[Contact]

Nieuwskop.nl Nieuwskoppen Nederland

πŸ”’
❌ Over FreshRSS
Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar, klik om de pagina te vernieuwen.
OuderAlle Nieuwskoppen

HTM overweegt verplaatsen incheck-palen naar tramhalte

Door Marten

In Den Haag wil de HTM kijken of reizigers bij de halte kunnen inchecken in p[laats van in de tram zelf. De Haagse vervoerder HTM onderzoekt momenteel in hoeverre het mogelijk is om tramreizigers te laten in- en uitchecken op Lees verder →

Het bericht HTM overweegt verplaatsen incheck-palen naar tramhalte verscheen eerst op 9292OV en OV9292 | ns24.nl.

Gesnapt: productiemodel van Kia Proceed Concept

Vorig jaar september, in Frankfurt, verbaasde Kia vriend en vijand met de Proceed Concept, een bloedmooie station die hintte naar de nieuwe generatie Ceed. Met de hatchback-variant hebben we inmiddels kennis kunnen maken, en die stak nogal verrassend wat flauwtjes af bij diens voorbode op de IAA. Vervolgens was alle hoop gevestigd op de Wagon-uitvoering, maar ook die oogde eerder functioneel dan flamboyant. Wat blijkt nu: Kia heeft nog een derde telg in de maak. Driemaal scheepsrecht?

Rijksoverheid verlengt VoIP-contract met Detron

Door Floris Hulshoff Pol
De Rijksoverheid heeft eind maart 2018 het contract voor het cluster VoIP-centrales binnen het aanbestedingstraject OT 2010 opnieuw verlengd. Dit maakten beide partijen onlangs bekend.

Epson introduceert nieuwe modellen in Workforce Pro series

Door Pim Hilferink
Epson heeft twee nieuwe modellenreeksen van de WorkForce Pro MFP en printers voor drukke kantoren aangekondigd. Hiermee maakt Epson zijn kenmerkende inkjettechnologie, met zijn lage milieubelasting, minder interventie en hoge productiviteit, beschikbaar voor kleine werkgroepen waarin behoefte bestaat aan A3-en A4-afdrukmogelijkheden.

β€˜Apple en Volkswagen werken samen aan zelfrijdende auto’

Door Raymon

Onder de noemer Project Titan was Apple ooit van plan een eigen, zelfrijdende auto te bouwen.…

Tech Data lanceert Dell EMC Online Solutions Configurator

Door Pim Hilferink
Tech Data heeft de Dell EMC Online Solutions Configurator (OSC) in Europa gelanceeerd op haar e-commerce platform InTouch. Klanten hebben daarmee oegang tot de Dell EMC OSC via een eenmalige aanmelding op InTouch.

Kweekvlees mag nog niet geconsumeerd worden

Door Marieke Pols
evmi-kweekvlees

Steeds meer bedrijven willen kweekvlees op de markt brengen. Het Amerikaanse bedrijf Just wilde hun kweekvlees in een Nederlands restaurant laten proeven maar krijgt hiervoor geen toestemming van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Voorlopig is kweekvlees in Nederland alleen in het museum te bekijken. NEMO Science Museum in Amsterdam nam het eerste commercieel verkochte kweekvleesworstje ter wereld op in de collectie.

Kweekvlees

Voor het worstje is één cel van een eend gebruikt. Deze eend loopt nu nog steeds levend rond. Het worstje werd 22 mei in het museum gepresenteerd tijdens een debat over kweekvlees met producenten, wetenschappers, beleidsmakers, koks, mensen van milieu- en dierenwelzijnorganisaties en de vleessector. Zij spraken over de vraag waarom kweekvlees niet wordt toegelaten op de Nederlandse markt.

Futuristenplatform Next Nature Network

Het futuristenplatform Next Nature Network vindt kweekvlees een duurzaam en diervriendelijk alternatief voor vlees van geslachte dieren. Creatief directeur Koert van Mensvoort snapt niet waarom het kweekvlees van Just door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit wordt tegengehouden. “Vaak is de NVWA veel te laat, nu komen ze te snel in actie en vertragen de introductie,” zegt hij tegen Nieuwsuur. Hij start daarom een petitie.

Novel food

Volgens het ministerie ligt het niet zo eenvoudig. “Om kweekvlees op de markt te kunnen brengen, moeten producenten aantonen dat hun product absoluut veilig is voor menselijke consumptie.” Het ministerie ziet het als ‘novel food’ en wil eerst een uitgebreid onderzocht voordat het op de markt gebracht kan worden.

Dit onderzoek loopt via de ‘novel food verordening’ die voor de hele EU geldt. Nadat het onderzoek is afgerond, moet de Europese Voedselveiligheidsautoriteit EFSA de resultaten eerst beoordelen. En daarna moeten de Europese lidstaten nog stemmen of het product kan worden toegelaten op de EU-markt. Hiervoor is nog geen aanvraag gedaan meldt het ministerie aan Nieuwsuur.

Documentaire Vleeskwekers

VPRO zendt zondag 27 mei via het programma Tegenlicht de documentaire Vleeskwekers uit. Het programma belicht zowel de voor- als tegenstanders van kweekvlees. “Kweekvlees is werkelijkheid. Het is er en we kunnen het maken. De vraag is: willen we het ook?”

 


Apple werkt samen met Volkswagen aan zelfrijdende busjes

Door Gonny van der Zwaag

Apple zou een deal hebben gesloten met Volkswagen om zelfrijdende shuttlebussen te ontwikkelen. De busjes zijn bedoeld voor het vervoer van Apple-medewerkers. Eerder gingen geruchten dat Apple voor BMW had gekozen.

Het artikel Apple werkt samen met Volkswagen aan zelfrijdende busjes verscheen voor het eerst op iCulture


Gesnapt: productiemodel van Kia Proceed Concept

Vorig jaar september, in Frankfurt, verbaasde Kia vriend en vijand met de Proceed Concept, een bloedmooie station die hintte naar de nieuwe generatie Ceed. Met de hatchback-variant hebben we inmiddels kennis kunnen maken, en die stak nogal verrassend wat flauwtjes af bij diens voorbode op de IAA. Vervolgens was alle hoop gevestigd op de Wagon-uitvoering, maar ook die oogde eerder functioneel dan flamboyant. Wat blijkt nu: Kia heeft nog een derde telg in de maak. Driemaal scheepsrecht?

Chocomel gebruikt duurzame TBA Edge Bio-based verpakking van Tetra Pak

Door Marieke Pols
bio-based verpakking

FrieslandCampina’s Chocomel verpakt haar langhoudbare producten voortaan in de nieuwe innovatieve TBA Edge Bio-based verpakking van Tetra Pak. Deze drankverpakking is voor meer dan 80 procent gemaakt van plant-based materialen. Hiermee levert de verpakking een bijdrage aan het verminderen van grondstoffenschaarste en klimaatverandering.

TBA Edge Bio-based verpakking

Het karton van de TBA Edge Bio-based verpakking is geproduceerd uit het hout van verantwoord beheerde bossen, voorzien van het FSC-label. De plastic dop en plastic buitenlaag zijn geproduceerd uit plant-based materialen, met suikerriet als basis. De nieuwe verpakking levert een CO2-besparing tot 17 procent op. Dit blijkt uit een levenscyclusanalyse van het Zweedse milieuonderzoeksinstituut IVL.

De nieuwe Chocomel-verpakkking heeft bovendien een 4-sterren certificaat ‘Ok Biobased’ van Vinçotte gekregen. Vinçotte stelt wereldwijd vast wat het aandeel hernieuwbare grondstoffen in een verpakking is.

Friesland Campina Chocomel

Luuk Hoskam, Brand Leader Chocomel bij FrieslandCampina: “Deze innovatieve verpakking past bij onze strategie. De purpose van FrieslandCampina – nourishing by nature – staat voor betere voeding voor consumenten en goede inkomsten voor onze boeren, nu en in de toekomst. Een verpakking die gemaakt is van een maximale hoeveelheid natuurlijke, plant-based materialen, past daarbij.”

Chocomel kiest bewust voor het milieuprofiel van plant-based materialen als differentiator naar retail en consument en versterkt daarmee het duurzame imago van haar merk. Zij bouwt voort op het UTZ-label voor gecertificeerde cacao – het belangrijkste ingrediënt van deze drank.

Tetra Pak

Frank Vandewal, Environment Manager van Tetra Pak: “Wij zijn verheugd dat een toonaangevend merk als Chocomel kiest voor onze verpakkingen. De plant-based materialen die wij gebruiken kunnen opnieuw groeien en zij spelen daarom een belangrijke rol in het verminderen van grondstoffenschaarste en klimaatverandering.”

In de jaarlijkse verpakkingsspecial leest u alles over verpakkingen. De editie van 2018 wordt dit najaar meegestuurd met Bakkers in bedrijf, EVMI, Pompshop, Vakblad IJs, Vismagazine en Vlees+. Wilt u deze special ontvangen? Neem dan nu een abonnement op EVMI!

 


IGEL lanceert nieuwe UD-7 thin client desktop

Door Pim Hilferink
IGEL, leverancier van endpointmanagementsoftware, heeft zijn productportfolio uitgebreid met de nieuwe UD7 voor de meest veeleisende multimediagebruikers. De nieuwe UD7 Universal Desktop met geavanceerde AMD-processor en high-end Radeon grafische kaart en verdubbelde geheugencapaciteit ondersteunt tegelijkertijd vier schermen op 60Hz.

Minder suiker, meer andere toegevoegde stoffen

Door Marieke Pols
suikerklontjes

Suiker eruit, zoetstof erin, klaar? Zo simpel is het niet. Suiker is zoet, maar bepaalt ook de textuur, structuur, een goed mondgevoel en houdbaarheid van producten. Suikervervangers moeten dus al deze rollen op zich nemen.

Door Anneloes van Boven – Foodlog

In de strijd tegen overgewicht veranderen fabrikanten hun recepten. Om consumenten minder gemakkelijk dik te laten worden door een overload aan calorieën herformuleren ze de receptuur van producten zodat die minder suiker hoeven te bevatten. Soms kun je dat proeven, maar vaak is het verschil met het origineel nauwelijks te ontdekken. Bedrijven kunnen kiezen uit vele alternatieven voor suiker die allemaal nét anders smaken en andere eigenschappen hebben. De meeste producten bevatten een combinatie van zoetstoffen om een optimaal product te verkrijgen. De Tijd dook in de wereld van ‘herformulering’.

Zoetstoffen

Suiker is niet alleen zoet. De stof zorgt ook voor een langere houdbaarheid, structuur, textuur en een prettig mondgevoel van producten. Wil je suiker vervangen, dan heb je de keuze uit 2 soorten zoetstoffen: de intensieve zoetstoffen en de extensieve zoetstoffen en combinaties daarvan met aanvullende stoffen. Intensieve zoetstoffen zijn veel zoeter dan suiker waardoor je veel minder nodig hebt om dezelfde zoete smaak te krijgen. Extensieve zoetstoffen (suikeralcoholen) zijn minder zoet of net zo zoet als suiker. Suiker levert echter ongeveer 4 kcal/gram, terwijl suikeralcoholen meestal op circa 2,4 kcal/gram zitten; ze besparen je dus bijna de helft aan calorieën. Een intensieve zoetstof wordt vaak gecombineerd met een extensieve zoetstof, omdat het volume van een product anders te veel afneemt. Cargill, een internationale leverancier van zoetstoffen die ook onderzoek doet naar herformulering van producten, gebruikt bijvoorbeeld de verdikkingsmiddelen pectine en arabische gom om textuur en structuur aangenaam te houden.

Herformulering

Nederlanders eten twee keer zoveel suiker als de WHO adviseert. Overal in de wereld krijgen mensen te veel suiker binnen. Daarom onderzoekt ook Nestlé hoe het suiker kan minderen. Het Zwitserse bedrijf ontdekte een zoeter smakende suiker. Door een andere chemische samenstelling, lost die suiker sneller op in je mond waardoor je het beter proeft en er dus minder van nodig is. Nestlé wil met die ontdekking de hoeveelheid suiker in producten met 40% verminderen. Geert Maesmans van Cargill legt aan De Tijd uit dat herontwikkelen moeilijker is dan het ontwikkelen van nieuwe producten, omdat consumenten producten die plotseling van smaak veranderen afwijzen. Het vanille-ijs van Nestlé blijkt in dit opzicht erg goed gelukt. Een combinatie van stevia en suikeralcoholen laat het zonder suiker net zo zoet smaken als gewoon suikerzoet ijs. Om het volume en mondgevoel gangbaar te maken, zitten er ook voedingsvezels in. Het gebruik van suikeralcoholen heeft bovendien een bijkomend voordeel omdat het een lager vriespunt met zich meebrengt. Bij -18°C is het ijs daardoor niet zo hard als normaal ijs en kun je er gewoon bolletjes van scheppen.

Naast de giganten Nestlé en Cargill werken ook kleinere bedrijven en uitvinders aan nieuwe soorten zoetstof. Zo ontwikkelde bijvoorbeeld de Peruaanse José Carlos Sanchez Bartra een “functionele zoetstof” die suikerriet en stevia-glycosiden, maar ook prebiotische vezels en omega-3 bevat. Zijn doel was het ontwikkelen van een suiker die zoeter was dan suikerriet maar die minder calorieën bevat, zonder bijsmaken en die ook nog eens gezondheidsvoordelen biedt, leert zijn patent.

‘Zonder toegevoegde suikers’

Ondanks al het onderzoek naar het vervangen van suiker, mogen de (her)ontwikkelde producten niet de claim ‘zonder toegevoegde suikers’ dragen. Deze claim is alleen toegestaan wanneer een product niet alleen geen mono- en disachariden bevat, maar ook geen andere stoffen die gebruikt worden vanwege hun zoetkracht.

 


Grote merken verliezen miljarden en marktaandeel aan kleintjes

Door Marieke Pols
maggi noodles

Grote bedrijven als Unilever, Nestlé en Procter & Gamble zagen de laatste 5 jaar “miljarden aan omzet” en zo’n 3 procent marktaandeel weglekken naar kleine en nieuwe merken, schrijft het FD. De krant analyseerde de jaarcijfers van deze consumentenconcerns. Tot 2012 groeiden omzet en marktaandeel van de grote merken nog jaarlijks, ondanks de opkomst van huismerken, maar daarna vond een trendbreuk plaats.

Volgens experts komt dat door veranderende consumentenvoorkeuren en het digitale tijdperk. Een merk in de markt zetten is niet meer afhankelijk van ruime marketingbudgetten of toegang tot distributiekanalen, aanbieders kunnen de verkoop via speciaalzaken en webshops in eigen digitale hand nemen. Volgens hoogleraar marketing Jan-Benedict Steenkamp is er een trend in de westerse markt, van grote merken naar kleine, authentieke merken. “Steeds meer consumenten krijgen een beetje genoeg van grote merken die men steeds meer ziet als dertien in een dozijn.”

Bron: Foodlog


Vegetarische Slager wint €250.000 in New Food Challenge

Door Marieke Pols
De Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager is een van de winnaars van de New Food Challenge. Het bedrijf ontving de prijs voor het project om 100% plantaardig draadjesvleesch te creëren op basis van peulvruchten. De Nederlandse overheid schreef de New Food Challenge uit om nieuwe voedseloplossingen te bedenken op weg naar een meer plantaardige samenleving, in het kader van het behalen van klimaatdoelen en het vormgeven van een duurzaam voedselbeleid. De opdracht is uitgevoerd in het kader van een SBIR-opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid.

Onderzoek naar rundvleesvervanger

Volgens de Vegetarische Slager zijn er op de huidige markt weinig tot geen hoogwaardige rundvlees-identieke vleesopvolgers. De huidige producten kenmerken zich door kleine formaten (wokblokjes) en missen de structuur, vezelrijkheid en smaak/aanzicht van rundvlees. Een volwaardige vegetarische of vegan keuze moeten naast een identieke bite, smaak en structuur ook in termen van voedingswaarde een allesomvattend alternatief te vormen. Het blijkt technologisch lastig om de vaste structuur en vezelrijkheid van rundvlees te evenaren. Dit is de achterliggende gedachte van de zoektocht naar de gewenste crosslinking van plantaardige eiwitten, het verkrijgen en behouden van smaak en een optimalisatie van de houdbaarheid.

Om vleesliefhebbers uiteindelijk aan te kunnen zetten tot het overstappen van dierlijk vlees naar plantaardige vleesreplica’s moet er aan twee belangrijke voorwaarden worden voldaan. De smaak en aantrekkelijkheid van eindproducten moet gelijkwaardig zijn aan die van vlees en de prijs van het product moet marktconform zijn.

De Vegetarische Slager

Jaap Korteweg richtte in 2008 De Vegetarische Slager op. Met steun van Niko Koffeman (conceptdenker/marketeer) werd in 2010 een conceptstore geopend. Inmiddels zijn er 4.000 verkooppunten in 15 landen. De Vegetarische Slager werkt aan de omslag van dierlijk vlees naar plantaardig vlees. Dit wordt mede ingegeven door een toenemende bewustwording van de negatieve effecten van dierlijk vlees op dieren, natuur, klimaat, biodiversiteit, milieu en volksgezondheid.

In EVMI 4 staat een verslag van een bijeenkomst van IFFI over vleesvervangers. IFFI en Jaap Korteweg spraken daar over een plantaardige toekomst. Neem nu een abonnement op EVMI en lees dit artikel.


Column: Artificial intelligence geeft tijdelijke voorsprong – Jarco Penning

Door Redactie
Onlangs kreeg ik een suggestie voorgeschoteld op Netflix: World War 2 in colour. Dankzij nieuwe technieken zijn de zwart-witbeelden uit deze beroemde serie ingekleurd. De oorlog komt hiermee erg dichtbij. Ik vond het interessant om alle gebeurtenissen weer in chronologische volgorde voorbij te zien komen.

Procreate Pocket 2 compleet vernieuwd voor de iPhone

Door Gonny van der Zwaag

Procreate Pocket 2 is een grote update van de bekende teken- en schilderapp voor de iPhone. Deze update maakt optimaal gebruik van het grotere OLED-scherm van de iPhone X. Ook zitten er nieuwe penselen in en kun je nog beter nat schilderen.

Het artikel Procreate Pocket 2 compleet vernieuwd voor de iPhone verscheen voor het eerst op iCulture


ZIGT en Servero genomineerd voor de Programmatic Awards!

Door Nina

ZIGT en Servero genomineerd voor de Programmatic Awards!

Eind vorig jaar hebben we de pitch gewonnen om het merk Servero te lanceren aan de hand van 100% Appelmoes.

Deze campagne was zo succesvol dat we de productlancering van 100% Appelmoes hebben ingediend voor de Programmatic Awards, en met succes:

We zijn genomineerd in de categorie beste mobile campaign!

De concurrentie binnen de categorie is met McDonald’s en Lipton beslist niet de minste, maar we zijn absoluut trots om de strijd met deze mooie merken aan te gaan!

Donderdag 14 juni vindt de uitreiking plaats in Pakhuis West, fingers crossed!

ZIGT Mediabureau, Gina van den Bogaard

The post ZIGT en Servero genomineerd voor de Programmatic Awards! appeared first on ZIGT.

Waarom er nog geen vervangingsprogramma voor het MacBook Pro-toetsenbord is

Door Raymon

Er is een boel te doen om het vlindertoetsenbord van de MacBook Pro, maar een snel vervangingsprogramma is onwaarschijnlijk. Wij leggen uit waarom.

De 7 mooiste verticale bossen

Door Tim Kraaijvanger

Deze verticale bossen vergroenen onze steden, en er worden er al 2 in Nederland gebouwd! Lees het volledige artikel op Voor De Wereld van Morgen.

Het bericht De 7 mooiste verticale bossen verscheen eerst op Scientias.nl.

Synology lanceert DiskStation DS1618+, de snelste NAS uit de Plus-serie

Door Pim Hilferink
Synology heeft DiskStation DS1618+ geïntroduceerd, een NAS met 6 sleuven en Intel Atom C3538. De DS1618+ is speciaal ontwikkeld voor techliefhebbers en kleine en middelgrote bedrijven.
❌