Het effect van de coronacrisis zal nog lang doorzingen in het uitgavenpatroon van de consument. Nu mensen het sparen voor later, is het juist interessant voor adverteerders om het ‘vakantiegeld’ op een later moment aan te spreken, wanneer de rust weer is teruggekeerd en mensen het vertrouwen voelen om weer meer te gaan uitgeven.

Mediabureau ZIGT, Koen Hartog 

Bronnen:  

  • ZIGT en MSI-ACI: Vakantiegeldonderzoek mei-juni 2020 (N=416)
  • Nibud: Vakantiegeldenquête 2019 

The post Minder luxe en plezier: 43% besteedt het vakantiegeld dit jaar anders appeared first on ZIGT.

โŒ