[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 11 Juli 2020Alle Nieuwskoppen

In de spotlight: creatieve wervelwind en ondernemer Rachel Levi

Door mariettenieuws

Ze is festival organisator, podcast host, geeft online cursussen, tekent, heeft een eigen bedrijf Huis van Verbeelding en is vooral heel erg creatief. Kortom, Rachel Levi past niet in één hokje. Ze is altijd een duizendpoot geweest en ook een tikkeltje rebels. Ze schudt de boel graag een beetje op en wil dat mensen blijer zijn in hun werk en er meer energie uit halen. “Ik doe nu waar ik echt voor geboren ben en het voelt alsof het nog maar het begin is.”

Ze is lange tijd ambtenaar in Den Haag geweest, een baan waarin ze weinig van haar creativiteit kwijt kon. “Dat zocht ik buiten mijn werk door theatervoorstellingen te maken. Ik probeerde wel creatief bezig te zijn op mijn werk, maar ik liep toch gefrustreerd rond. Dit komt door alle regels, het protocol en de lijn die je moet volgen, helemaal als je als ambtenaar werkt.” Ze ging steeds meer tekenen tijdens haar werk, bijvoorbeeld als ze een uitgebreid beleidsstuk moest schrijven. “Ik heb heel veel stukken geschreven, maar door er tekeningen bij te maken en zo de visie te laten zien, merkte ik dat ik enthousiaster werd. Mijn collega’s konden het voor zich zien, in plaats van dat zo’n stuk meteen in een la verdwijnt.”

Rachel werd ontdekt door haar collega’s en werd steeds vaker gevraagd bij vergaderingen met de vraag of ze wilde tekenen. “Ik kwam niet meer aan mijn eigen werk toe. Toen dacht ik: als er binnen deze organisatie al zoveel vraag is, dan moet hier sowieso veel vraag naar zijn.” Vier jaar geleden is ze voor zichzelf begonnen met haar bedrijf Huis van Verbeelding en kreeg ze meteen veel opdrachten, ook buiten de gemeente Den Haag. “Met mijn tekeningen laat ik op een speelse manier de visie zien of een route die wordt uitgestippeld. Ik heb best wel een frivole stijl en mensen haken snel aan op mijn tekeningen. Tijdens sessies of meetings hangt er een groot papier van twee bij drie meter aan de wand en sta ik te tekenen. Mensen zien wat ik doe, waardoor ze zich gehoord voelen. Hun ideeën worden letterlijk zichtbaar.”

“Je hebt mensen nodig die creatief zijn”

Ze kreeg dusdanig veel opdrachten dat ze inmiddels met een team van tekenaars samenwerkt. Ze tekent nog steeds, maar doet niet meer van dergelijke opdrachten. “Ik merkte dat ik meer creativiteit wilde brengen in deze niet creatieve ambtelijke wereld. Mensen hebben een creatief brein, maar dit wordt vaak vergeten in ons werk. We richten ons voornamelijk op het rationele deel van ons brein, waardoor we ons verstrikt voelen. Dat vind ik echt een gemiste kans in deze wereld, die steeds sneller verandert. Je hebt mensen nodig die creatief zijn, en dan heb ik het niet over knutselen. Het gaat over met elkaar iets creëren, waardoor je interessante verbindingen kunt leggen. Vanuit die verbindingskracht kunnen er nieuwe dingen ontstaan. Hier is te weinig tijd voor. Mensen zetten hun computer aan en worden de hele dag geleefd. Dat patroon wil ik doorbreken.”

Ze organiseerde een groot festival, ‘Chaos in de orde’, en toen kwam er een podcast. Rachel is bezig met een beweging waarmee ze de boel een beetje wil opschudden: wat minder protocollen en regels en wat meer creativiteit. Afgelopen jaar trok haar festival vierhonderd mensen en dit jaar was het een beetje spannend. “We hebben besloten om het door te laten gaan. Het wordt hybride, dus zowel mensen live op de locatie als mensen online. Het staat nu gepland voor 20 november. Het is voor mensen die in organisaties werken die mogelijkheden zien voor verandering, maar al moeten zuchten omdat ze denken dat het toch nooit lukt. Het festival is bedoeld om gelijkgestemden te ontmoeten, te leren van topsprekers en workshops te volgen op het gebied van innovatie. Maar het gaat ook over je mindset: hoe ga je om met je kritische stem?”

Uniforme organisaties

Hoe we nu werken is vooral gericht op efficiëntie, aldus Rachel. “We hebben vastomlijnde beroepen, daar worden we voor opgeleid. We confirmeren ons aan een bepaald vak en we volgen de regels. Alles is daarop ingericht: confirmeren, uniformiteit en efficiëntie. Protocollen zijn er om fouten te voorkomen en zodat we makkelijk iets kunnen overdragen. Het effect hiervan is dat jonge frisse geesten in een organisatie gaan werken en zich heel snel gaan confirmeren. Hierdoor krijg je uniforme organisaties. We mogen veel meer de rijkdom die in elk van ons zit benutten. Wat ik nu doe, past daar heel erg in.”

Toen ze nog in dienst van de gemeente was, had ze bij de voordeur van haar werk al het gevoel dat ze een deel van zichzelf achterliet. “Ik kon deels mezelf zijn en mijn creativiteit kwijt. Maar ze hebben me niet ten volste ingezet. Ik had veel meer kunnen betekenen en dit gevoel hebben meer mensen. Die frustratie, dat gevoel dat je weet dat er meer in je zit, maar dat je in een bepaalde functie niet alles van jezelf kwijt kunt. Blijf bij je taken en bij je afdeling, zo gaat het vaak. Gelukkig zie ik wel dat er ook van alles aan het veranderen is. Als ik aan mensen vraag wat hun grootste frustratie is, antwoorden ze: de waan van de dag. Het grote geleefd worden door mails en vergaderingen en het niet toekomen aan de werkzaamheden waarvoor je bedoeld bent en je graag aan wilt bijdragen. Dan gaat het meteen mis met de energiebalans. We zijn niet gemaakt om acht uur lang gefocust te werken. We hebben aan rare manier van werken gecreëerd waarin er geen tijd is om iets te processen. Dat moeten we thuis doen, maar daar is de agenda niet opeens leeg.”

Podcast

Begin dit jaar is haar eigen podcast gestart. “Ik werd geïnterviewd door Mirjam Hegger over mijn werk en aan het einde vroeg ze: waar kan ik jouw podcast vinden? Die heb ik niet, zei ik. Dat vond ze raar, want er zijn mensen die naar jou willen luisteren. Ik kende geen podcast die ging over creativiteit en innovatie, dus toen ben ik een format gaan maken. Ik ben echt een podcast freak, en luister vaker naar een podcast dan dat ik Netflix kijk. Ik denk dat mijn podcast een mix is geworden van zakelijk inspirerend, luchtig en creatief. Het format lijkt op een true crime podcast, daar ben ik dol op. Als mensen luisteren is het meer een mini-documentaire. Elke twee weken maak ik een podcast en ik vind het ontzettend leuk om te maken. Het is veel werk en tegelijkertijd geeft het me veel voldoening.”

Het bericht In de spotlight: creatieve wervelwind en ondernemer Rachel Levi verscheen eerst op Nieuws.nl.

Goed nieuws: Meer zeehonden in Waddenzee | Hulplijn 113 beschikbaar

Door NU.nl

Door het slechte nieuws dat meestal de voorpagina van NU.nl domineert, valt het goede nieuws vaak weg. Daarom maken we een overzicht van het positieve en vrolijk makende nieuws van de afgelopen dagen.

Goed nieuws: Meer zeehonden in Waddenzee | Hulplijn 113 beschikbaar

Door NU.nl

Door het slechte nieuws dat meestal de voorpagina van NU.nl domineert, valt het goede nieuws vaak weg. Daarom maken we een overzicht van het positieve en vrolijk makende nieuws van de afgelopen dagen.

Gisteren β€” 10 Juli 2020Alle Nieuwskoppen

Graven naar de resten van Johan van Oldenbarnevelt levert niets op

De Tweede Kamer moet de tot falen gedoemde zoektocht van minister Van Engelshoven naar de resten van Johan van Oldenbarnevelt stoppen, betogen drie historici.


Nu lijkt Trump het doelwit van gericht lekken

Nieuws over een krankzinnig scenario waarbij Russen de Taliban betalen om Amerikanen in Afghanistan te doden, kan duiden op een actie om Trump te treffen, analyseert Laurien Crump.

Nederland kan geld verdienen met zijn staatsschuld

De behoefte aan veilig geld stallen is enorm. Staatsschuld uitgeven voorziet daarin, en geeft de overheid miljarden te besteden, schrijft Coen Teulings. Net als Duitsland moet ook Nederland bijdragen aan een stabiele eurozone.

Goed nieuws: Horecavouchers inleverbaar | Domtoren rolstoelvriendelijk

Door NU.nl

Door het slechte nieuws dat meestal de voorpagina van NU.nl domineert, valt het goede nieuws vaak weg. Daarom maken we dagelijks een overzicht van het positieve en vrolijkmakende nieuws.

Top en flop: Het goede en slechte nieuws van week 28

Vrijdagmiddag, vier uur. Computer uit, de deur van je thuiswerkplek kan achter je dicht, het weekend is begonnen. Op Autowereld.com blikken we terug op een week waarin de Dodge Charger 808 pk op ons losliet en de subsidiepot voor elektrische auto's binnen no time leeg was. Goed nieuws en slecht nieuws. Top en flop.

Goed nieuws: Horecavouchers inleverbaar | Domtoren rolstoelvriendelijk

Door NU.nl

Door het slechte nieuws dat meestal de voorpagina van NU.nl domineert, valt het goede nieuws vaak weg. Daarom maken we dagelijks een overzicht van het positieve en vrolijkmakende nieuws.

Verpest groene stroom de natuur?

Het landschap wordt te veel aangetast door windmolens en zonneparken, vindt Sonja van der Meer. Volgens Laetitia Ouillet ontkomen we er niet aan windparken aan te leggen. Een twistgesprek onder leiding van Merel Thie.

Red jezelf, geef de giraf een portemonnee

De natuur is er niet om te exploiteren, maar ook niet om te beschermen, meent Sanne Bloemink. Tijd voor een radicaal andere blik.

Is je Mac opslagruimte vol? Ga opruimen met deze 10 tips

Door Gonny van der Zwaag

Zit de opslagruimte van je Mac ramvol? Dan kun je daar met de tips uit dit artikel eenvoudig iets aan doen. Je zou bijvoorbeeld op zoek kunnen gaan naar grote bestanden en apps die je niet meer gebruikt. Of kijk eens naar geoptimaliseerde opslag, een relatief nieuwe functie die samenwerkt met iCloud.

Het artikel Is je Mac opslagruimte vol? Ga opruimen met deze 10 tips verscheen voor het eerst op iCulture


β€˜iPhone 12 zonder oordoppen en oplader in verpakking alsnog duurder’

Door Mark Hofman

De iPhone 12 kan, ondanks het feit dat er geen oordoppen en oplader meegeleverd worden met de telefoon, duurder worden dan zijn voorganger.

Zo is het Circuit Zandvoort in de nieuwe game F1 2020 gestopt

Vandaag komt F1 2020 uit; de officiële game van het Formule 1-kampioenschap 2020. Het spel is beschikbaar voor Windows, de PlayStation 4 en Xbox One, en bevat uiteraard het nieuwe Circuit Zandvoort. Maar hoe hebben de makers dat circuit gedigitaliseerd? Ontwikkelaar Codemasters doet het uit de doeken in deze korte documentaire.  

Dropbox: Tools die IT uitrolt, zijn niet altijd de gewenste oplossing

Door Brian de Groot

Samenwerken zit Dropbox Business in het bloed. De producten en services van het bedrijf zijn zo ontworpen dat de applicatie inmiddels via 300.000 API’s naadloos samenwerkt met andere applicaties. Marcel van de Gender vertelt over de laatste ontwikkelingen, waaronder HelloSign.

Voordat de coronacrisis uitbrak publiceerde Dropbox het onderzoek The State of Collaboration. Daarin werd onder meer gekeken naar hoe bedrijven hun tooling hebben ingericht. Gemiddeld gebruiken werknemers zo’n 35 verschillende apps per dag. Marcel van de Gender: “Daar schrikken we toch een beetje van. Zeker nu we vanwege de coronacrisis thuiswerken en er ineens nog meer apps en devices bij zijn gekomen. Voor corona kostte al die afleiding al 29 procent van onze dag, vandaag waarschijnlijk nog meer. Hoe houd je medewerkers gemotiveerd en hoe behouden zij hun focus?”

Er breken volgens Van de Gender interessante tijden aan. “Ik denk dat iedereen zich ervan bewust wordt dat de attitude en motivatie van de werknemer enorm belangrijk is. De eerste bedrijven komen nu uit een periode waarin eigenlijk alleen werd gereageerd op de directe gevolgen van COVID-19, maar ze zullen nu een volgende stap moeten gaan maken. In die volgende stap zegt 33% van de ondervraagde bedrijven zich in de komende 12 maanden te gaan richten op productiviteits-verhoging, terwijl HR-afdelingen een goede bedrijfscultuur willen waarborgen. Daar bevindt zich een spanningsveld: de tools die de IT-afdeling uitrolt, zijn vaak tools waar zij mee bekend zijn. Maar dat zijn lang niet altijd de applicaties waar medewerkers op zitten te wachten.”

Heruitvinden samenwerking

Volgens het rapport denkt overigens 91% van de IT-beslissers dat het succes van hun organisatie afhangt van het heruitvinden van hoe teams binnen de organisatie samenwerken. “We zien nu al berichten dat veel bedrijven ook na de crisis op afstand werken zullen blijven motiveren. Daarmee komt ook een verandering in de definitie van productiviteit, het zal meer gaan over de geleverde resultaten, dan over het aantal gewerkte uren. Dat is een grote mentaliteit- of cultuurverandering. Van de Gender denkt dat de nieuwe realiteit ervoor zal zorgen dat beide afdelingen meer gaan samenwerken, waardoor de digitale werkplek wordt geoptimaliseerd. Met als voornaamste doelstelling: hoe kan ik het beste uit mijn medewerkers halen? Dat zal in de toekomst moeten leiden tot minder afleiding, minder stress met als resultaat meer creativiteit en betere resultaten.

“Productiviteit zal meer gaan over geleverde resultaten dan over het aantal gewerkte uren”

Dit wordt onderschreven door recente onderzoeken van het CBS en TNO. Daaruit blijkt dat de wildgroei aan applicaties zorgt voor het verlies van focus en leidt tot stress. TNO becijferde dat 17,3 procent van alle werkenden lijdt aan ernstige burn-outklachten, deels vanwege elektronicastress.

Van de Gender ziet dan ook dat de curve van het toevoegen van applicaties en het verhogen van de IT-adoptie niet meer gelijkloopt met het verhogen van de productiviteit. “Daarnaast blijkt de IT één van de sectoren te zijn waar dit het meest voorkomt. Ook hier geeft het onderzoek van Dropbox een inzicht, en een oplossing. 85% van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat een smart workspace waarmee al hun content/tools/teams op een logische wijze wordt geïntegreerd enorm zal bijdragen aan de bedrijfsresultaten. Wij willen onze partners dan ook tot dit inzicht laten komen om samen met hen op dat gebied grote stappen te maken.”

Logische integratie

Het onderzoek van Dropbox werd uitgevoerd in onder andere de VS, Frankrijk, Duitsland en Australië. Volgens van de Gender loopt Nederland voor op de onderzochte landen en zijn juist daarom hier stappen te maken. “Wij willen samenwerken vereenvoudigen. Een voorbeeld hiervan is de annoncering van HelloSign. Een e-signature oplossing waarmee documenten met digitale handtekeningen kunnen worden ondertekend. Wij zien dat bijvoorbeeld onze partners, vaak nog offertes en contracten naar hun klanten mailen. Die documenten worden vervolgens geprint, ondertekend, ingescand en teruggemaild. Met HelloSign kan dat stukken efficiënter. Niet alleen voor onze partners, maar ook voor hun klanten. Hellosign kan een goede aanvulling zijn op hun propositie. Wij zijn dan ook op zoek naar een aantal kundige en gemotiveerde partners om samen met ons HelloSign in Nederland uit te rollen.”

Maar HelloSign is slechts één van de voorbeelden waarmee Dropbox processen optimaliseert. “Wij zijn heel ‘plat’. Wat ik daarmee wil zeggen is dat het werken met Dropbox op eenvoud en gemak is gebaseerd. Alles wat je wilt bereiken in maximaal zes clicks. Een ander belangrijk aspect is dat wij naadloos samenwerken met suite leveranciers als Microsoft365 en Google. Veel mensen denken dat wij een directe concurrent zijn van voorgenoemde bedrijven. Wij zien dat anders. Veel suite aanbieders proberen hun klanten binnen hun eigen ecosysteem te houden. Begrijpelijk, maar de klant kan daarmee uiteindelijk in een ‘vendor lock-in’ komen. Zie ons als het cement tussen de stenen, kies je eigen productiviteitstools en wij leveren het content gebaseerde platform.” Met ruim 300.000 API’s biedt Dropbox veel slagkracht als het aankomt op samenwerking tussen verschillende applicaties. “Stel dat je iedere vrijdag een forecast uitstuurt die is opgeslagen in Google Drive. Aan de hand van AI-learning komt dat bestand vrijdagochtend naar voren in Dropbox, samen met andere documenten die relevant zijn voor de totstandkoming van die forecast. Daarbij maakt het niet uit of de benodigde documenten gemaakt zijn in een Google, Microsoft, Amazon of een andere omgeving. Binnen de Dropbox-omgeving zijn de benodigde bestanden altijd binnen handbereik en kun je als team veel efficiënter te werk gaan.”

Beveiliging

Dropbox gelooft niet dat klanten zouden moeten kiezen tussen eenvoud of veiligheid. Dropbox heeft vanaf de start de beste beveiligingsfeatures ingebouwd in de producten en services die het bedrijf levert. Dropbox heeft grote ervaring met het schalen van beveiliging, een niet onbelangrijk aspect. Het bewijs? Meer dan 600 miljoen gebruikers hebben meer dan een exabyte aan data op het Dropbox-platform staan. “Wanneer onze beveiliging niet op orde is, is de bodem onder ons product weggeslagen. Dat willen we te allen tijde voorkomen.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 4 – incl Datacenter & Cloud special 2020]

Lees het artikel hier in PDF

Het bericht Dropbox: Tools die IT uitrolt, zijn niet altijd de gewenste oplossing verscheen eerst op ChannelConnect.

OuderAlle Nieuwskoppen

Je kunt nu de GoPro Hero8 Black gebruiken als webcam

Door Gonny van der Zwaag

GoPro heeft speciale software voor de Mac uitgebracht, waarmee je de actiecamera als webcam voor de Mac kunt gebruiken.

Het artikel Je kunt nu de GoPro Hero8 Black gebruiken als webcam verscheen voor het eerst op iCulture


Winnen: F1-fans kunnen virtueel de groene loper op bij aankomst coureurs op Red Bull Ring

Door Redactie

Een aantal gelukkige Formule 1-fans kan zondag virtueel aanwezig zijn op de groene loper op de Red Bull Ring om de aankomst van de coureurs te aanschouwen en nog even met met ze te praten. Deze digitale 'backstage passes' zijn te winnen via Red Bull Nederland.

The post Winnen: F1-fans kunnen virtueel de groene loper op bij aankomst coureurs op Red Bull Ring appeared first on Formule1.nl.

Koekje van eigen deeg! Ferrari verliest rechten op iconische 250 GTO

Ferrari heeft de rechten op zijn legendarische 250 GTO verloren. En de ironie daarvan is heerlijk. Want Ferrari is ten prooi gevallen aan dezelfde regel die het sportwagenmerk heeft gebruikt om in maart een liefdadigheidsinstelling (!) aan te klagen. Ferrari wil zijn toekomstige suv de naam Purosangue geven, maar de rechten daarop liggen bij de Purosangue Foundation.

❌